back to top
2025. augusztus 06. 04:37
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1294

    Tanak a dobogót célozza meg Svédországban 

    0

    Ott Tanak első dobogós eredményét a Hyundai-al Svédországban szerezte meg, és a rossz szezonkezdés után hasonló eredményben bízik az idei versenyen is. 

    Ott Tanak a 2019-es WRC győzteseként 2020-ban a Toyotától a Hyundaihoz igazolt és a koreai gyártó autójával Svédországban a második helyen ért célba megszerezve a Hyundai-al első Top 3-as eredményét. 

    2020-ban az észt versenyző a Svéd Rally helyére került finn Arctic Rallyn magabiztosan tudott nyerni, így érthető, hogy a Monte-Carlo Rallyn való kiesés után idén a Hyundai Rally1-es autójával is szeretne dobogón zárni. 

    “A Svéd Rally idén egy teljesen új verseny lesz, mivel északabbra rendezik meg, mint korábban – mondta Ott Tanak. – Igazából nem tudom, hogy mire számítsak az új helyszíntől, de a havon vezetést mindig nagyon élveztem. Svédországban álltam először dobogóra a Hyundai versenyzőjeként, ezért sokat jelentene, ha ezt az eredményt megtudnánk idén ismételni. Meg van a motiváció, hogy a nehéz év kezdés után ezúttal már harcoljunk a legjobb eredményekért. Egy jó helyezés lendületet is adhatna, melyet egész évre megtudnánk őrizni. Tavaly nyertünk a finn Arctic Rallyn, ezért tudjuk, hogy gyorsak tudunk lenni a hóban. A célunk Svédországban, hogy már a rajttól kezdve jó tempóval harcoljunk egy jó eredményért.” 

    Ott Tanak 2010-től kilencszer indult a Svéd Rallyn eddig, 2017-ben a második helyet szerezte meg a Ford Fiesta WRC-vel, majd ezt követően jött a 2019-es győzelem a Toyotával és 2020-as második helyen a Hyundai-jal. 

    A Svéd Rallyt jövő héten rendezik, a mezőnynek 17 szakaszt kell teljesíteni, miután kettőt törölni kellett a rénszarvas csordák vonulása miatt. 

    Lappi magasra tette a lécet

    0

    Esapekka Lappi a Svéd Rallyn visszatér a WRC legerősebb kategóriájába és a Toyota csapatához Sébastien Ogier-t helyettesítve, erre a pillanatra pedig már régóta várt a finn versenyző. 

    Esapekka Lappi a 2018-as szezon után újra magára ölti a Toyota színeit, miután a finn versenyző helyettesíti a nyolcszoros világbajnok Sébastien Ogier-t, azokon a versenyeken, ahol a francia versenyző nem indul. 

    Ogier Monte-Carlo Rallyn elért második helye után Svédországban már Lappi is elkezdheti idei szezonját. 

    “Nagyon izgatottan várom a Svéd Rallyt – mondta Esapekka Lappi. – Régóta vártam már, hogy újra a legerősebb kategóriában indulhassak. A felkészülés során nagyon természetesnek tűnt, hogy ismét a Toyotával dolgozhatok. A GR Yaris Rally1-gyel már az első méterek óta nagyon jó az érzésem, később pedig csak egyre jobb lett ez az érzés. A tavalyi Rally2-es autóval teljesített versenyek sokat segítenek abban, hogy miként kell a Rally1-es autóval gyorsan közlekedni. A svéd versenyt mindig élveztem és mindig versenyképes voltam rajta. Öt hónapja nem versenyeztem, de a tempómat jónak gondolom, így remélem, hogy dobogós eredményért tudok harcolni. Nyilván nem lesz könnyű, de nem érzem lehetetlennek.” 

