back to top
2025. december 23. 13:31
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1162

    Vettel meggondolhatja magát? – nem zárja ki, hogy Schumacherhez hasonlóan meghúzza a váratlant

    0

    Sebastian Vettel nem zárja ki, hogy egy-két év múlva visszatér a Forma-1-be.

    Pontosan két hét múlva, az Abu-dzabi Nagydíjon Sebastian Vettel lezárja 2007 óta tartó, 15 és fél szezont felölelő Forma-1-es pályafutását, és várhatóan 299 F1-es nagydíjrajttal (300 lenne, ha a 2016-os Bahreini Nagydíj felvezető körében nem füstöl el a Ferrarijának motorja) a háta mögött szögre akasztja a sisakját.

    A négyszeres világbajnok a sportág történetének harmadik legsikeresebb versenyzőjeként fog visszavonulni, és nem is tervezi, hogy visszatér, ám a Der Spiegelnek adott interjúban elárulta, nem zárja ki, hogy egy napon mégis újra az F1-ben fog versenyezni.

    „Szeretném kizárni, de nem tehetem. Nem tudom, hogy miként fogom érezni magam egy vagy két év múlva. Ami a fizikai részét illeti, egy olyan sportot űzök, amelybe vissza lehet térni egy-két év kihagyás után, de remélem, hogy két év múlva azt mondom: »Nem, köszönöm, nincs szükségem arra, hogy ismét versenyezzek.«” – mondta a 35 esztendős német, akinek a kora sem jelenthetne önmagában akadályt, tekintve, hogy a 2025-ös szezon rajtjánál 37 és fél éves lenne, Lewis Hamilton pedig jelenleg ugyanennyi idősen kiváló teljesítményre képes, de a 41 esztendős Fernando Alonso is magas szinten versenyez.

    Vettel még vissza sem vonult, de már a visszatérésen gondolkozik

    Vettel ugyanakkor azt tervezi, hogy megpróbál teljesen elszakadni szeretett sportágától. „Nincsenek otthon képek magamról a falon vagy trófeáim vitrinben. Sok más dolog is érdekel, és várom, hogy azokkal foglalkozhassak. És különben is, három gyerek mellett soha nem unalmas otthon lenni.”

    Hogy mennyire nincsenek az F1-el kapcsolatos tervei a jövőre nézve, az abból a kijelentéséből derül ki, hogy a 2023-as bahreini szezonnyitón „biztosan nem fogok szakértőként, mikrofonnal a kezemben a kamera előtt állni”, illetve, „abban sem vagyok biztos, hogy egyáltalán nézni akarom majd a versenyeket.”

    „A Forma-1 volt az életcélom 16 éven át, most pedig titkon azt remélem, hogy jól megleszek nélküle” – tekintett előre. „Ha szeretsz valamit, kitarthatsz mellette”, de „én a másik utat akarom választani, azaz függetleníteni akarom magamat és felismerni, hogy »Rengeteg más izgalmas dolog van, és sikerül kinyitnom a következő ajtót, és megtalálni a boldogságomat ott.«”

    Sebastian Vettel, Aston Martin, Mexikói Nagydíj
    Lehet, hogy nem végleg búcsúzik? Fotó: Aston Martin

    Persze ő is tisztában van vele, hogy nagy a veszélye annak, hogy az ember függőjévé válik a figyelemnek, és nehéz lehet hirtelen teljesen elvonulni a nyilvánosság elől.

    És persze előfordulhat, hogy Vettel is rájön majd, hogy hiányzik neki a Forma-1, és lehúzna még néhány évet, ahogy barátja és példaképe, Michael Schumacher tette, amikor három év kihagyás után 2010-ben visszatért a Mercedesszel.

    Amennyiben Vettel ugyanennyi időt töltene távol a száguldó cirkusztól, majd visszatérne, ő is megtehetné ezt egy éppen beszálló nagy német autógyár színeiben, hiszen az Audi 2026-ban érkezik gyári istállójával (a Sauberben vásárolnak többségi részesedést) a Forma-1-be. És hát, marketingszempontból sem lenne utolsó mindezt egy szintén német négyszeres világbajnokkal a fedélzeten végrehajtani.

    Tanak: Szeretnénk jó eredménnyel búcsúzni 

    0

    Ott Tanak és Martin Jarveoja utolsó versenyére készül a Japán Rallyn a Hyundaijal, ezért szeretnének jó eredményt elérni az aszfaltos futamon. 

    Ott Tanak idén három győzelmével jó eséllyel pályázik arra, hogy a Hyundai versenyzői közül a legjobb eredményt érje el. A 2019-es világbajnok 21 ponttal előzi meg a szezonzáró Japán Rally előtt csapattársát, Thierry Neuville-t a második helyen. 

    Az észt versenyző a Spanyol Rally után bejelentette, hogy távozik a koreai gyártótól, ezért egy jó eredménnyel zárná le a három éves közös munkát. 

    “A Japán Rally komoly kihívás elé állít minket, mert egy teljesen új verseny lesz, melyről nem sok információnk van – mondta Ott Tanak. – Éppen ezért kimelet fontosságú lesz a pályabejárás, ahol igyekszünk a legtöbb információt begyűjteni. Három év után ez lesz az utolsó versenyem a Hyundaijal, ezért fontos lesz, hogy megfelelő eredménnyel tudjunk búcsúzni. Bízunk benne, hogy hamar megtaláljuk a jó tempót és akkor lehetőség lesz egy szép búcsúra.” 

