back to top
2025. december 23. 11:45
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1163

    Katsuta: 17 éve vártam erre a pillanatra 

    0

    Takamoto Katsuta a Rally Világbajnokság szezonzáró versenyén a szó szoros értelmében szülőföldjén mutathatja meg tudását. 

    Takamoto Katsuta Nagakutéból származik, mely 20 km-re van a japán autógyártóról elnevezett Toyota városától, mely központja lesz a Japán Rallynak. A Toyota múzeuma pedig Nagakutéban található. 

    A 29 éves versenyző évek óta Jyvaskylában él, ahol a Toyota WRC csapatának, valamint a Finn Rally központja található. 

    Katsuta ugyancsak Japánba érkezett csütörtökön toyotás társaival, és ellátogatott egykori iskolájába is, ahol élménybeszámolót tartott a mostani ötödik osztályos diákoknak. 

    “17 éve vártam erre a pillanatra, amikor ismét ebben a városban járhatok – mondta a japán pilóta a Rallyplus.net japán oldalnak. – Sok emléket őrzök innen és igen nosztalgikus hangulatba kerültem ide érkezve. Az egykori iskolámba járó diákoknak meséltem a régi időkről, és elmondtam nekik, hogy ha keményen harcolnak álmaik eléréséért, akkor sikerrel fognak járni.” 

    Hazai versenyén természetesen jó szereplésben bízik Katsuta a jövő héten. 

    “Meg kell mutatnom Japánban a tudásomat. 17 éve még nem hittem volna, hogy rally autót fogok vezetni Aichiba és Gifu prefektúrákban. Érzelmileg erős kötődésem van ehhez a helyhez. Éppen ezért szeretnék élni a lehetőséggel és minél több embernek megmutatni, hogy mennyire szórakoztató a motorsport.” 

    Ki nem találná, mivel érkezett az F1-es futamra a világ egyik leggazdagabb emberének fia

    0

    Carlos Slim Domit sokaknak példát mutatott azzal, hogy a milliárdosokra egyáltalán nem jellemző módját választotta annak, hogy eljusson a Mexikói Nagydíjra.

    Mexikó 2015-ös visszatérése óta évről évre az egyik, ha nem a legjobb hangulatú Forma-1-es versenyt rendezi, természetesen teltház előtt. Nem volt ez alól kivétel az idei futam sem, amely a pályán ugyan nem szolgált nagy izgalmakkal, de a körítésre most sem lehetett panasz.

    A nagydíj visszatérésben és sikerében nagy szerepe van Sergio Péreznek, illetve az őt pályafutása korai szakaszától támogató Slim-családnak is, kiváltképp Carlos Slim Domitnak, a Mexikó leggazdagabb emberének számító Carlos Slim Helú legidősebb fiának.

    A Pérez mellett más mexikói pilótákat, például a korábban a Saubernél versenyző Esteban Gutierrezt is támogató Slim-sarj természetesen az idei versenyen is ott volt, és a pole pozíciós trófea átadásában, valamint a verseny utáni díjátadón is segédkezett. Azt viszont kevesen találnák ki, hogy miként érkezett meg a pályára.

    Carlos Slim Domit, Max Verstappen, Mexikói Nagydíj
    Carlos Slim Domit és Max Verstappen a Mexikói Nagydíj időmérője után Fotó: Carl Bingham / LAT Images / Pirelli

    Versenyt rendezni egy 22 milliós metropolisz szívében található parkban nem egyszerű, még akkor sem, ha Mexikóváros tömegközlekedése óriási fejlődésen ment át az elmúlt évtizedekben. Több újságíró is panaszkodott rá, hogy bár a hotelje nincs messze a pályától, rengeteg időt töltött a dugóban a versenyhétvége során, így gondolhatnánk, hogy a Carlos Slimhez hasonló hírességek és milliárdosok helikopterrel közelítették meg az Autodromo Hermanos Rodríguezt. De nem.

