back to top
2025. augusztus 11. 19:37
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1324

    DiCaprio új filmjével csatlakozott a kihíváshoz, amit az Extreme E is támogat

    DiCaprio filmje most, az Extreme E még 2021 első felében kezdte el a Count Us In – avagy „számíthatsz ránk” – kihívást, amivel az embereknek mutatnak ötleteket arra, hogyan segíthetnek a klímaváltozás ellen.

    A sorozat összes pilótája részt vállalt a kihívásban, ezzel mutatnak példát mindenkinek a környezettudatosabb életmódra.

    A karácsonyi kasszasiker, a „Don’t Look Up” (Ne nézz fel!) csapata is létrehozott egy weboldalt, amivel ugyanezt a kihívást népszerűsítik.

    Leonardo DiCaprio – az egyik főszereplő – a Netflix interjújában kiemelte, a film az olyan rossz hírekre adott reakciónkat hivatott modellezni, mint például a globális felmelegedés.

    A színész már korábban is támogatott hasonló ügyeket, például a Formula E-ben szereplő Venturi alakulat társalapítója. Emellett, 2015 óta vezeti a sorozat Fenntarthatósági Bizottságát, és a több amerikai versenyre is kilátogatott. Ráadásul ő volt a producere a negyedik szezon dokumentumfilmjének (And We Go Green) is.

    Most új filmjét igyekszik a tudatosabb fogyasztás és cselekvés mögé beállítani. Ennek keretein belül a film weboldalán különböző – kisebb – lépéseket ajánlanak, amivel bárki csökkentheti a saját mindennapi kibocsátását.

    Természetesen az Extreme E és a Don’t Look Up listája között van némi különbség, előbbi inkább a közlekedésre fókuszál, míg utóbbi a háztartásban is megléphető változásokra.

    Mindenesetre így kijelenthető, hogy DiCaprio – így vagy úgy, de – kötődik Alejandro Agag mindkét sorozatához.

    Dakar: Loeb nyerte a második szakaszt, a motorosoknál Sunderland állt az élre

    0

    Sébastien Loeb megnyerte a Dakar második szakaszát, Nasser Al-Attiyah második lett, de továbbra is a katari vezet. A motorosoknál Joan Barreda Bort volt a leggyorsabb, Sam Sunderland lett a második, a brit ezzel az összettben átvette az első helyet.

    A verseny második szakaszán (ami a Dakar harmadik napja, hiszen első nap a kvalifikációt tartották) 338 kilométer volt a speciálszakasz. Ahogy az előző napon, a versenyzők egy részének most is a navigáció okozott fejtörést és komoly időveszteséget.

    A motorosoknál szertefoszlott a MotoGP futamgyőztes Danilo Petrucci álma. A 80. kilométernél még negyedik volt, de aztán a technika megadta magát és fel kellett adnia. A vasárnapi győztes Daniel Sanders eltévedt, és ez 25 percébe került, ennyivel volt gyorsabb nála a győztes Joan Barreda Bort. Matthias Walkner is bolyongott egy kicsit a sivatagban, ő negyedóra hátránnyal 14. helyen ért célba. A brit Sam Sunderland lett a második, harmadik a címvédő Kevin Benavides. Sunderland ezzel élre állt az összetettben, 2 perc 51 másodperc az előnye Adrien van Beveren előtt.

    Az autósoknál Loeb utolérte az örökranglistán Jean-Louis Schlessert, mindkettejüknek 15 Dakar szakaszgyőzelme van. Loeb mai sikere egyben a Prodrive első dakar szakaszgyőzelme is. Nasser Al-Attiyah három és fél perccel volt lassabb Loebnél, a harmadik helyen pedig Sainz ért célba majd hat perces hátránnyal. A spanyol valószínűleg nem búslakodott emiatt, hiszen hétfőre feltámadt az Audi. Peterhansel negyedik lett a kijavított autóval és Ekström is kilencedik helyen ért célba.

    A magyarok közül Gyenes Emánuel 42. lett, a vasárnapi technikai gondok megoldódtak, így zavartalanul motorozhatott. Saghmeister Gábor a 127. helyen ért célba, két és fél óra hátránnyal.

    A kamionosoknál Kamaz nap volt. Karginov, Sotnikov,Nikolaev, Shibalov sorrendben értek be az oroszok a célba. Mögöttük Loprais és Janus Van Kasteren következett, de nekik sem volt túl nagy hátrányuk, az IVECO csapat is 9 percen belül volt Karginov mögött. Az összetettben Sotnikov előnye 2 perc 7 másodperc Nikolaev előtt. Karginov hátránya már 18, a negyedik Shibalové pedig 22 perc.

    Peterhansel elmondta, hogyan történt a balesetük

    0

    Stéphane Peterhansel a Dakar második napján elveszítette az esélyét, hogy 15. alkalommal is megnyerje a versenyt. Az Audi RS Q e-tron bal hátsó futóműve annyira megsérült egy ütközésben, hogy meg kellett várniuk a szervizkamiont, ezzel – bár folytathatták a versenyt – közel egynapos hátrányba kerültek.

