Julien Moncet, a Hyundai Motorsport csapatigazgató-helyettese valószínűleg már tisztában van vele, hogy 2023-ban nem folytathatja idei munkáját.
Julien Moncet idén hirtelen vette át a Hyundai Motorsport vezetését, miután Andrea Adamo ugyancsak hirtelen távozott. Moncet azonban úgy végezte munkáját, hogy a koreai gyártó nem nevezte ki csapatvezetőnek, most pedig úgy tűnik, hogy távoznia kell.
“Idén teljesen más volt a munkám, mint korábban – mondta Julien Moncet a Dirtfishnek. – Megfelelő felkészítés nélkül csöppentem az idei munkámba. Az ilyen jellegű munkához pedig nincs útmutató, nem tudhatod meg sehol, hogy miként kell jól dolgoznod. Monte-Carlóban minden új volt számomra. Természetesen részt vettem korábban is néhány versenyen, de korábbi munkámat elsősorban a gyárban végeztem.”
Az első versenyek pedig nagyon nehezek voltak a koreai gyártónak, majd az év második felébenvégül ötször tudott nyerni.
“Az első versenyek kudarcai ellenére sem adtuk fel. Örültem, hogy Szardínián már nyerni tudtunk, majd később még több jó eredményt értünk el.”
A csapat erejének helyreállítása ellenére azonban úgy tűnik, hogy Moncet-nek év végén véget ér jelenlegi munkája.
“Tudom már, hogy mit tartogat a jövő. Sajnos ilyen az élet… Igyekszem visszaemlékezni az idei szezon jó pillanataira. Természetesen voltak rosszak is, de élmény is sok volt. Néha örültem volna, ha több támogatás érkezik a csapat felől, de ez már más történet.”
A szezon végül jól végződött a Hyundai számára, hiszen korábban nem tudtak öt futamot nyerni egy szezonban sem, és a kezdeti nehézségek ellenére végül magabiztosan szerezték meg a gyártók bajnokságának második helyét.
“A szezon végül jól alakult, elégedett vagyok a fejlődéssel. Jövőre ismét jó eséllyel pályázhatunk a vb címre. Szerintem büszkék lehetünk az idei év eredményeire. Remélem, hogy jövőre folytatódik a fejlődés és mindenki a saját munkájára tud koncentrálni.”
Akár a jövő évi Rally Világbajnokság legerősebb csapata is lehet az M-Sport, amennyiben minden részletet sikerül a helyére tenni. Erre azonban kevés az esély.
Idén az M-Sport elsősorban akkor tudta megmutatni a Ford Puma Rally1 erejét, amikor Sébastien Loeb a csapatban volt, ez alól csak a Szardínia Rally volt a kivétel, hiszen Olaszországban Craig Breen második, Pierre-Louis Loubet a negyedik lett. A Montén azonban Sébastien Loeb nyerni tudott, míg Breen harmadik lett, Görögországban pedig az első napon Loeb és Loubet is vezetni tudott.
Jövőre akár Loeb és Ott Tanak is a csapatban szerepelhet, de egy régi-új szponzor is érdeklődik az M-Sport iránt.
“Sébastien Loeb nagyon szeretne jövőre is vezetni nálunk, azonban az ára is megvan ennek – mondta Richard Millener a Motorsport.com oldalnak. – Nagyszerű volt idén, hogy négy versenyen velünk volt, kár, hogy csak egy futamon sikerült jó eredményt is elérni. Nagyon örülnénk, ha sikerülne jövőre is leszerződtetni. Ott Tanak szintén egy jó lehetőség lenne, azonban a világbajnokok megkérik a saját fizetéseiket is. Mindent próbálunk megtenni, hogy előteremtsük a megfelelő anyagi hátteret, de ez nem egyszerű. A Red Bull ugyancsak érdeklődik csapatunk iránt, ha sikerülne velük megegyezni, akkor képesek lennénk világbajnokokat is a csapatba csábítani.”
A Motorsport.com oldal megtudta, hogy Gus Greensmith-szel és Pierre-Louis Loubet-vel is jól haladnak a tárgyalások, ők azonban fizetős versenyzők lennének.
Millener elárulta, hogy a jövőre indítandó autók száma is kérdéses jelenleg.
“Az autók száma egyeztetés alatt áll, idén komolyan megéreztük az árát, hogy sok autót indítottunk. Persze szeretnénk minél több autót versenyeztetni, de ennek az ára is megvan. Idén voltak műszaki problémáink is, amit szeretnénk megoldani. Ezen problémák megoldása pedig olykor nem sikerült teljes mértékben a szoros naptár miatt.”
A Nissa Skyline GT-R-t kölcsönadó autókölcsönző tudta és engedélye nélkül pörgött a tokiói utcákon a Mercedes hétszeres világbajnoka.
