back to top
2025. december 20. 07:06
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1255

    Meglepő fordulat: az Alfa Romeo 2023 végén szakít a Sauberrel

    0

    Néhány órával azután, hogy az Audi bejelentette: 2026-tól motorgyártóként csatlakozik a Forma-1-hez, az Alfa Romeo közölte, hogy a 2023-as szezon végével befejezi együttműködését a Sauberrel. Noha az Audi arról semmit nem mondott, hogy mely csapattal fog együttműködni, vélhetően a jelenleg Alfa Romeo néven futó Sauberben fog többségi tulajdonrészt szerezni, ám mindenki azt gondolta, hogy az olaszok 2025 végéig maradnak.

    Miután nemrég 2023 végéig meghosszabbította 2018 óta tartó főszponzori megállapodását a Sauberrel, az Alfa Romeo bejelentette, hogy a következő szezon vége után szakít a svájci istállóval. „Az Alfa Rome közli, hogy a Sauber Motorsporttal fennálló együttműködése 2023 végén véget ér. Az Alfa Romeo 2017-ben hosszú távú tervekkel jelentette be a visszatérését a Forma-1-be, 2022 júliusában pedig közölte, hogy az idei szezon mind a teljesítmény, a marketing és a pozitív együttműködés terén mutatott biztató eredmények után 2023-ra is folytatja az együttműködést a Sauberrel.”

    „Miután a márka gazdasági és ipari fordulata 2022-ben végbemegy, Alfa Romeo most kiértékeli a számos lehetőségét, és eldönti, melyik lesz a legjobb a hosszú távú stratégia fenntartásához és a márka pozícionálásához.”

    Jean-Philippe Imparato, az Alfa Romeo vezérigazgatója az Autosportnak korábban azt nyilatkozta, hogy a Sauberrel való együttműködés hatalmas siker a márkának, és bár tisztában van az Audi érdeklődésével, nem fog változtatni az eddig bevált recepten. „Ne fogjuk megváltoztatni az Alfa Romeo üzleti modelljét. Ha egy napon valaki tesz egy nagy lépést, bármi legyen is az, meg fogjuk hozni a döntést, amit meg kell hoznunk, de ennyi.”

    Guanyu Zhou, Alfa Romeo, Brit Nagydíj
    Már csak másfél évig lesz Alfa Romeo a Sauber Fotó: Xavi Bonilla / DPPI / Alfa Romeo F1 Team ORLEN

    „Őszintén, ez nem stresszel. Olyan nagy a játékterem. Amikor egy olyan márka vagy, mint az Alfa Romeo, amely 112 éve létezik, a világ nyitva áll előtted. Üzleti szempontból pozitív történetet hagyunk hátra, 2021 tíz éve az első profitábilis év volt az Alfa Romeónak. Tehát tényleg nincs rajtunk stressz. Egyáltalán nem félek, vagy vagyok megijedve, vagy aggódom a paddockban zajló párbeszédek miatt. Elég nyugodt vagyok ahhoz, hogy minden nap az üzletre koncentráljak.”

    Az Alfa Romeo kiválásával gyakorlatilag szinte biztosra vehető, hogy az Audi többségi tulajdont fog szerezni a Sauberben, és 2026-ban a svájciak oldalán fogja elindítani gyári csapatát a Forma-1-ben. Hogy mi lesz az olaszokkal, az jó kérdés. A Forma-1-ben maradásra is lehet adott esetben lehetőségük, ha a jelenlegi üzleti modellt egy másik csapattal együttműködve viszik tovább. Erre jó jelölt lehetne a Haas, amely ezer szállal kötődik a Ferrarihoz, az Alfa érkezése pedig nem kevés pénzt hozna a mezőny legkisebb költségvetésből gazdálkodó istállójának.

    Juha Kankkunen és a hidrogén hajtású Yaris (videó)

    0

    A négyszeres világbajnok Juha Kankkunen az Ypres Rallyn mutatta meg a nyilvánosságnak a hidrogén hajtású Toyota Yarist.

     

    Ocon Schumachert választaná csapattársának

    0

    Esteban Ocon tárt karokkal fogadná Mick Schumachert az Alpine-nál, barátja azonban egyelőre nem akart a 2023-as szezonról beszélni.

    A Belga Nagydíj csütörtöki napján olasz sajtóhírek arról számoltak be, hogy amennyiben az Alpine nem tudja megtartani Oscar Piastrit és Fernando Alonso megüresedő helyére ültetni őt jövőre, Mick Schumacher lehet a francia istálló első számú jelöltje.

    A Haas pilótája mellett szólhat, hogy a jelenlegi mezőnyből Sebastian Vettel mellett Esteban Oconnal ápol még baráti viszonyt. A francia versenyző nem is csinált titkot belőle, hogy szívesen versenyezne egy csapatban Schumacherrel, ugyanakkor leszögezte: semmilyen módon nem gyakorol nyomást az Alpine döntéshozóira.

