back to top
2025. augusztus 04. 05:00
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1307

    Sainz és Loeb a rally jövőjéről és az Extreme E-ről

    A két világbajnok a Dakaron és az Extreme E-ben vetélytársak, de Sébastien Loeb és Carlos Sainz szenvedélye is a rally és annak jövője kapcsán nagyon hasonlók az elképzeléseik.

    A futurisztikus sorozat első szezonjáról már levonhatták a tanulságokat, lassan pedig készülhetnek a következő szezonra. Loeb szerződését már be is jelentették, Sainz pedig saját csapattal szerepel az Extreme E-ben.

    „Nagyon ígéretes a dolog. Bár volt némi problémánk a homokkal Szaúd-Arábiában, a második verseny már érdekes volt, és nagy kihívás. Az autó-autó elleni versenyzés más, mint amihez hozzászoktam – kezdte Sainz.

    Nincs sok beállítási lehetőségünk: három állás a rugóknál, hasmagasság és egy változtatási lehetőség a lengéscsillapítót illetően. Ehhez is hozzá kell szoknom, szeretem a magam ínyére alakítani az autót. A második szezonban már biztos, hogy erősebbek leszünk.

    Nagy kihívás, de ugyanakkor nincs váltó, így nem kell aggódni a sebességek miatt, mindig van motorerő, és gyorsan reagál az autó. Sok szempontból könnyebbé teszi az életünket, talán összességében is kicsit könnyebb, mint a hagyományos autók. Nagyon érdekes ez számomra, mindig is nyitott voltam, és szeretek új dolgokat kipróbálni.”

    Loeb a spanyolhoz képest nem a mezőny második feléből, hanem az éléről kicsit máshogy látta a dolgokat:

    „Nagyon magas a mezőny színvonala. Ez egy új műfaj nekem, és mindenki másnak is, de talán a legjobban tereprallysok érezhetik otthon magukat.

    A motort könnyű kezelni, néha ugyan nehéz érzékelni a sebességet és a tapadást, de az Odyssey 21-ben minden rendben van. Az erővel nincs baj, az azonnali nyomaték pedig nagyon jó. Még van mit fejleszteni a felfüggesztésen és a karosszérián, de minden csapatnak ugyanazzal kell dolgozni, és én így is élvezem.”

    Hogy a WRC is lehet-e elektromos a jövőben, mindketten az időt emelték ki a tényezők közül.

    „Az utcai autók közül egyre több lesz elektromos, a motorsport pedig mindig leköveti azt, ami az utakon történik – érvelt Loeb.

    – Talán másik műfajban, ahol rövidebbek a versenyek, könnyebb ezt bevezetni, de a WRC és a Dakar esetében ez a hatótávolság miatt nem így van. Viszont ez minden évben növekszik, szóval egy nap talán mi is válthatunk.

    Mindenesetre a váltás a hibrid rendszerre szép dolog. Ez egy nyilvánvaló lépés az elektromosság felé, és összhangban van a trendekkel. Ráadásul még a teljesítmény is növekszik általa.”

    „Számomra fontos, hogy időt adjunk a gyártóknak arra, hogy rendesen átálljanak – vélekedett Sainz. – Mindezt úgy kell tenniük, hogy közben a show is megmaradjon. Szeretném továbbra is nézni a rally világbajnokságot és a Forma–1-et is azon a szinten, ahol most vannak.

    A mai Forma–1-ben láthatjuk, mennyire fantasztikusak az autók a fenntarthatóság szempontjából. Az is lenyűgöző, mennyi erőt adnak le ahhoz képest, hogy milyen kevés üzemanyagot égetnek el közben. Ehhez már e-üzemanyagokra van szükség.

    A WRC esetében is van jövője a hibrideknek, de ugyanakkor fontos, hogy megtartsuk a sorozat DNS-ét jelentő dolgokat is. A látványosság, a sokféle helyszín, a sebesség és a vezetés által jelentett kihívás mind ilyenek. Mindnek meg kell lennie.

    Ezért ne helyezzünk akkora nyomást a gyártókra. Időt kell adnunk a sportnak, hogy olyan irányba mozduljon el, ami jó neki.”