    Lappi 2017-ben a Toyotával debütált a WRC legmagasabb szintjén és már az első szezonban megnyerte a Finn Rallyt, mely azóta is egyetlen futamgyőzelme. A finn versenyző 2019-ben a Citroen versenyzője lett, majd a francia gyártó WRC-ből való kiszállása után 2020-ban az M-Sporthoz igazolt, ahol tavaly csak fizetős versenyzők indulhattak, ezért inkább szüneteltette gyári karrierjét és csak az Arctic Rallyn és Portugál Rallyn indult R5-ös Volkswagennel, a Spanyol Rallyn pedig visszatért privát versenyzőként a Toyotához, a negyedik helye után pedig leigazolta a japán gyártó az idei szezonra. 

    Lappi a Svéd Rallyn eddig négy alkalommal indult. 2016-ban a WRC2 harmadik helyén zárt Skodával, majd 2018-ban a negyedik helyen ért célba a Toyota Yaris WRC-vel, egy évvel később pedig a második helyet szerezte meg a Citroen pilótájaként. 2020-ban a Ford Fiesta WRC-vel az ötödik helyen zárt. 

    A Svéd Rallyt jövő héten rendezik, a mezőnynek 17 szakaszt kell teljesíteni, miután kettőt törölni kellett a rénszarvas csordák vonulása miatt. 

    A sorozat folytatódik: Hamilton csapata még mindig pole-ban

    0

    Hiába az új időmérős formátum, Hamilton alakulata a tavalyi időmérők makulátal mérlege után továbbra sem talált legyőzőre, köszönhetően a Rosbergre kiróvott büntetésnek.

    Az Extreme E végül úgy döntött, a csoportos kvalifikációt csak a második körben alkalmazzák majd, az elsőben marad az egyéni időmérő.

    Az első kör

    Sok csapatnak friss volt még a versenyhelyzet, az újonc Al-Attiyah (Abt Cupra) eltévesztette a célkaput, így 35 másodpercet veszítettek. A Ganassi és az Andretti egy-egy csere közbeni szabályszegés miatt kapott egy-egy 5 másodperces büntetést.

    Sainz kissé lassan vette át Sanztól az autót, de gyorsabb tempójával behozta a pár másodperces hátrányt. A célvonalon pedig egy látványos ugratással haladt át.

    Az X44 után a Rosberg autózta meg a legjobb időt, így a tavalyi rivalizálás folytatódott.

    A soron következő JBXE Molly Taylor irányítása alatt ütközött problémákba. A pálya egyetlen köves része után tört el a felfüggesztés, mellyel közel egy percet vesztettek.

    Tamara Molinaro (Xite Energy) első nekifutásra sokáig tartotta Kristoffersson idejét, de végül csak az ötödik időt érték el. Egyedül a Veloce tudta volna megdönteni a Rosberg idejét, de Christine GZ balesete miatt végül utolsók lettek.

    A hölgy törött lábbal kiesett a további versenyzéstől, és a csapat sem készült el a második kvalifikációra, így a Flúgos Futamban térnek majd vissza.

    A második kör

    Az első futamban a Dakar menők jöttek el a legjobban, Loeb-Sainz-Al-Attiyah sorrendben. A qatari pilóta egy technikai probléma miatt kisodródott az egyik kanyarban, és amikor visszatért a pályára, ütközött Carlos Sainzzal.

    Ezzel eldőlt, hogy Hamilton csapata (X44) mögött a Ganassi fog végezni, hiszen a Cupra problémái súlyosbodtak, az Acciona Sainz pedig csak a futam feléig jutott.

    A második futamban Timmy Hansen (Andretti United) vette magához a kezdeményezést, Tanner Foust (McLaren) pedig őt követte. A harmadik helyért Mikaela Ahlin-Kottulinsky (Rosberg) csatázott Oliver Bennett-tel (Xite Energy), a JBXE csapat pedig már az elején lemaradt.

    A váltásnál a McLaren nem tudja újraindítani az autót, a Rosberg pedig átlépte a sebességhatárt, amiért 17 másodperces büntetést kaptak.

    Kristoffersson (Rosberg) ugyan fel tudott zárkózni Catie Munningsra (Andretti United), és a végén legyorsulta őt az utolsó lejtőn, de a büntetés miatt csak negyedikként értékelték. Így Munnings mögött a második a Xite Energy lett a JBXE előtt.

