back to top
2025. december 22. 05:36
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1182

    Ostberg nagyot esett

    0

    A 41. Trofeo Villa d’Este ACI Como versenyen indult Olaszországban Mads Ostberg és Johan Johansson, de az első gyorsasági végéig sem jutottak.

    „Nem így akartuk befejezni a Rally Di Como-t. Jonah és én is jól vagyunk, ami a legfontosabb, de nagy baleset volt. Nagyon nagy eső volt a gyors szakaszon és az aquaplaning miatt elvesztettem az irányítást az autó felett, és nem tudtam az úton maradni” – írta Ostberg a közösségi oldalán.

    Ostbergéknek valóban nagy szerencséjük volt, hogy a szalagkorlát megfogta az autót és nem a mögötte látható hatalmas fának ütköztek. A páros ezúttal nem a TRT autójával indult, hanem a Movisport Citroën C3 Rally2 versenyutójával álltak rajthoz.

    A versenyen három szakasz után Simone Campedelli vezet.

    Ostberg
    foto: Mads Ostberg

     

    Kínos baki, újoncdömping és gumiteszt – erről szólt az USA Nagydíj pénteki napja

    0

    Rendhagyó napot zárt a mezőny az USA Nagydíj péntekén.

    Az USA Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén a Ferrari volt a leggyorsabb, ám ennek még a szokásosnál is kisebb volt a jelentősége, lévén Austinban a második gyakorlást szinte teljes egészében a Pirelli 2023-as prototípus gumijainak tesztelésére fordította a mezőny, amely emiatt 60 perc helyett másfél órán át körözhetett.

    Az első tréningen viszont még az idei gumikat nyüstölhették a pilóták, és készülhettek az időmérőre, illetve a versenyre. Kivéve Charles Leclerc-t, Valtteri Bottast, Daniel Ricciardót, Nichola Latifit és Kevin Magnussent, az ő helyükön ugyanis egyaránt fiatal pilóta ült. Kivéve a dánt, akinek az autóját Antonio Giovinazzi, a Ferrari rutinos tartalékja foglalhatta el, és aki mindössze 4 kört tett meg, mielőtt a falhoz csapta a VF-22-est.

    Giovinazzi kicsúszása

    Szégyenszemre tehát nem valamelyik újonc hibázott, hanem a 62 F1-es versenyes tapasztalattal bíró olasz, aki 7 perccel az edzés kezdete után rontott a hatos kanyarban, és bár nem rongálta meg nagyon a kocsit, túlhevítette a kuplungot, ahogy próbált kikecmeregni a TecPro falból, aminek váltócsere lett a következménye. Ezért a Mick Schumacher ülésére is esélyesnek tartott pilótát többet nem láttunk az első gyakorláson.

    Láttuk viszont Carlos Sainzot, aki 1:36.857-es idővel végzett az első helyen, Max Verstappen pedig hiába kapott friss lágy gumikat az edzés végére, több mint 2 tizedmásodperccel elmaradt tőle. A harmadik helyet a Mercedes idei utolsó nagy fejlesztési csomagjával felvértezett W13-ast vezető Lewis Hamilton ért oda a meglepően versenyképes Lance Stroll előtt. Mögöttük Pérez, Alonso, Russell, Gasly, Norris és Vettel tette teljessé az első tízet.

    A mezőny negyede kihagyja a következő versenyhétvége kezdetét

    Ami az F1-es hétvégén debütáló, az első szabadedzésre beültetett újoncokat illeti, közülük a Ferrarit vezető Robert Svarcman bizonyult a leggyorsabbnak, de így is csak a 16. helyen végzett, azaz Giovinazzit és a másik három debütánst tudta csak megelőzni.

    Őt az IndyCarban vitézkedő Alex Palou követte a McLarennel úgy, hogy a spanyol versenyző csak közepes keverékű gumit használt, és végig megtankolt autós etapokat teljesített. Mögötte az Alfa Romeót vezető Théo Pourchaire, illetve a Williams 2023-as ülésének várományosa, az Alexander Rossi 2015-ös szereplése óta első amerikaiként F1-es hétvégén részt vevő Logan Sargeant zárt.

    Az USA nagydíj első szabadedzésének végeredménye

    Ami a második szabadedzést illeti, egy óra helyett másfél állt a versenyzők rendelkezésére, viszont az első tréninget kihagyó ötöst kivéve mindenkinek a Pirelli 2023-ra tesztelt prototípusait kellett próbára tennie, amelyekből két keveréket nyüstölhettek, de senki nem tudta, hogy éppen melyikkel megy.

    A gumitesztnek köszönhetően Charles Leclerc volt a leggyorsabb 1:36.810-es körrel, ő ugyanis 2022-es gumival is mehetett, és végül a közepes keveréken érte el a legjobbját. Mögé az ugyanebbe a kategóriába tartozó Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo ért oda 7, illetve 8 tizedmásodperces hátránnyal, míg Magnussen és Latifi nem élt a lehetőséggel, és végig 2023-as prototípust tesztelt.

    Az időeredményeket pedig csak tovább kuszálta, hogy a gumiteszthez eredetileg nem lehetett volna használni a DRS-t, de több csapat mégis megtette, és néhány istálló lobbizása után az FIA csak féltávnál tiltotta meg annak alkalmazását.

    Vettel a Pirelli jelöletlen prototípus gumiján

    A prototípusokra visszatérve: azokat 70 helyett csak 50 fokra melegítenek a gumipaplanokban, ezért kezdetben hidegebbek. Ez, illetve a Pirelli tájékoztatása szerint az alacsony sebességnél fellépő alulkormányzottságot orvosolni igyekvő karakterisztika egyaránt hozzájárulhatott, hogy a szokottnál több volt a hiba, de anyagi kárral járó kicsúszást senki nem követett el.

    A prototípusokat tesztelők Kevin Magnussent kivéve egyaránt 26 kört tettek meg, mert ennél többet nem is tehettek, míg a dán csak 24-ig jutott. Az élen záró hármas viszont 37-37, illetve 40 kört ment.

