Nasser Al-Attiyah ott folytatta a Közel-Kelet rallybajnokság (MERC) szezonnyitóján, az Omán Rallyn, ahol a Dakaron befejezte, nagy fölénnyel nyert. Így jelenleg két FIA bajnokságot, a tereperally vb-t és a MERC-et is vezeti.
Sébastien Loeb után a Közel-Kelet Rally Bajnokság (MERC) 17-szeres győztese és egyben címvédője, Nasser Al-Attiyah sem sokáig várt első versenyére a Dakarután.
A katari versenyző a hétvégén már az Omán Rallyn állt rajthoz a spanyol Alba Sánchez González navigálásával, a Borsos Péter irányításával felkészített Volkswagen Polo GTI R5-tel.
A katari-spanyol páros pedig nem bízott semmit sem a véletlenre, megnyerte az első hét szakaszt, amivel már 8:39,5 előnye volt a cseh Petr Kacirek–Václav Kopácek junior páros által vezetett Škoda Fabia R5 előtt.
Ezt követően Al-Attiyah igyekezett már csak a szakaszokat teljesíteni, így a következő öt gyorsaságin az ománi Hamed Al-Wahaibi volt a leggyorsabb az új-zélandi Tony Sircombe navigálásával ugyancsak Skodával.
Az utolsó szakaszon aztán Nasser Al-Attiyah ismét a leggyorsabb volt, így végül 15:13,8 előnnyel nyerte a szezonnyitót a cseh skodás riválisa előtt.
A harmadik helyen pedig a katari Khalifa Nasser Al-Attiyah és az olasz Giovanni Bernacchini zárt 18:12,1 perc hátránnyal, Ford Fiesta R5-tel.
A verseny legjobb hazai párosa, Haitham Soomar és Wail Al-Shaibani lettek, akik 33:13,5 perc hátránnyal vitték célba Evo VII-es Mitsubishijüket a negyedik helyen.
Hamed Al-Wahaibi végül az első nap hét szakaszából négyen szuperrallyzva a hatodik helyet szerezte meg.
A MERC következő versenyére február 10-12. között Katarban kerül sor, míg a szezon hat versenyt követően szeptember 23-25. között Cipruson zárul.
Szép magyar siker született a legrangosabb gokart sorozat, a WSK Super Master Series első futamán, az olaszországi Lonatóban. Az OK Junior (OKJ) kategóriában Hideg Ádám elődöntőt nyert és a bajnokság negyedik helyén áll. Az öt magyar versenyző közül hárman jutottak döntőbe.
A szezonnyitó önálló futam, a Champions Cup után kezdetét vette az első, négy futamból álló bajnokság, a WSK Super Master Series, amelynek a lonatói South Garda Karting adott otthont.
Minden kategóriában népesebb mezőny gyűlt össze, mint egy héttel ezelőtt, ráadásul ezúttal itt voltak a gyári csapatok versenyzői is.
Az OK Junior (OKJ) kategóriában 69 nevező volt. Hideg Ádám az időmérőn a 20. helyet szerezte meg, a hat előfutam után pedig a 14. helyen jutott elődöntőbe.
Itt a mezőnyt két részre osztották. A B döntőben Ádám a hetedik helyről rajtolt és hat pozíciót javítva győzött. Ezért 30 pont járt a bajnokságban.
A döntő rajtsorrendjét az időmérőből, az előfutamok összesített eredményéből és az elődöntő eredményéből kalkulálták. Ez alapján Hideg a tizedik helyről indult és 15.-nek intette le a kockás zászló.
A hétvége során összesen 31 bajnoki pontot szerzett, amivel a negyedik helyen áll.
Szintén jól szerepelt az OKJ-ben Molnár Martin, aki a 69 fős mezőnyben az időmérő csoportjában második volt, összesítettben pedig a hatodik helyet szerezte meg.
Tempója azonban vasárnapra elfogyott. Az elődöntőben hősiesen küzdve hatodik lett, a döntőben pedig a 21. helyen végzett. A hétvégén összesen 7 pontot szerzett, amivel a 17. helyen áll a bajnokságban.
Idén először láthattuk a WSK mezőnyében Krózser Menyhértet, aki a 49 fős OK (Senior) mezőnyben az időmérőn a 18. helyre kvalifikálta magát, a B elődöntőben 10. lett, a döntőben pedig egy nagyon harcos futamban, több ütközés után a 27. helyet szerezte meg.
Menya a hétvégén 3 pontot gyűjtött, amivel a bajnokság 22. helyén áll.
Két magyar versenyző is indult a Mini kategóriában, ami a maga 90 fős mezőnyével most is a legnépesebb volt. Gáspár Benett az előfutamok során a 47. helyet szerezte meg, az A elődöntőben hat helyet javítva 18. lett és éppen csak lemaradt a döntőbejutásról.
Gender Tamás, az előfutamok után a 63. helyen állt, az A elődöntőben egy helyet javítva a 31. helyen futott be.
A WSK Super Master Series második futamát február 8–10-én, szintén Lonatóban rendezik.
WSK Super Master Series, 1. futam, Lonato, magyar eredmények:
Mini Gáspár Benett: elődöntő 18.
Gender Tamás: elődöntő 31.
OKJ Hideg Ádám: elődöntő 1., döntő 15. Molnár Martin: elődöntő 6., döntő 21.
OK Krózser Menyhért: elődöntő 10., döntő: 27.
WSK Super Master Series bajnokság, magyar eredmények
OKJ 4. Hideg Ádám 31 pont
17. Molnár Martin 7 pont
Még szinte kezdetét sem vette Sébastien Ogier visszavonultsága, máris meglebegtette annak lehetőségét, hogy akár teljes szezonra térjen vissza és megcélozza a kilencedik rally világbajnoki címét.
Nem sokat unatkozott az elmúlt napokban Sébastien Ogier. A Monte-Carlo Rally után a Toyota endurance világbajnoki csapatával tesztelt, nem sokkal később pedig a tavalyi szezonjáról készült dokumentumfilm, a „Sébastien Ogier az utolsó szezon“ díszbemutatóján vett részt Franciaországban. Itt nyilatkozott terveiről a francia RMC rádió Super Moscato Show című műsorában, írta a francia Rally Sport.
„Most a feleségemmel és a fiammal akarok időt tölteni. A fiam hamarosan iskolába megy, úgyhogy lehet, hogy akkor már unatkozni fogok otthon, és azt mondom, oké, visszamehetnék versenyezni. Semmit sem zárok ki – mondta Ogier.
– A francia versenyzőről eddig csak azt tudtuk biztosan, hogy idén a Monte-Carlo Rallyn áll rajthoz a Toyotával, a többi három–négy vb-futamát februárban jelenti be.
„Épp most szálltam ki az autóból a Monte-Carlo Rallyn úgyhogy eddig nem sok minden változott. Fél lábbal még mindig a Toyota csapatban vagyok. Idén négy-öt rallyversenyen indulok. Több szabadidőt szeretnék, de nem hagyom abba teljesen a versenyzést.
A rally mellett Ogier tervei között az endurance világbajnokság, azon belül is annak leghíresebb versenye, a Le Mans-i 24 órás futam szerepel. Ahhoz azonban, hogy Le Mans-ban rajthoz állhasson, valószínűleg több versenyt is kell majd teljesítenie. Hogy ezt milyen formában és mikor fogja megtenni, egyelőre szintén nem jelentette be.
