László Martin és Berendi Dávid az idei szezon legjobb magyar eredményével zárta a Spanyol Rally Eb értékelését, az utolsó versenyt Yoann Bonato nyerte.
A Rally Európa-bajnokság idei utolsó versenyét Yoann Bonato nyerte a 2022-es Európa-bajnok Efrén Llarena előtt, így első Eb futamgyőzelmét szerezte.
A mezőny harmadik helyét Javier Pardo szerezte meg, aki így a szezon második helyén zárt Yoann Bonatot megelőzve.
László Martin és Berendi Dávid annak ellenére is az Eb értékelés negyedik helyét szerezte meg, hogy szombat délután is szereztek egy defektet. A magyar pároshoz, akik a harmadik időt érték el a Power Stage-en, fűződik így az idei legjobb magyar futameredmény.
Év végén Herczig Norbert érte el a legjobb magyar eredményt, aki a bajnokság kilencedik helyét szerezte meg.
Az Európa-bajnokság a Spanyol Rallyval véget ért, a 2023-as naptárra még várni kell.
Spanyol Rally, nem hivatalos végeredmény (ERC értékelés) 1 #102 Yoann Bonato / Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2 1:56:20.1 2 #101 Efrén Llarena / Sara Fernandez (ESP) Skoda Fabia Rally2 evo +13.8 3 #104 Javier Pardo / Adrián Pérez (ESP) Skoda Fabia Rally2 evo +2:30.4 4 #105 László Martin / Berendi Dávid Skoda Fabia Rally2 evo +4:18.5
Gus Greensmith és Jonas Andersson a szombati harmadik szakaszon szenvedett balesetet a Spanyol Rallyn, pedig három éve ugyanazt az itinert használja, és eddig nem volt probléma.
Gus Greensmith a szombati baleset után a szervízbe érve elmagyarázta, hogy három éve ugyanazt az itinert használja a Montemell szakaszon, és eddig nem történt probléma.
“Teljesen tiszta szakaszon voltam, nem éreztem kockáztatásnak, amit csináltam – mondta Gus Greensmith. – Nem próbáltam látványosan menni, mindent az itinernek megfelelően tettem. Ugyanezt az itinert használtuk tavaly és tavaly előtt is. Abban a pillanatban fékeztem, amikor az itiner azt kívánta, azonban alulkormányozott lett az autó, és akkor már nem tudtunk mit tenni. Elképzelhető, hogy a hibrid rendszert használva nagyobb volt a tempónk, mint a korábbi években ezen a ponton, amire nem gondoltam és nem vettem figyelembe. Nem éreztem semmi kockáztatást abban, amit tettem mégis bekövetkezett a baleset.”
“Nagyon szomorú, hogy így végződött ez a nap. Szerettünk volna következetesen menni, és a balesetig minden úgy alakult, ahogy elterveztük. Talán nem azért az eredményért csatáztunk, amiért szerettünk volna a verseny előtt, de csatázni tudtunk és esély volt a jobb eredmény elérésére, Elsőre azt mondanám, hogy nem sérült annyira az autó. Ami sérülés keletkezett az javítható, így azt hiszem, vasárnap vissza tudok térni.”
Egymással ellentmondó információk láttak napvilágot a Red Bull pénzügyi szabályszegésével kapcsolatban, de bármelyik forgatókönyv is valósuljon meg, nagyot fog szólni.
Zajlanak az események a Red Bull pénzügyi szabályszegésével és annak várható büntetésével kapcsolatban az austini paddockban. Egybehangzó sajtóhírek szerint Christian Horner már az USA Nagydíj csütörtöki napján szeretett volna találkozni Mohammed bin Szulajm FIA-elnökkel, ám utóbbi végül csak pénteken kerített sort erre. A felek végül nagyjából 15 percen át egyeztettek, azt viszont nem árulták el, hogy miről volt szó a megbeszélésen.
Az Auto Motor und Sport azonban szert tett néhány információra. A német szaklap megtudta, hogy az FIA valójában már egy héttel ezelőtt közölte a Red Bull-lal, hogy milyen büntetést kapna a csapat, amennyiben beismerné, hogy valóban vétett a szabályok ellen, és a késlekedés oka nem más, mint az, hogy a Red Bull még mindig azon vacillál, hogy elfogadja-e ezt a büntetést, vagy megtámadja a szövetség vizsgálati jelentését, azzal egy még komolyabb szankciót kockáztatva.
