back to top
2025. december 24. 23:13
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1144

    Amikor drámák közepette dőlt el az Eb cím

    0

    2019. november 8-10. Rally Hugary. A verseny, mely feledhetetlenül drámai utolsó szakaszt hozott, az Eb címért folyó csata pedig egyik pillanatról a másikra változott.

    A három évvel ezelőtti Rally Európa-bajnokságon Alexey Lukyanuk, Chris Ingram és Lukasz Habaj harcolt az év végi elsőségért.

    A három versenyző csatája azonban csak a szezonzáró nyíregyházi versenyen dőlt el, a Rally Hungary előtt pedig Ingram 19 pont előnnyel rendelkezett Habaj és 28 ponttal Lukyanuk előtt. Mivel év végén a nyolc versenyből a hat legjobb eredmény számított, így Ingram 12, Habaj és Lukyanuk pedig 4 pontot vesztített összes pontszámából.

    Fotó: FIA ERC

    A lengyel versenyző azonban már nagyon korán, a verseny első napján kiszállt a címért folyó csatából egy baleset után, így csak az orosz és brit versenyző maradt esélyes.

    A verseny utolsó szakaszát, a Disznókő-Mád szakaszt a hatalmas eső folyóvá változtatta, ezért törölték, így a 27.48 km-es Telkibánya-Újhuta szakasz lett az utolsó, mely előtt Lukyanuk vezetett, Turán Frigyes volt a második, míg Ingram a harmadik, ezzel pedig a brit lett volna a bajnok.

    Azonban a szakaszon Chris Ingram defektet szedett össze és a negyedik helyre csúszott, így már Lukyanuk lett volna a bajnok. Az orosz versenyző azonban ugyancsak defektet szerzett, és megállt a kereket kicserélni a szakaszon. Az elvesztett idő miatt pedig Turán Frigyes és Bagaméri László nyerte a versenyt Lukyanuk és Alexey Arnautov előtt, így Chris Ingram és Ross Whittock számára a negyedik hely is Eb címet eredményezett.

    Ingram, aki az egész szezonban anyagi problémákkal küzdött, a mai napig nem felejtette el a drámai pillanatokat.

    “Ez volt a legfeledhetetlenebb pillanat karrierem során – mondta a brit pilóta az RC hivatalos oldalának. – Az egész verseny nagyon nehéz volt, mert sok volt a murvás rász, melyen aszfaltos gumival kellett menni. A cím megnyeréséhez dobogón kellett zárnom és ez egészen az utolsó megtartott szakaszig sikerült is, akkor azonban a defekt miatt a negyedik helyre estem és azt hittem, hogy elvesztettem a bajnoki címet. Aztán Alexey is defektet szedett össze és a második helyre esett. Hihetetlen volt az a fél óra, amíg az FIA kiszámolta a pontok alakulását.”

    Fotó: FIA ERC

    Chris Ingram végül Európa-bajnok lett és a cím megünnepléséhez egy Rally Cafés bögrét is kapott.

    A brit versenyző azóta már a WRC2-be lépett, ahol idén a WRC2 junior bajnokság harmadik helyén zárt.

    Így kell Windows 95-tel és egy ősrégi laptoppal beindítani egy Forma-1-es autót

    0

    Remek videó készült arról, hogy miért telik órákba előkészíteni még egy 24 éves F1-es autó beindítását, és miért van szükség hozzá egy régi laptopra, és azon futó Windows 95-re.

    A fiatalabb generáció már vélhetően nem, de az 1990-es évek elején vagy azelőtt születettek még talán élénken emlékeznek a forradalmi, ám mégis a történelem legrosszabb Windows-ának tartott Windows 95-re, és alighanem a név említése hallatán előtörnek belőlük a folyton lefagyó, kilépő, összeomló, minden mentést törlő operációs rendszerrel folytatott harc emlékei.

    Nos, bármennyire is volt rémálomszerű a Microsoft első, kifejezetten otthoni felhasználók számára készített operációs rendszere, egy Forma-1-es autót is be lehetett, és a mai napig be lehet indítani vele. Mutatjuk, hogyan:

    A videó alapvetően annak a bemutatására készült, hogy elmagyarázza, mitől annyira hosszadalmas folyamat egy Forma-1-es autó beindítása. Persze a mai hibridek már merőben más rendszereket is tartalmaznak, mint a szemléltetéshez használt 1998-as Minardi M198-as, de azért sok dolog ugyanaz. Ennél pedig azóta csak bonyolódott a helyzet, hiszen a mai autók működtetéséhez kisebb hadsereg kell.

