back to top
2025. december 26. 12:19
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1137

    Lappi válaszolt a kritizálóknak 

    0

    Esapekka Lappi másodszor hagyta el a Toyota csapatát, hogy jövőre a Hyundainál versenyezzen, ezzel kapcsolatban pedig nagyok kritikát kapott a közösségi oldalain. 

    Azt követően, hogy 2018 végén már egyszer elköszöt Esapekka Lappi a Toyotától, majd idén részmunkaidőben ismét ott versenyzett, jövőre már a Hyundainál folytatja karrierjét, teljes szezonban. 

    A finn versenyző a Rallit.fi oldalnak elárulta, hogy miért döntött a Toyota másodszori elhagyása mellett. 

    “Az csak is az én döntésem, hogy mi szeretnék kezdeni a karrieremmel – mondta Esapekka Lappi. – Kérdezhetném a kritizálóktól, hogy ha ők választhatnak néhány versenyt és megfelelő fizetést nyújtó és teljes szezont és nagyobb fizetést kínáló szerződés mellett, akkor mit választanának? Melyik érdekelné jobban őket? Számomra egy teljes szezonra vonatkozó szerződés többet ér, mint egy fél szezonra szóló. Tehát könnyedén tudtam választani.” 

    Esapekka Lappi 2017-ben a Toyotánál vezethetett először WRC autót, majd még abban az évben megnyerte a Finn Rallyt, mely a mai napig az egyetlen WRC futamgyőzelme. Ezt követően 2018 végén úgy döntött, hogy a Citroenhez igazol két évre, ahol Sébastien Ogier volt a csapattársa. A két évből azonban csak egy lett, miután 2019 végén Ogier a Toyotához igazolt, a Citroen pedig a WRC-ből való kiszállás mellett döntött. Lappi ezt követően 2020-ra az M-Sportnál talált helyet, ahonnan azonban év végén távozott is, mert 2021-re fizetnie kellett volna a versenyzési lehetőségért. Tavaly év vége felé ismét egyre közelebb került a finn versenyző a Toyotához, majd a Finn Rallyn elért negyedik hely után idén a japán gyártóhoz igazolt, és Sébastien Ogier-val felváltva versenyzett a harmadik autóval.  

    Lappi utalást tett arra is az interjú során, hogy a teljes szezon mellett még egy plusz dolog miatt döntött a Hyundaihoz igazolás mellett. 

    “Természetesen lehet bárkit kritizálni a döntései miatt, de a Hyundai mellett szólt még más érv i, mint a teljes szezon. Erről most még nem tudok beszélni, de kíváncsi leszek a kritizálók véleményére akkor is, amikor ez is kiderül.” 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    Titkos megállapodás keretében igazolt az FIA-hoz a Mercedes korábbi, csalással gyanúsított szakembere?

    0

    Az egyik legismertebb F1-es újságíró szerint a tavalyi Abu-dzabi Nagydíj után az FIA elnöke egyezséget kötött a Mercedes csapatfőnökével, ezért nevezték ki a brackley-iek korábbi alkalmazottját. Bár Mohammed bin Szulajm hangsúlyozta, hogy nem történt csalás, a körülmények egyszerűen lehetetlenné tették a nemrég leköszönt szakember maradását a szövetségnél.

    Ahogyan mi is beszámoltunk róla, Shaila-Ann Rao távozik az FIA-tól, miután ideiglenesen „sikeresen betöltötte” a motorsportért felelős főtitkár pozícióját. A szakembert többen is csalással vádolták, miután korábban a Mercedes alkalmazottjaként tevékenykedett, és közvetlen kapcsolatban állt Toto Wolff csapatfőnökkel. Az elmúlt időszakban két olyan ügy is felmerült, amelyben a riválisok részrehajlással, illetve szivárogtatással gyanúsították.

    A döntés után Dieter Rencken, az egyik legismertebb Forma-1-es újságíró elemezte a helyzetet a RacingNews365.com-on. Rencken a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjra, és az azt követő botrányra vezette vissza az események kiindulópontját, hiszen szerinte annak is köze van Rao kinevezéséhez. Távozása pedig szerinte elkerülhetetlen volt a körülmények miatt.

    Titkos paktum született az FIA és a Mercedes között?

    Rao 2016 és 2018 között már dolgozott az FIA-nak, akkor a szervezet jogi igazgatója volt. Ezt követően a Mercedeshez szerződött, ahol jogi tanácsadóként tevékenykedett, majd Toto Wolff csapatfőnök különleges tanácsadója lett. Ekkor érkeztünk meg 2021 decemberéhez, ahol több kulcsfontosságú esemény is történt, amelyek meghatározhatták a későbbiek alakulását.

    Ekkor távozott az FIA éléről Jean Todt, és érkezett a helyére az újonnan megválasztott elnök, Mohammed bin Szulajm. Az Egyesült Arab Emírségekből származó szakembernek rögtön egy nehéz feladattal kellett szembenéznie, hiszen nem sokkal korábban rendezték az Abu-dzabi Nagydíjat, amelyen Max Verstappen egy szabálytalan versenyigazgatói eljárás után tudta megelőzni Lewis Hamiltont, és ezzel ő lett a szezon világbajnoka.

