back to top
2025. december 20. 13:11
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1244

    Leclerc: Világos, hogy rajtam ment el a pole

    0

    Mindössze 21 ezredmásodperccel maradt le a pole pozícióról a Holland Nagydíj időmérő edzésén Charles Leclerc, mégis örült a második helynek, mert futamok óta most először sikerült harcban lennie az első rajtkockáért. A monacói pilóta ráadásul Max Verstappent is elkaphatta volna, ha nincs a 10-es kanyarban történt megingása az utolsó Q3-as gyorskörében.

    Hatalmas csatát hozott a Holland Nagydíj időmérő edzése, amelynek végén az első három helyezett egy tizedmásodpercen belül végzett, és akár még ennél is szorosabb lehetett volna az állás, ha a két Mercedes-pilóta is be tudja fejezni a gyorskörét. De nem tudta, így Max Verstappené lett a pole, de akár Charles Leclerc-é is lehetett volna, ha a monacói pilóta nem hibázik bele az utolsó körébe.

    „Pontosan tudom, hogy hol ment el a pole pozíció, és a fedélzeti kamerás felvételeket megnézve eléggé egyértelműen látszik is – nyilatkozta a hollandot az első Q3-as gyorskör után még megelőző Ferrari-pilóta. – Hibáztam a 10-es kanyarban, ahol nagyon szélesen fordultam. Szerintem több mint egy tizedet veszítettem a korábbi körömhöz képest. Az ilyesmi megtörténik, amikor az ember a határon autózik.”

    „Ugyanakkor jó, hogy versenyképesség terén visszatértünk oda, ahol a szezon első felében voltunk. Ma benne volt a pole pozíció az autóban, csak nem sikerült mindent pontosan összeraknom, de ennek ellenére boldog vagyok, mert 4-5 verseny óta nem voltam magabiztos az autó egyensúlya miatt az időmérőn, miközben a versenyre mindig meg tudtuk találni a megfelelő balanszot. Az időmérőn viszont elég sokat küszködtem, és ma is ez volt a helyzet, végül azonban sikerült összehoznunk egy jó kört.”

    Leclerc előretekintett a versenyre is, és kiemelte, jó helyzetben vannak, hiszen Carlos Sainz odaért a harmadik helyre, miközben a másik Red Bull csak az ötödik rajtkockából várhatja majd az indulást. „Most koncentráljunk a holnapra. Carlos és én mindketten Max mögül rajtolunk, és remélhetőleg ez a segítségünkre lesz. A könnyű módja a győzelemnek az lenne, ha jól rajtolnánk, és már az első kanyarban mi vezetnénk, majd mindenkit lehagynánk. De ha ez nem történik meg, Carlos és én is elöl vagyunk, úgyhogy meglátjuk, mit tehetünk. Ebben a pozícióban az ember mindig megpróbál összedolgozni a másikkal, de nem tudom, hogy miként tesszük ezt meg, mert még nem tartottuk meg a stratégiai megbeszélést.”

    Carlos Sainz, Ferrari, Holland Nagydíj
    Sainz is bizakodó Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    A szintén nagyon kicsi, csupán 92 ezredes hátrányt összeszedő Carlos Sainz nem vétett olyan egyértelmű hibát, mint csapattársa, ám az időmérő után elmondta, bizonyára meg fogja találni azokat a pontokat, ahol gyorsabb lehetett volna.

    „A Q1 és Q2 után eléggé biztos voltam benne, hogy nincs [meg a tempó az autóban a pole-ra], a Q3-ban viszont hatalmas javulást éreztem a tapadásban. Sajnos a legjobb köröm nem volt ideális, de így is kilenc század volt csak a hátrányunk, ezért biztos vagyok benne, hogy amikor majd visszamegyek a szobámba, és megnézem, hogy hol veszítettem el ezt a kilenc századot, akkor a fejemet fogom verni a monitorba. De ez van, nagyon szoros az első három. Max megérdemli a pole-t, valószínűleg hármunk közül ő autózta a legjobb kört, és egy kicsit erősebb volt az egész időmérőn.”

    Sainztól is megkérdezték, hogy Verstappen ellen lehet-e esélyük közösen, mire azt mondta: „Szerintem összedolgozhatunk, játszhatunk a stratégiával, nagy lesz a gumikopás és sok minden fog történni holnap. Az is igaz, hogy Maxnak van egy új szett lágy gumija, ami nekünk nincs, de még így is biztos vagyok benne, hogy kihívás elé állíthatjuk, és megnehezíthetjük a dolgát. A legfontosabb feladat, hogy megpróbáljuk megnyerni a versenyt.”

    Hatalmas Verstappen-Leclerc csata a pole-ért, végül előbbi örülhetett Zandvoortban

    0

    Max Verstappen szerezte meg a pole pozíciót a Holland Nagydíjra, de mindössze hajszállal előzte meg az utolsó pillanatig az élen álló Charles Leclerc-t. A harmadik helyet Carlos Sainz szerezte meg, miközben Sergio Pérez hibázott az utolsó körében.

    A szombati szabadedzés alapján hatalmas csatára volt kilátás a Holland Nagydíj időmérőjén, ami végül be is igazolódott. A Red Bull, Ferrari, Mercedes hármasból végül előbbi kettőnek volt valódi esélye a pole-ra.

    Q1

    A topcsapatok a Q1 kezdete után még semmi életjelet nem mutattak magukról, a rendszerint már az első szakasz végén a túlélésért küzdők azonban korán megtörték a csendet. Az első néhány gyorskör után Csou, Magnussen, Schumacher, Bottas, Albon, Gasly, Latifi volt a sorrend, miközben Cunoda Juki elveszítette az első mért körét pályaszélesítés miatt.

    Szép lassan a Red Bullok, Ferrarik és Mercedesek is megjelentek, így az Alfa Romeo kínai pilótája nem sokáig tarthatta meg az első helyet. Előbb Vettel vert rá nyolc századot, és vette át a vezetést 1:12.505-tel, majd Stroll 58 ezreddel még ennél is gyorsabban ért körbe, hogy őt Daniel Ricciardo előzze 15 ezreddel. De csak addig maradtak a kis különbségek, amíg Max Verstappen oda nem sózott egy jókorát, és 1:11.317-es idejével nem jelezte, hogy a tegnapi gyengébb teljesítmény ellenére bizony bőven számolni kell vele.

    Mire mindenki teljesített legalább egy mért kört, az elejében Verstappen, Russell, Hamilton, Alonso, Sainz, Cunoda volt a sorrend, miközben Leclerc az első tízbe sem fért be. Később viszont javított és 126 ezredre felzárkózott Verstappenre, amivel átvette a második helyet, Sergio Pérez pedig feljött a két Mercedes mögé az ötödik pozícióba.

    A kieső helyeken Vettel, Ricciardo, Albon, Schumacher és Latifi volt a sorrend a hajrá előtt, de mivel a teljes mezőny két, a legjobb 15 helyezett pedig egy másodpercen belül volt, Verstappenen és Leclerc-en kívül mindenki jött még egy mért körre. 

    Mint kiderült, nekik nem is kellett, mert így is az első, illetve a negyedik helyen végeztek. A kieső helyekért azonban nagy csata zajlott, és végül a Bottas, Magnussen, Ricciardo, Vettel, Latifi ötösnek kellett búcsúznia. A McLaren ausztrálja 5 tizedet kapott az 5. időt autózó Lando Norristól, Vettel pedig hibázott a 13-as kanyarban és meglátogatta a bukóteret. A fedélzeti kamerás felvételek alapján a két autóval előtte haladó csapattársa babrált ki vele, Lance Stroll ugyanis kicsit szélesen kezdte a szóban forgó kanyart, amivel egy kis földet hordott fel az ideális ívre, Vettel pedig azon csúszott meg.

    Az élmezőnyben Verstappen, Hamilton, Cunoda, Leclec, Norris, Russell lett az első hat sorrendje, de mivel rohamosan javult a pálya állapota, az eredmények nem mutattak reális képet.

    A Q1 végeredménye

    Q2

    A második edzésszakasz kisebb közjátékkal indult, aminek Alex Albon látta kárát. A Williams versenyzője ugyanis mindenkinél korábban a pályára hajtva éppen egy új szett lágy gumit nyüstölt, amikor piros zászlóval félbeszakították az edzést. Az ok: valaki narancssárga füstfáklyát dobott a pályára annak ellenére, hogy a szervezők nyomatékosan felhívták rá a figyelmet, hogy ilyesmi használata tilos, és a pályáról való kitiltást von maga után. A Sky Sports értesülései szerint a renitens nézőt még a Q2 folytatása előtt kivezették.

    Amikor folytatódhatott az időmérő, a két Red Bull ragadta magához a kezdeményezést. Verstappen és Pérez egyaránt használt Pirelliken jött ki, de így is 1:10.927-es, illetve 1:11.314-es körre voltak képesek. A holland pilóta idejével a két Mercedes új abroncsokon sem tudott mit kezdeni, de Hamilton Pérezt azért megelőzte. A két, szintén használt lágy gumikon érkező Ferrari viszont messze le volt maradva: Sainz a hetedik, Leclerc a nyolcadik helyre sorolt be hat és fél, illetve nyolc tizedre a címvédőtől.

    A negyedik helyre egyaránt új gumikon Stroll, a hatodikra Norris fért be, őket Russell választotta szét. Alonsónak sikerült elkapnia Leclerc-t, a 10. helyről pedig Albon várta a folytatást. A kieső pozíciókban Gasly, Ocon, Csou, Cunoda és Schumacher volt a sorrend.

    A Q2-végi tűzijátékra azok is feltették az új gumikat, akik addig használtakon próbálkoztak, de Hamilton például nem akart elpazarolni egy újabb szettet, miközben Verstappen – egyedüliként – ismét a bokszban maradt. Az idejét tekintve megtehette, ugyanakkor elképesztő belegondolni, hogy használt gumikon jutott tovább, a végén ráadásul csak Sainz és Russell tudta őt megelőzni.

    A három topcsapat pilótáin kívül Norris, Stroll, Cunoda, illetve – Kevin Magnussen Q1-es búcsúját tekintve – nem kis meglepetésre Mick Schumacher jutott még a legjobb tízbe. A japánt is dicséret illet, hiszen legyőzte a 11. helyen záró csapattársát, akit Ocon, Alonso, Csou és Albon követett a további kieső helyeken. A kétszeres világbajnok a nyolcas kanyarban kicsit megingott, amikor a csak a 7. időt elérő Sergio Pérez elengedte, a rádióban pedig feltartásról beszélt, de a valóságban a mexikói elegendő helyet hagyott neki.

    A Q2 végeredménye

    Q3

    A mindent eldöntő Q3 elején csak négyen, Verstappen, Sainz, Leclerc és Hamilton jöttek ki új gumikon. Mattia Binotto a szünetben azt nyilatkozta a Sky Sportsnak, hogy a holland a toronymagas esélyes, mert fél másodperc a különbség a használt és az új gumi között, a címvédő pedig előbbin is nagyon gyors volt. Nos, a Ferrari csapatfőnöke jól saccolt, Verstappen ugyanis közel ennyivel javította meg Q2-es idejét, és 1:10.515-tel az élre állt.

    Csapattársa és a két Mercedes nem tudott mit kezdeni vele, Leclerc viszont már igen, és 1:10.456-tal megelőzte, miközben Sainz csak Hamilton mögé, a negyedik helyre jött be. Őt Pérez, Russell, Norris, Cunoda, Schumacher, és az idő nélkül álló Stroll követte. Az Aston Martin garázsban maradása nem volt véletlen, a kanadai pilóta technikai probléma miatt nem tudott részt venni a Q3-ban.

    A több tízezer hollandot ez ugyanakkor mit sem érdekelte, ők arra voltak kíváncsiak, hogy kedvencük vissza tud-e vágni Leclerc-nek.

    Leclerc lila első, Verstappen csak egyéni legjobb, a monacói a középeső szektorban viszont sokat veszített, és végül csak 93 ezreddel ment jobbat a korábbi idejénél. Verstappen azonban lila középső szektort repesztett, és az utolsóban az is belefért neki, hogy nem volt gyorsabb a Ferrari sztárjánál, mert 21 ezreddel így is megelőzte.

    A végére még egy megforgás is maradt: Pérez hibázott a 13-as kanyar kijáratán és állt keresztbe a pályán, tönkretéve ezzel Russell, Hamilton és Cunoda körét. Tekintve, hogy előbbinek ekkor lett volna lehetősége új gumis kört menni a Q3-ban, utóbbi pedig csak 134 ezredes hátrányban volt a második szektorban, a mexikói nagy szívességet tett saját csapatának és a Ferrarinak, hiszen egyik Mercedes-pilóta sem tudott javítani.

    Verstappent ez azonban mit sem érdekelte, hiszen megszerezte a pole-t hazai közönsége előtt. Mellőle Leclerc indulhat majd holnap, míg a második sort a szintén mindössze 92 ezreddel lemaradó Sainz, illetve a második köre nélkül is negyedikként végző Hamilton foglalhatja el. Pérez így megtartotta legalább az ötödik helyet Russell-lel szemben, akit Norris, Schumacher, Cunoda és Stroll követett.

    Az időmérő edzés végeredménye

    Kínos és bizarr részletek derültek ki az F1 nyári átigazolási balhéjáról

    0

    Az Alpine-ra és annak csapatfőnökére nézve kínos részleteket árult el a közte és a csapat között zajló szerződésviszályról Oscar Piastri. A fiatal ausztrál megindokolta azt is, hogy miért választotta inkább a McLarent.

    Sokan sok mindent nyilatkoztak az utóbbi egy hónapban arról, ami az Alpine és Oscar Piastri között zajlott, de egy valaki csak most, a vita lezárása után szólalt meg. Természetesen magáról a főszereplőről, a 21 esztendős ausztrál pilótáról van szó, aki a saját szemszögéből tárta a nyilvánosság elé a történteket, egészen más megvilágításba helyezve azokat.

    Mióta a Magyar Nagydíj utáni kedden az Alpine Fernando Alonso váratlan távozására reagálva közleményben jelentette be, hogy 2023-ra tartalékpilótából versenyzőjévé lépteti elő Piastrit, majd a regnáló F2-es bajnok a Twitteren közölte, hogy ezt a tudta nélkül tették, és nem lesz az Alpine versenyzője jövőre, Piastri egyszer sem szólalt meg az ügyben.

    Nem véletlenül, hiszen mindenki az F1-es szerződésekkel foglalkozó bizottság döntésére várt azzal kapcsolatban, hogy az Alpine vagy a McLaren nyeri az érte folyó versenyt. Végül az a döntés született, hogy Piastrinak utóbbival van érvényes szerződése 2023-ra, ami után a wokingiak bejelentették őt, mint jövő évi pilótájukat.

    Andreas Seidl, McLaren, Magyar Nagydíj
    A McLaren jött ki győztesen az ügyből Fotó: McLaren

    A nyilvánosságra hozott dokumentumokból sok érdekes részlet kiderült. Többek között az is, hogy Piastrinak már jóval az Alpine-bejelentés előtt aláírt szerződése volt a McLarennel. Az ausztrál pilótától pedig most megtudhattuk, hogy miért döntött a wokingiak mellett, illetve, hogy milyen kínos helyzetbe hozta őt Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke.

    „A döntésem [hogy csatlakozom a McLarenhez], jóval [Alonso távozása előtt] történt, ami az Alpine bejelentését még zavaróbbá és felkavaróvá tette, mert szóltunk a csapatnak, hogy nem fogom velük folytatni. Eléggé felkavaró volt, mert a bejelentés nem volt helyes, és azt a lehetőséget is elvette tőlem, hogy mindenkitől rendesen elköszönjek Enstone-ban” – nyilatkozta Piastri az F1.com-nak adott exkluzív interjúban.

    „Több mint két és fél éve vagyok a csapat tagja, és az, hogy a csapat többi része ily módon értesült a távozásomról, nagyon felkavaró volt. Továbbra sem volt lehetőségem elköszönni, de meg szeretném tenni, hogy kifejezzem a hálámat minden Enstone-ban dolgozó férfinak és nőnek.”

    És nemcsak az volt érthetetlen, hogy az Alpine miért jelentette őt be Alonso utódjaként úgy, hogy tisztában voltak vele, hogy nem akar maradni, és már szerződést is kötött a McLarennel, hanem Otmar Szafnauer Belgiumban nyilvánosságra hozott története is igen érdekes megvilágítást kapott ezáltal. A csapatfőnök ugyanis azt állította, hogy Piastri örült és köszönetet mondott neki, amikor meglátogatta a szimulátorban, hogy szóljon, be fogják őt jelenteni jövő évi pilótájukként

    „Az egy bizarr és őszintén felkavaró jelenet volt – idézte fel az esetet a versenyző. – Nyilvánosan történt, néhány olyan csapattag előtt, akik nem ismerték a helyzetet, és nem akartam jelenetet rendezni előttük. Amint négyszemközt voltunk, megmondtam Otmarnak, hogy mi az álláspontunk, mint ahogyan azt már korábban is többször közöltük. Nagyon meglepő volt számomra, hogy megtették ezt a bejelentést.”

    Otmar Szafnauer, Alpine, Christian Horner, Red Bull, Andrea Seidl, McLaren
    Szafnauer (bal szélen) tagad Fotó: Lars Baron/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Piastri szavaival a Holland Nagydíj szombat délelőttjén aztán szembesítették Szafnauert, ő azonban másként emlékezett. „Soha nem hazudtam önöknek, és soha nem is fogok – jelentette ki az FIA csapatfőnököknek tartott sajtótájékoztatóján. – Amit tehetek, hogy megismétlem, amit korábban mondtam. Oscar a szimulátorban volt, és amikor végzett, elmentem hozzá és szóltam neki a közleményről, hogy gratuláljak neki. Ő pedig mosolygott és köszönetet mondott. Hogy volt-e ott egy csoportnyi ember? Azt mondhatom, hogy nem. Én voltam ott és a szimulátor technikusa, aki velünk egy teremben tartózkodott. De ha már láttak szimulátort, tudják, hogy elég nagy teremről van szó. Hárman voltunk a teremben, nem egy csoportnyi ember, és nem volt bizarr a helyzet, ő pedig mosolygott és megköszönte.”

    Elveszett a bizalom

    Piastri rámutatott, hogy élete eddigi legnagyobb pillanatát sikerült romba döntenie az Alpine-nak, hiszen minden autóversenyző életében csak egyszer adódik olyan, hogy bejelentik első F1-es szerződését.

    „Mostanáig ez lett volna karrierem és az életem legnagyobb pillanata. Hogy ezt tévesen jelentették be, arról én és a menedzsmentem is úgy érezte, hogy korrigálnunk kell, és ha nem tagadjuk, annak potenciálisan jogi következményei is lettek volna. Nem állt szándékunkban mást tenni, csak közölni a tényeket. A [posztom] utolsó sora elég erős volt, de a CRB döntése megmutatja, hogy pusztán a tényeket írtam le” – utalt arra a mondatára, hogy „Nem fogok jövőre az Alpine-nak vezetni.”

    A McLaren jövő évi újonca ezután elmagyarázta, hogy „A jövőm körüli tisztánlátás hiánya, és végül a bizalom megrendülése miatt úgy éreztem, hogy a McLaren nagyon vonzó ajánlata és a velük kapcsolatos eddigi pozitív tapasztalatok voltak az oka, hogy a McLarenhez szerződést tartottam a legjobbnak a jövőm szempontjából.”

    Oscar Piastri, Alpine
    Már nem bízott az Alpine-ban Fotó: Alpine

    „A CRB döntése megerősítette, hogy nem volt szerződésem a 2023-as szezonra [az Alpine-nal], és szabadon dönthettem a sorsomról. Úgy éreztem, hogy a McLaren remek lehetőséget jelent. Nagyon egyenesek voltak, és lelkesen akartak engem. Hogy teljesen őszinte legyek, az Alpine-nál nem volt tisztázva a jövőm. Nyilvánosan kijelentették, hogy Fernandóval akarják folytatni legalább még egy, de lehet, hogy két évre. Ezt tiszteletben tartom. De miután egy évet kihagytam, nagyon reménykedtem az Alpine versenyzői ülésében, és a tisztánlátás hiánya, Fernandóhoz hasonlóan bennem is furcsa érzéseket keltett a tárgyalások során. Nem éreztem úgy, hogy helyes döntés lenne maradnom.”

    Szafnauer továbbra sem érti

    A mindenek előtt az Alpine gyári csapatának ülésére vágyó, ám végül a Williamsnél töltött két szezon (amikor a McLarenhez aláírt, még szinte biztosnak tűnt, hogy Alonso marad) helyett a McLarent választó Piastri tehát igen világossá tette, hogy a jövőjének biztosítása miatt lépett, amit aligha vethet bárki is a szemére.

    Otmar Szafnauer azonban mintha nem értené, vagy nem akarná érteni a miérteket, és Hollandiában is csak azt hajtogatta, hogy az Alpine „oda-vissza teljesítette a szerződésben foglaltakat.”

    „Mindent megtettünk és még annál is többet abból, amiről azt mondtuk, hogy meg fogjuk tenni, beleértve 3500 km-nyi tesztelést a tavalyi autóban, és a tartalékpilótai státuszt, miközben a Mercedes és a McLaren is azt kérdezte, hogy megosztjuk-e őt velük, mert nekik nincs tartalékjuk. Megengedtük neki ezt, fizettünk neki. Ez volt a lojalitásunk Oscar irányába” – felelte az Autosport Piastri iránti lojalitásukat firtató kérdésére a csapatfőnök.

    „Az egyik dolog, amire kértük Oscart abban a szerződésben, hogy vagy legyen az Alpine pilótája, vagy helyezhessük másik csapathoz 2023-ra és 2024-re. Ezt nem tette meg” – zárta rövidre a kérdést Szafnauer, aki szerint tehát továbbra is Piastri az, akit a lojalitás hiányával lehet vádolni, és nem az Alpine.

    Így fejleszt a Hyundai 

    0

    A Hyundai Motorsport sokáig küzdött a versenyképességgel és a megbízhatósággal, mostanra azonban komoly ellenfele lett a Toyota csapatának. 

    A Hyundai Motorsport a júliusi Észt Rallyn még küzdött a versenyképességgel, azonban azt ezt követőe Finn Rallyn és belga Ypres Rallyn is nyerni tudott Ott Tanak, ami után kijelenthető, hogy az év első felében tapasztalható versenyképtelenség és megbízhatóság terén komolyat lépett előre a koreai gyártó. 

    A fejlesztéseket azonban a Hyundai nem tehette meg bármikor. 

    “Nem változtathatunk az autón bármikor – magyarázta Julien Moncet csapatigazgató-helyettes a francia AutoHebdo oldalnak. – A fejlesztéseket csak az erre felhasználható jokerekkel lehet megtenni. A jokerek közül ötöt a karosszéria, hármat a motor, hármat pedig az elektronika fejlesztése során lehet felhasználni. Ez eléggé szabályozott és évente négy alkalommal lehet jokereket felhasználni. A változtatásokat ellenőrzésre be kell nyújtani az FIA-hoz, és ha engedélyezik, felhasználhatjuk őket.” 

    A Hyundai Motorsport előbb a megbízhatóságot oldotta meg, és ezt követően lehetett dolgozni az autó teljesítménye növelésén. 

    A koreai gyártó az év utolsó versenyeire tervez ismét egy nagyobb fejlesztést. 

    “A következő jokereket október 1-jétől lehet használni. Az újításokat azonban nem kötelező azonnal végre is hajtani az autón, a jelenlegi alkatrészeket és módosításokat decemberig lehet használni. Január elejére azonban már kötelező a fejlesztéseket végrehajtani az autón.” 

    Kilenc verseny után Ott Tanak 72 pontos hátránnyal követi a bajnokság második helyén Kalle Rovanperát, míg a gyártók között 88 pont a Hyundai hátránya a Toyota mögött. 

    Verstappen is megérkezett, de Leclerc maradt az élen – óriási csata várható az időmérőn

    0

    Eltűnt a Red Bull pénteki lemaradásának nagy része, de a vezetést nem tudta átvenni Max Verstappen a Holland Nagydíjon, sőt, Charles Leclerc és George Russell mögött csak a harmadik helyen végzett a harmadik szabadedzésen.

    A hét korábbi részében rebesgetett eső helyet szikrázó napsütés fogadta a mezőnyt a Holland Nagydíj második napján is. A 23 fokos levegő és közel 30 fokos aszfalthőmérséklet mellett kezdődő harmadik szabadedzés első tíz percében jobb híján a lágy gumikon pályára hajtó Sergio Pérez szórakoztatta a több tízezer Verstappen-drukkert, rajta kívül ez idő alatt ugyanis csak öten – köztük csapattársa – gurultak az aszfaltra, mért kört azonban senki más nem tett meg.

    Pérez 1:13.603-ig jutott, és az autó hátsó tapadására panaszkodott. Ekkor azt gondolhattuk, hogy a Red Bull talán ezúttal is küszködni fog, Verstappen azonban hamarosan eloszlatta ezeket a gondolatokat, és elsőre 1:12.309-es kört repesztett, amivel 1,3 másodpercet adott a mexikóinak. De nemcsak a 11-es rajtszámú Red Bullnál volt sokkal gyorsabb, hanem a tegnap szárnyaló Ferrariknál és Mercedeseknél is. Ráadásul miután közölte, hogy egy mért körnél nincs több a gumikban, 1:12.196-ra javított, több mint 7 tizedre leszakítva magáról a második helyet elfoglaló George Russellt.

    Mire mindenki elfogyasztotta az első szett gumiját, Verstappen, Leclerc, Hamilton, Sainz, Russell, Stroll, Schumacher, Vettel, Pérez, Magnussen volt a sorrend az első tízben. A holland fél másodperces előnnyel vezetett. Eközben a két Alpine, a két McLaren, a két Alpha Tauri és a két Alfa Romeo még nem tette fel a lágy keveréket, mert mindannyian közepes gumikon köröztek.

    Az időmérő-szimulációs körök sorát bő 20 perccel az edzés vége előtt a két Williams nyitotta, Alex Albon pedig villantott, és lila utolsó szektorral feljött Leclerc mögé a harmadik helyre. Csupán 579 ezredes hátránya ugyanakkor leginkább arról árulkodott, hogy a pálya állapota rohamosan javul. Latifi eközben csak a 12. pozícióba lépett előre.

    Harmadikként Sainz érkezett, és ő már megelőzte Verstappent, hogy 1:11.971-es körrel átvegye a vezetést. A Ferrari spanyolját az Aston Martin pilótái követték, akik közül Vettel volt a gyorsabb, és 52 százados hátrányban bejött a 3. helyre. Ebből viszont hamarosan negyedik lett, mert Charles Leclerc 1:11.632-vel megelőzte csapattársát, közvetlenül ezután pedig Russell mindössze 66 ezreddel maradt el tőle. Nem volt ennyire gyors Lewis Hamilton, aki meglepően sokat, négy és fél tizedet kapott a saját csapattársától, és Sainzot sem tudta megelőzni.

    A két Red Bull viszonylag a végére hagyta, Verstappen korábbi tempója pedig azt vetítette előre, hogy akár változás is történhet az élen. De nem történt, a holland a hármas kanyar kijáratán majdnem eldobta a kocsit, végül pedig 2 tizeddel elmaradt Leclerc-től, és a harmadik helyre sorolt be. Pérez Hamilton mögött a 6. pozíciót foglalta el.

    Az első hat sorrendje tehát Leclerc, Russell, Verstappen, Sainz, Hamilton, Pérez lett, mögöttük Alonso, Vettel, Schumacher és Norris tette teljessé az első tízet. Az időmérő edzés magyar idő szerint 15 órakor kezdődik.

    A Holland Nagydíj 3. szabadedzésének végeredménye

    A Toyota, mely megépült, de versenyen már nem tudott indulni

    0

    A Toyota Gazoo Racing központjában áll az az autó, melyet a 2021-es Rally Világbajnoki szezonra alkotott a japán gyártó, azonban a járvány kitörése miatt már versenyen nem tudott indulni. 

    A 2021-es vb szezonra a Toyota egy új WRC-t szeretett volna versenybe állítani, amiről a RallyCafé.hu is időről időre beszámolt. Az autó a korábbi WRC autó alapjául szolgáló modell eggyel későbbi verziójából, a GR Yarisból készült, és minden korábbi tapasztalatot figyelembe véve lett megépítve. 

    Fotó: Aki Hietavala

    A Toyota GR Yaris WRC-t 2020-ban már tesztelni kezdte a japán gyártó, azonban kitört a világjárvány. 

    “A járvány idején nem volt túl ésszerű új autót építeni – mondta Tom Fowler a Rallit.fi oldalnak. – Ha visszaemlékszünk 2020 közepén teljes teszttilalmat vezettek be a világbajnokságon a járvány miatt, előtte pedig csupán négy napon át tudtuk tesztelni a vadonatúj Toyota GR Yaris WRC-t. A tilalom miatt csupán pár hónap alatt kellett volna elkészülnie az autónak, ha 2021-ben használni szerettük volna, ami szinte lehetetlen volt.” 

    Fotó: Aki Hietavala

    A csapatot azonban már abban a négy napban lenyűgözte az új autó. 

    “A négy nap során már sokkal gyorsabb autó lett az új, mint amilyen a régi volt. Nézzük csak meg az autó aerodinamikáját, egészen elképesztő. Az, hogy nem tudott időben elkészülni, épp azért volt szomorú, mert olyan jó lett az új autó. Talán jobb is a világbajnokságnak, hogy ezt az autót sohasem tudtuk versenyen indítani.” 

    Amikor kiderült, hogy az autó csupán bemutatóautó lesz, másfél év munkája veszett kárba. 

    Fotó: Aki Hietavala

    “Azt, hogy mennyi idő alatt lehet megtervezni egy autót, majd megépíteni, igazán akkor tudod meg, amikor egy ilyen munkába belevágsz. Egy WRC autó megépítése hatalmas munka az egész csapatnak. Másfél év alatt sok-sok órát dolgozott mindenki az autón. Nagyon sokáig tart megépíteni egy prototípust is már a tervezőasztalon végzett munka után. Minden alkatrészt meg kell tervezni, le kell gyártani, majd tesztelni kell, és ha nem elég jó, akkor a folyamatot előlről kell kezdeni.” 

    Az elvégzett munka azonban mégsem veszett teljesen kárba. 

    “Sokat tanultunk au autó megépítése során, amit fel tudtunk használni a jelenlegi, Rally1-es autó megépítésénél. A tapasztalatokat pedig az új autó fejlesztésénél is felhasználtuk.” 

    Ezért nem volt jogos, hogy saját pilótáját hibáztatta az Alpine

    0

    Sikerült két szék közül a pad alá esnie az Alpine-nak azzal, hogy Fernando Alonsót és Oscar Piastrit is elveszítette. Eközben viszont igencsak visszatetsző módon viselkedtek a fiatal ausztrállal, aki tulajdonképpen csak ugyanazt csinálta, amit a csapat vele.

    A Holland Nagydíj pénteki napján végre pont került a Forma-1-es nyári szünet elején kirobbant átigazolási botrányra, és az F1-es szerződéseket vizsgáló Contract Recognition Board (CRB) döntése nyomán a McLaren bejelentette, hogy Oscar Piastri az ő pilótájuk lesz 2023-ban. Az Alpine „a döntést tudomásul vette”, az ügyet pedig „lezártnak” tekinti, ám kérdés, hogy a csapaton belül milyen hamar lesznek képesek lezárni azt, hogy négy hét leforgása alatt egy kétszeres világbajnokot és a fiatal generáció legnagyobb tehetségét is sikerült elveszíteniük.

    Merthogy a nyilvánosságra hozott részletek alapján az Alpine – leginkább Laurent Rossi vezérigazgató – óriási hibát vétett. Kiderült ugyanis, hogy a McLaren már július 4-én, a Brit Nagydíj utáni hétfőn szerződést kötött Piastrival. Az Autosport úgy tudja, hogy ez még csak tartalékpilótai szerepről szólt 2023-ra azzal az opcióval, hogy amennyiben Daniel Ricciardo nem tölti ki 2022 végéig szóló kontraktusát, és az idei szezon végén távozik a csapattól – mint ahogy azt Spában végül bejelentették –, az ausztrál automatikusan megkapja az ülését.

    Oscar Piastri, Alpine, teszt, Abu-dzabi, 2021
    Piastri felkészítésébe rengeteg pénzt ölt az Alpine, amit az utóbbi egy hónapban lépten-nyomon hangsúlyozott Fotó: Alpine

    Tehát Piastri egy hónappal azelőtt aláírt a McLarenhez, hogy Alonso a Magyar Nagydíj után az Alpine-t is meglepve bejelentette távozását a francia istállótól. A kétszeres világbajnok döntése utáni nyilatkozatokból tudjuk, hogy az Alpine július elején még Alonsóval tárgyalt a folytatásról, és még a hungarporingi futam idején is azt gondolták, hogy meg tudják tartani a spanyolt, ami egyben azt is jelentette volna, hogy Piastrinak csak másik csapatnál tudnak versenyzői ülést adni (Otmar Szafnauer csapatfőnök elmondása szerint ez benne is volt a szerződésében).

    Ez a csapat minden bizonnyal a Williams lett volna, ami Piastri számára érthető módon kevésbé volt vonzó opció, mint a McLaren. Az a McLaren, amelynek csapatfőnöke, Andreas Seidl a Porsche WEC-csapatában együtt töltött évek óta nagyon jó kapcsolatot ápol Mark Webberrel, aki történetesen Piastri menedzsere. Miközben Webberék vélhetően egyre frusztráltabban figyelték, ahogyan az Alpine a mezőny sereghajtójához kívánja küldeni őket, a McLaren nem tett mást, mint lecsapott a pilótapiacon elérhető egyik legjobb pilótára, és csöndben aláírt vele.

    Ebben semmi ördögtől való nincs, és bármelyik istálló hasonlóan cselekedett volna, ha van rá lehetősége. És itt jön a képbe az Alpine vezetőinek, elsősorban Rossinak a felelőssége (Alonso szerint Szafnauer részt sem vett az ő hosszabbításáról folytatott tárgyalásokban, míg a Piastrival tavaly novemberben kötött szerződés aláírásakor még nem is volt az Alpine tagja), hiszen a botrány kirobbanása után is teljes magabiztossággal állították, hogy kikezdhetetlen a Piastrival aláírt kontraktus, és biztosak benne, hogy a CRB nekik kedvező döntést hoz majd. Ugyanolyan magabiztosságot mutattak, mint azzal kapcsolatban, hogy Alonso náluk marad. Csakhogy mindkét esetben csúnyán ráfaragtak.

    Fernando Alonso, Alpine
    Fotó: Alpine

    És miközben jogi szempontból is igyekeztek hangsúlyozni a kikezdhetetlenségüket, próbálták rossz fényben feltüntetni Piastrit, megkérdőjelezve az F2-es bajnok morális értékrendjét és becsületességét, mondván, dollármilliókat invesztáltak a felkészítésébe, hogy végül az ausztrál kitoljon velük. Mindez azonban csak az egyik nézőpont. Piastri és menedzsmentje ugyanis joggal lehetett azon a véleményen, hogy többet érdemelnek a bizonytalanságnál és annál, hogy akár 2025-ig a mezőny – jelen állás szerint – legrosszabb csapatában kelljen versenyezniük.

    Hiszen Piastri mégiscsak zsinórban megnyerte az F3-as és F2-es bajnoki címet, aminek nem F1-es versenyzői ülés, hanem egy év a partvonalon lett a „jutalma”, pedig joggal várhatták volna, hogy az Alpine már 2022-re elintézi nekik, hogy akár a Williamsben bemutatkozhassanak. Ezek után viszont a 2023-as debütálás is elúszni látszott egy versenyképes autóban, és ha Alonso aláírja a neki kínált egy plusz egy éves szerződést (és ki is tölti azt), Piastri legkorábban 2025-ben ülhetett volna be az Alpine-ba, addig pedig jó eséllyel a Williamsnél kellett volna versenyeznie. Mindezt szembeállítva egy igen valószínűnek tűnő 2023-as mclarenes versenyzői üléssel, kicsit más megvilágításba helyezhető a történet.

    Persze, az vesse az első követ az Alpine-ra, aki félreállított volna egy továbbra is kirobbanó formában versenyző Fernando Alonsót egy újonc – még ha az utóbbi évek legjobb újonca is – kedvéért, így teljesen érthető, hogy a franciák meg akarták tartani a kétszeres világbajnokot, és a saját érdekeiket szem előtt tartva jártak el Piastrival abban a tudatban, hogy az ausztrál pilótát szerződés köti hozzájuk, és legfeljebb elküldik a Williamshez, amíg Alonso vissza nem vonul.

    Ami viszont már nem érthető, és megkérdőjelezi az Alpine alkalmasságát, hogy miután Piastri és menedzsmentje szintén a saját érdekeiket helyezték előtérbe, és reagáltak az Alpine által kreált helyzetre, a csapat igencsak visszatetsző módon elkezdte vádolni a saját versenyzőjét, aki nem tett mást, mint ugyanúgy viselkedett, ahogyan ők. Egészen más lett volna a helyzet, ha Piastrinak aláírt versenyzői szerződése lett volna az Alpine-nal 2023-ra, amelyből megpróbált volna kihátrálni, hogy a McLarenhez mehessen. Így azonban nem történt más, mint a bizonytalan jövőt felcserélte egy sokkal kecsegtetőbbnek tűnő ajánlatra.

    Oscar Piastri, Alpine
    Piastri csak a saját érdekeit nézte Fotó: Alpine

    A sors fintora, hogy ha nem ír alá július 4-én a McLarenhez, és kivár legalább a Magyar Nagydíj hétfőjéig, akkor most minden bizonnyal az Alpine 2023-as pilótájaként készülhetne a következő szezonra. Ehelyett a franciák két szék között a pad alá estek, és ahelyett, hogy egy kétszeres világbajnok és a jövő generáció legnagyobb tehetsége közül legalább az egyiket megtartották volna, mindketten hátat fordítottak nekik.

    Ricciardo semmiről sem tudott

    A sztori másik érdekes szála Daniel Ricciardo távozása. Mint az most kiderült, Piastrit már kilenc nappal azelőtt szerződtette a McLaren, hogy Ricciardo posztolta az Instagramra: „Elkötelezett vagyok a McLaren iránt a következő év végéig, és nem hagyom hátra a sportágat.”

    A július 4-i dátum napvilágra kerülése tehát joggal veti fel a kérdést, hogy a McLaren Ricciardo háta mögött igazolta-e le honfitársát, miközben csak a nyári szünetben egyezett meg a versenyzőjével arról, hogy az idei szezon végével elválnak az útjaik.

    „Most először hallottam erről a dátumról, de nem vagyok tisztában az időpontokkal és azzal, miről egyeztet a csapat. Hogy őszinte legyek, már ezelőtt a dátum előtt beszéltünk, ha nem is a jövőmről, de arról, hogy hol próbálhatunk meg fejlődni azért, hogy szebb legyen a jövőm a csapattal. Tisztában voltam vele, hogy lesznek beszélgetések, úgyhogy az időpontokat illetően nem az én dolgom, hogy mit csinál a csapat, melyik nap beszél ezzel vagy azzal, és felkészíti-e Oscart. Ha ez a helyzet, akkor legyen. Ez nem igazán az én döntésem” – nyilatkozta Ricciardo a Holland Nagydíjon.

    Daniel Ricciardo
    Ricciardót is meglephette, hogy már július elején szerződtették Piastrit Fotó: McLaren

    Amikor Andreas Seidl-t, a McLaren csapatfőnökét szembesítették az ellentmondással, azt válaszolta, hogy „nem volt gond”.

    „Nyilván nem fogunk belemenni a részletekbe azzal kapcsolatban, hogy mi szerepel az Oscarral aláírt szerződésben. Viszont, ami Danielt illeti, ahogyan azt a múlt héten is kommunikáltuk, az idei év során Zak [Brown, a McLaren vezérigazgatója], én és Daniel mindig nyitott és átlátható párbeszédet folytattunk arról, hogy hol állunk. Ebből a szempontból tehát nincs probléma.”

    Mindez ugyancsak arra utal, hogy a McLaren tartalékpilótának szerződtette Piastrit 2023-ra, hiszen máskülönben három, szerződésben álló versenyzője lett volna a következő szezonra, és ha Ricciardo ragaszkodik hozzá, hogy kitöltse a kontraktusát, komoly fejvakarás kezdődhetett volna Wokingban. De mivel már ekkor is jó esély mutatkozott rá, hogy Ricciardóval megegyeznek a korai szakításról, csak be kellett biztosítaniuk, hogy Piastri automatikusan honfitársa helyébe léphessen.

    Jövőre sem tér vissza a WRC a motorsport hazájába 

    0

    Simon Larkin, a WRC Promoter cég vezérigazgatója elárulta, hogy 2023-ban sem tudnak versenyt tartani Nagy Britanniában. 

    Egyre több találgatás jelenik meg a 2023-as WRC naptárról, azonban Simon Larkin elárulta, hogy egy nagy hagyományokkal teli helyszín biztosan nem fog szerepelni a naptárban, ez pedig az Egyesült Királyság. 

    Nagy-Britanniában utoljára 2019-ben tudtak Rally Világbajnoki futamot tartani, Walesben, ahol 2000 óta rendezték meg a vb futamot. 

    Sok kísérlet zajlott az utóbbi években, hogy a nagy hagyományú verseny más központtal visszakerüljön a vb futamok közé, azonban ezek egyike sem járt sikerrel. 

    “Nagy-Britanniában biztosan nem tartunk versenyt 2023-ban – mondta a WRC Promoter cég vezérigazgatója a Motorsport.com oldalnak. – Jelenleg azonban több a versenyt rendezni kívánó helyszín, mint amennyi versenyt tudunk tartani, ezért igyekszünk a mindenkinek megfelelő helyeket kiválasztani. Biztosak vagyunk benne, hogy a végleges helyszínekkel mind a gyártók, mind a sport, mind pedig a szurkolók szempontjából megfelelő lesz.” 

    A Rally Világbajnokság naptárát októberben hozzák nyilvánosságra. 

    Legurul-e a holland nemzeti süti Zandvoort döntött kanyarjának aljára?

    0

    A Forma-1 Holland Nagydíjának helyszíne, Zandvoort egy igazi hullámvasút. Hogy mennyire, azt egy videó szemlélteti.

    Zandvoort Forma-1-es pályája már-már Amerika ováljait idézi a döntött kanyarjaival. Ezt a nagydíjhétvége pénteki szabadedzésein előbb a Mercedesek, majd a Ferrarik tudták a leginkább meghódítani. A döntött kanyarok mellett pedig egy folyamatos hullámvasút a pálya a szintkülönbségek miatt, a Holland Nagydíj helyszíne még kívülről nézve is élvezetes látványt nyújt. Pláne akkor, ha mondjuk valakinek a belső kameráján keresztül „utazhatunk” végig a németalföldi versenypályán.

    A holland pálya legjellegzetesebb pontjai a döntött kanyarok. Hogy Zandvoort valójában mennyire döntött kanyarokat vonultat fel, annál a tévéközvetítésekhez képest egy eggyel érzékletesebb bemutatót választottak.

    Az alapötlet egyszerű: gurítsunk le valamit a pálya hármas kanyarjában! De mit gurítsunk le? Ha már Hollandiában vagyunk, mi mást, mint a stroopwaffelt, vagyis a hollandok nemzeti édességét, amelyet talán legegyszerűbben karamellás ostyaként írhatnánk körül magyarul.

    És hogy a stroopwafel legurul-e a hármas kanyar aljára, az ebből a videóból kiderül az F1 Instagram-oldalán!

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

    Zandvoort annak idején, a negyvenes években már a Grand Prix-korszakban is vendégül látta a világ legjobb autóversenyzőit, és ez nem változott akkor sem, amikor ez a versenyzés a ma ismert Forma-1-gyé szerveződött. 1950-ben és 1951-ben a verseny még nem ért világbajnoki pontot. A Holland Nagydíj aztán 1952-től 1985-ig kisebb-nagyobb megszakításokkal folyamatosan a versenynaptár része volt. A Forma-1 tavaly tért vissza ide.

    Sordo: Nem csak a tempó fog dönteni 

    0

    Dani Sordo idei harmadik versenyére készül az Acropolis Rally alkalmával, és szeretne továbbra is dobogós helyen célba érni. 

    Dani Sordo idén harmadszor ülhet be a Hyundai Rally1-es autójába a Portugál Rally és Szardínia Rally után, és mindkét versenyen a harmadik helyen zárt, a spanyol versenyző azonban ezt most a görög Acropolis Rallyn teheti, ahol csupán 2013-ban tudott dobogóra állni a Citroen versenyzőjeként. 

    “Nagyon nehéz versenynek ígérkezik az idei Acropolis Rally a nagy meleg miatt, mely az autókat és a versenyzőket is megviseli – mondta Dani Sordo. – A görög szakaszok nagyon igénybe veszik a gumik terhelhetőségét, ezért nem csak a tempó fog dönteni.

    Persze mindenki a határon fog autózni, de helyenként muszáj lesz beosztva és nem gyorsan vezetni. Amennyiben eső érkezik, úgy pedig még nehezebbé válhat a verseny a csúszós szakaszok miatt. Eddig mindkét idei versenyünkön dobogón zártunk, ezért ezt szeretnénk Görögországban is elérni.” 

    A spanyol versenyző idei két versenye után a világbajnokság kilencedik helyéről várhatja a görög versenyt. 

    Az idei Acropolis Rallyn 16 szakasz vár a versenyzőkre, melyek versenytávja összesen 303.3 km, amik teljesítését a 30 fok feletti meleg nehezíthet meg a versenyzők és az autók számára egyaránt.