„Még mindig Le Mans a célom, ami nagy kihívás lenne. A rallyversenyzők többnyire a Dakarra vagy a rallykrosszra váltanak, de engem ez nem vonz. Le Mans mitikus verseny, és mivel ez olyasmi, amit még soha nem csináltam, nagyon motiválónak találom. Szeretném komoly kihívás elé állítani magam.“
Végül szóba került a rally. Tavaly a Toyotánál dolgozókra hivatkozva több médium is állította, hogy egyáltalán nem biztos, Ogier visszavonul a teljes bajnokságtól. Miután a Svéd Rally nevezési listáján nem szerepel, abban már most biztosak lehetünk, hogy idén nem fut teljes szezont. De 2023 már nincs teljesen kizárva.
„Nincs kőbe vésve semmi – mosolyog. – Minden ajtót nyitva hagyok a jövőre nézve. Meglátjuk, mi történik.“
Öt versennyel indult útjára az FIA új világbajnoki sorozata, a tereprally vb. A Dakarral kezdődött sorozat magasabb szintre emeli a tereprallyt, és felhívja a figyelmet, hogy a szakág a Dakaron túl is tartogat izgalmakat. Ebben az összefoglalóban az autósokra vonatkozó érdekességeket gyűjtöttük össze.
A bajnokság elindításának legfontosabb eleme az volt, hogy a szabályozást egységesítsék. A Dakar promótere és versenyzői, az FIA és a FIM végül megegyezett, és sikerült kialakítani azt szabályrendszert amivel kiírhatták az idei évre a világbajnokságot. A versenyhelyszínek közé öt 2000 kilométert meghaladó távú futam került.
A tereprally vb 2022-es versenynaptára január 1–14. Dakar Rally
március 5–10. Abu Dhabi Desert Challenge
április 25–30. Rally Kazakhstan
június 7–12. Andalucia Rally
október 7–12. Rally du Maroc
A bajnokságba eddig hat csapat nevezett, a Toyota Gazoo Racing, a Bahrain Raid Xtreme, a X-Raid Mini JCW Team, az MD Rallye Sport Optimus, az OT3 By Overdrive és a PH Sport.
Az egyéni és gyártói bajnokság mellett három kategóriában, a T3, T4 és T5-ben értékelik a versenyzőket. A T3 és T4 (SSV) a kizárólag benzinmotorral hajtott könnyű négykerekűeket takarja, a T5 pedig a kamionok kategóriája.
A versenyek közt is különbséget tesz a szabályzat, három versenyfajtát különbözetnek meg:
Cross Country Marathon – naponta legalább 240 kilométeres szelektívek, minimum 2500 kilométer össztávval.
Cross Country Rally – ötnapos versenyek (adminisztratív és gépátvétellel együtt maximum hét nap), legalább 1200 kilométeres szelektív össztávval.
Cross Country Baja – kétnapos versenyek (adminisztratív és gépátvétellel együtt maximum négy nap), legalább 350 kilométeres szelektív össztávval.
Egységes kritérium, hogy a napi szelektívek hossza nem lehet több 500 kilométernél.
A pontozási rendszer is összetett. A verseny típusától és a napi eredményektől is függ, hogy az adott fordulóban hány pontot szerez a versenyző. A végeredmény alapján az első 15 kap pontot, a napok végén pedig az első öt helyezett gyűjthet világbajnoki pontokat.
Cross Country Marathon: 50-40-30-25-20-15-10-9-8-7-6-5-4-3-2 pont, a napok végén 5-4-3-2-1
Cross Country Rally: 30-25-20-17-15-14-10-9-8-7-6-5-4-3-2 pont, a napok végén 5-4-3-2-1
Tehát a maraton versenyeken az első hat kap több pontot, mint a rally fordulókban, a pontozási rendszer többi része megegyezik.
A fenti szisztéma alapján alakult ki a tereprally vb állása az első forduló, azaz a Dakar után.
Nasser Al-Attiyah 85 pont
Sébastien Loeb 84 pont
Yazeed Al Rajhi 51 pont
Jakub Przygonski 36 pont
Mathieu Serradori 33 pont
Lucio Alvarez 25 pont
Bernhard Ten Brinke 21 pont
Sebastian Halpern 19 pont
Nani Roma 18 pont
Vladimir Vasilyev 14 pont
A Dakar után kialakult sorrenden jól látható, hogy mennyire fontosak a napi eredmények. Nasser Al-Attiyah a győzelemért ugyan 20 ponttal többet kapott mint Sebastien Loeb, de a Loeb a jobb részeredményei miatt csak egy ponttal marad el az összetettben Al-Attiyah mögött.
