back to top
2025. december 23. 23:44
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1156

    Hihetetlen, egy órával később értek a tüzoltók Sordo autójához!

    0

    A Japán Rally első napjának legdrámaibb pillanatait Dani Sordo okozta, akinek autója a pénteki első szakaszon gyulladt ki. Az esetnél személyi sérülés nem történt, de az autó porig égett. 

    Nagyjából 16.1 kilométerig jutott csak Dani Sordo a pénteki nyitó szakaszon, azonban a cél előtt mintegy hét kilométerrel kénytelen volt megállni, miután a Hyundai i20 N Rally1 kigyulladt. A spanyol versenyző és navigátora, Cándido Carrera megpróbálta eloltani a tüzet, azonban még az időközben oda érő Gus Greensmith tűzoltókészüléke is kevés volt a tűz eloltásához. 

    Sordo a Dirtfish kamerája előtt magyarázta el, hogy mi is történt. 

    “Már reggel jeleztem a csapatnak, hogy üzemanyag szaghoz hasonló bűzt érzek az autóban – magyarázta a spanyol versenyző. – Csütörtökön már érzékeltünk füstöt az autóban, de nem tudtuk az okát. Most a szakaszon is érzékeltük a füstöt, valamint benzinhez hasonló szagot. Később erősödött ez a szag, majd hátulról megláttuk az első lángnyelveket. Amikor azonnal megálltunk már előlről is füstölt az autó, egyértelművé vált, hogy a tűz gyorsan terjed. Ezt követően még behúztuk a kéziféket, majd nekiálltunk oltani a tűzet. Gus Greensmith megérkezése után elkértem a tűzoltókészülékét, de már nem tudtunk semmit sem tenni. Azt hiszem, hogy az akkumulátor környékén keletkezett a tűz. Nagyon sajnálom a csapatot az autó elvesztése miatt, de nem tudtuk megakadályozni a porigégést.” 

    Sordo korábban még nem találkozott olyan tűzzel, mely az autójában keletkezik. 

    “Soha nem gondoltam volna, hogy egy autó képes alattam teljesen kigyulladni. Amikor érzékeltük hátul a fütöt a teljes kigyulladás előtt, megpróbáltam a csomagtartót felnyitni, de már lehetetlen volt a hatalmas hő miatt. Ezután csak a telefonomat tudtam kivenni, majd már égett is az autó. Nem tudtunk mit tenni.” 

    Az interjú végén megérkeztek a japán tűzoltók is, mintegy órával a kigyulladás után, azonban akkorra már a helyi kisebb tűzoltóegységek eloltották a jármű maradványait. Abba már ne is gondoljunk bele, hogy mi történt volna, ha a tűz miatt kigyullad a környező növényzet, vagy a tűz esetleg az alagútban keletkezik.

    „A versenyzők jól vannak, ez a lényeg – mondta Julien Moncet, a Hyundai Motorsport csapatigazgató-helyettese a WRC+ adásában. – Ilyen dolgot senkisem szeretne látni, hatalmas dráma és hatalmas csalódás. Jelenleg nincs ötletünk, hogy mi okozhatta a tüzet és valószínűleg ez már nem is derül ki, mert semmi nem maradt az autóból. Talán az autó jobb hátsó felében keletkezhetett a tűz, de az is lehet, hogy teljesen máshol. Megpróbáljuk kitalálni, hogy mi okozta a tüzet, de nem vagyok benne biztos, hogy kitaláljuk.”

    Apja után Mick Schumacher is a Mercedeshez igazolhat?

    0

    Német sajtóhírek szerint jó esély van rá, hogy amennyiben nem tartja meg őt a Haas jövőre, Mick Schumacher csatlakozik a Mercedes istállóhoz.

    A közösségi médiában a Brazil Nagydíj előtt elterjedt, hogy a Haas a verseny csütörtöki sajtónapján fogja bejelenteni jövő évi pilótafelállását, azaz ekkor dől el, hogy Mick Schumacher megtarthatja-e az ülését, vagy lecserélik őt Nico Hülkenbergre. A bejelentéssel kapcsolatos pletykák azonban nem bizonyultak igaznak, Günther Steiner csapatfőnök Interlagosban pedig kijelentette, hogy legkorábban a jövő héten, az Abu-dzabi Nagydíj előtt hoznak döntést, hogy a versenyt követő gumiteszten már a jövő évi kettősük vehessen részt.

    Ez az jelenti, hogy Mick Schumacher adott esetben a szezonzáró előtt tudhatja meg, hogy jövőre nem lesz helye a mezőnyben, ami abból a szempontból nem túl rózsás helyzet, hogy viszonylag későn kell új lehetőségek után néznie. Az Auto Motor und Sport információi szerint az ugyanakkor biztos, hogy akárcsak a McLarentől távozó Daniel Ricciardo, így vagy úgy, de Schumacher is a Forma-1-ben fog maradni.

    Élcsapatban folytathatja Ricciardo – Hamiltonhoz vagy Verstappenhez csatlakozhat

    A német szaklap leírja, hogy számára kedvezőtlen döntés esetén Schumachernek a tartalékpilótai szerepkör lenne ideális, és már egyeztetések is zajlottak ez ügyben. És itt jön a képbe az ausztrál, akinek döntése nagyban befolyásolhatja a Haas versenyzőjének jövőjét. Ricciardo ugyanis a Red Bullnál és a Mercedesnél is esélyes a tartalék szerepére, és ha volt csapatát választja – amelynél egyébként nagyobb esélye lenne 2024-ben versenyzői üléshez jutni, és leváltani a szerződéssel 2023 végéig rendelkező Sergio Pérezt –, akkor Schumacher előtt megnyílik az út a Mercedeshez.

