Sajtótájékoztatót jelentett be az USA Nagydíj hétvégéjének kezdetére a Haas F1-es csapata. Több információ is kering arról, hogy mit közölhetnek a nyilvánossággal.
Az egyik legnagyobb fennmaradó kérdés az idei Forma-1-es pilótakeringővel kapcsolatban az, hogy Mick Schumacher jövőre is a mezőny tagja lesz-e. Erre a kérdésre adhat választ a Haas, amely bejelentette, hogy jövő héten, az USA Nagydíj csütörtöki médianapján sajtótájékoztatót tart. Az esemény időpontja helyi idő szerint dél, magyar idő szerint 19 óra.
Azt egyelőre nem közölte a csapat, hogy kik vesznek részt a sajtótájékoztatón, sem azt, hogy miről lesz szó, de bőven van rá esély, hogy ekkor jelentik be Kevin Magnussen jövő évi csapattársát, azaz eldől, hogy Mick Schumacher marad-e az amerikai istállóban.
A 23 esztendős pilótával kapcsolatban a Szingapúri Nagydíj óta már olyan sajtóhírek érkeznek, hogy elkezdett tárgyalni a Haasszal a folytatásról, és jóval nagyobb esély mutatkozik arra, hogy jövőre is a csapat tagja lesz, mint amennyi korábban mutatkozott. Ezzel együtt azt sem lehet kizárni, hogy a Haas szakít a Japán Nagydíj pénteki edzésén az autóját összetörő Schumacherrel.
Amennyiben így lesz, minden valószínűség szerint a 35 esztendős veteránt, Nico Hülkenberget szerződtetik a helyére. A jelenleg az Aston Martin tartalékpilótájaként tevékenykedő német több mint 180 F1-es futamon vett már részt, de még csak dobogós helyezést sem szerzett, a Haasnak ugyanakkor aranyat érhet a tapasztalata és a rutinja.
Amennyiben Schumacherrel nem hosszabbítanak, a fiatalabbik németnek egyedül a Williamsnél lehet esélye arra, hogy jövőre is a mezőny tagja legyen.
Nem biztos, hogy a 2023-as felállást jelentik be
Persze, az sem zárható ki, hogy legyen bármennyire is kézenfekvő a hazai versenyükön közölni, hogy milyen felállásban vágnak neki a következő évnek, a Haas nem ezzel kapcsolatban tart sajtótájékoztatót. Az Auto Motor und Sport értesülései szerint ez a helyzet, és nem a pilótapárost, hanem az új főszponzort fogják bejelenteni Texasban.
Az RSB közzétette a 2023-as Rally1-es szezon versenynaptár-tervezetét, melyben hat verseny szerepel április 1-jétől október 8-ig.
A versenynaptár-tervezet alapján a Rally1-es szezon a Salgó Rallyval kezdődik április 1-jén, amit egy hónap múlva a Miskolc Rally követ.
Mindez azt jelenti, hogy Boldogkőváraljáról ismét Miskolcra kerülhet a versenyközpont.
Június közepén a bajnokság harmadik futamaként rendezik a Mecsek Rallyt, majd újabb egy hónappal később a Veszprém Rally következik.
A kiírás alapján tehát Székesfehérvár már nem lesz versenyrendező a szezon egyetlen murvás futama esetében.
Augustus utolsó hétvégéjén a váci Dunakanyar Rallyt rendezik, majd október 7-8. között a Rally Hungary zárja a szezont.
Változott az idei versenynaptár is, ami alapján a Zemplén Rallyn Rally1-es, Rally2-es, Historic és ERT futamot is rendeznek, míg a Pálháza Rallyn csak a Rally3-as mezőny áll rajthoz.
További változás, hogy a naptárba került a Mikulás Rally december 2-4. közötti időponttal, mely meghívásos futam lesz.
Manapság már nem kell attól tartani, hogy valaki szezon közbeni teszten összetöri magát, de régen simán előfordultak az F1-es hétvégék között is óriási bukások.
Utolsó előtti kéthetes szünetét tölti jelenleg az F1-es cirkusz az idei szezonban, hiszen a mostani után már csak a Mexikói és a Brazil Nagydíj között lesz olyan hétvége a jelenleg zajló idényben, amelyen nem rendeznek versenyt. Ilyenkor pedig – hacsak valaki nem vesz részt filmes napon egy korábbi autóval, mint tette azt Max Verstappen a második világbajnoki címének bebiztosítása után – a versenyzők legfeljebb a virtuális valóságban ülnek Forma-1-es autóba, a csapatuk szimulátorában.