    „Nem igazán vitatom ezt meg a csapaton belül. Teljes mértékben megbízom  Laurent [Rossiban] és Otmar [Szafnauerben], a főnökökben, akik igencsak elfoglaltak lesznek – utalt az Alpine vezérigazgatójára és csapatfőnökére. – Biztos vagyok benne, hogy több száz hívást kaptak az üléssel kapcsolatban, de én egyáltalán nem foglalkozom ezzel.”

    „Amit szeretnék, hogy Mick velem versenyezzen. Ez egyértelmű, mert jó barátom, de ez nem jut a főnökök fülébe. Hagyom, hogy ők döntsenek. Ez nem az én döntésem. Nagyon boldog lennék, ha Mick-kel, a barátommal dolgozhatnék. De a csapat fog dönteni, nem én. Ha végül így döntenek, az nagyszerű menet lesz.”

    Esteban Ocon, Belga Nagydíj, Alpine
    Fotó: Alpine

    Ocon Spában elmondta, bárkit is ültessenek mellé, ő továbbra is csak magával szeretne foglalkozni, és reagált arra is, hogy akár az a Daniel Ricciardo is visszatérhet a csapathoz, akitől 2020-ban nagyon simán kikapott. „Nem számít, hogy ki van mellettem, továbbra is ugyanazt a munkát fogom végezni, amit most végzek a csapattal. Folytatom az autó megértését, mert az idei évben hatalmasat fejlődtünk. Nagyon más pilóta vagyok ahhoz képest, aki akkor voltam. Sokkal többet tudok már a csapatról és az autóról, illetve arról, hogy miként használjam azt. Elégedett vagyok azzal, amerre ez tart.”

    „Bárki is lesz a csapattársam jövőre, továbbra is ezt fogom csinálni. Amíg elégedett vagyok a teljesítményemmel és azzal, ahogy a dolgok mennek, nincs okom változtatni, vagy a garázs másik oldala miatt aggódni.”

    Schumacher egyelőre a Haasra koncentrál

    Természetesen Mick Schumacher sem kerülhette el a jövőjével kapcsolatos kérdéseket a Belga Nagydíjon. A 23 esztendős pilóta azonban nem akart reagálni a pletykákra.

    „Boldog vagyok ott, ahol jelenleg vagyok. Biztos vagyok benne, és azt is gondolom, hogy a célunk a következő versenyekre a pontszerzés. Ez a világos célunk, és remélhetőleg el is tudjuk érni. Hogy mit tartogat a jövő, azt pedig meg fogom osztani, amint tudom.”

    „A csapattal közösen megmutattuk, hogy honnan jöttünk vissza a tavalyi év után. Szerintem jelenleg jó helyzetben vagyunk. Szeretünk egymással dolgozni, és képesek vagyunk a legtöbbet kihozni az autóból. Nyilván tisztában vagyok vele, hogy néhány másik autónak javult a kezdeti viselkedése, ezért meg kell próbálnunk többet tenni a felzárkózáshoz.”

    Mick Schumacher, Haas, Belga Nagydíj
    Nem akart a következő szezonról beszélni Fotó: Andy Hone / LAT Images

    „Voltak hullámhegyeink és hullámvölgyeink, de magunkkal visszük a jó pillanatokat, és tanulunk a nem annyira jókból. Mindez összegyúrva pedig azt eredményezi, hogy versenyzőként is fejlődök.”

    Miután ismét rákérdeztek nála, mit gondol arról, hogy annál a csapatnál versenyezhet, amelynél apja 1994-ben és 1995-ben világbajnok lett, azt felelte: „Csak ismételni tudom magamat, boldog vagyok ott, ahol vagyok, és várom az elkövetkező versenyeket.”

    Kopecky behúzta a kvalifikációt, Herczig 10., László 13. 

    0

    Jan Kopecky volt a leggyorsabb a Barum Rally kvalifikációján az osztrák Simon Wagner és cseh Filip Mares előtt. Herczig 10., László Martin 13. idővel zárt. 

    A 4.57 km-es szakaszon megrendezett kvalifikáció legjobb eredménye fél másodperccel rosszabb lett, mint a szabadedzésen, de Jan Kopecky 2:44.548 perces ideje lett végül a győztes eredmény, a cseh versenyzőt az osztrák Simon Wagner 122 ezred, az ugyancsak cseh Filip Mares pedig 309 ezredmásodperc hátránnyal követte. 

    Erik Cais, aki a szabadedzésen még a leggyorsabb volt 857 ezreddel maradt el Kopecky idejétől és a negyedik helyen zárt. 

    Herczig Norbert a szabadedzés után a kvalifikáción is a tizedik eredményt érte el 4.633 másodperc hátránnyal, míg László Martin további 1.3 másodperc hátránnyal a 13. helyen zárt.  

    A kvalifikáció után a nem Rally2-es autóval induló, de az Eb értékelésbe beszámító versenyzők, valamint az Eb értékelésen kívül indulók számára következik a shakedown. 

