Négy esztendő után tér vissza a magyar rally elit a borsodi megyeszékhelyre. A HUMDA Országos Rally Bajnokság idei második futamát ugyanis diósgyőri központtal bonyolítják le. Május 24-26. között a szakág teljes mezőnye Miskolcra érkezik, az ORB mellett az ORB2, az ORB3 és a Historic párosai is rajthoz állnak a futamon.
„A tavaly őszi visszajelzések azt mutatták, hogy minden szempontból sikeres volt a bemutatkozásunk, egyben a visszatérésünk” – mondta Jacsó Tibor, az Észak-Magyarországi Autó és Motorsport Zrt. (ÉMAM Zrt.) vezérigazgatója, a II. Hell Diósgyőr Rally főszervezője. „A csapatok, a versenyzők és a nézők is elismerően beszéltek a 2023-as futamunkról. Sportszakmai szempontból tehát van egy jó alap, amire építhetünk. Idén azonban az ORB1 és a Historic is érkezik hozzánk, a nagyobb mezőny értelemszerűen több feladatot hárít ránk. A kollégáimmal együtt azon dolgoztunk, hogy május utolsó vasárnapján is mindenki elégedett legyen, és ismét jó szájízzel távozzon a magyar rally egyik fellegvárából.”
A II. Hell Diósgyőr Rally központja ismét a DVTK Sportliget lesz, ahol maradéktalanul ki lehet szolgálni a versenyre érkező párosokat, a csapatokat és természetesen a szurkolókat is.
„Nagy örömünkre szolgál, hogy a tavaly ősszel sikeresen lebonyolított Rally2-es és Rally3-as viadal után idén sikerül szintet lépni” – fogalmazott egy hónappal a verseny előtt Dr. Világi Péter, a DVTK kommunikációs igazgatója. „Most az első osztály párosai is ellátogatnak hozzánk, bízom benne, hogy a korábbi évekhez hasonlóan a II. Hell Diósgyőr Rallyn is R5-ös dömping lesz. Idén a DVTK Stadion lesz a központ, itt fog működni a verseny– és a sajtóiroda, valamint a létesítményünk biztosítja a szervizpark területét is. A tavalyihoz hasonlóan a ceremóniákra, a díjkiosztó ünnepségekre is itt álllítjuk fel a dobogót. A nézők számára ez egy olyan helyszín lesz, ahol az egész mezőnyt láthatják, találkozhatnak a pilótákkal és a navigátorokkal és több látványossággal is készülünk, vasárnap például gyermeknapi programokkal.”
A futam versenykiírása hamarosan nyilvános lesz, a nevezési időszak zárása után pedig az is kiderül, hogy a különböző bajnoki osztályokban mekkora mezőny várható. A II. Hell Diósgyőr Rallyval kapcsolatban folyamatosan frissülő tartalmak kerülnek az esemény hivatalon honlapjára, a diosgyorrally.hu weboldalra, valamint a közösségi média felületekre is.
Sajtóhírek szerint hamarosan leül tárgyalni a Mercedes és Max Verstappen.
Az idei előszezont és az első két nagydíjhétvégét meghatározó Red Bull-botrány elülni látszott az utóbbi időszakban, ám Adrian Newey várható távozása új lendületet adhat a bikás istálló körüli pletykáknak. Amennyiben pedig a tervezőzseni tényleg megy, az a távozás felé lökheti Max Verstappent is, akit Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke hetek óta körbeudvarol.
Az osztrák üzletember Kínai Nagydíjon tett nyilatkozatai pedig már Christian Hornert, a Red Bull csapatfőnökét is reagálásra késztették, aki kijelentette: Wolff olyan pilótát akar megszerezni, aki nem elérhető, és Verstappen velük lesz 2025-ben. Ám a háromszoros világbajnok szerződése 2028 végéig szól, a 2025 utáni időszakról azonban sem ő, sem a Red Bull nem jelentette még ki, hogy biztosan marad.
Az F1-insider.com úgy értesült, hogy Max és Jos Verstappen, illetve Raymond Vermeulen, a holland pilóta menedzsere a jövő hét végi Miami Nagydíjat követő kéthetes szünetben ül majd le tárgyalni a Mercedesszel, mivel az F1-es istálló három tulajdonosa, azaz Toto Wolff; James Ratcliffe (az INEOS elnök-vezérigazgatója), illetve Ola Källenius, a Daimler AG vezérigazgatója találkozni akar Verstappenékkel.