    Meglepetés volt. Kapott egy ütést az autó hátulja, és megsérült a felni, ami viszont blokkolta a kereket. Ez viszont eltörte a tengelyt. Mindent kicsavart és szétszakadt a hátulja. Olyan ütközés volt, amit láttunk közeledni, nem lepett meg minket egy szikla vagy egy felütés, láttunk egy kis mélyedést néhány sziklával. Olyan sebességgel mentem, ami ésszerűnek tűnt, és egyszerűen eltörte a hátsó kereket. Ez olyasmi, amivel valószínűleg nem találkoztunk a tesztek során, és nem láthattuk előre. Nem nyomtuk nagyon, nem támadtunk senkit, egyszerűen mentünk az első szakasz ritmusában” – mondta Peterhansel

    A kudarc ellenére Peterhansel továbbra is optimista, és a hátralevő napokon az új hibrid autó tesztprogramjának befejezésére koncentrál.

    „A győzelemért folytatott harcot biztosan elfelejthetjük, de segíthetünk a többi Audinak, Carlos Sainznak és Mattias Ekströmnek. A többit illetően megpróbáljuk megtalálni a maximális potenciált az autóban, megpróbálunk néhány szakaszt megnyerni, és versenyt csinálni belőle, akár magunknak, akár csapattársainknak, akár a show-nak” – mondta Mr. Dakar.

    A Dakar harmadik napján Hail és Al Artawiya között versenyez a mezőny. A speciálszakasz hossza 338 km. Az eredeti tervekhez képest annyi változott, hogy az esőzések miatt nem maratoni a szakasz, így este lehetőségük lesz a csapatoknak a szervizelésre.

    Dakar 2022 Peterhansel
    foto: A.S.O. / Horacio Cabilla

    Al-Attiyah nyert a Dakar második napján, az Audi bajban

    0

    Nasser Al-Attiyah a Dakar második versenynapján is simán nyert az autós kategóriában. A motorosoknál Daniel Sanders lett az első, a kamionos kategóriában Sotnikov és Nikolaev révén Kamaz kettős győzelem született.

    A Hail körüli 333 kilométeres speciálisszakasz első felében Al-Attiyah komoly nyomás alá került az Audisoktól, Stephane Peterhansel mindössze hat másodperccel volt mögötte az első 120 kilométer után. Nem sokáig tartott a kiélezett verseny, a 14-szeres Dakar-győztes Peterhansel Audi RS Q E-tronja súlyosan megsérült egy balesetben a 153. kilométernél. A hátsó tengely eltört, a bal hátsó felfüggesztés pedig nagy ütést kapott, a francia pedig több mint négy óráig várta a segítő kamionok teherautók megérkezését. 

    Ám az Audi gondjai ezzel még nem értek véget, Carlos Sainz egy navigációs probléma miatt több mint két órát veszített. Mivel Mattias Ekstrom is rengeteget veszített a harmadik Audival, Al-Attiyah végül 12 perces előnnyel nyert a két defektet is kapó Sébastien Loeb előtt. Martin Prokop lett a harmadik, neki 21 perc 21 másodperc lett a hátránya.

    Dakar 2022
    foto: DPPI / Red Bull Content Pool

    A motorosoknál Daniel Sanders nyert, Quintanilla 3 perces hátránnyal lett a második, a harmadik Walkner pedig 12 perccel volt lassabb Sandersnél.

    “Már ma nagyon nehéz volt a navigáció, mert tegnap este sok eső esett. Nehéz volt megtalálni a jó nyomvonalakat. A szakasz végén sokan eltévedtünk, de aztán sikerült visszatalálni a jó útra. Az elején csak jó ritmusra törekedtem, majd a végén már próbáltam jobban húzni a gázt. Már ma igyekeztem elől menni, hogy holnap kevésbé okozzon meglepetést a motorozás a nyomok nélkül. Holnap nagyon fontos szakasz jön” – mondta Sanders a célban.

    A magyarok is versenyben vannak. Gyenes Emánuel 83. lett, Saghmeister Gábor a 111. helyen ért célba.

    A kaminos mezőnyben nem az a meglepetzés, hogy a Kamaz nyert, hanem az, hogy Ales Loprais be tudott jönni az oroszok közé harmadiknak. Sotnikov 31 másodperccel volt gyorsabb Nikolaevnél, Loprais pedig 10 percet kapott tőlük. Shibalov és Karginov ismét majd 10 perccel volt lassabb, így a Kamazok mársi két csoportra szakadtak.

    A két magyar versenyző vezette kamion cikkünk írásakor még a pályán van.

    A Light Prototype kategóriában Seth Quinteiro lett az első. Andreas Mikkelsen az eslő napi villanás után lelassult, a sivatagban kijött a tapasztalatlanságából fakadó hátránya és kilenedik lett. Ennek ellenére szép teljesítmény tőle, hogy 55 perces hátránnyal, 5 óra 16 perc alatt teljesítette a 333 kilométert.

    Dakar 2022
    Eduard Nicolaev foto: Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool

    Nasser Al-Attiyah nyerte a rövid első szakaszt a Dakar Rallyn

    0

    Mindössze 19 kilométeres mért szakasszal kezdődött a 2022-es Dakar. Az első napon a katari Nasser Al-Attiyah volt a leggyorsabb, mögötte Carlos Sainz lett a második. Brian Baragwanath a Century Racinggel és Henk Lategan a Toyotával azonos időt autózott a harmadik-negyedik helyen.