Lewis Hamilton a minap azóta már 1,6 milliós nézettségnél járó videót posztolt az Instagramjára arról, ahogyan Japánban őrültködik egy Nissan Skyline GT-R volánja mögött. A felvételeken a Mercedes hétszeres világbajnoka egy parkolóban gumit füstöl, illetve a közúton kocsikázik (úgy tűnik, mintha gyorsan hajtana, de alighanem csak a felvétel van felgyorsítva), és közben szemmel láthatóan remekül szórakozik.
Nem szórakozott viszont ennyire jól a videón az Omoshiro Car Rental nevű autókölcsönző cég, amely a következőt posztolta a Twitteren: „Ez az Omoshiro kölcsönző autója, ezt a videót viszont nem az engedélyünkkel készítették. Az ilyen vezetés szigorúan tilos.”
Hamilton (aki vélhetően ezt az autót vezette) tehát a jelek szerint nem szólt a kölcsönzőnek arról, hogy készítsenek be néhány új gumit, mire visszaviszi az autót (amennyiben ő kölcsönözte, persze, de azért ez nem valószínű), illetve nézzék át alaposan a járművet. Kérdés, hogy ezek után a japán hatóságok figyelmét felkelti-e az eset.
Nem ez lenne egyébként az első, amikor Hamilton a közúton olyat tesz, amit nem szabad. A 2010-es Ausztrál Nagydíj alatt az ausztrál rendőrök lefoglalták az utcai Mercedesét, miután Melbourne belvárosában füstölő gumikkal elindulva driftelt egyet. Hamiltont – aki bocsánatot kért a tettéért – később 288 fontra büntette a bíróság
A WRC2-es világbajnok navigátor, Reeta Hamalainen szerint a rallysportban a nőknek is van helyük, amit jól bizonyít az idei szezon.
2022-ben több női versenyző is bajnoki címet nyert a rallysportban, gondoljunk csak Efrén Llarena navigátorára, Sara Fernándezre (EB cím), vagy Emil Lindholm navigátorára, Reeta Hamalainenre (WRC2, WRC2 junior), de meg kell említeni Sébastien Loeb navigátorát, Isabelle Galmiche-t is, aki megnyerte a Monte-Carlo Rallyt.
Reeta hamalainen még most is nehezen hiszi el, hogy WRC2-es világbajnoki címet szerzett Lindholmmal.
“Hihetetlen, hogy megnyertük a WRC2-t – mondta Hamalainen a WRC hivatalos oldalának. – Úgy kezdtük a Japán Rallyt, mint egy egyszerű versenyt. Tudtuk, hogy mit kell tennünk ahhoz, hogy sikerüljön elérni a céljainkat. Tudtuk, hogy a legjobb öt helyezés vb címet eredményez. Szerencsénk volt, hogy szombaton jó napot tudtunk zárni, mert a vasárnap nagyon nehéz volt az eső és a gumiválasztás miatt. Nagyon sok időt veszítettünk az utolsó két szakaszon, végül elveszítettük az első helyet és harmadik helyen zártunk.”
Hamalainennél 2019-ben súlyos etegséget, rákot diagnosztizáltak és kérdéses volt számára a versenyzés folytatása.
“Egy betegség mindig személyes probléma. Akkoriban minden rossz volt, elkezded értékelni az addigi életed, és értékeled, hogy azt csinálhatod, amit szeretsz. 2019-ben nem hittem volna, hogy három évvel később világbajnok leszek, akkor a versenyzés folytatása is kérdéses volt. Szerencsére tévedtem.”
Hamalainen szerint a nőknek egyre több helyük van a rallysportban.
“Tavaly és idén Sara Fernández megnyerte az Európa-bajnokságot, ismerem őt, nagyon szorgalmas, megérdemelte ezeket a címeket. Idén nagyszerű volt látni Isabelle Galmiche sikerét a Montén Sébastien Loeb mellett. Nagyon régen volt már, hogy Fabrizia Pons révén egy nő versenyt tudott nyerni a WRC-ben navigátorként. Ők mindannyian bálványok számomra, ahogy Ilka Minor is. Enni Malkönen (WRC3 világbajnok navigátor) ugyancsak nagyszerűen végzi munkáját. Jó látni a női versenyzőket ebben a sportban.”
Ugyanakkor nemcsak versenyzőként van ebben a sportban jelen nő, hanem Alexandre Fernández, révén szerelőként is dolgozik a gyengébbik nem a rallyban. Fernández a Toksport WRT szerelője.