Az AMuS ugyanis úgy tudja, hogy az FIA pénzbüntetést, illetve, ami ennél sokkal fontosabb és érzékenyebben érintené a csapatot: 25%-os szélcsatornaidő-csökkentést javasolt, azaz a Red Bull a konstruktőri helyezése alapján meghatározott mennyiségnél 25%-al kevesebb időt tölthetne el szélcsatornai fejlesztéssel.
Craigh Scarborough elismert technikai szakértő szerint egy ilyen mértékű büntetés olyan komoly következményekkel járhat a Red Bullra nézve – amely konstruktőri világbajnokként így is mindenki másnál kevesebbet fejleszthetne a következő év első felében –, hogy az istálló akár a top3-ban elfoglalt helyét is elveszíthetné, mert egyszerűen képtelen lenne tartani a lépést a többiekkel a fejlesztési versenyben. Egy ekkora csökkentés például azt jelentené, hogy fele annyi időt tölthetnek a szélcsatornában, mint az a csapat, amely az idén a mezőny végén végez.
Érthető tehát, ha Christian Hornerék egy hete rágódnak azon, hogy mitévők legyenek.
Lehet, hogy sikerül megúszniuk az egészet?
Korábbi cikkünkben leírtuk, hogy a Red Bull állítólag 1,8 millió dollárral költött többet a megengedettnél, a túlköltekezésben pedig több tényező is szerepet játszott, és amennyiben például bizonyítani tudják, hogy visszatérítésre számítottak a brit adóhivataltól, máris jóval kedvezőbb helyzetben lehetnek.
A holland Viaplay Sport riportere szerint pedig pontosan ez fog történni, és az FIA meg fogja változtatni az ítéletet költségplafon túllépésről procedurális vétségre (amit az Aston Martin és a Williams is elkövetett), ennélfogva a Red Bull is legfeljebb pénzbüntetést kell majd befizessen.
Amennyiben így lesz, Fernando Alonsónak lesz igaza, aki Austinban kifejtette, hogy szerinte a Red Bull megússza komoly büntetés nélkül az egész ügyet. A kétszeres világbajnok a Ferrari és az FIA között kirobbant 2019-es motorbotrányra (aminek a részletei továbbra sem ismertek) alapozta ezt, mondván a napnál is világosabb volt, hogy a maranellóiak 2019-ben szabálytalan motorral versenyeztek, mégsem büntették meg őket.
Vajon van kiút a büntetésből? Fotó: Chris Graythen/Getty Images/Red Bull Content Pool
„A Ferrari két versenyt nyert 2019-ben valamivel, amiről mind tudtuk, hogy nem volt legális, és semmi sem történt, megtarthatták a győzelmeiket. Képzeljék el, mi lett volna, ha 2019-ben megnyerték volna a bajnokságot azzal a motorral. Szerintem támaszkodnunk kell a hatalmon levőkre és meg kell bíznunk bennük” – nyilatkozta Alonso, majd hozzátette, a pénzügyi szabályokban levő kiskapuk keresése pontosan ugyanolyan, mint amikor a csapatok a technikai szabályokkal teszik ezt.
„Szerintem ez mindig is része volt a Forma-1-nek. Ez egy új dolog, amit nemrég vezettek be, de például az aerodinamikai szabályokban is mindig voltak szürke zónák. Akik bajnokságokat nyertek, azért nyertek, mert kiaknázták ezeket a területeket, majd a többi csapat lemásolta őket. Végül pedig a többiek is eljutottak arra a szintre, vagy az FIA betiltotta, amit egy-két verseny erejéig engedélyezett. Ez a Forma-1 természete.”
1989. október 22-én ütközött össze a Japán Nagydíjon a világbajnoki címért csatázó Alain Prost és Ayrton Senna, ám ahelyett, hogy a francia pilótát büntették volna, utólag nevetséges okkal kizárták a brazilt, így Prost lett a világbajnok. De ez még csak az elképesztő eseménysorozat első felvonása volt.
