Esteban Ocon végzett az élen a Brazil Nagydíj második szabadedzésén, megelőzve Sergio Pérezt és George Russellt. A magyar idő szerint este fél 9-kor rajtoló sprintet az élről kezdő Kevin Magnussen 9. lett.
A második szabadedzéssel folytatódott a Brazil Nagydíj programja azok után, hogy sprinthétvégéről lévén szó, már tegnap megrendezték az időmérő edzést. Mivel az autók ilyenkor is az időmérő kezdetétől fogva parc fermé-szabályok alá kerülnek, a csapatok csak nagyon minimális változtatásokat hajthatnak végre. Ez kissé okafogyottá teszi a második gyakorlást, amelyen így leginkább azt próbálják feltérképezni, hogy melyik gumi lesz a jó választás a sprintre, illetve a versenyre.
A szokásos forgatókönyv tehát – amely esetében az edzés végén érkeznek a lágy gumis, kevés üzemanyagos időmérő-szimulációs körök – itt nem érvényesül, hiszen az egykörös tempóra már nem kell gyúrni. Ezért érdemes fenntartásokkal kezelni Esteban Ocon használt lágy gumikon elért, végül az edzés leggyorsabbjának bizonyuló 1:14:604-es körét, amely több mint két másodperccel lassabb annál, amit a francia az időmérő harmadik szakaszában, szemerkélő esőben elért.
Ha már időjárás, az esőnek egyelőre nyoma sincs, a 60 perces tréninget napsütésben, 50 fok fölötti aszfalthőmérséklet mellett rendezték, ami remek terep volt a teszteléshez a várhatóan hasonló körülményeket hozó versenyre (a sprintre nagyobb az eső valószínűsége, de nem lenne meglepő, ha az is száraz körülmények között zajlana).
Az Ocon mögött a második helyen záró Pérez szintén használt lágyakon futotta a legjobb körét, akárcsak az ötödik időt autózó Max Verstappen. A másik Alpine-ban ülő Fernando Alonso sem ment rosszul, és a 4. helyre jött be Russell mögé, de rá is igaz az a megállapítás, mint a többiekre, hogy semmilyen következtetést nem lehet levonni az idejéből. Verstappen mögött Hamilton, Gasly, Schumacher, Magnussen és Norris volt az első tíz sorrendje.
Az edzés egyetlen komolyabb hibáját Nicholas Latifi követte el, amikor elfékezte a 12-es kanyart és kiszaladt a füves bukótérbe. A kanadai pilóta a 16. helyen zárt, és megelőzte a 20. időt autózó Logan Sargeantot, aki ezúttal az első helyett a második szabadedzésen ülhetett be a Williamsbe, hogy szerezzen egy extra superlicenc-pontot, és ne ezen múljon majd a jövő évi ülése a grove-iaknál. A magyar idő szerint este fél 9-kor kezdődő sprinten természetesen már ismét az amerikai pilóta jövő évi csapattársa, Alex Albon ül majd az autóban.
A Brazil Nagydíj második szabadedzésének végeredménye
Enzo Fittipaldival, a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokájával erősített a Red Bull, amely leszerződtette juniorprogramjába a 21 esztendős pilótát.
Mostantól Enzo Fittipaldi, a kétszeres Forma-1-es világbajnok Emerson Fittipaldi 21 esztendős unokája is a Red Bull utánpótlás-neveldéjének tagja, tudhattuk meg a Forma-2-ben versenyző pilóta bejelentéséből.
Enzo az idén mutatkozott be az F2-ben a Charouz-istállóban, és a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíj előtt a hatodik helyen áll az összetettben, de olyan szoros az F1 első számú utánpótlás-szériája, hogy akár még második helyen is zárhatja az évet.
A Haasnál tartalékpilótai szerepet betöltő Pietro Fittipaldi öccse eddig hat dobogós helyezést tud felmutatni első teljes szezonjában.
