Salgó után ismét Fodor Gáborral áll a Dunakanyar Rally rajtvonalához Novák Balázs a BMW-vel, és egy kicsit olyan múltidéző lesz ez a futam Balu számára.
Felkészültetek az újabb kihívásra?
– Mindig fel vagyunk készülve mindenre IS – viccelődik Balázs. Csináltunk a verdába új féltengelyeket, elvileg a héten még ki is tudom itt a környéken próbálni pár kilométer erejéig verseny előtt. Állandóan idő hiányában vagyunk, nem nagyon engedhetjük meg magunknak meló mellett tesztelgetésre az extra napokat. Volt egyébként szó róla, hogy elugrunk Kazárra pénteken, de elmaradt, így abból gazdálkodunk majd, amiből kell. Nagy teszt kilőve, elég nekünk a kicsi is.
Visszaül a jobb egybe a régi navigátorod?
– Nem olyan nagyon régi, mert még csak pár közös versenyen vagyunk túl együtt, de ha csak az előző futamról van szó, akkor ahhoz képest igen a régi-új navigátorommal csapatjuk…Fodor Gáborral. Én valamilyen szinten képben leszek, ő meg majd a pályabejárás után csatlakozik hozzám. Meg hát nekem is lesznek azért újdonságok.
Szimpatikusak a Dunakanyar Rally szakaszai?
– Nekem igen. Régen mentem itt, mert Gyufa csinált sprinteket, ezért a Gombás – Sejce és Márianosztra nem lesz teljesen ismeretlen, a többiről fogalmam sincs. De nem zavar, ha egy pályát nem tudok fejből, mert szeretek improvizálni…mégiscsak az a rali, a hátsókerekes meg amúgy is erre van kitalálva. „A jártam már a pályán” úgy kell érteni, hogy mondjuk 2009-2013 között, szóval nem tegnap, de innen szép nyerni, vagy legalább jól helyezkedni. A környéken kezdtem egyébként a pályafutásomat 2006 körül sprintben, Márianosztra – Kóspallag volt az első versenyem. Szóval nekem ez egy nosztalgia futam lesz, ezért jól jönne egy szép eredmény ehhez az alkalomhoz.
A kategóriatársak is beleszólnak majd azért ebbe ugye?
– Viccelsz…persze, hogy bele, hiszen vagyunk páran szerencsére, de igazából így jó odaállni… és csatázni. Szeretjük azért az adok-kapok viadalokat. Érjünk célba, és legyünk benne az első ötben, aztán majd meglátjuk. Azért próbálunk majd gyorsan menni, és ha a technika is mellettünk lesz, nagy baj nem lehet, nem megyünk feltartott kézzel…tudod. Ügyesek a srácok, meglátjuk ki hol végez, kinek milyen a gépe és mennyi szerencse társul hozzá.
Boldogkőn harmadik helyen végzett a Hibján Joci – Szollár Csabi duó, és a fiúk egy újabb teszt után reménykednek, hogy a Dunakanyar Rallyról hasonló eredménnyel távoznak majd.
Ismét túl vagytok egy teszten, hogy sikerült?
– Kicsit rövidebb volt, mint az előző, mert időhiányában kevesebb fért bele, de tök jól sikerült. Teljesen más körülmények között tesztelhettünk, mint legutóbb, így új beállításokat is megtapasztaltunk. Reggel esett egy kicsit az eső, rá tudtunk hangolódni az esőre, utána kisütött a nap, és száraz beállítást kapott a Ford, változatos volt, ahol elég sok mindent kipróbáltunk megint. Zökkenőmentesen haladtunk szerencsére. Gumikkal is variálhattunk, tényleg megérte ott lenni, de ettől függetlenül annak örülnénk, ha a nap sütne inkább hétvégén, mint esne az eső.
Vannak emlékeid esetleg a gyorsokkal kapcsolatosan, hiszen te is rég versenyzel.
