Lewis Hamilton alighanem le fogja tarolni az internetet (vagy már letarolta) a minap az Instagramjára feltöltött videóval, amelyben úgy néz ki, mintha a Halálos iramban: Tokiói hajsza című filmből lépett volna ki.
Az idei Forma-1-es szezon vége után három nappal a kedden még Abu-Dzabiban tesztelő Lewis Hamilton kijött azzal a videóval, amire valószínűleg még a legvadabb fantáziával megáldott rajongói sem számítottak. A hétszeres világbajnok ugyanis közzétett egy zenés klippet arról, ahogy Tokióban (vélhetően a Japán Nagydíj idején volt a forgatás) kocsikázik, majd vadul pörög egy fehér Nissan Skyline GT-R R34-el.
A Mercedes pilótája többször hangoztatta, hogy nem igazán szeret közúton vezetni, és nem is nagyon szokott. Erre utalt a poszthoz fűzött egy soros megjegyzéssel is: „Csak a pályán szeretek vezetni, de teszek kivételt.” A 37 esztendős versenyző szemmel láthatóan nagyon élvezte a mostani kivételt, hiszen úgy megfüstöltette a Nissant, hogy még a váltókar mellett is füst szivárgott be az utastérbe.
Amennyire pedig a felvételekből le lehet szűrni, a Mercedes veteránja egy elzárt területen szórakozott, a közúton készült felvételek pedig minden bizonnyal fel vannak gyorsítva, hogy a száguldás érzetét keltsék.
A videót 2 óra alatt több mint 700 ezren látták Hamilton Instagramján, úgyhogy nem kell nagy jóstehetség hozzá, hogy kijelentsük, több milliós nézettsége lesz. (aki zenével is megnézné a tokiói őrültködést, az ITT megteheti)
Az FIA sárga lapot adott a Japán Rallynak, miután több biztonsági probléma adódott az idei verseny során. A szövetség ugyanakkor hangsúlyozta, szeretné megtartani a versenyt a naptárban.
12 év után rendezték meg idén ismét a Japán Rallyt WRC futamként, azonban ez mégiscsak egy teljesen új rendezvény volt, hiszen korábban murvás szakaszok szerepeltek a programban és változott a verseny által érintett környék is, hiszen idén Toyota városában rendezték.
A verseny azonban főként az első napon nem várt problémákkal szembesült. Már a pénteki első szakaszon kigyulladt Dani Sordo és Cándido Carrera Hyundai i20 N Rally1-es autója, azonban szerencsére meg tudott állni a spanyol páros egy olyan részen, ahol a környező növényzet nem tudott kigyulladni. Sordo és navigátora nem volt életveszélyben, ugyanakkor csak a gyorsan kiérő kisebb tűzoltó egységek segítségére tudott számítani, hiszen a hivatásos, nagy járművekkel rendelkező tűzoltók csak egy óra múltán értek a helyszínre, amikor már az autó sem égett.
Ugyancsak péntek reggel egy civil autós hajtott a nap harmadik szakaszára, akivel néhány WRC2-es versenyző is találkozott.
Mindezek után nem csoda, hogy az FIA sárga lapot adott a rendezvénynek.
“A sárga lap egy figyelmeztetés, ugyanakkor lehetőséget ad arra is, hogy az FIA egy külön bizottsága segítségével megoldásra kerüljenek a problémák – mondta Andrew Wheatley, az FIA rally igazgatója a Dirtfishnek. – A rendszer segítségével minden biztonsági probléma megoldható. A figyelmeztetés ellenére még a futam maradhat a WRC naptárában, azonban a következő futamon és előtte a problémás területekre külön lehet figyelni. Nyilván senki nem szeretne olyan versenyen indulni, mely tele van biztonsági problémákkal.”
Az FIA szeretné, ha a Japán rally a jövőben is WRC futam maradhatna.