    Mivel a csillagos márka hosszú távú szerződést kötött George Russell-lel, Lewis Hamilton pedig már többször kijelentette, hogy szerződést akar hosszabbítani, Ricciardo pedig azt, hogy „a döntésemben szerepet játszanak a 2024-es kilátások”, egyre valószínűtlenebbnek tűnik, hogy az ausztrál a Mercedeshez menjen. Az AMuS pedig úgy tudja, hogy ebben az esetben Mick Schumacher a Mercedes első számú jelöltje. A 23 esztendős pilótának jó tanulási lehetőséget kínálna a tavalyi konstruktőri világbajnoknál dolgozni, ráadásul versenyezni is lehetne esélye, hiszen vélhetően a Mercedes mellett a Williams és a McLaren tartalékja is lenne, mivel a Mercedes-motoros csapatok közül jelenleg csak az Aston Martin rendelkezik saját tartalékpilótákkal.

    A Mercedes és a Schumacher-család kapcsolata 32 évvel ezelőtt kezdődött, hiszen Michael Schumacher már F1-es debütálása előtt a német gyártó támogatottja volt, és velük versenyzett a sportautó-világbajnokságban

    A német szaklap ráadásul azt is hozzátette, hogy az Alpine-t is érdekelné Schumacher, akit a jövőre is a Forma-2-ben versenyző juniorja, Jack Doohan mellé igazolna, hogy legyen egy minden versenyen rendelkezésre álló tartalékja, illetve az ausztrál mellett egy olyan pilótája, aki nagyobb F1-es tapasztalatával segíteni tud a szimulátoros munkában.

    Schumacher hiszi, hogy toppilóta lehet belőle

    Noha a jövője felett továbbra is óriási kérdőjel lebeg, és állítása szerint ő maga sem tudja, hogy maradhat-e vagy sem, Mick Schumacher továbbra is nyugodtan szemléli a történéseket, és bár Bernie Ecclestone azt tanácsolta neki, nem tervez szakítani a Forma-1-gyel, és új sorozat után nézni. „Nehéz elfelejtenem a Forma-1-et, mert imádom ezt a sportot, úgyhogy nem is teszek ilyet” – idézi őt a Motorlat.

    Az őt ért kritikákról úgy véli: „Mindenkinek mindennel kapcsolatban van véleménye, ilyen az élet. Én a számomra fontos emberek véleményére és megjegyzéseire koncentrálok. A családomnak, és néhány olyan kulcsfontosságú embernek a véleménye számít nekem, mint amilyen Sebastian [Vettel].”

    „Azért vagyok itt, mert imádom ezt a sportot, és nem azért, hogy bárkinek is bizonyítsam, hogy mire vagyok képes vagy mire nem, mert biztos vagyok benne, hogy mindenki tisztában van a képességeimmel. Bízom benne, hogy ha folytatom, amit tudok, jó dolgok fognak történni – jelentette ki, majd kitért arra, mennyire lehet kulcsfontosságú a Brazil Nagydíjon mutatott teljesítménye a jövője szempontjából. – Nem hiszem, hogy ez jelentős mértékben változtatni fog bármin, de egyértelmű, hogy jó eredményre törekszünk, az autónk látszólag jól működik itt, úgyhogy jó hétvégénk lesz.”

    Mick Schumacher, Günther Steiner, Haas, Brazil Nagydíj
    Steiner és Schumacher Interlagosban Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas

    Állítása szerint a jövője körüli bizonytalanság nincs rá hatással az autóban, mert „azt csinálom, amit szeretek, úgyhogy elég könnyű félretenni ezt, és a versenyzésre koncentrálni”, ami pedig az önbizalmát illeti, az is rendben van.

    „Senki sem lesz két év alatt komplett Forma-1-es pilóta, sokat kell tanulni, és én akarok is tanulni. Biztos vagyok benne, hogy amint mindent össze tudok rakni, ahogyan azt a junior kategóriákban is megmutattam, toppilóta leszek az F1-ben” – jelentette ki.

    Japán Rally: Evans vezet a drámai első nap után 

    0

    Elfyn Evans zárta élen a Japán Rally első napját, miután délután gyorsabb tudott lenni Thierry Neuville-nél. A csak toyotás szakaszgyőzelmeket, és komoly baleseteket hozó nap végén Kalle Rovanpera áll a harmadik helyen. 

    Igazán drámaira sikerült a Japán Rally első napja, melynek délelőttjén Dani Sordo kigyulladó és porig égő autója, valamint Craig Breen és Kajetan Kajetanowicz balesete okozta a legnagyobb drámát, de Sébastien Ogier is komoly hátrányt szedett össze egy defekt miatt. 

    Délután az Isegami’s Tunnel szakaszt lerövidítették a szervezők, hogy Dani Sordo autójának hamuján, valamint a hírhedt alagúton, aminek kijáratán komoly por alakult ki délelőtt, ne versenytempóban kelljen a versenyzőknek átmenni. A szakasz így kilenc kilométerrel, 14.33 km-re rövidült, a cél pedig az alagút bejáratánál volt. 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    A rövidített szakaszt Elfyn Evans teljesítette leggyorsabban, majd a második szakaszt Kalle Rovanpera húzta be. 

    A nap második szakasza, melyet csak délután teljesített a mezőny, valamint a harmadik pálya, melyen délelőtt volt csak verseny, már egy klasszikus, tempós, élvezetes aszfaltos pálya volt, ellentétben az Isegami alagút útszakaszával, mely rendkívül technikás és szűk volt. 

    A nap gyorsasági szakaszain végül csak toyotás versenyző tudott legjobb időt autózni, így az sem meglepetés, hogy Elfyn Evans zárta élen a nyitó napot, előnye azonban csupán 3 másodperc Thierry Neuville előtt. 

