back to top
2025. december 20. 04:46
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1207

    Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen a 2022-es rally világbajnok 

    0

    Kalle Rovanpera a nehéz körülmények között is rendkívül magabiztos teljesítményt nyújtva tudott nyerni az Új-Zéland Rallyn, amivel történelmet írva megszerezte első rally világbajnoki címét.

    Péntek – Tanak az élen, vagy mégsem 

    A csütörtöki Auckland-i szuperspeciált megnyerve az első éllovasa volt Ott Tanak a Rally Világbajnokságra 10 év után visszatérő Új-Zéland Rallynak. 

    Pénteken tartották a leghosszabb napot, hiszen hat szakasz során 158 km versenytáv várt a mezőnyre, amihez nagyon változékony időjárás társult. 

    A nap első gyorsaságiján azonnal nedves körülmények között kellett a versenyzőknek vezetniük, ami Gus Greensmith-nek és Craig Breennek kedvezett leginkább. Greensmith megnyerte a szakaszt, összetettben pedig az ír versenyző állt az élre brit csapattársát és Sébastien Ogier-t megelőzve. 

    A délelőtt utolsó két gyorsaságiján Ott Tanak igyekezett visszalépni az első helyre, ami végül a harmadik, Te Akau South nevű pályán sikerült is, ekkor 2.6 másodperccel előzte meg Elfyn Evanst és Craig Breent is. 

    A gumicserét követő délután azonban rögtön Sébastien Ogier vette át a vezetést, miután az első délutáni szakaszon, 29.27 km-en úridőt autózva 8.4 másodperccel előzte meg Elfyn Evanst és 14.2 másodperccel Ott Tanakot. A nyolcszoros rally világbajnok azonban a nap utolsó előtti gyorsaságiján elvesztette hátsó szárnyának felét, amit egy faág tépett le. A francia toyotás ennek ellenére még növelni is tudta előnyét, a napzáró szakaszon azonban komoly időt vesztett, amivel a harmadik helyre csúszott az ismét élre álló Ott Tanak és Elfyn Evans mögé. 

    Büntetések változtatták a sorrendet

    A 2019-es világbajnok 2 tizedes előnyének azonban nem sokáig örülhetett, hiszen péntek este 5 másodperces büntetést kapott csapattársával, Thierry Neuville-el és Kalle Rovanperával együtt, miután a csütörtöki szuperspeciálon a megengedettnél több energiát tudtak használni a hibrid rendszerből. 

    A napot így Elfyn Evans 4.8 másodperc előnnyel nyerte Tanak és 6.5 másodperccel Ogier előtt. 

    A napot a negyedik helyen a takarító szerepét betöltő Kalle Rovanpera zárta mindössze 7 másodperc hátránnyal, akinek sikerült kihasználni, hogy a nedves körülmények között kevésbé voltak gyorsabbak az utána érkezők. 

    Gus Greensmith sokat küzdött, amikor esőben kellett vezetnie, így az ötödik, míg Thierry Neuville a nap második és harmadik szakaszán is megforogva a hatodik helyen zárt pénteken. 

    Nem sikerült azonban a napot befejeznie Craig Breennek, aki az első délutáni gyorsaságin éppen ott esett le az útról, ahol 2002-ben Colin McRae. Az ír versenyzőt bár a nézők kiszedték az árokból, azonban később kiállni kényszerült. 

    Szombat – Rovanpera világbajnoki formával ünnepelte születésnapját

    Az Új-Zéland Rally második napján a legizgalmasabb pillanatokat Kalle Rovanpera és Ott Tanak harca ígérte, amit komolyan nehezített a megérkezett hatalmas mennyiségű eső. 

    A napot tehát Elfyn Evans 4.8 másodperc előnnyel kezdhette, azonban a vezetést csupán a második szakaszig élvezhette, hiszen ott egy jobb kanyarban megcsúszott és domboldalnak csapódva összetörte autójának elejét és hátulját is. A walesi toyotás végül eljutott a délelőtti utolsó gyorsaságira, majd a szervízbe is, miután a nap harmadik szakasza Gus Greensmith hatalmas balesete után etap lett. A szervízből azonban már nem volt kiút Evans számára, bukócső sérülés miatt nem tudta folytatni. 

    Részben Evans balesetének is köszönhetően a 22. születésnapját ünneplő Kalle Rovanpera két szakasz alatt a negyedik helyről az élre állt és a délelőtti programot 4.6 másodperc előnnyel fejezte be Ott Tanak és 6.5 másodperc előnnyel Sébastien Ogier előtt. 

    A szervizelés alatt azonban ismét büntetést kapott a Hyundai mindhárom versenyzője, miután a pénteki utolsó szakaszon is a megengedettnél több energiát használtak a hibrid rendszerből, a szabálytalanság megismétlése pedig már 10-10 másodperc büntetéssel járt Tanak, Neuville és Oliver Solberg számára is, így Tanak végül a harmadik helyről várhatta a délutánt. 

    A nap második felének első gyorsaságijára még tovább romlott az időjárás, a pályát szinte folyóvá változtatva. Ez azonban nem zavarta Rovanperát, aki 11.5 másodpercre növelte előnyét Ogier előtt, míg Ott Tanak a két büntetés után már kedvét is vesztette, így fél perces hátrányba került. 

    Rovanpera pedig az utolsó két szakaszon is folytatta remeklését, így végül 29 másodperc előnnyel zárta a napot Ogier előtt, aki az utolsó előtti, 12. gyorsaságiról elkésve még 10 másodperces büntetést is kapott. Egyes hírek szerint a késés nem is véletlen volt, hanem így szerette volna megnyugtatóbb előnybe hozni vb címért harcoló csapattársát. 

    A harmadik helyen Ott Tanak 46.4 másodperc hátránnyal állt a nap végén, míg Thierry Neuville-t 55 másodperccel, Oliver Solberget pedig közel három perccel előzte meg. 

    Nem sikerült a nap befejezése Evans és Greensmith után Takamoto Katsutának sem, aki az utolsó előtti szakaszon szenvedett balesetet, és két kieső társához hasonlóan végleg kiállt a versenyből. Katsutának így egy éves szériája szakadt meg, mely során minden versenyen célba ért, ráadásul az idei Svéd Rally óta nem zárt a hatodik helynél rosszabb helyen. 

    Vasárnap – Rovanpera történelmet írt első vb címét szerezve

    Vasárnap már csak négy gyorsasági és 31 km várt a mezőnyre, ezalatt pedig nem változott a sorrend, így Kalle Rovanpera megnyerte a versenyt Sébastien Ogier és Ott Tanak előtt.

    A Power Stage-en is Kalle Rovanpera volt a leggyorsabb Ott Tanak előtt, így Rovanpera megszerezte karrierje első vb címét. Rovanpera így minden idők legfiatalabb világbajnoka lett 22 évesen és 1 naposan, átadva a múltnak Colin McRae 1995-ös rekordját, aki 27 évesen tudott a csúcsra érni. Rovanpera mellett Jonne Halttunen a navigátorok között lett világbajnok.