    Ezek alapján így alakult a holnapi futamok felállása:

    Holnapi futam Hely Csapat Pilóták
    1. elődöntő
    1. 🇬🇧 X44 🇪🇸 Gutiérrez
    /🇫🇷 Loeb
    4. 🇪🇸 Xite Energy 🇮🇹 Molinaro
    /🇬🇧 Bennett
    5. 🇩🇪 Rosberg 🇸🇪 Ahlin-Kottulinsky
    /🇸🇪 Kristoffersson
    2. elődöntő
    2. 🇺🇸 Andretti United 🇬🇧 Munnings
    /🇸🇪 T.Hansen
    3. 🇺🇸 Ganassi 🇺🇸 Price
    /🇺🇸 Leduc
    6. 🇪🇸 Acciona Sainz 🇪🇸 Sanz
    /🇪🇸 Sainz
    Flúgos Futam
    7. 🇬🇧 JBXE 🇦🇺 Taylor
    /🇸🇪 K.Hansen
    8. 🇬🇧 McLaren 🇳🇿 Gilmour
    /🇺🇸 Foust
    9. 🇩🇪 Abt Cupra 🇩🇪 Kleinschmidt
    /🇶🇦 Al-Attiyah
    10. 🇬🇧 Veloce 🇪🇸 Gianpaoli Zonca
    /🇿🇦 Woolridge

    Solberg első hazai versenye előtt gyári versenyzőként 

    0

    Oliver Solberg a Monte-Carlo Rallyn kiállni kényszerült, ezért a Svéd Rallyn, mely egyben az első hazai versenye lesz gyári versenyzőként, javítani szeretne. 

    Petter Solberg fia, Oliver tavaly lépett a WRC legerősebb kategóriájába, azonban a Svéd Rally törlése miatt csak idén kerül sor első hazai versenyére gyári pilótaként. 

    “Nagyon érzelmes hétvége lesz a svéd, mert először indulok gyári versenyzőként a hazai versenyemen – mondta Oliver Solberg. – Erről álmodtam egész életemben. Fontos lépésnek tartom a Svéd Rally költözését, mert így már biztosítani lehet a fantasztikus téli körülményeket, bár sajnos így szülővárosomból el kellett költözni. A hó és a jég a kedvenc útfelületem, ezért különleges verseny lesz. Meglehetősen agresszívan kell vezetni az autó elejét a nyomokban tartva a hátulját pedig mozgatva, A verseny mindenkinek új lesz, ezért az esélyek kiegyenlítődnek. A verseny gyors és kanyargós utakon zajlik majd, melyeket hófalak határolnak. Talán még néhány rénszarvassal is lehet találkozni.” 

    Oliver Solberg a tavalyi finn Arctic Rallyn debütált a WRC legerősebb kategóriájában és azonnal a hetedik helyet szerezte meg. 

    A svéd versenyző eddig csupán 2020-ban indult hazai WRC futamán, akkor a WRC3 ötödik helyét szerezte meg Skoda Fabia Rally2 evo-val. 

    A Svéd Rallyt jövő héten rendezik, a mezőnynek 17 szakaszt kell teljesíteni, miután kettőt törölni kellett a rénszarvas csordák vonulása miatt. 

    Hatalmas balesettel indult a Veloce szezonja

    0

    Az éjjeli és reggeli eső után a pálya állapota folyamatosan romlott, és az utolsó előtti autónál (Veloce) megtörtént a baj.

    Bár csak pár napja jelentették be az új formátumot, az Extreme E megváltoztatta az időmérőt: az első körben egyenként engedték el az autókat.

    A csapadék miatt a homok nehezebbé vált, emiatt nőtt a tapadás, és nem volt akkora porolás az autók mögött. A sötétebb színű felszínen jól látszottak az első menetben használt nyomvonalak.

    Loeb (X44) még két kerékre is állította autóját az addigi leggyorsabb időhöz vezető úton, de az utánuk érkező Rosberg csapat megdöntötte az idejüket.