    Bin Szulajm azzal kezdte hivatali idejét, hogy találkozott az összes Forma-1-es csapatfőnökkel, és természetesen a szezonzáró, illetve annak következményei voltak az elsődleges témapontok. A legnehezebb feladat érthető módon Wolff megbékítése volt: a Mercedesnél forrongtak az egyéni bajnokság elvesztése után, és szinte teljes mértékben bojkottálták az FIA díjátadó gáláját.

    Távozik az FIA-tól a Mercedes csalással vádolt korábbi embere

    Rencken azzal a feltételezéssel él, hogy Bin Szulajm és Wolff megegyeztek arról, hogy Rao visszatér az FIA-hoz. Ez felfogható összeesküvés-elméletként, ugyanakkor van mögötte logika, hiszen nem sokkal később valóban kinevezték a szakembert. Ekkor azonban még csak az elnöki hivatal igazgatója lett, és mindez nem váltott ki nagy visszhangot.

    A körülmények áldozata lett

    Júniusig Peter Bayer volt az FIA motorsportért felelős főtitkára, ám a hírek szerint elvesztette Bin Szulajm bizalmát, így távozott a posztjáról. Utódja Rao lett, és a Mercedes riválisai erre már felkapták a fejüket. „[Az FIA] feladata, hogy ne legyenek összeférhetetlenségek, hogy megfelelően viselkedjen, és az elnök feladata, hogy ezt biztosítsa – jelentette ki Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke. – Bízom benne, hogy ezt meg fogják tenni.”

    Természetesen Wolffot is szembesítették a furcsa helyzettel, ám ő nem meglepő módon nem látott kivetnivalót ebben. „Az FIA változtat a szervezeti struktúráján, az elnöknek meg kell hoznia a döntéseit, nekünk pedig semmiképpen sem szabad beleszólnunk azokba” – szögezte le, majd hozzátette, hogy egykori alkalmazottjának feladata az átláthatóság és az irányítás javítása a szervezeten belül. Az egyik rivális csapat egy meg nem nevezett képviselője azonban feltette a költői kérdést, hogy az ő helyzetében mégis mit mondana.

    Rencken szerint két ügy miatt vált elkerülhetetlenné a mostani végkifejlet: az egyik a pattogás, és az ennek orvosolása céljából hozott technikai direktíva, a másik pedig a Red Bull költségplafonbotránya. Előbbi nem sokkal Rao kinevezése után robbant ki, a Kanadai Nagydíj hétvégéjén.

    A Mercedes korábbi embere közölte a Red Bull-lal, hogy megszegték a szabályokat

    A szövetség ekkor kiadott egy technikai direktívát, amely az autók pattogását volt hivatott szabályozni, többek között a padlólemezre vonatkozó előírásokkal. A dokumentum tartalma nem lépett azonnal hatályba, ám az akkor még nagyon küszködő Mercedes olyan fejlesztésekkel érkezett meg Montrealba, amelyek megfeleltek az abban foglaltaknak. A Red Bullt irányító Christian Horner különösen gyanakvó volt, miután szerinte még az eljárás sem felelt meg a szabályoknak.

    „Ezt [először] egy technikai fórumon kell megvitatni, [ami nem történt meg] ráadásul nyíltan elfogultan, egy csapat problémáinak megoldása érdekében – fogalmazott. – Ez az egyetlen istálló, amely [a technikai direktívának megfelelően] érkezett meg, annak [megjelenése] előtt.”

    Ami a költségvetési korláttal kapcsolatos botrányt illeti, az FIA csupán a Japán Nagydíjat követő hétfőn tette közzé az eredményeket, ám az ügy már tíz nappal korábban kirobbant, miután több neves lap megírta, hogy a Red Bull túllépte a limitet. Horner perrel fenyegetőzött, és kijelentette, hogy az FIA-nak belső vizsgálatot kell folytatnia. Bár Raót nem nevezte meg, sokatmondóan válaszolt arra a kérdésre, hogy őt gyanítja-e a szivárogtatás mögött. „Nem az én dolgom ezt kommentálni” – felelte.

    Az Abu-dzabi Nagydíj szombati napján Bin Szulajm egy konferenciahívást szervezett néhány sajtótermék számára, és ebben kategorikusan elutasította a részrehajlásra vonatkozó vádakat. Nem sokkal később azonban érkezett a közlemény Rao távozásáról, amit még mindig meg lehetne magyarázni azzal, hogy kinevezése ideiglenes jellegű volt. Az viszont már sokatmondó, hogy a szakember a korábbi pozíciójába sem térhetett vissza: a körülmények alighanem lehetetlenné tették, hogy ez megtörténjen anélkül, hogy az érintettek kellemetlen kérdéseket kapnának.

