back to top
2025. december 21. 18:59
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1189

    Óriási előnybe kerülhetett a Red Bull a szabályszegéssel

    0

    Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elmondta, mennyit költenek évente új fejlesztésekre, amivel egyből érzékeltette, mennyire abszurd „kis mértékű” szabályszegésnek nevezni a Red Bull vélt szabályszegését. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója eközben rávilágított, miért nem lehetnek kifogásai az energiaitalos csapatnak.

    Továbbra sem derült ki, hogy miként folytatódik a Red Bull költségplafon-átlépési botránya, és mi lesz a következő napirendi pont az ügyben. Az FIA vizsgálata alapján a 2021-ben a megengedettnél „kis mértékben” többet költő energiaitalos csapat állítja, nem szegte meg a szabályokat, illetve leszögezte, hogy követi az FIA által meghatározott folyamatokat.

    Most két lehetőség áll előtte, vagy elfogadja, hogy szabályt szegett (úgy tűnik, hogy ezt nem teszi), vagy megpróbálja bebizonyítani az igazát, kockáztatva ezzel a pontlevonást.

    Russell, Hamilton, Leclerc és Sainz lebuktatta a Red Bull összeesküvését

    A többi csapat eközben szigorú büntetést remél, már amennyiben valóban többet költött a Red Bull a megengedettnél. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatójának szavaiból azt szűrhetjük le, hogy szerinte nem valószínű, hogy az FIA számításai és szabályértelmezése a rossz, mivel volt egy évük minden apróságot tisztázni az új pénzügyi regulákkal kapcsolatban.

    „A lényeg az, hogy egy évig próbaüzem futott, az FIA pedig hihetetlenül együttműködő, kommunikatív és világos volt. És, ha bármi nem volt világos, akkor a csapatok kötelessége volt kérdezni. Az FIA igazán jó munkát végzett a költségplafonnal, és az ember odamehet hozzájuk, és bármit kérdezhet. »Hé, ez benne foglaltatik? Ez nem?« Amikor pedig átlépted a plafont, akkor átlépted, és átláthatóan, valamint gyorsan kell kezelni az ügyet” – nyilatkozta az amerikai üzletember a RACER-nek.

    Christian Horner, Red Bull Racing, Mohammed bin Szulajm, FIA
    Ha tényleg szabályt szegtek, az FIA-nak nem szabad kesztyűs kézzel bánni a Red Bull-lal a riválisok szerint Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Brown emellett nem mulasztotta el megvédeni a kritikák kereszttüzébe kerülő FIA-t, mondván, várjuk ki a végét az ügynek, és ne támadjuk azért a szövetséget, mert még mindig nem tudott konkrétumokkal előállni.

    „Most minden azon múlik, hogy az FIA miként kezeli innentől az ügyet. Mindenki úgy van vele, hogy »Nos, eddig nem voltak átláthatóak«, de még nincs vége. Szerintem nem ítélhetjük meg őket az átláthatóság alapján… Jó volt, hogy azt mondták, »Nem adjuk ki a vizsgálati eredményt szerdán, hanem majd csak hétfőn.« Világosak voltak.”

    „Az átláthatóság nem feltétlenül jelenti azt, hogy »Holnap minden kérdésre választ adok«, hanem inkább »Megmutatom, hogy most mi következik.« Szerintem még nem végeztünk, ezért túl korai ítéletet mondani azelőtt, hogy láttuk volna a végeredményt.”

    A kis túlköltekezés is sok

    Míg Brown gyors és átlátható döntést vár, addig sokan szigorú ítéletet is szeretnének, mondván hiába csak „kicsi” a túllépés mértéke, valójában néhány százezer dollár plusz is vb-címről dönthet. Ezt hangsúlyozta Toto Wolff is.

    „Ez az úgynevezett kis mértékű szabályszegés, de szerintem ez a megfogalmazás teljességgel inkorrekt. Ha 5 millióval többet költesz, mint a limit, az még mindig apró kihágás, a hatása viszont jelentős” – nyilatkozta a Corriere dello Sportnak a Mercedes csapatfőnöke, majd kitért rá, hogy a Red Bull az idén és a tavaly is többet költött új fejlesztésre, mint a Mercedes vagy a Ferrari.

    Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull, Sao Pauló-i Nagydíj
    A tavalyi vb-csata szorossága miatt a legapróbb javulást hozó fejlesztéseknek is óriási volt a jelentősége Fotó: LAT Images/Mercedes

    „Mindig nagyítóval figyeljük, hogy a topcsapatok milyen új elemeket hoznak el a versenyekre, az utóbbi két év során pedig azt láttuk, hogy van két topcsapat, amelyik egyenlő, és egy harmadik, amely többet költ [fejlesztésre]. Azt tudjuk, hogy mi mennyit költünk: évente pontosan három és fél millió dollárt. Ebből érthető, hogy akár 500 ezer dollár elköltése is különbséget jelenthet.”

    Mivel a leggyakrabban emlegetett szám a Red Bull költségplafon-túllépésével kapcsolatban a 2 millió dollár, Wolff szavaiból kirajzolódik, hogy ez a Mercedes (és nem a Haas, vagy a Sauber) éves (!) fejlesztési büdzséjének több mint a fele. Ez alapján pedig több mint érthető, hogy miért követelnek példás büntetést a Red Bullnak a riválisok abban az esetben, ha végleg bebizonyosodik, hogy a tavalyi és idei világbajnokot adó csapat túlköltekezett.

    Halttunen: Az itiner megváltoztatása is kellett a sikerhez – 2. rész

    0

    Öt évvel ezelőtt, Walesben nem úgy sikerült Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen WRC2-es versenye, ahogy eltervezték, ezért komoly változtatást hajtottak végre. 

    Az 1. rész folytatása 

    És, hogy mi volt az itinerrel a probléma? Nem a szakaszról szóltak az információk, hanem, hogy miként kell vezetni. 

    “Kalle első nemzeti futamán az itinerben a tempók szerepeltek, hogy milyen gyorsan kell egy kanyarba menni. Ezt használták a 90-es években, és ezt Harri Rovanpera mutatta neki. Ez azonban a múlt. Napjainkban már nem ilyen itinert használnak, ezért egy új módszert kellett tanítani, az út leírását. Korábban öt különböző információt használt az itinerben, mindegyik tele volt plusszal, meg mínusz jelzésekkel. Így azonban rengeteget kellett egy navigátornak beszélni, de a valódi információtartalom kevés volt.” 

    Halttunen ezért már egy teljesen új itinert írt Kallénak. 

    “A menedzserünk arra kért, hogy egy új módszer szerint írjam az itinereket. Igazából Esapekka Lappi, Juho Hanninen és Teemu Suninen itinerjei alapján készítettem az új itinert, amit a saját tapasztalataimmal egészítettem ki. Egy országos bajnoki futamon gyorsan meg lehet jegyezni a szakaszokat, és nem annyira fontos az itiner. Készítettem egy teljesen új itinert, amit később Kalle a saját stílusára alakított. Ma már együtt írjuk a jegyzeteket, az új módszer szerint, ami sokkal informatívabb, mint a régi. Kevés szóval is rengeteg információt tudok gyorsan elmondani.” 

    Ez minden pilóta rémálma: frontálisan csapódott a szalagkorlátnak az amatőr versenyző (videó)

    0

    Hatalmas balesettel zárta az évet a Michelin Le Mans Cup mezőnye Portimaóban. A verseny elején nem kis félreértés alakult ki egy biztonsági autós újraindításnál, aminek a negyedik helyen haladó Jérome De Sadeleer itta meg a levét.

    A hétvégén rendezik az European Le Mans Series 2022-es szezonjának idényzáróját a 2020-ban és 2021-ben Forma-1-es versenynek is otthont adó Algarve International Circuit-en. A Portimao mellett található versenypályán az amatőr versenyzők számára létrehozott Michelin Le Mans Cup is most zárja az évet, és teszi mindezt sajnos egy hatalmas balesettel.

    Már az 1 óra 50 perces futam elejét sem úszta meg galiba nélkül a mezőny, ami miatt pályára küldték a biztonsági autót. Az igazán nagy csattanás azonban csak az újraindítást követően történt, és a felvételek tanúsága szerint vastagon benne volt a versenyirányítás és/vagy a célegyenes elején szolgálatot teljesítő sportbíró, aki annak ellenére sárga zászlót lengetett, hogy a Safety Car másodpercekkel korábban a bokszba hajtott, és elengedte a mezőnyt.

    A jelzést észlelve a versenyben vezető Torsten Kratz lassított, a második helyen haladó Freddie Hunt, az 1976-os Forma-1-es világbajnok James Hunt fia pedig azzal a lendülettel kikerülte, majd ő is a fékre lépett. A Hunt mögött érkező kettősnek emiatt félre kellett rántania a kormányt, hogy ne trafálják telibe a 34 esztendős britet, a negyedik helyen haladó Jérome De Sadeleer azonban már tehetetlen volt, és csak aközött választhatott, hogy Huntnak, vagy a falnak megy neki. Végül utóbbiba csapódott bele hatalmas tempóval, amitől az autója eleje gyakorlatilag eltűnt.

    Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a célegyenesbe visszapattanó LMP3-as gépet senki nem találta el, és csak egy megpördülés történt a kavarodásban. A szintén 34 éves, hátfájásra panaszkodó De Sadeleert a pálya kórházába szállították kivizsgálásra, az első hírek szerint eszméleténél van, és nem sérült meg súlyosan. A bukás nagyságát és a becsapódás szögét elnézve mindenki hálás lehet, hogy ép bőrrel megúszta.

    A baleset:

    Ismétlések ITT

    A futamot természetesen piros zászlóval félbeszakították, majd hosszas kényszerszünet következett a védőkorlát javítása miatt. Az idei utolsó versenyt végül valamivel több mint fél órára indították újra.

    Halttunen: Az itiner megváltoztatása is kellett a sikerhez – 1. rész

    0

    Öt évvel ezelőtt, Walesben nem úgy sikerült Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen WRC2-es versenye, ahogy eltervezték, ezért komoly változtatást hajtottak végre. 

    Sokan azt gondolhatnánk, hogy Kalle Rovanpera már szinte teljesen felkészülten érkezett a WRC-be, ahol csak az időt kellett kivárni, hogy WRC autóba ülhessen és azonnal képes a vb címért harcolni. 

    Ez azonban nem így történt, ugyanis, 2017-ben a debütáló Wales Rallyn, ahol a WRC2-ben indult, rá kellett jönnie, hogy az itiner információi nem stimmelnek. 

    Jonne Halttunen előtt Risto Pietilainen, Harri Rovanpera egykori navigátora próbálta felkészíteni Kalle Rovanperát a komolyabb karrierre, azonban mindezt azzal a technikával tette, ami jó volt a 1990-es években és 2000-es évek elején, de mára már teljesen más itiner vezet sikerre. 

    A 2017-es Wales Rallyn erre jött rá Kalle is és kérte Halttunent az információk átgondolására. 

    “Nagyon nehezen sikerült a WRC debütáló versenyünk Walesben – mondta Jonne Halttunen a Dirtfishnek. – A versenyről hazafelé utazva a repülőn arra kért Kalle, hogy mutassam meg milyenek a modern itiner információi, mert ez egy nagyon gyötrelmes futam volt.” 

    Ekkorra Finnországban és Lettországban már számtalan sikeren túl volt a 16 éves Kalle Rovanpera. 

    “Kalle Walesbe már elég jó versenyzőként érkezett, de az igazság az, hogy igazából nagyon rossz versenyző volt. Addig csak egynapos, országos bajnokikon vett részt, így egy WRC futam teljesen új volt számára. Nem készült egyáltalán versenyre a futam előtt, nem nézett videókat, és nem tervezett semmit. Elment a versenyekre, majd egy jó eredménnyel hazament. Azonban egy WRC futam teljesen más.” 

    Hamarosan folytatjuk a 2. résszel!

    Ogier: Lehet, hogy visszatérek teljes szezonra

    0

    Sébastien Ogier nem tartja kizártnak, hogy visszatér egy teljes szezonra a Rally Világbajnokságra, ez azonban nem jövőre történik meg. 

    Sébastien Ogier 2021 végén, nyolcadik vb címét megszerezve az idei évben csak egyes WRC futamokon állt rajthoz, egész pontosan hat versenyen indul, amiből még kettő vissza van. 

    A francia versenyző távollétében pedig Esapekka Lappi vezette a Toyota Gazoo Racing harmadik autóját. 

    Ogier azonban nem tartja kizártnak, hogy legyen még teljes szezonja a Rally Világbajnokságon. 

    “Sosem állítottam 100%-ig biztosan, hogy többé nem lesz teljes szezonom a WRC-ben – mondta Sébastien Ogier, aki az eddigi négy versenyén két második és egy negyedik helyet ért el. – Most azonban még változatlan a helyzet a tavalyi év végéhez képest, szeretem a családom, a fiamat és velük szeretnék többet lenni. Továbbra is szeretek rallyzni, és valamilyen szinten továbbra is szeretném űzni ezt a sportot.” 

    Ogier idén kipróbálta a WEC sorozatot is az LMP2 kategóriában a Richard Mille Racing Teammel, és rajthoz állt a legendás Le Mans-i 24 órás futamon is, ahova szintén szeretne egyszer még visszatérni. 

    “Szeretnék még Le Mans-ban is versenyezni, de ez részmunkaidőben igen nehéz. Egyelőre annyi biztos, hogy a Montén indulok a WRC-ben, a többi versenyről pedig később döntünk. Örülök, hogy a Toyotával lehetséges a részmunkaidő is, ami szerintem mindkét félnek jó.” 

    Verstappen előbb-utóbb ott fogja hagyni a Red Bullt, és másik csapathoz igazol

    0

    A történelmi példák is azt mutatják, hogy Max Verstappen nem fogja a teljes Forma-1-es pályafutását a Red Bullnál tölteni. Erre alapoz Mika Häkkinen is, aki úgy véli, előbb-utóbb eljön a búcsú ideje, és a holland pilóta más csapat után néz.

    Max Verstappen a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon, első világbajnoki címének megnyerése után azt mondta, legszívesebben örökre a Red Bull pilótája maradna. Azóta a holland 2028 végéig hosszabbított az energiaitalos csapattal, ami azt jelenti, hogy 31 éves koráig a Red Bull tagja lehet, amennyiben ő is úgy akarja. Mika Häkkinen szerint a teljes Forma-1-es pályafutását azonban nem fogja a bikásoknál tölteni.

    Verstappent a Red Bull hozta a Forma-1-be és juttatta üléshez mindössze 17 évesen, majd már második teljes szezonjában előléptette az anyaistállóba. Végül velük ért fel a csúcsra tavaly, az idén pedig duplázott, de apja és Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója már most megpendítette, hogy nem fog olyan sokáig maradni az F1-ben, mint azt a legtöbben gondolnák, és korábban maga Verstappen is elmondta, hogy Lewis Hamiltonnal vagy Fernando Alonsóval ellentétben 40 éves korában már nem tervez a mezőny tagja lenni.

    Viszont jópár évig még az lesz, hiszen természetesen úgy tervezi, hogy 2028 végéig szóló szerződését mindenképpen kitölti. A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen szerint ugyanakkor nem kizárt, hogy Verstappen akár még ennél korábban, de előbb-utóbb mindenképpen csapatot fog váltani.

    Max Verstappen, Red Bull, Charles Leclerc, Ferrari, Japán Nagydíj
    Előbb-utóbb elhagyhatja a Red Bullt? Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

    A finn expilóta ezt azzal magyarázza, hogy az F1-ben dolgozókra óriási terhet ró az egész éven át tartó utazgatás és a feszített munkatempó, ezért a Red Bullnál előbb-utóbb visszavonulnak majd azok, akik miatt ennyire sikeres a csapat, a teljesítmény romlásával pedig Verstappen más istálló után fog nézni.

    „Nagyszerű, hogy ennyire hosszú távú szerződést írt alá, de mindig ott van a kockázat, hogy amikor fontos emberek távoznak, a kocsi nem fog többé a pilóta elvárásainak megfelelően teljesíteni. Ilyenkor pedig egy versenyző eltűnődik azon, hogy ideje lenne-e csapatot váltani. Nem hiszem, hogy Max Verstappen a karrierje teljes hátralevő részét a Red Bullnál fogja tölteni.”

    „Ez persze csak az én véleményem, de a történelem azt mutatja, hogy a versenyzők gyakran váltanak csapatot, különböző okokból kifolyólag, még akkor is, ha több vb-címet nyertek egy bizonyos csapattal. Ennek lehetnek pénzügyi okai, de az is közrejátszhat, hogy szimplán új környezetre vágytak.”

    Häkkinen szavait alátámasztandó elég csak Lewis Hamiltonra gondolni, aki például egy gyengébb csapatot választott, és világbajnokként hagyta ott a futamgyőzelmekre képes McLarent az akkor még szenvedő Mercedesért. De ott van Fernando Alonso példája is, aki első vb-címe után írta alá a wokingiakhoz, és már úgy lett világbajnok másodszor a Renault-val, hogy tudta, az év végén mindenképpen elhagyja a csapatot. De ugyanígy tett Michael Schumacher is 1995-ben, amikor a Ferrarihoz szerződött.

    Tehát nem is feltétlenül kell teljesítményromlás ahhoz, hogy valaki váltson, elég az is, ha új kihívásra vágyik, vagy szimplán csak környezetváltozásra van szüksége. Ki tudja, előbb-utóbb talán Verstappen karrierjében is eljön a pillanat, amikor úgy dönt, hogy egy másik csapattal is fel szeretne érni a csúcsra.

    Egyelőre viszont semmi oka lelépni a Red Bulltól, amellyel a tavalyinál sokkal simábban nyert az idén. „Max idei tizenkettedik győzelme igazán megmutatja, hogy mennyire megérdemelte az idei világbajnoki címet. Dominált. Fantasztikus teljesítmény volt ez tőle, egy olyan verseny, amiről az ember álmodik, amikor a vb-cím a tét – utalt Häkkinen a Japán Nagydíjra. – A hétvége előtt azt mondta, azt akarja, hogy tökéletes legyen, majd külön ligában versenyzett.”

    Neuville: A csapatvezetőről való döntés befolyásolhatja Tanak jövőjét is 

    0

    Ott Tanak jövőjéről sok hír megjelent már. Marad a Hyundainál, vagy máshova igazol? Netalán befejezi karrierjét? Thierry Neuville szerint, ha döntene a Hyundai irányítása a csapatfőnöki kérdésben, az befolyásolhatja csapattársa döntését is. 

    Thierry Neuville és Ott Tanak idén sokszor kritizálta a Hyundai Motorsport tevékenységét és autóját, és vezetését is. A 2019-es világbajnok pedig egyenesen kijelentette, hogy Julien Moncet nem lehet a Hyundai Motorsport csapatvezetője. 

    Ott Tanak jövőjével kapcsolatban pedig azóta sok hír megjelent, elhagyja a Hyundait, vagy marad, de az észt versenyző még azt is elárulta, hogy karrierjének folytatása sem biztos. 

    Thierry Neuville azonban kételkedik csapattársa visszavonulásában. 

    “Nem hinném, hogy Ott ilyen gyorsan visszavonulna – mondta a belga versenyző. – Tudom, hogy akadnak problémái a magánéletben is, de azt hiszem az eredmények, amiket idén elért elég nagy motivációt jelentenek számára a folytatáshoz. Úgy vélem, hogy ő is, ahogy mindenki más, csak arra kíváncsi, hogy ki fogja a csapatunkat vezetni. Ennek eldöntése komolyan befolyásolhatja jövőjét.” 

    Ott Tanak volt Kalle Rovanpera legnagyobb riválisa idén a vb címért folytatott csatában. Végül Rovanpera nyert, Tanak pedig két versennyel a bajnokság vége előtt 29 pontos előnyben van a második Neuville előtt.

    Tanak
    Fotó: Hyundai Motorsport

    Michael Masi visszatért a paddockba az abu-dzabi botrány után

    0

    Michael Masi a múlt hétvégén mutatkozott először új szerepkörében azután, hogy az FIA az év elején leváltotta őt a Forma-1 versenyigazgatói posztjáról.

    Michael Masi neve alighanem örökre beleégett a Forma-1-es drukkerek emlékezetébe, hiszen az ausztrál szakember volt az, aki a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon a szabályok rugalmas alkalmazásával lehetővé tette, hogy Max Verstappen az utolsó pillanatban kiénekelje a sajtot Lewis Hamilton szájából, és világbajnok legyen.

    Masi végül belebukott a versenyt követő botrányba, és elveszítette a versenyigazgatói pozíciót, később pedig az FIA-val is szakított, és hazautazott Ausztráliába, hogy a családjával legyen. A motorsporttól azonban nem szakadt el, szeptemberben pedig kinevezték az ausztrál Supercars-bajnokság bizottságának elnökévé, azaz visszatért abba a sorozatba, amelyben már korábban is dolgozott, akkor helyettes versenyigazgatóként.

