back to top
2025. december 21. 06:05
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1198

    Dühösek a pilóták, Bianchi apja is megszólalt

    0

    Érthetetlennek, elfogadhatatlannak és életveszélyesnek tartja több versenyző, ami a Japán Nagydíj második körében történt.

    Széleskörű felháborodást váltott ki, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) – látszólag nem tanulva Jules Bianchi hasonló körülmények között történt halálos balesetéből – engedélyezte egy daru felhajtását a pályára, mialatt a versenyzők a biztonsági autó mögött haladtak a Japán Nagydíj elején, és Pierre Gasly a Safety Car mögött feltorlódott mezőny után sietve nagy sebességgel ment el a Carlos Sainz összetört autójának mentését végző jármű mellett.

    Adam Cooper, az Autosport újságírója a futam során azt posztolta: „Beszéltem az egyik toppilótával a traktorról. Nem fog hivatalosan nyilatkozni, amíg nem ismeri az FIA álláspontját, de elmondta, hogy a versenyzők beszélgettek és üzeneteket váltottak a piros zászlós megszakítás alatt, és mindannyian dühösek.”

    Dühös volt Philippe Bianchi, Jules Bianchi édesapja is, akiben vélhetően felsejlettek a fia halálához vezető 2014-es események, amelyek során a Marussia versenyzője néhány kanyarral korábban, mint ahol Sainz autója állt, az Adrian Sutil Sauberjének mentését végző darunak csapódott neki, és olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy végül 2015 júliusában meghalt. „Nem tisztelik a pilóták életét és Jules emlékét. Elképesztő” – írta az Instagrammon idősebb Bianchi.

    Bianchi apjának sorai

    „Teljességgel elfogadhatatlan. Elvesztettük Jules Bianchit itt, úgyhogy az ilyesminek soha, de soha nem szabadna megtörténnie. Teljes vizsgálat kell azzal kapcsolatban, hogy miért hajthatott egy mentő jármű a pályára” – nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, még szintén a verseny alatt.

    De nem ő volt az egyetlen, Lando Norris például ezt posztolta a piros zászlós megszakítás során: „Mi a f..z? Elvesztettünk egy emberéletet ilyen helyzetben évekkel ezelőtt. Az életünket kockáztatjuk, különösen ilyen körülmények között. Versenyezni akarunk, de ez… Elfogadhatatlan.”

    „Hogyan tehetnénk világossá, hogy soha nem akarunk egy darut látni a pályán? Elveszítettük Jules-t egy ilyen hiba miatt. Ami ma történt, teljességgel elfogadhatatlan. Remélem, hogy most utoljára láttam darut a pályán” – ez már Sergio Pérez futam közbeni posztja.

    A mexikói pilóta utólag a Sky Sportsnak is kifejtette az álláspontját.

    „Évek óta ez a legmélyebb pont a sportágban. Ami ma történt, az nagyon mérgessé tesz. Remélem, hogy soha többé nem látunk ilyet, mert ez az összes versenyzőt veszélybe sodorja, és ez történt a barátunkkal, Jules-al is. Nem érdekel az oka, hogy miért volt egy daru a pályán, egyetlen kategóriában sem lenne szabad soha többet ilyesminek történnie.”

    „Nem lenne szabad ilyen dolgokat látnunk. Nyilván történt valami 2014-ben, mind tudjuk ezt, és tanulnunk kellene belőle. Max jól mondta. Amíg első vagy, viszonylag rendben van, de hátrébb semmit sem látsz” – csatlakozott a többiekhez Charles Leclerc a verseny utáni sajtótájékoztatón.

    Szívbemarkoló történetet osztott meg a Szuzukában 8 éve halálos balesetet szenvedett Bianchiról volt főnöke

    Leclerc szavait megerősítette csapattársa, Carlos Sainz is.

    „A biztonsági autó mögött 150 km/h-val megyünk, és még úgy sem látunk semmit. Ha egy versenyző egy kicsit felúszik a vízre, vagy letér az ideális ívről, és eltalál egy traktort, akkor mindennek vége” – nyilatkozta a spanyol pilóta a Sky-nak, majd később hozzátette: „Amivel szerintem az emberek nincsenek tisztában, hogy még a biztonsági autó mögött haladva sem látunk. Valaki elkövethet egy apró buta hibát, kicsit letérhet az ideális ívről, vagy csak nem emlékszik, hogy van ott egy traktor vagy egy baleset. Miért kell egyáltalán kockáztatni?”

    „Pilótaként is úgy gondolom, hogy nem szabad ezt a versenyzőkre hagyni. Úgyis piros zászlóval leintik a versenyt, akkor minek kiküldeni a traktort? Várjanak egy kicsit, hogy összerázódjon a mezőny, és igazán lassan haladjon. A pilóták mindig is meg fognak próbálni gumit melegíteni arra az esetre, ha újraindítanák a versenyt, úgyhogy miért kell kockáztatni?” – tette fel a kérdést a spanyol.

    Gasly: Két méterre voltam attól, hogy meghaljak

    0

    Pierre Gasly hálás azért, hogy életben maradt, és felhívhatja a családját a Japán Nagydíj után. Az Alpha Tauri pilótája szerint lényegtelen, hogy mennyivel ment, nem szabadott volna egy daruval találkoznia a pályán, ez az eset pedig velük, pilótákkal, valamint a 2015-ben elhunyt Jules Bianchival és családjával szemben is tiszteletlen. 

    Pierre Gasly még a Japán Nagydíj után is igen feldúltan nyilatkozott a verseny második körében történt incidensről, amely során nem sokon múlt, hogy nekimenjen a Carlos Sainz autójának mentését végző darunak. A francia pilóta a futam után nyilatkozva elmondta, teljesen felesleges azon vitatkozni, hogy elég lassan ment-e (szerinte egyébként igen), mert, ha eltalálja a munkagépet, így is, úgy is meghal.

    „Nyolc évvel ezelőtt mindannyian elveszítettünk egy remek barátot. Mindannyian imádtuk Jules-t, és mindannyian szenvedtünk a balesete után, és nem értem, hogy nyolc évvel később miért kell ismét egy traktort látnunk a pályán, ilyen körülmények között” – nyilatkozta Gasly az F1 TV-nek.

    „Hogyan kerülhetett egy daru a pályára, tehát még csak nem is a bukótérbe, mialatt mi a pályán vagyunk? Nem értem – folytatta már a Sky Sportsnak. – Nyilvánvalóan megijedtem. Ha elveszítettem volna az uralmat az autó felett ugyanúgy, ahogyan Carlos [Sainz] elveszítette egy körrel korábban, mindegy, hogy százzal megyek vagy kétszázzal, meghaltam volna, ennyire egyszerű.”

    Elképesztő felvétel: pályabíró is életveszélyben volt Gasly traktoros eseténél (videó)

    „Nem értem. Ez tiszteletlen Jules [Bianchival], a családjával, és mindannyiunkkal szemben – utalt a 2014-ben, ugyanezen a pályán kísértetiesen hasonló körülmények között halálos kimenetelű balesetet szenvedett honfitársára. – Az életünket kockáztatjuk, és a világ legjobb munkája a miénk, és csak annyit kérünk, hogy tartsanak minket biztonságban, hiszen ez így is éppen elég veszélyes sport. Úgy érzem, hogy szükségtelen volt beküldeni a darut. Várhattak volna még egy percet, hogy mindenki visszaérjen a bokszba, és beküldhették volna utána a traktort. Elképesztően hálás vagyok, hogy itt állhatok, és ma este felhívhatom a családomat és a szeretteimet, és hogy így alakultak a dolgok, mert két méterrel mentem el a daru mellett. Ha két méterrel arrébb haladok, most halott lennék.”

    Gasly-t az eset után vizsgálni kezdték, mert a felügyelők szerint túl gyorsan haladt a piros zászló megjelenése után. Fontos hangsúlyozni, hogy mindez független attól, hogy a traktor mellett gyorsan ment-e el, mert pont abban a pillanatban léptették érvénybe a piros jelzést, amikor odaért Sainz autójához és a daruhoz. Ekkor pedig elmondása szerint nem hajtott gyorsan, sőt.

    „Tiszteletben tartottam az időlimitet, ami ott van a kormányon. Kilenc másodperccel még lassabban is mentem annál, úgyhogy ez nem fair. Mindent korrektül csináltam, annak a darunak pedig nem lett volna szabad ott lennie. Ha nekimegyek és meghalok, akkor most min változtatna mindez? Semmilyen traktornak nem lenne szabad felmennie egy versenypályára. Lehet azt mondják, hogy nincs igazam, és az egész én hibám volt, nem tudom. Amivel törődök, azok a versenytársaim, és az, hogy a jövőben ne kerüljünk ilyen helyzetbe. Mert, ha ma felúszok a vízen, mint Carlos egy körrel korábban, most nem állnék itt, és lenne egy újabb haláleset Jules-é után. És már az is elképesztően fájdalmas volt, és nem gondolom, hogy ez tiszteletteljes iránta és a családja iránt.”

    A felügyelők végül büntettek

    Gasly végül azért kapott egy 20 másodperces időbüntetést, amivel visszacsúszott a 17.-ről a 18. pozícióba. Az indoklásban az olvasható, hogy miután elhaladt a baleset helyszíne mellett, Gasly – immár piros zászlós jelzés mellett – többször is átlépte a 200 km/h-s sebességet, és egy ponton 251 km/h-val haladt. „A versenyző elismerte, hogy mostanra megértette, hogy pályabírók vagy útakadályok is lehettek volna a pályán, és elismerte, hogy túl gyorsan ment” – olvasható az indoklásban.