    A Japán Rallyt november 10-13. között a Rally Világbajnokság utolsó 2022-es versenyeként rendezik összesen 19 szakaszon, melyek hossza 283.27 km lesz.   

    Eddig nem látott felvétel került elő az abu-dzabi botrányról és Todt, illetve Wolff telefonjáról

    0

    Miután Lewis Hamilton vitatott körülmények között elbukta a 2021-es világbajnoki címet, Toto Wolff rögtön az Abu-dzabi Nagydíjat követően felhívta Jean Todt FIA-elnököt. A Canal+ nemsokára bemutatásra kerülő dokumentumfilmjében ez a beszélgetés is benne lesz.

    A Canal+ francia televíziós csatorna november 13-án „Jean Todt, la méthode” címmel 95 perces dokumentumfilmet sugároz Jean Todtról, az FIA tavaly év végén leköszönt elnökéről. A filmből egy rövid részletet pedig már közzé is tettek, amelyben eddig nem látott jeleneteket láthatunk a 2021-es, botrányos véget ért szezonzáróról, illetve egészen pontosan arról, ahogy Jean Todt Párizsból figyelte az eseményeket, majd Toto Wolff-al telefonált.

    A futamot saját moziterméből, kivetítőn, live timinnggal figyelő FIA-elnökről egy összevágott jelenetsort nézhetünk meg arról, ahogy a verseny záró szakaszát nézi. Ekkor még úgy tűnt, Lewis Hamilton simán nyerni fog, és megszerzi nyolcadik világbajnoki címét, ám aztán Nicholas Latifi balesete miatt beküldték a biztonsági autót, és minden a feje tetejére állt.

    „Hamilton körönként 5 tizeddel gyorsabb, nem lehet utolérni… – kommentálta Todt a látottakat. – Hacsak nem történik műszaki hiba, nem jön be a biztonsági autó, vagy valami ilyesmi… az lesz az eredmény, amire számítottam… Bumm, biztonsági autó…”

    Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Abu-dzabi Nagydíj
    Sokáig úgy tűnt, Hamilton simán nyeri a versenyt Fotó: LAT Images/Mercedes

    Ezután összevágva megmutatják nekünk, amint az újraindítás után Verstappen megelőzi a Mercedest, majd világbajnok lesz. „Hihetetlen!.. Hihetetlen!…” – nézi a képernyőt a francia sportvezető.

    Hogy Todt az elkapkodott biztonsági autós újraindításra és a sebtében elengedett lekörözöttekre miként reagált, az nem derül ki (lehet, hogy a teljes dokumentumfilmben ezt is megmutatják majd), az viszont igen, hogy mit mondott Toto Wolffnak. Michael Masi, az azóta kirúgott versenyigazgató önkényes szabályértelmezésén hüledező és dühöngő Mercedes-csapatfőnök ugyanis rögtön a verseny után felhívta Todtot, aki ott, a Canal+ kamerái előtt fogadta a hívást.

    „Halló, igen? Toto…a felügyelőkkel kell beszélned…Őszintén, mindent követtem…Párizsból néztem…Meg kell érteni, hogy mi történt…” – hallatszanak a 75 esztendős francia szavai.

    Hogy ezután beszéltek-e még, illetve Todt milyen mértékben vett részt a napokon át tartó huzavonában – amelynek végén a Mercedes elállt a fellebbezéstől, és nem támadta meg a felügyelők abu-dzabi végeredményt helybenhagyó ítéletét – lehet, hogy sosem tudjuk meg.

    Toto Wolff és Hamilton tiltakozásuk jeléül mindenesetre nem vettek részt az FIA év végi díjátadóján, ahol nem mellesleg elbúcsúztatták az FIA elnöki pozíciójából leköszönő franciát, hónapokon át pedig az is kérdéses volt, hogy a hétszeres világbajnok folytatja-e a Forma-1-es pályafutását.

    A Todtról készült dokumentumfilmben megszólal többek között Corinna Schumacher, Michael Schumacher felesége; Mattia Binotto, a Ferrari csapafőnöke; Charles Leclerc; Stefano Domenicali; Ross Brawn; Rubens Barrichello; Ari Vatanen; Luca di Montezemolo; Gerhard Berger; Jacky Ickx; Alain Prost; Flavio Briatore és Michéle Mouton is.

    Michael Masi visszatért a paddockba az abu-dzabi botrány után

    Sordo: A pályabejáráson és az itineren múlik a jó eredmény 

    0

    Dani Sordo tizenkét év után tér vissza a Japán Rallyra, amely azonban teljesen új lesz a spanyol versenyző számára is, hiszen korábban még murvás pályákon vezetett a felkelő nap országában. 

    Dani Sordo 2006 és 2010 között már versenyzett Japánban Sébastien Loeb csapattársaként a Citroennel, és 2007-ben a második helyet szerezte meg. 

    Akkoriban azonban még murván került sor a futamra, így az idei aszfaltos verseny a spanyol pilóta számára is új lesz. 

    “Már versenyeztem Japánban, de akkor még murvás futam volt – mondta Dani Sordo. – Kíváncsian várom az aszfaltos szakaszokat, melyekről annyit tudtunk meg, hogy nagyon szűk pályák és nehezek. Ha nem tudod egy verseny előtt, hogy mire számíts, az mindig nagyobb kihívást jelent. Sok videót kell nézve kell készülnöd. A pályabejárás és a kitűnő itiner lesz a kulcsa a jó hétvégének. Mint mindig, ezúttal is szeretnénk dobogón zárni, és ezáltal egy jó eredményt elérni a csapat számára.” 

