back to top
2025. december 18. 17:51
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1236

    Mikkelsen már az Olimpiai Stadionban kiesett, Neuville vezet 

    0

    A WRC2 címvédője, Andreas Mikkelsen már az Acropolis Rally első szakaszán hatalmasat hibázott, míg a leggyorsabb Thierry Neuville volt. 

    2006 után 16 évvel ismét az athéni Olimpiai Stadionban kezdődött az Acropolis Rally, ahova nagyjából 50 ezer néző váltott jegyet. 

    Az 1.95 km-es szuperspeciál legnagyobb drámáját Andreas Mikkelsen okozta, aki a rajt utáni ugratót túl optimistán kezelte és földet érve előbb Skodája orrát ütötte meg, majd a nagy tempóról már nem tudott eléggé lelassítani és a pálya határát jelző elemnek csúszott az autó orra, és kitört a bal első kereke. 

    A norvég versenyző, aki győzelmi kényszerben állt rajthoz, már az első szakaszon kiesett és a WRC2-ben 10 perc hátránnyal kezd. Kérdés, hogy rajthoz tud e állni az első napon, mert szerviz csak péntek este lesz.

    A szakasz legjobb idejét Thierry Neuville érte el, aki 1 tizedmásodperccel megelőzte a WRC2-ben érdekelt Teemu Suninent, míg a harmadik időt Dani Sordo érte el 1 másodperc hátránnyal. 

    Esapekka Lappi ugyancsak majdnem bajba került az ugrató után, azonban neki sikerült elfordítania autóját, így csak annak bal hátsó részén keletkezett fénysérülés. 

    Az Acropolis Rallyn holnap hat szakaszt kell teljesíteni szervizelés nélkül. 

    Acropolis Rally, állás 1 szakasz után 
    1 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 1:58.4
    2 #22 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2) +0.1
    3 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +1.0
    4 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +1.1
    5 #25 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +1.2
    6 #19 Sébastien Loeb / Isabelle Galmiche (FRA) Ford Puma Rally1 +1.3
    7 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +1.5
    8 #4 Esapekka Lappi / Janne Fermc (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +1.8
    9 #26 Chris Ingram / Craig Drew (GBR) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +1.8
    10 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +1.8 

    További eredmények

    Váratlan helyről érkezhet Schumacher F1-es karrierjének megmentője

    0

    Nagy autógyár dobhat mentőövet Mick Schumachernek, és biztosíthatja a jelenleg a Haasnál versenyző német pilóta jövőjét.

    Noha a Holland Nagydíj előtt tisztázódott Oscar Piastri jövője, és biztossá vált a McLaren 2023-as pilótafelállása, akad még néhány kiadó hely a jövő évi rajtrácson. Ilyen a Haas egyik ülése is, méghozzá Mick Schumacheré, akinek az idei szezon végén lejár a szerződése az amerikai istállóval.

    A 23 esztendős német pilótával kapcsolatban hetek óta tartják magukat azok a pletykák, amelyek szerint a Haas nem akar szerződést hosszabbítani vele, és bár továbbra sem zárható ki, hogy végül mégis marad, az Auto Motor und Sport most arról ír, hogy az idei szezon elején Sebastian Vettelt két versenyen helyettesítő Nico Hülkenberg a legnagyobb esélyes az ülésére. A 35 esztendős német biztos és olcsó opció lenne Gene Haasnak, tapasztalatával pedig az autó fejlesztésére is pozitív hatása lehetne.

    Nico Hülkenberg, Aston Martin, Szaúd-arábiai Nagydíj
    Hülkenbergé lehet Schumacher ülése? Fotó: Aston Martin

    És hogy akkor miért Antonio Giovinazzi vezetheti a Haast az idén két első szabadedzésen is? A német szaklap szerint ez csupán a Ferrarinak tett gesztus, hogy a Scuderia teszt- és tartalékpilótája is megismerkedhessen a 2022-es autókkal, és jobb visszajelzéseket adhasson a szimulátorban, azaz Giovinazzi valójában nincs versenyben az amerikaiak 2023-as üléséért.