“Alexandre az egyik legjobb szerelő, nagyszerű szellemiséget teremt a csapatban. Mindig pozitív hangulatot terjeszt a csapatban. Ugyancsak örömteli, amikor egy kislány megy oda hozzád és azt mondja, hogy azt szeretné csinálni, amit te. Ha valamit üzenhetek a női társaimnak, akkor azt mondanám, hogy csatlakozzanak a rallysporthoz, mert ez nem csak a férfiak sportja.”
Korántsem lehet annyira magától értetődő választás az F1-ben versenyzői ülés nélkül maradó Mick Schumacher számára az, hogy aláírjon a Mercedeshez, mint amennyire elsőre annak tűnik.
Mick Schumacher nem lesz ott a Forma-1-es rajtrácson a 2023-as szezonnyitó Bahreini Nagydíjon, miután a Haas nem hosszabbította meg a szerződését, és más csapatban sem talált magának versenyzői ülést. A 23 esztendős pilóta már korábban egyértelművé tette, hogy amennyiben nem tartja meg őt az amerikai csapat, akkor is szeretne a Forma-1-ben maradni, azaz nem akar más versenysorozat után nézni. Erre jelen állás szerint a Mercedesnél is lehet esélye, Toto Wolff, a brackley-iek csapatfőnöke ugyanis teljes nyíltsággal beszélt arról, hogy gyakorlatilag csak Schumacheren és a menedzsmentjén múlik, hogy csatlakozik-e hozzájuk.
„Mick mindig közel állt a szívünkhöz Michael, és az egész Schumacher-család miatt. Ralf sokáig versenyzett nálunk a DTM-ben, a fia pedig Mercedes GT-autókkal megy. [Mick] egy intelligens, jól nevelt fiatalember, aki nagyon sikeres volt a junior szériákban. Úgy véljük, hogy gondoskodhatunk róla, amennyiben úgy hozza a helyzet, mert olyasvalaki, aki illene a csapatba. De még nem írtunk alá semmit, sőt, nem kerültünk közel semmilyen megegyezéshez. Azért mondom ezt ilyen nyíltan, mert szerintem ő illik ide, és most csak össze kell hoznunk, ha ő, illetve Sabine [Kehm, Schumacher menedzsere] is úgy akarja, aztán meglátjuk, hová vezet ez” – nyilatkozta az osztrák üzletember a múlt hétvégi Abu-dzabi Nagydíj csapatfőnöki sajtótájékoztatóján.
Az Auto Motor und Sport szerint már voltak kezdeti egyeztetések a felek között, és a menedzsment Brazíliában és Abu-Dzabiban is többször járt a Mercedes motorhome-ban. Azaz a Mercedeshez szerződés abszolút valós lehetőség, amit Schumacher sem tagadott azzal, hogy kijelentette, „megvizsgálom a lehetőségeimet, amelyek között ott szerepel a Mercedes is.”
„Az apám Ferrariról Mercedesre váltott, és nem látom okát, hogy miért ne tehetném meg ugyanezt. De miként azt korábban is mondtam, van időm, úgyhogy megfontolok minden lehetőséget, aztán pedig remélhetőleg a számomra megfelelő döntést hozom. Nagyon megtisztelő hallani, amit a Mercedes, és különösen Toto mond rólam.”
Fotó: Andy Hone / LAT Images
A Mercedes számára elsősorban marketingszempontból lenne főnyeremény Schumacher érkezése. Hogy ebből a szempontból is jól járnának vele, azt Wolff is elismeri: „Intelligens, trenírozható, csapatjátékos, becsületes és szerethető márkanagykövetként. Emellett pedig jó versenyző.”
Azt ugyanakkor nehéz elképzelni, hogy a jelenlegi Mick Schumacher komoly eséllyel pályázhatna a jövőben akár Lewis Hamilton, akár George Russell helyére, így a Mercedes tartalékpilótai szerepköre egyelőre csak – a jelen körülmények között mindenképpen hasznos és Schumacher fejlődését szolgáló – átmeneti megoldást jelentene, ami viszont akár a 23 esztendős pilóta hosszú távú jövőjét is veszélybe sodorhatná.
A miértre pedig egy szó a válasz: Audi
Ha a Mercedeshez megy, nem mehet az Audihoz?
Noha az Audi csak 2026-ban száll be a Forma-1-be, már korábban szóba hozták velük Schumachert, Ralf Bach, a német Sport1 újságírója szerint pedig egyeztetések is történtek a felek között, mivel az ingolstadtiak szintén hatalmas marketingpotenciált látnak Schumacherben. Bach azt is elmondta, hogy a fiatal versenyzőnek csak a 2023-as szezont kell kibekkelnie valahogy, hiszen 2024-től megnyílna előtte az út a 2026-tól az Audi gyári istállójává váló Sauberhez, amely ekkortól már nem Alfa Romeóként lesz jelen a mezőnyben.
Schumachernek azonban vigyáznia kell azzal, hogy az átmeneti időszakot hol tölti, mivel egy esetleges Mercedes-szerződés könnyen az audis lehetőség dugába dőlését jelentheti, mivel a három német óriás (Mercedes, Audi, BMW) közismerten nem szeret korábban valamelyik riválisnál versenyző pilótát szerződtetni.
Ezt a 2017 óta Mercedes-támogatott George Russell is megerősítette tavaly télen, amikor a My Big Break Motor Sport podcastban elmesélte, hogyan tudta volna egyetlen aláírással egy életre elvágni magát a Mercedestől 2016-ban. Mindössze 16 éves volt, amikor egy teszt után a BMW szerződést ajánlott neki a DTM-be, mire azt megneszelve a Mercedes lépett, és felajánlott egy újabb szezont a Forma-3-ban, mellé pedig szimulátoros munkát az F1-es csapattal.
A Toto Wolff-al egy ideje akkor már kapcsolatban álló Russell végül a zsíros fizetés mellett a bizonytalanság mellett döntött – mint azóta tudjuk, bejött neki –, amiben szerepe volt annak is, amit a Mercedes mondott neki. „Abszolút világossá tették, hogy amennyiben aláírok a BMW-hez, a jövőben nem lesz többé lehetőségem csatlakozni a Mercedeshez – idézte fel. – »Van rá esély, hogy nem téged fogunk választani, de arra is van, hogy igen. De ha aláírod a BMW-s szerződést, akkor ennyi volt.«”
Russell is elvágta volna magát a Mercedesnél egy másik nagy német gyártóhoz igazolással Fotó: Steve Etherington
Persze Russell Schumacherrel ellentétben akkor még az F1 közelében sem volt, és hát, nem is a történelem leghíresebb német autóversenyzőjének családnevét viseli, de így sem nehéz elképzelni, hogy amennyiben Schumachert mindenki elkönyveli a Mercedes emberének – ne legyen kétségünk, ha oda igazol, Toto Wolff mindent meg fog tenni annal érdekében, hogy a végsőkig kihasználja a Schumacherben rejlő marketinglehetőségeket –, az Audi inkább mást választ majd helyette.
Vélhetően Schumacherben és a menedzsmentjében is felmerült már ez a buktató, ezért lehet, hogy jóval kevésbé magától értetődő döntés a Mercedeshez igazolni, mint az első ránézésre tűnhet.
Marad a Ferrari?
A Mercedes mellett szólna az is, hogy Schumacher a két gyári Mercedes mellett a McLaren és a Williams tartalékja is lenne, azaz, ha ezen három csapat összesen hat pilótájából valaki nem tudna részt venni valamelyik futamon, már jövőre újra versenyen indulhatna. Ebből a szempontból rosszabb választás lenne az, ha maradna a Ferrari kötelékében, ami ugyanakkor szintén valós opciónak tűnik annak ellenére, hogy az idén egyszer már a komplett nemzetközi sajtó megírta, hogy a felek útjai a szezon végén elválnak.
Mattia Binotto szavai azonban arra engednek következtetni, hogy ez továbbra sem eldöntött tény. „Először is, Mick egy nagyszerű versenyző. Mindig fejlődött a karrierje során, és az idei szezon során is. Ha megnézzük, hogy hol kezdte, és hol fejezte be, megmutatta, hogy képes fejlődni. Mi, a Ferrarinál és a Ferrari versenyzői akadémiájánál úgy véljük, hogy most már nagyszerű pilóta. Miután a Haas másként döntött a következő évet illetően, le kell ülnünk Mick-el, és meg kell próbálnunk eldönteni, hogy mi a legjobb a jövőre nézve” – nyilatkozta a svájci olasz.
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
„Olyan döntés kell szülessen, ami a legjobb neki. Jelenleg nem tudunk neki ülést ajánlani, és szerintem ennyire fiatalon a legfontosabb biztosítani, hogy a legjobb lehetőséget ragadd meg. Teljes mértékben nyitottak vagyunk más választásokra, de ez olyasmi, amivel kapcsolatban le kell ülnünk beszélni.”
Az mindenképpen a Ferrari tartalékpilótai állása mellett szólna, hogy Schumacher innen jóval könnyebben tudna 2024-ben a Sauberhez szerződni, és az Audinál sem vágná el magát, emellett pedig szintén egy topcsapat tagja maradhatna, szimulátoros és akár egyéb tesztelési lehetőségekkel.
„Talán a szünet jót fog tenni Micknek. Megnyomhatja az újrakezdés gombot, a nyomás pedig lekerül a válláról. A junior szériákban megmutatta, hogy megvan a tehetsége ahhoz, hogy az élmezőnyben legyen” – mondta róla Wolff, akinek szavai arra az esetre is érvényesek lehetnek, ha Schumacher végül nem igazol az ő csapatába.
Az Abu-dzabi Nagydíjon eldőlt, hogy megszakad egy pontosan három évtizeden át tartó széria, amelyet Michael Schumacher és Lewis Hamilton állítottak fel közösen. Utóbbinak Sebastian Vettellel is volt egy pályafutásukon átívelő sorozata, de most már az sem él.
Az Abu-dzabi Nagydíjon eldőlt, hogy Lewis Hamilton mindkét makulátlan sorozata megszakad. A hétszeres világbajnok a tizenhatodik idényét teljesítette a Forma-1-ben, és az előző 15 alkalommal rendre begyűjtött legalább egy pole pozíciót, illetve futamgyőzelmet. Most azonban egyik sem jött össze neki, ráadásul összetettben sem végzett annyira mélyen, mint a most megszerzett hatodik pozíció.
Ezáltal azonban egy sokkal nagyobb, konkrétan kétszer akkora sorozat is megszakadt. Az Autosportvette észre, hogy három évtizeden át a Forma-1 eddigi két legeredményesebb versenyzőjének egyike, azaz Hamilton vagy Michael Schumacher legalább egy futamot nyert, egészen a 2022-es idényig.
Michael #Schumacher was made an honorary citizen of Spa in 2012.
Sir Lewis #Hamilton made an honorary citizen of Brazil in 2022.
A széria az 1992-es idényben indult, amikor a német pilóta pályafutása első győzelmét aratta a Belga Nagydíjon. A következő évben szintén egy futamon diadalmaskodott, onnantól kezdve viszont sokáig nem volt kérdés, hogy megmarad-e a sorozat. 1994-től 2004-ig általában világbajnok lett vagy minimum harcolt a címért, persze 1999-ben csak a lábtöréséig. Az egyetlen kivétel az 1996-es esztendő, amikor első ferraris idényében nem volt esélye a Williamsek ellen, de háromszor így is a dobogó tetején pezsgőzhetett.
A sorozat 2005-ben könnyedén megszakadhatott volna: akkor az USA Nagydíjon szerezte egyetlen elsőségét, miután a Michelin-abroncsokkal rendelkező csapatok nem vettek részt a futamon, így csak csapattársa, Rubens Barrichello jelenthetett veszélyt a sikerre. 2006-ban aztán megint az utolsó pillanatig küzdött a végső győzelemért.
Visszatérése után egyszer sem szelte át a célvonalat elsőként, ám akkor már Hamilton bőven a mezőnyben volt. A brit versenyző a mostani előtt csupán kétszer ment három diadal alá. A 2009-es szezon első felében a McLaren egyáltalán nem bizonyult versenyképesnek, de aztán kétszer is a dobogó tetejére állhatott, 2013-ban pedig a Magyar Nagydíjon „menekült meg” első mercedeses évében.
A 37 éves pilótának egyébként még egy, más pilótával közösen tartott szériája ért véget. Sebastian Vettellel ugyanabban az évben, 2007-ben mutatkoztak be, és azóta egészen mostanáig mindegyik idényre igaz volt, hogy legalább az egyikük az egyéni bajnokság első két helyének egyikén végzett.
Debütáló szezonjában Hamilton rögtön versenyképes autóba ült, és bár a világbajnoki címet elbukta, több második helyének köszönhetően megelőzte az azonos pontszámmal rendelkező csapattársát, Fernando Alonsót. Utána már felért a csúcsra, azt követően viszont egészen 2014-ig még harmadik sem volt.
Ekkor jött a német pilóta korszaka, aki 2009-ben második lett Jenson Button mögött, majd zsinórban négyszer vb-címet ünnepelhetett. Ezek közül csupán 2010-ben csúszhatott volna ki könnyen a legjobb kettőből, olyannyira, hogy az idényzárót még a harmadik pozícióban várta. Utána következett a Mercedes-korszak, és Hamilton 2014-től tavalyig csupán kétszer talált legyőzőre az összetettben: 2016-ban Nico Rosberggel, öt évvel később Max Verstappennel szemben maradt alul, de a második helyezése akkor sem volt kérdés. 2017-ben és 2018-ban egyébként Vettel volt a közvetlen riválisa, így azokban az idényekben „kettős győzelmet” arattak.
Szintén Vettelhez kapcsolódik, hogy egy másik 30 éves sorozat is megszakadt, miszerint 1992-től tavalyig minden évben állt német pilóta dobogón. Rajta és a már említett Schumacheren kívül Heinz-Harald Frentzen, Ralf Schumacher, Nick Heidfeld, Nico Rosberg és Timo Glock mondhatták ezt el magukról.