    Dani Sordo idén négy alkalommal indult WRC futamon és Portugáliában, Szardínián, valamint Görögországban is a harmadik helyen zárt. Első idei aszfaltos futamán, Spanyolországban azonban csak az ötödik lett. 

    A Japán Rallyt november 10-13. között a Rally Világbajnokság utolsó 2022-es versenyeként rendezik összesen 19 szakaszon, melyek hossza 283.27 km lesz. 

    Neonfényekkel felturbózott F1-es autóval parádézott a Mercedes Las Vegasban (videó)

    0

    Hatalmas nyitóbulit rendezett az F1 Las Vegasban, egy évvel az első Las Vegas-i Nagydíj előtt. Az eseményen Lewis Hamilton, George Russell és Sergio Pérez is autóba ült, és megmutatta, hogy kell rendesen megpörgetni egy F1-es autót, a Mercedes ráadásul egy kis extra kiegészítést is eszközölt a versenygépén.

    Valamivel több mint egy évvel az első Las Vegas-i Nagydíj előtt az F1 nagyszabású nyitóbulit tartott a kaszinók városában, amelyen Lewis Hamilton, George Russell, Sergio Pérez és Alex Albon is részt vett, illetve ott volt Jost Capito, a Williams, és Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke, valamint Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója, és Greg Maffei, a Liberty Media vezérigazgatója is.

    Az eseménysorozat leglátványosabb részét természetesen a Forma-1-es és egyéb bemutatók tették ki: Hamilton és Russell egy hibrid Mercedesszel, Sergio Pérez pedig még egy 2014 előtti, V8-as Red Bull-lal száguldozott a Las Vegas Boulevard-on és körzőzött rengeteget, majd színpadon köszöntötte a közönséget.

    Emellett felavatták a jövő évi futam 6,1 km hosszú pályájának rajtvonalát is, majd a Caesars Palace hotel és kaszinó fölött látványos drone show-t is megcsodálhattak az érdeklődők, amely során a világító drónok F1-es autót mintáztak.

    Miközben az egész esemény előrevetítette azt a csillogást és hangulatot, amely jövőre a teljes mezőnyt várni fogja, a Mercedes még rátett egy lapáttal, és neonfényeket helyezett el az autó alá, ami egészen futurisztikus külsőt kölcsönzött a kocsinak, és a közösségi médiában több kommentelőben is felvetette, mennyire jól nézne ki ez a megoldás a villanyfényes versenyeken.

    Hamilton és Russell kezdésnek ráadásul az F1-es biztonsági autóval is elment egy körre, a hétszeres világbajnok pedig elmondása szerint majdnem a falba tette a Mercedest. „Kis híján összetörtem. Akkora volt a füst, hogy fogalmam sem volt, hol vagyok, és nem láttam az épületeket sem. Próbáltam az út szélére húzódni, erre ott volt a korlát.

    Akár a vb-döntő helyszíne is lehet

    Mivel az első Las Vegas-i Nagydíj a 2023-as szezon utolsó előtti versenye lesz, adott esetben akár a világbajnoki cím is eldőlhet majd itt. A színpadon interjúkat készítő Sky-kommentátor, David Croft fel is vetette ezt, mire Russell Hamiltonra mutatva azt mondta: „Ezt a srácot kellene kérdezned, neki már hét címe van.”

    „Ha így lesz, a valaha volt legjobb buli fogja követni” – válaszolta Hamilton, majd Sergio Pérez hozzátette, „Biztos vagyok benne, hogy a világbajnok nem jutna el Abu-Dzabiba [az utolsó futamra]”.

    Hamilton egyébként elismerte, hogy nehéz lesz a versenyre koncentrálni egy ilyen városban. „Már az, ahogy a Las Vegas Stripen vezettem a fények között, olyan volt, mint a filmekben. Az év egyik legjobb versenye lesz”.

    A Mercedes párosa ezután viccelődött egy sort azon, hogy a Másnaposok című filmben látotthoz hasonló bulit fognak csapni jövőre, aminek a végén Russell a tetőn végzi majd tetoválással az arcán, miután megházasodott.

    Videók az eseményről

    Hamilton gumit füstöl:

    Russell gumit füstöl:

    Sergio Pérez gumit füstöl:

    Akit az eseményről készült teljes egy órás felvétel is érdekel, ITT megnézheti.

    Neuville: Fogalmunk sincs, hogy mi vár ránk 

    0

    Thierry Neuville egyike azon versenyzőknak, akik először fognak versenyezni Japánban, ami ellenére igyekezni fognak egy jó eredményt elérni. 

    “Új ország, új rally, új kihívás – mondta Thierry Neuville. – Azon kívül, hogy tudjuk, hogy aszfaltos szakaszok várnak ránk, fogalmunk sincs, hogy mi vár ránk Japánban. Nagyon nehéz úgy készülni egy versenyre, hogy szinte alig tudsz róla valamit. Szeretnénk ennek ellenére ismét a leheteő legjobb eredményért harcolni, mert egy jó eredmény után jó hangulatban mehetnénk a téli szünetre, és ez komoly motívációt jelentene a következő szezon előtt. Megpróbálunk legjobb tudásunk szerint vezetni, aztán meglátjuk, hogy ez mire lesz elég.” 

    Thierry Neuville a világbajnokság harmadik helyéről várhatja a Japán Rallyt 21 ponttal követve csapattársát, Ott Tanakot. 