    Nyolcadikként ért célba Giniel de Villiers. A Toyota dél-afrikai versenyzője 50 másodperc hátrányt gyűjtött, de még érzi a koronavírus hatásait.

    Csak egy tiszta etapot akartam. Egy kanyarban majdnem eltaláltunk egy nagy sziklát, résen kellett lennünk ezen a dombos részen. Még mindig kicsit be vagyok rozsdásodva, és meg kell találnom a tempómat, de boldog vagyok az első napi eredménnyel. A COVID-tesztem miatti zűrzavar megviselt, és azt hiszem, szükségem lesz néhány napra, hogy újra tisztán lássak, és 100%-os legyek. Egy biztos, ez nem volt könnyű kezdés.”

    Érdekes, hogy bár Sainz nagyot ment az Audival, a másik két csapattárs nem sietett. Peterhansel csak 14. lett, Ekström pedig mögtte ért célba. Igaz a Dakart nem az első napon kell megnyerni, és ha valaki ezt pontosan tudja, akkor az épp Stéphane Peterhansel.

    A motorosoknál Daniel Sanders volt a leggyorsabb a GasGassal. Pablo Quintanilla egy perc hátránnyal lett második, mögötte Ross Branch lett a harmadik a Yamahával. A címvédő Kevin Benavides negyedik lett, Matthias Walkner ötödik. A két magyar motoros is teljesítette a kvalifikációt Gyenes Emánuel az 54. lett, Saghmeister Gábor pedig a 139. helyen kezdte a versenyt.

    A quadok közt a címvédő Manuel Andujar volt a leggyorsabb Yamahával, mögötte 19 másodperc különbséggel Alexandre Giroud és 31 másodperc hátránnyal Giovanni Enrico ért célba.

    A Lightweight Proto kategóriában Seth Quintero nyerte az első szakszt, mögötte viszont az utolsó utáni pillanatban beugró Andreas Mikkelsen végzett indössez 3 másodperces különbséggel.

    A kamionos mezőnyben a Kamaz megmutatta valódi erejét, az első négy helyen ők végeztek. Nikolaev, Sotnikov, Karginov, Shibalov volt köztük a sorrend. Az ötödik helyen a chilei Ignacio Casale vezette Tatra ért célba. A két magyar kamionos egység a 48 – 49. helyen zárt, Darázsi gyorsabb volt Szalainál.

    A mai kvalifikáción kategóriánként az első 15 versenyző az időeredmények sorrendjében választhat rajtpozíciót a vasárnapi napra. A Dakar második napján Hail környékén egy 514 kilométeres hurkot teljesítenek a versenyzők, ebből 333 kilométer lesz a mért szakasz.

    Dakar 2022
    foto: A.S.O. / Charly Lopez

    Hivatalos az Extreme E 2022-es versenynaptára

    0

    A korábbi előzetes versenynaptárban már az biztos volt, hogy jövőre is öt helyszínen versenyez majd az Extreme E mezőnye. Korábban még számos helyszín volt kérdéses, most azonban már egy kivételével minden futam helye és időpontja fix.

    Az idei évhez képest két hónappal korábban kezdődik majd a szezon, februárban már Szaúd-Arábiában összecsaphatnak a csapatok, ám új helyszínen, Neomban. E „település” érdekessége, hogy jelenleg is nulláról építik fel ezt a várost, amelyet csak a jövő városának harangoztak be, és a terveik szerint 2025-re oda vinnék a Forma-1-es Szaúd-Arábiai Nagydíjat is.

    A futamok sorrendje is változott, eredetileg Afrikába látogattak volna májusban, ehelyett a Sziget X-Prix keretében Szardíniára utaznak majd el.

    A harmadik futam helyszíne az egyetlen kérdéses, Szenegál vagy Skócia lesz majd a rendező nyár közepén, előbbi országban már idén is ellátogattak az Oceán X-Prix keretében. Skócia eddig a dél-amerikai helyszínek tartalékjaként szolgált a naptárban.

    Az őszi utolsó fordulók helyszínére Dél-Amerikába költözik a mezőny, a szeptemberi X-Prix-re korábban öt ország is pályázott végül Chile lett a befutó, akik így nem a szezonzáróként fognak funkcionálni, mivel az utolsó versenynek Uruguay ad majd otthont november végén. Uruguay elkötelezett az elektromos versenyzés iránt, a Formula E-ben is rendeztek már versenyeket 2018-ban, és az Extreme E is ugyanabba a városba, Punta Del Este-be fog ellátogatni.

    # Dátum Verseny Helyszín
    1 02.19-20. Sivatag X-Prix Neom, Szaúd-Arábia
    2 05.07-08. Sziget X-Prix Szardínia, Olaszország
    3 07.09-10. TBA Skócia/Szenegál
    4 09.10-11. TBA Antofagasta, Chile
    5 11.26-27. TBA Punta del Este, Uruguay

    Molnár Martin csatlakozik a Motorsport Talent Management programjához

    A legmagasabb szintű gokart-bajnokságokban edződő pilóta a pályán és azon kívül is világszínvonalú háttérrel készül.

    Együttműködés indul a legmagasabb szintű gokart-bajnokságokban szereplő Molnár Martin és a Motorsport Talent Management (MOTAM) között, ennek jegyében a tehetséges versenyző sportprogramját és személyes márkaépítését a továbbiakban a MOTAM képviseli. Martin és családja, valamint a menedzsment arra törekszik, hogy az ígéretes teljesítményt közösen sikerekké formálják.    

    A Motorsport Talent Management szakmai hátterével folytatódik Molnár Martin gokart-versenyző pályafutásának építése. A 13 esztendős sportoló idén teljesítette negyedik szezonját a versenyzés világában; 2020-ban bajnoki címet szerzett az FIA közép-európai zóna-bajnokságban, a Central European Rotax Max Challenge-ben, valamint az osztrák Rotax Max Challenge-bajnokságban, MiniMax kategóriában. 2021-ben már az OK Junior géposztályban a WSK különböző sorozataiban, a Champions of the Future, a CIK-FIA Európa-bajnokság, valamint az IAME Euro Series futamain mérette meg magát.  

    Molnár Martin
    Fotó: Mario Perrucca/Motorsportpictures/MOTAM Kommunikáció

    Martin az ígéretes részeredmények után 2022-ben is az OK Junior kategória versenyein áll rajthoz, és a felkészülésében számíthat a MOTAM szakmai hátterére is. Az autó-motorsport rendezvények nemzetközi szintű lebonyolításában már kiváló referenciákkal rendelkező Truck Race Promotion versenyzőmenedzsment ága a sportprogrammal kapcsolatos operatív feladatok lebonyolítása mellett ellátja Martin sportszakmai képviseletét, részt vesz a karriertervezésben, együttműködési lehetőségek felkutatásában, a kommunikációban, valamint a személyes márkaépítés folyamatában is.  

    Molnár Martin
    Fotó: MOTAM Kommunikáció

    A fiatal sportoló a pályafutása első szakaszában a korábban szintén autóversenyzői tapasztalatokat szerző édesapja, Molnár Zoltán iránymutatása szerint készült. Családi versenycsapatuk, az Xforce Racing után a Révész Racing színeiben a világszerte ismert Kart Republic gyári csapatánál szerepeltek. Martin 2020-ban 64 futamon 43 győzelmet ért el, a 2021-es kategóriaváltás jegyében több, mint 150 nap alatt bő 16 ezer kilométert vezetett. A kezdeti szárnypróbálgatások után pole pozíciót, két futamgyőzelmet és a rangos Trofeo delle Industrie-n 2. helyet ért el. Iskolai kötelezettségei mellett angolul és olaszul is tanul, nemzetközi környezetben, dedikált edzővel dolgozik a sikerekért. 

    „Nagy megtiszteltetés, hogy a MOTAM-nál felfigyeltek rám! Még csak most ért véget az idei szezonom, de már alig várom, hogy újra gokartozhassak. Szeretnék jövőre sikereket elérni, és újabb lépést tenni, hogy autóversenyző lehessek” – mondta Molnár Martin. 

    „Nagyon örülünk, hogy Martin pályafutása eljutott abba a szakaszba, amikor úgy érezzük, a MOTAM bevonásával tovább dolgozhatunk azon, hogy profi autóversenyzőt faragjunk belőle. Az eddigi tárgyalásaink és a terveink alapján azt tapasztaltuk, hogy a MOTAM rendelkezik a további előrelépéshez szükséges felkészültséggel és elhivatottsággal, ezért Martinnal együtt már nagyon várjuk a közös munkát. A csapattal és a MOTAM-mal közösen 2022-ben szeretnénk az eddigi teljesítményt sikerekre váltani” – nyilatkozta Molnár Zoltán.    

    Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója hozzátette: „Köszönjük szépen Molnár Zoltánnak, hogy hosszú évek kemény munkája után bizalommal fordultak hozzánk! Az együttműködés nagy elismerés a menedzsment vállalkozásunk számára. Tapasztalt szakemberek bevonásával és számos tervvel készülünk arra, hogy biztosítsuk Martinnak a fejlődéséhez szükséges szakmai hátteret és új partnerek felkutatása révén az erőforrásokat is. Ezáltal elérhetjük a közös célunkat, hogy nemzetközi szinten is sikeres, tehetséges versenyzőt adjunk a magyar sportéletnek.” 

    Molnár Martin, Őry Tamás, MOTAM
    Fotó: MOTAM Kommunikáció

    Dobogós helyekért küzdött Zsigovits Norbert és Szőke Márk az első SuperEnduro-fordulón

    Az Enduro Team Hungary versenyzői legközelebb a Papp László Budapest Sportarénában állnak rajthoz  

    Látványos küzdelemmel és kiszámíthatatlanul alakuló versenyekkel indult az FIM SuperEnduro-világbajnokság 2021/2022-es szezonja a lengyelországi Łódźban. Az Enduro Team Hungary színeiben Zsigovits Norbert a Junior-világbajnokság mezőnyében, Szőke Márk az Európa-kupában küzdött dobogós helyekért. A sorozat következő állomása 2022. február 5-én a Papp László Budapest Sportarénában lesz.  

    A szabadtéren megrendezett klasszikus EnduroGP-versenyek után az Enduro Team Hungary versenyzői, Zsigovits Norbert és Szőke Márk a FIM SuperEnduro-világbajnokság 2021/2022-es szezonjában is rajthoz álltak, az első fordulót a lengyelországi Łódźban rendezték meg a múlt hétvége folyamán. Zsigovits Norbert a Junior-világbajnokságban, Szőke Márk az Európa-kupában képviselte a csapatot. 

    A délelőtti edzések után mindkét sportoló sikerrel vette a kvalifikációt, a KTM EXC 300-as motorral versenyző Zsigovits Norbert a 6. rajthelyet szerezte meg a juniorok első döntőfutamára, Szőke Márknak nehezebb dolga volt, mert az időmérőn megsérült a Sherco SE 300 Racing típusú motorja, de a vigaszágon ő is elnyerte a jogot, hogy részt vehessen az este folyamán, népes közönség előtt megrendezett futamokon.  

    A juniorok számára három, az Európa-kupa mezőnyének két döntőt rendeztek, mindkét lebonyolítás része volt a fordított rajtrácsos indulás, így a pilótákat az embert próbáló pálya mellett a folyamatos küzdelem is próbatétel elé állította. Az Atlas Arenában a szervezők köves szakasszal, farönkökkel, ugratókkal és éles fordulókkal nehezített pályát alakítottak ki, ami egy szakasz erejéig még a lelátóra is felvezette a versenyzőket.  

    Hullámzó kezdés Zsigovits Norbert számára 

    Az időmérőn megszerzett 6. rajthely után Zsigovits Norbert sikeresen teljesítette az első döntőfutamot, a rajt után tumultus alakult ki a pálya köves szakaszán, de megtartotta a pozícióját, majd körről körre javított a helyezésén, először a 4. helyre jött fel, majd a 2. helyen zárta a futamot.  

    A második döntőn a 9. helyről rajtolt a második sorból a fordított rajtrács miatt, az első kör végén a 6. helyre jött fel, a második kör végén, 4 perccel a vége előtt is tartotta ezt a pozíciót, később azonban elesett, ezért a 13. helyen folytathatta a versenyt, majd a hátralévő két kör során a 10. helyre tudott felzárkózni.   

    A harmadik döntőn ismét a 6. helyről rajtolhatott, az első kör végén a 8. volt, miután időt vesztett a köves akadályon torlódó mezőnyben. A következő körök során visszaszerezte a 6. helyet, és meg is tartotta azt, így végül az összetett verseny 6. helyén zárta a lengyelországi fordulót.  

    „Az első edzésen kiderült, hogy a köveken agresszívabban kell mennem, de az időmérőn ezt már meg tudtam csinálni, így egyenesen bejutottam az esti döntőkbe. Az első futamon egyre előrébb jutottam, a többiek hibáztak, de én konstansan hoztam ugyanazokat az időket. Nagyon elégedett voltam a futammal, engem is meglepett, hogy a 2. helyen értem célba.” 

    „A második futamot egy kissé elkapkodtam, emiatt a 10. helyet tudtam hozni, utána a 20-30 percnyi pihenő alatt próbáltam magam összeszedni. Ekkor már újra egész jól tudtam menni, a 6. helyre számítottam, és ez lett az összetett eredmény is. Nagyon elégedett vagyok: az első futamon extra teljesítményt sikerült nyújtani, a második kevésbé sikerült, de összességében elértük a célunkat. A budapesti fordulóra szeretnék még jobban felkészülni, a dobogó elérésére is lehet esély” – mondta Zsigovits Norbert.     

    Első teljes SuperEnduro-versenyén Szőke Márk a dobogóra hajtott 

    Az Európa-kupában Szőke Márk taktikusan kihasználta a lebonyolításban rejlő lehetőségeket. Az időmérős technikai hiba következtében a 13. helyről rajtolhatott az első döntőfutamban, de egy perccel az időhatár előtt a 11. helyen haladt, majd a leintésre feljött a 9. helyre, így a második futamot az élmezőnyből kezdhette.  

    A 33-as számú versenyző a rajttól jól eljött, az első körben magabiztosan vezetett, két veszélyes helyzetet is kivédett a rönkökön és a köves szakaszon is. A második körben Sonny Goggia megelőzte, a 2. helyet azonban így is tartani tudta. A harmadik körben Aurelien Addesso is utolérte, de még mindig dobogós pozícióban motorozott. 

    Szőke Márk nem adta fel, üldözte is ellenfelét, aki a rönkökön lassabban tudott átmenni, az utolsó körben, 200 méterrel a leintés előtt viszont ő maga is bajba került, sok időt vesztett, így végül az 5. helyen ért célba a második döntő során, ami számára is az összetett 6. helyét jelentette.   

    „Örültem az első futamon elért eredménynek, a másodikon pedig az 1. helyen jöttem el a rajttól. Tartottam magam a 2-3. helyen, de 200 méterrel a cél előtt egy rönkön sajnos nem adtam elég nagy gázt, így átengedtem a 3. helyet. Nagyon sajnálom, de a verseny előtt aláírtam volna ezeket az eredményeket, mert ez életem első SuperEnduro versenye volt. Hatalmas élmény egy ilyen show részese lenni, sokezer néző előtt.” 

    „Nagyon nehéz volt a pálya, mert nagy farönköket és köveket helyeztek el rajta, de nem estem el a versenyen. Ez hatalmas dolog, mert másfél éve indultam először SuperEndurón, akkor nem tudtam bejutni. Gyálon csináltam egy pályát, azon szeretnék még finomítani, mert összességében nem volt rossz a tempóm. A magyarországi versenyen szeretném stabilabban hozni az eredményt, remélem, hogy minél több magyar szurkoló eljön majd és szurkol nekünk” – nyilatkozta Szőke Márk.   

    A következő állomás: Budapest 

    A SuperEnduro mezőnye a Prestige kategória sztárjai, például Cody Webb, Colton Haaker, Jonny Walker, a tavalyi világbajnok Billy Bolt, a hatszoros világbajnok Taddy Błażusiak szereplésével legközelebb a Papp László Budapest Sportarénában lép pályára 2022. február 5-én. A 2019-es és 2020-as rendezvényhez hasonlóan a közönség az izgalmas futamok mellett igazi showműsort is láthat különböző látványelemekkel fűszerezve; táncosok, pirotechnikai felszerelések, zsonglőrök, motoros bemutatók, egyéb műsorszámok kerülnek a programba.   

    A budapesti forduló helyszínét a sportág legeredményesebb hazai versenyzője, Németh Kornél tervezi, két nap alatt építik majd fel 60 kamionnyi föld, valamint 2-3 kamionnyi kő és fa felhasználásával. Az emlékezetesnek ígérkező rendezvényre a jegyértékesítés 2021. december elején indult az endurogp.hu/super-enduro címen és az Eventim hálózatában.    

    A 2020-as budapesti SuperEnduro GP összefoglaló videója megtekinthető itt: https://www.youtube.com/watch?v=pOqNLoI7Q10  

    Zsigovits Norbert a junior-mezőnyben, Szőke Márk az Európa-kupában indul a hétvégén kezdődő SuperEnduro GP-n

    A sporttörténeti sikereket hozó EnduroGP-szezon után az Enduro Team Hungary versenyzői a hétvégén már a stadionokban, rövidebb futamokkal lebonyolított SuperEnduro GP-sorozatban állnak rajthoz. Az Open 4S-világkupa 2. helyezettje, Zsigovits Norbert a Junior kategóriában indul, Szőke Márk az Európa-kupa mezőnyében szeretne bizonyítani a budapesti fordulót is tartalmazó bajnokságban. 

    Zsigovits Norbert és Szőke Márk állandó részvételével indul a SuperEnduro GP-sorozat következő szezonja, amely során az Enduro Team Hungary versenyzői a lengyelországi Łódź után Budapesten és két forduló erejéig a németországi Riesában lépnek pályára. Az Enduro GP-szezon során világkupa-futamokat nyerő és az összetett 2. helyét elérő Zsigovits Norbert kategóriát vált, a csákánydoroszlói versenyző a Junior kategória mezőnyéhez csatlakozik egy kétütemű KTM EXC 300-as motorral.  

    Csapattársa, a világkupában két 2. helyet szerző Szőke Márk továbbra is egy kétütemű Sherco SE 300 Racing nyergében az Európa-kupa futamain áll rajthoz. Zsigovits Norbert legutóbb ebben a kategóriában győzött az egyik döntőfutamon a rendkívül sikeresen megrendezett hazai SuperEnduro GP alkalmával, 8000 fős helyszíni közönség előtt.  

    A klasszikus enduróhoz képest másfajta megpróbáltatás 

    A klasszikus enduro-versenyekhez képest a SuperEnduro GP fordulói jellemzően egynapos események, amelyek során három kategóriában küzdenek a versenyzők egymással rövid, néhány perces futamok keretein belül, általában sportcsarnokokban. A sportág lényegében az enduro, a motocross és a trial versenyzés ötvözete, az edzéseken az óra ellen kell hajtani, a futamokon viszont test-test elleni küzdelem is zajlik. 

    Különböző szekciók vannak, akadnak endurós, jellemzően fa- és kőakadályok, vannak motocross-elemek, például ugrók, hullámsorok, mandinerek, kanyarok, és vannak trialos ügyességi elemek is, előfordulhatnak magasabb építmények is, amelyekre a versenyzőknek fel kell ugratni.  

    A pilóták három kategóriában mérhetik össze erejüket: a Prestige-ben olyan világsztárok versenyeznek, mint Cody Webb, Colton Haaker, Jonny Walker, a tavalyi világbajnok Billy Bolt, a hatszoros világbajnok Taddy Bazusiak és a sportág első világbajnoka, David Knight. A csúcskategória a lengyel és a magyar forduló között Izraelben is pályára lép. 

    A Junior kategóriában szintén nagy küzdelem várható, itt szerepel Zsigovits Norbert is, aki korábban már szerencsét próbált ebben a mezőnyben, legutóbb viszont az Európa-kupában indult, ahol idén Szőke Márk képviseli az Enduro Team Hungary csapatát. Ezek mellett betétfutamokat is tartanak, külön versenyszámot írnak ki gyerekek részére is. 