    Natalie Robyn lett az FIA első vezérigazgatója 

    Hogy ki lesz az utódja? Nos, a RacingNews365.com értesülései szerint a döntést nem idén fogják meghozni. Natalie Robyn, az FIA nemrég kinevezett, az új évben hivatalba lépő vezérigazgatója állítólag gyökeres átalakítást tervez, és addig az új motorsportért felelős főtitkárt sem választanak.

    Hét magyar induló a Santa Domenica Rally Show-n 

    0

    Évek óta igen népszerű a magyar versenyzők között a horvát Santa Domenica Rally Show, és ez idén sem lesz másképp. 

    Hétvégén rendezik a horvát murvás buliversenyt, mely mindig népszerű volt a magyar versenyzők között, és bár idén kevesebben mennek át déli szomszédunkba, azért hét párosnak így is lehet szurkolni. 

    A nevezett magyar párosok 
    1 #1 Bútor Róbert / Makai Gergely Citroen C3 WRC
    2 #3 Ranga Péter / Czakó Janek Skoda Fabia R5
    3 #4 Ollé Sándor / Ollé Rebeka Skoda Fabia R5
    4 #6 Kovács Antal / Istovics Gergely Ford Fiesta Rally2
    5 #36 Szilágyi János / Horváth Mira Ford Fiesta Rally4
    6 #40 Kovács László / Bella Alexandra Seat Ibiza
    7 #49 Kiszelya Dezső / Halász Andrea BMW 325i 

    További részletek a versenyről 

    Új üzemanyagot használ az Audi a Dakaron

    0

    A 2023-as Dakaron is három RS Q e-tron-nal indul az Audi. A versenyautókat év közben fejlesztették, a fókuszban pedig nem kizárólag a pályán nyújtott teljesítmény növelése állt, az energiahatákonyság és a kibocsátás csökkentése is kiemelt figyelmet kapott.

    „Az Audinál a szén-dioxid mentesítés következetes stratégiáját követjük. Az akkumulátoros járműveink és a megújuló villamos energia a vezető technológiák. Ezt kiegészítik a megújuló üzemanyagok, amelyek lehetőséget kínálnak a belső égésű motorok klímabarátabb működtetésére. Az Audi RS Q e-tron mindkét rendszert egyesíti innovatív hajtásláncában” – mondta Oliver Hoffmann, az Audi műszaki fejlesztésért felelős igazgatósági tagja.

    A szén-dioxid-kibocsátás további csökkentése érdekében az Audi olyan maradék alapú termékekre támaszkodik, amelyek nem versenyeznek az élelmiszerekkel a versenyautó üzemanyagáért. Ehhez első lépésben a növényi huladékból álló biomasszát etanollá alakítják, majd további lépésekkel állítják elő a végső tüzelőanyagot. Az eljárás elnevezése is a folyamatból fakad etanolt-benzinre a neve (ETG).

    Az RS Q e-tron üzemanyagtartályába 80 százalékban fenntartható összetevőkből álló üzemanyagkeverék kerül, beleértve az ETG-t és az e-metanolt. Erre a tüzelőanyagra van szüksége az energiaátalakítónak, amelynek belsőégésű motor része nagy sűrítéssel működik, így nagyon hatékonyan látja el az elektromos hajtást. Bár a gyár 2022-es Dakaron bemutatott hajtáskoncepciója elvileg már kevesebb üzemanyagot igényelt, mint a hagyományos rendszerek, most tovább optimalizálták.

    Audi Dakar
    foto: Audi Motorsport

    „Ezzel az üzemanyag keverékkel az Audi RS Q e-tron több mint 60 százalékos szén-dioxid-kibocsátást takarít meg” – mondja Dr. Fabian Titus, az alkalmazás- és termodinamikai fejlesztésért felelős munkatársa.

    A fejlesztés megfelel az FIA és az ASO üzemanyag-szabályozás szigorú előírásainak, amelyek hasonlóak a kereskedelemben kapható, 102 oktánszámú üzemanyagfajtákra vonatkozó előírásokhoz. Az ilyen magas érték garantálja az üzemanyag-levegő keverék kopogásgátló tulajdonságait az égési folyamat során. Ezzel az új üzemanyaggal a belsőégésű motor még valamivel nagyobb hatásfokot is elér, mint a fosszilis alapú benzinnel. A ReFuel oxigéntartalma azonban csökkenti az üzemanyag energiasűrűségét, ezért annak csökken az egységnyi térfogatra eső fűtőértéke. Az RS Q e-tronba ezért nagyobb üzemanyagtartály került. Ez természetesen nem jelent előnyt a csapatnak, mert az üzemanyag-áramlásmérők az esélyegyenlőség érdekében mérik az energiafogyasztást.

    Az új technológia előnye így kizárólag abban jelentkezik, hogy jelentősen csökken a szén-dioxid kibocsátás, amivel a gyár közelebb kerül ahhoz a célhoz, hogy száz százalékban megújuló üzemanyagokat használjon elsőként a versenyautóiban, majd a tapasztalatokat a hétköznapi közlekedésbe is átültesse.

