back to top
2024. november 28. 09:42
Kezdőlap Blog Oldal 206

A taktikus versenyzés diadala – Kerék Balázs így látta az idei Rally Hungaryt

0

Habár az ERC mezőnyébe nem neveztek, kedvenc talajukon, „csinosnak” mondható 4-ik helyen végezett az Eb-mezőnyben a Kerék Balázs–Váradi Zoltán kettős. Az ORB ezüstje és a Peugeot Kupa első helyével pedig eredményesen kezdték a 2024-es évet.

Jól sikerült a 2024-es szezonkezdet, számoltatok előzetesen ilyen eredménnyel?

Kerék Balázs: „A murva a kedvenc talajom, illetve a tavalyi tragikusan véget ért Veszprém Rallyn is az első helyen álltunk, amikor megszakították a versenyt, tehát az előzőek okán azért bíztam benne, hogy az ORB-s mezőnyben a 2WD elejében tudunk szerepelni. Az ERC-be nem neveztünk, mert nem megyünk külföldön, de egy ilyen virtuális negyedik hely az eszünkbe sem jutott.”

Miként jött össze az az eredmény?

„Érdekes módon nem a gyorsaságunk okán. Már az elejétől láttuk, hogy mire a 2WD odaér a pályákra, addigra azok brutális állapotban lesznek, illetve, ha előzetesen belegondoltunk, hogy a magyar versenyek távja azért ezeknek csak kétharmada szokott lenni, így számoltunk vele, hogy nagyon be kell osztanunk az autót és a gumikat. Már az első gyorsokon láttam, hogy ha fokozom a tempót, akkor abból garantált defekt vagy műszaki hiba lesz minimum 2-3 perces hátránnyal, és mivel az ellenfelek sorban kapták a defekteket, illetve szenvedtek műszaki hibáktól, a fókusz leginkább ezek elkerülésén volt.”

Kerék Balázs, Peugeot, Rally Hungary
Fotó: Sári Péter

Könnyebb így versenyezni, hogy beosztod a technikát és a gumikat?

„Egyértelműen nem. Nagyon frusztráló, ha nem mehetsz a saját ritmusodban, illetve villám gyorsan bukható a megszerzett előny is. A vasárnapi 2. helyünk gyorsan elillanhatott volna, hiszen az első iszkai gyorson sikerült 21 másodpercet elbuknunk az előnyünkből, és erre reagálni kellett. Nehéz felmérni, hogy milyen tempó az, ami még tartja az előnyt, de nem is jár defekttel. A következő gyorsokon ezt a „bekapott” 21 mp-t azonnal le kellett dolgozni, hogy biztonságos legyen a „távolság” a 3. helytől. Szerencsére ez Tésen, illetve a Nagylőtéren bőven sikerült.”

Akkor ez egy taktikai eredmény lett a végére?

„Abszolút! A rally egy megbízhatósági sportág is, nem elég a gyorsaságik nagy részén komoly tempót diktálni, nagyon kell használni a fejed is. Nekünk ez most szerencsére bejött, és az évek során elszenvedett ezernyi balszerencsés szituáció után mondhatom, hogy Fortuna maximálisan mellénk állt, de már azért ideje is volt ennek.”

Mi a terv a további versenyekre?

„Próbálunk alázatosan hozzáállni, rendesen felkészülni és a munka azért mindig meghozza a gyümölcsét. Aszfalton nem magunkra fogadnék a Peugeot Kupában, de örömmel leszünk a „sötét lovak”, akik versenyenként azért tudnak 1-1 gyorsot nyerni és éves szinten még pár dobogóval és a mostani pontokkal akár valami komoly dolog is „kisülhet”.”

A WRC Promóter továbbra is tervez a Horvát Rallyval, de…

0

Idén lejár a Horvát Rallyval kötött szerződése a WRC-nek, azonban a világbajnokság promótere továbbra is számít déli szomszédunk kiváló versenyére, ugyanakkor a szervezők tervezett változtatását nem minden áron támogatja. 

A Horvát Rally 2021-ben került a WRC-naptárba, és sikere töretlen volt az elmúlt években a versenyzők és szurkolók között is. 

A horvát verseny kihívást jelentő aszfaltos pályáin minden évben fordulatos verseny alakul ki, az eddigi négy verseny közül három esetében az utolsó napon dőlt csak el a győztes személye. 

A WRC Promóter pedig továbbra is számol a Horvát Rallyval a kiváló rendezés és komoly népszerűség miatt. 

“Dolgozunk a lejáró szerződés megújításán – mondta Simon Larkin, a WRC Promóter versenyekért felelős igazgatója az Autosport.com oldalnak – Az idei verseny szerdai napján tartották a választásokat Horvátországban, és mivel ugyanaz a kormány maradt, bízunk benne, hogy gyorsan megtudunk állapodni.” 

A horvát verseny a kezdetek óta mindig a főváros, Zágráb környékén volt, azonban a szervezők szeretnék az Adriai-tenger közelében vinni a rendezvényt. 

“A Horvát Rallyn az volt az egyik legjobb dolog, hogy a fővárosban lehettünk. Amennyiben elszeretnék onnan vinni a versenyt, a szervezőknek meg kell győzniük minket, hogy ez jobb döntés lenne. A tervet el kell adniuk számunkra. Csak abban az esetben támogatjuk a költözést, ha az új központtal nagyobb értéke lenne a versenynek és népszerűbbé válna. Azt gondolom, hogy az elmúlt években kiváló versenyeket láthattunk nagyszerű pályákon, és nem vagyok benne biztos, hogy az Adriai-tenger közelében még jobb lenne.” 

Az idén a WRC-naptárba visszatérő Lengyel Rally azonban csak erre az évre kapott lehetőséget, míg a következő években a Lett Rally és Észt Rally rotációs rendszerben kap helyet a WRC-ben, árulta el Larkin. 

30 éves a horrorbukás, ami kitörölte Senna temetésének emlékét honfitársa agyából

0

Roland Ratzenberger és Ayrton Senna tragédiája mellett ugyan eltörpül, de mégis az 1994-es imolai fekete hétvége fontos történése Rubens Barrichello hajmeresztő balesete, aminek hatásai következtében a fiatal brazil pilóta nem emlékszik honfitársa temetésére sem.

1994. május 1-je olyan dátum, amely alighanem a legtöbb motorsport-rajongónak beleégett a memóriájába, hiszen ezen a napon halt meg Ayrton Senna. Egy nappal korábban, április 30-án pedig egy másik, nem kevésbé értékes embert is elveszített a sportág Roland Ratzenberger személyében, így rá is illik ilyenkor megemlékezni, ám nem sok kellett hozzá, hogy ne a Simtek osztrák pilótája nyissa a tragédiák sorát. A San Marinó-i Nagydíj pénteki edzésnapján ugyanis Rubens Barrichello, a Jordan-istálló mindössze 22 éves fiatal brazilja is hatalmasat esett.

Embed from Getty Images

Rubens Barrichello (középen) hálás lehet, hogy nem ő lett az 1994-es imolai hétvége harmadik halálos áldozata 

Miután Barrichello a biztató 10. helyen zárta a szabadedzéseket, a pénteki időmérőn az első gyors körének végén, az 1994-es hétvége után a nyomvonalból kivett utolsó előtti sikánban hibázott, majd a kerékvetőről katapultálva hatalmas tempóval a levegőbe repült és a gumifalnak vágódott.

„Mindig a kezemben tartottam a megbízható stopperemet, amit akkor indítottam el, amikor az autó megjelent a célegyenesben – emlékezett vissza korábban a The-Race.com hasábjain Gary Anderson, a Jordan akkori technikai igazgatója, akinek szintén az imolai volt pályafutása legborzasztóbb hétvégéje. – Ily módon mindig tudtam cukkolni Eddie Jordan [csapatfőnököt], mert többé-kevésbé tudtam Rubens idejét, mielőtt átszelte volna a célvonalat. Ez alkalommal is néztem a pályát és vártam, hogy megjelenjen, de amikor megérkezett a Variante Bassa-sikánba, a kocsi átugratott a kerékvetőn és nagy sebességgel a védőfalba csapódott. Amennyiben helyes volt a mérésem, a 8. időt autózta volna.”

Barrichello remekül kezdte az évet, hiszen brazíliai 4. helyével már a szezonnyitón annyi pontot szerzett, amennyit a Jordan 1993-ban az egész idényben. Ezt Aidában megfejelte ő és a csapat első dobogójával, az önbizalma tehát az egekben volt, miközben csapattársa, Eddie Irvine három versenyre eltiltatta magát, miután Interlagosban kis híján halálos balesetet okozott.

Irvine balesete és annak háttértörténete:

Ez lehetett volna a tragikus 94-es F1-es szezon első halálos balesete (videó)

Hogy ennek az önbizalomtól duzzadó hozzáállásnak köszönhető-e vagy sem, már nem derül ki (Barrichello semmire sem emlékszik az egészből), de a fiatal brazil 15 km/órával nagyobb tempóval érkezett meg az ominózus sikánba, mint azelőtt bármikor. Az autó megcsúszott, letért az ideális ívről, majd 223 km/órával ugratott, hogy aztán óriási erővel lassuljon le.

A kocsi ezután orral a földnek ütközött, majd bukfencezett egyet, és végül félig az oldalán, félig a tetején állt meg. A pályabírók gyorsan ott teremtek és talpra állították az autót (ezzel egyébként kockáztatva a pilóta további sérüléseit, vagy a meglévő sérülések súlyosbodását), amelyben a jól láthatóan eszméletlen Barrichello feje ide-oda verődött.

A balesetet ITT, az azt küvető mentést ITT lehet visszanézni.

Amikor Sid Watkins professzor, az F1 orvosa odaért, a brazil pilóta továbbra sem volt eszméleténél, és az arcán keletkezett vágásból ömlő véri miatt nehezen is kapott levegőt. A Jordan versenyzőjét a helyszínen intubálták, majd a pálya orvosi központjába vitték. Mire Eddie Jordan csapatfőnök odaért, Ayrton Senna már honfitársa mellett volt, így Barrichello őt látta meg elsőként, amikor magához tért… „Rendben van. Természetesen sokkos, de rendben van” – mondta később a Williams garázsába visszatérő háromszoros világbajnok.

Embed from Getty Images

Barrichello reflexből mindkét kezét az arca elé emelte, ami ilyenkor a legrosszabb, amit egy pilóta tehet 

„Apró vezetői hiba volt, komoly következményekkel” – konstatálta Anderson, kiemelve, hogy amennyiben a váz alja nem akad el a védőfal tetejében, sokkal komolyabb következményei is lehettek volna a bukásnak.

„Ha ez nem történik meg, valószínűleg átrepül a törmelékfogó kerítésen, bele a lelátóba. A váz jobb alsó része és a motor megsérült, de a váz többi része meglepő módon egyben maradt. A véletlennek köszönhetően Eddie Irvine pedig pont azon a lelátón ült. Az én nézőpontomból nem láttam a teljes balesetet, mert az autó egy ponton eltűnt a szemem elől, de a televíziós felvételek alapján eléggé drámainak tűnt, ahogy utána még fel is borult.”

„Az F1 orvosa, Sid Watkins professzor szinte rögtön ott termett, ami nagy szerencse, hiszen Rubens lenyelte a nyelvét. Miután kiszedték, elmentem az orvosi központba, és ahogy Rubens-t berakták a helikopterbe [hogy az orvosi központból kórházba szállítsák], beszéltem vele, és azt kiabálta: »Készítsétek fel a tartalék autót, később visszajövök!«.”

Persze erről szó sem lehetett, és amikor este Anderson bement pilótájához a kórházba, az adrenalin és a sokk elmúltával már Barrichello is tudta, hogy ebből azon a hétvégén nem lesz visszatérés. A technikai igazgató úgy emlékszik, Senna a kórházban is meglátogatta honfitársát, mert az efféle balesetek mindig nagy hatással voltak rá.

Embed from Getty Images

Barrichellót beteszik a mentőhelikopterbe (a kép jobb alján, SASOL feliratú sötétkék pulóverben látható Anderson) 

Nem emlékezett a temetésre

Két nappal később aztán a brazilok legendáját kellett látogatni, de ő már nem volt abban az állapotban, hogy észlelje is az érte aggódókat, és nem sokkal később eltávozott az égi versenypályákra. Milliók gyászolták és gyászolják a mai napig, és bár Barrichellót is mélyen érintette a halála, a sors őt megkímélte attól, hogy a mai napig fájjanak neki ezek az emlékek.

„Senna halála nagy csapás volt Rubensnek. Elég jó barátok voltak, és amikor Rubens visszatért a brazíliai temetésről, részt vett egy rövid teszten Silverstone-ban. Beült az autóba, majd a legelső körtől kezdve mindent kitaposott belőle. Utólag azt mondta, erre azért volt szüksége, hogy bizonyítsa saját magának, hogy nincsenek hatással rá az események és a borzasztó imolai hétvége” – emlékezett vissza Anderson.

„De utólag visszatekintve szerintem eltartott egy kis ideig, mire Rubens visszatért a legjobbjához. A következő versenyt Monacóban rendezték, és nagyon szürreális esemény volt. Mindenki először találkozott Roland és Ayrton halála óta, és ezeknek az embereknek egy része, beleértve a pilótákat is, soha nem vett részt olyan futamon, amelyen valaki meghalt, nemhogy ketten is. Ezért senki sem igazán tudta, hogy miként reagáljon.”

„Monacóban Rubens nem volt a régi önmaga, de a következő futamra, Barcelonára visszatért a tempója. Biztos vagyok benne, hogy a fején levő pukli sem segítette, de akkoriban nem sokat tudtak az agyrázkódásról a sportban. Például két évvel később, amikor az 1996-os Ausztrál Nagydíjon Martin Brundle hatalmasat esett a Jordannel, leporolta magát, és beült a tartalék autóba az újraindításra. Sid Watkins mindössze annyit kérdezett tőle, hogy hová tette a pénztárcáját a verseny előtt. Mivel tudta, Sid szerint készen állt a versenyzésre. Néhány kör után azonban [Brundle] rájött, hogy nem igazán tudja, merre van az előre, ezért inkább kiállt.”

Embed from Getty Images

Barrichello (jobbról a második) Senna koporsója előtt 

2016-ban aztán Barrichello elárulta, hogy az imolai bukásban szerzett agyrázkódása a következő hetek történéseinek nagy részét kitörölte az agyából, így például Senna temetésére sem emlékszik, noha ő volt az egyik koporsóvivő.

„Nem emlékszem az imolai balesetemre, de próbáltam nevet szerezni magamnak. Azt hittem, képes vagyok olyan gyorsan átmenni a kanyaron, de az autóm nem volt képes arra, amire én annak tartottam, és hatalmasat estem. Ezután hazatértem Sao Paulóba, Ayrton Senna pedig közben meghalt. Isten jó volt hozzám, mert amnéziában szenvedtem, és egy hónapon át sok mindent elfelejtettem. Nem emlékszem arra sem, hogy vittem Ayrton koporsóját. Nem emlékszem. Látom a fotókat, de nincsenek róla emlékeim” – idézte fel a Fox Sports-nak.

A később a Ferrarival és a Brawn GP-vel 11 győzelemig jutó, összesen 322 F1-es futamon elinduló brazil ezután pedig tényleg eldöntötte, hogy őrült módjára fogja letudni a visszatérését. „Emlékszem, hogy feltettem magamnak a kérdést, hogy »Most mi lesz? Félni fogok újra autóba ülni? Nem fogok félni, ugye?« Aztán eldöntöttem, hogy fogom magam, és az első körömben olyan leszek, mint egy mániákus, és vagy lesz egy újabb hatalmas balesetem, vagy megjavítom az addigi rekordomat. Hálistennek utóbbi történt. Akkor döntöttem el, hogy továbbra is ezt akarom csinálni.”

Martins Sesks először tesztelt a Ford Pumával

0

Martins Sesks megtette első kilométereit az M-Sport Ford Pumájával, mellyel majd a Lengyel Rallyn és hazájában, a Lett Rallyn fog indulni. 

Mint azt már korábban megírtuk, Martins Sesks nagy lehetőséget kap az M-Sporttól, miután a lengyel és lett WRC-futamokon a csapat Rally1-es autójával indulhat. A lett versenyző az első versenyén még hibrid rendszer nélküli, majd hazájában már azzal is felszerelt autót vezethet. 

Sesks Lengyelországban tavaly, hazai versenyén pedig az elmúlt két évben egyaránt nyerni tudott az Eb mezőnyben. 

A 24 éves versenyző azonban már az első kilométereit is megtette a Pumával. 

“Körülbelül 70 km-t tudtam tesztelni az autót, és a kezdeti izgatottság a végére teljesen el is múlt – mondta Sesks. – Azt hiszem, hogy a további teszteken még jobban megtudom ismerni az autót. Most az volt a cél, hogy megismerjünk minden gombot az autóban és megismerjük az irányítását, legközelebb már sokkal jobban ismerni fogom az autót.“ 

A lett versenyző, akinek Renars Francis fog navigálni a WRC-futamokon is, elárulta, hogy a versenyek teljesítése lesz a cél a Pumával. 

“A fő cél Lengyelországban és Lettországban is a verseny minden szakaszának teljesítése lesz. Ha következetesen, a legkisebb kockázat nélkül tudunk versenyezni, már egy fél győzelmet elértünk. Szeretnénk azonban kicsit versenyképesek is lenni az autóval, amiben a következő tesztek segíthetnek.” 

Sesks elárulta, Malcolm Wilson nagyon figyelemmel követi majd teljesítményét a két WRC-futamon és ha a versenyek jól sikerülnek, a jutalmat is megkapják. 

A lengyel versenyt június végén, a lett futamot július közepén rendezik. 

Drámai véget ért Mika Häkkinen és Michael Schumacher egyik utolsó csatája (videó)

0

Az egyik legszívfacsaróbb módja elbukni egy győzelmet az, ha valaki alatt az utolsó körben, utcahosszal vezetve áll meg az autó. Mika Häkkinennel ez történt a 2001-es Spanyol Nagydíjon.

Az 1998 és 2001 közötti időszakot Michael Schumacher és Mika Häkkinen párharca határozta meg a Forma–1-ben, noha az utolsó évben a McLaren megbízhatatlansága hamar megtörte a finnek kétszeres világbajnokát, aki inkább a visszavonulás (akkor hivatalosan még csak szabadságra ment) mellett döntött.

Hozzájárulhatott ehhez a döntéshez a 2001. április 29-én, azaz 23 évvel ezelőtt rendezett Spanyol Nagydíj is, amely az idénnyitó Ausztrál Nagydíjon felfüggesztéshiba miatt a második helyről kieső, majd Brazíliában váltóhiba miatt a 3. helyről elrajtolni sem tudó Häkkinen első győzelmét hozhatta volna abban az évben. Végül fél kör híján azt is hozta, ám a McLaren ezúttal nem az első, hanem az utolsó körben mondta be az unalmast, amit Michael Schumacher sem akart elhinni.

Hogy pontosan mi történt, arról a tavalyi évfordulóra írt alábbi cikkünkből tudhat meg többet.

22 éve: Óriási dráma döntötte el Schumacher és Häkkinen egyik utolsó csatáját (videó)

Marcus Grönholm és Harri Rovanpera ismét egy versenyen fog indulni

0

Marcus Grönholm és Harri Rovanpera a 2000-es évek elején egyaránt a Peugeot versenyzője volt, idén pedig ismét egy versenyen fognak indulni. 

Marcus Grönholm már korábban bejelentette, hogy rajthoz áll az idei német Eifel Rallye Fesztiválon, azonban a verseny szervezői bejelentették, hogy a rendezvényen részt vesz Harri Rovanpera is. 

A két finn versenyző utoljára 2006-ban, Walesben vett részt ugyanazon a versenyen, akkor Grönholm a Ford, míg Rovanpera a Skoda versenyzője volt. 

Kalle Rovanpera édesapja egy 2004-es Peugeot 307 WRC-vel indul az augusztus 15-17. közötti versenyen, melyen tavaly többek között Stig Blomqvist, Bruno Thiry és Jean-Pierre Nicolas is rajthoz állt. 

Amatőr baki akadályozta meg a történelmi dinasztia leszármazottjának F1-es szereplését

0

50 évvel ezelőtt rendezték az 1974-es Spanyol Nagydíjat, amely leginkább Niki Lauda első F1-es győzelméről maradt emlékezetes. Egyvalaki viszont egy elképesztő hiba miatt részt sem vehetett a futamon, pedig bizonyos értelemben történelmet írt volna.

Napra pontosan 50 évvel ezelőtt rendezték az 1974-es Spanyol Nagydíjat Jaramában. A futam leginkább Niki Lauda első F1-es győzelméről, valamint egy ijesztő, ám szerencsés kimenetelű balesetről maradt emlékezetes, ezekről azonban korábban már írtunk, így most nem részletezzük. Helyette arról emlékezünk meg, hogy miért nem állhatott rajthoz a sportág történetének első grúz származású pilótája.

Óriási szerencse kellett, hogy Lauda első győzelmét ne árnyékolja be egy szörnyű tragédia

Jorge Bagrationról van szó, aki Rómában született, majd élete nagy részét Spanyolországban töltötte, és ennek megfelelően hispán színekben versenyzett, ám egy nagyon régi grúz család leszármazottja volt. 1959-ben kezdett el versenyezni, majd a kilenc évvel későbbi Spanyol Nagydíjra benevezett, ám a döntéshozók visszautasították.

1974-ben viszont sokkal közelebb állt a csúcskategóriás bemutatkozáshoz, ugyanis rajta volt a nevezési listán. Akkoriban még léteztek ügyfélautók, és az akkor 30 éves pilóta egy ilyennel akart elindulni a jaramai viadalon: az 1964-es világbajnokságot megnyerő John Surteestől vásárolt autót, egy Surtees TS16-ost.

Ekkor azonban jött a rossz hír, a nevezési lista ugyanis elveszett. Ennek oka, hogy a spanyol motorsportszövetség élén elnökváltás volt, és a leköszönő vezető pont abban az időszakban távozott. Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, az irodában nagytakarítást végeztek, és a beszámolók szerint ekkor tűnt el az értékes dokumentum.

Itt még nem volt minden veszve, ám ezen a ponton a különböző források mást állítanak. Matt Bishop, a McLaren és az Aston Martin korábbi kommunikációs igazgatója a Motor Sport Magazine honlapján megjelent cikkében azt írja, hogy a szervezők egyszerűen kifelejtették Bagrationt, amikor emlékezetből újraírták a listát. Máshol viszont az olvasható, hogy azért maradt le, mert időközben szponzorációs gondjai támadtak.

Akármi is volt a valódi ok, a spanyol versenyző végül nem vehetett részt hazája nagydíján, ahogyan más F1-es futamon sem. Később raliversenyzőként is kipróbálta magát, ahol sikeresnek bizonyult: 1979-ben és 1981-ben is megnyerte a spanyol bajnokságot. 1982-ben vonult vissza, amikor Grúziában papíron már öt éve hercegi és grófi címet viselt, hiszen édesapja 1977-ben elhunyt. Ennek ellenére csak 1995-ben járt először a kaukázusi országban, amikor apja hamvait hazaszállították. Élete hátralévő részét ott töltötte, mielőtt 2008-ban májgyulladásból adódó szövődmények következtében meghalt.

Videó: Kalle Rovanpera is driftel a népszerű finn együttes klippjében 

0

A finn JVG együttes legújabb Rallikansa című dalának klippjében Kalle Rovanpera is feltűnik. Mindjárt meg is értjük ezt, ha lefordítjuk a címet magyarra. 

Finnországban igen népszerű együttesnek számít a JVG, mely Jare Joakim Brand és Ville-Petteri Galle zenekara. 

Az együttes Finnországban a legjobban hallgatott hip-hop bandájának számít, a 2010-es években 13 finn Grammy-díjat nyertek, a koronavírus-járvány idején pedig 1 millióan nézték online koncertjüket. 

Legújabb slágerük a Rallikansa (magyarul rallynemzet) címet kapta és a dal klippjében a kétszeres világbajnok Kalle Rovanpera is driftel. 

“Valójában nem ismertem az együttest a projekt előtt – mondta Kalle Rovanpera a Dirtfishnek. – Ugyanakkor a menedzserem ismerte őket. Nem tudom, hogy ennek köszönhető-e, de elkészítették ezt a dalt és szerették volna, ha én is szerepelek a klippben. A dal címe már jelzi, hogy a rallyról van benne szó és a finn rallysokról. Idővel én is meghallgattam pár más dalukat és nagyon megtetszett, Finnországban pedig igen népszerűek. Nagyon jó érzés volt részt venni a forgatáson. Szerintem a dal is nagyon jól sikerült, esélyes, hogy a nyár slágere lesz, különösen a Finn Rally idején.” 

Rovanpera azonban nem először tűnik fel egy dal klippjében. 

“12-13 éves koromban már szerepeltem klippben egy Citroen C2-vel. Nem ez volt az első ilyen lehetőségem. A mostani klipp során csak vezettem és jól szórakoztam, klassz feladat volt. Igyekszem mindent megtenni, hogy népszerűsítsem a rallyt az emberek között, és bízom benne, hogy ezt ezzel a zenével is sikerül elérni.” 

A Rallikansa című dalt két nap alatt 126 ezren nézték meg.

Eladóvá vált Senna egykori sportautója, amelynek fejlesztésében ő maga is részt vett (képek)

0

Jelenlegi tulajdonosa eladásra kínálta a Hondának azt a sportautóját, amelyet egykor Ayrton Sennának ajándékoztak. Az ára több mint 230 millió forintnak felel meg.

Óriási lehetőség előtt állnak azok az F1-, vagy még inkább Ayrton Senna-rajongók, akiknek módjukban áll közel negyedmilliárd forintnyi összeget elkölteni egy autóra. Nemrég ugyanis eladóvá vált a néhai háromszoros világbajnok korábbi sportautóinak egyike, melynek fejlesztésében ő maga is szerepet vállalt.

A brazil pilóta korábban három Honda NSX-et birtokolt, ezek közül a pirosra festett változatot lehet megvásárolni. A jelenlegi tulajdonos, az Egyesült Királyság East Sussex megyéjében élő Robert McFagan, aki úgy fogalmazott, „a Senna autójának vezetése okozta izgalom soha nem múlik el”. Mindez az Auto Traderen olvasható, ahol az is kiderül, hogy a kocsit 1991-ben regisztrálták, és összesen 39 100 mérföldet, vagyis közel 70 ezer kilométert tettek meg vele. Ami pedig a legfontosabb, 500 ezer fontért, vagyis több mint 230 millió forintért lehet megvásárolni.

Senna híresen jó kapcsolatot ápolt a Hondával. A későbbi 41-szeres futamgyőztes 1987-ben, a Lotus pilótájaként dolgozott először a japán márkával, majd a McLarennél három világbajnoki címet nyert velük. A jó viszony eredményeképpen pedig az NSX modell kifejlesztésében is aktív szerepet vállalt: Szuzukában tesztelte az autót, és tapasztalatai alapján meggyőzte a mérnököket, hogy merevebb legyen a karosszéria.

A háromliteres V6-os motorral és ötsebességes manuális váltóval felszerelt gépet végül 1990-ben kezdték el gyártani, és egy évvel később dobták piacra. Az első generációs változatot egészen 2005-ig gyártották, ekkor viszont bő tíz évre befejezték. 2017-től viszont ismét lehetett vásárolni: a második generációs verzió már hibrid erőforrással rendelkezett, melynek szíve egy három és fél literes ikerturbós motor.

Senna a most eladásra kínált darabot a Hondától kapta, és akkor használta, amikor portugáliai otthonában tartózkodott. Az autó szerepelt az 1992-ben bemutatott ’Ayrton Senna: Racing Is In My Blood’ című filmben, és egy híressé vált fényképet is megörökítettek róla, amelyen Senna éppen mossa a kocsit.

 

Öt évvel ezelőtt a brazil versenyző halálának huszonötödik évfordulója alkalmából szintén látható volt a nagyközönség számára, hiszen Giancarlo Minardi, a Minardi alapítója vezette Imolában. A másik két Honda NSX-e fekete színű volt. Az egyiket saját maga vásárolta, és Brazíliában használta, míg a másikat menedzserétől, Antonio Bragától kapta.

Az 1994-es rally világbajnok nyerte a Historic Marokkó Rallyt

0

Hétfőtől szombat kora estig került megrendezésre a Historic Marokkó Rally, mely bár egyáltalán nem volt könnyű, mégis szinte rajt-cél győzelmet tudott aratni az 1994-es rally világbajnok Didier Auriol Denis Giraudet navigálásával. 

27 gyorsasági és 388.18 km versenytáv várt a 13. Alkalommal megrendezett Historic Marokkó Rally 33 fős mezőnyére hétfőtől szombat kora estig. 

A könnyűnek nem nevezhető pályákon több versenyzőnek is problémája akadt, azonban a Ford Escort MkII-vel induló Didier Auriol – Denis Giraudet páros 11 gyorsaságit is tudott nyerni és végül egyedül az első szakaszon nem tudott élen állni, végül pedig 1:05.3 perc előnnyel szerezte meg a győzelmet a Porsche 911 SC-vel induló honfitársai, Alain Deveza és Maxime Vilmot előtt. 

A verseny harmadik helyén pedig szintén francia kettős, Pierre Lafay és Charlyne Quartini ért célba ugyancsak Ford Escort MkII-vel további másfél perc hátránnyal. 

A versenyt végül 24-en fejezték be.