    „A régi időkben az F1-es cirkusz tagjai a reptér melletti hotelekben szálltak meg, mert versenyezni jöttek, és nem érdekelték őket a flancos belvárosi hotelek. Manapság azonban az elképesztően drága helyeken laknak, emiatt pedig rendőri kíséretre is költeniük kell, nem beszélve az időpocsékolásról, hogy átjussanak a forgalmon az autóikkal – írta szokásos futam utáni blogjában Joe Saward veterán újságíró. – Az egyik kedvenc történetem a versenyhétvégéről Carlos Slim Domithoz, a milliárdos motorsportőrülthöz kapcsolódik, aki a mexikói motorsport nagy részét támogatta az elmúlt 20 évben, és nagyban felelős azért, hogy Sergio Pérez elég ideig benn maradt az F1-ben ahhoz, hogy rendes ülést kapjon. Nos, [Slim] úgy döntött, hogy nem akar a dugóban ülni, ezért metróra szállt a pályára menet. Szerencsére ez annyira váratlan tett volt, hogy semmi rossz nem történt…” – utalta arra Saward, hogy azért nem éppen életbiztosítás milliárdos üzletemberként metrózgatni.

    Ki tudja, talán jövőre az F1-es mezőny tagjai is követik majd a példáját.

    Mikkelsen először vezeti az Skoda Fabia RS Rally2-öt, de utoljára is?

    0

    Andreas Mikkelsen vezetésével mutatkozik be éles körülmények között a Lausitz Rallyn a Skoda Fabia RS Rally2, a norvég versenyző pedig úgy készült a futamra, hogy talán utoljára is vezeti az új cseh fegyvert. Esapekka Lappi esetleges Hyundaihoz érkezése azonban felülírhatja ezt az elgondolást. 

    Andreas Mikkelsen mutatja be először éles körülmények között a Skoda Fabia RS Rally2-t a szombati német Lausitz Rallyn. 

    A norvég versenyző pedig úgy készülhetett az egynapos futamra, hogy talán utoljára is vezeti az új autót, hiszen komoly esélye volt 2019 után ismét csatlakozni a Hyundai Motorsporthoz. 

    Ezt a tervet azonban keresztül húzhatja Esapekka Lappi esetleges érkezése a koreai gyártóhoz, amit a Dirtfish már kész tényként közölt csütörtök este. 

    Mikkelsen azonban továbbra is bízik benne, hogy jövőre Rally1-es autóba tud ülni. 

    “Késznek érzem magam arra, hogy visszatérjek a rallysport csúcsára – mondta a háromszoros vb harmadik és háromszoros WRC futamgyőztes norvég versenyző a Dirtfishnek. – Utoljára a Hyundaijal voltam azon a szinten, de nem volt túl sikeres időszak. Karrierem során először éreztem azt egy autónál, hogy nehéz vezetni. Ha megnézzük a Volkswagenes, a Citroenes, vagy a Skodás időszakom, mindig gyors tudtam lenni. Remélem, hogy kapok még egy lehetőséget visszatérni a csúcsra, és ha kapnék, akkor azt két kézzel ragadnám meg. A WRC2-ben eltöltött két évnek, valamint a Pirelli gumitesztjei a Citroen C3 WRC-vel segítettek, hogy megtartsam a tempómat. Nem jelentene problémát, hogy Rally2-ből Rally1-be üljek. Fordítva már ez nem lenne igaz. Úgy érzem, hogy a WRC2-ben bizonyítottam tudásomat, a Rally2-es autóval való harc a tizedekért pedig csak jobb versenyzővé tett.” 

    Amennyiben nem sikerülne Mikkelsennek a Hyundaihoz igazolni, még mindig megteheti a csúcsra való visszatérést az M-Sporttal, vagy a Toyotával, szombaton azonban még a Skoda Fabia RS Rally2 tudását kell megmutatnia Németországban. 

    “Örülök, hogy a Lausitz Rally lehetek, örülök, hogy ezzel az autóval indulhatok. Igaz, ez nem WRC2-es futam, de még mindig sok a jó versenyző. A többiek nagyobb tapasztalattal is rendelkeznek erről a versenyről, mint én. Jó lesz ez a verseny, hogy megtudjuk hol is tart az autó jelenleg. A tesztelés csak tesztelés, az igazi próba a verseny.” 