    Az USA Nagydíj második szabadedzésének végeredménye

    László Martin: A kartervédőn csúszik az autó

    0

    A Spanyol Rally első napjának végén az ERC értékelés negyedik helyén áll László Martin és Berendi Dávid. A pilótával késő este beszélgettünk a tapasztalatokról.

    „Az első két gyorsasági teljesen vizes volt még nekünk. Slick gumival kezdtük a napot. Utána a haramadik és  negyedik gyorsaságin már felszáradó pályán tudtunk versenyezni, ahol valamennyire meg tudtuk mutatni azt, hogy van helyünk ebben a mezőnyben és tudunk gyorsan menni. Ehhez hozzájárul az is, hogy nagyon jó kocsit kaptam a csapattól és Dáviddal is jól tudunk együtt dolgozni” – mondta László Martin a délelőtti szakaszokról, amelyek után a verseny harmadik helyén álltak.

    A szervizben nem sok dolga akadt a Topp Cars csapatnak, a Skoda Fabia hibátlanul teljesítette az első 60 kilométernyi gyorsaságit.

    „A délután sajnos nem alakult ennyire jól, az első gyorsaságin kicsit bátortalan és túl óvatos voltam a nagyon mély tövekkel. Akkora töveket csináltak a WRC-k és az a 60 autó aki előttünk megy, hogy óriási sziklák bukkannak elő. 150-170-nel érünk bele, nem tudom ennél a sebességnl megítélni, hogy mi fog ott várni, ezért óvatosabb voltam. A hatos gyorson ránk szakadt az eső, a hetesen pedig 5 kilométerrel a vége előtt mi is kaptunk egy bal első defektet. Addig viszont jól ment, 15-16 kilométerig három-négy másodpercre voltunk az elsőktől. Emiatt sajnálom egy kicsit, mert lehetett volna egy jó idő, de ugye a rallyban nincs ha. Ezzel visszacsúsztunk a negyedik helyre, 13.5 másodperc a lemaradásunk, holnap ezt szeretnénk behozni” – mondta Martin a délutánról, majd a pályákra is kitért.

    „Borzasztó tempósak a pályák, nagyok a ritmusváltások, és még egyszer kiemelném a töveket, mert ilyenekkel életemben nem találkoztam. Szinte folyamatosan a kartervédőn csúszik rajtuk az autó és akkora ütéseket kap, hogy csoda, hogy bírja.”

    László Martin
    foto: @World / Red Bull Content Pool

    A verseny előtt azt nyilatkozta a Rallycafénak Martin, hogy fél szemmel a WRC2 idejét is figyelik majd. Ha ők nem is, a szurkolók rögtön összehasonlították az eredményeket.

    „Reggel kaptam elég sok üzenetet, hogy top 5-ös időnk lett volna a WRC2-ben. Azért volt köztünk egy óra, más volt a pálya. Nekünk nyilván sokkal koszosabb volt, de nekik kicsit talán vizesebb. Emiatt nem gondolom mérvadónak, de azért persze jól esik, hogy megvan a tempónk, és a szurkolók is azt gondolják, hogy jók az eredményeink.”

    Egy ilyen versenyen rengeteget lehet tanulni már az első napokon is, László Martin is nagyon sok tapasztalattal gazdagodott.

    A pályafelírással kapcsolatban is sokat tanultunk, napközben is javítgattuk még az itinerünket. Azt hiszem így lehet magabiztosságot szerezni, hogy nem olyan pályákon megyünk mint a Barumon, esős, saras, szúk erdei szakaszokon, hanem ilyen széles utakon Sokkal magabiztosabb vagyok itt, sok tapsztalatot szereztünk már az első napon is.

    A legfontosabb, hogy a magyar páros jól érzi magát a versenyen. A közös vb-Eb futam kuriózumnak számít, aminek megvan a pozitív és persze a negaítv hozadéka is.

    „Minden gyorsaságin megbeszéljük, hogy ez nagyon jó volt, jól sikerült. Nagyon jó itt menni, az emberek nagyon szeretik a versenyt, a rendőrök és a szervezők is segítőkészek. Az etapokon is megkapunk minden segítséget. Az, hogy együtt megyünk a vb mezőnnyel abból a szempontból kedvezőtlen, hogy természetesen mindenki rájuk kíváncsi, és mire mi odaérünk már kevesen vannak. A szervizparkban viszont épp a vb miatt rengetegen vannak, jönnek, kérdeznek, fotót készítenek, fanatsztikus a hangulat. Az remek érzés, hogy magyarok is vannak a pálya szélén. Látjuk a zászlókat, néha volt időm még integetni is, és a szervizben is kapunk bíztatást, valamint sok üzenet is érkezik a verseny közben.”

    A zárónapon hat gyorsasági szakaszt kell teljesítenie a László Martin – Berendi Dávid kettősnek, és ha hasonlóan jó napot sikerül teljesíteniük, akkor egy remek ERC eredménynek örülhetünk. Szurkoljunk nekik!

    László Martin
    Fotó: Sven Kollus

    László Martinék a negyedikek, Bonato vezet az első nap végén

    0

    Yoann Bonato vezet az első nap végén a Spanyol Rally Eb mezőnyében, míg László Martinék egy defekt miatt a negyedik helyen várhatják a folytatást. 

    Ahogy péntek délelőtt, úgy délután is a nap első pályáján Efrén Llarena volt a leggyorsabb, a többi pályán azonban Yoann Bonato, így a francia versenyző zárta élen a napot az idei Európa-bajnok előtt. 

    László Martin és Berendi Dávid miután délelőtt megszerezte a harmadik helyet, egészen a nap utolsó előtti szakaszáig tartotta is azt, azonban akkor defektet szedtek össze, így végül a negyedik helyen fejezték be a nyitó napot 14 másodperccel követve Javier Pardót és fél perccel megelőzve Xevi Ponst. 

    László Martin
    foto: @World / Red Bull Content Pool

    A nap utolsó szakaszát az Eb mezőny számára törölték, mivel a WRC-ben induló ausztrál Luke Anear és Allan Harryman Rally2-es Fordja kigyulladt. 

    A WRC3-ban induló László Zoltán és Kürti Tamás számára a tűzeset miatt ugyancsak etap lett a napzáró szakasz, így a kategória negyedik helyén várhatják a folytatást. 