“Ez a verseny a világbajnokság egyik ikonikus versenye lehet. A verseny központja a világ egyik legnaghyobb autógyártójáról elnevezett váűrosban található, valamint olyan országban rendeznek WRC futamot, ahgol az autógyártók döntő része működik. Az idei futam során szinte az összes Japánban található gyártó képviselőjével találkoztunk. Emellett a verseny szakaszai komoly kihívást jelentenek, és nagyszerű a környező táj is. Ezért Japánnak van helye a WRC naptárban.”
A Red Bull bejelentette: Daniel Ricciardo visszatér a csapathoz a 2023-as szezontól.
Miként azt Helmut Marko elszólása után gyakorlatilag biztosra lehetett venni, Daniel Ricciardo immár hivatalosan is visszatért a Red Bullhoz, hogy a világbajnok istálló teszt és harmadik számú pilótája legyen 2023-ban. A csapatnál 2014 és 2018 között versenyző, ez idő alatt hét győzelmet szerző ausztrál pilóta a McLarentől távozott, miután az utóbbi két évben nem hozta az elvárt teljesítményt, és korábbi munkaadójánál lelt menedéket.
„A mosolyom mindent elmond. Őszintén izgatott vagyok, hogy harmadik számú pilótaként visszatérek a Red Bull Racinghez. Így is annyi kedves emlékem van az itt töltött időmből, és őszintén hálás vagyok azért, ahogyan Christian, Dr. Marko és az egész csapa fogadott. Nagyon vonzó, hogy hozzájárulhatok és részese lehet az F1 legjobb csapatának, miközben ez időt ad arra, hogy feltöltődjek és újrafókuszáljak. Alig várom, hogy a csapattal legyek és támogassam őket a szimulátorban, a teszteken és a reklámtevékenységben. Gyerünk!.”
Az F1-es karrierjébe a Red Bullnál új életet lehelni szándékozó ausztrál elsősorban a szimulátoros munkában fog segédkezni, de tesztelheti is majd az autót (várhatóan a Pirelli gumitesztjein léphet pályára), illetve különböző marketingtevékenységekben vesz részt, amelyek során a Red Bull bemutatóautójában is láthatjuk majd.
Horner és Ricciardo a bejelentéshez készült fotózáson is nagyon jókedvű volt Fotó: Red Bull Content Pool
„Nagyszerű visszahozni Danielt a Red Bull-családba, hatalmas tehetség és briliáns karakter – mondta Ricciardóról Christian Horner csapatfőnök. – Tudom, hogy az egész gyár izgatott a hazatérése miatt. Teszt és harmadik számú pilótaként Daniel megadja nekünk az esélyt, hogy változatosak legyünk, segíteni fogja az autó fejlesztését, és támogatni fogja a csapatot a tapasztalatával és tudásával arról, hogy mi kell a sikeressé váláshoz az F1-ben. Nagyon örülünk, hogy ismét együtt dolgozhatunk vele, és várjuk, hogy mi mindent ad hozzá a csapathoz 2023-ban.”
Jövőre komoly tesztelési program vár a Rally2-es Toyotára, melyet a Japán Rallyn mutattak be. A Toyota tesztelési céllal pedig versenyeken is indítja az autót.
Juha Kankkunen vezetésével a Japán Rallyn mutatta be Rally2-es autóját a Toyota, az autóra jövőre komoly tesztprogram vár, majd a versenyzők várhatóan 2024-ben vehetik meg az első járműveket.
Az első tesztek Juho Hanninen vezetésével zajlottak idén októberben, azonban jövőre a Toyota felkérte Norihiko Katsutát, Takamoto Katsuta édespaját, hogy a Japán Rally Bajnokságban indulva szintén tesztelje az új autót.
