back to top
2025. december 26. 01:14
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1143

    Az Alpine megfenyegette Alonsót és Ocont

    0

    Brazíliai ütközésük után Fernando Alonso és Esteban Ocon is azt kockáztatta, hogy nem indulhat el a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon.

    Nem tudta le egy éles hangvételű közleménnyel Fernando Alonso és Esteban Ocon brazíliai incidenseit az Alpine. A két pilóta az interlagosi sprint első körében kétszer is egymásnak ment. Először Ocon nem hagyott elég helyet a csapattársának, majd az első kör végén Alonso a célegyenesben megtorpedózta a csapattársát, miközben megpróbálta megelőzni. Ez a manőver mindkettejük futamát tönkretette, a spanyolt ráadásul utólag meg is büntették.

    Alonso a csapattársát hibáztatta, de őt büntették meg – az Alpine főnöke mindkét pilótát kritizálta

    Otmar Szafnauer csapatfőnöke a sprint után élese bírálta a versenyzőit és elmondta, hogy Alonso és Ocon „cserbenhagyták” a csapatot, amely nagy csatában van a McLarennel a konstruktőri negyedik helyért. A spanyol ás a francia versenyző vasárnap aztán javított, és mindketten pontot szereztek, miközben a McLaren nullázott, így 19 pontos hátrányból várhatja az utolsó versenyt.

    A sztori azonban itt nem ért véget, Ted Kravitz, a Sky Sports riportere az Abu-dzabi Nagydíj harmadik szabadedzése során ugyanis közölte, hogy az Alpine megfenyegette Ocont és Alonsót azzal, hogy amennyiben a versenyen is hasonló kakaskodásba kezdenek, lecserélik őket a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra.

    Mindezt később Laurent Rossi, az Alpine vezérigazgatója is megerősítette. „Emlékeztettem őket a szerződésükre és arra, hogy rengeteg versenyző vágyik a helyükre, és sajnálatos lenne két másik pilótával befejezni az évet, még ha ez sokba is kerülne nekem.”

    „Vállalták a felelősséget, és remek munkát végeztek [vasárnap]. Talán mindenkivel megesik az ilyesmi, ez teszi ezeket a versenyzőket elképesztő bajnokká, hogy megvan bennük a gyilkos ösztön. Olykor kicsit túl messzire mennek, de az is a feladatom, hogy ilyenkor visszarántsam őket a földre.”

    Jack Doohan, Alpine, Abu-dzabi Nagydíj
    Jack Doohan nagy lehetőséghez juthatott volna Fotó: Alpine

    Nem ment teljese zökkenőmentesen minden azért a Brazil Nagydíjon sem, Ocon ugyanis kicsit vitatkozott a csapattal, amikor szóltak neki, hogy a biztonsági autós újraindítás után ne tartsa fel Alonsót, de végül nem akadályozta a csapattársát.

    „Azt mondtuk nekik, hogy amennyiben szükség lesz rá, követniük kell az utasításokat, de nem volt csapatutasítás. Eltérő stratégián voltak, és nem tudtuk megmondani, hogy melyik lesz a jobb, mert ez a körülményektől függött. De a tempó és a körülmények alapján megmondtuk nekik, hogy ha kell, megcseréljük a helyezésüket és minden ilyesmi, és együtt kell működniük, amit meg is tettek, ami tökéletes volt” – mondta Rossi.

    Négy éve nem történt olyan, mint az idei szezon utolsó időmérőjén, amelyet Max Verstappen nyert meg

    0

    Max Verstappen szerezte meg a pole pozíciót a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra csapattársa, Sergio Pérez előtt. A holland pilóta több mint két tizedet adott a mexikóinak, akinek a második helye viszont olyasmit jelentett, ami négy éve nem esett meg az energiaitalos csapattal.

    Idei utolsó időmérő edzését teljesítette a szezont Abu-Dzabiban záró Forma-1-es mezőny. És míg az idénytől mindenki búcsúzik, addig néhányan az F1-től is, közülük a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel visszavonul, Mick Schumachernek és Nicholas Latifinek pedig nem maradt ülése.

