back to top
2025. december 23. 22:08
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1157

    Pajari jövőre feljebb lép a Toksport WRT-vel

    0

    A 2021-es junior világbajnok finn Sami Pajari 2023-ban a Toksport versenyzőjeként teljes szezont mehet a WRC2-ben.

    Sami Pajari tavaly megnyerte a Junior Világbajnokságot, majd idén a harmadik helyen zárt a JWRC-ben és a WRC3-ban is.

    A 20 éves finn versenyző a Rally3-as Ford mellett több versenyen is indult már Rally2-es Skodával, mellyel jövőre már akár bajnoki címért is megpróbálhat csatázni, miután a Toksport WRT versenyzője lesz 2023-ban és teljes szezont mehet a WRC2-ben.

    “Csodálatosnak ígérkezik a 2023-as szezon, egy valóra vált álom ez a lehetőség – mondta Sami Pajari. – Már nagyon várom a következő szezont.”

    Sami Pajari részt vesz az idei Japán Rallyn is a Toksport WRT versenyzőjeként.

    MNASZ tisztújítás: Szujó Zoltán indul az elnöki posztért

    0

    December 1-jén tisztújító közgyűlést tart a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség, amelyen a következő négy évre új elnököt is választ a tagság. A szövetséget jelenleg vezető Oláh Gyárfás kihívót kap a nemzetközi autósportban és a médiapiacon egyaránt ismert Szujó Zoltán személyében. A szakember csütörtökön jelentette be, hogy indul az elnökségért az MNASZ közgyűlésén.

    „Elsőre talán furcsán hangzik: az autóversenyeket nem mindig a leggyorsabb pilóták nyerik meg. Az autósport világában eltöltött több, mint húsz év alatt megtanultam, hogy tartós sikert csak az tud elérni, aki csapatával együtt a leggyorsabban reagál a váratlan helyzetekre, az egyik pillanatról a másikra megváltozó körülményekre” – kezdte a Facebookon megjelent, és a hazai sajtónak is eljuttatott közleményében Szujó Zoltán.

    „A minket körülvevő világ márpedig soha nem látott sebességgel változik. Nap nap után merülnek fel olyan, eddig nem tapasztalt kihívások, amelyek leküzdésére már nem alkalmasak a régi, megszokott módszerek. A megújulás a hazai autósportot összefogó és szervező szövetségben, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetségben sem halogatható tovább. Ezért úgy döntöttem, elindulok az MNASZ elnöki tisztségéért. Tapasztalatommal, tudásommal, hazai és nemzetközi kapcsolatrendszeremmel azért szeretnék tenni, hogy stabil alapokra helyezzük a hazai autósportot és megvalósítsuk a munkatársaimmal elkészített sportágfejlesztési stratégiát” – jelentette ki.

    „A legsürgetőbb feladat a szövetség működésének átalakítása, a tiszta, átlátható viszonyok megteremtése.

    Ez alapfeltétele annak, hogy biztosíthassuk azokat a forrásokat, amelyeket utánpótlásképzésre, pályázati rendszerek kidolgozására, a hazai autóversenyek biztonságos lebonyolítására, vagy szakemberek képzésére fordíthatunk. Célom egy modern sportági szakszövetség kialakítása, amely mindenben megfelel a 21. századi elvárásoknak. Gazdaságilag és társadalmilag is fenntartható módon, transzparensen működik, kooperál a tagszervezetekkel, ápolja a kapcsolatokat a nemzetközi szövetséggel, társszervezetekkel, az autóipar és autósport meghatározó szereplőivel. Az MNASZ közgyűléséig több találkozót is szervezek a hazai autósportélet vidéki fellegvárainak számító városokban és Budapesten, ahol személyesen mutatom be stratégiánk legfontosabb elemeit. Megválasztásom esetén az alábbi szellemben dolgozom minden egyes nap:

    A minőségi autósport szolgálatában tisztán, átláthatóan.

     

     

    Rovanpera Lappiról: Jó csapattárs volt

    0

    Kalle Rovanpera a Japán Rally helyszínén elejtett egy fél mondatot, ami sok mindenre enged következtetni Esapekka Lappival kapcsolatban.

    A magyar idő szerint csütörtök hajnalban kezdődött Japán Rally első szakasza előtt Kalle Rovanpera Esapekka Lappi csapatváltásával kapcsolatban is reagált.

