back to top
2025. december 21. 17:12
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1190

    Ilyen az, amikor az F1-es pilótákat halálra rémíti egy raliversenyző (videó)

    0

    Két teljesen eltérő szakágról van szó, de az biztos, hogy a Forma-1-es pilótákat is le szokta döbbenteni, hogy mit tud a volán mögött egy ralivilágbajnok (és annak ralizni is tudó fia).

    Állandó vitatéma a ralizás és a Forma-1 szerelmesei között, hogy melyik szakág a nehezebb, melyikben domborodik ki jobban a vezetői tudás, vagy hogy melyik a férfiasabb sport. Mi most egyik kérdésben sem tennénk igazságot, már csak azért nem, mert szerintünk nem is nagyon lehet, hiszen mindkét műfajnak megvannak a maga nehézségei.

    Azt ugyanakkor nem lehet elvitatni, hogy amit a raliversenyzők művelnek, az nagyobb eséllyel fogja a frászt hozni egy Forma-1-es pilótára, mint fordítva, hiszen utasként is jóval kiszámíthatóbb egy zárt pályán száguldani, mint ide-oda csapódva pattogni egy murvás rali szakaszon.

    Ilyen, amikor egy F1-es pilóta sem hiszi el, ami a Finn Rallyn zajlik – videó

    Ezt bizonyítja, hogy még az olyan, sokat látott veteránok, mint a kilencszeres F1-es futamgyőztes, sportautó-világbajnok Mark Webber, vagy az F1-ben 13 alkalommal az első helyen végző David Coulthard is úgy reagálnak egy meglehetősen tempósan vezetett raliautó utasaként, mintha az utcáról beültetett, hétköznapi emberek lennének.

    A két expilótát néhány évvel ezelőtt a két Carlos Sainz, a kétszeres ralivilágbajnok idősebb, illetve az akkor éppen a Renault színeiben az F1-ben versenyző, de apja révén raliautóban is otthonosan mozgó fiatalabb autóztatta meg a Madrid melletti családi birtokon egy Renault Clio RS-el.

    Először idősebb Sainz vitte Coulthardot (felajánlotta neki, hogy előbb lassan menjenek egy kört, hogy Coulthard megismerje a pályát, de a skót gyanútlanul közölte, hogy mehet egyből a tempós menet), majd a fiatalabb Sainz Webbert. Előbbi az autókázás végén közölte a kétszeres világbajnokkal, hogy „azt hittem, valami mentális problémád van”, Webber pedig azon képedt el, hogy a fiatalabb Sainz mennyire jól vezet raliautót.

    Ezután a két korábbi F1-es pilóta is megmutatta (Coulthard idősebb, Webber fiatalabb Sainz-al az anyósülésen), hogy ők is tudnak vezetni, és versenyeztek egyet egymás, azaz pontosabban a stopper ellen.

    A teljes műsort az alábbi videóban nézheti meg:

    Akciók az éjszakában – Rally Legend 2022 (videó)

    0

    Idén sem marad el a látvány a san marinói Rally Legenden, így már péntek este is voltak látványos jelenetek a versenyen.

    Új rekordot állít fel az F1-be igazoló világbajnok

    0

    Az Alpha Tauri a Japán Nagydíj hétvégéjén bejelentette, hogy az Alpine-hoz távozó Pierre Gasly helyére leszerződtette a Williams színeiben az idei Olasz Nagydíjon debütáló Nyck de Vries-t, amivel létrejött minden idők legalacsonyabb F1-es pilótapárosa.

    A Monzában a Williamsszel debütáló, a grove-i istállóé mellett az Alpine 2023-as ülésére is esélyesnek tartott Nyck de Vries végül az Alpha Tauri versenyzője lesz jövőre. A 2019-ben Forma-2-es bajnoki címet, tavaly pedig Formula E világbajnoki címet nyerő holland Pierre Gasly helyét veszi át a Red Bull testvércsapatában, érkezésével pedig eldőlt, hogy jövőre Cunoda Jukival minden idők legalacsonyabb pilótapárosát fogják alkotni.