Ami az abu-dzabi pódiumot illeti, az idényzárón olyasmi történt, ami korábban még soha. A szezon utolsó viadalát Max Verstappen nyerte Charles Leclerc és Sergio Pérez előtt, ami megegyezik a világbajnokság első három helyezettjének sorrendjével. Ilyen egyszer sem fordult elő az előző 72 évben, már ami a szezonzárókat illeti. Olyan többször megesett, hogy az első kettő sorrendje megegyezett, de a harmadikoké nem, és 1967-ben, valamint 2013-ban a három legtöbb ponttal rendelkező pilóta alkotta a dobogót, de egyik esetben sem volt megfelelő a sorrend.
A Ferrari állítólag anno azért nem igazolta le Daniel Ricciardót, mert az ausztrál pilóta egyébként népszerű személyisége nem nyerte el a vezetőség tetszését. A Mclarentől távozó versenyző elárulta, miért lett a Red Bull tesztpilótája.
Amióta 2018-ban elhagyta a Red Bullt, Daniel Ricciardo szinte folyamatos lejtmenetben van, és mára odáig jutott, hogy jövőre nem lesz ülése a Forma-1 mezőnyében. A 33 éves versenyző ezért ismét a bikásokhoz igazolt, de ezúttal már csak tesztpilótaként segítheti egykori csapattársát, Max Verstappent, valamint Sergio Pérezt.
A nyolcszoros futamgyőztes pályafutása számos ponton alakulhatott volna másképp, és többször is szó esett arról, hogy a Ferrarihoz igazoljon. Legutóbb 2020-ban, Sebastian Vettel távozásának bejelentése után merült fel a neve a maranellóiakkal kapcsolatban, ám bizonyos szempontból pár évvel korábban még közelebb járt ahhoz, hogy megvalósuljon aző, valamint az Olaszországból származó édesapja, Joe Ricciardo álma.
Nate Saunders, az ESPNújságírója hosszú cikkben elemezte a jelenlegi szituációhoz vezető folyamatot. Írásában kitért arra, hogy 2018-ban a Ferrarinál is szóba került a neve, amikor a csapat kereste Kimi Räikkönen utódját. A szerző paddockbeli beszélgetésekre hivatkozva leszögezte, hogy az átigazolás nem sportszakmai okokból esett kútba, hanem Ricciardo személyisége miatt.
A szinte mindig mosolygó ausztrál versenyző a mezőny egyik leghumorosabb pilótája, éppen ezért a szurkolók körében kifejezetten nagy népszerűségnek örvend. Ám a Ferrari vezetésének már jóval kevésbé nyerte el a tetszését ez a viselkedés: a maranellóiak akkori elnöke, a 2018 nyarán elhunyt Sergio Marchionne szerint Riccardo nem volt elég komoly a Forma-1 legnagyobb hagyományokkal rendelkező alakulatához, míg Maurizio Arrivabene csapatfőnök egyenesen azt állította, hogy az ausztrál versenyző túlságosan sokat nevet.
A manapság már a Juventus labdarúgócsapatának vezérigazgatójaként dolgozó szakemberről valóban nem nehéz elképzelni az ilyesmit. A 2017-es Japán Nagydíj második szabadedzését szinte teljes egészében elmosta az eső, a többi csapat tagjai pedig próbálták szórakoztatni a közönséget és magukat, beleértve a Ricciardót foglalkoztató Red Bullt. Arrivabene kritizálta ezt a viselkedést, mondván, túlságosan komolytalan. Amikor pedig 2019 elején menesztették, többen is bírálták durva stílusa miatt.
Később egyébként a nagyközönség is megtapasztalhatta, hogy a Ferrari kultúrájából mennyire hiányzik a humor. A 2021-es, tehát az azt megelőző szezont feldolgozó Drive to Survive dokumentumsorozatban Vettel keveredett kisebb konfliktusba, amikor az eredmények szempontjából egy kifejezetten rossz időszakban viccelődni próbált. A jelen lévők mindezt nem fogadták jól, mire megkérdezte, hogy sikertelenség esetén viccelődni sem lehet-e. A négyszeres világbajnok nemleges választ kapott.
Ami a 2019-es idényt illeti, végül megvalósult Marchionne egyik utolsó kívánsága, és Charles Leclerc-t mindössze egy F1-es idény után leigazolta a nagycsapat. 2020-ban pedig ugyan voltak tárgyalások, de mindig is Carlos Sainz volt az ülés első számú esélyese, aki azóta is a csapat tagjának mondhatja magát.
A Ferrari mellett a Mercedes is többször felmerült. Az ESPN információi szerint a brackley-iek egyszer egyéves szerződést ajánlottak neki, de hogy mikor, az nem derült ki. A Toto Wolff csapatfőnökkel történt beszélgetések alapján azonban sokkal valószínűbb, hogy csak Valtteri Bottast akarták ezzel ösztönözni. Korábban, Nico Rosberg visszavonulása után Ricciardo sokakhoz hasonlóan bejelentkezett az ülésért, de az osztrák üzletember hamar letette a voksát a finn versenyző mellett.
Ricciardo: nem akarom elveszteni az F1 iránti szeretetemet
A 33 éves versenyző tehát jövőre a Red Bull tesztpilótája lesz. Sokak szerint ez megalázó lépés, miután 2018-ban saját döntéséből hagyta el a bikásokat, de Ricciardo megmagyarázta a visszatérés okát. Úgy véli, ezzel összeszedheti magát, de nem kerül ki teljesen az F1 világából.
„Ez is egy módja annak, hogy továbbra is ott legyek a körforgásban, és megadjam [magamnak] a szükséges időt arra, hogy hátralépjek egyet – nyilatkozta aSpeedcafe.com-nak. –Ahogyan a szezon második fele alakult, egyszerűen szükségem volt arra, hogy egy kicsit visszalépjek, újjáépítsem, illetve helyrerakjam magam, és megtaláljam a [sportág iránti] nagyfokú szeretetet. Nem azt mondom, hogy elvesztettem, de attól félek, hogy el fogom.”
Az elmúlt minimum két évben egyértelmű volt, hogy Ricciardóban valami megtört. Régi-új főnöke, a Red Bullt irányító Christian Horner egyszer úgy fogalmazott, hogy a mostani Ricciardo köszönőviszonyban sincs azzal a pilótával, aki náluk versenyzett. Az ausztrál versenyző arra utalt, hogy ha nem ér véget ez a folyamat, arra az egészsége is rámehet.
„Ez kiváltság, de egyben megterhelő is – szögezte le. – Igen, nagyon jók vagyunk abban, amit csinálunk, de emellett emberek is vagyunk, és elfáradunk, kimerülünk. Ezen a szintjén a sportnak ez veszélyes, nem lehet 99 százalékon működni, sőt. Szóval tényleg attól féltem, hogy nem leszek a legjobb állapotban, ha még egy évet végigcsinálok.”
Ricciardo minden bizonnyal elmehetett volna a Haashoz és a Williamshez, ám ő inkább a tesztpilóta szerepkörét választotta. Korábban felmerült a Mercedes, de végül a Red Bull lett belőle, ám ez abból a szempontból mindegy, hogy mindkét csapat az élmezőnybe tartozik. A McLarentől távozó versenyző szerint ez több szempontból is fontos lehet.
„Nyilvánvalóan voltak tárgyalások más istállókkal, és én úgy voltam vele, hogy »rendben, ha már nem vagyok a mezőnyben, legalább hadd menjek egy élcsapathoz« – magyarázta. – Jó egy győztes légkörben lenni, szerintem sokat tanulhat az ember. Ha náluk nincs ülés, akár segíthetnek máshol helyet találni. Emellett, ha az ember egy nagycsapatnál van, kicsit úgy, mint Nyck de Vries a Mercedesnél, akkor… Nem akarom a relevancia szót használni, de sokkal inkább elismerik, és kevésbé felejtik el.”
Elfyn Evans mióta a Toyotához igazolt az idei volt az első szezon, amikor nem tudott versenyt nyerni. A vb negyedik hely ellenére azonban pozitívan tekint a jövőbe.
Elfyn Evans miután 2020-ban a Toyota Gazoo Racing versenyzője lett már az első évben, majd 2021-ben is a vb második helyén zárt, mindkétszer Sébastien Ogier mögött.
Idén azonban a Rally1-es autók első szezonjában nem tudott versenyt nyerni és mindössze a negyedik helyen zárta a bajnokságot.
A walesi versenyző négy futamon is a második helyen zárt, és bár a Japán Rallyn csak ötödik lett egy defekt miatt, mégis úgy érzi, hogy sokat javult a szezonzárón a tempója és önbizalma.
“A Spanyol Rally után nagyon keményen dolgoztam a szezonzáróra – mondta Elfyn Evans a WRC hivatalos oldalának. – Spanyolországban semmi sem akart összejönni, tudtam, hogy változtatnom kell a Japán Rallyra és ezt is tettem. A szezonzáróra próbáltam az autóhoz alkalmazkodni és ez segített abban, hogy az utolsó napot az első helyről várhattam. A következő szezon előtt szeretném jobban megérteni az autót, és bízok benne, hogy jövőre sikeresebb lehetek.”
Jari-Matti Latvala is úgy látja, hogy sikerült előrelépnie versenyzőjének Japánban.
“Az idei szezon nehéz volt Elfynnek, de Japánban sikerült javítania – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője. – Bizonyította, hogy még megvan a győzelemhez kellő tempója. Mindannyian próbálunk segíteni neki, hogy ismét megtalálja azt a formát, amit az előző két évben mutatott.”
A Pirelli bejelentette, hogy a következő idény kezdete előtt hat gumitesztet tart, amelyek közül hármat még idén rendeznek meg. A száraz és a nedves pályára alkalmas abroncsokat is fogják tesztelni, de az olasz gumigyártó szerint utóbbi a fontosabb.
A vasárnapi Abu-dzabi Nagydíjjal véget ért a 2022-es Forma-1-es világbajnokság, két nappal később pedig az utolsó kollektív tesztet is megrendezték, ez nem jelenti azt, hogy idén már nem gurul pályára F1-es autó. A Pirelli ugyanis bejelentette a következő gumitesztek időpontját, és a hatból hármat még a 2022-ben rendeznek meg. Igaz, a csapatoknak csupán a fele kap szerepet ezeken az eseményeken.
Elsőként az Alfa Romeo gördülhet ki a garázsból a Paul Ricardon az intermediate, illetve a 2023-as intermediate, illetve esőgumik tesztelésének céljából december 3-án és 4-én. Őket két nap múlva a Ferrari követi Fioranóban, majd 14-én és 15-én az AlphaTauri jön, de a faenzaiak már slickeket fognak használni.
Januárban nem lesz ilyen alkalom, februárban viszont három is. A hónap első két napján a Mercedes a slickeket, rögtön utána az AlphaTauri a vizes aszfaltra való abroncsokat teszteli Le Castellet-ben. Zárásként pedig az Aston Martin csatlakozik a csillagos alakulathoz Jerezben, és a száraz pályás gumikat fogják nyüstölni. A Pirellinek ez lesz az utolsó lehetősége a február 23-a és 25-e között tartandó bahreini kollektív teszt előtt.
Ahogyan a felsorolásból is látszott, csupán öt csapat lesz ott ezen alkalmak valamelyikén. Természetesen nem arról van szó, hogy a Pirelli őket választotta, hanem arról, hogy a Red Bull, az Alpine, a McLaren, a Haas, valamint a Williams nem jelezte részvételi szándékát. „Érdeklődtünk, hogy rendelkezésre állnak-e, és néhányan közülük válaszoltak” – árulta el Simone Berra, a Pirelli F1-es részlegének főmérnöke.
Bár ugyanannyi tesztet terveznek a slickekkel, mint a köztes, illetve az extrém esőgumikkal, a Pirellinek az utóbbi alkalmakat tartja fontosabbnak. Ennek több oka is van: egyrészt a Japán Nagydíj sokáig állt, mivel még a kék oldalfalú abroncsok sem voltak alkalmasak a relatíve biztonságos versenyzésre a szakadó esőben, és az FIA a Pirellivel közösen vizsgálatot kezdeményezett ez ügyben; másrészt Mario Isola, az olasz gumigyártó sportigazgatója kiemelte, hogy 2023-ra a gumimelegítő paplanok betiltása a cél ezeknél az abroncsoknál. Ráadásul most lesznek a legjobb körülmények erre.
„Elsősorban az intermediate és az esőgumikkal fogunk dolgozni, mert számunkra ez a legjobb időszak az évben, amikor hidegben, reprezentatív körülmények között tesztelhetünk – magyarázta Berra. – Aztán lesz még néhány tesztünk a slickekkel a 2024-es új specifikációhoz.”
Felmerül a kérdés, hogy mi lesz, ha a száraz pályán tervezett tesztek alatt esni fog az eső. A Pirellinek azonban erre az esetre is van terve, ugyanis elvisznek az adott helyszínre egy hatodik keveréket is. „Portimaóban a slickeken tervezünk [menni], de ez az időjárási viszonyoktól függ – fogalmazott Berra. – Ha esni fog az eső, még mindig ott lesz néhány prototípus.”
Isola elmondta, hogy több forgatókönyvön is gondolkoztak. Felvetődött, hogy a szuzukai, az austini és a mexikóvárosi alkalmakhoz hasonlóan máshol is erre használják a második szabadedzést, de végül ez lehetetlennek bizonyult. A csapatok az idei autójukkal fognak menni, viszont a teszteket nem használhatják a 2023-as versenygép fejlesztésére, amit az FIA megfigyelője fog ellenőrizni. Ezenkívül fontos kiemelni, hogy ezek az alkalmak nem számítanak bele azokba a forgatási napokba, amelyekből minden istállónak évente kettő áll rendelkezésére, és bizonyos feltételek mellett pályára viheti az aktuális kocsit.