    A harmadik helyen Kalle Rovanpera áll 5.1 másodperc hátránnyal, aki bár két szakaszt is nyert a négy megtartottból, azonban az Isegami szakaszon nagyon alulkormányozott volt autója délután, és emiatt időt vesztett. 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    Ott Tanak a délelőtti első szakaszon az alagútban kialakult porral, majd a harmadik szakaszon váltóhibával küzdött, így a negyedik helyen várhatja a folytatást a helyi hős, Takamoto Katsuta előtt. 

    Breen kiesése után csak Gus Greensmith maradt versenyben az M-Sport csapatából pénteken, aki a nap utolsó szakaszára rossz itinert írt, ezért közel fél percet vesztett, míg délelőtt a kormányösszekötő sérülése miatt vesztett időt. 

    A WRC2-ben már csak Emil Lindholm előzheti mag a bajnoki pontversenyben vezető Andreas Mikkelsent, miután Kajetan Kajetanowicz a nap első szakaszán balesetet szenvedett. Mikkelsen finn csapattársa pedig egészen a pénteki utolsó szakaszig vezetett a kategóriában, akkor azonban kissé óvatosabban ment, így Sami Pajari vette át a vezetést 5.3 másodperccel Teemu Suninen és 8.4 másodperccel Lindholm előtt. 

    Szombaton hét szakaszt kell a mezőnynek teljesíteni, míg vasárnap már csak ötöt, akkorra azonban komoly mennyiségű esőt jósolnak. 

    Japán Rally, állás 6 szakasz után 
    1 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 57:18.8
    2 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +3.0
    3 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +5.1
    4 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +13.9
    5 #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +20.6
    6 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +2:00.4
    7 #23 Sami Pajari / Enni Malkönen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +2:21.8
    8 #22 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 +2:27.1
    9 #21 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +2:30.2
    10 #1 Sébastien Ogier / Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +2:49.8
    11 #24 Grégoire Munster / Louis Louka (LUX / BEL) Hyundai i20 N Rally2 +2:59.1
    12 #27 Fabrizio Zaldivar / Marcelo Der Ohannesian (PRY / ARG) Hyundai i20 N Rally2 +3:05.9
    13 #29 Heikki Kovalainen / Sae Kitagawa (FIN / JPN) Skoda Fabia R5 +3:18.7
    14 #25 Bruno Bulacia / Gabriel Morales (BOL / BRA) Skoda Fabia R5 +3:33.0
    15 #26 Sean Johnston / Alexander Kihurani (USA) Citroen C3 Rally2 +3:38.6 

    További eredmények 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    Időterv (magyar idő szerint) 
    2022 november 10., csütörtök 
    01:01 SH Kuragaike Park Reverse 2.80 km Neuville 2:04.6
    09:38 SS1 Kuragaike Park 2.75 km Ogier 2:07.0 / 1. OGIER, 2. Breen / 3. Tanak 

    23:02 SS2 Isegami’s Tunnel 1 23.29 km Rovanpera 17:44.6 / 1. ROVANPERA, 2. Neuville, 3. Evans 

    2022 november 11., péntek 
    00:00 SS3 Inabu Dam 1 19.38 km TÖRÖLVE 
    00:58 SS4 Shitara Town R 1 22.44 km Evans 14:23.3 / 1. NEUVILLE/EVANS 3. Rovanpera
    05:31 SS5 Isegami’s Tunnel 2 14.33 km Evans 10:38.0 / 1. EVANS, 2. Neuville, 3. Rovanpera
    06:29 SS6 Inabu Dam 2 19.38 km Rovanpera 12:18.9 / 1. EVANS, 2. Neuville, 3. Rovanpera
    07:27 SS7 Shitara Town R 2 22.44 km TÖRÖLVE 

    23:07 SS8 Nukata Forest 1 20.56 km 

    2022 november 12., szombat
    00:08 SS9 Lake Mikawako 1 14.74 km
    01:03 SS10 Shinshiro City 7.08 km
    04:37 SS11 Nukata Forest 2 20.56 km
    05:38 SS12 Lake Mikawako 2 14.74 km
    07:36 SS13 Okazaki City SSS 1 1.40 km
    07:49 SS14 Okazaki City SSS 2 1.40 km 

    2022 november 13., vasárnap
    00:08 SS15 Asahi Kougen 1 7.52 km
    01:12 SS16 Ena City 1 21.59 km
    02:10 SS17 Nenoue Plateau 11.60 km
    03:48 SS18 Ena City 2 21.59 km
    06:18 SS19 Asahi Kougen 2 (Power Stage) 7.52 km 

    Érseki áldással indul a Dakar Rallyra a Qualisport Racing

    0

    Dr. Bábel Balázs, a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye érseke áldással indította útnak a Qualisport Racing kamionos alakulatának járműveit és legénységét, akik a 2023-as Dakar Rallyn vesznek majd részt.

    Különleges eseménynek adott otthont csütörtökön a kalocsai Szentháromság tér, ahol a Qualisport Racing szerviz- és versenykamionja, valamint teljes személyzete felvonult a különítmény vendégeinek kíséretében. A csapat 2007 óta íródó fennállásának eddigi legnagyobb kihívására, a Dakar Rallyra készül: mielőtt útnak indítanák a járműveket Szaúd-Arábia felé, dr. Bábel Balázs, a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye érsekének áldását kérték.

    „Az elmúlt tizenöt évben versenykilométerek tízezreit teljesítettük a világ különböző sivatagaiban, a klasszikus afrikai Dakar-útvonalon rendezett Africa Race-en két alkalommal meg is nyertük a kamionos kategóriát, más futamokon is megjártuk a dobogót. Elérkezettnek láttuk az időt, hogy most először a Dakar Rallyn is próbára tegyük magunkat. Az elmúlt éveket az új, Scania Qualisport Hyena névre keresztelt kamionunk építésével és fejlesztésével töltöttük. Korábban is kaptunk áldást egy-egy nagyobb verseny előtt és éreztük is az isteni gondviselést. Hálásak vagyunk érsek atyának, hogy tudott időt szakítani ránk és így lelkileg is megerősödve vághatunk neki életünk legnagyobb kihívásának” – mondta a Qualisport Racing versenyzője, Kovács Miklós, akinek két állandó társa Czeglédi Péter navigátor és Ács László fedélzeti szerelő.