    “Nem követtem a média pletykáit az átigazolásokkal kapcsolatban – vallotta be az idei egyéni világbajnok. – Az én helyem már biztos, mit kellene még tudnom? Amikor kiderül, hogy kik lesznek a csapattársaim, már jobban fog érdekelni, addig nem vagyok kíváncsi a pletykákra. Nem igazán gondolkoztam Esapekka Lappi távozásán sem, de nagyon jó csapattárs volt, ráadásul finn és jó barátom. Kár, hogy már nem szórakozhatunk együtt.”

    Esapekka Lappi leigazöolásáról még mindig nem nyilatkozott a Hyundai Motorsport, ugyanakkor a Dirtfish mellett Andreas Mikkelsen, aki a legesélyesebb volt egy i20 N Rally1 vezetésére 2023-ban, már elárulta, hogy megszakadtak tárgyalásai a koreai gyártóval és úgy tudja, hogy másra esett a Hyundai választása. Rovanpera nyilatkozata szintén Lappi távozását erősíti meg.

    Egyéni világbajnokként Rovanpera már nyugodtan versenyezhet a WRC szezonzárón, azonban így is nyerni szeretne.

    “A Japán Rally fontos verseny a csapat számára, ezért minden versenyző szeretne jól szerepelni a csapatban. Mi nyomás nélkül szeretnénk vezetni, jó lenne, ha már a verseny elején egy jó tempót mutathatnánk, hogy aztán a győzelemért harcoljunk. Nem igazán szeretem Japánhoz hasonló szakaszokat, mert nagyon szűkek és technikásak. Nem igazán élvezem a hasonló pályákat. Már a pályabejárás során is akadt hely, ahol nehezen lehetett az autót az úton tartani. Ez pedig csak nehezebb lesz a verseny során. Az első napi rajthelyünk sem ideális, mert sok a koszos pálya, ezért takarítani kell őket.”

    Újoncként majdnem megölte riválisát, lusta volt és bordélyba járt, mégis imádták

    0

    Ma ünnepli 57. születésnapját Eddie Irvine. A Forma-1-ben 1993 és 2002 között versenyző ír botrányhős gyors és tehetséges pilóta volt, de nem erről maradt meg az emberek emlékezetében.

    Az F1-ben időről időre feltűnnek olyan pilóták – sajnos egyre kevesebben –, akikre sok mindent lehet mondani, de azt nem, hogy ne lennének igazi egyéniségek. A senkivel és semmivel nem törődő, elképesztően tehetséges, ám kirívóan lusta Eddie Irvine is ilyen volt. Egykori csapatfőnöke szerint a tehetsége alapján világbajnoknak kellett volna lennie, ám végül nem lett az, de így is versenyzett négy szezonon át a Ferrarinál, amellyel 1999-ben karnyújtásnyira került a vb-címtől. Megítélését azonban nem ez, hanem a pályán kívüli ténykedése határozta meg.

    Nightclubból kiesve el sem ment az első találkozóra, mégis óriásit kaszált Schumacher volt csapattársa

    Viharos bemutatkozás

    Viszonylag későn, 28 évesen debütált az F1-ben az 1993-as Japán Nagydíjon, a Jordan színeiben. A japán Forma-3000-ben szerzett helyismeretét kihasználva remekül szerepelt az időmérőn, majd a rajt után körbeautózott négy autót az első kanyarban. Ezt követően viszonylag eseménytelen futama volt, de csak addig, amíg a versenyben vezető Ayrton Senna utol nem érte. Amikor ugyanis a brazil nagy nehezen lekörözte őt, Irvine nem sokkal később visszavette a körét, majd az ismételt lekörözés után még egyszer eljátszotta ugyanezt. Később azzal indokolta a manővereit, hogy Senna egyszerűen túl lassan ment, ő pedig szerette volna elkapni Damon Hillt.

    Az ír így is pontot szerzett, de vélhetően számára is emlékezetesebb az, ami a verseny után történt: Senna felkereste őt a Jordan motorhome-jában, majd annyira felhúzta magát Irvine flegmaságán, hogy nekirontott az újoncnak.

    Senna: Te nem autóversenyző vagy, hanem egy kiba..ott idióta!