Az 1989-es szezon végjátékában járunk, egészen pontosan az utolsó előtti versenyen, a Japán Nagydíjon. A McLaren kettőse, Alain Prost és Ayrton Senna csatázik a világbajnoki címért, amelynek nem feltétlenül kellett már Szuzukában eldőlnie, de nagyon úgy tűnt, hogy el fog.
A Professzor vezetett, Senna pedig az egész versenyen a nyomában loholt, miközben tudta, csak úgy tarthatja életben a reményét a világbajnoki címre, ha valahogy megelőzi a csapattársát. A futam végéhez közeledve, a 47. körben végül a célegyenes előtti sikánban – ott, ahol Latifi az idén eltévedt, mert azt hitte, már az előtt a sikán előtt jár, amiben a Senna-Prost affér is történt – szánta rá magát az előzésre, és bevetődött Prost mellé, aki egyszerűen belekormányozta az autóját Senna McLarenjébe.
Rövid ideig úgy tűnt, a Professzor mutatványa beválik, és mindketten kiesnek, ezzel pedig ő lesz a világbajnok, Senna azonban tovább tudott menni, és a megsérült első szárnyának lecserélése miatt beiktatott extra bokszkiállással együtt is megnyerte a versenyt. Hogy aztán az FIA botrányos módon utólag kizárja. Az indok: az ütközés körében nem vette be a sikánt, és így nem teljesítette méterre pontosan az előírt versenytávot…
Prostot – aki nem mellesleg a verseny után közölte: „Megmondtam, hogy többé nem fogom nyitva hagyni az ajtót” – később szembesítették azzal, hogy a kanyarbejáratnál jóval korábban jobbra kormányozta az autóját, így eléggé sántít az a magyarázata, hogy ő csak befordult, Senna pedig egyszerűen csak nekiment. „Eddig 39 versenyt és három világbajnoki címet nyertem, ön szerint szándékosan ilyesmit tennék? Már ráfordultam a kanyarra. Talán egy kicsit korábban, ha úgy tetszik, de az az én kanyarom volt” – intézte el a külső szemlélők számára a napnál is világosabb kérdést az akkor már háromszoros világbajnok francia.
„Normális esetben hihetetlen lett volna, ami történt, de meg lehetett érteni, mert ő csak nyerhetett, nem volt veszítenivalója. Biztosra kellett menjen, hogy ne tudjam megelőzni, mert ha megelőzöm, akkor neki annyi” – nyilatkozta Senna.
Ebből a kameraállásból látszik igazán, hogy Prostnak nem volt más szándéka, mint nekimenni Sennának:
Az ügy természetesen nem ért véget ennyivel, a McLaren ugyanis fellebbezett – annak ellenére, hogy ezzel nyíltan a brazil pártjára álltak, még ha ezt hivatalosan sosem ismerték el – Senna kizárása ellen, miközben a brazil pilóta drukkerei – és sokan mások is – egyértelműen a Sennával rossz viszonyban levő FISA-elnököt, a nem mellesleg francia Jean-Marie Balestre-t tették felelőssé a történtekért. És ő is volt a felelős, amit a két évvel később őt az elnöki székben váltó Max Mosley Maurice Hamilton Sennnáról írt könyvében így idézett fel: „Amikor Senna és Prost összeütközött, Balestre az egészet megoldotta [a felügyelők befolyásolásával]. Fel voltam háborodva.”
Kezdetben úgy tűnt, Sennának jó esélye van visszakapni a győzelmet, hiszen már önmagában az botrányos, hogy a sportág irányító testületének elnöke személyesen jár közben a felügyelőknél, hogy büntessenek meg valakit, de ha mindehhez hozzátesszük, hogy olyan indokkal szabtak ki büntetést, amiért korábban még senkinek – nem mellesleg ugyanabban az évben Prost is levágta a sikánt verseny közben Imolában, ahogy sokan mások is a szezon során, de érdekes módon csak Sennát büntették meg –, nem tűnt elképzelhetetlennek az ítélet visszavonása.