    A helyi idő szerint este, szokás szerint villanyfényben rendezett kvalifikáció első szakasza valamennyire róluk is szólt, hiszen az utolsó két percnek mindannyian a kieső helyeken vágtak neki: Vettel a 16., Schumacher a 17., Latifi pedig a 20. helyet foglalta el. Végül azonban csak a kanadai maradt ebben a pozícióban, az utolsó gyorskörének végén hatalmas forgalomba kerülő Vettel a remek 6., Schumacher pedig a 16. helyen kieső Kevin Magnussent öt hellyel megelőzve a 11. helyen jutott tovább.

    Nem jött össze a Q2 a dánon és Latifin kívül a Cunoda Jukitól hét hellyel elmaradó Pierre Gasly-nak, valamint a Csou Kuan-jünél a Q1-et kilenc hellyel hátrébb záró Valtteri Bottasnak sem, míg a harmadik szabadedzésen a 10. időt autózó Alex Albon ezúttal csak a csapattársát tudta megverni.

    Ami az élmezőnyt illeti, Verstappen ezúttal hajszállal lenyomta Pérezt és megnyerte a Q1-et a mexikói előtt, akit Sainz, Leclerc, Norris, Vettel, Russell, Hamilton, Csou és Cunoda követett az első tízben.

    A Q1 végeredménye

    A második szakaszt a Mercedesek és a Ferrarik is használt lágy gumikon kezdték, ellenben a Red Bullokkal, akik új abroncsokat tettek fel. Ez meg is látszott az első forduló utáni időeredményeken: Pérez 1:24.419-el vezetett az 1:24.862-t autózó Verstappen előtt, míg a többiek tisztes távolból figyelték őket.

    Hamiltonnak és Russellnek új gumin sikerült közelebb férkőznie, de így is 355 (Hamilton), illetve 521 ezred (Russell) volt a hátrányuk. A hétszeres világbajnoknak a második gyorskörén azonban sikerült javítania, és Péreztől 355 ezreddel elmaradva 5. lett. A mexikóit Leclerc és Sainz követte csupán 1 tizedes lemaradásban, míg Verstappen már 2 tizeddel lassabb körrel lett negyedik.

    Hamilton mögött Norris, Russell, Vettel, Ocon és Ricciardo jutott még tovább, a négyszeres világbajnok tehát utolsó időmérőjén a Q3-ig menetelt, ráadásul úgy, hogy az utolsó Q2-es körén ismét feltartotta az egyik Red Bull – ezúttal Pérez –, ami korábban már kétszer megesett vele.

    A kieső helyeken Alonso, Cunoda, Schumacher, Stroll és Csou lett a sorrend, minden bizonnyal ebből az ötösből Schumacher volt a legelégedettebb, míg Alonso utolsó, Alpine-nal teljesített időmérőjén kikapott Ocontól, de a rádióban azt mondta a mérnökének, hogy „ez rendben van.”

    A Q2 végeredménye

    A Q3-ra némileg fordult a kocka a Red Bullon belül abból a szempontból, hogy az első körök után Verstappen adott több mint 3 tizedet Péreznek, aki Sainzot sem tudta megelőzni, és csak a 3. helyre jött be Leclerc, Hamilton és Russell elé.

    Amíg az élmezőny pihent, az egyetlen szett új gumival maradó Vettel és Ricciardo lejátszotta a külön meccsét, amelyet a négyszeres világbajnok nyert meg kevesebb mint egy tizeddel, így az már biztos volt, hogy a 9.-nél rosszabb pozícióból nem kezdheti utolsó Forma-1-es versenyét.

    Az Q3-végi tűzijátékot az élmezőnyből a két Ferrari nyitotta, és egyikük sem tudta megelőzni Verstappent. Majd jött a holland és 1:23.824-re javított, ami Péreznek is túl sok volt, viszont a mexikói a két Ferrarit átugrotta, és 228 ezredre lemaradva a csapattársától bejött a második helyre, ezzel a 2018-as Mexikói Nagydíj óta a Red Bull először bérelte ki az első sort egy időmérő edzésen.

    A Mercedesek nem tudtak beleszólni az élen zajló csatába, Hamilton három ezreddel verte meg Russellt az ötödik rajtkockáért, de Verstappentől közel 7 tizedet kapott. Mögöttük Lando Norris lett a hetedik, Esteban Ocon a nyolcadik, Sebastian Vettel a kilencedik és Daniel Ricciardo a tizedik.