    Molnár Martin WSK-pontot szerzett

    0

    Jól kezdődött Molnár Martin számára a négyfutamos WSK Super Master Series első hétvégéje az olaszországi Lonatóban. A 69 fős OKJ kategória időmérőjén csoportjában a második, összesítettben pedig hatodik lett. A küzdelmes előfutamok után az elődöntőben értékes, bajnoki pontokat érő hatodik helyezést szerzett. 

    Kibővült és meg is erősödött a WSK mezőnye a Super Master Series első futamára, amelyen az idén először a gyári csapatok versenyzői is rajthoz álltak. Molnár Martin az erősebb mezőnyben is megállta a helyét, hiszen az időmérőn, csoportjában a második időt futotta, mindössze 0,041 másodperccel maradt el az első helytől. Összesítettben pedig a hatodik helyet szerezte meg.

    Az előfutamok során így minden alkalommal a második helyről indult és küzdelmes versenyeken végzett az 5–6. helyen. Az utolsó előfutama lett volna a legjobb, ahol harmadiknak futott be. Azonban a rajtnál, a sárga vonal előtt az első helyezett megfékezte a gokartját, így Martin előbb ért át rajta, ezért 10 másodperc büntetést kapott és 18. lett. 

    Pénteken és szombaton is nagyon jó volt a tempója, ami azonban vasárnapra elfogyott. Az elődöntőben a második helyen is állt, végül hősiesen küzdve a hatodik helyen futott be, amiért hét bajnoki pontot kapott. A döntőbe méginkább tempó hátrányba került, ahol a 21. helyet szerezte meg. 

    Fotó: Molnár Martin

    „Az első három napunk nagyon jól sikerül – mondta Martin. – Az időmérőn jó volt a tempónk. Az előfutamokon volt pár apró hibám, de még azok is jól alakultak. Vasárnapra viszont nagyon visszaesett a gokartom tempója. Próbáltam így is kihozni a lehető legtöbbet a döntőből és az elődöntőből. Ennél jobb eredményt szerettem volna elérni, de két hét múlva, a második futamon javíthatunk.“

    A WSK Super Master Series február 8–10-e között folytatódik a második futammal, szintén Lonatóban. 

    Molnár Martin, OKJ eredmények
    Résztvevők: 69
    Időmérő: 6.
    EF előfutam: 5.
    DF előfutam: 5.
    BF előfutam: 6.
    AF előfutam: 5.
    CF előfutam: 18.
    Előfutamok összesen: 13.
    A elődöntő: 6.
    Döntő: 21.

    SuperEnduro GP: Nyerj egy  HUSQVARNA SVARTPILEN 125-öt

    0

    Február 5-én újra megrendezik Budapesten a SuperEnduro GP-t. A rendezvény egyedülálló a hazai motorsport történetében, az első két évben gyakorlatilag teltház előtt zajlottak az események, a nap folyamán közel 10 ezer néző látogatott ki a Sportarénába, ahol a futamok mellett érdekes, látványos programokkal fogadták a közönséget. 

    Idén is számos magyar versenyző készül a megmérettetésre, köztük az Enduro Team Hungary színeiben induló Zsigovits Norbert és Szőke Márk, akik 2021-ben az Enduro GP-n az Open világkupa kategóriáiban is bizonyítottak: Zsigovits Norbert az Open 4S-világkupában elért 2. helye után a SuperEnduro GP-n a Junior világbajnokság mezőnyében szerepel, míg Szőke Márk az Európa-kupában tör dobogós helyre. 

     

    Magyarországon egyedülálló figyelmet kapnak az utánpótlás-versenyzők is, a 2022-es SuperEnduro GP betétfutamain több, mint 30 gyermek két kategóriában méri össze a tudását. Egy nagyobb magyar delegáció már letette a névjegyét a lengyelországi Łódźban megrendezett futamon, ahol a közönség és a hazai sportszakma is kiemelkedően értékelte a gyerekek teljesítményét.

    A sportág sztárjait felvonultató világbajnoki küzdelem mellett a közönség igazi showműsort is láthat különböző látványelemekkel fűszerezve; a fő esemény felvezetéseként a szervezők zenei és táncos produkciókkal készülnek meglepetés fellépőkkel, a kilátogató közönség így teljes koncertélményben részesülhet, noha a fókuszban természetesen a SuperEnduro marad.

