A Skoda Fabia RS Rally2 bemutatkozó versenyéig már nem kell sokat várni, november elején Németországban áll először rajthoz az éles mezőnyben.
Az új Skoda Fabia RS Rally2-t bár már júniusban leleplezték és a Bohemia Rally nézői már akcióban is láthatták, azonban az első tétversenyre még hónapokig kellett várni.
A német Rallye Magazin információja szerint azonban a debütáló verseny időpontja már megvan, november 4-5. között a német Lausitz Rallyn már az éles mezőnyben áll rajthoz az új cseh autó, melyet Andreas Mikkelsen vezethet majd.
A bemutatkozó verseny ideje a gazdasági világválság okozta nehézségek miatt csúszott.
Az új Skoda első WRC futama a gyári csapattal 2023 januárjában Monte-Carloban lehet.
A Lausitz Rallyn 10 gyorsasági szakasz vár a mezőnyre, a versenytáv pedig 145 kilométer lesz.
A Mercedes és a Ferrari pilótái együttes erővel rántották le a leplet arról, hogy valójában mire költötte el a 2021-es költségplafont túllépő Red Bull a limiten felüli összeget. A sajtóhírek szerint étkeztetésre fordított összeget valójában bújtatott módon az autó fejlesztésére fordították. Legalábbis az erről megjelent vicces kis rövidfilmben.
Frappáns és vicces videóval állt elő az F1-es és más motorsportos témájú rajzfilmeket készítő Lollipopman arról, hogy mire fordíthatta a Red Bull a 2021-es költségplafonon felül elköltött összeget. Miután az FIA bejelentette, hogy az energiaitalos csapat szabályt szegett, Erik van Haren, a holland De Telegraaf újságírója arról számolt be, hogy a Red Bull részben a csapat étkeztetésére fordított összeg miatt nem fért be a 145 millió dolláros plafon alá.
Ahogyan az várható volt, a közösségi médiát azonnal ellepték az ezzel kapcsolatos mémek, de a legötletesebbre talán az alábbi animációs film sikerült, amelynek nagy részében Charles Leclerc, Carlos Sainz és Lewis Hamilton követel magyarázatot Max Verstappentől és Sergio Péreztől az elköltött összegre vonatkozóan.
Ezután pedig a két Red Bull-pilóta egy prezentáció segítségével levezeti, hogy milyen „létfontosságú” kiadásaik voltak. A videón végén aztán megjelenik George Russell, és egy mondattal lerántja a leplet az összeesküvésről.
A videó feliratozva van, de alatta a magyar fordítás is megtekinthető
Srácok, hallottam, hogy kis mértékben túlléptétek a költségplafont
Verstappen:
Igen, de mind érkeztetési kiadásokra ment el, az autóhoz nincs köze.
Hamilton:
Nos, ezt nem hagyhatjátok annyiban.
Sainz:
Meg kell magyaráznotok az étkeztetési kiadásaitokat. Gyerünk!
Verstappen:
Történetesen van is nálam egy prezentáció erről.
Hamilton:
Lássuk!
Verstappen:
Nos, két milliót költöttünk Adrian séf csípős szárnyaira.
Hamilton:
Miféle szárnyak ezek?
Verstappen:
Csirkeszárnyak Adrian csípős szószával. Igazán csípős.
Pérez:
Igen, rengeteg leszorítóerőt ad.
Leclerc:
Leszorítóerőt?
Verstappen:
Igen, úgy értette, hogy nagyon csípős, úgyhogy… mindannyiunk esetében nagy volt a wc-re leszorító erő másnap reggel. Hehe.
Hamilton:
Mi ez a 3 millió új formulájú szintetikus olajra?
Verstappen:
Ez csak egy új főzőolaj, amivel az új séfünk előállt.
Pérez:
Igen, szerintem 40%-al kisebb a viszkozitása.
Sainz:
Miért számítana a viszkozitás a konyhában?
Verstappen:
Hogy gyorsabban lehessen önteni. A konyhai személyzetünk pont olyan, mint a bokszutcai. Nagyon gyors.
