Túl van a 2023-as Dakar Rally gépátvételén a Qualisport Racing, a versenykamionra felkerült az 530-as rajtszám a dél-franciaországi Le Castellet-ben.
Gyakran hallani olyan jelzőket a Dakarral kapcsolatban, hogy a legkeményebb, a leghosszabb és a legnagyobb presztízsértékű maratoni verseny a világon: a Qualisport Racing kamionos csapata ezeket csak később tapasztalhatja meg, az viszont már az adminisztratív- és technikai ellenőrzésen bizonyosságot nyert számukra, hogy a derbi rászolgál „a legjobban szervezett futam” jelzőre is. A sivatagi versenyeket megelőző kötelező ellenőrzés általában rémálommal ér fel, mert hosszadalmas és aprólékos, a dél-franciaországi Le Castellet-ben tartott Dakar-ellenőrzés viszont minden részletre kiterjedő volt ugyan, de úgy ment, mint a karikacsapás.
„Időben érkeztünk az F1-es Francia Nagydíj helyszínére, a Paul Ricard pályára, ahol az adott időpontban csak velünk foglalkoztak. Az adminisztratív ellenőrzésre az online nevezési felületen mindent előre elintéztünk, így ez a része olyan gyorsan ment, mint még soha, maximum húsz perc volt az egész. Mivel a Hyena új kamion, a technikai ellenőrzés bonyolultabb és átfogóbb volt, a felügyelők mindent megtekintettek, átnéztek és rendben is találtak. Nem titkolom, nagyon örülünk ennek, ez egy fontos mérföldkő mindannyiunk számára. Jó érzés volt látni, hogy az 530-as Dakar rajtszám ott díszeleg a kamionon, amelyet rengeteg munkával készítettünk el. Természetesen átvizsgálták a szervizkamiont is, minden renden találtak, így indulhattunk Marseille-be, a kikötőbe, ahol búcsút vettünk a járgányoktól, amelyeket Szaúd-Arábiában látunk majd viszont, a rajt előtt” – mondta a Qualisport Racing delegációját vezető fedélzeti szerelő, Ács László, aki a szervizcsapat két munkatársával, Kovács Attilával és Monori Milánnal együtt vett részt az ellenőrzésen.
Fotó: Qualisport Racing
Az Africa Eco Race kamionos kategóriáját 2010-ben és 2020-ban megnyerő, az első Dakarjára készülő csapat izgatottan várja az útvonal újabb részleteit. A szervezők mostanáig csupán a rajt és a cél helyszínét, valamint néhány apróságot árultak el, december elsején azonban egy nagyszabású online sajtótájékoztatón közreadnak olyan információkat is, mint például az össztáv, a szelektív szakaszok hozza, de nyilvánossá válnak majd az útvonal főbb állomáshelyei is.
A Kovács, Czeglédi, Ács trió az asszisztencia stábbal együtt karácsony után, december 27-én indul Szaúd-Arábiába, ahol a 2023-as Dakar-rali az Óév utolsó napján rajtol és 14 szelektív szakasz után január 15-én, Dammam városában fejeződik majd be.
Az eltiltás szélén álló Pierre Gasly továbbra is bízik benne, hogy változtatnak az erre vonatkozó szabályokon. A francia pilóta szerint nem csak ő járhat pórul, amennyiben az FIA nem változtat valamin.
Pierre Gasly rendkívül nehéz helyzetben kezdi meg jövőre szereplését az Alpine-nál. A francia pilóta mindössze két büntetőpontnyira van az eltiltástól, hiszen idén tíz egységet is összeszedett a szuperlicencére. Ráadásul a 2023-as idény első hét futamán egyetlen pont sem fog elévülni, és csak egy fokkal lesz jobb a helyzete, ha valóban törlik a Kínai Nagydíjat.
Többen lehetségesnek tartották, hogy Gasly Brazíliában szándékosan kigolyózza magát a szezonzáróról, de ez nem történt meg. Ehelyett igyekezett jobb belátásra bírni az FIA-t, mondván, igazságtalan, hogy az új csapatába is továbbviszi a büntetőpontokat, amelyeket egyébként is túlságosan szigorú eljárás alapján osztanak ki. Ráadásul szerinte nem ő az egyetlen, aki pórul járhat.