    Szombaton, a bajnokság utolsó napján az Eb mezőnyre hat szakasz vár. 

    Spanyol Rally, állás 7 szakasz után (ERC) 
    1 #102 Yoann Bonato / Benjamin Boulloud (FRA) Citroen C3 Rally2 1:02:02.3
    2 #101 Efrén Llarena / Sara Fernandez (ESP) Skoda Fabia Rally2 evo +18.5
    3 #104 Javier Pardo / Adrián Pérez (ESP) Skoda Fabia Rally2 evo +1:39.9
    4 #105 László Martin / Berendi Dávid Skoda Fabia Rally2 evo +1:53.4
    5 #106 Xevi Pons / Alex Haro (ESP) Skoda Fabia Rally2 evo +2:21.6
    6 #110 Laurent Pellier / Marine Pelamourgues (FRA) Opel Corsa Rally4 +2:55.2
    7 #108 Alberto Monarri / Borja Odriozola (ESP) Suzuki Swift R4lly S +3:12.1
    8 #111 Andrea Mabellini / Virginia Lenzi (ITA) Renault Clio Rally4 +4:09.8
    9 #103 Alberto Battistolli / Simone Scattolin (ITA) Skoda Fabia Rally2 evo +4:23.6
    10 #107 Joan Vinyes / Jordi Mercader (ESP) Suzuki Swift R4lly S +4:30.2

    További eredménye

    Eb Időterv 
    2022 október 20., csütörtök  
    14:00 Shakedown – Coll de la Teixeta 4.21 km Pardo 2:48.6 

    2022 október 21., péntek  
    10:23 SS1 Els Omells – Maldà 1 11.05 km Llarena 5:57.6 / 1. LLARENA, 2. Bonato, 3. Pons
    11:23 SS2 Serra de la Llena 1 11.79 km Bonato 7:20.6 / 1. LLARENA, 2. Bonato, 3. Pons
    12:16 SS3 Les Garrigues Altes 1 22.64 km Bonato 13:11.9 / 1. BONATO, 2. Llarena, 3. László M
    13:16 SS4 Riba-roja 1 13.98 km Bonato 9:12.7 / 1. BONATO, 2. Llarena, 3. László M
    16:59 SS5 Els Omells – Maldà 2 11.05 km Llarena 5:30.8 / 1. BONATO, 2. Llarena, 3. László M
    17:59 SS6 Serra de la Llena 2 11.79 km Bonato 7:31.2 / 1. BONATO, 2. Llarena, 3. László M
    18:52 SS7 Les Garrigues Altes 2 22.64 km Bonato 13:10.9 / 1. BONATO, 2. Llarena, 3. Pardo
    19:52 SS8 Riba-roja 2 13.98 km TÖRÖLVE 

    2022 október 22., szombat  
    10:44 SS9 Savallà 1 13.93 km
    11:37 SS10 Querol – Les Pobles 1 20.19 km
    12:38 SS11 El Montmell 1 24.18 km
    16:14 SS12 Savallà 2 13.93 km
    17:07 SS13 Querol – Les Pobles 2 20.19 km
    18:08 SS14 El Montmell 2 (Power Stage) 24.18 km 

    László Martin
    foto: @World / Red Bull Content Pool

    Változtatásokat vezet be az FIA a szuzukai traktoros botrány miatt

    0

    Átfogó vizsgálatot folytatott le a Nemzetközi Automobil Szövetség a Japán Nagydíjon történtek után, az USA Nagydíj pénteki napján pedig közölték, hogy mire jutottak.

    Közleményt adott ki az FIA, amelyben részletezi, hogy mire jutott a szuzukai traktoros incidens vizsgálata kapcsán. Mint ismert, a Japán Nagydíj első körében történt baleset után egy traktor hajtott a pályára, hogy segítsen Carlos Sainz összetört Ferrarijának mentésében, eközben viszont még nem sorakozott fel a teljes mezőny a biztonsági autó mögé, ezért többen is nagy sebességgel haladtak el a jármű mellett.

    A legnagyobb tempóval érkező Pierre Gasly azonnal kérdőre vonta a versenyirányítást a rádióban, majd a futam után elmondta, hogy nagyjából két méteren múlt az élete, mivel, ha eltalálja a traktort, szerinte biztosan arra a sorsra jut, mint a Szuzukában halálos sérüléseket szerző Jules Bianchi 2014-ben.

    Így ölhette volna meg Gasly-t a traktor Szuzukában (videó)

    Az esetet az összes pilóta felháborodással fogadta, többen pedig kiemelték, hogy egyáltalán nem kellett volna traktort küldeni a pályára, mert a körülmények miatt ez még biztonsági autó mögött haladva is veszélyes volt, és meg kellett volna várni, hogy a verseny félbeszakítása után minden autó visszatérjen a bokszba.

    Az FIA a leállás alatt közleményben igyekezett megmagyarázni, hogy minden rendeltetésszerűen zajlott, ám a felháborodás hatására vizsgálatot rendelt el. Ennek az eredményeit közölték most.

    Változásokat eszközölnek

    A legfontosabb, hogy a valóban széleskörű és alapos vizsgálat arra jutott, hogy számos procedurális változtatásra van szükség, hogy a jövőben ne fordulhasson elő hasonlóan veszélyes helyzet. Az FIA Genfben működő, a versenyhétvégék során támogató feladatokat ellátó műveleti központja a videofelvételek és adatok felhasználásával rekonstruálta az eseményeket. A következtetések levonásánál figyelembe vették a pálya állapotát és a látási viszonyokat, számításba vették a pilóták viselkedését és a pályabírók, illetve a mentőjárművek kezelőinek teljesítményét.

    Elképesztő, nem csak Gasly volt fokozott életveszélyben a Japán Nagydíjon (videó)

    Rajt

    Az FIA közleménye szerint „noha esett, a körülmények megfelelőek voltak ahhoz, hogy állórajttal induljon el a verseny. A rajtrácsra vezető körök alapján minden csapat intermediate gumikon rajtolt, de a rajt idején megérkező komolyabb esőzés nagyobb kihívássá tette az autók irányítását az intermediate abroncsokon a rajt után.”

