back to top
2024. november 25. 19:05
Kezdőlap Blog Oldal 179

Több mint 20 éve debütált az autó, amibe Räikkönen sem akart beleülni

0

Azért az már valami, ha egy csapat olyan autóval áll elő, amit Kimi Räikkönen sem akar vezetni, mondván életveszélyes. A McLarennek több mint 20 éve azonban sikerült építenie egy ilyen kocsit.

A 2003-as szezonra sok Kimi Räikkönen-drukker alighanem kissé keserű szájízzel emlékezik vissza, hiszen kedvencük ekkor került a legközelebb ahhoz, hogy világbajnok legyen a McLarennel. Erről végül az utolsó pillanatban lecsúszott, és a szezon során elkövetett nagy hibáit figyelembe véve azt sem lehet mondani, hogy abszolút megérdemelte volna a címet, ugyanakkor a McLaren is tett róla, hogy ne adja meg magának és 23 éves versenyzőjének a lehető legjobb esélyt, hiszen hónapokon át fordított erőforrást egy hamvába kolt konstrukció, az MP4/18-as fejlesztésére.

Könnyen lehet, hogy amennyiben nem így tesz, Räikkönen nem esett volna ki motorhiba miatt az Európa Nagydíjról, és a szezon végén világbajnok lesz. A wokingiak ehelyett sokáig kitartottak a több szempontból korát megelőző autó mellett, amely nemcsak kórosan megbízhatatlan, de elképesztően veszélyes is volt, így Alex Wurz tesztpilóta hatalmasakat bukott vele.

Végül a McLaren két állandó versenyzője és Wurz is eljutott oda, hogy közölte, nem hajlandó többet vezetni az MP4/18-ast, amely így soha nem mutatkozott be versenyen. A hamvába holt projektről bővebben alábbi cikkünkben tudhat meg többet.

Räikkönen sem akart beleülni a halálcsapdába, ami majdnem megölte a McLaren tesztpilótáját

Rossel szerint már elérte a Skoda szintjét a Citroen a murvás versenyeken

0

Korábban a skodás versenyzőkkel kevésbé tudták felvenni a Citroennel indulók a WRC2-es versenyeken, Yohan Rossel szerint a C3 legújabb fejlesztéseivel már sokkal jobban tudnak harcolni a Fabiák ellen. 

Yohan Rossel, de más versenyzők is küzdöttek korábban a Citrone C3 Rally2-t vezetve a murvás versenyeken a WRC2-ben, azonban a francia versenyző szerint a legújabb fejlesztésekkel utolérték a Skoda Fabia RS Rally2 murvás teljesítményét. 

“Portugáliában képesek voltunk harcolni a Skodával induló versenyzőkkel és erre már régen volt példa, talán 2-3 éve – mondta Yohan Rossek a Dirtfishnek. – Korábban főként a jó tapadású pályákon tudtunk harcolni velük, most pedig már murván is képesek lettünk erre. Oliver Solberg szintjét azonban továbbra is nehéz elérni, mert nagyon gyors pilóta. Azonban a többi skodás versenyzővel már tudtunk harcolni Portugáliában.” 

Rossel Bonato navigátorával folytatja a WRC2-es szezont

“Idén egyértelműen az volt a terv, hogy közelebb kerüljünk a Skodához murván, hogy harcolni tudjunk a bajnoki címért. Korábban már sikerült megmutatnom a gyorsaságomat az aszfaltos versenyeken, és szeretném, ha lenne esélyem gyári szerződésre is egy Rally1-es csapattól, ehhez azonban minden felületen gyorsnak kell lennem. Most úgy érzem, hogy a skodás versenyzők szintjén tudunk teljesíteni az autóval murván is, ez pedig korábban nem így volt. Mindig sokat küzdöttünk a murvás rallykon. Portugáliában egyértelműen látszott, hogy fejlesztette az autót a Citroen, meglátjuk, hogy Szardínián miként fog működni.” 