🇧🇷Estou muito feliz em anunciar que agora faço parte da família RedBull! Muito obrigado Dr. Marko e Christian Horner pela oportunidade. – 🇺🇸I’m very happy to announce that I will be joining the RedBull Family! Thank you Dr. Helmut Marko and Christian Horner for the opportunity! pic.twitter.com/CqglwfVnWk
Csomós Miklós hat szakaszból ötöt megnyert a Zemplén Rally első napján, azonban egy hiba elég volt ahhoz, hogy a napot Mads Ostberg zárja az élen.
Csomós Miklós és Nagy Attila elképesztő tempót mutatott a Zemplén Rally első napján, amikor hat szakaszból ötöt megnyert, azonban a második szakaszon kétszer is megforgott, így emiatt Mads Ostberg és Jonas Johansson vezeti a versenyt 22 másodperccel a délután második helyre lépő Mixi előtt.
Vincze Ferenc és Németh Gergely autóját délutánra már sikerült jól beállítani, ekkor azonban inkább már a biztonságra törekedett a 2019-es bajnok.
A magyar bajnoki cím így eldőlni látszik, hiszen Vinczéék nem kivánnak támadni, csupán a célba érésre törekednek és várnak Mads Ostberg esetleges hibájára 3.3 másodperccel követve Csomóst.
A többiek már alaposan leszakadtak az első hármasról, negyedik helyen Bodolai László és Deák Attila, az ötödiken pedig Német Gábor és Adorján Szabolcs áll.
A délelőtt két defektet követően kiálló Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt holnap már nem tér vissza, de így is a bajnokság hgarmadik helyén fejezte be az idei szezont.
Holnap ismét három pályán hat szakasz vár a mezőnyre.
Zemplén Rally1, állás 6 szakasz után 1 #1 MadsOstberg / Jonas Johansson (NOR / SWE) Citroen C3 Rally2 38:18.7 2 #4 Csomós Miklós / Nagy Attila Skoda Fabia R5 +22.0 3 #2 Vincze Ferenc / Németh Gergely Skoda Fabia Rally2 evo +25.3 4 #9 Bodolai László / Deák Attila Ford Fiesta Rally2 +1:35.5 5 #6 Német Gábor / Adorján Szabolcs Skoda Fabia Rally2 evo +2:17.5 (0:10) 6 #8 Trencsényi József / Verba Gábor Skoda Fabia Rally2 evo +2:26.2 7 #7 Tóth Tibor / Szabó József Skoda Fabia Rally2 evo +2:32.1 8 #10 Ollé Sándor / Ollé Rebeka Skoda Fabia R5 +2:57.0 9 #25 Galgóczi Norbert / Turia István Mitsubishi LancerEvo VI (ORC) +4:27.6 10 #11 Vida Szabolcs / Petrovszki Dániel Skoda Fabia R5 +4:36.5
Az FIA befejezte vizsgálatát azzal kapcsolatban, hogy a Japán Rally negyedik szakaszán Sami Pajari egy civil autóval találkozott és csak a szerencsén múlt, hogy nem történt baleset.
A Japán Rally negyedik szakaszán Emil Lindholm, Teemu Suninen és Sami Pajari is találkozott egy civil autóval közvetlenül azelőtt, hogy Crasig Breen balesete miatt piros zászló lépett volna érvénybe.
Az FIA azonnal vizsgálatot indított az ügyben, és megkérte a versenyzőket, hogy ne beszéljenek az incidensről a médiának.
A vizsgálat befejeződött és kiderült, hogy a szakasz egy olyan elágazásában hajtott a civil jármű a pályára, ahol a szervező állítása szerint szalaggal lezárták a bejáratot, azonban az FIA által megnézett belső felvételek alapján sem az előfutók, sem pedig a versenyzők idején nem volt lezárva a kereszteződés, csupán az egyik fa törzsén volt látható a szalag, de az nem volt kifeszítve, így elképzelhető, hogy a civil nem is tudta, hogy gyorsaságira hajt. Sportbíró, vagy más biztonsági személyzet pedig nem volt az elágazásban.