„Próbálok nem gondolni erre, mert nem tartom magam buta vagy veszélyes versenyzőnek – nyilatkozta. – Igyekszem óvatos lenni az ostoba büntetőpontokkal, fogalmazzunk így. Úgy vélem, a versenyzéshez való hozzáállásom nem változott, és nagyon remélem, hogy a tél folyamán felülvizsgálhatjuk a régi rendszert, mert úgy gondolom, nem én leszek az egyetlen, aki bajba kerül, ha így marad. Szégyenletes lenne, ha négy vagy öt pilótát eltiltanának egy futamra, és úgy rendeznék meg a bajnokságot, hogy néhányan kihagynának egy versenyt.”
Hogy ki az a négy-öt versenyző, akikre Gasly gondolhatott? Nos, Lance Stroll (8), Alexander Albon (7), valamint Fernando Alonso gyűjtötte össze a büntetőpontok legalább felét, így ezen a téren ők állnak a legrosszabbul a 26 éves pilóta után. Rajtuk kívül Daniel Ricciardóra és Cunoda Jukira is igaz ez az állítás, de előbbi jövőre nem lesz ott a mezőnyben, utóbbinak pedig még idén elévül ekét egysége.
Gasly azzal is elégedett lenne, ha nem változtatnák meg gyökeresen az erre vonatkozó előírást, csupán enyhítenének a feltételeken, vagyis növelnék az eltiltás határát. Az egyszeres futamgyőztes azzal érvelt, hogy 2023-ban sokkal több versenyt fognak rendezni, mint amikor ezt a szabályt először alkalmazták.
„Állandóan beszélünk erről, és néhány srác négy pontra van [a büntetéstől] úgy, hogy jövőre huszonnégy futam és hat sprint lesz – jelentette ki, bár előbbi állítás csak Strollra igaz. – Amikor bevezették [ezt a rendszert], csak tizenkilenc vagy húsz versenyünk volt, szóval nyilvánvalóan érdemes lenne több pontot [lehetővé tenni] a licencen. Szerintem az FIA megvizsgálja ezt, és talál megoldásokat, hogy mindenki számára igazságosabbá váljon a helyzet.”
Petter Solberg amellett, hogy fiának, Olivernek igyekszik versenyzési lehetőséget találni 2023-ra, szeretne egy saját gyári csapatot is létrehozni.
Petter Solberg jelenlegi telephelyét szeretné bővíteni, mivel annak épületei már túlzsúfoltak.
“Jelenlegi épületeink már tele vannak, örömteli, hogy sok érdeklődés volt a bérlésükkel kapcsolatban – mondta Petter Solberg a Värmlands Folkbladet magazinnak. – Jelenleg azon dolgozunk, hogy új épületbe költöztethessük autómúzeumunkat, irodáinkat és a csapatunkat. A cél, hogy 2-3 éven belül egy gyári csapat jöhessen létre Värmlandban, amivel 150 munkahelyet tudnánk teremteni.”
A korábbi rally és rallycross világbajnok legenda már korábban is elárulta, hogy szívesen vezetne egy gyári WRC csapatot, és ehhez egyszer már közel is került.
“Amikor alakulóban volt a Toyota WRC programja én is tárgyaltam a csapattal, azonban Tommi Makinen megelőzött akkor. A terv akkor az volt, hogy a Toyota gyári alakulata Torsbyban találjon helyet magának.”
2004-ben ezen a napon, november 30-án volt kénytelen bocsánatot kérni Kimi Räikkönen, miután vakációja során részegen botrányosan viselkedett. Előbb egy koncerten okozott gondot, majd egy felfújható delfinen aludt el, de már az előző éjszaka is emlékezetesre sikeredett.
Kimi Räikkönent manapság példás családapának ismerjük, azonban a Forma-1-et régebb óta követő szurkolók számára nem titok, hogy karrierje korai szakaszában egyáltalán nem ez volt a jellemző a finn pilótára: többször előfordult, hogy lerészegedett, aminek következtében nem éppen megfelelően viselkedett. Az egyik legemlékezetesebb eset 2004-ben történt.