    Az Abu-dzabi Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

    Lappi tettét sokan nem bocsátanák meg, de Toyoda nem haragszik 

    0

    Esapekka Lappi 2018 után 2022-ben is elhagyta a Toyota Gazoo Racinget, ezt pedig jó eséllyel nem bocsátanák meg sokan, azonban Akio Toyoda nem haragszik a finn versenyzőre. 

    Esapekka Lappi 2017-ben a Toyota csapatával léphetett a WRC csúcskategóriájába, amit még abban az évben a Finn Rally megnyerésével hálát meg. A finn versenyző 2018 végén elköszönt a csapattól, majd a következő évben a Citroen Racinghez, 2020-ban pedig a Citroen WRC-ből való távozása után az M-Sporthoz igazolt. Lappi mivel 2021-ben nem szeretett volna fizetni a fordos csapatnak a versenyzési lehetőségért inkább csak néhány versenyen indult a WRC2-ben, majd az utolsó futamán már is Toyotába ült. A Finn Rallyn elért negyedik helye után idén Lappi Sébastien Ogier-vel felváltva a japán gyártó fő csapatának harmadik autóját vezette. A szezon után azonban ismét csapatot váltott, és 2023-ban már a Hyundaijal teljesít egy egész szezont. 

    Sokan talán nem bocsátanák meg Lappi tettét, azonban a Toyota vezérigazgatója szép üzenettel búcsúzott a finn versenyzőtől. 

    “Esapekka és Janne (Ferm, navigátor) köszönjük, hogy velünk versenyeztetek ebben az évben – írta Akio Toyoda az üzenetében. – Bár jövőre már más csapatban indultok, örömmel találkozok veletek majd a dobogón ismét. Arra azonban ügyeljetek, hogy még egyszer ne tegyétek az autót háromszor tetőre.” 

    Lappi a Finn Rallyn végzett úgy dobogón, hogy előtte háromszor borult a Yaris Rally1-gyel. 

    Toyoda már nagyon várja az új szezont is. 

    “Bár a szezon még csak most ért véget, nagyon várom már a következőt, amikor újra a csapattal lehetek. Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen címvédőként vélhetően nagyobb nyomás alatt versenyezhet jövőre, azonban nagy segítség lehet számukra Sébastien Ogier, aki már tudja kezelni az ilyen nyomást.” 

    Megvan az ítélet: nem büntették meg a piros zászló alatt előző Hamiltont

    0

    Noha a felügyelők megállapították, hogy Lewis Hamilton egyértelműen piros zászló alatt előzött az Abu-dzabi Nagydíj harmadik szabadedzésén, nem büntették meg a Mercedes világbajnokát.

    Megúszta a büntetést az Abu-dzabi Nagydíj harmadik szabadedzésén Kevin Magnussent piros zászló alatt megelőző Lewis Hamilton. A hétszeres világbajnok a Pierre Gasly defektje után életbe léptetett piros zászlós fázis alatt látszólag Lando Norrist és Kevin Magnussent is megelőzte, ami tilos.

    A felügyelők azonban a pilóta és a csapat képviselőjének meghallgatása, valamint a versenybírói rendszer adatai, a telemetria, a csapatrádió és a fedélzeti kamerás felvételek vizsgálata után úgy döntöttek, hogy nem szabnak ki büntetést Hamiltonra.

    Indoklásukba azt írták, hogy Hamilton „kétségtelenül” közvetlenül azután előzte meg Magnussen Haas-Ferrarijét, hogy a piros zászló érvénybe lépett. Hamilton elmondta, hogy gyorskörön volt, de amint meglátta a piros jelzést, azonnal elvette a gázt és a fékre lépett, miközben a tükörbe nézett, hogy van-e mögötte valaki. Eközben pedig elhaladt Magnussen mellett.

    A felügyelők a 2021-es Holland Nagydíjon Max Verstappennel történt „hasonló, de nem megegyező” esetet vették alapul precedensként, az FIA számára elérhető (és nem a csapat által biztosított) telemetriai adatok pedig egyértelműen megmutatták, hogy „a piros zászló megjelenésekor a versenyző azonnal elvette teljes mértékben a gázt, majd azonnal határozottan fékezett.” Továbbá Hamilton sebessége „ezen a ponton 288 km/h volt, míg Magnussené 126 km/h, azaz a két autó között 162 km/h-s sebességkülönbség állt fenn.”