    Tamara Molinaro (Xite Energy) első nekifutásra sokáig tartotta Kristoffersson (Rosberg) idejét, de végül csak az ötödik időt érték el.

    Végül a Veloce volt a legveszélyesebb a bajnokcsapat idejére, azonban két kanyarral a vége előtt Christine GZ felborult a fellazuló homokban. A brit csapat így a második évet is nagy balesettel kezdte.

    A hölgy bicegve érkezett meg az orvosi sátorba, és kórházba szállították további kivizsgálásra. A csapat képviselője szerint a bal bokáját húzta meg.

    Kétséges, hogy ő vagy a csapat folytatni tudja-e. Amennyiben az autó rendben van, a csapat – és ideiglenesen a bajnokság – tartalékpilótája, Hedda Hosas ugorhat be a spanyol helyére.

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by Extreme E (@extremeelive)

    Extreme H az új Extreme E

    0

    2024-ben indítja útjára első társsorozatát az Extreme E. A világ első hidrogén meghajtású bajnoksága az Extreme H névre hallgat majd.

    Alejandro Agag, aki két elektromos sorozat után harmadik nagyobb projektjét indítja, így nyilatkozott a bejelentéskor:

    „Azért hoztuk létre az Extreme E-t, hogy teret adjunk az újításoknak és az új mobilitási megoldásoknak. Egyre világosabbá vált számunkra, hogy a hidrogén a következő természetes lépés, és ezért teret szeretnénk adni az új technológiáknak a klímaváltozás elleni harcban.

    Az elkövetkező hónapokban döntjük el az Extreme E csapatokkal közösen, hogyan vegyük be a hidrogénes autókat a hétvége menetébe: két külön kategóriával vagy váltsunk teljesen át, esetleg közös legyen a megmérettetés?

    Az FIA-val és a Monacói Automobil Klubbal együtt dolgozunk majd az Extreme H kifejlesztésén. A sport a leggyorsabb és leghatékonyabb módja az innovációnak, és az Extreme E eszközeit használva spórolhatunk az utaztatással, a dolgozókkal, a működtetéssel és csökkenteni tudjuk az ökológiai lábnyomunkat közben. Gyakorlatilag megduplázzuk a versenyt, alig több szennyezéssel.”

    Extreme H, rallycafe.hu
    Az új sorozat logójával ellátott grafika – Fotó: Extreme E

    A két autóban a hajtáslánc, illetve a karosszéria közös marad. Az egyetlen lényeges változás az akkumulátor helyére kerülő hidrogéncella lesz mint energiaforrás. Ezeket napenergiából és vízből fogják létrehozni azzal a technológiával, amivel már most is töltik az elektromos energiatárolókat.

    Agag azt is elárulta, már jövőre el szeretnének készülni a prototípussal, hogy maradjon idő a többi versenyautó gyártására is.

    „Egyfajta technológia nem lesz képes a járműipar jövőjét biztosítani. Olyan megoldásokat kell találnunk, amik ki tudják váltani egymást. Szerintem az elektromos és hidrogénes autók is részei ennek a nagyobb megoldásnak.”

    Al-Attiyah 80. MERC futamgyőzelmét szerezte 

    0

    Nasser Al-Attiyah nyerte a Közel-Kelet Rally Bajnokság idei második versenyét, a Katar Rallyt, amivel a hazai versenyén induló pilóta megszerezte nyolcvanadik futamgyőzelmét. 

    A szezonnyitó Omán Rally után a Katar Rallyn is magabiztosan szerezte meg a győzelmet Nasser Al-Attiyah az ománi Abdullah Al-Rawahit és Kris Meeke-t megelőzve. 

    A volkswagenes Al-Attiyah az első nap után még Mads Ostberg mögött a második helyen állt a pályák takarítása miatt, azonban a második napon norvégi riválisának problémái, majd kiesése után az élre állt és megszerezte karrierje 80. MERC futamgyőzelmét. 

    “Nagyon jó érzés megnyerni a Katar Rallyt – mondta a MERC 14-szeres bajnoka. – Ez a hazai versenyem és saját szurkolóim előtt tudok nyerni. Ezúttal sem volt könnyű verseny. Nagyon kemény tempót diktáltunk Mads-al és Kris-szel hárman, ezért is nagyon örülök a sikernek.” 

    A MERC bajnokságot tehát két győzelemmel vezeti a katari versenyző, a bajnokságban a folytatásban pedig március közepén a Kuwait Rally, május közepén az egykori WRC futam, Jordán Rallyn, szeptember elején a Libanon Rally, majd szeptember végén az ugyancsak egykori WRC és ERC futam Ciprus Rally következik. 

    Nasser Al-Attiyah januárban megnyerte a Dakart a Toyota csapatával, és a Tereprally világbajnokság második, Abu Dhabi Desert Challenge versenyén is indul március 5-10. Között. 

    Az 51 éves versenyző 1990-ben indult első MERC futamán, és első győzelmét 2003-ban szerezte hazai versenyén, melyet már 16-szor zárt az első helyen.  

    Az M-Sport ennyi Pumát indítana minden versenyen 

    0

    Az M-Sport csapatvezetője, Richard Millener elárulta, minden versenyen szeretnének négy Ford Puma Rally1-es autót indítani a 2022-es Rally Világbajnokságon. 

    Az M-Sport a Monte-Carlo Rallyn négy autót indított Sébastien Loeb, Craig Breen, Adrien Fourmaux és Gus Greensmith irányításával. 

    A Svéd Rallyn ugyancsak ez volt a terv, azonban az Olasz Divathét miatt végül kénytelen volt visszalépni Lorenzo Bertelli, aki az első privát versenyző lehetett volna, aki Rally1-es autót vezet. 

    Az M-Sport célja, hogy az év további versenyein is négy autót futtathassanak. 

    “Szomorúak vagyunk Lorenzo Bertelli miatt, de bízunk benne, hogy máshol még lesz lehetősége indulni – mondta Richard Millener csapatvezető a WRC hivatalos oldalának. – A tervünk az, hogy a lehető legtöbb autót indítsuk az idei WRC szezon során. 75% az esély, hogy minden futamon négy Ford Puma legyen a mezőnyben Svédország után. Folyamatosan tárgyalunk privát versenyzőkkel, akiknek a képzeletét megragadták ezek az autók és szeretnének a WRC legmagasabb szintjén versenyezni.” 

    Az M-Sport csapatában Craig Breen, Gus Greensmith és Adrien Fourmaux teljes szezont mehet 2022-ben, míg Sébastien Loeb még 3-4 versenyen indulhat, Pierre-Louis Loubet hét alkalommal, míg Jourdan Serderidis kétszer vezetheti a vb-n a hibrid Rally1-es autót. 

    Loubet Horvátországban kezdheti a szezont, míg Serderidis Kenyában és az Akropolisz Rallyn tervezi az indulást. 

    A Toyota egyelőre ugyancsak négy autót tervez versenyeztetni, míg a Hyundai három Rally1-es autóval képviselteti magát. 

    Új lebonyolítás és új helyszín az Extreme E első idei versenyén

    0

    Egy csapattal bővült az Extreme E mezőnye, így a szezonnyitó Desert X-Prix-n új formátumot üdvözölhetünk NEOM-ban.

    A helyszín

    NEOM Szaúd-Arábia egyik gigaprojektje, egy közel 140 km hosszú, egyenes vonal mentén fekvő város – lesz. A tervek szerint autók nélkül, ugyanis egy földalatti metró fogja a lakosokat 20 perc alatt a település egyik végéből a másikba szállítani.

    Az Extreme E kijelölt témája az elsivatagosodás, így a versenyzők fákat ültettek környezetvédelmi tevékenységként az első versenynap előtt. A sorozat ezenkívül a Vörös-tengeri teknősök megmentésért összefogott a Ba’a Foundationnal is.

    Maga a pálya javarészt hosszú egyenesekből áll majd, de 6,9 km-es hosszával így sem lesz rövid. Az útvonal részét képezi majd egy köves kanyar, egy kanyon és a tavalyihoz hasonló óriás lejtő, illetve előtte egy emelkedő is.