Räikkönen a Kanári-szigetekre ment el kipihenni a szezon fáradalmait barátaival, többek között a jégkorongozó Vesa Toskalával. Az első nap lazának indult, ám este megkezdődött az ivászat, ami megtette a hatását. A társaság már éjszaka betért egy bárba, és az akkor 25 éves versenyző már finoman szólva sem volt józan.
A szemtanúk szerint Räikkönen többször is rákiabált más vendégekre, hogy kifizeti az italukat. Szavait tettek is követték, és 500 eurót rakott le a pultra, majd elkezdett rendelni. Több 100 eurónyi borravalót hagyott ott, igaz, ezzel párhuzamosan durva dolgokat mondott a női felszolgálóknak. Eközben állítólag sírva azt kiabálta, hogy semmi nem számít, mert akkori felesége, Jenni Dahlman kidobta őt. Nem véletlen, hogy a jegygyűrűjét sem viselte azokban a napokban.
Itt még nem volt vége, ugyanis mielőtt elhagyta a helyszínt, lehúzta a nadrágját, illetve az alsóneműjét, és megmutatta a fenekét az ott tartózkodóknak. Räikkönen aztán egy étteremben kötött ki, ahol egy svéd nővel töltötte az éjszaka nagy részét, akit folyamatosan fogdosott és akivel nyíltan csókolóztak. Ráadásul ugyanazon az éjjelen egy finn nővel is találkozott.
#OnThisDay 15 years ago Kimi Raikkonen apologised after being seen riding an inflatable dolphin outside a Gran Canaria nightclub. "I'm sorry" he said. When pressed he added "I had a few drinks. I was dancing. Why was I riding an inflatable dolphin? Because why not?" 'Nuff said! pic.twitter.com/YOxpVunycx
Ez azonban még csak a kezdet volt, hiszen másnap este Räikkönen ott folytatta, ahol az előző napot abbahagyta. Ezúttal is bárról bárra járt, végül ott kötött ki, ahol egy Danny nevű finn énekes is fellépett. Akkor már nála volt egy felfújható delfin, amellyel az étterem közepén birkózott, leverve a többi vendég italát.
A mélypont azonban csak azután következett, hogy az énekes felhívta őt a színpadra, és megtapsoltatta a közönséggel az F1-es idényéért. Nem kellett volna, ugyanis ezt követően sokáig nem tudta elkezdeni a fellépését, mivel Räikkönen folyamatosan belekiabált a zenébe, legalábbis a helyszínen lévők állítása szerint.
Sőt, utána elkezdte masszírozni az énekest, majd amikor felfedezte a háttérénekeseket, az ő melleiket és feneküket fogdosta. Ezt még akkor sem hagyta abba, amikor az est főszereplője udvariasan felszólította a távozásra. Az egyik háttérénekes partnerének kellett közbelépnie, aki lerángatta Räikkönent a színpadról, ami kis híján dulakodásig fajult, mert a finn pilóta nem meglepő módon ellenállt és meg is rúgta a férfit. Utána még az előző éjszaka kapcsán említett nővel került közeli kapcsolatba.
Räikkönen aztán összeesett a felfújható delfinnel, majd elaludt rajta, és mind ezt, mind a korábbi esetet lencsevégre kapták. A McLaren akkori versenyzőjét természetesen kérdőre vonták, ám bocsánatkérése nem tűnt túlságosan őszintének. „Sajnálom, ittam pár pohárral, és táncoltam – jelentette ki. – Hogy miért lovagoltam egy felfújható delfinen? Mert miért ne?”
A kaland végül másnap ért véget, amikor Räikkönenék elhagyták a luxushoteljüket.
A WRC 2023-as utolsó előtti versenye, a Közép-Európa Rally három ország területén zajlik majd, várhatóan hatalmas érdeklődés mellett a szurkolók részéről.
A Dirtfish összegyűjtött minden, jelenleg ismert információt a Németország, Csehország és Ausztria területén sorra kerülő versenyről.
