back to top
2025. augusztus 05. 13:43
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1295

    Gúnyát villantott a Rosberg Xtreme is

    0

    A címvédő alakulat, a Rosberg Xtreme Racing a második, amelyik felfedte idei festését, ami új színt vitt a csapat megjelenésébe.

    A tavalyihoz hasonlóan az Alpine F1-es csapatának grafikus tervezője, Sean Bull hozta létre az új dizájnt. A fekete és a türkiz mellett megjelent a fehér az autón, amivel csak jobban elkülöníthetőek lesznek majd az X44, a Veloce és a Xite Energy – vélhetően – fekete alapú festésétől.

    Egy, Rosberget hosszú távon támogató cég matricája nincs az autón, ez pedig a Julius Bär. A szponzormatricák mellett szerepel még az autón a „2021 Extreme E bajnokok” felirat, és a hagyományos Rosberg-rajszám, a 6-os is. Nico mellett ugyanis az apja is ezzel nyert F1-es bajnoki címet.

    Személyi változás is történt a felállásban ugyanis Johan Kristoffersson oldalán Molly Taylor helyett Mikaela Åhlin-Kottulinsky fogja kormányozni ezt az autót idén. Hiába nyert meg tavaly a régi páros három futamot is az ötből.

    A Rosberg a második csapat, amelyik felfedte a festését – a McLaren után, akik most csatlakoznak majd a sorozathoz.

    Loeb nyerni szeretne Abu Dhabiban 

    0

    Sébastien Loeb a Dakar második helye után a Tereprally Világbajnokság (W2RC) második futamán már nyerni szeretne a BRX csapat, Prodrive fejlesztette autójával. 

    A W2RC első versenyén, a Dakaron a második helyen ért célba Sébastien Loeb a toyotás Nasser Al Attiyah mögött, ami után egy pont előnnyel vezet a katari versenyző a kilencszeres rally világbajnok előtt a bajnokságban. 

    A Dakar után Loeb megnyerte a Montét és megnyerte a Bajnokok Tornáját is Svédországban, ezen a hétvégén pedig már az Extreme E szaúdi szezonnyitóján áll rajthoz. 

    A BRX csapata Loebbel együtt ezen a héten Szaúd-Arábiában tartózkodik, ahol megkezdték a felkészülést az Abu Dhabi Desert Challenge versenyre, mely a vb második futam lesz március 5-10. Között. 

    “Már teljes mértékben a Desert Challenge-re koncentrálunk, és igyekszünk mindent megtenni, hogy a legjobb esélyünk legyen a győzelemre – mondta Sébastien Loeb a gulfnews.com oldalnak. – Idén egyértelműen szeretnénk megnyerni a W2RC-t, és közben felkészülni a Dakarra is, hogy ott is nyerni tudjunk. Ez csapatként a fő célunk.” 

    A világbajnokság idén öt versenyből áll, Abu Dhabi után április végén a Kazahsztán Rallyt, júniusban az Andalúzia Rallyt és októberben a Marokkó Rallyt rendezik meg. 

    Az autós mezőnyben Loeb csapattársa Nani Roma lesz, míg fő riválisok között a Toyota Nasser Al-Attiyah-t, Yazeed Al-Rajhit, Lucio Alvarezt, a Mini Jakub Przygonskit, Denis Krotovot, Sebastian Halpernt indítja. 

    Vincze Feri már nagyon várja a szezont

    0

    Az autóról és a navigátorról még nincs hivatalos bejelentés, de úgy tűnik, hogy idén újra versenybe szállhat a bajnoki címért Vincze Feri, aki mint mondja, éhesebb mint valaha. 

    2019-ben hatalmasat menetelt Vincze Feri, négy versenyt nyert és feliratkozott a magyar rallybajnokok elit klubjába. A 2020-as éve nem sikerült a legjobban, bár egy bajnoki harmadik helyet nem neveznénk kudarcnak. 

    Tavaly, sokunk nagy bánatára, mi több felháborodására nem indult. Decemberben a Szilveszter Rallyn újra autóban láthattuk őt, és a jó hír az, hogy már nagyon készül az idei visszatérésére. 

    Vincze Feri
    Fotó: Vincze Feri

    „Sok visszajelzést kapta a szurkolóktól, hogy hiányoztam a tavalyi mezőnyből, amit nagyon köszönök, de biztos vagyok benne, hogy jót tett nekem ez az egy év kihagyás“ – kezdte egy egészen váratlan fordulattal a beszélgetést.  

