Az FIA bevezetett egy “versenyzői kötelezettségvállalási” űrlapot, melyet, ha betartanak az orosz és fehérorosz versenyzők, akkor indulhatnak semleges nemzetiségűként az FIA versenyein.
Kedden az FIA összehívta a Motorsport Világtanácsot, a rendkívüli ülésen pedig döntöttek, hogy orosz és fehérorosz válogatott egy FIA versenyen sem indulhat, ugyanakkor az orosz és fehérorosz versenyzők az FIA zászlója alatt részt vehetnek a versenyeken.
Betartom a Motorsport Világtanács 2022. március 1-i határozatait. Megértem, hogy a határozatok betartásának bármilyen megtagadása vagy elmulasztása az FIA Nemzetközi Sportkódex 12.2.1e cikkének megsértését jelenti, és büntetést vagy szankció kiszabását vonhatja maga után a Nemzetközi Sportkódex, az FIA alapszabálya, az FIA bírói és fegyelmi szabályzata és/vagy az FIA szabályok és szabályzatok bármely más vonatkozó rendelkezése értelmében
Elismerem az FIA határozott elkötelezettségét, hogy szolidaritást vállaljon Ukrajna népével, az Ukrán Autósport Szövetséggel és mindazokkal, akik a folyamatban lévő konfliktus következtében szenvednek
Tudomásul veszem, hogy a Jelen eseményeken csak egyéni és semleges minőségben vehetek részt, Oroszország és Fehéroroszország képviselőjeként semmilyen módon nem
Nem jelenítek meg semmilyen orosz/fehérorosz nemzeti szimbólumot, színt vagy zászlót nyilvánosan vagy a közösségi médián keresztül
A Jelen eseményeken való részvételemmel vagy egyéb módon a Jelen Rendezvényeken részvevőként való részvételemmel kapcsolatban soha nem tüntetem fel az egyenruhámon, ruházatomon, kiegészítőkön vagy egyéb személyes tárgyaimon, felszerelésemen vagy autómon: – orosz vagy fehérorosz zászlót (jelenlegi vagy történelmi) – Az orosz vagy a fehérorosz zászló bármilyen illusztrációját, vagy hivatkozását – Oroszország/Fehéroroszország bármely nemzeti jelképét vágy más nemzeti jelképet (pl. Oroszország címere/Orosz kétfejű sas) – Az “Oroszország”, “orosz”, “Fehéroroszország”, “fehérorosz”, “Orosz Autósport Szövetség”, “Fehérorosz Autósport Szövetség” szavakat, vagy a “RUS”, vagy “RAF”, vagy “BAF”, “FBA”, “BLR” rövidítéseket bármilyen nyelven vagy formátumban
vagy
– az Orosz Autósport Szövetség (RAF), vagy Fehérorosz Autósport Szövetség (FBA/BAF) emblémáját
6. Tudomásul veszem, hogy az eseményeken nem játsszák az orosz/fehérorosz himnuszt. Nem játszom, vagy éneklem az orosz/fehérorosz himnuszt semmilyen hivatalos rendezvényhelyszínen vagy más, az FIA vagy az esemény szervezője vagy promótere által ellenőrzött területen, vagy egyéb módon a Jelen eseményeken való részvételemmel kapcsolatban vagy más módon, minőségemben a Jelen események részvevőjeként.
7. Nem teszek semmilyen kijelentést vagy megjegyzést, nem teszek semmilyen lépést, és nem viselkedem olyan módon, amely sérti az FIA, bármely verseny és/vagy általában a motorsport érdekeit. Különösen nem fogok semmilyen (közvetlen vagy közvetett) támogatást kifejezni az Ukrajnával kapcsolatos orosz és/vagy fehérorosz tevékenységekhez
8. Mindenkor betartom:
Az FIA összes szabályát és előírását, körlevelét, irányelvét, eljárását és egyéb követelményét, időről időre módosulva
Az FIA minden döntését, határozatát és utasítását
A vonatkozó szankciórendszert 9. Tudomásul veszem és elfogadom, hogy az FIA további intézkedéseket hajthat végre vagy határozatokat hozhat az eseményeken való részvételemmel kapcsolatban az Ukrajnában zajló konfliktus fényében, beleértve azt a jogot, hogy megtagadja a részvételemet, vagy megakadályozza, hogy részt vegyek azokon és/vagy részt vesz bármely Jelen eseményen. Minden ilyen további intézkedést és határozatot betartok. 10. Elolvastam és megértettem a jelen Vezetői Kötelezettségvállalás tartalmát, és tudomásul veszem, hogy jogilag kötelező érvényű rám nézve.
“Az FIA továbbra is gondosan figyelemmel kíséri az ukrajnai eseményeket, és fenntartja a jogot, hogy a jövőben bármilyen további lépést tegyen, vagy további intézkedéseket hajtson végre, beleértve az esetleges kötelezettségeinek teljesítéséhez szükséges lépéseket, az alkalmazandó szankciórendszert és/vagy bármely olyan szerződést, amelyben az FIA részes fél.” – zárta közleményét az FIA.