    De a 24 évvel ezelőtt Esteban Tuero és Nakano Sindzsi által használt, a legjobb tízbe is csak három alkalommal bekerülő, pontot egyet sem szerző Minardi felélesztéséhez is több órás előkészületre volt és van szükség, és hát már akkor is kellett egy laptop ahhoz, hogy énekelni kezdjen a Ford V10-ese, amelynek nem mellesleg ILYEN hangja van.

    „Az, hogy a pályára érkezéstől mennyi idő telik el a pályára lépésig, az autótól és a külső hőmérséklettől is függ – magyarázza a videóban a 98-as Minardi mellett több F1-es autót működtető Tour De Force Engineering technikai igazgatója. – Ha hidegebb a nap, akkor hosszabb időt vesz igénybe, és másfél órától két és fél óráig is terjedhet.”

    Embed from Getty Images

    Esteban Tuero az 1998-as Ausztrál Nagydíjon 

    Mint mondja, az csak legenda, hogy hidegen nem lehet beindítani egy Forma-1-es autót, de nem érdemes, mert sokkal jobban kopnak az alkatrészei, ezért az egész rendszert előmelegítik. Ehhez nagyon hasonló hűtőfolyadékot használnak ahhoz, ami az utcai autókban is van. Ezt egy előmelegítő doboz és egy úgynevezett üst segítségével melegítik fel, és átfuttatják a rendszeren az autó mindkét oldalán, hogy felmelegítse azt a motor beindítása előtt.

    „Nem lehet beindítani a motort, amíg el nem éri legalább az 50 fokos hőmérsékletet, de 60 fölött szoktuk, hogy minden biztonságos legyen. Néhányszor meg is kell forgatni a főtengelyt, hogy kezdjen el áramlani az olaj és az is melegedjen egy kicsit. Mielőtt beindítjuk, egy hidraulikai szerkezetet csatlakoztatunk rá, ami az összes levegőt kinyomja a rendszerből, mert a levegő képes összepréselődni, de a folyadék nem, ezért, ha levegő marad a rendszerben, akkor nem feltétlenül fog működni” – magyarázta a TDF autóépítésért felelős vezetője.

    A csodalaptop, rajta a Magnetti Marelli programjával / Forrás: Matt Amys YouTube

    Ezután minden rendszert leellenőriznek még a beindítás előtt, majd csatlakoztatják a laptopot, rajta a Windows 95-tel. „Ez az operációs rendszer tudja futtatni a szoftvert, ami az autó működtetéséhez kell, ez pedig egy modern számítógépen nem menne, így régebbi laptopot kell használnunk. Nem használhatunk túl gyors laptopot, mert az befolyásolná az autó tekercseléseit pusztán azzal, hogy gyorsabb, mint a kocsi elektronikája.”

    Ez nem mellesleg nem egyedi dolog, ezért teszi el minden csapat a korábbi autóihoz az ahhoz tartozó laptopokat és programokat is. A Windows 95-ön futó Magnetti Marelli szoftver a motorhőmérséklettől kezdve az olajhőmérsékleten át az olaj- és víznyomásig mindent mutat, és ezen kívül a motorvezérlésen át a sebességváltó paramétereiig egy sor dolgot lehet vele állítani.

    Amikor pedig végre sor kerülhetett a Minardi külső önindítóval történő beindítására, még mindig nem lehetett vele azonnal elindulni, ekkor ugyanis várni kell egy kicsit, hogy az autó visszahűljön az üzemi hőmérsékletére, nehogy a rendszerek túlmelegedjenek. Emellett fel kell tölteni levegővel a sűrített levegős palackokat az autó oldalszekrényében, amelyek menet közben ellátják a pneumatikus szelepeket

    Rovanpera örül, hogy vége a szezonnak 

    0

    Kalle Rovanpera bevallotta, nagyon örül, hogy véget ért a 2022-es WRC szezon, mert rengeteg küzdelmet vívott meg, sokat stresszelt és dolgozott, hogy megszerezze első vb címét. 

    Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen idei szezonja nem tűnt kívülről túl nehéznek, hiszen már a szezon első felében hatalmas előnyre tett szert, miután hét versenyből ötöt megnyert és csak az volt a kérdés, hogy mikor biztosítja be a vb címet. 

    A szezon második fele már jóval nehezebb lett a finn páros számára, de végül az Új-Zéland Rallyn aratott sikerrel az első világbajnoki cím is meglett, és Rovanpera minden idők legfiatalabb világbajnoka lett. 

    A fiatal toyotás versenyző azonban sokkal nehezebben élte meg a szezont, mint amilyennek az látszott. 

    “Örülök, hogy véget ért a szezon, mert már régóta vártam – mondta Kalle Rovanpera a Dirtfishnek. – Sok erőre volt szükségem, hogy a vb címért küzdjek, de most végre jöhet a pihenés. Az első vb címért nagyon sokat kell dolgozni. Sokat stresszeltem és sok energiára volt szükségem idén. Szóval örülök, hogy vége a szezonnak, és már nagyon vártam, hogy végre pihenni is tudjak.”

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

     

    Rovanpera a Japán Rally után az országban maradt, ahova elhívta barátait is, hogy közösen kapcsolódjanak ki, ugyanakkor a 22 éves pilóta programjában driftelés is szerepel, így nem marad vezetés nélkül sem. 

    Verstappen vette át a vezetést Hamiltontól Abu-Dzabiban

    0

    Max Verstappen zárta az élen az Abu-dzabi Nagydíj második szabadedzését George Russell és Charles Leclerc előtt.

    A második szabadedzéssel folytatódott a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj hétvégéje. Estére az első tréninget kihagyó mind a 8 versenyző visszaült az autójába, Max Verstappen pedig nemcsak visszaült, hanem mindenki másnál gyorsabbnak bizonyult. A holland pilóta az első 15 perc végéhez közeledve lágy gumikon állt először az élre, és 1:24.449-el már ekkor olyan jó időt autózott, hogy ezzel is az első helyen végzett volna.

    Nagyjából tíz perccel később 1:25.335-re javított, majd a második lágy szettjén 1:25.146-ra gyorsult, amivel 341 ezredet adott a második helyet megszerző George Russellnek, aki ezúttal megelőzte csapattársát. Az első szektorban még legjobb időt elérő, Verstappen tempóját a második szektorba is tartó, de az utolsó szektorban sokat veszítő Lewis Hamilton a negyedik helyen zárt 6 tizedmásodperces hátrányban. Őt és Russellt a Verstappentől négy és fél tizedet kapó Charles Leclerc Ferrarija választotta el.

    Sergio Pérez már 7 tizedet kapott és csak ötödik lett, míg az első lágy gumis gyorskörét az egyik Haas miatt félbeszakítani kénytelen Carlos Sainz közel 8 tizedes lemaradásban végzett a hatodik helyen.

    Az edzés záró szakasza szokás szerint a versenyre való felkészüléssel és megtankolt autós etapokkal telt, a Ferrarik pedig szemmel láthatóan küszködtek, és nagyon le voltak maradva a versenytempóban a Red Bulltól. Leclerc meg is kérdezte a rádióban, hogy „Miért vagyunk lassúak?”, mire mérnöke azt válaszolta: „A tempónk nem valami nagyszerű a többiekhez képest.”

    Az első tízbe még a két Alpine, Daniel Ricciardo és Valtteri Bottas fért be.

    Az Abu-dzabi Nagydíj második szabadedzésének végeredménye

     

    Megvan a Mexikó Rally időpontja is, naptár továbbra sincs 

    0

    A Mexikó Rally 2023-as időpontját is bejelentették, így már három WRC futam idejét lehet tudni, végleges naptár azonban még mindig nincs. 

    Korábban már lehetett tudni, hogy a Monte-Carlo Rallyval indul a 2023-as Rally Világbajnokság január 19-22., valamint, hogy Svédországban folytatódik a szezon február 9-12. között.  

    Most azonban a Mexikó Rallynak helyet adó Guanajuato állam kormányzója is közzé tette WRC futamuk időpontját, mely március 16-19. között lesz. 