    Audi Dakar
    foto: Audi Motorsport

    Foci vb-lázban az F1-es mezőny: Sainz Leclerc-rel trollkodott csapata történelmi meccse alatt (videó)

    0

    Carlos Sainz Charles Leclerc-rel nézte a labdarúgó-világbajnokság történelmi spanyol győzelemmel zárult mérkőzését, ám a monacói pilótát láthatóan nem izgatta a dolog, és ebből csapattársa viccet csinált. Pierre Gasly élő adásban értékelte csapata szereplését, Sergio Pérez pedig szintén izgatottan várta hazája meccsét.

    Vasárnap elkezdődött a Katarban rendezett labdarúgó-világbajnokság, amely természetesen a Forma-1-es pilótákat is megmozgatja. A nyitómeccs előtt a Forma-1 közösségi oldalaira kikerült egy videó, amelyben a versenyzők elmondják, hogy kinek szurkolnak, illetve melyik együttes sikerére számítanak. Természetesen azok, akik megtehetik, saját válogatottjuknak szorítanak. Lewis Hamilton is, bár ő Brazíliának is, miután nemrég az ország díszpolgára lett.

    Azok közül, akik hozzánk, magyarokhoz hasonlóan kevésbé szerencsések ezen a téren, Valtteri Bottas Svájcnak, Csou Kuan-jü pedig Belgiumnak és Portugáliának drukkol, míg Alexander Albon úgy is Thaiföldet mondott, hogy tudja, hazája válogatottja messze volt a kvalifikációtól. A legérdekesebb választ Mick Schumacher adta, aki elviccelte az egészet, és Németország helyett azt felelte, hogy Sebastian Vettel. Utóbbi egyébként nem szerepelt az összeállításban, ahogyan George Russell, Kevin Magnussen, Cunoda Juki és Charles Leclerc sem.

    Utóbbi pár nappal később megmutatta, hogy nem nagyon izgatja a világbajnokság, legalábbis ez a szakasza biztosan nem. A monacói versenyző csapattársával, Carlos Sainzcal együtt nézte meg a spanyol pilóta válogatottjának összecsapását Costa Rica ellen. A mérkőzés a világbajnokságok történetének legnagyobb spanyol diadalával, 7–0-val végződött, ám Sainz ahelyett, hogy ünnepelt volna, „rajtakapta” Leclerc-t, hogy elbóbiskolt, vagy legalábbis csukva voltak a szemei. (A felvétel még 3–0-s állásnál készült.)

    A Ferrari versenyzői egyébként még nem voltak Európában a mérkőzés ideje alatt, pedig a teszt már kedden lezajlott. Azonban utána részt vettek a Rijádban rendezett Ferrari Motorsportfesztiválon, ahol egyébként Giancarlo Fisichella, a maranellóiak egykori versenyzője is jelen volt.

     

    Nem Sainz az egyetlen, aki figyelemmel követi az eseményeket. Olyannyira, hogy Pierre Gasly még el is utazott Franciaország Ausztrália elleni meccsére még kedden, és ha már ott volt, a találkozót közvetítő beIN Sports műsorában meg is kérdezték őt a látottakról. A francia versenyző kijelentette, hogy aggódott, miután az ellenfél vezetést szerzett, de csapata összeszedte magát, és fordított, ami megkönnyebbülésre adott okot. A végeredmény egyébként 4–1 lett a címvédő javára.

    Sergio Pérez szintén izgatottan várta a mexikói válogatott ugyancsak kedden megrendezett mérkőzését Lengyelország ellen. A négyszeres futamgyőztes aznap délelőtt még tesztelt, de időben végzett ahhoz, hogy meg tudja tekinteni a végül gól nélküli döntetlent hozó meccset.

    Hoffer Zsolt kapott felkérést a rally szakág vezetésére – interjú

    0

    Hoffer Zsoltot kérte fel Szujó Zoltán, hogy vezesse a Rally Szakágat. A Hungarian Police Rally Team versenyzője több mint negyedszázada aktív részese a hazai rallynak, szerelőként, navigátorként és pilótaként is bizonyított. Hoffer Zsolttal a bejentés után készítettünk interjút.

    Honnan jött az indíttatás, hogy elvállad ezt a munkát?

    Az elnökségtől kaptam ezt a megtisztelő felkérést a feladatra. Ők azt gondolták, hogy az elmúlt évek munkássága alapján, látva azt is, hogy hogyan kommunikálok a versenyzőkkel, sortbírókkal, rendezőkkel, nézőkkel, tehát a teljes nagy rally közösséggel, alkalmas lennék erre a feladatra.