Jó példa Lucio Alvarez is. Az argentin toyotás csak 18. lett a Dakaron, de vb résztvevők közt öt napon is a top 5-ben futott be (az utolsó előtti versenynapon a legjobb volt), és ezzel megelőzte a Dakaron 10. helyen célba érő Vasilyevet. Nani Roma sorsa pedig a negyedik napon megpecsételődött, de a hátralevő szakaszokon annyi pontot gyűjtött, hogy szintén megelőzte Vasilyevet.
A szabályok közt fontos, hogy minden kategóriában kötelező a szűkítő, például a benzinmotoros T1-esek esetén ez 32 milliméteres. A járműveken mindenféle elektronikus kommunikációs, és navigációs eszköz használata tilos, a szabályzat még az okosórákat is tiltja.
A segítségkérésre szolgáló telefonokat a szelektíveken egy speciális dobozban kell tárolni, és kizárólag a járműveken kívül lehet használni, egyébként azonnal ki kell kapcsolni őket. Navigációra kizárólag a szervezők által adatokkal feltöltött GPS-t lehet használni.
A T1-es és T5-ös jármúvek csak kereskedelmi forgalomban kapható gumikat használhatnak. Ezekben a legnagyobb nyomás 8 bar lehet.
Az itinereket előző nap kapják meg a versenyzik, ezeket legkésőbb 18 óráig kell átadni. Az esetleges roadbook módosításokat a rajt előtt 20 perccel meg kell kapniuk a résztvevőknek. Ezen kívül egyéb papír alapú vagy digitális térkép nem lehet a járművekben a verseny alatt.
A versenyautók végsebessége is limitált. A szabályok szerint a T1, T2 kategóriában 170 km/h, a T3-ban 135 km/h, a T4-ben 125 km/h a maximum. A kamionok 140-es sebességgel is mehetnek. A sebességtúllépést a szelektíveken, és az összekötő szakaszon is szigorúan büntetik, és nem csak idő, hanem pénzbüntetéssel is jár a gyorshajtás. A szervizpark területén 30 km/h a sebességhatár.
Szigorúan szabályozott a szervizcsapat és a versenyzők kapcsolata. A versenyen a külön meghatározott esetek kivételével egy kilométeren belül nem lehet megközelíteni a versenyzőket. Ételt, italt, ruházatot is csak szabályozott keretek közt kaphatnak a versenyzők.
A flexi szervizekben maximum három szerelő dolgozhat a járműveken. A maratoni szakaszokon a szervizparkban csak a versenyzők szerelhetik a járműveket, kizárólag olyan eszközökkel és alkatrészekkel, amelyeket magukkal vittek.
A Hyundai csapatigazgató- helyettese, Julien Moncet elárulta, már az is nagy dolog volt, hogy sikerült három Hyundai i20 N Rally1-et rajthoz állítani a Montén.
A Hyundai Motorsport kezdte legkésőbb a Rally1-es autó létrehozását a WRC gyártó közül, majd Thierry Neuville rommá törte teszten az autót, ami miatt a tesztprogramot is némileg csúsztatni kellett.
A Montén aztán három autót indított a koreai gyártó, azonban csak Thierry Neuville ért célba, míg Ott Tanak és Oliver Solberg kiesett.
Julien Moncet, a Hyundai csapatigazgató-helyettese most a Dirtfishnek árulta el, hogy nem volt biztos a harmadik autó indítása.