    A mentést végző járművek és pályabírók beküldése

    A vizsgálat itt arra jutott, hogy mindenki követte az FIA folyamatait. „A Carlos Sainz Ferrarijával a 12-es kanyarban történt incidens után a versenyt a biztonsági autó beküldésével semleges állapotába hozták, mielőtt a pályabírók és a mentést végző járművek bementek a pályára” – írták.

    A vizsgálat itt megjegyezi, hogy ilyen körülmények között nem lenne szabad mentést végző járművet a pályára küldeni addig, amíg minden autó fel nem sorakozott a Safety Car mögé. „Továbbá, pályabírók és mentést végző járművek csak akkor mehetnének be, mialatt a biztonsági autós fázis során versenyautók vannak a pályán, amikor az időjárási viszonyok és az autók helyzete gyors és biztonságos beavatkozást tesznek lehetővé.”

    És itt jön az egyik lényeges rész: az FIA elismerte, hogy a versenyirányítás a biztonságos mentésre koncentrált, és eközben nem vette észre azonnal, hogy Pierre Gasly kiállt a bokszba szárnycserére, és ezért lemaradt a mezőnytől. „A versenyirányítás nem feltétlenül követ nyomon minden autót, amely kiállhat a bokszba a biztonsági autós fázis során, mivel jobban aggódnak a baleset helyszíne és a mezőny Safety Car mögött történő felsorakoztatása miatt.”

    Dühösek a pilóták, Bianchi apja is megszólalt

    „A kiállása után Gasly visszatért a pályára, és a meghatározott limitidőnek megfelelve vezetett, hogy utolérje a mezőnyt. Amikor odaért a 12-es kanyarhoz, pályabírók dolgoztak egy daruval a pályán. Noha általános gyakorlat mentést végző járműveket beküldeni, amint a versenyt semleges állapotba helyezték, a vizsgálóbizottság megvitatta, hogy a körülményekhez képest korai volt-e a mentést végző jármű belépése a pályára.”

    „A vizsgálóbizottság elismerte, hogy a múltban történt tragikus események miatt érzékeny téma, hogy ilyen időjárási körülmények között mentést végző daru tartózkodik a pályán Szuzukában. A bizottság úgy határozott, hogy visszatekintve, mivel változóak voltak az időjárási körülmények, ésszerű lett volna késleltetni a mentőjárművek pályára küldését.”

    „Elismerték, hogy minden erőfeszítést meg kell tenni az autók hatékony és biztonságos mentésének érdekében, ezért az olyan körülmények esetében, mint amilyenek a Suzukában uralkodtak, egy hosszabb mentés versenyfelfüggesztést eredményezhet.”

    Az FIA továbbá kiemelte, hogy biztonsági autós fázis során csak azokat az autókat tudják kontrollálni, amelyek a Safety Car mögött haladnak, a pályán máshol tartózkodókra viszont nincs elegendő ráhatásuk.

    A versenyzők kötelezettségei

    A vizsgálat kitért arra is, hogy a vonatkozó szabályoknak megfelelően a versenyzőknek kötelessége korlátozni a sebességüket sárga zászló, biztonsági autós fázis vagy piros zászló esetén, illetve kötelesek mindenkor a józan eszükre hallgatni.

    Gasly: Két méterre voltam attól, hogy meghaljak

    „Gasly esetében az adatok kimutatták, hogy annak érdekében, hogy felzárkózzon a biztonsági autóra, 200 km/h-t meghaladó sebességgel ment Sainz balesetének helyszíne előtt, és azután is, hogy már piros zászló alatt elhaladt a Ferrari mellett. Meg kell jegyezni, hogy a verseny után kifejezte sajnálatát a büntetéssel végződő sportfelügyelői meghallgatáson.”

    Gumik

    A vizsgálóbizottság megvitatta a jelenlegi extrém esőgumik teljesítményét is, és ennek az elemzése még mindig zajlik a Pirelli és az FIA technikai részlegének bevonásával.

    Reklámtáblák

    Ezt azért kellett megvitatni, mert Gasly-nak azért kellett a bokszba hajtania, mert eltalált egy Sainz Ferrarija által leszakított, pályára hulló reklámtáblát. „A reklámtáblák rögzítésének, kialakításának, helyének és anyagának felülvizsgálata jelenleg is zajlik” – mondta az FIA.

    Csatornázás

    A szuzukai pályán évek óta a legtöbb helyszínnél nagyobb gondot okoz a vízelvezetés. Az FIA közölte, hogy a szervezőkkel megkezdték az egyeztetéseket ennek javítására.

    Elképesztő felvétel: pályabíró is életveszélyben volt Gasly traktoros eseténél (videó)

    Ez változik az USA Nagydíjtól

    Természetesen a vizsgálat fentebb taglalt legtöbb eleme nem pályaspecifikus, így aztán egy sor változtatást már a hétvégi USA Nagydíjtól életbe léptetnek.

    1. A csapatoknak információt szolgáltatnak a hivatalos üzenetküldő rendszerben arról, ha egy mentést végző jármű hajt a pályára. A pilótát a csapat kötelessége tájékoztatni.
    2. Kifejlesztenek egy élő VSC/SC monitorozási ablakot, amely minden autó állapotát mutatni fogja, legyen az akár a pályán, akár a biztonsági autó mögött, akár a bokszban.
    3. Frissítik a versenyirányítás folyamatait, hogy jobban meg legyen határozva, hogy kinek mi a feladata a versenyirányításban a rendes és virtuális biztonsági autós fázisok során, beleértve azokat, akiknek a SC-fázis alatt a bokszba hajtó autókat, illetve a Safety Car mögötti sor hosszát kell majd figyelnie.
    4. Az FIA versenyigazgatója az USA Nagydíj versenyzői eligazításán során elemzi majd a szuzukai történéseket, és elmagyarázza, milyen megoldásokat tervez bevezetni az FIA annak érdekében, hogy a jövőben ne történhessen hasonló, illetve emlékezteti a pilótákat a biztonsági autós fázis és piros zászlós megszakítás esetén követendő szabályokra
    5. Dinamikus VSC: egy új funkciót vezetnek be, amely dinamikusan változtatja a pilóták által követendő limitidőt annak függvényében, hogy a baleset helyszínén haladnak-e át, vagy sem. Ez segíti majd a pilótát abban, hogy hol történt a baleset.
    6. A csapatokkal közösen átnézik a büntetési precedenseket azon pilóták esetében, akik nem tartották tiszteletben a sárga vagy dupla sárga jelzést, illetve a VSC és SC-fázist.
    7. Kiértékelik a reklámtáblák jelenlegi alkalmazását, felépítését, elhelyezését és a felhasznált anyagokat, hogy elkerüljék a leszakadást és a pályára kerülést.