    Kovács Miklós
    foto: Sulyok István/TRP Hungary

    Dr. Bábel Balázs érsek felidézte, hogy Szent Kristóf az utazók, a közlekedők védőszentje, így a közbejárását kérve adta az áldást a Qualisport Racing járműveire és legénységére. A szertartás után az érsek az általa személyesen ismert Szent II. János Pál pápát ábrázoló érem-kulcstartót adományozott Kovács Miklósnak, kötetlen beszélgetést folytatott a csapat tagjaival, majd szerencsés utat, versenyzést és hazatérést kívánt az alakulatnak.

    Az érseki áldást követően Kalocsa városának polgármestere, dr. Filvig Géza egy kalocsai motívumokkal díszített, Kriptáné Halász Zsuzsanna iparművész által kézzel készített szalagot adományozott Kovács Miklósnak. A városvezető megfogalmazta jókívánságait, az ajándékkal kapcsolatban pedig elmondta: reményei szerint a szalagot a kamionra feltűzve Kalocsa jó híre eljut a távoli Szaúd-Arábiába is.

    Kovács Miklós
    foto: Sulyok István/TRP Hungary

    A 2023-as Dakar Rally adminisztratív- és technikai ellenőrzéseit a hónap végén tartják Dél-Franciaországban. A résztvevők járművei hajóval jutnak el Szaúd-Arábiába, míg a csapat tagjai közvetlenül karácsony után kelnek útra. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) égisze alatt idén életre hívott tereprali-világbajnokság csúcseseménye december 31-én rajtol, majd 14 szelektív szakasz után január 15-én zárul majd Dammam városában.

    A Rallycafe mindenről beszámol

    „A TRP Hungary eredeti neve, a Truck Race Promotion arra utal, hogy a kamionsportban a kezdetek óta jelen vagyunk: 2015-ben volt az első rendezvényünk a Hungaroringen, amikor 25 év után visszahoztuk Magyarországra a Kamion Európa-bajnokság futamát. Azóta is nagyon szeretjük ezt a közeget. Rendezvény üzletágunk, a TRP Events révén érdekeltek vagyunk a gyorsasági kamionsportban, ahol számos magyar siker született az elmúlt években Kiss Norbert, valamint korábban az OXXO Racing Team, most pedig már a Révész Racing kapcsán. Adódott egy lehetőség, hogy a rendezvényszervezés mellett a TRP Media üzletágunkkal is csatlakozhatunk egy másik nagyszerű kamionos projekthez: Kovács Miklós a Qualisport révén élete álmát valósítja meg a Dakar Rallyn” – mondta Őry Tamás a TRP Hungary ügyvezetője.

    foto: Sulyok István/TRP Hungary

    „A TRP Mediához tartozó Rallycafe.hu az online médiapiacon az autósporttal foglalkozó kiadványok között piacvezető hírportál lett. Itt főként az offroad autósportokra fókuszálunk, például a rallyra, a rallycrossra vagy a tereprallyra, és ebben a kategóriában a kamionsport különleges színfolt. A Dakar Rallykon látványos verseny zajlik, és úgy gondoltuk, hogy ez illeszkedik a cégcsoportunkhoz. Örömmel álltunk be Miki projektje mögé, támogatjuk a Qualisport 2023-as Dakar-részvételét, és bízunk benne, hogy a Rallycafe.hu-n minél több érdeklődőnek megmutathatjuk a tereprally varázsát.

    Kovács Miklós
    foto: Sulyok István/TRP Hungary

    A bajnoki címért csap össze ifj. Érdi és Wirtmann

    0

    A Zemplén Rallyn dől el szinte valamennyi bajnoki cím az Országos Historic Rallybajnokságban. Abszolútban ifj. Érdi Tibor és Wirtmann Ferenc küzd meg az elsőségért, az esélyesek Érdiék, de a verseny végén lehet csak bajnokot avatni.

    „Elég egyértelmű pályaviszonyok vannak, most nem olyan kétes, mint amilyen pár Zemplén Rally volt korábban. Másoktól is hallottam, hogy meglepő az, hogy nincs túl sok falevél az utakon, nem túl nyálkás-csúszós, hanem relatív száraz körülmények vannak. Persze most nagyon szép a táj, öröm ilyen környezetben versenyezni. Egy pályát megfordítottak, az egy kicsit újdonság, de túl sok meglepetés nincs a gyorsaságikban” – mondta ifj. Érdi Tibor a pályabejárás után.

    historic Eb
    Fotó: Montovay Tibor // Érdi Rallye Team

    A duó a szezon közepén csatlakozott a magyar bajnoksághoz, majd amikor látták, hogy a technikai gondok miatt az Eb címért nem tudnak harcolni, viszont a hazai bajnokságban nagyon jól megy a szekér – illetve az öreg Sierra Cosworth – akkor döntöttek úgy, hogy harcba szállnak a magyar ob értékelésben is.

    „A célba érés a legfontosabb. Persze a dobogó tetejét célozzuk meg, de a hangsúly a biztos célba érésen van. Akkora a technikai különbség a mi javunkra, hogy azt hiszem túlzottan nem kell sietnünk. A kategóriában Tóth-Gili Tamás az ellenfelünk, abszolútban pedig Wirtmann Ferenc a versenytárs, de mindkettejük autójánál jobb a mi technikánk. Igaz eléggé nyűgös technika, ez pedig egy rally, ahol bármikor bármi előfordulhat, ezért az utolsó pillanatig koncentrálni fogunk” – latolgatta az esélyeket Érdi Tibor, és Wirtmann Ferenc is egyetért vele.