    Barum Rally, kvalifikációs eredmények 
    1 #4 Jan Kopecky / Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia Rally2 evo 2:44.548
    2 #11 Simon Wagner / Gerald Winter (AUT) Skoda Fabia Rally2 evo +0.122
    3 #12 Filip Mares / Radovan Buche (CZE) Skoda Fabia Rally2 evo +0.309
    4 #6 Erik Cais / Petr Tesinsky (CZE) Ford Fiesta Rally2 +0.857
    5 #14 Adam Brezik / Ondrej Krajca (CZE) Skoda Fabia R5 +1.113
    6 #8 Ken Torn / Kauri Panns (EST) Ford Fiesta Rally2 +1.493
    7 #1 Efrén Llarena / Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia Rally2 evo +1.514
    8 #10 Tom Kristensson / Andreas Johansson (SWE) Hyundai i20 R5 +3.267
    9 #5 Alberto Battistolli / Simone Scattolin (ITA) Skoda Fabia Rally2 evo +3.914
    10 #9 Herczig Norbert / Ferencz Ramón Skoda Fabia Rally2 evo +4.633 
    11 #3 Javier Pardo / Adrián Pérez (ESP) Skoda Fabia Rally2 evo +4.705
    12 #7 Simone Campedelli / Tania Canton (ITA) Skoda Fabia Rally2 evo +5.226
    13 #17 László Martin / Berendi Dávid Skoda Fabia Rally2 evo +5.953 
    14 #15 Albert von Thurn und Taxis / Bernahrd Ettel (GER / AUT) Skoda Fabia Rally2 evo +6.355
    15 #16 Martin Vlcek / Alexandra Skripová (CZE) Hyundai i20 R5 +7.933 

    Eredmények

    Hivatalos: az Audi 2026-tól beszáll a Forma-1-be!

    0

    A Belga Nagydíj pénteki napjának délelőttjén hosszas találgatások után végre pont került az Audi Forma-1-es érkezésére, a német gyártó ugyanis bejelentette, hogy 2026-ban motorgyártóként érkezik a királykategóriába.

    Markus Duesmann, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke a Belga Nagydíj helyszínén tartott sajtótájékoztató keretein belül bejelentette: az Audi 2026-ban motorgyártóként beszáll a Forma-1-be. A már jó ideje biztosra vehető lépéssel a gyártó azért várt egészen mostanáig, mert nem voltak véglegesítve a 2026-os motorszabályok, ám miután bő egy hete az F1 bejelentette azokat, az Audi is lépett.

    Azt ugyanakkor nem erősítették meg, hogy melyik csapattal fognak együttműködni, csak azt, hogy 2026-ban motorgyártóként biztosan jelen lesznek Azonban ezzel együtt nagyon valószínű, hogy a Sauberben fognak többségi részesedést vásárolni.

    „A motorsport az Audi DNS-ének szerves részét képezi. A Forma-1 globális színpad a márkánknak, és egy nagy kihívást jelentő fejlesztési laboratórium. A nagy teljesítmény és a versengés kombinációja mindig az innováció és a technológiaáramlás hajtóereje volt az iparágunkban. Az új szabályokkal most van itt az ideje annak, hogy ennek mi is részesei legyünk. Végtére is a Forma-1 és az Audi egyaránt világos fenntarthatósági célokat hajszol” – nyilatkozta Duesmann.

    Oliver Hoffmann Audi műszaki fejlesztésért felelős igazgatótanácsi tagja hozzátette: „A sorozat által a fenntarthatóság érdekében végrehajtott jelentős technológiai ugrások miatt 2026-tól új Forma-1-ről beszélhetünk. A Forma-1 átformálódik, az Audi pedig szeretné aktívan támogatni ezt az utazást. A szoros kapcsolat a Forma-1-es projekt és az Audi AG technikai részlege között lehetővé teszi majd a szinergiákat.”

    Az Audi vezetői elárulták azt is, hogy a Neuburgban található központjukban már közel hat hónapja megkezdték a fejlesztési munkát, és már vannak tesztpadjaik az F1-es belső égésű, illetve elektromos motorok, valamint akkumulátorok tesztelésére. Jelenleg 100 fős az F1-es stábjuk, az év végére pedig ez 300 főre bővülhet, miközben addig az épületek és a technikai infrastruktúra is elkészül. A részleget vezérigazgatóként a korábban a Cosworth-nál, a BMW-nél és az FIA-nál is megforduló Adam Baker irányítja vezérigazgatóként.

    „Örömmel üdvözlöm az Audit, egy ikonikus autómárkát, úttörőt és technológiai innovátort a Forma-1-ben – nyilatkozta Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója, aki 2016 és 2020 között a szintén a Volkswagen-csoporthoz tartozó Lamborghini vezérigazgatója volt. – Ez egy jelentős pillanat a sportágunk számára, ami kiemeli, milyen hatalmas a folyamatosan novekvő erőnk globális platformként. Ez egyben hatalmas elismerés, hogy a 2026-ban érkező, fenntartható üzemanyaggal működő hibrid motorok jelentik a jövőbeli megoldást az autóiparnak. Mindannyian várjuk már, hogy láthassuk az Audi logót a rajtrácson. Hamarosan további részleteket is hallhatunk a jövőbeli terveikről.”