“A következő szezon nagy próbatétel lesz a Rally2-es GR Yaris számára – mondta Akio Toyoda, a japán gyár vezérigazgatója. – A kihívás nem csak egy nyerő autó készítését jelenti, szeretnénk ha az ügyfeleink majd egy sikeres autót vehetnének meg. A tesztprogramra felkértem Norihiko Katsutát, hogy a Japán Rally Bajnokságban induljon az autóval.”
Norihiko Katsuta 2021-ben megnyerte a Japán Rally Bajnokságot, idén pedig második lett Heikki Kovalainen mögött.
“Előfordulhatnak eleinte problémák is az autóval – mondta Toyoda. – Azonban ezeket igyekszünk megoldani, hogy végül valóban egy nyerő autót adhassunk a vevőknek.”
Már nem Lewis Hamilton a legjobban fizetett Forma-1-es pilóta. A hétszeres világbajnokkal legutóbb 2012-ben történt meg ez.
Miután 2021-ben elcsente előle a világbajnoki címet, 2022-ben Max Verstappen már nemcsak a pályán, hanem a fizetések terén is túlszárnyalta Lewis Hamiltont a Forbes legújabb összesítése szerint. A Mercedes pilótája 2013 óta minden évben a legjobban fizetett Forma-1-es pilótának számított, ebben az évben azonban már a holland kétszeres világbajnok mondhatja el magáról ezt évi 60 millió dolláros adózás előtti jövedelemmel, amelybe a fizetése és a különböző bónuszok is beletartoznak.
Hamilton a második helyre azért még így is odafért kevésnek így sem mondható 55 millió dollárral, míg a harmadik helyet a Mercedes versenyzőjét legutóbb megelőző, 2012-ben a legjobban fizetett F1-es pilótának számító Fernando Alonso foglalja el évi 30 millió dollárral.
Verstappen a fizetések terén is Hamilton fölé kerekedett Fotó: LAT Images
Ezekbe az összegekbe ugyanakkor nem számítanak bele a szponzorpénzek, elsősorban azért, mert más sportágakhoz képest az F1-es pilótáknak viszonylag korlátozottak a lehetőségeik ezen a téren, és a Forbes szerint nem is sokan keresik az efféle megállapodásokat, és csak a csapatuk vagy annak szponzorai által előírt kötelezettségeknek tesznek eleget.
Éppen ezért az évi 1 millió dolláros bevételt is csak kevesen haladják meg. Hamilton és Verstappen persze igen, előbbi 8 milliót, utóbbi 2 milliót tehet zsebre az amerikai magazin szerint.
Hogy a tíz legjobban fizetett F1-es pilóta által zsebre tett 264 millió dollár miként oszlik el, és hogyan alakul a sorrend a harmadik helytől lefele, az alábbi táblázatban nézheti meg. Az étékek millió dollárban értendők.
Fizetés
Bónusz
Összesen
1.
Max Verstappen
40
20
60
2.
Lewis Hamilton
55
0
55
3.
Fernando Alonso
30
0
30
4.
Sergio Pérez
10
16
26
5.
Charles Leclerc
12
11
23
6.
Sebastian Vettel
15
2
17
6.
Daniel Ricciardo
15
2
17
8.
Carlos Sainz
8
7
15
9.
Lando Norris
5
6
11
10.
George Russell
3
7
10
Abban nincs nagy meglepetés, hogy a három topcsapat mindegyik versenyzője ott van a legjobb tízben, de az furcsa lehet, hogy a Ferrari sztárjaként Charles Leclerc Sergio Péreznél is kevesebbet vihet haza, míg George Russellnél mindkét McLaren-pilóta többet kap. A fiatal brit a következő szerződésével alighanem már többet fog keresni, hiszen első Mercedesnél töltött idényében legyőzte Lewis Hamiltont az összetettben, ráadásul a hétszeres világbajnokkal ellentétben futamot is nyert, illetve pole pozíciót is szerzett.
Az FIA az költségcsökkentés miatt tovább csökkentheti a WRC csapatok tesztelési lehetőségeit a saját tesztterületen kívül.
