back to top
2025. december 20. 03:56
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1257

    Visszatér a Vörös Disznó, egyedi festést kap a Mercedes

    0

    Az AMG alapításának 55. évfordulójára a 2019-es Német Nagydíj óta először ismét jelentősen változtat szezon közben autói festésén a Mercedes, és félig vörös, félig ezüstszínű dizájnnal küldi pályára a két W13-ast.

    Noha a 2020-as és a 2021-es szezont is teljesen feketén versenyezte végig, a Mercedestől viszonylag ritkán látunk olyat, hogy szezon közben módosít autói festésén. Ilyesmit jelentős mértékben legutóbb a 2019-es Német Nagydíjon tettek, amikor motorsporttörténetük 125. évfordulóját ünnepelték. A végeredmény katasztrofális lett: Lewis Hamilton a falnak csúszott, és csak a 9. helyen ért célba, Valtteri Bottas pedig ripityára törte az autóját.

    Mercedes, 2019, Német Nagydíj, Hockenheim, egyedi festés, 125. évforduló
    A 2019-es Német Nagydíjon nem jött be az egyedi festés Fotó: Steve Etherington/Mercedes-AMG

     

    Természetesen egyik eset sem a festésen múlt, a Mercedes pedig a jelek szerint babonából sem vetette el az egyszeri alkalomra szóló egyedi fényezést, a Belga Nagydíjon ugyanis félig vörösre festi Lewis Hamilton és George Russell versenygépét. Az ok: 55 éve kezdődött az azóta legendássá vált AMG története, amelynek neve azóta gyakorlatilag egybeforrt a stuttgartiakéval.

    Az F1-es Mercedes-istálló nevében ugyanakkor csak tíz éve szerepel az AMG rövidítés, az egykori tuningcég azonban – mint azt a mostani alkalom is mutatja – jóval régebb óta jár kéz a kézben a csillagos márkával. A Forma-1-es istállónak tavalyig azonban jóformán csak a marketingszempontból igen jól csengő hárombetűs rövidítést adta, tartalommal nem igazán sikerült megtölteni mindezt.

    A Vörös Disznó legendája

    Miután a Mercedes az 1955-ös Le Mans-i 24 óráson történt katasztrófát követően felhagyott minden motorsport-tevékenységgel, a vállalatnál dolgozó mérnökök közül ketten nem nyugodtak bele, hogy nem bizonyíthatnak a versenypályán.

    Hans-Werner Aufrecht és Erhard Melcher 1967-ben, egy régi malom épületében közös műhelyt hozott létre, amely „versenymotorok fejlesztésére szakosodott mérnökiroda és tesztközpont” volt. Az AMG rövidítés az alapítók vezetéknevének kezdőbetűiből állt össze, a G pedig Aufrecht szülőfalujára, Großaspachra utalt.

    Hans-Werner Aufrecht
    Hans-Werner Aufrecht Fotó: Mercedes-Benz Group Media

    Aufrecht és Melcher túlórában versenymotorokat is épített, és annak ellenére, hogy a Mercedesnél még nem volt hagyomány a tuningolás (a BMW-nél már igen), meghallgatták azokat a tulajdonosokat, akik szerették volna továbbfejleszteni vagy egyedivé tenni az autójukat.

    Az ötleteket pedig – főleg 1971-től – a versenyzés adta, az AMG ekkor ugyanis már a 300 SEL 280 lóerős (206 kW), 542 Nm nyomatékkal rendelkező V8-as motorral szerelt versenyváltozatát küldte pályára. Ez mai szemmel nézve teljes képtelenségnek tűnhet, hiszen a tekintélyes méretű limuzint aligha versenypályára teremtették, az AMG ötlete azonban – részben a mainál jóval kevésbé csúcsra járatott mezőnynek köszönhetően – olyannyira bejött, hogy a továbbfejlesztett hengerfejjel és szelepekkel szerelt Vörös Disznó gúnynevet kapott autó kategóriáját megnyerve második lett az összetettben a Spái 24 óráson, megelőzve számos, nála jóval könnyebb vérbeli versenyautót.

    Videón a spái csoda:

    Ez a siker egy csapásra felhelyezte a térképre az AMG-t, az egyedi Mercedesre vágyó ügyfelek elkezdtek özönleni, ők pedig tovább versenyeztek: 1980-ban egy AMG-Mercedes 450 SLC-vel megnyerték az európai túraautó-bajnokság nürburgringi futamát, 1986-ban pedig két futamgyőzelmet szereztek az AMG-Mercedes 190 E 2.3-16-tal a DTM-ben.

    Eközben a Mercedes már gyári szinten is elkezdett foglalkozni a csúcskategóriás versenysportba való visszatéréssel: 1984-től a Sauberrel lépésről lépésre fokozták a jelenlétet a C-csoportos sportautó-világbajnokságban, 1988-tól pedig az ekkor már Affalterbachban két üzemet működtető és 100 alkalmazottat foglalkoztató AMG is a gyár szerződött partnere lett a túraautózásban, majd a DTM-ben és a bajnokság utódjában, az ITC-ben is sikert sikerre halmozott.

    AMG 300 SEL, Vörös Disznó
    A Vörös Disznó jelentette az első mérföldkövet az AMG történetében Fotó: Mercedes-Benz Classic archive

    1997-ben a Mercedes beszállt az FIA GT-be, amihez mindössze 128 nap alatt kellett kifejleszteni az ikonikus CLK GTR-t, amivel Bernd Schneider rögtön bajnok lett. 1998-ban az autó a sorozat összes versenyét megnyerte, ami azóta is egyedülálló eredmény. Apró szépséghiba, hogy a program csúfos véget ért, mert 1999-ben a Le Mans-i 24 órás versenyen az utódmodell CLR több példánya is egyszerűen lerepült a pályáról, és a sorozatos balesetek miatt a Mercedes kénytelen volt visszalépni.

    A kis garázscégből először tuningműhellyé, majd profi versenycsapattá és gyári beszállítóvá váló AMG 1990-től egyre szorosabban együttműködött a Mercedesszel. 1993-ra elkészült az első közös fejlesztés, a C 63 AMG, 2005-ben pedig a Mercedes-AMG teljes mértékben a Daimler AG leányvállalatává vált.

    Ami a jelent illeti, a Mercedes-AMG utcai sportautós üzletága a Daimler jelenlegi elnök-vezérigazgatója, Ola Källenius számára is jól ismert terep, miután a svéd menedzser 2010 és 2013 között a részleg vezetője volt, korábban pedig a mai Mercedes-AMG HPP-t, azaz az angliai F1-es motorgyárat is irányította. Källenius volt az, aki ötvözte az Ezüstnyilak és az AMG történetét az F1-ben azzal, hogy 2012-től a brackley-i istálló felvette a Mercedes-AMG-nevet.

    Technológiai fronton az együttműködése eleinte az SLS AMG elektromos változatában nyilvánult meg, de az idén megkezdődött az F1-es technológiát utcai környezetben is hasznosító AMG One hiperautó gyártása is.

    A Mercedes-AMG az alábbi posztban köszöntötte az egyedi festést:

     

    Latvala: Katsutának ezentúl a dobogóért kell harcolnia 

    0

    Takamoto Katsuta sok műszaki hiba után is az Ypres Rally ötödik helyén zárt, csapatfőnöke, Jari-Matti Latvala szerint pedig mostantól a dobogóért kell harcolnia. 

    Takamoto Katsuta az eddigi kilenc versenyből ötször a legjobb öt között zárt a Rally Világbajnokságon és a pontversenyben is az ötödik helyen áll 24 pontra a dobogós Elfyn Evanstől és 28 ponttal megelőzve a hatodik Craig Breent. 

    “Takamoto nagyszerű munkát végzett Belgiumban – mondta Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatfőnöke. – Az idei évben nagyszerű szezont produkál és egyértelműen tett egy lépést előre. Most azonban még egy lépést kell megtennie, és a dobogóért kell harcolnia. Erre úgy lehet képes, hogy növeli önbizalmát, amivel nőni fog tempója is.” 

    Katsuta egyetért Latvalával, növelni szeretné tempóját. 

    “Jó látni az idei szezon alakulását, de még jobban szeretném növelni a tempómat – mondta a 29 éves japán pilóta. – Szeretnék nagyobb veszélyt jelenteni a dobogóért harcolók számára, ami nagyobb kockázatvállalást jelent és ezt csak lépésről lépésre haladva tudom elérni. Tavaly Észtország, Finnország és Belgium is katasztrófa volt számomra, ezért idén csak szerettem volna ezeket a versenyeket befejezni, most ez sikerült.” 

    Katsuta számára természetesen a Japán Rally lesz idén a legfontosabb verseny. 

    “A belga versenyt követően jobban érzem magam az autóban aszfalton, ezért pozitívan várom a spanyol és japán versenyeket is. Szeretnék tovább gyorsulni Spanyolországban, hogy még jobb eredményt érhessek el a Japán Rallyn. A hazai versenyemen komoly elvárások lesznek velem szemben, sokan fognak szurkolni, ezért ott nagyon jól kell szerepelnem.” 

    Csomós Miklós ezúttal a fűnyírást nem ismételné meg

    0

    Harmadik alkalommal állhat rajthoz Csomós Miklós és Nagy Attila a Barum Rallyn, az idei rally Európa-bajnokság hetedik futamán. A HUMDA Academy versenyzőpárosa 2018-ban és 2019-ben is versenyezett már a cseh aszfaltos pályákon. A kétkerék-hajtású kategóriában akkor gyorsasági szakaszt is nyertek. Idén azonban a Skoda Fabia R5-tel és a Hankook versenyabroncsokkal új kihívások elé néznek. 

    A Barum Rally Közép-Európa egyik leghíresebb és legnagyobb versenye. 1971-ben rendezték meg először, idén pedig már 51. alkalommal rajtolhat el rajta a mezőny. Az igen erős cseh motorsport számára minden évben igazi ünnep, és a legtöbb hazai rallyversenyző erre a viadalra készül a legjobban. Éppen ezért hatalmas rang megnyerni, akár hazai, akár külföldi versenyző számára. A legnagyobb magyar sikert Ferjáncz Attila és dr Tandari János érték el, 1987-ben, amikor Audi Coupé Quattróval megnyerték a Barum Rallyt.

    A verseny központja Zlínben található, amelyet 1949 és 1989 között Gottwaldovnak hívtak. A város egyik legmeghatározóbb alakja Tomas Bata volt, aki többek között cipőgyárat is alapított Zlínben. Az ő nevéhez fűződik az üzem mellett található 77,5 méter magas felhőkarcoló, amelynek az egyik liftjében rendezte be az irodáját, hogy az egyes részlegeket könnyebben meglátogathassa. Az üvegliftből a mai napig is jól látszik a Barum Rally tradicionális péntek esti prológja.

    Bár Csomós Miklós és Nagy Attila idén indulnak először a rally-Európa-bajnokságon, a Barum Rallyn van némi tapasztalatuk, hiszen 2018-ban és 2019-ben is rajthoz álltak egy Peugeot 208 R2-vel. Az első versenyükön a harmadik szakaszt megnyerték a kétkerék-hajtású mezőnyben, ám utána baleset miatt kiestek.

    A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző páros a korábbi tapasztalatait felhasználva szeretne idén minél jobb eredményt elérni, de továbbra is az a legfontosabb számukra, hogy első szezonjukban tapasztalatot szerezzenek, jövőre pedig még jobb eséllyel indulhassanak.

    „A pályákat valóban ismerjük, 2018-ban sok fűnyírásunk is volt, azt nem szeretném megismételni – nevetett Csomós Miklós. – Atival szeretjük a Barum Rallyt, de nem mondhatnám, hogy az a két verseny az elsőkerék-hajtású autóval olyan nagy előny lenne, hiszen a pályákon nincs tapasztalatunk R5-ös autóval, ezért az itinert is újra kell írnunk.

    A mezőny nagyon erős, sok hazai versenyző indul, akik szeretnének bizonyítani, de az Európa-bajnokságon minden verseny ilyen. Viszont lesz egy cseh ellenfelünk, Dominik Stritesky, aki szintén Skoda Fabiával és Hankook gumival indul. Nagyon erős fiatal versenyző, jó összehasonlítási alap lesz.

    Mindent egybevetve, most is a 8–10. hely köré várom magunkat. Idén az a célunk, hogy minden versenyen végigmenjünk, minél több tapasztalatot szerezzünk, úgyhogy most is ez lebeg a szemünk előtt.“

    A verseny előtt volt egy kisebb riadalom a GR Motorsport párosánál, hiszen Mixi a ZEG Rally Show-n egy kicsit átalakította az autót.

    „Szerencsére nem volt nagy a kár, inkább a takarítás vett el nagyobb időt, mert még az ülés alatt is minden tiszta iszap volt – mondta Csomós. – Édesapán öt–hat napot dolgozott rajta, amit ezúton is köszönök neki.

    Kérdés volt, hogy tudunk-e venni gépháztetőt, de végül megérkezett a Skoda Motorsporttól. A vízhűtő és a jobb első féltengely azonban nem, azt Ferencz Krisztiántól kaptunk a versenyre, amit nagyon köszönök neki.“

    A Barum Rally nem csak a versenyzők, hanem a szurkolók körében is nagyon népszerű.

    „Ne is mondd, ’18-ban is rengetegen szurkoltak nekünk kint, most biztos még több magyar lesz a pálya szélén. Nagyon jól esik a biztatásuk és az egész csapat nevében mondhatom, hogy hálásak vagyunk érte.“

    Csomós

    Ricciardo az év végén távozik a McLarentől

    0

    A McLaren Forma-1-es istállója bejelentette, hogy Daniel Ricciardo szerződésének lejárta előtt egy évvel, a 2022-es szezon végén távozik a csapattól. A felek közös megegyezéssel szakítanak.

    „A McLaren Racing és Daniel Ricciardo közösen úgy döntött, hogy Daniel a 2022-es szezon végén elhagyja a csapatot. A csapat köszöni Daniel elhivatottságát és hozzájárulását, beleértve az emlékezetes monzai győzelmet. Várjuk, hogy közösen, jó teljesítménnyel fejezzük be az évet” – olvasható a McLaren közleményében.

    Daniel Ricciardo a 2021-es szezon előtt csatlakozott a McLarenhez, miután már a 2020-as, a koronavírus-járvány miatt hónapokkal elhalasztott idény előtt bejelentette, hogy nem fogja meghosszabbítani kétéves szerződését a Renault-val, és a wokingiakhoz igazol. A nyolcszoros futamgyőztes – noha a csapatba nagyon gyorsan beilleszkedett – nem tudott megbarátkozni a McLaren 2021-es autójával, amellyel ennek ellenére megnyerte az Olasz Nagydíjat, de azt is úgy, hogy a második helyen végző csapattársa gyorsabb volt nála, és csak a csapat utasítására nem támadta.

    A 2022-es idény és az új szabályok sem hozták el a megváltást az ausztrál pilótának, aki ezt az évet is gyengén kezdte, majd úgy is folytatta (Norris 76 pontnál tart most, míg ő 19-nél) ami miatt már tavasszal megkezdődtek a találgatások a jövőjéről. Eközben ő és a McLaren is többször hangsúlyozta, hogy közösen próbálnak megoldást találni Ricciardo problémáira (ő még azt is kijelentette, hogy nem megy sehova), ez azonban végül nem jött össze. Miután a Magyar Nagydíjat követően Oscar Piastri visszautasította az Alpine versenyzői ülését, már lehetett sejteni, hogy a tavalyi Forma-2-es bajnok Ricciardo helyére tart, és tulajdonképpen már csak az volt a kérdés, hogy 2023-tól vagy 2024-től csatlakozik a wokingiakhoz.

    Egybehangzó sajtóértesülések szerint amennyiben úgy döntött volna, Ricciardo kitölthette volna 2023 végéig szóló szerződését, ám végül a valószínűbb forgatókönyv valósult meg, és a felek közös megegyezéssel szakítanak.

    „Kiváltság volt a McLaren Racing családjának tagja lenni az elmúlt két idényben, de Zak [Brownnal, a McLaren vezérigazgatójával] és Andreas [Seidl-lel, a McLaren csapatfőnökével] hónapokon át folytatott megbeszéléseket követően úgy döntöttünk, hogy idejekorán felbontjuk a szerződésemet, és közösen megegyeztünk, hogy a szezon végén elválnak az útjaink” – olvashatók Ricciardo szavai a közleményben.

    „A megfelelő időben be fogom jelenteni a jövőbeli terveimet, de attól függetlenül, hogy mit tartogat számomra a következő fejezet, nem bántam meg semmit, és büszke vagyok a munkára és az erőfeszítésre, amit a McLarennek adtam, és különösen a tavalyi monzai győzelemre. Mindenkivel élveztem a közös munkát a McLarennél mind a pályán, mind Wokingban, és a pályán, valamint azon kívül is mindent bele fogok adni, hogy közösen élvezzük a szezon hátralevő részét. Soha nem voltam ennél motiváltabb arra, hogy versenyezzek és részese legyen annak a sportágnak, ami annyira imádok. Már várom, hogy mi következik” – adott némi betekintést Ricciardo abba, hogy nem szeretné elhagyni a Forma-1-et.

    Daniel Ricciardo, McLaren, Ausztrál Nagydíj
    Még nem tudni, melyik csapathoz megy Fotó: McLaren

    „Köszönetet szeretnék mondani Danielnek az elmúlt két szezonban mutatott elhivatottságáért és hozzájárulásáért. A közös kihívások ellenére mindig pozitívan és harcosként viselkedett, és mindig segítette az egész csapatot az előretörésben. Soha nem fogjuk elfelejteni az emlékezetes monzai győzelmét, ami az egész csapatnak nagy lökést adott. Még vár ránk egy fontos csata a konstruktőri bajnokságban, és várjuk, hogy Daniellel és Landóval vívjuk meg azt” – méltatta távozó pilótáját Andres Seidl csapatfőnök.

    Kifizették az utolsó évét

    Ami a közös megegyezés részleteit illeti, a McLaren Ricciardo teljes 2023-as bérét kifizette neki, és azt sem kötötte ki, hogy melyik csapathoz nem szerződhet, így az ausztrál pilóta nyugodtan válogathat a lehetőségei közül.

    „Daniel remek hozzáadott értéket képviselt a McLarennek, és öröm volt dolgozni vele. Szeretném megköszönni minden, az utóbbi két évben mutatott erőfeszítését mind a pályán, mint a gyárban. Nem titok, hogy abban reménykedtünk, többet érhetünk el együtt. Látni őt McLaren-pilótaként a dobogó tetején látni volt a csúcspont. Minden jót kívánunk neki a jövőre, és élvezzük együtt a szezon hátralevő részét” – mondta Zak Brown.

    Hogy ez a jövő hol lehet, azt egyelőre nem tudni, de Ricciardónak alighanem a Haas és az Alpine is opció lehet az F1-ben maradásra. A helyére pedig nagy valószínűséggel Oscar Piastri érkezik majd, akivel a McLaren vélhetően már aláírt egy szerződést, ám mivel az Alpine állítja, hogy opciós joguk volt a fiatal ausztrálra, az ügy még nem tisztázódott, és vélhetően a Legfelsőbb Bíróság fog majd dönteni benne.

     

    Moncet: Élő szerződés ellenére is távozhat bárki 

    0

    Julien Moncet, a Hyundai csapatigazgató-helyettese meglepő választ adott Ott Tanak esetleges távozására vonatkozólag az Ypres Rally után. 

    A belga verseny előtt vetődött fel, hogy Ott Tanak annak ellenére távozhat a Hyundai Motorsporttól, hogy élő szerződése van a koreai gyártóval. 

    Az észt versenyző idén komolyan ráérzett a Hyundai i20 N Rally1 vezetésére és eddig három győzelmet aratott vele, így távozásáról szóló híreket is pletykának titulálta a Rallit.fi kérdésére, azonban Julien Moncet, a Hyundai Motorsport csapatigazgató-helyettese már sokkal beszédesebb volt… 

    “Jelenleg Ott még velünk van, és reméljük, hogy velünk is marad – mondta Moncet. – A szerződéseket azonban nem én kötöm a versenyzőkkel. Ezért azt gondolom, hogy ha valaki távozni szeretne, akkor az élő szerződés ellenére is lehetővé kell azt tenni.” 

    Ott Tanak a pletykák szerint az M-Sporthoz igazolhat 2023-ra. 

    Hamarosan WRC-autóban látjuk viszont a McLaren pilótáját?

    0

    Lehert, hogy Valtteri Bottas után a jelenlegi mezőnyből hamarosan egy másik pilóta is kipróbálja magát a raliban? Versenyzésről mondjuk egyelőre nem esett szó, de ne lepődjünk meg azon, ha Lando Norrist hamarosan egy WRC-autóban látjuk viszont, a McLaren pilótája ugyanis már két helyről is kapott ajánlatot. 

    Lando Norrist nemrég lenyűgözte, ahogy a Finn Rallyn repeszt a vb-mezőny, saját márkája, a Quadrant forgatásán pedig elmondta, „egyszer jó lenne kipróbálni a ralizást”. Ezt olvasva Oliver Solberg, a 2003-as ralivilágbajnok Petter Solberg fia rögtön fel is ajánlotta Norrisnak, hogy a család svédországi otthonában próbálja ki valamelyik autójukat.

    „Ha el akar jönni a farmunkra Svédországba, sok raliautó hever ott. Úgyhogy, ha el szeretne jönni vezetni egy kicsit, akkor természetesen jöjjön – nyilatkozta az Autosportnak a Hyundai gyári versenyzője az Ypres Rallyn. – Hétfő reggel majd küldök neki egy üzenetet és megkérdezem, hogy szeretne-e raliautót vezetni, már, ha én is mehetek egy kört a Forma-1-es autójával. Szuperjó és szupertehetséges pilóta, így biztos vagyok benne, hogy egy raliautóban is remekül teljesítene.”

    Nem a 20 esztendős versenyző volt azonban az egyetlen, aki tesztet ajánlott Norrisnak, megtette ezt ugyanis Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke is. A McLaren versenyzője a Quadranttal a csapat cumbriai bázisán forgatott, innen a kapcsolat.

    Norris szemmel láthatóan odavan a ralizásért

    „Sajnos aznap nem dolgoztam, amikor Lando eljött látogatóba hozzánk, pedig remek lett volna megismerni őt. Viszont néhány srác, akik egykor nekünk dolgoztak, most pedig a McLarennél vannak, említették, hogy nagyon izgatott volt a látogatás után – nyilatkozta a csapatfőnök az Autosportnak. – Akkor nem tudta kipróbálni az egyik autót, de szerintem imádná, és a csapatnak is nagyszerű lenne. Nagyon szórakoztató és megközelíthető srácnak tűnik, úgyhogy soha nem lehet tudni. Mindig jó dolog ilyesmit csinálni.”

    Amennyiben Norris versenyen is kipróbálná magát, a mostani F1-es mezőnyből Valtteri Bottas után ő lenne a második, aki belekóstol a ralizásba. Az Alfa Romeo finnje az utóbbi években rendre feltűnt az Arctic Rallyn, a WRC-ben azonban még nem tette próbára magát. Nem úgy, mint Max Verstappen apja, Jos, aki az elmúlt hétvégén az Ypres Rallyn debütált egy Rally2-es specifikációjú Citroen C3-assal.

    Toyoda üzent Tanaknak az Ypres Rally után 

    0

    Akio Toyoda, a Toyota vezérigazgatója amellett, hogy gratulált csapata kettős dobogós helyéhez az Ypres Rally után, a Hyundai versenyzőjének, Ott Tanaknak is üzent. 

    “Hiszem, hogy a rallysport mind az öt emberi érzékre hatással van, ezért is szeretném még sokáig a Toyotát a motorsportban látni  mondta Akio Toyoda az Ypres Rally után.  Nagyszerű volt látni ezt az izgalmas versenyt. Szívesen álltam volna a Elfyn Evans-szel és Scott Martinnal, valamint Esapekka Lappival és Janne Fermmel a dobogó mellett, ezúttal azonban távolabbról követtem a versenyt, de alig várom már a novemberi Japán Rallyt, hogy együtt pezsgőzhessek versenyzőinkkel.” 

    A Toyota vezérigazgatója üzent egykori versenyzőjének, Ott Tanaknak is, aki 2020 óta a Hyundai pilótája. 

    “Gratulálok Ott a győzelmedhez! 2019 decemberében írtam neked egy üzenetet, mely szerint, ha ismét a dobogón találkozunk, akkor meglocsollak. Ez még eddig nem történhetett meg, de kérlek állj dobogóra Japánban is és akkor bepótoljuk!” 

    László Martin a Barum Rallyn indul először Rally2-es autóval Eb-n 

    0

    László Martin és Berendi Dávid első olyan Rally Európa-bajnoki futamára készül A Barum Rallyn, ahol Rally2-es autóval áll rajthoz. A pécsi pilóta pedig Szlovéniában készült Bán Viktor navigálásával a cseh versenyre. 

    László Martin a Mecsek Rallyn vezetett először aszfalton Rally2-es Skodát, ahol az ötödik helyet szerezte meg. 

    A pécsi versenyző a Barum Rallyn pedig már az Eb legerősebb kategóriájában is debütál, a tesztversenyre pedig Szlovéniában került sor, ahol a második helyet szerezte meg a Berendi Dávidot helyettesítő Bán Viktorral a jobb1-ben. 

    “Mivel a Mecsek Rallyn indultunk először aszfalton a Skodával, így fontosnak gondoltuk a szlovén versenyen való indulást a Barum Rally előtt – mondta László Martin a Rallycafe.hu oldalnak. – A Zelezniki Rally első két szakasza elsősorban teszt volt, majd később igyekeztünk folyamatosan gyorsulni. A navigátorom Bán Viktor volt, mert Berendi Dávid elfoglalt volt ezen a hétvégén, de Viktor is kiváló, profi munkát végzett, komoly szerepe volt a második hely megszerzésében. A Topp-Cars csapata pedig nagyszerű autót biztosított számunkra.” 

    Martin bár idén már négy verseny erejéig szerepelt az Eb-n, azonban eddig Rally4-es Renault-val állt rajthoz, így a Skodával elsősorban nem az eredményre fognak koncentrálni Csehországban. 

    “A Barum Rally egyfajta nagy teszt lesz, mert nem tudjuk, hogy mire lesz jó a tempónk. Szeretnénk elsősorban célba érni, nem a többiek eredményeit figyeljük. A szlovén verseny jó felkészülés volt a cseh futamra, mert ugyanolyan dobálós szakaszok lesznek a Barum Rallyn is. A hétvégén pedig ismét Berendi Dávid fogja olvasni az itinert. A Barum Rally után még a Spanyol Rallyn is a Skodával fogunk indulni, ez már szinte biztos, aztán meglátjuk, hogy 2023 mit tartogat számunkra.” 

    A Barum Rallyn 13 szakasz vár a versenyzőkre, László Martinéknak pedig összesen 24 másik Rally2-es autóval induló rivális között kell helytállni. 

    Már a hétvégén bejelenthetik az F1 legújabb csapatát

    0

    A Belga Nagydíj alatt pont kerülhet az utóbbi hónapok két legrosszabbul őrzött titka közül az egyikre, az Audi ugyanis várhatóan a következő napokban jelenti be, hogy 2026-tól beszáll a Forma-1-be.

    Noha mostanáig úgy tűnt, a Red Bull és a Porsche egyesülését jóval korábban bejelenthetik, mint az Audi F1-es beszállását – lévén az együttműködés véglegesítése már jó ideje célegyenesbe fordult, míg az ingolstadtiak esetében nemrég az sem tűnt egyértelműnek, hogy milyen felállásban érkezhetnek –, jelen állás szerint mégis az Audi lesz az első a Volkswagen-csoport két márkája közül, amely hivatalossá teszi, hogy 2026-tól a mezőny tagja lesz.

    Egybehangzó sajtóértesülések szerint ez már a hétvégi Belga Nagydíj során megtörténhet, miután hónapok óta tartó egyeztetések után az Audi végre megállapodott az egyik istállóval. Ez a csapat pedig nem más, mint a Sauber, amely jelenleg Alfa Romeóként versenyez. A németek kezdetben a McLarent akarták partnerüknek, amit Gerhard Berger, a német túraautó-bajnokság főnöke az Autosportnak meg is erősített, mondván ő kötötte össze a feleket.

    Lando Norris, McLaren
    A McLaren nem akart az Audi gyári csapata lenni Fotó: McLaren

    Miután ezek a megbeszélések nem vezettek eredményre, az Audi az Aston Martinnal, illetve a Williamsszel való egyesülést is megfontolta, de végül a Sauberre esett a választása. Arra a Sauberre, amelynek tulajdonosa, Finn Rausing 2021 végén elutasította Michael Andretti 350 millió eurós ajánlatát, mert azt akarta, hogy a Sauber főhadiszállása továbbra is a svájci Hinwilben maradjon, az ott dolgozók pedig megtarthassák a munkájukat. Ezen kívül további 250 millió eurós hozzájárulást kért, ami biztosította volna az istálló jövőjét.

    Az Autosport értesülései szerint az Audi azonban nemcsak, hogy többet fizet, mint amennyit Michael Andretti adott volna, de mellé az amerikaiaknál kisebb részesedést kért a Sauberből, amelynek Rausing maradna a kisebbségi tulajdonosa. A németek emellett ígéretet tettek arra, hogy a BMW-Sauber együttműködéshez hasonlóan fejleszteni fogják a svájciak központját, amely így is az egyik legmodernebb az F1-ben.

    Sauber, szimulátor, Hinwil
    A Sauber szimulátora Fotó: Sauber Group

    Erre garancia lehet Markus Duesmann, az Audi jelenlegi vezérigazgatójának személye, aki 2007 és 2009 között a BMW-Sauber fejlesztési igazgatója volt, tehát jól ismeri a hinwili bázist. Az Autosport szerint az autók továbbra is itt készülnének, míg az erőforrást az Audi a németországi Neuburgban fejlesztené és építené, ellentétben például a Porschéval, amely főként a Red Bull Milton Keynes-ben létrehozott motorrészlegét használná.

    Ami az energiaitalosok és a Porsche együttműködését illeti, eddig bevallottan a 2026-os motorszabályok véglegesítésére vártak, de bejelentés annak ellenére nem történt még, hogy ezeket augusztus 16-án aláírták. Az Autosport szerint pedig augusztus 30-a előtt nem is fog, így a jelek szerint elsőként az Audit köszönthetjük majd az F1-ben.

    Amikor magyar győztest avattak a Barum Rallyn (videó)

    0

    A Barum Rally az egyik legkedveltebb külföldi verseny a magyar versenyzők körében, azonban csupán egyszer fordult elő, hogy a győztesnek magyar himnuszt játszottak. 1987-ben ugyanis Ferjáncz Attila és dr. Tandari János volt a cseh futam leggyorsabbja.

    Akkoriban a Barum Rallyn még 27 gyorsasági szakasz volt. Ferjánczék a kilencedik gyorsaságin álltak végleg az élre, előtte a német Peter Holubbal csatáztak. A végén 1 perc 9 másoperces előnnyel nyert a magyar páros, de a második helyen már nem a német duó, hanem a szintén Audival versenyző Leo Pavlik ért célba. A harmadik Baumschlager hátránya már több mint 8 perc volt.

    A Barum akkoriban majdnem 100 kilométerrel hosszabb volt mint a 2022-es verseny. A 27 gyorsasági össztávja 297 kilométer volt, a leghosszabb szakasz pedig 30 kilométeres volt. A 76 indulóból csak 25-en értek célba.

    Ferjánczéknak ebben az évben a Barum hozta meg az áttörést, az előtte levő két versenyen kiestek, de utána megnyerték a Rajd Polskit, a Bohemia Rallyt és a Rally Hebrost is.

    A felvétel kommentátora Dávid Sándor.