    “Szeretnénk megerősíteni, hogy a WRC 2023 másrciusában visszatér Guanajuatoba – mondta Diego Sinhue. – Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az FIA lehetőséget biztosított számunkra ismét. Minden idők legjobb WRC futamát szeretnénk megszervezni, készen állunk a versenyzők, csapatok és szurkolók fogadására Guanajuatoban.” 

    Mexikóban utoljára 2020-ban rendeztek WRC futamot, azonban a járvány kitörése miatt az utolsó napot törölni kellett, hogy minden résztvevő még időben hazajuthasson a repülőjáratok törlése miatt. 

    A WRC hivatalos naptára még továbbra sem jelent meg, azonban egy ideiglenes változat már elérhető. 

    Ricciardo háztetőn állva őrültködött az éppen forgatni próbáló Leclerc-rel (videó)

    0

    Daniel Ricciardo és Charles Leclerc megmutatta, milyen hangulatban telik a legtöbb pilótának az év utolsó versenyhétvégéje.

    Az idei Forma-1-es szezon utolsó versenyét rendezik a hétvégén Abu-Dzabiban, a versenyzőkön pedig úrrá lett az iskolai tanév végére jellemző lazább hangulat. Legalábbis az amúgy is elég laza Daniel Ricciardón biztosan, az ausztrál pilóta a csütörtöki médianapon ugyanis megzavarta az F1 stábját, amint az éppen Charles Leclerc-rel forgatot.

    Ricciardo a paddockban egy épület tetejéről kiabált le a monacóinak, majd úgy tett, mintha fejest készülne ugrani. A stáb ezután megpróbálta folytatni a felvételt Leclerc-rel, de Ricciardo szerzett egy teniszlabdát, és megcélozta vele a Ferrari versenyzőjét, aki majdnem el is kapta azt, de a labda végül a mögötte horgonyzó jachton landolt. Viszont, amikor visszaadták Leclerc-nek, ő visszadobta Ricciardónak, aki a háztetőről kihajolva el is kapta azt, majd visszaküldte Leclerc-nek, akinek ismét nem jött össze az elkapás.

    Szóval elvoltak, az egészet pedig az F1 az alábbi videóban mutatta meg:

    Öt elnökségi taggal és egy alelnökkel indítja az új korszakot Szujó Zoltán

    0

    Szujó Zoltán az „Új korszak a magyar autósportban” közösségi oldalon hozta nyilvánosságra, hogy a 2022. december 1-jén esedékes tisztújító közgyűlés után Szujó Zoltán az alábbi elnökségi tagok megválasztását javasolja a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség munkájának irányítására. 

    Szujó Zoltán

    Elnök
    Televíziós újságíró, kommunikációs szakember. 11 éven át a hazai Forma-1-es közvetítések utazó riportere, majd további 7 éven keresztül vezető kommentátora. A TeleSport korábbi főszerkesztője. A HUMDA volt stratégiai tanácsadója.

    Őry Tamás

    Alelnök
    A 2000-es évek elejétől a ralllyban dolgozott. Széles körű üzleti tapasztalatokat szerzett főként az IT biztonság területén. A ma már gyorsasági- és rallyversenyeket rendező, utánpótlás-neveléssel foglalkozó és promóterként működő TRP Hungary csoport ügyvezető igazgatója.

    Az Elnökség tagjai

    Gyulay Zsolt
    Sikeres és tapasztalt sportvezető. Kétszeres olimpiai bajnok kajakos, a Magyar Olimpiai Bizottság jelenlegi elnöke. A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatójaként a hazai autósport ikonikus helyszínét, valamint a gyorsasági autósportot is képviseli az elnökségben.

    Kálmán Péter

    Négyszeres magyar gokart-bajnok, számos nemzetközi verseny győztese és helyezettje. Több, mint 20 éve vezet sikeres versenycsapatot, nagy nemzetközi tapasztalattal és kiterjedt külföldi kapcsolatrendszerrel rendelkezik. A HUMDA Gokart Stratégia megalkotója és szakmai vezetője, az utánpótláskorú versenyzők mentora.

    Korda Erik

    30 éve tevékenykedik az autósportban. Versenyzőként, csapattulajdonosként ezer szállal kötődik a sportághoz, különösen a ralihoz, terepralihoz és ralikrossz szakágakhoz.