    A Japán Rallyt november 10-13. között a Rally Világbajnokság utolsó 2022-es versenyeként rendezik összesen 19 szakaszon, melyek hossza 283.27 km lesz.   

    Győzelemmel kezdett az új Fabia RS Rally2

    0

    A Lausitz Rallyn győzelemmel debütált a Skoda új Rally2-es versenyautója, a Skoda Fabia RS Rally2. Az egynapos németországi versenyen Andreas Mikkelsen és Torstein Eriksen vezette sikerre a murvás pályákon az új Fabiát.

    Némi meglepetésre nem a gyári csapattal kezdte az éles versenyzést a Skoda, hanem a Toksport WRT nevezte be az új Fabia RS-t, természetesen a gyár maximális támogatásával. Biztos ami biztos, úgy választottak versenyt, hogy ne legyen túl kemény a megmérettetés.

    A pénteki shakedown után egy nap alatt 10 murvás gyorsaságit teljesített a mezőny. A gyorsaságik össztávja 145 kilométer volt, a könnyebbséget pedig az jelentette, hogy ötször iktattak be a programba egy-egy félórás szervizt. A gyerekbetegségek így kevésbé lephették meg a csapatot, és ez még annál is fontosabb volt, hogy Andreas Mikkelsen számára ismert legyen a futam. A Lausitz Rally ugyanis teljesen ismeretlen volt a regnáló WRC2 bajnoknak.

    „Új nekem ez a rally. A videókon azt láttam, hogy a szakaszok elég gyorsak. Néhány helyen elég mélyek a nyomok, így különösen a második körök lesznek nehezek. Igazi kihívás lesz a Fabia RS Rally2-nek„- mondta Mikkelsen a verseny előtt.

    Fabia RS
    foto: Skoda Motorsport

    A feladatot nehezítette, hogy esős-saras pályákon versenyeztek, de a norvégnak ez nem okozott gondot. A nagy győzelem helyett a biztos célba érésre koncentrált, és ebbe az is belefért, hogy nem minden szakaszt nyert meg.

    Második hellyel kezdtek az első gyorsaságin, aztán még háromszor lettek másodikak. Hat szakaszt viszont megnyertek. A különbségek nem voltak nagyok, kilométerenként egy másodpercnél kevesebb volt Mikkelsenék előnye, többször csak pár másodperccel nyertek, de szakaszról-szakaszra növelték az előnyüket. Az első gyorsaságin Anders Grondal előzte meg őket egy Fabia Rally2 evo-val, a másik három alkalommal pedig Tom Kristensen egy Hyundai i20-szal. Mikkelsenék végül 21.6 másodperces előnnyel nyertek a Hyundai-os duó előtt.

    A lényeg nem is a különbség volt, hanem a győzelem. Az új Fabia RS Rally2 így hiba nélkül teljesítette első versenyét és győzelemmel debütált. A Skodának pedig most ez volt a legfontosabb.

    Fabia RS
    foto: Skoda Motorsport

     

     

    Suninen: Erre nem tudtam nemet mondani 

    0

    Teemu Suninen első ízben próbálhatta ki a Hyundai Motorsport hibrid Rally1-es autóját, a finn versenyző bízik benne, hogy 2023-ban erre lesz lehetősége versenyen is. 

    Teemu Suninen idén a WRC2-ben versenyzett a Hyundai csapatával, a csaták mellett pedig a Rally2-es i20-at is fejlesztette. 

    A finn versenyző a héten kipróbálhatta a a Rally1-es Hyundait is egy teszten. 

    “A Hyundai megkérdezte, hogy készen állok-e egy tesztre a hibrid autóval – mondta Teemu Suninen a Dirtfishnek – Erre nyilván nem tudtam nemet mondani. A tesztet nagyon élveztem, nagyon jó volt ismét erős, komoly aerodinamikai csomaggal rendelkező autót vezetni, de nagyszerű volt kipróbálni a hibrid energiát is.” 

    Suninen az egyike azoknak, akik pályáznak a Hyundai fő csapatának egyik helyére Thierry Neuville csapattársaként, és a finn pilóta bízik benne, hogy a teszt után lehetőséget is fog kapni 2023-ban, hogy versenyen is kipróbálja a Rally1-es autót. 

    “A célom továbbra is az, hogy teljes szezonban versenyezhessek a Rally1-es autóval, de elégedett lennék a részmunkaidős lehetőséggel is.Tudom, hogy egyes versenyeken elég gyors tudnék lenni, különösen murván, például Portugáliában vagy Szradínián. Azt hiszem a Hyundai bízik bennem és ezért is kaptam a lehetőséget a tesztre. Azt hiszem, tudnék segíteni a Rally1-es autó fejlesztésében is.” 

    A szezonzárón ismét a Rally2-es autót vezetheti Japánban, ahol jó szereplésben bízik. 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    “A Japán Rally egy különleges verseny lesz. Ott voltam a tesztversenyen, amit a WRC naptárba kerülés előtt tartottak. Bejártam a pályákat, és bár most fordított irányba kell menni, ráadásul sok az új pálya is, némi tapasztalatom már van. A versenyzőknek hatalmas kihívás lesz, mert sok a szűk pálya, melyek tele vannak kanyarral. Nem fog beleférni még egy kis hiba sem. Korábban azt hallottam mindig, hogy Korzikán sok a kanyar, de Japán még ezen is túl tesz.” 