    Abszurd fordulat: Gasly kaphat büntetést a traktoros incidens miatt

    A fentebbi pontok mellett az FIA úgy döntött, hogy a 2022-es szezon hátralevő versenyein nem fogja rotálni a versenyigazgatókat, és mostantól a szezon végéig Niels Wittich teljesít szolgálatot (Japánban Eduardo Freitas volt a versenyigazgató), valamit a sportszabályzat következő felülvizsgálata során tisztázzák a versenyidőre és pontelosztásra vonatkozó szabályokat, amelyeket jól alkalmaztak Szuzukában, de a szövegezésük nem a szabály célját szolgálja.

    Spanyol Rally: Ogier vezette kettős Toyota előny

    0

    Sébastien Ogier nyerte a Spanyol Rally első napjának csatáit az idei év világbajnoka, Kalle Rovanpera előtt, így kettős Toyota vezetés alakult ki. 

    A Spanyol Rallyt a friss világbajnok Kalle Rovanpera kezdte legjobb formában megnyerve az első két szakaszt, azonban a nap leghosszabb, 22.6 km-es pályájának első teljesítése után Sébastien Ogier, majd a délelőtti utolsó szakaszt követően Thierry Neuville állt a verseny élére. 

    A nap felénél a legutóbbi két Spanyol Rallyt nyerő Neuville 5 tizeddel vezetett a futam háromszoros győztese, Ogier előtt, míg Kalle Rovanpera 4.2, Ott Tanak pedig hat másodperces hátránnyal követte a belga Hyundai-versenyzőt. 

    Az utolsó délelőtti szakaszt követően Neuville és Tanak feszült pillanatokat élt meg, hiszen a belga versenyző autójából szivárgott az olaj, míg a 2019-es világbajnok autójában elromlott a hibrid rendszer, majd ehhez még generátor hiba is társult. Végül mindkét versenyző büntetés nélkül úszta meg a kisebb-nagyobb javítást a negyedik szakasz után. 

    A délelőttöt Elfyn Evans zárta az ötödik helyen, míg őt Dani Sordo és Takamoto Katsuta követte. 

    Az M-Sport versenyzői kemény gumikat használva nem tudták tartani a főként lágy gumikon vezető riválisok tempóját, míg Pierre-Louis Loubet a harmadik szakaszon defekt miatt vesztett időt, a negyedik szakasz után pedig műszaki hibával állt félre, végül azonban neki is sikerült folytatni a versenyt, a szervízben pedig a szerelők oldották meg véglegesen a bajt. 

    Délután már némi eső is nehezített a versenyzők dolgán, különösen Neuville-én és Tanakén, akiket az esőben jól menő Kalle Rovanpera délután megelőzött és felzárkózott Sébastien Ogier mögé, aki az első délutáni gyorsasági után ismét átvette a vezetést. 

    A két toyotás végül a nap végéig megtartotta helyét, és Sébastien Ogier 4.8 másodperccel vezet az első napot követően Kalle Rovanpera előtt.  

    A kettős Toyota vezetéssel a japán gyártó biztosan halad a gyártók vb címe felé. 

    Thierry Neuville a harmadik helyen zárta a pénteket, azonban hátránya csupán 12.5 másodperc, míg Ott Tanaké a negyedik helyen 20 másodperc, amit a folytatásban akár még le is lehet dolgozni. Az észt versenyző autójában a nap utolsó szakaszán ismét elromlott a hibrid rendszer. 

    Komoly dráma zajlott le a nap utolsó előtti, 22.6 km-es pályáján, ahol Dani Sordo, Elfyn Evans és Takamoto Katsuta is bal első defektet szedett össze ugyanazon bal kanyar levágása során. 

    Mivel a spanyol Hyundai-versenyző vesztette a legkevesebb időt a defekttel, így megelőzte Elfyn Evanst, csakúgy, mint Craig Breen Takamoto Katsutát. 

    Pierre-Louis Loubet a műszaki hiba kijavítása után délután fantasztikus tempót mutatott, azonban ezzel is csak megközelítette csapattársait, Adrien Fourmaux-t és Gus Greensmith-t a napot a 11. helyen zárva. 

    A WRC2-ben Teemu Suninen vezet az első nap végén, a finn versenyző előnye pedig 12.7 másodperc Nikolay Gryazin és 16.7 másodperc Yohan Rossel előtt. 

    A WRC2-es vb címre pályázó versenyzők sok problémával küzdve az ötödik és hatodik helyen fejezték be a pénteket. Délelőtt Emil Lindholm defekt miatt csúszott a kategória 14. helyére, míg Kajetan Kajetanowicz délelőtt nem volt elég gyors, de így is fél perccel előzte meg finn riválisát, délután pedig megforgás következtében elvesztett idő miatt Lindholm mögött zárta a napot. 

    Szombaton hét, míg vasárnap négy szakasszal folytatódik a verseny. 