Idén Minden WRC gyártó egy napot tesztelhetett versenyzőivel a futamok előtt, szigorítás csak annyi volt, hogy a nem Európai versenyekre is az öreg kontinensen kellett készülni.
A francia Autohebdo oldal szerint jövőre úgy készül csökkenteni a költségeket az FIA, hogy a csapatok csupán 21 napot tesztelhetnek saját teszterületeiken kívül.
A Rallit.fi oldal információja szerint ezt a tervet még a Motorsport Világtanács decemberi ülésén jóvá kell hagyni. A finn oldal azt is kiszámolta, hogy a 21 napos teszt gyakorlatilag fél napos teszteket jelentene a versenyzők számára a tervezett 14 futam mellett.
A csapatok vélhetően ha életbe lép az új tesztszabály, úgy még többet gyakorolnának a saját teszterületeiken, mely a Hyundai és a Toyota esetében Közép-Finnországot, az M-Sportnál pedig az Egyesült Királyságot jelenti.
Richard Millener, az M-Sport csapatvezetője elárulta, hogy Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet, Ott Tanak és Sébastien Loeb jövője is elképzelhető az M-Sportnál, azonban december közepéig van idejük a tárgyalásokra.
“A Monte-Carlo Rally nevezési határideje december 16-án jár le, így addig van lehetőségünk tárgyalni a versenyzőkkel – mondta Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke a WRC hivatalos oldalának. – Van még nagyjából egy hónapunk a tárgyalásokra. Nagyon sok lehetőséggel számolunk a jövő évi felállást illetően.”
Millener elárulta, hogy Gus Greensmith és Pierre-Louis Loubet mellett Sébastien Loebbel és Ott Tanakkal is folynak a tárgyalások, ugyanakkor Adrien Fourmaux-t nem említette.
“Gus és Pierre-Louis is sikeres szezont zárt idén, szeretnénk velük folytatni a munkát a jövőben is. Sok versenyzővel beszélünk, köztük Ott Tanakkal és Sébastien Loebbel is. Bízunk benne, hogy jövőre versenyképes csapatunk lesz. A Sebbel való együttműködés minden esetben az év csúcspontja volt, különleges pillanat volt a Monte megnyerése.”
Amíg Loeb csak részmunkaidőben szeretne versenyezni 2023-ban, addig Tanak teljes szezonban gondolkozik.
Elterjedt egy pletyka egy negyedik csapatról is a Monster támogatásával, ahol Tanak és Oliver Solberg indulhatna Ford Pumával.
Elvégezte feladatát, így most távozik az FIA kötelékéből Shaila-Ann Rao ideiglenes főtitkár, akinek neve az utóbbi hónapokban a Red Bull költségplafon-botránya kapcsán merült fel rendszeresen.
Távozik a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA) Shaila-Ann Rao, motorsportért felelős ideiglenes főtitkár. A korábban a Mercedesnek dolgozó szakember az elnökváltás utáni átmeneti időszakban volt hivatott segíteni Mohammed bin Szulajm elnök csapatát, és miután az FIA közleménye szerint ezt sikeresen megtette, „értékes támogatást nyújtva” az elnöknek és a szervezetnek ezen időszak során, most továbbáll. „Az FIA megköszöni Shaila-Ann támogatását, amit ezen időszak során nyújtott” – írták a közleményben.
„Szeretném az FIA-nál dolgozó összes ember nevében megköszönni Shaila-Ann felbecsülhetetlen hozzájárulását, amelyek a motorsport ideiglenes főtitkáraként tett egy, a szervezet számára fontos átmeneti időszakban. Shaila-Ann különösen nekem nyújtott nagyszerű támogatást a Forma-1-el kapcsolatban, és közben mindig profi és becsületes módon járt el” – olvashatók az FIA elnökének szavai.
Mohammed bin Szulajm a becsületességet alighanem nem véletlenül emelte ki, Rao ugyanis már a kinevezésekor sem részesült kitörő fogadtatásban több istálló részéről sem, lévén a korábbi, FIA-nál töltött időszakát követően a Mercedes jogi tanácsadójaként, majd Toto Wolff különleges tanácsadójaként dolgozott.
Shaila-Ann Rao neve a Red Bull költségplafon-botránya után került elő ismét, amikor az energiaitalos csapat a nevének említése nélkül ugyan, de egyértelműen rá célozva vádolta meg az FIA-t azzal, hogy az egyik embere szivárogtatta ki a Red Bull költségtúllépésével kapcsolatos információkat a Mercedesnek még a vizsgálat lezárulta előtt. „Több mint elképesztő, hogy miként állt elő ezekkel a számokkal. Masszív túlköltekezésről beszél, úgyhogy valahol egy téglának kell lennie az FIA-n belül” – jelentette ki korábban Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója Wolffnak üzenve.
Horner pedig a költségplafonügy lezárulta után is hangoztatta, hogy az FIA-nak belső vizsgálatot kell folytatnia, és magyarázatot kell adnia arra, hogy miként szivároghattak ki a pénzügyi jelentésükkel kapcsolatos információk. Ilyen vizsgálatról azóta sem érkezett hír.
Jövőre kilenc versenyt rendeznek a Mitropa Kupában köztük a Mecsek Rallyval, majd a szezont követően Budapesten kerül sor a díjkiosztóra.
A Mitropa Kupa naptárába jövőre két osztrák, két horvát, két szlovén, valamint egy svájci, egy olasz és a magyar Mecsek Rally került. A szezon első futamát március közepén rendezik Ausztriában, míg az utolsót október végén Svájcban, majd a szezonzáró után egy hónappal Budapesten kerül sor a díjkiosztóra.
Mitropa Kupa 2023 versenynaptár 2023. március 17-18. Rebenland Rallye (AUT) 2023. április 14-15. Lavanttal Rallye (AUT) 2023. április 27-30. Rally Opatija (CRO) 2023. május 26-27. AMTK Rally Velenje (SVN) 2023. június 15-17. Mecsek Rallye (HUN) 2023. július 07-08. Rally Casentino (ITA) 2023. szeptember 08-09. Rally Kumrovec (CRO) 2023. szeptember 22-24. Rally Nova Gorica (SVN) 2023. október 26-28. Rallye du Valais (SUI) 2023. november 25. Díjkiosztó Budapest (HUN)
Ennél jobb már csak az lenne, ha minél több magyar versenyző szerezne bajnoki címet is.
Kedden, a Pirelli gumitesztjével és a fiatal pilóták tesztjével zárta le az idei szezont a tíz F1-es csapat, köztük az Aston Martin, amely autóba ültette az Alpine-tól átigazoló Fernando Alonsót. A kétszeres világbajnok a teszt után megosztotta, min lepődött meg kellemesen, és miért nem az volt számára a legfontosabb, hogy milyen a silverstone-i istálló idei autója.
Fernando Alonso kellemesen meglepődött, miután először vezette az Aston Martin idei autóját. A csapatot váltó kétszeres világbajnok a többi, hasonló cipőben járó pilótához hasonlóan már az Abu-dzabi Nagydíj utáni hétfőn megkezdte az ismerkedést új munkahelyével (elmondása szerint ő volt az első, aki megérkezett aznap a paddockba), kedden pedig a Pirelli gumitesztjén vezethette az AMR22-es versenygépet.
„Nem, most még optimistább vagyok – felelte a tesztnap végén arra a kérdésre, hogy az autóból kiszállva is olyan optimista-e, mint mielőtt beült Sebastian Vettel 2022-es gépébe. – Amikor aláírtam az Aston Martinhoz, 90%-ig voltam boldog. Amikor elkezdtek fejleszteni és erősen fejezték be a szezont, 100%-ig. Ma reggel is 100%-on álltam, de most már 100%-nál is boldogabb vagyok.”
Noha az autót is jónak találta, az öröme elsősorban nem ennek tudható be, állítása szerint ugyanis az idei kocsinak nem sok köze van ahhoz, amivel 2023-ban megkezdik a szezont, ami arra utalhat, hogy az Aston Martin a folytonosság helyett ismét radikális változtatásokkal készülhet.
„Az idei autó egyáltalán nem hasonlít arra, amivel jövőre versenyezni fogunk. Szóval nem arról volt szó, hogy magabiztosan érezzem magam benne vagy bármi ilyesmi, mert nem az idei autó továbbfejlesztett változata lesz. A csapatnak nagyon erős hétvégéje volt, Sebastian elém kvalifikált, úgyhogy szerintem nem volt nagy különbség az Aston Martin és az Alpine között. Alapjában véve én is ugyanazt éreztem, a kocsi nagyon versenyképes volt. Mindkét Aston Martin pontszerző helyen zárt, szóval az autó jó.”
Alonso elmondta, hogy természetesen a kocsi egyensúlyáról és az egyéb, teljesítményt meghatározó tényezőkről is szó volt, a legfontosabb feladata az volt, hogy kényelmesen érezze magát az autóban, amin még dolgozniuk kell, a nap végére ugyanis megfájdult a bal oldala, azaz az ülésen még szükség lesz módosításokra.
„Most fejben végig kell mennem mindenen, amit találtam, az apróságokon is. A legtöbb a kényelemmel kapcsolatos, és nem az autó egyensúlyával vagy viselkedésével. Nem ismertem a váltást vagy a sebességhatárolót jelző hangjelzést, a kijelzőn megjelenő üzeneteket, amikor valamit változtatok, vagy hogy mennyi ideig villannak fel. Ilyen dolgok. Az ember hozzászokik valamihez, most pedig igyekszik alkalmazkodni, hogy az új dolgok is természetessé váljanak. Most ezek a dolgok jelentik a prioritás.”
Mivel az év végéig szerződés köti az Alpine-hoz, és csak a két csapat megegyezése után ülhetett autóba a teszten, Alonso szponzormatricák nélkül, fekete-fehér sisakban és fekete overálban körözött Fotó: Pirelli
A kétszeres világbajnok számára persze hasznos volt, hogy két nappal később, ugyanazon a pályán, ugyanolyan körülmények között tudott közvetlen összehasonlítást végezni az Alpine-nal. Azzal az Alpine-nal, amelybe Renualt-motor dolgozik, míg az Aston Martin Mercedesszel megy. Miután a spanyol életében először vezette a Brixworth-ben kifejlesztett erőforrást, nem igazán akart részletekbe bocsátkozni a különbségekkel kapcsolatban, csak annyit mondott, hogy „más érzés”. Amikor pedig rákérdeztek, hogy jobb-e, mint a Renault, csak mosolygott és megvonta a vállát, amit akár igennek is vehetünk.
Azt viszont elmondta, hogy a megbízhatósággal nem volt baj, noha voltak aggályai ezzel kapcsolatban. „Amikor tegnap este elmondták, hány kilométer van a motorban, aggódtam, mert azt mondtam, ez a szám kicsit magasabb a várakozásaimhoz képest. De 97 kört tettünk meg probléma nélkül, ami mindenképpen kiemelkedő.”
Más miatt is aggódott egy kicsit, de végül ez az aggodalma is alaptalannak bizonyult. „Kicsit aggódtunk a kormány visszajelzéseivel kapcsolatosan, mert az Alpine-nal az első évben sokat, közel öt hónapot kellett ezen dolgoznunk. Úgyhogy volt némi aggodalom, amiről az elmúlt néhány hétben beszéltünk is, de kellemes meglepetés volt, hogy jónak éreztem az Aston Martin kormányrendszerét és nem kellett sok mindenen változtatnunk.”