    A Hyundai Motorsport a Dirtfish információja szerint már leigazolta Thierry Neuville mellé Esapekka Lappit, bár hivatalos megerősítés még nem történt. A harmadik Rally1-es autót pedig a pletykák szerint Dani Sordo vezethetné felváltva valakivel, aki akár Suninen, Andreas Mikkelsen, Mads Ostberg, Kris Meeke is lehet.

    Berger villamosszékes kivégzést javasolt, Senna elbukott vb-címét hajszolta, Prost visszalépett a káoszban

    0

    1989. november 5-én rendezték az 1980-as évek utolsó Forma-1-es futamát, ami több szempontból is igencsak botrányosra sikeredett.

    Nemrég visszatekintettünk a 2021-es Belga Nagydíjig minden idők legrövidebb Forma-1-es futamaként számon tartott 1991-es Ausztrál Nagydíjra. Az ország hatodik F1-es versenyét a borzasztó körülmények miatt el sem szabadott volna indítani, ám mégis megtették, veszélybe sodorva ezzel a pilóták és több pályabíró életét. Mindezt úgy, hogy két évvel korábban egyszer már lejátszódott hasonló Adelaide-ben, nem volt tehát precedens nélküli az eset. Az 1989 novemberében történteket ugyanakkor tovább bonyolította, hogy az események akár a világbajnoki címről is dönthettek volna.

    33 éve történt: Sennától elcsalták a vb-címet, majd még őt tiltották ki az F1-ből

    Botrányos előzmények

    A mezőny enyhén szólva botrányos előzmények után érkezett meg Ausztráliába, két héttel az adelaide-i szezonzáró előtt rendezték meg ugyanis azt a Japán Nagydíjat, amely Ayrton Senna és Alain Prost ütközéséről marad emlékezetes. Mivel a felügyelők elképesztő módon megbüntették a szuzukai futamot megnyerő brazilt – miközben Prostot nem, holott kettejük közül csak az ő tette volt szabálytalan –, majd az Ausztrál Nagydíj előtt egy héttel mondvacsinált indokkal hat hónapra felfüggesztve el is tiltották, Prost világbajnokként érkezhetett az utolsó versenyre. Csakhogy a McLaren és Ron Dennis csapatfőnök jelezte: nem fogják annyiban hagyni a dolgot, és az utolsó versenyt követően szembeszállnak Jean-Marie Balestre FISA-elnökkel. Sennának ezért nyernie kellett ahhoz, hogy amennyiben visszakapja a Japánban elvett 9 pontot, világbajnok legyen.

    A feszültséget vágni lehetett Adelaide-ben, a Prost és Senna közötti gyűlölet pedig már a pénteki időmérő edzést követően vádaskodásba torkollt, a brazil ugyanis kis híján a felügyelőkhöz ment, (Dennis végül meggyőzte, hogy ne tegye), mert szerinte Prost sárga zászló alatt előzte meg Gerhard Berger Ferrariját. Senna azért akarta bemószerolni a franciát, mert úgy érezte, csapattársa feltartotta őt a leggyorsabb körében (valójában a lehető legjobban lehúzódott előle). „Őrült” – közölte nemes egyszerűséggel a Professzor, aki előző nap azt nyilatkozta: „Ayrtonnak az a problémája, hogy mivel hisz Istenben, azt gondolja, hogy ő nem halhat meg [a pályán].”

    A pole végül nem ezen múlott, Senna a szombati kvalifikáción egy remek körrel több mint 7 tizeddel javította meg a gyorsulni nem tudó Prost pénteki idejét, és megszerezte pályafutása 42. rajtelsőségét.

    „Csoda hogy senki nem halt meg” – amikor az F1 „roncstemetőben” versenyzett

    Sztrájkoló pilóták és teljes káosz

    Ekkor úgy tűnt, hogy akárcsak a Japán, az Ausztrál Nagydíj is a két gigász párharcát hozhatja majd, ám a természet máshogy gondolta. A vasárnapi bemelegítő edzés után megnyíltak az égi csatornák, és elkezdett szakadni az eső. Mivel biztosra lehetett venni, hogy amennyiben az eredeti időpontban elkezdik, a futam is esőben zajlik majd, a szervezők extra, fél órás tréninget rendeltek el, hogy a pilóták feltérképezhessék a körülményeket, a csapatok pedig megfelelően átállíthassák az autóikat.

    Már ezen az edzésen nyilvánvalóvá vált, hogy a pálya alkalmatlan a Forma-1-es autóversenyzésre. Prost, Berger és Nelson Piquet is kicsúszott, amikor autója felúszott a vízre, Nigel Mansell („Csak utas voltam, miután rámentem a tócsára”) és Alessandro Nannini pedig össze is törte a versenygépét. Mindez azt eredményezte, hogy Prost, Berger, Piquet, Patrese és Boutsen felkereste a versenyigazgatót, hogy halasszák el a rajtot, mert az időjárás a délután folyamán várhatóan javulni fog.

    „Nem érdekel, hogy mit gondolnak az emberek arról, hogy mit csinálok. Az autóm kiválóan megy esőben, de olyan hátul vagyok a rajtrácson, hogy tudom, hogy balesetbe fogok keveredni, akár miattam, akár más miatt. Soha nem tapasztaltam ennél rosszabb körülményeket” – nyilatkozta a Lotust vezető, a rajtot a 18. helyről váró Piquet, miközben Prost közölte, hogy amennyiben ilyen körülmények – amelyeket az tett hihetetlenül alkalmatlanná, hogy Adelaide utcáinak csapnivaló volt a vízelvezetése, a betonfalak miatt pedig a felvert vízpermet beszorult a korlátok közé, a látási viszonyok így a nullával voltak egyenlőek – között versenyezni fognak, ő egy kör után kiáll a bokszba, és feladja a futamot. 

    Embed from Getty Images

    Senna nyerni akart, mert bízott benne, hogy visszakapja a Japánban elvett pontjait

    A versenyzők kérése azonban süket fülekre talált, és fél órás csúszás után elindították a versenyt. Mindezt tették valamilyen oknál fogva annyira sietve, hogy hogy a mezőny fele el sem tudta foglalni rendesen a helyét a rajtrácson. Mansell, Piquet és Berger még be sem ültek az autójukba, amikor megszólalt a felvezető kör fél perc múlva történő elindítását jelző dudaszó, Eddie Cheever pedig még a felvezető körét teljesítette, amikor a célegyenesben a többiek megkapták a zöld jelzést.

    Végül neki és Mansellnek is meg kellett előznie az orvosi autót, ami a botrányosan rossz látási viszonyok közepette kész életveszély volt. „Átkozottul nevetséges, semmit nem lehetett látni” – füstölgött utólag Sid Watkins professzor, az F1 több mint tíz évvel ezelőtt elhunyt legendás orvosa.

    Az élen Prost lerajtolta Sennát, de utóbbi – anélkül, hogy csapattársa bármilyen ellenállást tanúsított volna – már az első körben visszaelőzte, majd ígéretéhez híven a francia a kör végén a bokszba hajtott. Ugyanígy tett Berger is, de ő később folytatta a küzdelmet. Hátrébb pedig rögtön jöttek a balesetek. JJ Lehtót már egyből a rajt után kiütötték, az Onyx-a pedig eltorlaszolta a pályát, ezért piros zászlóval félbeszakították a versenyt.

    Versenyzésre alkalmatlanok voltak a körülmények

    Senna is kiesik

    A McLaren az újraindítás előtt azért odatolta Prost MP4/5-ösét a bokszutca kijáratához, de a francia nem volt hajlandó folytatni a versenyt, Senna így egyedül maradt az első sorban. Noha érthető okokból ő nem tartozott a futam halasztása mellett kampányolók közé, utólag elismerte, „ha nem lett volna esélyem a bajnoki címre, én sem versenyeztem volna.”

    Így viszont versenyzett, és miután a rajtnál visszaverte a harmadik kockából induló Pierluigi Martini támadását, eltűnt a távolban, és az első kör végén már 8 (!) másodperccel vezetett, majd mire a Williamsek átverekedték magukat Martini Minardiján, már 23 másodperc volt Senna előnye.

    Ám mivel nem mindenki volt Ayrton Senna, a legtöbben csak a túlélésért küzdöttek, és inkább kevesebb, mit több sikerrel. Nicola Larini rajtrácson ragadt Oselláját leszámítva az utolsó versenyét teljesítő René Arnoux volt az első áldozat, majd miután Jean Alesi a hatodik körben elektronikai hiba miatt kiesett, Berger és Philippe Alliot ütközött össze, majd őket követte Derek Warwick a 8. körben.

    Ekkorra a 26 indulóból már csak 19 volt a pályán, ám kevesen gondolhatták, hogy hamarosan Senna verseny is véget ér. Miután Andrea de Ceasris megúszott három megpördülést, negyedjére már nem tudott tovább menni, így ő következett a sorban, majd jött a csapattársa, a falnak ütköző Alex Caffi a 14. körben. A 10. körre Thierry Boutsen előtt már több mint egy perccel vezető Senna a 11. körben megúszott egy két és fél fordulatos megpördülést, a 14. körben azonban utolérte a végzete, és lekörözés közben hátulról belerohant a Nelson Piquet-vel vívó Martin Brundle Brabhamjébe.

    Halálfélelemmel gurult az esőben, mielőtt Senna vakon belerohant

    „Először akkor láttam meg Martint, amikor lerepült a bal első kerekem, és rájöttem, hogy eltaláltam őt” – mondta utólag a három keréken a bokszba visszatérő Senna, akinek nagy szerencséje volt, hogy nem katapultálta magát a levegőbe Brundle hátsó kerekén. „Mielőtt Ayrton nekem jött, volt egy hatalmas megpördülésem hatodikban, padlógázon a hátsó egyenesben. Az autó ráment egy tócsára és már pörgött is, kétszer. Szerencsére a végén a jó irányba néztem és nem mentem neki semminek. Ezután már ötödikben mentem az egyenesben, mer a legnagyobb félelmünk az esőben az, hogy megpördülünk, és oldalról telibe találnak minket az érkezők” – nyilatkozta kiesése után Brundle.

    Ezzel a szuzukai döntés utóéletétől függetlenül annyi volt Senna bajnoki reményeinek. „Amikor kiestem, le kellett volna fújni a versenyt, hiszen már semmi olyan nem történhetett, ami befolyásolhatta volna a bajnokságot, így nem volt értelme tovább kockáztatni az emberek életét” – vélekedett a brazil, tulajdonképpen az emberéletnél is fontosabbnak titulálva a világbajnoki címet.

    A versenyigazgató azonban nem lépett közbe, így három körrel később Mansell is kiesett (ugyanott ment háttal a falnak, ahol a 10. körben egyszer már megpördült), viszont sokkal jobban járt, mint két körrel később Piquet, aki a Brabham-egyenesben előzte Martinit, de nem látta a lehúzódó Ghinzanit, és egyenesen belerohant az Osellába, ami olyan magasra emelkedett, hogy az egyik hátsó kereke eltalálta Piquet fejét, keréknyomokat hagyva a sisakján. Szerencsére mindketten megúszták, nem utolsó sorban annak köszönhetően, hogy már a féktáv elején történt az eset.

    A sort a Ligier-jét a falhoz vágó, a pályát félig eltorlaszoló Oliver Grouillard folytatta, de ez sem volt elég az újabb piros zászlóhoz. Szerencsére ezután már csak ketten este ki: Lehto elektronikai hiba, Cheever pedig megpördülés miatt, ami kisebb csoda, tekintve a, hogy az élen állók még 48 kört tettek meg, mielőtt a két órás időlimit véget vetett a túlélőshow-nak.

    A futamot Thierry Boutsen nyerte a Williamsben Alessandro Nannini (Benetton) és Riccardo Patrese (Williams) előtt, miközben mindössze 8-an érte célba, azaz a mezőny 70%-a kiesett.

    Mindkét Williams dobogón végzett

    Prost és Berger kiakadt, Senna elhintette, hogy visszavonul

    A leintés után Berger sajnálkozott egy sort amiatt, hogy nem tartott Prosttal, és nem adta fel a versenyt, majd nekiment a FISA-nak. „A FISA abbahagyhatná a biztonságról papolást és elkezdhetne az üzletről beszélni, mert csak a pénz érdekli, ha ilyen körülmények között engedett lezajlani egy versenyt. Ez bizonyítja, hogy Senna szuzukai kizárása politikai döntés volt. Százszor veszélyesebb volt, amit itt csináltuk, mint amit ő tett Japánban, és össze sem lehet hasonlítani Spával. Hihetetlenül rossz volt. És bárki a felelős az első rajtért, villamosszékbe kellene küldeni” – forrongott.

    Piquet – jóllehet, néhány fokkal finomabban – csatlakozott az osztrákhoz. „Van különbség aközött, hogy valaki bátor, vagy hülye. Ez egy veszélyes sport, és nincs szükség még veszélyesebbé tenni.”

    „Nagyon sajnálom a helyszínen tartózkodó és a televízió előtt ülő nézőket, de ez az egész nevetséges. Nem lehet ilyen nyomás alá helyezni az embereket, ez az egész lutri. Mindenki képes esőben versenyezni, de ez nevetséges. Mindannyian egy csónakban evezünk, a versenyzők, a csapatfőnökök, a szponzorok, és még a nézők is. Amikor egy futballmeccsen túlságosan esik az eső, félbeszakítják a meccset, és elhalasztják egy órával, vagy a nap későbbi részére, vagy másnapra” – nyilatkozta Prost, majd hozzátette: „ha a bajnoki címért harcoltam volna, akkor is így döntök.”

    A kiábrándult Senna eközben már ott, az adelaide-i paddockban közölte a sajtóval, hogy „Most visszamegyek Brazíliába, hogy átgondoljam a történteket. Az egyik lehetőség az, hogy nem térek vissza.”

    A Japánban elvesztett győzelmét végül nem kapta vissza, Brazíliában pedig megvádolta Balestre-t azzal, hogy elcsalta a világbajnoki címét, ami után a FISA megvonta a superlicencét. A következő szezon rajtjáig húzódó huzavona végén Senna végül közleményt adott ki arról, hogy ez nem így van, noha a kijelentéséért bocsánatot nem kért (nem is volt miért, hiszen valóban ez történt). Mint ahogyan a FISA és az F1 vezetői sem kértek azért, hogy feleslegesen veszélyeztették több tucat ember életét.

    42 évig őrizte tulajdonosa ezt a hihetetlen állapotú Lancia Stratost

    0

    A Lancia Stratos nem csak a rallypályákat hódította meg, hanem a GT versenyeken is sikeres volt. A legendás autó egyik legendás példányának különös története.

    A Stratos vitathatatlanul a legelső igazi rallyra tervezett autó volt, amelyet a Lancia és a Bertone tervezői és mérnökei kifejezetten a sportág – akkori – igényeire szabtak. A Stratos elképesztően rövid, mindössze 2180 milliméteres tengelytávja (az aktuális Fiat 500 2300 mm), és 880 kg-os tömege azt jelentette, hogy határozottan fürge és közvetlen volt. Kifinomult készségek kellettek az autó kezeléséhez, ami megmagyarázza, hogy Sandro Munari miért áll olyan előkelő helyen a legjobb versenyzők listáján.

    Új autó motorjához a Lancia a Ferrarihoz fordult segítségért. Egy 2,4 literes hathengeres „Dino” motort választottak, amelyet közvetlenül az utastér mögött, keresztben helyeztek el. Akkoriban hatalmasnak számító 300 lóerőt tudott a Corsa specifikációban a Stratos. Mellette a Ferrari motorjaitól megszokott libabőröztető hangot produkált.

    foto: Girardo

    Az akkori raliszabályok miatt 500 darabos sorozatagyártás kellett a versenyváltozat homologizálásához. Persze tipikusan olasz módra a Lanciának ez nem sikerült. Becslések szerint 492 darab Stratos HF hagyta el a márka Chivasso-i üzemét, amelyek közül az egyik, az 1975-ös, Group IV specifikációjú autó került elő.

    foto: Girardo

    A 001915 alvázszámú, ismertebb nevén Rino Fabbri autót 1975-ben sárga HF Stradale néven született Stratost a legendás olasz mérnök és autóversenyző, Carlo Facetti kapta, hogy építse át a Group IV  versenyspecifikációjára.

    Facetti különleges mérnök volt a motorsport világában – olyan tehetséges volt a kormány mögött, mint amennyire jártas volt a legkülönbözőbb versenyautók felkészítésében és beállításában. Az Alfa Romeo és a Lancia egykori gyári pilótája 1979-ben megnyerte a Túraautó Európa-bajnokságot, és a gyári csapat számára tervezett Stratos Turbo Group V-je az 1976-os Giro d’Italián nyert.

    Facetti korábban segített a Lancia gyárnak egy Group IV Stratos építésében is, amely nem rallye, hanem országúti versenyekre készült. A Stratossal Facetti maga is versenyzett a gyári csapat, a Lancia Marlboro színeiben. A 001915-ös alváz ugyanazon átalakításon esett át, beleértve a Facetti-re jellemző Kugelfischer befecskendező rendszer beépítését is.

    Ennek a Stratosnak az első bejegyzett tulajdonosa, a milánói Lancia képviselet, a Mocauto, megbízta a Jolly Club-ot, hogy induljanak az olasz GT-bajnokságban. Mivel az egyik jelentős támogatójuk a Rino Fabbri Editore kiadó volt, így született meg a Stratos sárga, zöld és kék Rino Fabbri Racing dekorációja. A „PROVA MI 1654” rendszámtábla is  az autó gyári eredetére utal.

    A repülő fogorvos

    Gianfranco Ricci, a veterán olasz versenyző, akit hétköznapi hivatásának köszönhetően „a repülő fogorvos” néven ismertek, 1976-ban tíz versenyen vett részt az autóval, és magabiztosan megnyerte az olasz GT-bajnokságot. A Rino Fabbri Stratos kiemelkedő eredményei közé tartozik az összetett második és kategóriaelső Targa Florio, ahol Ricci és Facetti csak egy Osella prototípus mögött végzett, valamint egy kategória első hely az évzáró Giro d’Italia Automobilistico versenyen.

    Ez utóbbi egy négynapos verseny volt Olaszországon keresztül, amely az ország leghíresebb útjait és versenypályáit érintette, és vonzotta a nagy gyártókat és a neves versenyzőket. Amíg egy mechanikai hiba le nem lelassította, Ricci – aki mellett a híres francia női navigátor, Michèle Espinosi-Petit, ismertebb nevén „Biche” ült – az első helyért harcolt. A Rino Fabbri Racing egy esős gyorsasági szakaszon még a gyári turbós Stratost is megelőzte.

    A Lancia egyetlen GT világbajnoki pontját szerezték 1976-ban.

    Ricci és csapattársa, Renzo Zorzi megszerezte a Lancia egyetlen pontját a gyártók számára kiírt világbajnokságon , amikor a Vallelunga hatórás versenyén a IV. csoport dobogóján, összesítésben nyolcadik helyen végzett a vb második fordulójában.

    1977-ben a Rino Fabbri Stratost egy olasz úriember, Claudio Magnani szerezte meg. A felismerhető Rino Fabbri festés maradt, és a Jolly Club folytatta az autó előkészítését és működtetését. A GT Európa-bajnokságon, az Olasz GT Gyorsasági-bajnokságon és a Hegyi Európa-bajnokságon egyaránt versenyzett a kocsival.

    1978 csúcspontja újra a Giro d’Italia Automobilistico volt, amelyen Magnani mellé Leo Pittoni, és egy fiatal versenyző, Sergio Cresto csatlakozott. Az összesítésben a harmadik helyen végzett a trió, és megszerezte a második kategória elsőséget a versenyen.

    Magnani vonakodva eladta szeretett Stratosát az 1979-es szezon előtt, ám az új tulajdonosa, Giovanni Alberti ott folytatta, ahol utoljára abbahagyta, ismét megnyerte a CSAI-kupát, és harmadszorra is Giro d’Italia kategóriagyőzelmet aratott.

    Magnani azonban megbánta az egy évvel korábbi döntését és 1980-ban visszaszerezte a 001915-ös alvázszámú autót. Már sima fehér fényezéssel, „Mac” néven visszatért az olasz motorsportba.

    1983-ban hét év és több mint 65 verseny után Magnani visszavonta a Stratost az aktív versenyzéstől. Az autót az 1990-es és 2000-es években kiállította, egészen 2010-ig, amikor visszaadták Carlo Facettinek, hogy gondosan állítsa vissza az eredeti specifikációira.

    foto: Girardo

    Miután elkészült a Rino Fabbri Racing színeire fényezett és felújított Lancia Stratos, találkozót tartottak a Facetti & Luigino műhelyben. Jelen volt Carlo Facetti és testvére, Giuliano, a tulajdonos Claudio Magnani, valamint az autó egykori versenyzője, Gianfranco Ricci. Eljött az eseményre Giovanni Fabbri, a néhai Rino Fabbri testvére, akiknek kiadója miatt kapta a különleges fényezést a Stratos.

    2022 nyarán egy amerikai gyűjtő kutatta fel és vásárolta meg az autót, amely elképesztő módon 42 év után még mindig Claudio Magnani tulajdonában volt. A kocsit újra átvizsgálták és elvégezték a legfontosabb felújításokat. Még arra is ügyeltek, hogy a rendszámtábla is visszakapja eredeti fényét.

    foto: Girardo