    A felügyelők ezért arra jutottak, hogy Hamilton „azzal, hogy azonnal és biztonságos módon csökkentette a sebességét a piros zászló megjelenése utáni legkorábbi pillanatban, minden ésszerű tettet végrehajtott annak érdekében, hogy megfeleljen a szabályoknak.”

    A felügyelők hangsúlyozták, hogy technikai értelemben Hamilton a Nemzetközi Sportkódex ide vonatkozó pontját, de mivel em tudta elkerülni Magnussen megelőzését, nem részesül büntetésben.

    Pérez volt a leggyorsabb, Hamiltont megbüntethetik az időmérő előtt

    Hamarosan jövünk a részletekkel….

    Hatalmas baleset történt az F2-es szezonzárón (videó)

    0

    Hatalmas bukással indult a Forma-2-es sprintverseny Abu-Dzabiban. Enzo Fittipaldi és Jehan Daruvala akadtak össze a tempós hármas kanyarban, majd mindketten a védőfalnak csapódtak. Szerencsére senki nem sérült meg.

    Csupán néhány kanyart tudott megtenni a mezőny a Forma-2 szezonzáró hétvégéjének szombati sprintfutamán, mielőtt piros zászlóval félbe kellett szakítani a versenyt, mert Jehan Daruvala és Enzo Fittipaldi a falnak csapódott. A bukást az okozta, hogy az indiai versenyző nagy tempónál megcsúszott, és bár korrigált, közben az autójának jobb eleje eltalálta Emerson Fittipaldi unokájának autóját.

    A nagyobbat Daruvala kapta, mivel frontálisan fúródott a Tecpro-falba, nehezebben is szállt ki, mint az oldalról becsapódó brazil, de szerencsére mindketten saját lábukon hagyták el a baleset helyszínét. A verseny magyar idő szerint 14 órakor folytatódott.

    Videón az esés:

    Mindketten megúszták:

    Érik az újabb Red Bull-botrány? – Korábbi F1-es pilóta szerint is csalt Pérez

    0

    Továbbra is téma az F1-es paddockban Sergio Pérez szándékosnak tűnő monacói balesete, amelyet az FIA kivizsgálna, ha valaki hivatalos panasszal élne, a rivális csapatok azonban nem akarják bolygatni az ügyet.

    A Brazil Nagydíj óta folyamatosan zajlanak a találgatások arról, hogy vajon Sergio Pérez szándékosan csapta-e a falhoz az autóját az idei Monacói Nagydíj időmérőjének végén, ezzel megakadályozva Max Verstappent abban, hogy megelőzze őt, vagy sem. A pletykák akkor indultak be, amikor a holland pilóta egyértelműsítette, hogy egy múltbeli esemény miatt nem volt hajlandó elengedni Pérezt Interlagosban, de ennél többet sem ő, sem a csapat nem mondott azóta sem, Pérez pedig kerek-perec letagadta, hogy szándékosan hibázott volna.

    Itt a bizonyíték, hogy Pérez szándékosan törhette össze a Red Bullt Monacóban

    A csapat és a pilóták reakciói a csalást kiáltó hangokra, valamint Pérez monacói fedélzeti kamerás felvételei és telemetriája azonban nagyon erősen arra utal, hogy nem volt véletlen a baleset. Hogy az eset „nagyon furcsa”, és nem nagyon van rá a szándékosságon kívül más magyarázat, azt ez az F1-es adatelemzéssel foglalkozó, egy mérnök által kezelt Twitter-oldal is levezette, ami után „számtalan sértést” és még „vállalati fenyegetéseket” is kapott. Sőt, elmondása szerint egy korábbi F1-es pilóta – akinek a nevét természetesen nem árulta el –, illetve egy autóversenyző, a kétszeres VLN Endurance-bajnok Bradley Philpot is egyetértett vele.

    Ezért nehéz elhinni Péreznek, hogy nem akarta elcsalni a monacói időmérőt

    Az FIA csak ebben az esetben vizsgálódna

    Mindez persze kevés ahhoz, hogy Pérez ellen FIA-vizsgálat induljon, Mohammed bin Szulajm FIA-elnök szerint ehhez ugyanis az kell, hogy valaki hivatalos panaszt nyújtson be. Máskülönben szerinte nincs szükség a szövetség beavatkozására.