    Irvine tehát viszonylag gyorsan a figyelem középpontjába került, miközben azt nem lehetett elvitatni tőle, hogy a teljesítményével rászolgált az elismerésre. Nem meglepő, hogy ezek után Eddie Jordan teljes szezonra szóló szerződést adott neki 1994-re, hogy aztán rögtön a szezonnyitó Brazil Nagydíj után eltiltsák. A verseny során ugyanis leszorította a fűre az őt előző Jos Verstappent (miközben mindketten lekörözni készültek Eric Bernardot), négy autót érintő bukást idézve elő ezzel. Az eset után Irvine egyfutamos eltiltást kapott, és még hálás lehetett, hogy mindenki ép bőrrel megúszta a balesetet, Verstappen Benettonjának hátsó kereke ugyanis telibe találta az előttük poroszkáló Martin Brundle fejét.

    A Jordan és Irvine ugyanakkor vitatta az eltiltás jogosságát, és fellebbezett, amiért cserébe három futamra meszelték el az írt, aki így kénytelen volt kihagyni a szezon második, harmadik és negyedik futamát is.

    Ez lehetett volna a tragikus 94-es F1-es szezon első halálos balesete (videó)

    Lusta és a törvénnyel sincs jóban

    „Egész nap a seggén ült a lakásában. Ő minden idők leglustább versenyzője, ami sajnálatos, mert könnyedén világbajnok lehetett volna belőle – nyilatkozta róla Eddie Jordan, a Jordan istálló egykori csapatfőnöke 2020-ban, az Off the Ball podcastban. – Ilyen volt a stílusa. Nightclubba járó fickó volt, aki délig fel sem kelt, de néha annál is tovább aludt.”

    Irvine ezt a szokását egyébként megtartotta aktív pályafutása befejezése után is, 2008-ban például sikerült összeverekednie Gabriele Morattival, Milánó volt polgármesterének fiával egy nightclubban. A balhé azért robbant ki, mert Irvine Moratti volt barátnőjének írogatott, majd nekiment a 35 esztendős olasznak, amiért később hat hónapos börtönbüntetést kapott. Rács mögött viszont nem töltött egy percet sem.

    Mint ahogy akkor sem, amikor 2003-ban letartóztatták, mert 50 km/h-val robogózott át a londoni Hyde Parkon bármiféle jogosítvány vagy biztosítás nélkül… Az elengedését követő bírósági tárgyaláson bűnösnek találták, de mivel nem jelent meg sem ott, sem az ítélethirdetésen, elfogatóparancsot adtak ki ellene, és csak óvadék ellenében bocsátották szabadon…

    A vb-döntő, amit a Ferrari sem akart igazán megnyerni

    Na de visszatérve a lustaságra: Jordan az ominózus podcastban azt is elárulta, hogy még személyi edzőt is fogadott Irvine mellé, akivel a versenyzője reggelente kénytelen volt Oxford utcáin futni. Mindez azonban nem sokat segített. „Gyakran morfondíroztam azon, hogy vajon olyan korán kelte-e, vagy éppen akkor ért haza a nightclubból. Hatalmas volt együtt dolgozni vele, de egyben elképesztően frusztráló is.”

    És egy pillanatig se higgyük azt, hogy Irvine csak 2002 végén bekövetkezett F1-es visszavonulása után beszélt nyíltan arról, hogy egy igazi playboy életét éli. Még bőven aktív versenyzőként egyszer például a következőket mondta az ír közszolgáltai tv-ben futó Pat Kenny Show-ban arra, hogy mit szeret csinálni a szabadidejében: „Nos, Michael Schumacher szerint a jó szabadidős elfoglaltság a kutyáidat sétáltatni egy vasárnapon”. „Ön mit szeret csinálni?” – jött a kérdés. „Én szeretem leinni magam és elmenni Lillie bordélyába (egy mára bezárt híres dublini éjszakai klub).”

    Mindezt még sikerült fokoznia, amikor Pat Kenny az egyik pályára Irvine „kedvenc vadászterületeként” utalt, mire ő visszakérdezett: „Mire gondolsz, Lillie bordélyára?”

    Bármikor képes volt belerúgni bárkibe a nyilatkozataiban

    Lehet, hogy többen emlékeznek rá, amikor 2017-ben a Motorsport-Total.com-nak nyilatkozva „elkényeztetett kölyöknek” titulálta Sebastian Vettelt, de ez csak egy volt abból a több száz, vagy akár még több megszólalásból, amit nem tett zsebre az, akire éppen vonatkozott. Irvine nevezte már „bohócnak” Fernando Alonsót, aki „minden balszerencsét és szenvedést megérdemel, ami sújtja”, közölte Ralf Schumacherről, hogy „valami hiányzik a fejéből”, illetve kijelentette, hogy Jacques Villeneuve „csak az apja miatt jutott be az F1-be.” De az egyik legjobb alighanem az, amit David Coulthardról mondott 2002-ben: „Nem neveztem őt köcsögnek, hanem azt mondtam, hogy abba kellene hagynia a köcsögösködést és az azon aggódást, amit mondok.”