    Rabócsi Tibor

    A RabócsiRing Logisztika Zrt. közgazdász végzettségű vezérigazgatója és a RabócsiRing versenypálya tulajdonosa. Többszörös gokart és ralikrossz magyar bajnok, szerepelt a hazai rally bajnokság élmezőnyében is. 25 éves versenyrendezői tapasztalattal rendelkezik a gokart, ralikrossz és drift szakágakban.

    Weingartner Balázs

    A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatójaként rálát az autósport hazai és nemzetközi trendjeire, emellett a hazai autóipart és járműgyártást, illetve az ezekhez kapcsolódó területeket is képviseli.
    Szujó Zoltán

    Hivatalos: Ricciardo visszatér a Red Bullhoz

    0

    Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója az Abu-dzabi Nagydíj hétvégéjének pénteki első szabadedzése után megerősítette a német Sky-nak, hogy Daniel Ricciardo visszatér hozzájuk, és jövőre az istálló harmadik számú pilótája lesz.

    Igaznak bizonyultak a találgatások, amelyek végére az Abu-dzabi Nagydíj pénteki első szabadedzése után Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója tett pontot azzal, hogy megerősítette: Daniel Ricciardo jövőre visszatér hozzájuk, hogy 2023-ban csapat harmadik számú versenyzője legyen.

    Az egyelőre nem világos, hogy az ausztrálra beugróként is számítanának-e, amennyiben Max Verstappen vagy Sergio Pérez nem tud rajthoz állni, a Red Bullnak ugyanis van egy – az Alpha Taurival közös – tartalékja Liam Lawson személyében.

    „Ricciardo lesz a harmadik számú pilótánk. Annyi szponzorunk van, és bemutatókat kell tartanunk, meg ilyesmik” – mondta Marko, utalva arra, hogy Ricciardóra elsősorban az ilyen eseményeken számítanak majd. A McLarentől két szezon után távozó versenyző nem mellesleg még nem írta alá a szerződését, ezért nem történt egyelőre hivatalos bejelentés.

    Ricciardo 2011-ben, a Red Bull támogatásával mutatkozott be az F1-ben a HRT színeiben, majd 2012-ben és 2013-ban a Toro Rossónál versenyzett. A Red Bull 2014-ben léptette elő az anyacsapatba, ahol első évében legyőzte Sebastian Vettelt. Abban az évben három futamot is nyert, amit további négy győzelem követett az energiaitalosok színeiben, köztük a 2018-as Monacói Nagydíjon elért első hellyel.

    Daniel Ricciardo, McLaren, Japán Nagydíj
    A McLarennél nem hozta a várt teljesítményt Fotó: McLaren

    Az ausztrál 2018 végén hagyta el a Red Bullt, hogy új kihívásokat keressen a Renault-nál, de a franciáknál nem találta meg a számításait, és már egy szezon után aláírt a McLarenhez. Második Renault-nál töltött idénye már jobban sikerült, kétszer volt harmadik (az ő nevéhez fűződik a Renault 2016-os visszatérése utáni első dobogója), a McLarennél azonban kezdettől fogva küszködött, amin az sem változtatott, hogy a 2021-es Olasz Nagydíjon vele nyert ismét a wokingi csapat a 2012-es idény óta.

    A szakítást végül az idén augusztusban mondták ki a felek, ami után egy ideig úgy tűnt, hogy Ricciardo akár a Haashoz is igazolhat, ám ez az opció a jelek szerint sosem érdekelte igazán. Azt viszont többször is hangsúlyozta, hogy szeretne a Forma-1-ben maradni és egyszer ismét a győzelmekért harcolni. Ehhez lehet ugródeszka a Red Bull, legalábbis szerinte.

    Rekorddöntés az abu-dzabi szabadedzésen, Verstappen helyettese lett a legjobb újonc

    0

    Lewis Hamilton elsőségét hozta az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzése, de ennél jóval érdekesebb volt azt figyelni, hogy mire megy a nyolc (!) beugró versenyző. A helyettesek közül végül Liam Lawson volt a leggyorsabb a Red Bull-lal a Carlos Sainz autóját vezető Robert Svarcman előtt.