Amint értesültek a szervezők a civil autó pályára hajtásáról egy fotós segítségével a legrövidebb úton kivezették a gyorsasági szakaszról, azonban a WRC2-es versenyzők mezőnyének eleje így is találkozhatott velük.
Az FIA elmarasztalta a szervezőket és utasították őket, hogy a jövőben szigorítsák a biztonsági intézkedéseket. Mivel több ilyen incidens nem történt, így ezt valóban meg is tették a versenyrendezők.
Az FIA az ügyet továbbította a versenyszakaszok lezárásáért felelős bizottságának, míg a szevezőknek elmondták, ha még egy ilyen eset előfordulna, azonnal leállítják a versenyt.
Ha valaki egy percet sem látott az idei szezonból, de kíváncsi arra, hogy mi jellemezte a Ferrari 2022-es szezonját, elég megnéznie, amit a maranellóiak a Brazil Nagydíj időmérő edzésének első szakaszában produkáltak.
Noha a Ferrari a Brazil Nagydíj időmérő edzésének harmadik szakaszában követte el az igazán nagy baklövést, a Q1-ben is hajmeresztő dolgokat produkáltak. Amikor ugyanis kezdett felszáradni a pálya, és a versenyzők elkezdtek slick gumira váltani, hatalmas fejetlenség alakult ki a Scuderiánál.
Hat perccel a vége előtt az intermediate gumikon kint levő Leclerc mérnöke közölte a pilótájával, hogy továbbra is az az a gyorsabb gumi (Gasly, Ricciardo és a két Williams váltott még csak ekkor, de csak a francia tett már meg gyorskört), mire a monacói válaszolt, hogy az eső is esik, mérnöke azonban rögtön ezután közölte vele, hogy jöjjön ki a bokszba új interekért.
Miközben hajtott be a bokszutcába, Leclerc-nek mérnöke megerősítette, hogy három mért körre lesz még ideje, majd a pilóta visszakérdezett, hogy érkezik-e újabb eső. Mérnöke szólt, hogy „rögtön jövök”, majd amikor már az autó beállt a szerelőkhöz, elkezdődött a kapkodás.
A szerelők feltették az új intereket, miközben Xavier Marcos Padros izgatott hangon megszólalt, hogy új lágy gumira váltunk, és ezt többször is elismételte. „Szemerkél az eső” – szólt közbe Leclerc, miközben feltették neki az új gumikat, csakhogy azok nem voltak újak. „Srácok, ezek használt gumik” – közölte, miközben a szerelők letették az autóját, és várták, hogy hajtson ki a bokszutcából.
És itt valószínűleg bekövetkezett a teljes leolvadás. A rádióban csönd, Leclerc áll, a szerelők néznek.
„Gyerünk, mit csináljak?” – kérdezte ingerülten, de válasz nem érkezett. Eközben a szerelők lekapták a használt lágy gumikat, és az F1-75-ös most kerekek nélkül vesztegelt. Innentől számítva közel 40 másodperc telt el, mire egyesével megtalálták az összes kereket (a jobb elsőt Leclerc feje fölött adták át a túloldalra…), és a monacói mehetett tovább. Közel másfél perccel azután, hogy megérkezett…
A kiesést végül megúszták, de Leclerc csak a 12. helyen jutott a Q2-be. És ekkor még nem is sejtette, hogy a Q3-ban mit fognak tenni vele.
A Q1-es káosz videón:
Regardez-moi comment Ferrari travaille sa communication avec Charles Leclerc lors d'un week-end de course. C'est le bordel. On ne comprend rien. C'est impossible d'avoir le même muret en 2023.pic.twitter.com/2GeygYyqg3
A Japán Rally szombat esti szuperspeciál szakaszán leleplezték a Rally2-es Toyota Yaris alapjárművét Juha Kankkunen vezetésével.