Evans nagyon szoros csatára számít a jövő évi Kanári-szigetek Rallyn

0

Elfyn Evans örül, hogy a Kanári-szigetek Rally a WRC-naptárba kerül 2025-ben, és nagyon szoros csatára számít a vb futam alkalmával is. 

A Kanári-szigetek Rally évek óta szoros küzdelmet hoz az Eb-mezőny részvételével, jövőre azonban a spanyol verseny már WRC-futam lesz. 

Elfyn Evans szerint a vb mezőnyben is szoros csata alakul majd ki a Kanári-szigeteki pályákon. 

“A szakaszokat tekintve a Kanári-szigetek Rally egészen más, mint ami most jellemzi a WRC-versenyeket – mondta a toyota pilótája az ERC hivatalos oldalának. – Mióta a Katalán Rally nem része a vb-naptárnak, nincs igazából olyan aszfaltos verseny, ahol tizedekért kell harcolni. A Kanári-szigetek Rallyn pedig pont erre van esély. Az ERC-mezőnyhöz hasonló nagyon szoros csatákra számítok jövőre is ezen a versenyen.” 

Kanári-szigetek Rally: Rendkívül kiélezett csata végén Bonato nyert, Franceschi vezeti az Eb-t

A WRC-naptárban 2022-ben volt utoljára spanyol verseny.

Merész húzás – nem létező F1-es csapathoz igazolt Schumacher és Alonso korábbi mérnöke

0

A Forma–1 egyik legtapasztaltabb szakembere olyan istállóhoz szerződött, amelyet az F1 nemrég elutasított. Lehet, hogy pont az ő neve lesz a kulcs ahhoz, hogy mégis jöhessenek?

A minap az F1 bejelentette, hogy hét év után távozik szerepköréből a sportág technikai főigazgatója, Pat Symonds. A 2022-es és 2026-os szabályok megalkotásában kulcsszerepet játszó szakember a közlemény szerint megkezdte az ilyen esetekben megszokott szabadságát, ami már utalt arra, hogy 71 éves kora ellenére nem nyugdíjba megy. Hamarosan pedig kiderült, hogy tényleg nem, hiszen az Andretti Cadillac bejelentette, hogy a korábban a Benettonnal és a Renault-val is világbajnoki címet nyerő, előbbinél Michael Schumacherrel (versenymérnökként), utóbbinál Fernando Alonsóval (immár technikai igazgatóként) együtt dolgozó szakember csatlakozni fog hozzájuk.

Schumacher és Alonso sikerkovácsa búcsút int az F1-nek, kérdés, hogy meddig

Symonds vezető mérnöki tanácsadó (Executive Engineering Consultant) lesz az egyelőre az F1 által elutasított istállónál, és kényszerszabadságának letelte után az Andretti nemrég megnyitott silverstone-i központjában fog dolgozni. „Nem is lehetnénk izgatottabbak attól, hogy Patet az Andretti-családban köszönthetjük. Pat aerodinamikai, járműdinamikai és F1-es erőforrások terén meglévő szakértelme kulcsfontosságú lesz, miközben továbbra is versenyképes csapatot építünk. Úgy vélem, a tudása döntő volt a Forma–1 formálásában, és a csatlakozással a felénk kinyilvánított bizalma rengeteget elmond. Nagyon boldog vagyok ezzel a következő lépéssel, miközben folytatjuk a munkát” – mondta Michael Andretti csapattulajdonos.

Symonds ráadásul olyasvalakivel dolgozhat együtt, akivel a Benettonnál és a Renault-val ezt már megtehette. „A múltban lehetőségem volt együtt dolgozni Pattel, és jókora tapasztalata van, amire építhetünk – mondta Nick Chester, az Andretti technikai igazgatója. – A szerepkörében Pat a technikai területeken és a csapat működtetésében is kamatoztathatja tapasztalatait és segíteni fog nekünk fejleszteni a csapatot.”