    „Abszolútban és D csoportban is másodikok vagyunk, D3-ban pedig vezetjük a bajnokságot” – mondta Wirtmann. „Abszolútban ifj. Érdi Tibivel szemben nincs esélyünk, ezért alapvetően a D csoport és a D3-as kategória bajnoki címéért fogunk versenyezni. Ahhoz képest, hogy év közben volt egy műszaki hiba miatti kiesésünk, egy versenyt pedig betegség miatt kellett kihagynom, már az is nagy dolog, hogy egyáltalán esélyesek vagyunk a bajnoki címre.”

    Fotó: Wirtmann Ferenc

    A historic mezőnyben a versenyzők legnagyobb ellenfele a saját technikájuk, nem véletlenül idézte fel korábbi interjúnkban Érdi Tibor a historicosok jelmondatát:

    „Új nap, új problémák”

    Wirtmannék Escortja rendben van, és úgy tűnik eső sem nehezíti majd a versenyüket.

    „Az autó rendben lesz. Az Ózd Rally óta nem vettük elő. Benító főmérnök úr tegnap érkezett, ma kezdjük el szétszedni az Escortot. Csak egy gyors revízióra van szükség, olajcsere és kész is lesz. Száraz időben sem egyszerűek a zempléni pályák, de ha esik, akkor nagyon sok sár kerülhet az utakra, ami az Escort legnagyobb ellensége. Magas fordulaton dolgozik a motorunk, ami miatt pörgetni kell, a gumik átmérője kicsi, szélesek, hogy meglegyen a tapadási felületük, emiatt a sárban könnyen kipörögnek a kerekek” – mondta Wirtmann.

    Wirtmann Ferenc
    foto: Wirtmann Ferenc

    Érdiék összkerekes Fordjának kisebb gondot okozna az eső, de ahogy a pályabejárás után mondta, erre most kisebb az esély, így minden bizonnyal száraz pályákon küzdenek majd meg egymással. Rendhagyó módon az autó is időben elkészült, a csapat idei évében még nem fordult elő, hogy két nappal indulás előtt tréleren állt a kék Ford.

    „Szerdán tréleren volt az autó, ilyen pedig nem volt még ebben a szezonban. Mindig az indulás előtti napon készültünk el vele. Megsimogattuk lemostuk kívül, belül, alul, felül és próbáltunk a lelkére hatni, hogy menjünk egy jót együtt a szezonzárón.”

    Érdi Tibor
    foto: Érdi Rallye Team

    Akár így, akár úgy alakul a bajnokság végeredménye, Érdiék mindenképp a verseny helyszínén töltik a vasárnapot, méghozzá együtt az idei segítőkkel.

    „Itt lesz mindenki a családból és a csapatból, sőt egy nappal tovább maradunk. Vasárnap este vagy együtt örülünk, vagy együtt búslakodunk” – mondta ifj. Érdi Tibor, és természetesen a szurkolókról sem feledkezett meg.

    „Megvárnak minket a versenyen, ismerik már az autónkat, tudják, hogy erős a Sierra és látványosan is lehet vele autózni. Mi pedig megpróbáljuk ezt meghálálni. Most is úgy tervezem, hogy Mádon, amit jól ismerünk, azokon a helyeken ahol sokan lesznek, próbálunk minél látványosabban autózni. Ezzel is szeretnénk megköszönni a szurkolást, és persze örülünk, ha minél többen megnéznek minket a szervizparkban is.”

    Érdi Tibor
    foto: Érdi Rallye Team

    Csupán 7 versenyző teljesítette a délelőttöt 

    0

    Komoly kihívás elé állította a versenyzőket a Japán Rally péntek délelőtti programja, melyet csupán hét versenyző tudott teljesíteni. Dani Sordo autója porig égett, Craig Breen balesetet szenvedett. 

    A Japán Rally programjában három szakasz szerepelt pénteken, melyeket kétszer kell teljesíteni. A pályák rendkívül technikásak és sok helyen csak egy autó szélesek voltak. 

    Rögtön az első, Isegami’s Tunnel szakaszon izgalmakra lehetett számítani, hiszen az útvonal a kísértet járta alagúton keresztül vezetett. 

    Az izgalom valóban nem is maradt el, bár erről sokan lemondtak volna, különösen Dani Sordo és a Hyundai Motorsport. A spanyol versenyző autójában ugyanis kigyulladt az akkumulátor, és amikor Sordo érzékelte a probléma súlyosságát azonnal félre is állt, azonban helyhiány miatt ezt csak az úton tudta megtenni. Gus Greensmith érkezett elsőként Dani Sordohoz, akitől a Hyundai versenyzője megpróbált segítséget kérni a közben kigyulladt autó oltásához, de a versenyautókban található tűzoltó készülék kevésnek bizonyult, és a Hyundai i20 N Rally1 teljesen porig égett. Személyi sérülés nem történt a tűznél, mely miatt etap lett a szakasz. 

    Dráma azonban már Sordo esete előtt is történt, bár korántsem ekkora, mint a spanyol versenyzőé. 

    Az Isegami alagútban már Kalle Rovanpera áthaladása után hatalmas por keletkezett a kijáraton, ezért a többieknek komolyan lassítaniuk kellett és csak a szerencsében bízhattak, hogy nem ütköznek az alagút falának. Itt végül nem történt baleset. 

    Rovanpera autójában a szakasz végére komoly füst keletkezett, de a világbajnok nem tudta megmondani az okát, később pedig folytatni is tudta a versenyt. 