    Persze nemcsak a pilótatársak kaptak, hanem bárki és bármi, amiről Eddie éppen véleményt akart nyilvánítani, így például egyszer azt találta mondani a NASCAR-ról, hogy az egész arról szól, hogy „egy rakás farmer körbe-körbe megy.”

    Embed from Getty Images

    A Jaguarnál nem termett már sok babér a számára, de azért élvezte 

    Úgy távozott, ahogy az egész F1-es pályafutását megélte

    Irvine összesen 145 F1-es versenyen vett részt, amelyekből négyet nyert meg (mind a négyet 1999-ben), 26-szor állt dobogón, 191 pontot szerzett, és egyszer lett az övé a leggyorsabb kör. Utolsó versenyét 2002-ben, a Japán Nagydíjon a Jaguar színeiben teljesítette.

    „Ez egy szomorú nap. Úgy döntöttem, hogy az idén nem versenyzem az F1-ben. Tavaly júliusban elhatároztam, hogy újra a Jordannél fogok vezetni, és nagyon erős érzéseim voltak azzal kapcsolatban, hogy visszatérjek oda, ahol elkezdtem az F1-es karrierem. Sajnos azonban a gazdasági hanyatlás miatt a Jordan kénytelen volt olyan pilóta után nézni, aki pénzt visz a csapathoz, miközben én csak sebességgel, megbízhatósággal és rengeteg tapasztalattal szolgálhatok. Sajnálatos, mert igazán élveztem volna az új szabályokat, különösen az egykörös időmérőt” – nyilatkozta 2003-ban.

    Embed from Getty Images

    Günther Steiner és Irvine az idei Holland Nagydíjon 

    Ezután inkább az üzleti életre koncentrált és ott ért el nagy sikereket, miközben ugyanazt az ars poeticát követte, mint az F1-ben: „Ha az ember megváltozik és komoly lesz, attól csak depresszióssá válik, és nem lesz olyan boldog az életével. Olyan jól szórakozom a versenyeken kívül, hogy amikor elutazom egy futamra, már várom, hogy ott legyek. Előtte jól elvagyok a hajómon, de aztán csütörtökön ennek vége, elmegyek a pályára nyugodtan, felfrissülve, ami egyszerűen jobb mentális állapotba helyez.”

    Vincze Ferenc: Szeretnénk végre célba érni a Zemplénben 

    0

    Hihetetlenül hangzik, de Vincze Ferenc számára komoly mumus a Zempléni ORB futam, mert korábban még nem sikerült célba érnie. 

    Vincze Ferenc és Németh Gergely az ORB Rally1-es pontversenyének második helyéről várja a hétvégi Zemplén Rallyt, miután a szezon korábbi futamain öt második és egy harmadik helyet szerzett. 

    Most azonban a Rally Hungary korábbi szakaszain rendezik a Zemplén Rallyt, mely korábban még nem tudott célba érni, így ezúttal már ennek is örülne a skodás pilóta. 

    “Tetszenek ezek a pályák, viszont elég nehezek – mondta Vincze Ferenc a Rallycafe.hu oldalnak. – Még sosem sikerült célba érnem rajtuk, de ameddig mentünk, a szakaszeredmények általában jók voltak. Bizom benne, hogy most megszakad a rossz sorozat és célba tudunk érni egy szép helyen.” 

    A 2019-es magyar bajnok áll a legközelebb a bajnoki éllovas Mads Ostberghez, azonban ennek ellenére komoly szerencsére is szüksége lesz, ha megszeretné nyerni az idei sorozatot. 

    “A bajnoki cím megszerzéséhez már nagy szerencse kellene. Nem csak rajtunk múlik már. Mi megteszünk mindent, de a bajnoki címhez az is kell, hogy Mads Ostberg nagyon minimális pontszámot szerezzen.” 

    Fotó: Sári Péter

    A Zemplén Rally szombat reggel kezdődik. 

    Kiderült, honnan ered Hamilton mérnökének szállóigévé vált rádióüzenete

    0

    A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton elárulta, mi áll annak az üzenetnek a hátterében, amit számtalanszor mondott már neki a rádióban a versenymérnöke, de mostanáig csak találgathattuk, hogy mi az eredete.

    Lewis Hamilton és versenymérnöke, Peter Bonnington alkotják az F1 történetének legsikeresebb pilóta-mérnök kettősét, hiszen 2013 óta tartó kapcsolatuk során hat világbajnoki címet és 82 győzelmet értek el el közösen. Ez idő alatt pedig a Bonónak becézett szakembertől számtalanszor hallhatta versenyzője a rádióban – illetve mi, tévénézők a közvetítésekben – azt a kifejezést, hogy „It’s hammer time.”

    Mostanra alighanem azok is tudják, akik nem követik rendszeresen a Forma-1-et, hogy ez azt jelenti, hogy Hamiltonnak apait-anyait bele kell adnia, és mindent ki kell sajtolnia az autóból. Mostanáig viszont nem ismertük az üzenet eredetét, amely egyszerre utal MC Hammer 1990-es “U Can’t Touch This” című slágerére, és Hamilton nevének „HAM” rövidítésére.

    Peter Bonnington, Lewis Hamilton, Mercedes, Portugál Nagydíj 2020
    Bonnington és Hamilton a 2020-as Portugál Nagydíj megnyerése után Fotó: Steve Etherington

    „Szerintem én álltam elő a hammer time-al – nyilatkozta a hétszeres világbajnok az Autosport kérdésére. – Mindig volt egy pont, amikor a verseny közben [Bonnington] azt mondta, »Itt az ideje nyomni neki«, én pedig frusztrált letten, mert úgy voltam vele, hogy »Haver, már most is nyomom.« Aztán mondtam neki, hogy ha azt akarja jelezni, hogy most van itt az ideje mindent beleadni, csak mondja azt, hogy hammer time. Ez is részese volt annak, ahogy együtt növekedtünk.”

    A hammer time pedig gyorsan a páros védjegyévé vált, noha Hamilton úgy érezte, hogy az idei USA Nagydíj előtt „mintha egy éven át nem hallotta volna”. Austinban viszont ismét elhangzott, amikor Max Verstappennel harcolt a győzelemért.

    „Elképesztően hálás vagyok Bonónak. Elképesztő utazáson vettem részt vele, szerintem a miénk az egyik legrégebb, ha nem a legrégebb óta tartó mérnök-pilóta kapcsolat. Nagyon nagy szerepet játszott a sikereimben – méltatta a mérnököt a hétszeres világbajnok. – A jó és rossz idők során is támogattuk egymást a pályán és azon kívül. Nem hiszem, hogy sokan képesek lennének ilyen nyugodt módon segíteni és irányt mutatva navigálni engem egy verseny során.”

    Ogier történelmi szakaszgyőzelemmel kezdett Japánban 

    0

    Sébastien Ogier nyerte a Japán Rally első szakaszát, így első részsikerét szerezte a Toyotának is. A nyolcszoros világbajnok mögött Craig Breen és Ott Tanak zárt. 

    12 év után visszatért a Japán Rally a WRC naptárába, komolyan megújulva, hiszen korábban csak murvás szakaszok szerepeltek a programban, idén azonban aszfaltos szakaszok várnak a versenyzőkre. 

    A WRC szezonzáró első szakasza a Kuragaike Parkban volt, ahol a shakedownt is rendezték fordított irányba teljesítve a pályát. 

    A shakedown szakaszon még Thiery Neuville volt a leggyorsabb, azonban fordított irányban, immáron sötétben Sébastien Ogier autózta a legjobb időt, új navigátora, Vincent Landais navigálásával. Ezáltal a Toyota első hazai versenyén azonnal szakaszgyőzelemmel nyitott.

    A nyolcszoros világbajnok mögött Craig Breen csupán 1 tizeddel maradt el a Ford Pumával, míg az utolsó Hyundai-os versenyén szereplő 2019-es világbajnok Ott Tanak 2 tizedmásodperc hátránnyal zárt a harmadik helyen a Hyundaijal. 

    Thierry Neuville este is csak 3 tizeddel maradt el a legjobb eredménytől, azonban így már a negyedik időt autózta az idei világbajnokot, Kalle Rovanperát 3 tizeddel megelőzve. 

    A verseny magyar idő szerint péntek hajnalban hat szakasszal folytatódik. 