A Közép-Európa Rallyt október 26-29. Között, a WRC utolsó előtti 2023-as versenyeként rendezik meg.
A szervízpark Passauban lesz, a Duna partján. Az ünnepélyes rajtceremóniára a prágai vár előtt kerül sor, előtte azonban több napos rally fesztivál kerül megrendezésre a cseh fővárosban. A rajtceremónián kívül az első, szuperspeciál szakasz is Prágában lesz, a Strahov szakaszon, mely a Prazsky Rallysprintről lehet ismerős. A nyitó szakasz mellett akár 250 000 néző is helyet foglalhat.
Pénteken a 3-Stadte-Rallye pályáihoz hasonlós szakaszok várnak a versenyzőkre Waldkirchen környékén. A nap végén pedig a mezőny visszatér Passauba.
Szombaton az osztrák Freistadt környéki utakon zajlik majd a verseny, a szakaszok a Janner Rally korábbi pályái voltak.
Vasárnap már Passau környékén zárul a verseny, a célceremónia szintén a német városban lesz.
A verseny főrendezője az ADAC, mely 2002 és 2019 között a Német Rallyt is szervezte.
Mivel október végén Prága és Freistadt környékén előfordulhat hó is, így az eredetileg aszfaltos pályák komoly meglepetést rejthetnek.
Charles Leclerc és Antonio Giovinazzi is a közösségi médiában reagált Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnökének lemondására.
Kedden megérkezett a már napok óta biztosra vett bejelentés arról, hogy a Ferrari elfogadta Mattia Binotto csapatfőnök lemondását, és az 53 esztendős szakember december 31-el távozik a maranellói istállótól, amelynek 1995 óta, azaz több mint 27 éve a tagja.
A hírre pedig aznap este reagált Charles Leclerc, a Scuderia monacói pilótája, valamint Antonio Giovinazzi, a maranellóiak tartalékja is.
„Köszönök mindent, Mattia! Négy nagyon intenzív évet töltöttünk együtt, tele elégedettséggel, és elkerülhetetlenül, olyan pillanatokkal, amelyek próbatétel elé állítottak minket. A megbecsülésem és a tiszteletem irántad soha nem csökkent, és mindig teljes elhivatottsággal dolgoztunk, hogy elérjük ugyanazokat a célokat. Sok sikert mindenhez!” – írta Leclerc az Instagramon.
Sajtóhírek szerint Binotto távozásában Leclerc-nek is megvan a maga szerepe, mivel ő is változást szeretett volna, a Ferrari vezetése pedig nem akarta, hogy a monacói pilóta elkezdjen másfelé kacsintgatni. Emellett pilóta és főnöke nem feltétlenül volt már olyan jó viszonyban, mint korábban, amire Leclerc sorai között olvasva akár a búcsúüzenet is utalhat, hiszen valamiért a 25 esztendős pilóta fontosnak érezte megemlíteni, hogy akadtak embert próbáló közös pillanatai Binottóval.
Ami Giovinazzi búcsúját illeti, az ő sorai jóval érzelemdúsabbak, ami nem véletlen, hiszen az olasz pilóta a Ferrari támogatottjaként kapta meg 2019-ben a lehetőséget arra, hogy főállású Forma-1-es pilóta legyen az Alfa Romeónál, majd zsinórban három szezont ott tölthessen.
„Nem sok ember igazán fontos valakinek az életében. Nem mindig vagyunk ezzel tisztában, és tudjuk, hogy miként ragadjuk meg a megfelelő pillanatot arra, hogy köszönetet mondjunk. Mattia, mindig referenciát jelentettél, és azt is fogsz, én pedig örökké hálás leszek!” – írta Giovinazzi.
A többieknél később, de Carlos Sainz is elbúcsúzott Binottótól. „Köszönöm, Mattia – fogalmazott a közösségi médiás felületein. – Öröm volt együtt dolgozni veled azért, hogy a csapatot és magunkat is előrébb juttassuk tűzön-vízen át. Köszönöm a nagyszerű emlékeket és pillanatokat, amelyekben a versenypályán és azon kívül is osztoztunk, és minden jót a jövőbeli törekvéseidhez!”