Immár ötödik szezonját kezdi el a magyar endurocross egyik legjobbja, a háromszoros bajnok Hertlik Donoven. Mi más lehetne a célja, mint idén is a legjobbnak lenni, és ennek megfelelően eddigi pályafutása egyik legkeményebb felkészülését teljesítette télen. Szüksége is lesz a jó formára, ugyanis a hétvégén már a bajnoki pontokért száguld Kiskunfélegyházán.
Ha valaki ismeri a hazai endurocross mezőnyét, annak igencsak ismerősen cseng Hertlik Donoven neve. A fiatalemberimmár az ötödik idényét kezdi meg a Korda Racing csapatánál, és nagyon bízik abban, hogy az előző négy évhez hasonlóan a 2022-es esztendő is sikereket tartogat a számára. Ugyanis négy év alatt három bajnoki címet – 2018-ban, 2019-ben és 2020-ban – és egy összetettbeli második helyet (2021) szerzett az endurocross 1. osztályban. Idén azonban két kategóriában is megméreti magát, ugyanis a hét fordulós endurocross bajnokság mellett a hatfutamos enduro bajnoki sorozatban is rajthoz áll, ráadásul mindkettőben a királykategória mezőnyében indul.
Az endurocross a Korda Racing versenyzőjnek elmondása alapján egy igencsak összetett verseny, mert a megközelítőleg két órás versenyen a motorosok a motocross pályán, valamint az erdőben száguldanak, és a kijelölt pálya meg van fűszerezve extrém pályaszakasszal is, ahol rönkök, hatalmas gumik és sziklák vannak akadályként.
„Egy háromötvenes KTM nyergében versenyzem az idei évben, és természetesen nem is lehet más célom, mint a bajnoki cím visszahódítása. Nem lesz egyszerű dolgom, hiszen a királykategóriában rengeteg, nagyon jó külföldi, illetve több magyar bajnok is ott lesz a mezőnyben. Nem baj, így még édesebb lehet majd a siker. A télen igyekeztem minél többet edzeni és a legjobban felkészülni, ami úgy érzem elég jól sikerült. Már most Kiskunfélegyházán szeretnék a dobogóra állni, titkon már most az első helyben reménykedem. Hosszú a szezon, de egy jó rajt megfelelő önbizalmat ad a folytatásra” – fogalmazott Donoven.
A Korda Racing csapattulajdonosa szerint Donovenben minden megvan arra, hogy visszahódítsa a magyar bajnoki címet, hiszen ő is tudja: három a magyar igazság, de a negyedik a ráadás.
„Az ő esetében duplán igaz, hogy régi motoros a csapatunknál, és ami a lényeg, céltudatos, szorgalmas és eredményes versenyző. Biztosra veszem, hogy már ezen a hétvégén ott lesz a legszűkebb elitben, és ehhez a tudása és a megfelelő technikája is megvan. Tökéletesen igaza van abban, hogy hosszú a szezon, és neki pont a hetedik verseny leintését követően kell az összetett élén állnia, ám van egy olyan érzésem, hogy 2022-ben többször is képes lesz versenyt nyerni” – jelentette ki Korda Erik csapattulajdonos.
A Korda Racing együttműködő partnereinek köszöni a segítséget!
Javier Pardo tavaly megnyerte az ERC2-es bajnokságot, idén pedig már egy Rally2-es autóval a Rally Európa-bajnokság legerősebb kategóriájába lép.
Az ERC2 utolsó bajnoka, Javier Pardo az idei évben egy Skoda Fabia Rally2-re vált az Európa-bajnokságon. Az első év tanuló szezon lesz a spanyol pilótának és navigátorának, Adrian Péreznek.
A páros az ERC szereplés mellett Spanyolországban folytatja programját a Suzuki Motor Ibérica csapatával egy Suzuki Swift R4lly S autóval, mellyel tavaly megnyerte az ERC2 bajnoki címét.
Pardo tavaly hat versenyből hatot nyert meg az ERC2-ben és 40 pont előnnyel szerezte meg a bajnoki címet az orosz Dmitry Feofanov és a lengyel Dariusz Polonski előtt.
“Bár még mindig nehezen tudom elhinni, hogy megvalósult, már alig várom, hogy újra vezessek, és minden tőlem telhetőt megadva meghálálhassam a sok támogatást – mondta Javier Pardo az ERC hivatalos oldalának. – Köszönöm a Suzuki Motor Ibéricának, hogy lehetővé tette, hogy egy másik márkával indulhassak az Európa-bajnokságon, és hogy továbbra is támogatnak bennünket. Természetesen köszönöm a lehetőséget minden más támogatómnak is.”
Javier Pardo 2017-ben indult első ERC futamán a Kanári-szigeteken, azonban a Peugeot 208 R2 műszaki hibája miatt nem tudott célba érni. Négy évvel később, tavaly tért vissza a kontinensbajnokság mezőnyébe a Suzukival, mellyel a Lengyel Rallyn, Róma Rallyn, Azori-szigetek Rallyn, Fafe Rallyn, Rally Hungary-n és a Kanári-szigetek Rallyn is nyerni tudott.
Az ERC idei szezonja jövő héten a Fafe Rallyval kezdődik, a szezon minden versenyének összes szakaszát élőben közvetíti a WRC+.
Yuriy Protasov a 2015-ös Szardínia Rallyn abszolút pontszerző helyen zárt Pavel Cherepin navigálásával. Az ukrán navigátor most hazája és otthona helyzetéről mesélt a Dirtfishnek.