Born #OnThisDay in 1921, Jean-Marie Balestre was the controversial and autocratic President of the @fia between 1985 and 1993. 😤 Balestre was heavily involved in the bitter FISA-FOCA war, which ultimately led to the creation of the Concorde Agreement. 🤝https://t.co/LuflzSpVrvpic.twitter.com/yl2MdEcK5u
Balestre (bal oldalon Nelson Piquet-vel, jobb oldalon Bernie Ecclestone-nal) 1985 és 1993 között volt a FISA elnöke
Ezzel szemben amikor a McLaren megérkezett az FIA Fellebbviteli Bíróságának a Japán Nagydíjat követő péntekre sietve összehívott ülésére, megdöbbenve szembesültek vele, hogy időközben az FIA már nem is a Japánban történtekre koncentrál, helyette 100 ezer dolláros büntetést és 6 hónapos felfüggesztett eltiltást osztott ki Sennának. Mindezt a következő, kreált indokkal: „Az elmúlt hónapok során több nagydíj eseményei is azt bizonyítják, hogy még ha A. Senna tehetséges versenyző is, olyan pilóta, aki veszélyezteti a többi versenyző biztonságát” – állt a közleményben.
Senna természetesen mérhetetlenül dühös volt az igazságtalanság miatt, Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke pedig jelezte, hogy nem hagyják annyiba az ügyet, mire Balestre megfenyegette őt, hogy „fejek fognak hullani”, ha nem fogadja el mindenki, hogy az FIA-n kívül senkinek nem áll hatalmában megváltoztatni a Japánban született döntést.
Senna karrierje is veszélybe került
Miután maradt Prost a világbajnok, Senna november 10-én, a szezon vége után megvádolta Balestre-t és a FISA-t azzal, hogy manipulálták a világbajnokság végeredményét. „Világos, hogy politikai és gazdasági csoportok manipuláltak a háttérben, hogy világbajnokká tegyék Prostot” – jelentette ki egy Brazíliában tartott sajtótájékoztatón.
Balestre erre éktelen haragra gerjedt, és berendelte a brazilt, a találkozón pedig állítólag fegyverszünetet ajánlottak Sennának, ő viszont ezt nem fogadta el. A Motorsport Világtanács ezt követően szavazás útján visszavonta Senna szuperlicencét, és kikötötte, csak abban az esetben engedi a Forma-1-ben versenyezni a brazilt, ha visszavonja a vádakat.
A döntést egy hónapon át titokban tartották, de végül Balestre és a FISA nyilvánosságra hozta azt, miközben a McLaren civil bíróságon próbálta elérni a szuzukai döntés megmásítását. „Ezt nem fogják a szőnyeg alá söpörni. Ami történt, helytelen volt, alapvetően helytelen” – jelentette ki Ron Dennis.
Senna és Prost az 1989-es Német Nagydíjon Fotó: Honda Archive
Ahogy közeledett az 1990-es szezon rajtja, kezdett egyre komolyabbá válni a helyzet. A McLaren a január 31-i határidőig nem nevezett az idényre, Senna pedig nem adott hírt magáról. Az 1989-es szezonzáró után tett megjegyzése, miszerint „Talán nem térek vissza”, azonban egyre jobban aggasztotta a drukkereit. Végül lejárt a versenyzőkre vonatkozó február 15-i nevezési határidő is, a FISA pedig „ledobta az atombombát”, és kiadta az 1990-es mezőny névsorát, Senna nevének helyére a McLaren újdonsült tesztpilótáját, Jonathan Palmert írva.
Az akkor 34 éves brit azonban kevesebb mint egy órán át lehetett csak hivatalosan a McLaren versenyzője, nagyjából ennyi idő múlva ugyanis jött egy közlemény Sennától, amelyben a brazil pilóta kijelentette, hogy a Motorsport Világtanács 1989. december 7-i ülésén elhangzottak bizonyították a számára, hogy „sem nyomást gyakorló csoportok, sem a FISA elnöke nem befolyásolta az 1989-es Forma-1-es világbajnokság végeredményével kapcsolatos döntéseket.”
Noha a bocsánatkérés elmaradt, Balestre-nek ez is elég volt ahhoz, hogy visszaadja Senna szuperlicencét, hogy aztán megint fenyegetőzzön egy sort annak újbóli elvételével, miután az Ayrton Senna Promotions kiadott egy közleményt a megállapodás részleteiről, amelyben szerepelt, hogy Senna büntetését nem ő, hanem a McLaren fizette be.