A német szaklap már egy esetleges 2025-ös váltásról ír, hozzátéve, hogy Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az, aki a korai átigazoláshoz segítheti a holland pilótát, Verstappen szerződésében ugyanis van egy, már korábban is sokat emlegetett záradék arról, hogy ha Marko megy, ő is szabadon távozhat. „Marko, amennyiben szükséges, biztosan nem fog Verstappen útjába állni” – írják, ami annyit jelent, hogy ebben az esetben a 80 esztendős osztrák lemondana, megnyitva az utat ezzel Verstappen előtt. A cikk később kitér arra, hogy a Mercedes akár azt is bevetheti, hogy állást kínál Markónak, aki így Verstappennel együtt érkezhetne.
A Mercedes szándékainak komolyságát mutatja, hogy nemcsak Wolff, hanem Källenius és Ratcliffe is jelen lesz a találkozón. A trió az F1-insider értesülései szerint kész a motorsport történetének legjövedelmezőbb szerződését és egy, az F1-es pályafutásán is túlmutató nagyköveti pozíciót kínálni Verstappennek, akit viszont elsősorban nem a pénz motivál, ezért garanciákat akar kapni arra vonatkozóan, hogy a Mercedes már 2025-ben sokkal versenyképesebb lesz, mint amilyen most.
A szaklap úgy véli, hogy érzelmi szempontból Verstappen számára egyértelmű lenne a döntés, és a holland szíve szerint elhagyná a Red Bullt a megromlott csapaton belüli légkör miatt, most pedig már csak azt kell eldöntenie, hogy szakmai szempontból jó lépés lenne-e ez. Az biztos, hogy Verstappenék úgy vélik, a Red Bull jelentős mértékben Max Verstappen miatt ennyire jó, és egy, a jelenleginél kicsit jobb Mercedesszel a címvédő már felvehetné a versenyt egy olyan energiaitalos csapattal, amelynek ő már értelemszerűen nem tagja.
Az pedig, hogy 2026 után megéri-e a Mercedesnél lenni a Red Bull helyett, már valószínűleg nem ekkora dilemma, hiszen egy Newey nélküli Red Bull, amely ráadásul kezdetben mindenképpen extra kockázatot jelentő saját motorral versenyez, nem feltétlenül jobb opció, mint a 2026-os motorjával a hírek szerint kimondottan jól álló Mercedes.
Április 23-tól Marton Gergelyt bízta meg az Off-road szakág vezetésével az MNASZ Elnöksége. A szakágvezetőt kérdeztük a feladatról és a jövőbeli terveiről.
Marton Gergelyt eddig a Super1600-as kategóriában aratott sikerei miatt ismerte leginkább a közönség. 2020-ban még kétszer is az EB dobogón ünnepelt, azonban a versenyzői pályafutása itt véget ért.
„A 2021-es év felkészülését még végig csináltam, a Volland Racinggel együtt teszteltem, de a Covid hatásai miatt nem sikerült összeraknunk a 2021-es programot. Azóta sem távolodtam el a rallycrosstól, ez alatt a rövid idő alatt szinte minden más szerepben tevékenykedtem. Először a német csapatnál dolgoztam versenymérnökként és driver coach-ként, így a versenyzésnek ezzel az oldalával is megismerkedtem. Már azzal párhuzamosan elkezdtem a hazai bajnokságban a versenyigazgató mellett versenyzői tanácsadóként dolgozni, ezt a feladatot azóta is végzem. A 2023-as évtől az Off-road szakági bizottságnak is tagja vagyok” – sorolta az elmúlt évek feladatait Marton Gergely.
A szakágat így szinte minden oldaláról alaposan megismerte a most 30 napra kinevezett szakágvezető, aki a sokéves tapasztalatgyűjtés ellenére még mindig nagyon fiatal, hiszen még csak 26 éves, ám az elhivatottsága megkérdőjelezhetetlen.
„A bizottságon belüli munkámat mindig úgy végeztem, hogy a szakmai tudásom legjavát beleadjam. Ezzel a szemlélettel próbáltam arra készülni, hogy ha kibővül ez a feladatkör amit el kell látnom, akkor arra is alkalmas legyek. Az, hogy mennyire vagyok felkészült most kiderül, én úgy érzem, hogy nagyon jó stáb állt össze, előremutató gondolatokkal a rallycross és az autocross területén is. Azt gondolom, hogy a fiatal korom több tekintetben is hasznos lehet, a munkámból és az érdeklődési körömből fakadóan sokmindenre rálátok, itt gondolok a médiára, a közösségi médiára, vagy olyan rendszerek kezelésére, amelyek hatékonnyá tudják tenni a munkát. Emellett hiszem, hogy az elmúlt évek szakmai háttere képessé tesz minket arra, hogy elássuk a feladatot” – mondja a szakágvezető.
Szükség is lesz az elhivatottságra és a sok munkára, mert a szurkolók is tapasztalják, hogy nem csak a nemzetközi rallycross küzd kihívásokkal, néhány kategóriában a hazai bajnokságban is szükség lenne több indulóra, elég csak a legutóbbi ob futamra gondolni Nyirádon, ahol a felső kategóriákban nem tudtak elődöntőket rendezni. Egyetért ezzel Marton Gergely is.
„Ha az autocrosst nézzük, ott sok nemzetközi változáson ment keresztül a sportág, ami miatt elfogytak a kategóriák és a versenyzők, Nyilván ebben a rallycross felemelkedése is közrejátszott. Enneka szakágnak a jövéjét az amatőr sorozatok és az amatőr versenyzők ob rendszerbe integrálása jelentheti, mi ezen szeretnénk dolgozni.
A rallycross alapvetően jól működő rendszer, közönségbarát, jól követhető, szórakoztató, akár közvetíthető is. Így ebben a szakágban inkább fejlesztésekre van szükség, amellett, hogy technikai és sportszakmai területeken is szükség van a beavatkozásra. Bízom abban, hogy ezen a téren hasznos lesz az, hogy nem csak nemzetközi sorozatokat láthattam testközelből, hanem jól működő, rangos nemzeti sorozatokat is, mint például a francia és a portugál bajokság, vagy az északi országok nemzeti bajnokságai. ha ezekből egy-egy elemet inetgrálni tudunk a hazai bajnokságba, akkor óriásiakat tudunk előre lépni.”
Sok a feladat, ez nem kérdés, ugyanakkor abban a tekintetben hálás szerep a szakág vezetése, hogy nyáron a rallycross-világbajnokság is Magyarországra érkezik.
„Az, hogy idejön a világbajnokság nagy eredmény a szövetségnek, a rendezőnek és a szakágnak is. Megpróbálom méltó módon képviselni a szakágat ezen a rendezvényen is. Azt gondolom, hogy jó kézben van a verseny, mert nagyon jó stáb áll a háttérben Nyirádon. Biztos vagyok benne, hogy a nézőknek is minden szempontból kielégítő lesz az a hétvége” – mondta Marton Gergely.
Az Akropolisz Rally igazgatója, Pavlos Athanassoulas egy TV interjú során részleteket árult el a 2025-ös WRC szabályváltozás körüli vitával kapcsolatban is.
Az FIA rally igazgatója, Andrew Wheatley ugyan biztos abban, hogy májusban be tudják nyújtani jóváhagyásra a Motorsport Világtanács elé a 2025-ben életbe lépő szabályváltozásokat, azonban Pavlos Athanassoulas szerint végül azok nem lesznek jóváhagyva. AQ WMSC a júniusi ülésen hagyhatja jóvá a 2025-ös szabálymódosításokat.
A görög Akropolisz Rally igazgatója a Cosmote TV-nek adott interjút, mely során elárulta, hogy amellett, hogy a WRC gyári csapatai közös levélben kérték a hibrid korszak fenntartását 2026 végéig, már a WRC2-es versenyzők is a jelenlegi szabályok megtartását kérik.
Az FIA amellett, hogy módosítaná a Rally1-es autók műszaki szabályait, lehetővé tenné a Rally2-es autók esetében, hogy Rally1 Kittet használjanak.
Athanassoulas azt is elárulta, hogy információja szerint a Rally1-es autókat gyártók az idei szezon későbbi részében lehetőséget fognak adni fiatal versenyzőknek is, így az Akropolisz Rallyn már tíz feletti hibrid autó fog indulni.
Az M-Sport a hét elején jelentette be, hogy a Lengyel Rallyn még hibrid rendszer nélkül, majd a Lett Rallyn már azzal ellátott Ford Pumával versenyezhet Martins Sesks.
Noha a száguldó cirkusz mezőnyét számos alkalommal vendégül látó Silverstone-nal és Brands Hatch-el ellentétben Forma–1-es versenyt csak egyszer rendeztek rajta, így is Nagy-Britannia egyik legismertebb versenypályája a Donington Park. Az 1931-ben átadott, Londontól 3 órányi autóútra fekvő aszfaltcsík a házigazdája a brit túraautó-bajnokság (BTCC) idei első versenyhétvégéjének, amelynek programjában ott szerepel a brit Forma–4 is.
