Teemu Suninen és Fabrizio Zaldivar lesz a Hyundai gyári versenyzője a WRC2-ben, akikkel a dél-koreai gyártó nem kisebb célt tűzött ki, mint hogy megszerezzék a bajnoki címet.
A tehetségek gondozása iránti folyamatos elkötelezettség részeként a Hyundai két Hyundai i20 N Rally2 autóval indul idén hét vb-futamon. A program a Portugál Rallyval kezdődik május 19-22-e között. Az autókat a RedGrey Team fogja üzemeltetni a harmadik egymást követő szezonban, és a Hyundai Motorsport N néven versenyeznek majd – áll a Hyundai közleményében.
Az új felállással, amely a tapasztalat és a tehetség erős keverékével büszkélkedhet, a Hyundai Motorsport bízik abban, hogy elérheti a bajnoki címet. A finn Teemu Suninen korábban a Hyundai i20 N Rally2-vel 2021-ben a WRC2-ben második helyen végzett a Catalunya Rallyn, mielőtt a Hyundai i20 Coupe WRC-vel helyettesítette Ott Tänakot a Monza Rallyn.
Amellett, hogy Suninen jelentős vb-tapasztalattal büszkélkedhet, 15 dobogós helyezést és hat győzelmet szerzett a WRC2 osztályban. A 2022-es szezonban Suninen mellett ismét Mikko Markkula lesz a navigátor.
„Nagyon izgatott vagyok, hogy ismét a Hyundai Motorsporttal dolgozhatok együtt, és egy teljes WRC2-es szezonban versenyezhetek a Hyundai i20 N Rally2-vel – mondta Suninen. – Mikko és én már kaptunk egy kis ízelítőt abból, hogy mire számíthatunk a tavalyi Catalunya Rallyn, ahol a második helyen végeztünk.
Számomra a rendszeres tesztelés és az autó fejlesztésében való szerepvállalás lehetősége volt a legvonzóbb . Megvan bennem a lehetőség, hogy ne csak egy versenyképes pakettet hozzak létre, hanem versenyzőként is fejlődjek az észtországi és az alzenaui csapatok támogatásával.”
A paraguayi versenyző, Fabrizio Zaldivar a WRC3-ban töltött egyenletes év után lép feljebb. Zaldivarnak van tapasztalata a Hyundai Motorsport gépeivel, hiszen a 2021-es paraguayi bajnokságban a Hyundai i20 R5-össel indult, amelyet a Hyundai Paraguay támogatott. Debütáló WRC2-es szezonjában Carlos del Barrio navigátorral fog versenyezni.
„Ez az eddigi karrierem legfontosabb pillanata – mondta Zaldivari. – Minden versenyző álma, hogy csatlakozzon egy gyártóhoz, és hozzáférjen a rengeteg támogatáshoz és tapasztalathoz.
Az a célom, hogy minden versenyen egyenletesen teljesítsek; időbe telik, amíg felgyorsulok az autóval, de szeretnék olyan lendületet venni, hogy a szezon során folyamatosan fejlődni tudjak. Az elmúlt két szezonban a Hyundai i20 R5-össel versenyeztem Paraguayban, tavaly bajnoki címet nyertem, így remélem, hogy a Hyundai i20 N Rally2-vel is hasonló sikereket érhetek el.”
A kampány kezdetére készülve mindkét legénység versenyek előtti teszteket fog végezni a Hyundai i20 N Rally2-vel.
„A WRC2-ben való részvételünk továbbra is kulcsfontosságú eleme motorsport-tevékenységeinknek, és már nagyon várjuk az újabb izgalmas szezont – mondta Julien Moncet csapatigazgató-helyettes. – A versenyképes kategória kiváló platformot biztosít számunkra a rally feltörekvő csillagainak fejlesztésére, és arra, hogy a Customer Racing gépeinket a sportág csúcsán próbára tegyük.
Örömmel üdvözöljük újra csapatunkban Teemu Suninent, aki tavaly a Hyundai i20 N Rally2-vel való debütálásakor lenyűgözött minket Spanyolországban, és egy teljes szezonra visszatért csapatunkhoz.
Fabrizio Zaldivar is kiválóan kiegészíti a csapatunkat, aki a WRC3-ban folyamatosan teljesít, és a rallyversenyzés feltörekvő csillaga.
Ügyfélversenyzői részlegünk a tél folyamán fáradhatatlanul dolgozott a Hyundai i20 N Rally2 továbbfejlesztésén az első teljes versenyszezonjára, és Teemu és Fabrizio tehetségével a volán mögött hisszük, hogy idén hazavihetjük a WRC2 bajnoki címet.”
Az autóversenyzés egyik legizgalmasabb figurájától vettünk örök búcsút. Vic Elford volt AZ AUTÓVERSENYZŐ, aki megnyerte a Monte-Carlo Rallyt, a Daytonai 24 órást, a Targa Floriót, háromszor diadalmaskodott a Nordschleifén, de volt Forma–1-es és NASCAR versenyző is. A francia Nemzeti Érdemrend lovagkeresztjével tüntették ki, amiért a Le Mans-i 24 órás versenyen megállt és kimentette egy társát az égő autóból. De ő nyerte a világ első rallycross versenyét és ő volt a dublőre Steve McQueennek az 1970-es Le Mans című filmben. Tud valaki ennél többet?
