A Red Bull és Christian Horner arra számított, George Russellt is beveti a Mercedes a győzelemért Zandvoortban. Az első végül Verstappen lett.
Hazai pályán, a zandvoorti Holland Nagydíjon tizedszer nyert futamot 2022-ben Max Verstappen. A vb-címvédő előnye ezzel már 109 pont az őt követő, egyaránt 201-201 ponttal álló Leclerc-Pérez pároshoz képest. A Red Bull részéről a csapatfőnök, Christian Horner arra számított, nehezebb dolguk lesz, hiszen a Mercedes mindkét versenyzőjével, Hamiltonnal és Russellel is rohamozott a győzelemért.
Meg is lepte Hornert a vártnál könnyebb siker.
„Kihozod a hazai versenyződet, aki 105 ezer hazai drukker előtt vezeti a versenyt, hogy az megkapja a friss lágy gumikat. Ezzel átadod a pozíciót a Mercedes versenyzőinek. Érdekes volt számomra, hogy ezek után nem hagyták kint George-ot hátvédnek Lewis számára. Abban a pillanatban, hogy ő kiment, kaptunk egy direkt csatát, gumielőnnyel. Mire eljöttek előttünk a bokszfalnál, már egymás mellett voltak. Onnantól meg csak kézben kellett tartani a versenyt” – foglalta össze a maga szempontjából a történteket Horner.
A Mercedes két versenyzője közül így végül csak Russell ünnepelhetett a dobogón, míg Hamilton negyedik lett. Még Horner is elismeri, hogy az ellenfélnek több volt a versenyében.
„A 2 az 1 elleni szituációtól féltem a legjobban. Amikor aztán George kiment, maradtunk egy az egy ellen.”
Maga Verstappen külön nem kérte a csapatát arra, hogy lágyat tegyenek fel neki. Az viszont egyértelmű volt, hogy ki kell jönnie, és nem bírja végig a versenyt. De bízott a csapatában.
„Nem kértem tőlük semmit, bíztam abban, hogy a jó döntést hozzák. Így is lett. Kihívtak, visszaestem, de aztán George is jött a bokszba. Meglepően jól tudtam rögtön kezdeni, a sebességelőnnyel pedig meglett a másik Mercedes is.„
Komoly küzdelem zajlott a Junior WRC mezőnyében 2022-ben is, amit jól mutat, hogy négyen szinte egyforma eséllyel pályáznak a vb címre az utolsó Acropolis Rally előtt. Idézzük fel a fiatalok idei küzdelmét.
A szezon Svédországban indult meglepetés győztessel
A második versenyen, Horvátországban egy új győztest avattak
A harmadik versenyen, Portugáliában tudott először nyerni a címvédő
A negyedik versenyen, Észtországban pedig először tudott Pajari duplázni
A görög Acropolis Rally lesz a Junior WRC utolsó idei versenye, mely előtt még négyen esélyesek a végső világbajnoki címre.
Igen szorosan alakult a Junior WRC idei szezonja, hiszen a címvédő Sami Pajari csupán hat pont előnnyel rendelkezik. Hat ponttal a negyedik helyezett előtt! A címvédő volt az egyetlen ugyanis, aki két versenyt is tudott nyerni, így pontszám alapján egyelő egységet gyűjtött Jon Armstronggal, aki csak egy versenyt nyert.
Jon Armstrong Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
A bajnokság harmadik helyén az észt Robert Virves áll mindössze 1 pont hátránnyal, pedig versenyt nem tudott nyerni, de kétszer lett második és egyszer harmadik.
A bajnoki cím negyedik esélyese pedig Lauri Joona, aki szintén egy versenyt tudott nyerni és mindössze hat ponttal követi a bajnokság élén állókat.
Robert Virves Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Az évvégi végeredményben azonban az öt futamból csak a négy legjobb eredmény fog számítani, ugyanakkor a szezonzáró Acropolis Rallyn dupla pontokat osztanak, az azonban nem változik, hogy minden szakaszgyőzelem is 1 pontot ér.
