Hatalmas eső nehezítette meg a WSK Super Master Series harmadik futamát, a dél-olaszországi La Conca pályáján. A három magyar versenyzőből ketten így is pontot szereztek.
Az időmérőkig nagyjából rendben volt minden az olasz csizma sarkában, Leccétől délre eső La Conca pályán. Ám akkor megnyíltak az égi csatornák és komoly mennyiségű víz öntötte el a pályát.
Voltak teljesen vizes futamok, akadtak amelyikre felszáradt egy nyom, ezért slickkel kellett menni, viszont ha erről letért az ember azonnal a füvön találta magát. Ennek megfelelően jó sok sár is került az aszfaltra. A vizes pálya csúcspontját pedig azok a futamok jelentették, amelyekben akkora víz állt a pályán, hogy a gokartok alja felúszott rajta.
Ezzel küzdött Molnár Martin is, aki az előfutamok során hozott ugyan egy nagyon erős negyedik helyet az OKJ kategóriában, de a másik három futamon ő is a pálya szélét látogatta – egyszer a fennakadt gázpedál miatt. Ennek ellenére az elődöntőben 10. lett, amiért hat pont járt. A döntőben pedig a rajt után belekeveredett a darálóba és miután kijött belőle már csak a 23. helyig tudott felkapaszkodni.
A Mini kategóriában Gáspár Benett az elődöntőben 13. lett, amivel ő is szerzett három pontot, míg a döntőben a 26. helyen ért célba. Gender Tamás pedig az előfutamok során végzett a 41. helyen.
A szokásos öt magyar WSK-versenyző közül ketten is kihagyták a futamot. Hideg Ádámot a hétvégén láthatjuk újra a Super Master Series negyedik futamán, Sarnóban.
Szintén távol maradt az OK kategóriában versenyző Krózser Menyhért. Ő a hét elején Sarnóban tesztelt és mivel a csapattal úgy találták, hogy a kétnapos teszt ellenére sem sikerült tökéletes beállítást találniuk, inkább beáldozták egy versenyt, és maradtak Sarnóban tesztelni, hogy a hétvégére a lehető legjobban készüljenek fel.
A WSK Super Master Series negyedik, egyben utolsó futamát március 10–13-a között rendezik Sarnóban.
WSK Super Master Series 3. futam, La Conca, 2022. március 4–6. Magyar eredmények:
Mini Gáspár Benett, döntő: 26.
Gender Tamás, előfutamok után: 41.
OKJ Molnár Martin, döntő: 23.
WSK Super Master Series bajnokság állása (magyar eredmények)
Mini 32. Gáspár Benett 7 pont
OKJ 20. Hideg Ádám 31 pont
25. Molnár Martin 18 pont
2020 WRC2 világbajnoka, Mads Østberg Citroën C3 Rally2 versenyautójával a legtöbb futamgyőzelmet, a legtöbb szakaszgyőzelmet szerezte az elmúlt bajnoki szezonban és a legtöbbször vezetett a futamok során a magyar bajnokságban, de a hétfordulós sorozatból öt futamon való indulás kevésnek bizonyult a bajnokság megnyeréséhez. Mads Østberg idén új navigátorral, és ha lehet, még nagyobb ambíciókkal várja a szezont a Citroën Rally Team Hungary teljes csapatával közösen.
ERC futamgyőzelemmel zárta a magyar ralibajnokságot a tavalyi esztendőben a norvég pilóta. A Citroën magyarországi képviseletével és a Tagai Racing Technology-val 2021-ben elkezdett közös munka az idei évben is folytatódik és PIRELLI gumikon versenyezve a Citroën C3 Rally2 versenyautóval továbbra is a bajnoki cím megszerzése a célja a csapatnak!
„Nagyon jó volt a tavalyi szezonunk!” – kezdte az évértékelőjét Mads Østberg. – „Számomra mindig izgalmas új helyekre eljutni, új embereket, új pályákat megismerni. A magyar bajnokságban vannak nagyon technikás pályák, amelyeket különösen szeretek. Vannak nagyon gyors szakaszok, talán néha túl gyorsak is. Az én személyes kedvencem a pécsi futam volt. Nagyon szép környezetben, barátságos emberek között, szenzációs gyorsasági szakaszokon versenyezhettünk és itt nyertünk legelőször. De igazából minden futamon voltak jó momentumok. Jól éreztem magam, ezért is döntöttem úgy, hogy folytatom a magyarországi versenyzést!”