    Merre mehet Schumacher?

    Amennyiben a Hass nem tartja meg, Mick Schumacher igencsak nehéz helyzetben találhatja magát. Papíron három másik istállónak sincs még fixálva a jövő évi felállása, de az Alpha Taurinál Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója világossá tette, hogy kizárólag az IndyCarban versenyző Colton Herta érdekli, és ha őt nem tudja megszerezni, akkor a Red Bull nem fogja elengedni Pierre Gasly-t az Alpine-hoz.

    Ez akár még jó hír is lehet Schumachernek, akit barátja, Esteban Ocon szívesen látna a francia istállóban. Ha viszont Herta jön, akkor Gasly szinte biztosan az Alpine-hoz igazol, a németnek pedig csak a Williams maradna. A grove-iaknak akár jól is jöhetne egy Nicholas Latifinél mindenképpen jobb, a szponzorok számára is vonzó versenyző Alex Albon mellé, így ezt a vonalat érdemes figyelni, azonban a kanadai a hírek szerint évi 30 millió dollárral járul hozzá a költségvetéshez, ami könnyen lehet, hogy megmenti a helyét. Ám, ha nem, az sem zárható ki, hogy a Mercedes a csapattal Barcelonában már első szabadedzésen is részt vevő Nyck de Vries-t szeretné a Williams üléséhez segíteni.

    Nicholas Latifi, Williams, Holland Nagydíj
    A Williams is opció lehet Fotó: Williams Racing

    És akkor itt el is fogytak Schumacher opciói – gondolhatnánk –, hiszen már csak az Alfa Romeo maradt, amely várhatóan meghosszabbítja az első szezonjában stabilan jól teljesítő Csou Kuan-jü szerződését. Az F1-insider.com azonban érdekes információval állt elő. Nevezetesen azzal, hogy a 2026-os beszállását a Belga Nagydíj hétvégéjén bejelentő, a Sauberben várhatóan 75%-os részesedést vásároló Audi számít Schumacherre.

    Az ingolstadtiak a szaklap szerint a szeptember végi/október eleji Szingapúri Nagydíj előtt tehetnek bejelentést a Sauber-üzletről, miközben Markus Duesmann, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke már nyilvánvalóvá tette, hogy nemcsak a menedzsmentbe, de az autóikba is németeket szeretnének (egyet minimum). Az F1-insider értesülései szerint pedig nem csak egy németet, hanem egészen pontosan Mick Schumachert, akit már a 2026-os érkezésük előtt, lehetőleg a következő szezontól beültetnének a még Alfa Romeo néven futó csapatba.

    Az Audi ugyanakkor nem akarja felrúgni egyik versenyző jelenlegi kontraktusát sem, így vélhetően nem menne ölre a Sauberrel, ha meghosszabbítanák Csou szerződését. Ebben az esetben Schumachernek minimum egy évet máshol kellene vezetnie, hogy 2024-től már tényleg csatlakozhasson a leendő Audi gyári istállóhoz, az pedig az F1-insider szerint nem opció a németnek, hogy kihagyjon egy szezont.

    Mikkelsen győzelmi kényszerben 

    0

    A WRC2 címvédője, Andreas Mikkelsen csak az Acropolis Rallyn aratott győzelemmel tarthatja meg a címvédés reményét. 

    Idei hetedik, és egyben utolsó versenyére készül Andreas Mikkelsen a WRC2-ben az Acropolis Rally alkalmával. 

    Andreas Mikkelsen bár jelenleg 20 ponttal vezeti a WRC2-t, azonban legfőbb riválisai közül Yohan Rosselnek még kettő, Kajetan Kajetanowicznak és Emil Lindholmnak pedig három verseny van hátra a szezonból. 

    Mikkelsen Portugáliában és Szardínián előforduló motorproblémája miatt komolyan felborultak tervei, mivel a szezon végén a hét versenyből a hat legjobb eredmény fog számítani. 