2023-ban a WRC+ platform átalakul Rally TV oldallá, ahol megtalálható lesz a WRC, ERC és Rallycross Világbajnokság összes futama, élőben.
A WRC+ továbbfejlesztése lesz 2023-tól a Rally.tv oldal, melyen keresztül élőben követhetőek lesznek a WRC, a Rally Európa-bajnokság és Rallycross Világbajnokság futamai is.
A csatorna emellett 24 órán át próbálja majd szórakoztatni az autósport iránt érdeklődőket. Az adás hasonlóan a WRC+ oldalhoz minden eszközn elérhető lesz, tehát bárhol követni lehet az eseményeket.
Az új műsor 2022 decemberétől a WRCplus.com oldalon lesz elérhető, azonban a teljes átalakulás csak 2023 közepérefejeződik be. Az érdeklődők meglévő WRC+ előfizetése érvényes lesz a Rally.tv oldalon is.
2023-tól tehát már egy oldalon lehet követni három nagyon népszerű sorozat versenyeit, az év minden napján, 24 órán keresztül, miközben az előfizetés ára nem fog változni.
Noha egy idei még biztosan nem fogja meglépni a Forma-1 a tükrök lecserélését, az FIA rajta van az ügyön.
Érdekes témát feszegetett Jonathan Noble az Autosport hasábjain. Mégpedig azt, hogy meddig fog kitartani a Forma-1 a hagyományos visszapillantó tükrök mellett, miközben a hosszú távú sportautó-versenyeken már tíz évvel ezelőtt is használtak pilótafülkébe elhelyezett képernyőt a középső tükör helyettesítésére. Nos, egyelőre biztosan, mivel előbb több problémát is meg kell oldani.
Az F1-ben 1979-ben tették kötelezővé a visszapillantókat, de természetesen már azelőtt is használták azokat. Az aerodinamika szerepének előretörésével párhuzamosan a tervezők viszont egyre inkább szükséges rosszként tekintettek rájuk, és a mai napig igyekeznek úgy kialakítani azokat, hogy a legkevésbé zavarjanak bele az autó aerodinamikájába, illetve adott esetben segítsék azt. Utóbbival persze csínján kell bánni, hiszen a szabályok szerint nem lehet úgy kialakítani a tükröket, hogy aerodinamikai célokat szolgáljanak.
A Ferrari a 2018-as Spanyol Nagydíjon túl messzire ment a tükrök elhelyezésével, az FIA pedig közbe is lépett Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Az évek során a csapatok ezirányú törekvéseibe többször is beleavatkozó FIA tehát ez ellen is küzd, illetve próbál azért tenni, hogy a biztonságot javítva minél jobb kilátást biztosítson a pilótáknak. A tükrök mérete emiatt a 2023-as szezontól megnő, sokakban ugyanakkor felmerülhet, hogy az autósport csúcsán miért használnak még egyáltalán hagyományos tükröket, miközben a sportautó világbajnokságban például a Porsche már 2012-ben kamerával helyettesítette azt (az oldalsó visszapillantók persze megmaradtak).
Ez a videó 8 évvel ezelőtt készült a Daytonai 24 óráson egy Corvette-ben, és látható rajta, hogy már akkor olyan képernyőt alkalmaztak, amely kis nyilak segítségével még jelölte is a hátulról érkezők helyzetét és távolságát.
„Felvetettük, hogy legyenek kamerák a tükrök helyett, ami más kategóriákban már bevált, és szerintem az FIA meg is fogja vizsgálni ezt, de még nincs megerősítve. A pilótáktól jön az ötlet, és tudjuk, hogy más sorozatokban van ilyen. Azt hiszem, a WEC-ben is. Persze, ez nem jelenti azt, hogy itt is lesz, de ez is egy opció.”
Ezt Carlos Sainz nyilatkozta még 2018-ban, a hagyományos tükröket azonban azóta sem váltották le. Az FIA együléses bizottságát vezető Nikolasz Tombazisz pedig elmagyarázta, hogy előbb milyen kérdéseket kell megválaszolniuk. A Ferrari korábbi főtervezője három területet jelölt meg.
