back to top
2025. december 21. 08:43
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1196

    Döbbenetes videó: fák közé csapódott egy Porsche, az életükért futottak a pályabírók

    0

    Törtek a Porschék a hétvégén: A BTCC szezonzáróján négy pályabíró is életveszélyes helyzetet úszott meg, Brazíliában pedig egy versenyző a szalagkorláton fúródott át, egy másik pedig az ajtaját veszítette el egy hatalmas csattanásban.

    A hétvégén, Brands Hatch-ben rendezték a brit túraautó-bajnokság (BTCC) szezonzáróját, de nemcsak a szigetország túraautós sztárjai léptek pályára a Kent megyében fekvő klasszikus helyszínen, hanem több betétsorozat küzdelmeit is figyelhették a nézők.

    Ráadásul egy magyar versenyzőért, a MINI CHALLENGE-ben rajthoz álló 16 esztendős Rácz Geriért is szurkolhattunk. Az EXCELR8 Motorsport színeiben versenyző pilóta végül a második helyet szerezte meg az újoncok éves értékelésében, az összetettben pedig a 11. helyen zárta élete első szezonját a nívós sorozatban.

    Geri és a Minik mellett GT4-es, valamint Forma-4-es versenyautók, illetve GT3-as 911-es Porschék is összecsaptak, utóbbiak vasárnapi futamán pedig egy komoly baleset is borzolta a kedélyeket. Szerencsére a bukás csak a méretét tekintve volt komoly, sem a versenyző, sem a pálya mellett állók nem sérültek meg. Az eset a profi értékelést végül az összetett harmadik helyén záró Will Martinnal történt, akit Theo Edgerton pöckölt meg hátulról a Paddock Hill Bend után.

    Ettől Martin Porschéja azonnal kitört jobbra, majd olyan erővel csapódott a gumifalnak, hogy átrepült felette, és a fák közé katapultálva végül a pályabírók bódéjának tetején pihent meg. Szerencsére a korláton túl álló mind a négy pályabíró időben arrébb tudott menekülni, így sem a Porsche, sem a gumifal darabjai nem találták el őket.

    Ugyanakkor könnyedén sokkal súlyosabb kimenetele lehetett volna a bukásnak, az egyik pályabíró ugyanis a bódéban tartózkodott, és csak azután jött ki onnan, hogy a Porschét megfogta az egyik fa. Ha az a fa nincs ott, nem nehéz elképzelni, hogy mi történhetett volna…

    Videón az eset:

    A nézőtérről mindez így nézett ki:

    A brazil Porsche-kupában is hatalmas bukások voltak

    Az elmúlt hétvégén törtek a Porschék rendesen, ugyanis nem csak a brit Porsche Carrera Cupban, hanem annak brazil megfelelőjében is volt két hatalmas baleset. Az Ayrton Sennáról elnevezett, Goiânia-ban található pályán rendezett szezonzáró hétvége első futamán Nelson Marcondes csapódott olyan erővel a szalagkorlátnak, hogy Porschéja átszakította azt, majd a második versenyen Raijan Mascarello forgatta ki a célegyenes végén Marcio Maurót, aki ezután annyira sietett vissza a bukótérből, hogy még egyszer megpördült, a pályán érkező Josimar Junior pedig telibe találta. Az ütközéstől Mauro Porschéjának vezetőoldali ajtaja egyszerűen eltűnt, de Josimar Porschéja is nagyon összetört. Szerencsére – akárcsak a védőkorlát átszakítását Marcondes – ezt a bukást is mindenki ép bőrrel megúszta.

    Marcondes átszakítja a korlátot:

    Josimar telibe találja Maurót:

    24 km-es Power Stage az Eb számára Spanyolországban 

    0

    A hivatalos spanyol Eb futam itinerre még várni kell, azonban információink szerint a mezőnyre 14 szakasz és 24 km-es Power Stage vár. 

    Egyedülálló módon a Spanyol Rallyn a WRC mezőny mellett az Eb mezőny is rajthoz áll, a kontinensbajnokság indulói azonban csak az első két napon indulnak, és a szombati Salou szuperspeciál már nem szerepel itinerjükben. 