A FISA-elnök erre egészen elképesztő mélységekig ment – már ha az eddigieknél még volt lejjebb, de volt –, és egyenesen Senna hazai versenyének, a Brazil Nagydíjnak a jövőjével kezdett el fenyegetőzni, de ezek végül csak üres szavak maradtak, így Senna ott lehetett az 1990-es szezon kezdetén, hogy aztán hét hónappal később végre másodszor is világbajnok legyen.
Ismét egy Prosttal történt ütközés döntötte el a címet Szuzukában, és Balestre ismét főszerepet játszott az eseményekben, de az már egy másik történet, amelyet alábbi cikkünkben olvashatnak el.
Sébastien Ogier növelte előnyét a Spanyol Rally szombat délelőtti szakaszain Kalle Rovanpera előtt, akit Thierry Neuville is megközelített. Gus Greensmith balesetet miatt törölték a harmadik szombati szakaszt.
Szombaton előbb Thierry Neuville, majd Sébastien Ogier tudott szakaszt nyerni, így összességében a nyolcszoros világbajnok francia toyotás 9.7 másodpercre növelte előnyét a második helyet továbbra is őrző idei világbajnok, Kalle Rovanpera előtt.
Thierry Neuville ugyanakkor mindkét szakaszon gyorsabb volt finn riválisánál, így 4.5 másodpercre megközelítette.
Ott Tanak a tegnapi hibrid problémák miatt úgy tűnik, hogy önerőből a negyedik helynél már nem tud előrébb kerülni, hiszen 13 másodpercre van belga csapattársától és 39 másodperccel előzi meg Dani Sordot.
A Hyundai spanyol versenyzője ugyanakkor szombat délelőtt nem igazán találta a megfelelő tempót, amit aszfaltos tapasztalat hiányának gondol.
Sordot így Elfyn Evans 3, Craig Breen pedig 9.2 másodpercre közelített meg.
A nyolcadik helyen Takamoto Katsuta áll, akit csupán 6.5 másodperccel követ Adrien Fourmaux.
A délelőtti utolsó szakaszt Gus Greensmith a 10. Helyről várhatta, azonban ott egy technikás részen szalagkorlátba csapódott, ami következtében Fordjának hátsó kereke kitőrt, a Puma pedig blokkolta a szűk utat, így végül a gyorsasági etap lett.
A WRC2-ben Teemu Suninen megduplázta tegnapi előnyét Nikolay Gryazin előtt, akit Yohan Rossel 4 tizedre megközelített.
Emil Lindholm a negyedik helyre lépett, míg Kajetan Kajetanowicz a hetedik helyen áll.
Szombat délután ismét teljesíti a mezőny a mai három szakaszt, majd a nap a Salou szuperspeciálon zárul.
Spanyol Rally, állás 10 szakasz után 1 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 1:24:44.4 2 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +9.7 3 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +14.2 4 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +27.2 5 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +1:06.2 6 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +1:09.2 7 42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +1:15.4 8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:39.6 9 #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:46.1 10 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +1:54.0 11 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 +2:20.9 (0:10) 12 #21 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2) +5:00.9 13 #24 Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +5:26.5 14 #20 Yohan Rossel / Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +5:26.9 15 #22 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +6:09.1 16 #25 Jari Huttunen / Mikko Lukka (FIN) Ford Fiesta Rally2 (WRC2) +6:16.4 17 #35 Stéphane Sarrazin / Jacques-Julien Renucci (FRA) VW Polo GTI R5 (WRC2) +6:23.1 18 #23 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +6:35.1
Thierry Neuville nyerte a Spanyol Rally első szombati szakaszát, így közelebb került az élen álló két Toyotához, míg Sébastien Ogier növelte előnyét Kalle Rovanpera előtt.
Szombaton hét szakasz van a WRC mezőnyre Spanyolországban, és az első Thierry Neuville nyerte 9 tizeddel Sébastien Ogier, ás 1.5 másodperccel Kalle Rovanpera előtt.
Ott Tanak autójában ismét jó a hibrid rendszer, ami kétszer is meghibásodott pénteken, így 2.1 másodperc hátránnyal a negyedik időt érte el.
Összetettben Ogier 5.4 másodpercre növelte előnyét Rovanpera előtt, míg Thierry Neuville 11.6 másodpercre csökkentette hátrányát. Ott Tanak további 9.6 másodperc hátránnyal a negyedik.
Az ötödik helyért folyó csatában Dani Sordot már csak 8.1 másodperccel követi Elfyn Evans és 9.9 másodperccel Craig Breen.