    Azt pedig a felügyelők ismerték el, hogy Gasly lassabban ment az ilyen körülmények között elérhető maximális tempónál, viszont hangsúlyozták, hogy egyáltalán nem ment annyira lassan, amennyire azt a szabályok megkövetelik. Emellett azt is figyelembe vették a büntetés kiszabásakor, hogy Gasly „sokkban volt” azok után, hogy egy traktort látott az ideális íven Sainz balesetének helyszínén.

    Elképesztő felvétel: pályabíró is életveszélyben volt Gasly traktoros eseténél (videó)

    0

    Carlos Sainz összetört fedélzeti kamerájának felvétele megmutatta, mennyire közel volt a tragédiához Pierre Gasly a Japán Nagydíj második körében, illetve azt is, hogy egy pályabíró is életveszélyben volt.

    Jókora botrány robbant ki a Japán Nagydíj közben, amiért egy traktor hajthatott a pályára Carlos Sainz összetört Ferrarijának mentésére. A jármű megjelenése azért volt problémás, mert még nem érte utol a teljes mezőny a baleset miatt beküldött biztonsági autót, és a szárnycseréje miatt a Safety Car nyomába eredő Pierre Gasly viszonylag nagy tempóval haladt el a traktor mellett.

    A francia versenyző fedélzeti kamerájából is érzékelni lehetett, hogy mennyire közel volt hozzá a jármű, de Carlos Sainz Ferrarijának kamerájából sokkal ijesztőbb az eset. Ebből a kamerából egyúttal az is látszik, hogy a darun levő autót navigáló pályabíró nem sokkal azelőtt lép a pálya széle felé, hogy Gasly elszáguldott mellette, ami ilyen látási viszonyok közepette bőven kimeríti az életveszélyes helyzet fogalmát nemcsak Gasly-ra, hanem a pályabíróra nézve is:

    Íme a felvétel:

    A történtek után az FIA közleményt adott ki, amelyben az állt, hogy a piros zászló miatt jogosan tartózkodott egy traktor a pályán, majd vizsgálat alá vonták Pierre Gasly-t, amiért túl gyorsan ment a piros jelzés alatt.

    AZ FIA elszámolta magát, és Verstappen mégsem lehetne világbajnok?

    0

    Többen rávilágítottak, hogy amennyiben a verseny kevesebb mint 75%-ának teljesítéséért járó pontokat osztják ki, Max Verstappen nem nyerhette volna meg a világbajnoki címet a Japán Nagydíjon, hiszen „csak” 111 ponttal vezetne Charles Leclerc előtt, és a hátralevő versenyeken 112 pontot lehet szerezni. Viszont mégis megnyerte. Mutatjuk, hogy miért!

    Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Japán Nagydíj leintése után a Sky Sports adásában elismerte, hogy ők sem voltak biztosak benne, hogy Charles Leclerc büntetése ellenére világbajnoknak mondhatja-e magát Max Verstappen, Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója pedig azt nyilatkozta, Verstappen mérnöke szintén úgy számolt, hogy egy pont híján még nem örülhetnek.

    Hiszen amennyiben a szabályban az 50 és 75%-nyi versenytáv teljesítése esetén osztandó pontmennyiséget vesszük figyelembe, Verstappennek 111 pontos előnyben kellene lennie Leclerc-rel szemben, és a hátralevő versenyeken még 112 pont gyűjthető.

    Ám, mint kiderült, mindez csak abban az esetben lenne így, ha a futamot nem szakították volna félbe, és a versenytáv 75%-ának teljesítése előtt leintik. A sportszabályzat ugyanis kimondja, hogy amennyiben a futamot felfüggesztik, de később újraindítják, a teljes pontszámok kerülnek kiosztásra, azaz Verstappen 19 helyett 25 pontot kapott, Leclerc pedig csak 15-öt, így kialakult kettejük között a vb-cím bebiztosításához kellő különbség. Az FIA tehát a szabályok szerint járt el, a közvetítést figyelő nézők azonban mit sem sejthettek erről, hiszen nem igazán sikerült megfelelően kommunikálni a helyzetet.

    Amire pedig még nem érkezett magyarázat, hogy miért intették le a versenyt abban a körben, amelyikben végül véget ért, ugyanis, amikor Verstappen a 27. kör végén átszelte a célvonalat, még nem ért el a nulláig a visszaszámoló óra, azaz nem szabadott volna leinteni a futamot a 28. kör végén…

    Verstappen nyerte a botrányos, csak féltávig jutó Japán Nagydíjat, de így is világbajnok lett

    0

    Max Verstappen elsőségével ért véget az eső által hátráltatott, de nemcsak emiatt emlékezetes Japán Nagydíj. A holland pilóta pedig nemcsak a győzelmet, hanem a világbajnoki címet is bezsebelte, noha a leintés után egy ideig erről mit sem sejthetett.

    Miként arra előzetesen is jó esély mutatkozott, vasárnapra visszatért az eső Szuzukába, így teljesen vizes pályán, viszont állórajttal kezdődött az idei szezon 18. futama. Mind a 20 pilóta intermediate gumikat kapott, de csak 19-en álltak fel a rajtrácsra, Pierre Gasly ugyanis a bokszutcából indult, mert új hátsó szárnyat kapott.

    Az élről Max Verstappen vághatott neki az 53 körnek, mellőle Charles Leclerc, mögüle pedig Carlos Sainz és Sergio Perez rajtolt. Az már a felvezető körben is nyilvánvalóvá vált, hogy nagyon rosszak a látási viszonyok egy másik autó mögött haladva, és benne volt a levegőben, hogy nem lesz sima a rajt. Teljesen nem is lett az, ugyanakkor nagyon vigyáztak egymásra a versenyzők, így csak egy kicsúszás történt az első kanyarban: Sebastian Vettel ért össze Fernando Alonsóval, és forgott ki a bukótérbe, de folytatni tudta.

    Az élen eközben Leclerc lerajtolta Verstappent, de a holland egyből visszavette az első helyet. Hátrébb Lance Stroll rajtolt nagyot, és hat helyet sikerült előrejönnie, majd egy hetediket is, amikor Carlos Sainz a hajtűkanyar után a falhoz csapta a Ferrariját. Eközben Csou is megforgott, Magnussen pedig nekiment Albonnak, ami miatt a Williams versenyzője is kénytelen volt feladni a futamot.

    Sainz összetört Ferrarija miatt beküldték a biztonsági autót, majd a 2. körben a törmelékek és a romló időjárási körülmények okán piros zászlóval félbeszakították a versenyt, így mindenki jöhetett vissza a bokszba. Pierre Gasly viszont csak késve csatlakozott, Sainz balesete után ugyanis eltalált egy pályára repülő reklámtáblát, ami miatt még az első kör végén kiállt a bokszba szárnycserére.

    Így aztán fel kellett zárkóznia a biztonsági autó mögött összegyűlt mezőnyhöz, és miközben ezt tette, a 12-es kanyar után elhaladt Sainz balesetének helyszíne mellett, ahol addigra már egy, a pálya szélén álló traktor segített a mentésben. Gasly-ban – teljes joggal – azonnal Jules Bianchi 2014-es tragikus balesetének képei sejlettek fel, és dühösen kérdőre vonta a versenyigazgatót, hogy mikét fordulhatott elő ilyen helyzet.

    A botrány a piros zászlós megszakítás alatt is folytatódott, Gasly Eduardo Freitas versenyigazgatót is felkereste, az FIA azonban közleményben közölte, hogy mivel már piros zászló volt érvényben, joggal tartózkodott a traktor a pályán. Ez a magyarázat viszont nem állja meg a helyét, lévén a traktor már a biztonsági autós fázis alatt bement. Az egész szituációt tetézte, hogy később vizsgálat alá vonták Gasly-t, amiért túl gyorsan hajtott a piros zászló érvénybe lépése után.

    Döbbenetes képsorok, megismétlődhetett volna Bianchi tragédiája Szuzukában (videó)

    A történteket volt idő sokszor átrágni a megszakítás során, az eső ugyanis nem nagyon akart alábbhagyni (egyszer úgy tűnt, hogy alább fog, és el is indították a rajtprocedúrát, de hamarosan félbeszakították azt), és félő volt, hogy a pálya szélén ázó fanatikus japán drukkerek egyáltalán nem fognak majd versenyzést látni.

    Végül azonban láttak, az időjárás ugyanis megkegyelmezett, így 40 perccel a három órás időlimit lejárta előtt ennyi időre még el tudták indítani a versenyt, amely így értelemszerűen nem mehetett 53 körig.

    A mezőnyt a Verstappen, Leclerc, Pérez, Ocon, Hamilton, Alonso, Russell, Ricciardo, Cunoda, Schumacher, Stroll, Magnussen, Norris, Bottas, Latifi, Vettel, Csou, Gasly sorrendben, repülőrajttal engedték el, Latifi és Vettel pedig azonnal kijött intermediate gumikért, a következő kör végén pedig Norris és Bottas is megtette ugyanezt, miközben az ötödik helyen haladó Hamilton azt jelentette, hogy egyelőre a teljes esőgumi a jó választás.

    Az időmérő monitorok azonban mást mutattak, így a következő körben szinte a teljes mezőny a bokszba hajtott. Alonso, Ricciardo, Schumacher és Csou azonban kint maradt, előbbi hármas átvette az első három helyet, míg a kínai már nem tudott bejönni a bokszból előtte kijövő Verstappen elé.

    Alonso és Ricciardo végül nem várt, és ők is a boksz felé vették az irányt, Schumacher viszont nem, így életében először vezetett egy versenyt, de csak néhány méterig, Verstappen ugyanis rövidesen elviharzott mellette. Mérnöke közölte a némettel, hogy a biztonsági autó megjelenésére apellálnak, Schumachert viszont játszi könnyedséggel kezdték el körbeautózni a többiek.