    Még mindig nincs vége? – A dühös Red Bull vizsgálatot követel az FIA-tól

    0

    Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nem felejtette el, hogy már azelőtt kiszivárgott a pénzügyi szabályszegésük ténye, hogy az FIA nyilvánosságra hozta a vizsgálat eredményét.

    Noha a Red Bull költségplafon-túllépési botránya elméletileg véget ért azzal, hogy az energiaitalos csapat megegyezett az FIA-val és elfogadta a rá kirótt büntetést, Christian Horner a Mexikói Nagydíj során tartott sajtótájékoztatóján jelezte, azért ő még elvárja a Nemzetközi Automobil Szövetségtől annak kiderítését, hogy ki szivárogtatta ki a pénzügyi vizsgálattal kapcsolatos szabályszegés tényét.

    1,4 millió fontnyi étel, táppénz, az Aston Martin technikai igazgatója – ezért büntették a Red Bullt

    Az ugyanis már a csapatok pénzügyi jelentéseivel kapcsolatos FIA-vizsgálat lezárása előtt, a Szingapúri Nagydíjon napvilágot látott, hogy a Red Bull megszeghette a 2021-es költségplafont. Horner már akkor is döbbenten fogadta, hogy bármilyen információ kikerülhetett egy olyan vizsgálatról, amelynek minden részlete még előttük sem ismert, hiszen az FIA ekkor még egyetlen csapattal sem közölte az eredményt. Emellett az sem tetszett a Red Bullnak, hogy a rivális istállók közül többen azonnal vádaskodni kezdtek, és súlyos büntetést követeltek.

    Miután azonban bebizonyosodott, hogy a Red Bull túlköltekezett, mindenkit az izgatott a leginkább, hogy milyen büntetés vár az istállóra, a szivárogtatás pedig háttérbe szorult. Horner azonban nem felejtette el ezt sem. „A szingapúri vádaskodások elképesztően felzaklatóak voltak a csapatunk minden egyes tagjának, illetve a partnereinknek, és mindenkinek, akinek köze van a Red Bullhoz. Nyilvánvaló, hogy bármiféle szivárogtatás óriási aggodalomra ad okot, és olyasmi, amivel kapcsolatban lépésekre számítunk” – közölte a Mexikói Nagydíj során arra utalva, hogy válaszokat várnak az FIA-tól.

    Merthogy a jelek szerint csakis az FIA-nál dolgozó személy állhatott a szivárogtatás mögött. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a német Sky-nak korábban úgy nyilatkozott: „Az FIA azt mondja, nem tudják, hogy miként szivárgott ez ki, de furcsa, hogy egy folyamatban levő ügyben kikerülnek bizonyos dolgok. Ez gyalázatos, és elképesztőnek találom, hogy ilyen dolgok nyilvánosságra kerülnek.”

    Az FIA még az első hírek után közleményben azzal reagált, hogy „bármiféle sugallat arra vonatkozóan, hogy az FIA emberei bizalmas információt hoztak nyilvánosságra, teljesen alaptalan feltételezés.”

    A Mercedes FIA-n belüli téglája szivárogtathatott a Red Bullról?

     

    Olyan teóriák is felröppentek, melyek szerint volt Red Bull-alkalmazottak szivárogtattak, ám ez igencsak valószínűtlen, lévén egy ilyen vizsgálat a vizsgált csapat teljes kizárásával zajlik abban az értelemben, hogy az auditálást végző cég legfeljebb kérdéseket tesz fel, dokumentumokat kér be stb., de az eredmények hivatalos kihirdetéséig a vizsgált fél sem tudja, hogy mit találtak. Ezért a legvalószínűbb, hogy valaki az FIA-n belül szivárogtatott.