    “Görögországban a maximális pontszámot kell megszereznem – mondta Andreas Mikkelsen. – A többi már attól függ, hogy mit csinálnak riválisaim. Nagyon jó lett volna nyerni Belgiumban, amit talán meg is szerezhettünk volna, de a nagyobb kockázattal akár ki is eshettem volna, amivel végleg eldőlt volna a bajnokság. Végül a második helyet szereztük meg és megnyertük a Power Stage-et, Görögországban azonban nyerni kell.” 

    Hamilton büntetést kapott az Olasz Nagydíjra

    0

    Csak a mezőny végéről kezdheti a hétvégi Olasz Nagydíjat Lewis Hamilton, miután a Mercedes úgy döntött, hogy beveti idei negyedik belső égésű motorját.

    Miután a Holland Nagydíjon sokáig a győzelemért csatázott, Lewis Hamiltonnak valószínűleg kármentéssel fog telni az Olasz Nagydíj, hiszen motorcsere miatt csak a mezőny végéről kezdheti majd meg az 53 körös viadalt. A Mercedes azok után döntött a hétszeres világbajnok idei negyedik V6-osának (egy szezonban három engedélyezett) bevetése mellett, hogy a Belgiumban a Fernando Alonsóval történt ütközésben megsérült a hármas számú motorja, és nem lesz bevethető Monzában.

    A csapat tájékoztatása szerint továbbra is dolgoznak az erőforrás megmentésén, és ha mást nem is, egyes elemeit megpróbálják használhatóvá tenni a szezon hátralevő részére, hogy azokat pénteki szabadedzéseken bevetve ne kelljen újabb büntetést elszenvedniük.

    A Mercedesnek Monzára azonban nem volt más választása, mint új motort adni Hamiltonnak, ami egyéb erőforrás-elemek cseréjét is maga után vonja, így a 37 esztendős pilóta az időmérőn elért helyezésétől függetlenül a 20. helyről indulhat majd vasárnap, feltéve persze, ha más nem kap szintén rajtrács végére sorolásos büntetést.

    Papíron Monza jó helyszín lehet arra, hogy Hamilton felzárkózzon az élmezőnybe, a Mercedes egyenesbeli tempója azonban gondot jelenthet. A szezon leggyorsabb pályáján ráadásul sokszor DRS-vonatok alakulnak ki (amikor több autó vonatkozik egymás szélárnyékában), amelyekben nagyon nehéz az előzés.

    Latvala megautóztatta a görög miniszterelnököt 

    0

    Szerda este különleges pillanatnak lehettek páran tanúi, akik az athéni Olimpiai Stadionban voltak. Előbb Ken Torn, majd Jari-Matti Latvala autóztatta meg az Acropolis Rally nyitó szakaszán a görög miniszterelnököt. 

    Kiriakosz Mitsotakisz görög miniszterelnök szerda este látogatást tett az athéni Olimpiai Stadionban, ahol engedélyt adott a stadion csütörtök esti használatára, majd különleges pillanatokat élhetett át. 

    Előbb Ken Torn egy Ford Fiesta Rally3-mal, majd Jari-Matti Latvala egy utcai Toyota Yaris GR járművel autóztatta meg. 

    “Szédülök – foglalta össze a miniszterelnök az autóztatásokat mosolyogva – Fantasztikus élmény egy rally autóban ülni, még sohasem volt ilyenben részem. Azt hiszem, megtapasztaltam, hogy milyen megerőltető is ezt a sportot csinálni.” 

    Mitsotakisz ezt követően kiemelte, hogy mennyire fontosnak tartja, hogy Görögország jelen legyen a világbajnokság naptárában. 

    “Nagyon izgatottan várjuk az idei versenyt, amikor hosszú kihagyás után már másodszor adhatunk otthont egy vb futamnak. Az elért fejlődés jól mutatja, hogy képesek vagyunk megrendezni egy ilyen eseményt. Ez az ország szereti a motorsportot, emiatt minden sporttal kapcsolatos eseményt örömmel fogadnak az emberek.” 