    Ted Kravitz, a Sky Sports riportere szerint eddig a Super Aguri 2008-as kettőse, a csapat megszűnéséig abban az évben négy futamon induló Szato Takuma–Anthony Davidson duó tartotta a rekordot. Szato 164, Davidson pedig 163 centi „magas”, azaz ketten együtt 327 centisek. A 159 centis Cunoda és a 167 centis de Vries együttes magassága viszont csak 326 centi, azaz egy centiméterrel új rekord.

    A japán és a holland pilóta bánatára ugyanakkor nem sokra mennek azzal, hogy alacsonyak, az F1-ben 2019 óta érvényben levő súlyszabályok ugyanis semlegesítették a könnyű versenyzők előnyét, akik esetében azelőtt a csapatok kedvük szerint játszhattak a ballasztokkal, így még ha a pilóta és az autó együttesen nem is volt könnyebb, mint egy magasabb versenyző és autó kombinációja, jobb súlyelosztással rendelkezett. Azokról az esetekről nem is beszélve, amikor egy csapat nem tudta letornázni az autó súlyát az alsó határra. Ilyenkor értelemszerűen egy könnyebb pilóta még nagyobb előnyt jelentett.

    De Vries már túl van az üléspróbán Fanezában, de az USA Nagydíj első szabadedzésén még a Mercedesszel lesz jelenése

    De Vries-től rögtön sokat várnak

    Ami a holland versenyző teljesítményét illeti, a formaautózásban és a sportautózásban szerzett tapasztalata messze túlmutat egy átlagos F1-es újoncén, monzai debütálásakor pedig bizonyította, hogy nem nagyon van szüksége tanulóidőre. Ezért Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója és juniorprogramjának irányítója is úgy áll újdonsült pilótájához, mint olyan versenyzőhöz, aki az első perctől fogva utat mutathat az Alpha Taurinak.

    „Abszolút úgy gondolom, hogy képes a csapat vezérévé válni. Juki [Cunoda] még mindig fiatal, és nincs meg a kellő tapasztalata technikai téren, úgyhogy Nyck vezetheti a csapatot. Meglátjuk, hogy ez a gyakorlatban hogyan fog működni jövőre, de a tapasztalata és a személyisége alapján Nyck-nek kell lennie a vezérnek” – nyilatkozta Marko a Motorsport holland kiadásának.

    Tanak: Ismét megmutatnánk aszfaltos tempónkat 

    0

    Ott Tanak számára eddig jól sikerültek az aszfaltos versenyek a 2022-es Rally Világbajnokságon, hiszen Horvátországban a második, Belgiumban pedig az első helyen tudott zárni. Spanyolországban pedig szeretné folytatni ezt a jó tempót. 

    Ott Tanak számára az idei aszfaltos versenyek igazán erősek voltak, hiszen Horvátországban egészen az utolsó szakasz céljáig tudott harcolni a győzelemért, ám végül Kalle Rovanpera megtudta őt előzni. Belgiumban pedig Thierry Neuville kiesése után sima győzelmet aratott a 2019-es világbajnok. 

    Spanyolországban az észt versenyző szeretné folytatni jó tempóját a kemény felületen. 

    “Spanyolország lesz az első igazi aszfaltos verseny a szezonban – mondta Ott Tanak. – A gyors pályákon elengedhetetlen a tökéletes bizalom és kényelem az autóban. Mivel sok az elnyújtott kanyar, ezért sokat kell küzdeni az alulkormányzottsággal, amin csak a jó autóbeállítás tud segíteni. Élvezetes versenyre számítok, szeretnék erős pontokért harcolni. Szeretnénk Horvátország és Belgium után ismét megmutatni aszfaltos tempónkat.” 

    Tanak korábban nyolc alkalommal indult a Katalán Rallyn, ahol 2019-ben szerezte meg legjobb eredményét a második helyen célba érve. 

    A Spanyol Rallyn 19 szakasz és 293.77 km versenytáv vár a WRC mezőnyre.    

