A Forma-1-es autókban 2023-tól erősebb bukókeretek lesznek, miután az FIA kivizsgálta Guanyu Zhou Brit Nagydíjon történt balesetét.
A kínai versenyző a múlt hónapban szörnyű balesetet szenvedett a silverstone-i rajtnál, miután az Abbey felé vezető úton összeütközött a Mercedes versenyzőjével, George Russell-lel.
Az FIA a vizsgálat után arra a következtetésre jutott, hogy a bukókeretnek az aszfaltba vájt hegyes teteje hozzájárult a nagy vízszintes erőhatáshoz, ami az autóról való leválásához vezetett.
Guanyu Zhou | Fotó: Florent Gooden / DPPI / Alfa Romeo F1 Team ORLEN
Az is kiderült, hogy a szabályok jelenlegi megfogalmazása lehetővé teszi a csapatok számára, hogy homologizálják a bukókeretüket úgy, hogy az a szabályok által eredetileg tervezettnél kisebb erőknek áll csak ellen.
Ennek következtében kötelező lesz a bukókeretek felső részét lekerekíteni, ami csökkenti annak esélyét, hogy baleset esetén az a talajba vésődjön.
Az FIA megváltoztatta a bukókeret homologizációját övező teszteket is, beleértve egy olyan vizsgálatot is, ahol a terhelés előrefelé tolja a bukókeretet.
Felvázolták azt is, hogy középtávú célként, a 2024-es szezonra gondolva, jelentősen átdolgozzák a bukókeret-teszteket, hogy az autók lényegesen komolyabb terheléseknek is ellen tudjanak állni.
Takamoto Katsuta elárulta, még nem felejtette el tavalyi hatalmas esését az Ypres Rallyn, ezért nem elég magabiztos az idei verseny előtt sem.
Takamoto Katsuta eddig nagyszerű szezont produkál idén, hiszen az idei nyolc versenyből négyet is a legjobb ötben zárt, míg Kenyában megismételte tavalyi dobogós eredményét, így pedig a világbajnokság ötödik helyét foglalja el az Ypres Rally előtt.
A japán versenyző azonban tavaly hatalmasat esett Belgiumban a hatodik helyen állva, a balesete pedig még kísérti az idei futam előtt is.
“Ypres ismét nagy kihívás lesz, senkinek sem lesz könnyű –mondta a japán toyotás a Rally Világbajnokság hivatalos oldalának. – Nekem különösen nehéz lesz idén is a tavalyi bukást követően. Még mindig nem vagyok elég magabiztos aszfalton, ami nem az autó hibája. Szerintem a Yaris nagyon jó aszfalton is, csupán az önbizalmam kisebb.”
Juho Hanninen, Katsuta mentora szerint sok pozitívumot vihet a Finn Rallyról Belgiumba a japán pilóta.
“Finnországban Takamoto kissé küzdött a szombati napon, meg is pördült, bár ez nem befolyásolta igazán, hogy a hatodik helyen zárt – mondta Juho Hanninen. – Sokat változtatott azon a versenyen az autón és vasárnap már nagyon elégedett volt. Sokat tanultunk az autóról és már tudja, hogy miként tudja a maximumot kihozni belőle.”
Takamoto Katsuta második alkalommal fog versenyezni az Ypres Rallyn.
Sorozatban öt murvás verseny után aszfalton folytatódik a Rally-világbajnokság. Az Ypres Rally Belgium a 2022-es Vb sorozat kilencedik versenye, a Horvát Rally után a második aszfaltos futam.
Mindössze másodszor versenyez Belgiumban a vb mezőnye, holott az Ypres Rally 1965 óta létezik. Nyert már itt Walter Röhrl, Henri Toivonen, Jimmy McRae, Kris Meeke, Thierry Neuville, de a nagymester Freddy Loix aki 11 alkalommal állt a dobogó tetején. A tavalyi első világbajnoki futamon Neuville diadalmaskodott Breen és Rovanpera előtt.
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
2022-ben a Rally1-es párosok közt nincs nagy változás a Finn Rallyhoz képest, bár a Ford csak három autóval érkezik. A finnországi öt és az Acropolisra nevezett hat duóhoz képest ez komoly visszalépés, úgy tűnik a kékek a murvás fejlesztésekre koncentrálnak. Loubet marad otthon ezen a hétvégén, Huttunen a WRC2-ben indul egy Rally2-es Fiestával. A Hyundai nem változtat Finnország után, Solberg marad, Sordo majd az Acropolison ül az i20-ba. A Toyotánál sincs változás, Lappi kap egy újabb esélyt, hogy egészben hozza be a célba a Yarist.
Esélyt kap Rovanpera is, ha kedvezően alakul számára minden, már Belgiumban világbajnok lehet.
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Mikkelsen visszatér
A WRC2-ben viszont nagy a tolongás, 37 páros nevezett Belgiumra. Andreas Mikkelsen visszatér, és növelheti előnyét a bajnokságban mert Kajetan Kajetanowicz nem indul ezen a hétvégén. A tavalyi győztes Yohan Rossel viszont ott lesz, igaz egy éve még a WRC3-ban indult, de abszolútban hetedik lett, és ő volt a leggyorsabb RC2-es pilóta. Most három versenyt kihagyott, a bajnokságban így is a hetedik, és a horvátországi győzelme is mutatja, hogy aszfalton nagyon gyors.
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
A már említett Huttunen mellett Gryazin is indul az Ypres-en, a szuperrövidre sikerül finnországi szereplés után kell neki egy jó eredmény. A mezőnyben ott lesz Freddy Loix is, aki hiába 51 éves, a 11 Ypres győzelem során gyűjtött tapasztalattal a zsebében most is komoly ellenfél.
A magyarok is ott lesznek
A WRC3-ban ott van az indulók közt a listavezető Sami Pajari, de bajnoki pontokért most nem száll harcba. Helyette szurkolhatunk László Zoltánnak, aki Kürti Tamással indul. Az ellenfeleik Jan Cernyék és Enrico Brazzoliék lesznek.
Fotó: MGR Images
A verseny négynapos lesz, ám a szokásostól eltérően a shakedown csütörtök délután négykor lesz, közvetlenül a rajtceremónia előtt. Pénteken nyolc gyorsaságit rendeznek, a két kört YPres környékén teljesítik a résztvevők. Szombatra is nyolc szakasz jutott, de már 36 kilométerrel hosszabb az össztáv mint az első napon. Vasárnapra jutott a legnagyobb változás, a mezpny ebben az évben nem autózik el Spa-Franchorchampsba. A fotósok bánhatják ezt, a nézőknek és a csapatoknak viszont nagy könnyebbség, hogy maradnak a szervizpark közelében. Két gyorsasági marad a zárónapra, ezeket is kétszer teljesítik, a 13 kilométeres Kemmelberg lesz a Power Stage.
A friss előrejelzés szerint péntekre várható eső, de a vasárnapi zárónapon is előfordulhat néhány zivatar.
Az Ypres Rally teljes versenytávja 281 kilométer lesz.
Az Ypres Rally Belgium programja:
08.18. csütörtök Shakedown (Nieuwkerke) – 7.34 km – 16:00
08.19. péntek SS1 Vleteren 1 – 11.97 km – 10:16
SS2 Westouter – Boeschepe 1 – 19.60 km – 11:08
SS3 Mesen – Middelhoek 1 – 7.99 km – 12:03
SS4 Langemark 1 – 8.95 km – 12:53
Flexi Service A – Ypres – 35 perc – 14:00
SS5 Vleteren 2 – 11.97 km 15:16
SS6 Westouter – Boeschepe 2 – 19.60 km – 16:08
SS7 Mesen – Middelhoek 2 – 7.99 km – 17:03
SS8 Langemark 2 – 8.95 km – 17:53
Flexi Service B – Ypres – 50 perc – 18:28
08.20. szombat
Service C – Ypres – 20 perc – 9:15
SS9 Reninge 1 – 15.00 km – 10:13
SS10 Dikkebus 1 – 14.29 km – 11:08
SS11 Wijtschate 1 – 15.00 km – 12:00
S12 Hollebeke 1 – 22.32 km – 12:55
Flexi Service D – Ypres – 35 perc – 14:00
SS13 Reninge 2 – 15.00 km – 15:13
SS14 Dikkebus 2 – 14.29 km – 16:08
SS15 Wijtschate 2 – 15.00 km – 17:00
SS16 Hollebeke 2 – 22.32 km – 17:55
Flexi Service E – Ypres – 50 perc – 18:40
08.21. vasárnap Service F – Ypres – 20 perc – 07:43
SS17 Watou 1 – 12.36 km – 8:43
SS18 Kemmelberg 1 – 13.31 km – 9:38
Flexi Service G – Ypres – 20 perc – 10:49
SS19 Watou 2 – 12.36 km – 11:49
SS20 Kemmelberg 2 [Power Stage] – 13.31 km – 13:18
Az FIA jóváhagyta a 2026-os Forma-1-es erőforrás-szabályzat szövegét, ami viszont megnyitja az utat a Porsche előtt, hogy a Red Bull-lal közösen lépjen be a sorozatba.
Az új szabálycsomagot, amely főként az MGU-H elhagyását és a teljesen fenntartható üzemanyagokra való áttérést jelenti, már több hete egyeztették, de végleges jóváhagyásra várt.
Az irányító testület négy „kulcsfontosságú pillért” jelölt meg a csomag alapjaként, amelyet „az FIA széles körű kutatásának és fejlesztésének eredményeként„, valamint a jelenlegi és a potenciális új erőforrásgyártók közötti együttműködés eredményeként dolgoztak ki. Végül a jelenlegi 1,6 literes V6-os belsőégésű motor specifikációja csökkentett üzemanyag-mennyiséggel nagyrészt megmarad.
Fotó: LAT Images / Mercedes-AMG Petronas
A várakozásoknak megfelelően elvetették a bonyolult és drága Motor Generator Unit – Heat, azaz az MGU-H rendszert, ami vélhetően azért is fontos volt, hogy a Porsche és az Audi érdekeit szem előtt tartva cselekedjenek.
Több újítás is a Volkswagen-csoportnak kedvez
A „környezeti fenntarthatóság” üzenete is illeszkedik az autóipari konglomerátum igényeihez, mivel az F1 teljesen fenntartható üzemanyagra tér át, miközben a hibrid hajtáslánc elektromos felhasználását 50%-ra – ami 350 kW-nak felel meg – növeli.
A pénzügyi fenntarthatóságot elméletileg a hajtáslánc költségplafonjának bevezetésével fogják érvényesíteni. Ez 2023. január 1-jétől lép életbe, hogy nagyobb sport- és gazdasági egyenlőséget teremtsen.
A limit kisebb mértékű megszegését pénzbüntetésekkel és „kisebb sportbüntetésekkel” fogják kikényszeríteni, míg a súlyosabb szabálysértéseket bajnoki pontlevonással fogják szankcionálni.
A Porsche a Red Bull partnereként érkezne
Christian Horner, a Red Bull főnöke a nyári szünet előtti utolsó futamon, a Magyar Nagydíjon arról beszélt, hogy még hosszas folyamat az, hogy megvizsgálják és megállapítsák, hogy a Porsche és csapata alkalmas-e a feladatra.
Ám máris előkerültek olyan kormányzati dokumentumok, amelyekből kiderül, hogy a spekulált hajtáslánc-partnerség mellett a stuttgarti márka 50%-os részesedést is vásárolna a versenycsapatból.
Christian Horner | Fotó: Mark Thompson/Getty Images) / Red Bull Content Pool
A Forma-1 növekszik, az elnök pedig elégedett
Az új szabályok WMSC általi jóváhagyásával kapcsolatban az FIA elnöke, Mohammed Ben Sulayem, így nyilatkozott: „Az FIA folytatja az innováció és a fenntarthatóság előmozdítását – a teljes motorsport-portfóliónkban -, a 2026-os Forma-1-es erőforrás-szabályzat ennek a küldetésnek a legmarkánsabb példája.”
„A fejlett erőforrás-technológia bevezetése a szintetikus fenntartható üzemanyagokkal együtt összhangban van azzal a célkitűzésünkkel, hogy előnyöket biztosítsunk a közúti autósok számára, és teljesítsük a 2030-ra kitűzött szén-dioxid-kibocsátásmentes célunkat.”
„A Forma-1 jelenleg hatalmas növekedésnek örvend, és biztosak vagyunk benne, hogy ezek a szabályok a 2022-es módosításaink által kiváltott izgalomra fognak tudni építeni.”
„Szeretnék köszönetet mondani az FIA minden, ebben a folyamatban részt vevő vezetőjének és technikai munkatársának a szorgalmukért és elkötelezettségükért, amellyel a Forma-1 összes érdekeltjével együtt dolgoztak ennek megvalósításán.”
„Szeretném megköszönni a WMSC tagjainknak is, hogy megfontolták és jóváhagyták ezeket a szabályokat.„
Jari-Matti Latvala, a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője elárulta, változtatnak-e csapatfelállásukon a jövő évi Rally Világbajnokságra.
Idén Kalle Rovanpera, Elfyn Evans és a második csapatban Takamoto Katsuta is minden Rally Világbajnoki futamon indulhat a Toyotával, míg Sébastien Ogier csak bizonyos versenyeken indul, távollétében pedig Esapekka Lappi vezeti a japán gyártó fő csapatának harmadik autóját.
Jari-Matti Latvala pedig bepillantást engedett a 2023-as tervekbe.
“Sébastien Ogier említette korábban, hogy szeretne ismét indulni a Monte-Carlo Rallyn – mondta a Toyota Gazoo Racing csapatvezetője a Rallit.fi oldalnak. – Erről azonban még végleges döntés nem született. Idén jól működött, hogy a harmadik autónkat Ogier és Esapekka Lappi vezette, ezért ez jövőre is megoldás lehet. Erről azonban nem nekem kell döntenem, hanem a Toyota központjában döntenek.”
Latvala elégedett az idei szezonnal.
“Szerintem az idei szezon jól alakult és úgy tűnik, hogy nálunk vannak a legjobb versenyzők. Nem látok okot arra, hogy jövőre változtassunk a felálláson. Az, hogy négy autót tudunk-e indítani a fő csapatban, az pedig csak a költségvetésen múlik.”
Idén Kalle Rovanpera szerezte a Toyota minden győzelmét, nyolc versenyből ötöt megnyerve a világbajnoki cím kapujában áll, míg Elfyn Evans a vb pontverseny negyedik helyét foglalja el, Takamoto Katsuta pedig az ötödik. A japán gyártó fő csapatának harmadik autójával Sébastien Ogier eddig három versenyen állt rajthoz és legjobb eredményét a Montén érte el, ahol a második lett, míg Esapekka Lappi öt versenyen állt eddig rajthoz és Svédországban, valamint Finnországban is dobogón zárt.
A Toyota a gyártók pontversenyében 88 pont előnnyel vezet.
Az Oroszlány Rallyn Geng Bence és Geng Ferenc voltak a leggyorsabb hondás versenyzők, íme egy kis bepillantás, hogyan is kell vezetni egy Hondfát a gyors pályán.
A Szardínia Rally után ismét visszatér a világbajnokságra Chris Ingram a belga Ypres Rallyn, aki a Junior WRC2 bajnokság második helyén áll.
Chris Ingram a belga Rally van Staden versenyen állt rajthoz az Ypres Rallyra készülve, a tesztre pedig nagy szükség is volt, hiszen a Szardínia Rally óta nem versenyzett világbajnoki futamon.
“Nagyon jól sikerült a tesztverseny – mondta Chris Ingram a Rally Világbajnokság hivatalos oldalának. – Kell még néhány beállítást eszközölni a Skodán, hogy elég gyorsak lehessünk, de nagyszerű volt ismét az autóba ülni. Optimistán várom az Ypres Rallyt.”
A leghíresebb belga versenyen korábban már szerzett tapasztalatot a 2019-es Rally Európa-bajnok.
“Az Ypres Rallyn mindig nagyszerű a hangulat és kiválóak a pályák, korábban három-négy alkalommal már volt szerencsém megtapasztalni, igaz összkerék-meghajtású autóval ez lesz az első alkalom. Ezen a versenyen mindig érhet meglepetés, különösen, ha esni fog.”
Chris Ingram idén négy versenyen indult a WRC2 junior mezőnyében, ahol Portugáliában nyert, Horvátországban és Szardínián harmadik, a Monte-Carlo Rallyn pedig negyedik lett, így a kategória második helyét foglalja el 16 ponttal elmaradva Emil Lindholm mögött.
Az Ypres Rallyn 20 szakasz vár a versenyzőkre, és csütörtökön, pénteken, valamint vasárnap is előfordulhatnak záporok.
A Ferrari korábbi versenyzője, Felipe Massa kifejtette gondolatait a Ferrari és Charles Leclerc eddigi hibáiról az idei szezonban.
Felipe Massa szerint Charles Leclercnek „türelmesnek” kell maradnia, és el kell kerülnie a nyilvános „harcot” a Ferrarival a kudarcok közepette.
A 2022-es erős szezonkezdet után, amely során Leclerc az első három futamból kettőn győzelmet aratott, az ő és a Ferrari erőfeszítései, hogy bajnoki címet szerezzenek, a különböző megbízhatósági problémák, a megkérdőjelezhető stratégiai döntések és az időnkénti versenyzői hibák miatt meghiúsulni látszanak.
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
A 22 futamból 13-at teljesítve Leclerc 80 pontra van Max Verstappentől, míg a Red Bull közel 100 pontra elhúzott a Ferraritól a konstruktőri versenyben.
A nézeteltéréseket a háttérben kell rendezni Massa szerint
A lejtmenet ellenére azonban Massa – aki 2006 és 2013 között a Ferrarinál versenyzett – hangsúlyozta, hogy Leclercnek és a Scuderiának zárt ajtók mögött, közösen, nyugodtan kell megoldaniuk a problémáikat.
Hozzátette, hogy ha hagyják, hogy a média rákapjon és ezáltal tovább fokozza a feszültséget, az csak még nagyobb kárt okozna az idei programjuknak.
Arra a kérdésre, hogy ő mit érezne Leclerc helyében a Sky Sports F1 Any Driven Monday című műsorában, Massa azt mondta: „Hát, belül biztos, hogy egyáltalán nem boldog.”
„De türelmesnek kell lennie. Ha most elkezd veszekedni, az nem segít a csapatnak, de Charlesnak sem.”
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
„Azt sem szabad elfelejteni, hogy [a Francia Nagydíjon] elkövetett egy hibát, amivel elszalasztott egy nagyon jó lehetőséget arra, hogy megnyerje a futamot és megszerezze a megfelelő mennyiségű pontot.”
„Még ha nem is örülsz a döntéseknek, az elkövetett hibáknak, akkor is a megfelelő módon, profi módon kell küzdened. De nem szabad ezt mutatni kifelé, mert ha elkezded, az egyik félnek sem segít, még akkor sem, ha a Ferrari ebben az esetben több hibát követett el.„
A 18 éves Max McRae nemrég tesztelt egy Rally3-as Ford Fiestát, amit követően egy 2023-as Junior WRC programon kezdett el dolgozni Alister McRae fia és Colin McRae unokaöccse.
Max McRae 2020-ban kezdte rallypályafutását Ausztráliában, ahol édesapjával, Alister McRae-vel él. A 18 éves versenyző idén már Nagy-Britanniában és Írországban is gyarapította versenyzői tapasztalatait, majd egy Ford Fiesta Rally3-mal is tesztelt, mellyel jövőre már a Junior Világbajnokságon szeretne indulni.
“Már tervben volt a junior vb-n való indulás, de miután teszteltem a Rally3-as Fordot, már biztos vagyok benne, hogy ez jelenti a jövőt számomra –mondta Max McRae. – Nagyon reálisnak tűnik, hogy összetudjunk hozni egy junior világbajnoki programot ezzel az autóval, ezért most ezen dolgozunk.”
Ez azonban komoly anyagi hátteret is igényel.
“Az ausztrál versenyekről kilépni a világbajnokságra hatalmas anyagi terhet jelent, de ugyanakkor nagy tapasztalat megszerzését is jelenti olyan versenyeken, mint a havas svéd futam, vagy aszfaltos horvát verseny, de említhetném a murvás Szardínia Rallyt, vagy Észtországot is. Nem tudom, hogy milyen versenyek lesznek a 2023-as JWRC naptárban, de ezek a versenyek jelentik egyelőre az álmot, ahol komoly tapasztalatot lehet szerezni.”
A Rally3-as autóról jó véleménye alakult ki Max McRae-nek a teszt után.
“A Rally3-as autó egy fantasztikus jármű, valami ilyesmi formálódik az ember fejében, ha egy komoly rally autót képzel el. Azt hittem, hogy van fogalmam az autóról a teszt előtt is, de még annál is jobb volt. Ez egy olyan autó, melyet fantasztikusan lehet vezetni, ha pedig komoly munkát raksz bele, akkor még nagyon komoly eredményeket is lehet elérni vele. A 245 lóerő és 400 Nm nyomaték komoly különbséget jelent a Rally4-es Fordhoz képest.”