De nem volt ez mindig így. A tesztelés évekkel ezelőtti betiltása (manapság a költségek csökkentése miatt már kollektív szezonközi tesztek sincsenek) a futamhétvégék közötti napok sem a pihenésről szóltak, vagy legalábbis nem mindenkinek, az istállók tesztcsapatai, tesztpilótái, és sokszor állandó versenyzői ugyanis ilyenkor is fáradhatatlanul rótták a köröket (sok esetben, amíg engedélyezett volt, akár a versenyhétvégék hetének elején is zajlottak tesztek, sőt, előfordult, hogy Michael Schumacher a Monacói Nagydíj pénteki szünnapján elrepült Fioranóba tesztelni egy kicsit).
Ezek a tesztek pedig értelemszerűen vagy zárt kapuk mögött zajlottak, vagy, ha nyilvánosak is voltak, televíziós közvetítés természetesen nem volt róluk, így az ott történtekről is korlátozott mértékben jutott el bármilyen információ a nagyközönséghez. Persze javarészt nem is volt nagyon mi eljusson, hiszen nem zajlott verseny, a pilóták nem küzdöttek meg egymással, hanem mindenki tesztelt és csak unalmasan zakatolt körbe-körbe.
A teszteken sosem a csillogásé a főszerep: Michael Schumacher köröz Valenciában, egy 2002-es szezon előtti teszten Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Kivéve, amikor valami balul ütött ki, és a tesztelő versenyző vagy tesztpilóta a falban találta magát. Vagy, ami még rosszabb, a pályán kívül, egy gyalogos alagútban. Merthogy ilyen is történt, de nemhogy felvétel, még csak fotó sem maradt fenn az esetről, ahogy sok más tesztbalesetről is csak annak megtörténte után készült fénykép, így ezek az esetek szép lassan a feledés homályába vesztek. Kivéve azoknak, akik átélték, vagy élőben látták.
Most tekintsünk vissza három igencsak nagyot szólt, mégis sokak által elfelejtett, nem halálos kimenetelű tesztbalesetre.
1994, Silverstone – Pedro Lamy szőrén-szálán eltűnt
Alighanem a valaha történt egyik legfurcsább és legnagyobb bukásnak lehetett szemtanúja az, aki 1994 májusában a pálya széléről figyelte, ahogyan Pedro Lamy, a Lotus akkor 22 éves portugál versenyzője az FIA által a néhány héttel korábbi imolai fekete hétvége után eszközölt változtatásokat teszteli Silverstone-ban.
„Ez egyike volt azoknak a nagyon furcsa dolgoknak, amiket az ember versenyzőként észrevesz. Ahogy keresztülment az Abbey-kanyaron, észrevettem, hogy nagyon kicsit megmozdult az autójának a hátulja. Hogy őszinte legyek, nem tulajdonítottam neki nagy jelentőséget, mert lehetett volna akár egy hupli is, hiszen az Abbey eléggé egyenetlen aszfaltú kanyar volt. De, amint átmentem a kanyaron, észrevettem a híd alatt egy füstölgő Honda-motort. Semmi más nem volt ott, se törmelékdarabok, se semmi. Tudtam, hogy valami eléggé rossz dolog történhetett, ezért megálltam, majd azon kezdtem el tűnődni, hogy hol van a monocoque? Azt gondoltam, hogy egy kicsit tovább lesz az út mellett, de nem volt sehol.”
„Megálltam, kiugrottam az autóból, jobbra néztem, ahol a Farm-épület van. Semmi. Se nyomok, se karcolások, semmi. Ezután odasétáltam a motorhoz, és közben próbáltam rájönni, hogy hol lehet a kasztni. Átrepült esetleg a híd fölött? Jobbra vagy balra esett? Ekkor a szemem sarkából észrevettem, hogy bal oldalon, úgy 20-30 méter hosszan hiányzik a kerítés.”
Ez az a híd, amiről Herbert beszélt, nagyjából itt állhatott meg, és kereste égen-földön a csapattársát Forrás: F1
„Ezután a töltésről átugrottam a kerítésen, és ott már volt egy felfüggesztésdarab, egy első és egy hátsó kerék, és ennyi. Semmi más. És, amint sétáltam abba az irányba, amerre akkor kell menni, ha át akarsz kelni a hídon, van ott egy kis gyalogos alagút a híd alatt (a fentebbi képen a nézők mögött látszik a bejárata – a szerk.). 180 magas, kis alagút. És amint sétáltam, a szemem sarkából lángokat láttam, nagyjából az alagút felénél. Jóval, úgy 30 méterrel arrébb voltak. És amint jobban szemügyre vettem az alagutat, láttam, hogy a korlátok leszakadtak, és karcolások voltak a falon. Mint kiderült, a tanksapka körüli terület égett, Pedro Lamy pedig ott ült bent az autójában.”
„A kocsi eleje letört, mert szerintem keresztben repült be az alagútba, és akkor találta el a korlátot, ami leszakította a monocoque elejét. Befutottam az alagútba, és láttam, hogy a sisakja hátuljáról már kezd leolvadni a festés. Gondoltam, hogy életben kell lennie, de éppen most sül ropogósra az agya. Odaléptem az autó oldalához, és nagyon furcsa volt, mert nem volt tisztában vele, hogy mi történik, a lábai pedig keresztbe voltak téve a letört monocoque-on, mintha csak valami nyugágyban feküdne. Nagyon furcsa volt. És ekkor megérkezett egy pályabíró, amire [Lamy] kinyitotta a szemét, és nagyon izgatott volt. Megpróbált kiszállni az autóból, én viszont tudtam, hogy meg kell próbálnom az autóban tartani, mert a lábai, és különösen a térdei nem néztek ki valami jól.”
A kép jobb oldalán levő alagútban állt meg a Lotus, menet közben lebontva a gyalogos forgalmat kettéválasztó korlátot
A pályabíró rögtön hozta a porral oltót, majd Herbert figyelmeztetése ellenére telefújta az alagutat, amitől nem kaptak levegőt. „Kijöttem, levettem a sisakomat és a tűzálló maszkot, majd visszamentem, hiszen Pedro az autóban ragadt. Továbbra is éber volt, majd minden elkezdett lenyugodni, az alagút pedig kitisztulni, és sorra jelentek meg az emberek.”
Lamy-t végül kettős térdkalács és combcsont töréssel szállították kórházba és még aznap megműtötték, de abban a szezonban már nem versenyzett. Az F1-be végül a Minardival, az 1995-ös Magyar Nagydíjon tért vissza, ezután pedig másfél szezont húzott le az olasz kiscsapattal, majd a GT-versenyzés felé fordult.
És, hogy mi okozhatta a balesetet? Herbert és a Lotus-csapat tagjai szerint az, hogy az autók teljesítményének és kanyarsebességének csökkentésére bevezetett változtatások egyike nem várt problémákat szült. A csapatoknak ugyanis le kellett rövidíteniük a diffúzort, a Lotuson ez a változtatás pedig oda vezetett, hogy a hátsó szárny rögzítései nem bírták a terhelést, amitől a szárny közel 300-as tempónál lefittyent, a leszorítóerő-vesztéstől Lamy megpördült, a levegő az autó alá kapott, ettől pedig a Lotus elszállt, mint a győzelmi zászló, és a kerítést megcsípve berepült egy akkora alagútba, amibe 30-al gurulva, orral is nehezen fért volna be. „Elképesztő, hogy élve megúszta” – összegezte Herbert a történteket.
Azt már csak mi tesszük hozzá, hogy amennyiben ugyanez az eset versenyhétvégén történt volna, szinte garantáltan több halálos áldozattal jár, hiszen jó néhány néző tartózkodott volna az alagút bejáratában, vagy éppen magában az alagútban.
Ez maradt Lamy autójából
2000, Silverstone – Zonta is kiesett a nézőtérre
Szinte pontosan hat évvel Lamy balesete után egy újabb horrorisztikus tesztbukás történt Silverstone-ban, mégpedig a BAR-Hondát vezető Ricardo Zontával. A brazil pilóta a Stowe-kanyarban szállt el, azaz ugyanott, ahol nem egészen egy évvel azelőtt Michael Schumacher mindkét lábát eltörte.
A két balesetben közös, hogy mindkettőt műszaki hiba okozta, Zonta autóján ugyanis 300-as tempónál a felfüggesztés mondta be az unalmast, amitől a BAR-Honda pörögni kezdett, és amint a kavicságyhoz ért, az megdobta a kocsit. Az immár levegőben pörgő Zonta ezután eltalálta a falat, majd átrepült a kerítésen, és a nézőtéren, a lelátók előtt fejjel lefelé landolt. Itt is óriási szerencse volt a szerencsétlenségben, hogy teszten történt az eset, így senki sem sérült meg, és Zonta is mindössze az egyik ujját vágta el.