A gyorsasági szakaszok mellett külön kiemelte a nézőket a WRC2 exvilágbajnoka: „A Covid ellenére is sokan voltak a pályák mellett, remélem idén még többen lesznek és még többet találkozhatunk a szervizparkokban is. Köszönjük azt a szeretetet, amit eddig is kaptunk!”
Amikor az idei célokról kérdezték Mads-ot, nem hazudtolta meg viking vérét: „Mindig nyerni szeretnék! Ez a tervem idénre is! Természetesen nem lesz könnyű, hiszen erősek az ellenfelek, minden tiszteletem az övék! Az autónk továbbra is nagyon jó, az első pillanattól kezdve azon leszünk, hogy nyerjünk!”
Az autó, a csapat, a pilóta változatlan. Egyedül a navigátor lesz új, hiszen idén a svéd Patrik Barth diktálja majd az itinert Mads mellett. Patrik rutinos navigátor, kétszeres norvég, egyszeres svéd bajnok és Mads-szal is jól ismerik egymást, hiszen évek óta ő volt a segítője a világbajnokságon, Mads édesapja mellett ő volt a jégkém csapat navigátora. „Még sosem jártam Magyarországon, nagyon várom már, hogy megismerjem és ott versenyezhessek.” – mondta a 2014 óta profi navigátor.
Balkányi György, a Citroën hazai képviseletének a vezetője elégedett volt a tavalyi esztendővel, hiszen amelyik futamon elindult a Citroën Rally Team Hungary csapata, ott dominált. „Nem adtunk magunknak sok esélyt tavaly, összesen csak öt versenyen tudott rajthoz állni Mads, akinek a világbajnokságra is összpontosítania kellett. Idén is vannak futamok, amik ütköznek a naptárban, de nagyon bízunk az autóban és nagyon bízunk a csapatban, így továbbra is a bajnoki cím elnyerését tűztük ki célunknak!”.
A Tagai Racing Technology biztosítja az autót a csapat számára. Tagai Tamás is örül, hogy folytatni tudják a közös munkát. „Végre egy olyan projekt, ami több éven keresztül tud működni! Örülök, hogy olyan versenyzővel dolgozhatunk együtt, akitől nagyon sokat tudunk tanulni. A kitartásában, a profizmusában kiemelkedő!”
A Citroën Rally Team Hungary első versenye a szezonnyitó Salgó Rally lesz. Ez a futam új lesz a pilóta és a navigátor számára, de ahogy többször is elmondták, szereti az új kihívásokat, új helyszíneket.
Találkozzon a csapattal a versenyen, március 25-26-án Salgótarjánban és a környék gyorsasági szakaszain!
A csapat partnereinek köszöni a segítséget!
#C3Rally2Family #CRTH
Citroën Rally Team Hungary 2022
Pilóta : Mads Østberg
született 1987. október 11. Norvégia
Egy gyermek édesapja Első raliversenye : 2004 Négyszeres norvég ralibajnok : 2007, 2008, 2009, 2011
Első világbajnoki futama : 2006 – Rally Sweden
WRC rajt : 145 WRC dobogó : 18 WRC győzelem : 1 ( 2012 – Rally de Portugal )
Csapatai:
2005-2010 Subaru Adapta WRT
2011-2013 + 2016 Ford World Rally Team
2014-2015 Citroën World Rally Team
2018-2021 Citroën World Rally Team
WRC2 győzelem : 8
2019 WRC2 világbajnoki második
2020 WRC2 világbajnok
2021 WRC2 világbajnoki második
Navigátor : Patrik Barth
született 1992. február 25. Svédország Barátnőjével, kutyájával és két madárral él Lysvikben (Svédország)
Első raliversenye : 2011
2014 óta professzionális navigátor 2013-2014 Svéd bajnok 2016 Norvég bajnok
2020 WRC2 világbajnoki második helyezett Pontus Tidemand mellett A navigátorkodás mellett a svéd nemzeti bajnoki futamoknak az itinerét írja
kiadja: Dudás Endre, a Citroën Rally Team Hungary sajtófelelőse
Az időjárás játszotta a főszerepet a WSK Super Master Series harmadik futamán, az olaszországi La Concában. A pályára zúduló eső alaposan megnehezítette a versenyzők dolgát. Molnár Martin is sokat küzdött a sárral, az egyetlen száraz nyomvonallal, egyszer pedig a karburátor is fennakadt. Ennek ellenére csupa pozitív élménnyel zárta a hétvégét.
Viszontagságos körülmények közepette kellett helytállniuk a versenyzőknek a WSK Super Master Series harmadik futamán, La Concában, ahol az OKJ kategória mezőnyében az Energy Corse versenyzője, Molnár Martin is pályára lépett. A fiatal versenyző korábban nem kedvelte a dél-olaszországi helyszínt, idén viszont annak ellenére is pozitívan zárta a hétvégét, hogy több tényező is hátráltatta őt.
„Tavaly jártam utoljára La Concában, ami a WSK egyik legnehezebb pályája – mondta Martin. – Akkor nem nagyon tudtam kihozni a gokartból a maximumot, emiatt nem is lett a kedvenc helyszínem. Most szinte újra meg kellett tanulnom az előzési pontokat, de a hétvégén sikerült nagyon jól feldolgozni a La Concát, ami így már az egyik kedvenc pályám lett.”
Martin második versenyét futotta az Energy Corse színeiben, így a pálya mellett az új környezetet is ki kellett tapasztalnia. Az időmérőn a leggyorsabb körének a végén elkövetett egy apró hibát, ami miatt csoportjában a 11., összesítettben pedig 33. lett.
Ezután szakadt le az ég, ami azért is különös helyzetet teremtett, mert a pályát speciális bevonattal látták el, ami szárazon remek tapadást biztosít, esőben viszont úgy csúszik mint a jég. Martin számára a négy előfutam közül az első sikerült a legjobban, ahol esős körülmények között a 13. helyről rajtolva kilenc pozíciót javított, és 4. lett.
A másik három előfutam inkább a viszontagságos körülményekről szólt. Ezekben az előfutamokban az volt a közös, hogy a 13. és 14. helyekről rajtolva feljött az ötödik, hetedik, tizedik helyekre, ahol vagy az egyetlen száraz nyomról lökték le vagy a karburátor akadt fel, de a mindig balszerencsés volt.
Az elődöntőben taktikázott a csapat, felrakták a négy új gumit, amivel Martin a 19. helyről rajtolva kilenc pozíciót javított, és a 10. pozícióban futott be, amiért hat bajnoki pont járt.
Így, a szinte vert helyzet ellenére is sikerült beverekednie magát a döntőbe, ahol a 30. helyről rajtolt. A mezőnynek ezen része minden mindegy alapon versenyzett, és Martin is belekeveredett a darálóba, ahol hátulról beletolták az előtte lévő versenyzőbe, amitől az első lökhárítója is beesett, és ezért 5 másodperc büntetés jár. Később pedig hiába volt a mezőny egyik leggyorsabb versenyzője, csak a 23. helyre tudott felkapaszkodni.
„Őrült hétvége volt – mosolygott Martin. – Néha nem láttam a felverődő sártól, de előfordult olyan is, hogy a célegyenes harmadánál tudtam csak padlógázt nyomni, addig úszott a gokart a vízen. Az sem segített, amikor a sok sártól padlógázon fennakadt a karburátorom az 1-es kanyarban. Ez egy derékszögű kanyar kis bukótérrel és nagyon közeli fallal. A fékkel ilyenkor nem lehet a motort lefullasztani, csak a motor tetején lévő szeleppel, amit egy kanyarban padlógázon keresztbe csúszva, nem könnyű megtalálni.”
„Még sohasem versenyeztem ekkora esőben, de ezt is ki kellett egyszer próbálni. Az összes megpróbáltatás ellenére élveztem a hétvégét, egy pillanatra sem adtam fel, és próbáltam kihozni magamból a legtöbbet.”
„A döntőben elég nagy volt a káosz a rajt után, mire a 30. helyről kiverekedtem magam a darálóból és elkezdhettem versenyezni, addigra elúszott a jó helyezés esélye. Így is kilenc helyet javítottam, amivel sajnos most meg kellett elégedni. A csapat a tempóm alapján top 10-be várt, de nem baj, majd a következő hétvégén Sarnóban pótoljuk.”
Molnár Martin, OKJ–eredmények
Résztvevők: 54
Időmérő csoport: 11.
Időmérő: 33.
CE előfutam: 13. -> 4.
C-D előfutam: 13. -> 14.
A-C előfutam: 13. -> 19.
B-C előfutam: 13 -> 20.
Előfutamok összesen: 37.
A elődöntő: 19. -> 10.
Összesített eredmény a döntő előtt: 30.
Döntő: 30 -> 23.