    Az Audi egy showcart is elvitt Spába

    A sajtótájékoztatón Duesmann és Hoffmann számos kérdést kapott azzal kapcsolatban, hogy melyik csapattal fognak együttműködni, vagy melyikben fognak többségi tulajdonrészt szerezni, ám csak annyit voltak hajlandóak elárulni, hogy nem indítanak 11. istállót, azaz valamelyik jelenlegi gárda lesz a partnerük.

    Ami pedig a Porsche érkezését illeti, sajtóhírek szerint ők csak szeptemberben tesznek majd bejelentést. Duesmann ezzel kapcsolatban elmondta, hogy „amennyiben jönnek”, abban az esetben Angliában gyártják majd a motorjaikat. Ezzel mintegy megerősítette, hogy a Porsche a Red Bull partnereként fog beszállni, és az energiaitalosok motorrészlegén fogja építeni az erőforrásait.

    Csapattársa nem érez együtt Ricciardóval, aki akár szabadságra is mehet

    0

    Csapattársa kíméletlen őszinteséggel beszélt a McLarenről az év végén távozó Daniel Ricciardo problémáiról, amelyek szerinte nem onnan erednek, hogy az autó egyszerűen nem fekszik az ausztrálnak. Sebastian Vettel eközben megvédte a továbbra is a Forma-1-re koncentráló, ám adott esetben az egy éves szabadságot sem kizáró kollégáját.

    Lando Norris nem osztja azt a nézetet, hogy a McLaren tavalyi és idei autója egyszerűen nem feküdt Daniel Ricciardónak, aki csupán emiatt nem hozta a várt eredményeket. A 22 esztendős pilóta ezért aztán nem is sajnálkozik azon, hogy csapattársának nem jött össze a mclarenes kaland.

    „Nem érzem úgy, hogy együtt kellene érezni bármelyik versenyzővel azért, mert nem tudott olyan jó munkát végezni. Az emberek valószínűleg utálni fognak azért, hogy ezt mondom. Nekem csak a saját munkámra és vezetésemre kell koncentrálnom, az nem az én feladatom, hogy valaki máséra figyeljek. Nem vagyok coach, nem azért vagyok itt, hogy segítsek az ilyen dolgokban, hanem azért, hogy az abszolút legjobbamat nyújtsam és ennyi” – mondta ki kertelés nélkül a pontverseny hetedik helyezettje.

    „Nehéz, amikor az emberek elkezdik elvárni, hogy ilyesmit is csináljak és segítsek elmagyarázni ezt, miközben nem igazán ez a helyzet. Sőt, ha néhány éven át nem teljesítek jól, az a karrierem és a Forma-1-es pályafutásom végét is jelentheti” – utalt arra Norris, hogy bárki kerülhet hasonló helyzetbe.

    Lando Norris
    Norris tisztába tett néhány dolgot Fotó: McLaren

    A Ricciardót tavaly és idén is magabiztosan verő brit eloszlatta azt a feltevést is, hogy neki sokkal jobban fekszik a McLaren, mint az ausztrálnak, és elmondta, hogy az idei autó kezdetben valójában a csapattársának feküdt jobban.

    „Minden versenyzőnek alkalmazkodnia kell az adott helyzethez, és úgy érzem, hogy nekem is kellett. Ez nem az az autó, amibe csak beleugrottam és máris úgy éreztem, hogy eggyé váltam vele, és pontosan úgy tudok teljesíteni, ahogy akarok. Az év elején Daniel jobban teljesített nálam a szezon előtti teszteken. Úgy tűnt, hogy természetes módon tudja vezetni a kocsit úgy, ahogyan akarja, nekem pedig új vezetési stílust kell elkezdenem megtanulni ahhoz képest, ahogyan az utóbbi néhány évben vezettem.”

    „Az egyetlen dolog, amiben az emberek óriásit tévednek, hogy azt gondolják, az autót körém tervezték, vagy jobban illik hozzám, mint hozzá. Ha választhatnék egy bizonyos vezetési stílust és egy autót, ami passzol ehhez, akkor ebből az autóból semmi nem lenne benne. Ennélfogva versenyzőként az a feladatunk, hogy alkalmazkodjunk, és kihozzuk a legtöbbet az autóból. Ez az, amit én teszek, és talán nekem könnyebb ezt tennem, mint Danielnek.”

    „Nem tudom, hogy ez-e az oka, de végtére is minden versenyzőnek alkalmazkodnia kell az autóhoz. A jelenlegi kocsi semmilyen szempontból nem olyan, mint amit magamnak terveztem volna, hanem olyan, ami a lehető leggyorsabbra lett megalkotva a szélcsatornában. Amit még szerintem [Ricciardo] bizonyított, hogy a Forma-1 semmilyen szempontból sem könnyű, úgyhogy, elég jó munkát kellett végeznem.”

    Norris megpróbálta érzékletesen elmagyarázni, hogy mit ért alkalmazkodás alatt, és mivel gyűlhetett meg a baja Ricciardónak.