    Wolff szerint ez már nem fontos

    Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke mindeközben úgy véli, hogy a Red Bull csak el akarja terelni a figyelmet a szabályszegésről azzal, hogy az FIA-ra mutogat. „A szivárogtatás nem az FIA-n belülről történt, hanem a tíz pénzügyi igazgató által, akik egész évben azt vizsgálják, hogy ki, mit tett – nyilatkozta az osztrák üzletember a német Sky-nak. – A szabályszegés megtörtént, és már igazán nem fontos, hogy miként derült rá fény. A szabálytalanság az szabálytalanság. Hogy ki beszélt róla? Szerintem a pénzügyi igazgatók.”

    Wolff még hozzátette, hogy amikor a Red Bull arról beszél, hogy a pletykák milyen sokat ártottak nekik, az nem más, mint „kísérlet arra, hogy a Red Bull elterelje a figyelmet.”

    Az energiaitalosok kezdetben többször utaltak rá, hogy Shaila-Ann Rao, az FIA ideiglenes főtitkárának keze lehet a dologban, miután korábban a Mercedes alkalmazásába állt, ám Mexikóban már nem hangoztatták ezt.

    Így fogadtaták Latvalát, Rovanperát és Halttunent Japánban (videó)

    0

    Csütörtökön megérkezett Japánba a Rally Világbajnokság idei győztes párosa, Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen, valamint a gyártók vb címét megvédő Toyota Gazoo Racing csapatvezetője, Jari-Matti Latvala.

    Jari-Matti Latvala, Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen a Toyotát is támogató Japán Airlines különgépével érkezett csütörtökön a Japánba, ahol a szezonzáró verseny előtt PR-programokon vesznek részt.

    Az első programokat videók is megörökítették.

     

    Kíváncsi, milyen egy üvöltő, gumit füstölő F1-es autó egy Las Vegas-i kaszinóban? (videó)

    0

    Gyaníthatóan most először füstölt valaki gumit Forma-1-es autóval egy kaszinóban.

    Már csak alig több mint egy évet kell várni a Forma-1 történetének első Las Vegas-i Nagydíjára. A körítés szempontjából várhatóan minden eddigi futamot túlszárnyaló esemény a napokban leginkább a horrorisztikus jegyárak miatt került a figyelem középpontjába, de azért volt más is, ami a 2023. november 16-18-ig megrendezésre kerülő versenyhétvégére irányította a figyelmet.

    Mégpedig a Red Bull és annak V8-as motor által hajtott demóautója, amellyel az energiaitalos csapat promóciós videót forgatott a kaszinók fővárosában. Ebben eddig semmi különleges nincs, hiszen számtalan extrém helyen rodeóztak már a bikások F1-es géppel, ám most nemcsak Las Vegas utcáin parádéztak, hanem az egyik kaszinóba is bevitték a Sergio Pérez által vezetett autót. Persze nemcsak úgy meglepték a kaszinózó vendégeket, hanem előre biztosították a helyszínt, de így is eléggé szürreális látvány, ahogy a mexikói elhalad a játékgépek és asztalok között.

    Ilyen, amikor az ember játszik, de a saját gondolatait sem hallja:

    @ferrpartsusa

    @Formula 1 wake up call at 4:00am @wynnlasvegas @Red Bull Racing #formulaone #f1 #redbullracing #wynnlasvegas #wakeup #letsgo #excited #car #cartiktok #fypシ #fyp

    ♬ original sound – FerrPartsUSA

    Hogy nemcsak a kaszinóban, hanem az utcán is jól szólt a V8-as, az az alábbi videókból derül ki:

    Még kerékcserét is csináltak:

     

    Vincze Ferenc komoly mérföldkőhöz ért öt évvel ezelőtt 

    0

    Vincze Ferenc a 2017-es Eger Rallyn nagy csatát követően komoly mérföldkőhöz ért karrierje során, első ORB futamát nyerte. 

    Öt évvel ezelőtt az Eger Rally zárta az ORB szezont, az azonban már az utolsó előtti Mecsek Rallyn eldőlt, hogy a szezont Herczig Norbert nyerte, míg Hadik András lett a második. 

    Éppen emiatt a szezonzárón a skodás és fordos versenyző már nem állt rajthoz. Az Eger Rallynak azonban így is volt tétje, mégpedig a harmadik hely. 