    Sébastien Ogier még az Isegami alagút előtt defektet szerzett, amit meg is állt kicserélni, így Craig Breen megelőzte őt a szakaszon. 

    A 23.29 km-es szakasz megállítása előtt már elrajtolt Kajetan Kajetanowicz is, aki végül  nem tudott célba érni, miután balesetet szenvedett. A WRC2 bajnoki címéért harcoló versenyző a Skoda bal felének hátulját törte össze, személyi sérülés itt sem történt. 

    A szakaszon végül Rovanpera volt a leggyorsabb 1.8 másodperccel megelőzve Thierry Neuville-t és 5.5 másodperccel Elfyn Evanst. 

    A nap második szakaszát törölni kellett, mivel Dani Sordo tűzesete miatt szétszakadt a mezőny, azonban a harmadik szakaszon is csupán hét autó tudott célba érni. 

    A 22.44 km-es pályáról jórészt csak az utolsó pár kilométert tudta közvetíteni a WRC+ stábja, vélhetően a hegyek árnyékolása miatt. 

    Így azt sem lehetett látni, amikor Craig Breen balesetet szenvedett 9 kilométer után. Az ír M-Sport versenyző a baleset során komolyan megrongált egy szalagkorlátot is, azonban a versenyzők itt sem sérültek meg. A versenyt a baleset miatt megállították. 

    A szakaszon Elfyn Evans volt a leggyorsabb a hét célba érő közül, Sébastien Ogier 4.3, míg Thierry Neuville 4.6 másodperccel volt lassabb. 

    Gus Greensmith autójában eltört a kormányösszekötő, ami miatt 1 percet vesztett a fordos versenyző. 

    A délelőtti program után Thierry Neuville és Elfyn Evans holtversenyben vezeti a versenyt, míg Kalle Rovanpera 7 tizedmásodperc hátránnyal a harmadik. 

    Sébastien Ogier a defekt után 2:41.5 perc hátrányból folytathatja. 

    A szakasz(oka)t nem versenytempóban teljesítő versenyzők megállapított időt kaptak.

    Sordo és Breen balesete miatt változott a délutáni program is, az első pályát lerövidítették addig, ahol a spanyol versenyző megállt, hogy ne kelljen a hamuval teli részen átmenniük a versenyzőknek. A nap második szakaszát hacsak nem történik valami ismét az első szakaszon, akkor teljes egészében megrendezik, azonban a harmadik szakaszt törölték, mivel Craig Breen balesete után a szalagkorlát megsérült. 

    Japán Rally, állás 4 szakasz után 
    1 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 34:21.6
    2 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +0.0
    3 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +0.7
    4 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +9.1
    5 #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +15.1
    6 #21 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +1:10.3
    7 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +1:16.2
    8 #23 Sami Pajari / Enni Malkönen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +1:16.4
    9 #22 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 +1:21.9
    10 #24 Grégoire Munster / Louis Louka (LUX / BEL) Hyundai i20 N Rally2 +1:41.9
    11 #29 Heikki Kovalainen / Sae Kitagawa (FIN / JPN) Skoda Fabia R5 +1:43.2
    12 #26 Sean Johnston / Alexander Kihurani (USA) Citroen C3 Rally2 +1:43.4
    #1 Sébastien Ogier / Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +2:41.5

     További eredmények

    Időterv (magyar idő szerint) 
    2022 november 10., csütörtök 
    01:01 SH Kuragaike Park Reverse 2.80 km Neuville 2:04.6
    09:38 SS1 Kuragaike Park 2.75 km Ogier 2:07.0 / 1. OGIER, 2. Breen / 3. Tanak 

    23:02 SS2 Isegami’s Tunnel 1 23.29 km Rovanpera 17:44.6 / 1. ROVANPERA, 2. Neuville, 3. Evans 

    2022 november 11., péntek 
    00:00 SS3 Inabu Dam 1 19.38 km TÖRÖLVE 
    00:58 SS4 Shitara Town R 1 22.44 km Evans 14:23.3 / 1. NEUVILLE/EVANS 3. Rovanpera
    05:31 SS5 Isegami’s Tunnel 2 14.33 km
    06:29 SS6 Inabu Dam 2 19.38 km
    07:27 SS7 Shitara Town R 2 22.44 km TÖRÖLVE 

    23:07 SS8 Nukata Forest 1 20.56 km 

    2022 november 12., szombat
    00:08 SS9 Lake Mikawako 1 14.74 km
    01:03 SS10 Shinshiro City 7.08 km
    04:37 SS11 Nukata Forest 2 20.56 km
    05:38 SS12 Lake Mikawako 2 14.74 km
    07:36 SS13 Okazaki City SSS 1 1.40 km
    07:49 SS14 Okazaki City SSS 2 1.40 km 

    2022 november 13., vasárnap
    00:08 SS15 Asahi Kougen 1 7.52 km
    01:12 SS16 Ena City 1 21.59 km
    02:10 SS17 Nenoue Plateau 11.60 km
    03:48 SS18 Ena City 2 21.59 km
    06:18 SS19 Asahi Kougen 2 (Power Stage) 7.52 km 

    Libabőr: V10-es motort „kapott” az idei Ferrari (videó)

    0

    Sokan a mai napig visszasírják az üvöltő V10-es motorokat a Forma-1-ben. Most megmutatjuk, milyen lenne egy idei F1-es autó, ha manapság is a legutóbb 2005-ben használt, elképesztően hangos erőforrások lennének szolgálatban.

    Valószínűleg igencsak kevés olyan, a Forma-1-et 2014 előtt is követő motorsport-rajongót találni manapság, aki nem vágna rá azonnal egy „igen”-t arra a kérdésre, hogy örülne-e neki, ha a jelenleg használatban levő turbó-hibridek helyett visszahoznák az F1-be a V10-es/V12-es, de minimum a V8-as motorokat.

