back to top
2024. november 24. 13:59
Kezdőlap Blog Oldal 1097

Pajari 15 éves rekordot dönthet meg idén

0

Sami Pajari vezeti azt a nyolc versenyzőből álló névsort, akik beneveztek a 2022-es Junior WRC-be, így a finn versenyző akár meg is védhetné a tavaly megszerzett junior világbajnoki címét. Ezzel egy 15 éves rekordot döntene meg. 

Nyolc versenyző nevezett az idei Junior WRC-be, köztük a tavalyi bajnok Sami Pajari, aki így meg is védheti címét.

A JWRC-ben 2007-ben fordult elő utoljára címvédés, akkor Patrik Sandell volt erre képes.

Sami Pajari, aki tavaly az ERC szezonban is sikeres volt, hiszen az ERC3 és ERC3 junior bajnokság második helyén zárt. A JWRC bajnoki címe után választhatott, hogy egy versenyt teljesít teljes támogatással Ford Fiesta Rally2-es autóval, vagy egy teljesen támogatott JWRC szezon fut. Az utóbbit mellett döntött.

A WRC3-as szerepléssel ugyanakkor előre is lép a finn versenyző, hiszen a tavalyi JWRC-ben még 2WD hajtású Ford Fiesta Rally4-gyel lehetett versenyezni, idén azonban a JWRC-t már az összkerekes Ford Fiesta Rally3-ra írták ki.

Azonban nem csak Pajari tér vissza a JWRC mezőnyébe, Jon Armstrong is itt indul a tavalyi második helyezés után.

Jean-Baptiste Franceschi 2018 után tér vissza a JWRC mezőnyébe, akkor a fiatal versenyző a Francia Autósport Szövetség támogatásával a harmadik helyen zárt Emil Bergkvist és Dennis Radström mögött. A francia versenyző tavaly megnyerte az ERC3 junior sorozatot, aminek a nyereménye egy idei JWRC szezon volt.

Franceschi tavaly a francia Var Rallyn súlyos balesetet szenvedett, mely során többek között eltört a bordája, a felépülése továbbra is tart, így első idei versenyére várhatóan Horvátországban kerül sor.

Lauri Joona tavaly negyedik lett a JWRC-ben, Sami Pajari pedig az első számú riválisaként nevezte meg honfitársát az idei JWRC szezonban.

Az észt Robert Virves a tavalyi ötödik, az ír William Creighton pedig a hatodik helyezésen igyekszik idén javítani.

A 2022-es JWRC szezonban lesz két újonc versenyző is. A kenyai McRae Kimathi tavaly megszerezte Afrika Rally Bajnokságban a junior bajnoki címet egy Ford Fiesta Rally3-mal.

Kimathi számára már adott volt a rallysportban való részvétel a neve és édesapja révén is, hiszen Phineas Kimathi a Kenyai Motorsport Szövetség elnöke és a Szafari Rally vezérigazgatója is.

A görög Panagiotis Roustemis eddig főként Görögországban versenyzett, azonban tavaly rajthoz állt az Akropolisz Rallyn is egy Citroën DS3 R5-tel, mellyel a WRC3 ötödik helyén zárt. Roustemis 2020-ban hazájában N-csoportos bajnok lett.

A Junior WRC szezonja idén öt futamból fog állni, Svédországban kezdődik, majd Horvátországban, Portugáliában, Észtországban folytatódik, végül pedig Görögországban zárul.

Visszatérnek a motorsport gladiátorai – SuperEnduro GP az Arénában!

0

Egy év kihagyás után visszatér hazánkba a világ egyik leglátványosabb sorozata, a SuperEnduro világbajnokság – február 5-én, szombaton a Papp László Arénában zajlik majd a késhegyre menő küzdelem. 

Ez már a harmadik alkalom, hogy a motorsport gladiátorai Budapesten csillantják meg elképesztő tehetségüket a SuperEnduro világbajnokságon – ez hatalmas presztízssiker a magyar szervezőknek, akik ezúttal is 1500 tonna földet, 100 tonna követ és 50 tonna faanyagot mozgatnak meg annak érdekében, hogy a pálya a lehető legtöbb izgalmat kínálja a versenyzőknek és a nézőknek egyaránt. 

„Nehéz időszakon vagyunk túl, tavaly is próbáltuk tető alá hozni a rendezvényt, de a járványügyi helyzet nem tette lehetővé, ezért is örülök, hogy a hétvégén újra nálunk vendégeskedik a mezőny – nyilatkozta a Mazel Tov Étteremben megtartott keddi sajtótájékoztatón Hadobás Ádám, a verseny főszervezője. – Tegnap megkaptam a Prestige kategória nevezési listáját, és igazán nem lehet okunk panaszra, hiszen elképesztő mezőny gyűlik össze. Itt lesz a sportág egyik legeredményesebb versenyzője, a lengyel Taddy Blazusiak, az aktuális világbajnok Billy Bolt, aki az idénynyitó lengyel futamon maximális pontszámot ért el, a háromszoros világbajnok Colton Haaker, az amerikai Cody Webb, az izgalmas nevű, és elképesztően gyors Jonny Walker, valamint honfitársa, Will Hoare, aki tavalyelőtt éppen nálunk hódította el a junior világbajnoki címet, most pedig már a Prestige-mezőnyben száguld. Magyar szempontból nagyon érdekes, hogy a junior világbajnoki mezőny tagjaként üdvözölhetjük Zsigovits Norbertet, de rajta kívül is vannak a startlistán honfitársaink bőven. Azt tapasztaljuk, egyre nagyobb az érdeklődés hazai oldalról a rendezvény miatt – és tovább folytatódik az utánpótlás-nevelés is. Az idén már nem csupán magyar, hanem külföldi versenyzők is részt vesznek a 8–14 évesek küzdelmében. Ez azért fontos, mert ők a jövő világbajnokai, s talán köztük van az, aki magyarként az élre törhet.”

Hadobás Ádám hozzátette: a pályaépítés során a bevált módszereket és elveket követik: ifjabb Németh Kornél álmodta meg a pályát és ő koordinálja az építkezést is az utóbbi években bizonyító csapattal. Próbáltak a változatosságra és a látványosságra törekedni, szem előtt tartva, hogy a gyerekeknek is teljesíteniük kell a pályát. 

Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke elmondta, az enduro szakág és a hazai szövetség számára is kiemelt fontosságú ez az esemény – ott van a toprendezvények között. 

„Minden évben nagy öröm hazánkban üdvözölni a világ legjobb superendurósait, és ha lehet, még jobb, hogy talán ennek a rendezvénynek is köszönhetően egyre több élversenyzőnk van itthon – mondta Hermann Henrik. – Zsigovits Norbert az utóbbi években a világbajnoki mezőny tagjává vált, és emlékezhetünk, két éve mekkora őrület volt az Arénában, amikor elhozta az egyik rajtot. A magyar ember szereti a látványos megméretéseket, és elképesztően tud örülni a magyar sikereknek, ezért is jó hír, hogy itt van Szőke Márk, vagy hogy az idén beugrik a trialos Csizmazia Barnabás. Az utánpótlásverseny itt, nálunk volt először része a programnak, ám most már külföldön is meghonosodott, ami igazolta, hogy jó volt az utánpótlás-neveléssel kapcsolatos gondolatunk.”

És akkor nézzük, milyen reményekkel várja a hétvégét a superenduro egyik legnagyobb hazai klasszisa, Zsigovits Norbert, aki a junior-világbajnoki mezőnyben méreti meg magát. Kétszer háromnapos edzőtáborral készült a hétvégére, és az első, lengyelországi forduló után a hatodik helyen áll a bajnokságban. 

„A legutóbbi magyar vb-futam óta eltelt időben rengeteg külföldi tapasztalatot tudtam szerezni, bízom benne, hogy ezek a hasznomra lesznek a hétvégén – mondta Zsigovits. – Nagyon várom, hogy újra hazai közönség előtt versenyezzek, azóta is végigfut a hátamon a hideg, ha felidézem az akkori hangulatot, azt az őrjöngést, amivel akkor fogadtak. Az akkori jó eredmény azonban bizonyos szinten kötelez is. A superenduróban a siker titka, hogy legyél technikailag képzett – mert nehezek az akadályok –, legyen jó kondid, és mentálisan is felkészült legyél, mert a kapkodás okozza a legtöbb hibát. A rönkökön vagy a köveken ugyanis nagyon könnyű elcsúszni. Ezért is tűztem ki azt magam elé, hogy próbálok kiegyensúlyozottan, hiba nélkül motorozni, ha ez sikerül, és kihozom magamból a maximumot, elégedett leszek.”

Szombaton 11 órától tartják az edzéseket, a délutáni programra pedig 16 órakor nyitják a Papp László Sportaréna kapuit. A jelenleg érvényben lévő jogszabályok értelmében az esemény látogatásához kötelező a védettségi igazolást bemutatni. (Bármilyen érvényes védettségi igazolás megfelel.) 

A jegyvásárlók között a rendezők a KTM és Husqvarna Centrum támogatásával kisorsolnak egy Husqvarna típusú motorkerékpárt

Jegyeken ezen a linken lehet előre vásárolni.

Svéd Rally 2022 – Minden, amit tudnod kell

0

Svéd Rally 2022: Február 22–24-e között rendezik a rally világbajnokság második futamát, a Svéd Rallyt. Összegyűjtöttük róla a legfontosabb tudnivalókat, az időtervet, a nevezési lista, az eredmények valamint közvetítések linkjeit, illetve pár érdekességet. 

A Svéd Rally legendás versenyzője
Ha egy versenyzőt kell kiemelni a Svéd Rally történetéből, akkor az Stig Blomqvist. 1970 és 2006 között nem kevesebb, mint 31-szer indult hazája legjelentősebb rallyversenyén. Hét győzelmével rekordtartó, de emlékezetes a 2003-as verseny is, amelyen 57 évesen megnyerte az N csoportos PWRC kategóriát.

A Svéd Rally legendás márkája
Mai szemmel kicsit furcsán hangzik, de Svéd Rally két legsikeresebb gyártója a Saab és a Porsche. Előbbivel tíz alkalommal nyerték a Svéd Rallyt, utóbbi pedig a Forddal holtversenyben a második nyolc győzelemmel.

Az első nem skandináv győztes
55 éven keresztül nem sikerült a Svéd Rallyn elvenni a győzelmet a skandináv versenyzőktől. Carlos Sainz négy második helyével állt a legközelebb ehhez a dicsőséghez, amelyet végül Sébastien Loeb ért el 2004-ben. A második nem skandináv győztes Sébastien Ogier lett 2013-ban, aki három győzelmével jelenleg a verseny történetének legsikeresebb nem skandináv pilótája.

A Svéd Rally elmúlt 10 évének győztesei
2012. Jari-Matti Latvala–Miikka Anttila, Ford Fiesta RS WRC
2013. Sébastien Ogier–Julien Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC
2014. Jari-Matti Latvala–Miikka Anttila, Volkswagen Polo R WRC
2015. Sébastien Ogier–Julien Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC
2016. Sébastien Ogier–Julien Ingrassia, Volkswagen Polo R WRC
2017. Jari-Matti Latvala–Miikka Anttila, Toyota Yaris WRC
2018. Thierry Neuville–Nicolas Gilsoul, Hyundai i20 Coupe WRC
2019. Ott Tänak–Martin Järveoja, Toyota Yaris WRC
2020. Elfyn Evans–Scott Martin, Toyota Yaris WRC
2021. nem rendezték meg a versenyt

Svéd Rally 2022 időterve

Február 24., csütörtök
09:01 Shakedown, Klabböle
12:30 Meet the Crews, Szervizpark Umeå
20:00 Rajt ceremónia, Umeå City Skeppsbron

Február 25., péntek
08:42 GY 1 Kroksjö 1
09:55 GY 2 Kamsjön 1
11:31 GY 3 Sävar 1
12:38 Szervizpark: Umeå
14:45 GY 4 Kroksjö 2
15:58 GY 5 Kamsjön 2
17:34 GY 6 Sävar 2
18:38 GY 7 Umeå Sprint
19:08 Szervizpark: Umeå
19:30 Meet the Crews, Szervizpark Umeå

Február 26., szombat
07:10 Szervizpark, Umeå
08:02 GY 8 Brattby 1
09:29 GY 9 Örträsk 1 – rénszarvas veszély miatt törölve
10:54 GY 10 Långed 1
12:08 GY 11 Umeå 1
12:40 Szervizpark, Umeå
14:32 GY 12 Brattby 2
15:30 Historic célceremónia, The Red Barn Arena
15:59 GY 13 Örträsk 2 – rénszarvas veszély miatt törölve
17:24 GY 14 Långed 2
18:38 GY 15 Umeå 2
19:14 Szervizpark, Umeå
19:30 Meet the Crews, Szervizpark, Umeå

Február 27., vasárnap
05:30 Szervizpark, Umeå
07:00 GY 16 Vindeln 1
08:08 GY 17 Sarsjöliden 1
09:37 GY 18 Vindeln 2
10:57 Gyűjtő Vännäs
12:18 GY 19 Sarsjöliden 2 (Power Stage)
14:30 Célceremónia, Umeå City Skeppsbron

Nevezési lista
ewrc.com

Eredmények
ewrc.com

Közvetítés
WRC+ (élő, előfizetéses)

Ogier Le Mans-ban indul

0

Sébastien Ogier, a nyolcszoros rally világbajnok az endurance-világbajnokságon (WEC) szereplő Richard Mille Racing versenyzője lesz 2022-ben, és elindul Le Mans-ban is.

A nyolcszoros rally világbajnok Sébastien Ogier az idei évre a WEC-ben induló Richard Mille Racinghez igazolt írta meg a WEC hivatalos oldala, a csapat 2020-ban indult először a sorozatban, idei harmadik szezonjukban pedig az LMP2-es kategóriában fognak indulni az Oreca 07 Gibson autóval.

Ogier csapattársa Lilcu Wadoux, az Alpine Elf Euro Cup első női futamgyőztese lesz, továbbá Charles Milesi lesz, aki tavaly három futamot nyert a Team WRT-vel, köztük a Le Mans-i 24 órás versenyt. Milesi komoly szerepet játszott abban, hogy a Team WRT tavaly megnyerte az LMP2-es csapatok bajnoki címét.

2021-es WEC szezon végén Sébastien Ogier és Charles Milesi is tesztelhette a Toyota hibrid Hypercarját.

A Richard Mille Racing mindhárom francia versenyzőjét támogatja a Philippe Sinault által irányított Signatech csapat, mely az elmúlt hat évben két vb-címet és három Le Mans-i győzelmet aratott az LMP2-ben.

„Eddig a rally karrieremre koncentráltam, de már régóta gondolkoztam a WEC kipróbálásán is – mondta Sébastien Ogier. – Az LMP2 egy nagyszerű kategória és a legjobb módja annak, hogy elérjem az endurance versenyzés legmagasabb szintjét és fejlődni tudjak ebben a szakágban.

Újonc leszek a mezőnyben, de szeretném jól érezni magam, miközben megismerem a határokat és kiderítem, mennyire tudom megközelíteni a legjobb versenyzőket. Charles és Lilou, valamint én is három különböző világból érkezünk és érdekes lesz különböző tapasztalatainkat összekapcsolva segíteni a régóta mellettem lévő Richard Mille csapatát.

Csábító ez a kaland, és tisztában vagyok vele, hogy sokat kell tanulnom és nagyon sok tapasztalatot kell szereznem. A rallyban mindig jó alkalmazkodó képességem volt, ezért ebben bízok most is.”

„Örömmel folytatjuk ezt az izgalmas kalandot a Richard Mille Racing csapatával – mondta Philippe Sinault, a Signatech igazgatója és csapatmenedzsere. – Minden projektünkben emberközpontú megközelítést alkalmaztunk és ez a három versenyző tökéletesen illik ehhez. Sébastien Ogier elmondta, hogy szeretné kipróbálni tudását az állóképességi versenyzésben, és hatalmas tapasztalattal rendelkezik az autósport egy területén.”

A 2022-es WEC szezon a floridai Sebringben indul március 16-18. között. Ogier a tervek szerint a Richard Mille Racing színeiben mind a hat vb-futamon részt vesz, így az Akropolisz és a Japán Rallyn egészen biztosan nem indul idén a rally világbajnokságon.

2022-es FIA endurance-vb naptára
március 18.: 1000 mérföld Sebring (USA)
május 7.: Spa-Francorchamps 6 órás (Belgium)
június 8-12. : Le Mans-i 24 órás (Franciaország)
július 10.: Monza 6 órás (Olaszország)
szeptember 11.: Fuji 6 órás (Japán)
november 11.: Bahreini 8 órás (Bahrein)

Evans: Ez csak az első verseny volt

0

Elfyn Evans talán a legnagyobb esélyessé lépett elő a világbajnokságon. Az elmúlt két szezon második helyezései után, azonban a Monte-Carlo Rally nem úgy alakult számára, mint ahogy eltervezte.

Elfyn Evans 2020-ban szerződött az M-Sporttól a Toyotához, és már az első évben, majd tavaly is a második helyen fejezte be a szezont Sébastien Ogier mögött. Idén azonban Ogier részleges programja miatt a walesi versenyző talán a legnagyobb favorit a világbajnoki címet tekintve.

Evans szezonja azonban nem indult jól, hiszen a Montén csupán négy pontot tudott szerezni, miután szombaton lecsúszott az útról és húsz percet vesztett.

„Amikor az élmezőnyben versenyzünk, akkor mindig nyomás nehezedik ránk – mondta Elfyn Evans a Rallit.fi oldalnak. – Nem ez volt a legjobb rajtom, de nem szabad elfelejteni, hogy ez csak az első verseny.

Ha az elmúlt szezont nézzük, akkor Sébastien Ogier a szezon első felében szilárdította meg vezető helyét a bajnokságban, én pedig szinte végig a második helyen álltam. Ebből a szempontból mindig a maximális eredmény elérésére kell koncentrálni. Nagyon élveztem ezt a két szezont, amióta a Toyotánál vagyok, szeretek Finnországban (a Toyota Gazoo Racing központjában) lenni.”

Evans dicsérte tavaly év elején a csapat élére kinevezett Jari-Matti Latvalát is.

„Egyértelműen Jari-Matti a legszenvedélyesebb srác a rallyban, akit ismerek. Egész életét a versenyzésnek szentelte, a sporttal együtt lélegzett. Az évek során pedig csak nőtt a lelkesedése. Fontos, hogy legyen egy ilyen szemléletű ember a csapatban, mert ez mindenkit előre visz.”

Az idei vb-szezonra új, hibrid autókat vezettek be, a walesi versenyző pedig gyorsan hozzászokott az új Rally1-es autóhoz.

„Minden egyes kilométerrel sikerült hozzászoknom az új autóhoz. A vezetés már szinte magától jön. Az új autó teljes egészében más, mint az elődje, nem csak a hibrid rendszer miatt.

A versenyek előtti shakedownon már kevesebb lehetőség áll rendelkezésre az autó beállítása terén, ezért a tesztek még fontosabbak lettek. Az új autóban bizonyos dolgoknak több időre van szükségük, hogy jól működjenek.”

A Rally Hungary sztárja összekalapozott a junior-vb-re

0

Az utolsó pillanatban még a Twitteren kért segítséget a Rally Hungaryről is jól ismert Jon Armstrong az idei junior-vb szerepléséhez. A múlthét végé volt a határidő és csodák-csodájára összeállt a büdzséje, úgyhogy harcba szállhat az idei junior-vb címért. 

Tavaly hatalmas csatát vívott Jon Armstrong Sami Pajarival a Rally Hungary RC4-es győzelméért. Akkor a magyar szurkolók is megtapasztalhatták, hogy milyen piszok gyors versenyző. 

Nem véletlen egyébként, hiszen a 27 éves észak-ír komoly karriert mondhat magáénak. Azt sokan tudják róla, hogy 2018-ban eSport Rally Világbajnok volt, és hogy tavaly a junior-vb-n Pajari mögött a második helyen végzett, míg a junior-Eb-n (ERC Junior), Ken Torn és Oscar Solberg mögött harmadik lett. Igaz, itt csak egy futamon, a Lengyel Rallyn indult, Rally3-as Fiestával, ott viszont megnyerte a kategóriát. 

Azt is tudjuk Armstrongról, hogy egyébként a Codemastersnél játék fejlesztőként dolgozik, tehát ízig-vérig a rallysporthoz kapcsolódik. 

Fotó: Bastien Roux / DPPI / ERC // Jon Armstrong, Rally Hungary 2021

Azt viszont kevesebben tudják róla, hogy 2015-től ’17-ig viszonylag egyenesen ívelt karrierje a Peugeot 208 R2-től a Fiesta R2T-n át egészen egy R5-ös Fiestáig. ’18-ban azonban csak az eSport maradt neki, ’19-ben kettő, ’20-ban pedig egy futamon tudott indulni. 

Amikor tavaly a Rally Hungary tesztjén az idei terveiről kérdeztem, csak mosolygott: „Egyelőre keresem a támogatókat. Szeretném neked azt mondani, hogy a junior-vb-n indulok és hogy versenybe szállok a bajnoki címért, de semmi sem biztos.“

Kicsit furcsálltam, hogy Colin McRae, Richard Burns, Kris Meeke és Craig Breen hazájában (Armstrong északír, így aztán a briteknél és az íreknél is hazai versenyzőnek számít) nem jut támogatás egy ilyen tehetségnek. 

Megint csak mosolygott: „Nem olyan könnyű összekalapozni a pénzt, de dolgozunk rajta. Nagyon szeretnék a junior-vb-n menni és harcolni a bajnoki címért.“

Január 26-án még nem volt meg a költségvetése: 

29-én viszont már vigyoroghatott: 

Bár nem hozta nyilvánosságra, hogy a hiányzó 40 ezer euró honnan érkezett meg alig pár nap alatt, de a lényeg, hogy meglett és egy igen tehetséges és szimpatikus versenyzővel többet láthatunk a vb-n. 

Lappi: Van még munka – Video a megtépázott Toyotáról

0

Esapekka Lappi másodszor vezette a Toyota GR Yaris Rally1-et a múlt héten, amikor Finnországban,  havon megkezdte a felkészülést a Svéd Rallyra.

A Toyota a múlt héten megkezdte a teszteket a Svéd Rallyra. Esapekka Lappi először vezette a GR Yarist hóban, összesen pedig másodszor próbálhatta ki az autót.

„Nagyon jó volt Finnországban tesztelni – mondta Esapekka Lappi a finn MTV csatornának. Egy remek autót mindig jó vezetni. Azonban a Yaris még nem teljesen illik hozzám, még sok munka van hátra. Ez azonban normális.”

A videón látszik egyébként, hogy mire Lappira került a sor eléggé megtépázták a Yaris Rally1-es hátulját a csapattársak. Egyben jól mutatja, hogy a Toyota sem rendelkezik feltétlenül sok tartalék alkatrésszel és hogy valószínűleg a 2022-es Rally1-esek aerodinamikáját kevésbé befolyásolja a hátsó lökhárító hiánya.

Lappi a Rally1-es mezőny végéről fog Svédországban az első napon rajtolni, ami még annak ellenére is hasznára lehet, hogy nem annyira ismeri a hibrid Toyotát.

A Sébastien Ogier-t helyettesítő finn versenyző ötödik Svéd Rallyjára készül, legjobb eredményét 2019-ben a Citroën versenyzőjeként érte el, amikor második helyen zárt a Citroën C3 WRC-vel.

Lappi a Toyota neveltjeként elsőként a Yaris WRC-t vezethette rally világbajnoki futamon még 2017-ben, amikor a Finn Rallyn megszerezte eddigi egyetlen vb-futamgyőzelmét is.

Ezt követően 2019-ben a Citroënhez igazolt, ahol Sébastien Ogier csapattársa lett, majd 2020-ban már az M-Sportnál folytatta karrierjét. Mivel azonban 2021-ben fizetős versenyzőknek adott csak lehetőséget a fordos csapat, Lappi inkább otthon maradt családjával és csak három versenyen indult a vb-n.

A szezont már Finnországban a Toyotával fejezte be, majd pár nappal később a japán gyártó bejelentette, hogy az idén csak részleges programot teljesítő Sébastien Ogier-t helyettesítheti Lappi, akinek a Svéd Rally lesz az idei első versenye, de minden bizonnyal a Horvát Rallyn is rajthoz állhat.

A Svéd Rally idén új helyszínre, északabbra költözik, ahol megoldódhatnak a kevés hó jelentette korábbi problémák.

Sainz és Loeb a rally jövőjéről és az Extreme E-ről

A két világbajnok a Dakaron és az Extreme E-ben vetélytársak, de Sébastien Loeb és Carlos Sainz szenvedélye is a rally és annak jövője kapcsán nagyon hasonlók az elképzeléseik.

A futurisztikus sorozat első szezonjáról már levonhatták a tanulságokat, lassan pedig készülhetnek a következő szezonra. Loeb szerződését már be is jelentették, Sainz pedig saját csapattal szerepel az Extreme E-ben.

„Nagyon ígéretes a dolog. Bár volt némi problémánk a homokkal Szaúd-Arábiában, a második verseny már érdekes volt, és nagy kihívás. Az autó-autó elleni versenyzés más, mint amihez hozzászoktam – kezdte Sainz.

Nincs sok beállítási lehetőségünk: három állás a rugóknál, hasmagasság és egy változtatási lehetőség a lengéscsillapítót illetően. Ehhez is hozzá kell szoknom, szeretem a magam ínyére alakítani az autót. A második szezonban már biztos, hogy erősebbek leszünk.

Nagy kihívás, de ugyanakkor nincs váltó, így nem kell aggódni a sebességek miatt, mindig van motorerő, és gyorsan reagál az autó. Sok szempontból könnyebbé teszi az életünket, talán összességében is kicsit könnyebb, mint a hagyományos autók. Nagyon érdekes ez számomra, mindig is nyitott voltam, és szeretek új dolgokat kipróbálni.”

Loeb a spanyolhoz képest nem a mezőny második feléből, hanem az éléről kicsit máshogy látta a dolgokat:

„Nagyon magas a mezőny színvonala. Ez egy új műfaj nekem, és mindenki másnak is, de talán a legjobban tereprallysok érezhetik otthon magukat.

A motort könnyű kezelni, néha ugyan nehéz érzékelni a sebességet és a tapadást, de az Odyssey 21-ben minden rendben van. Az erővel nincs baj, az azonnali nyomaték pedig nagyon jó. Még van mit fejleszteni a felfüggesztésen és a karosszérián, de minden csapatnak ugyanazzal kell dolgozni, és én így is élvezem.”

Hogy a WRC is lehet-e elektromos a jövőben, mindketten az időt emelték ki a tényezők közül.

„Az utcai autók közül egyre több lesz elektromos, a motorsport pedig mindig leköveti azt, ami az utakon történik – érvelt Loeb.

– Talán másik műfajban, ahol rövidebbek a versenyek, könnyebb ezt bevezetni, de a WRC és a Dakar esetében ez a hatótávolság miatt nem így van. Viszont ez minden évben növekszik, szóval egy nap talán mi is válthatunk.

Mindenesetre a váltás a hibrid rendszerre szép dolog. Ez egy nyilvánvaló lépés az elektromosság felé, és összhangban van a trendekkel. Ráadásul még a teljesítmény is növekszik általa.”

„Számomra fontos, hogy időt adjunk a gyártóknak arra, hogy rendesen átálljanak – vélekedett Sainz. – Mindezt úgy kell tenniük, hogy közben a show is megmaradjon. Szeretném továbbra is nézni a rally világbajnokságot és a Forma–1-et is azon a szinten, ahol most vannak.

A mai Forma–1-ben láthatjuk, mennyire fantasztikusak az autók a fenntarthatóság szempontjából. Az is lenyűgöző, mennyi erőt adnak le ahhoz képest, hogy milyen kevés üzemanyagot égetnek el közben. Ehhez már e-üzemanyagokra van szükség.

A WRC esetében is van jövője a hibrideknek, de ugyanakkor fontos, hogy megtartsuk a sorozat DNS-ét jelentő dolgokat is. A látványosság, a sokféle helyszín, a sebesség és a vezetés által jelentett kihívás mind ilyenek. Mindnek meg kell lennie.

Ezért ne helyezzünk akkora nyomást a gyártókra. Időt kell adnunk a sportnak, hogy olyan irányba mozduljon el, ami jó neki.”

Molnár Martin WSK-pontot szerzett

0

Jól kezdődött Molnár Martin számára a négyfutamos WSK Super Master Series első hétvégéje az olaszországi Lonatóban. A 69 fős OKJ kategória időmérőjén csoportjában a második, összesítettben pedig hatodik lett. A küzdelmes előfutamok után az elődöntőben értékes, bajnoki pontokat érő hatodik helyezést szerzett. 

Kibővült és meg is erősödött a WSK mezőnye a Super Master Series első futamára, amelyen az idén először a gyári csapatok versenyzői is rajthoz álltak. Molnár Martin az erősebb mezőnyben is megállta a helyét, hiszen az időmérőn, csoportjában a második időt futotta, mindössze 0,041 másodperccel maradt el az első helytől. Összesítettben pedig a hatodik helyet szerezte meg.

Az előfutamok során így minden alkalommal a második helyről indult és küzdelmes versenyeken végzett az 5–6. helyen. Az utolsó előfutama lett volna a legjobb, ahol harmadiknak futott be. Azonban a rajtnál, a sárga vonal előtt az első helyezett megfékezte a gokartját, így Martin előbb ért át rajta, ezért 10 másodperc büntetést kapott és 18. lett. 

Pénteken és szombaton is nagyon jó volt a tempója, ami azonban vasárnapra elfogyott. Az elődöntőben a második helyen is állt, végül hősiesen küzdve a hatodik helyen futott be, amiért hét bajnoki pontot kapott. A döntőbe méginkább tempó hátrányba került, ahol a 21. helyet szerezte meg. 

Fotó: Molnár Martin

„Az első három napunk nagyon jól sikerül – mondta Martin. – Az időmérőn jó volt a tempónk. Az előfutamokon volt pár apró hibám, de még azok is jól alakultak. Vasárnapra viszont nagyon visszaesett a gokartom tempója. Próbáltam így is kihozni a lehető legtöbbet a döntőből és az elődöntőből. Ennél jobb eredményt szerettem volna elérni, de két hét múlva, a második futamon javíthatunk.“

A WSK Super Master Series február 8–10-e között folytatódik a második futammal, szintén Lonatóban. 

Molnár Martin, OKJ eredmények
Résztvevők: 69
Időmérő: 6.
EF előfutam: 5.
DF előfutam: 5.
BF előfutam: 6.
AF előfutam: 5.
CF előfutam: 18.
Előfutamok összesen: 13.
A elődöntő: 6.
Döntő: 21.

SuperEnduro GP: Nyerj egy  HUSQVARNA SVARTPILEN 125-öt

0

Február 5-én újra megrendezik Budapesten a SuperEnduro GP-t. A rendezvény egyedülálló a hazai motorsport történetében, az első két évben gyakorlatilag teltház előtt zajlottak az események, a nap folyamán közel 10 ezer néző látogatott ki a Sportarénába, ahol a futamok mellett érdekes, látványos programokkal fogadták a közönséget. 

Idén is számos magyar versenyző készül a megmérettetésre, köztük az Enduro Team Hungary színeiben induló Zsigovits Norbert és Szőke Márk, akik 2021-ben az Enduro GP-n az Open világkupa kategóriáiban is bizonyítottak: Zsigovits Norbert az Open 4S-világkupában elért 2. helye után a SuperEnduro GP-n a Junior világbajnokság mezőnyében szerepel, míg Szőke Márk az Európa-kupában tör dobogós helyre. 

 

Magyarországon egyedülálló figyelmet kapnak az utánpótlás-versenyzők is, a 2022-es SuperEnduro GP betétfutamain több, mint 30 gyermek két kategóriában méri össze a tudását. Egy nagyobb magyar delegáció már letette a névjegyét a lengyelországi Łódźban megrendezett futamon, ahol a közönség és a hazai sportszakma is kiemelkedően értékelte a gyerekek teljesítményét.

A sportág sztárjait felvonultató világbajnoki küzdelem mellett a közönség igazi showműsort is láthat különböző látványelemekkel fűszerezve; a fő esemény felvezetéseként a szervezők zenei és táncos produkciókkal készülnek meglepetés fellépőkkel, a kilátogató közönség így teljes koncertélményben részesülhet, noha a fókuszban természetesen a SuperEnduro marad.

A várható hangulatot előrevetíti, hogy az Early Bird jegyek azonnal elfogytak a rendezvényre, ahol a hazai motorsport iparág képviselői is kiállítanak, valamint értékes ajándékokat is kisorsolnak. Jegyek kaphatók az EnduroGP.hu weboldalon és az Eventim hálózatában. 

Nyerj egy HUSQVARNA SVARTPILEN 125 motorkerékpárt a jegyeddel!

Vásárolj jegyet a budapesti SuperEnduro GP 2022 Főeseményére, és Tiéd lehet fődíjunk, egy 1 640 000 Ft értékű HUSQVARNA SVARTPILEN 125 motorkerékpár, a HUSQVARNA CENTRUM felajánlásából! A motor mellé jár még egy 20%-os voucher, melyet a Husqvarna Centrumban lehet felhasználni gyári alkatrészek és ruházati termékek vásárlására.

Nem kell mást tenned, csak vedd meg a jegyedet, éld át személyesen a Főesemény izgalmait és bízz a szerencsédben! A sorsoláson mindenki részt vesz, aki 2022. február 5. 16.00 óráig jegyet vásárol a Főeseményre. Sorsolás: 2022. február 5. 18.00 óra.