    A várható hangulatot előrevetíti, hogy az Early Bird jegyek azonnal elfogytak a rendezvényre, ahol a hazai motorsport iparág képviselői is kiállítanak, valamint értékes ajándékokat is kisorsolnak. Jegyek kaphatók az EnduroGP.hu weboldalon és az Eventim hálózatában. 

    Nyerj egy HUSQVARNA SVARTPILEN 125 motorkerékpárt a jegyeddel!

    Vásárolj jegyet a budapesti SuperEnduro GP 2022 Főeseményére, és Tiéd lehet fődíjunk, egy 1 640 000 Ft értékű HUSQVARNA SVARTPILEN 125 motorkerékpár, a HUSQVARNA CENTRUM felajánlásából! A motor mellé jár még egy 20%-os voucher, melyet a Husqvarna Centrumban lehet felhasználni gyári alkatrészek és ruházati termékek vásárlására.

    Nem kell mást tenned, csak vedd meg a jegyedet, éld át személyesen a Főesemény izgalmait és bízz a szerencsédben! A sorsoláson mindenki részt vesz, aki 2022. február 5. 16.00 óráig jegyet vásárol a Főeseményre. Sorsolás: 2022. február 5. 18.00 óra.

    Loix dobogós helyezéssel tért vissza a vb-re

    0

    Freddy Loix és Pieter Tsjoen szórakozni ment a Monte-Carlo Rallyra, ahol Skodájukkal végül egy defekt miatt a WRC2 Masters kategóriában nem tudtak nyerni, de így is dobogón végeztek.

    Freddy Loix 2016 végén fejezte be aktív karrierjét, azonban három év után ismét rajthoz állt egy-egy belga futamon. A négyszeres belga bajnok, 2021-ben ült össze Pieter Tsjoennel, aki korábban szintén pilótaként versenyzett és nyolc alkalommal nyerte meg a belga bajnokságot.

    A két 50 év feletti versenyző a Montén kihasználta, hogy az idei évtől létrehozták a WRC2 Masters kategóriát az ötödik ikszüket betöltött versenyzők számára, és elindultak első közös nemzetközi versenyükön.

    Loix 18 év után tért vissza a vb mezőnyébe, miután korábban a Toyota, a Mitsubishi, a Hyundai és a Peugeot versenyzőjeként is indult a vb-n és háromszor dobogóra is tudott állni.

    A Montén pedig a két belga kiválóság megmutatta, hogy nemzetközi versenyen is tudnak komoly eredményt elérni, és annak ellenére, hogy az egyik szakaszon defektet kaptak, a kategória harmadik helyén zártak.

    „Az volt a cél, hogy jól érezzük magunkat, és ezt sikerült maximálisan elérni – mondta Freddy Loix a hln.be oldalnak. – Régen nem vezettem már, leszámítva egy Kortrijki versenyt 2021 végén, nemzetközi versenyen pedig utoljára tíz éve indultam.

    Pieterrel ez volt az első közös nemzetközi versenyünk, és a Monte mindig is nagyon nehéz. Egy defektet leszámítva azonban minden tökéletesen alakult. Ha nincs ez az időveszteség, akkor a második helyen tudunk zárni.

    A győzelemhez nem voltunk elég jók, Mauro Mielét nem tudtuk megszorongatni, főként a kevés közös versenyünk miatt. Az a legfontosabb azonban, hogy mi és a csapat is jól érezte magát a versenyen.”

    A Monte-Carlo Rallyn az olasz Mauro Miele és Luca Beltrame Skodájukkal 2:20,5 előnnyel nyertek a svájci Olivier Burri és francia Anderson Levratti Volkswagenje előtt, míg Loixék további 1:39,3 hátránnyal zártak a harmadik helyen a nyolc fős mezőnyben.

    A Svéd Rallyn Mauro Miele szintén ott lesz, de Freddy Loix következő versenyére még várni kell.

    Evans: A Toyota GR Yaris Rally1 képes vb címet szerezni

    0

    Elfyn Evans, a Toyota Gazoo Racing walesi versenyzője szerint a Toyota GR Yaris Rally1 képes a vb címért harcolni, hozzátette, még sokat kell tanulnia az új autóról.