Silverstone crash are always scary, Trulli in 2004 or Zonta in private testing in 2000 pic.twitter.com/P0zbujrZ0C
2001, Monza – Akinek Schumacher sietett a segítségére
James Courtney neve vélhetően az ausztrál V8 Supercars kedvelőinek és követőinek lehet ismerős, hiszen a most 42 esztendős ausztrál pilóta 2005 óta versenyez a szériában, 2010-ben pedig annak bajnoka lett. Arra pedig talán kevesen emlékeznek, hogy brit Forma-Ford bajnokként a jövő egyik nagy ausztrál F1-es reménységeként tartották számon, aki 2001-ben tesztlehetőséget, 2002-re pedig állandó tesztpilótai állást kapott a Jaguar-istállótól.
A 2002 szeptemberében rendezett monzai kollektív teszten azonban derékba törtek az F1-es álmai. A Jaguar R3-ason 306 km/órás sebességnél felmondta a szolgálatot a futómű, a falhoz csapva a kocsit és a benne ülő Courtney-t. A becsapódás elemi erejű, 67 G-s volt, ami után az autó visszapattant a pályára, végül pedig az ütközés helyétől 80 méterre állt meg. A Jaguarból természetesen szinte semmi nem maradt, Courtney viszont szerencsére túlélte az ütközést, és sokkosan, ám eszméleténél ült a roncsban.
„Emlékszem, hogy valaki rám kiabált. Erre felnéztem, és Michael Schumacher állt ott. Elég szürreális volt ott látni egy ötszörös világbajnokot. Bármi megtörténhetett volna, abban az évben ez volt a legnagyobb Forma-1-es baleset. Lezárták a pályát, mert mindenfelé az autó darabjai hevertek. Olyan volt, mint egy repülőgép-szerencsétlenség. Mindenkinek meg kellett állnia, de Schumacher odaért a helyszínre. Ő volt az első, és próbált intézkedni, hogy minden rendben legyen”” – emlékezett vissza évekkel később az ausztrál versenyző, aki szerint csoda, hogy életben maradt, illetve felépült, az orvosai szerint ugyanis könnyedén leválhatott volna a retinája a balesetben.
A jobb oldala átmenetileg így is lebénult, és utána egy éven át folyamatosan erős fejfájások gyötörték. Végül azonban vissza tudott térni a versenyzéshez, és 2003-ban japán Forma-3-as bajnok lett. A Forma-1-ben azonban többet nem jutott lehetőséghez.
Chris Ingram bízott benne, hogy a görög baleset ellenére is tudja folytatni az idei szereplést a WRC2 junior bajnokságban, azonban ez végül nem sikerül a korábbi Európa-bajnok számára.
Chris Ingram a görög Acropolis Rallyn esett leegy domboldalon, a balesetben pedig a brit versenyző karja is megsérült. A 2019-es Európa-bajnok bár bízott benne, hogy folytatni tudja az idei szezont, azonban ez nem sikerül.
“Sajnos a kezem még nem jött rendbe teljesen, valamint az autójavítás számlája is igen magas lett, így véget ért az idei szezonom – mondta Chris Ingram a Rally Világbajnokság hivatalos oldalának. – Mostantól 2023-ra készülök. Sajnos a karomban elszakadtak a szalagok, ez várhatóan még egy hónap, mire rendbe jön. Sajnos a szponzorok támogatása csak a versenyzésre elegendő, ezért a biztosítás ellenére is komoly összegbe kerül az autó javítása. Az ilyen kockázatokat azonban vállalni kell, ha vb szinten szeretnél versenyezni.”
A WRC2 junior bajnokságban Emil Lindholmot Chris Ingram 16 pont hátránnyal követi, míg a harmadik helyen Nikolay Gryazin 29 pontos hátránnyal áll.
A TRP Hungary csoport gondozásában folytatódik a SuperEnduro GP magyarországi sikertörténete: 2023. február 4-én a megszokott helyszínen, a Papp László Budapest Sportarénában zajlik majd a verseny, a csúcskategóriában, a Prestige géposztályban a HUMDA Academy támogatásával versenyző Zsigovits Norbert is rajthoz áll. Jegyek már kaphatók az endurogp.hu weboldalon és az Eventim hálózatában.
Az elmúlt évek sikeres együttműködése után megállapodás született a Race4U Promotion és a TRP Hungary cégcsoport között arról, hogy a motorkerékpáros SuperEnduro-világbajnokság budapesti fordulóját, a GP of Hungary-t a továbbiakban a TRP Events rendezi meg. A következő vb-futam 2023. február 4-én zajlik a Papp László Budapest Sportarénában.
A SuperEnduro a motorversenyzés egyik, látványos formája. A sportág lényegében az enduro, a motocross és a trial versenyzés ötvözete, az edzéseken az óra ellen kell hajtani, a futamokon viszont test-test elleni küzdelem is zajlik. Különböző szekciók vannak, akadnak endurós, jellemzően fa- és kőakadályok, vannak motocross-elemek, például ugrók, hullámsorok, mandinerek, kanyarok, és vannak trialos ügyességi elemek is, előfordulhatnak magasabb építmények is.
A GP fordulói jellemzően egynapos események, amelyek során három kategóriában küzdenek a versenyzők egymással rövid, néhány perces futamok keretein belül, általában sportcsarnokokban. A sorozat népszerű állomása a Papp László Budapest Sportaréna is.
A sportág a magyar versenyzők és a közönség körében is népszerű: évről évre több ezer néző látogat el a versenyre, hogy Zsigovits Norbertnek, Szőke Márknak vagy a fiatal generációt képviselő Liszka Rolandnak szurkolhassanak, és láthassák a legnagyobb sztárokat is. Rendszeresen visszatér Budapestre a Prestige kategóriát erősítő Cody Webb, Colton Haaker, Jonny Walker, Billy Bolt, valamint a hatszoros világbajnok Taddy Błażusiak.
Jegyek már kaphatók az EnduroGP.hu-n
A rendezvény iránt már a korábbi évek során is nagy érdeklődés mutatkozott, még úgy is, hogy az előző éveket jelentősen befolyásolták a koronavírus miatti korlátozások.
A következő versenyre szóló belépők 2022. november 30-ig az Early Bird kedvezmény keretein belül tavalyi áron vásárolhatók meg, majd 2023. február 3-ig az elővétel során az alábbi árakon elérhetők.
Early Bird kedvezmény 2022. 11. 30-ig
Bronz
Silver
Gold
Paddock / Depó
Training jegy
SKY Bar
Kerekesszékes kísérő
8.490 Ft
11.990 Ft
17.490 Ft
4.990 Ft
4.490 Ft
200 Euro
4.490 Ft
Elővételes jegyár 2023. 02. 03-ig
Bronz
Silver
Gold
Paddock / Depó
Training jegy
SKY Bar
Kerekesszékes kísérő
9.990 Ft
13.990 Ft
19.990 Ft
4.990 Ft
4.490 Ft
200 Euro
4.490 Ft
Helyszíni jegyár
Bronz
Silver
Gold
Paddock / Depó
Training jegy
SKY Bar
Kerekesszékes kísérő
11.990 Ft
15.990 Ft
21.990 Ft
4.990 Ft
4.490 Ft
–
4.490 Ft
A SKY Bar jegy tartalma: parkolás a Papp László Budapest Sportaréna Ifjúság úti parkolóházában, SKY beléptetés külön kapun az Aréna főbejárat szintjén található deck-ről, SuperEnduro ajándékcsomag, paddock látogatás, biztonsági szolgálat, hostess, catering: sós-édes sütemények, meleg vacsora, korlátlan üdítő és sör fogyasztás.
A kerekesszékkel érkező vendégek számára a belépés ingyenes. 12 éves kor alatti gyerekek számára 50%-os kedvezménnyel válthatók jegyek a Bronz, a Silver és a Gold szektorba.
Jari-Matti Latvala szerint Kalle Rovanperának továbbra is fenn kell tartania motivációját, hogy jövőre ismét a vb címért tudjon harcolni.
Jari-Matti Latvala szerint a hátralévő idei két versenyen már nyugodtabban versenyezhet Kalle Rovanpera a vb cím megszerzése után, azonban jövőre nehéz szezonja lehet.
“Kalle idén már nyugodtabban versenyezhet – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke a Rally Világbajnokság hivatalos oldalának. – Jövőre azonban sokkal nehezebb éve lehet, mert ha egyszer eléred azt, amiről egészen addig csak álmodoztál nehezebb lehet a motiváció fenntartása. Azt gondolom, hogy 2023 elején nagyon fontos lesz Kalle számára a motiváció. Ez egy komoly kihívást jelent. Ha újra bajnok szeretne lenni, akkor folytatnia kell a kemény munkát.”
Kalle Rovanpera azonban folytatni kívánja jó formáját Spanyolországban és Japánban is.
“A bajnoki cím megnyerése után is ugyanolyan motivált vagyok – mondta a 22 éves világbajnok. – Versenyzőként mindig többet szeretnél elérni, a következő cél pedig a gyártók bajnokságának megnyerése. Harcolnunk kell a csapatért.”
A Toyota Gazoo Racing Spanyolország előtt 81 ponttal előzi meg a Hyundai Motorsportot a gyártók bajnokságában.
A Spanyol Rallyt egy hét múlva rendezik, majd a világbajnoki szezon november 10-13. között Japánban zárul.
Nem sokáig kesergett Oliver Solberg miután elküldték a Hyundaitól. Azon kívül, hogy keresi a 2023-as lehetőséget, versenyre is nevezett, hónap végén a Conwy Cambrian Rally-n indul egy Volkswagen Poloval.
A közösségi oldalán jelentette be Solberg, hogy versenyezni fog.
„Az elmúlt hét hírei után nem csak ültünk és vártunk… keményen dolgoztunk és a mögöttem álló szponzoroknak köszönhetően lehetővé vált, hogy elinduljak ezen a versenyen” – írta Solberg.
Solberget a Monster és a HTB Racing támogatja Az energiatalosokat mindenki ismeri, de a HTB talán megfejtésre szorul. Egy szponzori csoportról van szó, amelyet Ronny Laastad vezet és jellemzően norvég cégeket tömörít. Solberg mellett Andreas Bakkerud is a partnerük, de gokartversenyzőket és motorcsónak versenyzőt is támogatnak.
„Igazán jó lesz visszatérni Llandudno-ba és versenyezni azokon az utakon. A szervezők sokat segítettek, hogy visszatérhessek, és újra el kell mondanom, hogy a csodás szponzoraim nélkül nem lehetnék ott a versenyen” – tette hozzá Solberg.
Fotó: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
A walesi verseny különleges a Solberg család életében.
„Ez volt az a rally, ahol apám befejezte az utolsó WRC futamát, és megnyerte a WRC2-t” Csodálatos volt a dobogó, amikor a győzelmet ünnepelte és búcsúzott” – mondta Oliver Solberg.
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
2019-ben pedig Llandudno volt a központja annak a 75.Wales Rallynak, ahol Oliver Solberg első WRC versenyén indult, és akkor is egy Volkswagen Polo GTi R5-tel. A párhuzamot ne folytassuk, mert az a verseny nekik egy balesettel ért véget…
Nem véletlenül hangsúlyozza azonban Solberg a támogatóit, hiszen épp ez lehet az egyik ütőkártyája Oliver Solbergnek amikor ülést keres a WRC-ben. Ilyen erős személyes szponzori háttér még akkor is vonzó lehetne, ha a pilóta nem annyira tehetséges. Solbergnél viszont erről szó sincs, tehetségnek nincs híján, esetleg némi tapasztalat hiányzik még. Ebből pedig úgy szerezhet ha minél többet versenyez. Október 28-29-én épp ezt teszi majd Észak-Walesben.
Nagyon úgy tűnik, hogy elmaradhat a komoly büntetés a Red Bull költségplafon-túllépési botrányában.
Miután a teljes F1-es közvélemény lélegzetvisszafojtva várta, hogy az FIA bejelentse, mely csapatok nem feleltek meg a 2021-es költségplafonnak, most mindenki azt várja, hogy kiderüljön, mekkora büntetést kap a Red Bull (az Aston Martin is szabályt szegett, de mivel ők nem költöttek a megengedettnél többet, szinte biztosan megússzák pénzbüntetéssel).
Hogy milyen szankciókra van lehetőség, arról ITT írtunk, de Nate Saunders, az ESPN F1-es tudósítójának értesülései szerint Max Verstappen tavalyi és/vagy idei világbajnoki címét veszélybe sodró büntetés szinte kizárható. „Néhányan nem hivatalosan azt mondták nekem, hogy annak az esélye, hogy Verstappen elveszíti a világbajnoki címet, szinte egyenlő a nullával” – mondta az Unlapped podcastban, majd hozzátette: „Valószínűleg a 2023-as költségplafon összegéből fognak levonni, illetve büntetést kapnak.”
Hogy mi ezzel a baj? A rivális istállók és sokan mások szerint is az, hogy ezzel az FIA lényegében tarifát szabna ki a szabályszegésre, lehetővé téve a csapatoknak, hogy amennyiben van rá elég pénzük, többet költsenek az autó fejlesztésére.
„Ha a Red Bull megússza két millióval, elsimíthatják az ügyet azzal, hogy kifizetik ennek az ötszörösét az FIA-nak, azaz tíz milliót. Ez pedig semmi esetre sem lenne igazságos, mert amnesztiával szankcionálnák a csaláshoz való jogot” – írja a Corriere dello Sport, amely tudni véli, hogy a Mercedesnél már szóba is került, hogy amennyiben a Red Bull csak pénzbüntetést kap, jövőre ők is túllépik a költségkeretet és bevállalják az ezért járó pénzbüntetést, hogy így hamarabb visszazárkózzanak az élmezőnyre.
A vb-címek elvesztésétől a jelek szerint nem kell tartaniuk Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool
Keményen oda kell(ene) csapni
Nem kicsit abszurd, hogy az FIA még mindig nem közölte, hogy a Red Bull pontosan mennyivel lépte át a keretet, és állítása szerint mire költötte ezt a pénzt (többféle sajtóhír is napvilágot látott már, egyesek szerint az étkeztetési költségek és a betegszabadságok elszámolásánál nincs egyetértés a csapat és az FIA között, de az Auto Motor und Sport például arról írt, hogy a Red Bull egy külső tanácsadó cégen keresztül alkalmazta Adrian Newey-t, hogy így a három legjobban kereső, a költségplafon hatályán kívül eső alkalmazottba ne tartozzon bele a fizetése, az FIA szerint viszont beletartozik).
De bármire is költötte az autó fejlesztésén kívül, jogos érvnek tűnik, hogy ezáltal a fejlesztésekre is több pénz állt a rendelkezésére, mint amennyi akkor állt volna, ha összességében kevesebbet költhet. Ebben az esetben pedig még 1-2 millió dollárnak is komoly hatása lehet a teljesítményre. Martin Brundle, a Sky Sports szakkommentátora szerint „teljes őrültség”, hogy egy kis mértékű túlköltekezés elérheti az 5%-ot, mivel ennyi pénzből egy teljes szezonnyi fejlesztést finanszírozni lehet.
„Az 5% több mint 7 millió dollár, ami óriási fejlesztést ér az autón, vagy egyes csapatok esetében egy B-modell kifejlesztésére is elég. Úgyhogy kezdetnek ezt kell szigorítani, mert mi értelme akkor a 145 milliós limitnek, ha ott van ez az 5%-os változó. Feltételezem, hogy az FIA-nak keményen le kell csapnia minden kis mértékű vétségre, de úgy tűnik, hogy megrovás vagy pénzbüntetés következhet – mondta Brundle a Sky Sports Any Driven Monday című műsorában. – A többi csapat azt mondja, hogy emiatt előnyből indulhattak 2022-ben, és az idei autót viszik tovább 2023-ra is, úgyhogy ez nagy előny.”
Az expilóta úgy véli, hogy a büntetésnek „fájnia kell”, mert amennyiben nem így lesz, a többi csapat felteszi magának a kérdést, hogy miért ne költhetne többet néhány tizedes gyorsulásért cserébe, mikor úgyis csak egy kis ejnye-bejnye a következménye. „Világossá kell tenni, hogy ragaszkodni kell a plafon betartásához, máskülönben fájni fog.”
Miután nem hosszabított szerződést a Hyundai Oliver Solberggel, a 21 éves versenyző elkezdett ülést keresni a 2023-as szezonra. Sok lehetősége nincs, az M-Sport az egyik legjobb opció, és Solberg el is ismerte, hogy tárgyal Malcolm Wilsonékkal.
Solbergéknek történelmileg jó a viszonya az M-Sporttal, Petter Solberg az első gyári ülését Malcolm Wilsontól kapta 1999-ben.
„Nehéz bármit is mondani, mert nincs nyitott hely. A Hyundai elég egyértelművé tette, hogy mit akar, így oda nem mehetek vissza. A Toyotának mindene megvan amire szükségük van, jó versenyzők, a legjobb autó és a legjobb csapat. Az biztos, hogy nehéz lesz. Az M-Sportnak szüksége van versenyzőkre, ami egy opció lehet, de nem vagyok benne biztos. Nem fogom feladni, abban reménykedek, hogy Monte Carloban egy WRC autóban ülhetek” – mondta Oliver Solberg, utalva arra, hogy Craig Breen helyzete bizonytalan a Fordnál.
Fotó: Hyundai Motorsport
„Bármelyik ülés fantasztikus lenne. Az M-Sport egy álomcsapat, tökéletes lenne ott lenni, tanulni fiatal versenyzőként, mert ők tudják, hogy ez hogyan működik. Malcolmnak rengeteg tapasztalata van a fiatal versenyzőkkel, többek között édesapámmal is. Két éve már hívott, de akkor a Hyundait választottam. Az M-Sport az egyik legjobb csapat ahová kerülhetsz. Az autó gyorsank tűnik, de szükségük van még némi fejlesztésre, de azt hiszem nekik van az egyik legjobb autójuk és a legjobb csapatuk. Azt hiszen nagyon érdekes opció lenne” – fejtegette Solberg.
Az érvelés kcsit fura, hiszen a Hyundai kidobta őt, tehát a koreai márka nem opció. A Toyotáról maga Solberg mondta, hogy kész a csapat. Marad az M-Sport, más opció nincs. Persze ilyenkor szokott az történni, hogy valami váratlan bejelentés következik, szóval akkor se lepődjünk meg, ha Solberg esetleg kiköt a Toyotánál….
A végső opció pedig egy WRC2 szezon. Ott már több a lehetőség, akár a Skoda is lehet egy opció, de a Toyota is dolgozik a Rally2-es autón.
Fernando Alonso után egy másik spanyol veteránnal erősített az Aston Martin. Az F1-ben 1999 és 2012 között 104 versenyen rajthoz álló Pedro de la Rosa márkanagykövetként érkezik a silverstone-i gárdához.
Mostantól a Forma-1-ben az Arrows, a Jaguar, a McLaren, a Sauber és a HRT színeiben versenyző, aktív évei után a Ferrarit fejlesztőpilótaként segítő Pedro de la Rosa lesz az Aston Martin márkanagykövete. Az újonnan létrehozott szerepkörben a spanyol veterán kommunikációs, PR, marketing és média feladatokat fog ellátni a brit márkát képviselve, illetve tapasztalatát az idén létrehozott pilótaprogramban is kamatoztatni fogja. Ebben a szerepkörében a juniorok kiválasztása, képzése és fejlesztése lesz a feladata.
Az biztos, hogy az 51 esztendős expilótának van miből merítenie, hiszen 104 F1-es futama mellett tesztpilótaként több mint 100 ezer kilométert tett meg Forma-1-es autóval. Legjobb eredménye versenyen a 2006-os Magyar Nagydíjon elért második helyezés a McLaren színeiben.
De la Rosa csatlakozása az Aston Martinhoz azt is jelenti, hogy ismét együtt dolgozhat majd Fernando Alonsóval (ki tudja, talán Alonso keze is benne van az érkezésében).
„Már most sok embert ismerek a csapatban, Fernandóval pedig sokat dolgoztam együtt a McLarennél és a Ferrarinál töltött időszakomban. Várom, hogy mindenkit megismerjek a szervezeten belül – olvashatók de la Rosa szavai az Aston Martin közleményében
„Támaszkodni fogok a tapasztalatomra és a szakértelmemre, hogy segítsem a csapatot növekedni és továbbfejlődni a 2023-as szezon előtt szerzett lendület segítségével, különös tekintettel az üzlet marketing és kereskedelmi oldalának támogatására.”
De la Rosa, Mark Webber és Fernando Alonso a 2014-es Magyar Nagydíjon Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
„Világos számomra, hogy hatalmas potenciál lakozik az AMF1-ben, a briliáns technikai vezetők és vállalati partnerek kinevezése, valamint Fernando jövő évi érkezése pedig tovább erősíti a csapat erőforrásait és siker iránti elszántságát. Miként azt gondolhatják, már várom, hogy Fernandóval, régi barátommal és honfitársammal, és persze a tehetséges, minden junior kategóriát megnyerő Lance Stroll-lal dolgozhassak. Ez a tökéletes időpont arra, hogy csatlakozzam a csapathoz, és keményen fogok dolgozni, hogy biztosítsuk, minden lehetőséget maximalizálunk, és közösen építjük az izgalmas jövőt” – nyilatkozta de la Rosa.
„Pedro de la Rose kinevezése szintén mutatja az eltökéltségünket arra, hogy a Forma-1-es csapatunk minden elemét megerősítsük – köszöntötte a spanyolt Mike Krack, az Aston Martin csapatfőnöke. – Pedro központi szerepet fog betölteni a csapat nagyköveteként, hogy javítsunk a partnereinkkel folytatott közös munkán, kapcsolatba kerüljünk a médiával és a szurkolókkal, valamint elindítsuk az új pilótaprogramunkat. A Forma-1-ben senki sem kérdőjelezi meg Pedro páratlan tapasztalatát és szakértelmét. Magabiztos vagyok azt illetően, hogy nem csak a szerepkörében foglaltakban fog tudni segíteni nekünk, hanem új módokat is talál majd erre. Nagyszerű hozzáadott értéket képvisel a csapatunkban.”