Az interjút Colin Clark, a Dirtfish újságírója készítette pénteken videóinterjú formájában Pavel Cherepinel.
Pavel, először is meg kell kérdeznem, hogy, hogy van Ön és családja?
Nos, szeretném azt mondani, hogy biztonságban vagyunk és a rallyról beszélgetünk, de az igazság nem ez. Most jöttem rá, hogy nem tudom, milyen nap és milyen dátum van, csak azt tudom, hogy ez a nyolcadik napja az ukrán ellenállásnak, ez a nyolcadik napja az orosz inváziónak, és hogy nyolc nappal ezelőtt reggel négy óra óta teljes életveszélyben vagyunk. Most a családommal vagyok a kijevi központi pályaudvar közelében. A háború második napján egy rakéta csapódott be egy lakóházba kevesebb, mint egy kilométerre a házunktól. Tegnap este azt a pályaudvart vette célba egy rakéta, ahol nők és idősek próbálnak kimenekülni Kijevből, a rakéta végül a központi pályaudvar parkolóját találta el, nagyjából a házunktól 700 méterre. Azonban még mindig van energiánk, van áramunk, minden szempontból van erőnk, van erőnk az internethez, hogy önnel beszélgessünk, és elmondhassuk az információkat. Másrészről van erőnk nemzetként is, mert Ukrajna bebizonyította, hogy a civilizációnak jogos tagja, és jogos tagja annak, amit úgy hívnak, hogy világ.”
Hogy viselik a gyerekei a kialakult helyzetet, mit mond nekik és miként boldogulnak a mindennapokban?
Természetesen elmagyaráztuk nekik, hogy ez egy háború, hogy rossz emberek jöttek a hazánkba, hogy elvegyenek valamit, ami nem az övék. Valamit, amit nagyon szeretnének, de a miénk. Ezen a héten öregedtek, nem is tudom…hány évet, de néha olyasmit mondanak, amit a felnőttek szoktak. Két gyerekünk van, hét és öt évesek. Az ötéves azt mondta nekem, hogy olyat fog játszani, mint minden ötéves gyerek, és cica lesz. Két napja azt mondta, hogy apa, ha a rossz orosz emberek a lakásunkba jönnek, megfogom őket karmolni, mint egy cica. Szóval ilyen az ötéves fiam.
Istenem, ez nagyon nehéz, nagyon nehéz hallani, és biztos vagyok benne, hogy nagyon nehéz ezzel szülőként szembesülni. Mit tesz, hogy biztonságban legyenek, mennyire tudja megvédeni magát?
Hála a rally közösségének, a motorsport közösségének, hatalmas támogatást kaptam a világ minden tájáról, leszámítva két országot. Senki sem keresett meg Oroszországból és Fehéroroszországból. Egy olyan ember sem, akik ellen versenyeztem, nem keresett meg. Mindannyian elbújnak saját maguk elől…. Nem értem. Talán azért is állnak sorba a bankautomaták előtt, mert hamarosan nem lesz pénzük a szankciók, vagy ilyesmi miatt. Ők az igazi gyávák. A kormányunk még olyan orosz színészektől, humoristáktól is kaptak levelet. Az orosz motorsport számára ez a helyzet rendben van. Az orosz futballisták számára ez a helyzet rendben van. Hamarosan teheneken vagy lovakon versenyeznek, de ez rendben van számukra. Ez igazán fáj nekem. Elrendezzük a mindennapjainkat, próbálom informálni a világot, és most az Önök segítségével is informálhatom a világot. Maciej Szczepaniakkal Lengyelországból és Martin Jarveojával Észtországból ugyancsak szorgalmazzuk az FIA-t, hogy állítson le és töröljön ki minden Oroszországgal kapcsolatos dolgot a világ motorsportjából. Igyekszünk könnyebbé tenni a szomszédjaink életét. Nem vagyok vadász, nem vagyok katona, de ha kell, kimegyek az utcára, hogy megállítsam az orosz megszállást. Ez 100%.
Nem tudok olyan helyzetet elképzelni, amikor ezt a döntést kell választania, hátrahagyva a gyermekeit megvédje szülőföldjét. Ez lesz az élete legnehezebb döntése.
Sajnos nem tudom evakuálni a családom Kijevből, mert az utak is nagyon veszélyesek. Nem vagyunk biztosak benne, hogy az út biztonságos lenne számukra, és az autóvezetésben szerzett tapasztalatok most nem segítenének.
Említette, hogy kapott támogatást korábbi versenyzőtársaitól. Kapcsolatban van Yuriy Protasovval? Tudom, hogy Yuriy már nem Kijevben él, de tudott valami támogatást nyújtani?
Yuriy tegnap felhívott és készen áll, hogy segítsen a családomnak. Jelenleg Spanyolországban él, és azon dolgozik, hogy segítsen a családjának, az én családomnak. A jelen ukrán törvények szerint a 18 és 60 év közötti férfiak nem hagyhatják el Ukrajna területét. És bár van néhány jogi lehetőség, amit kihasználhatnék, nem akarok most részleteket elárulni, de lehetőségem lenne elhagyni Ukrajnát a családommal, amit sosem fogok megtenni, nem hagyom el Ukrajnát. Ha esélyem lenne kiköltöztetni a családomat Ukrajnából, megpróbálnám, de van egy nagy problémám, van egy feleségem. Ő azt mondta, soha nem fog elmenni. Most pedig idéznék az elnökünktől, Volodymyr Zelenskyy-től, aki azt mondta, amikor az amerikaiak megkérdezték tőle, hogy evakuálják-e Kijevből, hogy “Nincs szükségem taxira, páncélra van szükségem.” Nyolc nappal ezelőtt az elnököt Ukrajna 30%-a támogatta volna, most viszont a 90%-a. Az ukránok most úgy gondolkoznak, hogy nincs szükségük taxira. Vannak emberek, akiket evakuálni kell, körülbelül egy millió ember már Lengyelországba, Litvániába, Szlovákiába ment, és hála azoknak a baráti országoknak, akik most népünket segítik, de az emberek többsége normálisnak gondolják, hogy Kijevben vannak, még úgy is, hogy óránként szenvednek az orosz rakéták miatt. Az utolsó órában 10 alkalommal szólalt meg a légvédelmi sziréna, tíz alkalommal. Tíz alkalommal a teljes városban. Vannak olyan alkalmazások, melyek a menekülési útvonalat mutatják, egy olyan új világban, melyben jelenleg élünk.
És ez az a valóság, amire senki sem számított, hogy így kell élnie, és amilyen helyzetet az oroszok alakítottak ki. Nagyon nagyra értékeljük, hogy időt szánt a beszélgetésre. Nem tudom miben tudnánk segíteni, de ha bármiben tudunk, csak szóljon.
Nos, az egyetlen dolog, amire most szükségünk van az a légtérzár. Követeljük a NATO-tól, hogy úgy, mint Szíriában ne lehessen repülni az ukrán légtérben, mert a repülők nélkül az oroszok nagyon nehéz helyzetbe kerülnek. Ma az egyik városban, az orosz-ukrán határ közelében a határhoz szorították az oroszokat. Szóval ellentámadásba tudunk lendülni, akárcsak mi Yuriy-jal 2014-ben Szardínián, ellentámadásba tudunk lendülni. Nagyon inspiráló, hogy a légtérzár esetén esélyük sem lesz az orosz csapatoknak Ukrajnában. Megígérték, hogy 48 órán belül elfoglalják Kijevet, de ez 48 évszázad alatt sem fog sikerülni. Tehát annyit kérünk, hogy vezessék be a légtérzárt, ez a mi imádságunk, a követelésünk, ezt kérjük a világtól. Meg kell akadályoznunk, hogy a levegőből óvodákat, iskolákat, vagy civil épületeket célozzanak. Ez nem háború, hanem népírtás, ez pedig nem normális. Ez nem törvényes.
Sokszor gondolunk Önökre, sokat imádkozunk Önökért, és minden jót kívánunk Önöknek. Kérjük, hogy amennyire lehetséges maradjon biztonságban és vigyázzon a gyerekeire.
Köszönöm. Köszönöm, Colin. Örülök, hogy megoszthatom érzéseimet Önökkel és köszönöm a támogatást, köszönöm az egész civilizált motorsport világának a támogatást, az üzeneteket. Győzni fogunk!
Ferrari a rallyban? Elég elvetemülten hangzik, de ha egy Porsche képes a hóban maradandót alkotni, akkor az olaszok miért maradnának le? Mégis elég sokkoló látvány amikor egy Ferrari 308 GTB érkezik egy kanyarba. Persze a látvány nem gyakori, 1978 és 1985 között az olasz Michelotto manufaktúra mindössze 15 Ferrari 308 GTB rallyautót épített a IV és a B csoportban.
Hogy egyértelmű legyen, a 308 GTB-t nem versenyzésre tervezték. A régóta várt középmotoros modell 1975-ös bemutatását követően azonban nem sokkal később a maranellóiak rájöttek, hogy a 308-as szilárd alapot adhat egy versenyváltozat számára. Enzo áldásával elkészült a terv, és megkezdődött a prototípus kidolgozása. Kísérleti nyúlnak a 22711-es alvázszámmal ellátott 308 GTB-t választottak. A fejlesztési és építési folyamat a Ferrari Assistenza Clienti részlegén zajlott, mivel a gyár elsődleges versenyautó részlege, a Reparto Corse túlságosan elfoglalt volt a márka Forma–1-es programjával.
Figyelembe véve ennek az autónak a ferraisok körében viszonylag alacsony státuszát, meglepő volt a fejlesztésbe fektetett erőfeszítés. A 308 GTB4 Versione Sport névre keresztelt autó komoly tesztprogramot futott Fioranóban, többek között Niki Lauda is dolgozott a fejlesztésen. A Ferrari még a 308 GTB-t is homologizálta a IV. kategóriában, ám ekkor, ismeretlen okokból, az Il Commendatore leállította a projektet.
foto: Girardo&Co
Ezen a ponton lépett be a történetbe Giuliano Michelotto. A fiatal padovai mérnök részt vállalt a Lancia Stratos sikereiből is, de nem ült a babérjain, hanem új autót keresett, hogy harcba szálljon a rallyban. Olyat, amely jobban lépést tudott tartani az akkori növekvő tempóval és a gyors technológiai fejlődéssel. Ami még fontosabb, olyant, amely megerősítené mérnöki hírnevét.
Michelotto rátalált a 308 GTB-re, amely pontosan olyan tulajdonságokkal bírt, mint amilyeneket keresett: nevezetesen a Stratosnál hosszabb tengelytávú, méginkább az autó közepe felé szerelt erősebb motorral rendelkező autó, ami még dögösebb is volt a Startosnál. Ez utóbbi, valljuk be őszintén, elég nehéz feladat volt.
foto: Girardo&Co
Az Enzo Ferrarival folytatott találkozó, amelyen Michelotto bemutatta elképzelését, sikeresnek bizonyult – valószínűleg azért, mert a Ferrari egy új motorsport szakágba kerülhetett anélkül, hogy csökkentené elsődleges erőforrásait, amelyeket természetesen már ekkor is a Forma–1-nek szenteltek.
Michelotto a Ferrari Assistenza Clienti szakembereinek felügyelete alatt dolgozva megépítette az első Group IV specifikációjú 308 GTB-t a 20951-es alvázszámú szériaautóból. Ez volt a kezdete Ferrari és Michelotto tartós és hihetetlenül sikeres együttműködésének, amely azóta is él, és nem csak a rallyra korlátozódik.
A csupasz alvázból drasztikusan újratervezett 308 GTB-t a Lancia Stratos HF Group IV ihlette. Az utcai 308 GTB plüss belső terét kibelezték, egyetlen ismerős elem maradt, a jellegzetes sebességváltó kar. Még a műszerfalat is megváltoztatták, hogy elférjen a sok mérőműszer, kapcsoló, kapcsoló, relé és biztosítéktábla.
A súlycsökkentés miatt még a bukólámpák emelésére használt villanymotorokat is eltávolították. Ennek eredményeként IV-es kategória 950 kg-os minimális tömegét csak 10 kilogrammal lépte túl, ami 300 kg-mal kevesebb, mint a közúti autóé.
foto: Girardo&Co
Michelotto körülbelül 60 plusz lóerőt tudott kihozni a hengerenkénti kétszelepes, 2926 köbcentis V8-asból. A befecskendező mellett nagyobb szelepek és speciális verseny dugattyúk kerültek bele a 365 GTB/4 ‘Daytona’ Competizione tizenkét hengeres motorjából. A váltó fokozataitól függően 110 és 170 mph között változott az autó végsebessége.
A szélesebb Campagnolo „coffin-spoke” felnik mögött a közúti autókéhoz hasonló, de versenyhasználatra módosított felfüggesztési és fékrendszer került. Állítható Koni lengéscsillapítók, 305 mm-es tárcsák, utastérből állítható fékerőelosztás jellemezte ezt a területet. Az egyensúly miatt további olajhűtőket szereltek fel az autó elejére, míg a közepre két 40 literes üzemanyagtartályt szereltek fel.
foto: Girardo&Co
A Ferrari 308 GTB Group IV 1978 márciusában debütált a Targa Florión. Annak ellenére, hogy a sebességváltó meghibásodott, Roberto Liviero és Claudio ‘Fabio’ Penariol keményen küzdött, és megmutatták a Ferrariban rejlő lehetőségeket.
A következő négy év során ez a lehetőség megvalósult – különösen a Ferrari-gyár befektetéseinek és támogatásának növekedése miatt. A fejlődés könyörtelen volt, és a Group IV 308 GTB-k 30 győzelmet arattak hazai versenyeken és a rally Európa-bajnokságon. Míg Henri Toivonen, Björn Waldegard és Raffaele ‘Lélé’ Pinto is vezette ezeket az autókat, a 308 GTB Group IV-hez legközelebb álló versenyző egy francia volt: Jean-Claude Andruet.
Andruet 1980 márciusában találkozott először a Ferrari 308 GTB Group IV-vel a Targa Florión. Ekkor a Fiat versenyzője volt, túlnyomórészt a 131 Abarth-al versenyzett a világbajnokságon. Valószínűleg könnyedén megnyerte volna a versenyt, ahol a félgyári Jolly Club csapatban indult az Olio Fiat szponzorálásával. A technika azonban közbeszólt, de Andruet-t mégis lenyűgözte az autó teljesítménye. Amikor Jean-Claude Andruet 1980 végén elhagyta a Fiatot, felkereste régi barátját, Charles Pozzit. Az ő csapatában nyerte meg a Tour de France Automobile-t és a 24 órás Le Mans-i versenyt is 1972-ben egy Daytonával. Andruet felvetette Pozzinak, hogy egy Ferrari 308 GTB-vel induljon a rally Európa-bajnokságon. Pozzi azonnal felismerte a projekt reklámértékét, és a Ferrari France egy piros-fehér, Entremont által szponzorált 308 GTB Group IV-be nevezett az 1981-es rali Eb-re. A kilenc aszfaltos versenyből Andruet négyet nyert: a Targa Floriót, a Quattro Regionit, az Ypres Rallyt és a Tour de France Automobile-t. Ezzel második lett a bajnokságban, ironikus módon egy Fiat 131 Abarth mögött, amivel Adriatico Vudafieri nyerte a bajnoki címet. Ne feledjük, ebben az évben Ferjáncz Attila és Tandari János harmadik lett az Eb-n!
foto: Girardo&Co
A következő évben a jellegzetes kék színben Pioneer szponzorációval már két 308-ast indított Pozzi. Az egyiket Andruet, a másikat pedig Guy Chasseuil vezette. Az év vitathatatlanul leglenyűgözőbb versenye a Tour de Corse volt májusban, amely vb futam is volt. Andruet nagyott csatázott Jean Ragnotti Renault 5 Turbójával, a francia honfitársaival és riválisaival. Egymást váltogatták az élen, de a felfüggesztés hibája miatt végül Andruetnek meg kellett elégednie a második hellyel, bár még mindig megelőzte a gyári B csoportba bekerült Lancia 037-eseket és az Audi Quattrókat. Ez volt az első és egyetlen alkalom, hogy egy Ferrari a rali világbajnokságon a dobogón végzett. Egyébként 1982-ben Andruet zsinórban második Tour de France Automobile versenyét nyerte meg Pozzinak, ez volt a tizenharmadik, egyben utolsó alkalom, amikor a Ferrari első lett a történelmi jelentőségű versenyen.
Ebben az évben történt egy kisebb botrány is az autóval kapcsolatban.
Az 1982-es olasz bajnokságon. Antonio Tognana a Jolly Club színeiben vezette a bajnokságot, megelőzve az összes Fiatot és Lanciát. Mivel azonban a Fiat elsődleges rally-márkája a Lancia volt, Tognanának egy Lancia 037-tel kellett indulnia a szezon utolsó két futamán. A bajnoki cím elszállt, Enzo Ferrari pedig állítólag annyira dühös volt, hogy azonnal leállította motorjai szállítását a Lancia sportautó-programjába.
foto: Girardo&Co
A B csoport egy új szabályrendszert hozott, amely kisebb sorozatszámokat írt elő a homologizációhoz. Mindössze 200 autó a IV-es csoport 400-ával szemben. Természetesen Michelotto a 308 GTB újabb B-csoportos változatával igyekezett kihasználni az új szabályozást, kezdetben a sikeres spanyol raliversenyző, Antonio Zanini kérésére.
Annak ellenére, hogy a B-csoport szabályozása kevésbé volt szigorú, a 308 GTB B csoportos változata sokkal közelebb állt a sorozatgyártású megfelelőjéhez, mint az előző autó. Az új Bosch K-jetronic üzemanyag-befecskendezéssel szerelt négyszelepes V8-assal, Zanini megnyerte a spanyol bajnokságot.
Michelotto azonban tovább dolgozott és kifejlesztette a 308 GT/M-et. Ígéretes prototípus volt, amely megnyitotta az utat a Ferrari saját B csoportos projektje, a GTO (288) előtt, amelynek közúti változata is ikonikus sportkocsi lett. Michelotto összesen négy B csoportos autót épített a Pro Motorsport részére.
foto: Girardo&Co
A B csoport szabályrendszere nem kedvezett a Ferrarinak. A kevlár elemeket acélra cserélték, így a teljes tömeg körülbelül 30 kg-mal nőtt. Az átalakítás során a jellegzetes kiszélesedő ívek is elvesztek. Az első autót a korábbi hengerenként kétszelepes motorral gyártották, a következő három már az új, négyszelepes Quattrovalvole egységet kapta. Ehhez egy új Bosch K-Jetronic üzemanyag-befecskendező rendszer társult, amely 320 lóerőre emelte a teljesítményt.
Az új sebességváltó lehetővé tette a végáttétel percek alatt történő megváltoztatását, és Brembo fékek kerültek az autó alá.
foto: Girardo&Co
„Összesen 11 IV-es csoportos és négy B-csoport specifikációs példányával a Michelotto 308 GTB-k, a 365 GTB/4-es Daytona Competiziones mellett, a korszak legritkább sorozatgyártású Ferrari versenyautói közé tartoznak. Az ember hajlamos a Ferrari GT versenyautókra gondolni olyan pályákon, mint a Le Mans-i, a Daytonai vagy a Sebringi, nem pedig a hóval, jéggel és bármi mással megbirkózni a rally szakaszokon. Azonban nagyon versenyképesnek bizonyultak ebben a motorsport műfajban, sikeres karriert futva a nemzeti és nemzetközi rallyk világában. Ők voltak az egyetlen Ferrarik, akik pontot szereztek a rali világbajnokságon!” – mondta a 308-asról Keith Bluemel, Ferrari történész.
Mondani sem kell, hogy az autók azóta a gyűjtők féltett kincsei. Az árak természetesen az egekben, de érdekes módon ezek a 308-as Ferrarik a ritkaságuk ellenére is a kedvezőbb vételek közé tartoznak. A gyakoribb Daytona’ Competizione vagy az F40 LM dollármilliókkal többe kerül náluk.
Idén Anthony Fotia dominálhat a Rally Európa-bajnokság junior mezőnyében, ahogy tavaly tette azt Jean-Baptiste Franceschi.
A 26 éves Anthony Fotia bejelentette, hogy a tavalyi francia bajnokságban való szereplés után idén a Rally Európa-bajnokságban fog versenyezni Renault Clio Rally4-gyel.
“Örömmel jelentem be, hogy idén is folytathatom karrierem a Renault Sport csapatával – írta közösségi oldalán Anthony Fotia. – Nagyon izgatott vagyok, hogy ismét Renault Clio Rally4-gyel indulhatok az Európa-bajnokságon. Nagy kihíás lesz minden bizonnyal, de szeretjük az ilyen kihívásokat. A navigátorom Arnaud Dunand lesz, a csapatom pedig a Toksport WRT. Szeretnék minden partneremnek köszönetet mondani ezért a lehetőségért. Már nagyon várom az első versenyt, mely jövőhéten a Fafe Rally lesz, ahol a 33-as rajtszámmal indulunk.”
Anthony Fotia 2015-ben Citroen DS3 R1-gyel kezdte karrierjét, de még az első évében versenyzett Renault Clio R3-mal, és Peugeot 208 R2-vel is.
2020-ban megnyerte a francia Clio Trophyt, majd tavaly már a Rally Európa-bajnokságon debütált. A Rally Hungary-n az ERC3 junior mezőny ötödik, a Kanári-szigetek Rallyn pedig az első helyét szerezte meg Renault Clio Rally4-gyel.
Anthony Fotia és Arnaud Dunand a WRC-ben is debütált már az idei Monte-Carlo Rallyn, ahol megnyerte az RC4-es kategóriát, abszolútban pedig a 27. helyen zárt.
A jövőheti Fafe Rallytteljes egészében élőben lehet követni a WRC+ platformon.
Akio Toyoda, a Toyota főnöke, valamint Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke két versenyen is összeméri tudását, amennyiben pedig Latvala nyer, egy Toyota Yaris WRC lesz a jutalma.
2021 végén Jari-Matti Latvala ellátogatott a Toyota japán központjába, ahol találkozott a japán gyártó főnökével, Akio Toyodával is. A találkozó alatt Toyoda kihívta Jari-Matti Latvalát két versenyre, melyet, ha Jari-Matti Latvala nyer meg, akkor kap egy Toyota Yaris WRC-t.
A tervek szerint Finnországban és Japánban is indul Toyoda és Latvala egy versenyen, amin Latvala profi tapasztalata miatt Akio Toyoda egy általa megszabott előnyből vág a versenynek. Az eredeti terv szerint márciusban Finnországban, majd egy japán rallyn pedig Toyoda hazájában indulnak.
Latvala azonban nem hiszi, hogy Toyodának lesz ideje márciusban Finnországba repülni.
“Hivatalosan még nem döntöttünk versenyről, ahol indulnánk – mondta Jari-Matti Latvala a Rallit.fi oldalnak. – Bízom benne, hogy sikerül valamilyen versenyt találni. Akio Toyoda úr is természetesen nagy érdeklődést mutat a verseny iránt, hiszen egy Toyota Yaris WRC a tét.”
Latvala korábban kijelentette, szívesen kipróbálná év vége felé a Rally1-es Toyotát, de nem egy vb futamon.
“Nagyszerű dolog lenne, vezetni egy ilyen modern autót. Jó lenne versenykörülmények között megtapasztalni, hogy milyen is egy hibrid autó. Nem szeretnék visszatérni a WRC mezőnyébe, de egy kisebb versenyen jó lenne látni, hogy miként működik az autó versenykörülmények között. Igaz, Japánban már kipróbálhattam a Rally1-es autót, de más teljesen más volt. Jó lenne verseny közben úgy beszélni a versenyzőkkel, hogy te is tudod, hogy milyen az autó.”
A WRC mezőnye 35 év után 2023-ban visszatérhet az Amerikai Egyesült Államokba, a verseny helyét azonban még keresik.
Az FIA korábbai rally igazgatója, Yves Matton már tavaly nyáron megerősítette, hogy kemény munka folyik egy amerikai vb futam létrehozásáért.
Mindez 2023-ban meg is valósulhat, a lehetséges helyszínek között szerepel Washington állam, a Great Smoky Mountains az Appalache-szigeteken és a New England régió az ország északkeleti sarkában. További alternatív megoldásként szerepel a Sziklás-hegység Utah és Colorado közötti része.
“Általában az a célunk, hogy olyan helyet találjunk, amely elég közel van a kihívásokkal teli utakhoz, valamint egy nemzetközi és könnyen megközelíthető városhoz. – mondta Marc de Jong a Jalopniknak. – Korlátozottak azonban a lehetőségeink a helyszínek tekintetében. Az azonban nem meglepetés, hogy a Csendes-óceánnak és Seattle-nek komoly esélye van.”
Marc de Jong vezeti azt a projektet, melynek célja a rally vb visszajuttatása az Amerikai Egyesült Államokba. Az utolsó amerikai WRC futamot, 1988-ban Washington államban rendezték, az Olympus RallytMiki Biasion nyerte Lanciával. De Jong azt is elárulta, hogy Amerika idén WRC-jelölt versenyt rendezne, és ezt követően kerülne a helyszín a WRC naptárába 2023-ra. A hivatalos bejelentések idén tavasszal történhetnek meg.