Hamilton:
Mi ez a másfél millió E. N. D. plates-re? (az end plate magyarul szárnyvéglap, a plate pedig angolul tányér)
Verstappen:
Checo nagyon sok tányért összetört a bakui győzelme utáni buliban. Törhetetlen tányérokkal helyettesítettük őket. Az ND azt jelenti, törhetetlen (non destructible).
Hamilton:
És akkor mi az E?
Verstappen:
Emilian. (Verstappen második neve)
Sainz:
4 millió teástálcára? (A padlólemez elején található elemet nevezik tea-traynek, azaz teástálcának)
Verstappen:
Igen, a Brit Nagydíj alatt mindenkinek ingyen teát szolgáltunk fel.
Leclerc:
Tényleg 6 milliót költöttetek tortaformára? (A fékdobokat szokták cake tinnek nevezni a szakzsargonban)
Verstappen:
Igen, a teával együtt azt is felszolgáltunk.
Hamilton:
Mi az az MGU-Kitchen (konyha) 3 millióért?
Verstappen:
Ó, ez csak egy elírás, az valójában MUG – kitchen (azaz konyhai bögre).
Pérez:
Eltörtem egy bögrét a konyhában.
Verstappen:
A bakui parti során.
Sainz:
És mi az az MGU-Hall (előszoba)? Ugyanaz az elírás?
Pérez:
Az előszobában is eltörtem egy bögrét.
Verstappen:
Ugyanazon a partin. Checo nagyon keményen bulizik. Hehe.
Pérez:
Igen.
Hamilton:
Ezek igazán drága bögrék, ember. Egyenként 3 millióba kerülnek.
Sainz:
2 millió cápauszonyra? (A motorborítás tetején levő függőleges szárnyelemet hívják shark finnek, azaz cápauszonynak)
Verstappen:
Igen, a japán mérnökeink imádják a cápauszonyt.
Verstappen:
És az utolsó, a kólásüveg terület felújítása 7 millióért. (az autó hátulja a szlengben a kólásüveg nyaka)
Hamilton:
Az mi?
Verstappen:
A garázsnak az a része, ahol a kólásüvegeket tartjuk.
Pérez:
Gond akadt a kártevők irtásával, úgyhogy felújítottuk.
Russell megjelenik:
Az ördögbe! Várjatok, várjatok egy kicsit! Mikor kezdtetek el ti kólát inni, amikor saját energiaital-márkátok van? A kutyafáját! Itt valami bűzlik!
Leclerc:
Ezek nem étkeztetési kiadások, ezek mind alkatrészek.
A Barum Rallyn történt baleset után az Ózd Rallyn sikeresen tért vissza Csomós Miklós és Nagy Attila a versenyzéshez. A második helyezéssel záruló verseny filmje.
Három B-csoportos autót bocsájt árverezésre az RM Sotheby’s aukciósház novemberben, köztük Henri Toivonen korábbi Lancia Delta S4-es járművét.
Az aukciósház egy komoly sportautó kollekcióhoz jutott, melyet árverésre bocsát. Az autók között van három B-csoportos Rally autó is, egy Lancia 037, egy Lancia Delta S4 és egy Audi Quattro S1 E2 is kalapács alá kerül novemberben.
A rallyautókat korábban Markku Alén, Henri Toivonen, valamint Hannu Mikkola vezette.
A Shoteby’s becslése szerint a járművek nyertes árai több millió euróig is felszökhetnek, így csak nagyon kevesen lesznek képesek megvásárolni őket.
Az 1982-es Lancia 037-est Markku Alén vezette először a Costa Smeralda versenyen, ahol végül váltóhibával kellett kiállnia.
Fotó: RM Sotheby’s
“Több kedvenc rallyautóm is van, de mind közül a Lancia 037-es emelkedik ki – idézi az aukciósház Alén szavait. – Gyönyörű autó volt.”
Alén csupán a Costa Smeralda versenyen vezette ezt a járművet, 1983-ban már Walter Röhrl versenyzett vele.
Az aukciósház becslése szerint a Lancia 037 győztes ára végül 1.07-1.38 millió euró is lehet.