A négy bajnokaspiráns versenyző szinte egyforma eséllyel kezdheti a görög szezonzárót, a bajnok pedig jövőre 4 futamból álló WRC2-es programot teljesíthet Ford Fiesta Rally2-vel.
Lauri Joona Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
A Junior WRC élmezőnyének állása a szezonzáró előtt 1. Sami Pajari 85 pont (2 győzelem, 2 dobogós eredmény, 1 kiesés) 2. Jon Armstron 85 pont (1 győzelem, 2 dobogó) 3. Robert Virves 84 pont (3 dobogó) 4. Lauri Joona 79 pont (1 győzelem, 3 dobogó)
Malcolm Wilson, az M-Sport ügyvezető igazgatója ismét kijelentette, hogy 2023-ra egy top versenyzőt szeretnének igazolni a csapatba.
Az M-Sport az idei évre Craig Breent szánta a csapat zászlóvivőjének, azonban a kezdeti jó forma a nyáron eltűnt és hibát hibára halmoz az ír versenyző. A fordos csapat ezért 2023-ra egy új versenyzőt szeretne igazolni, aki képes lesz egész szezonban a megfelelő teljesítményre.
“A következő hónapokban az a feladatom, hogy megtaláljam módját egy top versenyző leigazolásának a csapatba – mondta Malcolm Wilson, ügyvezető-igazgató a német Motorsport Aktuellnek. – Nem fogom feladni ezt a célt és mindent megteszek, hogy sikerüljön összehozni.”
A csapat többi versenyzőjét is képes lenne erősebb teljesítményre sarkallni egy élversenyző Wilson szerint.
“Elfyn Evans is akkor lett igazán erős a csapatban, amikor Sébastien Ogier lett a csapattársa. Elfyn és Ott Tanak is nagy hasznot húzott abból, hogy egy top versenyzőtől tanulhatott. 2017-ben egyértelműen Elfyn és Ott fejlődött a legtöbbet a szezon során. Talán megtudnánk egyezni Sébastien Loebbel is, de nem hiszem, hogy hét versenynél többet lenne hajlandó bevállalni.”
Maga Helmut Marko mondta azt, hogy megvan a megállapodás az AlphaTauri és Colton Herta között 2023-ra. Ehhez viszont kell az FIA beleegyzése is.
Colton Herta Amerika legizgalmasabb tehetsége. Az IndyCar versenyzője a bajnokság történetének legfiatalabb futamgyőztese volt még 2019-ben, és még mindig csak 22 éves. A versenyző-sarj (édesapja, Bryan is az IndyCarban versenyzett) negyedik teljes szezonjának befejezésére készül, legjobb összetett eredménye egy harmadik hely 2020-ból.
Annak ellenére, hogy idén nagyobbak a kilengések a teljesítményében, és versenyt csak egyet tudott nyerni, Hertára a Red Bull-család vetette ki a hálóját. Egészen pontosan az AlphaTauri lehet a következő állomáshelye, ha az FIA hajlandó kivételt alkalmazni a szuperlicensz-pontokat illetően. Újabb amerikai kerülhet tehát a Forma-1-be.
A megállapodás a versenyző és a csapat között megvan, erről pedig maga a tanácsadó, Helmut Marko beszélt.
„Már az lenyűgöző, hogy minden fél meg tudott állapodni egymással” – mondja Marko amerikai kérdésre. „Most az FIÁ-tól várunk végleges válaszra, talán… igen, azt mondanám, hogy Monzában kerülhet erre sor. Ha ez működik, akkor erre Olaszországban keríthetünk sort, ahogy Pierre és az Alpine között is ez a helyzet.”
Herta jelenleg 32 ponttal rendelkezik az FIA-szuperlicenszhez szükséges 40-ből. Marko viszont nagyon szeretné, ha az AlphaTauri versenyzője lenne. „Megnéztük a vonatkozó szabályokat, megbeszéltük ezt az FIA-val is, a COVID miatt pedig az a helyzet, hogy lehet négy évből vizsgálni hármat. Ha pedig egy eredmény nem a maximum pontot adja, de ez a versenyzőn kívülálló okokból történt, az FIA megadhatja erre a szükséges pontszámot. Ebben nincs semmi megoldhatatlan, áthidalhatatlan akadály. Hét futamot nyert az IndyCarban, ez ér annyit, mint az F1-es győzelem. Nagy kár lenne, ha nem kapna szuperlicenszet.”