„Megfontoltuk, de három problémát meg kell oldani hozzá. Az első, hogy nincs túl nagy hely egy képernyőnek a pilótafülkében. A második, hogy ezt a megoldást olykor zárt pilótafülkés autókban használják, amelyekben többnyire sötét van. Láthatjuk, hogy milyen, amikor napsütésben próbáljuk nézni a telefonunkat. Nem akarjuk, hogy a pilóták bandzsítsanak, hogy látnak-e valamit. Úgyhogy itt van ez is. A harmadik dolog pedig, hogy időbe telik átfókuszálni egyik távolságról a másikra, ami miatt szintén aggódunk, és ezért gondosan meg kell ezt fontolnunk. Ilyen sebességnél nem veszíthet az ember fél vagy egy másodpercet az adaptációval, úgyhogy ez egy újabb probléma. De vizsgáljuk a dolgot, és talán van más módja is, mint például hangjelzéseket alkalmazni és hasonlók, de ez még folyamatban van.”
Tombazisz szavai alapján tehát még egy ideig biztosan a hagyományos tükröknél marad az F1, de miután ez az a sportág, amelyben a fejlődés soha nem áll meg, előbb-utóbb alighanem születni fog valamilyen megoldás azok leváltására vagy kiegészítésére.
Az Észt Rally 2020-ban került a WRC naptárba a járvány miatt kiesett versenyek miatt, azonban azóta is a sorozat része és hosszú ideig az is maradhat.
“A WRC Promóter szeretett volna már idén hosszabbítani velünk, ez azonban a jelenlegi gazdasági helyez miatt még nem történt meg – mondta Urmo Aava, az Észt Rally igazgatója. – A terv az, hogy 2028 végéig szóló szerződést írunk alá, ez remélhetőleg 2023 tavaszán meg is történhet. Örülünk, hogy jövőre is a naptárban lehetünk, ezért hálásak vagyunk az államnak, az önkormányzatoknak és a támogató cégeknek. Nem feledkezhetünk meg ugyanakkor a szurkolók támogatásáról sem. Az Észt Rally egy komoly családi program lett mostanra, melynek 10 millió euró körül mozog a gazdasági hatása.”
Az Észt Rally 2020 előtt a Finn Rallyra való felkészülés helyszíne volt, és bár nem volt WRC frutam, minden évben sok gyári versenyző állt rajthoz.
A versenyt 2020-ban Ott Tanak, 2021-ben és 2022-ben pedig Kalle Rovanpera nyerte
Kétségtelen, hogy az idei szezonban Mattia Binotto irányítása alatt a Ferrari ismét győztes csapat lett, de több, hosszú évek óta tartó problémát nem sikerült kijavítani.
A Ferrari napra pontosan két héttel azután jelentette be, hogy elfogadta Mattia Binotto lemondását, hogy közleményben cáfolta a csapatfőnök távozását, de az elmúlt napok történései után már lehetett sejteni, hogy ez következik. Nem mellesleg a maranellóiak közleménye azokat a híreszteléseket nevezte alaptalannak, amelyek szerint menesztik a svájci olaszt, úgyhogy végső soron nem is hazudtak…
Na de miért adhatta be a lemondását Binotto? Az abu-dzabi szezonzárón még úgy tűnt, hogy a csapatot 2019 óta irányító szakember biztos a maradásban. Akkor elmondta, hogy beszélt John Elkann elnökkel, és „nyíltan” megvitatták, hogy mi a legjobb a jövőre nézve, ezután pedig „úgy döntöttünk, hogy talán a közlemény kiadása a legjobb megoldás arra, hogy véget vessünk a spekulációknak.”
Ezek a spekulációk azonban nem csendesedtek el, Binotto pedig végül mégis távozik. Noha az ennek bejelentéséről szóló közleményben saját döntéseként hivatkozik a Ferrari 28 év után történő elhagyására, az embernek óhatatlanul az az érzése, hogy ezzel Binotto csak a kirúgását előzte meg. Noha korábban is voltak arra utaló jelek, hogy Elkann és Benedetto Vigna vezérigazgató leváltanák őt, az idei Olasz Nagydíjig ezek tényleg csak pletykaként merültek fel.