    Ezért helyért a 90 pontos Vincze Ferenc, valamint a 81 pontos Ranga Péter készült harcolni az ORB szezon hetedik futamán. 

    A hétvégét Turán Frigyes és navigátora, Farnadi Ágnes kezdték a leggyorsabban, az első nap ötödik szakaszáig az élen tudtak állni az R5-ös Forddal, akkor azonban Vincze Ferenc és Bazsó Attila vették át a vezetést, és végül előnyüket folyamatosan növelve a napot 11.9 másodperc előnnyel zárták az élen Turánék előtt. 

    Ranga Péter és Szőke Tamás az első napon mindvégig a harmadik helyen állt, az első nap után pedig 28.8 másodperc volt a hátránya. 

    A második nap hat szakaszán Vincze és Turán közel azonos tempóban autózott, így a skodás versenyző végül 13.9 másodperc előnnyel megtartotta az első helyet és november 5-én megszerezte első ORB futamgyőzelmét a fordos kettős előtt. 

    Ranga Péter végül megtartotta a harmadik helyet 38.1 másodperc hátránnyal. 

    A szezon végén Herczig és Hadik mögött pedig Vincze lett a harmadik. 

    „Ez jobb mint a szex” – McRae sokkolta az F1 egyik legnagyobb fenegyerekét

    0

    Miután visszavonult a Forma-1-ből, Eddie Irvine eljátszott a gondolattal, hogy esetleg raliversenyzőnek áll, de miután beült Colin McRae mellé, hamar elvetette ezt az ötletet.

    Az 1999-es szezonban a világbajnoki címtől karnyújtásnyi távolságra kerülő, de végül arról lemaradó Eddie Irvine a ferraris évei után még három szezont lehúzott a Jaguarban, mielőtt a 2002-es idény végén szögre akasztotta a sisakját. A szókimondó ír élete egyik legjobb élménye azonban még várt rá, 2002 novemberében, a Brit Rally előtt ugyanis beülhetett a legendás Colin McRae mellé.

    A vb-döntő, amit a Ferrari sem akart igazán megnyerni

    Eredetileg úgy volt, hogy Irvine vezetheti is a Ford Focus WRC-t, de a csapat ezt végül nem hagyta jóvá, mert attól tartottak, hogy az ír kárt tenne az autóban a szezonzáró verseny előtt. Ám végül nem is bánta, hogy nem ülhetett volán mögé, McRae ugyanis úgy megautóztatta, hogy utána alig jutott szóhoz.

    „Repültem vadászgépen a Red Arrows-al (a Királyi Légierő műrepülő csapata – a szerk.) és pattogtam a tengeren szupergyors versenyhajókban, de semmi sem fogható ahhoz az élményhez, amit Colin mellett ülve átéltem – nyilatkozta az ír a The Sunnak. – Egészen elképesztő volt, és teljesen őszintén mondom, be kell vallanom, hogy az élmény jobb volt, mint a szex. Soha életemben nem éreztem magam ennyire felpezsdülve. Amikor először elindultunk, nem voltam benne biztos, hogy élvezem, vagy sem, mert egyfolytában arra gondoltam hogy »Ez őrültség«. Csak hálás voltam, amikor megálltunk.”

    Irvine pedig akkor és ott eldöntötte, hogy lemond a ralis terveiről. „Miután láttam, hogy Colin hogyan kezeli az autót, nem lett volna értelme, mert olyan messze lettem volna a legjobbaktól. Olykor az autó mind a négy kereke a levegőben volt, máskor pedig kilinccsel előre mentünk közel 100 mph-s (160 km/h) tempóval. Tudtam, hogy Colin jó, de most egyértelműen még többre tartom. Biztos, hogy nem áll szándékomban profi raliversenyzőnek szegődni.”

    Az esetről sajnos nem készült felvétel, de Irvine-nak valami ilyesmiben volt része:

    Újra világbajnokságon indul a Lancia Delta Evo

    0

    A Nürburgringen mutatkozik be a Lancia Delta Evo-E RX. A Rallycross vb szezonzáróján Guerlain Cicherit indul az RX1e kategóriában az új autóval.