Spanyol Rally, állás 9 szakasz után 1 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 1:13:30.5 2 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +5.4 3 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +11.6 4 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +21.2 5 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +55.8 6 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +1:03.9 7 42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +1:05.7 8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:32.3 9 #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:37.0 10 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +1:43.1 11 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 +2:04.1 12 #21 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2) +4:22.5 13 #24 Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +4:41.7 14 #20 Yohan Rossel / Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +4:45.3 15 #25 Jari Huttunen / Mikko Lukka (FIN) Ford Fiesta Rally2 (WRC2) +5:08.3 16 #35 Stéphane Sarrazin / Jacques-Julien Renucci (FRA) VW Polo GTI R5 (WRC2) +5:20.3 17 #22 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +5:24.2 17 #23 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +5:42.8
Mick Schumacher diplomatikusan válaszolt Gene Haas kritikájára, majd a jövőjét firtató kérdésekre is felelt.
Egyre vékonyodik a jég Mick Schumacher lába alatt. A 23 esztendős versenyző jövőjéről nem sok jót ígér, hogy Gene Haas, a Haas F1-es istálló tulajdonosa nemrég kijelentette: bár nagy potenciál van Schumacherben, egy vagyonba kerül a csapatnak, mivel annyiszor töri össze az autót.
Noha az amerikai üzletember hangsúlyozta, hogy a lehető legtöbb időt meg akarják adni Schumachernek a bizonyításra, ez a gyakorlatban pontszerző helyezéseket jelent. A jelenlegi Haasszal ez igencsak nehéz feladat lesz, így sokan már Schumacher veterán honfitársát, Nico Hülkenberget látják jövőre Kevin Magnussen csapattársaként. „Beszéltem vele, régóta ismerem, és most beszélünk, de semmi sincs még eldöntve” – erősítette meg Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke a német RTL-nek, hogy egyeztetnek Hülkenberggel.
Na de mit szól Schumacher ahhoz, hogy Gene Haas nyíltan kritizálta? „Gene a főnököm, és minden joga megvan, hogy ilyesmit mondjon. Semmi olyasmit nem mondott, amit ne tudtunk volna eddig. Amit mondott, világos, és valóban ez volt a helyzet, úgyhogy elfogadom. A célunk pedig természetesen az, hogy pontokat szerezzünk” – nyilatkozta diplomatikusan a német Sky-nak.
Ami Schumacher jövőjét illeti, a Williams csapatfőnökének Austinban elhintett félmondata arra utal, hogy a grove-i istálló szombaton bejelenti, hogy F2-es juniorja, Logan Sargeant lesz 2023-ban Alex Albon csapattársa, Schumachernek így a Haas maradt az egyetlen opciója. „Kapcsolatban vagyunk és továbbra is beszélünk. Nem akarunk nyomást helyezni senkire, a csapat sem akar rám. Természetes módon fog megtörténni. Jól érzem magam ott, ahol vagyok. Ami az életemet illeti, a versenyzést választottam a hivatásomnak, az pedig mindig is nyomással járt. Szerintem valószínűleg nyomás alatt teljesítek jobban” – nyilatkozta.
Steiner pedig hozzátette, hogy egyelőre bármi lehet. „Őszintén szólva továbbra is 50-50. Semmi sincs még eldöntve. Austin és Mexikó között természetesen nem fogunk döntést hozni, mert egyszerűen nincs rá idő. A következő alkalom a Mexikó utáni hét, mert akkor nem lesz verseny, és több időnk lesz ezzel foglalkozni.”
Steiner is pontszerzést vár Schumachertől Fotó: Andy Hone / LAT Images
Csapattársa szerint megérdemelné, hogy maradjon
Noha Gene Haas szerint Schumacher sokba kerül nekik, azt mindenképpen érdemes leszögezni, hogy a három idei nagy balesetéből kettő még a szezon elején történt, és Schumacher a Kanadai Nagydíjtól kezdve látványos formajavuláson ment át, ami nemcsak a balesetek mérséklődésében, de az eredmények javulásában is megmutatkozott.
Mindezt pedig Kevin Magnussen – akivel egyébként kifejezetten jóban van a német – is látja. A dán pilóta úgy véli, Schumachernek helye van a Forma-1-ben.