    Noha ezek az erőforrások fülsüketítően hangosak voltak, mégis olyan vonzerőt kölcsönöztek a sportágnak, amit azóta sem sikerült pótolni. Ezért van az, hogy nemcsak a szurkolók, hanem maguk a versenyzők is visszasírják őket, és minden alkalommal gyermeki lelkesedés jelenik meg az arcukon, amikor hallanak, netán vezethetnek egy “hangos” F1-es autót.

    Persze eközben a legtöbbünk mostanra hozzászokott a V6-os hibridekhez – amelyek egyébként már jóval hangosabbak a 2014-ben megjelent elődeiknél –, és csak nosztalgiával figyeli mondjuk a 2006 előtt szolgálatban levő V10-eseket, amelyeket legfeljebb különböző bemutatók, történelmi versenyek vagy pályanapok során látni.

    Egy YouTube-felhasználó azonban nemcsak eljátszott azzal gondolattal, hogy milyen lenne, ha a mai autókat V10-es motor hajtaná, hanem fogta, és V10-es F1-es motorhanggal helyettesítette a Charles Leclerc idei autójában dolgozó erőforrás hangját a monacói pilótáról a Pirelli szezon eleji imolai gumitesztjéről készült felvételen. Így most mindannyian megtudhatjuk, milyen lenne a mai F1 V10-es motorokkal:

    Leclerc nem mellesleg szintén azon versenyzők közé tartozik, akik azonnal visszahoznák a V10-es motorokat. „A motort – vágta rá korábban a Muschio Selvaggio podcastban arra a kérdésre, hogy mit változtatna a jelenlegi F1-en, amennyiben hatalmában állna. – Szórakozából vezettünk V10-es autót, a hangja pedig őrületes volt. Más volt a jelenlegi motorokhoz viszonyítva. A világban, amelyben élünk, ugyanakkor óvatosnak kell lenni a károsanyag-kibocsátással, az irány pedig egyre inkább a hibridek felé mutat.”

    De nemcsak Leclerc, hanem többek között Lewis Hamilton vagy Mick Schumacher is szívesen visszatérne az üvöltő motorokhoz. „Egyértelmű, hogy még a mezőnyben leszek, ha az autók így fognak kinézni, csak kérem, hozzák vissza a V12-es vagy V10-es motorokat” – nyilatkozta a Mercedes világbajnoka, amikor megjelentek az első renderek az eredetileg 2021-re tervezett, végül a Covid-járvány miatt 2022-re halasztott új szabályok szerint elképzelt autókról.

    „Imádom a motorhangot, ennek az autónak pedig van belőle bőven. Annyira szép, hogy visszatér a hanghatás a pályára. Manapság viszont más utat járunk, és ez valószínűleg nem is fog változni, de a lelkem mélyén azért reménykedem benne, hogy igen. Remélhetőleg előbb-utóbb viszontláthatjuk a V10-est” – mondta Mick Schumacher, miután nemrég bejáratta apja rekordösszegért elárverezett 2003-as Ferrariját.

    Leclerc, Hamilton és Schumacher azonban szinte biztosan nem fog soha V10-es Forma-1-es autóval versenyezni. Hogy miért nem, arra Ross Brawn, az F1 év végén leköszönő sportért felelős igazgatója adta meg a választ azok után, hogy Sebastian Vettel szintén amellett érvelt, hogy vissza lehetne hozni a jelenlegi hibrideknél sokkal olcsóbb V10-eseket, és bioüzemanyaggal működtetni azokat.

    Sokan emiatt szerettek bele az F1-be, de örökre vége a dobhártyaszaggató üvöltésnek

    Brutális rekordot állított fel a Mercedes „utcai F1-es autója” a Zöld Pokolban (videó)

    0

    Mostantól a Mercedesé a leggyorsabb sorozatgyártású autó a híres Nordschleifén.

    6:35.183. Ez az új rekord a 20,8 km hosszú Nordschleifén, azaz a híres Zöld Pokolban a sorozatgyártású autók kategóriájában. A csúcsot a Mercedes F1-es motorral hajtott utcai hypercarja, az AMG ONE állította fel Maro Engellel a volánnál október 28-án, a Mercedes azonban csak most, november 10-én tudatta a világgal annak tényét.

    Az eddigi leggyorsabb kört egy Manthey teljesítménynövelő csomaggal felvértezett 700 lóerős Porsche 991 GT2 RS tartotta tavalyról 6:43.3-mal, a Mercedes tehát több mint 8 másodperccel ment jobbat, mindezt ráadásul korántsem ideális körülmények között tette.

    A csapat tájékoztatása szerint Engel abszolút sztenderd beállításokkal, de a tűréshatáron belüli maximális kerékdőléssel állította fel a rekordot késő délután, helyenként nedves pályán, ami különösen trükkössé tette a legoptimálisabb energiahasználat és DRS-használat meghatározását.

    A 2,75 millió euróba kerülő, 352 km/h-s csúcssebességre képes autót a Mercedes által a 2015 szezonban használt erőforrás hajtja, hét másodperc alatt gyorsul 0-ról 200-ra, miközben a belső égésű motor és a hibrid rendszer együttesen 1063 lóerő leadására képes.

    Összehasonlításképpen a Nordschleife abszolút rekordját egy erre a célra módosított Porsche 919 Hybrid Evo tartja 5:19.54-gyel.

    Maro Engel, Mercedes AMG ONE, Nordschleife
    Fotó: Daimler

    Az alagút, melyben szokatlan veszélyek leselkednek a Japán Rally indulóira 

    0

    A Japán Rally első napján kell teljesíteni azt a szakaszt, melynek része az Isegami alagút, ahol szokatlan veszélyek leselkednek az áthaladókra. 