    „Vannak bizonyos dolgok, amikre az ember számít. Versenyzőként számítasz valamire, amikor elfordítod a kormányt, vagy más dolgot csinálsz. Ilyenkor úgy érzed, pontosan tudnod kell, hogy mi fog történni. De nem mindig ez a helyzet. Olykor kevésbé nyomod a féket, az autó pedig jobban rotál vagy jobban betapad, máskor pedig keményebben fékezel, és ugyanazt csinálja. Olykor ez nagyon zavarbaejtő tud lenni.”

    „Egy bizonyos kanyarban bizonyos módon kell vezetned, majd a következőben már máshogy. Nem arról van szó, hogy minden kanyarban pontosan ugyanazt a vezetési stílust kell alkalmaznod, szerintem ez teszi a dolgot annyira nehézzé. Hogy minden olyan kanyarban megtaláljuk a határokat, amelyben bizonyos módon meg kell változtatnod a vezetési stílusodat. Talán Danielnek egyszerűbb lenne ezt elmagyarázni, mert a Renault-tól érkezett, előtte pedig a Red Bullnál volt. De úgy vélem, versenyzőként vannak bizonyos várakozásaid. Amikor ennyire fordítod a kormányt, az autó annyira rotál, majd gázt adsz, és ezt csinálja. És olykor úgy érzed, hogy nincs meg a kapcsolat, mert vártál valamit, és nem igazán azt csinálja. Ezután pedig alkalmazkodnod kell ehhez.”

    Daniel Ricciardo, McLaren, Magyar Nagydíj
    Nem tudott alkalmazkodni Fotó: McLaren Racing
    Ricciardo ennyire részletesen nem beszélt a gondjairól, de azt elismerte, hogy ő és a csapat is a végletekig próbálkozott azzal, hogy megoldást találjanak, és csak azután egyeztek meg a szakításról, hogy úgy érezték, nem tudnak ennél többet tenni.

    „Nem rám borították az asztalt. Az utóbbi hónapokban párbeszédet folytattunk, és nem arról volt szó, hogy »Ha nem leszel az első ötben ezen a versenyen, akkor ennyi volt.« Sokkal inkább azt kérdezték, hogy »Mit tehetünk, hogy megpróbáljuk működésre bírni ezt az egészet?« De megértettem, hogy aggodalomra adott okot a helyzet, mert az eredményeim nem voltak azon a szinten, amiről azt gondoltuk, hogy lenniük kellene. Próbáltuk meghatározni a problémákat, de kissé zsákutcába futottunk, ahol úgy éreztük, hogy kimerítettük mindazt, ami elérhető távolságban van. Végül ez vezetett a döntéshez.”

    Akár ki is vehet egy évet

    Ricciardo előtt jelenleg az Alpine, az Alfa Romeo, a Haas és a Williams áll, mint lehetséges opciók az F1-ben maradásra. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója korábban elmondta, felajánlották az ausztrálnak, hogy versenyezzen náluk az IndyCarban, de Ricciardo jelenleg a Forma-1-re koncentrál, így ez az opció nem érdekelte.

    A 33 esztendős versenyző ugyanakkor azt is leszögezte, hogy nem csak kocsikázni akar, így amennyiben nem talál igazán jó lehetőséget, azt sem zárja ki, hogy egy évet kihagy.

    „Ha van értelme, akkor igen – felelte arra a kérdésre az FIA csütörtöki sajtótájékoztatóján, hogy megfontolná-e, hogy szabadságra megy. – A karrierem jelenlegi szakaszában ez az egyetlen sorozat, ami érdekel. Az F1 az, amit imádok, és itt látom magam, ha bármivel is versenyzem. De, ha a csillagok együttállása nem lesz kedvező és nem lesz abszolút értelme itt versenyeznem jövőre, és mindez azt jelenti, hogy kivegyek egy kis időt, hogy átértékeljem a dolgokat és ez a helyes döntés, akkor hajlandó leszek ezt tenni.”

    „Továbbra is imádom a sportot, és szerintem a csapások ellenére nem veszítettem el az önbizalmamat. Voltak kemény hétvégéink, és az ember olykor nem tud mást tenni, mint kimutatni az érzelmeit, de továbbra is imádom ezt, és versenyképesen akarom csinálni, és a megfelelő helyen akarok lenni. Soha nem mondtam, hogy csak azért akarok vezetni, hogy a mezőnyben legyek. Ha itt vagyok, okkal akarok itt lenni. Hogy a jövőre nézve ez mit jelent, azt még nem tudom, de ha jön egy jó lehetőség, akkor ott akarok lenni.”

    Daniel Ricciardo, McLaren, Magyar Nagydíj
    Nem biztos, hogy jövőre is itt lesz Fotó: McLaren Racing

    Vettel szerint a McLaren a hibás

    A Belga Nagydíj csütörtöki sajtónapján természetesen a versenyzőtársak is megszólaltak Ricciardo kudarcba fulladt mclarenes együttműködéséről. A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel pedig Norrisszal ellentétben inkább a wokingiakat tette felelőssé azért, hogy így ér véget az ausztrállal közös időszak.

