A Hyundai utolsóként állt neki a Rally1-es autó elkészítésének, ami meg is látszott a WRC szezon első felében, azonban a nyarat már győzelemmel kezdte a koreai gyártó.
Amíg a Toyota és az M-Sport már szinte elkészült az idén bevezetett szabályok szerint létrehozott Rally1-es autójával, a Hyundainál még az engedély megérkezésére vártak Szöulból.
Az engedély végül megérkezett és neki állhatott a koreai csapat a Rally1-es autó megépítésének és tesztelésének, azonban erre ekkor már kevés idő maradt. A munkát hátráltatta Thierry Neuville balesete is egy tesztelés során, arról már nem is beszélve, hogy a Hyundai 2021 decemberében elhagyta a korábbi csapatvezető, Andrea Adamo is, akinek feladatait később Julien Moncet vette át csapatigazgató-helyettesként.
A későn megkezdett munka pedig meg is látszott a Monte-Carlo Rallyn, ahol csupán egy i20 N Rally1 tudott célba érni, Thierry Neuville a hatodik helyen zárt.
A munka azonban folytatódott a Hyundainál és Svédországban már a második lett Neuville, Horvátországban pedig már Ott Tanak szerezte meg ezt a pozíciót, miközben a belga versenyző a harmadik lett.
Portugáliában már Dani Sordo számára is elkezdődött a 2022-es szezon és a spanyol pilóta azonnal a harmadik helyen zárt, újabb jó eredményt szállítva a csapatnak, mielőtt az végképp felért volna a csúcsra.
Szardínián mindig jól sikerült a szereplés a Hyundainak, hiszen 2016-ban és 2018-ban Thierry Neuville, 2019-ben és 2020-ban Dani Sordo tudott nyerni a sok dobogós eredmény mellett.
A verseny előtt még a csapat úgy nyilatkozott, hogy továbbra sincsenek azon a szinten, ahol lenni szeretnének, ennek ellenére, Ott Tanak és Dani Sordo révén az első és harmadik helyen zártak.
„Hello mindenki! Charlotte és én úgy döntöttünk, hogy véget vetünk a párkapcsolatunknak, és jó barátok maradunk. Rengeteg nagyszerű pillanatot éltünk át együtt, és ő mindig is nagyon különleges ember lesz az életemben. Ő csodálatos és a legjobbat érdemli, kérlek, tartsátok tiszteletben a döntésünket és az ő magánéletét ebben az időszakban. Köszönöm!” – írta az idei évet a pontverseny második helyén záró versenyző.
Leclerc és az 1999 szeptemberében szintén Monacóban született és egész életében ott is élő, építészetet tanuló Charlotte 2019-ben kezdtek el randizni, a három nyelven (francia, angol, olasz) beszélő hölgy pedig több alkalommal is feltűnt az F1-es paddockban.
A monacói pilóta azután jött össze nála két évvel fiatalabb barátnőjével, hogy a Ferrarihoz szerződése után véget vetett négy éven át tartó kapcsolatának Giada Giannival, akivel a pletykák szerint el is jegyezték egymást. „Charles elhagyott, minden idejét a Ferrarinak akarja szentelni” – mondta akkor egy Instagram-videóban Gianni.
Ezek után azonban nem tartott sokáig Leclerc szingli élete, úgyhogy lehet, hogy mégsem a Ferrarihoz szerződés állt a háttérben.
Pierre-Louis Loubet rajthoz áll a francia Hivernal du Dévoluy Rallyn, mégpedig Nicolas Gilsoullal, a páros pedig a hírek szerint 2023-ban is folytatja a közös munkát.
Pierre-Louis Loubet idén Vincent Landais-val versenyzett, azonban Landais a Japán Rallytól Sébastien Ogier navigátora lett, így az M-Sport versenyzőjének új társat kellett keresnie.
Sokáig nem szerepelt navigátor Loubet neve mellett a Hivernal du Dévoluy Rally nevezési listáján sem, azonban kiderült, hogy ott Thierry Neuville korábbi navigátorával, Nicolas Gilsoullal áll rajthoz.
A belga navigátor korábban 13 WRC futamot nyert Neuville-el, akivel 2012 és 2020 között versenyzett. Gilsoul idén a belga bajnokságban Gino Bux mellett a sorozat második helyét szerezte meg.
A hírek szerint Loubet és Gilsoul 2023-ban is folytatni kívánja a közös versenyzést.
A 40 éves navigátor segítségével Thierry Neuville a második helyen zárta a 2011-es Mecsek Rallyt, mely akkor az IRC naptárában szerepelt.
Hétvégén tartották a Finn Motorsport Szövetség éves díjátadó gáláját, melyen Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen elnyerte az Év Sportolója címet.
Amellett, hogy az Autosport olvasói Kalle Rovanperát választották az év rally versenyzőjének, Finnországban is komoly díjat nyert a WRC legfiatalabb világbajnoka navigátorával, Jonne Halttunennel.
A hétvégén tartották Finnországban a Finn Autósport Szövetség éves díjátadó gáláját, melyen a világbajnok páros nyerte az Év Sportolója címet.
Azt követően, hogy az északi ország 20 év után tudott ismét világbajnokot adni a rallysportnak, talán ez nem is olyan meglepő.
A rendezvényen Kalle Rovanpera nem tudott jelen lenni, mert még Japánban tartózkodik, a díjat Jonne Halttunen vette át, és tolmácsolta a 22 éves pilóta szavait.
“Nagyon sokat jelent számunkra ez a díj – mondta Halttunen. – Visszagondolva az idei verseny szezonra, és hogy Finnország hosszú idő után tudott világbajnokot adni a rallysportnak, ez az elismerés csak hab a tortán. Ez a díj is azok közé tartozik, melyről Kalle és én is gyerekkorunk óta álmodoztunk. A vb címmel pedig Finnország ismét visszakerült a rallysport térképére. Kalle is köszöni ezt a díjat, és mindketten köszönjük a sok támogatást.”
2022 navigátora Enni Malkönen lett, aki megnyerte a WRC3-as világbajnokságot Lauri Joona oldalán.
Hivatalossá vált, hogy ismét telt ház előtt rendezik meg a Magyar Nagydíjat, a Hungaroring tájékoztatása szerint ugyanis minden jegy elkelt a Forma-1 38. mogyoródi látogatására.
Rekordidő alatt fogyott el minden belépőjegy a 38. Magyar Nagydíjra a Hungaroring Sport Zrt. közleménye szerint, azaz már 2022 decemberére biztossá vált, hogy 2023. július 23-án teltház előtt rendezik a mogyoródi futamot. Ez remek hír a verseny szervezőinek és az országnak is, ám bizonyára akadnak olyan rajongók, akik lecsúsztak arról, hogy élőben lássák a kedvenceiket.
De nekik sem kell depresszióba zuhanniuk, ez ugyanis csak a vasárnapi napra igaz, a pénteki és szombati napra szóló belépők értékesítése ugyanis a Hungaroring szerint hamarosan elkezdődik, így „aki mindenképpen szeretne belekóstolni a hétvége hangulatába, annak így még lesz lehetősége.”
A közlemény beszámol arról is, hogy „stratégiai fejlesztési program keretében elkezdődik hazánk legnagyobb sportlétesítményének felújítása. Első lépésként a közművek fejlesztése valósul meg, valamint kialakítanak egy, a létesítmény színvonalához méltó portaépületet, irányítási központot és ügyfélteret.”
Ráfér a felújítás a mogyoródi pályára Fotó: Hungaroring
A közműfejlesztés keretében az 1986-ban épült pálya ivóvíz-, tűzivíz- és szennyvízhálózatának, valamint erősáramú hálózatának fejlesztése, új hálózat kiépítése történik majd, valamint megépül a gyengeáramú alépítmény rendszere. Ugyancsak az első ütemben megújul a Hungaroring főbejárata, kialakítanak egy, a létesítmény színvonalához méltó ügyfélteret, és a portaépülettel szemben nyílik egy kávézó, amelyben helyet kap a Hungaroring Shop. A két épületet modern és impozáns portál köti majd össze.
„Kétezer-tízben vettem át a Hungaroring irányítását, és gyakorlatilag azóta várunk erre a pillanatra – nyilatkozta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. – Persze, az elmúlt időszakban sem tétlenkedtünk: a pályánk átesett jó néhány ráncfelvarráson, folyamatosan dolgoztunk annak érdekében, hogy megfeleljen az újabb és újabb biztonsági feltételeknek, törmelékfogó kerítést építettünk, a lelátókat folyamatosan karbantartottuk, és 2016-ban újra-aszfaltoztuk a teljes pályacsíkot, pontosabban lecseréltük a felső, úgynevezett kopóréteget.”