Mindhármukkal dolgozott, de Sennát kihagyná a csapatából Schumacherrel és Alonsóval szemben

Az Andretti nem tágít

Miután az FIA zöld utat adott neki, az F1 becsapta az ajtót az Andretti előtt, és nem tette lehetővé, hogy az istálló 2026-tól csatlakozzon a mezőnyhöz, viszont nyitva hagyta a kaput egy 2028-as beszálláshoz, amennyiben a General Motors nemcsak a nevét adja majd a csapathoz a Cadillac-kel, hanem tényleges motorgyártóként vesz részt a küzdelemben.

Az Andretti ugyanakkor láthatólag nem nyugodott bele a nemleges válaszba, és gőzerővel folytatja a felkészülést, amit a silverstone-i gyárának megnyitása és az olyan szakemberek, mint Symonds toborzása is jelez. Mert kétségünk se legyen afelől, hogy bár valószínűleg szép kis összeget zsebel be, Symonds nem ment volna az Andrettihez akkor, ha nem gondolná úgy, hogy a projekt megvalósul (és nem dől be akár már azelőtt, hogy lejárna a kényszerszabadsága), és előbb-utóbb az istálló tényleg bebocsátást nyer a sportágba.

Sőt, akár az is elképzelhető, hogy Andretti és Symonds úgy véli, ez az együttműködés is nagyban elősegítheti majd ezt, hiszen előbbinek az őt elutasító F1 legmagasabb szintjéről sikerült elcsábítania valakit, ami már csak PR-szempontból is felér egy kisebb győzelemmel. A 71 esztendős szakember ezzel a lépéssel pedig gyakorlatilag nyíltan kifejezte egyet nem értését az F1-gyel, hiszen miért menne az Andrettihez, ha ő is azt gondolná, hogy az istálló nem adna értéket a sportághoz. Ha valaki, akkor Symonds pontosan tisztában van vele, hogy mi kell ahhoz, hogy valaki sikeres legyen az F1-ben, és ha ő úgy véli, hogy az Andretti az lehet, az igen komoly üzenet Stefano Domenicalinak, az F1 elnök-vezérigazgatójának.

Nevetséges és képmutató az F1, vagy joggal utasították vissza Andrettiéket?

Az Andretti eközben amerikai szenátorokon keresztül is igyekszik nyomást gyakorolni az F1-re, hét szenátor ugyanis levelet írt az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumának, pontosabban Jonathan Kanter főügyész-helyettesnek és Lisa Kahn-nak, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság elnökének. Ebben a levélben a szenátorok vizsgálatot kérelmeznek az Andretti elutasítása kapcsán, mert az szerintük „sértheti a trösztellenes jogszabályokat”, a FOM azon indoka, miszerint a csapat nem lenne versenyképes, pedig „éles kontrasztban áll a kereskedelmi tárgyalásokat megelőző [FIA általi] technikai elfogadással.”

A szenátorok a hosszú levélben lényegében pontról pontra végigmennek az F1 elutasítással kapcsolatos indokain. Azt, hogy a FOM szerint az Andretti nem tudna a dobogókért vagy győzelmekért csatázni, azzal támadják, hogy a jelenlegi F1-es csapatok többsége sem nyer futamot egy adott szezonban, és az utóbbi négy idényben több mint felük nem nyert.

„Ez a kompetitív egyensúly nem az F1-es versenyzés jellemzője, egy nagy amerikai autógyártó által támogatott csapat érkezése pedig valószínűleg növelné a versenyképességet, és nem csökkentené azt” – írják, majd rámutatnak, hogy anyagi nyereséggel is járna egy amerikai istálló jelenléte, hiszen a sportág folyamatosan növeli a jelenlétét az Egyesült Államokban, és a jelenlegi csapatok közül többen is szerveznek szurkolói eseményeket amerikai városokban azért, hogy közelebb hozzák a drukkereket az F1-hez.

A szenátorok végül a FOM azon állítását is megtámadják, miszerint „nem konzultáltak jelenlegi csapatokkal, mielőtt elutasították az Andretti-Cadillac-csapatot”, mivel „fő részvényesekkel történt konzultáció”, ezek között pedig alighanem csapatszponzorok, és a General Motors, illetve a Cadillac közvetlen versenytársának számító autógyártók is szerepelnek.

Hiába az elutasítás, az Andretti jelentős lépést tett a jövőbeli F1-es szereplés felé

Dani Sordo még nem gondol a visszavonulásra

0

Dani Sordo kapcsán az év elején még olyan pletykák jelentek meg, miszerint azért igazolt a Hyundai Motorsport Andreas Mikkelsen személyében harmadik pilótát is a harmadik Rally1-es autóhoz, mert a spanyol versenyző év közben bejelenti majd visszavonulását. Sordo azonban ezt most cáfolta. 

A 41 éves Dani Sordo 21 évvel ezelőtt Spanyolországban indult első WRC futamán, később pedig több gyártó pilótája is volt, köztük a Citroené, a Minié, 2014-től pedig a Hyundai versenyzője. 

A spanyol versenyző szerint ezalatt a két évtized alatt sokat változott a rallysport és a WRC is. 

“Nagyon sokat változott a rallysport az elmúlt 20 évben – mondta Dani Sordo a finn Rallit.fi oldalnak. – Változtak az autók, megváltozott a csapatok vendégszeretete, változtak a versenyzői módszerek. Régebben lazábban működtek a dolgok, ma már csak a munka van. A munka és a videó nézés. Emlékszem arra, hogy régen kis kazettákra rögzítették a videókat, ma pedig ott vannak a számítógépek és a mobiltelefonok. A biztonság is sokat javult. Szinte minden megváltozott, ahogy a világ is.” 

Sordo a nehéz vasárnap ellenére is elégedett a Portugál Rally után

Sordo évek óta csak részmunkaidőben versenyez a WRC-ben, azonban amikor lehetőséget kap, mindig bizonyít is. Ugyanakkor részben kora miatt is már régóta lehet hallani pletykákat miszerint a visszavonulást tervezi. Ezt azonban most cáfolta. 

“Sokáig válaszolgattam a visszavonulással kapcsolatos kérdésekre, most erre inkább nem mondanék semmit. Legszívesebben Finnországban, Kalle Rovanperával egyidőben szeretnék visszavonulni. De a viccet félretéve, Spanyolország és Portugália is jó lenne utolsó versenynek, mert ezek a versenyek közel vannak az otthonomhoz. Ugyanakkor még nem gondolkozok a visszavonuláson.” 

Kiderült, Verstappen miért nem viselt Senna-pólót a brazil pilóta megemlékezésén

0

Ayrton Senna és Roland Ratzenberger 30 évvel ezelőtti haláláról is szólt az idei Emilia-romagnai Nagydíj hétvégéje, amelynek kezdetén Max Verstappen magára haragított jó néhány Senna-drukkert.

Sebastian Vettel és a Forma–1 méltóképpen emlékezett meg az Emilia-romagnai Nagydíjon a 30 évvel ezelőtt az imolai pályán elhunyt Ayrton Sennára és Roland Ratzenbergerre. A csütörtöki napon a célegyenesben gyűltek össze az F1-es és az utánpótlás-sorozatok mezőnyének tagjai, majd Vettel kezdeményezésére körbefutották (ki biciklizte, más rollerezte) a pályát, közben pedig Senna emlékművénél és Ratzenberger balesetének helyszínénél is megálltak. A négyszeres világbajnok aztán pedig még Senna 1993-as McLarenjével is bemutatózott vasárnap.

Videón Vettel megható gesztusa a Senna-megemlékezésen

A csütörtöki megemlékezésen sokaknak feltűnt, hogy miközben a résztvevő F1-es pilóták szinte mindegyike a Vettel által hozott Senna-pólót viselte, Max Verstappen és Valtteri Bottas anélkül pózolt a csoportképen. Ez a brazil versenyző drukkerei és tisztelői közül sokaknak nem tetszett, és már az összeesküvés-elméletek is beindultak a közösségi médiában, lévén Verstappen a Sennával köztudottan rossz viszonyban levő Nelson Piquet lányával, Kelly Piquet-vel jár.

Ám mint kiderült, szó sincs arról, hogy a holland pilóta emiatt vagy más okból kifolyólag nem akarta felvenni a pólót. Mariana Becker, a brazil Globo újságírója ugyanis Vettel személyi asszisztensétől, Britta Roeskétől megtudta, hogy egészen más történt. „Beszéltem Brittával, és elmondta, hogy [a szintén Senna sisakjának színében pompázó] tűzálló maszkokat és a pólókat is ellopták tőle, és nem volt mindegyik pilótának. A fényképen ezért nincs Max Verstappenen és Valtteri Bottason sem, mert a kezéből kilopták, és már nem maradt több” – árulta el a riporter.

A megemlékezésen egyébként a jelenlegi mezőnyből csak 18-an vettek részt, Oscar Piastri és Kevin Magnussen nem. A távolmaradásuk okáról nincs hír, de valószínűleg amennyiben tiszteletüket teszik, nekik sem jutott volna Senna-póló.

Az év felvételei – Vettel is elérzékenyült Senna autójának vezetése után (videó)

Évtizedekig emlékezetes felzárkózás Miskolcon – Ifj. Tóth János 1995-ben nyerte első bajnoki címét

0

Az 1995-ös Miskolc Rally nagy kérdése az volt, pontot tud-e tenni a szezon végére ifj. Tóth János és megszerzi-e első bajnoki címét. A szezon utolsó előtti versenye azonban a vártnál is nagyobb fordulatokat tartogatott. 

Az 1995-ös Magyar Rally Bajnokság nem indult jól ifj. Tóth János és Gergely Ferenc számára, hiszen a Salgó Rallyn nem tudtak célba érni az ST185-ös Toyota Celicával. A következő három versenyen azonban már nem találtak legyőzőre, így a hat futamos bajnokság utolsó előtti, miskolci versenyén akár első bajnoki címüket is megszerezhették. Ehhez azonban legalább a hatodik helyen célba kellett érniük, és ez a szezonbeli forma és az 1994-es miskolci győzelem után szinte gyerekjátéknak tűnt. A 2. Miskolc Rally előtt a toyotás páros 15 pont előnnyel rendelkezett a Ford Escort Cosworth-al versenyző Ranga László és Büki Ernő előtt, így 5 ponttal kellett ifj. Tóth Jánosnak több pontot szereznie a bajnoki címhez, mint amennyit Ranga szerez. 

Janikáék kezdtek a versenyen a leggyorsabban, nyomukban Ferjáncz Attilával és Tóth Csabával, akik csupán két versenyen indultak ebben a szezonban korábban, így nem volt esélyük a bajnoki címre. Rangáék visszafogott tempóval rajtoltak, így már a verseny kezdetén hátrányba kerültek.  

A pécsi páros a következő szakaszon tempót tudott váltani, azonban a harmadik gyorsaságin ismét Tóth volt a gyorsabb. 

A negyedik szakasz pedig komoly drámát tartogatott, hiszen Ranga László balesetet szenvedett és kiesett.  

Ezt követően ifj. Tóth János lassíthatott volna is, azonban nem így tett és hibázott. Egészen a verseny 39. helyéig estek vissza, ahonnan csak hatalmas szerencsével és még nagyobb tempóval lehetett volna képes a toyotás páros visszazárkózni. 

A verseny élére pedig komoly előnnyel Ferjáncz Attiláék léptek, akik az N-csoport élén álló mazdás Érdi Tibort és Varga Istvánt előzték meg. 

Ekkor azonban még vissza volt a verseny második napja, mely során ifj. Tóth Jánosék felkapcsoltak minden nem létező rakétát a Toyotán és nemhogy a hatodik helyig, de az első helyre is fel tudtak lépni! Végül pedig 18 másodperc előnnyel megszerezték a győzelmet, így megőrizve miskolci veretlenségüket, míg karrierjük során első bajnoki címüket szerezték. Ferjáncz Attila és Tóth Csaba végül a második, míg Érdiék a harmadik helyet szerezték meg.

Az F1 első tömegbalesete és Montoya felelőtlen hülyesége – monacói pillanatok a mai napról

0

1950-ben ezen a napon, május 21-én rendezték az első Forma–1-es Monacói Nagydíjat, amely a sportág történetének első tömegbalesetét hozta. És ha már baleset, 2005-ben ezen a napon zajlott a hercegségbeli nagydíj szombati edzésnapja, amelyen Juan Pablo Montoya felelőtlen tettével könnyedén katasztrófát idézhetett volna elő.

A két esetről alábbi cikkeinkben olvashat bővebben:

73 éve történt az F1 első tömegbalesete – szenzációs felvételek 1950-ből (videó)

Elfeledett monacói pillanat: amikor Montoya hülyesége majdnem megölt egy világbajnokot (videó)

Hogy nézne ki az ERC pontversenye a WRC idei pontrendszerével?

0

A WRC-pontrendszer miatt már sok kritika elhangzott az idei évben, de miként is működne ez a rendszer az ERC-ben. Kiszámoltuk. 

A Rally Hungary első napjának végén Mikko Heikkila vezetett Martins Sesks előtt, így a két toyotás versenyző lett volna jogosult az első napért kapható 18 és 15 pontra. Azonban ahhoz, hogy ezt megkapják, célba kellett volna érniük vasárnap is, ez azonban nem sikerült, így a finn és lett versenyzők mögött álló pilóták kettőt is előre léphettek volna, így az első napért kapható maximális pontszámot Simone Tempestini kapta volna Hayden Paddon, Miko Marczyk, Csomós Mixi, Mathieu Franceschi, Erik Cais, Andrea Mabellini, Jon Armstrong, Simon Wagner és Philip Allen előtt. 

A második nap értékelését és a Power Stage-et is Franceschi nyerte, így további 12 pontot gyűjtött volna. 

A magyar versenyen a 2024-es WRC-pontrendszer szabályai szerint Simone Tempestini szerezte volna a legtöbb pontot, 27-et, majd Franceschi 20, Hayden Paddon és Csomós Mixi 19-19 ponttal következett volna.  

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

A Rally Hungary pontszerzői a WRC idei pontrendszere alapján 
Simone Tempestini 27(18+6+3)
Mathieu Franceschi 20(8+7+5)
Hayden Paddon 19(15+4)
Csomós Mixi 19(10+5+4)
Miko Marczyk 13(13)
Erik Cais 8(6+2)
Andrea Mabellini 7(4+1+2)
Jon Armstrong 7(3+3+1)
Simon Wagner 2(2)
Philip Allen 1(1)
Mikko Heikkila 0
Martins Sesks 0 

A Kanári-szigetek Rallyn kissé egyszerűbb a számítás, hiszen ott az első napon a legjobb 10 között végző versenyzők mindegyike célba ért a második napon is. A spanyol versenyen Yoann Bonato szerezte volna a legtöbb pontot Mathieu Franceschi és Diego Ruiloba előtt. 

Fotó: Andre Lavadinho / @World / Red Bull Content Pool

A Kanári-szigetek Rally pontszerzői a WRC idei pontrendszere alapján 
Yoann Bonato 26(18+6+2)
Mathieu Franceschi 23(15+5+3)
Diego Ruiloba 17(10+3+4)
Hayden Paddon 16(13+2+1)
Alejandro Cachón 14(2+7+5)
José Antonio Suárez 12(8+4)
Jon Armstrong 6(6)
Mads Ostberg 4(4)
Miko Marczyk 3(3)
Yeray Lemes 1(1)
Efrén Llarena 1(0+1) 

Mint ahogy az a fentiekből kiderül, mindkét versenyen a végső győztes szerezte volna a legtöbb pontot is. 

Ami a bajnokság állását illeti két verseny után, Franceschi csupán 8 ponttal előzné meg Hayden Paddont, azzal szemben, hogy a valóságban 14 pont az előnye. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Az ERC bajnokság így állna a WRC idei pontrendszere alapján 
Mathieu Franceschi 20+23=43
Hayden Paddon 19+16=35
Simone Tempestini 27+0=27
Yoann Bonato 0+26=26
Csomós Mixi 19+0=19
Diego Ruiloba 0+17=17
Miko Marczyk 13+3=16
Alejandro Cachón 0+14=14
Jon Armstrong 7+6=13
José Antonio Suárez 0+12=12
Erik Cais 8+0=8
Andrea Mabellini 7+0=7
Mads Ostberg 0+4=4
Simon Wagner 2+0=2
Philip Allen 1+0=1
Yeray Lemes 0+1=1
Efrén Llarena 0+1=1

Senna sisakjának színeiben fog pompázni a McLaren az idei Monacói Nagydíjon (videó)

0

Ayrton Senna emléke előtt tisztelegve a McLaren különleges színkombinációban indítja az F1-es versenyautóit Monacóban.

Az elmúlt napokban sokszor hallhattunk Ayrton Sennáról, a Forma-1 világa Imolában a brazil legenda 30 éve bekövetezett haláláról sokféleképpen megemlékezett, aminek részeként Sebastian Vettel vezette a háromszoros világbajnok 1993-as McLarenjét.

A McLaren azonban a hétvégi Monacói Nagydíjon tiszteleg a legeredményesebb pilótájának emléke előtt, méghozzá különleges autófestéssel: Senna sisakjának jellegzetes, brazil zászlót idéző motívumaiba borítja Lando Norris és Oscar Piastri autóját, amelyeket így ezúttal főleg sárgán látunk majd, de az orrkúpra jut egy kis kék, a hátsó szárny és a kocsi hátulja pedig zöldben fog pompázni.

Kívülről nem vagy alig látszik, de a pilótafülkébe Senna leghíresebb idézeteit is beragasztják (ezek közé tartozhat, hogy „A második helyezett az első a vesztesek között”, vagy hogy „Aki nem próbál előzni egy megnyíló résben, az nem autóversenyző”), valamint a nevét felírják a szárnyakra.

A McLaren évek óta remek húzásokat mutat be a különleges autófestésekkel, néhány éve szintén Monacóban nagy közönségsikert aratott a Gulf-féle retro mintázattal is. A csapat tájékoztatása szerint 12 hónapja tervezték a mostani ötletet, amire Senna családja is áldását adta. A McLaren nem véletlenül várt Monacóig a megemlékezéssel, hiszen a brazil klasszis a pálya egyik legnagyobb mestere volt, hatszor nyert rajta, ebből zsinórban ötször McLarennek, a csapat például „Monaco Királyaként” hivatkozik rá.

Senna a McLarennel aratott 41 futamgyőzelméből 35-öt, és mindhárom világbajnoki címét ennél a csapatnál szerezte.

Az utcai sportautókat is gyártó McLaren az alkalomból a McLaren Senna modelljének egy különleges változatát is piacra dobta Senna Sempre néven. A kocsi a monacói F1-es torpedóéhoz hasonló festést kapott, a hátsó kereke előtt pedig Senna mátrix-szerű portréja díszeleg rajta.

Az év felvételei – Vettel is elérzékenyült Senna autójának vezetése után (videó)