back to top
2025. december 20. 10:18
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1242

    Nem csalással próbálkozott a Red Bull testvércsapata, de Wolff tavaly gyanakodott volna

    0

    Nem trükközni akart, hanem valós probléma miatt kellett félreállítania az Alpha Taurinak a Holland Nagydíjon az ezzel az élmezőny párharcát is befolyásoló Cunoda Jukit. Az emiatt életbe léptetett virtuális biztonsági autós fázison rajta vesztő Mercedes csapatfőnöke szorosabb vb-harc esetén nem hagyta volna annyiban a történteket.

    Sokakban vélhetően azonnal gyanút keltett a Cunoda Juki és az Alpha Tauri előadásában a Holland Nagydíjon bemutatott közjáték, amelynek eredményeként Max Verstappennek sikerült megtartania a vezetést a két Mercedes előtt. Az összeesküvés-elméletek hívői pedig rögtön “megoldották” a rejtélyt: az Alpha Tauri direkt parkoltatta le a pálya szélére a japán pilótát, hogy ezzel megnyerje a testvércsapatnak a versenyt.

    Ilyesmiről természetesen szó sincs, helyette a következő történt: Cunoda a 42. kör végén a 10. helyről kiállt kemény gumikért, majd amikor jött ki a bokszutcából, azonnal jelentette, hogy az új abroncsai nem lettek megfelelően feltéve. Erre a csapat azt az utasítást adta neki, hogy álljon félre, majd nem sokkal később közölték vele, hogy továbbmehet, mert mind a négy kereke jól lett rögzítve.

    Az első félrehúzódás

    Cunoda azonban nem kapcsolt versenytempóra, hanem lassan gurult egy kört, és visszatért a szerelőihez, akik lecserélték mind a négy kerekét, illetve hosszasan matattak a pilótafülkében. Mint kiderült, Cunoda a félreállásnál azt hitte, hogy ennyi volt a versenye, és meglazította a biztonsági övet, a szerelőknek pedig ezt kellett meghúzniuk, hiszen a pilóta saját magának ezt nem tudja megtenni.

    A csapat ezt követően visszaküldte a pályára a japánt, aki azonnal ismét problémát jelentett, és ismét félreállt, ezúttal már végleg. Az autója miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett érvénybe, ezt kihasználva Verstappen az élről a bokszba hajtott, a kisebb időveszteségnek köszönhetően pedig megtartotta a vezetést. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a futam után elmondta, hogy ha nincs a VSC, és az eredeti forgatókönyv szerint mennek tovább (így Verstappen kiállására reagálva Hamilton és Russell másodszor is kiállt, és közepes gumikat kapott), azaz maradnak kegy kiálláson, akkor a szimulációk alapján „Max 20 körrel a vége előtt 8 másodperccel mögöttünk tért volna vissza a pályára, de nyilván ebben az esetben a kemény gumikat kapta volna, nekünk pedig jó esélyünk lett volna a győzelemre. A szoftvereink azt mutatták, hogy elérhető a győzelem. Szoros lesz, de meglehet.”

    A második félreállás

    Wolff elárulta, számításaik szerint Verstappen 6 körrel a vége előtt érte volna utol őket a frissebb kemény keveréken, tehát ennyit kellett volna kivédekezniük úgy, hogy a címvédőnek két Mercedesen kellett volna átverekednie magát.

    Kiderült a hiba oka

    Így viszont a Mercedes nehéz helyzetbe került, hiszen Hamiltonnak több mint 12 másodpercet kellett volna ledolgoznia a hollanddal szemben, és akkor még előzésről nem beszéltünk. Végül a Valtteri Bottas miatt beküldött Safety Car újra átrajzolta az állást, és ez is Verstappen kezére játszott, viszont amennyiben Hamilton és Russell lett volna elöl, ezzel együtt megtarthatták volna az első és második helyet.

    Toto Wolff a futam után nem is igazán értette, hogy mit művelt az Alpha Tauri, és miért kellett visszaküldeniük Cunodát a pályára, hogy aztán egyből félreállítsák, de összeesküvés-elméletek gyártása helyett úgy volt vele, hogy mivel nincsenek harcban a világbajnoki címekért, elengedi a dolgot.

    Safety Car, biztonsági autó, Lewis Hamilton, Mercedes, Holland Nagydíj
    Később a rendes biztonsági autó is beleszólt a küzdelembe Fotó: LAT Images

    „Ha a bajnoki címért harcolnánk, akkor közelről megvizsgálnám a történteket. Amit szerintem viszont így is meg kell vizsgálni a versenyző és mindenki más biztonsága érdekében, hogy a pilóta megállt, kicsatolta magát, megtett egy teljes kört, majd bejött a bokszba. A problémát nem oldották meg, visszacsatolták az öveket, majd kihajtott a bokszból, és ismét félreállt. Ez valószínűleg nem változtatta meg a verseny végkimenetelét, amelyet megnyerhettünk volna. De a »talán« szó egyébként is irreleváns a számomra. Többé nem gondolok rá, ez már a múlt” – zárta rövidre a témát Wolff.

    Claudio Balestri, az Alpha Tauri főmérnöke a futam után elmondta, hogy Cunoda „a kiállás után valami furát jelentett az autó hátsó részénél, ezért újra kihívtuk, hogy lecseréljük a kerekeket, majd rögtön ezután műszaki problémával szembesültünk. Ezt a csapat jelenleg is vizsgálja.”

    A vizsgálat során végül a diffúzor meghibásodását fedezték el, amit az FIA felügyelői közleményben is megerősítettek. „Elég világos volt [hogy valami nincs rendben], különösen az autó hátuljával. Ezért mondta a mérnököm, hogy álljak meg. Ezután új gumikat tettünk fel, majd ugyanaz történt. Először csak azt hittem, hogy kipörögnek a kerekeim a [rosszabbul tapadó] kemény gumik miatt, de egyértelműen éreztem, hogy valami történik az autó hátuljával, majd a mérnökök megerősítették, hogy gond van. Ezért álltunk meg” – összegezte a történteket Cunoda, aki nem a kilazított öve miatt haladt annyira lassan, hanem azért, mert úgy érezte, mintha „driftelne” az egyenesben, és így is ellenkormányoznia kellett.

    Az persze jogos kérdés, hogy miért kellett visszaküldeni a pályára Cunodát, miután az első félreállását követően, a bokszba visszaevickélve is azt mondta, hogy valami továbbra sincs rendben. A főmérnök szavai arra utalnak, hogy a csapat egyszerűen nem látott végzetes problémát az adatokban – ezért is küldték vissza a japánt –, és csak akkor vált egyértelművé, hogy fel kell adniuk a versenyt, amikor Cunoda ismét kihajtott a bokszból.

    A kilazított övvel történő vezetésért a japán pilóta egyébként komoly árat fizethet, hiszen begyűjtötte ötödik figyelmeztetését a szezonban, és ha ezek közül legalább négy versenyzéssel kapcsolatos kihágásért került kiosztásra, az automatikusan 10 helyes hátrasorolást jelent. Ez a mostani nem ilyen jellegű figyelmeztetés volt, de összegyűlt vele az öt, és mivel az előző négyet egyaránt valamilyen versenyszituációval kapcsolatos vétségért kapta, Monzában tíz hellyel hátrébbról kell majd indulnia az időmérőn elért eredményéhez képest.

    Ilyen volt az Acropolis Rally 10 éve (videó)

    0

    2012-ben az Acropolis Rally a világbajnokság hatodik versenye volt, Sébastien Loeb három győzelemmel érkezett az Istenek Versenyére, hogy ott ismét megküzdjön a győzelemért.

     

     

     

    Megalázó szavak – kőkeményen beleszállt a Ferrariba a Mercedes világbajnoka

    0

    Nico Rosberg nem kertelt, és kimondta: a Ferrarinál sürgős és alapvető változásokra van szükség ahelyett, hogy Mattia Binotto csapatfőnök azt ismételné, hogy minden úgy jó, ahogy van. A 2016-os világbajnokot a Holland Nagydíjon látottak sarkallták erre.

    Aligha teszi ki az ablakba Mattia Binotto – már, ha egyáltalán érdekli, ami azért korántsem biztos – ,a Ferrari csapatfőnöke azt, amit Nico Rosbergtől kapott a Holland Nagydíj után. Noha nem szemtől szembe kritizálta a Ferrari csapatfőnökét, a Sky Sports szakértőjeként dolgozó világbajnok a csatorna futam utáni levezető műsorában kijelentette: a Forma-2-es csapatok is magasabb szinten teljesítenek a maranellóiaknál.

    A 2016-os vb-győztes mindezt annak tükrében mondta, hogy a Ferrari újabb arcpirító hibát vétett, amikor Carlos Sainz első kerékcseréjénél túl későn hívta a bokszba a spanyolt, ami miatt a szerelők nem álltak készen a fogadására, és a bal hátsó gumit csak jókora késlekedéssel tudták lecserélni.

    „Édes istenem! És Mattia Binotto azt hajtogatja, hogy »nem, nem, nincs szükségünk változtatásra, minden jól megy«. Vajon mikor jön el az a nap [hogy változtatnak], mert ilyen nincsen! Még a Forma-2-es csapatok is jobb munkát végeznek a bokszkiállásaikkal és a stratégiával a Ferrarinál – fakadt ki a 37 esztendős expilóta. – Egy normális versenyen bemész a bokszba, és nincs ott a gumi… Egy ponton el kell kezdeniük változtatásokat eszközölni. Ezen túlmenően pedig az autójuk tempója sincs meg az utóbbi versenyeken. Biztosítaniuk kell, hogy a jó irányba fejlesztik az autót.”

    Mattia Binotto, Ferrari, Belga Nagydíj
    Ismét Binottón csattant az ostor Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Rosberg utóbbi mondatával szintén rátapintott a lényegre, hiszen Binotto ezután pont azt emelte ki, hogy jobban aggasztja őt az autó teljesítménye, mint bármi más. „Nem hiszem, hogy a mai nap a stratégián múlt. Magyarország és Belgium után itt sem voltunk elég gyorsak a versenyen, és ha nem elég gyors az autód, akkor nehéz versenyeket nyerni, vagy jó eredményeket elérni. A mai verseny után a legnagyobb aggodalmunk a tempó és az autó teljesítménye, mert már harmadik versenye nem aknázzuk ki az autóban rejlő potenciált. Ez adott okot ma főként az aggodalomra, és nem a stratégia” – nyilatkozta a csapatfőnök az F1 TV-nek.

    Binotto a Sky Sportsnak cáfolta, hogy a Belgiumtól életbe lépő új szabályok állnának a visszaesés mögött, mert már a Hungaroringen sem voltak elég gyorsak. Ehelyett két dolgot jelölt meg lehetséges okként: „Meg kell vizsgálni a [szezon közben bevetett] fejlesztéseket, vagy azt, ahogyan kiegyensúlyozzuk az autót. A szezon elején megvolt a potenciál a kocsiban, de már nem ez a helyzet.”

    Természetesen azt Binotto is elismeri – már a verseny közben megtette a Sky Sportsnak nyilatkozva –, hogy Sainz kerékcseréje az ő saruk. „Az egyértelmű, hogy Carlos első kerékcseréjét nagyon elszúrtuk. Túl későn hívtuk ki, a szerelők nem álltak készen, ami elég sok pozícióba került neki. Charles-lal nem volt szerencsénk, mert pont azután jött be a biztonsági autó, hogy kiállt a bokszba, ami nem könnyítette meg a versenyét. Összességében azonban az autó tempója jelenti a fő aggodalmat.”