Az 1985-ös Lancia Delta S4 autót Henri Toivonen az 1986-as Monte-Carlo Rallyn vezette és szerezte meg vele a győzelmet. Az autó több versenyen nem vett részt. A néhai finn legenda és navigátora, Sergio Cresto májusban, Korzikán tragikus balesetet szenvedett, ami végül a B-csoportos időszak végéhez vezetett.
Az aukciósház szerint a Delta S4 1.99-2.56 millió eurós áron találhatja meg új gazdáját.
A csomagban csupa izgalmas autó szerepel, Jaguár XJ220, Ferrari F50, Bugatti EB110, Ferrari F40 is licitálható. Sőt, ha valaki annyira jól áll anyagilag, akár egy egészen komoly autóskártya készletét is kirakhatja a garázsában…
Fotó: RM Sotheby’s
Az 1985-ös Audi Quattro S1 E2 autóval 1985 novemberében Hannu Mikkola indult a RAC Rallyn, ahol végül motorhiba miatt nem tudott célba érni. 1986-ban tréning és tesztautóként használták az autót. A B-csoportos korszak végén egy magángyűjtő vásárolta meg gyűjteményébe. Az Audi csupán 20 Quattro A1 A2-es autót készített, melyből 15 még ma is létezhet, közülük azonban csupán hat indult WRC futamon.
Az aukciósház becslése alapján a Lancia Delta S4 árán kelhet el az Audi is.
Ha az FIA korábbi elnökén múlik, 2003-ban igencsak furcsa versenyeket láttunk volna a Forma–1-ben.
A 2002-es szezonzáró Japán Nagydíjon az első helyet Michael Schumacher, a másodikat Rubens Barrichello szerezte meg, ami a Ferrari kilencedik kettős győzelme volt abban az évben. A maranellóiak a 17 versenyből 15-öt megnyertek, Schumacher az összes futamon dobogóra állt, a vb-cím pedig már a nyár közepén eldőlt. Ja, és a Ferrari annyi pontot szerzett a szezonban, mint az összes többi csapat együttvéve… Nem csoda, hogy a televíziós nézettség rohamosan csökkent.
„Ha kell bizonyíték, hogy az F1-es nézők sorra kezdik kikapcsolni a tévéjüket, a tegnapi, szezonzáró Japán Nagydíj volt a tökéletes példa. Michael Schumacher-mesterkurzus és Ferrari-kettős győzelem egy, a drámát teljes mértékben nélkülöző versenyen – írta a Daily Mail. – Ha a kétségbeesés pontos definícióját keresi, csak nézzen rá az FIA-elnök Max Mosley-ra, vagy az F1 milliárdos vezérére, Bernie Ecclestone-ra, akik túlságosan is tisztában vannak azzal, hogy világ legunalmasabb négykerekű sorozatát irányítják.”
„Gondunk van vele, hogy az emberek elkezdtek felhagyni azzal, hogy Forma–1-et nézzenek a televízióban. Bernie szerint elég komoly méreteket ölt a dolog, és a televíziós társaságok már elkezdtek panaszkodni neki” – nyilatkozta Mosley.
Schumacher megnyeri Barrichello előtt a 2002-es Japán Nagydíjat Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Az már korábban nyilvánvalóvá vált, hogy valamit tenni kell, az FIA elnöke pedig egy sor egyéb javaslat mellett előállt egy olyan ötlettel, amit sokan már akkor is teljes képtelenségnek tartottak, és végül soha nem valósult meg. „Igen sok, nagyon radikális javaslatot küldtünk el a csapatoknak megvitatásra. Ezek között vannak nagyon spekulatív ötletek, és beszélnünk kell a csapatokkal róluk. Amit nem tehetünk, hogy csak ülünk ölbe tett kézzel, és nem beszélünk róluk” – idézte Mosley-t 2002. október 9-én a Daily Telegraph.