    Egy évvel ezelőtt jelentette be a GCK Motorport, hogy a legendás Lancia Delta Integrale alapjaira építi új RX1e versenyautóját, amellyel a rallycross világbajnokságon vesznek részt. Ahogy a többi csapat, ők is megküzdöttek az ellátási problémákkal, de a szezonzáróra végül elkészült az autó, amivel elindulnak november 12-13-án a világbajnokság utolsó versenyén.

    A Lancia Delta Integrale a nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején volt egyeduralkodó a rallyban. Az öt gyártói világbajnoki cím mellett három egyéni bajnokságot is nyertek a Lanciával induló versenyzők. A honfitárs Didier Auriol sikerei annyira mély nyomot hagytak Gurlain Cicheritben, hogy nem sokat gondolkodott azon, milyen sziluettel építse meg az új autóját.

    A projekt áprilisban még ebben a fázisban volt:

    foto: GCK Motorpsort

    A négykerék-hajtású Lancia Delta Evo-e RX-et – az alapoktól kezdve a GCK Performance közép-franciaországi issoire-i műhelyében tervezték és gyártották. Csak a karosszéria megépítése több mint 1200 órát vett igénybe. A lemezek alatt pedig az RX1e szabvány hajtáslánca található. A két elektromos motort 500 kW (680 Le) teljesítményű, a gyorsulás a rallycrossban megszokott F1-es autóknál is jobb 1.9 másodperc 100-as tempóra.

    A négyszeres sí freeride világbajnok és tapasztalt tereprally illetve rallycross-versenyző Chicherit egy éve nem indult rallycross futamon. Utolsó versenyén a Nürburgringen tavaly a második napon ötödik helyezést ért el, és most is próbálja felvenni a versenyt, ha nem is Kristofferssonnal és Hansenékkel, de a CE Dealer Teammel és a Seat Ibizával induló Anton Marklunddal biztosan.

    A fő cél azonban a megfelelő felkészülés a 2023-as szezonra, amikor egész éves programot futnának, és ezzel a világbajnokságon ötre nvelnék a résztvevő konstruktőrök számát.

    Delta Evo-E
    foto: GCK Motorpsort

     

     

    Loubet: A több verseny kevesebb nyomást jelentene 

    0

    Pierre-Louis Loubet az idei hét versenyt követően 2023-ban szeretne több futamon indulni, amit kisebb nyomásnak is gondol a francia fordos. 

    Pierre-Louis Loubet idén szerződött az M-Sporthoz a Hyundaitól, ahol kataszrofális szezont mutatott be 2021-ben. A fordos csapattal azonban ismét sikeres útra lépett, Görögországban megszerezte első szakaszgyőzelmeit, és vezette is a versenyt, majd a negyedik helyen ért célba, ahogy Szardínián is. 

    A sikeresnek tekinthető idei szezon után pedig úgy gondolja a francia versenyző, hogy, ha jövőre több versenyen indulhatna, akkor kisebb lenne rajta a nyomás is. 

    “Idén hét versenyen indultam, ami tulajdonképpen kéthavonta egy futamot jelent – mondta Loubet a WRC hivatalos oldalának. – Ha a teljes szezonban indulhatnék, akkor kisebb nyomás is lenne rajtam. Amikor csak néhány versenyen indulsz, akkor tudod, hogy kevesebbszer is tudod megmutatni a tudásod. Úgy érzem, hogy az idei szezon után megérdemelném a teljes idényt is.” 

    Loubet idén csak Észtországban és Finnországban esett ki. 

    “Észtországban egy nehéz helyen sikerült eltalálnunk egy sziklát, de ettől függetlenül azt gondolom, hogy nagy hibák nélkül teljesítettük ezt az évet. Emiatt nagyon boldog vagyok. Amilyen mélyről indultam, jó dolog, hogy idén szakaszokat tudtam nyerni. Spanyolországban az első napon bár veszítettem egy percet, de később jó csatákat vívtunk, különösen a Power Stage-en, így megmutattuk azt is, hogy mennyire vagyunk jók aszfalton is.”