    „Rég óta versenyezek gokarttal, rallyban… 2020-ban nagyon nehéz évünk volt és az állandó küzdés, egy kicsit kimerített. Lehet, hogy furcsán fog hangzani egy versenyzőtől, de elment a kedvem a versenyzéstől.“

    Na persze ezt senki se úgy értse, hogy Vincze Feri hátat fordított a rallysportnak és hogy soha többé, mert azért nem erről volt szó. 

    Vincze Feri

    „Figyeltem a bajnokságot. Tetszett, hogy ilyen nevek jöttek, mint Ostberg, Kopecky, Gryazin, a Rally Hungaryről nem is beszélve. Szerintem még soha sem volt ilyen komoly bajnokság Magyarországon. Nagyon tetszett Hadik András és Csomós Mixi csatája a bajnoki címért. Mind a kettőjüket nagyon jó versenyzőnek tartom.“

    Az egy év szünet alatt az online versenyzésbe vágott bele Feri. 

    „Több időm volt szimulátorozni. A Rally Café online bajnokságában is indultam, ahol megnyertem az első három versenyt. Aztán egy nemzetközi bajnokságban is mentem több száz indulóval, ahol bajnok lettem. 

    Ezen felbuzdulva (az online) Monte-Carlo Rallyra is beneveztem, ahol komoly mezőny volt közel ezer indulóval. Vezettem, de aztán összetörtem a kocsit“ –  nevet Feri, aki bár éppen egy betegségből lábadozik, de a hangján is érezhető a kiegyensúlyozottság, úgyhogy talán ideje lesz visszatérnie. A kérdés viszont az, hogy mennyit számít majd ez az egy év kihagyás.

    Vincze Feri

    „Mentálisan jobban érzem magam, mint egy éve, ha a betegségből végre kilábalok, akkor a fizikálisan is rendben leszek. A motiváltságom nagyon nagy, éhesebb vagyok mint valaha. Ami kérdés lehet, az a bátorság. A Szilveszter Rallyn mentem ugyan, de az inkább ügyességi verseny, nem kell nagy tempóval fák között versenyezni. A Salgó előtt szükségem lesz egy vagy két tesztre.“

    Óvatosan próbáltam megfogalmazni a kérdést, hogy mi lehet a célja idén, de Feri amint megértette, miben mesterkedek, azonnal rávágta: 

    „A bajnoki cím. Nem akarok nagyképű lenni, de mindenki azért versenyez, hogy bajnok legyen. Nagyon bízom benne, hogy idén is lesznek külföldi pilóták a mezőnyben és velük is össze tudom mérni a tudásomat.“

    Megint megpróbáltam piszkálódni egy kicsit, hogy ha esetleg egy külföldi mögött lenne második, akkor is így gondolná-e. 

    Vincze Feri

    „Persze. Szerintem Ostberg mögött másodiknak lenni egyáltalán nem szégyen. Viszont azt nem szeretném, hogy fényévekre legyek tőle, az nem esne jól. De egyébként a magyar mezőnyben is vannak olyan jó versenyzők, akiktől nem szégyen kikapni. Vívjunk egy jót, az a lényeg.“

    Sokakat érdekel, hogy idén milyen autóval fog indulni Feri, sőt, még egy olyan pletykát is hadd osszunk meg, hogy lehet, nem csak Magyarországon szurkolhatunk érte, de ezt el ne áruljátok senkinek.  

    Vincze Feri azonban csak mosolygott: „Hamarosan minden kiderül!“

    Úgy legyen és leginkább azért szurkolunk hogy teljesüljön a vágya: vívjon egy jót a bajnoki címért.

    Nincs szünet a Tereprally-világkupán – kezdődik a Jordan Baja

    0

    A Baja Russia után máris folytatódik a Tereprally-világkupa, a sorozat második állomása, Jordánia legnagyobb autósport rendezvénye a Jordan Baja február 17-18-án lesz.

    A verseny első pillantásra nem túl bonyolult, de annál látványosabb. Három speciálszakasz, köztük az egyik abban a Wadi Rum-ban, ahol olyan hollywoodi szuperprodukciók készültek, mint a Mentőexpedícipó vagy a Star Wars. A látvány tehát garantált. Persze a kihívás sem lesz lebecsülendő, pénteken az első speciál 234 kilométer, a második pedig „csak” 84 kilométer. A szombati napra egy 152 kilométeres szakasszal készültek a szervezők, így a versenyen összesen 471 kilométer speciálszakaszt kell teljesíteni. Mellé 193 kilométer az etap, így összesen 664 kilométer a versenytáv.