    Azt gondolom, hogy a rally iskola sok szintjén megfordultam. 1996-ban RTE futamon kezdtem navigátorként, sosem felejtem el! Szereltem is sok-sok versenyen, szlalomoztam 6 éven át egy 1200-sel, amely azóta is az álomautóm. A Lada után Hondával mentem szlalom sprinteken, mini rallykon, én ültem a 2005. évi RTE és Junior bajnokságban a sárga diesel Ibiza J1-ben, sőt a jelenlegi versenyautóm a Rally3 tulajdonosának Berényi Lacinak is navigáltam egy Ózd Rally alkalmával. Majd 2006-2007-ben már Rally2-ben Puskádi Janival egy kategóriában mentünk. 2008-ban kategória megkötéssel kerülhettem fel az ORB-be, ahol első évben N2 és Suzuki Swift Kupa bajnok lehettem. Szépen lassan léptem feljebb, több alkalommal voltam 2WD bajnok. Indultam MITROPA futamokon, bár nem sok versenyen, de tanulságos volt. Két évet töltöttem a HISTORIC mezőnyben. Zseniális volt! Az utóbbi két évben pedig már egy 4WD-s Fordot vezethettem egy remek csapat által üzemeltetve. Volt szerencsém WRC futamot megnézni. Ezen tapasztalataim alapján mertem ebbe belevágni.

    Sokat gondolkodtál, hogy igent mondj a felkérésre?

    Én nagyon szeretek versenyezni, és tudom, hogy e mellett a tisztség mellett az autósport gyakorlati részét teljesen háttérbe kell szorítanom. Emellett van bennem egyfajta, legfőképp magam irányába megnyilvánuló maximalizmus is. A munkám mellett ezt a feladatot is szeretném száz százalékkal csinálni. Ezeket kellett átgondolnom, hogy meg tudom e oldani. Azt gondolom, hogy a rally szakág esetén viszonylag nagy, kilenc fős stábnak kell dolgozni, és ha ezt a stábot jól rakjuk össze, akkor ez működni fog.

    Ha igent mondtál, akkor vélhetően azt gondolod, hogy Szujó Zoltán és a mögötte álló Elnökség képes arra, hogy változást hozzon a magyar autósportba.

    Én úgy gondolom, hogy aki az autósportban dolgozik, mindenki szereti is a sportot. Viszont azt is látni kell, hogy kell egyfajta feltöltés, ha használhatom ezt a kifejezést. Kell, hogy érkezzen érdeklődés az autósportba olyan területekről, ahol jelenleg nem volt téma az autósport, és nem volt az érdeklődés középpontjában. Kellenek olyan plusz források, amelyekkel javítható a rendezvények színvonala és ezzel vonzóbbak lesznek a mezőnynek, a nézőknek, a médiának, és ezáltal megnő az autósport eléréseinek száma. A Szujó Zoltán vezetésével megalakuló elnökségben én látom ezt a potenciált. Nagyon elhivatottak és ami számomra nagyon nagy érték, tisztán kommunikálnak, tisztelettel vannak mindenki iránt.

    Mi lesz a legnagyobb feladat? Az látszik, hogy a rally talán a leginkább hangsúlyos terület, és ez a létszámból, és a szakág sajátosságaiból is fakad. Egy zárt pályán, könnyebb kontrollált környezetet teremteni, mint egy sok száz kilométeres útvonal mentén.

    A legnagyobb versenyzői számot és legnagyobb nézőszámot is elérő szakágról van szó. Fontos, hogy a rallyn nem az első osztályt értjük és még csak nem is a másodosztályt, vagy a historicot. A rally minden szintjén résztvevő versenyzőket, a rendezőket, sportbírókat és nagyon fontos, hogy a szerelőket is ide soroljuk. Nem szabad elfelejteni, hogy mekkora szerelem az, amikor az ember időre szerel, egy csapatban. Többek között én azzal is kezdtem a pályafutásomat, így ezt a közeget is ismerem. El kell érnünk, és ezt célként is megfogalmaztam, azokat a versenyzőket, akik a garázsukban dédelgetnek egy olyan járművet, ami a jelenlegi szabályzat szerint nem versenyezhet. Segítenünk kell abban, hogy milyen feltételekkel hozhatja újra pályára, hogyan hódolhatnak újra a szenvedélyüknek, és hogyan nyűgözhetnek le nézőket. Nagyon fontos számomra a NÉZŐ, így nagybetűvel! Ne feledjük, hogy nélkülük elképzelhetetlen egy igazán sikeres verseny.

    A feladat, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére is minél több versenyző visszatérjen a pályákra, új versenyzők érkezzenek különböző szintű, de értékes bajnokságokba. Ez a nézők szempontjából több látványosságot eredményezhet, növekedhet a nézőszám! Feladat, hogy a RALLY minden szereplője érezze és tapasztalja, hogy nem csak fontos, hogy a „kirakó” része, hanem minden szempontból meg is van becsülve!

    Hoffer Zsolt
    foto: Hoffer Zsolt

    Ha valakinek nem kell magyarázni, hogy a 2020-as években mennyire fontos az, hogy a rally egy termékké váljon, az te vagy, hiszen a csapatod mindig ezzel a szemlélettel érkezik a versenyekre.

    Talán ez is az egyik oka volt annak, hogy kaptam ezt a megkeresést a szakágvezetéssel kapcsolatban. Én is úgy gondolom, hogy nagyon sokat kell adni a versenyzőknek. A versenyzők által pedig nagyon sokat kell adni a nézőknek, és nagyon sokat kell adni a rendezők által is a nézőknek és a versenyzőknek.  Sokrétű, számtalan ponton csatlakozó rendszer ez, ahol nagy halmazoknak kell találkozni. Tudom, hogy minél több pozitívumot, pluszt kell felmutatniuk a rendezvényeknek, ami természetesen időben és anyagiakban is többet igényel, de épp ezeket a forrásokat akarja az új elnökség megtalálni, azért, hogy ez egy jól működő rendszer legyen.