Victor Henry Elford 2022. március 13-án, 86 éves korában, floridai otthonában hunyt el. A sokoldalú angol versenyző évekig uralta a rally- és körversenyzést világszerte, különösen az 1960-as évek végén – áll a Porsche közleményében.
Elford 1935. június 10-én született a londoni Peckhamben. Miután a intelligens angol éveken át uralta a rali- és körversenyzést világszerte, különösen a hatvanas évek végén.
Elford 1935. június 10-én született a londoni Peckhamben. Miután elvégezte a műszaki iskolát, 1964-ben a sportautó-világbajnokságon kapott először ízelítőt a versenyzésből. 1966-ban Elford egy Porsche 911-essel harmadik lett a Korzika Rallyn, egy évvel később pedig megnyerte a Stuttgart-Lyon-Charbonnières Rallyt.
1967-ben a brit importőr, az AFN által szállított Porsche 911 R-rel megnyerte a történelem első rallycross-versenyét is a kenti Lydden Hill Race Circuit-en. A hatalmas tehetség ugyanebben az évben rally Európa-bajnok is lett, aminek következtében a Porsche azonnal felajánlott neki egy gyári szerződést.
1968-ban a rajongók szeretettel kezdték „Quick Vic”-ként emlegetni, válaszul Elford hihetetlen és egyedülálló eredménysorozatára abban az évben: januárban megnyerte a Monte Carlo Rallyt, februárban a Daytonai 24 órás versenyt, májusban pedig a Targa Florio-t és az 1000 kilométeres versenyt a Nürburgringen. Fotografikus memóriájának köszönhetően Elford élénken tudott beszámolni minden sikeréről élete végéig.
Soha nem felejtette el a Monte Carlo Rally legizgalmasabb pillanatait. Az 1967-es versenyen való első indulásakor egy 911 S-t vezetett, amivel a Porsche kategória győzelmet és az összesített ranglistán a harmadik helyet szerezte meg.
1968 januárjában egy Porsche 911 T volánja mögött ült, amely 170 LE teljesítményt nyújtott, miközben kevesebb mint egy tonnát nyomott. Úgy döntött, hogy a Monte-Carlo Rallyt Varsóban kezdi meg. A francia Gérard Larrousse egy Renault Alpine-nal elsőként gurult fel a monte-carlói kaszinó előtti rámpára, köszönhetően annak, hogy 14 másodperces előnye volt Elforddal és a második helyen álló David Stone navigátorral szemben.
A két versenyző közötti csata legendás: „Mielőtt elértük a Col de la Couillole-t, a navigátorom azt mondta: ‘Nyugi. Tegnap este ellenőriztük az utakat jég és hó szempontjából. Lehet, hogy kevesebb lesz az úton, de azt biztosan tudjuk, hogy nem lesz több. Szóval bízz bennem; bízz az itinerünkben. Tudod, hogy te vagy a leggyorsabb a hegyekben, úgyhogy csak vezess.”
Elford pontosan ezt tette – bár a hóval kapcsolatos feltételezés nem volt teljesen helytálló: néhány néző, aki kijött megnézni a show-t, hóval borította be az aszfaltot, de Larrousse volt az, aki megcsúszott rajta, nem a Porsche versenyzője.
„Amikor kihevertük ezt a különleges szakaszt – mesélte Elford – megkérdeztem Davidet: Hány kanyart tudtam volna gyorsabban venni? Kettőt – mondta. Én azt hittem, hogy hármat.
A Davidbe vetett vak bizalommal, teljes gázzal mentem át egy jeges részen, 200 km/h-val, ötödik fokozatban. Akkoriban úgy füstöltem, mint egy kémény, de azután a vezetés után két-három próbálkozásra volt szükségem ahhoz, hogy rágyújtsak egy cigarettára – az a 26 kilométer teljesen kikészített”.
Ahogyan a dohányzásról sem szokott le soha, Elford egész életében teljes mértékben elkötelezett volt a Porsche 911-es tulajdonságai mellett:
„Ez az egyetlen olyan autó, amely eléggé alkalmazkodó ahhoz, hogy minden lehetséges körülmények között használhassam. Hó, jég, aszfalt, emelkedő, lejtő, gyors vagy lassú – a 911-es bármire képes”.
Annak ellenére, hogy egész életében szerény ember volt, Elford tudta, mire képes. Egyszer azt mondta: „Megnyerhette volna a Porsche 911 nélkülem a Monte Carlo Rallyt? Igen – de nem 1968-ban. Nem hiszem, hogy bárki más úgy tudott volna vezetni egy 911-est, ahogy én akkoriban.”
Elford más típusú Porschékkal is kivételesen gyors volt. Alig egy hónappal Monte Carlo után megnyerte a Daytona-i 24 órás versenyt egy Porsche 907 LH („Long Tail”) versenyautóval. Elfordnak és a Porschénak volt még egy oka az ünneplésre május elején: a brit hihetetlen győzelmet aratott a Targa Florio versenyen a Porsche 907 KH (‘Short Tail’) modellel.