    A 82 éves Andretti felkészült az F1-es tesztre (videó)

    0

    Mario Andretti a hétvégén nem mindennapi lehetőséget kap Zak Browntól, a McLaren vezérigazgatójától: az 1978-as világbajnok Laguna Secában vezethet egy modern F1-es autót. A korábbi szerelőből, mérnökből és csapatmenedzserből lett újságíró Marshall Pruett pedig már egy videót is közzétett a Twitteren arról, ahogy a 82 esztendős legenda megejti az üléspróbát.

    Andretti azt korábban nem tudta megmondani, hogy melyik McLarent vezetheti, de Zak Brown elmondása alapján valamelyik korai, azaz 2014 körüli hibrid F1-es gépre tippelt. Az üléspróbát viszont a 2013-as, még szívómotorral hajtott, a McLaren idei színeire festett MP4-28-asban ejtették meg, Pruett szerint pedig ez lesz az a kocsi, amit a legenda vezetni fog. A háttérben ugyanakkor feltűnt a 2014-es, már hibrid MP4-29-es is.

    Videó az üléspróbáról:

    Neuville: A jó beállítás a kulcsa a sikernek 

    0

    Thierry Neuville szerint nagyon kicsik lehetnek a különbségek a Spanyol Rallyn a versenyzők között, ezért a kényelmes vezetés és a jó autóbeállítás vezethet sikerre. 

    “Azt hiszem, a Spanyol Rally tökéletes alkalom, hogy visszatérjünk az aszfaltos szakaszokra – mondta Thierry Neuville. – A spanyol szakaszok nagyon gyorsak és szélesek, a tapadási szint szinte minden pályán egyforma. A siker titka a jó autóbeállítás és a kényelmes vezetés, ha ez meg van, akkor olyan gyorsan mehetsz egy autóval, amilyen gyorsan csak tudsz. A versenyzők közötti mindig nagyon kicsik a különbségek a szinte már versenypályákra hasonlító szakaszokon, ezért a tizedekért kell harcolni. Szeretnénk sorozatban harmadik győzelmünket megszerezni a versenyen, de minimum a dobogóra szeretnénk állni.” 

    Neuville korábban már 10 alkalommal versenyzett Spanyolországban, ahol az előző két alkalommal nyerni tudott. 

    A Spanyol Rallyn 19 szakasz és 293.77 km versenytáv vár a WRC mezőnyre.  

    Kínos rekord: 67-szer körözték le két futam alatt a vadászpilótából lett Forma-1-es versenyzőt

    0

    1921-ben ezen a napon, október 15-én látta meg a napvilágot Victor „Al” Pease, a történelem egyetlen olyan Forma-1-es pilótája, akit azért zártak ki egy versenyről, mert túl lassú volt.

    Mai szemmel – főleg a superlicenc-pontok világában, amelyben egy hétszeres IndyCar-győztes sem számít elég jónak az F1-hez – egészen elképesztően hat, hogy volt idő, amikor olyan pilóta is indulhatott Forma-1-es versenyen, aki jelenlétével csak növelte a pályán a veszélyt. És most nem a Yuji Idékre, Taki Inoue-kra vagy Jean-Denis Delétrazokra gondolunk, az 1921. október 15-én született Al Pease-hez képest ugyanis ők koruk Max Verstappenjei is lehetnének.

    A kanadai Victor „Al” Pease Yorkshire-ben látta meg a napvilágot, és Angliában is nőtt fel fel, majd csatlakozott a Brit Királyi Légierőhöz, amelynél  a második világháború alatt szolgált Indiában, Rodéziában és Egyiptomban is. Leszerelése után Kanadába emigrált, ahol rövid ideig illusztrátorként dolgozott, majd a motorsport felé fordult az érdeklődése.

    Idővel a kanadai motorsport legendája lett belőle, aki az 1950-es és 60-as években számtalan sportautó és formaautó-versenyen vett részt, megnyerve csaknem minden regionális és főbb bajnokságot az országban. 1967-ben pedig úgy vélte, jó ötlet lenne elindulni az az évi Forma-1-es Kanadai Nagydíjon úgy, hogy nulla tapasztalattal rendelkezett F1-es autóban. Ehhez vásárolt egy Eagle-Climaxot, és a Castrol szponzori támogatásával benevezett a Mosportban rendezett versenyre.