    Elfyn Evans a szombati 11. szakaszig úgy tűnt, hogy dobogón végezhet a Monte-Carlo Rallyn, azonban akkor hibázott, és a domboldalon megállva húsz percet vesztett. Végül a Power Stage második helyével és négy ponttal távozott a WRC szezonnyitóról.

    A Toyota walesi versenyzője a nem túl fényes eredmény ellenére elégedett autójával.

    „Határozottan kijelenthetem, hogy az autóval a vb címért lehet harcolni – mondta Evans az Autosport oldalnak. – Nem tudjuk, hogy a szezon során miként fogunk vele boldogulni, mert vannak nagyon különleges versenyek a naptárban, de a vb címért való csatához meg vannak a hozzávalók.

    Szerintem, a Toyotánál dolgozók nagyon jó munkát végeztek az autóval. A szezon előtti tesztek azonban nem voltak hosszúak, ezért a Monte elején még sokat küzdöttünk. A verseny során sokkal inkább megszoktuk az autót, mint a teszten sikerült. A csapatban dolgozók sokat tettek azért, hogy minden autó probléma nélkül elkészüljön, ami egy hatalmas pipa a számukra és nagyon köszönöm nekik.”

    Elfyn Evans a Power Stage-en második eredményével négy pontot szerzett a szezonnyitón.

    „Jól ment a vezetés a Power Stage-en, de talán nem volt olyan gyors, mint ahogy szerettük volna. Összességében azonban elégedettek vagyunk. A szakasz vége felé hibázgattam a hibrid nyújtotta plusz erő használásakor, így lehetett volna jobb is az eredmény. A hibrid rendszer azonban jól működik, de még sokat kell tanulni, hogy más körülmények között is tudjuk használni.”

    A Toyota csapatában Sébastien Ogier a második, Kalle Rovanperä pedig a negyedik lett, a japán gyártó második csapatával pedig Takamoto Katsuta a nyolcadik helyen zárt.

    A Svéd Rallyn Ogier autóját Esapekka Lappi fogja vezetni, és jó rajthelyét a finn versenyző és Elfyn Evans is kihasználhatja a nyitó napon, amelyen Kalle Rovanperä fogja takarítani a pályákat.

    Al-Attiyah a Dakar után behúzott egy rally győzelmet is

    0

    Nasser Al-Attiyah ott folytatta a Közel-Kelet rallybajnokság (MERC) szezonnyitóján, az Omán Rallyn, ahol a Dakaron befejezte, nagy fölénnyel nyert.  Így jelenleg két FIA bajnokságot, a tereperally vb-t és a MERC-et is vezeti.

    Sébastien Loeb után a Közel-Kelet Rally Bajnokság (MERC) 17-szeres győztese és egyben címvédője, Nasser Al-Attiyah sem sokáig várt első versenyére a Dakar után.

    A katari versenyző a hétvégén már az Omán Rallyn állt rajthoz a spanyol Alba Sánchez González navigálásával, a Borsos Péter irányításával felkészített Volkswagen Polo GTI R5-tel.

    A katari-spanyol páros pedig nem bízott semmit sem a véletlenre, megnyerte az első hét szakaszt, amivel már 8:39,5 előnye volt a cseh Petr Kacirek–Václav Kopácek junior páros által vezetett Škoda Fabia R5 előtt.

    Ezt követően Al-Attiyah igyekezett már csak a szakaszokat teljesíteni, így a következő öt gyorsaságin az ománi Hamed Al-Wahaibi volt a leggyorsabb az új-zélandi Tony Sircombe navigálásával ugyancsak Skodával.

    Az utolsó szakaszon aztán Nasser Al-Attiyah ismét a leggyorsabb volt, így végül 15:13,8 előnnyel nyerte a szezonnyitót a cseh skodás riválisa előtt.

    A harmadik helyen pedig a katari Khalifa Nasser Al-Attiyah és az olasz Giovanni Bernacchini zárt 18:12,1 perc hátránnyal, Ford Fiesta R5-tel.

    A verseny legjobb hazai párosa, Haitham Soomar és Wail Al-Shaibani lettek, akik 33:13,5 perc hátránnyal vitték célba Evo VII-es Mitsubishijüket a negyedik helyen.

    Hamed Al-Wahaibi végül az első nap hét szakaszából négyen szuperrallyzva a hatodik helyet szerezte meg.