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by Extreme E (@extremeelive)

    Az új pontrendszer

    Az Extreme E új rendszere a tavalyi sok verzió után ismét megváltozott. A szombati napon ugyanis négy kvalifikációs futam kerül majd megrendezésre, minden autó azonban továbbra is csak kettőben szerepel majd. Az első körben sorsolással, a másodikban az előző forduló eredménye alapján döntik majd el, ki melyik futamban indul a kettéosztott mezőnyben.

    Az itt szerzett kvalifikációs pontok (5-4-3-2-1 a beérkezés sorrendjében) határozzák meg, hogy az adott autó az első elődöntőben (1., 4., 5.), a második elődöntőben (2., 3., 6.) vagy a Flúgos Futamban (Crazy Race, 7-10.) indulhat utána.

    A továbbjutás rendszere nem változott, az elődöntők első két helyezettje, és a Crazy Race nyertese jut döntőbe.

    Bármilyen holtversenyt – így a kvalifikációs pontok esetében, illetve az elődöntőben kiesetteknél is – a Traction Challenge-részen elért legjobb idő dönt el. Így már az elején fontos, ki milyen pozíciót foglal el ezen a listán.

    Bajnoki pontokat csak a verseny végén kapnak majd a csapatok és pilóták, a WRC-ben is használt rendszer (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1) szerint. Miután tavaly három győzelem ellenére a Rosberg-csapat majdnem elveszítette miatta a címet, az időmérőért nem jár többé egy egység sem.

    A Traction Challenge nyertese azonban továbbra is 5 ponttal gazdagodik majd minden fordulóban.

    A hétvégi történések (magyar idő szerint) a következő időpontokban lesznek követhetőek élőben az Extreme E Facebook-oldalán, illetve YouTube-csatornáján:

    Szombat
    Quali 1. kör 9:00-10:30
    Quali 2. kör 13:00-14:30
    Vasárnap
    Elődöntők 10:00-11:30
    Döntő 13:00-15:00

    Loubet visszatér korábbi navigátorához 

    0

    Pierre-Louis Loubet idén visszatér az M-Sport csapatához, ahol hét WRC futamon áll rajthoz Ford Puma Rally1-gyel, és visszatér korábbi navigátorához, Vincent Landais-hoz is. 

    Pierre-Louis Loubet és Vincent Landais 2015-től versenyzett együtt azonban a tavalyi Horvát Rally után Loubet navigátort váltott és Florian Haut-Labourdette navigálásával folytatta WRC karrierjét. 

    A navigátorváltás sem hozott nagy változást Loubet karrierjében, később is balszerencsés versenyei voltak. 

    A WRC2 korábbi világbajnoka idén 2017 után visszatér az M-Sport csapatához, és visszatér Landais-hoz is. 

    “Nagy örömmel jelentem be, hogy Vincent Landais lesz a navigátorom ismét – írta közösségi oldalán Loubet. – Biztos vagyok benne, hogy idén nagyszerű szezonunk lesz együtt. Hiszem, hogy együtt el tudjuk érni idei céljainkat. 

    A fiatal pilóta Landais-val együtt nyerte meg a WRC2-t 2019-ben, majd 2020-tól a Francia Motorsport Szövetség támogatásával a Hyundai Motorsport versenyzője lett, azonban sem 2020-ban, sem pedig tavaly nem tudott komoly eredményt elérni. Ezt követően jött az idei évre a csapatváltás. 

    Az M-Sport csapatával a Horvát Rallyn indulnak először, majd Szardínián, Portugáliában, Észtországban, Finnországban, és Görögországban fognak versenyezni, további tervek fűződnek az augusztus közepi WRC futamhoz és októberi Spanyol Rallyhoz. 

    A francia pilóta korábban elmondta a Dirtfishnek, hogy az M-Sportnál teljesen más körülmények között tud versenyezni idén, mint korábban a Hyundainál, ezért karrierjében jelentős javulásra számít.