    Az 1967-es Kanadai Nagydíjon

    Hogy az F1 nem egészen a kanadai bajnokság, az hamar nyilvánvalóvá válhatott Pease-nek, hiszen Jim Clark pole pozíciós idejétől 7,7 másodperccel maradt el (egy 4 km-nél valamivel rövidebb körön), amivel a 16. helyre kvalifikált, azaz három versenyzőt, a szintén kanadai Eppie Wietzes-t, illetve az egyaránt amerikai Mike Fishert és Tom Jones-t is megelőzte. Ebben a négy pilótában közös, hogy mindhármuknak ez volt az első F1-es hétvégéje.

    A 46 éves Pease versenye rémálomszerűen indult, és úgy is folytatódott. A motorja nem indult be a rajtrácson, amivel rögtön hat kört veszített, majd miután a szerelői akkumulátort cseréltek, a bokszutcától nem messze megpördült. Ám ahelyett, hogy feladta volna a versenyt, visszafutott a bokszba (emelkedőn, esőben) egy második akkumulátorért, majd visszarohant az autójához, beszerelte az akksit, és továbbment.

    Becsületére legyen mondva, befejezte a futamot – vagy legalábbis addig ment körbe-körbe, amíg a győztes Jack Brabhamet le nem intették –, végül azonban nem rangsorolták, ugyanis 43 (!) körös hátrányban ért célba a 90 körös futamon. Mindez 69,4 km/h-s átlagsebességet jelentett…

    Pease-nek azonban nem ment el a kedve az F1-től, a Castrol pedig egy évvel később, az 1968-as, akkor éppen Mont Tremblant-ban rendezett Kanadai Nagydíjra is benevezte. Az időmérője ezúttal sokkal rosszabbul alakult, mint egy éve. Az akkor már kétéves autójával a tökutolsó, 22. helyen végzett, 15,8 másodperccel elmaradva Jochen Rindt pole pozíciót érő idejétől. Még a 21. helyet megszerző, azon a versenyen debütáló Bill Brack is több mint 8 másodperccel gyorsabb volt nála.

    Ami pedig a versenyt illeti, azon végül el sem tudott indulni, mert a motorja már a rajt előtt bemondta az unalmast. Hogy kiderítse, mi lehet a probléma, Pease egymaga szedte szét az autóját, majd egy villáskulcsot talált a motorban…

    Al Pease rendületlenül próbálkozott

    A korábbi vadászpilótának ezután már csak egyetlen próbálkozása volt az F1-ben, 1969-ben, ismét Mosportban, immár a Castrol támogatása nélkül. Az akkorra már három éves technikát Jacky Ickxtől 11,1 másodperccel elmaradva, a 17. helyre kvalifikálta, és a versenyen is el tudott indulni, de miután kétszer is ütközött, és a futamot vezető Jackie Stewartot kis híján kiütötte lekörözés közben, Ken Tyrrell, a Matra-istálló tulajdonosa elment a versenyigazgatóhoz, és kizáratta Pease-t.

    És, valljuk be, teljes joggal lengették be a fekete zászlót a kanadainak, aki nemcsak közveszélyesen, de veszélyesen lassan is vezetett. 46 kör alatt 24-szer körözték le, azaz végül 22 kör után állt ki a bokszba. Ezzel pedig mind a mai napig ő a Forma-1 történetének egyetlen versenyzője, akit a lassúsága miatt zártak ki.

    Pease ezután folytatta a versenyzést, és Formula 5000-es, illetve Formula A-fuamokon is részt vett, majd egészen 1988-ig indult veterán autó versenyeken, 1998-ban pedig beiktatták a kanadai motorsport hírességek csarnokába. Utóbbit természetesen nem az F1-es szereplései okán tették, hanem azért, mert senki nem nyert nála több trófeát regionális és nemzeti versenyeken a kanadai motorsport történetében.

    Al Pease 92 éves korában, 2014. május 2-án, Tennessee-ben hunyt el.

    Sordo: Nagyon szerencsés vagyok 

    0

    Bizony az Dani Sordo, hiszen a Spanyol Rally alkalmával hazai versenyén, hazai szurkolói előtt próbálhat harcolni a jó eredményért. 

    Dani Sordo azon versenyzők közé tartozik, aki versenyezhet egy WRC szezon során hazai környezetben, ami a brit versenyzőknek nem adatik meg. 

    Ezt az alkalmat pedig szeretné felhasználni, hogy folytassa kiváló szériáját, mely már egy éve tart, hiszen a tavalyi Spanyol Rally óta folyamatosan harmadik, vagyis dobogós helyen tud zárni aktuális futamán. 

    “A Spanyol Rally mindig nagyon különleges számomra, hiszen hazai szurkolók előtt vezethetek – mondta Dani Sordo. – Szerencsés vagyok, hogy hazai versenyen indulhatok és sok támogatást kapok a szurkolóktól. A szakaszok nagyon jól illenek a vezetési stílusomhoz, ezért nagyon élvezem, amikor ezeken versenyezhetek.

    Navigátorommal, Cándido Carrerával igyekszünk ismét mindent megtenni egy jó eredmény érdekében, olyan eredményt próbálunk elérni, amivel folytatódhat jó szériánk.” 

    Dani Sordo korábban már 18 alkalommal indult a Spanyol Rallyn, ahol 2006-ban, 2007-ben, 2008-ban, 2009-ben a Citroennel, 2016-ban pedig a Hyundaijal szerezte meg a második helyet. 

    A Spanyol Rallyn 19 szakasz és 293.77 km versenytáv vár a WRC mezőnyre.  

    Rovanpera: Egy pillanatra sincs megállás

    0

    Kalle Rovanpera már világbajnokként állhat rajthoz Spanyolországban, ahol egy újabb jó eredménnyel szeretné a Toyotát közelebbé vinni a gyártók vb címéhez. 

    Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen már az Új-Zéland Rallyn megszerezte az idei egyéni világbajnoki címet, azonban a Toyota számára még nincs meg a gyártók címe, ezért a munka nem állhatott meg. 

    “Volt némi időnk értékelni, hogy mit értünk el Új-Zélandon, de még van két verseny a szezonból, így a munka még nem állhatott meg – mondta Kalle Rovanpera. – A következő cél most a gyártók vb címének megszerzése, amit szeretnénk már Spanyolországban bebiztosítani. A versenyen nagyszerű aszfaltos pályák lesznek, melyek szinte már egy versenypályára hasonlítanak, ami nagyon precíz vezetést követelnek meg. Ha sikerül jól vezetni, akkor nagyon élvezetes versenyünk lehet.” 

    A 22 éves finn toyotás korábban három alkalommal indult a Katalán Rallyn, ahol tavaly megszerzett ötödik helye volt a legjobb eredménye. 

    A Spanyol Rallyn 19 szakasz és 293.77 km versenytáv vár a WRC mezőnyre.   

    Räikkönen részegen: fejénél földhöz vágott riporter, betörés, bunyó a csapattárssal

    0

    Kimi Räikkönen alighanem nemcsak a rajongóknak, de a Forma-1-ben dolgozó riportereknek, pilótáknak és csapatfőnököknek is nagyon hiányzik. És nemcsak azért, mert jó volt ellene vagy vele versenyezni…

    Max Verstappen a Japán Nagydíjon bebiztosította második világbajnoki címét, ami után vélhetően az ünneplés sem maradt el, de egyelőre nem érkeztek hírek féktelen bulizásról és részegen tomboló Red Bull-csapattagokról, a parti így vélhetően igen szolidra sikeredhetett. „Mert nem volt ott Kimi!” – mondhatják most magukban sokan. És milyen igazuk van, a tavaly visszavonult Jégember részvételével ugyanis aligha rendeztek valaha is unalmas bulit.

    Persze, Räikkönen mostanra kétgyermekes családapa, és merőben más életet él, mint egykoron, de időről időre azért bizonyítja, hogy továbbra sem veti meg az alkoholt, ha éppen úgy adja az alkalom. Volt azonban olyan időszak az életében, amelyek során egymást érték a hajmeresztőbbnél hajmeresztőbb történetek. Ezekből idézünk most fel hármat.

    Földhöz vágta Chandhokot

    Karun Chandhok, a Sky Sports riportere, egyben a HRT és a Lotus korábbi Forma-1-es pilótája elevenített fel néhány éve egy, a Japán Nagydíj utáni esetet, amely során Räikkönen curry-s helyre akarta vitetni magát vele, mondván ha már indiai, biztos a világ minden nagyvárosában tudja, hogy hol lehet jó curry-t enni. Nos, Chandhok nem tudta, és ez lett a veszte.

    „Egy tokiói bárban találkoztunk Kimivel, és a jelek szerint már igencsak részeg volt. Odajött hozzám, és azt mondta, »Curry-t akarok, vigyél el valahová!«. Erre azt feleltem neki, hogy nem tudom hová vinni, mire megragadott a fejemnél, és egy birkózó dobással a földhöz vágott” – idézte fel a repülést szerencsére sérülések nélkül megúszó indiai expilóta az esetet az Essentially Sportsnak.

    Räikkönen és Coulthard 2002-ben lettek csapattársak, és egészen 2004 végéig azok is maradtak

    Stage-diving Dennis születésnapján

    Marc Priestley, a McLaren korábbi szerelőjének könyvéből és egyéb visszaemlékezéseiből tudjuk, hogy a híresen vaskalapos és a vállalati image makulátlanságát mindennél előbbre valónak tartó Ron Dennis sem tudta megfékezni a finn versenyzőt, aki még a főnöke születésnapján is megcsinálta a balhét, és nekiment David Coulthard-nak, akkori csapattársának.

    „Emlékszem, hogy Ron Dennis születésnapján úgy döntött, hogy stage-divingol egyet (nagy lendülettel leugrik a színpadra, remélve, hogy az ott levők elkapják), de ezzel egyidőben Mansour Ojjeh (a McLaren tavaly elhunyt társtulajdonosa) felesége is ugyanezt csinálta, ezért gyorsan döntenem kellett, hogy őt kapom el vagy a csapattársamat – emlékezett a skót pilóta. – A feleséget kaptam el, [Räikkönen] pedig leesett a földre, és arccal lefelé elterült, majd nem mozdult.”

    „Ezután tulajdonképpen meg kellett állítani a bulit, leállították a zenét, felkapcsolták a fényeket, Kimi pedig nem mozdult, és mindenki köré gyűlt, mert azt hitték, hogy elveszítette az eszméletét. Amikor már a pulzusát akarták ellenőrizni, hirtelen felpattant és azt kiabálta nekem, »Te nem csapattárs vagy, hanem egy kusipää!« (ami finnül annyit tesz, hogy köcsög), majd meg akart ütni, úgyhogy Mansour-nak, Ronnak és a többieknek kellett szétválasztani minket. Egy üveg vodka után aztán viszont már semmi baja nem volt.”

    Räikkönen szétzúzta saját ajtaját, majd hajvágóval állt bosszút az őt kékre festő szerelőjén

    Betört Button házába

    Noha tulajdonképpen egyidősek, Räikkönen és az F1-ből 2016 végén visszavonult, szintén egyszeres világbajnok Jenson Button nem voltak éppen nagy haverok. Kivéve, ha bulizásról volt szó.

    „Nem igazán beszélgettünk a paddockban, de azon kívül, miután lement a nap, a dolgok megváltoztak – nyilatkozta korábban a 2009-es világbajnok az Express-nek. – Az egyetlen sztori, amire emlékszem Kimivel – mert a legtöbbjük homályos –, hogy egyszer nagyjából hajnali 3-ig szórakoztunk Londonban, és akkoriban volt ott egy házam. Majd közöltem, hogy »fáradt vagyok, megyek haza«. Beültem a taxiba, hazamentem, besétáltam a házamba, Kimi pedig ott ült a nappaliban, egyedül. Fogalmam sincs, hogy miként került oda.”