A rangos utánpótlás-sorozat mezőnyében pedig az idén első alkalommal találunk magyar versenyzőt a Virtuosi Racing színeiben induló Molnár Martin személyében. A 15 esztendős versenyző már egy ideje Angliában készül a szezonra, így volt ideje magába szívni a brit motorsport-kultúra légkörét, miként az utánpótlástól a világbajnoki szintig megannyi emlékezetes versenyt látott doningtoni aszfaltcsík rövidebb, ám a Grand Prix-pálya sodrós és gyors kanyarjait így is magában foglaló változatával is megismerkedett.
Hogy mi vár a hétvégén a Motorsport Talent Management versenyzőjére, azt pontosan tudja Kiss Pál Tamás, a MOTAM operatív vezetője, aki pályafutása során maga is versenyzett Doningtonban. „Az egyik legjobb eredményemet itt értem el az első angliai szezonomban, 2009-ben, amikor hetedik lettem a Formula Renault 2.0 UK sorozatban. Ettől a helyezéstől függetlenül is az általam kedveltebb brit pályák közé sorolom a doningtonit. Tempós, jó ritmusú aszfaltcsík, amelyen azért van kockázatos kanyar is, főleg a hátsó egyenesre fordító jobbos.”
„Ebben a kanyarban a pilóták felfelé haladnak a dombon, ezért csak a rázókő elejét látják, ráadásul nem végig ívelt a kerékvető, hanem meg van törve az első harmada után. Nagyon nehéz eltalálni ezt a kanyart, ráadásul a kijáraton a vonal mellé érkeznek a versenyzők, ahol viszont nincs rázókő. Ez a kanyar a pálya egyik kulcsrésze, mert miközben az egyenes miatt a lehető legnagyobb tempót kell átvinni a kanyaron, ha csak egy kicsit is megúszik az autó, vagy elszáll, vagy nem lesz jó a tempó az egyenesre.”
Mivel Kiss Pál Tamás 2009-ben és 2010-ben az összes jelentős brit versenypályán megfordult, van összehasonlítási alapja, így nyújtott egy kis betekintést abba is, hogy ebből a szempontból mi vár az ezeket a helyszíneket az idén szintén végigjáró Martinra.
„Általánosságban véve ez a pálya nagyon hasonlít Silverstone-ra, és az angol pályák közül a nyugodtabbak közé tartozik. Én úgy kategorizáltam, hogy vannak a klasszikus, nagyon pattogós, szűk, agresszív, a hibázást rögtön büntető pályák, amelyeken könnyű eldobni az autót és annak általában komoly következménye is lesz. Ilyen Brands Hatch, Knockhill vagy Snetterton. Ezeken nem kell sok ahhoz, hogy az ember a falban végezze és nagyon összetörje az autót, mert kicsik a bukóterek. Persze Doningtonban is lehet nagyot esni, de normál esetben itt azért megfogja az embert a kavicságy.”
„Az East Midlands reptér közelsége és az aszfalt típusa együttesen nagyon csúszóssá teszi a pályát – tért át a MOTAM vezetője arra, hogy milyen nehézségekkel kell szembenézniük a pilótáknak az előttünk álló hétvégén. – Ebből adódóan nem kopnak annyira a gumik, mint máshol, illetve az új gumikkal nem is lehet annyit nyerni. Emellett nehéz ideális hőfokra melegíteni az abroncsokat, és agresszívan sem lehet bánni velük, mert akkor megégnek. Amikor pedig esik egy kis eső, olyan, mintha az ember a jégen táncolna, össze-vissza csúszkál alatta az autó. És bár azt megtanulja, hogy mi az a csúszás, ami még belefér, nem progresszívan épül fel a tapadás, ezért a határok feszegetése közben egyik pillanatról a másikra eltűnhet, mint aki alól kihúzták a szőnyeget. Ezért nagyon nehéz gyorsnak lenni itt esőben is.”
Megtapasztalta ezt a Forma–1 31 évvel ezelőtti mezőnye is, amely az egyetlen doningtoni F1-es futamot, az 1993-as Európa Nagydíjat félig esős, félig száraz körülmények között, folyamatosan változó időjárás mellett teljesítette. Ez volt az a futam, amelyen Ayrton Senna – aki egyébként már az utánpótlás-sorozatokban is többször nyert Doningtonban, 1981-ben pedig itt teljesítette első F1-es tesztjét a Williamsszel – egyetlen kör alatt tört előre a rajt után az ötödikről az első helyre, majd közel két órán át, Alain Prostnak is kört adva demonstrálta, hogy miért tartják minden idők egyik legjobbjának.
Az mára kissé a feledés homályába merült, hogy nemcsak Senna csillogtatta meg kivételes képességeit az esőben, hanem zöldfülű honfitársa, bizonyos Rubens Barrichello is. Erről, illetve az 1993-as Európa Nagydíj hátteréről alábbi cikkünkben olvashat bővebben:
Azóta persze szinte minden megváltozott az autósportban, egy valami azonban töretlen: a brit szurkolók lelkesedése. Az új Sennákat és Prostokat kereső drukkerek Anglián kívül sehol máshol nem tapasztalható légkört teremtenek, amit már Kiss Pál Tamás is megtapasztalt, és ezen a hétvégén Molnár Martin is meg fog.
„Döbbenetes volt belecsöppenni ebbe. Amikor az ember még csak tesztel, nem tudja felmérni, hogy mekkora az érdeklődés, hiszen ezek zárt kapus tesztek. Persze előfordul, hogy 20-30 ember kijön egy sima tesztre hétköznap délelőtt, amiből már sejteni, hogy itt nagyobb az érdeklődés. Több bajnokságban versenyeztem a pályafutásom során, és talán még a Forma–2-t sem övezi akkora rajongás, mint Nagy-Britanniában a Forma-4-et, vagy az egyéb nemzeti bajnokságokat.”
„Brutális, hogy reggel 8 órától teltház van. Az emberek nemcsak a főeseményre érkeznek meg délben, hanem aki kijön, megtiszteli a versenyzőket és csapatokat azzal, hogy végignéz mindent. Képben vannak, ismerik a versenyzőket, autogramosztásnál pedig rendszeresen tapasztaltam, hogy sokan évekre visszamenőleg füzeteket vezetnek az egyes szezonokról kategóriára, csapatokra, versenyzőkre bontva. Mindenkiről ki vannak gyűjtve röviden az adatok, csapat, rajtszám, elmúlt időszak legjobb eredményei, illetve az aláírás napja. És mindenkiről be van ragasztva egy kis saját, nyomtatott fotó. Elképesztő.”
„Ezt nagyon könnyű megszokni és nagyon jó élmény volt. Amikor leintették a futamokat, behallatszott a nézők tapsa a sisakon és a motorzajon át. Hidegrázós… És furcsa volt, hogy utána a GP3-ban már ezt nem tapasztaltam. Nem jönnek ki olyan korán, nem tudnak olyan közel kerülni, az ember elszigetelve érzi magát.”
Mindenképpen nagy veszteség lesz a Red Bullnak, ha Adrian Newey elhagyja az istállót, de nagy kérdés, hogy milyen következményekkel jár majd ez.
Az utóbbi egy nap hírei alapján minden korábbinál valószínűbb, hogy a Forma–1 történetének egyik, ha nem a legnagyobb zsenije, a Red Bull Racing sikereiben kulcsszerepet játszó Adrian Newey elhagyja azt az istállót, amelynek 2006 óta egyik kulcspillére. Hogy mi készteti/késztette erre, arról ITT írtunk korábban, most pedig inkább nézzük meg azt, hogy a 65 esztendős sztártervező kiválása hogyan érintheti a Red Bullt.
Amennyiben Newey nem tölti ki a Red Bull tájékoztatása alapján legalább 2025 végéig szóló szerződését, és az idei szezon végén, vagy a bikásokra nézve legrosszabb esetben már az idei szezon közben feláll, annak leghamarabb 2026-ban érződhet komolyan a hatása, hiszen az idei autó fejlesztési lépcsőit már rég meghatározta a csapat, míg a jövő évi modell minden bizonnyal az RB20-as evolúciója lesz, az alapok tehát aligha változnak.
Pierre Waché személyében a Red Bullnak van egy nagytudású technikai vezetője, és a technikai gárda is bizonyította rátermettségét. Mivel Newey hozzájárulása az utóbbi években is elsősorban az irány és a koncepció meghatározásában volt jelentős, egy megfelelő irányba állított hajót nélküle is el tudnak majd kormányozni. Ezzel együtt jelentős veszteség lesz Newey kiválása, akinek szerepét Christian Horner csapatfőnök hiába próbálta meg kisebbíteni az utóbbi időben, az így is jelentős, és vannak időszakok, amikor aranyat ér.
Ilyen időszak lesz a 2025-ös év kezdete, ekkortól kezdhetnek ugyanis dolgozni a csapatok a jelentősen megváltozó szabályok szerint építendő 2026-os autókon. És mivel Newey egyedi látásmódja nélkül a Red Bull nem talált volna így bele a 2022-es új szabályokba, nagy kérdés, hogy 2026-ban mennyire fog hiányozni nekik Newey kreativitása.
Ez, a feltehetően Newey nélküli időszak egyben a Red Bull technikai gárdájának nagy próbatétele is lesz, hiszen biztosak lehetünk benne, hogy mindannyian elszántan akarják majd bizonyítani, hogy a tervezőzseni nélkül is képesek ütőképes autót építeni és meghatározni a koncepció azon részét vagy részeit, amelyekre a legnagyobb hangsúlyt kell fektetni. Newey ezt a szívóhatású autókkal megtette, és mindenkinél korábban felismerte, hogy a felfüggesztés a titok nyitja.
Láncreakciót indíthat el Newey kiválása?
Az autóival eddig 25 világbajnoki címet nyerő mérnök távozása a fentebb taglaltak miatt önmagában is nagy veszteség lehet, és elindíthatja a Red Bullt a lassú hanyatlás útján. Persze ettől még nem lesznek hirtelen utolsók, vagy süllyednek vissza a középmezőnybe, de 2015 és 2018 között már láthattuk, hogy milyen az, amikor Newey csak mérsékelten vesz részt a munkában. Ebben az időszakban a tervezőzseni igencsak kiábrándult az F1-ből – nagyrészt a Renault-motoroknak köszönhetően, amellyel nem volt esélyük felvenni a harcot a Mercedesszel –, ami azt jelentette, hogy nem vett részt a napi munkában, viszont a 2015-ös és 2017-es autó esetében is segített megoldani a szezon elején felmerülő problémákat, így hozzájárulása ekkor is jelentősnek volt mondható.
A napi munkából történő kiválásával a Red Bull persze nem esett szét, ebben az időszakban is nyertek versenyeket, viszont egyértelműen hiányzott a nagy egészből Newey zsenije. Ez ugyanúgy hiányozhat majd 2025 után is, főleg akkor, ha a 2026-os autóval valami miatt nem sikerül azonnal versenyképesnek lenniük. Ám amennyiben a Waché vezette technikai gárda képes lesz felnőni a feladathoz – noha a Red Bull Newey nélkül már soha nem lesz olyan, mint volt – a vb-címek számának gyarapodásáról sem feltétlenül kell lemondani.
A komoly problémát viszont nem csak az jelentheti, ha nem sikerül Newey nélkül elég ütőképes autót építeni, hanem az is, hogy milyen hatással lehet a sztártervező kiválása a többiekre. Miként egy-egy toppilóta esetében, Newey-ra is igaz az, hogy a jelenléte vonzotta a rátermett mérnököket, és az a csapat, amelynél ő is ott van, adott esetben könnyebben tud elcsábítani szakembereket.
Kérdés, hogy Newey távozása hány embert késztet arra, hogy szintén új csapat után nézzen, gondolván, innentől már csak lefelé vezet az út. És nemcsak mérnököket, hanem akár Max Verstappent is válaszút elé állíthatja egy ilyen helyzet, ráadásul 2026-ban az új motorszabályok érkezésével a Red Bullnak az összes többi csapatnál nagyobb hegyet kell megmásznia, hiszen ettől az évtől kezdenek saját motorral versenyezni. Ez újabb bizonytalansági faktor (nem is kicsi), hiszen nincs garancia arra, hogy rögtön ütőképes motorral fogják kezdeni az új ciklust.
Ez és egy Newey-nélkül tervezett autó már lehet akkora kérdőjel a hollandnak (nem beszélve arról a forgatókönyvről, ha Pierre Waché technikai igazgató időközben aláír a Ferrarihoz, ami már tényleg kisebb katasztrófát idézne elő a bikás csapatban), hogy 2025 után más istálló után nézzen, és mondjuk csatlakozzon a motorfronton a hírek szerint nagyon jól álló Mercedeshez.
A visszavonulás is opció?
Reálisan nézve Newey lehetséges következő állomása a Ferrari és az Aston Martin közül kerülhet ki, de azért a Mercedest sem szabad teljesen elvetni. Ám amennyiben a szerződése „legalább 2025 végéig” szól, és nem tud a Red Bull-lal megegyezve rövidíteni a szokásos kényszerszabadságon, 2027 előtt nagy valószínűséggel nem állhat munkába egyik riválisnál sem.
Mivel a Red Bullnak Newey elvesztése esetén több időt adhat az újjászerveződésre, ha legalább attól nem kell tartania, hogy ezalatt egy másik csapat fog profitálni a mérnökzseni szakértelméből, nem valószínű, hogy engedményeket adnak neki. Azaz Newey-nak jelentős időt kellene kihagynia, miközben az idén decemberben lesz 66 éves. És itt merülhet fel, hogy egyáltalán akar-e ennyi idősen belevágni egy teljesen új projektbe, vagy pedig bekövetkezik az, amiről jelen helyzetben senki sem nagyon beszél, és Newey pontot tesz F1-es karrierjére.
Kris Meeke ugyan dominálta a Portugál Rally Bajnokság eddigi két versenyét, azonban a harmadikon sokkal inkább meg kell harcolni a győzelemért.
A Portugál Rally Bajnokságban eddig két futamot bonyolítottak le és az elsőt bő, a másodikat pedig szűk egy perc előnnyel nyerte Kris Meeke, mindkét alkalommal Armindo Araújo előtt.
Mivel a portugál sporttörvény nem teszi lehetővé, hogy külföldi sportoló bajnoki címet szerezen Portugáliában, így Meeke hiába is végez a bajnokság élén, jelen állás szerint bajnok nem lehet.
A harmadik portugál versenyt pedig éppen ezen a hétvégén rendezik, ami jó tesztelési lehetőséget biztosít a Portugál Rally WRC-futam előtt, ezért több vb-pilóta is rajthoz áll a Rally Terras d’Aboboreira futamon.
Kris Meeke-nek többek között Nikolay Gryazinnal, Yohan Rossellel, Pierre-Louis Loubet-val és Jan Solan-szal is meg kell harcolnia, ha nyerni szeretne. Külön kategóriában azonban Danis Sordo is elindul a Rally1-es Hyundaijal.
A versenyen pénteken kettő, míg szombaton öt gyorsaságit kell teljesíteni, a teljes versenytáv pedig 107.66 km lesz.
Az idei Junior ERC bajnokságban induló versenyzők a futamokra a magyar Fit4Race segítségével készülhetnek.
A Fit4Race programot 15 évvel ezelőtt Matics Zsolt hozta létre, azóta pedig több nagy sikert is elérő autóversenyző részt vett a programban. A motorsport-specifikus edzésmódszer Magyarországon és külföldön is népszerű.
Michelisz Norbert, Csomós Mixi, Hideg Ádám és Herczig Patrik is ezzel a programmal készül a versenyek között, de már Berecz Zsombor olimpiai második helyezett vitorlázó is igénybe vette az edzés programot.
A V-Híd Rally Hungary idején a Fit4Race workshop-sorozatot szervezett az ERC-t működtető WRC Promóterrel közösen.
“A terv az volt, hogy ne csak rövidtávon, de hosszútávon is segítsünk a versenyzőknek tanácsadással és oktatással – mondta Matics Zsolt az ERC hivatalos oldalának. – A WRC Promóter segítségével kötelező eligazítást tarthattunk a V-Híd Rally Hungaryn, melyen minden Junior ERC-ben induló versenyző részt vett. Felhívtuk a figyelmüket, hogy ha a verseny során testi vagy lelki tanácsadásra van szükségük, nyugodtan keressenek bennünket. A versenyzők nagyon nyitottak voltak és minden nap 4-5 versenyző keresett bennünket.”
Matics Zsolt elmagyarázta azt is, mire jó igazán az edzésprogram.
“A rallysportban a legfontosabb, hogy az adott pillanattal foglalkozzon a versenyző és zárja ki a múltat és a jövőt is, ez kell ahhoz, hogy az adott pillanatban a legjobban tudjon koncentrálni és el tudja kerülni a hibát. Ha sikerül ezt a koncentrációt elérni, már nehezen lehet onnan kimozdítani egy versenyzőt.”
A V-Híd Rally Hungaryn a Junior ERC mezőnyben nyerő Max McRae sikerével egy teljes értékű Fit4Race edzésprogramot nyert.
A Sauber bejelentette, hogy 2025-től Nico Hülkenberg lesz az egyik versenyzőjük. A német pilóta az azt követő évben is a csapatnál fog versenyezni, amikor már az Audi névlegesen is átveszi az istállót.
Beigazolódott, amit már egy ideje pletykáltak: Nico Hülkenberg lesz a Forma–1-be 2026-tól beszálló Audi egyik versenyzője. A jelenleg a Haasnál levő német már jövőre csatlakozik a hinwili gárdához. A 36 esztendős pilóta távozását pénteken reggel jelentette be az amerikai istálló, majd érkezett a bejelentés a Sauberhez igazolásról is. Hülkenberg 2013-ban már versenyzett a svájci csapatban, ahová most több éves szerződést aláírva tér vissza.
„Visszatérek a csapathoz, amellyel 2013-ban már együtt dolgoztam. Kedves emlékeket őrzök a Svájcban tapasztalt erős csapatszellemről. Nagyon különleges, hogy az Audinak vezethetek. Amikor egy német gyártó ekkora elszántsággal lép be a Forma–1-be, az egyedülálló lehetőséget jelent. Hogy egy ilyen, Németországban gyártott erőforrásal versenyző autógyártó gyári csapatát képviselhetem, óriási megtiszteltetés” – mondta a Forma–1-be 3 év kihagyás után (időközben többször is beugrott az Aston Martinhoz, illetve annak jogelődjéhez, a Racing Pointhoz) 2023-ban Mick Schumachert váltva visszatérő Hülkenberg.
A német versenyzőnek Andreas Seidl, az Audi F1-es vezérigazgatója sem ismeretlen, hiszen honfitársával a Porsche WEC-csapatában dolgozott együtt és nyerte meg a 2015-ös Le Mans-i 24 órást. „Örömmel köszöntjük Nicót ismét itt Hinwilben 2025-től, hogy közösen versenyezzünk a Forma–1-ben. A sebességével, tapasztalatával és csapatmunka iránti elkötelezettségével fontos része lesz a csapatunk átformálásának és az Audi F1-es projektjének. Kezdettől fogva nagy volt a közös érdeklődés az iránt, hogy hosszú távon valami közöset építsünk. Nico erős személyiség, a hozzájárulása pedig mind szakmai, mind személyes szinten segíteni fog nekünk, hogy előrelépjünk az autó fejlesztésében és a csapat építésében” – mondta Seidl.
Az Autosport úgy tudja, hogy az Audi a Ferrarinál létszám felettivé váló Carlos Sainznak is szerződést ajánlott, de a spanyol versenyző továbbra is a lehetőségeit mérlegeli. Az ajánlat viszont jelenleg még áll, így amennyiben Sainz igent mond, a következő évtől ő és Hülkenberg fogja alkotni a Sauber kettősét, azaz Valtteri Bottas és Csou Kuan-jü is távozik.
Hülkenberg helyét a Haasnál nagy valószínűséggel az idei Szaúd-arábiai Nagydíjon a Ferrarinál szenzációs bemutatkozás produkáló Oliver Bearman veszi majd át.
Andreas Mikkelsen tempója a Montén és a Horvát Rallyn is elmaradt a WRC élmezőnyétől, azonban bízik benne, hogy idei első murvás versenyén, Lengyelországban jobb teljesítményre lesz képes.
Andreas Mikkelsen idén visszatért a Hyundai Motorsporthoz, azonban a Montén még a Rally1-es autóval ismerkedett, míg Horvátországban már jobban ismerte az autót, azonban 2021-ben indult ott utoljára, ezért a pályákról szerzett tapasztalat hiánya miatt nem tudott elég gyors lenni. A norvég versenyző végül mindkét futamon a hatodik helyet szerezte meg.
A kétszeres WRC2-es világbajnok és egyszeres Európa-bajnok versenyző legközelebb a Lengyel Rallyn áll rajthoz, ahol már szeretné megmutatni igazi tempóját.
„Lengyelország az egyik kedvenc rallym – mondta Andreas Mikkelsen. – Mindig is kiváló eredményeket értünk el ott. Az egyik WRC futamgyőzelmem onnan származik. Minden a nagy sebességről és a nagyszerű murvás utakról szól, és ez egy igazán fantasztikus verseny, szóval már alig várom. Az egyik legnehezebb dolog Horvátországgal kapcsolatban, amit már a rajt előtt tudtam, hogy hosszú évek óta nem vettem részt ezen a versenyen, és a szakaszok is hasonlóak. Lengyelországban ez nem így lesz. Mindannyian üres lappal indulunk, és senkinek sem lesz igazán előnye a másikkal szemben, ha a felkészülésről van szó”
Ugyanakkor ez lesz Mikkelsen első murvás versenye is a hibrid Hyundaijal.
“Még egy métert sem tettem meg ezzel az autóval murván, de murván sokkal könnyebb hamar ráérezni az autóra, mint aszfalton, és az első napon a rajthelyünk is jó lesz, ami sokat fog segíteni. Nagy reményeket fűzök Lengyelországhoz. Nagyon hiszek abban, hogy ha van egy verseny, ahol valóban harcolni tudunk az élmezőnnyel, akkor az a Lengyel Rally.”
A norvég versenyző Lengyelországban 2009-ben indult először, míg utoljára 2021-ben és egy győzelem mellett háromszor is a második helyen ért célba.