    A Rally Világbajnokság mezőnye visszatér az athéni Olimpiai Stadionba 

    0

    A 2022-es Acropolis Rally csütörtök esti szuperspeciál szakaszát az athéni Olimpiai Stadionban rendezik, amire utoljára 2006-ban volt példa. 

    17 évvel ezelőtt elképesztő hangulatban tehette meg az első kilométereket az Acropolis Rally mezőnye, az athéni Olimpiai Stadionban, ahol 60 ezer néző nézte a verseny nyitó szakaszát. 

    Persze volt árnyoldala is a szuperspeciálnak, hiszen Lamiából 214 km-t egy 2,4 km-es szuperspeciál szakaszért kellett a mezőnynek utaznia, majd a nyitó szakaszt követően Athénból vissza Larniába. 

    Idén ezt a problémát úgy oldották meg a szervezők, hogy a mezőny az Athéntól 65 km-re fekvő Loutrakiba utazik a szuperspeciál után, ahonnan csak másnap mennek vissza Lamiába. 

    Ennek köszönhetően mindenki gondtalanul kiélvezheti az Olimpiai Stadionban majd tapasztalható fantasztikus hangulatot. 

    A verseny nyitó szakaszára magyar idő szerint 19:08-kor kerül sor Athénban, majd a pénteki első szakaszt 06:53-kor rendezik Loutrakiban, majd következik a Harvati szakasz a Loutraki szakasz ismétlése előtt. A program három szakasz egyszeri teljesítésével folytatódik, majd a nap végén már Lamiában lehet szervizelni. 

    Megdöntheti Verstappen Schumacher és Vettel rekordját?

    0

    Max Verstappen a Holland Nagydíjon tizedik győzelmét aratta az idei szezonban, és a Red Bull, illetve a címvédő jelenlegi formáját elnézve ezt a számot még bőven növelheti a hátralevő hét versenyen. Amennyiben pedig ezekből a futamokból sikerül négyet megnyernie, felállít egy olyan rekordot, amelyet sokáig elérhetetlennek tartottak, és eddig is csak két pilóta jutott hasonló magasságokba.

    Nagyon beindult Max Verstappen és a Red Bull szekere az utóbbi időben, hiszen az Osztrák Nagydíj óta rendezett négy futamot egyaránt a holland pilóta nyerte, tízre növelve ezzel idei győzelmeinek a számát. És, ami aggasztó lehet a riválisoknak, hogy az elmúlt három versenyen az eddig az energiaitalosok fő ellenfelének számító Ferrari elvesztette a fonalat, és egyértelműen lassabb versenytempót mutatott a Red Bullnál.

    Amennyiben ez nem változik, nem sok jel utal arra, hogy Verstappen ne nyerne még futamokat a szezon hátralevő részében, és amennyiben négy győzelem összejönne neki, 14 sikert érne el az idén, ezzel pedig megdöntené a Michael Schumacher és Sebastian Vettel által közösen tartott rekordot.

    Michael Schumacher, Ferrari, Japán Nagydíj
    Schumacher 2004-ben a Japán Nagydíjon Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    A hétszeres világbajnok 2004-ben jutott el 13 győzelemig úgy, hogy a szezon első 13 versenyéből 12-t megnyert, majd a hátralevő 5 nagydíjból még egyszer, Japánban pezsgőzhetett a dobogó tetejéről. A négyszeres világbajnok 2013-ban pedig úgy nyert 13-szor, hogy az első tíz futam során „csak” négyszer örülhetett, majd a 11. futamtól kezdve a szezonzáróig nem talált legyőzőre, ami zsinórban 9 győzelmet jelent.

    Schumacher rekordja annyiban „erősebb”, hogy ő 18 futamos szezon 17 versenye alatt hozta össze ezt a mennyiséget, míg Vettelnek 19 nagydíj kellett hozzá. Amennyiben Verstappen a következő három versenyt egyaránt megnyerné, 18 futam alatt jutna el 13 győzelemig, azaz Schumacher és Vettel közé jönne be. Amennyiben pedig háromnál többet nyer, értelemszerűen csúcstartóvá válik.

    Sebastian Vettel, Red Bull, Abu-dzabi Nagydíj, 2013
    Vettel, amint megnyeri a 2013-as Abu-dzabi Nagydíjat Fotó: Red Bull Content Pool

    Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint mindez viszont egyáltalán nem érdekli Verstappent. „Nem hiszem, hogy foglalkoztatja ez, ő nem így tekint a dolgokra” – idézi a szakembert a Motorsport-Total.com. Horner szerint a holland pilóta egyszerűen minden versenyt megpróbál megnyerni, és nem böngészi a statisztikákat és rekordokat.

    Ezeket a rekordokat döntheti még meg Verstappen

    A szurkolók és újságírók viszont számon tartják a rekordokat, úgyhogy nézzük meg, milyen rekordokat dönthet még meg a címvédő az idén!

    Ez még igencsak távolinak tűnik, de a Red Bull és Verstappen formája alapján joggal játszhatunk el a gondolattal, hogy a holland Vettel 2013-as sorozatához hasonló szériába kezd. Amennyiben így lesz, és az Olasz Nagydíjtól kezdődően nyer még zsinórban legalább hat futamot, megdönti a német pilóta és Alberto Ascari által a zsinórban szerzett legtöbb győzelem (9) rekordját. Vettel ráadásul ezt egy idényen belül érte el, és ha megnyerte volna a 2014-es Ausztrál Nagydíjat, akkor túl is szárnyalta volna Ascarit.

    Max Verstappen, Red Bull, Holland Nagydíj
    Nem nézi a rekordokat, de azért szereti halmozni a trófeákat Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Verstappen egy saját rekordot is átadhat a múltnak az idén, ha a hátralevő hét verseny mindegyikén dobogós lesz, azzal ugyanis megdönti saját tavalyi csúcsát (18) az egy szezonban elért dobogós helyezések terén, jelenleg ugyanis 12-nél tart. Ezen kívül még a hollandé lehet a legtöbb szerzett pont egy szezonban, amihez Lewis Hamilton 2019-ben szerzett 413 pontjánál kell többet szereznie. Mivel jelenleg 310-nél tart, és még 190-et lehet szerezni, ez nagy valószínűséggel meglesz neki.

    Ennél kicsit nehezebbnek tűnik, de egy ennyire domináns utolsó szezonharmad esetén nem elképzelhetetlen, hogy Verstappen a szezon végén 155-nél több ponttal fogja megelőzni a pontverseny második helyezettjét (most 109 pont az előnye Leclerc-rel szemben), amivel a Vettel és Alonso közötti 2013-as különbséget múlná felül.

    Tanak ott folytatta Görögországban, ahol Belgiumban abbahagyta 

    0

    Vagyis az első helyen. A 2019-es világbajnok nyerte ugyanis az Acropolis Rally shakedown szakaszát Thierry Neuville és Craig Breen előtt. 

    Egy 3.62 km-es szakaszon rendezték csütörtök reggel az Acropolis Rally shakedownját, száraz, melegben. A versenyzők a kemény keverékű Pirelliken érkeztek a reggeli gyakorlásra melyen Ott Tanak volt a leggyorsabb 2:37.9 perces eredménnyel, amit harmadik nekifutásra sikerült elérnie. 

    „Nem voltak annyira rosszak az utak, de elég sok helyen kibukkantak a nagyobb kövek és a tapadás is változó volt. Nem lesz könnyű rally, különösen a holnapi nap lesz megterhelő” – mondta Tanak a célban.

    A 2019-es világbajnok és idén már három győzelmével a bajnokság második helyén álló észt versenyző mögött csapattársa, Thierry Neuville lett a második 3 tizedmásodperc hátránnyal, míg Craig Breen némi meglepetésre kilenc tizedmásodperc hátránnyal a harmadik időt érte el a Forddal. 

    A legjobb négyben három Hyundai is zárt, miután Dani Sordo 1.1 másodperc hátránnyal zárta a bemelegítést. 