    „Senki nem mondta azt, hogy ki akarja vizsgáltatni az esetet. De ha van mit kivizsgálni, akkor örömmel megtesszük. Amit őszintén mondhatok, hogy nem ódzkodom vagy nem félek megtenni ezt, ha ilyesmi merül fel. Nem fogok elbújni előle. Még fel is fogom emelni a kezem, ha van bármilyen FIA-t érintő ügy. Ha nem ezt tenném, soha nem fejlődnénk. Ezt garantálhatom” – jelentette ki az elnök.

    Amennyiben bebizonyosodnak, hogy Pérez szándékosan tette, amit tett, az természetesen súlyos szabályszegésnek minősülne.

    A Mercedes és a Ferrari sem akar vizsgálatot

    Hogy lesz bármilyen vizsgálat az ügyben, az egyre valószínűtlenebbnek tűnik azután, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke kijelentette: nehéz lenne bizonyítani a szándékosságot, és amúgy sem akar egy újabb „PR-krízist” látni.

    „Nincs meg az adatunk, mivel Monaco mindig elég rossz a GPS szempontjából. Hosszú ideje ismerem Sergiót. Egy pilóta tényleg direkt a falhoz csapná az autóját, kockáztatva ezzel a váltó épségét? Azzal, ahogy történt, a rajtrács végén találhatta volna magát. Szerintem, ha valaki le akarja parkolni az autóját, akkor már utat választ. Szerintem elég PR-krízis történt az utóbb hetekbe e körül a csapat körül, és nincs szükség egy újabbra” – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke, akihez Mattia Binotto is csatlakozott.

    Új részletek a Verstappen–Pérez botrányról – ekkor ismerhette be a mexikói a szándékosságot

    „Nagyon nehéz kívülről megítélni, hogy mi történt Monacóban. Nem hiszem, hogy meg tudjuk, és ez nem is a mi, hanem az FIA dolga. Biztos vagyok benne, hogy akkor megvizsgálták, most pedig előre kell tekintenünk” – mondta a svájci olasz.

    „Elég rég történt, úgyhogy szerintem nekünk sportként gyorsabban kell cselekednünk, ha olyasmit látunk, amit ki kell vizsgálni – közölte Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója. – Monaco rég volt, és ez a vonat már elment.”

    Pérez volt a leggyorsabb, Hamiltont megbüntethetik az időmérő előtt

    0

    Sergio Pérez volt a leggyorsabb az Abu-dzabi Nagydíj harmadik szabadedzésén, de nem ez volt az időmérő előtti utolsó gyakorlás legfontosabb történése, hanem az, hogy a harmadik időt elérő Lewis Hamilton két autót is megelőzött a Pierre Gasly Alpha Taurijáról leszakadt törmelék miatt életbe léptetett piros zászlós megszakítás alatt, ezért jó eséllyel büntetéssel néz szembe a kvalifikációra. Az esetet a felügyelők a szabadedzés után vizsgálják.

    Kettős Red Bull-elsőséget hozott az Abu-dzabi Nagydíj harmadik, egyben utolsó szabadedzése, amelyen Sergio Pérez zárt az élen Max Verstappen előtt. A még nappal (az időmérő már villanyfényben lesz) rendezett gyakorláson a két Mercedes foglalta el a képzeletbeli második sort Lewis Hamilton-George Russell sorrendben, de könnyen lehet, hogy a hétszeres világbajnok a jó tempója ellenére nem fog tudni csatába szállni a pole pozícióért a magyar idő szerint 15 órakor kezdődő kvalifikáción.

    A Mercedes veteránja ugyanis a felvételek tanúsága szerint Lando Norrist és Kevin Magnussent is megelőzte piros zászló alatt, amit Pierre Gasly defektje, pontosabban az Alpha Tauriról annak következtében leszakadó keréklégterelő miatt lengettek be. Hamilton esetét a felügyelők vizsgálják, és ha bűnösnek találják, hátrasorolásos büntetést kaphat.

    Norris azonnal jelentette, hogy Hamilton őt és Magnussent is megelőzte

    Ami az eredményeket illeti, Pérez az egész edzésen jó tempót diktált, és féltávnál is ő vezetett 1:25.861-es, még közepes keveréken elért idővel, amikor a furcsa vibrációra panaszkodó Gasly defektje törmeléket szórt a pályára. A tréning első felét teljes egészében kihagyó Max Verstappen csak az újraindítás után csatlakozott a többiekhez, és bár egyből lágy gumikon kezdett, nem tudta megelőzni a csapattársát, akit viszont Hamilton 1:25.824-el átugrott lágyakon.

    Az időmérő-szimulációs körök azonban még hátra voltak. Amikor elkezdtek friss lágy szetten kiszállingózni a pilóták, rövid időre Alex Albon neve is feltűnt az élmezőnyben, amikor a negyedik helyre ugrott előre a Williamsszel, majd George Russell vette át a vezetést 1:25.395-tel.

    Nemsokára azonban Pérez és Hamilton is megelőzte őt, előbbi 1:24.982-es körét azonban lila első szektora ellenére Verstappen sem tudta megdönteni. Ami a Ferrarikat illeti, mindketten javítani tudtak a hajrában, de még az ötödik helyen végző Lando Norrist sem tudták elkapni.

    Sebastian Vettel a 9. helyen zárta utolsó Forma-1-es szabadedzését, míg a 10. helyet a remek tempót mutató Alex Albon foglalta el.

    Az Abu-dzabi Nagydíj harmadik szabadedzésének végeredménye

    Pécsen is telt ház előtt ismertette programját Szujó Zoltán

    0

    Szujó Zoltán az MNASZ elnöki stratégiájának bemutatása után országjáró körútra indult. Az első állomás Győr volt, majd Pécs következett. A baranyai megyeszékhelyen már az új elnökség összetételét is ismerték az érdeklődők, akik nem csak a régióból érkeztek, hogy meghallgassák az elképzeléseket és feltegyék kérdéseiket. A pécsi esemény után kérdeztük Szujó Zoltánt.

    Mik voltak a tapasztalataid az országjáró ankét első két állomása után?

    Győr és Pécs után egyértelműen kirajzolódik, hogy sokan érdeklődnek a magyar autósport iránt és rengeteg feszültség van a rendszerben. Az is látszik, hogy nagyon sok tudás és töménytelen tapasztalat van a háttérben, és ez egy nagyon jó visszajelzés nekem, hogy ezeket a tapasztalatokat, valahogyan becsatornázva, el kell juttatni az elnökséghez. Nem azt ígérem, hogy mindenkinek a kedvére tudunk tenni, mert olyan nincs. De abban egészen biztos vagyok, hogy szakmailag megalapozott döntéseket lehet hozni. Már ez alapján a két rendezvényalapján ki merem jelenteni, hogy itt annyi hozzáértő ember ül a széksorokban, akik egyébként vagy apátiában vannak, vagy nem is rendelkeznek szavazati joggal, de rengeteget tudnak az autósport világáról, és nekünk ezt kutya kötelességünk használni.

    Szujó Zoltán, MNASZ, Pécs
    foto: DuEn

    Meglepően széles körből érkeztek a mai ankétra. Az aktív versenyzők mellett szinte minden terület képviselte magát. Számítottál ekkora érdeklődésre?

    Az látszik, hogy mégis tud közösségként működni az autósport társadalom, bármennyire is tetszhalott állapotban van, ahogyan Janika is fogalmazott egy interjúban. Össze lehet kovácsolni ezt egy valóban jól működő szövetséggé, függetlenül attól, hogy aktív vagy korábbi versenyzőről, szerelőről, sportbíróról, rendezőről vagy más területen tevékenykedő szereplőről van szó. Jó látni, hogy megvan az a kellőképpen heterogén tömegbázis, amelyben rengeteg tapasztalat és tudás rejlik.

    Szujó Zoltán, MNASZ, Pécs
    foto: DuEn

    Jó ötlet volt az országjárás?