    A MERC következő versenyére február 10-12. között Katarban kerül sor, míg a szezon hat versenyt követően szeptember 23-25. között Cipruson zárul.

    Az Omán Rally végeredménye

    Ilyen még nem volt! Magyar WSK elődöntő győzelem

    0

    Szép magyar siker született a legrangosabb gokart sorozat, a WSK Super Master Series első futamán, az olaszországi Lonatóban. Az OK Junior (OKJ) kategóriában Hideg Ádám elődöntőt nyert és a bajnokság negyedik helyén áll. Az öt magyar versenyző közül hárman jutottak döntőbe.

    A szezonnyitó önálló futam, a Champions Cup után kezdetét vette az első, négy futamból álló bajnokság, a WSK Super Master Series, amelynek a lonatói South Garda Karting adott otthont. 

    Minden kategóriában népesebb mezőny gyűlt össze, mint egy héttel ezelőtt, ráadásul ezúttal itt voltak a gyári csapatok versenyzői is. 

    Fotó: Hideg Team // Hideg Ádám, WSK Super Master Series, Lonato 2022. január 30.

    Az OK Junior (OKJ) kategóriában 69 nevező volt. Hideg Ádám az időmérőn a 20. helyet szerezte meg, a hat előfutam után pedig a 14. helyen jutott elődöntőbe. 

    Itt a mezőnyt két részre osztották. A B döntőben Ádám a hetedik helyről rajtolt és hat pozíciót javítva győzött. Ezért 30 pont járt a bajnokságban.

    A döntő rajtsorrendjét az időmérőből, az előfutamok összesített eredményéből és az elődöntő eredményéből kalkulálták. Ez alapján Hideg a tizedik helyről indult és 15.-nek intette le a kockás zászló. 

    A hétvége során összesen 31 bajnoki pontot szerzett, amivel a negyedik helyen áll. 

    Fotó: Molnár Martin // Molnár Martin, WSK Super Master Series, Lonato 2022. január 30.

    Szintén jól szerepelt az OKJ-ben Molnár Martin, aki a 69 fős mezőnyben az időmérő csoportjában második volt, összesítettben pedig a hatodik helyet szerezte meg. 

    Tempója azonban vasárnapra elfogyott. Az elődöntőben hősiesen küzdve hatodik lett, a döntőben pedig a 21. helyen végzett. A hétvégén összesen 7 pontot szerzett, amivel a 17. helyen áll a bajnokságban.

    Idén először láthattuk a WSK mezőnyében Krózser Menyhértet, aki a 49 fős OK (Senior) mezőnyben az időmérőn a 18. helyre kvalifikálta magát, a B elődöntőben 10. lett, a döntőben pedig egy nagyon harcos futamban, több ütközés után a 27. helyet szerezte meg.

    Menya a hétvégén 3 pontot gyűjtött, amivel a bajnokság 22. helyén áll.

    Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menya, WSK Super Master Seriers, Lonato, 2022. január 30.

    Két magyar versenyző is indult a Mini kategóriában, ami a maga 90 fős mezőnyével most is a legnépesebb volt. Gáspár Benett az előfutamok során a 47. helyet szerezte meg, az A elődöntőben hat helyet javítva 18. lett és éppen csak lemaradt a döntőbejutásról.

    Gender Tamás, az előfutamok után a 63. helyen állt, az A elődöntőben egy helyet javítva a 31. helyen futott be. 

    A WSK Super Master Series második futamát február 8–10-én, szintén Lonatóban rendezik. 

    WSK Super Master Series, 1. futam, Lonato, magyar eredmények:

    Mini
    Gáspár Benett: elődöntő 18.
    Gender Tamás: elődöntő 31.

    OKJ
    Hideg Ádám: elődöntő 1., döntő 15.
    Molnár Martin: elődöntő 6., döntő 21.

    OK
    Krózser Menyhért: elődöntő 10., döntő: 27.

    WSK Super Master Series bajnokság, magyar eredmények

    OKJ
    4. Hideg Ádám 31 pont
    17. Molnár Martin 7 pont

    OK
    22. Krózser Menyhért 3 pont

    A hétvége teljes eredménylistája itt található meg

     

    Ogier teljes szezonra térhet vissza

    0

    Még szinte kezdetét sem vette Sébastien Ogier visszavonultsága, máris meglebegtette annak lehetőségét, hogy akár teljes szezonra térjen vissza és megcélozza a kilencedik rally világbajnoki címét.

    Nem sokat unatkozott az elmúlt napokban Sébastien Ogier. A Monte-Carlo Rally után a Toyota endurance világbajnoki csapatával tesztelt, nem sokkal később pedig a tavalyi szezonjáról készült dokumentumfilm, a „Sébastien Ogier az utolsó szezon“ díszbemutatóján vett részt Franciaországban. Itt nyilatkozott terveiről a francia RMC rádió Super Moscato Show című műsorában, írta a francia Rally Sport.

    Fotó: Toyota Gazoo Racing WRT

    „Most a feleségemmel és a fiammal akarok időt tölteni. A fiam hamarosan iskolába megy, úgyhogy lehet, hogy akkor már unatkozni fogok otthon, és azt mondom, oké, visszamehetnék versenyezni. Semmit sem zárok ki – mondta Ogier. 

    – A francia versenyzőről eddig csak azt tudtuk biztosan, hogy idén a Monte-Carlo Rallyn áll rajthoz a Toyotával, a többi három–négy vb-futamát februárban jelenti be. 

    „Épp most szálltam ki az autóból a Monte-Carlo Rallyn úgyhogy eddig nem sok minden változott. Fél lábbal még mindig a Toyota csapatban vagyok. Idén négy-öt rallyversenyen indulok. Több szabadidőt szeretnék, de nem hagyom abba teljesen a versenyzést.

    A rally mellett Ogier tervei között az endurance világbajnokság, azon belül is annak leghíresebb versenye, a Le Mans-i 24 órás futam szerepel. Ahhoz azonban, hogy Le Mans-ban rajthoz állhasson, valószínűleg több versenyt is kell majd teljesítenie. Hogy ezt milyen formában és mikor fogja megtenni, egyelőre szintén nem jelentette be. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing WRT

    „Még mindig Le Mans a célom, ami nagy kihívás lenne. A rallyversenyzők többnyire a Dakarra vagy a rallykrosszra váltanak, de engem ez nem vonz. Le Mans mitikus verseny, és mivel ez olyasmi, amit még soha nem csináltam, nagyon motiválónak találom. Szeretném komoly kihívás elé állítani magam.“

    Végül szóba került a rally. Tavaly a Toyotánál dolgozókra hivatkozva több médium is állította, hogy egyáltalán nem biztos, Ogier visszavonul a teljes bajnokságtól. Miután a Svéd Rally nevezési listáján nem szerepel, abban már most biztosak lehetünk, hogy idén nem fut teljes szezont. De 2023 már nincs teljesen kizárva. 

    „Nincs kőbe vésve semmi – mosolyog. – Minden ajtót nyitva hagyok a jövőre nézve. Meglátjuk, mi történik.“

    Tereprally vb: Minden, amit tudnod kell

    0

    Öt versennyel indult útjára az FIA új világbajnoki sorozata, a tereprally vb. A Dakarral kezdődött sorozat magasabb szintre emeli a tereprallyt, és felhívja a figyelmet, hogy a szakág a Dakaron túl is tartogat izgalmakat. Ebben az összefoglalóban az autósokra vonatkozó érdekességeket gyűjtöttük össze.

    A bajnokság elindításának legfontosabb eleme az volt, hogy a szabályozást egységesítsék. A Dakar promótere és versenyzői, az FIA és a FIM végül megegyezett, és sikerült kialakítani azt szabályrendszert amivel kiírhatták az idei évre a világbajnokságot. A versenyhelyszínek közé öt 2000 kilométert meghaladó távú futam került.

    A tereprally vb 2022-es versenynaptára
    január 1–14. Dakar Rally
    március 5–10. Abu Dhabi Desert Challenge
    április 25–30. Rally Kazakhstan
    június 7–12. Andalucia Rally
    október 7–12. Rally du Maroc

    A bajnokságba eddig hat csapat nevezett, a Toyota Gazoo Racing, a Bahrain Raid Xtreme, a X-Raid Mini JCW Team, az MD Rallye Sport Optimus, az OT3 By Overdrive és a PH Sport.