    20 év után avattak ismét finn világbajnokot, 2002-ben Marcus Grönholm lett a bajnok.

    A finn toyotás kettős karrierje során Új-Zélandon érte el nyolcadik WRC futamgyőzelmét.

    A világbaqjnokságot tehát már behozhatatlan, 64 pont előnnyel vezeti Kalle Rovanpera Ott Tanak előtt, míg a harmadik helyen 93 pont hátránnyal Thierry Neuville áll.

    A gyártók bajnokságában a Toyota előnye 81 pont a Hyundai előtt.

    A világbajnokság három hét múlva a szezon utolsó előtti futamával Spanyolországban folytatódik.

    Új-Zéland Rally, nem hivatalos végeredmény
    1 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 2:48:01.4 (0:05)
    2 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +34.6 (0:10)
    3 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +48.5 (0:15)
    4 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +1:58.8 (0:15)
    5 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +3:55.3 (0:10)
    6 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +10:03.7
    7 #37 Lorenzo Bertelli / Lorenzo Granai (ITA) Ford Puma Rally1 +10:39.0
    8 #21 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo +12:36.8
    9 #23 Shane van Ginbergen / Glen Weston (NZL) Skoda Fabia Rally2 evo +13:28.8
    10 #24 Harry Bates / John McCarthy (NZL) Skoda Fabia Rally2 evo +16:51.6 

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022 szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7 

    2022 szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Greensmith 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km 1 Evans 17:33.0 / 1. BREEN, 2. Tanak, 3. Evans

    2022 szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km 1 Tanak 9:52.0 / 1. TANAK, 2. Evans, Breen
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km 1 Ogier 19:40.2 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km 1 Rovanpera 17:35.8 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km 1 Tanak 9:47.5 / 1. EVANS, 2. Tanak, 3. Ogier

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km 1 Breen 9:42.9 / 1. EVANS, 2. Tanak, 3. Rovanpera
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km 1 Rovanpera 12:37.7 / 1. ROVANPERA, 2. Tanak, 3. Ogier
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.81 km Breen 3:20.6 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak

    2022 október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km 1 Rovanpera 9:47.3 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km 1 Rovanpera 12:27.8 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.81 km 1 Breen 3:19.2 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak

    2022 október 2., vasárnap
    00:03 SS14 Whitford Forest 1 8.75 km Rovanpera 4:55.7 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km Tanak 4:52.6 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak

    02:38 SS16 Whitford Forest 2 8.75 km Ogier 4:52.4 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km Rovanpera 4:51.9 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak

     

    Rovanpera vasárnap világbajnok lesz, ha… 

    0

    Kalle Rovanpera ismét kimagasló teljesítményt nyújtott, ezúttal az Új-Zélandi esőben, amivel nagyon közel került első vb címéhez. 

    Kalle Rovanpera 29 másodperccel vezet az Új-Zéland Rally utolsó négy szakasza előtt Sébastien Ogier előtt, aki a szombati utolsó előtti szakaszról elkésett, így 10 másodperces büntetést kapott. 

    A finn toyotás legnagyobb riválisa, Ott Tanak azonban ennél is messzebb, a harmadik helyen 46.4 másodperc hátránnyal áll 15 másodperces büntetéssel. 

    Amennyiben ez a sorrend a vasárnapi, szárazabbnak ígérkező körülmények között nem változik, akkor a következő esetekben lesz világbajnok a 22 éves Kalle Rovanpera 

    1 Rovanpera nyer a versenyen, és az első háromban zár a  Power Stage-en
    2 Rovanpera nyer a versenyen, és negyedik helyen zár a Power Stagen, míg Ott Tanak maximum a második leggyorsabb lesz a záró szakaszon
    3 Rovanpera nyer a versenyen és ötödik lesz a Power Stage-en, azonban Ott Tanak maximum a harmadik leggyorsabb lesz a záró szakaszon
    4 Rovanpera nyer a versenyen és nem kerül a legjobb ötbe a Power Stage-en, míg Ott Tanak maximum a negyedik vagy ötödik időt éri el a záró szakaszon 

    Új-Zéland Rally, állás 13 szakasz után 
    1 #69 Kalle Rovanpera / Jonne Halttunen (FIN) Toyota GR Yaris Rally1 2:28:26.3 (0:05)
    2 #1 Sébastien Ogier / Benjamin Veillas (FRA) Toyota GR Yaris Rally1 +29 (0:10)
    3 #8 Ott Tanak / Martin Jarveoja (EST) Hyundai i20 N Rally1 +46.4 (0:15)
    4 #11 Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (BEL) Hyundai i20 N Rally1 +1:41.4 (0:15)
    5 #2 Oliver Solberg / Elliott Edmondson (SWE / GBR) Hyundai i20 N Rally1 +3:34.9 (0:10)
    6 #20 Hayden Paddon / John Kennard (NZL) Hyundai i20 N Rally2 +8:51.0
    7 #37 Lorenzo Bertelli / Lorenzo Granai (ITA) Ford Puma Rally1 +9:18.3
    8 #21 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo +10:55.7
    9 #23 Shane van Ginbergen / Glen Weston (NZL) Skoda Fabia Rally2 evo +12:00.4
    10 #24 Harry Bates / John McCarthy (NZL) Skoda Fabia Rally2 evo +15:23.7 

    További eredmények 

    Időterv (magyar idő szerint)
    2022 szeptember.28., szerda
    22:00 Shakedown 4.09 km Rovanpera 1:27.7 

    2022 szeptember 29., csütörtök
    07:08 SS1 Pukekawa Auckland Domain 1.4 km Tanak 1:45.8 / 1. TANAK, 2. Breen, 3. Neuville

    21:33 SS2 Whaanga Coast 1 29.07 km 1 Greensmith 20:04.4 / 1. BREEN, 2. Greensmith, 3. Ogier
    23:11 SS3 Te Akau South 1 31.02 km 1 Evans 17:33.0 / 1. BREEN, 2. Tanak, 3. Evans

    2022 szeptember 30., péntek
    00:14 SS4 Te Akau North 1 18.2 km 1 Tanak 9:52.0 / 1. TANAK, 2. Evans, 3. Breen
    03:22 SS5 Whaanga Coast 2 29.07 km 1 Ogier 19:40.2 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    05:00 SS6 Te Akau South 2 31.02 km 1 Rovanpera 17:35.8 / 1. OGIER, 2. Evans, 3. Tanak
    06:03 SS7 Te Akau North 2 18.2 km 1 Tanak 9:47.5 / 1. EVANS, 2. Tanak, 3. Ogier