    Spanyol Rally, állás 8 szakasz után 
    1 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 1:06:07.9
    2 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +4.8
    3 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +12.5
    4 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +20.0
    5 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +50.9
    6 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +1:01.2
    7 42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +1:03.7
    8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:28.6
    9 #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:31.3
    10 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +1:38.8
    11 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 +1:48.7
    12 #21 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 (WRC2) +3:56.2
    13 #24 Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +4:08.9
    14 #20 Yohan Rossel / Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 (WRC2) +4:12.9
    15 #25 Jari Huttunen / Mikko Lukka (FIN) Ford Fiesta Rally2 (WRC2) +4:34.9
    16 #22 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +4:56.7
    17 #23 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo (WRC2) +5:07.7 

    További eredmények 

    WRC Időterv
    2022 október 20., csütörtök 
    09:01 Shakedown – Coll de la Teixeta 4.21 km Ogier 2:40.1

    2022 október 21., péntek
    08:33 SS1 Els Omells – Maldà 1 11.05 km Rovanpera 5:16.1 / 1. ROVANPERA, 2. Neuville, 3. Tanak
    09:33 SS2 Serra de la Llena 1 11.79 km Rovanpera 6:41.0 / 1. ROVANPERA, 2. Neuville, 3. Ogier
    10:26 SS3 Les Garrigues Altes 1 22.64 km Ogier 12:31.9 / 1. OGIER, 2. Neuville, 3. Rovanpera
    11:26 SS4 Riba-roja 1 13.98 km Neuville 8:41.0 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Rovanpera
    15:09 SS5 Els Omells – Maldà 2 11.05 km Ogier 5:08.8 / 1. OGIER, 2. Neuville, 3. Rovanpera
    16:09 SS6 Serra de la Llena 2 11.79 km Rovanpera 6:47.2 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Neuville
    17:02 SS7 Les Garrigues Altes 2 22.64 km Rovanpera 12:10.9 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Neuville
    18:02 SS8 Riba-roja 2 13.98 km Ogier 8:41.0 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Neuville

    2022 október 22., szombat 
    08:44 SS9 Savallà 1 13.93 km
    09:37 SS10 Querol – Les Pobles 1 20.19 km
    10:38 SS11 El Montmell 1 24.18 km
    14:14 SS12 Savallà 2 13.93 km
    15:07 SS13 Querol – Les Pobles 2 20.19 km
    16:08 SS14 El Montmell 2 24.18 km
    18:40 SS15 Salou 2.15 km 

    2022 október 23., vasárnap
    07:00 SS16 Pratdip 1 12.15 km
    08:08 SS17 Riudecanyes 1 15.90 km
    10:29 SS18 Pratdip 2 12.15 km
    12:18 SS19 Riudecanyes 2 15.90 km

    Három bal első defekt a mai leghosszabb szakaszon 

    0

    Elfyn Evans, Takamoto Katsuta és Dani Sordo is defektet szedett össze a mai nap leghosszabb szakaszán, ráadásul mindhárman a bal első kerékre. Összetettben Kalle Rovanpera közelebb került Sébastien Ogier-hoz. 

    Azt követően, hogy reggel Pierre-Louis Loubet és a WRC2-es bajnoki címért küzdő Emil Lindholm is defektet szedett össze a 22.6 km-es szakaszon, délután Elfyn Evans, Takamoto Katsuta és Dani Sordo is megtette ezt, ráadásul mindannyian a bal első kerékre szerezték ugyanabban a bal kanyarban, levágás során. 

    A szakaszt Kalle Rovanpera nyerte, aki így 3.6 másodpercre megközelítette az élen álló Sébastien Ogier-t. 

    Spanyol Rally, állás 7 szakasz után 
    1 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 57:26.9
    2 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +3.6
    3 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +8.7
    4 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +13.0
    5 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +45.4
    6 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +56.6
    7 42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +58.2
    8 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1:24.4
    9 #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:24.7
    10 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +1:30.7
    11 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 +1:45.6 

    További eredmények 

    WRC Időterv
    2022 október 20., csütörtök 
    09:01 Shakedown – Coll de la Teixeta 4.21 km Ogier 2:40.1

    2022 október 21., péntek
    08:33 SS1 Els Omells – Maldà 1 11.05 km Rovanpera 5:16.1 / 1. ROVANPERA, 2. Neuville, 3. Tanak
    09:33 SS2 Serra de la Llena 1 11.79 km Rovanpera 6:41.0 / 1. ROVANPERA, 2. Neuville, 3. Ogier
    10:26 SS3 Les Garrigues Altes 1 22.64 km Ogier 12:31.9 / 1. OGIER, 2. Neuville, 3. Rovanpera
    11:26 SS4 Riba-roja 1 13.98 km Neuville 8:41.0 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Rovanpera
    15:09 SS5 Els Omells – Maldà 2 11.05 km Ogier 5:08.8 / 1. OGIER, 2. Neuville, 3. Rovanpera
    16:09 SS6 Serra de la Llena 2 11.79 km Rovanpera 6:47.2 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Neuville
    17:02 SS7 Les Garrigues Altes 2 22.64 km Rovanpera 12:10.9 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Neuville
    18:02 SS8 Riba-roja 2 13.98 km 

    2022 október 22., szombat 
    08:44 SS9 Savallà 1 13.93 km
    09:37 SS10 Querol – Les Pobles 1 20.19 km
    10:38 SS11 El Montmell 1 24.18 km
    14:14 SS12 Savallà 2 13.93 km
    15:07 SS13 Querol – Les Pobles 2 20.19 km
    16:08 SS14 El Montmell 2 24.18 km
    18:40 SS15 Salou 2.15 km 

    2022 október 23., vasárnap
    07:00 SS16 Pratdip 1 12.15 km
    08:08 SS17 Riudecanyes 1 15.90 km
    10:29 SS18 Pratdip 2 12.15 km
    12:18 SS19 Riudecanyes 2 15.90 km

    A zápor kifogott a Hyundai versenyzőin, kettős Toyota vezetés 

    0

    A Spanyol Rally második péntek délutáni szakaszára rövid ideig tartó zápor érkezett, Kalle Rovanpera ismét szakaszt nyert és a második helyre lépett. 

    A délutáni második szakaszon éppen az első négy rajtoló idején esett egy rövid ideig tartó zápor, amiben ismét Kalle Rovanpera teljesített a legjobban, és a reggeli szakaszok után ismét leggyorsabb időt állított be. A világbajnokot Sébastien Ogier 2.2, Dani Sordo 2.7, Takamoto Katsuta 3.7 másodperc hátránnyal követte, míg Ott Tanak 4.2, Thierry Neuville 4.6, Elfyn Evans pedig 7.9 másodperccel volt lassabb az esőben. 

    Rovanpera szakaszgyőzelmével megelőzte Thierry Neuville-t összetettben és Sébastien Ogier mögé a második helyre lépett, így két toyotás áll már az első két helyen, míg Neuville és Tanak a harmadik és negyedik helyre csúszott. 

    A különbség azonban továbbra is kicsi, így bármikor fordulhat ismét a verseny képe. 

    Spanyol Rally, állás 6 szakasz után 
    1 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 45:15.3
    2 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +4.3
    3 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +5.6
    4 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +8.9
    5 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +18.8
    6 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +27.5
    7 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +42.8
    8 42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +48.9
    9 #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:07.8
    10 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +1:14.9
    11 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 +1:26.7 

    További eredmények 

    WRC Időterv
    2022 október 20., csütörtök 
    09:01 Shakedown – Coll de la Teixeta 4.21 km Ogier 2:40.1

    2022 október 21., péntek
    08:33 SS1 Els Omells – Maldà 1 11.05 km Rovanpera 5:16.1 / 1. ROVANPERA, 2. Neuville, 3. Tanak
    09:33 SS2 Serra de la Llena 1 11.79 km Rovanpera 6:41.0 / 1. ROVANPERA, 2. Neuville, 3. Ogier
    10:26 SS3 Les Garrigues Altes 1 22.64 km Ogier 12:31.9 / 1. OGIER, 2. Neuville, 3. Rovanpera
    11:26 SS4 Riba-roja 1 13.98 km Neuville 8:41.0 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Rovanpera
    15:09 SS5 Els Omells – Maldà 2 11.05 km Ogier 5:08.8 / 1. OGIER, 2. Neuville, 3. Rovanpera
    16:09 SS6 Serra de la Llena 2 11.79 km Rovanpera 6:47.2 / 1. OGIER, 2. Rovanpera, 3. Neuville
    17:02 SS7 Les Garrigues Altes 2 22.64 km
    18:02 SS8 Riba-roja 2 13.98 km 

    2022 október 22., szombat 
    08:44 SS9 Savallà 1 13.93 km
    09:37 SS10 Querol – Les Pobles 1 20.19 km
    10:38 SS11 El Montmell 1 24.18 km
    14:14 SS12 Savallà 2 13.93 km
    15:07 SS13 Querol – Les Pobles 2 20.19 km
    16:08 SS14 El Montmell 2 24.18 km
    18:40 SS15 Salou 2.15 km 

    2022 október 23., vasárnap
    07:00 SS16 Pratdip 1 12.15 km
    08:08 SS17 Riudecanyes 1 15.90 km
    10:29 SS18 Pratdip 2 12.15 km
    12:18 SS19 Riudecanyes 2 15.90 km

    A szervizelés után ismét Ogier vezet 

    0

    A délutáni első szakaszt Sébastien Ogier nyerte és ismét átvette a vezetést a Spanyol Rallyn Thierry Neuville-től, csupán 6.9 másodperc a legjobb négy versenyző között. 

    A Spanyol Rally első délutáni szakaszán Sébastien Ogier 1.4 másodperccel volt gyorsabb Ott Tanaknál, 2.7 másodperccel Dani Sordonál, míg Thierry Neuville 3.7 másodpercet kapott a nyolcszoros világbajnoktól. 

    Összetettben így ismét Sébastien Ogier vezet 3.2 másodperccel a második helyre csúszó Neuville előtt. Kalle Rovanpera 6.5, míg Ott Tanak 6.9 másodperces hátrányban áll a harmadik és negyedik helyen. 

    Az ötödik helyen Elfyn Evans 13.10 másodperc hátránnyal áll, ami jól mutatja a verseny szorosságát. 

    Az M-Sport versenyzői jobb tempót mutattak, mint délelőtt, így Craig Breen is 1.5 másodperccel közelebb került Takamoto Katsutához, akit 5.7 másodperccel követ. 

    Pierre-Louis Loubet is folytatni tudta a versenyt, azt követően, hogy a negyedik szakasz után komolynak tűnő műszaki miatt kényszerült megállni. Az első délutáni szakaszon azonban a kitűnő harmadik idővel zárt. 

    Spanyol Rally, állás 5 szakasz után 
    1 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 38:25.9
    2 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +3.2
    3 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +6.5
    4 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +6.9
    5 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +13.1
    6 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +27.0
    7 18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +41.8
    8 42 Craig Breen / Paul Nagle (IRL) Ford Puma Rally1 +47.5
    9 #16 Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (FRA) Ford Puma Rally1 +1:01.3
    10 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +1:06.9
    11 #7 Pierre-Louis Loubet / Vincent Landais (FRA) Ford Puma Rally1 +1:25.4 

    További eredmények 

    WRC Időterv
    2022 október 20., csütörtök 
    09:01 Shakedown – Coll de la Teixeta 4.21 km Ogier 2:40.1

    2022 október 21., péntek
    08:33 SS1 Els Omells – Maldà 1 11.05 km Rovanpera 5:16.1 / 1. ROVANPERA, 2. Neuville, 3. Tanak
    09:33 SS2 Serra de la Llena 1 11.79 km Rovanpera 6:41.0 / 1. ROVANPERA, 2. Neuville, 3. Ogier
    10:26 SS3 Les Garrigues Altes 1 22.64 km Ogier 12:31.9 / 1. OGIER, 2. Neuville, 3. Rovanpera
    11:26 SS4 Riba-roja 1 13.98 km Neuville 8:41.0 / 1. NEUVILLE, 2. Ogier, 3. Rovanpera
    15:09 SS5 Els Omells – Maldà 2 11.05 km Ogier 5:08.8 / 1. OGIER, 2. Neuville, 3. Rovanpera
    16:09 SS6 Serra de la Llena 2 11.79 km
    17:02 SS7 Les Garrigues Altes 2 22.64 km
    18:02 SS8 Riba-roja 2 13.98 km 

    2022 október 22., szombat 
    08:44 SS9 Savallà 1 13.93 km
    09:37 SS10 Querol – Les Pobles 1 20.19 km
    10:38 SS11 El Montmell 1 24.18 km
    14:14 SS12 Savallà 2 13.93 km
    15:07 SS13 Querol – Les Pobles 2 20.19 km
    16:08 SS14 El Montmell 2 24.18 km
    18:40 SS15 Salou 2.15 km 

    2022 október 23., vasárnap
    07:00 SS16 Pratdip 1 12.15 km
    08:08 SS17 Riudecanyes 1 15.90 km
    10:29 SS18 Pratdip 2 12.15 km
    12:18 SS19 Riudecanyes 2 15.90 km

    A Mercedes korábbi embere közölte a Red Bull-lal, hogy megszegték a szabályokat

    0

    Adrian Newey fizetése nem, egy másik korábbi vezető Red Bull-szakember fizetése viszont szerepet játszott a Red Bull túlköltekezésében, miként az FIA év közbeni változtatása, és a brit adóhatóság is. Többek között ezek az információk derültek ki a témában született eddigi legrészletesebb cikkből.