    „Talán túlságosan együttérzek a Forma-1-es pilótákkal, de nagyon szomorúan hallottam, hogy mi fog történni Daniellel. Ez nagyon-nagyon nehéz helyzet – mondta Vettel az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján. – Szerintem ő továbbra is az egyik legjobb pilóta. Volt szerencsém egy csapatban versenyezni vele, és megtapasztaltam a nem annyira kellemes élményét annak, hogy évekkel ezelőtt elvert. Úgy gondolom, hogy továbbra is nagyon-nagyon sokat adhat a sportnak.”

    „Szerintem ebből a szempontból – noha nem ismerem a részleteket – a McLaren elbukott azzal, hogy kihozza a benne rejlő potenciált. Szomorú látni, hogy nehéz helyzetbe hozták, de minden jót kívánok neki. Biztos vagyok benne, hogy végül tündökölni fog a tehetsége és a kvalitásai.”

    Max Verstappen, Ricciardo korábbi red bullos csapattársa a Sky Sportsnak nyilatkozva eközben elmondta, megérti a szakítást, mert olykor ez az egyetlen helyes lépés.

    „Olykor egy autó nem fekszik a vezetési stílusodnak, ami nagyon nehéz helyzetbe tud hozni. Szerződésed van, próbálsz változtatni a dolgokon, de ha nem megy, akkor szerintem olykor jobb más irányba elindulni, legyen bármi is az. Néha jobb csak kiszállni és kipróbálni valami mást, de én nem tudhatom. Remek srác, aki már bizonyította, hogy elképesztően jó pilóta. Versenyeket nyert, és remélem, hogy marad az F1-ben, de meg kell várnunk, hogy mi lesz.”

     

    Kettős cseh siker, Herczig a Top 10-ben a szabadedzésen 

    0

    Kettős cseh sikert született a Barum Rally szabadedzésén, ahol Erik Cais az első, míg Jan Kopecky a második idővel zárt. Herczig tizedik, László Martin 12. lett. 

    A 4.57 km-es szakaszon rendezték meg a Barum Rally kvalifikációja előtt a szabadedzést, melyen a fordos Erik Cais 2:44.963 perces eredménnyel bizonyult a leggyorsabbnak, mögötte 3 tizedmásodperc hátránnyal Jan Kopecky zárt, így két cseh versenyző zárt az első két helyen. 

    A harmadik időt az osztrák Simon Wagner érte el 1.9 másodperc hátránnyal. 

    A szabadedzésen Herczig Norbert és László Martin volt érdekelt a magyar versenyzők közül, a leggyorsabb Herczig volt, aki 6.9 másodperc hátránnyal a tizedik időt érte el, míg László Martin további 1 másodperc hátránnyal a 12. lett. 

    A szabadedzést követően 09:10-től a kvalifikációra kerül sor, majd 09:40-től a shakedown következik a nem Rally2-es autóval indulók számára. 

    Barum Rally, szabadedzés eredmények 
    1 #6 Erik Cais / Petr Tesinsky (CZE) Ford Fiesta Rally2 2:44.963
    2 #4 Jan Kopecky / Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia Rally2 evo +0.291
    3 #11 Simon Wagner / Gerald Winter (AUT) Skoda Fabia Rally2 evo +1.929
    4 #8 Ken Torn / Kauri Panns (EST) Ford Fiesta Rally2 +2.646
    5 #12 Filip Mares / Radovan Buche (CZE) Skoda Fabia Rally2 evo +2.832
    6 #14 Adam Brezik / Ondrej Krajca (CZE) Skoda Fabia R5 +3.458
    7 #1 Efrén Llarena / Sara Fernández (ESP) Skoda Fabia Rally2 evo +4.601
    8 #10 Tom Kristensson / Andreas Johansson (SWE) Hyundai i20 R5 +5.832
    9 #5 Alberto Battistolli / Simone Scattolin (ITA) Skoda Fabia Rally2 evo +6.824
    10 #9 Herczig Norbert / Ferencz Ramón Skoda Fabia Rally2 evo +6.873 
    11 #7 Simone Campedelli / Tania Canton (ITA) Skoda Fabia Rally2 evo +7.562
    12 #17 László Martin / Berendi Dávid Skoda Fabia Rally2 evo +7.853 
    13 #15 Albert von Thurn und Taxis / Bernahrd Ettel (GER / AUT) Skoda Fabia Rally2 evo +9.093
    14 #16 Martin Vlcek / Alexandra Skripová (CZE) Hyundai i20 R5 +9.352
    15 #3 Javier Pardo / Adrián Pérez (ESP) Skoda Fabia Rally2 evo +10.474 

    Eredmények

    Latvala: Nem lehet az elektromos hajtás a jövő 

    0

    Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke szerint jó ötlet volt a hibrid hajtás bevezetése a Rally Világbajnokságon, és sokkal inkább ezt, mint az elektromos hajtásra való áttérést tartja a rallysport jövőjének. 

