back to top
2025. december 26. 04:56
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1141

    Ideális Dakar kísérőautót mutatott be a Porsche

    0

    A Los Angeles Auto Shown mutatta be a Porsche a 911 Dakar névre keresztelt autóját, amellyel az 1984-es Párizs-Dakar Rally győzelemnek állítanak emléket.

    Mindössze 2500 darab készül az autóból, ami az 1984-es siker emlékére a Rallye Design Package csomaggal is rendelhető és ezzel még ritkább lesz a különleges modell.

    A legfontosabb különbség az eredeti 911-eshez képest az emelt hasmagasság, a 911 Dakar alaphelyzetben 50 milliméterrel magasabb, de ezt további 30 milliméterrel lehet még emelni, amivel SUV képességekre tesz szert a sportkocsi. Bár az összesen 80 milliméter nem tűnik soknak, ne feledjük, hogy egy sportautóról van szó, ahol radikális változást jelent az emelés. A 30 milliméteres extra hasmagasság 170-es tempóig használható, ez felett visszaáll normál szintere a 911 Dakar.

    Porsche 911 Dakar
    foto: Porsche

    Köztudott, hogy egy autó terepjáróképességét alapvetően meghatározzák a gumik, a Pirelli Scorpion All Terrain Plus abroncsok elöl 245/45 ZR 19, hátul 295/40 ZR 20 méretűek. A mintázatuk 9 milliméter mély és dupla karkasz réteg, valamint megerősített oldalfal teszi strapabíróbbá.

    Három literes biturbó boxer adja a 480 lóerős és 570 Nm-es teljesítményt, amivel 3.4 másodperc alatt gyorsul 100-ra a 911 Dakar. A végsebesség a terepre optimalizált gumik miatt 240 km/h-ra korlátozott. A váltó nyolcsebességes PDK, a hajtás pedig természetesen összkerékhajtás. 1984-ben épp a Dakar versenyautóval jelent meg a 911-es Porschékban az összkerékhajtás.

    Porsche 911 Dakar
    foto: Porsche

    Elektronikai kiegészítőket is bőséggel kapott az új modell. Két új vezetési mód segíti a terepen járatlanabb tulajdonosokat. A Rally mód laza talajon, az Offroad mód természetesen terepen és homokban hasznos. A rajtprogramot is átdolgozták, az új Rally Launc Control laza talajon enged 20 százaléknyi kerékkipörgést a jobb gyorsulás érdekében.

    Bizonyára népszerű kieglszítő lesz a 12 voltos csatlakozóval ellátott spéci tetőcsomagtartó. Erre 42 kilogrammnyi vizeskannát, ásót, taposólemezt, vagy akár tetősátrat is lehet szerelni.

    A nagy varázslatot az autó súlya tekintetében hajtotta végre a Porsche. Annyi helyen könnytett a modellen, hogy az össztömeg 1602 kilogramm lett, ami csak 10 kilogrammal több, mint a PDK váltós 911 Carrera 4 GTS.

    Porsche 911 Dakar
    foto: Porsche

    A Rallye Design csomag fehér felniket, piros hátsó lámpákat, különleges beltéri burkolatokat is tartalmaz. A kék-fehér fényezést a nyolcvanas éveket idéző arany és piros csíkok dobják fel, azoknak a laikusonak pedig, akik ezek láttán sem veszik észre, hogy különleges autóról van szó, az ajtók oldalán látható hatalmas Roughroads Porsche felirat és a tulajdonos által kiválasztható 0 és 999 közötti rajtszám teszi egyértelművé, hogy ez egy nem mindennapi 911-es.

    Porsche 911 Dakar
    foto: Porsche

    A iegészítők közé tartozik az az óra, amelyet a rendelt autónak megfelelően Porsche Design Chronograph 1, vagy 911 Dakar Rallye Design Edition kivetelben adnak. Persze nem ingyen, a titánium-karbid házas órát Porshéhoz méltó áron rendelhetik a vásárlók.

    A 911 Dakart több mint 10.000 kilométeres off road teszten fejlesztette a gyár. Ezzel egészítették ki az összesen félmillió kilométeres tesztprogramot, amelynek során Dél-Franciaországi rallypályákon is finomhangolták az autót.

    Porsche 911 Dakar
    foto: Porsche

    Minden Dakar csapat idejön, hogy Európában tesztelje autóját a rally előtt” – mondja Romain Dumas, a Porsche tesztpilótája. A francia először nem is értette, hogy lehet az a feladat, hogy vezessen egy új 911-est Château de Lastoursban. Ám a döbbenet hamar átadta a helyét a meglepődésnek, hogy mennyire jól viselkedett az autó terepen. A robusztus kialakításnak és a megnövelt hasmagasságnak köszönhetően még az ugratások sem jelentettek problémát az autónak. „Tudtam, hogy egy 911-es mire képes az úton, de teljesen megdöbbentett, hogy az autó milyen jól teljesít itt a laza talajon” – mondta Dumas.

    Porsche 911 Dakar
    foto: Porsche

    A kétszeres rally-világbajnok Walter Röhrl természetesen nem tudott ellenállni annak a lehetőségnek, hogy a 911-es Dakart a svédországi Arjeplogban található tesztpályán is kipróbálja. A befagyott tavak vastag jegén egy tömörített hófelületen tesztelte az autót– ez reálisabb állapot, mint a tükörjég. „Az autót hihetetlenül szórakoztató vezetni. Minden pontosan és nyugodtan működik. Egyetlen Porsche ügyfél sem hiszi el mindazt, amit ezzel az autóval megtehet, mielőtt ő maga vezette volna” – mondta Röhrl.

    45 fokban 50 méteres dűnéken is tesztelték az autókat Marokkóban és Dubaiban. Utóbbi helyszín telán azért nem meglepő, mert a vásárlók jó része valószínűleg a Közel-Keletről származik majd.