    Az Eb mezőny október 21-én nyolc szakaszt teljesít, majd szombaton további hat után érnek célba. A Power Stage pedig a 24.18 km-es El Montmell szakasz lesz.

    A hivatalos itiner egyelőre még nem jelent meg.

    A spanyol verseny WRC mezőnyében László Zoltán és Kürti Tamás, az Eb mezőnyben pedig László Martin és Berendi Dávid áll rajthoz magyar indulóként. A László-Berendi kettős október 27-től pedig a francia FIA Motorsport Games rendezvényen áll rajthoz.

     Időterv 
    2022 október 21. 
    08:33 SS1 Els Omells – Maldà 1 11.05 km
    09:33 SS2 Serra de la Llena 1 11.79 km
    10:26 SS3 Les Garrigues Altes 1 22.64 km
    11:26 SS4 Riba-roja 1 13.98 km
    15:09 SS5 Els Omells – Maldà 2 11.05 km
    16:09 SS6 Serra de la Llena 2 11.79 km
    17:02 SS7 Les Garrigues Altes 2 22.64 km
    18:02 SS8 Riba-roja 2 13.98 km 

    2022 október 22. 
    08:44 SS9 Savallà 1 13.93 km
    09:37 SS10 Querol – Les Pobles 1 20.19 km
    10:38 SS11 El Montmell 1 24.18 km
    14:14 SS12 Savallà 2 13.93 km
    15:07 SS13 Querol – Les Pobles 2 20.19 km
    16:08 SS14 El Montmell 2 (Power Stage) 24.18 km 

    Ennyivel és ezért léphette túl a Red Bull a költségplafont

    0

    Az FIA hétfőn délután közleményben tudatta, hogy a Red Bull megszegte a 2021-es költségplafont. Az energiaitalos istálló reagált a hírekre, és kifejezte csalódottságát.

    „Meglepődve és csalódottan vesszük tudomásul az FIA megállapításait, amelyek »a pénzügyi szabályok kis mértékű megszegésére vonatkoznak«. A 2021-es beadványunk a költségplafon alatt volt, úgyhogy most gondosan át kell néznünk az FIA jelentését, mivel továbbra is úgy hisszük, hogy a releváns költségek a 2021-es költségplafon összege alatt vannak. Mások sejtései és álláspontja ellenére természetesen van az FIA szabályainak értelmében egy folyamat, amit tisztelettel követni fogunk, miközben mérlegeljük a rendelkezésünkre álló lehetőségeket” – írta a Red Bull a közleményében.

    Az energiaitalos csapat tehát továbbra is úgy véli, hogy nem költött többet, mint a tavaly még 145 millió dollárban meghatározott plafon összege. Abban az esetben, ha megtámadja a döntést, azt kockáztatja, hogy súlyosabb büntetést kap.

    Mivel 5%-nál kisebb mértékben lépték át a plafont, a büntetési tételek között a szabályok a nyilvános megrovást, a konstruktőri vagy versenyzők pontjaiból történő levonást, a futamokról történő kizárást, az aerodinamikai tesztelés korlátozását, vagy a pénzbüntetést sorolják fel.

    A közleményben az istálló azért nem mulasztott el odaszúrni a súlyos büntetést követelő Ferrarinak és a Mercedesnek azzal, hogy kiemelte, az FIA-nak van egy érvényben levő eljárása az ilyen esetekre.

    Eközben Erik van Haren, a holland De Telegraaf Max Verstappennel és Red Bull-lal kapcsolatban jól értesültnek számító újságírója már azt is tudni véli, hogy az energiaitalos csapat 1-2 millió dollárral lépte túl a tavalyi költségkeretet, de nem a fejlesztésekre költötték ezt a pénzt, hanem a vendéglátás, illetve a betegségek miatti hiányzások költségei miatt lépték túl a plafont.