    A nevezők közt a legnagyobb név Yazeed Al-Rajhi, aki a múlt heti Baja Russia fiaskó után mindenképp nyerni akar, hogy ne kerüljön nagy hátrányba a Világkupán. A nevezési listán ismerős még Miroslav Zapletal, a nálunk is népszerű cseh versenyző azzal az F150-es Forddal áll rajthoz amivel 24. lett az idei Dakaron.

    Jordan Baja
    foto: jordanrally.com

    A Jordan Baja első alkalommal ad otthont a FIM-világkupának. Ebben a kategóriában 15 motoros nevezett, javarészt a régióból érkező versenyzőkkel.

    Havon tesztelik az új Skoda Rally2-t – Videó

    0

    A Skoda murva és aszfalt után havon tesztelte a legújabb Rally2-es autóját, mely jövő nyáron lesz elérhető a versenyzőknek. 

    A Skoda a finn Rovaniemi környékén nagy hóban és hidegben, szöges gumikon tesztelte a Rally2 evo utódját, mely 2023 nyarán lesz elérhető az érdeklődő versenyzők számára. 

    A teszt a WRC2 és ERC tavalyi bajnoka, Andreas Mikkelsen, a finn bajnok Emil Lindholm, és az ötszörös WRC futamgyőztes Kris Meeke vezetésével zajlott. 

    “Aszfalton és murván már nagyon jó érzéseim voltak az autóval – mondta Andreas Mikkelsen. – Most ugyanezt mondhatom el havon is. Nagyon-nagyon jól éreztem magam az autóban. Versenyző szempontjából nincs nagy különbség a hó és a murva között, de az autónak alkalmazkodnia kell mindkettőhöz. Úgy gondolom, hogy a fejlesztés jó irányba halad és elégedett vagyok az autó előre haladásával.” 

    “Az egész teszt gördülékenyen zajlott, nem volt komolyabb kalandunk – mondta Kris Meeke. – A mérnökök különböző elemeket próbáltak ki az autón, és azt hiszem, sikerült mindent letesztelni. Nagyon élveztem az autó vezetését.” 

    Amíg Andreas Mikkelsen és Emil Lindholm nagyon otthonosan mozog havas utakon, és számtalan versenyt nyertek már ezen a felületen, addig Kris Meeke inkább aszfalton és murván van otthon. 

    A Skoda Fabia R5 2015-ben jelent meg és eddigi 3330 versenyéből 1331 alkalommal az első helyen haladt át, addig a 2019-ben megjelent Fabia Rally2 evo 720 eddigi versenyéből 270 versenyt nyert meg. 

    Covidos az egyik Extreme E versenyző, Molinaro ugrik be helyette

    0

    Pozitív Covid-teszt után el sem utazhatott Szaúd-Arábiába az egyik Extreme E újonc, a Xite Energy versenyzője, Klara Andersson.

    A svéd hölgy helyét azonnali hatállyal a sorozat egyik tartalékpilótája, Tamara Molinaro veszi át, aki tavaly már Szardíniában mehetett az Odyssey 21-gyel. A másik hivatalos pilóta, Timo Scheider sem lesz ott, így az Extreme E őt is helyettesíteni kényszerült.

    Nem akármilyen versenyzőket találtak a hétvégére, a francia Romain Dumas és a norvég Hedda Hosås lesznek jelen mint tartalékpilóták.

    Dumas Le Mans-i karrierje után arról lett ismert, hogy a Volkswagen elektromos szuperautóját (IDR) vezetve új rekordot ért a Pikes Peak-i hegyiversenyen és a Nürburgring Nordschleifén is.

    „Nagyon boldog vagyok, hogy itt lehetek, és jobban megismerkedhetem a sorozattal. – hangsúlyozta Dumas. – Tavaly követtem, mi történik egy-egy X-Prix-n, de nem tudtam személyesen is átélni. Igyekszem minél többféle motorsportban részt venni, így az Extreme E pont illik a képbe. Az elektromos autókat nagyszerű vezetni, annyi erő lakozik bennük. A volán mögül is nagyon élvezetes, szerintem ezt látni is fogjuk, amikor a hétvégén elkezdődik az akció.”

    Hosås már fiatal kora ellenére is szorosan kötődik az Extreme E-hez, hiszen a Veloce saját tartalékversenyzője is. A tavalyi szardíniai teszten vezette volna először az autót, de technikai hibák megakadályozták ebben.

    „Nagyon izgatott vagyok, hogy én lehetek a női vendégpilóta az első versenyre. – áradozott a norvég. – Már a starttól fogva követem a sorozatot, és nagyon megtisztelő, hogy tavaly engem is hívtak az újonctesztre, bár nem jutottam el a vezetésig.”