    Nasser Al-Attiyah, Toyota Gazoo Racing, Dakar, W2RC, rallycafe.hu
    Fotó: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

    Az egyéni és gyártói bajnokság mellett három kategóriában, a T3, T4 és T5-ben értékelik a versenyzőket. A T3 és T4 (SSV) a kizárólag benzinmotorral hajtott könnyű négykerekűeket  takarja, a T5 pedig a kamionok kategóriája.

    A versenyek közt is különbséget tesz a szabályzat, három versenyfajtát különbözetnek meg:

    • Cross Country Marathon – naponta legalább 240 kilométeres szelektívek, minimum 2500 kilométer össztávval.
    • Cross Country Rally – ötnapos versenyek (adminisztratív és gépátvétellel együtt maximum hét nap), legalább 1200 kilométeres szelektív össztávval.
    • Cross Country Baja – kétnapos versenyek (adminisztratív és gépátvétellel együtt maximum négy nap), legalább 350 kilométeres szelektív össztávval.

    Egységes kritérium, hogy a napi szelektívek hossza nem lehet több 500 kilométernél.

    Sébastien Loeb, Bahrain Raid Extreme (Prodrive), Dakar, W2RC, rallycafé.hu
    Fotó: Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

    A pontozási rendszer is összetett. A verseny típusától és a napi eredményektől is függ, hogy az adott fordulóban hány pontot szerez a versenyző. A végeredmény alapján az első 15 kap pontot, a napok végén pedig az első öt helyezett gyűjthet világbajnoki pontokat.

    Cross Country Marathon: 50-40-30-25-20-15-10-9-8-7-6-5-4-3-2 pont, a napok végén 5-4-3-2-1

    Cross Country Rally: 30-25-20-17-15-14-10-9-8-7-6-5-4-3-2 pont, a napok végén 5-4-3-2-1

    Tehát a maraton versenyeken az első hat kap több pontot, mint a rally fordulókban, a pontozási rendszer többi része megegyezik.

    A fenti szisztéma alapján alakult ki a tereprally vb állása az első forduló, azaz a Dakar után.

    1. Nasser Al-Attiyah 85 pont
    2. Sébastien Loeb 84 pont
    3. Yazeed Al Rajhi 51 pont
    4. Jakub Przygonski 36 pont
    5. Mathieu Serradori 33 pont
    6. Lucio Alvarez 25 pont
    7. Bernhard Ten Brinke 21 pont
    8. Sebastian Halpern 19 pont
    9. Nani Roma 18 pont
    10. Vladimir Vasilyev 14 pont

    A Dakar után kialakult sorrenden jól látható, hogy mennyire fontosak a napi eredmények. Nasser Al-Attiyah a győzelemért ugyan 20 ponttal többet kapott mint Sebastien Loeb, de a Loeb a jobb részeredményei miatt csak egy ponttal marad el az összetettben Al-Attiyah mögött.

    Jó példa Lucio Alvarez is. Az argentin toyotás csak 18. lett a Dakaron, de vb résztvevők közt öt napon is a top 5-ben futott be (az utolsó előtti versenynapon a legjobb volt), és ezzel megelőzte a Dakaron 10. helyen célba érő Vasilyevet. Nani Roma sorsa pedig a negyedik napon megpecsételődött, de a hátralevő szakaszokon annyi pontot gyűjtött, hogy szintén megelőzte Vasilyevet.

    Dmitry Sotnikov, KAMAZ Master, Dakar, W2RC, rallycafe.hu
    Fotó: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

    A szabályok közt fontos, hogy minden kategóriában kötelező a szűkítő, például a benzinmotoros T1-esek esetén ez 32 milliméteres. A járműveken mindenféle elektronikus kommunikációs, és navigációs eszköz használata tilos, a szabályzat még az okosórákat is tiltja.

    A segítségkérésre szolgáló telefonokat a szelektíveken egy speciális dobozban kell tárolni, és kizárólag a járműveken kívül lehet használni, egyébként azonnal ki kell kapcsolni őket. Navigációra kizárólag a szervezők által adatokkal feltöltött GPS-t lehet használni.

    A T1-es és T5-ös jármúvek csak kereskedelmi forgalomban kapható gumikat használhatnak. Ezekben a legnagyobb nyomás 8 bar lehet.

    Az itinereket előző nap kapják meg a versenyzik, ezeket legkésőbb 18 óráig kell átadni. Az esetleges roadbook módosításokat a rajt előtt 20 perccel meg kell kapniuk a résztvevőknek. Ezen kívül egyéb papír alapú vagy digitális térkép nem lehet a járművekben a verseny alatt.

    Nasser Al-Attiyah, Toyota Gazoo Racing, Dakar, W2RC, rallycafe.hu
    Fotó: Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

    A versenyautók végsebessége is limitált. A szabályok szerint a T1, T2 kategóriában 170 km/h, a T3-ban 135 km/h, a T4-ben 125 km/h a maximum. A kamionok 140-es sebességgel is mehetnek. A sebességtúllépést a szelektíveken, és az összekötő szakaszon is szigorúan büntetik, és nem csak idő, hanem pénzbüntetéssel is jár a gyorshajtás. A szervizpark területén 30 km/h a sebességhatár.

    Szigorúan szabályozott a szervizcsapat és a versenyzők kapcsolata. A versenyen a külön meghatározott esetek kivételével egy kilométeren belül nem lehet megközelíteni a versenyzőket. Ételt, italt, ruházatot is csak szabályozott keretek közt kaphatnak a versenyzők.

    A flexi szervizekben maximum három szerelő dolgozhat a járműveken. A maratoni szakaszokon a szervizparkban csak a versenyzők szerelhetik a járműveket, kizárólag olyan eszközökkel és alkatrészekkel, amelyeket magukkal vittek.

    Fotó: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

     

     

     

    Hyundai: Nem volt garantált a harmadik autó indítása

    0

    A Hyundai csapatigazgató- helyettese, Julien Moncet elárulta, már az is nagy dolog volt, hogy sikerült három Hyundai i20 N Rally1-et rajthoz állítani a Montén.

    A Hyundai Motorsport kezdte legkésőbb a Rally1-es autó létrehozását a WRC gyártó közül, majd Thierry Neuville rommá törte teszten az autót, ami miatt a tesztprogramot is némileg csúsztatni kellett.

    A Montén aztán három autót indított a koreai gyártó, azonban csak Thierry Neuville ért célba, míg Ott Tanak és Oliver Solberg kiesett.

    Julien Moncet, a Hyundai csapatigazgató-helyettese most a Dirtfishnek árulta el, hogy nem volt biztos a harmadik autó indítása.

    „Nagyon nehéz versenyen van túl a Hyundai csapata” – mondta Moncet. „Ugyanakkor voltak pozitívumok is, mert sikerült három autót indítani, ami pár nappal a verseny előtt még nem volt biztos. Ez az egyik pozitívum. Jó teljesítményt nyújtottak versenyzőink, amikor az autó probléma mentes volt. Nem vagyunk messze a riválisoktól, az autó versenyképes, ami biztató. Ezeket a pozitívumokat szeretném szem előtt tartani, hogy pozitív maradjak. Természetesen tudom, hogy sok problémánk is volt. Soha nem lehetünk elégedettek a problémák miatt, de számítottam arra, hogy valami közbe jön, mert új szabályozás lépett életbe, új autók készültek, amikkel eléggé elkéstünk. Nem vagyok meglepve, de elégedett sem. Mindig reménykedünk a jobb napokban.”

    A Dirtfish azt is megkérdezte Moncettől, hogy az autó mely területén kell dolgoznia a csapatnak a Svéd Rally előtt.

    „Mindenen. Ha egy dolgot kell kiemelnem, akkor az a megbízhatóság. Sok problémánk volt, ami befolyásolta a teljesítményünket. Amikor nincs baj az autóval, akkor versenyképesnek tűnik. Elsőként tehát a megbízhatóságon kell dolgoznunk.”

    Thierry Neuville a vasárnapi versenynapon megszerezte első szakaszgyőzelmét a Rally1-es autóval, a versenyt pedig a hatodik helyen fejezte be. Ott Tanak szombaton sziklafalnak csúszott, ami után a hűtőrendszer sérülése miatt kiállni kényszerült. Oliver Solberg pedig az autó üzemanyaggőzétől rosszul érezte magát és begyulladt a szeme.

    A Svéd Rallyt február 24-27. között rendezik, a Toyota és az M-Sport négy, a Hyundai pedig három Rally1-es autót indít..