    És ezt az egész csomagot el kell adni a támogatóknak, partnereknek, piaci szereplőknek is.

    Így van, és az is nagyon fontos, hogy ezt hogyan tudjuk csomagolni, és ki tálalja. A Szujó Zoltán által képviselt elnökség én azt gondolom, hogy megfelelő módon tudja tálalni, és nagyon fontos, hogy ezt a megfelelő helyen és időben tudják megtenni.

    Miután nyilvánosságra került Mádon, hogy te vezetnéd a szakágat, milyen visszajelzéseket kaptál?

    A tagság részéről sokan hívtak, támogattak, és nagyon örülök annak, hogy az országjárással elkezdett folyamat szellemében javaslatokat, ötleteket is kapok. Szívmelengető látni, hogy a tagságban is megvan az igény arra, hogy konszenzusokon alapuló jövő mentén induljunk el.

    A végére pedig egy tagságot mostanában foglalkoztató kérdés. Lesz-e ERC futam 2023-ban Magyarországon?

    Ezen dolgoznak már egy ideje az új elnökség tagjai. Az én feladatom az lesz, hogy én is hozzátegyem a magam részéről a legtöbbet. Nagyon bízom benne, hogy lesz futam, hiszen ez nem csak az elnökség célja, hanem a rallyt szerető társadalom minden tagja megfogalmazza magában, hogy nagyon jó lenne újra itt látni Európa legjobbjait egy nagyon éles csatában, amelynek végén akár egy magyar párost ünnepelhetnénk a dobogó tetején.

    Hoffer Zsolt
    foto: Hoffer Zsolt

     

    Jutalomjáték: Las Vegasban zárta az idei gokartos szezonját Molnár Martin

    0

    A jövőre Forma-1-es nagydíjat is rendező Las Vegasban zárta az idei gokartos szezonját Molnár Martin. A 14 éves versenyző csapata, az Energy Corse felkérésére állt rajthoz a 25. alkalommal megrendezett SKUSA SuperNationals nevű versenyen, ahol korábban a legendás Michael Schumacher is versenyzett.

    A csúcskategóriás autóverseny-kategóriákba készülő fiatal tehetségek főleg Európában
    kezdik meg gokartos pályafutásukat a WSK, a Champions of the Future és a CIK-FIA-
    sorozatokban, de akadnak az öreg kontinensen kívül is olyan versenyek, amelyek nagy
    érdeklődést váltanak ki.

    Ilyen a 2022. november 16-20. között 25. alkalommal megrendezett SKUSA
    SuperNationals nevű viadal is Las Vegasban, ahol felnőttként még a legendás Michael
    Schumacher is rajthoz állt. Idén egyedüli magyar versenyzőként, csapata felkérésére az
    Energy Corse pilótája, Molnár Martin is pályára lépett a kaszinóvárosban.

    A lehetőség különös jelentőséggel bírt, hiszen Las Vegas jövőre ismét F1-es nagydíjat
    rendez, ami még magasabb rangra emeli a gokartversenyt is. A jövő autóversenyzői már
    pályafutásuk hajnalán megismerhetik az Egyesült Államok egyik világhírű helyszínét, ami
    várhatóan a gyorsasági autósportban is jelentős szerepet fog betölteni.

    Új időzóna, lebonyolítás és ellenfelek

    A HUMDA Academy támogatásával versenyző Molnár Martin számára ez volt az első
    alkalom, hogy Európán kívül versenyzett, az előző, lonatói WSK Final Cup-forduló után
    rögtön Las Vegasba repült, ahol az időeltolódással dacolva szerdán már ismét
    gokartba ült.

    A pályát a korábbi F1-es nagydíjakhoz hasonlóan egy hatalmas parkolóban alakították ki,
    a nyomvonalat olyan műanyag falak övezték, amik a bérgokart pályákról is ismerősek. A
    versenygokarton azonban nincs körben ütközésvédelem, ha az első kerék találkozik a fal
    összeillesztésével, akkor az keményen megtorolja a hibákat. Martin az első
    szabadedzésen megérintette a falat, aminek súlyos következményei lettek. A következő
    pályára lépésig 40 perc állt rendelkezésre, ami csak a legszükségesebb alkatrészek
    cseréjére volt lehetőség, sérült váz egyengetését csak a nap végén lehetett elvégezni.

    Ebből következően, csütörtökön csak két szabadedzése maradt, hogy kiismerje a pályát,
    majd az időmérőn a szerdai eredményei alapján a négy csoportra osztott mezőny
    második csoportjába került, így hiába érte el az 5. helyet a csoportjában, a pálya
    gyorsulásának köszönhetően a 29. helyen zárta az időmérőt. A program három
    előfutammal folytatódott, kétszer rajtolt a 15. helyről, ekkor a 9-10. helyet érte el,
    egyszer pedig a 16. helyről indulva a 14. helyezett lett. Már az előfutamokon
    szembetűnő volt, hogy Martin gokartja nem elég gyors az egyenesekben, ami
    megnehezítette a 14 éves versenyző dolgát.