    A Toyota leggyorsabbja Esapekka Lappi volt 1.4 másodperc hátránnyal, majd őt Kalle Rovanpera további 3 tizeddel lemaradva követte. A bajnoki listavezető a tapadást kereste, eddig úgy tűnik nem talált megoldást.

    Sébastien Loeb azonban csak kétszer teljesítette a pályát és végül a 10. idővel zárt. A harmadik kör előtt gyújtáskimaradást észlelt a Pumában, és inkább leállította az autót, nehogy károsodjon a motor. Az M-Sport az esti rajt előtt megpróbálja kideríteni a hiba okát.

    Acropolis Rally, shakedown eredmények 
    1 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 2:37.9
    2 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +0.3
    3 #42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +0.9
    4 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +1.1
    5 #4 Esapekka Lappi / Janne Fermc (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +1.4
    6 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +1.7
    7 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 +2.1
    8 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +2.2
    9 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +2.4
    10 #19 Sébastien Loeb / Isabelle Galmiche (FRA) Ford Puma Rally1 +4.0
    11 #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +4.5

    További eredmények

    Hamilton megnyerhette volna a Holland Nagydíjat? – itt a válasz

    0

    Megnéztük, hogy milyen forgatókönyv esetén lett volna esélye Lewis Hamiltonnak megszerezni az idei első győzelmét.

    Kétségtelen, hogy a Holland Nagydíj volt eddig az idén a Mercedes legerősebb versenye, amelyen sokáig úgy tűnt, hogy Lewis Hamiltonnak akár a győzelemre is lehet esélye. A hétszeres világbajnok azonban végül csak a negyedik helyen végzett úgy, hogy 12 körrel a 72 körös futam vége előtt még ő állt az élen. A konstruktőri címvédőt viszont nagyban hátráltatta az, hogy Cunoda Juki félreálló Alpha Taurija miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, ami felborította az eredeti elképzeléseiket. De vajon, ha zavartalanul megy végig a verseny, vagy a Mercedes más döntéseket hoz a biztonsági autók során, meglehetett volna nekik a győzelem?

    A rövid válasz a kérdésre az, hogy nem, a hosszabb pedig az, hogy nagyon valószínű, hogy nem. Nézzük, hogy miért!

    Holland Nagydíj, rajt
    A rajtnál a két Mercedes nem tudott javítani, sőt, Russell még pozíciót is veszített Norrisszal szemben, de rövidesen visszaelőzte a McLarent Fotó: Mark Thompson/Getty Images/ Red Bull Content Pool

    Az biztos, hogy jóval izgalmasabb lehetett volna a végjáték, ha a Mercedes tartani tudja magát az előre eltervezett egykiállásos haditervhez, hiszen ebben az esetben Max Verstappen a második kerékcseréjénél az élről visszaesett volna a harmadik helyre, és a pályán kellett volna megelőznie George Russellt és Hamiltont a győzelemhez. Ami a Red Bull egyenesbeli tempófölényét elnézve valljuk be, azért nem lett volna lehetetlen feladat.

    Az utoléréssel semmilyen gondja nem lett volna a hollandnak, aki feltehetően az 50. kör környékén hajtott volna a bokszba, hogy a hátralevő 22 körre megkapja a lágy gumikat. Ezen nagyjából 2 másodperc körüli tempóelőnyre tehetett volna szert az utolsó etapja kezdeti fázisában a 20 körös kemény gumikon autózó Mercedesekkel szemben, és mivel Russelltől nagyjából 5, míg Hamiltontól 7 másodperces távolságra tért volna vissza, pillanatok alatt ledolgozta volna a hátrányát. Az előzéshez pedig már arra sem lett volna szüksége, hogy megmaradjon a 2 másodperc körüli körönkénti tempóelőnye.

    A Red Bull számításai szerint Verstappen végül 15 másodperc körüli előnnyel nyerte volna meg a futamot ebben az esetben. A szimulációk persze nem tudják előre megmondani, hogy Russell és Hamilton miként védekezik, és esetleg csinál-e valamelyikük valamilyen őrültséget, vagy Verstappen esetleg hibázik-e a velük való csatározás közben, de elnézve a holland pilóta egész hétvégén tanúsított hidegvérű hozzáállását és a Red Bull egyenesbeli fölényét, alighanem mindkét Mercedes-pilóta tehetetlenül nézte volna, ahogy a címvédő elviharzik mellettük.