    Porsche 911 Dakar
    foto: Porsche

    „A 911 Dakar még a sivatagban is lenyűgöző teljesítményt nyújtott. Különösen itt tudja a legtöbbet kihozni koncepcionális előnyeiből – a kis tömeg, a nagyobb hasmagasság, az erőteljes hátsó motor és a rövid tengelytáv kombinációja izgalmas vezetési élményt nyújt. Ezt magam is megtapasztalhattam a szaharai tesztvezetéseken” – mondta Frank Moser, a 911/718-as modell alelnöke.

    Porsche 911 Dakar
    foto: Porsche

     

    Dicstelenül „búcsúztatta” Schumachert a Haas – ezt mondták neki a levezető körben

    0

    Furcsa véget ért Mick Schumacher és a Haas közös pályafutása az Abu-dzabi Nagydíjon.

    Remek időmérős teljesítményét nem tudta pontszerzésre váltani Mick Schumacher a Haasszal futott utolsó versenyén, és csak a 16. helyen ért célba a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon. Az amerikai istálló versenytempója nemcsak a 23 esztendős német pilótánál, hanem a tőle 10 másodpercet kapó, csapattársával ellentétben egykiállásos taktikán levő Kevin Magnussennél sem volt meg.

    Alighanem a gyenge eredmény is hozzájárult ahhoz, hogy Schumacher nem volt túl boldog a csapatrádióban („nem ez volt a legkönnyebb versenyünk”) de azért megköszönte a csapatnak, és egy kicsit a jövőbe is tekintett („biztos vagyok benne, hogy tudunk majd ünnepelni ma este egy kicsit, jövőre pedig találkozunk”), utalva arra, hogy valamilyen szerepben 2023-ban is az F1-ben lesz.

    Mick Schumacher, Abu-dzabi Nagydíj, Haas
    Fotó: Glenn Dunbar / LAT Images

    „Nagyon köszönöm Mick, nagyon élveztük a közös munkát veled, és majd valahol versenyezni fogunk ellened” – köszönte meg neki Gary Gannon versenymérnök.

    „Meg szeretném köszönni mindenkinek, aki támogatott ebben a nehéz két évben. Köszönöm, mindannyiótokat szeretem! Nagy ölelés anyának, Ginának, apának és nagymamának. Csókollak titeket” – válaszolta erre Schumacher, mire Gannon reakciója az volt, hogy „Mindannyian szeretünk itt, Mick, kösz, haver!”

    Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke ugyanakkor nem jelentkezett be a rádióban, helyette nem sokkal később Komacu Ajao vezető versenymérnök azonban igen, de nem azért, hogy ő is köszönetet mondjon Schumachernek, hanem azért, hogy rászóljon, miután a német pilóta a 12-es kanyarban kigurult a bukótérbe, és elkezdett körzőzni.

    „Sajnálom, Mick, abba tudod hagyni a körzőzést, kérlek? Komolyan. Sajnálom, Mick, de nem tehetjük, sajnálom!” – szabadkozott a japán mérnök, mire Schumacher csak annyit mondott: „Rendben, Ajao, téged is szeretlek!”

    Azért a Twitterre kiposztolták Schumacher körzőzését

    Eközben a szintén búcsúzó Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel gond nélkül pöröghetett (előbbi a 9-es kanyar bukóterében, utóbbi a célegyenesben), csapatuk pedig búcsúüzenetet is bekészített nekik a kormánykijelzőjükre. De Max Verstappen, Charles Leclerc és Sergio Pérez esetében sem volt gond a körzőzés. Hogy a Haasnál miért volt az, egyelőre nem tudni, de valószínűleg nem Schumachertől sajnálták az ünneplést, hanem valamilyen technikai jellegű oka volt.

    Az mindenesetre nyilvánvaló, hogy Schumacher és a csapatvezetés, leginkább Günther Steiner között nem volt és nincs is minden rendben. Az ezzel kapcsolatos kérdésre Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke csak ennyit felelt a német Sky-nak: „Günther az csak Günther. Ő ilyen, és így kezeli a versenyzőket. A hegyekből jön, ahol nagyon ritka a levegő, és nincsenek tiszta gondolataid” – szúrt oda az osztrák a tiroli származású Steinernek.

    A Haas csapatfőnökének legyen mondva, a verseny előtt a csapattal közösen azért elbúcsúztatta Schumachert, aki udvariasan végighallgatta őt.

    „Szerintem mindenki nevében mondhatom, hogy minden jót kívánunk neked. Mindig úgy fogunk emlékezni rád, mint a csapat tagjára. Nyilván különválnak az útjaink, de én mindig azt mondom, hogy legalább kétszer találkoztok az életben, ha nem háromszor. Mick, nagyon köszönöm, amit értünk tettél, hogy hajtottál minket előre és ezeket a srácokat tavaly, amikor nehéz volt. Egyedül én sem tudtam volna megtenni. Az idén voltak nehéz és nagyon jó időszakaink, egy kiba..ott hullámvasút volt, mint ahogy ennél a csapatnál mindig. A csapat tagja vagy, és remélem, ezt megőrzöd az emlékeidben. Végső soron jó emberek vagyunk és keményen küzdünk. Egy vagy közülünk és örökre az is maradsz. Köszönöm, Mick, köszi!” – hangzott Steiner beszéde.

    Ostberg: A fiam fontosabb a versenyzésnél 

    0

    Mads Ostberg idén elsősorban a Magyar Rally Bajnokság futamaira koncentrált, annak szüneteiben azonban elindult más versenyeken is, azonban WRC futamon nem. A magyar bajnok elárulta, fia nevelése miatt nem tudott több időt tölteni versenyzéssel. 

    Mads Ostberg idén 13 rallyn állt rajthoz, köztük hat magyar bajnokin, melyek közül mindegyiket megnyert és év végén magyar bajnok lett. Ez a verseny szám azonban mégis kevesebb időt vett el a norvég versenyzőtől, mint amennyit a WRC2-es szezon bevállalása vett volna. 