„Nagyon nehéz versenyen van túl a Hyundai csapata” – mondta Moncet. „Ugyanakkor voltak pozitívumok is, mert sikerült három autót indítani, ami pár nappal a verseny előtt még nem volt biztos. Ez az egyik pozitívum. Jó teljesítményt nyújtottak versenyzőink, amikor az autó probléma mentes volt. Nem vagyunk messze a riválisoktól, az autó versenyképes, ami biztató. Ezeket a pozitívumokat szeretném szem előtt tartani, hogy pozitív maradjak. Természetesen tudom, hogy sok problémánk is volt. Soha nem lehetünk elégedettek a problémák miatt, de számítottam arra, hogy valami közbe jön, mert új szabályozás lépett életbe, új autók készültek, amikkel eléggé elkéstünk. Nem vagyok meglepve, de elégedett sem. Mindig reménykedünk a jobb napokban.”
A Dirtfish azt is megkérdezte Moncettől, hogy az autó mely területén kell dolgoznia a csapatnak a Svéd Rally előtt.
„Mindenen. Ha egy dolgot kell kiemelnem, akkor az a megbízhatóság. Sok problémánk volt, ami befolyásolta a teljesítményünket. Amikor nincs baj az autóval, akkor versenyképesnek tűnik. Elsőként tehát a megbízhatóságon kell dolgoznunk.”
A Toyota technikai igazgatója, Tom Fowler bevallotta, nagyon fájdalmas pillanat volt a csapat számára, amikor Sébastien Ogier a Monte utolsó előtti szakaszán defektet Kapott, amivel elvesztette a győzelem lehetőségét.
Sébastien Ogier 24,8 másodperccel előzte meg Sébastien Loeböt a Monte-Carlo Rally második vasárnapi szakaszát követően, azonban a harmadik szakaszon defektet kapott a WRC toyotás címvédője, és 9,5 másodperc hátránnyal a második helyre esett vissza.
A nyolcszoros világbajnok a záró szakaszon pedig annyira szerette volna ledolgozni hátrányát, hogy korábban rajtolt a kelleténél, amit 10 másodperc büntetést is kapott, így végül 10,5 másodperc előnnyel nyert a fordos, kilencszeres rally világbajnok Sébastien Loeb.
A Toyota technikai igazgatója, Tom Fowler a Dirtfishnek beszélt a verseny végén történt drámákról.
„Nagyon közel voltunk a győzelemhez, ezért nagyon fájó pillanat volt Sébastien Ogier defektje – mondta Fowler. – Azt hiszem, abban a pillanatban még nem hevertük ki Elfyn Evans előző napi elvesztését.
Elfyn nagyon jól vezetett, de az a kanyar kifogott rajta, miközben olyan gyors próbált lenni, hogy át tudja venni a vezetést. Ha ez sikerült volna, akkor Elfyn vezetett volna, Ogier pedig második helyen állt volna. Ez egészen más képet mutatott volna vasárnap délután.
A verseny összképe viszont pozitív volt, de vasárnap délután mégsem voltunk boldogak. Amikor egy verseny után pozitív benyomásokkal mész vissza a központba, a következő versenyig azt hiheted, hogy te vagy a legjobb, aztán a következő versenyen elvernek. Most némi fájdalommal tértünk vissza, amit fel fogunk használni a Svédországra való felkészülésnél.”
A Toyota ezen a héten egy-egy napot tesztelt mindhárom versenyzőjével, Elfyn Evansszel, Kalle Rovanperäval és Esapekka Lappival is a finn hóban.
„Az első tesztek megmutatták, hogy miként teljesít a motor és a karosszéria a hóban. Sikerült előre lépni a legutóbbi tesztelés óta, és tudjuk, hogy merre kell haladnunk.”
A Toyotánál nem fordult elő műszaki hiba a Montén, amit Fowler nagyon pozitívnak gondol.
„Igazán biztató, hogy mind a négy autónk műszaki hiba nélkül ment a szezonnyitón. Rendben, a shakedown szakaszon volt némi probléma Takamoto Katsuta autójával, de ez volt az utolsó megépített autónk és néhány alkatrésszel nagyon kellett sietnünk.