Ekkor azonban Elkann a Gazzetta dello Sportnak adott nyilatkozatában kijelentette, hogy az egész csapatnak fejlődnie kell, „a csapatfőnököt is beleértve”, és bár újra versenyképesek és futamokat tudnak nyerni, nem elégedett, mert mindig lehet jobban teljesíteni. Persze ez már utólagos belemagyarázás is lehet, de ilyesmit azért ritkán jegyez meg véletlenül valaki.
Az olasz sajtó rendre rávilágított, hogy bár Binotto számtalanszor megvédte a csapatot és igyekezett egységessé kovácsolni az általa irányított embereket, Elkannal látszólag soha nem volt kimondottan szoros a kapcsolata, ami annak tükrében nem is feltétlenül meglepő, hogy a technikai igazgatóból lett csapatfőnök felemelkedését még a 2018-ban tragikus hirtelenséggel elhunyt korábbi elnök, Sergio Marchionne segítette elő, illetve a Marchionne alatt vezérigazgatóként tevékenykedő, 2020 végén váratlanul távozó Louis Camilleri is támogatta Binottót.
Binotto tehát „nem Elkann embere”, azaz lehet, hogy sosem élvezte igazán az új elnök bizalmát, vagy menet közben veszítette el azt. Végül pedig vagy Elkann vezette félre Binottót azzal, hogy belement, hivatalosan tagadják a kirúgásáról szóló pletykákat, miközben ez előbb-utóbb elkerülhetetlenül bekövetkezett volna, vagy az Abu-Dzabi után változott meg valami, ami lemondásra késztette Binottót.
John Elkann Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Mit csinált rosszul Binotto, és mit jól?
Mindenek előtt le kell szögezni, hogy Mattia Binotto a Forma-1 egyik legjobb mérnöke, akinek bármelyik csapatban lenne helye, és valószínűleg lesz is. Emellett olyan változást hozott a Ferrari életébe, ami elődje, Maurizio Arrivabene vezetési stílusa után úgy kellett a csapatnak, mint egy falat kenyér.
Binotto elkezdte alkalmazni és meghonosítani a Ferrarinál előtte ismeretlen fogalomnak számító „no blame culture-t”, azaz azt a fajta szemléletmódot, amelynek lényege, hogy olyan környezetet hozzanak létre, amelyben az alkalmazottak a kirúgás és a felelősségre vonás félelme nélkül dolgozhatnak, és ezáltal jóval kreatívabb megoldásokkal állnak elő, miközben a kölcsönös bizalom lehetővé teszi a problémák hatékony feltérképezését és megoldását. De miközben fejek valóban nem hullottak, a problémák kijavítása ugyanúgy elmaradt, és számos területen nem történt kézzel fogható előrelépést.
Persze, mondhatjuk, hogy a Ferrari ismét ütőlépes autóval állt elő, amit nem is kell elvitatni tőle, de ebben az is közrejátszott, hogy jóval nagyobb hangsúlyt fektettek a 2022-es előkészületekre a 2021-es vb-címért az utolsó verseny utolsó köréig csatázó Red Bullnál és Mercedesnél. És miután jól kezdték az idei évet, ez a két csapat egyaránt lehagyta őket a fejlesztési versenyben.
Úgyhogy Binotto azt a célt mindenképpen elérte, hogy visszavezette a Ferrarit a futamgyőztesek közé, amit ki is emelt a búcsúnyilatkozatában, és azt talán még meg is lehetett volna bocsátani neki, ha a Ferrari nem lesz világbajnok az idén, vagy nem harcol az utolsó futamig a vb-címért. A sorozatos hibák azonban visszatérő és igen aggasztó képet mutattak.