„A Targa Florio mindig is a kedvenc versenyem volt” – mondta Elford többször is. 1967 és 1972 között hatszor indult rajta egymás után. Bár csak 1968-ban győzött, az összes ezt követő versenyen ő érte el a leggyorsabb kört. Elford mindig elismeréssel beszélt a segítőkész szicíliai emberekről, akik nélkülözhetetlenek voltak egyik legnagyobb diadalának elérésében.
Elford más típusú Porschékban is kivételesen gyors volt. Alig egy hónappal Monte Carlo után megnyerte a Daytona-i 24 órás versenyt egy Porsche 907 LH („Long Tail”) versenyautóval. Elfordnak és a Porschénak május elején újabb oka volt az ünneplésre: a brit hihetetlen győzelmet aratott a Targa Florio versenyen a Porsche 907 KH („Short Tail”) modellel. „A Targa Florio mindig is a kedvenc versenyem volt” – mondta Elford többször is. 1967 és 1972 között hatszor indult rajta egymás után. Bár csak 1968-ban győzött, az összes ezt követő versenyen ő érte el a leggyorsabb kört. Elford mindig elismeréssel beszélt a segítőkész szicíliai emberekről, akik nélkülözhetetlenek voltak egyik legnagyobb diadalának elérésében.
„Röviddel a verseny kezdete után Cefalù és Cerda között elvesztettem egy kereket – mesélte. – A nézők leugrottak a falról, felemelték a könnyű autómat, és fel tudtam tenni a pótkereket. Képzeljék csak el, hogy nézett ez ki: egy brit férfi egy német autóval győzött Olaszországban”.
A közönséget nem hatotta meg ez a forgatókönyv, amikor Elfordnak néhány kanyarral később ismét meg kellett állnia:
„Elvesztettem egy másik kereket. Az emberek ismét összeszedték az autót, de nem volt másik pótkerékem, így egy rajongó kicsavarta a kereket a saját autójából, és nekem adta”.
Mindössze két héttel a Targa diadala után ismét a volán mögé ült, ezúttal egy Porsche 908 KH-val, Jo Siffert oldalán a Nürburgring 1000 kilométeres versenyén, ahol felülmúlták a versenytársakat. Ezt a győzelmet 1970-ben és 1971-ben is megismételte.
Elford mindig is igazi úriember maradt, ahogy ezt 1968 novemberében Bastiában is bizonyította. Nem sokkal a Korzika Rally rajtja előtt a Porsche versenyautó-fejlesztési vezetője, Peter Falk félrevonta legjobb gyári pilótáját egy kis beszélgetésre.
„Egy francia versenyzőre van szükségünk az ilyen rallyversenyeken. Kit vinnél?” Elford elgondolkodott. Szívesen ajánlotta volna jó barátját, Jean-Francois Piot-t, de ismert egy még jobb versenyzőt: „Vegyük Gérard Larrousse-t.”
Falk követte tanácsát, és a Porsche soha nem bánta meg a döntést: Larrousse 1969-ben megnyerte a Korzika Rallyt, a Rallye Neige & Glace-t és a hét szakaszos Tour de France Automobile-t egy Porsche 911 R-rel.
Elford egész életében nemcsak a 911-esért lelkesedett; a Porsche 917-esért is nagy rajongott, még akkor is, ha azt nem mindig volt könnyű kezelni. Hat különböző 917-es típust vezetett 1969 és 1971 között 16 versenyen, köztük Le Mans-ban is. De még hat különböző modellel sem sikerült ott győzelmet aratnia.
Alig maradt le róla 1971-ben, amikor a Porsche 917 LH-t Gérard Larrousse-szal együtt vezette 21 órán keresztül, amíg a versenyüknek egy műszaki hiba miatt idő előtt véget nem vetettek.
„Határozottan csúnya fenevad volt, mert a motor olyan nehéz volt – emlékezett vissza Elford. – A sebességváltó a motor mögé volt szerelve. A csavarodás miatt a sebességváltás egyre problémásabbá vált a verseny során, és a Mulsanne-kanyar bevételekor be kellett ismernünk a vereséget, mert a sebességváltó annyira megsérült.”
Az 1973-as év volt az utolsó, amikor Elford 917-est vezetett: „A hockenheimi Interserie-futamra egy 917/30-ast kaptunk kölcsön a gyárból. Addig még soha nem vezettem turbós versenyautót, így a weissachi teszteken kellett bizonyítanom, hogy tudok ilyen autót vezetni. Ott megdöntöttem a körrekordot, és meg is nyertem a versenyt. Egyszerűen imádtam azt az autót.”
A 917-essel indult a Sebringben rendezett versenyen is. Ott 1971-ben a dobogó első fokára állhatott fel. 2014-ben beiktatták a Sebring Hall of Fame-be.
Mivel megbízható és gyors volt, Steve McQueen felbérelte, hogy 1970-es „Le Mans” című filmjének nagy sebességű jeleneteit forgassa.