    Max Verstappen, Red Bull, Holland Nagydíj
    Verstappen lágy gumis tempójára nem lett volna válasza a Mercedesnek Fotó: Dan Mullan/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Hamiltonék legfeljebb abban reménykedhettek volna, hogy 22 kör alatt elfogynak a gumik Verstappen autóján, de Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke a verseny után megerősítette, hogy valószínűleg semmilyen gondja nem lett volna eljutni a célig a Red Bullnak, mert sokkal kisebb volt a gumikopás a vártnál, és a futam elején, nehéz autóval is voltak olyanok, akik 18 kört tettek meg a lágy gumin. A verseny végére pedig már jóval könnyebbek lettek az autók, és a pálya állapota is rengeteget javult addigra.

    Dönthettek-e volna másképp a VSC/SC alatt?

    A Mercedes számításait végül keresztülhúzta a virtuális biztonsági autó megjelenése, amely lehetővé tette Verstappennek, hogy az első hely elvesztése nélkül cseréljen kereket. Ha a Mercedes kint tartja a pilótáit, a VSC-fázis végeztével használt kemény gumikon vehették volna üldözőbe az új keményeket kapó Red Bullt, ami nyilván veszett fejsze nyele, ezért inkább azt választották, hogy ők is kereket cserélnek, és felteszik a közepes keveréket, megpróbálva azokon eljutni a célig, és a tapadásbeli különbséget kihasználva elkapni a hollandot.

    A VSC utáni körökben azonban kezdett nyilvánvalóvá válni, hogy ez nem lesz elég. Hamilton 15 másodperces hátrányból vehette üldözőbe Verstappent a 49. körben, de az 56. körig csak 11 másodpercre tudta lefaragni a különbséget, ami körönként átlagosan 0,56 másodpercet jelent. A hátralevő 16 körben ebben a tempóban is csak további 9 másodperccel került volna közelebb, de mivel az etap vége felé kiütközött volna a kemény gumik jobb tartóssága, vélhetően ennyire sem tudta volna leszorítani a különbséget. Az előzéshez pedig körönkénti 1 másodperces tempóelőny kellett, így ha esetleg a holland hibázik, és Hamilton mégis utoléri, megelőzni akkor sem tudta volna.

    Lewis Hamilton, Mercedes, Holland Nagydíj
    Hamiltonnak a VSC és SC nélküli futamon lett volna a legtöbb esélye Fotó: LAT Images

    Ebből a szempontból a rendes biztonsági autó megjelenése esélyt kínált a Mercedesnek arra, hogy valahogy mégis elkapja Verstappent. Miután a biztonsági autó mögött a teljes mezőnynek a bokszutcán kellett áthaladnia, mindenkinek ott volt a lehetőség, hogy viszonylag olcsón megússzon egy kiállást. És nemcsak a Mercedes, hanem a Red Bull is válaszúthoz érkezett, hiszen, amennyiben kint hagyják az élen kemény gumin Verstappent, a Mercedesek gondolkodás nélkül felteszik a lágy gumikat.

    A Red Bull végül úgy döntött, hogy nagyobb kockázat lenne keményeken védekezni a lágy gumin támadó Mercedesek ellen, mint friss lágy gumin elkapni őket, ezért lecserélték Verstappen kerekeit, a Mercedes pedig nem tett így Hamiltonnal és Russell-lel. Elsőre ez hibának tűnhetett, ám Toto Wolff a verseny után elmondta: az egyenesbeli tempóhátrányuk miatt ugyanolyan gumikon nem lett volna esélyük megelőzni a címvédőt, így egy kerékcserével csak a kettős dobogót biztosították volna be, ők viszont nyerni akartak.

    És nem is volt ördögtől való továbbhaladni mindkét autójukkal, hiszen csak néhány körrel korábban tették fel a közepes gumikat, amelyek bemelegedve akár képesek lehettek volna olyan tempót biztosítani, amivel vissza lehet verni Verstappen támadásait. Gondolhatták legalábbis ekkor, de mint bebizonyosodott, nem ez volt a helyzet, és még a szintén lágyra váltó Leclerc is elment Hamilton mellett, aki kisebb dührohamot kapott, amikor rájött, hogy Russell menet közben szintén kiállt mögüle lágy gumikért.

    A fiatalabbik brit maga kérte, hogy inkább mégis tegyék fel neki a lágy keveréket, és azzal, hogy a Mercedes belement ebbe, védtelenül hagyták Hamiltont Verstappennel szemben. Utólag visszatekintve azonban ez volt a helyes döntés, a két gumi közötti tempókülönbséget látva ugyanis a holland valószínűleg Russellt is könnyedén megelőzte volna, hogy aztán Hamilton mellett is elmenjen, és ha Russellen is maradtak volna a közepes keverékek, valószínűleg Leclerc őt is elkapja, így a Mercedesnek a második hely sem lett volna meg.

    Utólag könnyű azt mondani, hogy Hamiltonnak is látnia kellett volna, amit Russellnek, és ki kellett volna állnia lágy gumikért, viszont nem szabad elfelejteni, hogy utóbbinak nem volt akkora veszítenivalója, hiszen, ha kint marad, akkor is legfeljebb a második helyen végez. Hamilton esetében azonban a győzelem volt a tét, amiről egy kerékcserével szinte biztosan lemondhatott volna abban a pillanatban, hogy behajtott a szerelői közé. Kint maradva azonban megadta magának az esélyt arra, hogy valahogy visszaverje Verstappent.

    Safety Car, biztonsági autó, Lewis Hamilton, Mercedes, Holland Nagydíj
    Hamilton itt már verve volt Fotó: LAT Images

    Az egyetlen, amiben Hamilton hibázott, hogy hagyta, hogy az érzelmei eluralkodjanak rajta, és a nagy dühöngés közepette elfelejtette időben beállítani a megfelelő motorüzemmódot, ami miatt Verstappen az újraindítás után játszi könnyedséggel elment mellette. A végeredmény szempontjából azonban ez sem változtatott semmin. A Mercedes egyszerűen a körülmények áldozata lett, és a biztonsági autó megjelenése lehetetlen helyzetbe hozta őket a győzelmet illetően. Persze, mondhatták volna, hogy inkább rámennek a biztos második és harmadik helyre, de az idei szezonjuk tükrében teljesen érthető volt, hogy inkább a győzelmet választották.

    Az Európa-bajnok hétvégén már ismét versenyez 

    0

    Két héttel a Barum Rally elszenvedett baleset után ismét autóba ül az idei Európa-bajnok Efrén Llarena és Sara Fernández a hétvégén. 

    Efrén Llarena és Sara Fernández már Európa-bajnokként indulhatott a cseh Barum Rallyn, ahol a harmadik szakaszon fának csapódtak. A navigátort csak felülvizsgálatra szállították kórházba, azonban Efrén egyik csigolyája eltört. 

    Ezért is meglepő, hogy két héttel a versenyt és a balesetet követően a spanyol kettős visszatér a hétvégén a versenyzéshez, és rajthoz áll a Rally Blendio Princesa de Asturias futamon, melyet pénteken és szombaton rendeznek. 

    “Visszatérek a kormány mögé! – mondta Efrén Llarena. – Alig 10 nappal a balesetünk és 5 nappal a csigolyaműtétem után rajthoz állunk a Rally Blendio Princesa de Asturias versenyen. Szeretnék köszönetet mondani José Maria Fortunonak és Manuel Avinonak a gyors kezelésért. Ilyen pillanatokban döbben rá az ember, hogy milyen emberek állnak melletted.” 

    Az oviedói versenyen elindul Javier Pardo is, azonban amíg Llarena Skoda Fabia Rally2 evóval, addig Pardo R4-es Suzukival áll rajthoz.