    A norvég versenyzőnek a futamok mellett kisfiának nevelésére is időt kellett, hogy fordítson. 

    “Az, hogy nem indultam WRC futamon, az élethelyzetemmel is összefügg – mondta a 2020-as WRC2 világbajnok és tavalyi második helyezett a norvég Parc Ferme oldalnak. – Van egy fiam, aki gyorsan növekszik és szeretnék rá vigyázni. Ha lehetőség adódik, akkor mérlegelnem kell a versenyzés és a fiam között, és a fiam fontosabb számomra. Ennek ellenére még néhány WRC futamon szívesen indulnék a jövőben.” 

    A WRC szezon vége felé elindult átigazolási pletykák között feltűnt Ostberg neve is, de összességében kevesebbszer, mint másoké. 

    “Néhány tárgyalásom nekem is volt a csapatokkal, de én ezt nem szeretem kiteregetni, nem szeretem a média figyelmét erre felhívni.” 

    Ostberg elárulta, jövőre a Citroent szívesen képviselné az Eb-n is. 

    “Nem hajtok mindenáron azért, hogy a WRC futamokon induljak, más lehetőségek is vannak. Jövőre elképzelhető, hogy az Eb-n fogok versenyezni a Citroennel, mellyel szoros a kapcsolatom Franciaországban, Norvégiában és Magyarországon is. Amennyiben lehetőség adódik, indulok WRC futamon is azonban, mert néha nem árt felmérni a gyorsaságom.” 

    Fotó:: Mads Ostberg

    Ogier bocsánatot kért a Pirellitől, de választ vár a defektek okaira

    0

    Sébastien Ogier a Japán Rallyt követően komolyan kritizálta a Pirellit, azonban pár nap elteltével bocsánatot kér az olasz gumigyártótól. 

    Sébastien Ogier a Japán Rally után kritizálta a Pirelli gumijait, amikkel könnyű defektet összeszedni, és emiatt nem tudott a szezonzárón sem harcolni a győzelemért. 

    A nyolcszoros világbajnok már átgondolta mondatait és bocsánatot kér az olasz gumigyártótól. 

    “Néha az érzelmeim eluralkodnak rajtam, és ilyenkor mondok olyanokat, amiket nem kellene – mondta Sébastien Ogier a Motorsport.com oldalnak. – A Japán Rally után elhangzott kritikám is ilyen volt, ezért bocsnatot kérek a Pirellitől. Azonban továbbra is azt gondolom, hogy könnyű defektet kapni a gumikkal, és ez nem elfogadható. Más versenyzők nem mernek beszélni olyan dolgokról, amiről én merek. Sajnos a Pirelli gumijai továbbra sincsenek azon a szinten, ahol a korábbi gumibeszállító abroncsai voltak.” 

    A Pirelli 2021-től tért vissza a WRC beszállítói közé a Michelint váltva és szerződése 2025 végéig szól. 

    “Az elmúlt két évben annyi defekt volt, mint korábban tíz év alatt. Mi az oka ennek? A rallysport nem lottó. Idén nem indultam minden versenyen, mégis nehéz kiszámolnom, hogy mennyi időt vesztettem a gumik miatt. Szinte minden versenyen lett volna esélyem a dobogóra a defektek nélkül, és valószínűleg nem csak egy versenyt nyertem volna. A gumik murván sem teljesítenek jól. Ugyanakkor egy Szafari Rallyn tapasztalható nehéz terepen nyilván eltudom fogani a defekteket.” 

    Sírva vonult le a pályáról Vettel az utolsó Forma-1-es versenye után

    0

    Rengeteg nézőhöz és szurkolóhoz hasonlóan Sebastian Vettel is elérzékenyült pályafutása utolsó Forma-1-es versenye után.

    Az Abu-dzabi Nagydíj volt Sebastian Vettel karrierjének 299., egyben utolsó F1-es futama (csak azért nem a 300. mert a 2016-os Bahreini Nagydíj felvezető körében megállt alatta a Ferrari), amelyet a négyszeres világbajnok a 9. helyről rajtolva a pontszerző 10. pozícióban fejezett be.

    Noha nem volt eseménytelen az utolsó versenye, Vettel kissé csalódott volt amiatt, hogy nem végzett előrébb, és nem segítette hozzá a pontegyenlőséggel a konstruktőri 7. helyen záró Aston Martint az Alfa Romeo megelőzéséhez.

    „Bárcsak néhány ponttal többet szereztem volna, de élveztem a versenyt – nyilatkozta a célegyenesben Jenson Buttonnak nyilatkozva. – Egy kicsit más volt a futam előtti felvezetés, de amint kialudtak a lámpák, versenyüzemmódba kapcsoltam. Talán nem volt a legjobb a stratégiánk, ami sajnálatos, mert szerintem előzhettünk volna a konstruktőri pontversenyben, de összességében nagy nap volt, és hatalmas köszönet a támogatásért, a zászlókért. Annyi mosolygós arcot láttam, ami nagyon különleges volt. Biztos vagyok benne, hogy jobban fog hiányozni, mint amennyire most felfogom.”

    „Úgy döntöttünk, hogy kint maradunk, és amikor a gumik elkezdtek elfogyni, elkezdtünk hátracsúszni. Amint elköteleztük magunkat az egy kiállás mellett, szerintem annyi volt. Ma ez volt a lassabb stratégia, ami annyira nem tette élvezetessé a versenyt. A végén volt egy jó csatám Daniel [Ricciardóval], de egyszerűen nem tudtam elég közel kerülni hozzá. Viszont jó, hogy vele csatázhattam az utolsó néhány körben, és mindketten pontszerző helyen végeztünk. Nagy hétvége volt.”

    Button ezután megkéret Vettelt, hogy mondjon néhány szót a közönségnek.