Forma–1-es karrierje szinte mellékes volt. Az 1968 és 1971 közötti 13 Forma–1-es versenye között beült a CanAm és a Trans-Am sorozat autóiba, volán mögé ült az afrikai off-road versenyeken, és megküzdött a NASCAR oválpályáival is. A rallyversenyeken és körversenyeken összesen 12 éven át hatalmas sikereket ért el. 1972-ben a francia elnök a Nemzeti Érdemrend lovagkeresztjével tüntette ki, amiért Le Mans-ban a verseny közepén megállt, hogy kimentsen egy versenyzőt az égő autójából.
és 1975-ben új útra lépett: az Inaltera versenyautó-projektben dolgozott, majd az ATS F1-es csapatának vezetője lett.
Miután 1984-ben az Egyesült Államokba költözött, a Porsche Owners Driving School és a Porsche Driving Experience vezetője lett. Tapasztalatait két könyvben, a „The Porsche High-Performance Driving Handbook” és a „Reflections on a Golden Era in Motorsports” című könyvekben örökítette meg.
Elford még későbbi éveiben is örömmel ült vissza a volán mögé, például amikor 2017-ben a Korzika Rally Historique versenyen vezetett egy 911-est, vagy amikor más Porsche-legendákkal, például Herbert Linge, Gérard Larrousse és Jean-Pierre Nicolas, együtt tettek egy utazást az emlékek útján, és 2018-ban újra nekivágtak a monte-carlói versenypálya különleges tesztjeinek.
Vic Elford francia feleségét, Anitát és hatalmas rajongótábort hagy maga után. A Porsche gyár közleménye szerint minden idők egyik legszimpatikusabb és legsikeresebb autóversenyzőjétől búcsúztunk.
Andrea Adamo, a Hyundai Motorsport korábbi csapatfőnöke visszatér a rallysportba a mexikói Nemzetek Rallyján, melyen a zsűri elnöke lesz.
A Nemzetek Rallyját április elején a Mexikó Rally pályáin rendezik meg és a versenyzők saját nemzetük győzelméért fognak harcolni.
A mexikói versenyen szerepet kap Andrea Adamo is, aki korábban a Hyundai Motorsport csapatvezetőjeként vett részt a Leon központú versenyen, idén azonban a rendezvény zsűrijének elnöke lesz.
Adamo decemberben személyes okok miatt távozott a koreai gyártótól.
“Az életben néha nem tudunk mindent irányítani, de most már rendeződtek a problémák – mondta a Dirtfishnek Andrea Adamo. – Nem tudom, hogy szükség van-e még rám a rallysportban. Azt hittem, hogy pár hónap múlva elfelejtenek az emberek, az utóbbi időkben azonban sok üzenetet kaptam a közösségi oldalamon.”
Andrea Adamo jelen volt a hétvégi Fafe Rallyn is, ahol az utolsó előtti szakaszon a WRC+ riporterét, Molly Petit-t váltotta, hogy interjút készítsen a szakasz végén Bruno Magalhaessel, akinek “Molly Adamo” néven mutatkozott be.
A Nemzetek Rallyjának nevezési listájára még várni kell, de az biztos, hogy Finnország csapatában ott lesz Harri Rovanpera, a norvég csapatban Mads Ostberg, a britben Matthew Wilson, míg a franciában Adrien Fourmaux. A pletykák szerint a spanyol csapat színeiben pedig Dani Sordo is indulni fog.
A mexikói versenyt április 1-3. között rendezik 16 szakaszon, melyek versenytávja 229 km lesz.
Jari Huttunen azt mondja, Marcus Grönholm segítsége nélkül nem tudna versenyezni. A finn versenyző több év együttműködés után szakított 2021 végén a Hyundai Motorsporttal és az M-Sporthoz igazolt, ahol a WRC2-es csapatot erősítheti idén.
Jari Huttunen 2020-ban a Hyundai támogatásával nyerte meg a WRC3-as világbajnokságot, majd a koreai gyártó csapatával a WRC2 harmadik helyét szerezte meg tavaly. 2021 végén azonban szakított a koreai gyártóval és az M-Sporthoz igazolt, ahol a WRC2-ben folytathatja karrierjét.
“A tavalyi év végén úgy éreztük, hogy eljött a csapatváltás ideje – mondta Jari Huttunen a Rallit.fi oldalnak. – Úgy gondoltuk, hogy a Ford lesz a legjobb választás számunkra. Jelenleg pedig elégedett is vagyok az ott végzett munkával. Az M-Sportnál megpróbáljuk jobbá tenni az autót. Azonban az autó teljesítménybéli hátrányát nehéz pótolni. Folyamatosan fejlesztjük a Ford Fiesta Rally2-t és reméljük, hogy minél több versenyen tudunk a győzelemért harcolni.”
Huttunen a Svéd Rallyn kezdte idei szezonját, ahol a WRC2 Open kategória harmadik helyén zárt.
A finn versenyző háttércsapatát a kétszeres rally világbajnok Marcus Grönholm vezeti, akinek sokat köszönhet Huttunen.
“Marcus a menedzserem és nélküle nem tudnék versenyezni. Próbál folyamatosan nyugtatni verseny idején, de nem beszélünk sokat személyesen, a verseny szakaszok között folyamatosan küld egy üzenetet, de nem próbál utasítgatni dolgokra. A versenyek között sem beszélünk sokat személyesen.”