    Kezdetét vette az idei Forma-1-es szezon utolsó versenyhétvégéjének érdemi része Abu-Dzabiban, ahol már túl is vannak a pilóták az első szabadedzésen. Azon az első szabadedzésen, amelyen az állandó versenyzők közül csak 12-en ültek autóba, ugyanis 8 helyen is beugró pilóta szerepelt, közülük ráadásul 7 olyan, aki még egyetlen F1-es futamon sem vett részt, ez pedig új rekord. A partvonalon kívülről figyelte az eseményeket Max Verstappen, Carlos Sainz, Fernando Alonso, Lance Stroll, Lando Norris, Csou Kuan-jü, Nicholas Latifi és Mick Schumacher is.

    Sebastian Vettel viszont autóba ült, hogy részt vegyen pályafutása utolsó első szabadedzésén, ám mielőtt a garázsba lépve elsétált volna az Aston Martinig, nem mindennapi látvány fogadta. Édesapja, a fia utolsó Forma-1-es versenyhétvégéjét a helyszínről követő Norbert Vettel ugyanis elhozta neki első gokartos overálját, kesztyűjét és sisakját, aminek a csapat segítségével kisebb szentélyt alakított ki a garázs bejáratánál.

    Vettel természetesen meghatódva fogadta a gesztust, hiszen nem is tudott róla, hogy apjának megvannak még az 1995-ben viselt relikviái. A négyszeres világbajnok érzéseiről sokat elárul, hogy gondosan ügyelt rá, hogy ne forduljon az eseményt a háta mögül megörökítő kamerák felé…

    Ami az edzést illeti, a versenyhétvége szempontjából korlátozott jelentőséggel bíró (az időmérő és a futam is villanyfényben, teljesen más körülmények között zajlik majd, mint a még nappal rendezett első gyakorlás) tréningen Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a Mercedesszel. A hétszeres világbajnok csapattársát, George Russellt előzte meg kicsit több mint 2 tizedmásodperccel, a Mercedes tehát egyelőre Brazília után itt is jól mozgott.

    A harmadik helyre Charles Leclerc sorolt be mindössze 35 ezredre Russelltől. A monacóit Sergio Pérez követte a negyedik helyen, a nyomában a Max Verstappen autóját átvevő Liam Lawsonnal. A Red Bull Forma-2-es juniorja csak kicsivel több mint két tizeddel maradt el a mexikóitól, a teljesítményüket ugyanakkor nem lehet egy az egyben összevetni, Lawson autóján ugyanis már több, 2023-ra szánt fejlesztést is tesztelt a csapat.

    Lawson is bemutatott egy újonc hibát, amikor túl későn próbált meg beállni a szerelőihez

    Ugyanez volt a helyzet a másik Ferrarit vezető Robert Svarcmannal, aki a Scuderiánál töltötte be a kísérleti nyúl szerepét. Az izraeli színekben versenyző orosz végül öt és fél tizedet kapott Leclerc-től, és Sebastian Vettel mögött a hetedik helyen végzett.

    Az első tízbe az utolsó mclarenes hétvégéjét kezdő Daniel Ricciardo, valamint Valtteri Bottas és Alex Albon fért még be.

    Ami a többi újoncot illeti, nem mindegyiküknek volt problémamentes a gyakorlás. Pato O’Ward a McLarennel rögtön a legelső köre után kénytelen volt visszamenni a bokszba, mert valamilyen probléma lépett fel az autójával (később így is 22 körig jutott), de az Alpine-ban Fernando Alonso helyén vezető Jack Doohan is vesztegelt egy ideig a garázsban.

    Kisebb vezetői hibák szerte a mezőnybe előfordultak, a szuperlicenc-pontért is autózó Logan Sargeant viszont egy nagyobbat is rontott, amikor az Aston Martinnal az egyes kanyart elfékező Felipe Drugovich-ot követve megpördült, és csak centikkel állt meg a védőfal előtt.

    Az amerikai versenyző végül a 15. helyen zárt, közvetlenül az egyetlen nem újonc beugró, az Alfa Romeót vezető Robert Kubica mögött, de mindkét Haast, valamint O’Wardot, Doohant és Drugovichot is megelőzte.

    Az Abu-dzabi Nagydíj F1-es programja magyar idő szerint pénteken 14 órától a második szabadedzéssel folytatódik.

    Az Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzésének végeredménye:

    Itt a Hyundai 2023-as felállása is 

    0

    A Hyundai Motorsport a 2023-as Rally Világbajnokságon négy versenyzővel, és három Rally1-es autóval áll rajthoz. 