„Először is, nincs semmilyen befolyásom arra, hogy mi történik a pilótákkal, úgyhogy ez teljes mértékben független tőlem. D ha csak Micket nézem, igazán sokat fejlődött az év során. Talán kezdetben nem igazán feküdt neki az autó, és egy kicsit hiányzott a magabiztossága, de igazán visszanyerte azt, az utóbbi időben pedig nagyon nehéz őt legyőzni. Azzal, ahogy most vezet, egyértelműen megérdemel egy helyet a rajtrácson. De még egyszer mondom, ez egyáltalán nem rajtam múlik, úgyhogy csak minden jót kívánhatok neki.”
Lewis Hamilton figyelmeztet: meg kell büntetni a Red Bullt, mert, ha nem teszik, annak hosszú távon súlyos következményei lehetnek.
Miután Austinban, az USA Nagydíj helyszínén is a Red Bull költségplafon-átlépése a fő téma, természetesen a versenyzők sem kerülhették el az ezzel kapcsolatos kérdéseket. Így aztán Lewis Hamilton, Max Verstappen és Sergio Pérez is megszólalt.
A hétszeres világbajnok úgy vélte, az FIA-nak a zéró tolerancia elvét kell alkalmaznia a túlköltekező Red Bull-lal szemben. „Úgy gondolom, hogy a sportágnak kezdenie kell valamit ezzel, mert ha megelégednek ezekkel a szabályokkal, akkor az összes csapat át fogja lépi a limitet. És, ha milliókkal többet fognak költeni, majd csak egy ejnye-bejnyét kapnak, az nyilvánvalóan nem lesz valami nagyszerű a sportnak. Ebben az esetben a jövőben talán megszűnik a költségplafon” – vetett fel egy olyan forgatókönyvet Hamilton, aminek megvalósulása esetén a sportág jövője is veszélybe kerülhetne.
A Mercedes veteránja ugyanakkor megbízik az FIA-ban, hogy a helyes döntést hozzák, és megvédik az F1 becsületét. Ami pedig a Red Bullt illeti, szerinte az ártatlanság vélelme őket is megilleti, ám amennyiben bebizonyosodik a bűnösségük, büntetést érdemelnek. Az F1 vezetőiek ezért „hűnek kell maradniuk a sport értékeihez, és a szabályokhoz, amelyek azért vannak, hogy betartsák őket” – szögezte le Hamilton, aki szerinte a szurkolóknak sem tesz jót a költségplafon körüli huzavona. „Ez zavaros időszak lehet a szurkolóknak, nélkülük pedig a sport mit sem ér. Úgyhogy igen, szerintem ragaszkodnunk kell az értékeinkhez.”
Verstappen és Pérez szerint a többi csapat csak irigy
A Red Bull versenyzői, a Japánban második vb-címét bebiztosító Max Verstappen, illetve Sergio Pérez is elmondták a véleményüket a helyzetről.
„Semmit sem erősítettek meg eddig, de csapatként tudjuk, hogy mivel állunk szemben, és szerintem nagyon világosak voltunk azzal kapcsolatban, hogy mit gondolunk helyesnek. Még mindig tart az ügy, végső soron pedig nem az én dolgom ez, ez a csapat és az FIA ügye” – nyilatkozta a holland az olasz Sky-nak, majd kérdésre elmondta, szerinte a rivális csapatok miért követelik ennyire a súlyos büntetést.
„Ez főként azért van, mert jól teljesítünk, ők pedig megpróbálnak minden lehetséges módon lelassítani minket. Végső soron azonban így működik az F1, és mindenki egy kicsit álszent. Nekem nincs bajom ezzel, egyszerűen csak a saját munkánkra kell koncentrálnunk.”
A mexikói versenyző is hasonló véleményen van: „Úgy gondoljuk, hogy megfelelünk a szabályoknak, és minden kedvezően fog alakulni. Természetesen a csapatra hagyom, hogy megoldja a helyzetet az FIA-val közösen, de végső soron mindig lesz egy csapat, amely rontani akar a teljesítményeden, különösen, ha nyersz. Ez a sport része, ami mindig így volt, és szerintem így is lesz. Ez egy normális helyzet. Végül azonban napvilágot látnak a tények, az emberek pedig meg fogják érteni a szituációt.”