    „Nem nagyon tudok már mit mondani, hogy őszinte legyek, kissé üresnek érzem magam, és csak azt tudom ismételni, hogy nagy hétvége volt. Az utóbbi két év sportszempontból talán csalódáskeltő volt, de nagyon hasznos és fontos az életemben. Sok minden történt, olyan dolgok, amikkel kapcsolatban rájöttem, hogy hatalmas kiváltság, amilyen pozícióban vagyunk, és ezzel jár némi felelősség, úgyhogy remélem, át tudtam adni valamit a többi pilótának, amit továbbvihetnek.”

    „Nagyszerű látni, hogy megvan az erőnk ahhoz, hogy inspiráljunk titeket azzal, amit csinálunk, és amit mondunk – fordult a nézőkhöz. – Sokkal nagyobb és fontosabb dolgok is vannak annál, mint körbe-körbe versenyezni, de nyilván ez az, amit imádunk, és ezen keresztül adhatjuk át a nagyon fontos értékeket. Ebből a szempontból az utóbbi két év nagyszerű volt nekem, szóval köszönöm a támogatást, az üzeneteket, a leveleket és az összes szeretetet. Ez hiányozni fog, de nagyon élveztem az egész pályafutásomat, szóval köszönöm.”

    És hogy mennyi jelentett Vettelnek, hogy a mai napon lezárta 2007 óta tartó Forma-1-es karrierjét? Ennyit:

    Verstappen nyerte a szezonzárót, Pérez elbukta az összetett második helyet Leclerc ellen

    0

    Max Verstappen tükörsima győzelmet aratott az Abu-dzabi Nagydíjon, a második rajtkockából induló Sergio Pérez azonban kikapott a második helyre felkapaszkodó Charles Leclerc-től, így nem sikerült megszereznie a második helyet a pontversenyben, ami a monacói pilótáé lett. Lewis Hamilton az ötödik helyről esett ki a hajrában, a visszavonuló Sebastian Vettel pedig a 10. helyen zárt.

    Max Verstappen győzelmét hozta a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj, amelyen az első hely sorsához egy pillanatig nem fért kérdés, hátrébb viszont hatalmas taktikai csata bontakozott ki Charles Leclerc és Sergio Pérez között.

    A rajtot megúszta komolyabb baj nélkül a mezőny, a hatos kanyarban viszont történt egy kis incidens Carlos Sainz és Lewis Hamilton között. A spanyol a 6-os kanyarban igencsak messziről bevetődött a hétszeres világbajnok mellé, aki viszont úgy döntött, hogy kimenekül a bukótérbe, és megtartja a negyedik helyet. De nem sokáig maradhatott ott, a felügyelők ugyanis a pozíció visszaadására utasították, amit meg is tett, majd szinte rögtön megelőzte a Ferrarit, és Leclerc után eredt. A két Red Bull eközben kényelmesen autókázott az élen.

    Hamilton átugrat a hurka rázókövön

    Hamilton tempója azonban nem volt elég jó ahhoz, hogy feljöjjön a harmadik helyre, sőt, a 8. körben Sainz visszaelőzte őt, majd a következő körben csapattársa, George Russell is elment mellette. Hamilton ekkor már arra gyanakodott, hogy megsérült az autója, amikor az első körben átugratott a bukótérbe elhelyezett hurka kerékvetőn, de a Mercedes semmi ilyesmit nem észlelt.

    Ahogy az általában lenni szokott, Pérez nem tudta tartani az első helyen autózó Verstappen tempóját, így Leclerc a 15. kör végére DRS-távolságon belülre került mögötte, a Red Bull pedig egyből reagált, és kihívta kemény gumikért a mexikóit (az első 15 helyen mindenki közepeseken rajtolt, míg Kevin Magnussen és Valtteri Bottas keményeken, Pierre Gasly pedig lágyakon kezdett).

    Hátrébb Russell is érkezett, de a Mercedes elrontotta a kerékcseréjét, ráadásul kiengedte a bokszutcában érkező Lando Norris útjába, amiért 5 másodperces büntetést kaptak. Russell futamának ezzel lényegében befellegzett.

    Verstappen az élről a 20. kör végén állt ki kemény gumikért, és a második helyre, kevesebb mint egy másodperccel Pérez elé tért vissza, a mexikói azonban nem támadta meg őt. Az élmezőnyből Leclerc állt ki utolsóként – egy körrel Verstappen után –, ő pedig közvetlenül Sainz mögé jött vissza, de itt is ugyanaz a forgatókönyv játszódott le, ami a Red Bullok esetében.

    Ekkor úgy tűnt, hogy az élmezőnyből mindenki két kiállásos stratégián van, de később kiderült, hogy nem ez a helyzet. A két Ferrari a kemény gumikon elkezdte lopni a távolságot a Red Bullokhoz képest, a 33. kör végén pedig arra utasították Leclerc-t, hogy az ellenkezőjét tegye, amit Pérez. Mivel a mexikói a bokszba kanyarodott, Leclerc kint maradt. Pérez a hatodik helyre, a két Mercedes mögé jött vissza, és azonnal elkezdte szórni a leggyorsabb köröket.

    Schumacher nekiment Latifinak

    Leclerc-t a Ferrari nemsokára megkérdezte, hogy képes-e olyan körökre, amiket éppen autózik, ha átállnak a C-tervre. A Red Bull olvasatában ez az egy kiállást jelentette, a maranellóiak tehát megpróbálták kihúzni a végéig, Péreznek tehát az volt a feladata, hogy felzárkózzon rá és megelőzze.

    Később egy pillanatig úgy tűnt, hogy a Ferrari óriásit nyerhet ezzel, Mick Schumacher az ötös kanyarban ugyanis nekiment Nicholas Latifinek, amitől mindketten megpördültek. Egy VSC-fázis vagy a rendes biztonsági autó pályára küldése esetén Leclerc természetese azonnal érkezett volna, de erre végül nem került sor, így folytatódhatott az üldözéses verseny.

    Sainz-ot és Russellt nem kellett megelőznie Péreznek, mert mindketten kijöttek másodszor is a bokszba, Lewis Hamiltont viszont kint tartotta a Mercedes, így lejátszódott ugyanaz a csata, ami egy évvel korábban, csak most Hamilton védekezett. És megcsinálta ugyanazt, amit 2021-ben Pérez, azaz miután a mexikói megelőzte őt az első DRS-zónában, visszaelőzte őt a másodikban. Egy körrel később Pérez viszont már nem akart előzni a hatos kanyar előtt, helyette kivárt, és a második DRS-zóna végén bevetődött a Mercedes mellé.

    Pérez és Hamilton csatája

    12 körrel a vége előtt 9 másodperces hátrányt kellett ledolgoznia Leclerc-el szemben, akinek a kemény gumijai nem nagyon akarta elfogyni. Az élen szintén egykiállásos taktikán autózó Verstappen szólt is a Red Bullnak, hogy nagyon jól bírják az abroncsai, ezért mondják meg Péreznek, hogy nyugodtan mindent beleadhat. Végül azonban ez sem volt elég, Pérez az utolsó kör elejére is csak 1,7 másodpercre tudta megközelíteni Leclerc-t, és végül még csak DRS-távolságon belülre sem jutott. Mindez azt jelentette, hogy a futamot pontegyenlőséggel kezdő párosból végül Leclerc-é lett az egyéni összetett második helye.

    Verstappen magabiztosan nyert és idei 15. győzelmét aratta, ami természetesen új rekord, hiszen már az egy szezonban aratott 14. sikerével átvette az első helyet az örökranglistán.

    Pérez mögött a futamot két kiállással teljesítő Carlos Sainz lett a negyedik, az ötödik helyet pedig csak azért nem Lewis Hamilton szerezte meg, mert négy körrel a vége előtt – vélhetően hidraulikai hiba miatt – elszáll az összes sebességi fokozata, így szépen lassan visszagurult a bokszba, és feladta a versenyt. A helyét George Russell örökölte, aki mögött Lando Norris, Esteban Ocon, Lance Stroll, Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel lett a pontszerzők további sorrendje.

    A négyszeres világbajnok tehát pontszerzéssel búcsúzott a Forma-1-től, de nem volt maradéktalanuk elégedett, mert úgy érezte, hogy az Aston Martin nem a legjobb stratégiát adta neki (egy kiállással ment). Bosszúsága abból a szempontból is érthető volt, hogy amennyiben el tudta volna kapni a 6 tizedmásodperccel előtte célba érő Ricciardót, az Aston Martin megelőzte volna az Alfa Romeót a pontversenyben, ami a hatodik hely mellett súlyos dollármilliókat jelentett volna a silverstone-i gárdának.

    Vettelt ezzel együtt győztesként ünnepelték, miután Verstappen, Leclerc és Pérez után ő is körzőzött egy sort a célegyenesben

    A futamot Hamiltonon kívül még Fernando Alonso (vízszivárgás) és Nicholas Latifi (az utolsó körben hívta bokszba a csapat ismeretlen eredetű probléma miatt) adták fel, azaz az F1-ből kiszoruló kanadai nem tudott célbaérkezéssel búcsúzni, mint ahogy a kétszeres világbajnok sem tudta ily módon lezárni karrierjét az Alpine-nal. A Haastól és az F1-től is elköszönő Mick Schumacher végül 5 másodperces büntetést kapott Latifi megforgatásáért, de enélkül is a 16. helyen végzett volna, csapattársa, a 17., egyben utolsó helyen célbaérő Kevin Magnussen előtt.

    Leroy Gomes egy futamgyőzelemmel lett Afrika-bajnok + videók

    0

    Az Afrika Bajnokság idei hat futamos szezonjában a 12. alkalommal került Zambiába a bajnoki cím Leroy Gomes révén, akinek elég volt egy győzelem is ehhez. 

    Az Afrikai Rally Bajnokság (ARC) 1981-ben jött létre, azóta pedig évente rendezik meg, kivéve a járvány éveit. A bajnokság legsikeresebb versenyzője a zambiai Satwant Singh nyolc bajnoki címmel. 

    A bajnokság futamait szerte Afrikában rendezik, bár a Szaharában és attól északra kevés verseny tudott a naptárba kerülni.  

    Az ARC naptárba kerültek korábban olyan versenyek is, mint a kenyai Szafari Rally, vagy az Elefántcsontpart Rally, melyek WRC futamok is voltak, illetve jelenleg is az. 

    A 2022-es bajnokságban eredetileg hét versenyt kívántak rendezni, azonban a szezonzáró Dél-Afrika Rally végül törlésre került, így az elefántcsontparti Bandama Rally, a kenyai Egyenlítő Rally, az Uganda Rally, a Tanzánia Rally, a ruandai Gorilla Rally és a Zambia Rally alkották a naptárat. 

    A szezon végén pedig újabb zambiai versenyző szerzett bajnoki címet, a Ford Fiesta R5-öt irányító Leroy Gomesnek és Urshlla Gomesnek pedig elég volt megnyerni a szezonnyitó futamot, majd a további versenyeken a második helyen zárnia az év végi elsőséghez. 

    A második helyet a kenyai Karan Patel és Tauseef Khan szerezték meg szintén Forddal, akik öt versenyen indultak, négyet nyertek, azonban az ugandai hatodik hely miatt végül 15 ponttal elmaradtak Gomesék mögött. 

    A harmadik helyet uigyancsak kenyai versenyző, Hamza Anwar és Adnan Din szerezték meg, akik négy versenyen álltak rajthoz Rally3-as Forddal, mellyel a Tanzániában és Ruandában megszerzett harmadik hely volt a legjobb eredményük. 

    Az ARC korábbi bajnokai 

    1981 Shekhar Mehta, Mike Doughty (KEN) Datsun Violet GT
    1982 Walter Röhrl, Christian Geistdörfer (GER) Opel Ascona 400
    1983 Alain Ambrosino, Daniel Le Saux (CIV, FRA) Peugeot 505 STi
    1984 David Horsey, David Williamson (KEN) Peugeot 504 Pick-Up
    1985 Jean-Luc Requilé, Martine Deleruelle (BEL) Opel Manta 200
    1986 Alain Ambrosino, Daniel Le Saux (CIV, FRA) Nissan 240RS
    1987 Alain Ambrosino, Bernard Maurel (CIV, FRA) Nissan 240RS
    1988 Satwant Singh, Luc Verhulst (ZAM, BEL) VW Golf GTI
    1989 Satwant Singh, Luc Verhulst (ZAM, BEL) VW Golf GTI
    1990 Walter Costa, Rudy Cantanhede (RWA, BEL) Peugeot 205 GTI
    1991 Satwant Singh, Koziel (ZAM) Mitsubishi Galant VR-4
    1992 Aldo Riva, Enrico Roveda (ITA) Audi 90 Quattro
    1993 Satwant Singh, Ibrahim Gangat (ZAM) Toyota Celica Turbo 4WD
    1994 Abe Smith, Les Wild (ZIM) Audi Coupe S2
    1995 Fritz Flachberger, Wicus Bruwer (NAM) Ford Escort RS Cosworth
    1996 Satwant Singh, Surinder Thatthi (ZAM, KEN) Subaru Impreza WRX
    1997 Satwant Singh, Surinder Thatthi (ZAM, KEN) Subaru Impreza WRX
    1998 Satwant Singh, Surinder Thatthi (ZAM, KEN) Subaru Impreza WRX
    1999 Charles Muhangi, Steven Byaruhanga (UGA) Subaru Impreza
    2000 Satwant Singh, Mutumbi Goma (ZAM) Subaru Impreza
    2001 Schalk Burger sr, Piet Swanepoel (RSA) Subaru Impreza WRX
    2002 John Gemmell, Robert Paisley (RSA) Subaru Impreza
    2003 Fernando Rueda, Martin Botha (ESP, RSA) Mitsubishi Lancer Evo
    2004 Muna Singh sr, David Sihoka (ZAM, BWA) Subaru Impreza
    2005 Muna Singh sr, David Sihoka (ZAM, BWA) Subaru Impreza
    2006 Patrick Emontspool, Alain Robert (BEL) Subaru Impreza N12
    2007 Conrad Rautenbach, Peter Marsh (ZIM) Subaru Impreza
    2008 Hideaki Miyoshi, Hakaru Ichino (JPN) Mitsubishi Lancer Evo IX
    2009 James Whyte, Philip Archenoul (ZIM) Subaru Impreza
    2010 James Whyte, Philip Archenoul (ZIM) Subaru Impreza N10
    2011 Conrad Rautenbach, Nicolas Klinger (ZIM, FRA) Subaru Impreza N16
    2012 Mohammed Essa, Greg Stead (ZAM, ZIM) Subaru Impreza N12
    2013 Jassi Singh, David Sihoka (ZAM, BWA) Subaru Impreza N12B
    2014 Gary Chaynes, Romain Comas (CIV, FRA) Mitsubishi Lancer Evo X
    2015 Jaspreet Singh Chatthe, Craig Thorley (KEN, GBR) Mitsubishi Lancer Evo X
    2016 Don Smith, Bob Kaugi (KEN) Subaru Impreza N16
    2017 Manveer Singh Baryan, Drew Sturrock (KEN, GBR) Skoda Fabia R5
    2018 Manveer Singh Baryan, Drew Sturrock (KEN, GBR) Skoda Fabia R5
    2019 Manveer Singh Baryan, Drew Sturrock (KEN, GBR) Skoda Fabia R5
    2021 Carl Tundo, Tim Jessop (KEN) VW Polo GTI R5
    2022 Leroy Gomes, Urshlla Gomes (ZAM) Ford Fiesta R5 

    Itt vannak a részletek a pilóták közös vacsorájáról – Hamilton, Alonso, Ricciardo és Norris is megszólalt

    0

    Többen F1-es pilóta is beszélt arról, milyen volt az Abu-dzabi Nagydíj csütörtökén elmenni együtt vacsorázni. Hat éve volt legutóbb hasonló, ezért sokaknak teljesen új élményt jelentett mindez, amely során jobban megismerhették a másikat. Úgy tűnik, a versenyzők annyira élvezték az együtt töltött időt, hogy rendszeressé tennék az ilyen összejöveteleket.

    Nagy népszerűségnek örvendett a pilóták csütörtökön tartott közös vacsorája mind az ő, mind a szurkolók körében. A Michelin-csillagos Hakkasan étteremben – sok sajtóorgánum tévesen Salt Bae méregdrága éttermét, a Nusr-Et-et jelölte meg a vacsora helyszínének, miután félrevezette őket egy közösségi médiában keringő, átszámolva több mint 60 millió forintos számla – tartott összejövetelen mind a 20 jelenlegi pilóta ott volt, hogy elbúcsúztassa a visszavonuló Sebastian Vettelt.

    „Azt gondoltam, hogy ez nagyon fontos, ezért kérdeztem meg őket Mexikóban, hogy nyitottak lennének-e rá, hogy mindannyian elmenjünk egy közös vacsorára elbúcsúztatni Sebet. Évekkel ezelőtt, Kínában vacsoráztunk együtt legutóbb” – nyilatkozta Lewis Hamilton, a vacsora ötletgazdája, akiről Max Verstappen megerősítette, hogy valóban ő fizette az egész összejövetelt.

    Ezt látni kell!: együtt vacsorázott a teljes F1-es mezőny (fotók)

    Hamilton egyébként a 2016-os Kínai Nagydíj alatt tartott vacsorára utalt, és mivel hat éve a jelenlegiek közül sokan még nem voltak a mezőnyben, számos pilótának ez volt az első ilyen élménye.

    „Most először csináltam ilyesmit, és szerintem klassz volt. Az ember a motorsport világában nő fel, és nem kényszeríti senki, hogy ne kedvelje a másikat, de nem úgy nőttök fel, hogy kedvelitek egymást. Mindig leginkább az ellenséget látjátok a másikban. Úgyhogy eléggé más érzés volt először, a pályától és a versenyzéstől távol leülni és beszélgetni mindenkivel. Jó volt. Beszéltem néhány versenyzővel, akikkel korábban szinte soha” – elevenítette fel az estét Lando Norris.

    Hamilton elárulta, hogy Vettel beszédet is mondott. „Ez volt a legjobb este. Annyit nevettünk és remek sztorik kerültek elő. Seb is egy nagyszerű vezető. Remek beszédet mondott, és csak próbálta átadni a tapasztalatait, amiket az évek során szerzett, különösen a fiatalabbaknak” – nyilatkozta a hétszeres világbajnok.

    Alex Albon pedig azt árulta el, hogy a rajongók spekulációival ellentétben semmi köze nem volt az ülésrendnek ahhoz, hogy ki-kivel van jóban. Egyszerűen csak érkezési sorrendben foglaltak helyet. „Aki megérkezett csak leült valahova, úgyhogy nem volt székfoglaló. Nicky (Nicholas Latifi) és én érkeztünk először. Öt percet késtünk, de így is 20 perccel mindenki más előtt értünk oda, így egymás mellett ültünk. Úgy tűnt, mindenki jó barátságban van a másikkal, néhánytól eltekintve nincsenek igazán nagy rivalizálások.”

    „De összességében mindannyian nagyon jól kijövünk egymással. Szerintem mostanában többet látjuk egymást, mint valaha, pusztán a futamok számából adódóan is, és ott a sok utazás, amelyek során rendszerint együtt repülünk, úgyhogy sok időt töltünk együtt. Többet látjuk egymást, mint a saját családunkat, mint ahogy biztos vagyok benne, hogy veletek [újságírókkal] is ez a helyzet. Úgyhogy jó a hangulat az egész mezőnyben” – mondta Albon.

    „Néhányan korábban elmentek, míg mások hajnalig maradtak. – mondta Ricciardo. – Nyilván jó alkalom volt, hogy megtegyük ezt Sebért, akinek egyfajta búcsúztatóként szolgált az est, de ez ember elfelejti ezt, amikor mindannyian leülünk egy asztalhoz, távol a versenyzéstől és attól a közegtől.”

    „Nyilvánvalóan mindannyiunkban sok a közös, valószínűleg több, mint azt valójában gondolnánk. Úgyhogy klassz volt élvezni egymás társaságát és nem igazán beszélni a versenyzésről. Úgy éreztem, hogy mindannyian kicsit jobban megismertük a másikat a pályától távol, úgyhogy ez jó volt” – foglalta össze a McLarentől és – legalábbis egy időre – az F1-ből is távozó ausztrál.

    A mezőny korelnöke, a 41 esztendős Fernando Alonso már jó néhány hasonló összejövetelen részt vett, ezért össze tudja hasonlítani azzal az időszakkal a mostanit, amikor még David Coulthard, Michael Schumacher vagy Mika Häkkinen alkotta az F1 élmezőnyét.

    „Amikor elkezdtem, még Jos Verstappen volt itt, most pedig már Max. Más. Korábban jobban tisztelték az idősebb generációt, nem volt ennyi fiatal, meg közösségi média és ilyenek. Azelőtt nagyon erős karakterek voltak a Forma-1-ben. Ott volt DC (David Coulthard), Mika [Häkkinen], Michael [Schumacher]. Nagyon be voltak betonozva a viszonyok. Most egy kicsit barátságosabb és más. Nem mondanám, hogy nem valóságos, csak mindenki fiatal és barátságos. Azelőtt más volt.”

    „De ez jobban tetszik, szerintem szórakoztatóbb. Mindenki fotókat készít, ami az egyetlen dolog, amivel óvatosan kell bánni, mert nem lehet egy rossz pillanatod, mert egyből az egész világ meg fogja tudni, ha valaki közben filmez. De ettől eltekintve szerintem jó móka volt” – nyilatkozta a kétszeres világbajnok spanyol.

    George Russell szerint pedig az este „sokkal szórakoztatóbbnak bizonyult, mint ahogy valószínűleg előtte vártuk, és azt mondtuk, hogy többször kellene ilyesmit csinálni.”

    „Mindössze 20 F1-es pilóta van a világon, és csak ők értik meg, hogy min megyünk keresztül mindannyian. Bizonyos módon pedig elég különleges, hogy mind osztozunk ebben, és ez kicsit közelebb hoz minket. Viszont, amikor felvesszük a sisakot, akkor felvesszük a sisakot.”

    Hamilton is kitért rá, hogy mivel ennyire jól sikerült a vacsora, talán rendszeres lesz. „Utána úgy voltunk vele, hogy »csináljunk ilyet mindig.« Talán ezt évente megismételjük itt, vagy talán lesz egy másik is az év során” – fejtegette, majd kitért arra is, hogy a GPDA, azaz a pilóták érdekvédelmi szervezet is profitálhat abból, ha szorosabbra fonják a kapcsolatot egymás között, hiszen számos olyan ügy van, amelyért közösen tehetnek.

    A kínai F4-es pilóta bukása után újabb hatalmas baleset történt Makaóban (videó)

    0

    A híres Macau Grand Prix első napja után az utolsóra is jutott egy óriási baleset.

    Az idén 69. alkalommal rendezték meg a túraautósok, motorosok és junior formaautósok egyik legfontosabb versenyét, a Macau Grand Prix-t. A kínai Makaó utcáin kanyargó aszfaltcsík pedig az idén is „szedte az áldozatait”, hiszen még csütörtökön, a Forma-4-esek szabadedzésén Steven Siling Bei csapta falhoz az autóját a gyors Mandarin-kanyar után, ma pedig a TCR Asia Challenge-ben volt egy, az F4-es balesethez kísértetiesen hasonló bukás.