„Van egy olyan ötlet, hogy minden versenyző vezesse egyszer mindegyik autót. Ennek az az előnye, hogy kiderülne, melyek a legjobb pilóták és csapatok. Amennyiben ez izgalmasabbá teszi a versenyzést a nézőknek, beszélnünk kell róla – jelentette ki Mosley. – Szerintem mindenki, aki igazán aggódik az F1-ért, egyetért abban, hogy nehéz helyzettel nézünk szembe.”
A valóságban a pilótacserélősdi úgy nézett volna ki, hogy a 20 versenyző legalább egyszer minden csapat autóját vezeti a szezon során. Azaz a toppilótákat nemcsak a legjobb autókban, hanem az abban az időben stabil sereghajtónak számító, általában a második legrosszabb csapattól is jókora lemaradásban levő Minardiban is megnézhettük volna.
A csapatok természetesen nem mentek bele ebbe, így örök ábránd maradt, hogy milyen lett volna, amint Michael Schumacher, Juan Pablo Montoya vagy Kimi Räikkönen egy raliautóhoz hasonlítható Minardival „driftel” körbe, majd félreáll, hogy a Ferrarival a versenyt vezető Alex Yoong lekörözhesse… De azért megnéztük volna, nem?
Mark Webber pontokat szerez debütáló versenyén a Minardival 2002-ben. Ez gyakorlatilag maga volt a csoda, és kellett hozzá, hogy a fél mezőny kiessen a rajtnál:
2002 #AustralianGP saw the debut of @AussieGrit. The start of the race saw a 9 car pile up. Mark Webber was able to weather the storm and bring home his body damaged, top gear missing Minardi (all while holding off Mika Salo) to take 5th spot. #F1#MarkWebberpic.twitter.com/CkHf3XrxhK
— Getty Images Motorsport (@MSI_Images) April 5, 2022
Oliver Solbergnek bár még élő szerződése van a Hyundai Motorsporttal év végéig, azonban több versenyen már nem indul a koreai gyártóval. Japánban Dani Sordo vezethet.
A Hyundai Motorsport az Új-Zéland Rally után bejelentette, hogy az év végén nem hosszabbítják meg Oliver Solberg szerződését, azonban az még kérdéses volt, hogy esetleg Japánban indulhat-e.
Ez a kérdés pedig most dőlt el, hiszen a Hyundai Dani Sordoval indul a Japán Rallyn, a Rally Világbajnokság szezonzáróján Thierry Neuville és Ott Tanak mellett.
Oliver Solberg így nyolc versenyen indult idén a Rally1-es Hyundaijal, és éppen akkor ért véget szezonja, amikor Belgiumban karrierje legjobb eredményét, a negyedik helyet érte el, míg Új-Zélandon ötödik lett.
Dani Sordo eddig három versenyén mindhárom alkalommal a harmadik helyen zárt, míg Japánban négyszer indult még Citroenes korszakában, legjobb eredményét pedig 2007-ben érte el, amikor második lett.
Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója még a Miami Nagydíj alatt tett ígéretet az 1978-ban Forma-1-es világbajnoki címet nyerő Mario Andrettinek, hogy kipróbálhatja az istálló egyik modern F1-es autóját. Az amerikai üzletember betartja a szavát.
Az 1969-ben Indy 500-at, 1978-ban F1-es világbajnoki címet nyerő Mario Andretti a hétvégén, Laguna Secában, a Velocity Invitational elnevezésű veterán versenyen bemutatóköröket fog megtenni a McLaren egyik hibrid F1-es autójában. Hogy melyikben, arról egyelőre nem közölt pontos tájékoztatást a csapat, de a 82 esztendős Andretti szerint vélhetően a 2014-es modellt fogják a rendelkezésére bocsátani, miután Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója korábban megígérte neki, hogy vezetheti az egyik autójukat.
Andrettinek teljesen új élmény lesz egy hibrid F1-es autóval körözni | Fotó: Penske Entertainment: Chris Jones
„Két évvel ezelőtt, Goodwoodban ültem egy mai F1-es autóban, és csodálatos volt – nyilatkozta Andretti a Road & Track-nek. – Utána azt mondtam, imádnám, ha kipróbálhatnék egy ilyet, Zak pedig közölte, hogy »Összehozom neked.« Utána viszont annyiban hagytuk a dolgot, de mindig viccelődtünk rajta, valahányszor találkoztunk. Aztán az első Miami Nagydíjon [a Sky Sports-nak dolgozó] Martin Brundle előtt ismét elmondta, úgyhogy onnantól az egész világ tudott róla.”
„Úgyhogy Zak megszervezte ezt erre a hétvégére. Néhány alkalommal pályára fogok hajtani. Amit mondott, hogy a hibrid-korszakból származó autót vezethetek, valószínűleg 2014-ből, vagy az akörüli időszakból. Meg akarom érezni, hogy milyen a hibrid ereje, és milyen érzés vezetni egy ilyen autót. Lehet nyomni neki, de azért óvatosnak kell lenni vele, vissza kell vinni a bokszutcába.”
1968-tól 1982-ig tartó (két évet kihagyott menet közben) F1-es pályafutása során Andretti vezetett többek között a Lotusnak, a Ferrarinak, és az Alfa Romeónak is. 128 futamon indult, 12 győzelmet szerzett, a McLaren színeiben azonban sosem versenyzett a királykategóriában.
Andretti rendszeresen vezet korábbi autókat, és saját IndyCar-jaiba vagy volt F1-es gépeibe is be szokott pattanni, hibrid F1-es gépet azonban még nem vezetett. „Sok korábbi autómat vezetni olyan, mint elmenni randizni egy korábbi barátnővel. Ez viszont olyan lesz, mint egy 25 évessel randizni. Soha nem csináltam még ilyet.”
Hayden Paddon három év után tért vissza idén a WRC-be, amit követően elégedett idei fejlődésével, valamint hazai vb futamának, az Új-Zéland Rallynak szervezésével is.
Hayden Paddon a 2019-es Wales Rally után részben a járvány miatt is távol maradt a vb futamoktól, az Új-Zélandi Rally bajnokság futamain indult. Idén azonban visszatért a Rally Világbajnokságra és az Új-Zélandon kívüli futamokra, hogy 2023-ban egy WRC2-es szezonra készüljön fel, valamint rajthoz álljon a 10 év után idén visszatért Új-Zéland Rallyn.
“Büszke vagyok az idei Új-Zéland Rallyra – mondta Hayden Paddon a Rally Világbajnokság hivatalos oldalának. – Úgy gondolom, hogy amit a szervezők erre a versenyre összehoztak az hatalmas előrelépés volt a 2012-es versenyhez képest. Sikerült megmutatni, hogy Új-Zéland komolyan gondolkodik a vb-vel kapcsolatban.”
Az időjárás bár nem volt kegyes az ottani tél vége, tavasz eleje során, ami ellenére tömegek álltak a versenypályák mentén. A versenyzők pedig agyon dicsérték a nagyszerű pályákat.
Hayden Padon rajt-cél győzelmet aratott a WRC2-ben, amivel megszerezte harmadik új-zélandi bajnoki címét is, jövőre azonban már szeretne teljes szezont menni a vb-n.
“Szeretnénk előteremteni a költségvetést egy WRC2-es szezonra. Szeretnénk a vb-n fejleszteni a Rally2-es Hyundait. Emellett azonban továbbra is gondolok a Rally1-es autóba ülésre, amit csupán egy-egy versenyen szeretnék vezetni, nem pedig egész szezon során. Egy teljes szezonban való jó szereplésre valószínűleg már nem lennék képes, de vannak olyan versenyek, ahol elég gyorsak tudnánk lenni.”
Az észt kulturális miniszter bejelentette, hogy 2023-ban is jelentős állami támogatásban részesülhet az ország Rally Világbajnoki futama.
Az Észt Rally 2023-ban is 1.5 millió eurós állami támogatást kap Piret Hartman, észt kulturális miniszter bejelentése alapján. Az FIA még nem erősítette meg a jövő évi naptárt, azonban a nyári murvás verseny szerepel a tervezetben.
“A versenyszervezők munkáját dicséri, hogy 2023-ban is lehetőséget kapunk Rally Világbajnoki futamszervezésére – mondta Piret Hartman az észt Delfi oldalnak. – Ez nemcsak a rallyrajongók, hanem egész Észtország számára jó hír.”
Bár a másfél millió euró nagy összeg, azonban 1 millióval kevesebb a korábbi támogatásnál, amit a verseny 2020 óta kapott.
Ehhez képest a jóval nagyobb hagyományokkal rendelkező Finn Rally nem kap állami támogatást, csupán Jyvaskyla városa támogatja fél millió euróval.
A WRC 2023-as naptára valószínűleg jövő héten kerül nyilvánosságra.
A Hungarian Police Rally Team idei hetedik versenyén indult az Ózd Rallyn. Nem csak az eredmény volt jó, hanem a versenyzőpáros, Hoffer Zsolt és Czézinger Kristóf is jól érezte magát az autóban.
„Számunkra az év egyik legjobb versenye volt, ha nem a legjobb. A teszten már sikerült jól beállítani az autót. A gumiválasztás is jól sikerült, a Pirellivel közösen megtaláltuk a legjobb abroncsokat erre a versenyre” – összegzett Zsolt, majd a részletekkel folytatta.
„A Zabar nem is tetszett elsőre, viszont Sátát nagyon szeretem, Királd pedig már elsőre jól kiadta, lendületesen autóztunk ott. Az R5-ös és a Rally2-es autók mögött tudtunk menni, a kétkerekesek előtt, ami mostanában ritka volt, főleg úgy, hogy utcai benzinnel megyünk. Kristófnak volt egy kis „technikai” gondja, nem érezte jól magát, de így is tökéletesen navigált. Ollés Sasa is utolért minket, de mivel sokkal gyorsabb volt, könnyen el tudtuk engedni.”
foto: Hungarian Police Rally Team
„A körre fordultunk rá amikor lekapcsolódott az első fényvető, ami ugye távolra világít. Kicsit vakrepülés lett belőle, mert a gyári fényszórók mellett csak a kanyarlámpáink működtek. Kilencedik abszolút időt jöttünk így, a versenyen pedig a nagy abszolútban is 11. helyen értünk célba. Egy 1.5-ös háromhengeres kisautóval, két hónap kihagyás után ez jó eredmény, nagyon örülünk neki” – értékelt Hoffer Zsolt, aki annak is nagyon örült, hogy a nézőktől is sok pozítív visszajelzést kapott.
A versenyzőpáros mellett, a csapat másik versenyekről jól ismert projektje közlekedésbiztonsági park is jó hétvégén volt túl, Hoffer Zsolt emiatt duplán elégedett volt.
„Sokan jöttek el az Október 23.-a térre, sok ajándékot osztottunk ki, és sok embernek tudtunk információkat nyújtani a közlekedésbiztonságról, a gyerekek pedig játszva sajátították el a biztonságos közlekedés alapjait.”
foto: Hungarian Police Rally Team
Sajnos egy szomorú baleset árnyékolta be a versenyt, ami a siker mellett a Hungarian Police Rally Team párosát is megrázta.
„A céldobogón kaptuk a szomorú hírt. Sajnos a rally veszélyes sportág, a versenyzők, a sportbírók és a nézők számára is. Információim szerint mindenki jót akart, de majd a vizsgálat megállapítja, hogy pontosan hogyan történt a baleset. A magunk részéről őszinte részvétünket fejezzük ki a családtagoknak. A versenyzőtársainkkal már közösen gondolkodunk azon, hogyan tudunk segíteni. Természetesen a balesetben érintett sporttársaknak is kitartást kívánunk.”
„Nagyon fontos, hogy mi szeretünk versenyezni, és szeretjük, ha a nézők is jól szórakoznak. Ez csak akkor valósulhat meg, ha mindenki betartja a biztonsági előírásokat. Ózdon is többször elvettük a gázt, és nem csak mi tettük ezt, mert rossz helyen álltak nézők. Kérünk mindenkit, hogy tartsa be a szabályokat, figyeljenek a sportbírókra és kövessék az utasításaikat, hogy a versenyek végén mindenki biztonságban hazaérjen” – mondta Hoffer Zsolt.