Huttunen egyszer szeretne gyári WRC pilóta lenni, de tudja, hogy kevés a lehetőség egy Rally1-es autóba ülni.
“Jó lenne egyszer Rally1-es autóval versenyezni, de tudjuk, hogy kevés ilyen hely van, és azokra is sokan pályáznak. A Rally2-es autóval hat versenyen szerepel a programban, legközelebb Horvátországban indulunk. Nyilván egy Rally1-es autónak a vezetése a cél, jó lenne egyszer ilyen autóval versenyezni.”
A finn versenyzőnek idén lesz lehetőségekipróbálni a Rally1-es Ford Pumát a Finn Rallyn.
Martins Sesks magabiztosan nyerte az új ERC Open kategóriát a Fafe Rallyn, annak ellenére, hogy 2019-ben indult utoljára négykerék-meghajtású autóval a Rally Európa-bajnokságon.
A 23 éves Martins Sesks már 2018-ban bizonyította gyorsaságát nemzetközi mezőnyben, amikor megnyerte az ERC3 és ERC Junior U27-es bajnokságot az Opel Motorsport Adam R2-es autójával. 2019-ben már Skoda Fabia R5-tel indult a Rally Európa-bajnokságon két versenyen, és a lett Liepaja Rallyn az abszolút harmadik helyezést érte el. 2020-ban és tavaly azonban már Ford Fiesta Rally4-gyel állt rajthoz a lett ERC futamon, majd az idei Fafe Rallyn ismét négykerék-meghajtású autóra váltott és Rally2-es Kittel szerelt Skodával indult az ERC Open kategóriában.
A lett versenyző a pénteki szuperspeciált bár még a második helyen zárta, a szombati esőben és a változékony időjárás mellett zajló hozó vasárnapi szakaszokon is a kategóriája leggyorsabbja volt.
A három fős kategóriában pedig rendkívül magabiztosan, 8:46,7 perc előnnyel tudott nyerni Renars Francis navigálásával. A második helyen Joan Vinyes és Claudi Ribeiro Suzuki Swift R4lly S autóval zárt, míg a harmadik ugyancsak a spanyol Alberto Monarri – Carlos Cancela páros lett Suzukival, 2 perces büntetéssel 1:29,4 perccel maradt el honfi – és márkatársa mögött. A Fafe Rallyn csupán Monarri tudott Sesks mellett szakaszt nyerni.
Az ERC Open kategória csak a versenyeken kerül díjazásra, éves bajnoki címet nem lehet nyerni.
Sesks abszolút értékelésben is a hetedik helyet szerezte meg és 8:55,2 perccel maradt el a győztes Nil Solanstól.
Legnehezebb hétvégéjét teljesítette Krózser Menya az OK kategóriában a WSK Super Master Series negyedik futamán, Sarnóban. A váz, a gumik és a magyar versenyző stílusa valahogy sehogyan sem akartak azonos pályára állni.
Menya tempója az első négy körben nagyon jó volt, ám onnantól kezdve nem tudott a mezőnnyel azonos módon gyorsulni. A Ward Racing vázat cserélt, több beállítást is kipróbált, de nem sikerült előrelépni. A problémát valószínűleg az jelentette, hogy a váz sok terhelést adott a hátsó gumikra, amelyek így gyorsabban veszítettek a tapadásból.
Menya az 57 fős OK mezőnyből az időmérőn 33. lett. Ezen a helyezésén általában javítani szokott, de most nem sikerült, az előfutamok után a 44. helyen állt, a B elődöntőben pedig 24. lett, és nem sikerült beverekednie magát a döntőbe.
„Fú, nagyon nehéz hétvége volt – mondta Menya. – Próbáltam minden optimizmusomat összeszedni, de a verseny végére nagyon magam alatt voltam. Bármit csináltunk, nem sikerült előrelépni. Vasárnap délután volt egy beszélgetésem a csapattulajdonossal, aki egy kicsit megnyugtatott.
Mondta, hogy nagyon különleges a vezetési stílusom, azonnal gyors vagyok, és hogy ehhez a csapatnak is meg kell találnia a megfelelő beállítást és nekem is meg kell tanulnom alkalmazkodni a körülményekhez.
Néha vannak ilyen hétvégék, amikor semmi sem akar összejönni. Ráadásul egyik baj szüli a másikat, de az ilyen hétvégékből lehet a legtöbbet tanulni.
Nehéz pozitívumot találni, de végül is egy csomó tapasztalatot szereztem a felgumizott sarnói pályán, ha legközelebb jövünk ide versenyezni, akkor ez biztos előnyt jelent.
A következő versenyem két hét múlva lesz Portimaoban, ott nagyon szeretnék egy tiszta és eredményes hétvégét futni.“
Krózser Menyhért, MHH Kart Team, OK (Senior) eredmények WSK Super Master Series, 4. futam, Sarno (Olaszország) 2022. március 10–13.
Résztvevők: 57
Időmérő csoport: 17.
Időmérő összesített: 33.
CE előfutam: 12. CD előfutam: 18. AC előfutam: 22. BC előfutam: 15.
Előfutamok összesítve: 44. B elődöntő: 24.
Összesített a döntő előtt: 46.
WSK Super Master Series bajnokság helyezése: 30., 13 ponttal
Pályafutása legjobb WSK eredményét érte el azOK Junior kategóriában Molnár Martin a Super Master Series negyedik, egyben utolsó futamán az olaszországi Sarnóban. Az elődöntő 6. és a döntő 12. helyezésével 24 pontot szerzett, a bajnokságban pedig 41 ponttal a 18. helyen végzett. Nem volt könnyű helyzetben, hiszen csapatával csak az előfutamokra találták meg a jó beállításokat.
Először versenyzett Molnár Martin az Energy Corse színeiben Sarnóban, így időre volt szükségük, mire közösen megtalálták a számára kedvező beállítást. Az időmérőn még nem volt igazán jó a tempójuk, és Martin helyezkedése sem sikerült a legjobban, így időmérő csoportjában a 9. lett.
Ezzel a 79 fős OK Junior mezőnyben az összesített 27. helyén állt. A négy előfutamból háromszor sikerült 4-6 helyet javítania a rajtpozícióján, így az elődöntőbe már a 16. helyen jutott be. Itt a 8. helyről rajtolva két helyet lépett előre és a 6. helyen intette le a kockás zászló. A döntőben a 12. helyről indult, feljött a 9-re, de két hibának köszönhetően végül 12. lett.
OKJ kategóriában ez volt Martin eddigi legjobb helyezése WSK döntőben. Egyben a legtöbb WSK pontot is most szerezte, aminek köszönhetően 41 ponttal a WSK Super Master Series bajnokság 107 nevezőjéből a 18. helyen végzett.
„Munkás hétvége volt, de a végeredménnyel elégedett vagyok – mosolygott Martin. – A hétvége elején nem volt még jó a tempónk. Az Energy Corsénak volt egy jó alapbeállítása, amit rám kellett szabni. Egész héten ezen dolgoztunk. Az időmérőn még nem voltam elég gyors, és én sem helyezkedtem a legjobban, így nem volt igazán tiszta köröm.”
„Az előfutamokra viszont sokat fejlődtünk, egyre jobb lett a sebességem is. Az elődöntőben külső ívről rajtoltam. Ez a sor mindig veszít pár pozíciót, bár Sarnóban nem olyan sokat, mint mondjuk La Concában.
Ekkor raktuk fel a négy új gumit, amivel még jobb volt a tempóm, de talán az áttételt is módosítani kellett volna. Ennek ellenére 6. lettem. A döntőben a 12. helyről rajtoltam, feljöttem a 9.-re majd elkövettem pár hibát és visszaestem a 15-re. A büntetések után lettem 12. helyezett.”
„Nagyon örülök ennek az eredménynek, és annak is, hogy a csapattal jól fel tudtuk dolgozni Sarnót. Egyre nagyobb köztünk az összhang. Úgy érzem, hogy a csapat egyre jobban be tudja állítani a vezetési stílusomnak megfelelően a gokartot, úgyhogy nagyon várom Portimaót.”
Molnár Martin következő versenye a Champions of the Future portugáliai futama lesz Portimaóban, március 25–27-én.
Molnár Martin, OKJ-eredmények
WSK Super Master Series 4. fordulója, Sarno
Résztvevők: 79
Időmérő csoport: 9.
Időmérő: 27.
B-D előfutam: 11. -> 7.
A-B előfutam: 12. -> 8.
B-E előfutam: 11. -> 11.
B-C előfutam: 12. -> 5.
Előfutamok összesen: 16.
B elődöntő: 8. -> 6.
Összesített eredmény a döntő előtt: 12.
Döntő: 12. -> 12.
A 2022. évi WSK Super Master Series OK Junior kategória végeredménye:
Résztvevők száma: 107
Bajnoki pontok 4 futam után: 42 pont
Bajnokságban elért helyezés 4 futam után: 18. hely
Óscar Palomo vasárnap váltóhibával küzdött, ennek ellenére megtudta nyerni az ERC4-es kategóriát a Fafe Rallyn Andrea Mabellini és Paulo Soria előtt.
A spanyol Óscar Palomo első Rally Európa-bajnoki futama volt az idei Fafe Rally, és bár a pénteki szuperspeciálon csak az ötödik időt érte el, szombat reggel már az első szakaszon az élre állt két szakasz erejéig, majd a következő két szakaszon a második helyre csúszott. A szombati utolsó előtti szakaszon viszont ismét az élre állt és helyét már nem is adta át másnak, végül pedig 48,1 másodperc előnnyel nyerte az ERC4-es kategóriát Andrea Mabellini előtt. Palomo vasárnap délelőtt úgy tudta megtartani vezető helyét, hogy váltóhibával küzdött, amit később a szervizben meg tudtak javítani.
“Lépésről lépésre haladtunk és végig nyugodtan vezetve haladtunk a cél felé – mondta Óscar Palomo az ERC hivatalos oldalának. – Elképesztő eredmény, amit elértünk, nem hittem, volna, hogy képesek leszünk nyerni. Az eső ellenére is magabiztos voltam az autóban a navigátorommal együtt. Nagyon boldog vagyok a győzelemmel.”
A kategória második helyét az utolsó szakaszon szerezte meg Andrea Mabellini, aki szombaton defekt miatt vesztett időt, míg riválisa, Paulo Soria késésért fél perces büntetést kapott, így az olasz versenyző 8,9 másodperccel előzte meg az argentin versenyzőt.
Több mint 130 páros nevezett az Orfű Rallyra, mely a Rally2, Rally3 és Historic Rally Bajnokság szezonnyitója, valamint kiváló lehetőség a Rally1-es versenyzők számára, hogy a Salgó Rally előtt teszteljenek.
Megjelent a szombati Orfű Rally nevezési listája, mely Rally2-es versenyzői megtaláljuk többek között a tavalyi bajnok Fogarasi Attila-Toloczkó Péter kettőst Hondával, míg a mezőny összesen 42 autóból fog állni.
A Historic Rally Bajnokság nyitó futamán 25 páros áll rajthoz, többek között Wirtmann Ferenc és Nyirfás Julianna Ford Escorttal, Gerencsér Tibor és Gerencsér Bernadett Ford Sierrával.
A Rally3 46 párosból állómezőnyének élén a tavalyi bajnok Bíró Gergő és Bíró Balázs nevét olvashatjuk Opel Astrával.
Tesztelni 21 páros érkezik mások mellett olyan versenyzők, mint Osváth Péter és Papp Tamás Skoda Fabia R5-tel, Turán Frigyes és Farnadi Ágnes VW Polo GTI R5-tel, Tóth Tibor és Szabó József a Skodával. Ollé Sándor és Ollé Rebeka szintén Skodával érkezik a szombati versenyre, melyen összesen hat Rally2-es autó áll rajthoz.
Az Orfű Rallyn az Abaliget-Árpádtető (14,95 km) és a Kővágótöttös-Hetvehely (10,47 km) szakaszokat összesen háromszor kell teljesíteni, így a versenytáv a Rally2, Historic és teszt mezőnyöknek 76,26 km, míg a Rally3 kétszer-kétszer teljesíti a gyorsaságikat, így 50,84 km hosszú verseny vár rájuk.
A Rally1 szezonnyitóját, a Salgó Rallyt egy héttel később rendezik.
Egész pontosan Csomós Mixi és Nagy Attila, akik a rally Európa-bajnokságon alaposan letették a névjegyüket. Szombaton a szétázott pályákon küzdöttek egy oda nem való gumival. Mixi már feladta volna, Attila a végsőkig kitartott. Vasárnap bíztak a csodában, Mixi elfordulta a harmadik kanyart és valami bekattant nála. Az eredmény hat top ötös gyorsasági idő és pályafutásuk első szakaszgyőzelme Eb-futamon. Tiszta libabőr, nem?
„Rengeteg gratulációt kaptunk – mondta hullafáradtan, de fülig érő szájjal Mixi vasárnap este, miközben éppen az autóra vártak a parc fermében. – Minden volt, telefonhívás, üzenet, like, szurkolóktól, első osztályú versenyzőktől… Nagyon jól esett. Köszönöm mindenkinek.“
A verseny azonban egyáltalán nem úgy kezdődött, hogy ebből ekkora dicsőség lesz. Még itthon beszélgettünk Mixivel, aki azt mondta, hogy az első nyolcban szeretne végezni, ami azért elég merész gondolat volt. „Mit fognak szólni a szurkolók, ha ezt mondom, és nem leszek az első tízben?“ – kérdezte. Semmit – mondtam. – Azért mentek ki, hogy tanuljatok és hogy meglegyen a tudásotok ahhoz, hogy pár év múlva a bajnoki dobogóért harcoljatok. Nem az első versenyen kell megváltani a világot. „Ez igaz“ – mondta Mixi, de nem voltam benne biztos, hogy így is gondolta.
Portugáliában aztán már a pályabejáráson látszott, hogy a Fafe Rally nem az a verseny lesz, ahol bárki is megváltja a világot. Napokon keresztül szakadt az eső, a murvás utak pedig katasztrofálisan szétáztak. A Rally Hungaryre pár éve lezúdult eső ipari tanuló volt a portugál társához képest.
„Én még ilyet nem láttam rallyversenyen – mondta Mixi. – Édesapámmal jártunk off roadra, ott volt ilyen sár. Hihetetlen mély nyom volt, olyan szintű lépcsők voltak az úton, hogy ha nem látom, nem hiszem el. Féktávon még jobban kimélyült. Nem érkezett meg a Hankook nyitott gumija, ezért zártakkal mentünk, amikkel gyakorlatilag nulla tapadás volt. Féktávon úszott az autó előre, a kanyarokban csúsztunk le. Mentünk ködben, este, lovak szaladgáltak át a pályán… Az első lökhárítónk annyira eltömődött sárral, hogy road mode-ban kellett mennünk. Szégyen, nem szégyen, én már azon voltam, hogy feladom.“
Tényleg elég nehéz volt a helyzet a Skoda Fabia R5-ben, ahol Nagy Attila próbálta Mixiben tartani a lelket – nem sok sikerrel.
„Én picit jobban tudtam kezelni a helyzetet – mondta Attila. – Bennem fel sem merült, hogy kiálljunk, ha road mode-ban is, de végig akartam csinálni a versenyt. De azt is megértettem, hogy Mixi félti az autót és félt mindkettőnket. Vita nem volt az autóban, mind a ketten elmondtuk a véleményünket, én, hogy miért akarom folytatni, Mixi pedig, hogy miért nem. Végül abban állapodtunk meg, hogy elmegyünk a következő pályára, megnézzük, hogy tényleg olyan ramaty állapotban van-e. Ha el tudunk jutni a feléig, akkor megyünk tovább, ha életveszélyes, akkor kiállunk.“
„A második kör egy kicsit jobb volt – vette át a szót Mixi. –töröltek szakaszokat is, abban bíztam, hogy hátha az egész második kört törlik. Nem törölték, de valahogy túléltük.“
Az első nap egy 9. és egy 14. időt futottak, az összes többi eredményük húsz felett volt.
„Este nagyon magam alatt voltam, lezuhanyoztam, lefeküdtem és szerintem azonnal elaludtam, el akartam felejteni az egész napot és bíztam benne, hogy másnap csoda történik.“
A csoda meg is történt: kisütött a nap. Ettől az embernek eleve jobb kedve van, ám az igazi fordulat a vasárnapi harmadik kanyarban következett.
„Elrajtoltunk, ötven egyenes mondom, tuti nem lesz tapadás. A harmadik kanyart negyedikben elfordultam, éreztem hogy van tapadás, dobálgattam, jött minden, hú, elmondani nem tudom, mennyire élveztem a szombati nap után. Már a pálya felén éreztem, hogy jó idő lesz. Az új FIA rendszer azonnal mutatja az időt, emlékeztem rá, hogy a vb-n milyen időket mentek ezen a pályát, tudtam, hogy top tízesnek kell lenni.“
Negyedik lett az a top tízes, ami már önmagában megérte az összes szombati tortúrát, mi, szurkolók pedig már ekkor kibontottuk itthon a pezsgőt.
„Mi is úgy gondoltuk, hogy ha csak ez jutott, már akkor is érdemes volt eljönni. A következő szakaszon éreztem, hogy lehetne ennél gyorsabban is menni. Aztán mentünk egy harmadik időt, és a szervizparkban még mondtam is a rácoknak, hogy jó lenne egy szakaszt nyerni.“
Ez a 16., Santa Quitéria gyorsaságin megtörtént. A rutinosabb szurkolók – akiknél volt a hűtőben még egy tartalék – azonnal kilőtték a dugót a második üveg pezsgőből is.
„Végig kontroll alatt volt minden – mondta Attila. – Van egy divatos kifejezés, hogy flowban volt. Nagyon keveset tudtam felnézni, de végig azt éreztem, hogy Mixi száz százalékosan biztosan uralja az autót. Dobálta, mintha hóautóznánk, és közben vigyorgott.“
Na de még mindig nem volt vége a versenynek, mert hátra volt az erőgyorsasági, ami előtt leszakadt az eső. Mixiék vasárnap másodiknak rajtoltak, de az erőgyorsasági miatt megfordították a mezőnyt, és csak az első 16 után mehettek.
A sárban mindenki korcsolyázott. A rally 2-vel visszaállt Cais háromszor verte oda az autóját, Tempestini a biztos hatodik helyről esett ki. Hirtelen visszacsöppent a mezőny a szombati rémálomba.
„Még egy kicsit nehezebb is volt, mint a szombat. Nem számítottunk rá, hogy ennyire nincs tapadás. Megbeszéltük Mixivel, hogy amiért jöttünk, az már megvan. Tök mindegy, hanyadikok vagyunk, érjünk célba. Az itinerben fel volt írva, hol lehet sár, azt nagyon nyomatékkal mondtam be. Amikor volt két-három tiszta kanyar és Mixinek megjött az önbizalma, hogy van tapadás, rászóltam, hogy ésszel! De sikerült.
Nagyon örülünk a szakasz győzelemnek, a top ötös eredményeknek, de számomra sokkal fontosabb volt, hogy egy nagyon nehéz versenyen célba értünk.“
Nem volt más hátra, mint gratulálni a fiúknak – akik mellesleg tizedikek lettek – és ünnepelni a magyar rallysport sikerét, na meg beszerezni pár üveg pezsgőt Mixiék következő versenyére. De egy kérdést még fel kellett tennem. Milyen volt a Hankook gumi?
„Szerinted? Vasárnap, tudtunk vele gyorsaságit nyerni, a száraz pályán eszméletlen tapadása volt, nem akartam elhinni. Nagyon bízom a következő versenyekben.“
Mi is. Főleg akkor, ha tudjuk, hogy az Eb-n az első két évet el kell dobni, és csak a harmadik számít igazán. Ehhez képest Mixiék belépője tényleg elég határozott volt. Biztos, hogy lesz még nehéz versenyük, de a szombati nap azt is bebizonyította, hogy minden nehézséggel meg tudnak küzdeni.
Egy szó, mint száz, érdemes lesz idén rally-Eb-t nézni. Hajrá Mixi! Hajrá Attila!