Colton Herta a 2022-es IndyCar-szezonban jelenleg nyolcadik helyen áll.
A csapatfőnök is dicséri Herta teljesítményét
A Red Bull részéről Christian Horner sem fukarkodott a dicsérettel – pedig egyébként ő nem is feltétlenül bontaná meg az AlphaTauri felállását. Hacsak nem érkezik egy izgalmas tehetség… Márpedig szerinte Herta az.
„Azt gondolom, (Herta) egy izgalmas tehetség, aki kiemelkedett az Egyesült Államok fiataljai közül. Szóval érdekes lesz majd látni, hogy teljesít a Forma-1-ben” – fogalmazott sokat sejtetően Horner. „A Forma-1 népszerűsége folyamatosan növekszik az Egyesült Államokban, ehhez pedig még többet adhatna egy sikeres amerikai versenyző. Másrészt viszont Pierre is kiváló munkát végez az AlphaTauri autójában, ezt pedig csak egy izgalmas opcióért bontanánk meg.”
A Forma-1 vezére, Stefano Domenicali nem ennyire izgatott Herta érkezése kapcsán. „A szereplőknek tisztelnie kell a szabályokat. Egy amerikai versenyző érkezése persze nagyon fontos hír lenne. Ahogy más nemzetek versenyzőinek érkezése is. Ha rendelkezik azzal, ami ehhez kell, persze, jöjjön. De van egy követendő szabályrendszer, amit be kell tartani ehhez. Én a magam részéről ezt gondolom helyesnek. Nem helyes viszont, ha visszamenőleg megváltoztatunk valamit ahelyett, hogy mindenkire alkalmaznánk. Ha valamin változtatni kell, arra is megvan a megfelelő fórum. Most viszont ezt a szabályt kell betartani. Ez az én véleményem.„
A szokásokkal ellentétben konkrét vételárral hirdetnek egy Petter Solberg által is használt 2005-ös Subaru Impreza S11 WRC-t.
A hetes alvázszámú autót kínálják egy versenyautókra szakosodott apróhirdetési oldalon. A nyolcadik generációs autó a 2005-ös Ciprus Rallyn mutatkozott be, Petter Solberg és Phil Mills versenyzett vele. Elektromos hiba miatt kiestek, de a Finn Rallyn már negyedik helyen végeztek. A szezonzárón Ausztráliában a motor hibásodott meg, az autónak pedig mennie kellett. Azóta 92 versenyen indultak vele az egymást váltó brit és ír tulajdonosok, 5 futamon győztes autó volt és 25 alkalommal értek el vele dobogós helyezést. A kocsi most újra eladó, és a vételár is nyilvános.
380.000 Euró, azaz körülbelül 152 millió forint.
A vevő ezért az összegért aszfalt specifikációval és Sachs felfüggesztéssel kapja meg a 2016-ban restaurált és 2020-ban felújított Impreza WRC-t. A felújítás fontos része volt, hogy visszaállították az eredeti 2005-ös belső teret, valamint újra balkormányos lett az Impreza.
Petter Solberg által használt WRC-ből már van egy Magyarországon, Csík Zoltán a hármas alvázszámú S12 WRC tulajdonosa, az autóval ott volt mindkét ZEG Rally Shown.
Mattia Binotto nagyon keménynek tartja a zandvoorti sportfelügyelők döntését, akik megbüntették Carlos Sainzot, amiért a Ferrari megítélésük szerint veszélyesen engedte őt ki. A spanyol pilóta úgy véli, ő inkább életet mentett.