A Monte után Kalle Rovanpera vezeti a bajnokságot a főállású versenyzők között, míg a gyártók bajnokságában 3 pont a hátrányunk, ami semmi, ahhoz képest, hogy a világbajnoknak 400 pont körül kell gyűjtenie.”
Craig Breen nagy csapásként élte meg, hogy az Észak-Ír Rallyt nem sikerült idén sem betenni a rally világbajnokság naptárba. Az ír versenyző szerint ez a futam csak jót tenne a bajnokságnak.
Utoljára 2019-ben rendeztek Brit Rallyt a WRC-ben, és az akkori Wales Rally után úgy tűnt, hogy idén augusztusban sikerülhet ismét az Egyesült Királyságba vinni a WRC mezőnyt, azonban az Észak-Ír Rally szervezője kénytelen volt lemondani az idei WRC futamrendezésről.
Ír versenyzőként érthetően csalódottan vette tudomásul Bobby Willis, a verseny promóterének döntését Craig Breen.
„Az igazat megvallva nagy csapás volt, hogy nem lesz Észak-Ír Rally” – mondta az M-Sport versenyzője a Dirtfishnek. „Nagyon sajnálom Bobby Willist és mindenkit, aki az Észak-Ír Rallyn dolgozik és a szívüket teszik a verseny létrehozásába már évek óta. Ok, még nem adták fel a 2023-as tervet, de akkor is csalódás. A verseny megérdemelné, hogy WRC futam legyen, és a bajnokság szempontjából is örvendetes lenne. Tudom, hogy elfogult vagyok, de a bajnokság jobbá válna egy ilyen versennyel. A kezdetekkor kijelentettem, hogy támogatni fogom Bobby Willist. Azt hiszem, rajtam kívül Elfyn Evans is szeretné, hogy létrejöjjön ez a verseny. Mindketten tudjuk, hogy milyen azokon a szakaszokon versenyezni. Ráadásul augusztusban jó esély lenne egy száraz versenyre is. Szerintem elképesztő verseny lenne, de még várnunk kell.”
Breen sajnálja azt is, hogy a Wales Rally estében megszűnt a walesi kormány támogatása, és emiatt kikerült a WRC naptárból.
„Nagyon furcsa, hogy 2019 óta nem járhattam a walesi erdőkben. Jobban belegondolva nagyon régen volt már. Furcsa, hogy egy ilyen népszerű verseny megszűnik. Szomorú vagyok, hogy nem tudunk visszamenni.”
Robert Reid, Richard Burns korábbi navigátora számára is csalódás, hogy nincs a WRC-ben brit verseny.
„Csalódás, hogy az Észak-Ír Rally idén sem lesz megtartva” – mondta az FIA nemrég megválasztott alelnöke. „A WRC promóter egyértelműen támogatna egy versenyt az Egyesült Királyságban, ezért meg kell vizsgálnia az államnak, hogy miként tudna előhozni egy megfelelő verseny jelöltet. Úgy gondolom, az Egyesült Királyság egyike azon országoknak, mely a motorsport hazája, ezért jó lenne látni ott ismét egy WRC futamot.”
A belfasti Circuit of Ireland versenyt 2016-ban rendezték meg utoljára ERC futamként, és Craig Breen egy Citroen DS3 R5-tel tudott nyerni (képen). A versenyt 2020-ban és 2021-ben törölték, idén április 15-16-án terveznek megtartani.
A Dakar Rally rajtja előtt december 30-án feltételezett robbantás történt Philippe Boutron kamionjában, ami során a francia versenyző is megsérült. Az esetet követő napon azonban egy másik tűzeset is történt, mely szintén lehetett robbantás következménye.
Már beszámoltunk róla, hogy a Dakar Rally előtt Philippe Boutron kamionjában robbanás történt december 30-án, amiben a francia versenyző is súlyosan megsérült.