A Japán Rally második napját lezáró szuperspeciál szakaszon bemutatták azt az alapjárművet, melyre a Toyota Yaris Rally2 fog épülni.
Az autót elsőként nyilvános Juha Kankkunen vezethette.
Az autóra jövőre kiterjedt tesztelés és fejlesztési program vár, majd várhatóan már 2023-ban az ügyfelek számára is elérhetővé válik.
Fotó: Toyota Gazoo Racing
“Nagyon izgalmasan hangzik, hogy a Toyota ügyfélprogramot szeretne indítani a jövőóben – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője. – A Rally2-es autóra még komoly tesztelés vár, de remélhetőleg már jövőre elérhető lesz az ügyfelek számára is. Azt gondolom, hogy a most bemutatott alapautó nagyszerű kiindulási pont, bízom benne, hogy jó autót tudunk belőle készíteni.”
A japán gyártó eddig csak Rally1-es autóval rendelkezett, amit érthetően a privát versenyzők nem engedhetnek meg maguknak.
“A Rally1 egy nagyon drága jármű, amit a privát versenyzők nem tudnak elérni. A Rally2-es autó azonban megfizethető, és nagyszerű tanuló hely a jövő gyári WRC pilótáinak.”
Fotó: Toyota Gazoo Racing
A Rally2-es autó mellett Japánban is bemutatták a hibrid meghajtású Yarist is, melyet korábban már a belga Ypres Rallyn vezetett Juha Kankkunen, ezúttal Tommi Makinen irányításával lendült mozgásba.
Ifj. Fogarasi Attila mindhárom szakaszt megnyerte a Zemplén Rally2 mezőnyében, így magabiztos előnyre tett szert Kocsis Imre és Ruszó Krisztián előtt.
Ifj. Fogarasi Attila és Toloczkó Péter közel került első idei sikeréhez, miután megnyerte a Zemplén Rally első három szakaszát, és ezáltal 34.4 másodperc előnyre tett szert Kocsis Imre és Henszelmann Zsolt előtt.
A harmadik szakaszig Ruszó Krisztián és Geró Gábor állt a második helyen, akkor azonban 20 másodperccel lassabb volt Fogarasi idejénél, így Kocsisnak sikerült megelőznie 8 tizedmásodperccel.
Fekete Gyula a verseny legelején kezdett lassan, most pedig az elvesztett időt próbálja behozni, és 4.8 másodperccel követi Ruszót a negyedik helyen.
Mindez számításaink szerint Kocsis Imre bajnoki címét eredményezné, azonban a Power Stage pontok is igen fontosak lesznek ezúttal is.
A mezőny még egyszer teljesíti a mai szakaszokat.
Zemplén Rally2, állás 3 szakasz után 1 #203 ifj. Fogarasi Attila / Toloczkó Péter Honda Civic Type-R 22:12.9 2 #201 Kocsis Imre / Henszelmann Zsolt Citroen C2 R2 +34.4 3 #209 Ruszó Krisztián / Geró Gábor Lada VFTS +35.2 4 #202 Fekete Gyula / Oláh Róbert Citroen C2 R2 +40.0 5 #214 Györkő József / Bakos István Peugeot 208 R2 +1:09.7 6 #217 Simon György / Simon Tímea Lada 2105 +1:16.5 7 #207 Ruszkai Attila / Bodnár Attila Lada 2101 +1:17.5 8 #204 Strider Zoltán / Apkó András Peugeot 208 R2 +1:21.8 9 #221 Szabó Zoltán / Nagyváradi Roland Lada 2105 +1:34.8 10 #222 Csapó Roland / Csapó Attila Lada VFTS +1:35.5
Nem volt könnyű időmérője a Brazil Nagydíj sprintjére a harmadik rajtkockát megszerző George Russellnek.