Carlos Sainzot még az ág is húzta a Holland Nagydíjon, hiszen nem elég, hogy a Ferrari csúnyán elrontotta az első kerékcseréjét – amiért Nico Rosberg keményen beleállt az olaszokba –, de a Valtteri Bottas félreállt Alfa Romeója miatt életbe léptetett biztonsági autós fázis során megejtett kiállásánál a felügyelők szerint veszélyesen engedték ki Fernando Alonso elé, ezért pedig később büntetést kapott.
A büntetés jogosságát a verseny után Sainz és Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke is vitatta. „Az öt másodperces büntetés elég sokba került Carlosnak. Őszintén szólva úgy érzem, hogy az FIA, a felügyelők döntése nagyon-nagyon kemény volt. Amikor bejött, a McLaren éppen elhaladt a bokszutcában, és visszatartottuk őt, mert tudtuk, hogy nem lenne biztonságos kiengedni. Vártunk, hogy elég helye legyen, és úgy gondoljuk, hogy megvolt a helye az Alpine előtt. Ezért engedtük ki” – nyilatkozta Binotto.
„Ezt követően az történt, hogy annyira le kellett lassítson, hogy szinte megállt, mert a McLaren szerelői az autó körül mozogtak. Azért, hogy biztonságosan haladjon el, majdnem megállt, és még a lefulladásgátlója is bekapcsolt, amivel időt veszített, utána pedig már túl késő volt. De maga a kiengedés nem volt veszélyes. A kiengedés biztonságos volt, és az is, ahogy Carlos cselekedett. Ezért tűnik úgy, hogy a döntés összességében kemény volt.”
A felügyelők ezzel szemben úgy határoztak, hogy Sainzot Alonso „útjába engedték ki”, a spanyolnak pedig „elkerülő manővert kellett végrehajtani.” Az esetről a visszajátszást már a biztonsági autó mögött a 10-es kanyarban elhelyezett kivetítőn megnéző Sainz viszont utólag is azon a véleményen volt, hogy sem ő, sem a csapata nem csinált semmi rosszat. „Már az autóban láttam, hogy amikor kiengedtek, egyértelműen biztonságos távolságra voltam Fernandótól. Ezután viszont a fékre kellett lépnem, hogy ne üssem el a McLaren-szerelőt, aki az utamba futott. Ez a fékezés idézte elő a veszélyes kiengedést, már ha ezt lehet veszélyesnek nevezni.”
Sainz egyenesen úgy érezte, hogy megmentette volt csapata szerelőjének életét. „Egyértelmű, hogy frusztrált vagyok, mert úgy gondoltam, hogy megmentettem valakinek az életét, és nem veszélyes helyzetet idéztem elő” – jelentette ki.
A büntetésének köszönhetően a 8. helyre visszacsúszó Ferrari-pilóta egyébként még a rádióban Alonsót is felelőssé tette, mert szerinte honfitársa „túlzón” fékezett, ezzel rosszabbnak mutatva a történteket annál, mint amilyenek voltak. „Ha megbüntetnek, az óriási kamu lesz” – közölte, majd nem sokkal később a felügyelők kiosztották neki a büntetést.
A Hyundai bár elindult az utóbbi versenyeken felfelé Ott Tanak három győzelmének köszönhetően, azonban a 2019-es világbajnok továbbra sem elégedett a csapatvezetéssel.
A Hyundai Motorsport vezetését tavaly december óta Julien Moncet végzi csapatigazgató-helyettesként, azonban Ott Tanak nem elégedett munkájával.
A 2019-es világbajnok az Ypres Rallyn aratott győzelme után azt mondta, hogy Moncet jobban teszi, ha visszatér a régi munkájához, a motorkészítéshez, mintsem a Hyundai Motorsport végleges csapatvezetője lenne.
Most egy újabb interjú során ismét megerősítette, hogy nem elégedett a csapatvezetéssel.
“A Legnagyobb feladatot a Hyundai még nem végezte el, nem talált megfelelő csapatvezetőt – mondta Ott Tanak. – Ha ezt is sikerül megoldani, akkor minden a helyére kerül. A Hyundai nagyszerű dolgokat érhet el, azonban mióta elvesztettük Andrea Adamot, a csapat lejtmenetben van. Nyerhetünk versenyeket, de ennél a Hyundai sokkal többre lenne képes. Ezek eléréséhez azonban erős csapatvezetésre van szükség.”
Elégedettlensége miatt felreppent az a pletyka, miszerint Ott Tanak az M-Sporthoz tart 2023-ra.
“Az M-Sportnak semmi köze a Hyundai csapatvezetéséhez. – jelentette ki végül a 2019-es világbajnok. – Nagyon keményen dolgoztunk a Hyundaiért, ez pedig csak egy pletyka.”
Nem trükközni akart, hanem valós probléma miatt kellett félreállítania az Alpha Taurinak a Holland Nagydíjon az ezzel az élmezőny párharcát is befolyásoló Cunoda Jukit. Az emiatt életbe léptetett virtuális biztonsági autós fázison rajta vesztő Mercedes csapatfőnöke szorosabb vb-harc esetén nem hagyta volna annyiban a történteket.
Sokakban vélhetően azonnal gyanút keltett a Cunoda Juki és az Alpha Tauri előadásában a Holland Nagydíjon bemutatott közjáték, amelynek eredményeként Max Verstappennek sikerült megtartania a vezetést a két Mercedes előtt. Az összeesküvés-elméletek hívői pedig rögtön “megoldották” a rejtélyt: az Alpha Tauri direkt parkoltatta le a pálya szélére a japán pilótát, hogy ezzel megnyerje a testvércsapatnak a versenyt.
Ilyesmiről természetesen szó sincs, helyette a következő történt: Cunoda a 42. kör végén a 10. helyről kiállt kemény gumikért, majd amikor jött ki a bokszutcából, azonnal jelentette, hogy az új abroncsai nem lettek megfelelően feltéve. Erre a csapat azt az utasítást adta neki, hogy álljon félre, majd nem sokkal később közölték vele, hogy továbbmehet, mert mind a négy kereke jól lett rögzítve.
LAP 45/72
Tsunoda grinds to a halt saying his tyres weren't fitted properly at his pit stop.
Cunoda azonban nem kapcsolt versenytempóra, hanem lassan gurult egy kört, és visszatért a szerelőihez, akik lecserélték mind a négy kerekét, illetve hosszasan matattak a pilótafülkében. Mint kiderült, Cunoda a félreállásnál azt hitte, hogy ennyi volt a versenye, és meglazította a biztonsági övet, a szerelőknek pedig ezt kellett meghúzniuk, hiszen a pilóta saját magának ezt nem tudja megtenni.
A csapat ezt követően visszaküldte a pályára a japánt, aki azonnal ismét problémát jelentett, és ismét félreállt, ezúttal már végleg. Az autója miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett érvénybe, ezt kihasználva Verstappen az élről a bokszba hajtott, a kisebb időveszteségnek köszönhetően pedig megtartotta a vezetést. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a futam után elmondta, hogy ha nincs a VSC, és az eredeti forgatókönyv szerint mennek tovább (így Verstappen kiállására reagálva Hamilton és Russell másodszor is kiállt, és közepes gumikat kapott), azaz maradnak kegy kiálláson, akkor a szimulációk alapján „Max 20 körrel a vége előtt 8 másodperccel mögöttünk tért volna vissza a pályára, de nyilván ebben az esetben a kemény gumikat kapta volna, nekünk pedig jó esélyünk lett volna a győzelemre. A szoftvereink azt mutatták, hogy elérhető a győzelem. Szoros lesz, de meglehet.”
LAP 48/72
Tsunoda comes back in to the pits for running repairs before coming out again and immediately encountering problems again. He's parked up at the side of the track.
Wolff elárulta, számításaik szerint Verstappen 6 körrel a vége előtt érte volna utol őket a frissebb kemény keveréken, tehát ennyit kellett volna kivédekezniük úgy, hogy a címvédőnek két Mercedesen kellett volna átverekednie magát.
Kiderült a hiba oka
Így viszont a Mercedes nehéz helyzetbe került, hiszen Hamiltonnak több mint 12 másodpercet kellett volna ledolgoznia a hollanddal szemben, és akkor még előzésről nem beszéltünk. Végül a Valtteri Bottas miatt beküldött Safety Car újra átrajzolta az állást, és ez is Verstappen kezére játszott, viszont amennyiben Hamilton és Russell lett volna elöl, ezzel együtt megtarthatták volna az első és második helyet.
Toto Wolff a futam után nem is igazán értette, hogy mit művelt az Alpha Tauri, és miért kellett visszaküldeniük Cunodát a pályára, hogy aztán egyből félreállítsák, de összeesküvés-elméletek gyártása helyett úgy volt vele, hogy mivel nincsenek harcban a világbajnoki címekért, elengedi a dolgot.
Később a rendes biztonsági autó is beleszólt a küzdelembe Fotó: LAT Images
„Ha a bajnoki címért harcolnánk, akkor közelről megvizsgálnám a történteket. Amit szerintem viszont így is meg kell vizsgálni a versenyző és mindenki más biztonsága érdekében, hogy a pilóta megállt, kicsatolta magát, megtett egy teljes kört, majd bejött a bokszba. A problémát nem oldották meg, visszacsatolták az öveket, majd kihajtott a bokszból, és ismét félreállt. Ez valószínűleg nem változtatta meg a verseny végkimenetelét, amelyet megnyerhettünk volna. De a »talán« szó egyébként is irreleváns a számomra. Többé nem gondolok rá, ez már a múlt” – zárta rövidre a témát Wolff.
Claudio Balestri, az Alpha Tauri főmérnöke a futam után elmondta, hogy Cunoda „a kiállás után valami furát jelentett az autó hátsó részénél, ezért újra kihívtuk, hogy lecseréljük a kerekeket, majd rögtön ezután műszaki problémával szembesültünk. Ezt a csapat jelenleg is vizsgálja.”
A vizsgálat során végül a diffúzor meghibásodását fedezték el, amit az FIA felügyelői közleményben is megerősítettek. „Elég világos volt [hogy valami nincs rendben], különösen az autó hátuljával. Ezért mondta a mérnököm, hogy álljak meg. Ezután új gumikat tettünk fel, majd ugyanaz történt. Először csak azt hittem, hogy kipörögnek a kerekeim a [rosszabbul tapadó] kemény gumik miatt, de egyértelműen éreztem, hogy valami történik az autó hátuljával, majd a mérnökök megerősítették, hogy gond van. Ezért álltunk meg” – összegezte a történteket Cunoda, aki nem a kilazított öve miatt haladt annyira lassan, hanem azért, mert úgy érezte, mintha „driftelne” az egyenesben, és így is ellenkormányoznia kellett.
Az persze jogos kérdés, hogy miért kellett visszaküldeni a pályára Cunodát, miután az első félreállását követően, a bokszba visszaevickélve is azt mondta, hogy valami továbbra sincs rendben. A főmérnök szavai arra utalnak, hogy a csapat egyszerűen nem látott végzetes problémát az adatokban – ezért is küldték vissza a japánt –, és csak akkor vált egyértelművé, hogy fel kell adniuk a versenyt, amikor Cunoda ismét kihajtott a bokszból.
A kilazított övvel történő vezetésért a japán pilóta egyébként komoly árat fizethet, hiszen begyűjtötte ötödik figyelmeztetését a szezonban, és ha ezek közül legalább négy versenyzéssel kapcsolatos kihágásért került kiosztásra, az automatikusan 10 helyes hátrasorolást jelent. Ez a mostani nem ilyen jellegű figyelmeztetés volt, de összegyűlt vele az öt, és mivel az előző négyet egyaránt valamilyen versenyszituációval kapcsolatos vétségért kapta, Monzában tíz hellyel hátrébbról kell majd indulnia az időmérőn elért eredményéhez képest.
2012-ben az Acropolis Rally a világbajnokság hatodik versenye volt, Sébastien Loeb három győzelemmel érkezett az Istenek Versenyére, hogy ott ismét megküzdjön a győzelemért.