    Toyota Rally2: A nyáron már tesztelhetik?

    0

    Szinte hétről hétre változik az álláspont, hogy a Toyota éppen milyen rallyautón dolgozik a gyári Rally1-es programja mellett. Korábban egy Rally3-as tervezését lengették be, most azonban német lapértesülések szerint a nyáron már tesztelhetik is a Rally2-es változatot. 

    A német Motorsport Aktuell magazin értesülései szerint a Toyota GR Yaris Rally2 fejlesztése annyira előrehaladott állapotban van, hogy a tesztjei akár már a nyáron elindulhatnak.  

    A német lap szerint a Rally2-es Toyotában háromhengeres motor lesz, ilyen erőforrással pedig korábban már szerzett tapasztalatot a japán gyártó, miután Ausztráliában az AP4-es autóikba ilyen erőforrást szereltek. A motort Kölnben készítenék.

    A pletykának annál is inkább lehet alapja, hiszen ha létezik olyan gyártó, amelyiknek szinte kötelező lenne rallyautót kínálni a teljes palettán, Rally1-től Rally5-ig, akkor az a Toyota.

    A japán gyártó amióta visszatért a rally világbajnokságra, ígéri, hogy lesz majd egy olyan modellje is, amellyel az importőri csapatok tudnak versenyezni, illetve amivel az utánpótlást nevelni tudják.

    Több helyen nem vártak a gyárra, Olaszországban működik egy Yaris Kupa, privát csapatok pedig már készítettek a Toyota Etiosból R5-ös autót, amivel a Közép- és Dél-Amerikai Rallybajnokságban (CODASUR) lehet versenyezni.

    A Ford és a Skoda R5-ös/Rally2-es eladásai azt mutatják, hogy egy ilyen program akár nyereséget is termelhet a gyártónak, a Renault pedig az éppen csak elindult Rally5-ös programjában már több mint ötszáz autót értékesített.

    A Toyotánál korábban egy Rally3-as fejlesztését rebesgették, aminek azonban alig van kategóriája és sokkal ésszerűbb döntés lenne akár egy Rally4-es, akár egy Rally2-es változat. Lehet, hogy ezt mérlegelte most a gyártó és módosította a tervet Rally3-ról Rally2-re.

    Hivatalosan természetesen nem erősítettek meg semmit, de ezt már megszokhattuk. A Renault Rally3-as programjának bejelentése előtti héten még a Renault Sportnál is úgy nyilatkoztak, nincs ilyen tervük. Aztán a következő hétre mégis lett.

    Reméljük, hogy a Toyota is virít végre valamit, mert a magyar bajnokságban is lenne helye egy pár GR Yaris Rally2-nek. De még Rally4-nek is.

    Latvala szerint ezért döntött Finnország mellett a Hyundai 

    0

    A Hyundai idén egy finn tesztterületen is készül a WRC futamokra, Jari-Matti Latvala, a Toyota csapatmenedzsere pedig azt is tudja, miért. 

    Mint arról beszámoltunk, az FIA idei szabálymódosításai lehetővé teszik, hogy a WRC gyártói új tesztterületeket válasszanak. A Hyundai ezzel él is és a Finn Rally központjától, Jyväskylätől 60 km-re fekvő helyszínt választott. 

    Korábban csak a Toyota rendelkezett finn tesztterülettel, és Jari-Matti Latvala, a japán gyártó csapatmenedzsere pedig tudja is a Hyundai döntésének okát. 

    “Valószínűleg nehéz volt meghozni ezt a döntést a Hyundainak – mondta Jari-Matti Latvala a rallit.fi oldalnak. – Ugyanakkor már számítottam egy hasonló lépésre. A Hyundai korábban panaszkodott a tesztterületünkre, amikor még nagyobb volt. Mostanra azonban kisebb lett, így a Hyundai tetszését is elnyerhette.

    Két dolog miatt dönthetett a finn terület mellett a Hyundai. Amikor elkezdtem a WRC karrierem, Finnország még nagyon távolinak tűnhetett, és azt gondolhatták mások, hogy ott nem lehet egy csapatot működtetni. A Toyota ezt megcáfolta.

    A másik ok pedig, hogy Finnországot már jóval érdekesebb fejlesztési helynek tekintik. Most egy másik gyártó is finn helyen készül, ami nagyon pozitív dolog az országnak. Egyelőre nem érzem ezt negatívnak, de a helyzet, idővel kiélesedhet.