    „A négyütemű motor helyett kétüteműre ülök, régebben is mindig ezzel versenyeztem a SuperEndurón, mert könnyebb maga a motor és kezesebb az irányíthatósága. Korábban indultam már a Junior kategóriában, de legutóbb a kevés edzéslehetőség miatt az Európa-kupában versenyeztem, és most kíváncsi vagyok, hogy mire leszek képes a Juniorban. A SuperEnduro nekem jobban tetszik, sokkal izgalmasabb és technikásabb egy sima enduro-versenynél. Tömörebben megvan minden, ami egy hosszabb versenyen is megtalálható, csak ott nem ilyen intenzitással. A test-test elleni küzdelem annyira nem kedvező a számomra, de ez is a velejárója ennek a versenyzési formának” – nyilatkozta Zsigovits Norbert az idénynyitó előtt.  

    „Ez az utolsó év, amikor a Junior kategóriában indulhatok, ezért szeretnék jó eredményt elérni. A felkészülés terén már rutinosabb vagyok, minden évben át kell állni az enduro-versenyekről a rövidebb formátumra. Kihasználtuk, hogy kedvező volt az időjárás, így jól fel tudtunk készülni, amit lehetett, azt megtettem.” 

    Csapattársa, a motocross világából érkező Szőke Márk számára is kedvező a SuperEnduro GP formátuma, még akkor is, ha a németországi forduló márciusra halasztása megnehezíti majd a számára a visszaszokást a klasszikus enduro-versenyekre. 

    „Test-test ellen fogunk vívni, ami emlékeztet a motocrossra, jobban szeretem, amikor nem csak egyedül motorozom, hanem többen is vagyunk a pályán. Ez életem második ilyen jellegű világversenye lesz, a SuperEnduro világában is a harmadik versenyem. Eleinte nagyon idegen volt, ráadásul motorhiba miatt ki is estem, de azóta megtanultam ezt a versenyzési formát is.” 

    „Az Open-világkupa után a felkészülést ahhoz tudnám hasonlítani, mint a rövid- és a hosszútávfutást. A SuperEnduro esetén rövid futamok vannak, intenzív a terhelés, nincs idő javítani a hibákat, ebből kifolyólag sokkal nehezebb is. Mindenképpen szeretnék dobogós helyezést hozni, de a fő cél az, hogy jó időt tudjak futni az időmérőn, utána már tudni fogom a dolgomat.”  

    A magyar versenyzők számára kihívást jelent majd, hogy az ellenfeleket nem feltétlenül ismerhetik az EnduroGP-hétvégékről. Hadobás Ádám, az Enduro Team Hungary csapatfőnöke és a hazai SuperEnduro GP-verseny főszervezője rámutatott, van néhány ellenfél, akik mindkét szakágban indulnak, de az élpilóták általában a Hard Enduro mezőnyéből vagy trial-versenyzésből jönnek. 

    „Zsigovits Norbert kemény kategóriában, a Juniorok között méreti meg magát, a rajtlistát böngészve egy top 5-ös eredménynek már nagyon örülnénk. Szőke Márk Budapesten indult először a SuperEnduro GP-n, motocrossosként nem igazán tudhatta még, hogy mire számítson, de idén sokkal célzottabban készülhetett” – mondta.   

    „Portugáliában, a szuperteszten kiemelkedő eredménnyel zárt, és az a pálya hasonlít a leginkább a SuperEnduróra. Mindketten teljesítettek egy majdnem teljes EnduroGP-szezont, ahol a pénteki szuperteszt hasonló jellegű pályákon zajlott.” 

    Látványos megpróbáltatás, szórakoztató formában 

    A fordulók során a versenyprogram az adminisztráció és a technikai átvétel után a szabadedzésekkel indul. Utána egy időmérő futam és egy kvalifikációs futam zajlik, innen a legjobb 14 versenyző egyeneságon kerül a döntőbe, a vigaszágon további két versenyző juthat be. Minden kategóriában a második futamot fordított rajtsorrend-választással rendezik meg, a leglassabb pilóta választhat először rajthelyet. A rajtgép jellemzően 7+1 fős, a pilóták két sorból rajtolnak a pilóták. A futamok rövidek, 8-9 perc időtartamúak, az első helyezett utolsó köre határozza meg, hogy hány kör lesz a táv. 

    A Prestige kategória lebonyolítása némileg eltérő, itt a világ legjobb 8 versenyzője egyeneságon bekerül a döntőbe a kvalifikáción futott idejüktől függetlenül. Ezen kívül a helyi rendezőnek van lehetősége szabadkártyát biztosítani egy versenyzőnek. A maradék 4-5 helyet a kvalifikációs futam helyezettjei kapják meg. A Prestige döntője előtt a legjobb 8 versenyző számára ún. Superpole-t is rendeznek, ilyenkor az eredmények alapján fordított rajtsorrendben teljesítenek köröket. Ez a Forma-1 korábbi időmérő edzéséhez hasonlít, egy bemelegítő kör után futnak egy-egy mért kört. A Superpole-on a legjobb három helyezettet 3-2-1 arányban bajnoki bónuszpontokkal jutalmazzák. A futamok győztesei mindhárom kategóriában 20 pontot szereznek, így a teljes versenynap során 60 pont szerezhető, pontegyenlőség esetén a fordított rajtrácsos futam eredménye határozza meg a sorrendet. 