    Kalle Rovanpera: Ez a vb cím apámnak fontosabb, mint nekem 

    0

    Október másodikán beérett egy 14 éve tartó munka, amit Harri Rovanpera indított el és melynek végén Kalle Rovanpera rally világbajnoki címet tudott szerezni

    Harri Rovanpera aktív pályafutása során csupán egy WRC futamgyőzelemig jutott, azonban fiát már nyolcévesen versenyautóba ültette és elkezdett egy komoly munkát, melynek 14 évvel később lett meg a gyümölcse. Kalle Rovanpera a 2019-es WRc2 Pro vb cím után megszerezte az abszolút világbajnoki címet. 

    A 22 éves versenyző szerint ez a vb cím talán édesapjának még fontosabb, mint neki. 

    “Azt hiszem, ez a vb cím nagyobb dolgot jelent édesapámnak, mint nekem – mondta a Toyota versenyzője a Dirtfishnek. – Szerintem nagyon megkönnyebbült, amikor világbajnok lettem és büszkeséggel tölti el.” 

    A finn versenyző pedig nem állt meg ünnepelni, sorban adja interjúit a különböző portáloknak, valamint a Spanyol Rally előtti teszten is túl van már.  

    Binotto szerint komolyan meg kell büntetni a szabályt szegő Red Bullt

    0

    Mattia Binotto, a Red Bull csapatfőnöke abban az esetben is komoly büntetést várt el, ha valamely csapat kis mértékben lépte át a tavalyi költségplafont. Az FIA bejelentésével pedig igazán aktuálissá váltak a szavai.

    Az FIA hosszas huzavona után végre bejelentette a csapatok 2021-es költségvetésének vizsgálati eredményeit, amelyekből kiderült, hogy három istálló is megszegte a szabályokat, de a 2021-es költségplafont csak a Red Bull lépte át. Noha csak kis mértékű, azaz 5%-án kisebb szabályszegésről van szó, Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke korábbi nyilatkozatában kijelentette, ebben az esetben is komolyan meg kell büntetni azt, aki nem tartotta be a regulákat.

    „Érdekes látni, hogy ilyen sokáig tart a dolog, mert már napokkal ezelőtt közölni kellett volna az eredményt. Egyértelműen azért tart ilyen sokáig, mert a háttérben zajlanak az egyeztetések, ami igazat ad azoknak a tényeknek, hogy pletykák és találgatások folynak arról, hogy csapatok esetleg szabályt szeghettek. Ez szerintem megerősíti, hogy egyeztetések zajlanak, mert valami nem világos” – nyilatkozta a Ferrari csapatfőnöke még azelőtt, hogy az FIA közzétette volna a vizsgálati eredményeket.

    Amennyiben szabályszegés történt, mint ahogyan történt, Binotto „teljes átláthatóságot és tisztánlátást” vár az ezzel kapcsolatos megbeszéléseken, és olyan szankciókat, amelyek összhangban állnak azzal, hogy a túlköltekezés miként javíthatta az adott istálló teljesítményét tavalyi és az az követő idényekben.

    Megszületett az ítélet, kiderült, hogy csalt-e a Red Bull a költségplafonnal

    „Ami számunkra fontos, hogy bármi is legyen a szabályszegés, jelentős büntetésre van szükség, mert higgyék el, hogy az autónk, amelyik Japánban a legjobb helyezésekért igyekezett harcolni, egy olyan autó, amelyet úgy fejlesztettek, hogy közben tiszteletben tartották a költségplafont. Tudjuk, hogy még egy kis mértékű szabályszegésnek is mekkora hatása lehet a teljesítményre. Öt millió dollár nagyjából fél másodpercet jelent, és még egy vagy két millió is ér két tizedet, ami arról dönthet, hogy valaki első vagy második, vagy megszerzi a pole pozíciót és az övé-e a leggyorsabb autó. Nyilván 2021-ről van szó, de az ott szerzett előny az azután következő idényekre is kihat.”

    Binotto szavai egyúttal előrevetítették, hogy miként reagálhat a többi rivális a hírekre. Azokra a hírekre, amelyek jókora idézőjelbe teszik Christian Horner, a Red Bull csapatfőnökének korábbi felháborodását. „Sokként értek minket a többi csapat spekulációi és vádaskodásai. Arra várunk, hogy az FIA befejezze a vizsgálatot. Bármin nagyon meg leszünk lepődve, ami nem azt mondja ki, hogy megfeleltünk a szabályoknak” – nyilatkozta korábban Horner a BBC-nek.

    Megszületett az ítélet, kiderült, hogy csalt-e a Red Bull a költségplafonnal

    0

    A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közzétette a Forma-1-es csapatok 2021-es költségvetésének vizsgálati eredményeit, amelyből kiderült, hogy a 10 csapatból 9 betartotta a költségplafont, és egyedül a Red Bull volt az az istálló, amelyik megszegte azt. Az energiaitalos csapat kis mértékű szabályszegést követett el.

    Három csapat, a Red Bull, az Aston Martin és a Williams követett el szabályszegést a 2021-es költségvetésével vagy az arról készült jelentés benyújtásával kapcsolatban, ám míg utóbbi kettő csak az eljárás során hibázott, addig az energiaitalos csapat többet költött a megengedettnél, azaz átlépte a 2021-es költségplafont.

    Az FIA eredetileg október 5-én közölte volna a csapatok 2021-es költségvetésének vizsgálati eredményeit, ám miután a Szingapúri Nagydíj előtt hatalmas botrányt kirobbantva kiszivárgott, hogy a Red Bull és az Aston Martin is szabályt szeghetett, elhalasztotta a bejelentést október 10-re.

    A Nemzetközi Automobil Szövetség a ma megjelent közleményében azt írta, hogy a Red Bullt, az Aston Martint és a Williamst leszámítva minden csapat megkapta a megfelelési tanúsítványát, ám míg a Williams pénzbüntetést kapott, amiért a március végi határidő után nyújtotta be a beadványát, az Aston Martin pedig procedurális vétséget követett el, addig a Red Bull a folyamat során is hibázott, illetve kis mértékben túl is költekezett.

    Az FIA tehát annak ellenére úgy véli, hogy a Red Bull szabályt szegett, hogy Christian Horner, a bikások csapatfőnöke többször hangsúlyozta, hogy nemhogy nem lépték át a 2021-es limitet, de jócskán alatta maradtak.

    Red Bull-balhé: Horner reagált az FIA döntésére

    Milyen büntetést kaphat a Red Bull?

    Fontos hangsúlyozni, hogy az FIA egyelőre csak arról nyilatkozott, hogy kiket és miben talált vétkesnek, a Williams esetét leszámítva arról még nem, hogy ezek a kihágások milyen büntetéssel járhatnak.

    Különösen a Red Bull esete érdekes – az Aston Martin vélhetően megússza pénzbüntetéssel –, hiszen egyedül ők lépték át a költségplafont. Az szinte biztos, hogy kizárni nem fogják őket sem az idei, sem a tavaly világbajnokságból, az FIA közleménye szerint ugyanis kis mértékben vétettek a pénzügyi szabályok ellen, ami 5%-nál kisebb túllépést jelent.

    Az ilyen mértékű szabályszegés büntetési tételei pedig nem tartalmazzák a teljes idényből való kizárást, helyette „csak” a nyilvános megrovást, a konstruktőri vagy versenyzők pontjaiból történő levonást, a futamokról történő kizárást, az aerodinamikai tesztelés korlátozását, vagy a pénzbüntetést sorolják fel.

    Max Verstappen, Red Bull Racing, Japán Nagydíj
    Azt azért még nem jelenthetjük ki, hogy nincs veszélyben Verstappen idei vb-címe Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Az FIA ezzel együtt nincs könnyű helyzetben, hiszen az ellenfelek többször hangsúlyozták, hogy még egy 5%-os, azaz valamivel több mint 7 millió dolláros túllépés is több tíz mérnök éves fizetését, vagy egy teljes szezon fejlesztési költségvetését fedezheti, tehát, ha a Red Bull „csak” ennyivel lépte túl a plafont, azzal is komoly előnybe kerülhetett.

    Ennélfogva vélhetően minden rivális szigorú büntetést szeretne, és amennyiben az FIA nem szankcionálja elég komolyan az energiaitalosokat, azt sokan a tavaly bevezetett költségplafon bukásának fogják tekinteni, mindez pedig utat nyithat az újabb, kis mértékű szabálytúllépések előtt, hiszen többen is vígan bevállalnak majd némi pénzbüntetést extra tizedmásodpercekért cserébe.

    Természetesen ennek a fordítottja is felmerülhet, és egy esetleges súlyos büntetés esetén a Red Bull érvelhet azzal, hogy még az FIA és a csapatok is tanulják az új szabályokat, amelyekhez menet közben is érkeztek kiegészítések, azaz nem fair komoly büntetést kiróni annak, aki nem szándékosan, de szabályszegést követett el.

    Az FIA egyelőre azt közölte a lehetséges büntetésekkel kapcsolatban, hogy „az FIA költségplafont vizsgáló testülete jelenleg meghatározza a pénzügyi szabályzat alapján meghozandó megfelelő lépéseket az Aston Martin és a Red Bull tekintetében, és további információkat a szabályzattal összhangban fog közölni.”

    Volt látvány bőven a Királdi körgyorson (videó)

    0

    Az Ózd Rally Királdi körgyors szakasza sajnos a verseny végén bekövetkezett tragikus balesetről marad emlékezetes, de azért látványos akciók is voltak napközben.

    Tomcat F-14 videója a szakaszról.

    A videóban sajnos az jól látszik, hogy a nézők többször is túl nagy kockázatot vállaltak a verseny ideje alatt. Ezúton is kérünk mindenkit, hogy tartsák be a sportbírók utasításait, és a rallyversenyek alapvető biztonsági szabályait.

    Ilyet még biztosan nem látott: videón Vettel és Alonso szürreális befutója

    0

    A televíziós közvetítésből teljesen kimaradt, de egy nézői videó és az F1 által kiadott belső kamerás felvételek segítségével most átélhetjük Sebastian Vettel és Fernando Alonso elképesztően szoros befutóját.

    Mindössze 11 ezredmásodperc döntött a Japán Nagydíjon a 6. helyen célba érő Sebastian Vettel, és az őt az utolsó két körre sokkal frissebb gumikon ismét utolérő Fernando Alonso között. A spanyol pilóta a célegyenes előtti sikánban bevetődött a négyszeres világbajnok mellé, és egy kicsit a pályáról is lekergette a németet. A két veterán ezután egymás mellett fordult rá a célegyenesre, majd annak ellenére, hogy Alonso volt előrébb, a jobb kigyorsításának köszönhetően csak centikkel ugyan, de Vettel szelte át előbb a cévonalat.

    Mindez így nézett ki a lelátóról:

    Az F1 által kiadott videó Alonso sisakkamerájából, illetve az Aston Martin Vettel sisakját szemből mutató kameraállásból mutatja párhuzamosan a történteket, így remekül látszik, ahogy a két világbajnok folyamatosan figyeli a tükröket és egymást. Külön érdemes megnézni, hogy Vettel miként vette észre az utolsó pillanatban a mellé bevetődő Alpine-t.

    A feszültséget fokozandó még a csapatrádiót is hallhatjuk: mérnökük mindkettejüket figyelmeztette, hogy ez az utolsó kör, és, hogy nyugodtan használják az erőforrás teljes erejét felszabadító gombot. „Megvan” – szólt a rádióba Vettel, miután hajszállal Alonso előtt szelte át a célvonalat (a spanyol kameraképének bal sarkát érdemes figyelni), mire mérnöke azzal felelt: „Te gyönyörűség!”

    Íme a videó:

    Latvala: Finnország előnyeit már mások is felfedezték 

    0

    Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke elmagyarázta, miért jelent nagy előnyt a finn központ. Ezt az előnyt pedig már a Hyundai is felfedezte. 

    A Toyota WRC autójának megépítésére Tommi Makinen Finnországot látta a legalkalmasabbnak, annak ellenére, hogy az országot sokan nem tartották jónak egy WRC projekt elkezdéséhez, mivel messze van Közép-Európától. 

    A sikerek azonban a négyszeres rally világbajnokot igazolták és 2018-ban már gyártó vb címet hozott a Toyotának, amit 2019-22 között három egyéni vb cím is követett, ráadásul tavaly ismét megnyerte a japán gyártó is a vb-t, amit idén meg is védhet. 

    “Alapvetően azt gondolták sokan, hogy Finnország logisztikailag nagyon rossz helyen fekszik, nehéz eljutni területekre innen – magyarázta Jari-Matti Latvala a Rallit.fi oldalnak. – Tény, hogy valóban nehéz az eljutás innen máshová, de nagy előnye is van Finnországnak. A Toyota pedig észrevette az előnyöket. Finnországban vannak a világ legjobb tesztszakaszai. A vb szezon nagy része murván zajlik, és Finnországban tesztelve azonnal egy tökéletesen felkészített autót lehet készíteni. Tommi Makinen hitt abban, hogy a Toyota WRC projektje Finnországban is jól működtethető lenne, és idővel a logisztikai oldal nehézsége is halványult.” 

    A Toyota rally autóinak motorját Németországban készítik, ahol a WEC csapat központja is található. 

    “Németországban inkább a WEC sorozaton van a hangsúly, míg Finnországban a WRC-re koncentrálunk, a két központ pedig tökéletesen tud működni. Elég nagy munka lenne mindent egy központban elvégezni, ráadásul, ha Németországban lenne a WRC csapat központja is, akkor elveszne a finn teszthelyszín előnye is.” 

    A nagyszerű tesztelési lehetőséget pedig a Hyundai is felfedezte már, hiszen idén többször is finn helyszíneken készült a WRC futamokra. 

    Három verseny lenne egyben Szaúd-Arábiában 

    0

    A 2023-as Rally Világbajnokság naptára még nem lett nyilvános, de nagy eséllyel Szaúd-Arábiában is rendeznek versenyt, ráadásul három különböző nappal. 

    Az már biztos, hogy a 2023-as Rally Világbajnoki szezon a Montéval kezdődik januárban, majd februárban a Svéd Rally következik. 

    A téli versenyeket márciusban a nyárias időben valószínűleg Mexikó követi márciusban, majd áprilisban Horvátország, májusban Portugália jelenti a tavaszi folytatást. 

    A nyári menetrend Szardínián kezdődik, majd még ugyancsak júniusban kerül sor a kenyai Szafari Rallyra. Az Európai nyár során pedig még Észtország, majd Finnország murvás útjain rendeznek vb futamokat. 

    Az őszi program szeptemberben Chilével és a görög Acropolis Rallyval kezdődik, majd októberben kerülhet megrendezésre a vadonatúj Közép-Európa Rally Csehország, Ausztria és Németország útjain. 

    A szezon zárásaként pedig novemberben Japán, majd decemberben Szaúd-Arábia következik. 

    Szaúd-Arábiával kapcsolatban sok kritika fogalmazódott meg az országban megfigyelhető emberijogi helyzet miatt, de a WRC Promóter szerint egy teljesen új típusú rendezvény lehet az új verseny. 

    “Szaúd-Arábia még nincs megerősítve a naptárban, de ez egy három nap alatt három különböző versenyt tartalmazó rendezvény lehetne – mondta a WRC Promóter képviselője a francia Autohebdo lapnak. – Egy nap hagyományos szakaszokon zajlana, majd egy nap sivatagban kerülne lebonyolításra, a harmadik nap pedig a kettő keveréke lenne. A verseny a WRC mellett része lenne a Közel-Kelet Rally Bajnokságnak is.” 

    2020 óta Szaúd-Arábiában rendezik a Dakart is januárban. 

    A Közép-Európa Rally központja Passauban lenne, majd az első napon a cseh Rally Bohemia verseny szakaszain vezetne a mezőny, amit Felső-Ausztriai és Bajorországban lévő szakaszok követnének. 

    “Ez egy nagyon jó projektnek ígérkezik a német piac és a központi elhelyezkedés miatt. A verseny naptárba vételével azonban egy aszfaltos verseny kiesne a naptárból, mely Spanyolország lenne.” 

    A francia lap szerint 2024-re az jelentené a legnagyobb változást, hogy a naptárban kerülne egy Egyesült Államokban sorra kerülő verseny, melynek központja a Tennessee állambeli Chattanooga lenne. 

    A WRC 2023-as naptára október 19-én kerülhet elfogadásra a Motorsport Világtanács ülésén.