Charles Leclerc 46 pontos előnnyel hagyta el az Ausztrál Nagydíjat a későbbi világbajnok Max Verstappennel szemben (a holland ekkor tulajdonképpen lemondott az év végi elsőségről, mondván túl nagy a hátránya ahhoz, hogy addig behozza), de három futammal később már Verstappen állt az élen, többé pedig vissza sem nézett. Nem mellesleg ez minden idők legnagyobb fordítása az F1 történetében.
A Ferrari motorhiba miatt az élről esett ki Spanyolországban és Azerbajdzsánban, a csapat pedig további három győzelmet vett el tőle stratégiai baklövések miatt Monacóban, Silverstone-ban és a Hungaroringen, míg a Francia Nagydíjon a monacói hibázott az első helyen haladva. A szezon második felére aztán már a Red Bull technikai téren is fölénybe került, miközben a hibák száma nem csökkent a vörösöknél, akiknek így végül a szezon első felében csak szenvedő Mercedes elől kellett menekülniük, hogy legalább a konstruktőri második helyet megtartsák.
Sikernek tehát legfeljebb jóindulattal nevezhető a Ferrari idei szezonja, mert bár valóban előreléptek, sikerült a mezőny leggyorsabb autójából az egyértelműen második, de olykor inkább harmadik leggyorsabbat „faragniuk”, miközben egyéb területeken is elmaradtak a Red Bull és a Mercedes szintjétől. Ezek mind olyan problémák, amelyek több mint egy évtizede jellemzik a maranellói csapatot, és amelyek Binotto alatt sem tűntek el, sőt.
A megbízhatósági problémák, stratégiai bakik és egyéb melléfogások mellett Charles Leclerc is azon okok közé tartozhatott, amelyek előbb-utóbb Binotto menesztéséhez vezethettek volna. Az utóbbi időben egyre több olyan sajtóhír látott napvilágot, hogy a monacói pilóta és környezete is változást sürget, mert ha ez így megy tovább, szerződésének 2025 végi lejárta után Leclerc más csapat után nézhet (akár Lewis Hamilton utódja is lehet a Mercedesnél).
Az idén akadtak feszült pillanatok Leclerc és Binotto között, amelyek közül a legemlékezetesebb a Brit Nagydíj utáni volt. A csapatfőnök ekkor tévénézők millióinak szeme láttára tette helyre a győzelmének elherdálása miatt füstölgő monacóit, az eset pedig később ahhoz vezetett, hogy Binotto elutazott Monacóba, hogy közös vacsorán rendezze a viszonyát pilótájával. A törés azonban jó eséllyel soha nem forrt össze kettejük kapcsolatában, Leclerc pedig a folytatásban sem rejtette véka alá az érzelmeit, amikor a csapat eltolt valamit.
Leclerc és Binotto Silverstone-ban Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Az idei pontverseny második helyét az utolsó futamon bebiztosító pilótának alighanem Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnökének érkezése lenne a legjobb, hiszen a gokartban és a Forma-3-ban is az ő csapatában versenyzett, 2018-ban pedig Vasseur volt a csapatfőnöke az F1-es bemutatkozó évében.
A francia szakember és Leclerc kapcsolatával tehát aligha lehet probléma, ennél azonban mindenképpen több kell ahhoz, hogy Vasseur sikerre vezesse a Ferrarit úgy, hogy korábban nem dolgozott még topcsapatnál, az ezzel járó nyomás és felelősség tehát új lesz neki. Már amennyiben egyáltalán ő lesz Binotto utódja.
A Ferrari közleménye szerint ez legkorábban januárban derülhet ki, december 31-ig ugyanis még Binotto a csapatfőnök, noha az ezzel kapcsolatos teendőit valószínűleg Benedetto Vigna veszi át. Hogy akkor miért nem távozik azonnal? Ennek feltehetően inkább a 2023-as autóhoz lehet köze, hiszen bár hivatalosan már csak csapatfőnök volt, Binotto a technikai kérdésekkel kapcsolatos döntésekben is részt vett, így a Ferrarinak a lehető legrosszabb forgatókönyv lenne, ha a jövő évi modell több fontos területének véglegesítése szempontjából kulcsfontosságú időszakban az egyik legjobb szakembere egyik napról a másikra kisétálna a gyár kapuján.