    Az USA Nagydíj hétvégéjén folytatódik a Red Bull-szabályszegési sagája. Az energiaitalos csapatról a Japán Nagydíj utáni hétfőn derült ki, hogy az FIA szerint megszegte a szabályokat, és 2021-ben átlépte a 145 millió dolláros költségplafont, azóta pedig mindenki arra vár, hogy kiderüljön, tényleg így történt-e (az FIA szerint igen, de ezt a Red Bull nem köteles elfogadni, és megpróbálhatja bebizonyítani az igazát, viszont, ha nem tudja, súlyosabb büntetést kaphat).

    Nagy leleplezésre készül a Red Bull és dühöng, miközben az FIA ajánlatot tett nekik

    Amíg pedig hivatalos információk nem látnak napvilágot az üggyel kapcsolatban, csak a sajtóhírekre támaszkodhatunk, és az olyan információkra, amelyek például most a RacingNews365.com birtokába jutottak. A szaklap minden eddiginél részletesebb képet festett arról, hogy miként értesült a Red Bull a szabályszegés tényéről, és pontosan milyen területeken és mennyivel léphette túl a költségkeretet.

    Azt írják, hogy Christian Horner csapatfőnök már egy órával a Japán Nagydíj leintése után telefonhívást kapott arról, hogy az FIA vizsgalati eredménye szerint megszegték a pénzügyi szabályokat, a vonal túlsó végén pedig nem más volt, Shaila-Ann Rao, az FIA ideiglenes főtitkára, aki nem mellesleg korábban a Mercedesnél dolgozott, és akit Helmut Marko a szabályszegésről szóló hírek napvilágra kerülése után megvádolt azok kiszivárogtatásával.

    Óriási előnybe kerülhetett a Red Bull a szabályszegéssel

    Ezeken a területeken léphették túl a plafont

    A RacingNews365 saját forrásaira hivatkozva azt írja, hogy a Red Bull eredetileg 4 millió dollárral a 145 milliós plafon alatt volt, de ezután több tényező oda vezetett, hogy végül 1,8 millió dollárral átlépte azt. A forrás szerint a csapat 800 ezer dollárt költött a kényszer- és betegszabadsággal összefüggő belső költségekre; illetve 1,2 millió dollárt étkeztetési költségekre. A maradék összeg pedig a tartalék alkatrészek használatával és a brit hatóságok és az istálló közötti adóügyekkel kapcsolatos. Mindez azt eredményezte, hogy a végösszeg 5,8 millió dollárral lett magasabb.

    A jól értesült forrás szerint a 2021-es szezon közben az aerodinamikai főnök pozíciójából lemondó, azóta az Aston Martin technikai igazgatói állását átvevő Dan Fallows körüli költségek az egyik olyan tétel, amit a Red Bull nem számolt bele a költségvetésbe, az FIA viszont igen. Fallows ugyanis felmondása után az ilyenkor szokásos kényszerszabadságát töltötte, eközben pedig papíron áthelyezték a Red Bull Advanced Technologies-hoz.

    Ennél sokkal érdekesebb a tartalékalkatrészek ügye. Korábban ugyanis nem tartoztak a költségplafon hatálya alá azok, a 2021-es autóhoz gyártott alkatrészek, amelyeket a 2022-es kocsikhoz már nem lehet felhasználni. Tavaly júniusban az FIA azonban változtatott a szabályokon, és onnantól fogva ezek az elemek is a költségplafon hatálya alá esnek.

    Max Verstappen, Adrian Newey, Christian Horner, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
    Newey (bal oldal) a jelek szerint mégsem érintett Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

    A RacingNews365.com kiemeli, hogy Adrian Newey fizetése a korábbi sajtóhírekkel ellentétben nem képezte a részét a szabályszegésnek, mert a sztártervező beletartozik a három legjobban fizetett alkalmazottba, ezért a bére kívül esik a költségplafon hatályán.

    A túllépés legnagyobb részéért azonban még mindig nem az eddig felsorolt tényezők, hanem az Egyesült Királyság adóhatóságának esetleges adójóváírásaihoz és visszatérítéseihez kapcsolódó összegek felelősek.

    Az Egyesült Királyságban ugyanis lehetőség van hiteligénylésre kutatás-fejlesztés céljából, amit a Red Bull megtett, és arra számított, hogy a hiteljóváírás egy részét arra fordíthatja, hogy megszabaduljon bizonyos adókötelezettségeitől. Ezt a visszatérítést azonban nem kapta meg, ami 1,4 millió dollárral növelte a kiadásait.

    Az RN365 szerint pedig amennyiben a Red Bull képes bizonyítani, hogy számítottak erre a jóváírásra, az FIA elnéző lehet ezzel az összeggel kapcsolatban, ami vélhetően a büntetés kiszabásánál is sokat nyomhat a latban.

    Horner lemondta a sajtótájékoztatót

    Hogy a Red Bull megerősít-e ezeket a híreket, vagy egyáltalán mond-e valamilyen konkrétumot az üggyel kapcsolatban, az az USA Nagydíj szombati napjának délelőttjén tartott csapatfőnöki sajtótájékoztatón derülhet ki leghamarabb, Christian Horner csapatfőnök ugyanis a korábbi hírekkel ellentétben mégsem tart sajtótájékoztatót pénteken, mivel csütörtökön nem tudott találkozni Mohammed bin Szulajm FIA-elnökkel.