    Scuderia Ferrari, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Holland Nagydíj, rajt
    A rajtnál még a második és a harmadik helyen álltak Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    A svájci olasz nem titkolta, hogy az időmérő edzésen látottak után többen reménykedtek, illetve elárulta, hogy szerintük Sainz autója megsérülhetett a Lewis Hamiltonnal a rajt után történt koccanásban, de ahhoz, hogy ezt bizton állíthassák, még meg kell vizsgálniuk a spanyol F1-75-ösét.

    Sainz végül hiába jött be az elrontott kerékcsere ellenére az ötödik helyen, a biztonsági autós fázis alatti bokszkiállásakor a felügyelők szerint a Ferrari veszélyesen engedte őt ki, ezért 5 másodperces büntetéssel sújtották, és végül csak a 8. helyen végzett. Az interjúk során rezignáltan vette tudomásul, hogy a harmadik helyről rajtolva nem állhatott dobogóra, és már inkább a 2023-as szezonra tekintett előre.

    „Világos, hogy kicsit túl későn hívtak ki, de tovább kell analizálnunk ezeket a dolgokat, mert pontokba kerülnek. „Fejlődnünk kell ezeken a területeken, különösen a következő szezonra nézve, hiszen egyértelműen úgy néz ki, hogy Max és a Red Bull húz el tőlünk. Ha jövőre azt akarjuk, hogy legyen esélyünk, fejlődnünk kell.”

    Ami pedig a csapat jövőjét illeti, Rosberg úgy véli, Binottónak mindenképpen tennie kell valamit, sőt, azt sem zárja ki, hogy kellene még valaki a Scuderia élére. „Amit az emberek gyakran mondogatnak, hogy Binotto technikai szakember. Olykor talán jó lenne, ha megosztott vezetés lenne, egy technikai és egy csapatvezetővel, aki az embereket menedzseli. De nem ismerem elég jól Binottót, viszont ezzel együtt úgy érzem, hogy személyi változtatásokat kell végrehajtania, mert túl sokszor siklanak félre a dolgok. Amikor közvetítünk, csak várjuk, hogy történjen valami, mert tudjuk, hogy hamarosan jön az újabb hiba a Ferraritól, és ez nem jó. Alapvető változtatásokra van szükség a személyi állományban, vagy abban, ahogyan az emberek dolgoznak.”

    Hamilton: Elvesztettem a fejem, de a szenvedélyességért nem kérek bocsánatot

    0

    Bocsánatot kért a csapattól a Holland Nagydíj alatt produkált dühkitörése után Lewis Hamilton, aki inkább félig telinek látja a poharat azok után, hogy végre fel tudták venni a versenyt a Red Bull-lal. A biztonsági autó beküldése nélkül szerinte lett volna esélyük a győzelemre.

    Lewis Hamilton nem tudta kordában tartani az érzelmeit, és elküldte melegebb éghajlatra a csapatát a Holland Nagydíj hajrájában, amikor rájött, hogy nem lesz esélye megnyerni a versenyt. A Mercedes a Valtteri Bottas autója miatt életbe léptetett biztonsági autós fázis alatt ugyanis mindkét versenyzőjét kint hagyta a közepes keveréken, hogy így a lágy gumikra váltó Max Verstappen elé kerüljenek, George Russell autóján azonban végül – a pilóta kérésére – cserélt.

    Ezzel Hamilton egyedül maradt Verstappen előtt, aki az újraindításnál könnyedén megelőzte őt. A hétszeres világbajnok mellett ezután Charles Leclerc és csapattársa is elment, miközben ő a rádióban szitkozódott. „Nem hiszem el srácok, hogy így kiba..tatok velem. Nem tudom elmondani, mennyire dühös vagyok” – szólt a csapathoz.

    A leintés után aztán előbb versenymérnöke, Peter Bonnington, majd Toto Wolff is elnézést kért tőle. „Ne haragudj ezért, Lewis, jól nézett ki. Le fogunk ülni és átvesszük a döntést, amit hoztunk – mondta Bonnington, majd a csapatfőnök következett. – Ne haragudj, Lewis, hogy nem jött össze. Kockáztattunk, nem jött be, de beszéljük ezt meg egymás között az irodában.”

    Hamilton erre válaszul a szerelőket méltatta: „Minden szerelőnek: fantasztikus munkát végezetetek ma. Ezek voltak az idei legjobb bokszkiállásaink, úgyhogy köszönöm a folyamatos erőfeszítéseiteket. Harcoljunk tovább, így is pontokat szereztünk ma” – mondta, amit Bonnington egy „Köszi, Lewis, értékeljük az üzenetet”– válasszal nyugtázott.

    Lewis Hamilton, Mercedes, Holland Nagydíj
    A Mercedes remekül bánt a gumikkal Fotó: Alastair Staley / LAT Images

    Az interjúkig lehiggadt

    Hamiltonon érződött, hogy még a levezető körben is dühös volt, de mint ahogyan arra számítani lehetett, Toto Wolff váltott néhány szót a televíziós interjúk előtt a fortyogó világbajnokával, aki már mosolyogva lépett a kamerák elé.

    „Most már jól vagyok, a futam viszont igazi érzelmi hullámvasút volt – nyilatkozta az F1 TV riporterének. – A rajtnál kicsit összeértem Carlosszal, majd azon aggódtam, hogy ismét nem fogom befejezni a versenyt. Aztán ahogy a verseny alakult az egy kiállással, őszintén hittem, hogy harcban leszünk a győzelemért. Ezután a biztonsági autó teljesen kitolt velünk.”

    „Az élen voltam, de tudtam, hogy teljesen mindegy, milyen lesz az újraindításom, [a közepes keveréken] nem leszek képes magam mögött tartani ezeket a srácokat. Látni kicsúszni a kezeim közül a győzelmet, érzelemkitörést eredményezett, amiért bocsánatot kérek a csapattól, de azért nem akarok bocsánatot kérni, mert szenvedélyes vagyok. Olykor ez így megy, de annyi pozitívumot vihetünk magunkkal erről a versenyről és erről a hétvégéről. Végre felvettük a harcot a Red Bullokkal, ez pedig nagyszerű érzés, amit szeretnék továbbvinni. A kiállások nagyszerűek voltak, az idei legjobbak, amikor pedig ezt láttam, úgy éreztem, hogy »jézus, ezek a srácok készen állnak a győzelemre.« De egyszerűen csak nem volt szerencsénk, és továbblépünk.”

    A Sky Sports riporterének is hasonlóan értékelt. „Végre ott volt a kezünkben a győzelem, de a biztonsági autó nem segített. A határán voltam annak, hogy kirobbanjanak belőlem az érzelmek, úgyhogy bocsánatot kérek a csapattól, nem is igazán emlékszem, hogy mit mondtam, egy pillanatra elveszítettem a fejem. De szerintem tudják, hogy egyszerűen csak annyi szenvedély van bennem.”

    Lewis Hamilton, Mercedes, Holland Nagydíj
    Fotó: LAT Images/Mercedes

    „Félig telinek akarom látni a poharat. Úgy jöttünk ide, hogy szenvedtünk a legutóbbi versenyen, ma pedig a Red Bullokkal harcoltunk. A verseny nagy részében gyorsabbak voltunk a legtöbbeknél, és a biztonsági autó nélkül a végén, egy kiállással, szerintem harcban lettünk volna a győzelemért. Az autó végre jól működött, és ha ez lehet a helyzet az elkövetkező versenyeken, és ott liheghetünk majd a nyakukon, akkor meglesz az a győzelem.”

    Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke igyekezett megvédeni Hamiltont. „Először is, mi vagyunk a versenyző lelki szemetesládája egy érzelmileg túlfűtött szituációban. A győzelemért versenyzel, majd legyőznek, ilyenkor pedig minden érzelem előtör. Versenyzőként ráadásul egyedül vagy a pilótafülkében, és nem látod, hogy mi történik.”

    Az osztrák üzletember elmagyarázta a döntés hátterét is, amellyel mindkét versenyzőjüket kint hagyták használt közepes keveréken, miközben Verstappen kiállt friss lágyakért, majd röviddel ezután Russellt mégis kihívták a második helyről, hogy feltegyék neki a piros oldalfalú gumikat. „Menet közben úgy döntöttünk, hogy kockáztatunk a győzelemért. Öt kör volt csak [Hamilton] közepes gumijában, így a pozíció tartása volt a helyes döntés. Végül nem jött össze neki, de inkább kockáztatok Lewis-zal a győzelemért, mint végzek a második és harmadik helyen.”

    „Két dolgot tehettünk volna. Vagy kihozzuk Lewist, pozíciót veszítünk Verstappennel szemben, és kint hagyjuk George-ot, és rába..tunk. Vagy kihozzuk mindkettejüket, és akkor is. Úgyhogy megérte kockáztatni” – összegzett Wolff, aki utólag úgy látja, semmin sem változtatott volna, ha a két Mercedes marad közepes gumikon az élen, mert akkor Verstappen mindkettejüket megelőzi, illetve az sem, ha mindkettejüknek felteszik a lágy gumikat, mert „a Red Bull annyira gyors az egyenesben, hogy ugyanolyan gumin sem nyertük volna meg.”

    Wolff szavaiból kiderült, hogy még az interjúk előtt beszélt Hamiltonnal, és elmondta neki, hogy sokkal több a pozitívum, mint a negatívum, amit elraktározhatnak erről a hétvégéről.

    Megint nem bírtak Kristofferssonnal, Kárainak ismét csak egy kevés hiányzott

    0

    Kettőből kettő Johan Kristoffersson lettországi mérlege. A címvédő Rigában a rallycross vb második napján is nyert. Az Euro RX1-ben Sondre Evjen állt a dobogó tetején, Kárai Tamás hajszállal maradt le a döntőről és hatodik lett.

    Superpole, Heat1 sima Kristoffersson győzelem. A dejavu érzés akkor lett igazán erős, amikor a második előfutam a szombathoz hasonlóan most sem alakult jól a Volkswagen élversenyzőjének. Timmy Hansen megelőzte őt. Az elődöntőkben Kristoffersson és Niclas Grönholm nyert, hansenék a másodikak lettek a két ágon.

    A döntőben Grönholm mellől rajtolt a Volkswagen. Végül Kristoffersson nyert, Kevin Hansen és Veiby előtt. Timmy Hansen lett a negyedik, de kapott egy figyelmeztetést, Niclas Grönholm pedig ötödikként végzett. A bajnokságban már 19 pont a címvédő előnye, a Hansen testvérek pedig 41 ponttal holtverenyben állnak a második és harmadik helyen.

    Kárai Riga Rallycross
    foto: @World / Red Bull Content Pool

    Az Euro RX1-ben a harmadik előfutamot Marklund nyerte Evjen és Svardal előtt. Kárai Tamás a nyolcadik lett, Mózer Attila a 12. Az elődöntőben Kárai nehéz csoportba került. marklundot és Idét nem tudta megverni, harmadikként végzett és csak hajszálllal maradt lée a döntőről. A másik ágon Evjen nyert Svardal előtt és Mikko Ikonen lett a harmadik, de ő jutott a döntőbe, Kárai megint hatodik lett a versenyen.

    A döntőben némi meglepetésre Evjen legyőzte Marklundot, 417 ezreddel előbb szelte át a célvonalat. Enzo Ide lett a harmadik. Mivel Baumanis csak kilencedik lett, Marklund így is növelte az előnyét, most 68 pontja van, Baumanisnak pedig 42. Kárai Tamás Norvégia után Lettországban is 10 pontot szerzett, hetedik helyen áll a pontversenyben. Mózer Attila három ponttal jön haza Rigából.

    Az RX2e-ben Patrick O’Donovan nyert Isak Sjökvist előtt.

    Riga Rallycross
    foto: @World / Red Bull Content Pool

     

    Verstappent megizzasztotta a Mercedes, de így is megnyerte a Holland Nagydíjat

    0

    A pole pozícióból rajtoló Max Verstappen nyerte a Holland Nagydíjat, de korántsem volt egyszerű dolga, mivel a két Mercedes komoly nyomás alá helyezte. Végül egy virtuális és egy valós biztonsági autós fázis kisegítette, így 4 másodperccel ért célba George Russell előtt. A harmadik helyre Charles Leclerc jött be, miközben Lewis Hamilton nagyon dühös volt a csapatára.

    Már a Holland Nagydíj előtt várható volt, hogy komoly stratégiai játszmák fognak kibontakozni a versenyen, és már a rajt előtt látszott, hogy így is lesz, hiszen az első hatból a két Red Bull és a két Ferrari lágy, míg a Mercedesek közepes keveréken kezdtek. Az első tízből még Lando Norris (7.) és Mick Schumacher (8.) választotta a sárga oldalfalú Pirelliket, míg a mezőny második felében Alex Albon (15.) és Kevin Magnussen (18.) autóján volt fent ez a keverék. A többiek egyaránt a lágy abroncsokra szavaztak.

    Az első három helyezett viszonylag simán eljött a rajtnál, de Carlos Sainznak azért védekeznie kellett az első kanyarban mellé bebújó Hamiltonnal szemben. A két autó össze is ért, de egyik sem sérült meg, a hétszeres világbajnok pedig maradt a negyedik helyen. Hátrébb Péreznek sikerült megtartania az ötödik pozíciót, George Russell viszont veszített egy helyet. Lando Norrisszal szemben. A 8. helyre Lance Stroll ugrott előre a 10. pozícióból, míg a 9. helyre a teljes mezőnyből legtöbbet (3 helyet) javító Esteban Ocon jött fel. Az első tizet Mick Schumacher zárta, míg hátrébb csapattársa, Kevin Magnussen élt át meleg pillanatokat, amikor a 2. kör elején kicsúszott a kettes kanyarban és lekoccolta a falat. Folytatni tudta, de csak az utolsó helyen.

    Russell rövidesen visszaelőzte Norrist, így az első hat helyet Red Bullok, Ferrarik és Mercedesek foglalták el. Az élen Leclerc igyekezett tapadni Verstappenre, de akinek igazán sietősnek tűnt a dolga, az Hamilton. A Mercedes veteránja folyamatosan DRS-távolságon belül ólálkodott Sanz mögött, aki nem tudta tartani Verstappen, illetve Leclerc tempóját, és körről körre egyre jobban leszakadt.

    A teljes mezőnyből elsőként Vettel döntött úgy, hogy kereket cserél (9 kör után lecserélte a lágy gumikat közepesre), de nem sokkal később Ricciardo és Gasly is követte a példáját, majd jött Csou és Alonso is. Utóbbi némileg meglepő módon kemény keveréket kapott.

    Nem ez volt azonban a legnagyobb meglepetés az első kiállások során, hanem az – már ha ez még mindig meglepetésnek számít –, hogy a Ferrari csúnyán elrontotta Sainz kiállását, a bal hátsó gumija ugyanis nem volt bekészítve. A spanyol rengeteg időt veszített ezzel, de nem ő volt az egyetlen, a Haas ugyanis 10 másodpercig ügyetlenkedett Mick Schumacherrel, és ezzel minden esélyét eljátszotta a pontszerzésre.

    A 72 körös futam 19. körére mindenki volt kint legalább egyszer a két Mercedest és Albont kivéve, így nem meglepő módon Hamilton vezetett Russell előtt. Mögöttük Verstappen, Leclerc, Pérez, Albon, Sainz, Norris, Stroll, Alonso volt az első tíz sorrendje, de csak addig, amíg Sainz meg nem előzte a Williams-t. 

    Mattia Binotto a futam közben a Sky Sportsnak nyilatkozva igencsak elhaló hangon nyilatkozva elmondta, hogy Sainz kiállása egy „káosz” volt, amit az idézett elő, hogy nagyon későn hívták őt ki, a szerelők pedig nem álltak készen, és a verseny után ki fogják elemezni, hogy pontosan miért történhetett meg mindez. A spanyolt ez aligha vigasztalta, hiszen Pérezzel szemben már ekkor veszített egy helyet, és vélhetően a két Mercedes is úton volt afelé, hogy átugorja.

    Hamiltonnak és Russellnek azonban még jó ideig esze ágában sem volt meglátogatni a szerelőket, még úgy sem, hogy utóbbit Verstappen előbb utolérte, majd a 28. körben simán körbeautózta a célegyenesben. A hollandtól 7 másodpercre levő Leclerc-t eközben figyelmeztették, hogy Hamilton egy kiállással próbálkozhat.

    A hétszeres világbajnok autóján nagyon jól kitartottak a gumik, miközben a mezőny hátsó régióiban egyesek már másodszor cseréltek kereket, de a 29. körnél tovább nem várt a Mercedes, és feltette neki a kemény keveréket. Ezzel biztossá vált, hogy Hamiltonnak nincs több tervezett cseréje. 5,6 másodperccel Pérez mögé, az ötödik helyre állt vissza, Sainzot pedig simán megelőzte. 

    Russellt a 32. kör végén hozta a csapat, szintén kemény gumikért. Hamilton mögé tért vissza. Eközben felmerült, hogy a Red Bull esetleg megpróbál egy kicsit odalépni Verstappennel, és neki is feltenni a kemény keveréket, majd visszahozni őt Hamilton elé, a holland azonban jelezte, hogy szerinte a kemény gumi nem jó ötlet, mert már a 14 körös közepes abroncsai sem a legjobbak.

    Hamilton ezután üldözőbe vette Pérezt, majd a 36. körben meg is támadta őt a célegyenes végén. A mexikói keményen védekezett, majd leterelte a hétszeres világbajnokot, de semmi szabálytalant nem követett el. A következő körben pedig már tehetetlen volt, Hamilton kívülről simán kifékezte őt, hogy a bokszkijáratban a kerékcseréről visszatérő Vettel mögött találja magát. Az Aston Martin pilótája nem figyelt (a csapat pedig vélhetően nem szólt neki), és csúnyán feltartotta az egymással harcoló kettőst, Pérez pedig kis híján visszaelőzte a Mercedest. A 39. körben Russell már sokkal simábban tudta le a 11-es rajtszámú Red Bullt.

    Az ezt követő körökben óriási sakkjátszma folyt a Red Bullnál és a Ferrarinál, miközben a két Mercedes remek tempót autózott a vártnál jobban működő kemény gumikon. Leclerc-t a 45. körben hozta a csapat, egy körrel azután, hogy Cunoda Juki félreállása kis híján romba döntötte a Mercedes terveit. A japán azonban tovább tudott menni, miután az Alpha Tauri szólt neki, hogy nincs gond a kerekekkel, és mind a négy abroncs jól lett feltéve. 

    Csakhogy miután gurult egy kört, majd a garázs előtt elbíbelődtek az övével, visszaküldték a pályára, hogy hamarosan már tényleg félreálljon, virtuális biztonsági autós fázist idézve elő. Ez pedig remekül jött a Red Bullnak, amely ezalatt lecserélte Verstappen kerekeit, és mivel simán visszaállt volna az élre, a két Mercedest is kihívták. Viszont Verstappen kemény, míg Hamilton és Russell közepes gumit kapott, utóbbi kettő pedig gond nélkül visszatért Leclerc elé. 

    Az 51. kör elején elengedték a mezőnyt, Verstappennek pedig több mint 12 másodperces előnyt kellett beosztania a végéig. Úgy tűnt, hogy sikerülhet neki, mert bár Hamilton gyorsabb volt, nem tudott eleget faragni körönként a hátrányán. Az 56. körben azonban minden borult, Valtteri Bottas célegyenesben félreállt Alfa Romeója miatt ugyanis beküldték a biztonsági autót. Verstappen az élről kijött lágy gumikért, a két Mercedes viszont kint maradt és átvette az első, illetve a második helyet. De az újraindításig nem maradtak ebben a sorrendben, egy körrel később Russell ugyanis úgy döntött, hogy mégis szeretné a lágy gumikat, mert rohamosan hűlnek a közepes abroncsai. A Mercedes pedig belement, amivel Russell egy helyet veszített, így Hamilton, Verstappen, Russell, Leclerc (szintén új lágyakon), Pérez (új közepeseken), Sainz, Alonso, Norris, Ocon, Stroll sorrendben várhatták, hogy kimenjen a biztonsági autó.

    Ez a 60. kör végén történt meg, Verstappen pedig azonnal megtámadta Hamiltont, és már az első kanyar előtt elment mellette. A Mercedes taktikája nem jött be, Hamiltonnak ráadásul nemsokára már hátrafelé kellett figyelnie a lágy gumin érkezők miatt. Miközben az élen helycsere történt, kis híján Leclerc is elment Russell mellett, de a brit visszaverte az első kanyar külső ívén indított rohamot.

    Hamilton a 64. körben még egy pozíciót veszített, mivel Russell is elment mellette a célegyenesben (és közben majdnem belerohant a hirtelen irányt váltó csapattársába), majd a 66. körben Leclerc is megtette ugyanezt.

    A hátralevő néhány körben az élmezőnyben már csak Sainz és Pérez 5. helyért zajló csatája jelentett némi izgalmat, de csak addig, amíg nem biztonságos bokszutcai kiengedés (még a biztonsági autós fázis alatt) miatt 5 másodperces büntetést nem osztottak ki a spanyolnak. Pérez ennek ellenére tovább próbálkozott, és egy kicsit az első kanyar kavicságyát is megkóstolta, de végül az övé lett az ötödik hely, Sainz pedig a büntetéssel a 8. pozícióba esett vissza.

    Az élen Verstappen senkitől sem zavartatva zsinórban másodszor nyerte meg hazai futamát Russell és Leclerc előtt, miközben a negyedik helyen célba érő Lewis Hamilton végigdühöngte a verseny záró szakaszát, amiért csapata a közepes gumin hagyta a végére.

    Győzelmével Verstappen 109 pontos előnyre tett szert a pontversenyben.

    A Holland Nagydíj végeredménye

    Ogier visszatér oda, ahol csaknem első győzelmét aratta 

    0

    Sébastien Ogier idei negyedik versenyére készül a mikor a Monte-Carló Rally, a Portugál Rally és a Szafari Rally után rajthoz áll az Új-Zéland Rallyn is. 

    A nyolcszoros világbajnok és címvédő Sébastien Ogier idén csupán részmunkaidőben versenyez a Rally Világbajnokságon és az eddigi három versenye közül a Monte-Carlo Rallyn egy utolsó előtti szakaszon szerzett defekt miatt a második, míg a kenyai Szafari Rallyn negyedik helyen ért célba. 

    A világbajnokság kilencedik helyén álló francia versenyző következő versenye az Új-Zéland Rally lesz szeptember és október fordulóján jelentette be a versenyszervező által kiadott közleményben. 

    “Az Új-Zéland Rally a kiemelt versenyek között szerepelt azon listán, melyen az idei futamaim szerepeltek – mondta Sébastien Ogier. – Egyszer már indultam ezen a versenyen és nagyon tetszett. Nagyszerű pályák vannak, melyek a legjobbak között szerepelnek a rallysportban. A versenyt körülvevő környezetbe pedig beleszerettem.” 

    A toyotás versenyző 2010-ben már csaknem nyerni tudott Új-Zélandon, azonban az utolsó szakaszon megforgott, és végül jelenlegi csapatvezetője, Jari-Matti Latvala szerezte meg a győzelmet. 

    “Igazán nehéz pillanat volt az a vereség, hiszen akkor még az első győzelmemért hajtottam, ami fontos lépés lett volna a karrieremben. Szerencsére pár héttel később Portugáliában sikerült nyernem. Hiányzott már az Új-Zéland Rally, ezért is térek idén vissza, és bár már csak részmunkaidőben versenyzem, biztos vagyok benne, hogy versenyképes leszek.” 

    Rovanpera: A bajnokságnak még nincs vége 

    0

    Kalle Rovanpera idei nagyszerű teljesítménye után a belga Ypres Rallyn is hatalmas balesettel megtorpant, azonban szeretne visszatérni a sikeres útra az Acropolis Rallyn, hiszen jól tudja, még nincs vége a bajnokságnak. 

    Kalle Rovanpera az Ypres Rallyig lezajlott nyolc versenyből ötöt megtudott nyerni, úgy, hogy közben nagyobb hibát sem vétett. Belgiumban azonban már a pénteki második szakaszon hatalmasat esett, ami után csak a Power Stage megnyerésével tudta javítani előnye csökkenését. 

    “Belgium nehéznek bizonyult számunkra – mondta Kalle Rovanpera. – Görögországban ezért vissza kell térnünk a Belgium előtt járt útra és egy jó versenyt kell bemutatnunk. A bajnokság még nem ért véget, az csak az utolsó verseny végén jön el. Továbbra is erős teljesítményt kell nyújtanunk. Az Arcopolis Rally nagyon jól sikerült számunkra tavaly, de ha idén száraz verseny lesz, akkor a péntek nagyon nehéz lehet. Ugyanakkor a közvetlen riválisainknak sem lesz könnyebb.” 

    A 21 éves toyotás 72 pont előnnyel vezeti a világbajnokságot a görög verseny előtt. 

    Az idei Acropolis Rallyn 16 szakasz vár a versenyzőkre, melyek versenytávja összesen 303.3 km, amik teljesítését a 30 fok feletti meleg nehezíthet meg a versenyzők és az autók számára egyaránt. 

    Hatfős csata is jöhet a győzelemért Zandvoortban – meglehet a Mercedes első sikere?

    0

    A Red Bull és a Ferrari mellett a Mercedes is beleszólhat a Holland Nagydíj elsőségéért folyó csatába. George Russell és Lewis Hamilton a dobogót mindenképpen elérhetőnek tartja, miközben Max Verstappen kezében van egy extra ütőkártya, viszont egyedül lesz kénytelen csatába menni.

    Az időmérő edzésen látott különbségek, illetve a szabadedzések szokottnál kevesebb adattal szolgáló megtankolt autós etapjai is azt vetítik előre, hogy rendkívül kiélezett csatát láthatunk majd a győzelemért a Holland Nagydíjon, és akár hat versenyzőnek is lehet esélye beleszólni a legjobb helyezések sorsába.

    Az élről rajtoló Max Verstappen természetesen a futam legfőbb esélyesének számít, de miután az időmérőn is Charles Leclerc hibája kellett ahhoz, hogy az első helyen végezzen – azaz a Red Bull Belgiumban látott fölénye már a múlté –, ő maga is úgy érzi, hogy nem lesz könnyű dolga. „Szerintem szoros lesz, de az idén a futamok többségén az volt, úgyhogy már várom, és remélhetőleg jó versenyünk lesz” – nyilatkozta az időmérő utáni sajtótájékoztatón.

    Verstappen pénteki második edzésen futott megtankolt autós etapjaiból nem igazán lehet kiindulni, mivel a Red Bull rengeteget változatott a beállításokon szombatra, de a zandvoorti pálya nem a legkíméletesebb a gumikkal, így a Ferrari profitálhat a nagyobb leszorítóerős csomagjából, amellyel papíron jobban lehet óvni az abroncsokat.

    Emellett a második helyről rajtoló Charles Leclerc-nek és harmadik helyről induló Carlos Sainz-nak megvan az az előnye Verstappennel szemben, hogy ketten vannak, és akár szétválasztott stratégiával is próbálkozhatnak, miközben a holland pilóta hátvédje (Sergio Pérez) csak az ötödik rajtkockából kezd.

    Max Verstappen, Red Bull, Holland Nagydíj
    Úgy tűnik, ez a futam nem lesz sétagalopp Verstappennek Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    A Pirelli a lágy-közepes-közepes, vagy a lágy-közepes-lágy kétkiállásos stratégiát tartja a legjobbnak, azaz a lágy gumi legalább egy etap erejéig mindenképpen szerepet kap. Ez pedig Verstappen malmára hajthatja a vizet, hiszen az első tízből Lance Strollon kívül csak neki maradt vadonat új lágy szettje a futamra. Ezt akár a rajtnál is feltehetik az autójára, így biztosítva, hogy a Ferrarik ne tudják lerajtolni őt, de a későbbiekben is jól jöhet.

    „Ezen a pályán nehéz előzni. Remélem, hogy olyan közel leszünk, mint ma, és remélhetőleg összejátszhatunk Carlosszal, hogy nyomás alá helyezzük Maxot – nyilatkozta Leclerc az FIA sajtótájékoztatóján, majd Sainz elmondta, reméli, nem az utóbbi futamokon mutatott versenytempójuk köszön vissza ezen a versenyen. – Az időmérőn egy tizeden belül voltunk, úgyhogy, ha a versenyen több mint 70 körön át is ez lesz a helyzet, akkor szoros futamunk lesz. Az utóbbi időben ugyanakkor a Red Bull és a Mercedes talált valamit vasárnaponként, viszont, ha visszamegyünk Franciaországig vagy Ausztriáig, ott mi találtunk, nem igaz? Remélhetőleg most is inkább utóbbi lesz a helyzet, és az egész futam során kihívás elé állíthatjuk Maxot.”

    Fentebb a pilóták rendelkezésére álló keverékek, alul pedig a Pirelli szerint várható stratégiák. Az egy kiállást egyértelműen lassabbnak tartják a kettőnél.

    A Mercedes is beleszólhat

    A konstruktőri címvédőre az egész szezonban jellemző, hogy vasárnaponként jobb teljesítményre képes, mint szombatonként. A zandvoorti időmérőn pedig Toto Wolff csapatfőnök szerint a pole pozícióért is harcban lehettek volna, ha nincs Sergio Pérez Q3 végi megpördülése, ami jó jel számukra a futam előtt.

    „Szerintem legalább olyan gyorsak lesznek a versenyen, mint mi, és játékban lesznek a kerékcserék környékén. Jó csata lesz másik öt autó ellen” – jósolt Sainz, akinek véleménye megegyezik a hatodik helyről rajtoló George Russellével. „Remélem, hogy [a Ferrarik] kizárólag Maxra fognak koncentrálni, mert az sebezhetővé teheti őket. Max szerintem el fog tűnni a távolban, nekünk pedig valószínűleg gyorsabb autónk lesz a Ferrari-pilótáknál és Checónál” – nyilatkozta a fiatal brit Sky Sportsnak.

    Russell kiemelte, a legfontosabb az lesz, hogy a rajtnál ne essenek vissza. „Mindig kellemes ott lenni az élmezőnyben. Az alapteljesítményünkből alighanem továbbra is hiányzik néhány tized, és nyilván egy rövid pályán kisebbnek tűnnek a különbségek. Csapatként teljes mértékben meg fogjuk érteni, hogy miért voltunk annyira lassúak Spában, és itt miért nyújtunk a kezdettől fogva biztató teljesítményt. Nem látom okát, hogy miért ne küzdhetnénk a dobogóért. Csak jól kell rajtolnunk és nem szabad pozíciókat veszítenünk a középmezőny versenyzőivel szemben.”

    George Russell, Mercedes, Holland Nagydíj
    Russell a Ferrarik megszorongatására készül Fotó: LAT Images/Mercedes

    A két Mercedes-pilóta közül normál esetben természetesen Lewis Hamilton lesz az, akire érdemes lehet odafigyelni, és akárcsak Russell, ő is előrelépésben bízik. „Én nem mentem hosszabb etapot, de George igen, és elég jónak tűnt. Az autó erősnek érződött ma, és úgy éreztem, hogy gyorsabb is lehettem volna. Remélem, hogy ez holnap is megmutatkozik. Mindent meg fogok tenni a dobogóért” – fogadkozott a hétszeres világbajnok.

    Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke pedig szintén kiemelte, hogy a jó egykörös tempójuk még jobb versenytempót vetít előre. „Az utolsó szabadedzésen készültünk valamennyit a versenyre, és mindkét pilóta biztatónak nevezte az autó viselkedését és gumikezelését, ami remélhetőleg jól fog jönni a futamon. Nehéz megjósolni, hogy ki, milyen stratégiát választ. Nincs sok rendelkezésre álló adat a piros zászlós megszakítások miatt, így elképzelhető, hogy sokszínű stratégiákat láthatunk, ami lehetőséget jelenthet nekünk. Normál esetben jobbak vagyunk a versenyen, mint az időmérőn, és ha most is ez lesz a helyzet, akkor előreléphetünk.”

    Tanak nem eresztené a fonalat 

    0

    Ott Tanak nagyszerű formában versenyzett augusztus során, hiszen nyerni tudott Finnországban, majd Belgiumban is, így hasonló eredményben reménykedik az Acropolis Rally előtt is. 

    Úgy tűnik, a Hyundai Rally1-es autója sokkal inkább fekszik Ott Tanaknak, mint a korábbi WRC, hiszen idén már három versenyen is tudott nyerni. 

    A 2019-es világbajnok két győzelem után érkezik Görögországba, így ott is bízik a jó eredményben. 

    “Az Acropolis Rally egy nagyszerű verseny – mondta Ott Tanak. – A szakaszok sokkal simábbak, mint aminek tűnnek, és nagyszerű rajtuk vezetni. A tavalyi időjárás alaposan meglepett, nem számítottunk csapadékra korábban.

    Az Ypres Rally győzelme után pozitív hangulatban megyünk Görögországba, ahol tavaly sikerült dobogón zárnunk, ezért ebben bízunk most is. Aszfaltos verseny után nagy kihívás murván menni, de tudjuk, hogy jó a tempónk ezen a felületen is, miután sikerült Szardínián és Finnországban is nyerni.” 

    Tanak idei jó formájának köszönhetően átvette csapattársától, Thierry Neuville-tól a vb második helyét, bár így az Acropolis Rally első napján koszos utakon kell vezetnie. 

    Az idei Acropolis Rallyn 16 szakasz vár a versenyzőkre, melyek versenytávja összesen 303.3 km, amik teljesítését a 30 fok feletti meleg nehezíthet meg a versenyzők és az autók számára egyaránt.