Simon Larkin, a WRC szóvivője a Svéd Rallyt követően jelentette ki, hogy szeretnének 2024-től két havas versenyt tenni a WRC naptárba. Ebből a szempontból is jó lenne Amerika, ha New Englandet választja helyszínül.
“Nehéz olyan utakat találni, melyek áthaladnak a Sziklás-hegységen, mivel például a Pikes Peak környékén sok út zsákutca – tette hozzá Marc de Jong. – Az elmúlt 20 évben sorra jártam a WRC versenyeket és sok megközelítést láttam a közúti engedélyeztetéssel kapcsolatban.”
A Rally Világbajnokság három gyártója igen lelkes egy amerikai futammal kapcsolatban. Az M-Sport székhelye ugyan az Egyesült Királyságban van, de a Ford székhelye az Amerikai Egyesült Államok. A Ford az idei szezonra nagy támogatást nyújtott az M-Sportnak a hibrid autó létrehozásában, ez a támogatás pedig még nagyobb lenne egy amerikai WRC futam esetén.
A 2020-as WRC2-es bajnok és a magyar rally bajnokság tavalyi harmadik helyezett, Mads Ostberg is rajthoz áll Norvégia csapatában az áprilisi, mexikói Nemzetek Versenyén.
Korábban már beszámoltunk róla, hogy a Mexikó Rally szervezői idén megrendezik a Nemzetek Versenyét, miután nem kaptak az idei évre lehetőséget WRC futam rendezésre. A versenyen két fős nemzetek fognak megküzdeni egymással.
Az április 1-3. közötti rendezvényen Mads Ostberg, aki a Katar Rallyval kezdte idei szezonját, is elindul Norvégia csapatában.
“Nagyon boldog vagyok, hogy visszatérhetek Mexikóba – mondta Mads Ostberg a Dirtfishnek, mely a verseny média partnere. – Ez egy olyan verseny, melyet nagyon élveztem a múltban, és sok jó emléket őrzők onnan, sokszor állhattam ott dobogóra is. Szóval jó lesz újra ott lenni, és újra látni a rallyt és szakaszait. Jó, hogy ezúttal a hazámért versenyezhetek, mert általában egy gyártót képviselek. Szerintem nagyon jó verseny lesz.”
A norvég versenyző 2015-ben érte el legjobb eredményét a Mexikó Rallyn, amikor második lett.
“Ez az egyik olyan verseny, ahol a múltban már indultam és rocksztárnak érezhettem magam. Egyedülálló módon szurkolnak és támogatják a rallyt. Úgy gondolom, hogy Mexikóban komolyan veszik a rallysportot, amit igazán a leóni és guanajuatói szakaszokat teljesítve lehet észrevenni. Nagyon egyedi a hangulat, sok nézővel, akik nem olyan csendesen szurkolnak, mint Európában. Nagyon hangos és pozitív benyomást keltenek a versenyen. Maga a verseny pedig egyedülálló a magasság és a szakaszok tekintetében is. Minden rally egy picit hasonló, de a mexikói kiemelkedik a szakaszok formátumával és az út jellemzőivel.”
Múlt pénteken Egerben adták át a Gulf Szponzorprogram díjait a kiválasztott versenyzőknek, ahol csak mosolygós arcokat lehetett látni.
„Lement a díjátadó, minden meghívott vendég ott volt és jól is érezte magát, egyedül csak a fotós okozott némi zavart az elején, de az ő összes kívánságát is teljesítettük” – kezdte mosolyogva a beszélgetést Strider Zoltán, majd hozzátette. „A díjátadó végén készült mindenkivel egy kis interjú, amiben elmondja mindenki, mik a terveik az idei évre. Ezt még én sem hallottam, de már nagyon várom.”
Fotó: Sári Péter
Zoli és Andris ezen a hétvégén már nem az iroda átrendezésére koncentrál, inkább próbálja belakni a teljesen felújított 208-as Peugeotot.
Fotó: Sári Péter
„Régen mentünk már, a Vértes Rallye volt az utolsó versenyautós szereplésünk. Mivel itt a nyakunkon a szezon, szeretnénk kicsit visszarázódni. Ez az egyik apropója, hogy a hétvégén ott leszünk Kiskunlacházán, a másik pedig, hogy a rendezvény névadó szponzora Gulf lett. Úgy gondolom jó döntést hoztunk ezzel kapcsolatban, hiszen a hétvégén maximális 130-as létszámmal rajtol a sorozat” – folytatta Strider Zoltán.
Fotó: Sári Péter
Nem lesz ismeretlen a csapat számára a Kiskunlacházai reptér, hiszen korábban több Frt versenyen részt vettek itt.
„Le a kalappal az összes hasonló reptéri sorozottal, amiken én nagyon szeretek menni, de ez pont attól több, hogy több helyszínen zajlik az ország minden részen. Szeretnénk egy kicsit újra autóba ülni Orfű előtt, bár a két verseny teljesen eltérő, de szükség van rá, hogy az érzés kicsit visszajöjjön, továbbá le kell ellenőrizni mindent az autón, mielőtt nekivágunk a Rally2-es versenynek” – zárta a beszélgetést Strider Zoltán.
Fotó: Sári Péter
A hétvégi R-Cup verseny licences kategóriájában több kihívót kap Zoli, így ez a verseny nem csak egy hétvégi kimozdulás lesz.