    A nem mellesleg a Dél-Ausztrál Motorsport Tanács nyolcfős testületébe is beválasztott sporttisztviselő a Forma-1-es Japán Nagydíj hétvégéjén rendezett Bathurst 1000-es versenyen pedig újra feltűnt a paddockban, és a helyszínen követte végig a legendás eseményt.

    Masi a háttérből figyelt

    „Kedvelem Michaelt, a rajongója voltam a Forma-1-ben. Sajnálatos, ami vele történt, szerintem nagyon jó versenyigazgató és vérbeli versenyző. Örülök, hogy a Supercars-ban van, mert szerintem értéket ad a sorozathoz” – nyilatkozta a Speedcafe-nak Zak Brown, McLaren Bathurst 1000-est szintén a helyszínről követő vezérigazgatója.

    Masi nem egészen egy héttel később pedig már a motorversenyzés királykategóriájának, a MotoGP-nek az ausztráliai hétvégéjén tett látogatást Phillip Islanden, kihasználva, hogy a világ legjobb motorosai a szülőhazájában versenyeznek.

    A MotoGP-közvetítésben még mindig az F1 korábbi versenyigazgatójaként hivatkoztak rá:

    Honfitársával, a kétszeres világbajnok Casey Stonerrel:

     

    Szombaton sem volt hiány látványból a Rally Legenden (videó)

    0

    Látványos jelenetek és versenyzői hibák is előfordulnak az idei Rally Legenden is. Néhány videó a szombati napról.

    80 felett is odalépett a 2013-as McLarennek Mario Andretti (videó)

    0

    Nem okozott csalódást Mario Andretti, és 82 évesen is remekül elboldogult a 2013-as McLarennel Laguna Secában. Mindezt úgy, hogy nem látott rendesen a sisakjától, és az üléspozíciója sem volt az igazi.

    Megtette első köreit egy modern Forma-1-es autóval az 1978-as világbajnok Mario Andretti. A 82 esztendős legenda Laguna Secában, utolsó IndyCar-futamának helyszínén vezethette a 2013-as McLaren MP4-28-ast, az autóból kiszállva pedig elárulta, némileg hátráltatta egy-két dolog vezetés közben.

    „Jó érzés volt, de nyilván sokat benne hagytam, mert van még mit tanulnom erről a motorról. Fontos, hogy az ember a megfelelő sebességi fokozatban legyen, nekem pedig problémát jelentett, hogy a sisakom miatt nem láttam a sebességi fokozat kijelzőjét. Így aztán néhány kanyarban eltaláltam a fokozatot, míg máshol nem, és ha túl magas fokozatban vagy, a motorerő elképesztő mértékben elveszik. Csak össze kell raknom a teljes kört, és akkor sokkal jobb lesz” – nyilatkozta a RACER-nek, majd hozzátette, hogy az üléspozíciója is hagyott kívánnivalót maga után, ami miatt túlságosan közel ült a kormányhoz.

    A 82 éves Andretti felkészült az F1-es tesztre (videó)

    Noha egy kicsit izgult, ez egyáltalán nem látszott rajta, és ennyi idősen is végtelenül profin állt a vezetéshez. „Összességében azt kaptam, amit vártam, ami egy pilótának jó és kielégítő érzés. A kocsi pontosan azt csinálja, amit kell, ami nagyon más, mint amit a karrierem során tapasztaltam. Ezt akartam megérezni, ami sikerült” – nyilatkozta Andretti, majd hozzátette, hogy ezzel a bakancslistája végére ért, és minden, ami ezután jön, csak hab lesz a tortán.

    Az F1-es autót először 1968-ban, 54 évvel ezelőtt vezető Andretti eleinte óvatosan kezdett, ám ahogy kezdte feltérképezni az autót, úgy lépett oda egyre jobban a gázra. A körözés egy pontján pedig az Alain Prost 1985-ös McLarenjében ülő Mika Häkkinennel is összetalálkozott, mire a kétszeres világbajnok előzékenyen maga elé engedte őt.

    Andretti első körei:

    Találkozás Häkkinennel: