A legendás aszfaltos Német Rally szervezői reménykednek, hogy 2023-ban ismét a Rally Világbajnokság naptárába tudnak kerülni.
A Német Rallyt utoljára 2019-ben rendezték meg, majd 2020-ban a világjárvány miatt törölték és tavaly, valamint idén sem került a Rally Világbajnoki naptárba.
A hosszú szünet miatt már az is kétségessé vált, hogy a Német Autósport Szövetség (ADAC) szeretne-e még vb futamot rendezni.
A Motorsport Aktuell szerint azonban az ADAC két tervet is kidolgozott, hogy Németországban ismét WRC futam lehessen.
“Az egyik lehetőség szerint a vb futam Bajorország Csehországgal és Ausztriával határos részén kerülne megrendezésre – mondta a német újságnak Hans-Gerd Ennser, az ADAC sportvezetője. – Ebben az esetben összefoghatnánk a csehekkel és osztrákokkal is. A másik lehetőség szerint a Moselle régióban lehetne a verseny, és akkor a Nürnburgringen lehetne a versenyközpont. Aztán kiderülne, hogy a Baumholder terület is csatlakozik-e.”
A Német Rallyt korábban hagyományosan a Moselle és Saarland régióban volt megrendezve, a Baumholder területen található katonai területtel kiegészülve.
Januárban Jan Stovicek, a Cseh Autósport Szövetség elnöke is arról beszélt, hogy tárgyalás folyik Németországgal és Ausztriával egy közösen megrendezendő versenyről, mely 2024-ben csatlakozhatna a Rally Világbajnokság naptárához.
A német szövetség még ebben a hónapban döntene a WRC futam megrendezése ügyében, mellyel a WRC Promóterét keresnék meg.
Nil Solans megnyerte a Fafe Rallyt, és az Azori-szigetek Rally kihagyása után a Kanári-szigeteken állna rajthoz, azonban a folytatás továbbra sem biztos.
Nil Solans nyerte a Rally Európa-bajnokság szezonnyitó versenyét, a Fafe Rallyt, és a spanyol versenyző bízott benne, hogy ez az eredmény segít számára, hogy megtalálja a megfelelő anyagi forrást, mellyel tudja folytatni a bajnokságot.
A spanyol volkswagenes versenyző kihagyni kényszerült az Azori-szigetek Rallyt, azonban a Kanári-szigetek Rallyra már nevezett.
Solans azonban elárulta, indulása továbbra sem biztos a többi versenyen.
“Nem volt könnyű már a jelenleg rendelkezésünkre álló anyagi hátteret sem összetenni, és továbbra sem teljesen biztos a jövőbeni indulás – mondta a spanyol versenyző az ERC hivatalos oldalának. – A csapat, a katalán szövetség, a FlashLED sokat segített nekem, hogy nevezni tudjunk a Kanári-szigetekre. Nem volt jó érzés úgy otthon nézni az Azori-szigetek Rallyt, hogy tudtam, mi vezetjük a bajnokságot. Jelenleg versenyről versenyre próbáljuk megtalálni az anyagi forrásokat. Tárgyalunk egy szponzorral, aki egész évre támogatna, de még nem dőlt el véglegesen.”
Solans a második verseny kihagyásával a bajnokság harmadik helyére csúszott, azonban a Kanári-szigetek Rally első napján a második helyről indulna, mert a bajnoki éllovas Armindo Araújo nem indul.
A Kanári-szigeteken sok riválisra számít Solans, akikkel a győzelemért kell megharcolnia, és kiemelte az időjárás fontosságát is.
“Nagyon örülök, hogy újra versenyezhetek, és ismét aszfalton, ezért minden megteszünk ismét a jó eredmény érdekében. Nagyon fontos lesz a Kanári-szigeteken az időjárás szerepe, mert a hegyek között eshet, miközben a tengerszinten süt a nap. Nagyon fontos lesz a jó gumiválasztás. Nehéz megjósolni, hogy ki harcolhat a győzelemért, mert sok az aszfalton nagyon gyors versenyző.”
Két magyar dobogós helyezés is született a Historic Rally Európa-bajnokság második futamán, a Vltava Rallyn. Ifj. Érdi Tibor és Csökő Zoltán az abszolút első helyen kezdhették a szombati napot, ám egy kicsúszás után a harmadik helyre estek vissza, az E csoportban pedig a második helyen végeztek. Wirtmann Ferenc és Kerekes József két igen kemény ellenfél mögött szerezték meg a D csoport harmadik helyét.
Szombaton az első gyorsaságin a finn Ville Silvasti Lancia 037-essel 2,7 másodperccel csökkentette hátrányát Érdivel szemben ám a második szakaszon a magyar versenyző visszavágott és a gyorsaságit megnyerve 17 másodpercre növelte előnyét, ami a legtöbb volt a verseny alatt.
A szombati harmadik szakaszon azonban az ewrc.com információi szerint ifj. Érdi egy kicsúszással veszített egy percet, amivel az abszolút értékelés harmadik, az E csoportban pedig a második helyre esett vissza.
Ezt a pozícióját a verseny végéig megtartotta. A versenyt Zippo nyerte Audi quattróval, Silvasti Lancia 037-ese előtt.
Az ifj. Érdi–Csökő páros az E4-es kategóriát megnyerte, E csoportban a második, abszolútban pedig a harmadik helyen végezett. A bajnokság szempontjából az E csoport második helye a legfontosabb – ezért járnak a pontok –, illetve az, hogy a tempó alapján győzelmi esélyesek voltak és már pályafutásuk első Historic Rally Európa-bajnoki futamán bejelentkeztek az Eb-címért.
A D csoportban szárnyaló Karl Wagner szombaton a második gyorsaságin veszített közel nyolc percet a Porschéval, így Zippo könnyedén nyert az Audi quattróval.
Wirtmann Ferenc és Kerekes József mögöttük végzett a D csoport harmadik helyén, a D3-as kategóriát azonban megnyerték a Ford Escort Mk II-essel.
Így mind a két magyar páros dobogós helyezéssel zárta a cseh futamot.
A Historic Rally Európa-bajnokság harmadik versenyét, a Chablais Rallyt Svájcban rendezik június 2-4-e között. Az előzetes információk szerint Érdiék itt is indulnak, Wirtmannt azonban csak a Mecsek Rallyn láthatjuk legközelebb a historic Eb-n.
A hétvégén folytatódik a 2022-es Magyar Rallycross Országos Bajnokság, ráadásul a monori M-Ring nemcsak a Korda Racing és Ritmus ASE közös csapatának versenyzői számára lesz ismeretlen, hanem a teljes mezőnynek, ami azt jelenti, jelentős előnyre tehet szert az, aki hamarabb találja meg a bajnokságban most bemutatkozó pályán az autó legjobb beállításait.
A Korda Racing valamennyi, Monoron rajthoz álló versenyzője egyértelműen abban bízik, hogy az idei Magyar Rallycross Országos Bajnokságának második versenyhétvégéjén sikerül jobban szerepelniük, mint a máriapócsi szezonnyitón, ahol ugyan valamennyien a maximumot adták ki magukból, ám ez különböző okok miatt felemás eredményt hozott.
A Supercar mezőnyében a tavaly ugyanebben a kategóriában abszolút második helyen végző Benyó Máté az elődöntőt a legjobb idővel az élről kezdhette volna, ám közbeszólt a technika, és kénytelen volt feladni a máriapócsi versenyt. Most mindenképpen javításra készül, hiszen nem mondott le arról, hogy 2022 végére megszerezze a bajnoki címet.
„Több szempontból is ég bennem a bizonyítási vágy. Először is, szeretném meghálálni a csapatnak egy jó eredménnyel azt a sok munkát, amit a két verseny között végeztek, hogy kijavítsuk a máriapócsi motor problémánkat és rajthoz tudjunk állni a hétvégén. Másodszor pedig „hazai” versenyemként tekintek az M-Ringre, hiszen a civil életben részben ott is dolgozom. A pályának ugyan minden centiméterét ismerem, de nem tudtunk tesztelni rajta még a Focusszal, úgyhogy még egyelőre rejtély, hogyan is fog feküdni az autónak és nekem a pálya. Egy biztos, igyekszem majd gyorsan felvenni a ritmust és egy jó eredménnyel meghálálni a támogatást a csapatnak és a szurkolóknak” – fogadkozott Máté.
A Super1600-as kategóriában rajthoz álló Kovács Sámuelt sem kerülte el a balszerencse az idénynyitón, hiszen technikai okok miatt idejekorán kiesett. Ám az ő versenygépe is elkészült, így csapattársához hasonlóan Monoron kezdené meg hangyaszorgalommal a bajnoki pontok gyűjtögetését. Mondjuk egy dobogós hellyel.
„Óriási izgalommal várom a monori versenyt. Máriapócson előjött technikai problémákat a csapat teljes mértékben kijavította. Az autó készen áll a versenyre. Nem csak az autó, én is teljesen felkészültem mind mentálisan, mind fizikálisan. Célom ezen a versenyen a dobogós helyezés” – fogalmazott Sámuel.
A Mazda MX-5 Kupában versenyző Várkonyi Bence viszont senkitől és semmitől sem zavartatva száguldott a hétvégén, aminek a jutalma egy kategória második hely lett. Nos, a hétköznapokon éppen érettségiző fiatalember ezen a hétvégén már merészebb terveket szövöget.
„Az előző, sikeres máriapócsi futam után vannak elvárásaim a hétvégén rendezendő második futammal kapcsolatban az M-Ringen. Ugyanakkor ezen a héten érettségiztem, ami kissé megnehezítette a felkészülést. Szerencsére most már túl vagyok az írásbeliken és mindent beleadunk a hétvégén” – állította Bence.
A Hankook Racer Cup mezőnyében ismét ott lesz a három „kordás”, és ezúttal már Bagaméri Bálint is szeretne jól szerepelni, ugyanis az idénynyitó számára sem hozott sok sikert: a remek kvalifikációt követően a futamában az első helyen száguldva hatalmasat bukott.
„A máriapócsi bukás után új autóval indulok, és nem titok, próbálom túltenni magam a történteken. Szeretnék felzárkózni a többiekhez, ehhez viszont maximális teljesítményre lesz szükségem. Remélem a technika nem hagy cserben és egy problémamentes hétvége vár rám. Mindenesetre a felkészültségemen nem fog múlni semmi” – mondta Bálint.
Korda Zsófia szintén remekül kezdte az idei szezonját, hiszen megnyerte a női kategóriát, és ennél most sem szeretné alább adni.
„Nagyon jó tempóra voltam képes Máriapócson, ami kezdésnek nem volt rossz, ráadásul eggyel közelebb kerültem a női bajnoki címhez. Várom már a hétvégét, igaz, kicsit félek a pályától az adottságai miatt, de bizakodó vagyok. Fő célom ezúttal a döntőbe jutás lesz, illetve a női verseny megnyerése” – mesélte Zsófi.
Zsófi 15 éves húga, Korda Réka is ott volt a mezőnyben, és újoncként a női kategória harmadik helyével tette le a névjegyét. Monoron legalább hasonló eredménnyel szeretne zárni, és ígéri, mindenkinek kemény ellenfele lesz.
„Az idénynyitó versennyel meg vagyok elégedve, szerintem egy jó kezdete volt a szezonnak. A monori helyszínre különösen kíváncsi vagyok, mivel mindenki most fog rajta először versenyezni. A pálya nem lesz idegen, többször voltam már rajta gyakorolni. Máriapócson még óvatos voltam, de mostantól kezdve nem hagyom magamat, keményen küzdeni fogok minden méteren” – állította Réka.
A Korda Racing csapattulajdonosa nem tudta, vajon sírjon a kihagyott lehetőségek miatt, vagy szélesen mosolyogjon az elért eredmények után. Egyet viszont biztosan tud, a fiatal versenyzői Máriapócson is megállták a helyüket.
„Egy igazi hullámvasút volt az idénynyitó hétvége a számunkra, ám most itt a javítás lehetősége, ráadásul egy olyan pályán, ahol még senki sem versenyzett, így a tudás, az autók beállítása lesz a döntő. Jó érzésekkel várom a hétvégét, bízom abban, hogy folytatódik a csapat felívelése. Mátét különösen fűti a visszavágás reménye, hiszen vezető helyről kiesni a technika miatt mindig bosszantó. Sami abszolút dobogóesélyes, főleg akkor, ha a versenyzésüket nem zavarja meg külső tényező. Bence remekül teljesített Máriapócson, nem csodálkoznék azon, ha a sikeres bemutatkozás után ezúttal már a győzelemért küzdene, míg a lányok közül Zsófi akár a finálét is elérheti, Bálinton és Rékán pedig látom, készek a küzdelemre” – jelentette ki Korda Erik.
Osváth Péter már tavaly év végén elhatározta, hogy 2022-ben körbe néz a környező országok versenypályáin, így a kedvenc hazai futamai mellett a Mitropa Kupa egyes állomásain is próbára teszi a tudását. Az Opatija Rallyval pedig kezdetét veszi a külföldi kaland.
Ugyan Osi többször elmondta, de arra a kérdésre, hogy miért épp külföld egyszerű a válasz:
„Legyen benne kihívás. Ki szerettem volna lépni a megszokottból, hogy kelljen új itinert írni, azon gondolkozni, hogy az adott kanyar milyen erősségű. Melyik az a rész egy gyorson belül, amit jobban meg kell nyomni és hol kell pontosan, de mértéktartóan menni. Kíváncsi vagyok, hogy mik a különbségek, egy hazai derbihez képest.”
Rengeteg versenykilométer van már a Skodás pilóta kezében, de hosszú pályafutása alatt mindössze kilenc külföldi futamon indult, legutóbb épp 2016-ban, Kassán versenyzett „idegen” pályákon. Az Opatia Rally viszont kézenfekvő vállasztának tűnt.
„Magyarországról sokan indulnak a Mitropa Kupában. Kicsit későn ébredtem, mert két osztrák verseny már kicsúszott a kezem közül. Bár ez ebben a formában nem igaz, mert az Orfű Rally pályáit nagyon szeretem, Salgó meg Cered miatt volt alap. Tehát így a két ausztriai futamot nulláztuk, most pedig belevágunk a Mitropás kalandba.”
Ahol a komoly mezőny miatt alaposan fel kell kötni azt a bizonyos alsóneműt.
„Kovács Antiéknak új autójuk van, illetve komoly pályaismeretük, ami sokat számít. Simon Wagner nyilván nyomni fogja, akárcsak Fekete Lacika, bár ahogy nekünk, úgy neki is ismeretlenek lesznek a szakaszok. Azt azért le kell szögezni, hogy a Magyar Bajnokság egy erős sorozat. Ha körbe nézünk a térségünkben, akkor a magyar mezőny a legizmosabb. Persze minden oroszában van legalább egy kiemelkedő tehetség: Ausztriában Simon Wagner, Szlovéniában Rok Turk, Romániában Simone Tempestini; Mindenhol van egy, max kettő nagyon gyors srác, míg Magyarországon ez a szám 4, vagy 5, sőt ezen felül is van 2-3 pilóta, akinek versenyenként el-el sülhet a keze. Ebből kifolyólag kíváncsian várom, hogy mi mire leszünk képesek, hova lesz jó a tempónk.
Az autót lerevízióztuk, amit kellett kicseréltünk. Mentünk vele 20-22 km-t, hogy egy kicsit én is visszaszokjak, mert a Salgó azért nem tegnap volt. A beállítások szerintem rendben vannak, úgyhogy várjuk a futamot. Szombaton rajtceremónia és vasárnap pedig verseny!”
Háromból két párossal is a dobogón végzett a Horváth Rallye Ase a Rally3 mezőnyében a 2022-es Eger Rally-n.
Úgy érkeztek meg a versenyre, hogy Zákányi Jánosék vezették az abszolút értékelést és nem titkolt céljuk volt, hogy ez tovább növeljék, ami végül sikerült is neki.
„Rosszul indult az Eger Rally a Zákányi János – Vidécz Zsolt párosunknak, mert a Szuperspeciálon elvittek egy lassítót, majd becsúsztak az árokba. Ez időben is veszteség volt és még büntetést is kaptak érte” – kezdte a beszélgetést Németh 16V Péter, majd hozzátette. „Másnap a fiúk felszívták magukat és fantasztikusat hajráztak és feljöttek az abszolút harmadik helyre és magasan megnyerték a kategóriájukat. Nem csalódottak az eredmény miatt, elismerték a hibát, de tény, hogy az ott eldobott másodpercek a végelszámolásnál az első helyet jelentették volna számukra. Az eredménnyel továbbra is ott vannak a Rally3-as bajnokság élen.”
Fotó: Sári Péter #Rallyhearthu
A Baracsi Zsolt – Sóvágó Ádám párost megint utolérte a balszerencse, pedig nagyon jól kezdődött a versenyük.
„Zsoltiék nagyszerűen nyitottak, az első gyorsasági szakaszon összehoztak egy abszolút negyedik helyezést, amit másnap szerettek volna megtartani. Sajnos a vasárnapi első szakaszon felforrt a vizük, ami miatt ki kellett állniuk a versenyből. Nagyon sajnálom, a srácoknak akár esélyük is lehetett volna a verseny megnyerésére is. Az egyik szemünk sír, de a másik nevet, hiszen a Buris István – Bottyán János duó harmadik helyen végzett a kategóriájában. Egész nap közel autóztak a második helyhez, de az erősebb Gti Suzuki ellen nem bírtak. Tökéletes az eredmény így is, főleg úgy, hogy néhány másodperccel maradtak csak le. A fiúk várják a folytatást, mindenképpen ott lesznek a Rally3 következő versenyén is” – zárta a beszélgetést Péter.
Fotó: Sári Péter #Rallyhearthu
A folytatásban a hétvégén Opatija Rally, ahol a csapatot a Matics Mihály – Németh 16V Péter duó képviseli.
Hivatalossá vált a Mercarius Országos Rallybajnokság állása, amelyet az MNASZ illetve a Rally Szakági Bizottság oldalán is közzétettek. E szerint az abszolút értékelést Mads Ostberg és Patrik Barth vezeti, az RC4-et Hangodi Bendegúz és Bunkóczi László, az RC5-öt pedig Csomós Mixi és Nagy Attila. A bajnokság hivatalos állása megegyezik a Rallycafe.hu-n a verseny után azonnal közzétett saját számításunkkal.
A hivatalos listából az is kiderül, hogy ORB-ben továbbra is csak három kategória, az RC2 (Rally2), az RC4 (Rally4) és az RC5 (Rally5) értékelhető. Hiába volt induló RC3-ban és RGT-ben is, ők az idén még nem szerezhettek bajnoki pontokat.
Az ORC-ben szintén három kategóriát értékelnek, a P12-ben a Veréb Zoltán–Májer Dávid kettős, P13-ban a Karsai Zsolt–Szilágyi Sándor, míg P14-ben a Bertalan Márton–Mózes Máté kettősök állnak az élen.
A kupákban egyszerűbb a helyzet, a Peugeot 208 Kupát és a 2wd Kupát is a Hangodi–Bunkóczi kettős vezeti, a Production Car Kupát pedig egyelőre a kevés induló miatt nem értékelik.
Az Országos Rallybajnokság (ORB/ORC) 2022-es hivatalos állása itt található
Az Országos Rallybajnokság (ORB/ORC) 2022-es kupák hivatalos állása itttalálható
A Mercarius Országos Rallybajnokság abszolút értékelésének állása két futam után:
Igen szoros csatában áll az élen ifj. Érdi Tibor és Csökő Zoltán a Historic Rally Európa-bajnokság második futamán, a Vltava Rallyn. A Ford Sierra RS Cosworth 4×4-gyel az első napi hat szakaszból kettőt nyertek és 11,9 másodperc előnnyel vezetnek. Wirtmann Ferenc és Kerekes József, ahogy ígérték, a 3-as (D) csoport harmadik helyén állnak.
Óriási magyar sikerrel kezdődött a Vltava Rally. Az első gyorsasági szakaszon a szezonnyitó Costa Brava Rallyt megnyerő Pascal Perroud állt az élen BMW M3-assal, ám a második szakaszon baleset miatt kiesett.
Ifj. Érdi Tibor harmadik hellyel kezdett, amire már azt gondoltuk, micsoda szenzáció. Tibike azonban a második szakaszon az olasz Zippo Audi quattrójával azonos időt autózva szakaszt nyert és az élre állt.
Zippo azonban a pénteki első kör végén visszavágott, 0,7 másodpercet vert Érdire és 0,3 másodperc előnnyel átvette a vezetést.
A második kör nem kezdődött jól Zippónak, a negyedik szakaszon csak a negyedik időt autózott és 7,3 másodpercet kapott. Érdi ezúttal is belehúzott, de a finn Ville Silvasti 0,2 másodperccel gyorsabb volt nála a Lancia 037-essel.
Érdi ennek ellenére átvette a vezetést 3,8 másodperc előnnyel.
Az ötödik szakaszon ezúttal az osztrák Karl Wagner Porschéjával kellett megküzdenie Érdinek, és folytatódott a szoros befutó, de ezúttal a magyar páros nyerte a gyorsaságit 0,4 másodperc előnnyel.
A pénteki utolsó szakasz Wagneré lett, az ifj. Érdi–Csökő páros csak harmadik időt autózott, azonban így is megőrizte a vezetést, sőt, az előnyét 11,9 másodpercre növelte Silvasti (Lancia 037) előtt. Zippo (Audi quattro) áll a harmadik helyen 12,9 másodperc hátránnyal, míg Wagner a negyedik 15,9-del lemaradva.
Bár az első négy helyen szoros a verseny, az Eb-pontok szempontjából csak Silvastira kell figyelnie Érdiéknek, velük szerepelnek ugyanis egy csoportban, a 4-esben, vagy közismertebb nevén az E-ben.
Fotó: Josef Petru // Wirtmann Ferenc
Zippo és Wagner D csoportban versenyeznek. Itt indult a Wirtmann–Kerekes kettős is a Ford Escort Mk II-essel, akik a csoport negyedik helyén kezdték a versenyt. A pénteki utolsó gyorsaságin azonban kiesett az osztrák Michael Putz Porsche 911-essel, így feljöttek a harmadik helyre. A hátrányuk a két élen állóval szemben 3 perc 27 másodperc.
Az abszolút értékelésben pedig Carlos Sainz testvére, Antonio Sainz (Subaru Legacy 4wd) mögött az igen előkelő nyolcadik helyen állnak.
A Vltava Rally Rally szombaton hét gyorsasági szakasszal folytatódik, az eredményeket itt lehet követni.
A négyszeres rally világbajnoki második helyezett Mikko Hirvonen 16 éves fia, Roope a hétvégén édesapja nyomdokába lép és rajthoz áll egy finn versenyen.
Hétvégén rendezik Helsinkitől 120 km-re a murvás, finn Turku Rallyt, melyen rajthoz áll Roope Hirvonen is, Mikko Hirvonen 16 éves fia, aki egy Ford Focus volánjánál debütál első rally versenyén, navigátora pedig édesapja lesz.
Az apa és fia februárban már indult együtt egy sprintversenyen, ahol kategóriája negyedik helyén végeztek, de az első több szakaszból álló verseny nagy előrelépést jelent Roope karrierjében.
“Elég izgalmas pillanat következik a hétvégén – ismerte el Roope. – Nem volt időnk verseny előtti tesztre, de így is próbáljuk a legtöbbet kihozni a dologból. A fő cél a verseny hibamentes teljesítése lesz. Később szívesen indulnék több versenyen is, de előbb meg kell néznünk, hogy ez miként sikerül. Mindig szerettem volna kipróbálni a rallyzást.”
Roope Hirvonen koróbban rallycross versenyeken már megízlelhette a versenyzés érzését.
Mikko Hirvonen fiához hasonlóan izgatott.
“Tartok a navigálástól – mondta a 42 éves négyszeres rally világbajnoki második helyezett. – Valószínűleg el fogunk tévedni, mert komoly kihívás lesz a szakaszokat is megtalálni, de a menetlevél kezelés sem lesz egyszerű. Mivel Roope még 18 év alatti tilos itinert készítenünk, ez csak egy bizonyos számú versenyt követően lehet megtenni Finnországban.”
Mikko Hirvonen elárulta, hogy az autó is teljesen új számukra és nincs semmilyen elvárása fia felé.
“A Ford Focust hátom hete kaptuk egy másik fiatal versenyzőtől, aki már versenyzett vele. Mi a V1600-as kategóriában indulunk, mely az egyetlen kategória a fiatal versenyzők számára. Csak bukócsövet lehet belerakni, valamint a felfüggesztést lehet módosítani, másban nem tér el az utcai autótól. Ez a verseny egy jó szórakozás, egy családi hétvége lesz, és közben még rallyzni is tudunk. Roope még nem vezette az autót és más rallyautót sem, így nincs semmilyen elvárás felé. Nem szeretnénk a következő Solberg vagy Rovanpera lenni, csupán a jó hangulat miatt szeretnénk indulni versenyeken.”
Csomós Mixi navigátoraként sokmindent megélt már Nagy Attila, aki nem szégyelli bevallani, a legprecízebb felkészülés ellenére is többször követett már el hibát a jobb egyben. Éppen ezért nem tartja fairnek, ha bármelyik navigátortársa felett egyetlen hiba miatt azonnal pálcát törnek.
Sokan kritizálták a Herczig–Bacigal kettőst, akik a Fafe Rallyn egy navigációs hiba miatt estek ki a versenyből. Nagy Attila, Csomós Mixi navigátora, aki szintén végig küzdötte a portugál Eb-futamot ezzel nem ért egyet.
„A Fafe Rally után nagyon sokat hallottam, hogy a ‘másik navigátor’ hibázott, bezzeg ti nem – mondja Nagy Attila. – Ezt nem érzem fairnek.
Először is, amikor az Európa-bajnokságon indulnak a magyar versenyzők, akkor nem egymás ellen, hanem Európa legjobbjai ellen versenyeznek. Nem az az érdekes, hogy az adott versenyen Csomós vagy Herczig vagy valaki más ér el jobb eredményt, hanem az, hogy egy magyar versenyző mire képes az Európa-bajnoki mezőnyben.
Fotó: Csomós Mixi, Nagy Attila
Az összehasonlítás mellett azt sem tartottam fairnek, hogy ha egy navigátor felett azonnal pálcát törnek. (Bacigal) Igor esetében sem tartom annak.
A navigátor szerepe nagyon hálátlan ebből a szempontból, hiszen az az alapvető elvárás vele szemben, hogy száz százalékosan teljesítsen, míg egy sofőr soha sem tud száz százalékos teljesítményt nyújtani. Ha a sofőr hibázik, akkor arra azt mondják, hogy benne van a rallyban, ha egy navigátor hibázik, akkor pedig azonnal ráfogják, hogy milyen béna, nem tud egy útvonal itinert értelmezni, nem tudja, merre van a bal vagy a jobb.
Ezek a hibák valóban amatőrnek tűnnek kívülről, de belülről ennél sokkal összetettebb. Képzeld el, hogy az Eb-n két gyorsasági között mentek etapon. Az etapok letréningezésére nincs lehetőség, a pályabejárás alatt részeit érinted, de az egészet soha. Csak az útvonal itinerből tudsz tájékozódni.
Figyeled az útvonal itinert, az utat, közben figyelni kell, hogy időben vagytok-e, odaértek-e a következő időellenőrzőre, beszélsz a mérnökkel a guminyomás, gumihőmérséklet adatokról, kikészíted a következő gyorsasági itinerét, figyeled a pilótádat, hogy fel kell-e rázni, meg kell-e nyugtatni.
Nagyon sokfelé kell figyelni, és egy pillanat alatt kell döntést hozni és ráadásul az útvonal sem mindig olyan egyszerű, hogy mondjuk a templomnál fordulj balra.
Fotó: Csomós Mixi, Nagy Attila // Így indulunk pályabejárásra…Fotó: Csomós Mixi, Nagy Attila // Öt perccel később
Pont a Fafe Rallyn fordult elő velem, hogy húsz méteren belül két teljesen egyforma elágazás volt. Az egyikben volt egy kereszt, azzal különböztették meg.
Én persze a rossz úton küldtem fel Mixit. Gyorsan észrevettem a hibát, visszafordultunk, és mivel pályabejáráson történt, nem lett belőle gond.
Versenyen ez útvonal elhagyásnak minősül, amiért kizárás jár. Pont a napokban olvastam egy közleményt, amely szerint, ha száz méternél nem hagytad el jobban az útvonalat és megállás nélkül visszafordulsz – ami kizárja a tiltott szerviz lehetőségét –, akkor egy ilyen még belefér egy versenyen.
Fotó: Csomós Mixi, Nagy Attila
Kevesen tudják, de a navigátori munka egyik legstresszesebb része az etap. Én is ettől félek a legjobban, hogy itt hibázok. Előfordult már, hogy bemondtam, 1,28 km múlva jobbra. Elindítottam a számlálót, majd ilyenkor még egy párszor elmondom, hogy 1,28 múlva jobbra. 0,74-nél jött egy jobbos, mondtam Mixinek, hogy itt jobbra. Azt mondja, nem 1,28-nál? De, basszus. Hát ilyen könnyű hibázni.
De mondok jobbat: 2017 Veszprém Rally. Kislőd végén feltettem az itinert az autó tejére, ott javítottam. Közben jöttek srácok, beszélgettünk velük, beszálltunk és mentünk. Már majdnem a pályán voltunk, amikor észrevettem, hogy nincs meg az itiner.
Gyorsan felhívtam Csomóst (Mixi apukáját), aki szerencsére megtalálta és utánunk hozta. Addigra vagy tíz autó ment át rajta, a spirál tönkrement, lapok hiányoztak belőle… Szerencsére a gyorsasági része épségben maradt.
Ez azért elég amatőr hiba volt, és amíg nem fordul elő veled, addig nem hiszed el, hogy lehet valaki olyan hülye, hogy elhagyja az itinerét.
Fotó: Nagy Attila
Tavaly volt két nagyon tanulságos esetem, amire rámehetett volna a versenyünk. Ráadásul azon a két versenyen, amit megnyertünk. A Salgó pályabejárásán 13:40-kor megyünk a gyorsasági rajtjához, azt mondja Mixi amúgy, a másik pályát nem kettőig lehet tréningezni? De basszus. 13:59-re értünk oda, így még végig tudtunk menni rajta másodszor.
A Veszprém Rallyn fordítva történt, korábban érkeztünk. 9-től lehetet tréningezni a pályát, mi odaálltunk 8-ra. Az volt a nagy szerencsénk, hogy már állt előttünk egy kocsi, ők mondták, ne menjetek sehova, mi is így jártunk, csak 9-től lehet bemenni a pályára, nem 8-tól. Ha nincsenek a versenyzőtársak, hamarabb megyünk be, amiért megint csak kizárás járt volna.
Azóta sokkal pontosabban tervezem meg a pályabejárását. Az ilyen hibák elkerülésére fel lehet készülni, de elmesélem a legamatőrebb hibámat:
Fotó: Csomós Mixi, Nagy Attila
Újhután bemondtam, hogy jobb három, Mixi meg kiabál, hogy Ati, ez bal három! Pedig teljesen biztos voltam magamban…
Szóval, azt gondolom, hogy nincs olyan navigátor, aki ne hibázna. Mindenből lehet tanulni, lehet még jobban felkészülni, de előbb-utóbb újra hibázol. Az is fontos, hogy ilyenkor gyorsan túl tedd magad a hibán, és a következő feladatra koncentrálj, mert ha a koncentrációból is kiesel, akkor azonnal jön a következő hiba.
Az én összes hibámra ráfogható, hogy milyen amatőr volt – ami egyébként igaz is –, de ha egy sofőr leeshet az útról, akkor egy navigátort feje felett se törjünk azonnal pálcát, ha hibázik, mert ez is benne van a sportban.“