    Németországban nem volt lehetőség murvás tesztekre, ami nem volt jó a Hyundainak. Egy új autó fejlesztéséhez pedig sok dologra van szükség. Elég csak a Volkswagent említeni, akik korábban azért jöttek tesztelni Finnországba, hogy aerodinamikai dolgokat nézzenek meg, holott volt szélcsatornájuk.

    Egy megfelelő helyszínen azonban mégis többet lehet kihozni egy autóból. Finnországban pedig nagyszerű helyek vannak a tesztelésre télen és nyáron egyaránt.” 

    A Toyota elégedett a tesztek után 

    0

    A Toyota technikai igazgatója, Tom Fowler elégedett a Toyota GR Yaris Rally1-es autóval a Svéd Rally előtti teszteket követően. A csapathoz visszatért Esapekka Lappi is. 

    A Toyota idén megszerezheti öt versenyből negyedik győzelmét, valamint mesterhármast is érhet el, ha sikerrel jár a Svéd Rallyn.  

    A japán gyártó első svéd győzelmét még Jari-Matti Latvala, a Toyota jelenlegi csapatfőnöke szerezte 2017-ben, majd 2019-ben Ott Tanak, 2020-ban pedig Elfyn Evans ért elsőként célba a Yaris WRC-vel. 

    A győzelem akár Esapekka Lappin is múlhat, aki 2018 után tért vissza egykori nevelő csapatához, hogy Sébastien Ogier-t helyettesítse az idei versenyeken.  

    A Toyota technikai igazgatója elégedett az új Rally1-es Yaris autóval a Svéd Rally előtti teszteket követően. 

    “A Monte-Carlo Rally után Finnországban teszteltük az autót, ahol először tesztelhettük a GR Yaris-t hideg körülmények között – mondta Tom Fowler, a Toyota technikai igazgatója a WRC hivatalos oldalának. – A teszt rendben zajlott, nem volt problémánk. Az elején nyilván egy kicsit hangolódni is kellett az autóhoz. Nulla és mínusz 10 fok között tesztelhettünk, ami elég széles tartomány lehet a Svéd Rallyhoz is. A finn teszten ugyanakkor a hóval volt némi probléma, mert túl sok volt belőle. Az autó teljesítményét kevésbé tudtuk tesztelni. Ezt követően Svédországban folytattuk a munkát négy napon át, ami már sokkal ideálisabb volt. Örülünk, hogy Esapekka visszatért hozzánk.” 

    Új kategória az ERC2-es autóknak

    0

    Új kategóriát hozott létre a rally Európa-bajnokságon a WRC Promótere. A Rally2-es kittel, N-csoportos és RGT autókkal versenyzőket az ERC Open kategóriában fogják értékelni. 

    A rally Európa-bajnokságon idén megszűnik az ERC2-es kategória, azonban a WRC Promóter helyette létrehozza az ERC Open kategóriát, melyben indulhatnak azok az autók, amiket korábbi ERC2-ben értékeltek. A kategóriában, csakúgy, mint minden más kategóriában a nyolc versenyből hat futam eredménye fog számítani. 

    “Amellett, hogy a rally Európa-bajnokság a nemzeti bajnokságból feljebb lépő versenyzők elsődleges bajnoksága, egyben minden versenyző sorozata is – mondta Ian Campbell, az ERC menedzsere. – Ezt nagyon jól fogja idén tükrözni az ERC Open kategória. Miután láttuk, hogy mennyire népszerűek a Rally2-es kittel szerelt autók, fontos volt, hogy idén is biztosítsunk számukra egy kategóriát, ahol tudnak indulni ilyen autókkal.

    Az is egyértelmű számunkra, hogy továbbra is nagyon népszerűek az egykoron N4-es kategóriába tartozó, valamint RGT autók. Idén három Eb verseny is az RGT Kupa része, így logikus volt, hogy ezen autók is indulhassanak az ERC Openben.” 

    A rally Európa-bajnoki szezon végén a következő címeket osztják még ki 2022-ben 
    – Európa-bajnoki cím pilótáknak és navigátoroknak
    – ERC3 bajnoki cím pilótáknak és navigátoroknak a Rally3-as autókkal indulók számára
    – ERC4 bajnoki cím pilótáknak és navigátoroknak a Rally4-es és Rally5-ös autókkal indulók számára
    – ERC4 Junior bajnoki cím a 27 évnél fiatalabb versenyzők számára, akik Rally4-es és Rally5-ös autókkal, valamint Pirelli gumikkal indulnak
    – Csapatbajnoki cím a Rally2-es, Rally3-as, Rally4-es és Rally5-ös autókkal indulóknak.