    Imádom ezeket az alkalmakat. Annyira jó autósportról beszélgetni, és amikor az ember például Ferencz Ramónokkal találkozik és fog kezet (Ramón az interjú közben köszönt el tőlünk – a szerk.) egy ilyen ankét alkalmával, az nekem is megdobogtatja a szívemet. Ezek nagyon jó események, és legalább annyira feltöltenek, mint amennyire – érthető módon – fárasztóak is. Nagyon örülök, hogy elindultam erre az országjárásra, mert a kemény kérdések és a láthatóan problémás esetek előbukkanása mellett is jó érzés az autósportról diskurálgatni, és ez nagyon hiányzott az elmúlt időszakban.

    Szujó Zoltán, MNASZ, Pécs
    foto: DuEn

    Arra kaptál visszacsatolást, hogy jó stratégiát készítettél e, valóban azokat a területeket érintetted, amivel foglalkozni kell?

    Igen. Azért is, mert ezt a stratégiát egy elég komoly feltérképező munka előzte meg. Igyekeztünk azonosítani azokat a problémákat, amelyek leginkább foglalkoztatják most a hazai autósport közösséget. Azt gondolom, hogy már a két ankét után ki lehet jelenteni, hogy a stratégia 80-90 százalékban lefedi azokat a problémákat, amelyek létező, valós problémák ma a hazai autósportban. Ilyen szempontból ez egy jó visszajelzés. Nyilvánvalóan a hangsúlyokat lehet változtatni, de abban mindenki egyetért, hogy például sportbíróból nagyon kevés van, úgyhogy egészen egyszerűen nem odázhatjuk el ezt a munkát, hogy valahogy feltöltsük az állományt. Ez nem lesz egyszerű feladat, ezt mindenki pontosan tudja.

    Szujó Zoltán, MNASZ, Pécs
    foto: DuEn

    Látják a versenyzők, hogy nem varázsütésre változik meg minden, mert az alapoktól kell kezdeni, és ezek a folyamatok az elején kevésbé látványosak, de annál fontosabbak?

    Lehet, hogy nem ígérek eleget, és nem ígérek túl sokat, de mindig elmondom, hogy én nem az ígérgetős elnökjelölt vagyok. Egy dolgot tudok ígérni, azt, hogy mi ebben a szellemben igyekszünk dolgozni, elkezdeni valami változást az autósportban, egy irányba menni, az elnökség által létrehozott stratégiához következetesen tartani magunkat, nyilván felhasználva a rendszerben levő tapasztalatokat. Azt mindig igyekszem kihangsúlyozni, hogy december másodikára ezeket a problémákat nem fogjuk tudni megoldani. Az viszont meggyőződésem, hogy ezzel a szemlélettel viszonylag hamar, viszonylag látványos sikereket azért el lehet érni.

    Szujó Zoltán, MNASZ, Pécs
    foto: DuEn

    Egy érdekes gondolat megütötte a fülemet a pécsi eseményen, miszerint nem szekértáborok közötti váltásról lesz szó. Sokszínű, de egységes tagságról beszéltetek.

    Ebből a szempontból talán szerencsés a személyem. Amikor elindultam az elnöki székért akkor az is bennem volt, hogy bár kötődök az autósport világához, talán ismernek is sokan, ha máshonnan nem is, akkor a tévéközvetítésekből, a rádióból, de bizonyos értelemben mégiscsak kívülről érkezem ebbe a fogalmazzunk úgy, hogy darázsfészekbe. A rengeteg feszültséget tartalmazó magyar autósportban talán éppen ez lesz egy olyan hajtóerő, lendület, amivel összekovácsolhatjuk a tagságot. Ilyen szempontból, mint a mesében, benne is vagyok az autósportban meg nem is, de az biztos, hogy nem égettem meg magam az autósportban, ami szerintem már önmagában nagy előny. Nagyon bízom benne, hogy ezzel a szemlélettel fel tudom sorakoztatni magam mögé a tagságot.

    Azért szeretem még ezeket a beszélgetéseket, mert a visszajelzések, a pillantások nem hazudnak. Látod, hogy önazonos vagy e, a hitelességnek egy magasabb szintjén állsz e, és önazonos emberként beszélsz arról, amit szeretnél csinálni. Egyelőre kettő helyszínből kettőn az a tapasztalatom, hogy a többség elfogadja azt az irányt amit szeretnénk csinálni, elfogadja a személyemet, tetszik nekik a startégiánk, és talán még azzal is megtisztelve érzik magukat, hogy nem ígérek december másodikára milliárdokat és problémamentes autósportot.