A Reuters azonban most arról ír, hogy a Boutron-eset után szintén volt egy gyanús tűzeset, mely az X-Raid Team (Mini) Camelia Liparoti által vezetett segítő kamionban történt.
A francia hatóságok vizsgálatot kívánnak indítani a Liparoti-tűz esetében jelentette a francia RMC Rádió.
A rádió beszámolója szerint az olasz-francia versenyző a kamionjában egy nagy bummot hallott, majd a jármú kigyulladt. Az esetnél nem történt személyi sérülés.
A francia terrorizmusellenes ügyészség a Boutron esettel kapcsolatban vizsgálatot indított, Jean-Yves Le Drian francia külügyminiszter pedig egy interjú során elmondta, voltak olyan nyomok, melyek robbantásra engedtek következtetni. Szaúd-Arábia külügyminisztériuma azonban január 8-án közölte, hogy az eset vizsgálata nem tárt fel olyan dolgot, amely megerősíti a robbantást.
Az RMC rádió szerint a Liparoti-tűz érdekli a francia DGSI titkosszolgálatot is. A rádió honlapján egy videót is közzé tettek, amely Liparoti kamionjáról készült és a járműtől 50 méterre találták meg a benzintartályát rajta egy lyukkal. A rádió szerint Liparoti egy robbanást hallott, majd kiugrott a járműből. Sérülés ennél az esetnél nem történt.
A francia terrorellenes ügyészség az ügyről nem kívánt nyilatkozni, de nem reagált a megkeresésre a francia külügyminisztérium és a szaúdi kormány sem.
A Dakar Rallyt szervező ASO szóvivője azonban válaszolt a Reuters-nek.
„Az X-Raid Team csapata azonnal értesített bennünket, arról, hogy mi történt Camelia Liparoti segítő kamionjával. A csapat azt mondta, hogy nagy valószínűséggel elektromos hiba történt a kamionban, ezért elfogadtuk ezt az indokot. Amennyiben ma egy másik tézis lépne fel, és az vizsgálatot igényel, akkor hajlandóak lennénk vizsgálatot indítani.”
A Dakar Rally 1978-ban indult útjára, 2009-ben biztonsági okokból azonban Dél-Amerikába költözött, majd 2020-ban került Szaúd-Arábiába.
A rally világbajnokság történetének talán legkomolyabb, már-már egy kisebb dokumentumfilmnek is beillő vlogjával jelentkezett Oliver Solberg a Monte-Carlo Rallyról, amelyből több kulisszák mögötti képet is láthatunk.
Oliver Solberg teljes Monte-Carlo Rallyját végig kísérhetjük a vlogja segítségével. Az első bejelentkezésben a Hyundai szervizparkját mutatja be. Megtudhatjuk többek között, hogy a csapat által felhúzott épületben akár 40 londoni emeletes busz is elférne.
Érdekes látni, ahogy kiáll a Hyundai i20 N Rally1-gyel a szervizparkból. Furcsa a puszta elektromos hajtás visító hangja, de aztán etapon és a shakedown rajtjában már jobban szól. Amikor pedig újra visszaér a szervizparkba, szintén érdekes hallani, hogy a motorhang hiányában az autó összes egyéb zaja hogy felhangosodik.
Az éles versenyen láthatjuk az éjszakai gyorsasági belsőfelvételét, azt is, ahogyan Solberg a navigátorának panaszkodik az átbeszélő hibájáról: „Nem hallak, nem tudok az itinerre koncentrálni, mert nem hallak.“
Azonban ez még a kisebb gond volt a Hyundai i20 N Rally1-gyel, másnap füst szivárgott az utastérbe: „Nem látok a füsttől az autóban. A gyorsasági előtt rendesen sírtam, nem tudtam levegőt venni és elvesztettem teljesen a koncentrációmat, szédültem – nyilatkozza a szakasz végén, majd amikor már az ember azt gondolnál, hogy a háta közepére kívánja az egész versenyt, akkor mosolyogva hozzáteszi: – Ez ilyen.“
A vlogban láthatjuk belsőkamerás felvételen a beesésüket, és ahogy a 25 néző visszahúzza a pályára a Hyundait. Láthatunk képeket a napközben kerékcsere zónáról, de az esti komplett szervizt is felgyorsítva. De még a baleset után Mad Max dizájnúvá vált autót is megmutatják.