George Russell hibájával, pontosabban az amiatt érvénybe lépő piros zászlós megszakítással ért véget a Brazil Nagydíj időmérő edzésének érdemi része, noha az egyre inkább eleredő eső miatt amúgy sem valószínű, hogy az első Q3-as mért körök után bárki javítani tudott volna az idején.
A Mercedes fiatalabbik britje vegyes érzésekkel nyilatkozott a hibája után, hiszen úgy is harmadik lett, hogy a kavicságyban fejezte be a körözést. A 24 esztendős versenyző a 4-es kanyar féktávját rontotta el, majd átszánkázott a bukótéren, hogy aztán a pályára vissza igyekezve elássa a W13-as hátulját a kavicságyban. Mint kiderült, Russell fejtámasza igencsak megszenvedte a kicsúszást.
„Amire most épp gondolok, hogy nagyon fáj a fejem. Eltörtem a fejtámaszt, annyira verődött a fejem össze-vissza. Eléggé kellemetlen élmény volt – utalt a kivehető, a pilóta fejét körülölelő karosszéria-elemre. – Aztán elveszítettem az autó hátulját és elástam a kavicságyban. 360 fokos fordulatot akartam csinálni, de beleraktam a hátulját a kavicsba. Valószínűleg nem ez volt a valaha hozott legbölcsebb döntésem, de mint kiderült, az első körben kellett mindent beleadni.”
Russell hibája így végül sem neki, sem másnak nem került sokba, a csupán a 8. helyen végző Lewis Hamiltont ez azonban nem vigasztalta. A hétszeres világbajnoknak már igencsak csúszós pályán kellett megtennie az egyetlen gyorskörét, ezért csak az intermediate gumikon kiküldött Leclerc-t, illetve a monacói mögé beragadó Pérezt előzte meg.
„Nehéz volt. Nehéz volt látni a körülményeket és az esőcseppeket, annyira sötét volt. Én voltam az utolsó autó a pályán, ezért én kaptam a legtöbb esőt. Valószínűleg a bokszutcában is túlságosan lehűltek a gumik, úgyhogy kicsit sajnálatos ez, de George fantasztikus munkát végzett, és gratulálok Kevinnek is” – utalt a pole pozíciót megszerző Magnussenre, akit egyébként Russell is megdicsért, mondván „erről szól a sport, hogy olykor ehhez hasonló őrült eredmények szülessenek.”
Mads Ostberg vezet a Zemplén Rally első szombati köre után Vincze Ferenc és Csomós Miklós előtt. Velenczei Ádám kiesett, Klausz Kristóf az autót ütötte meg.
Csomós Miklós és Nagy Attila kezdett legjobban a Zemplén Rallyn, megnyerte az első szakaszt 2.5 másodperccel Mads Ostberg és Jonas Johansson előtt, míg Vincze Ferenc és Németh Gergely 3.9 másodperccel volt lassabb.
A második szakaszon már Mads Ostberg állt az élre, kihasználva, hogy Vincze Ferenc autója nincs jól beállítva, Csomós Miklós pedig kétszer is forgott.
Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt már a nyitó gyorsaságin lassú defekt miatt vesztett időt, majd a második pályán már lapos kerékkel ért célba, ezt követően pedig inkább a szervízparkba hajtott.
A harmadik szakaszon Csomós ismét egy legjobb időt autózott Ostberg előtt, míg Vinczének sikerült a pályán maradnia a nehezen irányítható autóval és harmadik időt ért el.
A nap felénél Mads Ostberg 13.3 másodperccel vezet Vincze Ferenc előtt, míg Csomós Miklós hátránya már több mint fél perc.
Klausz Kristóf új navigátorral állt rajthoz, Kertész Krisztiánnal, azonban a második szakaszon fél perccel maradt el a legjobb időtől, majd a harmadikon megütötte az autót és defektet szerzett, a gumit pedig a pályán cserélte ki, így hat percet vesztett.
A negyedik helyen Bodolai László és Deák Attila áll, míg Tóth Tibor és Szabó József az ötödik.
Délután ismét teljesíti a mezőny a mai szakaszokat.
Zemplén Rally1, állás 3 szakasz után 1 #1 Mads Ostberg / Jonas Johansson (NOR / SWE) Citroen C3 Rally2 19:17.0 2 #2 Vincze Ferenc / Németh Gergely Skoda Fabia Rally2 evo +13.3 3 #4 Csomós Miklós / Nagy Attila Skoda Fabia R5 +31.5 4 #9 Bodolai László / Deák Attila Ford Fiesta Rally2 +49.7 5 #7 Tóth Tibor / Szabó József Skoda Fabia Rally2 evo +1:18.4 6 #8 Trencsényi József / Verba Gábor Skoda Fabia Rally2 evo +1:19.0 7 #6 Német Gábor / Adorján Szabolcs Skoda Fabia Rally2 evo +1:36.5 (0:10) 8 #10 Ollé Sándor / Ollé Rebeka Skoda Fabia R5 +1:43.6 9 #25 Galgóczi Norbert / Turia István Mitsubishi Lancer Evo VI (ORC) +2:13.0 10 #16 Hangodi Bendegúz / Bunkoczi László Peugeot 208 Rally4 +2:19.6 11 #48 Bertalan Márton Bálint / Mózes Máté Mitsubishi Lancer Evo IX (ORC) +2:22.1 12 #11 Vida Szabolcs / Petrovszki Dániel Skoda Fabia R5 +2:23.9
A Ferrari sportigazgatója szerint „jó teszt volt” a jövőre nézve az, hogy Charles Leclerc-t nem száraz pályára alkalmas abroncsokon küldték ki a Brazil Nagydíj időmérő edzésének harmadik szakaszára, és tanulni fognak a tapasztalatokból. A baj ezzel csak az, hogy négy, illetve 12 éve is megcsinálták ugyanezt.
Nem először próbálta megmagyarázni a Ferrari az idén, hogy miért hozott első és második ránézésre is teljesen logikátlan stratégiai döntést. A maranellóiaknak ezúttal sikerült intermediate gumikon kiküldeniük Charles Leclerc-t száraz pályára a Brazil Nagydíj időmérő edzésének harmadik szakaszában, miközben a másik kilenc autó egyaránt slick gumikon hajtott ki a bokszból.
Hogy mindezt tetézzék, a kivezető kör végén túl későn hívták be kerékcserére a monacóit, aki így még egy kört megtett, majd mire annak a végén kiállt slick gumikért, márt túl késő volt, hiszen addigra megérkezett az eső (már akkor is az lett volna, ha elsőre kijön, hiszen George Russell kicsúszása és a piros zászlós megszakítás miatt nem lett volna ideje gyorskört megtenni a lágy Pirelliken).
Leclerc már a Q3 kezdete előtt, a bokszutca végén állva gyanút fogott, és megkérdezte a rádióban, hogy „Én vagyok az egyetlen pilóta intereken?”, mire jött a válasz, hogy „igen.” Miután elkezdődött a Q3, és Leclerc kihajtott a bokszból, a 4-es kanyar előtt elengedte Sainz-ot, majd megkérdezte, hogy „Mit akartok, mit tegyek? Akkor is kezdjem el a kört, ha nem jön az eső?”, mire jött a jól megszokott „Mindjárt visszatérek hozzád” felelet, amit mérnöke néhány kanyarral később el is ismételt.
A 10-es kanyar környékén Leclerc közölte, hogy „Egyelőre egyáltalán nem esik”, mire mérnöke azt válaszolta, hogy „úgy hisszük, a 12-es kanyarban már igen”. Erre a monacói már kezdett kissé ingerültté válni, és azt mondta: „Igen, de nem eléggé. Értesítsetek!” A mérnöke válaszában megnyugtatta, hogy nyomja csak neki, és szólni fognak, Leclerc pedig rágyorsított a célegyenesre, a bokszbejárat felé száguldva pedig elkezdte sürgetni a csapatot, hogy végül közvetlenül a bejáratnál a mérnöke – már túl későn – a fülére üvöltse, hogy álljon ki a bokszba. A dühében gesztikuláló pilóta ezt egy „ez szép volt, ez szép volt, most már hagyjátok, hogy nyomjam” üzenettel reagálta le.
Ezután szinte egy teljes körig senki nem szólt semmit, egészen a hármas szektorig, ahol a határon autózó, de így is mindenkinél lassabb, eközben Pérezt feltartó Leclerc megkérdezte, hogy kiálljon-e, mire a mérnöke a bokszba rendelte, hogy feltegyék neki a slick gumikat. A pályára visszatérve Leclerc még információt kért az esőről, majd amikor mondták neki, hogy egyre jobban esik, közölte: „Mindent beleadok, aztán meglátjuk, kockáztatni fogok.” Erre természetesen már nem került sor, hiszen jött a piros zászló. „Ennyi volt, túlságosan esik” – nyugtázta a frusztrált monacói, aki még dühöngött egy sort, miután közölték vele, hogy mindenkinek sikerült mért kört megtennie a slick gumikon. „Szép, gyönyörű, kiba..ottul gyönyörű!”
Előre tudták, hogy az egyik pilótájuk nem lesz boldog
„Esőre számítottunk, ami soha nem érkezett meg. Beszélni fogok a csapattal, és megpróbáljuk megérteni, mit csinálhatunk jobban ilyen körülmények között. Mindenesetre elképesztően csalódáskeltő mindez. A tempónk megvolt. Elfogadtam a döntést, hogy intereken megyünk ki, utána pedig vártam az esőre, ami soha nem jött” – nyilatkozta Leclerc az időmérő után.
Ebben ugyanakkor nincs egészen igaza, hiszen az eső megjött, csak számára túl későn. De akkor miért döntött a Ferrari a köztes esőgumik mellett? Laurent Mekies sportigazgató – aki elismerte, hogy szembementek „az aranyszabállyal”, azaz, hogy mindig a pálya aktuális állapotának megfelelő gumit kell választani – elmondása alapján azért, mert „azonnali heves esőzésre számítottunk.”
Mekies emellett azt is elismerte, hogy azzal, hogy az egyik autójukat intereken, a másikat slickeken küldték ki, eleve elrendeltetett volt, hogy csak egy autóval érhetnek el jó eredményt (végül Sainz is csak ötödik lett). Azt viszont nem érzi úgy a francia szakember, hogy túlságosan mellé lőttek, amit az is mutat, hogy a körüket Kevin Magnussen mögött befejezők már megküzdöttek az esővel.
„Az eső nagyjából egy perccel jött túl későn Charles-nak, míg valószínűleg pont jókor Carlosnak” – jelentette ki Mekies, aki arra már nem tért ki, hogy a magának helyet hagyó, ezért a bokszkijáratig csak guruló Leclerc rendesen feltartotta a csapattársát, aki már ekkor szólt a rádióban, hogy azonnal engedjék őt el. Végül nagyjából fél percet töltött a monacói mögött, ami igencsak jól jött volna neki a mért körében a rohamosan romló körülmények miatt.
„Próbáltunk elsők lenni a sorban, de elég sok időt veszítettünk Charles, majd egy kicsit Kevin mögött. Ez azt jelentette, hogy [Magnussennek] valószínűleg szárazabb pálya állt a rendelkezésére, mint nekünk. Próbáltam nyomni neki, de valószínűleg egy kicsit túlvállaltam. Volt néhány nagy megcsúszásom, ami alighanem a második vagy a harmadik helyembe került. De az első hely me Keviné volt, megérdemli. Nagy rajongója vagyok és boldog vagyok miatta” – nyilatkozta Sainz.