    A Hyundai Motorsport Thierry Neuville, Esapekka Lappi, Dani Sordo és Craig Breen tudásában bízva szeretne 2023-ban a világbajnoki címért harcolni. 

    Neuville és Lappi teljes szezont teljesíthet a koreai gyártóval, míg a harmadik Hyundai i20 N Rally1-es autón Dani Sordo és Craig Breen fog osztozni. 

    “A 2023-as felállás kialakításánál a tapasztalat volt az első számú szempont – mondta Seam Kim, a Hyundai elnöke. – Thierryvel, Esapekkával, Danival és Craiggel nagyon sok tapasztalat áll rendelkezésünkre, velük képesek lehetünk elérni jövő évi céljainkat. A Japán Rallyn kettős sikert arattunk, de jövőre új szezon kezdődik, új riválisokkal, ezért elvárjuk versenyzőinktől, hogy tudásuk legjobbját nyújtsák minden futamon.” 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    “Örülünk, hogy megerősíthetjük 2023-as felállásunkat – mondta Julien Moncet, csapatigazgató-helyettes. – Három autóval vágunk neki az új szezonnak, de négy versenyzővel. Thierry tapasztalatát, tudását és étvágyát a bajnoki címre már jól ismerjük. Esapekka révén olyan versenyzőnk lett, aki minden versenyen, minden felületen képes lehet a jó eredményért harcolni. Emellett segíthet tudásával számunkra a Hyundai i20 N Rally1 fejlesztésében is. Dani révén nagyszerű csapatjátékosunk és megbízható versenyzőnk van. Utolsó hat versenyén ötször zárt dobogón, ami mindent elmond. Craig teljes motívációval tér vissza hozzánk, nagyszerűen tud majd együtt dolgozni Thierryvel és Esapekkával. A négy versenyző a tapasztalat, a versenyképesség és megbízhatóság tökéletes kombinációja.” 

    “Jó hangulatban és fokozott motívációval tekinthetünk a 2023-as szezonra, tudva, hogy egy erős és tapasztalt csapatban kapunk lehetőséget – mondta Thierry Neuville. – Esapekka nagyszerűen fogja kiegészíteni csapatunkat, biztos vagyok benne, hogy jól tudunk együtt dolgozni. Örülök Craig visszatérésének is. Ismerős és új arcok fognak csapatunkban keveredni, ami biztosan új lendületet ad számunkra az új szezonra. A csapatfelállásal képesek leszünk vb címekért harcolni 2023-ban.” 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    “Az élet tele van meglepetésekkel – mondta a Toyotától érkező Esapekka Lappi. – Nem számítottam arra, hogy lehetőséget kapok a Hyundai Motorsporttól egy teljes szezonra. Ez egy álom és egyedülálló lehetőség, örülünk, hogy csatlakozhatunk a Hyundai Motorsport családjához. A csapat megmutatta 2022-ben, hogy képes nagy fejlesztést végre hajta auz autóval, mellyel már minden felületen van esély a győzelemre. Nagyon sok munka vár ránk, de Janne Fermmel nagyszerűen tudunk együtt dolgozni. Azt gondolom, hogy sokat tudunk adni a csapatnak tudásunkkal. Szeretnék köszönetet mondani a csapatnak a bizalomért. Megteszünk mindent a siker érdekében.” 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    “Egyértelmű és könnyen megszületett az a döntés, hogy maradok a Hyundainál – mondta Dani Sordo. – 10 év alatt egy családdá váltunk. Ez az én csapatom és ide tartozom. Újabb szezon vár rám, amikor a harmadik autóval megosztva versenyezhetünk. Továbbra is motívált vagyok és kész vagyok támogatni a csapatot és a versenyzőtársaim.” 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    “A Hyundaihoz igazolás egyenlő a hazatéréssel számomra – mondta Craig Breen, aki az M-Sporttól tér vissza a koreai gyártóhoz. – Nagyon szép eredményeeket értünk el a csapattal a múltban, több második helyezést is. 2023-ban bízunk a további javulásban. Nagy érdeklődéssel követtem a csapat idei fejlődését, és nagyon tetszik az a lendület, amit felvettek az év második felében. A Hyundai támogatása nagy dolog, és biztos vagyok benne, hogy sok lehetőségünk lesz az ünneplésre jövőre.”