    Az elszenvedője Sze Ho Lo volt, aki az eszméletét nem veszítette el, de az eset után kórházba szállították kivizsgálásra. Autójába Ryan Wong, Ruo Han Huang és Chi On Cheong rohant bele, de őket nem kellett kórházba vinni.

    A baleset:

    Gustavo Saba hetedszer lett bajnok Dél-Amerikában + videók

    0

    Három év után rendezték meg újra a Dél-Amerikai Rally Bajnokságot (CODASUR), melynek végén hetedszer lett bajnok Gustavo Saba, a paraguayi versenyzők pedig a pontverseny első öt helyét szerezték meg. 

    A Dél-Amerikai Rally Bajnokságot 1997-ben hozták létre a Dél-Amerikai Autósport Szövetség (CODASUR) égisze alatt, a versenyek jórészt Dél-Amerikában zajlanak, azonban előfordult, hogy az Észak- és Közép-Amerika Bajnokság (NACAM) futamán is osztották CODASUR pontokat. 

    A bajnokság két legrégebbi futama a brazil Rally de Erechim, valamint az uruguayi Rally del Atlatico, melyek szinte minden évben szerepeltek a bajnokság naptárában. E két verseny mellett azonban sokszor változtak a naptárba kerülő futamok. A rendező országok azonban már sokkal inkább állandóak, Brazília és Paraguay minden évben helyet adott futamnak, de Bolívia és Uruguay is csak az első, Argentína pedig az első két évben nem szerepelt. Chile és Peru bár 2009-ig, illetve 2010-ig állandó részei voltak a naptárnak, azóta nem szerepelnek ott. 

    A bajnokság legsikeresebb versenyzője a paraguayi Gustavo Saba, aki az idei szezon előtt hat bajnoki címmel rendelkezett, mellette az argentin Roberto Sanchez és Raúl Martinez, valamint a szintén paraguayi Diego Dominguez két-két bajnokságot tudott nyerni. 

    A sorozatot sokáig az N-csoportos autók, a Mitsubishi és a Subaru uralták, egészen az R5-ös autók megjelenéséig. 

    A CODASUR bajnokság a járvány miatt 2020-ban és 2021-ben nem lett megrendezve, idén azonban hat futammal ismét lebonyolításra került. A naptárba sorrendben a paraguayi Rally Trans Itapúa, az Argentin Rally, a brazil Erechim Rally, a bolíviai Santa Cruz Rally, a perui Rally Region Junin, valamint az uruguayi Rally del Altantico került. 

    Az idei sorozatban is a paraguayi versenyzők domináltak, Gustavo Saba és Augusto Bestard 2-2, Diego Dominguez sen., valamint az argentin Marcos Ligato pedig 1-1 futamot tudtak megnyerni. 

    A bajnokság végén a volkswagenes paraguayi-argentin Gustavo Saba-Fernando Mussano páros megszerezte karrierje hetedik bajnoki címét 12 pont előnnyel a szintén volkswagenes, valamint paraguayi-argentin Augusto Bestard és José Luis Diaz előtt, míg a harmadik helyen a mitsubishis paraguayi Wilfred Klassen és Juan Cabrera zárt. 

    A pontverseny első öt helyén paraguayi pilóta zárt, miután a skodás Juan Martin Masi és argetin navigátora, Ruben Garcia a negyedik, a volkswagenes Miguel Zaldivar, valamint szintén argentin Leonardo Suaya páros pedig az ötödik helyen végzett. 

    A CODASUR bajnokságban 2011 óta csak paraguayi versenyző tudott abszolút bajnoki címet szerezni. 

    Az eddigi bajnokok 
    1997 Gabriel Mendez, Mario Villete (URY) Toyota Celica
    1998 Francisco Gorostiaga, Norman Dumot (PRY) Lancia Delta
    1999 Cristian Roziak, Hugo Tomás (ARG)
    2000 Marcos Ligato, Rubén Garcia (ARG) Subaru Impreza
    2001 Federico Villagra, Javier Villagra (ARG) Mitsubishi Lancer Evo IV
    2002 Carlos Malarczuk, Hugo Tomás (ARG) Mitsubishi Lancer Evo VI
    2003 Francisco Gorostiaga, Victor Aguilera (PRY) Toyota Corolla WRC
    2004 Ramón Ferreyros, Rubén Garcia (PER, ARG) Subaru Impreza
    2005 Juan Pablo Raies, Jorge Perez Companc (ARG) Subaru Impreza
    2006 Roberto Sánchez, Edgardo Galindo (ARG) Subaru Impreza
    2007 Roberto Sánchez, Edgardo Galindo (ARG) Subaru Impreza
    2008 Victor Galeano, Diego Fabiani (PRY) Mitsubishi Lancer Evo IX
    2009 Raúl Martinez, Fernando Mussano (ARG) Subaru Impreza
    2010 Cristian Rosiak, Hugo Tomas (ARG) Mitsubishi Lancer Evo X
    2011 Gustavo Saba, Victor Aguilera (PRY) Mitsubishi Lancer Evo X
    2012 Gustavo Saba, Victor Aguilera (PRY) Mitsubishi Lancer Evo X R4
    2013 Gustavo Saba, Victor Aguilera (PRY) Skoda Fabia S2000
    2014 Diego Dominguez sen, Edgardo Galindo (PRY, ARG) Ford Fiesta R5
    2015 Diego Dominguez, Edgardo Galindo (PRY, ARG) Ford Fiesta R5
    2016 Gustavo Saba, Edgardo Galindo (PRY, ARG) Skoda Fabia R5
    2017 Gustavo Saba, Fernando Mussano (PRY, ARG) Skoda Fabia R5
    2018 Gustavo Saba, Fernando Mussano (PRY, ARG) Skoda Fabia R5
    2019 Alejando Galanti, Leonardo Suaya (PRY, ARG) Toyota Etios R5
    2022 Gustavo Saba, Fernando Mussano (PRY, ARG) VW Polo GTI R5