WSK Super Master Series bajnoki helyezése 2 futam után: 25.
WSK Super Master Series bajnoki pontok 2 futam után: 18
Egy hét múlva már megkezdődik a 2022-es ERC szezon, mely megújulva, új promóterrel és minden versenyről élő közvetítéssel zajlik majd.
Az idei Rally Európa-bajnokság talán legnagyobb újdonsága, hogy a nyolc futamos szezon minden versenyének összes szakaszáról élő közvetítés lesz látható a WRC+ oldalán.
Kategóriák
Változtak az idei évre a kategóriák is, az ERC-ben a Rally2-es autókkal, az ERC3-ban a Rally3-as autókkal, míg az ERC4-ben a Rally4-es és Rally5-ös autókkal lehet versenyezni. Emellett a 2022. január 1-jén 27 évnél fiatalabb versenyzők indulhatnak az ERC4 junior kategóriában Rally4-es és Rally5-ös autókkal, Pirelli gumikkal.
Az ERC Open kategória váltja a korábbi ERC2-t, itt Rally2 Kittel szerelt, valamint RGT és N4-es autókkal lehet indulni.
A Toksport WRT Clio Trophy öt versenyén Renault Clio Rally5-tel lehet résztvenni, az ERC-Michelin Talent Factory pedig egy olyan utánpótlásnevelő kategória, ahol a szezon első hat versenyén a 28 évnél fiatalabb, Rally2-es autóval induló és Michelin gumit használó versenyzők indulhatnak.
Versenyformátum
Minden 2022-es verseny négy napon át fog zajlani. Az első másfél napon a pályabejárás kerül megrendezésre, majd a Rally2-es autóval indulók számára szabadedzések és a kvalifikáció kerül lebonyolításra. A kvalifikáció eredményei határozzák meg a verseny első napjának rajtsorrendjét. A többi versenyző a kvalifikáció után kezdheti a felkészülést. A második nap végén ünnepélyes rajtceremónia, vagy szuperspeciál szakasz zárja le. A harmadik és negyedik napon pedig a verseny zajlik, az utolsó szakasz pedig a Power Stage, melyen bónusz pontokat lehet kapni.
Pontozás
Minden versenyen az abszolút első 15 helyezett kap pontokat (30, 24, 21, 19, 17, 15. 13, 11, 9, 7, 5, 4, 3, 2, 1). Az ERC-ben, ERC3-ban és ERC4-ben a versenyzők legjobb hét eredménye fog beleszámítani az év végi eredményekbe a nyolc futamból. A hat futamos ERC4-ben az öt legjobb eredményt veszik számításba év végén.
A Power Stage-n pedig az öt leggyorsabb versenyző kap bónusz pontot (5, 4, 3, 2, 1).
Ahhoz, hogy a csapatok pontot szerezhessenek a csapatbajnokságban, a versenyzőknek egy csapat neve alatt kell regisztrálniuk az ERC, ERC3 és ERC4 bajnokságban. Maximálisan három páros regisztrálható egy csapat által, a versenyek során pedig a csapat két legjobb versenyzője szerez pontot a csapatbajnokságban. Az ERc4-ben a priorítással rendelkező versenyzők szereznek pontot saját csoportjukon belül csapataiknak.
Címek
2022-ben az alábbi bajnoki címek kerülnek kiosztásra
FIA Európa-bajnoki cím a pilótáknak, navigátoroknak, csapatoknak FIA ERC3 bajnoki cím pilótáknak és navigátoroknak FIA ERC4 bajnoki cím pilótáknak és navigátoroknak FIA ERC4 junior cím csak pilótáknak ERC Open bajnoki cím pilótáknak és navigátoroknak
Gumiabroncsok
Az ERC pontok megszerzéséhez a versenyzőknek az ERC által regisztrált gumigyártók abroncsaival kell versenyezniük. 2022-ben a Michelin, az MRF és a Pirelli a regisztrált gyártó. A gumiabroncsok használata kategóriánként változó.
Tesztelés
A versenyzők minden verseny előtt egy napot tesztelhetnek.
Richard Millener, az M-Sport csapatvezetője számított arra, hogy csapata elmarad a Monte eredményeitől a Svéd Rallyn, mégis csalódottan gondol vissza a versenyre.
Amíg a Monte-Carlo Rallyn kettős dobogós eredményt ért el az M-Sport, addig Svédországban csak Gus Greensmith ötödik helyét tudja a fordos csapat felmutatni, de Richard Millener számított rá, hogy nehéz lesz megismételni a Montén született eredményeket.
“Tudtuk, hogy nehéz lesz megismételni a Monte-Carlo Rallyn elért eredményeket – mondta az M-Sport csapatfőnöke. – Ugyanakkor mindannyian csalódottak vagyunk a svéd verseny után, mert tempónkkal felvettük a versenyt a többiekkel. Néhány apró technikai és versenyzői hiba miatt azonban nem sikerült megközelítenünk a szezonnyitó eredményeit. Svédországban is sikerült azonban szakaszt nyerni és Gus Greensmith is a bajnokság negyedik helyén áll, ami fantasztikus. Jari Huttunen pedig a WRC2-ben állhatott dobogóra. Most lesz egy kis szünet Horvátország előtt, ami gyorsan el fog telni. Keményen fogunk tesztelni aszfalton és már most várom, hogy megnézzem mire lesz képes a Puma Horvátországban. A svéd szervezők kitűnő munkát végeztek, és igazán vendégszeretőek voltak Umeában.”
Az M-Sport a gyártók bajnokságában a második helyen áll 24 pontos hátránnyal a Toyota mögött és 12 ponttal megelőzve a Hyundait.
A fordos versenyzők közül Sébastien Loeb a harmadik, Gus Greensmith a negyedik, Craig Breen a hetedik helyen áll a pilóták bajnokságában, míg Adrien Fourmaux még nem ért célba idén.
A WRC következő versenyét áprilisban tartják Horvátországban.
Komoly kihívás elé néz Csomós Mixi és Nagy Attila, akik első rally Európa-bajnoki szezonjuk első versenyét teljesítik március 11–13. között a portugáliai Fafe Rallyn. A Hankook támogatását élvező páros már a helyszínen van, kedden tesztelnek, csütörtökön kezdődik a pályabejárás, pénteken pedig a shakedown. De már eddig is komoly felkészülési munkán vannak túl.
„Tulajdonképpen már hetek óta erre az első versenyre készülünk. Most, hogy a repülőtéren vagyunk, egyrészről megnyugodtam, hogy mindent sikerült elintézni, másrészről kezdek izgulni“ – nevet Mixi.
„Sok belső kamerás felvételt néztünk a pályákról, van némi elképzelésem róluk, de amíg nem megyünk rajtuk, addig semmi biztosat nem tudok mondani.
Kedden lesz egy egésznapos privát tesztünk, hárman leszünk összesen a pályán, úgyhogy annyit mehetünk, amennyit csak szeretnénk. Utána kicsit okosabbak leszünk, hogy milyenek a portugál murvás szakaszok.
A mezőny elég nagy, 32 Rally2-es/R5-ös nevező van. Az ellenfelek nagy részét ismerjük a Rally Hungaryről. Azt gondolom, hogy itthon, hazai körülmények között versenyképesek voltunk velük szemben, az a nagy kérdés, hogy idegen pályákon, ahol minden új lesz nekünk, hogyan tudjuk felvenni velük a versenyt.
Nagyon merész célom van, az első nyolcban szeretnék végezni, meglátjuk, hogy ezt tudjuk-e az idei első Eb-futamon teljesíteni.
Sokan gratuláltak nekünk az Eb-program bejelentése óta. Ezt szeretném ezúton is megköszönni, és mindent megteszünk érte, hogy rászolgáljunk. “
A felkészülés, ahogy Mixi mondta, már hetekkel korábban elkezdődött és ha nem is kész itinerrel, de kész forgatókönyvvel érkeztek Portugáliába.
„Szinte az összes pályáról találtunk belső kamerás felvételt a WRC+ oldalon – mondta Nagy Attila, navigátor. – Itinert ez alapján nem lehet készíteni. Egyszer már próbálkoztunk hasonlóval, de nem jött be. Viszont sok támpont megvan, illetve azt is láttuk, hogy a második körre mennyit változik a pálya.
A Rallymaps oldalon fent vannak a pályák, ezt próbáltam átültetni egy turistaútvonalakat is tartalmazó offline térképre. A pályabejáráson csoportokba vagyunk osztva, pontosan meghatározva, hogy mikor melyik pályákat járhatjuk be. Ezek alapján már megvan a pontos tervünk.
Amit itthon meg lehetett tenni, azt meg is tettük a felkészülésben. Én is izgulok már, hiszen Európa híres pályáin fogunk versenyezni. Ez hatalmas kihívás mind a kettőnknek.“
Fél évszázados dédelgetett álma valósul meg Wirtmann Ferenc egykori navigátorának, az 1979-es magyar szlalom bajnok, Schneer Lászlónak, aki az Orfű Rallyn egy piros Gruppe 2-es Zsiguli volánja mögött kezdi meg a historic bajnoki szezont. Az első rally szezonját sofőrként.
Nagy felbolydulás volt a Wirtmann műhelyben az elmúlt hetekben. A Ford Escortra rá sem néztek, hiszen sokkal fontosabb feladata volt a csapatnak: a Gruppe 2-es kereklámpást kellett felkészíteni, amit Schneer László hétvégén, egy nappal a 68. születésnapja után, Kiskunlacházán ki is próbált.
„Beszéljünk az első verseny után, mert most nem tudok neked mit mondani, Csaba. Nem akarok nagyképű lenni – kezdte Schneer Laci a telefonba, de azért nem engedtem, hogy ilyen könnyen lerázzon. Azt tudtam, hogy tíz évvel ezelőtt azért szállt ki Wirtmann mellől, mert a gerincsérve miatt eltiltotta az orvos.
„Azóta nem történt komolyabb bajom. Lehet, hogy egy kicsit túl óvatosak voltunk, úgyhogy arra gondoltam, megkockáztatom – nevetett. – Tavaly eladtuk a céget, hivatalosan is nyugdíjba vonultam most már van időm versenyezni.“
Most, hogy ilyen sok ideje van, gondolom, eszébe jutott a rally is – próbálkoztam egy nem túl jó poénnal, de Laci azonnal lecsapta a labdát.
„A rallynak nem kellett eszembe jutnia, az elmúlt negyven–ötven évben mindig az eszemben volt. Húsz éves koromig élsportoló voltam, kenuztam, és az volt a célom, hogy a ’76-os olimpiára kijussak. Nem tudom, hogy megvalósulhatott volna-e, de volt rá talán egy kevés esélyem, de egy sérülés miatt abba kellett hagynom.
Az autósporttal is próbálkoztam, ’79-ben magyar bajnok lettem szlalomban. ’80-ban én segítettem felkészülni Zágon Zsoltnak (a Premier Videó későbbi alapítójának), az edzéseken még én voltam a gyorsabb, de abban az évben ő lett a bajnok.“
Olyan ellenfeleik voltak, mint a mai napig is aktív Gerencsér Titi, a későbbi abszolút bajnoki második helyezett Szabó Tamás, a sokszoros hegyi bajnok, Szabó András, vagy a magyar hegyi legenda, Cserkuti Öcsi. Ezeken a neveken jó pár percig elcsemegéztünk, de aztán gyorsan visszatértünk a jelenbe.
„Ha navigálsz, akkor a fejed egyfolytában rázkódik, ha vezetsz, akkor jobban tudod tartani. Kevésbé veszi igénybe a nyakat, talán a vezetést jobban fogom bírni.
De nem csak ez az oka annak, hogy a volán mögé ülök. Amikor elkezdtem szlalomozni, az volt az álmom, hogy egy ilyen Gruppe 2-es Zsigulival rallyzzak. A VFTS is tetszett, de nekem mindig is a Gruppe 2-es volt az álmom. Akkor ez nem tudtam megengedni, most igen.“
És még egy adalék Laci fanatizmusához: „Képzeld el, a feleségemtől egy piros Zsiguli modellt kaptam a születésnapomra. Nagyon nehéz nekem ajándékot venni, mert mindenem megvan, de ennek nagyon örültem. Most is itt van mellettem, gyönyörű!“
A Zsírpapa vs Wirtmann szájkarate óta tudjuk, hogy a historicnak ez is komoly része. Wirtmann és Schneer pedig egyfolytában egymás vérét szívja. Négy évesen ismerkedtek meg az óvodában, felnőttként pedig közös cégük volt egészen tavalyig. A historicban is együtt versenyeztek, amíg Schneert el nem tiltotta az orvosa a kemény lengéscsillapítótól.
Egy alkalommal, amikor Wirtmann-nal készítettem interjút az irodájukban, Schneer bejött egy fontos gazdasági kérdéssel, de kb. három másodperc múlva már a rallyról beszéltünk, sőt előkerült két méterrúd is (textil kereskedelemmel foglalkoztak) amivel megmutatták, hogyan szoktak kardozni az irodában.
Ebből kiindulva gondoltam, megkérdezem Schneertől, hogy akkor idén megveri-e Wirtmannt.
„Biztos hogy nem. Együtt tanultunk vezetni, Lengyelországba jártunk ki, és a Tátra a legjobb tanpálya volt. Akkor még felvettem vele a versenyt, de azóta ő sokat fejlődött. Nem csak az Escort és a Zsiguli közti műszaki különbség miatt nem tudom őt megverni, a méterrúddal inkább van esélyem.“
A kérdés már csak az, hogy mire lesz képes Schneer a Zsigulival és hogy Wirtmann nem félti-e sokat dédelgetett kincsét.
„Feri szerintem jobban izgul, mint én. Nem azért, mert félti az autóját, hanem hogy nekem milyen élményt okoz. Azt tudom, hogy annak idején el tudtam vezetni egy ilyen autót. Most, hogy kipróbáltam, már köszönőviszonyba kerültünk, de azt még nem engedte meg, hogy tegezzem.
Azt is érzem, hogy egyelőre halvány utánzata vagyok a ’79-es szlalom bajnoknak – nevet megint. – Egyetlen célom van, hogy menjek a Zsigulival és hogy jól érezzem magam. Talán a szurkolók is megbocsátják, hogy nem a 43 évvel ezelőtti Schneer Laci ül a volán mögött, de remélem, hogy az autó látványa kárpótolja majd őket.“
Azt hiszem, hogy ha egy ilyen gyönyörű Gruppe 2-es Zsigulit láthatunk a magyar mezőnyben, az mindenképpen öröm. Mint ahogyan az is, hogy a magyar autósport ilyen legendás alakja visszatér a pályákra.
Két kategóriában – a 2WD liceces és a Túra 2000 felett – is ötödik helyezést szerzett a Zagyva Dorka–Zagyva Lajos páros Peugeot 208 Rally4-gyel az R-CUP első fordulóján Kiskunlacházán. Ami azonban az eredménynél is sokkal fontosabb volt, Dorka hatalmasat lépett előre.
Másodszor versenyezhetett a 16 éves Zagyva Dorka a csapat új szerzeményével, a Peugeot 208 Rally4-gyel. Az első idei szereplését egy féltengely törés rövidítette le. Az R-CUP első fordulóján azonban nem hátráltatta műszaki hiba, sőt, hatalmasat lépett előre.
„Elég nehéz szavakba önteni a verseny eseményeit – mondta Dorka. – Elég maximalista vagyok, tudom, hogy hol maradt benne, melyik kézifékes kanyar, melyik féktáv nem sikerült, de apa szerint jól csináltam mindent.
Azt éreztem, hogy sikerült átlépnem egy határt. Korábban nem tudtam teljesen a versenyzésre koncentrálni, most értem meg annyira, hogy fejben ott voltam végig, tudtam az autóra, apára figyelni. Így sokkal élvezetesebb versenyezni.
Sokat kell még tanulnom, de már várom a következő versenyt.“
A büszke apuka és egyben navigátor sokkal inkább elégedett volt lánya teljesítményével.
„Pár hete Kalocsán indultunk egy versenyen, ott elég szétszórt volt Dorka. Utána otthon jó alaposan kiveséztük a hibákat, átbeszéltünk mindent, és most mintha egy másik versenyző ült volna mellettem.
Jól rajtolt, jól kezelte az autót és nagyon egyenletes köröket futott. Talán egy másodperc volt az időeredményei között, szépen, koncentráltan ment. Nyilván még sokat kell tanulnia, de abszolút elégedett voltam a hétvégi teljesítményével. Szerintem nagyot lépett előre.“
Az R-Cup első fordulójának teljes eredménylistája itt található.
Az autósoknál Stephane Peterhansel, a motorosoknál Sam Sunderland volt a leggyorsabb az Abu Dhabi Desert Challenge első szakaszán. A vb első két helyén álló Nasser Al-Attiyah és Sebastien Loeb nagyon rosszul kezdte a versenyt.
245 kilométeres speciálszakasszal kezdődött az Abu Dhabi Desert Challenge tényleges versenyprogramja. A versenyzők a Yas Marina Circuit-től rajtoltak, majd Abud Dhabitól délre indultak a sivatagba, a pálya 58 százaléka homok, 41 százaléka dűne volt.
Stephane Peterhansel megmutatta, hogy nem véletlenül tartottak a versenytársak az Auditól a Dakar után. Az Abu Dhabi Desert Challenge első napján a világbajnokságra nem nevező Mr. Dakar lehengerlő teljesítményt nyújtva, 9 perc 30 másodperces előnnyel előnnyel nyerte a napot. A második helyen Yazeed Al-Rajhi végzett a Toyotával, ezzel a vb értékelésben ő lett az első. Jakub Przygonski hajszál híján harmadik lett a Minivel, de Martin Prokop a végén megelőzte őt, mivel a lengyel közel 17 percet veszített az utolsó 25 kilométeren.
A nap két nagy vesztese a vb elsőségért harcoló Nasser Al-Attiyah és Sebastien Loeb lett. Al-Attiyah már 40 kilométerrel a rajt után visszafordult, mert megsérült a Hilux jobb első kereke. Loeb viszont nagyot harcolt Peterhansellel és Al-Rajhival, de a 169. kilométernél megállt és közel másfél óra hátránnyal tudta csak folytatni a versenyt, és utána is nagyon lassú volt. Később kiedrült mi történt a franciával. Előbb megsérült az első hajtása, emiatt kétkerékmeghajtással kellett továbbmennie. A dűnéken ez már kevés volt, beragadt és még több időt veszített. Ezzel Loeb a nyolcadik helyre esett vissza, de a 2 óra 28 perccel még mindig kisebb a hátránya, mint a második napot hatalmas időbüntetéssel kezdő katarinak.
A motorosoknál Sam Sunderland nyert. A brit sokáig küzdött a világbajnoki értékelésben nem induló Michael Dochertyvel, majd a végén az élre állt és megnyerte a szakaszt. A második helyen Pablo Quintanilla ért célba 2 perc 2 másodperces hátránnyal. A harmadik Kevin Benavides 9 másodperccel volt lassabb a hondásnál. A nap meglepetésembere még úgy is Docherty lett, hogy 2 perc 14 másodperccel lemaradva Sunderland mögött végül negyedik lett a dél-afrikai versenyző. Róla tudni kell, hogy Dubaiban él, tehát gyakorlatilag hazai pályán versenyzett.
A Dakar után ismét a mentőben fejezte be Ross Branch. A Hero versenyzője a harmadik helyen állt amikor esett, szerencsére nem történt komolyabb baja.
Az LW Proto kategóriában a Red Bull Junior Team versenyzője Guillaume De Mevius nyert. Francisco Lopez Contardo a 196. kilométernél előzte meg Cristina Gutierrezt és ezzel a chilei lett a második. Seth Quintero szinte végig De Meviusszal együtt ment, de az utolsó kilométereken fél órát veszített, így csak ötödik lett a nem vb résztvevő conrad Rautenbach mögött.
Az Audi Sport első Dakarján vadonatúj, elektromos autókkal állt rajthoz, azonban már a debütáló versenyen sikerült felülmúlni az előzetes elvárásokat.
Az Audi első Dakarján Matthias Ekström ért el a legjobb eredményt a kilencedik helyezéssel, míg Carlos Sainz a 12., Stéphane Peterhansel pedig az 59. helyen teljesítette a Tereprally vb első versenyét.
A végeredménynél azonban sokkal nagyobb horderejű volt, hogy mindhárom versenyző szakaszt tudott nyerni, és összesen négy szakaszt nyert a német gyártó a 12-ből.
“Nagyon elégedettek vagyunk a sikerrel, mert ez sokkal több, mint amire számítottunk az első Dakarunkon, főként úgy, hogy csak 12 hónapunk volt a felkészülésre – mondta Julius Seebach a Motorsport oldalának. – Nem volt problémánk a hajtásláncunkkal, csupán a lengéscsillapítókkal. Ez pedig a koncepció bizonyítéka, és megmutatja, hogy fog kinézni a jövő. Az elektromos mobilitás a jövő, és úgy gondolom, ehhez nagyban hozzájárul a rallysport, ahol meg lehet mutatni, hogy mit lehet elérni ezzel a technológiával.
Seebach azt is elárulta, hogy miként született meg az ötlet, hogy első az Audi első Dakarján elektromos autóval induljanak.
“A Dakar a világ legkeményebb körülményei között zajló versenye. Eddig pedig csak a belső égésű motorok versenye volt: minden szakaszgyőzelem és eredmény a hagyományos technológiával született. Az új szabályozás azonban megadta nekünk azt a szabadságot, hogy saját koncepciót alakítsunk ki a győzelem érdekében.”