    A 8. kör végén a szintén egyre hátrébb eső Csou is kiállt interekért, így Schumacher maradt az egyedüli, akin még mindig az esőgumik voltak fent. A német a 11. kör végére már a 10. pozícióba esett vissza, így már nem volt értelme tovább kint tartani, úgyhogy ő is megkapta az intermediate abroncsokat, amelyeken tökutolsónak jött vissza…

    Az első tízben ekkor Verstappen, Leclerc, Pérez, Ocon, Hamilton, Vettel, Alonso, Latifi, Norris és Cunoda volt a sorrend. A holland pilóta kényelmes, közel 6 másodperces előnyben vezetett.

    A győzelem sorsa ezzel el is dőlt, a címvédő ugyanis folyamatosan szakadt el Leclerc-től, akit viszont lőtávolban tartott Sergio Pérez. A nagy csaták azonban hátrébb zajlottak: Hamilton folyamatosan gyepálta Ocont, de nem tudott elmenni a jobbik Alpine mellett, míg eggyel hátrébb Alonso szorongatta a 6. helyen autózó Vettelt.

    Az intermediate gumik eközben egyre jobban koptak, így a mezőny hátsó feléből többen elkezdtek kiállni új abroncsokért, 8 perccel a leintés előtt pedig Alonso is megtette ugyanezt. Az érv az lehetett az első ránézésre értelmetlen kockáztatás mögött, hogy nagyon úgy tűnt, nem fognak féltávig sem eljutni a pilóták, ebben az esetben pedig csak az első öt helyezettnek jár pont, a hetedik helyet feladó, a kerékcserével a 9. helyre visszaeső Alonso pedig amúgy is két pozícióra volt a pontszerzéstől. Végül viszont eljutottak, Alonso pedig visszakapaszkodott a 7. helyre, és még volt esélye támadni Vettelt.

    Hat perccel a vége előtt a harmadik helyért zajló csatára terelődött a figyelem, Pérez ugyanis elkezdte nagy erőkkel támadni a gumikkal küzdő Leclerc-t, a monacói azonban hősiesen tartotta magát. Az utolsó kör végén végül úgy sikerült megtartania a második helyet, hogy átvágta az utolsó sikánt, majd kissé leterelte Pérezt.

    Verstappen eközben több mint 26 másodperces előnnyel nyert, de mivel nem jutottak el a futam 75%-áig, csak 19 pontot szerzett.

    Viszont mivel az 50%-ot teljesítették, az első tíz pilóta gazdagodott ponttal a következő elosztásban: 19, 14, 12, 10, 8, 6, 4, 3, 2, 1.

    Verstappen, Leclerc és Pérez mögött Ocon megtartotta a negyedik helyet az őt végig támadó Hamiltonnal szemben, mint ahogy Vettel is a tőle mindössze 11 ezredre végző, a célvonalat vele fej-fej mellett átszelő Alonso előtt. Az utolsó néhány pontszerző helyet Russell, Latifi és Norris kaparintotta meg, a Williams pilótája tehát megszerezte idei első pontjait.

    A legnagyobb csattanó viszont csak jóval a leintés után érkezett, Verstappen ugyanis már nyilatkozott, amikor a felügyelők úgy döntöttek, hogy 5 másodperces büntetést adnak Leclerc-nek a sikánlevágásért, aki így visszacsúszott a harmadik helyre. Noha Verstappen ezzel még egy pont híján nem lett volna világbajnok, kiderült, hogy a szabályok külön értelmezik a félbeszakított versenyeket, ezért a pilóták megkapták a teljes pontokat. Ezzel pedig Verstappen akkora pontelőnyre tett szert, hogy mégis bebiztosította a második világbajnoki címét.

    Leclerc sikánlevágása vb-címet ért Verstappennek

    Abszurd fordulat: Gasly kaphat büntetést a traktoros incidens miatt

    0

    Pierre Gasly-t viszgálni fogja az FIA a Japán Nagydíj után, amiért túl gyorsan hajtott a piros zászló megjelenése után.

    Noha a teljes Forma-1-es közvélemény értetlenül áll az előtt, hogy miért kellett beküldeni egy traktort Carlos Sainz összetört Ferrarijának mentésére az előtt, hogy a biztonsági autó összeszedte volna a teljes mezőnyt, és/vagy piros zászlóval félbeszakították volna a versenyt, az FIA úgy véli, hogy nem volt semmi gond ezzel, majd vizsgálat alá vonta Pierre Gasly-t, amiért túl gyorsan hajtott a piros zászló megjelenése után.

    A felügyelők közleménye a sportszabályzat 57.2-es pontjának vélhető megsértését említi, amely a piros zászló alatti sebességtúllépésre vonatkozik. „A 10-es autó a 250 km/h-s sebességet is elérte, miután a baleset helyszínén történő elhaladás után teljesítette a kört piros zászló alatt.”

    Gasly fedélzeti kamerájából is látható volt, hogy gyakorlatilag azzal egyidőben jelent meg a piros zászló, hogy odaért a Sainz balesetének helyszínén álló traktorhoz, így a felügyelők vizsgálata a kör további részére vonatkozik. Az pedig a telemetriai adatok ismerete nélkül is látszott, hogy a francia versenyző már jóval a baleset helyszíne után, a 130R kanyar felé vezető emelkedőn érhette el a 250-es tempót.

    Adam Cooper, az Autosport újságírója szerint a dühös Gasly elment meglátogatni Eduardo Freitas versenyigazgatót a piros zászlós megszakítás alatt, de azt a választ kapta, hogy mivel piros zászló volt érvényben, a traktor jogosan tartózkodott a pályán. Az FIA nemzetközi sportkódexe eközben kimondja: „Pályabíró és jármű sem léphet be a pálya területére a versenyirányítás engedélye nélkül.”

    A 15.6-os pont szerint a versenyigazgatónak pedig „állandóan rádiókapcsolatban kell lennie a pályabírók és a felügyelők főnökével, amíg autók körözhetnek a pályán.” Emellett „a pályabírók főnökének a versenyirányítás épületében tartózkodva ez idő alatt állandó rádiókapcsolatban kell lennie az összes bírói poszttal.”

    Az FIA vizsgálata azt ugyanakkor nem magyarázza meg, hogy miért lehetett egy traktor a pályán aközben, hogy Gasly még nem ért fel a többi, Safety Car mögött haladó autóra, ugyanis egy esetleges piros zászlós sebességtúllépésnek a fentebb taglaltak miatt nem sok köze volt a veszélyes helyzet kialakulásához. Biztonsági autós fázis során ugyanis a pilótáknak a kormányon látott időlimitet kell tartaniuk, a traktorhoz érésig így Gasly nem mehetett gyorsabban, mint a megengedett sebesség.

    Döbbenetes képsorok, megismétlődhetett volna Bianchi tragédiája Szuzukában (videó)

    0

    Teljességgel elfogadhatatlan incidens történt a mindössze két kör után piros zászlóval félbeszakított Japán Nagydíj elején, Carlos Sainz összetört Ferrarijához ugyanis már akkor bement egy munkagép, amikor a biztonsági autó még nem gyűjtötte össze a teljes mezőnyt.

    Jules Bianchi 2014-es tragédiájához kísértetiesen hasonló képsorok játszódtak le a Japán Nagydíj elején. Carlos Sainz az első körben összetörte a Ferrariját, ami miatt biztonsági autós fázis lépett életbe. A Sainz becsapódása miatt a pályára kerülő reklámtáblát a borzasztó látási viszonyok miatt eltaláló, és első szárnycserére kényszerülő Pierre Gasly azonban még nagyon messze volt attól, hogy felzárkózzon a Safety Car mögött összegyűlt mezőnyhöz, és miközben úton volt efelé, másodszor is elhaladt a baleset helyszíne mellett.

    Meglepetésre pedig azt látta, hogy csupán méterekre tőle egy méretes traktor igyekszik menteni a Ferrarit, amitől a francia pilóta azonnal dühbe gurult „Mi ez a traktor??!! – üvöltötte a rádióba. – Mi ez a traktor a pályán??!! Most mentem el mellette. Ez elfogadhatatlan! Emlékezzetek, hogy mi történt. Ezt nem hiszem el!”

    Gasly természetesen Bianchi 2014-es halálos balesetére célzott, amikor egy munkagép Adrian Sutil összetört autóját mentette ugyanezen a pályán, a Dunlop-kanyar bukóterében, Bianchi pedig kicsúszott, és telibe találta a járművet. A fiatal francia olyan sérüléseket szenvedett, amelyekbe 2015 júliusában végül belehalt.

    Ezt látta Gasly (nem sokat):

    Az esetet látva szinte felrobbant a Twitter, és többek között a versenyzők szakszervezetének (GPDA) elnöke, Alex Wurz is megszólalt. „Szerintem beszélnünk kell arról, hogy egy traktor volt a pályán… foghatjuk rövidre: srácok, ennek NEM lenne szabad megtörténnie.”

    De nemcsak Wurz, hanem például az F1 TV közvetítésében szakkommentátorként közreműködő, korábban szintén a Forma-1-ben versenyző Jolyon Palmer is markáns véleményt mondott, és teljességgel elfogadhatatlannak nevezte a történteket.

    Az FIA már meg is magyarázta

    A Nemzetközi Automobil Szövetség időközben már reagált is a közfelháborodásra, és megmagyarázta, hogy miért volt indokolt vizes pályán, rossz látási viszonyok közepette egy traktort beküldeni oda, ahol egy körrel korábban egy teljes reklámtáblát nem vettek észre a pilóták az út közepén, és az egyikük neki is ment.

    Gasly egy körrel korábban ugyanott ezt a reklámtáblát kapta telibe

    „A biztonsági autót beküldték, a verseny semleges állapotba került. A 10-es rajtszámú autó, amely megsérült, és kiállt a bokszba a biztonsági autós fázis során, nagy sebességgel haladt, hogy utolérje a mezőnyt. Mivel a körülmények romlottak, piros zászlóval félbeszakították a futamot azelőtt, hogy a 10-es autó elhaladt a baleset helyszíne mellett, ahol a megelőző körben összeszedte a sérülést.”

    Az FIA szerint tehát minden rendben volt, mert már félbeszakították a versenyt. Gasly rádiózásából és fedélzeti kamerájából azonban kiderült, hogy gyakorlatilag azzal egyidőben ment el a traktor mellett, hogy érvénybe lépett a piros zászló, és amint a mérnöke a fülére szólt, hogy „piros”, ő azonnal elkezdett üvöltözni, hogy mit keres ott egy traktor, amelynek értelemszerűen már azelőtt be kellett mennie a pályára, hogy megjelent a piros, hiszen nem tud egy pillanat alatt ott teremni Sainz autója mellett, miként nem is termett, hiszen a mezőny többi tagja is elment már mellette, csak lassabb tempóban.

    És nem szabad elfelejteni azt sem, hogy Gasly sem száguldozhatott kedve szerint, hiszen tartania kell a meghatározott időlimitet.

    Vélhetően az esetnek lesz utóélete, és a versenyzők nem fogják annyiban hagyni ezt…

    FRISSÍTÉS

    Hogy nem fogják annyiban hagyni, az pedig már most, a piros zászlós megszakítás alatt elkezdett látszani, Lando Norris ugyanis a következőt posztolta: Mi a f..z? Elvesztettünk egy emberéletet ilyen helyzetben évekkel ezelőtt. Az életünket kockáztatjuk, különösen ilyen körülmények között. Versenyezni akarunk, de ez… Elfogadhatatlan.”

    Káosz Szuzukában, az egyik Ferrari már az első körben összetört

    0

    Miként azt előre sejteni lehetett, vasárnapra visszatért az eső Szuzukába, így teljesen vizes pályán kezdődött el a Japán Nagydíj, majd mindössze két kör után piros zászlóval félbe is szakították. Ez ugyanakkor pont elég volt több kicsúszáshoz és egy nagy balesethez.

    Nem sokáig tartott egyelőre az idei Forma-1-es Japán Nagydíj. Az álló rajtot esőben várhatták a pilóták, és mindenkinek az autójára felkerült az intermediate gumi, amelyen viszonylag jól eljött a mezőny, mindössze az első kanyarban Fernando Alonsóval összeérő Sebastian Vettel pördült meg, de ő is folytatni tudta.

    Ezt látták a rajtnál

    Az élen Max Verstappent lerajtolta a második helyről induló Charles Leclerc, de a holland nagy csatában azonnal visszavette tőle a vezetést. Hátrébb Lance Stroll rajtolt hatalmasat, és a bokszutca fala mellett több autó mellett is elviharzott, és végül hat helyet jött előre.

    És, amikor már azt hittük, hogy megúsztuk baleset nélkül, jött az első autótörés, mégpedig a harmadik helyen autózó Carlos Sainztól, aki a hajtűkanyar utáni kigyorsítás során veszítette el az uralmát a Ferrarija fölött, és falhoz csapta az F1-75-öst. Az autó nagyon megrongálódott, így a spanyol pilóta futama véget ért, a Safety Car pedig azonnal a pályára hajtott.

    Sainz a falban

    Eközben hátrébb a hajtűben Csou Kuan-jü is megforgott, Alonso pedig bebújt Hamilton mellé, de a hétszeres világbajnok azonnal aláfordult és visszaelőzte, ezután pedig centikkel kerülte csak el a Sainz balesete miatt a pályára kerülő reklámtáblát. Pierre Gasly hátrébb pedig már nem volt ilyen szerencsés, és telibe kapta azt, ami miatt jöhetett is be első szárnycserére.

    Sainzon kívül volt még egy kieső: Alex Albon alatt megállt a Williams, miután összeütközött Kevin Magnussennel a Dunlop-kanyarban, és megsérült a hűtője. Így aztán mire a második körben piros zászlóval félbeszakították a versenyt, már két autó nem volt a mezőnyben.

    A futamot a rossz időjárás és a törmelékek eltakarítása miatt félbeszakították, de magyar idő szerint 7 óra 50 perckor állórajttal folytatódhat a Japán Nagydíj.

    FRISSÍTÉS

    Az újraindítást az újra romló körülmények miatt végül lefújták, így a mezőny továbbra is a bokszban vesztegel. Időközben pedig megjelent a visszaszámláló óra a képernyőn, mivel várakozzanak bármennyit is, magyar idő szerint tíz óra után néhány perccel mindenképp le fogják inteni a versenyt, ekkor telik le ugyanis a három órás időlimit.

    Ózd Rally 2022 – Hivatalos végeredmények

    0

    Az Ózd Rally Rally1-es mezőnyében Mads Ostberg és Patrik Barth, a Rally2-ben Krehlik Nándor és Kálna Tamás, a Historic mezőnyben Wirtmann Ferenc és Kerekes József szerezte meg a győzelmet.RB

    Rally1

    Rally2

    Historic

    Räikkönen napokon át tartó tivornyázásra kárhoztatta szerelőit 2005-ös szuzukai csodagyőzelmével

    0

    2005-ben ezen a napon, október 9-én mutatta be Kimi Räikkönen minden idők egyik legnagyszerűbb felzárkózását, amikor a 17. helyről rajtolva sikerült megnyernie a Japán Nagydíjat. Mindez persze széles körben dokumentálva van, az azonban, ami utána, a nyilvánosság kizárása mellett következett, már nincs.

    A 2005-ös szezonban a McLaren-istálló úgy érkezett meg a szezon utolsó előtti állomását jelentő Japán Nagydíjra, hogy az előző futamon veszítette el a vb-címet Fernando Alonsóval szemben, de a konstruktőri elsőségre még bőven volt esélye, hiszen 2 pontos előnyben állt az élen a Renault előtt.

    Az eső viszont csúnyán kitolt a wokingiakkal az utoljára abban az évben alkalmazott egykörös időmérőn, így Kimi Räikkönen csak a 17., Juan Pablo Montoya pedig csak a 18. helyről indulhatott. Úgy tűnt, a konstruktőri álmok szertefoszlanak, amikor a kolumbiai a futam elején a falnak ment, ám ami ezután következett, az ellenkezőjét bizonyította.

    Räikkönen ugyanis ihletett formában vezetett, és mint kés a vajon, úgy ment át a mezőnyön (akkoriban még nem volt DRS), majd az utolsó tankolása után már a versenyben vezető Giancarlo Fisichella mögé jött vissza. Úgy tűnt, hogy tempófölénye ellenére meg kell elégednie a második hellyel, ám az utolsó kör elején jött a csattanó: a célegyenesben sikerült átvennie a vezetést, és megnyernie a versenyt. Ugyan a Mclaren 4 pontot így is bukott a Renault-val szemben, a kínai szezonzáróra csak 2 pontos hátrányban ment, a konstruktőri bajnokság így nyílt maradt.

    Így nyert Räikkönen a mezőny végéről

    Hogy ez milyen eufóriát okozott a McLaren-garázsban, arról Marc Priestley, a wokingiak korábbi szerelője The Mechanic című könyvében részletesen ír, ám arról csak egy 2020-ban felvett videósorozat ide vonatkozó részéből tudhattunk meg többet, hogy a pályán kezdődött ünneplés miként folytatódott később.

    „Amikor azt mondom, hogy megvadultunk, akkor azt úgy is értem. Vasárnap este Japánban, a világnak ezen a csendes részén – hiszen azért ez nem Tokió –, található egy darab karaokebár, ahová a verseny utáni estén a teljes bokszutca beesik, és letolja a legnagyobb, legvadabb bulit, mivel nincsenek tévéstábok, nincs sajtó, nincsenek kamerák. Akkoriban még kamerás mobilok sem voltak, úgyhogy bármit megúsztunk. Szóval megőrültünk vasárnap este, onnan pedig egyből Kínába utaztunk, mivel dupla hétvége volt” – utalt a Japán Nagydíjat egy hét múlva követő sanghaji szezonzáróra Priestley.

    Räikkönen szétzúzta saját ajtaját, majd hajvágóval állt bosszút az őt kékre festő szerelőjén

    „Nekem és még néhány másik srácnak pedig nem kellett a pályán lennie egészen szerdáig, úgyhogy kirúgtunk a hámból vasárnap este, majd hétfő reggel elutaztunk Kínába, és tulajdonképpen folytattuk a vadulást Sanghajban hétfőn délután, hétfőn este és kedden. Végül valamikor kedden este összeestünk, és szerda reggelig beiktattunk egy nagyon hosszú, kiadós alvást, hogy kicsit helyrerázódjunk, és nyomjunk egy resetet a következő verseny előtt” – rántotta le a leplet a napokon és országokon át tartó tivornyázásról a McLaren egykori szerelője.

    „Ez volt az a verseny, amit a karrierem során a legjobban megünnepeltem, és nagyon  boldog voltam, hogy megtehettem ezt Kimivel, és a csodálatos szerelőgárdánkkal. Az egyik kedvenc, legünnepeltebb és legbüszkébb pillanata volt a mclarenes karrieremnek, hogy részese lehettem Kimi csapatának, és szállíthattuk ezt a különleges eredményt egy csalódáskeltő szombat után” – zárta a visszaemlékezését.

    20 évvel később is tragikus, hogy ezen mehetett el Räikkönen 2003-as vb-címe