    A vasárnapi döntőben remek versenyzéssel, a balesetekből kimaradva a 18. helyről
    rajtolva a 14. helyen ért célba úgy, hogy a versenyben futott leggyorsabb köre
    mindössze a 37. volt. Ezzel újabb értékes tapasztalatokat szerzett az európai
    gokartversenyektől merőben eltérő környezetben.

    „A szezon elején nem gondoltam volna, hogy Las Vegasban búcsúztatom majd az idei
    szezont, nagyon különleges lehetőség volt, hogy belekóstolhattam a gokartozás egy
    kicsit más formájába. Nem ismertem a pályát és az ellenfeleket, a gokart is más volt
    ahhoz képest, amivel Európában versenyzem, így most nem az eredmény a lényeges, hanem az, hogy megtapasztaltam, mennyire másként működnek a dolgok az USA-ban és
    milyen kihívás a tengerentúlon versenyezni. Most jön egy kis pihenő, de már most
    várom, hogy részt vehessek az év végi OK-kategóriás teszteken.”

    Molnár Martin, SKUSA SuperNationals eredmények

    Résztvevők: 67
    Időmérő csoport: 5. hely
    Időmérő összetett: 30. hely
    B-C előfutam: 15. → 9.
    B-D előfutam: 15. → 10.
    A-B előfutam: 16. → 14.
    Döntő: 18. → 14.

    „Érdekes” helyszínválasztás – így közölte a Haas Schumacherrel, hogy ennyi volt

    0

    Furcsa körülmények között szólt a Haas csapatfőnöke Mick Schumachernek arról, hogy nem maradhat az istállónál jövőre. Az is kiderült, hogy miként fogadta a döntést a német.

    Viharosnak azért nem nevezhető Mick Schumacher és a Haas szakítása, de azért érezhetően nem volt minden rendben a színfalak mögött. Ezt igyekeznek alátámasztani a német Bild értesülései is, amelyek néhány igen érdekes részletet árulnak el a 23 esztendős pilóta és az amerikai istálló különválásáról.

    Válogatott kritikák – Alesi, Vettel és Wolff is belerúgott a Haasba Mick Schumacher elküldése miatt

    A Haas az Abu-dzabi Nagydíj csütörtöki sajtónapján jelentette be, hogy nem hosszabbítja meg Schumacher szerződését, és Nico Hülkenberget igazolja le a helyére. A német lap pedig most megírta, hogy Günther Steiner csapatfőnök egy nappal korábban, az ötcsillagos abu-dzabi Rotana Resort előcsarnokában közölte Schumacherrel, hogy távoznia kell. Nem túl szokványos hely egy ilyen beszélgetéshez.

    A Bild azt is közölte, hogy Schumacher ekkor már tudta, hogy ez lesz a sorsa, Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója és helyettes csapatfőnöke ugyanis már szólt neki, mivel Ferrari akadémista lévén a Haas előbb a maranellóiakat értesítette. A lap idézi Steinert, aki szerint Schumacher „nagyon éretten” fogadta a döntést. Mindez mondjuk abból a szempontból nem meglepő, hogy már egy héttel korábban, a Brazil Nagydíjon tényként kezelte a sajtó, hogy a Haas döntött, és Hülkenberget választotta. „Természetesen sejtett valamit, hiszen nem most jött le a falvédőről” – mondta a csapatfőnök.

    Attól féltek, hogy Schumacher megint összetöri az autót

    Schumacher és a Haas megromlott kapcsolatát szemléltethette az Abu-dzabi Nagydíj levezető körében történt eset, amely során a csapat vezető versenymérnöke, Komacu Ajao rászólt a német pilótára, hogy hagyja abba a körzőzést. Noha a japán mérnök többször is elnézést kért, Schumacher „Én is szeretlek, Ajao” válasza igencsak kétértelműre sikeredett.

    Dicstelenül “búcsúztatta” Schumachert a Haas – ezt mondták neki a levezető körben

    Bármi legyen is az igazság, a Haas utólag elmondta, hogy természetesen nem Schumachernek szólt a tiltás, hanem annak, hogy 38 órával később a VF-22-esnek már a keddi teszten kellett szolgálatot teljesítenie, és nem akarták, hogy a távozó versenyzőjük egy pillanatnyi figyelmetlenségből adódóan összetörje a kocsit, vagy a túlzott igénybevétel megrongálja a váltót vagy a kuplungot.

    3 pálya, 6 szakasz a 2022-es Mikulás Rallyn – Versenykiírások 

    0

    Az idei magyar rallysport szezonből még két tétnélküli verseny van hátra, elsőként december 4-én jön a Veszprém környéki Mikulás Rally. 