    A teljes egészében kőből készült Isegami alagútat 1897-ben építették, 308 méter hosszú és mindössze 3 méter széles. 

    A Japán Rally központjában, Toyota városában található alagúton is keresztül mennek a WRC szezonzáró indulói a pénteki első és negyedik gyorsaságin. 

    Az áthaladásnál azonban a szokásosnál is óvatosabban kell vezetniük a versenyzőknek, ugyanis az alagútat a szellemek otthonaként tartják számon Japánban. 

    Az 1960-ban ismét megnyílt helyen ugyanis a helyiek szerint egy tájfun során történt földcsuszamlásban meghalt egy nő, akinek szelleme azóta több alkalommal is megjelent már az áthaladók előtt fuvart kérve, azonban ahogy elérnek az alagút végéhez a nő eltűnik. Egy másik monda szerint az alagút építése során elhunyt munkások hangja is kísérti az átmenő forgalom tagjait, de gyerekek írásainak az autóüvegen való megjelenéséről is beszámoltak már. Mindemellett pedig az áthaladó emberek még rosszul is lehetnek, sokan hányingert éreztek már az alagútban. 

    A pályabejárás során nem számoltak be hasonló élményekről a versenyzők, bízzunk benne, hogy a verseny során sem lesz probléma. 

    Szaltózó Jaguar, sikító feleségek, rémült Jos Verstappen – utasaikat ijesztgető pilóták (videó)

    0

    Legtöbbször kívülről igen mulatságos tud lenni, ahogy egy profi autóversenyző bemutatja a mellette ülő utasának, hogy mit tud egy utcai sportautóval. És persze van, hogy a dolgok nem úgy sülnek el, ahogy azt tervezte…

    Melyik motorsport-rajongó ne vágyna arra, hogy beülhessen egy profi raliversenyző vagy F1-es pilóta mellé, és testközelből nézhesse meg, mitől annyira különlegesek ezek a versenyzők. A szerencsések ezt olykor meg is tehetik, hogy aztán elképedve, mégis életre szóló élménnyel szálljanak ki az utcai, sport vagy versenyautóból. De előfordult már, hogy életre szóló élmény helyett életveszélybe kerültek…

    Egyszerűen brutális: így reagál az Aston Martin 1000 lóerős űrautójára egy földi halandó (videó)

    Ez történt Steve Sutcliff-al, az Autocar újságírójával, amikor 2003-ban beült Antonio Pizzonia, a Jaguar újonca mellé Barcelonában, hogy a brazil pilóta megautóztassa őt egy Jaguar S-Type R-rel. Csakhogy – ezt utólag ő vallotta be – Pizzonia elfeledkezett róla, hogy nem a Forma-1-es Jaguarban ül, és a célegyenes végén ugyanott fékezett, ahol az R4-essel tette. Az utcai Jaguar persze nem lassult le, helyette a bukótérbe esve fejre állt, majd a gumifalnak csapódott, végül pedig a kerekein landolt.

    A belső kamerás felvételeket figyelve egészen elképesztő az a professzionalimzus, amivel Sutcliffe – aki egyébként a féktáv közben bemondta: „kizárt”, hogy be tudják venni a kanyart – kezelte a helyzetet, miután ugyanis landoltak, azonnal Pizzoniához fordult, és a láthatóan nem kicsit zavarban levő versenyző hogyléte felől érdeklődött. Ami pedig a videóból nem derül ki, hogy a hátsó ülésen ott ült David Shepherd, az Autocar fotósa is. Szerencsére egyiküknek sem esett baja.

    A baleset:

    Persze nemcsak balesetet okozva lehet kikészíteni egy utast, hanem pusztán azzal is, ha úgy vezetünk, mint egy világbajnok. Damon Hill, 1996 világbajnoka megtette ezt egy Mercedes SL 55 AMG-vel. Az eredmény magáért beszél:

    Talán egy fokkal még viccesebb – legalábbis kívülről nézve –, amikor az ember a saját feleségét rémisztgetheti. Megtette ezt a 256 F1-es nagydíjrajttal sokáig csúcstartónak számító Riccardo Patrese 2008-ban Jerezben. Az olasz veterán tesztelhette a Honda F1-es gépét, majd elvihette egy körre egy Honda Type R-be a feleségét. Külön pluszpont, hogy a Honda nem is szólt nekik arról, hogy az autó be van kamerázva (a végén esett le nekik), úgyhogy röpködtek a káromkodások rendesen.

    Patrese és felesége:

    Ha már a feleségeknél tartunk, ide kívánkoznak az alábbi esetek is. Előbb a túrraautó és sportautó menő Augusto Farfust figyelhetjük, amint a feleségének mutatja meg a Nordschleifét az átlagosnál kicsit tempósabban, majd Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, illetve felesége, Susie Wolff viszi körbe egymást egy Mercedes-AMG GT R-rel a 2018-as Japán Nagydíj előtt Szuzukában. Itt különösen azt érdemes figyelni, hogy Susie Wolff miként reagált férje vezetésére.

    Augusto és Liri Farfus:

    Toto Wolff és Susie Wolff:

    És természetesen az F1-es pilóták sem feltétlenül szeretik azt, ha az anyósülésen kell helyet foglalniuk, amire remek példa a Kimi Räikkönen mellé szintén a Nordschleifén beülő Antonio Giovinazzi, avagy a fiatal, magát mindössze néhány hónapja Forma-1-es pilótának mondható Max Verstappen mellé behuppanó Jos Verstappen, akin látszott a rémület, ahogy fia padlógázon megindult a Renault R.S. 01-es versenyautóval Spában az Eau Rouge felé, majd át is tolta rajta az autót.

    Räikkönen és Giovinazzi:

    A videó ide kattintva látható.

    A két Verstappen: