back to top
2025. december 19. 16:56
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1426

    Itt a Bajnokok Tornája sorsolása

    0

    A keddi sorsolás után kialakult a Bajnokok Tornája első köre. Az egyéni versenyben és a Nemzetek Kupájában is érdekes párharcok várhatóak, sok nagy név már az első körben ki fog esni.

    Az egyéni versenyben előselejtezővel kezdenek az egyik ágon. Colton Herta és Helio Castroneves illetve Jamie Chadwick és Mick Schumacher mérkőznek meg egymással. A győztesek kerülnek a nyolcaddöntőbe.

    Sebastian Vettel és Valtteri Bottas csatája is érdekes lesz. Az újonc Bottas a kilenc ROC-on részt vett Vettelel mérkőzik a nyolcaddöntőben, ráadásul a német 2015-ben nyert már Londonban.

    Mika Hakkinen is rutinos ellenfelet kapott. Jimmie Johnson háromszor indult eddig a Bajnokok Tornáján, 2002-ben a Kanári-szigeteken az USA csapatával megnyerte a Nemzetek Kupáját.

    A legizgalmasabb csata talán Tom Kristensen és David Coulthard között zajlik majd ezen az ágon. Kristensen nem csak 9 Le Mans győzelmével a háta mögött számít félelmetes ellenfélnek, hanem 15 ROC indulásával is a mezőny egyik legrutinosabbja. Kristensennek viszont még nem sikerült nyerni a Bajnokok Tornáján, öt alkalommal lett második. Coulthardnak ellenben összejött már a győzelem, a 12 ROC részvételéből kétszer, 2014-ben és 2018-ban lett első.

    A másik ág is érdekes lesz. Összecsap egymással a két örök rallycross ellenfél Johan Kristoffersson és Timmy Hansen. Itt ugyan nem tudnak összekoccanni mint a WRX-ben, de biztosan komoly presztízscsata lesz köztük. Hasonlóan izgalmas lesz Loeb és az idősebb Solberg csatája, és Auriol és Ekström is összekerült. Az ág negyedik versenye a 2019-es bajnok Guerra és az ifjabbik Solberg közt zajlik majd.

    Bajnokok Tornája
    foto: raceofchampions.com

    A szombati Nemzetek Kupája első körében két verseny lesz. A Team LATIN AMERICA (Helio Castroneves, Benito Guerra) és a Team USA (Jimmie Johnson, Colton Herta) csap össze. A győztes ellenfele a negyeddöntőben a Team GERMANY (Sebastian Vettel, Mick Schumacher) és a Team eROC ALL STARS meccs győztese lesz. Utóbbi csapat versenyzőit a csütörtöki eROC verseny döntősei adják majd.

    A negyeddöntő további párosítása:

    Team FINLAND (Mika Hakkinen, Valtteri Bottas) – Team GB (David Coulthard, Jamie Chadwick)

    Team NORDIC (Tom Kristensen, Johan Kristoffersson) – Team FRANCE (Sébastien Loeb, Didier Auriol)

    Team SWEDEN (Mattias Ekström, Timmy Hansen) – Team NORWAY (Petter Solberg, Oliver Solberg)

    Bajnokok Tornája
    foto: raceofchampions.com

    A ROC rekordere, a négyszeres bajnok Didier Auriol így kommentálta a sorsolást: „Mindig is élveztem a Race Of Champions-on versenyezni. Nagyon szórakoztató lesz Franciaországot képviselni Sébastiennel együtt. Tavaly szeptemberben egy DS3 WRC-vel indultam a Rally Del Ticino-n, de nem nagyon szoktam versenyezni, úgyhogy remélem, nem jelentek hátrányt majd neki a Nemzetek Kupájában! Ami az egyéni Race Of Championst illeti, négyszer nyertem meg, de talán Sébastien is megszerezheti a negyedik győzelmét idén, így holtversenyben állunk majd a ROC örökranglistájának élén.

    Østberg: Az idei program még nem dőlt el

    0

    Mads Østberg és Kris Meeke jövő héten rajthoz áll a Katar Rallyn egy-egy Skodával, azonban a norvég versenyző állítja, ez nincs hatással a Citroënnel fennálló kapcsolatára.

    Ahogy azt már megírtuk, Mads Østberg és Kris Meeke is Škoda Fabia Rally2-vel indulnak a Katar Rallyn miután meghívást kaptak a Katari Motorsport Szövetségtől (QMMF).

    Mads Østberg először fog a cseh márkával versenyezni, miután az elmúlt évtizedben Citroënnel és Forddal állt rajthoz, ráadásul 2018 óta a francia gyártót képviseli.

    Joggal vetődik fel a kérdés, hogy a mostani Skodával indulás hatással van-e a norvég versenyző citroënes kapcsolatára.

    „A Katar Rally nem szerepelt a naptáramban, azonban meghívást kaptam, aminek eleget is teszek – mondta Mads Østberg a Dirtfishnek. – Amikor megkerestek, azonnal tudtam, hogy el kell fogadnom a meghívást, mert tetszett a kihívás és jó lesz Kris Meeke-kel egy csapatban lenni.

    Az idei programommal kapcsolatban még nincs semmi véglegesítve, de az ajtók sincsenek bezárva. Szóval a Citroënnel való kapcsolatomat ez a lehetőség nem befolyásolja. A felkérés Katartól érkezett és nem a Skodától, csak annyi, hogy egy Skodával. Jelenleg nyitott vagyok minden lehetőségre, de régóta jó a kapcsolatom a Citroënnel. Örülnék, ha ez folytatódna, de még nem került semmi véglegesítésre, így nyitott vagyok mindenre.”

    Østberg szeretne idén is a WRC2-ben versenyezni.

    „Jó lenne idén is indulni néhány WRC2-es versenyen, mert szeretnék újra vb címért harcolni, de meglátjuk, hogy mire lesz lehetőség. Hamarosan már el kell döntenem, hogy mit szeretnék, de ehhez minden lehetőséget világosan kell látnom.

    Igyekszem minél tovább várni és minél több lehetőséget megvizsgálni. Jelenleg a WRC2-ben is sok az egykori WRC pilóta. Nyilván szeretnék visszatérni a csúcskategóriába, de ez nagyon nehéz. Még mindig versenyképesnek érzem magam, úgy gondolom, hogy legyőzhetem Andreas Mikkelsent és mindenki mást. Ha pedig egyszer már nem így fogom érezni, akkor más dolog felé veszem az irányt.”

    Mads Østberg 2020-ban WRC2 világbajnok lett, majd tavaly a sorozat második helyén zárt Andreas Mikkelsen mögött. A norvég versenyző azonban rajthoz állt a Magyar Rallybajnokságban is, ahol Hadik András és Csomós Miklós mögött a harmadik helyet szerezte meg.

    Jelentős változás a Szardínia Rallyn

    0

    Megjelentek az idei Szardínia Rally részletei, melyből kiderül, hogy a verseny központja változni fog a tavalyi évhez képest. A murvás olasz világbajnoki futamon 23 szakasz vár a mezőnyére.

    Komoly változás lesz az idei Szardínia Rallyn, miután a verseny központja ismét Alghero városába kerül, azt követően, hogy tavaly Olbia adott otthont a rallynak. Alghero 2020 után lép elő ismét központtá, de Olbia is szerepet kap a verseny során, itt rendezik ugyanis a rajtceremóniát, majd a csütörtök esti szuperspeciál is a város környékén lesz.

    A verseny szakaszait illetően azonban nem lesz nagy változás, a korábbi években használt pályák kerültek a programba.

    A murvás verseny június 2-án, csütörtökön egy 3,25 km-es shakedownnal indul, majd este a Cabu Abbas (3,23 km) szakasszal az éles verseny is kezdetét veszi.

    Pénteken délelőtt a Terranova (14,36 km) és a Monti di Alá (24,65 km) gyorsaságikat, délután pedig a Gallura di Tempio (12,08 km) és Erula–Tula (15,39 km) szakaszokat kell kétszer teljesíteni.

    Szombaton délelőtt a Coiluna–Loelle (22,91 km), és a Monte Lerno (16,57 km) kezdi a napot, majd délután az Osilo–Tergu (14,91 km), valamint a Castelsardo (13,03 km) szakaszokkal folytatódik a verseny, ekkor is minden pályát kétszer teljesítve.

    A befejező napon a Monte Baranta (14,51 km) és a Sassari–Argentiera (7.13 km) pályát kell kétszer abszolválni, a Power Stage a rövidebb gyorsaságin kerül lebonyolításra.

    A versenytáv a tavalyi rendezvénynél 11 kilométerrel hosszabb, 314 kilométer lesz.

    A Szardínia Rally legsikeresebb versenyzői a tavalyi győztes, Sébastien Ogier és az utoljára 2011-ben győzni tudó Sébastien Loeb egyaránt négy elsőséggel. Amennyiben a két francia nem indulna a versenyen, úgy a Hyundai versenyzői, a belga Thierry Neuville és a spanyol Dani Sordo eddigi két, valamint az egyszeres győztes 2019-es világbajnok, észt Ott Tänak  növelheti eddigi győzelmeinek számát.

    Neuville: Erősebbé kell válnunk

    0

    Thierry Neuville volt az egyetlen célba érő a Hyundai versenyzői közül a Monte-Carlo Rallyn, a hatodik helyen záró belga versenyző a problémák megoldását sürgeti csapatától.

    Nem jól indult a WRC szezon a Hyundainak, hiszen a Montén indult három versenyző közül csak Thierry Neuville tudott célba érni a hatodik helyen, míg Ott Tänak és Oliver Solberg a verseny feladására kényszerült.

    A koreai gyártó belga pilótája a WRC hivatalos oldalának adott interjúban kérte csapatát a problémák megoldására.

    „Tudjuk, hogy sok és kemény munka vár ránk – mondta Thierry Neuville. – Gyorsan reagálnunk kell a Montén fellépett problémákra és ez kemény lesz. A csapat nagyon sok munkát és erőfeszítést tett a felkészülés során, az eredmény pedig frusztráló és kiábrándító volt.

    Régóta ismerem a csapatot és tudom, hogy mennyire motivált mindenki a versenyen és a gyárban egyaránt. Továbbra is keményen kell dolgoznunk, az akarat megvan. A Montén láttuk, hogy vannak erős területei az autónak, az egyetlen dolog amin dolgoznunk kell, az a megbízhatóság. Nem mondanék külön területeket, de mindannyian tudjuk, hogy erősebbé kell válnunk a következő versenyeken.”

    A Hyundai Motorsport csapatigazgató-helyettese, Julien Moncet egyetért Neuville véleményével.

    „A Monte kifejezetten kemény volt számunkra – mondta Julien Moncet. – Csalódott vagyok az egész csapat miatt, mert tudom, hogy keményen dolgozott mindenki a versenyen és a gyárban is. Reagálnunk kell a problémákra. Amikor az autóval nem volt probléma, akkor jó volt a tempónk. A problémákat azonban minél hamarabb meg kell oldanunk.”

    Thierry Neuville a Monte utolsó napján megszerezte az első szakaszgyőzelmet a Hyundai Rally1-es autójával, azonban a belga versenyző hatodik helyével és a Power Stage harmadik helyével szerzett pontokkal a koreai gyártó 29 pont hátránnyal áll a gyártók bajnokságában az éllovas M-Sport, és 26 ponttal a Toyota mögött.

    A WRC következő versenyét, a szezon egyetlen havas futamát február 24–27. között Svédországban rendezik.

    Menya három edzést nyert

    0

    Nagyon erősen kezdte Krózser Menya idei első versenyét, a WSK Super Master Series lonatói futamán. Az MHH Kart Team versenyzője az OK (senior) kategóriában három szabadedzésen is a leggyorsabb volt. Az időmérőn és a futamokon is jó volt a tempója, a B elődöntő 10. helyezésével pedig megszerezte az OK kategóriában az első WSK-pontjait. 

    Fontos versenye volt Krózser Menyhértnek a WSK Super Master Series első futama, a legendás South Garda Kartingon, az olaszországi Lonatóban. Menya itt indult először idén az OK mezőnyben – az egy héttel korábbi Champions Cupot a középiskolai felvételi miatt kellett kihagynia –, és szintén most szerepelt először a svéd Ward Racing színeiben. Vagyis az ellenfelek és a csapat előtt is bizonyítania kellett. 

    Fotó: MHH Kart Team

    Ezt már a szabadedzéseken megtette, hiszen háromszor is ő volt a leggyorsabb OK versenyző. Az időmérő futam is jól alakult, öt körön keresztül top 3-as ideje volt, a hatodik, leggyorsabb körben azonban utolért egy lassabb versenyzőt, amivel időt veszített, így csoportjában 9., összesítettben pedig a 18. helyen végzett a 49 fős mezőnyben. 

    Az előfutamok során több kalandos szituációba is keveredett, és a 22. helyen jutott tovább. A B elődöntőben (ahol ketté bontották a mezőnyt) hetediknek futott be, de mivel a rajtnál beesett a spoilere, öt másodperces büntetést kapott, így 10. lett. Ezért három bajnoki pont járt. 

    Az elődöntőben a csapat nem akart kockáztatni és négy új gumit tett fel Menyának, így a döntőre csak két új és két használt abroncsa maradt. Ez látszott is a tempóján, az utolsó körökben pedig még egy ütközésben is belekeveredett, így a 27. helyen ért célba. 

    Fotó: MHH Kart Team

    „Nagyon tanulságos verseny volt – kezdte Menya. – A szabadedzéseken sikerült megmutatnom a tempómat. Ezt az időmérőre is át tudtam vinni, de az utolsó körben utolértem egy lassabb versenyzőt. A WSK-ban az utolsó időmérő kör számít, mert akkora tudod bemelegíteni a gumikat.

    A három előfutamból kétszer is belém jöttek, ott azért veszítettem pozíciót. A harmadikra pedig annyit változott a pálya, hogy a beállításunk már nem volt jó. Mese nincs, az időmérőn jobban kell helyezkednem, akkor az előfutamokban is előrébb rajtolhatok és elkerülhetem a hasonló szituációkat. Most már azt is tudjuk, hogy ha lemegy a nap, akkor hogyan kell változtatni a beállításokon. 

    Az elődöntőt nem mertük megkockáztatni két új és két használt gumival, ezért feltettünk négy újat. A döntőre így két új gumim maradt, amivel egyértelműen tempóhátrányban voltam. 

    Viszont most már van tapasztalatom a két új gumival, a következő versenyen már mehetek így az elődöntőben. 

    Fotó: MHH Kart Team

    Összegezve: a tempóm jó volt, nagyon sok tapasztalatot szereztem, a Ward Racinggel nagyon jó az együttműködés, megszereztem az első OK pontjaimat és minden esélyem megvan rá, hogy a következő futamokon még jobb eredményt érjek el és még több pontot szerezzek.“

    Krózser Menyhért, MHH Kart Team, OK (Senior) eredmények
    WSK Super Master Series, 1. futam, Lonato (Olaszország) 2022. január 28–30.

    Résztvevők: 49
    Időmérő összesített: 18.
    AB előfutam: 8.
    BD előfutam: 12.
    BC előfutam: 15.
    Előfutamok összesítve: 22.
    B elődöntő: 10.
    Döntő: 27.

    WSK Super Master Series bajnokság helyezése:
    22. 3 ponttal

    Rovanperä: Nehéz havon vezetni a Rally1-es autót

    0

    Kalle Rovanperä a múlt héten tesztelte először hóban a Toyota GR Yaris Rally1-es autót, és a finn versenyzőnek sokat kellett küzdenie az új járművel.

    A Toyota Gazoo Racing a múlt héten tartotta első havas tesztjét hóban idei versenyzőivel, Elfyn Evansszel, Kalle Rovanperäval, Takamoto Katsutával és a szezonját Svédországban kezdő Esapekka Lappival.

    Rovanperä a teszt nehézségeiről az Autosport.com oldalnak beszélt.

    „Az érzés pozitív volt az autóval a hóban, de elég nehéz kezelni – mondta a fiatal toyotás. – Nagyon sokat kellett dolgozni az autóval, és a tapadás sem volt túl nagy. Most vezettem először hóban a Rally1-est, és nagyon érezhető, hogy 70 kilóval nehezebb a WRC-nél.

    Nem könnyű megbirkózni vele és sok munka vár még ránk, hogy igazán gyorsak lehessünk. Nem egyszerű a feladatunk, de bízunk benne, hogy megoldjuk.”

    Rovanperä a WRC szezonnyitó Montén a negyedik helyen zárt. A verseny elején csak a Rally2-es autók tempójában tudott vezetni, majd folyamatosan hozzászokva az autóhoz végül három szakaszt is nyert, köztük a Power Stage-et is. A versenyen végül a harmadik legtöbb pontot szerezte Sébastien Loeb és Sébastien Ogier mögött, így a világbajnokok távollétében elsőként kell indulnia a következő Svéd Rally nyitó napján.

    „Természetesen nem teljesen, de azért elégedett voltam a Montéval, miután nagyon nehezen sikerült megtalálnunk a megfelelő tempót. Komoly munkát végezve a csapattal végül sikerült beállítani az autót, és akkor már a saját tempónkat hoztuk, amivel elégedett voltam. Azt hiszem a Monte előtti teszteken a kelleténél kevesebbet tudtunk az autó beállításával foglalkozni, mert sok más dolgot kellett kipróbálnunk. Egyszerűen nem találtam meg a jó beállítást a teszteken, ezért a verseny elején kellett ezt megtennem.”

    Kalle Rovanperä Svédországban szerezte első dobogós helyezését 2020-ban a WRC legmagasabb kategóriájában, amikor Elfyn Evans és Ott Tänak mögött, valamint Sébastien Ogier előtt a harmadik helyen zárt. Tavaly a svéd versenyt helyettesítő finn Arctic Rallyn pedig a második helyen ért célba Ott Tänak mögött és Thierry Neuville előtt.

    Meeke és Østberg is indul a Katar Rallyn

    0

    Kris Meeke és Mads Østberg is ott lesz a Közel-Kelet rallybajnokság idei második versenyén, a februári Katar Rallyn Skoda Fabia Rally2-vel. A MERC idei második futamán így komoly riválisokat kap Nasser Al-Attiyah, aki 15 perc előnnyel nyerte a szezonnyitó Omán Rallyt.

    Kris Meeke 2019 végén került ki a Toyota Gazoo Racing gyári csapatából, azóta pedig nem igazán versenyzett. A február 11-12. közötti Katar Rallyn azonban újra visszatér a egy Skoda Fabia Rally2-vel, navigátora pedig Chris Patterson lesz.

    Mads Østberg a nyíregyházi Rally Hungaryn indult utoljára versenyen, azóta navigátora Torstein Eriksen Andreas Mikkelsen versenyzőtársa lett, így a 2020-as WRC2-es világbajnok Ilka Minor navigálásával áll rajthoz Katarban, ugyancsak egy Skodával.

    Érdekesség, hogy Meeke és Østberg 2014-ben és 2015-ben a Citroën Racing versenyzőiként csapattársak voltak a vb-n.

    A Katar Rally legnagyobb esélyese a hazai versenyén induló Nasser Al-Attiyah, azonban az észak-ír és norvég versenyző indulásával két komoly riválist kapott.

    Kris Meeke tavaly is indult már Katarban, és a Škoda hűtőproblémái miatt az élről állt ki. Mads Østberg azonban most fog először indulni a Közel-Kelet rallybajnokság idei második versenyének helyszínén, a régióban utoljára 2011-ben állt rajthoz, az akkori Jordán Rally vb-futamon.

    Mads Østberg 2018 óta Citroën WRC-vel és Rally2-es autóval versenyzett, így némi meglepetés, hogy Katarban Skodával áll rajthoz. A norvég versenyző tavaly a magyar bajnokság harmadik, és a WRC2 második helyén zárta a szezont.

    Az FIA már a Rally1-es autók utódjáról tárgyal

    0

    Az FIA által az idei évtől bevezetett Rally1-es autók csupán egy versenyen vettek részt, azonban már most a lehetséges következő járművek szabályairól egyeztet a szövetség.

    A WRC korszakot lezárva az idei évtől az FIA bevezette a WRC legmagasabb kategóriájában a hibrid autókat, melyek három évig lesznek használhatóak.

    Az autógyártók azonban ennél is nagyobb változásokat szeretnének látni, amikor a sportot megpróbálják a fenntarthatóbb üzemanyagok irányába terelni az FIA részéről.

    Robert Reid, az FIA elnök-helyettese szintén komolyabb változásokat látna a rallysportban.

    „Már most mondtam a WRC Promóternek, hogy el kell kezdeni gondolkozni azon, hogy milyenek lesznek a Rally1 utáni autók — mondta Robert Reid a Dirtfishnek. — Meg kell győződni arról, hogy jó lépéseket fogunk tenni. Azt gondolom, néhány évvel le vagyunk maradva attól, ahol szeretnénk lenni, de nem hiszem, hogy menthetetlen lenne a helyzet.”

    A WRC jelenlegi három gyártója, a Hyundai, a Toyota és a Ford is komoly lépéseket tesznek az elektromos hajtás felé.

    „Az autóiparban részvevők nagy része az elektromos meghajtás felé halad. Azt gondolom, hogy ez egy nagy lehetőség lehet az FIA és a motorsport számára, hogy a különböző megoldások próbahelye legyen. Van hidrogéngázunk, folyékony hidrogénünk, hibridünk, elektromos járműveink, fenntartható fosszilis üzemanyagaink, e-üzemanyagunk, 100%-ban szintetikus üzemanyagunk. Igaz, hogy ezek jelenleg drágák, de az áruk csökkenni fog, ezért különböző megoldás lehetséges a Rally1-es autók utáni új járművekre.”

    Hétvégén jön a Bajnokok Tornája

    0

    Február 5-6-án a svédországi Pite Havsbadban rendezik a 2022-es Bajnokok Tornáját. A 25 éves jubileumát ünneplő eseményen először versenyeznek havas jeges pályán az indulók.

    Az ötlet nagyszerű! Autósport szurkolók körében rendszerint hamar előkerül a kérdés, hogy a szakágak versenyzői közül ki a legjobb. Vajon a rallys elkeni a száját a piperkőc pályaversenyzőnek? Vagy az igazán kemény legények a padlógázzal köröző amerikai pilóták? Esetleg dobjunk közéjük egy rallycross bajnokot aki mindenkit megtanít vezetni? vagy jöjjön Loeb aki külön kategória?

    A kérdés 25 évvel ezelőtt is aktuális volt, úgyhogy a legendás versenyzőnő Michèle Mouton és az IMP elnőke Fredrik Johnsson kitalálta, hogy egyforma autókban engedjék össze akkor még csak a legjobb rally pilótákat. Nem mellesleg a versennyel megemlékeztek a Korzika Rallyn elhunyt Henri Toivonenről is, akinek emlékére azóta is minden Bajnokok Tornáján átadják a Henri Toivonen Memorial Trophy-t.

    Az első eseményt Párizsban rendezték, Juha Kankkunen nyert Timo Salonen, Walter Röhrl és Stig Blomqvist előtt. Egy évvel később már a Nürburgringen tartották a Bajnokok Tornáját, és ekkor váltottak az immár klasszikus párhuzamos pályára. Barcelona és Madrid után a Kanári-szigeteken lelt otthonra a ROC. 2003-ig itt mérték össze tudásukat a rally sztárjai, és ezt nevezhetjük akár aranykornak is. Didier Auriol volt az ásza ennek az időszaknak, négyszer is ő lett a bajnokok bajnoka. 1999-től a Nemzetek Kupáját is kiírták, a csapatversenyben érdekes módon csak elsőre nyertek a finnek, aztán másokat is hagytak érvényesülni.


    2004-ben jött az új korszak, a verseny a világ nagy, aztán később kevésbé nagy, ám kellően gazdag stadionjaiba költözött. A párizsi Stade de France, a londoni Wembley, a pekingi Madárfészek Stadion, a düsseldorfi ESPRIT aréna után Bangkok, Barbados, Miami, Rijád és Mexikó is feliratkozott a rendezők listájára.

    A versenyzők köre pedig kibővült. Egyre több pilótának tetszett meg a holtszezoni móka. Jöttek az ászok a különféle sorozatokból. 2004-ben egy pillanat alatt tanulta meg mindenki Heiiki Kovalainen nevét, amikor az akkor mégy „csak” World Series by Nissan győztes és F1 tesztpilóta finn elpáholta Loeb-öt, Schumachert és Grönholmot. Persze egy évvel később már Loeb nyert… Mattias Ekström, Filipe Albuquerque, Sébastien Ogier, Romain Grosjean, David Coulthard, Sebastian Vettel, Juan Pablo Montoya majd 2019-ben, az utolsó mexikói versenyen Benito Guerra neve is felkerült a trófeára.

    No itt azért már a vérbeli Bajnokok Tornája rajongókban is felmerülhetett a kérdés, hogy tényleg az életében négy alkalommal WRC-vel versenyző mexikói rallys e a világ legjobbja? Netán a Bajnok Tornája nem is annyira a sportszakmáról, hanem a show-ról szól? Maradjunk annyiban, hogy jó eséllyel az utóbbiról van szó, de annak azért kifejezetten jó.

    2020-ban és 2021-ben az autósportban is a COVID diktálta a tempót, a szervezők meg sem próbáltak versenyezni a vírussal. 2020-ban online versennyel próbálkoztak, de ők is belátták, hogy ez így nem fog menni.


    2022-ben aztán újraéledt a Bajnokok Tornája, és hogy valami különlegeset is mutassanak jégre vitték a versenyt. Az északi sarkkörhöz meglehetősen közel fekvő Pite Havsbad lett a helyszín, a pálya pedig a Botteni-öböl jegére került. Ha valaki csodálkozna a helyszín választáson, akkor talán magyarázatot ad, hogy Pite Havstad csak 200 kilométerre van a február végi Svéd Rally központjától Umeától. A helybéliek pedig úgy tűnik, megszerették az autósportot, ezért mindent megtesznek azért, hogy nagyszabású eseményeket rendezhessenek.

    A jeges pályára is megszületett az ideológia: amellett, hogy jégen autózni mindig nagyon látványos, a pálya építése sem jár nagy környezetszennyezéssel. Járulékos előny, hogy a téli szezon végéig megtartják a pályát, így a ROC után privát autósok is kipróbálhatják azt.


    A pályánál is nagyobb durranás, hogy a kétéves szünet (és a mexikói gyengébb mezőny) után újra igazi ászok állnak majd rajthoz. A lista:

    Sebastian Vettel
    Mick Schumacher
    Valtteri Bottas
    Mika Hakkinen
    Sebastien Loeb
    Colton Herta
    Jimmie Johnson
    David Coulthard
    Jamie Chadwick
    Mattias Ekström
    Johann Kristoffersson
    Benito Guerra
    Helio Castroneves
    Tom Kristensen
    Oliver Solberg
    Petter Solberg
    Timmy Hansen
    Didier Auriol

    A nevek mellé talán nem is kell bajnoki címeket írni, 14 korábbi ROC első helyezettje került a listára. Érdekes lesz, hogy idén Loeb vagy Ekström utoléri e a négyszeres győztes Auriolt. De az is nagy kérdés, hogy Tom Kristensen öt második hely után tud e végre nyerni. A Nemzetek Kupájában pedig többek közt Vettel és Schumacher, Bottas és Hakkinen, Loeb és Auriol, valamint Petter Solberg és Oliver Solberg is egy csapatban indul.


    Mindig érdekes kérdés, hogy milyen autókkal versenyeznek a bajnokok. Ezúttal a Porsche jelentkezett hivatalos partnernek, így az egyik autó egy Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Mellette bioüzemanyaggal hajtott RX Supercar Lites, elektromos RX2e és az itt bemutatkozó FC1-X névre hallgató 1000 lóerős elektromos SUV is pályára lép majd. Utóbbi három járművet az Olsbergs MSE építi.

    A kétnapos verseny programja:

    Február 5., szombat – ROC NATIONS CUP 

    11:00 Megnyitó
    11:45 Pilóták bemutatása
    12:00 ROC Nations Cup versenyek
    15:00 Zárás

    ​Február 6., vasárnap – RACE OF CHAMPIONS

    11:00 Megnyitó
    11:45 Pilóták bemutatása
    12:00 ROC Nations Champion versenyek
    15:00 Zárás

    A versenyt Magyarországról a raceofchampions.com élő közvetítésén lehet követni.

    Vasárnap tehát kiderül, ki a bajnokok bajnoka, de az eredménytől függetlenül a kérdés továbbra is nyitott marad majd: ki a legjobb autóversenyző? Mert az idei ROC erről jó eséllyel nem fog dönteni, de az biztos, hogy hétvégi szórakozásnak remek lesz.

    Ogier ezeken a vb-futamokon indulhat

    0

    Sébastien Ogier bejelentette, hogy 2022-ben teljes szezont megy az endurance világbajnokságon a Richard Mille Racing LMP2-es autójával, ami után összeszedtük azon versenyek sorát, melyeken a nyolcszoros rally világbajnok rajthoz állhat a rally vb-n.

    Sébastien Ogier azt követően, hogy a Monte-Carlo Rallyn második helyezéssel kezdte a WRC szezont, a folytatásban már a WEC-ben áll rajthoz.

    Azt már tudjuk, hogy Svédországban elkezdi a WRC szezonját Esapekka Lappi, aki Ogier mellett a Toyota Gazoo Racing harmadik autóját vezeti.

    A WEC szezon március 12-13. között a Sebringi prológgal kezdődik, majd egy héttel később rendezik az 1000 mérföldes versenyt ugyancsak a floridai helyszínen.

    Sébastien Ogier azonban már kijelentette, hogy tavalyi győzelme ellenére nem kíván áprilisban indulni a Horvát Rallyn, ezért a májusi Portugál Rally lehet a következő vb-futama, ami előtt két héttel részt vesz a harmadik WEC futamán is Belgiumban.

    Júniusban mivel a Szardínia Rally csupán egy héttel előzi meg a Le Mans-i 24 órás versenyt, így szinte biztos, hogy az olasz versenyt is kihagyja Ogier.

    A második júniusi vb-futam, Kenya még lehetséges verseny lehet Ogier számára, azonban akkor sem kell meglepődni, ha Esapekka lappi indul azon a versenyen is.

    A júliusi Észt Rally egy héttel a WEC hat órás monzai versenye után lesz, ezért itt is valószínűbb Lappi indulása.

    Az augusztus eleji Finn Rally pedig Lappi hazai versenye, és bár a WEC naptár lehetővé tenné Ogier indulását is, szinte biztos, hogy nem a francia versenyző fog rajthoz állni.

    Augusztus közepén ugyancsak tervben van egy vb-futam, melynek helyszíne még nem ismert, itt előfordulhat ismét, hogy Ogier áll rajthoz.

    Szeptemberben a 6 órás Fujiban rendezendő WEC futam biztosan kizárja, hogy a nyolcszoros rally világbajnok induljon az Akropolisz Rallyn, hiszen a két verseny egy hétvégén lesz.

    A szeptember végén, október elején rendezendő Új-Zéland Rallyn térhet vissza Ogier a vb-mezőnyébe, majd várhatóan az aszfaltos Spanyol Rallyn is ő indulhat.

    A vb címvédője számára itt biztosan be is fejeződik a WRC szezon, hiszen a Japán Rallyt és a Bahreini 8 órás versenyt ugyancsak egy hétvégén rendezik novemberben.

    Ogier így jó esetben öt WRC-futamon áll rajthoz, ami biztosan kizárja, hogy megvédje vb-címét.