    “Azt hiszem sok kérdőjel volt mindenkiben a hibrid hajtás miatt a múlt szezon végén, de összességében azt hiszem, hogy mindenki elégedett lehet – mondta Jari-Matti Latvala a Dirtfishnek. – A versenyzők élvezik a hibrid rendszer nyújtotta extra erőt és elég gyorsak is. Az autók az utolsó generációs WRC autók tempójára képesek és a hangjuk is jó. Az év elején még előfordultak problémák, de ezek megoldódni látszanak. Összességében jó ötletnek tartom a hibrid rendszer bevezetését.” 

    A jelenlegi hibrid rendszer azonban csak három évre lett bevezetve, ezért az FIA és a gyártók már a következő lehetséges hajtás módon gondolkodnak. 

    A Toyota készített egy hidrogén hajtású Yarist, melyet az Ypres Rally mindhárom napján egy-egy szakaszon Juha Kankkunen vezetésével mutattak be, amit Latvala egy jó megoldásnak vél, szemben az elektromos hajtással. 

    “Az elektromos hajtást óvatosan kell kezelnünk – tette hozzá a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője. – Azt gondolom, hogy a rallysport esetében nem ez a helyes megoldás. Amit a Toyota kitalált, a hidrogén hajtást, lehet megoldás, de az elektromos hajtás nem. Senki sem jönne zümmögő autókat nézni az erdőbe. A pályaversenyeken megoldás lehet, mert ott egymás ellen harcolnak a versenyzők és nem pedig az idő ellen. Gondolkoznunk kell a 2025-től használandó hajtáson, amire jó megoldás lehet a hidrogén, ami mellett még lehetne belsőégésű motor is, így megmaradna a hangja az autónak, de megszűnne a károsanyag-kibocsátás.” 

    Verstappenre és Leclerc-re is büntetés várhat a Belga Nagydíjon

    0

    Büntetéscunami söpörhet végig a Belga Nagydíj rajtrácsán, miután több csapat is az előzésre kimondottan alkalmas spái versenypályán vállalhatja be az előbb-utóbb elkerülhetetlen motorcserét. Max Verstappen és Charles Leclerc is érintett lehet.

    Nem biztos, hogy a világbajnoki pontverseny első két helyezettjének pole pozícióért vívott csatáját hozza majd a Belga Nagydíj időmérő edzése, sajtóhírek szerint ugyanis Max Verstappen és Charles Leclerc esetében sem zárható ki a motorcsere. Miután a hátralevő kilenc versenyt egyikük sem fogja tudni a jelenleg rendelkezésre álló erőforráselemekkel teljesíteni, a kérdés csak az, hogy most, vagy valamelyik későbbi versenyen vállalják be a büntetést.

    A leginkább a Ferrari-motoros csapatok érintettek, a maranellóiak erőforrásainak megbízhatóságával ugyanis az egész szezon során gond volt, így már csak két olyan versenyző van a hat, Ferrari-motort használó pilótából, aki nem lépte túl egyik erőforrás-elemből sem a limitet. Hogy lássuk, mennyire rosszul áll a Ferrari, az Alfa Romeo és a Haas a többiekhez képest, az alábbi táblázatot érdemes böngészni egy kicsit (a felső sorban zárójelben az adott erőforráselemből egy szezonban büntetlenül felhasználható mennyiséget tüntettük fel).

    Versenyző

    Belső égésű motor (3) Turbó (3) MGU-H (3) MGU-K (3) Akkumulátor (2)  Vezérlőelektronika (2) Kipufogó (8)
    Russell 2 2 2 3 2 2 3
    Hamilton 2 3 3 2 2 2 3
    Verstappen 3 3 3 3 1 1 5
    Pérez 3 3 3 3 1 2 5
    Leclerc 4 4 4 4 2 3 8
    Sainz 4 4 4 4 2 3 5
    Ricciardo 2 2 2 2 1 1 2
    Norris 3 3 3 3 1 1 3
    Alonso 5 5 5 4 4 4 5
    Ocon 3 3 3 3 2 2 3
    Gasly 3 3 3 3 2 2 5
    Cunoda 4 4 4 4 3 3 5
    Stroll 2 2 2 2 2 2 2
    Vettel 2 2 2 3 2 2 2
    Albon 2 2 2 2 2 2 2
    Latifi 2 2 2 2 2 2 2
    Bottas 4 5 5 4 2 3 5
    Csou 3 3 3 3 2 2 4
    Magnussen 4 4 4 4 2 2 5
    Schumacher 3 3 3 3 2 2 5

     

    Nincs tehát olyan Ferrari-motoros pilóta, aki megúszhatná büntetés nélkül a hátralevő kilenc versenyt, és az egyéb csapatok versenyzői közül sem sokan. Biztos hátrasorolás vár többet között a két Red Bullra is, hiszen Max Verstappen és Sergio Pérez is harmadik darabját fogyasztja belső égésű motorból, turbóból, MGU-H-ból és MGU-K-ból is.

    A kérdés már csak az, hogy mikor érdemes cserélni. Hogy ne legyen olyan egyszerű a csapatok dolga, még a kétlépcsős motorbefagyasztás második lépcsője is belezavar a képbe. Miután az istállók közösen úgy döntöttek, hogy a 2026-os motorszabályok érkezéséig befagyasztják a jelenlegi erőforrások fejlesztését, az F1 két lépcsőben hajtja végre azt.

    Az erőforráselemek nagy részének fejlesztése már március 1-je óta nem engedélyezett, de az MGU-K, az akkumulátor és a vezérlőelektronika befagyasztása csak szeptember 1-től következik be, azaz, amelyik csapat ezekből még nem vetett be új specifikációt ebben az évben, az legkésőbb az még megteheti ezt.

    Charles Leclerc
    A maranellóiak már közölték, hogy megbízhatósági fejlesztésekkel is készülnek a szezon második felére, ezek azonban nem tartoznak a befagyasztás hatálya alá Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    A határidő azonban nem a használatra vonatkozik, csupán szeptember 1-ig kell eljuttatni az FIA-hoz a fejlesztett elem(ek) terveit. A technikai szabályzatban ugyanis az áll, hogy amennyiben az adott gyártó motorját használó autók közül legalább egy végig fogja csinálni a szezont erőforráselem-csere miatti büntetés nélkül, akkor legalább egy autóban a határidő lejárta utáni első versenyen, azaz a Holland Nagydíjon be kell vetni az új fejlesztéseket, ám amennyiben a gyártónak nem lesz olyan autója, amelyet ne büntetnének meg az év vége előtt extra elem behelyezéséért, elég legkésőbb a határidő utáni ötödik versenyen pályára vinni az új specifikációkat.

    És mivel már most biztosra vehető, hogy egyetlen Ferrari és Honda-motoros csapat sem fogja kihúzni csere nélkül a hátralevő kilenc futamot, a maranellóiaknak és a Red Bull Powertrains által ellátott istállóknak (Red Bull és Alpha Tauri) is az USA Nagydíjig van idejük várni az új fejlesztések bevetésével. A soron következő öt versenyből kettő, a Holland és a Szingapúri Nagydíj ugyanakkor eleve kizárható a cserére, hiszen mindkettőn nagyon nehéz előzni, így marad Spa, Monza és Austin.

    A Ferrari esetében az olasz versenyt is ki lehet lőni, hiszen a Tifosi előtt egészen biztosan nem akarnak majd a mezőny végéről indulni, az austini futam pedig csak október 23-án lesz, ami túl késői időpontnak tűnik, hiszen a Scuderia minél előbb javítani akar a teljesítményen annak érdekében, hogy még legyen bármi esélye a világbajnoki címek megszerzésére.

    A vörösök tehát minden bizonnyal legalább az egyik autójukba új erőforráselemeket szerelnek majd Spában, a holland De Telegraaf és a német Auto Motor und Sport pedig úgy tudja, hogy Charles Leclerc lesz „az áldozat”, azaz neki kell majd a mezőny végéről nekivágnia a Belga Nagydíjnak. A két lap emellett azt is valószínűsíti, hogy a Red Bull ugyanígy tesz majd Verstappennel, és annak ellenére hátrasorolásra kárhoztatja a címvédőt, hogy a Magyar Nagydíjon kapott új motort az autójába.

    Amennyiben így lesz, külön színezetet ad majd a vasárnapi futamnak a két vb-aspiráns felzárkózása a mezőny végéről, miközben az élmezőnyben azt figyelhetjük, hogy a két komoly esélyes „távollétében” ki kaparinthatja meg a futamgyőzelmet.

    A Vogel-Maricsek kettős az Eb értékelésen kívül is a maximumra törekszik

    0

    Újra Európa-bajnoki futamon indul Vogel Adrienn és Maricsek Miklós. A Roger Racing Team magyar párosa a hétvégi Barum Rallyn áll rajthoz Csehországban, ezúttal azonban az Eb-értékelésen kívül versenyeznek. A kihívásokkal teli hétvégére egynapos teszttel készült a duó.

    Tizenhárom gyorsasági szakaszon összesen több mint 202 km vár a mezőny tagjaira, köztük a Rally4 kategóriában, valamint a külön női rangsorolásban induló Vogel Adriennre és navigátorára. A köztudottan kihívásokkal teli csehországi pályákra szerdán egynapos teszttel készült a magyar alakulat. 

    “Sajnos egy technikai hibával kezdődött a teszt, az autó egyszer csak megállt alattunk. Csapatunknak sikerült gyorsan megtalálnia a megoldást, így a nap második felében már igazán jókat mentünk, sikerült jó beállításokat találni. Természetesen izgatottak vagyunk, ez hagyományosan egy nagy presztízsű verseny, ahol mindig fantasztikus a hangulat, rengeteg szurkoló és köztük sok magyar is kijön a gyorsaságikra. Mindent megteszünk a lehető legjobb eredményért. Mint mindig, most is kemény mezőnyben indulunk, a női értékelésben szinte az összes eddigi ellenfelem indul, úgyhogy különösen fontos számunkra, hogy jól szerepeljünk” – árulta el Vogel Adrienn. 

    A csehországi Barum Rally hivatalos rajtceremóniája pénteken délután négykor kezdődik Zlínben. Szombaton és vasárnap egyaránt hat-hat gyorsaságit kell teljesíteniük a résztvevőknek. 

    Fotó: Roger Racing