    21:08 SS8 Kaipara Hills 1 15.83 km 1 Breen 9:42.9 / 1. EVANS, 2. Tanak, 3. Rovanpera
    22:06 SS9 Puhoi 1 22.63 km 1 Rovanpera 12:37.7 / 1. ROVANPERA, 2. Tanak, 3. Ogier
    23:14 SS10 Komokoriki 1 5.81 km Breen 3:20.6 / 1. ROVANPERA, 2. Tanak, 3. Ogier

    2022 október 1., szombat
    03:08 SS11 Kaipara Hills 2 15.83 km 1 Rovanpera 9:47.3 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak
    04:06 SS12 Puhoi 2 22.63 km 1 Rovanpera 12:27.8 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak
    05:24 SS13 Komokoriki 2 5.81 km 1 Breen 3:19.2 / 1. ROVANPERA, 2. Ogier, 3. Tanak

    2022 október 2., vasárnap
    00:03 SS14 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 1 8.75 km
    01:08 SS15 Jacks Ridge 1 6.42 km

    02:38 SS16 Whitford Forest – Te Maraunga Waiho 2 8.75 km
    04:18 SS17 Jacks Ridge 2 [Power Stage] 6.42 km 

    1 éves sorozata szakadt meg Katsutának 

    0

    Takamoto Katsuta az Új-Zéland Rally szombati utolsó előtti szakaszán hibázott, és balesetet szenvedett, így a Finn Rally óta tartó sorozata szakadt meg. 

    Takamoto Katsuta a tavaly novemberi Monza Rally óta folyamatosan pontot szerzett, ez a sorozat azonban Új-Zélandon megszakadt. 

    A japán versenyző a szombati utolsó előtti szakaszon szenvedett balesetet a nagy esőben, ami bár nem tűnt túl nagy balesetnek, vasárnap már nem tud rajthoz állni. 

    Vasárnap összesen heten indulnak Rally1-es autóval, a japán toyotás mellett Elfyn Evans és Gus Greensmith sem tud már visszatérni. 

    Katsutának volt még egy hossza sorozata, mely a tavalyi Finn Rally óta tartott, azóta ugyanis minden versenyt be tudott fejezni. 

    Óriásit hibázott a Red Bull, amivel odaajándékozta a Ferrarinak a szingapúri pole-t

    0

    Nagyon furcsa véget ért a Szingapúri Nagydíj időmérő edzése, a Q3-ban futók közül a körét utolsóként befejezni igyekvő Max Verstappen ugyanis óriási előnnyel vezetett, ám ahelyett, hogy bevette volna az utolsó kanyart, és tönkreverte volna a mezőnyt, káromkodások közepette a bokszba hajtott.

    A teljesen vizes körülmények között zajló harmadik szabadedzés után a Szingapúri Nagydíj időmérő edzése is nedves körülmények között kezdődött, és mint kiderült, a pilóták a teljes Q1 során az intermediate abroncsokon köröztek, a pálya ugyanis ennyi idő alatt sem száradt fel eléggé a slickekhez.

    És akárcsak a harmadik gyakorláson, az időmérő első szakaszában is mindenki megúszta autótörés nélkül, noha bukótér látogatásból volt bőven. A tempót ezúttal Max Verstappen diktálta (a szabadedzésen Leclerc volt a leggyorsabb), és végül 1:53.057-es körrel megnyerte a Q1-et a tőle mindössze egy tizeddel elmaradó Lewis Hamilton előtt. A hétszeres világbajnok mögött Leclerc, Pérez, Sainz, Russell, Magnussen, Cunoda, Alonso és Csou volt az első tíz sorrendje.

    A Q1 végeredménye

    A mezőny végén az utolsó pillanatig zajlott a csata a kiesés elkerüléséért, és az idő letelte után is változott a sorrend, Mick Schumachernek ugyanis utolsó körbeérőként sikerült beverekednie magát a Q2-be. Sorrendben Bottasnak, Ricciardónak, Oconnak, Albonnak és Latifinek ez azonban nem jött össze. Bottas és Ocon kiesése némileg meglepő, hiszen mindketten jócskán kikaptak a csapattársuktól. A francia pilóta a fékekre panaszkodott az utolsó mért köre után.

    A 27 fokos levegőhőmérséklet ellenére a pálya nagyon lassan száradt a 80%-os páratartalomban, ami azt jelentette, hogy a Q2-t is köztes esőgumin kezdték a versenyzők, és három pilótát leszámítva azon is fejezték be. Az utolsó percekre ugyanis a két Aston Martin-pilóta és Csou úgy döntött, hogy megpróbálkozik a lágy keverékkel, ám ez egyiküknek sem jött be, így végül mind a hárman kiestek.

    De nem az ő búcsújuk volt a meglepetés, hanem George Russellé, aki csak a 11. helyen végzett úgy, hogy csapattársa Leclerc mögött a második helyet kaparintotta meg. Mint az ebből kiderült, a Q2-ben a Ferrari volt a leggyorsabb, míg Verstappen lett a harmadik a hétszeres világbajnok mögött. 

    A top tízbe Kevin Magnussen fért be utolsóként a Haasszal, mögötte Russell, Stroll, Schumacher, Vettel, Csou volt a kiesők sorrendje.

    A Q2 végeredménye

    A Q3 elején továbbra is az volt a legnagyobb kérdés, hogy ki, milyen gumit tesz fel. A Ferrari lágyakon akarta kiküldeni Leclerc-t, de a monacói pilóta az utolsó pillanatban arra kérte a csapatot, hogy adjanak neki lágy gumit. Cunodát és Magnussent kivéve pedig mindenki más a leglágyabb keveréken gurult ki a bokszból, miközben ők ketten használt intereken tették meg ezt.

    Hamar nyilvánvalóvá vált azonban, hogy most már elég jó állapotban van a pálya a slick gumikhoz, így az élmezőny folyamatosan rótta a köröket, Cunodát és Magnussent kivéve pedig már senki nem is jött ki kerékcserére, és egy szettel végigcsinálta a Q3-at.

    Az élen folyamatosan változott a sorrend, és egy ideig úgy tűnt, hogy a nagyon bekezdő Lewis Hamilton megszerezheti a Mercedes idei első pole-ját. Ám hamarosan megérkeztek a Ferrarik és a Red Bullok, Max Verstappen szektoridejeit figyelve pedig kezdhettünk biztosak lenni benne, hogy nem lesz ellenszer a holland ellen.

    Ám a Red Bull pilótája egyszer csak lelassított, és nem véletlenül, ugyanis, ha befejezte volna a körét, már nem mehetett volna el egy újabbra, hiszen két gyorskört egymás után nem tudnak menni maximális energia-visszanyeréssel, egy töltőkör pedig már nem fért volna bele. Az élmezőny többi tagja ellenben éppen akkor kezdte meg az utolsó próbálkozását, így a pálya rohamos javulása miatt lehet, hogy megverték volna a címvédőt.

    Verstappen azonban így első „célba érőből” utolsó lett, és ő teljesíthette az utolsó mért körét a legjobb pályaviszonyok között. A második szektorban ennek megfelelően már egészen elképesztő, egy másodperces előnyben volt az élen álló Leclerc-rel szemben, a körét azonban általános megdöbbenésre nem fejezte be, hanem miután a mérnöke a fülére ordított, az utolsó pillanatban a bokszba hajtott.

    Max Verstappen, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
    Simán Verstappené lett volna a pole, ha befejezheti az utolsó körét Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    „Mi a franc?” – üvöltötte ennél kevésbé szofisztikált stílusban a rádióba a holland, mire a mérnöke közölte vele, hogy majd megmagyarázzák, ha kiszállt az autóból. Viszont már ekkor is lehetett sejteni, amit a Red Bull végül megerősített, azaz, hogy nem lett volna elég üzemanyag a holland pilóta autójában ahhoz, hogy elegendő mennyiségű mintát adjon az FIA-nak, ha befejezi az utolsó mért körét. Ebben az esetben Verstappent automatikusan kizárták volna az időmérőről, így viszont legalább a 8. helyről rajtolhat holnap. A csapat vélhetően egyszerűen rosszul számolta ki a kellő mennyiséget, ami folyamatosan változó körülmények között, rohamosan javuló pályánál mindig kihívást jelent.

    Az első helyet így Charles Leclerc szerezte meg, miután csupán 22 ezreddel ment jobb kört Sergio Péreznél, és csak 54 ezreddel a harmadik helyet megszerző Lewis Hamiltonnál.

    A Szingapúri Nagydíj időmérő edzésének végeredménye

    Paddon nagy előnnyel vezet a WRC2-ben, Kajto a bajnoki címért küzd

    0

    Hayden Paddon több mint két perc előnnyel vezet az Új-Zéland Rally WRC2 értékelésében. A hazai pályán versenyző Paddon mögött Kajetan Kajetanowicz a második, a lengyelnek nagyon kell egy jó eredmény, hogy meg tudja előzni Mikkelsent a bajnokságban.

    A helyi hős a Hyundai i20 N Rally2-vel öt szakaszgyőzelmel teljesítette a második teljes versenynapot – ezzel kiegészítve azt a négyet, amelyet már pénteken összegyűjtött.

    Mivel előnye 1 perc 38 másodperc volt, és a zord időjárás javulására sem mutatkoztak jelek, Paddon elkerülte a kockázatvállalást délután. Azonban így is tovább tudta növelni a különbséget, több mint két perccel zárta a napot a lengyel Kajetan Kajetanowicz előtt. Nem mellesleg Paddon ezzel a teljesítménnyel összetettben is a hatodik helyen áll.

    „Nagyon tiszta volt, jó napunk volt” – erősítette meg Paddon a 13. gyorsasági végén. „Ma délután feltettünk pár plusz gumit, hogy a biztonságra menjünk. Az út közepén autóztunk, kalandok nélkül, és elégedett vagyok a mai nappal.”

    Kajetan Kajetanowicz nem is Paddonnal vívott, hanem egy másik új-zélandival – Shane van Gisbergennel -, aki egy régebbi R5-ös specifikációjú Fabiával versenyez.

    A kétszeres Supercars-bajnok közel hét másodpercel ment jobbat Kajetanowicznál a szombati nyitó szakaszon, amivel 27,8 másodpercre csökkentette a különbséget. Kajto kicsit elhúzott, de a Kaipara Hills gyorsaságin megint nagyot ment van Gisbergen. A csata azonban a 12-es gyorson véget ért, amikor egy jobb első defekt lelassította az új-zélandit.

    A regnáló ausztrál bajnok, Harry Bates új-zélandi kalandja csaknem véget ért, amikor kis híján elkerült egy távírópóznát, miután szélesre csúszott egy jobbosban. A 11-es gyorsaságin azonban nagyot ment, Paddont is megverte, és első lett a gyorsaságin. Bates a negyedik pozícióban áll, 3 perc 23,3 másodperccel Van Gisbergen mögött és 3 perc 13 másodperccel a WRC2 Mastersben vezető Armin Kremer előtt, aki a ötödik a Citroën C3 Rally2-vel.
    Kajetan Kajetanowicz
    Kajetan Kajetanowicz, foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Kétszer hibázott a Hyundai mérnöke 

    0

    Pablo Marcos, a Hyundai Motorsport csapatmenedzsere szinte többet volt az Új-Zéland Rally felügyelőinél, mint a szervizben, miután a csapat mérnöke kétszer is hibázott. 

    A Hyundai versenyzői Ott Tanak és Thierry Neuville az Új-Zéland Rally csütörtöki szuperspeciál szakasza, majd a pénteki utolsó szakasz után is időbüntetést kapott, miután a megengedettnél több erőt használtak a hibrid rendszerből. A második vétségnél ráadásul már Oliver Solberg is büntetve lett. 

    A hiba oka egyszerű, a Hyundai egyik mérnöke nem vette figyelembe a verseny szervezőinek tájékoztatását a használható hibrid energia maximális szintjéről, és nem megfelelően állította be az autókat. 

    A két hiba miatt Tanak és Neuville 15-15, míg Oliver Solberg 10 másodperces büntetést kapott. 

    A második büntetést követően már Ott Tanak kedve is elment a támadástól és a szombati komoly esőben délután inkább már a harmadik hely tartására, valamint az úton maradásra koncentrált. 

    Nagyon kiakadt a Red Bull főnöke, ezt ígérte a „gyalázkodó” riválisoknak

    0

    Nagyon dühös Christian Horner tűnt fel szombaton, a Szingapúri Nagydíj paddockjában azok után, hogy a rivális csapatok a Red Bull csapatfőnökének értelmezése szerint csalással vádolták meg őket. 

    Jókora botrány robbant ki a Szingapúri Nagydíj előtt amiatt, hogy a vélhetően az FIA-tól kiszivárogatott információk alapján felmerült, hogy két istálló, a Red Bull és az Aston Martin is túllépte tavaly a költségplafont. Noha az FIA ezzel kapcsolatos vizsgálata még nem zárult le, és hivatalosan egyetlen istálló sem tudhatja, hogy sikerült-e a limiten belül maradnia tavaly, többek már arról beszéltek, hogy nagyon szigorú büntetést kell adni annak, akinek ez nem sikerült.

    Noha nyíltan egyik csapatfőnök sem nevezte meg a Red Bullt, igencsak egyértelmű volt, hogy a hírek szerint jelentős (5%-nál nagyobb) túllépést produkáló energiaitalosokra célozgatnak. Így gondolta ezt Christian Horner, a bikások csapatfőnöke is, és szombaton nagyon dühösen nyilatkozott az ügyben, tulajdonképpen jogi lépésekkel fenyegetve meg a riválisokat.

    „Hacsak nem vonják egyértelműen vissza ezeket a kijelentéseket, elképesztően komolyan fogjuk venni az ügyet, és megvizsgáljuk a rendelkezésre álló lehetőségeinket. Teljességgel elfogadhatatlan olyan megjegyzéseket tenni, amik tegnap elhangzottak, és teljességgel gyalázkodóak a csapatra, a márkára, és még a Forma-1-re nézve is.”

    Horner emellett azt is szóvá tette, hogy egyetlen csapatnak sem lenne szabad információval rendelkeznie az FIA költségplafon betartásával kapcsolatos vizsgálatáról annak lezárultáig.

    „Ez egy privát beadvány a csapat és az FIA között. Honnan a csudából ismerheti bármelyik csapat a beadványunk részleteit? Honnan a csudából tudhatja bármelyik csapat is, hogy valaki megszegte-e a szabályokat, vagy nem? Még mi sem tudjuk, hogy szabályt szegtünk-e. Nem tudjuk a jövő hétig, amíg nem fejeződik be a folyamat.”

    Alattomos támadás volt

    A Red Bull csapatfőnöke odáig ment, hogy összekötötte a vádaskodásokkal azt, hogy Max Verstappennek Szingapúrban van először matematikai lehetősége megnyerni a világbajnoki címet.

    „Talán, amikor ilyen vádaskodások születnek, az üvegházban élő embereknek nem kellene kővel dobálóznia. Rendkívül komolyan vesszük az elhangzott megjegyzéseket. Véletlen, hogy Maxnak ez az első lehetősége, hogy bebiztosítsa a világbajnoki címet, és nem beszélünk másról, csak a költségplafonról ahelyett, hogy az idei fenomenális teljesítményéről beszélnénk?”

    „Alattomos taktika, amit azért alkalmaznak, hogy elvonják a figyelmet a pályán nyújtott teljesítményük hiányáról. És természetesen, amikor a tavalyi, idei és a következő évre vonatkozó utalások elhangzanak, elképesztően komolyan fogjuk venni ezt. Ezzel a problémával az FIA-nak kell foglalkoznia, de ez a Red Bull számára is ügy, hogy megfontoljuk, mi az elhangzott megjegyzésekkel kapcsolatos álláspontunk.”

    Horner emellett megerősítette, hogy 100%-ig biztos benne, hogy a beadványuk megfelel a költségplafonnak, és továbbra is teljesen magabiztosak azt illetően, hogy amikor lezárul az FIA vizsgálata, azt állapítja meg, hogy nem szegték meg a szabályokat.

    Megjött az özönvíz Szingapúrba, és elmosta a harmadik edzés felét

    0

    Charles Leclerc végzett az élen az eső által nehezített szingapúri harmadik szabadedzésen.

    Fél órás csúszással vette csak kezdetét a Szingapúri Nagydíj harmadik szabadedzése, az utolsó tréninget megelőző órákban ugyanis olyan mennyiségű eső hullott a pályára, hogy az FIA nem tartotta azt alkalmasnak a körözésre.

    Az eső azonban végül elállt, úgyhogy fél órára (szabadedzést nem halasztanak, így az óra menetrend szerint elindult) kijöhetett a mezőny a rohamosan száradó aszfaltcsíkra. Eleinte esőgumikon próbálkoztak a pilóták, ám a kék oldalfalú Pirelliket hamarosan felváltotta a köztes gumi.

    Annak ellenére, hogy a pálya helyenként továbbra is igen vizes volt, csak kisebb hibákat láthattunk, és a falakat mindenkinek sikerült elkerülnie. A Haas viszont nem tudta elkerülni azt, hogy vizsgálat alá vonják, amiért úgy engedte útjára a bokszban Mick Schumachert, hogy nem rögzítették megfelelően a jobb hátsó kerekét. Szerencsére azonnal a fülére szóltak, hogy álljon meg, majd visszatolták az autóját, és rendesen meghúzták az anyát. Vélhetően pénzbüntetést fog kapni a csapat.

    Ami az időket illeti, az intermediate gumikon a Ferrari állt az élre, és lenyomta az addig vezető Max Verstappent, így végül Charles Leclerc kaparintotta meg az első helyet 1:57.782-vel. Mögötte közel 6 tizedes lemaradással Max Verstappen végzett, míg a harmadik helyre a csapattársától 1 másodpercet kapó Carlo Sainz ért oda. Fernando Alonso folytatta pénteki remeklését és bejött a negyedik helyre, míg mögött Pérez, Stroll, Ocon, Vettel, Russell, Ricciardo volt az első tíz sorrendje.

    A Szingapúri Nagydíj harmadik szabadedzésének végeredménye

     

    Felemás nap a Toyotánál Új-Zélandon – nyilatkozatok a csapattól

    0

    A zárónap előtt az első két helyen áll Új-Zélandon a Toyota, ráadásul Kalle Rovanpera karnyújtásnyira van a győzelemtől és a világbajnoki címtől. Elfyn Evans viszont kiesett, így a gyári csapat öröme nem felhőtlen, ennek ellenére összességében pozitívan alakul számukra a verseny.

    Eseménydús szombat volt, nagyon nehéz körülmények között. Bár a tapadás az itteni szakaszokon még a heves esőzés mellett sem olyan rossz, de kiszámíthatatlan és ez nehézséget jelent a versenyzők számára. Emiatt láttunk néhány párosunk bajba került, és sajnos Elfyn volt az egyikük. Az autóján sérült a bukóketrec, amit nem tudunk megjavítani, így sajnos holnap nem tud újraindulni. De ettől eltekintve nagyon boldogok lehetünk, hogy ma este az első-második helyen vagyunk. Ismét láthattuk, amint Kalle csodálatosan vezet trükkös körülmények között, és Seb is fontos munkát végez, ami valóban segíti a bajnokságban. Remek helyzetben vagyunk holnapra, de még nem tartunk ott. Az időjárás nem lesz könnyebb, ezért 100 százalékosan a vezetésre kell összpontosítanunk, és meg kell próbálnunk ezen a helyen célba érni” – mondta Jari-Matti Latvala csapatfőnök.

    Rovanpera
    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    „Nagyon nehéz körülmények voltak ma, és örülök, hogy a nap végére be tudtuk hozni az autót, mert voltak nagyon trükkös helyek. De így is nagyon jó móka volt az autóban. Ma délután, amikor még hevesebb esőzések voltak és több víz volt az úton, Kalle csodálatos munkát végzett. Le a kalappal előtte, mert ilyen körülmények között ezzel a sebességgel ment, ami ismét nagyon lenyűgöző volt. Azok után, ami sajnos ma reggel Elfynnel történt, tudtam, hogy fontos, hogy ott legyek a csapatnak. Még semmi sem dőlt el, de nagyon boldog lennék, ha holnap bebiztosíthatnánk ezt az eredményt” – összegzett Sébastien Ogier

    Ogier
    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    „Minden rendben ment a délelőtti első gyorsaságin, de aztán a második szakaszon egy lejtőn egy kicsit túl gyorsak voltunk, és elveszítettem az uralmat az autó hátulja felett. A gázzal nem volt esély visszajönni, és megérintettük a belső partoldalt, és felborítottuk az autót. Szerencsére a kerekekre érkeztünk és tovább tudtunk menni. Nem nézett ki olyan jól az autó, de így is meglepően jól vezethető maradt. Volt egy kis szivárgás, amelyet sikerült eltömíteni, hogy eljussunk a szervizig, de sajnos a bukóketrec sérült, és ki kellett állnunk.” – részletezte a kiesést Elfyn Evans

    Evans
    Fotó: Toyota Gazoo Racing

     „Nagyon trükkös nap volt, de valójában nagyon élvezetes volt az autóban, és úgy gondolom, hogy nagyon jól kezeltük a körülményeket. Nagy kihívás volt, de ezt mindennél jobb lehetőségnek láttam, és úgy gondolom, hogy megragadtuk ezt, és elég jól kihasználtuk. Elégedett voltam az autóval, és nagyon nyomtam a gázt, hogy időt nyerjek. Most vezetünk, és elégedettek lehetünk a kiépített előnnyel. Megpróbálunk úgy felkészülni a holnapra, mint bármely más napra. Nem hosszú a nap, de még négy szakasz van hátra, és ezek is trükkösek lehetnek, szóval csak meg kell próbálnunk jó munkát végezni, és meglátjuk, hol leszünk a végén” – nyilatkozta Kalle Rovanperä.

    Ogier
    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    Hatalmas botrány van kialakulóban, tavalyi és/vagy idei vb-címét is elveszítheti Verstappen?

    0

    Hatalmas viharfelhők gyülekeznek a Red Bull és a teljes Forma-1 felett, ám egyelőre kérdés, hogy lesz-e felhőszakadás, vagy némi mennydörgés és villámlás után elvonul a vihar.

    Dagad a botrány a Forma-1-es paddockban, miután olyan információk szivárogtak ki a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA), hogy két csapat túllépte a tavalyi évtől bevezetett költségplafont. Az amerikai sportok mintájára hozott újítás célja, hogy kiegyenlítse a pénzügyi feltételeket, ezáltal biztosítsa, hogy a tehetősebb és a kisebb istállók is ugyanannyi pénzből gazdálkodjanak (persze, még így sem mindenki tud annyit költeni, mint amennyit lehetne).

    Az egy év során elkölthető összeget 2021-re, a költségplafon első évére 145 millió dollárban határozták meg, a csapatoknak pedig az idei év elején kellett benyújtania a pénzügyi jelentésüket arról, hogy mennyit költöttek. Az FIA ezt átnézve és egyéb vizsgálatokat lefolytatva ezután meghatározza, hogy valóban mindenki a limiten belül tudott-e maradni. Aki igen, az megkapja az erről szóló tanúsítványát, aki pedig nem, arra büntetés vár.

    A Szingapúri Nagydíj hétvégéjének kezdetén bombaként robbant a hír, hogy a tanúsítványok kiosztásának várhatóan október 5-i időpontjához közeledve olyan pletykák kaptak szárnyra, hogy két istálló is vétett a tavalyi pénzügyi szabályozás ellen. Az Aston Martin a hírek szerint kevesebb mint 5%-al, azaz 7 millió dollár körüli összeggel lépte túl a 2021-es költségplafont, a másik szóban forgó istálló, a Red Bull esetében a túllépés azonban állítólag meghaladja az 5%-os limitet.

    A BBC információi szerint a szabályszegéssel kapcsolatos értesüléseket a nyolc, limiten belül maradó csapat közül legalább az egyik közvetlenül az FIA-tól szerezte.

    Max Verstappen, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
    Verstappenék bajban vannak? Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Mi lesz, ha valóban szabályt szegtek?

    A pénzügyi szabályozás egy sor lehetséges büntetési tételt felsorol a költségplafon be nem tartásának esetére. A már említett, 5%-nál kisebb arányú túllépésre vonatkozóan lehetőség van pontlevonásra annak a szezonnak a pontjaiból, amelyben a szabályszegés történt; meghatározott számú versenytől történő eltiltásra; a kutatás és fejlesztés korlátozására; vagy a szóban forgó csapatra vonatkozó költségplafon csökkentésére is.

    Ami különbség az 5%-nál nagyobb túllépésnél, hogy ebben az esetben az imént felsorolt büntetési tételek mellé bejön a csapat vagy pilóta teljes bajnokságból történő kizárása is.

    A Red Bull tagad

    Az ügyben természetesen a lehetséges érintettek és rivális csapatfőnökök is megszólaltak (az Aston Martin vezetői egyelőre nem), beleértve Christian Hornert, aki magabiztos azt illetően, hogy nem szegtek szabályt.

    „Nincs tudomásom semmilyen [szabálysértésről]. A pénzügyi beszámolónkat még márciusban nyújtottuk be, úgyhogy ez egy hosszú folyamat az FIA-val, amely jelenleg is tart. Helyes módon követik ezt a folyamatot, és szerintem a jövő hét közepén állítják ki a tanúsítványokat. Úgy gondolom, hogy a mi beadványunk minden bizonnyal a költségplafon alatt volt, és az FIA-n múlik, hogy kövessék a folyamataikat, amit jelenleg is tesznek” – nyilatkozta Horner a Sky Sportsnak.

    Azt ugyanakkor a beadványtól függetlenül az FIA dönti el, hogy egy csapat megfelelt-e a szabályoknak, és egyéb vizsgálatokat is folytat ennek kiderítésére. Azt pedig Horner is elismeri, hogy bizonyos új értelmezések kerültek napvilágra. „Ez az első alkalom, hogy ilyesmi történt, de kellő gondossággal járunk el, és mindenképpen ellenőriznek minket. Ez hasonló folyamat, mint egy auditáló céggel dolgozni, úgyhogy kissé az F1-re van szabva, és még a beadványok benyújtása után is érkeztek pontosítások. Ez megmutatja, hogy mennyire éretlen még a folyamat. Az FIA ugyanakkor nyilvánvalóan keményen dolgozik rajta, és megteszi a tőle telhető legtöbbet.”

    Christian Horner, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
    Horner szerint minden rendben van Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Horner tehát kiemelte, hogy gyerekcipőben jár még ez a szabály, így nem meglepő, hogy problémák merülnek fel.

    „Ez egy teljesen új szabályozás, ráadásul nagyon bonyolult szabályozás, ezért a csapatok elkerülhetetlenül szubjektív módon fogják értelmezni, hogy miként kell alkalmazni a szabályokat. Biztos vagyok benne, hogy, ahogy telnek az évek, rendbehozzák ezt. Mi pedig bízunk a beadványunkban. Az FIA folyamata jelenleg is tart, és mindig lesznek pletykák. Én is hallottam súlyos szabályszegésekről, de nyilvánvalóan nincs tudomásom ilyesmiről.”

    Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a német Sky-nak eközben hozzátette: „Jelenleg nem aggódunk túlságosan, egyszerűen csak meglepő, hogy ez az egész nyilvánosságra került.”

    A Mercedes és a Ferrari vasszigort akar

    Nem meglepő módon Toto Wolff, a Red Bull-lal szemben a tavalyi egyéni világbajnoki címet az utolsó futam utolsó körében, visszás körülmények között elbukó Mercedes csapatfőnöke nem habozott markáns véleményt megfogalmazni a jelenlegi helyzetről, és egyúttal reagált Horner állításaira.

    „Vicces, hogy Christian ezt mondja, mert hónapok óta vizsgálat alatt vannak, úgyhogy talán nem beszél a pénzügyi igazgatójával. Ami azt illeti, mindannyiunkat szorgalmasan átvizsgáltak, és amennyire tudjuk, van egy csapat, amely kis mértékben szegte meg a szabályokat, ami inkább eljárási dolog, és van egy másik, amely alapvetően és nagy mértékben túlköltekezett, és ezt még mindig vizsgálják. Úgyhogy ez nyílt titok a paddockban” – nyilatkozta az osztrák üzletember a Sky Sportsnak.

    Wolff ezután érzékeltette, milyen előnyökhöz juthatott a Red Bull azzal, hogy többet költött a megengedettnél, és nekik milyen intézkedésekre volt szükségük ahhoz, hogy a költségplafon alatt maradjanak. „Ez súlyos, nagyon súlyos dolog. Használt alkatrészeket teszünk az autóra, és nem használjuk, amit akarunk, nem fejlesztünk, miközben fejleszthetnénk. Több mint 40 embert küldtünk el, akik nagyon hiányoznak a szervezetünknek. Óriási projekt volt elérni, hogy beférjünk a költségplafon alá. Nem tudom, hogy hány tízmillió dollárnyi átstrukturálás és újratervezés kellett ennek érdekében. És, ha valaki nem csinálta meg ezt, vagy a határokat feszegeti, minden el nem költött dollármillió hatalmas hátrányt jelent.”

    Toto Wolff, Mercedes, Christian Horner, Red Bull
    Wolff is válaszokat vár Fotó: Mark Thompson/Red Bull Content Pool

    A Mercedes csapatfőnöke emellett arra is rámutatott, hogy a Red Bull nemcsak a 2021-es szezonban élvezhette a túlköltekezés előnyeit, hanem az idén is, illetve 2023-ban is fogja.

    „A kulcsfontosságú az, hogy ha 2021-ben túllépted a plafont, akkor 2022-ben is. Ez pedig azt jelenti, hogy előnybe kerültél 2023-ra. Amennyiben igaz, hogy a könnyített kasztnijukat ebben az évben homologizálták, azt jövőre is használhatják. Úgyhogym ezek egymást követő dolgok, amelyek mindhárom év (2021, 2022, 2023) bajnokságára kihatással vannak.”

    Wolff az Autosportnak nyilatkozva finoman jelezte, hogy amennyiben bebizonyosodik a szabályszegés ténye, nagy szigort vár el az FIA-tól a büntetés terén.

    „A költségplafon valószínűleg a legfontosabb szabályozás annak érdekében, hogy kiegyenlítse a feltételeket, és, hogy lehetővé tegye a felzárkózást azoknak a csapatoknak, akiknek eddig nem volt meg ehhez a költségvetése, illetve korlátot szabjon a topcsapatok költekezésének. Emiatt nagyon fontos demonstrálni, hogy felügyelik ezeknek a szabályoknak a betartását.”

    „Nincs okom azt hinni, hogy ez nem így van. Az FIA, és különösen Mohammed [bin Szulajm, az FIA elnöke] elég határozott kiállást mutatott a szabályok betartatásának terén. Ezért azt gondolom, hogy ha most valami nagy dologról beszélünk, ugyanazt a feddhetetlenséget és vezetői képességet fogja tanúsítani, mint korábban.”

    A Mercedes csapatfőnöke azzal kapcsolatban viszont nem akart részletekbe menni, hogy akár a tavalyi szezon végkimenetelét is megváltoztathatja-e egy visszamenőleges büntetés, nyolcszoros világbajnokká téve a Verstappentől az Abu-dzabi Nagydíj utolsó körében kikapó Lewis Hamiltont.

    „Jelenleg nincs információm arról, hogy szabályt szegtek-e, vagy, hogy mennyivel szegték meg. Amint ez tisztázódik, biztos vagyok benne, hogy rengeteg párbeszéd indul majd el arról, hogy milyen hatása lehet mindennek. Ebben a szakaszban azonban még túl korai erről beszélni” – mondta Wolff.

    Laurent Mekies, Mattia Binotto, Scuderia Ferrari
    A Ferrari nagy szigort vár el az FIA-tól Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    A Ferrari álláspontját Mattia Binotto csapatfőnök helyett Laurent Mekies sportigazgató ismertette. A francia szakember a Sky Italiának még Wolffnál is nyíltabban fogalmazta meg, hogy mit szeretnének látni az FIA-tól.

    „Most már nem titok, hogy két csapat túllépte a 2021-es költségplafont. Az egyik jelentős mértékben, a másik kevésbé. Mi nagyon súlyos dolognak tartjuk ezt, és arra számítunk az FIA-tól, hogy példamutató módon fogja kezelni a helyzetet. Száz százalékban megbízunk az FIA-ban, miután más ügyekben nagyon erősen képviselték az álláspontjukat az utóbbi hetekben és hónapokban. Ennélfogva arra számítunk, hogy egy ilyen súlyos ügyben teljes lesz az átláthatóság, és a legnagyobb büntetést szabják ki, hogy biztosítsák, mindannyian ugyanazon szabályok szerint versenyzünk, mert ennek nagyon nagy hatása lehet az autó teljesítményére.”

    „A büntetéseket félretéve fontos aspektus, hogy az FIA meg tudja állapítani, hogy túlköltekezés történt. Amint ezt megtette, legalább megerősítést nyer, hogy ezek a szabályok, amelykehez mindenkinek tartania kell magát. A büntetések kérdést ezután, annak tükrében lehet megvitatni, hogy mekkora hatással voltak a 2021-es, 2022-es és 2023-as szezonra, mert nyilvánvaló, hogy jelenleg, az alapján, ahol az idei évben tartunk, ennek a következő idényre is lesz hatása.”

    „De, mint mondtam, a legfontosabb dolog, és amivel kapcsolatban maximális szigorra és átláthatóságra számítunk, az a túlköltekezés tényének megerősítése, hogy ezek a szabályok, amelyeket betartva mindannyiunknak versenyeznie kell.”

    Ami a visszamenőleges szankcionálást illeti, Mekies tisztában van vele, hogy ez miként csapódhat le a rajongók körében, de ezzel együtt fontosnak tartja, hogy „valódi” büntetésben részesüljenek a vétkesek.

    „Megértjük, hogy gondot okozhat a szurkolóknak a múltbeli eredmények megváltoztatása. Ugyanakkor nagyon fontos számunkra biztosra menni, hogy tiszteletben tartják a szabályokat, és ha megszegik azokat, akkor valódi büntetéseket alkalmaznak. És, ha visszamenőleg nem is, legalább a jövőre vonatkozóan.”

    „Súlyosabb, mintha az autóval csaltak volna.”

    Természetesen nemcsak a top hármas, hanem a középcsapatok csapatfőnökei közül is véleményt formáltak az ügyben néhányan, és igencsak kemény gondolatokat fogalmaztak meg. Jost Capito, a Williams csapatfőnöke például elmondta, hogy egy ilyen kihágás szerinte súlyosabb, mintha az autóval trükközne valaki.

    „Szerintem nincs módja annak, hogy valaki ne tartsa be a költségplafont, és, ha valaki nem tartja be azt, az súlyos következményekkel kell járjon. Ha valaki tavaly túllépte a plafont, azt nagy valószínűséggel az idei autó fejlesztésének érdekében tette” – nyilatkozta a német szakember, aki szerint emiatt „nincs értelme” pénzbüntetést kiosztani, hanem valamilyen, az idei évre vonatkozó, a pontversenyt érintő büntetést kell kiszabni. Capito hozzátette: „Számomra ez súlyosabb kihágás, mint az autóval csalni a pályán.”

    Sergio Pérez, Szingapúri Nagydíj, Red Bull
    A Red Bull a fejlesztések terén is komoly előnybe kerülhetett Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    A Williams első embere szerint a visszamenőleges, tehát a 2021-es szezon eredményeit érintő büntetés is felesleges lenne. „Nem gondolom, hogy a tavalyi évre kellene vonatkoznia a büntetésnek, mert [a túllépésnek] nagyobb a hatása az idei évre. Teljességgel helytelen lenne a tavalyi szezonra visszamenőleg büntetni, mert a történelemkönyveket megírták, a PR, a marketing és minden egyéb el van rendezve.”

    „Ha ez történne, akkor szerintem többet soha senki nem maradna belül a költségplafonon, mert egy ilyen kihágásnak a múltra lenne hatása. A jelenlegi évre kell kihatással legyen. Ezért gondolom úgy, hogy az FIA-nak, amennyiben van miért, gyorsan kell cselekednie. Nincs más választásuk, reagálniuk kell, mert a csapatok többsége a költségplafonon belül maradt, és nem lehet őket ezért büntetni. Biztos vagyok benne, hogy a megfelelő módon fognak reagálni” – nyilatkozta Capito az Autosportnak.

    Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke számokkal is érzékeltette, hogy még egy 5%-osnál kisebb kihágással is milyen sokat nyerhet valaki.

    „Úgy gondolom, hogy a költségplafon kulcsfontosságú volt az F1-nek. Nagy eredmény volt, hogy sikerült bevezetni, de most, hogy érvényben van, a legfontosabb az ellenőrzése, és az biztos, hogy nincs helye rugalmasságnak. Nagyon szigorúnak kell lenni ezzel. Már azért kizárhatnak a versenyből, ha 0,9 milliméterrel jobban hajlik az első szárnyad, mint az két éve velünk is megtörtént. Ha 300 grammal a súlyhatár alatt vagy, kizárnak. Másrészt pedig, ha X verseny alatt milliókat költhetsz fejlesztésre, az teljességgel igazságtalan. Ha valami ilyesmi történt, akkor az FIA-nak cselekednie kell.”

    „Meg kell érteni, hogy olykor már 200 ezer euró elköltésével is nagy fejlesztést lehet bevetni, és ha ilyen módon túllépi valaki a költségplafont, az több tizedet jelent egynél több versenyre.”

    Red Bull
    Adott esetben a Red Bull alkalmazottakat is megtarthatott azáltal, hogy többet költött a megengedettnél Fotó: Alex Pantling/Getty Images / Getty Images / Red Bull Content Pool

    Csatlakozott kollégáihoz Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke is:

    „Minden, a plafon fölött elköltött összeg a teljesítmény javítását célozza. És amint elkezdesz a teljesítmény javítására költeni, miközben a többieknek nincs erre lehetősége, mert ők betartják a költségplafont, az komoly ügy. Az FIA-nak megfelelően meg kell büntetnie azokat, akik túlköltekeztek. Először meg kell érteni, hogy mekkora volt a szabályszegés, majd azt, hogy mi a megfelelő büntetés.”

    „Az Alpine jelentős döntéseket hozott azzal, hogy elengedett embereket, és nem vett fel másokat az idei szezon előtt a tavalyi költés alapján. Ez pedig jelentős. És amint elengedsz embereket, nehéz visszaszerezni őket, és felkelteni mások érdeklődését.”

    Szafnauer szerint a büntetést úgy kell meghatározni, hogy pontosan illeszkedjen a kihágáshoz, azaz, például, ha a Red Bull a szélcsatorna használattal lépte túl a plafont, akkor mondjuk jövőre ennek megfelelő mértékben kellene korlátozni a szélcsatornás tesztjeit.

    Az FIA reagált

    Miután a szingapúri paddockban elszabadult az ügy, és mindenki erről kezdett beszélni, a Nemzetközi Automobil Szövetség közleményt adott ki, és leszögezte, hogy nem hoznak döntést addig, amíg nem fejezik be a vizsgálat kiértékelését.

    „Az FIA jelenleg véglegesíti a 2021-es, összes csapat által benyújtott pénzügyi adatok kiértékelését. A pénzügyi szabályzat állítólagos megsértését, ha történt ilyen, a szabályzatban meghatározott formális eljárás szerint kezeljük” – olvasható az FIA közleményében.

    „Az FIA jelentős és megalapozatlan találgatásokat és feltételezéseket észlel ezzel az üggyel kapcsolatban, és megismétli, hogy az értékelés folyamatban van, és a megfelelő eljárást minden külső megbeszélés figyelembevétele nélkül fogják követni.”

    A BBC értesülései szerint nagyon valószínűtlen, hogy legyen bármi is a vizsgálat eredménye, a 2021-es szezon eredményeit visszamenőleg megváltoztatnák, ugyanakkor komolyan aggódnak a csapatok amiatt, hogy az idei eredményeket torzíthatja a költségplafon megsértése.

    Érzékeltetésképpen a BBC azt írta: már az 5%-os túlköltés is 7,25 millió dollárt jelent, ami közel annyi, mint egy élcsapat szezon közbeni fejlesztésekre szánt kerete, így még egy ekkora kihágás is jelentős előnybe hozhat egy csapatot. Viszont, ha máshonnan közelítjük meg a dolgot, ez a pénzmennyiség egy topcsapat átlagfizetésével számolva több mint 70 ember éves fizetését fedezi, azaz ennyivel több embert alkalmazhat az, aki 5%-al lépte túl a tavalyi limitet.

    A 2021-ben még 145 millió dolláros plafon az idei évre már csak 140, 2023-ra pedig 135 millió dollárban van meghatározva.