    Februárban Budapestre érkezik a mezőny 

    A SuperEnduro GP mezőnye 2022. február 5-én a Papp László Sportarénában lép pályára Budapesten, ahol a közönség az izgalmas futamok mellett igazi showműsort is láthat különböző látványelemekkel fűszerezve; például táncosok, pirotechnikai felszerelések, zsonglőrök, motoros bemutatók, egyéb műsorszámok kerülnek a programba.   

    „A magyar verseny a járványügyi helyzet miatt sajnos nem a szezonzáró lesz, a német futamokat át kellett helyezni egy márciusi időpontra. Az előkészítés során két nap alatt kell a nulláról felépítenünk a pályát, amit az izraeli helyszínhez hasonlóan Németh Kornél tervezett. Ő a sportág legeredményesebb hazai versenyzője, aki mindent tud arról, hogy milyen egy jó SuperEnduro-pálya. 60 kamionnyi földet, 2-3 kamionnyi követ és fát kell a helyszínre szállítanunk, ez monumentális feladat. Több munkagép nonstop dolgozik majd a pályán és rengeteg önkéntes segítő is részt vesz abban, hogy a rendezvény létrejöhessen” – nyilatkozta Hadobás Ádám, a budapesti SuperEnduro GP-forduló főszervezője. 

    A McLaren új Extreme E autójának női pilótája Emma Gilmour lesz

    A McLaren Racing a glasgow-i COP 26 konferenciáján mutatta be 2022-es Extreme E autóját, amelyet az új-zálandi Emma Gilmourra, a csapat első női gyári pilótájára bíznak.

    A wokingiak csapata a legújabb, amely beszállt az Extreme E-be, a teljesen elektromos hajtású, kalandos tereprali sorozatba, amelyet azért hoztak létre, hogy a versenyzést összekapcsolják az éghajlatváltozásra való figyelemfelkeltéssel.

    Ahogy illik, Gilmour a McLaren alapítójához, Bruce McLarenhez hasonlóan új-zélandi születésű, és a wokingi bázisú alakulat érdekeit képviseli az Extreme E-ben Tanner Foust amerikai pilóta mellett. A 41 éves versenyzőnőt, aki az idei szezonban a Veloce színeiben indul az Extreme E-ben, a világ egyik leggyorsabb és legtapasztaltabb hölgy raliversenyzőjeként tartják számon. 2016-ban Gilmour volt az első és mindmáig egyetlen nő, aki megnyerte az Új-Zélandi Rally Bajnokság egyik versenyét. Zak Brown, a McLaren versenyigazgatója így nyilatkozott róla:

    „Emma egészíti ki Tanner Foustot, így egy izgalmas és versenyképes versenyzői felállásunk lesz az első Extreme E szezonunkban. Ő egy futamgyőztes, és idén már bizonyított az Extreme E-ben. Emellett a világ számos off-road versenysorozatában versenyzőként már hatalmas tapasztalattal rendelkezik. Az, hogy a COP26 alkalmával bejelenthettük Emmát, és leleplezhettük az első festésünket Ő Királyi Fenségével, a walesi herceggel együtt, tekintettel a fenntarthatóság, a STEM oktatás és a mérnöki tudományok előmozdítása terén elért eredményeire, összhangban van a McLaren Racing fenntarthatóság, sokszínűség és nemek közötti egyenlőség iránti elkötelezettségével, amelyek mélyen gyökereznek a csapat világképében. Nagyon várjuk, hogy az Extreme E második szezonjában versenyezhessünk. Tovább képeznénk magunkat ezen a felfedező úton, ahol felhasználjuk a hangunkat arra, hogy fényt derítsünk a világot érintő kulcsfontosságú kérdésekre.”

    Gilmour persze nagyon örül, hogy csatlakozhat a McLarenhez. Alig várja, hogy új csapatával elkezdje csapatni a kavicsot és a földet:

    „Hihetetlenül megtisztelő, hogy én lehetek a McLaren Racing első női versenyzője. Új-Zélandon nőttem fel, ott Bruce McLarent és a McLaren Racinget a motorsport csúcsának tekintik. Az, hogy jövőre a McLarennel az Extreme E-ben versenyezhetek, különleges lehetőség. A sorozat fantasztikus platform, amely képviseli az egyenlőséget, valamint a bolygónkat és a társadalmat érintő kulcsfontosságú kérdésekkel foglalkozik. Az Extreme E-ben szerzett korábbi tapasztalataimat szeretném felhasználni a rallye, rallycross és tereprallye terén szerzett képességeim mellett. Ezek alkalmassá tesznek erre a sportágra, hogy pozitív hatást gyakoroljak és inspiráljam a női versenyzők és mérnökök következő generációját. Nagyon várom, hogy elkezdhessem a munkát a csapattal.”

    A McLaren Glasgowban leplezte le a Vic Lee művész és illusztrátor által kézzel rajzolt, feltűnő papaya-színű festést. Ez a teljes versenynaptárat a négy környezetben – a sarkvidék, az Amazonas, a sivatag és az óceán – ábrázolja.

    MCL66 XE, mclaren
    Fotó: McLaren