– Lehetséges, hogy valamikor nagyon régen ralitúrában mi is mentünk a környéken, de őszintén… nem ugrik be pár gyors nevén kívül semmi. De inkább azt mondom nincsenek meg fejben, ha igen, akkor lehet még Ladáztunk itt Pistivel. Annyira régen volt, hogy sem a szakaszokra, sem a minőségükre nem emlékszem igazán. Valamikor csak leporoljuk az előző évi itinereket, leellenőrizzük, plusz információkat rakunk bele…de most ennél többre lesz szükségünk ennyi idő távlatából. Illetve az eddigi versenyautóink itineréhez képest már múltkor is láttuk, hogy sok módosítást kell végrehajtanunk, vagyis inkább részletgazdagabban kell jegyzetelnünk, hogy tempósabban tudjunk versenyezni.
Tehát mindent megtesztek, hogy a lehető legközelebb kerüljetek a dobogóhoz?
– Nyilván. Egész éves célunk ott lenni valahol az elejében, és hálistennek sokkal többen állunk a rajtvonalhoz, így minden adott lesz a viadalhoz. Nagyon ügyes pilótákkal kell megküzdenünk, sokkal többel, mint Boldogkőn, nagyobb kihívásnak tartom, szeretnénk ettől függetlenül benne lenni az első négy-ötben. Mi a sok kilométergyűjtéssel és kellő odafigyeléssel reméljük a legjobbakat. Biztosan lesz egy kis tolongás, versengés a dobogóért…aztán győzzenek, akik beletettek anyait-apait, és legyünk köztük mi is.
A nagyon sok defekt után a Rally Világbajnokság gyártói megkérték a Pirellit, hogy erősítse meg az abroncsokat.
Nagy beszédtémát szolgáltattak a defektek a Portugál Rally péntek délutáni szakaszait követően, amikor a leromlott pályákon a gumik nem bírták a terhelést.
A Pirelli Portugáliában egy erősebb szerkezetű kemény és lágy gumifajtát szállított, melyeket a Rally1-es autók általi nagyobb nyomaték és súly kibírására gyártottak.
A toyotás Sébastien Ogier péntek délután a defektek miatt ki is kényszerült állni, míg Ott Tanak jelentős időt veszített hasonló okból a Hyundai, csakúgy, mint a fordos Craig Breen. Ugyancsak volt gumi problémája a fordos Gus Greensmith-nek és Adrien Fourmaux-nak is.
Sébastien Ogier a Monte-Carlo Rallyn defekt miatt veszítette el vezető helyét és a győzelmet, így most szót emelt a gumik teherbírásával kapcsolatban.
“Monte-Carloban egyértelműen a győzelmet, Portugáliában pedig a győzelemért folytatott harcot veszítettem el és ki kellett állnom defekt miatt – mondta a nyolcszoros rally világbajnok a Motorsport.com oldalnak. – Azt hiszen, nem tudom elégszer hangsúlyozni, hogy van még mit javítani a gumikon.”
Gus Greensmith a pénteki záró szuperspeciálon kapott defektet, majd vasárnap is nehezítette ilyen probléma a versenyét. Horvátországban öt defekt fordult elő a gyári versenyzők között, amikor azok régebbi fejlesztésű nedves gumikat használtak.
“Meg kell vizsgálni a defektek okait, mert, mert most négy, az előző versenyen pedig öt defekt fordult elő – mondta az M-Sport angol pilótája. – Mivel bárkinél előfordulhat defekt, valami nagyon nincs rendben.”
Thierry Neuville bár elkerülte a defekteket, a belga versenyző szerint is javítani kell a gumik terhelésbírását.
“Hogy őszinte legyek, nekem elég jól sikerült eddig elkerülnöm a defekteket – – mondta a Hyundai versenyzője. – Azonban a defektek száma miatt azt hiszen, van mit tennie a gumigyártónak. Biztosan dolgoznak is a problémán, de majd meglátjuk.”
Terenzio Testoni szerint a Portugál Rally első négy helyén végző párosoknak sikerült elkerülni a defekteket, és nem látja kirívónak a gumi problémák számát.
“Az első négy helyen záró páros elkerülte a defekteket, ezért valószínűleg a vezetési stílusnak is hatása van kialakulásukra – mondta a Pirelli rally vezetője. – A versenyen 100 autó indult, ami több, mint korábban, így a pályák is jobban leromlanak. Én nem látom túl soknak a defektek számát, elégedett vagyok az abroncsok teljesítményével. A defekt mindig is a rallysport része volt. Nyilván nagyon jó lenne egy verseny defektek nélkül, de a pályák állapotának romlását nem tudjuk befolyásolni, és péntek délutánra különösen sokat romlottak a szakaszok.”
Június 4-5-én a KEVIÉP Rallycross Parádéval folytatják a hazai bajnokságot a rallycross pilóták. A hagyományos pünködsi verseny az idei szezon harmadik fordulója lesz.
A SuperCars kategóriában öten adták le eddig a nevezésüket. Természetesen ott lesz a hétvégén érkezik a magyar bajnok és egyben címvédő Kárai Tamás, aki az első helyről várja a pünkösdi folytatást. Szintén Audival indul Koncseg Zoltán, ő 10 ponttal követi Kárait a bajnokságban. A tavalyi ezüstérmes Benyó Máté abban bízik, hogy a technika ördöge ezúttal elkerüli őt. Szintén rajthoz áll Vass Csaba (Skoda Fabia MK2) és Antal István (Mitsubishi Colt), akiktől láttunk már idén kiugró teljesítményt.
Super1600 kategóriában is kiélezett küzdelmek zajlottak eddig, most sem várhatunk mást, Laczkó Lehel (Opel Astra) és a nyirádi Eb-n remekül versenyző Répási Róbert (Skoda Fabia) küzdelme lesz érdekes, Répásinak biztosan nagy lendületet adott a jó nemzetközi szereplés.
SuperToringCars +2000-ben a megszokott vérre menő összecsapásokra számíthatunk, hiszen érkeznek a BMW-s nagymenők, Vámosi Tibor, Nagy „Biggy” Róbert és Held Zoltán is.
SuperTouringCars -2000-ben a bajnokág első helyéről várja a pünkösdi futamot Janzer György (Renault Clio), második helyről Borka Péter (Honda Civic), harmadik helyről pedig Körmöczi Gergő (Suzuki Swift). Érdekesség, hogy a cseh bajnok Roman Castoral (Opel Astra) csak a negyedik helyen áll a bajnoki tabellán. Mindenki az ő skalpjára vadászik, így nagyon nehéz dolga van ebben a bajnokságban. A nevezők közt ott van ifj. Ficza Ferenc is, aki az első hétvégén még nem indult, a második bajnoki fordulón azonban nyert, és a célja a bajnoki cím, amihez most is gyorsnak kell lennie a Peugeot-val.
foto: EAK M-Sport
SuperTouringCars -1600-ban indul Ifj Pallag-Bozsák Csaba (Honda Civic) aki toronymagasan, 12 pont előnnyel vezeti a bajnokságot. Őt követi Zám Ferenc (Suzuki Swift) és Kailbach Gergely (Honda Civic), akik ezt a különbséget szeretnék faragni a KEVIÉP Rallycross Parádén.
A Magyar Kupában -1400-ben Kenesei Gábortól (Suzuki Swift), -1600-ban pedig Újházi Tamástól (Toyota Yaris) várunk magabiztos folytatást. A Swift Hybrid Rx Cup kategóriában Bartha Aurél eddig verhetetlennek bizonyul, az MX5 kupában pedig Lóránt Benjámin viszi a prímet, most is győzni akarnak majd. A Hankook Racer Cup kategóriában Csuti Kristóf, az Astra Kupában Kisharsányi, a Junior Kupában pedig Gonda Ákos vezeti a bajnokságot.
A szervezők szeretnénk mindenki számára elérhetővé tenni a rallycross versenyeket, így olcsóbb jegyvásárlási lehetőségeket is kínálnak erre a hétvégére. Az I. szektorba váltott belépő jeggyel a versenypálya, tribünök és a teljes depó terület, a II. szektorba váltott jeggyel, pedig a nézőtérnek csak egy kijelölt része látogatható.
Pontosan egy évvel ezelőtt történt balesete után visszatér a rally körforgásába a Gulf Racing Hungary versenyzőpárosa a Szilágyi Patrik – Érsek Krisztián duó.
Patrik tavaly ugyan szerencsét próbált navigátorként is a Rally1-ben, de közben építgette autóját, ami mostanra készült el.
„Sok mindent tudunk már az autóról, de úgy is menetközében jöhetnek elő a dolgok. Futó percre leszünk kész vele, ezért nekünk a teszt a verseny lesz. Sokkal erősebb lett, mint az elődje és alapvetően ez egy jó kocsi, bizakodóak vagyunk ebben a tekintetben” – kezdte a beszélgetést Szilágyi Patrik. „Nyolcan vagyunk a Dunakanyar Rally ORC 2WD+ mezőnyében, ami jónak mondható. Volt korábban erősebb mezőny, de ez sem leírandó, hiszen a srácok az elmúlt egy évben sokat mentek, míg én egyáltalán nem. Szőllősi Roland jól megy, de vele korábban nem igazán csatáztunk, így nem tudom felmérni mire is lehetünk képesek.”
Patrik korábban nem versenyzett Vác környékén, ezért a pályaismerete maximum az internetről származhat.
„Napok óta bújom a videó megosztókat, ahol korábbi Vác Rally belsőket nézek. Nem fogunk neki ugrani a versenynek, az autó tesztelése és beállítása a fő célunk. Természetesen szeretnénk célba érni és a jó eredmények elől sem zárkózunk el, de fel kell nőnünk az autóhoz és vissza kell hoznunk a feelinget, hiszen már egy éve nem versenyeztünk” – tette hozzá Szilágyi Patrik.
A 2022-es Dunakanyar Rally szombaton négy gyorsaságival kezdődik, majd vasárnap további nyolc szakaszvár a mezőnyre.
A 37. AMTK Rally Velenjen folytatja a külföldi portyáját Osváth Péter és Papp Tamás. A Skoda Fabia Rally2-vel versenyző páros a legutóbbi ezüst ellenére sem támaszt komoly elvárást magával szemben, mert akár csak Opatiján, úgy a szlovén pályákon is minden teljesen új lesz számukra.
A fiúk a Mitropa Kupába neveztek, a mércét pedig a sokszoros szlovén bajnok, Rok Turk jelenthetné számukra, bár Papp Tomi szerint egyáltalán nem kell felvenniük a kesztyűt a helyi menővel.
„Nincs elvárás magunkkal szemben. Nyilván nézni fogjuk Rock Turk eredményeit. Persze tájékozódsz, hogy ki milyen szinten van, de inkább magunk felé lenne egy jó visszacsatolás, ha közel tudnánk hozzá autózni. Ha megcsipegetnénk az szuper lenne, mert mégis csak otthon van, ismeri a pályákat, a környezetet, mindent, de ha nem, akkor sem történik semmi. Nincs rajtunk nyomás, igaz titkon ott van az emberben, hogy jó lenne ismét egy erős eredményt hozni, de, ha 20.-ak leszünk, akkor sem történik tragédia. Full idegen minden és nem azért megyünk, hogy megmutassuk a világnak, hanem azért, hogy valami új dolgot is megtapasztaljunk.”
„Egy-két belsőkamerás felvételt már megnéztünk, illetve beszéltem Kondella Petivel – ők tavaly indultak -, tőle tudom, hogy az ottani pályák teljesen mások, mint a magyarok: kanyar-kanyar hátán és nincs végsebesség. Ritka, hogy a bal2, jobb3-akat megtörje 100 méter egyenes. Pont ezért 3 tréningből, ilyen pályákon megverni egy helyi versenyzőt, nem reális elvárás. Majd meglátjuk, de ha esni fog – már pedig azt mutatja az előrejelzés -, akkor még kevesebb esélyünk lesz.”
A verseny péntek délután veszi kezdetét az első szakasszal, majd a hivatalos rajtceremóniát követően este még egyszer teljesíteni kell a nyitó, 11.5 km-es gyorsaságit. Szombaton pedig 4 pályán összesen 10 alkalommal megy majd a mezőny. Figyelemreméltó még, hogy 288 kilométer a verseny össztávja, amiből a gyorsasági-etap arány 106-182, ami kifejezetten kecsegtető a résztvevők számára.
A második Turini gyorsasági szakasz előtt makacsolta meg magát Mésziati és Kalapács Zsolt Lada 2101-ese, ami miatt nem tudták teljesíteni a Historic Antibes Rallyt, azonban így is hatalmas élményekkel tértek haza, amit Mésziati megosztott a Rallycafe.hu olvasóival.
Mésziati és Kalapács Zsolt a TER Historic bajnokság részeként jutottak el a legendás gyorsasági szakaszt is felvonultató versenyre. Az év elején indultak a bajnokság első futamán, a Valle del Tevere Rallyn, ahol megnyerték a TER Historic értékelést.
Erre az Antibes Rallyn nem sok esélyük volt, hiszen rajtuk kívül egy Mk I-es és egy Mk II-es Escort nevezett TER Historicba. Azonban ha a mezőny leggyengébb autójával célba értek volna, egy harmadik helyezéssel gazdagodhattak volna és akkor talán még egy futammal az év végén is felállhattak volna a dobogóra.
Háromból harmadiknak lenni, nem túl nagy sportérték, gondolhatnánk, na de teljesíteni a világ leghíresebb gyorsaságiját, a Col de Turinit egy Zsigulival… Ha hiszitek, ha nem, libabőrös volt a karom, amikor Mésziatival beszélgettem, mert ez nagyon nagy élmény lehetett.
„Az volt – erősítette meg Mésziati, kicsit fáradt, de annál lelkesebb hangon, hiszen az előző éjszaka érkeztek haza a szerelvénnyel, egy röpke 1400 kilométeres túrával. – Nagyon sokat nézegettem a Monte-Carlo Rallyt, szerintem nincs olyan szurkoló, aki ne ismerné a Turini gyorsaságit.
Nekünk most nappal volt, hó nélkül és a fagyhatár sem jött lejjebb, de képzeld el, amikor ott állsz a rajban, a jobb négyben, amiből a pálya indul, a hotel mellett… Hú, azt az érzést nem tudom elmondani neked. Vagy érted, hogy mit jelent ez, vagy ne is kezdd el magyarázni, mert úgy sem értik.
Fotó: Mésziati
Rengeteg a kanyar felfelé, kizárt, hogy azt valaki fejből megtanulja. Egy csomó támpontot kellett felírni, hogy tudja Zsolti is, hol járunk. Aztán felérsz a csúcsra, onnan leborítasz és csak széles 33-asok vannak lefelé, ahol lehet úsztatni az autót mind a négy kerékkel.
Jön 12 kanyarkombináció egymás után, ami tök ugyanolyan, próbáltuk úgy felírni, hogy rövid 33 vagy hosszú 33.
Van két–három rész, ami olyan tempós, hogy leforog a Zsiguli. Na onnan vegyél féktávot úgy, hogy a gumid és a féked is elfogyott.Itthon egy szezont megyünk egy garnitúra gumival, kint hat slicket koptattunk el teljesen.
Amikor célba értünk a Turinin, komolyan mondom neked, megkönnyeztem.“
Az interjú ezen része egy kicsit érzelgőssé csapott át, hiszen mind a kettőnknek vannak sztorijai erről a gyorsaságiról, de aztán nagy nehez visszatértünk a versenyre és a többi pályára.
„A többi pálya is rettenet. Mégy 26 kilométert sziklafal és korlát mellett. Néha annyira szűk az út, hogy megforogni sem tudsz, mert nem fér el az autó keresztben. Ha ott egyet hibázol, kész, vége.
Több versenyen indultam már külföldön, de most tapasztaltam meg először, hogy Zsolti nem tudja elmondani, én pedig nem tudom felfogni az összes kanyart. Ha legközelebb megyünk, akkor egyszerűsíteni kell az itinert, nem felírni minden kanyart, hanem azt mondani, 600 méterig nincs erős kanyar, mehetsz az alapján, amit látsz.“
A historic mezőny nagyrészt a francia bajnokságra épült Ford Escortok, Porschék, BMW-k, de volt Talbot Samba és Renault 5-ös is.
„A mi Zsigulink volt a leggyengébb, de nem ez számított, hanem, hogy ott lehettünk vele. Sokan nézegették. A mi korosztályunkból még azért emlékeznek a Zsigulira, de a mai huszon–harmincévesek nem. Nézték, milyen autó ez? Aztán amikor megtudták hogy Lada, akkor még jobban néztek. A gépátvételen a technikai ellenőr teljesen oda volt. Mindent megnézett a kocsin, de nem kötözködni akart, hanem hüledezett, hogy csak ekkora a motortér…“
Fotó: Mésziati
Mésziatiék két gyorsaságival a vége előtt a 16. helyen álltak, TER Historicban pedig a harmadikon, amikor a Zsiguli nem akart felmenni a Turini gyorsaságira.
„Nyolc kilométerrel a rajt előtt elkezdett puffogni és leállt. Először a trafóra gyanakodtam, aztán elosztót cseréltem, de nem javult meg. Akkor próbáltuk meg az áramtalanítót kapcsolgatni. Az volt a hibás. Ekkorra már kikéstük az időnket, de a pályazáró autó ott állt mellettünk és várta, hátha meg tudjuk csinálni.
Megfordultunk, legurultunk a szervizparkig, nem is kellett értünk jönni.
Az utolsó Turinit nagyon sajnálom, de így is csodálatos élménnyel lettünk gazdagabbak. Kalapács Zsolti 110%-on navigált, nagyon jól csinálta. Gyorsan el is határoztuk, hogy jövőre visszajövünk, ő is hozza a kocsiját és ketten fogjuk megcsinálni a Turini gyorsaságit és mind a ketten célba fogunk érni“ – nevetett Mésziati.
Bár az eredeti tervek között szerepelt még a szardíniai TER Historic futam is, de így a kiesés után ez okafogyottá vált.
„A Mecsek Rallyn megyünk a másik autóval, és készülünk a jövő évi Antibes Rallyra. Ha csak nem esik be egy nagy szponzor, akkor az idén már nem megyünk külföldön. Az idei élmény így is megvolt az Antibes Rallyval és a Turini gyorsaságival. Te, hogy ott mennyire leizzadtunk, 16 fok volt fent a hegytetőn, de akkora a páratartalom, hogy a cél előtt már húzgálni kellett a nadrágszárat a lábamról, mert rám tapadt. De nagy élmény volt. Köszönjük mindenkinek, aki segített és aki szurkolt, remélem, hogy egy kicsit rászolgáltunk.“
Tavaly a Mecsek Rally lett az év Rally1-es versenye, és erre a címre idén is jogosan pályázik a pécsi rendezvény, melynek nagyszerű programjai ingyen látogathatóak 2022-ben is.
A Mecsek Rally azt követően, hogy 2020-ban nem tudott megrendezésre kerülni a világjárvány miatt, tavaly ismét megrendezésre került, majd a szezont követő MNASZ díjátadó gálán az év Rally1-es versenyének választották.
A pécsi verseny idén is jó eséllyel pályázik erre a címre, miután a magyar Rally1-es mezőny mellett Mitropa Kupa, a Historic EB és OB, valamint a Just4Fun kategória mezőnye minden bizonnyal kiváló versenyt teremt a mecseki szerpentinekre június 23-25. között.
Már a pályák is szenzációsak lesznek, és egészen biztosan élvezni fogják a versenyzők és nézők egyaránt a pénteki Trefortpuszta-Hatos és a Hosszúhetény-Pécsvárad, valamint a szombati Hatos-Trefortpuszta, Árpádtető-Orfű és Hetvehely-Golgota szakaszokat is, melyeken minden bajnoki mezőny kétszer fog áthaladni.
A Mecsek Rally honlapján megjelent és a sportszakmai vezetővel, Markó Tiborral készült interjú alapján a szervezők idén komoly újdonsággal is készülnek, hiszen a pályák látványosabb részein úgynevezett “Fun Zone”-okat, nézői pontokat alakítanak ki, amely környékén ingyenes parkolást, szervezett hulladékgyűjtést, mobil illemhelyeket, büféket is tartalmaznak, és a nézők versenyek közti szórakozását egy-egy szpeaker fogja garantálni.
Ugyancsak nagyszerű hír az érdeklődők számára, hogy a verseny idén is díjmentesen látogatható majd, ellenben néhány más hazai rally rendezvénnyel.
A Markó Tiborral készített interjú a verseny honlapján olvasható.
Sébastien Loeb indulása is megerősítésre került a Szafari Rallyn, nem sokkal később, mint, hogy a Toyota megerősítette Ogier részvételét.
A rallysport történelem két legsikeresebb versenyzője, Sébastien Loeb és Sébastien Ogier harmadik összecsapására készül a kenyai Szafari Rallyn, miután a Monte-Carlo Rallyn az M-Sport versenyzője tudott nyerni, majd Portugáliában sok probléma után csak a Toyota versenyzője ért célba.
Nem sokkal a Portugál Rally után a Toyota megerősítette, hogy Kenyában rajthoz áll a nyolcszoros világbajnok, majd ma az M-Sport is bejelentette Loeb indulását.
Ogier amíg tavaly indult csak először Kenyában, és két percnél is nagyobb hátrányból végül megszerezte a győzelmet, addig Loeb 2002-ben indult a Szafari Rallyn és a Citroen versenyzőjeként az ötödik helyen zárt Colin McRae, Harri Rovanpera, Thomas Radström és Markko Martin után.
“Jó volt látni, hogy Portugáliában nagyon versenyképes volt a Ford Puma – mondta Sébastien Loeb, aki négy szakasz után még vezetni tudott a szezon első murvás futamán. – Kenya azonban egészzen más lesz, mert nem ismerem a verseny jelenlegi verzióját. A szakaszokról már láttam videókat és nagyon különböznek egymástól, de mindegyik tele van hatalmas sziklákkal.”
Amíg a tavalyi Szafari Rally 315,26 km volt, míg az idei 363,56 km versenytávval rendelkezik, addig Loebnek még 1010,8 km-es versenyen sikerült célba érnie, igaz ebből a távból végül 74,75 km etap lett.
“Amikor utoljára indultam Kenyában, még teljesen más volt a formátum. A leghosszabb pálya 120 km-es volt, és minden versenyautó felett ment egy helikopter is, mely figyelmeztette a versenyzőket a vadakról. Most inkább hasonlít a verseny egy mai modern rallyhoz, melyet könnyebb teljesíteni, a mostani pályákról azonban nincs tapasztalatom. Ez pedig nem könnyíti meg a dolgom, de nagyon boldog vagyok, hogy indulhatok.”
101 versenyautó áll rajthoz a hétvégi 37. AMTK Velenje Ralin, abból 18-en lesznek a 2-es kategóriában. Juhász Csaba – Bencs Gábor ralipáros is ebben fog indulni a hétvégén.
Csabit, a pilótát kérdezem:
12 gyorsasági szakasz vár rátok, amit ha jól figyelek a régi megszokottak?
– Igen, van közte olyan, ami teljesen ebben a verzióban volt már régebben is. Viszont van, amelyiken újítottak egy kicsit.
Nyolc szerviz lesz a két nap alatt. Ennyi nem szokott, ha jól tudom lenni. Miért is szabhattak ki ennyit?
– Szerintem a rövid etap távolságok miatt. Egyszerűen utolérné magát a mezőny. Valószínűleg számítottak rá, hogy ilyen népes lesz a mezőny.
Hosszra nem is sok, de annál inkább kanyargós pályák vannak Velenje környékén. Mennyire veszi a sok kanyar ki a versenyzőpáros erejét a 13 gyors alatt?
– Nagyon megterhelő a verseny, főleg, ha esni fog az eső. Sok kanyar van, igazi rally pályákon lehet száguldani.
Mekkora előny lehet nektek, hogy több mint 10 éve jártok erre felé versenyezni a Mitropa Rally Cup berkein belül?
– Előnyt jelent mindenképpen, de az ellenfelek sem ma kezdték a Mitropázást.
Végezetül, milyen célt tűztök ki magatok elé?
– Ez az első verseny az R4-es Mitsuval. Volt már két tesztünk az autóval, bizakodó vagyok, mert sokkal gyorsabb, mint az N-es verzió. Azt azért látni kell, hogy R5-ös autót nem lehet vele megverni, de biztos, hogy gyorsabbak leszünk. Hogy mennyire? Az majd kiderül!
Együttműködő partnerei segítségét köszöni a csapat!