Ott Tanak nagyszerű formában versenyzett augusztus során, hiszen nyerni tudott Finnországban, majd Belgiumban is, így hasonló eredményben reménykedik az Acropolis Rally előtt is.
Úgy tűnik, a Hyundai Rally1-es autója sokkal inkább fekszik Ott Tanaknak, mint a korábbi WRC, hiszen idén már három versenyen is tudott nyerni.
A 2019-es világbajnok két győzelem után érkezik Görögországba, így ott is bízik a jó eredményben.
“Az Acropolis Rally egy nagyszerű verseny – mondta Ott Tanak. – A szakaszok sokkal simábbak, mint aminek tűnnek, és nagyszerű rajtuk vezetni. A tavalyi időjárás alaposan meglepett, nem számítottunk csapadékra korábban.
Az Ypres Rally győzelme után pozitív hangulatban megyünk Görögországba, ahol tavaly sikerült dobogón zárnunk, ezért ebben bízunk most is. Aszfaltos verseny után nagy kihívás murván menni, de tudjuk, hogy jó a tempónk ezen a felületen is, miután sikerült Szardínián és Finnországban is nyerni.”
Tanak idei jó formájának köszönhetően átvette csapattársától, Thierry Neuville-tól a vb második helyét, bár így az Acropolis Rally első napján koszos utakon kell vezetnie.
Az idei Acropolis Rallyn 16 szakasz vár a versenyzőkre, melyek versenytávja összesen 303.3 km, amik teljesítését a 30 fok feletti meleg nehezíthet meg a versenyzők és az autók számára egyaránt.
Eltérően látja Toto Wolff és Lewis Hamilton, hogy milyen eredményt érhettek volna el a Holland Nagydíj időmérő edzésén Sergio Pérez megpördülése nélkül. George Russell eközben túlzott óvatossága miatt bosszús.
A 4. és a 6. rajtkockából kezdheti a Holland Nagydíjat a két Mercedes, de ennél előrébbről is rajtolhatnának, ha Sergio Pérez nem áll keresztbe az időmérő edzés végén. George Russell és Lewis Hamilton ugyanis – Cunoda Jukival egyetemben – egyaránt a mexikói pilóta mögött érkezett az utolsó gyorskörén, és végül mindketten elvették a gázt (Russellnek pedig nem kellett volna), így nem tudtak javítani az idejükön. Pedig főnöke szerint Hamiltonnak a pole pozíció megszerzésére is volt esélye.
„Ez nagyon frusztráló. Egy tizeddel gyorsabbak voltunk Verstappennél és Leclerc-nél, úgyhogy Lewis a pole pozícióért csatázott, és előttük volt, a végén viszont már nyilván nem. Pérez nagyon nyomta neki, és elveszítette az uralmat az autó fölött, nem az ő hibája” – nyilatkozta Toto Wolff a Sky Sportsnak, majd hozzátette, utólag nyilván okosabb az ember, és nem kellett volna utolsóként kijönniük a bokszból az utolsó mért körre, de Zandvoortban minden másodperccel egyre jobb lesz a pálya állapota, és ha korábban jönnek, akkor lehet, hogy pont amiatt nem lesz az övék a legjobb idő.
Hogy Hamiltonnak valóban összejöhetett-e volna a pole, azt nehéz megmondani. A második szektor végén 134 ezredmásodperces hátrányban volt Max Verstappenhez képest, ám a harmadik szektor elején még autózott egy lila miniszektort, mielőtt a 13-as kanyarban belefutott a sárga zászlókba. Verstappen 21,557-es utolsó szektort ment a legjobb körében, ezt kellett volna Hamiltonnak legalább 135 ezreddel megdöntenie. A holland első Q3-as körében elért utolsó szektoridejénél Hamilton első próbálkozásra több mint 1 tizeddel elmaradt, tehát nagyot kellett volna javítania a saját legjobb harmadik szektorán, de Wolff később, a Mercedes sajtóbeszélgetésén is ragaszkodott hozzá, hogy ez sikerülhetett volna neki.
„Az autónk GPS-adatai alapján, amit igen sokat néztünk, egy tizeddel gyorsabbak voltunk a baleset előtt. Persze, nem tudjuk, hogy miként alakult volna a vége, de egyértelműen harcban voltunk a pole-ért, ez pedig jó érzés. Többet akarunk, és szerintem ott lehettünk volna” – nyilatkozta a csapatfőnök.
A Mercedes egyenesbeli tempója kevés lett volna a Red Bull ellen Fotó: LAT Images/Mercedes
Hamilton ugyanakkor némileg ellentmondott a főnökének. „Ez azért szerintem nagyon optimista kijelentés. Szerintem [Verstappen és Leclerc] egy kicsit továbbra is túl gyorsak lettek volna, az első sor viszont szerintem elérhető volt” – nyilatkozta a hétszeres világbajnok, aki arra már nem tért ki, hogy ha Leclerc-t elkaphatta volna, akkor miért ne verhette volna meg a monacóit mindössze 21 ezreddel megelőző Verstappent.
A Mercedes Red Bull-lal szembeni egyenesbeli tempóhátránya azonban igen valószínűtlenné teszi, hogy Hamilton elegendő előnyt tudott volna kiautózni az utolsó szektorban, hiszen Leclerc úgy is több mint 6 századot veszített a 13-as kanyartól a célvonalig tartó padlógázas szakaszon, hogy a Ferrarinak jobb az egyenesbeli sebessége, mint a Mercedesnek. Hamiltonnak tehát több mint 2 tizedet kellett volna hoznia a 3. szektorban Verstappenen ahhoz, hogy legyen esélye az első helyre.
Hamilton ugyanakkor a negyedik hely ellenére elégedett volt. „Az időmérő során csak egy tizedre voltam a Red Bulltól, ami nagy hitet adott arra, hogy talán eltüntethetjük ezt a különbséget, de ma nem ez volt megírva. Nagyon boldog vagyok az autó beállításával és egyensúlyával. Remélem, hogy vasárnap a gumikopás szerepet fog játszani, és mi lehetünk előnyben. Az autó aerodinamikai karakterisztikája sokkal jobban működik itt. A múlt héten nagyobb hadmagassággal kellett mennünk, itt viszont sokkal könnyebb beletalálni abba a szül tartományba, amelyben az autó jól érzi magát.”
Russell több mint egy tizeddel volt lassabb Hamiltonnál az utolsó Q3-as körében két szektor után Fotó: Wolfgang Wilhelm/Mercedes
Russell eközben egy kicsit kevésbé volt derűs, mert mint utólag kiderült, Pérez megforgásával együtt is jobb eredményt érhetett volna el, mint amit elért. A Mercedes fiatalabbik britje ugyanis közvetlenül a mexikói mögött haladt, és amikor a forgalommal szemben álló Red Bullhoz ért, még nem voltak érvényben a sárga zászlók. „Nem vettem el a gázt, mert nem volt sárga zászló, úgyhogy egy kicsit frusztrált vagyok, mert még a lekapcsolt DRS ellenére is kényelmesen előtte végeztem volna, az ötödik hely a hatodikhoz képest pedig nagy különbséget jelentene.”
Hogy miért nem tudott mégsem javítani? Azért, mert a célvonal előtt végül elvette a gázt, hogy biztosra menjen. De csak utólag tudta meg, hogy – mivel még nem sárgáztak – erre nem volt szükség. „Szerencsére van idő a célvonalig végiggondolni a dolgokat, és az volt a fejemben, hogy »Ha nem lassítok, akkor megbüntethetnek.« Utólag mindig okosabb az ember. A jó dolog, hogy egyértelműen gyors autónk van, de egy kicsit frusztrál, hogy a hatodik helyről, a pálya piszkosabb oldaláról kell rajtolnom.”
Elfyn Evans évközben ráérzett a Rally1-es autóra, és Szardínián elégedett volt tempójával, ezért az Acropolis Rallyn is bízik benne, hogy a dobogóért tud harcolni.
Elfyn Evans számára nehezen indult a szezon, de sikerült megtalálnia jó tempóját a Rally1-es autóval is, amit az elmúlt négy versenyen elért három második helye is jól mutat.
Szardínián ugyancsak a dobogós helyekért tudott harcolni, mielőtt műszaki hibás lett autója, ezért a közelgő Acropolis Rallyn is hasonlóban bízik.
“Észtország és Finnország gyors szakaszai után Görögország teljesen más kihívást tartogat – mondta Elfyn Evans. – Szardínián nagyon jól éreztem magam az autóban és a tempónk is jó volt, ezért Görögországban is hasonlóban bízom. Szardínián sajnos problémánk lett, ezért az ott megkezdett munkát most az Acropolis Rallyn szeretnénk befejezni. Valószínűleg nagyon meleg és nehéz verseny lesz, de pont erről ismert a görög verseny. Ráadásul tavaly láthattuk, hogy ha esik minden a feje tetejére állhat.”
A vb harmadik helyén álló Evans 2012-ben még a WRC Academy mezőnyében debütált az Istenek Versenyén, akkor azonban nyerni tudott, míg tavaly már a Toyota versenyzőjeként a hatodik helyen zárt.
Az idei Acropolis Rallyn 16 szakasz vár a versenyzőkre, melyek versenytávja összesen 303.3 km, amik teljesítését a 30 fok feletti meleg nehezíthet meg a versenyzők és az autók számára egyaránt.
A Holland Nagydíj időmérő edzésének fedélzeti kamerás felvételeiből kiderül, hogy milyen sokat kockáztatott Max Verstappen a pole pozíció megszerzéséért. Az ő és Charles Leclerc körének összevetése pedig megmutatja, hogy a monacói pilóta egészen az utolsó méterekig előnyben volt a Red Bull versenyzőjével szemben.
Szemléletes grafikát tett közzé az F1 arról, hogy miként változott az egymáshoz képesti különbség Charles Leclerc és Max Verstappen leggyorsabb körében. Ez megmutatja, hogy Leclerc – miként azt készséggel el is ismerte – valóban a 9-es/10-es kanyarkombinációban bukta el a pole-t, és ezután hiába volt gyorsabb a hollandnál a hármas szektor elején (ez a pálya leglassabb része), nem volt elég előnye ahhoz, hogy az a 13-as kanyar után kezdődő padlógázas szakasz kezdetétől kitartson a célvonalig.
A kör elején kijött a Red Bull mindenkiénél jobb végsebessége, és Verstappen az első kanyar bejáratáig már egy tizedmásodperces előnybe került a monacóival szemben, a kijáraton azonban már a Ferrari volt előrébb a virtuális versenyben. Ez ez az előny a kettes és hármas kanyarban csak tovább nőtt, utóbbi kijáratára pedig Leclerc már egy tizeddel vezetett.
Az ezt követő padlógázas szakaszon viszont ismét a Red Bull egyenesbeli tempója került előtérbe, aminek segítségével Verstappen az ultragyors hetes kanyarig visszahozott több mint 3 századot, a hetes kanyarban viszont az egészet el is bukta. A nyolcas előtt Leclerc 12 százados előnyben volt, a Red Bull címvédője azonban itt már hozott rajta.
Az igazán nagy időveszteséget azonban a kilences és tizes kanyarban szenvedte el Leclerc. Az előbbinek a féktávján bekormányzás közben kicsit megingott, és nyitnia kellett a kormányszögön, aminek köszönhetően lecsúszott az ideális ívről, és nem tudta olyan szűken tartani az autót, mint Verstappen, aki ezzel minden hátrányát eltüntette, és egy pillanatra majdnem 7 százados előnybe került.
Leclerc magának köszönheti, hogy nem az első helyről indul Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Leclerc a 9-es és 10-es közötti kigyorsításon ugyan hozott Verstappenen nagyjából fél tizedet, a 10-es kanyart szintén elrontotta, és jóval szélesebben fordult a hollandnál. Ez hatással volt a kigyorsítására, amikorra ismét egy tized fölé nőtt a hátránya. A stadionrészben azonban már sikerült kihasználnia a Ferrari alacsony tempós erősségeit, és a 13-as kanyarig minden lemaradását eltüntette, a pálya utolsó valódi kanyarjában pedig szintén megverte Verstappent, így 44 századmásodperces előny birtokában gyorsíthatott rá a döntött kanyarra.
Innen azonban már nem a pilótákon, hanem az autók beállításain és erősségein múlt, hogy melyikük ér hamarabb a célvonalig, az alacsonyabb leszorítóerőre állított Red Bull pedig a bokszbejáratig behozta a Ferrarit, majd a hátralevő néhány méteren 21 ezredet vert rá, ami jóval kevesebb, mint amennyit Leclerc a 9-es/10-es kombinációban benne hagyott.
Verstappen merészsége is kellett
Az idei negyedik pole-ját szerző holland az időmérő utáni nyilatkozatában elárulta, hogy a Red Bull gyengéjének számító második szektorban mindent egy lapra tett fel a Q3-ban, hogy meccsben tudjon maradni a Ferrarikkal. Ez pedig a fedélzeti kamerás felvételeken is látszott, a 7-es kanyar előtt ugyanis minden korábbinál szélesebb ívről kanyarodott, az RB18-as bal oldali kerekeit egy az egyben rátéve a fehér vonalra, de lehet, hogy még egy kicsit azon is túl.
Ez pedig tényleg extrém kockázatot jelent, hiszen a pilóták közel 300 km/h-s tempóval érkeznek meg oda, és ha néhány milliméterrel valaki túlfeszíti a húrt, azonnal elszáll, és csak a védőfal állítja meg. A topcsapatok versenyzői közül egyértelműen Verstappen volt itt a legmerészebb, miközben a két Mercedes a legóvatosabb, Russell például még csak meg sem csípte a fehér vonalat. A Ferrarik közül pedig nem Leclerc, hanem Sainz bizonyult a bevállalósabbnak.
Esapekka Lappi nagyszerű formában érkezik az Acropolis Rallyra, hiszen Finnország után Belgiumban is a harmadik helyet tudta megszerezni.
Esapekka Lappi idei hetedik versenyére készül az Acropolis Rally alkalmával, és a Svéd Rallyn, Finn Rallyn, valamint a belga Ypres Rallyn is harmadik helyen tudta célba vinni a harmadik Toyota GR Yaris Rally1-et.
Belgiumban pedig nyolc éve versenyzett legutóbb és akkor is balesetet szenvedett, a soron következő görög versenyen ugyancsak nyolc éve indult utoljára, és akkor a negyedik helyen zárt.
“Görögország annak ellenére, hogy 2014-ben már indultam ott, teljesen új lesz – mondta Esapekka Lappi. – Nyolc éve az Európa-bajnokság naptárában szerepelt és akkor még a verseny fele aszfaltos volt. Ugyanakkor az Ypres Rallyn is nyolc éve nem versenyeztem, és ott sikerült dobogón zárni, ezért most is hasonlót szeretnék elérni. A hasonló Szardínia Rallyn jó volt a tempónk, és ebben bízunk Görögországban is.”
Lappi az idei bajnokságban a hetedik helyet foglalja el.
Az idei Acropolis Rallyn 16 szakasz vár a versenyzőkre, melyek versenytávja összesen 303.3 km, amik teljesítését a 30 fok feletti meleg nehezíthet meg a versenyzők és az autók számára egyaránt.
Nem fogta vissza magát Toto Wolff, amikor a Holland Nagydíj időmérőjén füstfáklyát a pályára dobáló szurkolókról kérdezték. A Mercedes csapatfőnöke szerint ezzel akár meg is ölhetnek egy versenyzőt. Verstappen, Leclerc, Sainz és Russell is elítélte az ilyen cselekedetet, de azért ennél finomabban fogalmazott.
Már korábban is okoztak problémát, a Holland Nagydíj időmérő edzésén viszont már félbe is kellett szakítani a körözést miattuk. Természetesen a füstfáklyákról van szó, amelyekkel a holland drukkerek egy része narancssárga füstöt ereget a zandvoorti pálya lelátóin. Noha már ez is tilos, efölött egyelőre hajlamosak szemet hunyni a szervezők, afölött viszont már nem, ha valaki a pályára dob egy ilyen eszközt.
Zandvoortban ráadásul kétszer is előfordult ilyen. Először a Q2 elején, a 13-as kanyar előtt, majd a Q3 elején, az első kanyarban. Szerencsére csak előbbi esetben kerültek elő a piros zászlók, mert utóbbinál nem sikerült a renitens drukkernek az aszfaltcsíkra dobnia a füstfáklyát. Az FIA tájékoztatása szerint a megszakítást okozó személyt eltávolították a pályáról, és legalább egy letartóztatás is történt.
Noha saját szurkolóiról van szó, az ilyen viselkedést nem nézi jó szemmel a pole pozíciót megszerző Max Verstappen sem, aki az FIA sajtótájékoztatóján ítélte el a drukker(ek) tettét. „Nagy butaság ilyesmit csinálni. Már önmagában az buta dolog, ha valaki fáklyát hoz magával. Persze szép, de csak bizonyos határig. A pályára dobni viszont hülyeség.”
„Azt hiszem, el is távolították, aki tette. Egyszerűen csak ne csinálják ezt, mert ez senkinek sem jó. Kidobnak a pályáról, úgyhogy nem látod a versenyt, mi pedig meg kell álljunk, mert veszélyes, ha van valami a pályán. Nem szabad ilyesmit csinálni” – figyelmeztette szurkolóit a mai verseny előtt a holland.
A holland drukkerek nem csak Zandvoortban füstölnek, ez a két például Spában készült Fotó: Rudy Carezzevoli/Getty Images/Red Bull Content Pool
Az esetről megkérdezték a két Ferrari-pilóta véleményét is. Charles Leclerc a következőket nyilatkozta: „Pontosan azt tudom mondani, amit Max: ez veszélyes, úgyhogy ne csináljanak ilyet. Jó, hogy a biztonságiak, vagy akik ezzel foglalkoznak, reagáltak. Ennek nem lenne szabad megtörténnie, és nem tudom, hogy a jövőben tehetünk-e valamit, hogy megelőzzük. Nem tudom, hogy pontosan mikor dobták be, de nyilván, ha egy autó éppen elhalad ott, az szükségtelen kockázatot jelent. Remélhetőleg többet ilyen nem fog előfordulni.”
Carlos Sainz ennél kicsit megértőbb volt, és elmondta, nem tiltaná ki teljesen a füstfáklyákat a pályáról. Helyette elmagyarázná a drukkereknek, hogy mikor ne használják.
„Igen, egyetértek [Leclerc-re]. Fontos tudatni azt is a szurkolókkal, hogy mikor használhatnak fáklyákat, és mikor nem. Szerintem az jó volt, hogy a levezető körben használták, miután Max megszerezte a pole-t. A verseny alatt, vagy az első körben, amikor csatázunk, viszont ne használják, mert ezekkel az autókkal, 300 km/h-s tempónál semmilyen figyelemelterelést nem szeretnél a füst miatt. Remélhetőleg a szervezők szólnak, hogy mikor lehet használni, és mikor nem, és persze, ami ennél fontosabb, hogy ne dobják be a pályára.”
Sainz-hoz hasonlóan gondolja George Russell is, aki szerit „sajnálatos lenne, ha betiltanák ezeket, mert ez már a show része”. „Ugyanakkor szeretném látni, hogy az emberek használják a józan eszüket ahelyett, hogy ilyesmiket dobálnak a pályára. Ha áthajtasz egy ilyenen, defektet okozhat, amitől nagy sérülések keletkezhetnek az autón” – tette hozzá a Mercedes pilótája.
Az Osztrák Nagydíjon a látási viszonyokat is befolyásolta a narancsszínű füst Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool
Nem volt azonban ennyire megértő Toto Wolff, Russell főnöke, aki az idézett versenyzőknél jóval keményebben fogalmazott. „Sajnálatos, hogy van néhány totális idióta odakint, aki nem gondol bele, hogy egy pályára repülő fáklya mit tehet egy versenyzővel. Ha egy ilyen doboz eltalálja valamelyiküket, annak halálos következményei lehetnek, mert a glória ilyenkor nem segítene” – jelentette ki.
Wolff arra is kitért, hogy a második fáklyát akár a Hollandiában továbbra sem túl népszerű Lewis Hamiltonnak “címezhették”, mert nem volt messze attól a ponttól, ahol a pálya mellé esett. „Megnéztük a fedélzeti kamerákat, és Lewis éppen a bokszutcában haladt, amikor történt. Nem tudom, hogy valaki felé dobta-e, de azelőtt történt, hogy a pályának arra a pontjára ért volna. Remélem, hogy a szervezők megbirkóznak a biztonsági kérdésekkel” – mondta az osztrák.
Hogy mit lehet kezdeni a füstölő szurkolókkal, az jó kérdés, de a Holland Nagydíj hétvégéje során Ted Kravitz, a Sky Sports riportere elárulta, hogy elvenni nem tudják tőlük a fáklyákat a pályára belépéskor, mert nem lehet több tízezer embert megmotozni. Ezért a szervezők annyit tehetnek, hogy megkérik őket, ne használjanak ilyesmit, és aki mégis így tesz, azt eltávolítják a lelátóról.
Thierry Neuville utóbbi versenyei nem sikerültek jól, azonban a belga versenyző bízik benne, hogy az idei Acropolis Rallyn megtudja ismételni kilenc évvel ezelőtti eredményét, amikor a dobogón zárt.
Thierry Neuville 2012-ben még a Citroen Junior csapatával indult először Görögországban, és zárt a hatodik helyen. Egy évvel később azonban az M-Sport versenyzőjeként már harmadik lett. Tavaly pedig a nyolcadik helyen ért célba a Hyundaijal.
“Az Acropolis Rally komoly kihívás lesz – mondta Thierry Neuville. – Várhatóan nagyon meleg lesz, a szakaszok pedig nagyon durvák. Ráadásul a versenynapok is nagyon hosszúak lesznek, korán kezdünk és későn fejezzük be a napokat. Az autókat a nehéz pályák, minket pedig az autóban a hőség fog próbára tenni. Nagyon jó emlékeim vannak a múltból a versenyről, mert 2013-ban dobogón is tudtam zárni. Szeretnénk ezúttal is jól szerepelni, és a dobogóért harcolni.”
Neuville legutóbbi versenyei nem sikerültek elég jól, így a vb második helyéről a negyedikre esett vissza, így azonban jobb úton rajtolhat a görög verseny első napján, mint a riválisai.
Az idei Acropolis Rallyn 16 szakasz vár a versenyzőkre, melyek versenytávja összesen 303.3 km, amik teljesítését a 30 fok feletti meleg nehezíthet meg a versenyzők és az autók számára egyaránt.
A World RX rigai hétvégéjén a World RX-ben dupla futamot rendeznek, a szombati versenyt Johann Kristoffersson nyerte a Hansen testvérek előtt. Euro RX1-ben a két előfutam után Enzo Ide vezet, Kárai Tamás a kilencedik.
Úgy tűnt, hogy sima Kristoffersson győzelem lesz. A címvédő megnyerte a superpole-t, majd a Heat1-ben is ő volt a leggyorsabb. A Heat2-ben azonban Niclas Grönholm és Timmy Hansen is megelőzte Kristofferssont, a másik ágon pedig Kevin Hansen aratott sima győzelmet. A progression race szintén Kevin Hansené volt, majd jöttek az elődöntők. Az elsőn a fiatalabb Hansen nyert Veiby és Münnich előtt, Grönholm viszont két kör után kiesett. A másik ágon Kristoffersson és Timmy Hansen küzdött, de a Volkswagen több mint 3 másodperccel előbb ért át a célvonalon mint a Peugeot.
A döntőbe mindhárom Volkswagen bejutott a két Hansen mellett. Kristoffersson a Peugeot-k szendvicséből rajtolt, de innen is nyerni tudott, mögötte Kevin Hansen lett a második, Timmy a harmadik. Veiby és Bergström volt a további sorrend. Ezzel Rigában szombaton Kristoffersson 20 bajnoki pontot gyűjtött, Kevin Hansen 16-ot, Timmy 13-at. A bajnokságban a címvédő előnye 11 pontra nőtt Timmy Hansen előtt, Kevin Hansen és Veiby egyaránt 15 pontos hátrányban van.
foto: @World / Red Bull Content Pool
Az Euro RX1-ben egy futamot rendeznek a hétvégén, ezért szombatra csak a két előfutam maradt. Az elsőn meglepetésre Enzo Ide nyert Sondre Evjen és Janis Baumanis előtt. Mikko Ikonen lett a negyedik, Anton Marklund pedig csak ötödik. Kárai Tamás úgy lett nyolcadik, hogy a futamában Baumanis mögött másodikként ért célba. Velük együtt indult Mózer Attila is, de nem jött ki neki a lépés, a futamban ötödik lett, összesítésben pedig a 13.
A második előfutamban már Marklund nyert Baumanis és Ide előtt. Kárai ismételt, saját futamában megint második lett, de ezúttal Svardal mögött, összesítésben is nyolcadik helyen végzett. Mózer kiesett, a rajt után a többiek kakaskodtak és Evjen Audija eltalálta a Fiestát ami annyira megsérült, hogy Mózer nem tudta folytatni.
Két előfutam után Enzo Ide vezet, Marklund és Baumanis előtt. Kárai a kilencedik, Mózer sajnos elég reménytelen helyzetben van a 13. helyen. Vasárnap még egy előfutamot rendeznek a kategóriában.
Az RX2e-ben két előfutam után Isak Sjökvist az első.
Kockáztatnia kellett utolsó gyorskörében a Holland Nagydíj időmérő edzését megnyerő Max Verstapppennek, aki, ha valaminek nem örülhet, az Sergio Pérez hibája. A mexikói pilóta úgy érzi, szerencséje volt, hogy nem törte rommá az autóját.
Nagy felzárkózást produkált az autója beállításaival pénteken tévútra futó Red Bull, és végül megszerezte a pole pozíciót a Holland Nagydíjra. „Az egész időmérőn gyorsak voltunk, de ez nem igazán mutatkozott meg. Olykor kicsit korábban mentem ki, aztán nem futottam újabb mért kört, a Q2-ben pedig például csak használt gumin autóztam. Úgyhogy igen boldog vagyok a Q3 alakulásával, nagyon aprók voltak a különbségek” – nyilatkozta a tavalyi év után hazai közönsége előtt az idén is pole-t elérő Verstappen.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke sem győzte méltatni a címvédőt, és kiemelte, Verstappen a második szektorban vállalt nagy kockázatot, és tulajdonképpen ennek köszönhette az első helyet. „Fontos volt visszazárkózni. Ami a leginkább lenyűgözött ebben az időmérőben, az [Verstappen] használt gumin futott Q2-es köre, amivel megspórolt egy szettet a versenyre. A Q3-ban Charles nagyon jó alapidőt autózott, [Verstappenen] pedig hatalmas volt a nyomás, hogy összerakja a kört, és megcsinálta. Tulajdonképpen a második szektorban hozta össze az egészet egy tökéletes körrel. Kicsi volt a különbség, de a holnapi versenyre nézve kulcsfontosságú” – nyilatkozta Horner a Sky Sportsnak.
Mindent beleadott Fotó: Dan Mullan/Getty Images/Red Bull Content Pool
„Az utolsó gyorskörömet kicsit hátráltatta a kivezető köröm, mert csak egy autó volt előttem, majd túlságosan le kellett lassítanom az első szektorban. Emiatt a gumik nem voltak a legjobb állapotban, de sikerült kicsit visszahoznom a második szektorban, ami éppen elég volt a pole-hoz. Tudtam, hogy korábban ott időt veszítettem, úgyhogy a Q3-ban természetesen már mindent egy lapra tettem fel” – értékelt Verstappen.
Az idei negyedik rajtelsőségét szerző versenyző szerint ez az eredmény a szokottnál már csak azért is különlegesebb, mert pénteken még 6 tizedre voltak a Ferrariktól, de így is sikerült talpra állniuk. „A tegnapi nap tükrében volt igazán különleges ez az időmérő. Az kemény nap volt, elég sok mindent kellett változtatnunk a kocsin, mert nem igazán rendelkeztünk elegendő információval. A mai szabadedzés arról szólt, hogy tanuljunk az autóról, és finomhangoljuk az időmérő előtt.”
Sergio Pérez miatt ugyanakkor bosszankodhat a Red Bull, hiszen a mexikói versenyző hibázott az utolsó körében, és csak ötödik lett. Verstappennek így vasárnap egyedül kell majd szembeszállnia a két Ferrarival, legalábbis, ami a rajt utáni pillanatokat és a futam első fázisát illeti. „Sajnálatos, hogy Checo nem tudta befejezni a körét, mert a második sorba odaérhetett volna. Az ötödik helyen viszont így is ott van, és holnap keményen küzdhet innen” – mondta Horner, akivel Pérez is egyetértett, mondván, akár harmadik is lehetett volna.
Pérez ismét alulteljesített Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
„Szerencsés voltam, hogy nem törtem össze az autót, mert nagy baleset lett volna. Túl mélyen mentem be a kanyarba, majd túl korán próbáltam meg a gázra lépni, és egy kicsit megcsíptem a kavicságyat, majd elveszítettem az uralmat az autó hátulja felett. Jó körön voltam, de sajnos nem tudtam javítani” – ismerte be Pérez a Sky Sportsnak.
„Az előrelépés szempontjából nehéz verseny lesz, de igyekszem majd a legjobbamat nyújtani és erős versenytempót hozni. Ez nagyon fontos lesz. Jó stratégiánk van, jó lehetőségeink vannak, úgyhogy remélhetőleg erős futamot teljesíthetünk” – tekintett előre.
A Red Bull nem foglalkozik a pontversennyel
Mivel a pilóták és a konstruktőrök pontversenyében is tetemes az előnye, a Red Bull holnap újabb jókora lépést tehet afelé, hogy mindkét összetettet megnyerje az idén, és akár már a szezon vége előtt bajnok legyen. Christian Horner azonban állítja, egyáltalán nem számolgatnak.
„A pontversenyben egészséges előnyünk van, de jelenleg nem foglalkozunk ezzel, hanem versenyről versenyre tekintünk előre. Minden edzésből, időmérőből és futamból ki kell hoznunk a legtöbbet, a tapasztalataink alapján a pontverseny pedig majd gondoskodik magáról” – jelentette ki a csapatfőnök, majd arról is szót ejtett, hogy elővigyázatosságból nézték át Verstappen váltóját a pénteki hiba után, és bár soha nincs olyan, hogy nem aggódnak, szerinte minden rendben lesz vele vasárnap.
Mindössze 21 ezredmásodperccel maradt le a pole pozícióról a Holland Nagydíj időmérő edzésén Charles Leclerc, mégis örült a második helynek, mert futamok óta most először sikerült harcban lennie az első rajtkockáért. A monacói pilóta ráadásul Max Verstappent is elkaphatta volna, ha nincs a 10-es kanyarban történt megingása az utolsó Q3-as gyorskörében.
Hatalmas csatát hozott a Holland Nagydíj időmérő edzése, amelynek végén az első három helyezett egy tizedmásodpercen belül végzett, és akár még ennél is szorosabb lehetett volna az állás, ha a két Mercedes-pilóta is be tudja fejezni a gyorskörét. De nem tudta, így Max Verstappené lett a pole, de akár Charles Leclerc-é is lehetett volna, ha a monacói pilóta nem hibázik bele az utolsó körébe.
„Pontosan tudom, hogy hol ment el a pole pozíció, és a fedélzeti kamerás felvételeket megnézve eléggé egyértelműen látszik is – nyilatkozta a hollandot az első Q3-as gyorskör után még megelőző Ferrari-pilóta. – Hibáztam a 10-es kanyarban, ahol nagyon szélesen fordultam. Szerintem több mint egy tizedet veszítettem a korábbi körömhöz képest. Az ilyesmi megtörténik, amikor az ember a határon autózik.”
„Ugyanakkor jó, hogy versenyképesség terén visszatértünk oda, ahol a szezon első felében voltunk. Ma benne volt a pole pozíció az autóban, csak nem sikerült mindent pontosan összeraknom, de ennek ellenére boldog vagyok, mert 4-5 verseny óta nem voltam magabiztos az autó egyensúlya miatt az időmérőn, miközben a versenyre mindig meg tudtuk találni a megfelelő balanszot. Az időmérőn viszont elég sokat küszködtem, és ma is ez volt a helyzet, végül azonban sikerült összehoznunk egy jó kört.”
Leclerc előretekintett a versenyre is, és kiemelte, jó helyzetben vannak, hiszen Carlos Sainz odaért a harmadik helyre, miközben a másik Red Bull csak az ötödik rajtkockából várhatja majd az indulást. „Most koncentráljunk a holnapra. Carlos és én mindketten Max mögül rajtolunk, és remélhetőleg ez a segítségünkre lesz. A könnyű módja a győzelemnek az lenne, ha jól rajtolnánk, és már az első kanyarban mi vezetnénk, majd mindenkit lehagynánk. De ha ez nem történik meg, Carlos és én is elöl vagyunk, úgyhogy meglátjuk, mit tehetünk. Ebben a pozícióban az ember mindig megpróbál összedolgozni a másikkal, de nem tudom, hogy miként tesszük ezt meg, mert még nem tartottuk meg a stratégiai megbeszélést.”
Sainz is bizakodó Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
A szintén nagyon kicsi, csupán 92 ezredes hátrányt összeszedő Carlos Sainz nem vétett olyan egyértelmű hibát, mint csapattársa, ám az időmérő után elmondta, bizonyára meg fogja találni azokat a pontokat, ahol gyorsabb lehetett volna.
„A Q1 és Q2 után eléggé biztos voltam benne, hogy nincs [meg a tempó az autóban a pole-ra], a Q3-ban viszont hatalmas javulást éreztem a tapadásban. Sajnos a legjobb köröm nem volt ideális, de így is kilenc század volt csak a hátrányunk, ezért biztos vagyok benne, hogy amikor majd visszamegyek a szobámba, és megnézem, hogy hol veszítettem el ezt a kilenc századot, akkor a fejemet fogom verni a monitorba. De ez van, nagyon szoros az első három. Max megérdemli a pole-t, valószínűleg hármunk közül ő autózta a legjobb kört, és egy kicsit erősebb volt az egész időmérőn.”
Sainztól is megkérdezték, hogy Verstappen ellen lehet-e esélyük közösen, mire azt mondta: „Szerintem összedolgozhatunk, játszhatunk a stratégiával, nagy lesz a gumikopás és sok minden fog történni holnap. Az is igaz, hogy Maxnak van egy új szett lágy gumija, ami nekünk nincs, de még így is biztos vagyok benne, hogy kihívás elé állíthatjuk, és megnehezíthetjük a dolgát. A legfontosabb feladat, hogy megpróbáljuk megnyerni a versenyt.”