„Jó teszt volt”
Noha dicséretes, hogy a Ferrari az idei számos egyéb nagy melléfogásához hasonlóan most sem kezdett el vádaskodni és nyilvánosan felelősökre mutogatni, alighanem most is átestek a ló túloldalára azzal, hogy úgy csinálnak, mintha semmi probléma nem lenne. Pedig nagyon is van, hiszen rajtuk kívül mindenkinek sikerült a megfelelő gumin kihajtania.
Mekies azt elismerte, hogy tanulniuk kell a történtekből, de ismét úgy csinált, mintha nem az F1 egyik élcsapata lennének, amelynek a stratégiai döntések terén a Red Bull-lal és a Mercedesszel kellene versenyeznie. „Nehéz időmérő volt, nagyon intenzív minden csapatnak. Olyasfajta időmérő, amelyen sok döntést kell meghozni. Némelyek működtek, mások kevésbé. Összességében egy kicsit frusztráló, mert mindkét autónkkal bejutottunk a Q3-ba, utána viszont kemény döntést kellett meghoznunk.”
A sportigazgató ezután hozzátette, hogy „sok-sok jó időmérőnk volt az idén, beleértve az olyanokat, amelyek a maihoz hasonló nehéz körülmények között zajlottak”, és „az ilyen nehéz helyzetekből midig sokat lehet tanulni arról, hogy miként kell helyes döntést hozni.”
A Sky Sportsnak pedig kifejtette, hogy „ez egy jó teszt volt a jövőre nézve”, és hogy „6-8-10 fontos döntést hoztunk meg egy óra alatt, mert a Q1-ben sem tudtuk, hogy intermediate gumikkal menjünk-e vissza a pályára, és vártunk, amíg nem láttuk Gasly kiváló köridejeit. Mindig van mit tanulni, a Q3-ban hozott döntés pedig igazán határeset volt.”
Évek óta tanulnak, csak nem jutnak előre
Amellett, hogy a Ferrari a sokadik melléfogást követi el az idén, a múltban is volt példa rá, hogy nem sikerült a megfelelő gumin kiküldeniük a versenyzőjüket. A 2018-as Japán Nagydíj időmérőjének záró perceiben Kimi Räikkönent és Sebastian Vettelt is intermediate abroncsokon engedték ki a száraz pályára, majd mire feltették nekik a slick gumikat, megjött az eső, és már azokon sem tudtak javítani. Räikkönen bukta a kevesebbet, miután ő 4. lett, Vettel viszont csak a 9. időt érte el.
Maurizio Arrivabene, a Scuderia akkori csapatfőnöke pedig nem volt annyira higgadt, mint Mekies, és közölte, hogy „nagyon mérges vagyok”, és „ami ma történt, az elfogadhatatlan.” „Nem először fordulnak elő ilyen hibák, és bár nem akarok ujjal mutogatni senkire, nagyon csalódott vagyok” – nyilatkozta a néhány hónappal később menesztett olasz.
Räikkönennek felteszik az esőgumikat a 2009-es Maláj Nagydíjon Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
És mennyire igaza volt abban, hogy nem először történt ilyesmi. Hiszen a Ferrari 2009-ben, a Maláj Nagydíjon Räikkönennel is eljátszotta ugyanezt, amikor az ötödik helyre felzárkózó Jégembernek a 19. körben feltették a teljes esőgumikat (!), és úgy küldték vissza a száraz (!) pályára. A rengeteg időt veszítő Räikkönen kénytelen volt a száraz aszfalton hihetetlen mértékben kopó abroncsokon három kört csúszkálni, mire megjött az eső, csakhogy addigra már elkoptatta a gumijait… A Ferrari pedig tetézte még a dolgot azzal, hogy amikor másodszor is a bokszba hívták a finnt, intermediate gumikat adtak neki, miközben az ömlő esőben a többiek már a teljes esőgumikat preferálták.
A versenyt végül félbeszakították, és már nem is indították újra, így csak a pontok felét osztották ki. A 14. helyen záró finn persze semmilyen pontot sem kapott.