    Japán Rally, állás 1 szakasz után 
    1 #1 Sébastien Ogier / Vincent Landais (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 2:07.0
    2 #42 Craig Breen / James Fulton (IRL) Ford Puma Rally1 +0.1
    3 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +0.2
    4 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +0.3
    5 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 +0.6
    6 #33 Elfyn Evans / Scott Martin (GBR) Toyota GR Yaris Rally1 +1.2
    7 #18 Takamoto Katsuta / Aaron Johnston (JPN / IRL) Toyota GR Yaris Rally1 +1.9
    8 #44 Gus Greensmith / Jonas Andersson (GBR / SWE) Ford Puma Rally1 +2.2
    9 #6 Dani Sordo / Cándido Carrera (ESP) Hyundai i20 N Rally1 +3.1
    10 #21 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +4.0
    11 #23 Sami Pajari / Enni Malkönen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +4.0
    12 #20 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo +6.8
    13 #22 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 +8.6
    14 #29 Heikki Kovalainen / Sae Kitagawa (FIN / JPN) Skoda Fabia R5 +9.7
    15 #26 Sean Johnston / Alexander Kihurani (USA) Citroen C3 Rally2 +9.9 

     További eredmények

    Időterv (magyar idő szerint) 
    2022 november 10., csütörtök 
    01:01 SH Kuragaike Park Reverse 2.80 km Neuville 2:04.6
    09:38 SS1 Kuragaike Park 2.75 km Ogier 2:07.0 / 1. OGIER, 2. Breen / 3. Tanak 

    23:02 SS2 Isegami’s Tunnel 1 23.29 km 

    2022 november 11., péntek 
    00:00 SS3 Inabu Dam 1 19.38 km
    00:58 SS4 Shitara Town R 1 22.44 km
    05:31 SS5 Isegami’s Tunnel 2 23.29 km
    06:29 SS6 Inabu Dam 2 19.38 km
    07:27 SS7 Shitara Town R 2 22.44 km 

    23:07 SS8 Nukata Forest 1 20.56 km 

    2022 november 12., szombat 
    00:08 SS9 Lake Mikawako 1 14.74 km
    01:03 SS10 Shinshiro City 7.08 km
    04:37 SS11 Nukata Forest 2 20.56 km
    05:38 SS12 Lake Mikawako 2 14.74 km
    07:36 SS13 Okazaki City SSS 1 1.40 km
    07:49 SS14 Okazaki City SSS 2 1.40 km 

    2022 november 13., vasárnap 
    00:08 SS15 Asahi Kougen 1 7.52 km
    01:12 SS16 Ena City 1 21.59 km
    02:10 SS17 Nenoue Plateau 11.60 km
    03:48 SS18 Ena City 2 21.59 km
    06:18 SS19 Asahi Kougen 2 (Power Stage) 7.52 km 

    Közel 20 évvel megszületése után rekordot döntött Schumacher 2003-as Ferrarija

    0

    Minden idők legdrágább modern, és második legdrágább valaha eladott Forma-1-es autója lett Michael Schumacher öt futamot nyerő 2003-as Ferrarijából.

    Gazdára talált Michael Schumacher egyik 2003-as Ferrarija, az összesen hat darab F2003-GA közül a legsikeresebb. A 229-es sorszámú modell kilenc versenyéből ötöt megnyert a német pilóta kezei között, emellett háromszor rajtolt a pole pozícióból, és további kétszer állt dobogón.

    A kocsi árát az RM Sotheby’s 7,5 és 9,5 millió dollár közé becsülte, ami 3,15 és 4 milliárd forint közötti összegnek felel meg, de végül ennél jóval többért, 14,8 millió dollárért kelt el, ami jelenlegi árfolyamon 5,96 milliárd forint. Ezzel ez az autó lett minden idők legdrágább modern F1-es gépe, Schumacher egy másik világbajnok autóját, az F2001-est taszítva le a trónról. Ráadásul nem kicsivel döntötte meg a korábbi rekordot, a 2001-es Ferrari 2017-ben ugyanis „csak” 7,5 milló dollárért talált gazdára.

    Így küldte Mick Schumacher apja 19 évvel ezelőtti V10-es Ferrarijának (videó)

    Az RM Sotheby’s tájékoztatása szerint az F2003-GA-ra telefonon keresztül adták le a nyerő licitet a Genfben tartott árverésen, ami egyébként minden idők második legdrágább Forma-1-es autójává is tette a kocsit Juan Manuel Fangio 2013-ban 29,65 millió dollárért eladott 1954-es Mercedes W196R-je mögött.

    Az F2003-GA-hoz a Ferrari mellékelte a híres vörös könyvecskét is, ami azoknak az autóknak jár, amelyeket teljeskörűen felújítottak az eredeti állapotukba, és az alkatrészeit vagy megjavították, vagy az eredetivel megegyező specifikációjúra cserélték ki. A 930 lóerős V10-es motorral hajtott torpedót korábban Mick Schumacher járatta be a Ferrari fioranói tesztpályáján, de a felújítása óta így is csak 236 km-t tettek meg vele.

    Ilyen volt az F2003-GA Michael Schumacher kezei között (a felvétel 2003-ban, az egyik fioranói teszten készült):

    Így dőlhet el a WRC2-es világbajnoki cím 

    0

    A Japán Rally előtt még három versenyző esélyes a WRC2 világbajnoki címére, a címvédő Andreas Mikkelsen, az idei WRC2 junior világbajnok Emil Lindholm, valamint a háromszoros Rally Európa-bajnok Kajetan Kajetanowicz. 

    A WRC2 pontversenyét jelenleg Andreas Mikkelsen vezeti Emil Lindholm és Kajetan Kajetanowicz előtt egyaránt 5 pont előnnyel.  

    A tavalyi világbajnok azonban már a szeptemberi Acropolis Rallyn teljesítette a maximális hét futamot, és bár a Monte-Carlo Rallyn, Svédországban és Észtországban is nyerni tudott, a Poertugáliában és Szardínián történt motorhiba miatti kiesés lehetővé tette mások számára is, hogy megszerezzék az idei világbajnoki címet. 

    WRC2
    Fotó: Toksport WRT

    Erre esélyes Emil Lindholm, aki idén megnyerte az először kiírt WRC2 junior vb-t, valamint Kajetan Kajetanowicz is. 

    Lindholm két győzelmet aratott eddigi hat versenye során, Finnországban és Görögországban nyerte a kategóriát. 

    Kajto azonban csak Kenyában tudott nyerni és bár az összes pontszámot nézve ugyannyit gyűjtött, mint finn riválisa, a legjobb hat eredményt nézve pár ponttal kevesebbje van, mint Lindholmnak. 

    A hétvégi Japán Rallyn Mikkelsen finn csapattársának elegendő egy hatodik hely, valamint 1 bónusz pont a Power Stage-en a vb címhez, ugyanakkor Kajtonak legalább a negyedik helyen kell zárnia és két bónusz pontot kell szereznie az év végi elsőséghez. Természetesen a két riválisnak le is kell győzni a másikat, ha világbajnok szeretne lenni. 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Andreas Mikkelsen csak úgy védhetné meg tavalyi vb címét, ha a fenti eredményeket nem tudják elérni a 17 fős mezőnyben riválisai. 

    Érdekes csata lesz, és elképzelhető, hogy az utolsó szakaszon dől csak el a cím sorsa.

    Bokszutcában lángoló Räikkönen, önkívületben levő Senna, egymást kiütő Ferrarik (videó)

    0

    Bőven adott nekünk emlékezetes pillanatokat a Brazil Nagydíj az elmúlt évtizedekben. Az F1 most ezek közül idézett fel ötöt.

    A hétvégén rendezik az idei Brazil (hivatalos nevén Sao Pauló-i) Nagydíjat, ebből az alkalomból pedig az F1 hivatalos YouTube-csatornája visszatekintett a verseny történetének legemlékezetesebb momentumai közül ötre. Nézzük!

    2001 – Schumacher Montoya ellen

    A 2001-es szezonban még az idény elején rendezték az interlagosi versenyt. Ez volt egészen pontosan a harmadik futam, amelyen az volt a kérdés, hogy meg tudja-e valaki állítani Michael Schumachert és a Ferrarit. Ez végül David Coulthardnak és a McLarennek sikerült, miután a német hibázott és keresztbeállt a pályán, ám csak azért, mert az F1-ben mindössze harmadik futamát teljesítő Juan Pablo Montoyát lekörözés közben kiüötte Jos Verstappen.

    A kolumbiai ugyanis akkorra már utcahosszal vezetett és a biztos győzelem felé robogott, miután a verseny elején, a Rubens Barrichello és Ralf Schumacher csattanása után beküldött biztonsági autó bokszba jövetele után váratlanul megtámadta Michael Schumachert, és egy bevállalós előzéssel elment a Ferrari sztárja mellett. Montoyának ez volt az első emlékezetes megmozdulása az F1-ben, amelyet később még jó néhány követett.

    Michael Schumacher, Ferrari, Juan Pablo Montoya, Williams, Brazil Nagydíj, 2001
    Fotó: Scuderia Ferrari

    2009 – Räikkönen lángra lobban

    A Ferrarinak és Kimi Räikkönennek nagyon gyengére sikerült a 2009-es szezon, amelyet ráadásul Felipe Massa hungaroringi balesete is beárnyékolt. A Forma-1-et a szezon végén elhagyó finn azért így is nyert egy versenyt Spában, de ezzel együtt is csak hatodik lett az összetettben.

    A 2009-es Brazil Nagydíjat is ebbe a pozícióban zárta, ráadásul egy hajmeresztő pillanatot is át kellett élnie. A verseny elején történt balesetek és kavarodás után többek között ő és Heikki Kovalainen is a bokszba hajtott, ám a McLarennek sikerült azelőtt útjára engednie a finnt, hogy leválasztották volna az autójáról a tankolócsövet, amit Kovalainen így magával rántott. Az első szárnycseréről ezzel egyidőben kiengedett Räikkönen pedig emiatt beleszaladt a csőből spriccelő üzemanyagba, ami ráadásul egy pillanatra belobbant, tűzgolyóvá változtatva a Ferrarit. Räikkönen el is engedte mindkét kezével a kormányt, amitől az autó elkezdett balra menni, de aztán gyorsan egyenesben állította az F60-as és ment tovább. Akárcsak Kovalainen, akinek McLarenjéről a Brawn szerelői szedték le tankolócsövet.

    1991 – Senna végre megnyeri hazai futamát

    Hihetetlenül hangozhat, de Ayrton Sennának utolsó világbajnoki évében sikerült először megnyernie a hazai futamát. Sokáig úgy tűnt, hogy fölényes győzelmet arat, hiszen 10 körrel a vége előtt 36 másodperccel vezetett Riccardo Patrese előtt, de aztán elkezdett rakoncátlankodni a váltója. Az utolsó hét körben már csak hatodik fokozatban tudott haladni, aminek köszönhetően Patrese körönként átlagosan négy másodpercet hozott rajta.

    Az utolsó három körre ráadásul az eső is elkezdett esni, az izomgörcsöktől szenvedő Senna pedig integetett, hogy állítsák le a futamot. Erre végül nem volt szükség, az előnye pedig éppen, hogy, de kitartott a célig. A verseny megnyerése után a levezető körben a brazil pilótából előtörtek az érzelmek és csak artikulátlanul üvöltött a rádióba, majd a parc fermében már kiszállni sem tudott, annyira kimerült. A hazai közönség őrjöngése közepette úgy kellett őt kisegíteni a McLarenből. „Nem ez volt életem legnagyszerűbb győzelme, de ezért küzdöttem meg a legjobban” – nyilatkozta utólag.

    2010 – Hülkenberg a semmiből pole-t szerez

    Az abban az évben a Williamsszel bemutatkozó Nico Hülkenberg pole pozíciója volt a 2010-es Brazil Nagydíj meglepetése. A fiatal német nem a nyers tempójának, hanem a remek taktikájának köszönhette a rajtelsőséget, a Q3-ban ugyanis ő váltott a legkorábban slick gumikra, aminek köszönhetően az ő autóján melegedtek be a legjobban az abroncsok. Mindez végül azt eredményezte, hogy a jóval gyengébb Williamsszel egy másodpercet adott a második rajtkockát megszerző Sebastian Vettelnek. A versenyen másnap persze már nem tudott beleszólni az élmezőny dolgába, és végül a 8. helyen intették le.

    Fotó: Scuderia Ferrari

    2019 – Vettel nekimegy Leclerc-nek

    Sebastian Vettel hanyatlása a Ferrarinál alighanem senki számára sem volt szép látvány. A hibát hibára halmozó négyszeres világbajnok ráadásul a 2019-es idényre megkapta a nyakába Charles Leclerc-t, akinek a legyőzésével rendszeresen meggyűlt a baja. Az az évi Brazil Nagydíjon is jó úton járt afelé, hogy kikapjon a monacóitól, aki a 66. körben megelőzte őt a célegyenes végén, ám Vettel egyből visszatámadott, majd miután DRS-el kívülről elment a csapattársa mellett, elkezdett balra húzódni, ami miatt összeért Leclerc-rel.

    A kontaktot egyik autó sem viselte jól, és mindkettő azonnal defektet kapott (Leclerc-nek ettől a felfüggesztése is megsérült), így a két Ferrari kénytelen volt feladni a versenyt.

    A Brazil Nagydíj öt legemlékezetesebb pillanatáról készült videót ITT nézheti meg.