Az egész videó őszinte, közvetlen hangulatú és különösen tanulságos, hogy Olivernek szinte végig fülig ér a szája.
Nagyon jó kis összeállítás a Monte-Carlo Rallyról és csak remélni tudjuk, hogy a többi világbajnoki futamról is láthatunk hasonló kulisszatitkokat. Már amikor Solberg indul a Hyundai harmadik Rally1-es autójával, amelyet egyébként a videóban is feltűnő Dani Sordóval oszt meg idén.
Idén futja teljes első szezonját az OK (Senior) kategóriában a 14 éves Krózser Menya, aki új csapatban, a Ward Racingben debütál. Az olasz WSK sorozat első futamát a gimnáziumi felvételi miatt hagyta ki, de a héten már a WSK Super Master Series első állomásán, Lonatóban versenyez.
Tavaly nőtte ki Krózser Menya az OKJ (OK Junior) kategóriát és döntött úgy a pályafutását egyengető MHH Kart Team, hogy nem várják meg az év végét, hanem azonnal kategóriát váltanak.
Menya egy WSK és egy Rotax Max versenyen indult tavaly a Senior kategóriában, két különböző csapattal, idén pedig egy harmadik alakulattal a Ward Racinggel kezdte a szezont.
„Az utolsó három futamomat három különböző csapattal teljesítettem, ami nagyon tanulságos volt – mesélte Menya. – Nagyon jó szakemberekkel dolgozhattam együtt és sokat tanultam tőlük.“
Az OKJ és az OK kategória között már nem változik a váz, de a motor és a gumi igen.
„A váz ugyanaz, a motor viszont jelentősen erősebb, 40–43 lóerős (szemben az OKJ motorral, ami 30–33 lóerő) és nagy különbséget jelent a jobban tapadó gumi is. A motor miatt az egyenesben, a gumik miatt pedig a kanyarban gyorsabb az OK kart, főleg, amikor a power szelep ráhúz. Fizikálisan is sokkal erősebbnek kell lenned. A kanyarokban rendesen vállból és felkarból kell tolni a kormányt. Nagy a terhelés, Sarnoban mértek 3-4 G-s oldalterhelést is.“
Menya az OK kategóriában a három legjelentősebb sorozaton, a WSK-ban, az FIA Európa-bajnokságon és az Eb előtti felvezető versenyként szervezett Champions of the Future versenyeken indul.
„Már az első OK versenyemen nagyon jól éreztem a kartot, de ettől függetlenül sok apróságot kell megtanulni ahhoz, hogy gyors legyél. A Ward Racing nagyon erős, szerintem minden esélyem meglesz velük a győzelemre.“
A WSK első futamát, a Champions Cupot azonban Menya kihagyta, mert ekkor írta a gimnáziumi felvételit.
„Jobb lett volna versenyezni, de a felvételi is fontos volt – mosolyog. – Egy sportgimnáziumba jelentkeztem, ahova ha felvesznek, akkor a tanulás mellett több időm lesz a fizikai és mentális felkészülésre is. Nem akarom elkiabálni, de szerintem jó lett a felvételim. Érdemes volt ezt az egy versenyt beáldozni.
A Champions Cupon egyébként is kevesebben indultak, de most a Super Master Seriesen többen leszünk OK-ban. Egy erős mezőnyben pedig mindig nagyobb kihívás versenyezni.“
Az idei tervei pedig elég egyértelműek: „Szeretnék minél jobb eredményt elérni, minél több tapasztalatot szerezni, amit a gokart után egy magasabb kategóriában is tudok hasznosítani.“