„A Forma-1-ben zajló folyamatokat, az újonnan bekerülő pályákat látva azonban ez nem elég, ez tényleg az utolsó előtti pillanat, amikor elkezdhetjük a munkát. Azt látjuk, hogy a sok uniformizált pálya között egyre nagyobb értéke van a magyarhoz hasonló tradicionális helyszíneknek, és Budapest közelsége mindig is elképesztő vonzerőt jelent majd a Hungaroring számára, ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy az új pályák infrastruktúrája a miénknél sokkal magasabb színvonalú szolgáltatást tesz lehetővé. A stratégiai fejlesztési programnak köszönhetően belátható időn belül mi is fel tudjuk venni velük a versenyt, ami lehetővé teszi, hogy itt tartsuk a Forma-1-es sorozatot, és ezáltal évről évre hazánkra, gyönyörű fővárosunkra irányítsuk a figyelmet.”
A 2022-es Magyar Nagydíj rajtja utáni pillanatok Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Gyulay Zsolt hozzátette: nagy öröm a Hungaroring számára, hogy ilyen ütemben fogytak a bérletek és a versenynapra szóló jegyek, ez ugyanis azt mutatja, hogy nemcsak a pilóták, a szurkolók is szeretik a pályát. A 2022-es Magyar Nagydíj számai is erről árulkodtak: vasárnap 100 ezer néző kísérte figyelemmel a helyszínen zajló eseményeket (a négy nap alatt 290 ezren szurkoltak), akkor áprilisban tehették ki a Hungaroringre a „megtelt” táblát.
Mohammed bin Szulajm, az FIA tavaly decemberben munkába álló elnöke először beszélt két olyan, igen komoly problémáról, amit meg kellett oldania hivatali idejének első évében.
Nem sokkal az ellentmondásos Abu-dzabi Nagydíj után foglalta el a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöki székét a Jean Todtot váltó Mohammed bin Szulajm, akinek rögtön az utóbbi évek egyik legnagyobb botrányát kellett kezelnie. És ha ez nem lett volna elég az akkor 60 esztendős sportvezetőnek, a nyakába kapott még egy igen komoly ügyet, az Egyesült Államokban ugyanis Jens H. S. Nygaard norvég feltaláló beperelte az FIA-t a glória miatt.
„Képzeljék el, amint évek próbálkozása után megválasztják magukat, mindenki bulizik december 17-én, aztán 18-án bemennek az irodába, és délelőtt 10 órakor az első dolog, amivel találkoznak, hogy az ügyvédek közlik, hogy hatalmas bírósági üggyel kell szembenézni a glória miatt. Nem beszélhetek túl részletesen róla, de nem volt jó előérzetem. De folytattuk, és hatalmas ügy volt, de nagyon boldog vagyok, hogy egy hónappal később tisztázódott. Nagy teher volt ez a vállamon, mert komoly jogi és pénzügyi hatással lett volna ránk. De már magunk mögött hagytuk, a glória pedig az FIA-hoz lett kapcsolva, ami jó.”
Nem ez volt azonban az egyetlen olyan dolog, amiről eddig nem sokat lehetett tudni. „Volt egy pénzügyi gond is, amiről nem tudtunk. Deficitünk volt, még a járvány előttről, de örülök, hogy ezt is megoldottuk.”
Ennek a deficitnek a kezelésére szerződtették a Volvo, a Nissan és a DaimlerChrysler korábbi ügyvezetőjét, Natalie Robynt, aki az FIA történetének első vezérigazgatója lett.
„118 éven át soha nem volt vezérigazgatónk, de ha meg akarunk birkózni a kihívásokkal, akkor nem mikromenedzselhetek. A vezérigazgató foglalkozik az irányelvekkel, a struktúra menedzselésével, az FIA napról napra történő működtetésével és a pénzügyekkel. Mindannyian tudjuk, és nagyon őszinte leszek önökkel, gondunk volt a pénzügyekkel. Több mint 20 millió dolláros deficittel kellett szembenéznünk az idén” – mondta bin Szulajm, aki ezután összegezte első évét a szervezet élén.
„Tanulóév volt az idei, nemcsak a Forma-1-ben, hanem az FIA-ban összességében. Mint tudják, nagyon különleges a sportágunk. Amikor a futballban dolgozó kollégákkal beszélek, szoktam nekik mondani, hogy nekik egy kicsit könnyebb dolguk van. A fociban két csapat van, egyforma méretű kapuk és egy labda.”
„Itt viszont annyi a változó, számos tényezőtől függően mindig fejlődik és változik a helyzet. Ha megnézzük a gazdasági és szociális tényezőket, azok is állandóan változnak. Szóval a kihívás adott. Nem gondolom, hogy egyetlen szabállyal tudjuk orvosolni a dolgot, majd úgy hagyhatjuk, és ennyi, rendbe hoztuk. Mindig nyitottak vagyunk a javaslatokra, mindig tanulunk a versenyzőktől, a csapatoktól, és magunktól is. Úgyhogy a fejlődési folyamat mindig adott. Nem volt könnyű év, voltak problémáink, de nem hibáztatunk senkit. Úgy érzem, hogy a megfelelő emberekkel a sport fejlesztésének folyamatában vagyunk.”
A TOYOTA GAZOO Racing január elején háromautós csapattal indul a 2023-as Dakar Rallyn. A tavalyi győztes Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel természetesen visszatér Szaúd-Arábiába, mellette az újdonsült dél-afrikai rally-raid bajnok Giniel de Villiers és Dennis Murphy, valamint Henk Lategan és Brett Cummings képviseli a gyári csapatot.
A 2022-es tereprally-világbajnok Nasser Al-Attiyah 2023-ban az FIA W2RC mind az öt fordulójában indul. A bajnokság januárban a Dakar Rallyval kezdődik, majd február végén az Abu Dhabi Desert Challenge lesz a második állomás. Ezt követi a Sonora Rally Mexikóban áprilisban, és a Desafio Ruta 40 Argentínában augusztus végén. A szezon a Marokkó Rallyval zárul, amelyet ismét október közepére terveznek.
„A 2022-es világbajnoki cím megnyerése volt az első célom, és büszkén mondhatom, hogy elértük. Emellett az autó folyamatosan javult az év során, és a Namíbiában elvégzett utolsó teszttel biztos vagyok benne, hogy a GR DKR Hilux T1+ eddigi legjobb változatát építettük meg. Most már csak Szaúd-Arábiában kell versenyezni” – nyilatkozta Nasser Al-Attiyah.
A másik két Dakaron induló egység nem vesz részt a vb-n, a szezon hátralévő részében a Dél-afrikai Rally-Raid Bajnokságban (SARRC) versenyeznek a TOYOTA GAZOO Racing South Africa csapatban, amely a GR DKR Hilux T1+ folyamatban lévő tesztelésében és fejlesztésében is kulcsfontosságú elemként szolgál. 2022-ben a hétfordulós SARRC-t Giniel de Villiers nyerte, a korábbi bajnok Henk Lategan pedig a második helyen végzett a bajnokságban, amelyet a világ egyik legnehezebb rally-raid sorozatának tartanak.
„Az idei év kemény kihívásokat tartogatott, különösen a SARRC tekintetében. Megnyertük a 2022-es bajnoki címet, és csapatként is sokat fejlődtünk. Az autóval együtt fejlődtünk mi is, és izgatottan várjuk, hogy visszatérhessünk a januári Dakar Rallyra. A SARRC cím elnyerése megerősítette meggyőződésünket, hogy januárban esélyesek lehetünk a győzelemre, és alig várjuk, hogy elkezdődjön a verseny” – fogadkozott de Villiers, aki idén ötödik lett a Dakaron.
foto: Toyota Gazoo Racing
A 2022-es versenyszezon átfogó lehetőségeket kínált a TGR számára a Dakar-győztes GR DKR Hilux T1+ fejlesztésére és a megbízhatóság javítására. A csapat több mint 25 000 kilométernyi versenyt és tesztet hajtott végre, amelyetken a csapattagok összesen 130 napot töltöttek el együtt.
A 2023-as szezonra az FIA finomította a teljesítményre vonatkozó szabályait, amelyek célja a T1+ és a T1U kategória teljesítményének kiegyensúlyozása volt. A résztvevők már a 2022-es Dakar után jelezték aggályaikat, hogy az Audi 2023-ban egyeduralkodó lehet, az FIA pedig meghallotta ezeket a hangokat. Az intézkedések egyik eleme, hogy a T1+ és a T1U kategóriájú autók csúcsteljesítménye 30 kilowattal csökkent. A teljesítménygörbéket ehhez próbálták optimalizálni, és a turbós T1+ autók magasságkompenzációját megszüntették. Az Audi plusz 100 kilogramm minimumsúly növelést is kapott.
Ezzel párhuzamosan a TGR folyamatosan fejlesztette a GR DKR Hilux T1+-t. Változotattak az autó differenciálművein, a felfüggesztés elemin és a lengőkarokon, amelyeket megerősítettek. Az egyetlen lengéscsillapító beállítását is optimalizálták, csakúgy, mint a sebességváltó váltási görbéit. Végül a szoftvert úgy módosították, hogy elfogadja a legújabb versenyüzemanyagot, és biztosítsa, hogy az autó megfeleljen az FIA által meghatározott teljesítménymérleg követelményeinek.
foto: Toyota Gazoo Racing
Nem csak a gyári Hiluxok indulnak a Dakaron, hét privát versenyző is a GR DKR Hilux T1+-t választotta, ezek az autók a gyári kommüniké szerint megkapják a gyári csapat beállításait és legfrissebb fejlesztéseit.
A TGR emellett támogatja a Team Land Cruiser Toyota Auto Body-t amely Toyota Land Cruiserrel versenyez. A csapat a 2022-es Dakaron sorozatban kilencedik győzelmét aratta a szériaautók autók kategóriájában. A 2023-as Dakar Rallyn egy új Land Cruiser 300 GR SPORT-tal indulnak a tizedik elsőségükért.
A Toyota konszernhez tartozó Hino márka képviseletében a HINO TEAM SUGAWARA először indult hibrid járművel a 2022-es Dakar Rallyn, és a kamionok kategóriájában összesítésben a 22. helyen végzett. A 2023-as Dakarra továbbfejlesztették a versenykamiont, és ezzel próbálnak meg jobb helyezést elérni. Sugawaráéknak magyar ellenfelük is lesz, Kovács Miklós és csapata először indul a Dakar Rallyn.
Tengerparti találka, lelepleződés a reptéren, a Ferrari által egy fénymásoló szalon alkalmazottjához küldött ügyvéd. A BBC Sound új podcastsorozata teljesen eddig nem látott módon dolgozza fel a Forma-1 történetének legnagyobb botrányát.
Tizenöt évvel ezelőtt zajlott le a Forma-1 történetének legnagyobb botránya. A történetet alighanem mindenki ismeri: Nigel Stepney, a Ferrari egyik vezető beosztásban levő alkalmazottja 780 oldalnyi bizalmas dokumentumot, gyakorlatilag a 2007-es Ferrari bibliáját adta át Mike Coughlannek, a McLaren főtervezőjének, akinek felesége egy helyi fénymásoló szalonban digitalizáltatta azokat, csakhogy a bolt alkalmazottjáról kiderült, hogy hatalmas Ferrari-drukker, ezért a történtek után azonnal értesítette a maranellói csapatot.
Az ügy a 2007-es Brit Nagydíj előtt robbant ki, onnan pedig nem volt megállás. Bár először felmentették a McLarent, mondván Coughlan önjáróan cselekedett, és csapat nem használta fel a Ferrari adatait, a Magyar Nagydíj után Fernando Alonsónak köszönhetően új lendületet kapott az ügy, aminek eredményeként a McLarent kizárták a konstruktőri pontversenyből és 100 millió dolláros büntetést kapott.
The story that shook F1 to its core…@petetong takes you back to 2007, when the world of Formula 1 witnessed:
🏆 Lewis Hamilton v Fernando Alonso 🏁 McLaren v Ferrari 🚨 And a HUGE spy scandal
Listen to 'Sport’s Strangest Crimes: Spygate' now on @BBCSounds 🎧👇#BBCF1
A botrány kirobbantója hét évvel később, máig tisztázatlan körülmények között meghalt, de nemcsak emiatt marad emlékezetes a kis híján a sportágat és annak egyik legnagyobb csapatát is összeroppantó eseménysorozat, amelyről eddig is rengeteget lehetett tudni, ám a BBC Sounds új podcastsorozatában újraélhetjük az egészet. És nemcsak újraélhetjük, hanem az eddig kevésbé előtérbe helyezett főszereplők megszólaltatásával eddig nem ismert részleteket is megtudhatunk.
A sorozat egyértelműen az F1 népszerűségi robbanásának meglovagolását igyekszik elérni, és az új drukkereket célozza meg, ezért az első epizód azzal megy el, hogy kontextusba helyezi a történteket és a 2007-es szezont, menet közben olyan, a vérmes drukkerek számára alap tételeket magyarázva el, minthogy a csapatok pilótáinak pontjait összeadják, és ez alapján dől el a konstruktőri pontverseny. Ám ezzel együtt sem unalmasak a részek, és ahogy kerülünk egyre közelebb a botrány kirobbanásához, úgy kezd beindulni a cselekmény.
A narrátor, Pete Tong a Forma-1-ben jártas és a történtek idején még, vagy már akkor is a sportágban dolgozó újságírók segítségével idézi fel, hogy Trudy Coughlan, Mike Coughlan felesége milyen amatőr módon, a saját nevét használva grasszált be a Surrey-ben, a McLaren központjának közelében található fénymásoló szalonba, ahol Gary Monteith személyében egy Ferrari-drukker alkalmazottat kért meg a Nigel Stepney, a Ferrari korábbi főszerelője, 2007 februárjától járműteljesítmény-fejlesztésért felelős vezetője által a férjének eljuttatott dokumentumok lemásolására.
Miután Monteith-nak gyanússá vált az oldalakon látható Ferrari-logó, majd rákeresett a Coughlan névre, illetve tisztában volt a McLaren gyárának közelségével, hamar összerakta a képet, és írt egy „ipari kémkedés” tárgyú emailt Stefano Domenicalinak, a Ferrari akkori sportigazgatójának, későbbi csapatfőnökének. A figyelemfelkeltő tárgy megtette a hatását, Domenicali elolvasta az emailt, majd azonnal értesítette a biztonságiakat, akik pedig az olasz rendőrséget.
Az olasz hatóságok azonban vajmi keveset tehettek egy olyan ügyben, ami Angliában történt, a Ferrari ezért megbízott egy ügyvédet, Duncan Aldride-t, hogy mindenek előtt derítse ki, valósak-e Monteith állításai. „Elhozta magával a hátizsákját, és miközben egy kávézóban ültünk, azon gondolkoztam, hogy a fickó igazat mond-e, vagy csak kitalálta – idézte fel Aldride a podcastban a fénymásoló szalon munkatársával történt találkozást. – A munkám során sok csalóval találkoztam, úgyhogy próbáltam rájönni, hogy mik a szándékai. Elmesélte a találkozásait Mike Coughlan feleségével, és hogy miként scannelte be ezeket a dokumentumokat. Még arról is beszélt, hogy azok szerinte mit tartalmaznak és hány oldalból állnak.”
„Ekkor még mindig azt gondoltam, hogy ez túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, ezért tovább kérdezősködtem. Azt mondtam, »Nagyon köszönöm, hogy ide fáradt, de szükségem van részletekre. Mit tud mondani ezekről a dokumentumokról?« A fickó erre megfordult, és előhúzott a hátizsákjából 780 oldalnyi fénymásolatot, és közölte, hogy nézzem meg magam.”
Az ügy itt indult be igazán. Az ügyvéd megszerezte a szükséges bírósági végzést, és július 3-án reggel 7:30-kor megjelent egy csapattal Coughlanék házánál (amelynek kertjében Trudy Coughlan korábban a titkos Ferrari-dokumentumok mind a 780 oldalát elégette). Nem véletlenül az időpont, a McLaren főtervezője ugyanis ekkor indult munkába. Amikor szembesítették a vádakkal, beszélni kezdett. Ekkor derült ki, hogy Stepney-től származnak a dokumentumok.
Coughlanről és Stepney-ről tudni kell, hogy ekkor már évtizedek barátság kötötte össze őket, mivel már az 1980-as években a Lotusnál, majd később a Benettonnál, nem közvetlenül pedig egy ideig a Ferrarinál is együtt dolgoztak. Miután 2006 végén Michael Schumacher és Ross Brawn is elhagyta az elmúlt években mindent megnyerő maranellói sikercsapatot, Stepney úgy vélte, előléptetésre számíthat, és egyenesen a Brawn távozása által megüresedett technikai igazgatói pozíciót szemelte ki magának, csakhogy ehhez nem volt elég képzett, ezért a Ferrari nem is nevezte ki új technikai igazgatóvá.
Sokak szerint az ebből következő sértettség vezetett oda, hogy Stepney a 2007-es Monacói Nagydíj előtt megpróbálta szabotálni a csapatot. „Néhány nappal azelőtt, hogy elindítottuk az autókat a Monacói Nagydíjra, az egyik szerelő furcsa port talált az egyik autó körül – szólalt meg a podcastban Luca Colajanni, a Ferrari akkori sajtófőnöke. – A por ügy olyan volt, mintha bomba robbant volna a csapatban.”
Stepney (balra) és Brawn a 2006-os Brazil Nagydíjon Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
A por étrend-kiegészítő és vitaminok keverékéből állt, de ahhoz megfelelő volt, hogy egy Forma-1-es autóba jutva végzetes meghibásodásokat idézzen elő. A Ferrari azt állította, hogy biztonsági kamerás felvételekkel rendelkeznek Stepney-ről, akit ezután felfüggesztettek. A szakember később közleményt adott ki arról, hogy véleménye szerint lejárató kampány indult ellene, és tagadta a vádakat. Eközben pedig már Coughlannel közösen mesterkedett. „Barcelonába, a Spanyol Nagydíjra repültem, és a Gatwick reptéren voltam a váróban, és ott volt Nigel Stepney” – idézte fel a pör ügy után történt esetet Maurice Hamilton veterán Forma-1-es újságíró, aki szerint a Ferrari kényszerszabadságra küldött alkalmazottja egyértelműen úgy volt öltözve, mint aki állásinterjúra érkezett.
Hamilton szerint Stepney és a McLarennél szintén elégedetlenné váló, nagyobb felelősséget követelő Coughlan együtt akart új munkát találni, és meg is keresték a Hondát, egy hónappal a kémbotrány kirobbanása előtt pedig mindketten találkoztak a japánok képviselőjével a Heathrow reptéren. De nem ez volt az egyetlen lefülelt találka, április végén ugyanis Barcelonában szúrták ki őket.
Méghozzá nem is akárki, hanem az ismert mérnök, az akkor éppen a Spykernél dolgozó, korábban a Toyota, a Renault és a Jordan technikai igazgatójaként is tevékenykedő Mike Gascoyne, aki a Spanyol Nagydíjat megelőző hétvégén a barátnőjével szeretett volna egy kis időt eltölteni, és amikor a tengerparton sétáltak, ismerős arcokat vett észre az egyik étterem teraszán.
„Szombaton reggel elmentünk sétálni, és Mike Coughlan és Nigel Stepney ott ültek egy étteremben. Előbbi a mclarenes utazóruhájában volt, és amikor elmentünk mellettük, Silvia megkérdezte, hogy »Ez a két fickó nem a McLarennek, illetve a Ferrarinak dolgozik?« Én pedig mondtam, hogy »De igen, de azt hiszem, régi barátok a lotusos időkből, úgyhogy talán csak isznak néhány sört.« Végül ugyanabban az étteremben ültünk le mi is, és nem gondoltunk semmit a találkozó mögé.”
Amikor kirobbant a sztori, Gascoyne azonnal összekötötte a szálakat.
Dennis szenvedett, a Ferrari dühöngött
A nyilvánosság végül a júliusi Brit Nagydíj előtt értesült először róla, hogy valami komoly balhé van készülőben. Először nem is lehetett tudni, hogy a McLaren melyik alkalmazottjáról van szó, és a csapat is csak annyit közölt, hogy felfüggesztette a szóban forgó személyt. Ron Dennis, a wokingiak csapatfőnöke eközben arra készült, hogy hazai versenyükön (ami a McLaren új üdvöskéjének, a rögtön az első évében a vb-címért harcoló Lewis Hamiltonnak is az első Brit Nagydíja volt) leleplezi az istálló vadonatúj vendéglátó egységét, a Brand Centre-t.
Maurice Hamilton visszaemlékezése alapján azonban a megnyitón már senki nem akart a Ron Dennishez illő, makulátlan üvegpalotáról értekezni, mivel ekkorra mindenkit a kémbotrány érdekelt. Hamilton felidézte azt is, ahogy a megnyitó előtt a McLaren alkalmazottai sietve távolítottak el nem kevés, felszolgálni szándékozott bort az épületből, mert azok címkéjén ott virított, hogy az új-zélandi Spy Valley-ből származtak. Az lett volna az igazi PR-katasztrófa…
Stepney hollétét eközben senki, még a Ferrari emberei sem ismerték, a Sunday Times és a Sunday Independent újságírója azonban megpróbálta felkutatni a szakembert. Előbbinek sikerült is elérnie, mivel jól ismerte őt, ezután pedig megegyeztek, hogy ők ketten, valamint Stepney és Maurice Hamilton beszélnek a Brit Nagydíj szombati napjának reggelén, Silverstone-ban. „Nagyon korán, mindenki más előtt megérkeztünk a silverstone-i sajtóközpontba. Senki sem volt még ott rajtunk kívül. Bementem a telefonos szobába, Jane pedig felhívta Nigelt, aki azt hiszem, Spanyolországban volt” – idézte fel a történteket Maurice Hamilton. – A beszélgetés során három alkalommal is megkérdeztük tőle eltérő módon, hogy információt adott-e át a McLarennek, és ő mindháromra nemmel válaszolt.”
Stepney emellett elmondta, hogy fél, és neki és a barátnőjének is el kellett hagynia az országot, de a beszélgetés összességében zsákutcának bizonyult. Arra viszont elég volt, hogy a vasárnapi lapok ezzel legyenek tele, hiszen Hamiltonék megírták, hogy Stepney tagadja az ellene felhozott vádakat. Nem csoda, hogy Colajanni vasárnap délelőtt behívatta Hamiltont a Ferrari motorhome-jába, majd elkezdett ordibálni vele: „Hazugság, hazugság, hazugság!” – mutogatott dühösen az újságokra.
Miután néhány órával később Kimi Räikkönen Lewis Hamilton előtt megnyerte a Brit Nagydíjat, másnap Mike Coughlan neve is nyilvánosságra került, mert a londoni legfelsőbb bíróság befogadta a Ferrari ügyét.
2022 is számtalan balesetet tartogatott az autósportban, szerencsére döntő többségük során személyi sérülés nem történt. A tavasz második felében is akadtak versenyzői hibák.
Kalle Rovanpera idén Portugáliában, Kenyában, Észtországban és Új-Zélandon is bizonyította, hogy még az első napon elsőként indulva is képes murvás versenyt nyerni
A horvát győzelem után Kalle Rovanpera önbizalommal telve érkezhetett Portugáliába, ahol először kellett bizonyítania tudását murvás versenyen, az első napon elsőként indulva. A takarítás sok esetben fosztott már meg versenyzőket a győzelmektől, Sébastien Ogier év közben ezért is nyilatkozott úgy, hogy örül, hogy végre nem elsőként indulva rajtolhat egy murvás versenyen.
Ez azonban idén Kalle Rovanperát négy alkalommal sem zavarta.
Portugáliában Elfyn Evans dominált az első napon, és bár Rovanpera délelőtt még elmaradt a legjobb eredményektől, délután már a második helyig tudott előre lépni és a napot 13.6 másodperc hátránnyal zárta walesi csapattársa mögött.
A második napon folytatta Evans és Rovanpera a csatát, amit végül a nap utolsó előtti szakaszán, az esőben Kalle Rovanpera a maga oldalára fordított. Evans az esőben kisebb hibát vétett, miközben Horvátország után Rovanpera ismét bizonyította képességeit nedves körülmények között és a napot végül 5.7 másodperc előnnyel zárta az élen.
Az utolsó napon pedig a finn versenyző mindvégig gyorsabb volt csapattársánál, így végül 15.2 másodperc előnnyel tudott nyerni.
Fotó: Toyota Gazoo Racing
Kenyában ugyancsak takarítania kellett Rovanperának, azonban még mindig jobb látási körülmények között tudott vezetni, mint a később rajtolók. A finn toyotás bár eleinte csaknem fél perces hátrányban is volt, a napot végül 14.6 másodperc előnnyel zárta. A második napon aztán eső is érkezett a kenyai szakaszokra, a nagyon nehéz körülmények között pedig ismét Rovanpera élt leginkább és szombat este már 40 másodperc előnnyel rendelkezett. A záró napon pedig végül 52.8 másodperc előnnyel tudott nyerni.
Fotó: Toyota Gazoo Racing
Észtországban ismét Elfyn Evans-szel vívott az első napon csatát Kalle Rovanpera. A finn toyotás eleinte a takarítás miatt sok időt vesztett, 19.9 másodperc hátrányban is volt, azonban a délutáni második szakasztól hátrányát folyamatosan csökkentette, és Elfyn Evans utolsó szakaszon bekövetkezett kicsúszása után végül 11.7 másodperc előnnyel zárta a pénteket csapattársa előtt. Az utolsó két napon pedig már nem tudott Rovanperával csatázni csapattársa sem, és az ismét megérkező esőben ismét kimagaslóan teljesítő finn versenyző végül 1 perc előnnyel szerezte meg újabb győzelmét.
Új-Zélandon hasonló volt a helyzet, az első napon takarítva Kalle Rovanpera előbb sok időt vesztett, 18.2 másodperc hátrányban is volt, azonban a péntek délutáni szakaszokon hátrányát 7.2 másodpercre csökkentette, majd szombaton már a második szakasz után az élre állt és helyét többé nem is tudta más veszélyeztetni. Idei hatodik győzelmével pedig minden idők legfiatalabb világbajnoka is lett, erről azonban később írunk részletesen.