    Szujó Zoltán, MNASZ, Pécs
    foto: DuEn

     

    Teljes a káosz a Red Bullnál Ricciardo visszatérésével kapcsolatban

    0

    Kisebb zűrzavar támadt a Red Bullon belül azzal kapcsolatban, hogy 2023-tól visszatér-e hozzájuk Daniel Ricciardo.

    Miként az Abu-dzabi Nagydíj pénteki napján mi is megírtuk, Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója a német Sky-nak megerősítette, hogy a McLarentől az év végén távozó Daniel Ricciardo visszatér egykori csapatához, és jövőre a Red Bull harmadik számú pilótája lesz. Nos, nem sokkal később a 79 esztendős osztrák visszavonta a kijelentést, és közölte, hogy csak rosszul fordították németről angolra a szavait.

    „Azt mondtam, hogy ha leigazoljuk harmadik pilótának. A »ha« elveszett a fordításban – magyarázta a Motorsport Magazine-nak. – Egyezetünk vele, de még semmi nem írtunk alá.”

    Hivatalos: Ricciardo visszatér a Red Bullhoz

    Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke viszont már nem Marko nyelvbotlásának tudta be az esetet, hanem kijelentette, hogy kollégája kicsit korábban bejelentette Ricciardo szerződtetését, mint kellett volna, majd megerősítette, hogy még valóban nincs aláírva a kontraktus. Szavaiból viszont világossá vált, hogy nem rajtuk fog múlni, hogy alá legyen.

    „Nos, még semmit nem írtunk alá, de Helmut a nagy lelkesedésével bejelentette. Úgyhogy, azt hiszem, ez azt jelenti, hogy Daniel csatlakozni fog hozzánk jövőre, hacsak nem dönt úgy, hogy nem ír alá” – mondta Horner.

    Az ESPN értesülései szerint a hivatalos bejelentés vasárnap várható, Ricciardo pedig amellett, hogy a szimulátorban fog dolgozni és különböző marketingtevékenységekben vesz részt, gumiteszten vezetheti majd a Red Bullt.

    Bérelhetővé vált a negyedik Toyota Rally1 

    0

    2023-ban bár csak három gyári Toyota Yaris Rally1-et indít a WRC versenyeken a Toyota Gazoo Racing, a negyedik autót pedig privát versenyzők bérelhetik ki. 

    Az M-Sport már évek óta üzemeltet ügyfélprogramot top kategóriás autóival, ennek a programnak a segítségével tudott Lorenzo Bertelli és Jourdan Serderidis is Ford Fiesta WRC-vel, majd Ford Puma Rally1-gyel versenyezni. 

    A Hyundai és a Toyota eddig ilyen programot nem indított, azonban 2023-ban a japán gyártó is lehetővé teszi privát versenyzőknek, hogy Toyota Yaris Rally1-gyel versenyezzenek. 

    A Toyota jövőre csak három autót fog indítani a gyári színekben, Kalle Rovanpera és Elfyn Evans mellett Takamoto Katsuta és Sébastien Ogier felváltva fog indulni a WRC futamokon. 

    “2023-ra vonatkozóan fontolóra vettük, hogy a negyedik autót bérelhetővé tesszük a privát érdeklődők számára – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke. – Ha valakit érdekelne a lehetőség megvizsgáljuk a a bérbeadás lehetőségét. Nem tudjuk egyelőre garantálni a folyamatos bérlés lehetőségét, de amennyiben lesz érdeklődő fontolóra vesszük.” 

    A Toyota 2023-ban fejezi be a Rally2-es Yaris fejlesztését, majd azzal is ügyfélprogramra készül. 

    A Rally1-es autó bérlésének árát még Latvala nem tudta megmondani. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    “Jelenleg annyit tudok mondani, hogy a bérlés ára nem lesz olcsóbb, mint amennyiért egy korábbi WRC autót lehetett kölcsönözni. Elképzelhető, hogy annál még drágább is lesz a hibrid rendszer miatt. Amennyiben valakit érdekelne a program, úgy akár hét versenyre is bérelhet autót, ezek olyan versenyek lehetnek, ahol Sébastien Ogier nem indul, míg Takamoto Katsuta a gyári csapatban áll rajthoz.”