    Idén közvetlenül Mikulás napja előtt, december 4-én rendezik a veszprémi Mikulás Rallyt, melyen három pályán összesen hat szakasz vár a versenyzőkre. 

    Licences versenykiírás

    Amatőr versenykiírás

    Megrázó vallomás: óriási balesete után súlyos agyvérzése volt Fittipaldi F1-be igyekvő unokájának

    0

    Döbbenetes dolgot árult el bátyja a kétszeres Forma-1-es világbajnok Emerson Fittpaldi 21 esztendős, Forma-2-ben versenyző unokájáról. A Haas tartalékjaként tevékenykedő Pietro Fittipaldi felfedte, hogy a nemrég a Red Bull által a bikások juniorprogramjába szerződtetett öccsének tavaly súlyos agyvérzése volt a szaúd-arábiai rajtbaleset után.

    Nem úszta meg „csak” egy sarokcsonttöréssel a tavalyi szaúd-arábiai Forma-2-es hétvége főfutamán történt brutális rajtbalesetet Enzo Fittipaldi, a kétszeres Forma-1-es világbajnok Emerson Fittipaldi 21 esztendős unokája. A Charouz versenyzője a rajtnál belerohant az állva maradt Théo Pourchaire autójába, ami azonnal véget vetett a tavalyi évének, ám nem sokon múlt, hogy ennél sokkal nagyobb baj történjen. Hogy micsoda, arról a Haasszal a fiatal pilóták abu-dzabi tesztjén résztvevő Pietro Fittipaldi árult el részleteket.

    Pietro Fittipaldi, Haas, abu-dzabi teszt
    Pietro Fittipaldi az abu-dzabi teszten Fotó: Haas F1 Team

    „Elképesztő munkát végzett az idén – mondta az öccséről. – Tavaly volt egy nagy balesete, amelyben eltörte a sarkát. Sok ember nem tudja, de amikor tavaly itt teszteltem [az abu-dzabi fiatal pilóták tesztjén], majd elkaptam a COVID-ot és 14 napra karanténba kerültem, ő akkor repült haza, és kiderült, hogy agyvérzése van. Amikor rájöttek, ment a sürgősségire. Nagyon súlyos agyvérzése volt, úgyhogy agyműtétet kellett végrehajtani rajta meg minden.”

    „Azt gondoltuk, hogy nem lesz képes visszatérni a [2022-es] szezon elejére. Nyilván rendbejött a műtét után, de nagyon kevésen múlt, és úgy tért vissza, hogy a csont nem forrt teljesen össze. Küszködött az első két versenyhétvégén, utána viszont hatalmas idényt futott, hat dobogós helyezést ért el és az utolsó hétvégén is harcban volt a legjobb háromba kerülésért. A fináléban nem neki kedvezően alakultak a dolgok, de így is elég jól teljesített, és nagyon boldog vagyok amiatt, hogy aláírt a Red Bullhoz. Tudom, hogy mennyire jó Enzo, és az álma az, hogy ő is versenyezhessen a Forma-1-ben” – nyilatkozta a 26 éves Fittipaldi, aki elmondta, annyit segít majd öccsének, amennyit csak tud, és „kiba..ottul csodálatos lenne”, ha egy napon együtt versenyezhetnének a Forma-1-ben.

    Legendás pilóta unokája csatlakozott a Red Bullhoz

    Ami öt évvel fiatalabb öccsét illeti, az idei szezonjával új életet lehelt a karrierjébe, ami megbicsaklani látszott, amikor az őt 2016 óta támogató Ferrari az FIA F3-as sorozatában gyengén sikerült (dobogóra sem állhatott és 15. lett az összetettben) 2020-as bemutatkozó idényt követően megvált tőle.

    Ezután Enzo inkább az Egyesült Államokban próbált szerencsét, de az Indy Pro 2000-ben mindössze egy versenyen vett részt, mielőtt visszatért Európába, hogy újra az F3-ban versenyezzen. De nem vitte végig az évet, ugyanis váratlan lehetőséget kapott a Charouz-tól az F2-ben, amellyel elég jól élt is a balesetéig.

    Az áttörés azonban az idén jött el, amikor a visszafogottabb szezonkezdet – most már tudjuk miért – után elkezdtek jönni az eredmények, köztük az említett hat darab dobogós helyezéssel. Ennek köszönhetően az utolsó versenyhétvégének a bajnoki tabella hatodik helyén vágott neki úgy, hogy akár dobogós is lehet, de a sprintfutamon Jehan Daruvala kiütötte őt, így végül csak az összetett 8. helyén zárt.

    Hatalmas baleset történt az F2-es szezonzárón (videó)

    Eközben a Red Bull érdeklődését is felkeltette, és az energiaitalos csapat leigazolta őt a junior programjába, így jövőre már az F2-ben élcsapatnak számító Carlinnál versenyez a japán Super Formulába átigazoló, szintén Red Bull-junior Liam Lawson helyén. Amennyiben pedig szeretne az F1 közelébe kerülni, 2023-ban mindenképpen a bajnoki címért kell majd harcolnia.

    Abu-Dzabiban már a Carlinnal tesztelt: