back to top
2025. december 23. 08:29
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1165

    Fourmaux 2022-es szezonja igen látványosra sikerült (videó)

    0

    Adrien Fourmaux idei szezonja kataszrofálisra sikerült, annak ellenére, hogy 2021-ben még az M-Sport legigéretesebb versenyzőjének gondolta a közvélemény.

    Monte-Carlo Rally 

    Adrien Fourmaux tavaly szakaszgyőzelemig is jutott a Rally ilágbajnokságon, így a közvélemény az M-Sport egyik legigéretesebb tehetségének tartotta, azonban a Rally1-es autóval nem igazán tudott idén megbarátkozni, és sokszor hatalmas balesettel fejezett be egy hétvégét. 

    A problémák már a szezonnyitó Monte-Carlo Rallyn elkezdődtek. A francia versenyző két szakasz után igen jó pozícióban, a negyedik helyen állt csütörtök este, azonban a péntek reggeli első szakaszon talán az év legnagyobb balesetét mutatta be. 

    Svéd Rally 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    A szezon második versenyén sem volt túl nagy szerencséje Adrien Fourmaux-nak. A francia versenyző óvatosabban vezetett a havas futamon, ami ellenére a hetedik helyen is állt, azonban végül motorhiba miatt nem tudott célba érni. 

    Horvát Rally 

    Ahogy a Montén, úgy Horvátországban is csak a harmadik szakaszig jutott Adrien Fourmaux. A francia versenyző a hatodik helyen állva ismét nagyot esett, ezúttal egy kertben ért véget a versenye. 

    Portugál Rally 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    A WRC szezon negyedik futamán, az év első murvás rendezvényén végre Adrien Fourmaux számára is akadt pozitívum. Nagyon óvatos vezetéssel, valamint egy defektet követően a kilencedik helyen ért célba. 

    Szardínia Rally 

    Az év második murvás versenyén a francia versenyző újabb balesettel hívta fel magára a figyelmet, ezúttal az ötödik helyen állva a szombati nap utolsó szakaszán zárult hétvégéje. 

    Szafari Rally 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    A szezon legnehezebb futamán ugyancsak óvatosan igyekezett vezetni a 27 éves versenyző, azonban így sem járt sikerrel, hiszen az ötödik szakaszon műszaki hiba miatt kiállni kényszerült a kilencedik helyről. Az M-Sport később megjavította a Fordot és Formaux végül a 15. helyen fejezte be a hétvégét. 

    Észt Rally 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    A gyors murvás verseny volt a legjobb futama idén Fourmaux-nak, aki egy megforgás után is csapata legjobbjaként a hetedik helyen ért célba. 

    Finn Rally 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    A szezon nyolcadik futamán sem járt sok sikerrel az M-Sport francia versenyzője, már a harmadik szakaszon megsérült kormánya, majd szervokormány probléma is fellépett, ami miatt a mezőny 39. helyére csúszott vissza a hetedikről. A folytatásban mindent igyekezett megtenni Fourmaux és végül a 18. helyen ért célba. 

    Ypres Rally 

    Fourmaux csaknem a verseny teljes egészében nagyon jól teljesített, az utolsó napon az ötödik pozícióban is állt, azonban az utolsó előtti szakaszon egy felhordáson megcsúszott és ismét esést mutatott be. 

    Az újabb baleset után pedig a hivatalos indoklás szerint nem sikerült megjavítani az Acropolis Rallyig a francia versenyző Fordját, így az M-Sport nem indította a görög versenyen, bár a hétvégét a csapattal töltötte a versenyen.  

    Az Új-Zéland Rallyra bár már nevezte ismét Malcolm Wilson csapata a francia versenyzőt, végül közösmegegyezéssel úgy döntöttek, hogy a nevezést visszavonják. 

    Spanyol Rally 

    Két hónap kihagyás után Fourmaux visszatért a szezon utolsó előtti versenyén, és a nyolcadik helyen zárva végül az M-Sport legjobb eredményét érte el Spanyolországban. 

    Mint később kiderült a szezon utolsó előtti versenye egyben Fourmaux utolsó idei rendezvénye is volt, mivel az M-Sport költségvetési okokból visszavonta Japán Rallyra leadott nevezését, ugyanakkor a csapat hangsúlyozta, hogy 2023-ban is számít a francia versenyzőre. 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Adrien Fourmaux Japán előtt a bajnokság 16. pozícióját foglalja el mindössze 13 megszerzett ponttal. 

    „Csoda hogy senki nem halt meg” – amikor az F1 „roncstemetőben” versenyzett

    0

    Az 1991. november 3-án rendezett Ausztrál Nagydíj mindössze 16 (hivatalosan 14) körön át tartott, de ennyi is elég volt ahhoz, hogy utólag el lehessen mondani róla: kisebb csoda kellett hozzá, hogy ne történjen súlyos baleset.

    1991-ben ezen a napon, november 3-án rendezték az aktuális F1-es szezon utolsó futamát, az Ausztrál Nagydíjat. A világbajnoki cím egy versennyel az adelaide-i idényzáró előtt eldőlt, miután Ayrton Senna a Japán Nagydíjon úgy biztosította be harmadik címét, hogy átengedte a győzelmet csapattársának, Gerhard Bergernek. Ausztráliában már csak a valójában kizárólag a csapatokat érdeklő konstruktőri elsőségért meccselhettek a mezőny tagjai, a legnagyobb sztori azonban nem ez volt, hanem az, hogy Alain Prostot a futam előtt kirúgta a Ferrari, miután teherautónak nevezte a 642-es konstrukciót.

    De csak egészen a verseny napjáig csámcsoghattak ezen a nézők és az újságírók, a hetedik Ausztrál Nagydíj előtt ugyanis özönvízszerű esőzés érte el Adelaide-et, ami a futam megrendezését is veszélybe sodorta. A legtöbbekben még élénken éltek az 1989-es, piros zászlóval félbeszakított, majd újraindított verseny emlékei, amikor szintén az eső okozott káoszt – Prost tiltakozásul 4 kör után kiállt a versenyből, de Senna sem ért célba, miután „vakon” belerohant Martin Brundle Brabhamjébe –, végül pedig csak nyolcan látták meg a kockás zászlót, amikor a 2 órás időlimit leteltével leintették a versenyt, amelyet Thierry Boutsen nyert meg Alessandro Nannini és Riccardo Patrese előtt.

    Na de térjünk vissza 1991-be! A szezonzáróra 26 pilóta sorakozott fel, miután összesen 39-en (!) neveztek, de kilenc versenyző már az előkvalifikáción, négy pedig az időmérőn elvérzett. Az eső egész nap szakadt, mindez azonban a versenyzőkön kívül nem sokakat érdekelt, és mivel biztonsági autót hivatalosan csak 1993 óta alkalmaznak a Forma–1-ben, a versenyzésre teljesen alkalmatlan utcai aszfaltcsíkon állórajttal (!) engedték el a mezőnyt.

    A pályafutása 60. pole pozícióját szerző Senna remekül indult, és megtartotta a vezetést, az első néhány körben pedig még semmi nem veszélyeztette az újdonsült háromszoros világbajnok első helyét, ám miután Nigel Mansell megelőzte a másik McLarent vezető Bergert, elkezdett közeledni a brazilra.

    Mindenki lépésben haladt, legalábbis F1-es mércével mérve

    Eközben kisebb csoda volt, hogy a rajtnál senki nem hibázott, és nem ment a falnak, vagy akadt össze egy másik versenyzővel. De nem kellett sokáig várni a káoszra. Nakadzsima Szatoru a 3. körben hátulról belerohant Boutsen Ligier-jébe, majd két körrel később megpördült, és feladta a versenyt. A belga egy körrel ezután állt ki az ütközésben megsérült autója miatt.

    Ez azonban még csak a kezdet volt, nem sokkal később ugyanis a pálya leggyorsabb részén, a Brabham-egyenesben kezdtek elhullani a versenyzők. Az utolsó F1-es nagydíját teljesítő Nelson Piquet megpördült az egyenesre vezető jobbosban, majd ahogy Benettonjával visszakecmergett a pályára, csapattársa, Michael Schumacher megpróbálta megelőzni. A brazil veterán azonban becsukta a kaput, aminek az lett az eredménye, hogy a hátulról mindkettejüket támadó Jean Alesi megforgatta Schumachert, majd nekiment Nicola Larini Lamborghinijének, amely szintén pörögni kezdett.

    Végül mindhárman kiestek, a versenyirányítás azonban nem tett semmit, mindössze sárga zászlókat lengettek, miközben a versenyzők – Larini a pálya jobb, Schumacher és Alesi a bal oldalán – kikászálódtak az autójukból. A látási viszonyok a nullával voltak egyenlőek, a roncsokat azonban otthagyták a pályán, és még egy teherautót is beküldtek – igen, nem csak nekünk jutottak eszünkbe a 2022-es Japán Nagydíjon történtek – a Ferrari mentésére.

    Majdnem meghalt, majd megjósolta Bianchi halálát az expilóta

    „Elképesztő mennyiségű víz volt az egyenesben, az autó csak úszkált rajta jobbra-balra” – jellemezte a körülményeket utólag Senna, akinek elmondásából világos volt, hogy még a szokottnál eggyel alacsonyabb sebességi fokozatban közlekedés sem volt elég.

    „Egyszerűen nem tudom elhinni, hogy továbbengedték a versenyt. Felelőtlenség volt otthagyni az összetört autókat és a teherautót a célegyenesben ilyen körülmények között” – füstölgött Mansell, aki Senna üldözése közben ilyen időben is elérte a 270 km/h-t a Brabham-egyenesben.

    Ennyire voltak rosszak a körülmények:

    De nemcsak Senna és Mansell, hanem Berger is mérges volt. „Versenyzőkként mi döntünk arról, hogy vállaljuk-e a veszélyt, de elfogadhatatlan azokat is veszélybe sodorni, akik segíteni vannak itt” – utalt a pályabírókra.

    Ezzel azonban a balesetek sorának nem volt vége. A kilencedik körben Pierluigi Martini a Brabham-egyenesben ráfutott egy tócsára, amitől Minardija azonnal a falnak csapódott, és miután Alex Caffi nagy szerencsével elkerülte, szépen leparkolt Alesi Ferrarija mellé. Ekkor az egyenes már inkább roncstelepre hasonlított, de a verseny ment tovább…

    Az eső pedig csak erősödött, aminek következtében a 16. körben a Sennát közelről követő Mansellt is elérte a végzete: megcsúszott egy vízátfolyáson, és összetörte a Williamst. A saját elmondása szerint helyenként csak második fokozatban guruló brazilnak pedig ekkorra lett elege, és heves gesztikulálásba kezdett, jelezvén a versenyirányításnak, hogy azonnal szakítsák félbe a futamot.

    A kör végén végre megjelentek a piros zászlók, és mint később kiderült, ez egyben a futam végét is jelentette. Berger ekkorra már eltűnt a harmadik (Mansell kiesése után második) helyről, mert ő is kétszer megforgott, így a piros zászlók megjelenésekor már Piquet volt a második helyen. Totális volt a káosz, mert egyes autókat a bokszba tereltek, míg másokat kint hagytak, a romok eltakarítása után pedig szó volt róla, hogy folytatni fogják a versenyt, de hosszas tanácskozás után, a pilóták heves tiltakozása közepette végül úgy döntöttek, hogy a 14. körben látott állás alapján végeredményt hirdetnek.

    Így Senna nyert Mansell és Berger előtt, míg a negyedik helyen Piquet, az ötödiken Patrese, a hatodikon pedig a Prost helyére beugró, élete egyetlen ferraris futamán pontot szerző Gianni Morbidelli végzett az egészen a 2021-es Belga Nagydíjig minden idők legrövidebb, mindössze 24 és fél percen át tartó Forma–1-es futamán.

    Embed from Getty Images

    Mansell végig csak Senna hátsó lámpáját nézte, és próbált a pályán maradni, de így is kiesett 

    Ironikus módon ez lett a legtöbb célba érkezőt regisztráló futam 1991-ben, jóllehet, akkoriban a műszaki problémák is rendszeresen megtizedelték a mezőnyt. Ezzel együtt nem nagyon volt minek örülni azon kívül, hogy mindenki ép bőrrel megúszott egy olyan napot, amelyen az F1 vezetői a pilóták és pályabírók testi épségénél fontosabbnak tartották a profitot.

    „A legnagyobb hiba az volt, hogy elkezdtük a versenyt… Nem hiszem, hogy ez verseny lett volna, inkább küzdelem azért, hogy a pályán maradjunk, miközben semmi értelme nem volt gyorsan menni. Lehetetlen körülmények voltak. Néhány éve rendeztek itt egy nagyon rossz versenyt, de a mai még rosszabb volt, még több víz volt a hátsó egyenesben” – utalt az 1989-es versenyre a győztes Senna, aki csak a McLaren miatt indult el.

    „Mindannyiunktól hiba volt elrajtolni. Én csak azért tettem ezt, mert nagy volt a tét, a csapat pedig annyit tett értem az elmúlt négy évben. A konstruktőri világbajnokság még nem dőlt el, máskülönben nem lett volna értelme elindulnom” – jelentette ki a brazil, amihez Mansell hozzátette: „Csoda, hogy senki nem halt meg.”

    Ilyet még biztos nem látott: különleges videón a McLaren rekordja

    0

    A McLaren olyan tettet hajtott végre a Mexikói Nagydíjon, amely még az ezen a téren rendre mindenkit felülmúló Red Bullnak sem sikerült az idei szezontól érvénybe lépő új szabályok mellett.

    A Mexikói Nagydíjon a McLaren lett az első csapat a Forma-1 történetében, amely 18 colos kerekekkel áttörte a mágikus 2 másodperces határt, és ennél gyorsabban cserélt kereket. Az idei eddigi legjobb eredményt a Red Bull érte el, amely Sergio Pérez autóján 2,09 alatt végzett, a wokingiak ezt döntötték most meg, amikor Daniel Ricciardo kerekeit 1,98 másodperc alatt cserélték le.

    Minderre egyébként rátettek a McLarennél azzal, hogy a Mexikói Nagydíj második leggyorsabb kerékcseréjét is ők hajtották végre: Lando Norris autóján 2,29 másodperc alatt végeztek. A harmadik helyet ebben a rangsorban a Ferrari érte el, amely 2,34 másodperc alatt kapta le Charles Leclerc Pirellijeit, majd tette fel az újakat, és engedte útjára a monacóit.

    Videón a Mexikói Nagydíj három leggyorsabb kerékcseréje:

    Ricciardo két másodperc alatti kiállását azonban nem csak a hagyományos kameraállásokból nézhetjük meg, mert az F1 közzétett egy, a kerékcserét közvetlenül fölülről mutató kameraképet, amely a közvetítésekben nem szerepel. Ezeket a felvételeket szokták használni a csapatok arra, hogy utólag elemezzék a kiállásaikat és csiszoljanak a szerelők összehangolt munkáján a további századmásodpercek lefaragásának érdekében.

    Alighanem az alábbi kiállásban is találnak majd javítanivalót a McLarennél, de azért érdemes megnézni a kikockázott felvételt arról, hogy milyen elképesztő precizitás és gyorsaság kell ahhoz, hogy kevesebb mint 2 másodperc alatt lecserélje egy csapat az autója kerekei.

    A 2 másodperc alatti kerékcsere egyébként nem újdonság az F1-ben, a McLaren kiállásának értékét az növeli, hogy a tavalyi, kerékcserét érintő szabályváltozás és az idei évtől bevezetett nagyobb, ezáltal nehezebb kerekekkel érték el.

    A McLaren gyorsasága ellenére ugyanakkor még mindig a Red Bull számít a legkövetkezetesebb csapatnak mezőnyben, az energiaitalosok ugyanis az idei szezon eddigi 10 leggyorsabb kerékcseréjéből ötöt jegyeznek, a DHL leggyorsabb kiállásokat összesítő rangsorát pedig 501 ponttal vezetik a 384 pontos McLaren előtt. A harmadik helyen a Ferrari áll 227 ponttal.

    A Mexikói Nagydíj leggyorsabb kerékcseréi

    Mostantól otthon is bárki kipróbálhatja a hibrid energiát – Megjelent a WRC Generations 

    0

    Megjelent a WRC Generations, mely a Rally Világbajnokság hivatalos videójáték sorozatának legújabb tagja, melyet már a 2022-es szabályok alapján készítettek. 

    November 3-án megjelent a WRC Generations videójáték, melyben minden eddigi WRC videójátéknál több csapat, autó és pálya szerepel. 

    A Nacon és a KT Racing által készített videójátékban már bárki kipróbálhatja a hibrid rendszer nyújtotta plusz energiát a Rally1-es autókat vezetve, új bajnokság mód jelent meg, létrehozhat bárki saját csapatot, valamint új a játék színvilága is.  

    A játék kipróbálható PlayStation 4-en és 5-ön, Xbox One-on, Xbox Series X|S-en, valamint a Steam és Epic áruházakban megvásárolható PC-kre is. 

    Újdonságot jelent a Liga mód is, melyben mindenki a saját tudásszintjén mérheti össze tudását más játékosokkal a napi és heti kihívásokat teljesítve. Továbbá a játékosok önállóan, vagy egy csapatot alkotva indulhatnak a bajnokságokban. 

    Ugyancsak örömteli, hogy a játékosok már megoszthatják autófestéseiket és egyedi matricáikat a közösségi platformokon. Szavazhatnak a legjobb festésekre is. 

    Az alapjáték mellett megvásárolható a fejlesztett játék is, melyben a WRC Generations alapjáték mellett Sébastien Loeb Citroen C4 WRC-je, Marcus Grönholm Peugeot 206 WRC-je is szerepel, továbbá különböző festéseket lehet alaklmazni Romain Dumas Porsche 911 GT3 RS RGT autóján, elérhető a festésszerkesztő bónusz kellékei, a karrier mód során tapasztalt személyzetek tagkártyáit lehet használni. A bővített játék megvásárlása esetén három hónapos előfizetés kapható a WRC+ platformhoz is. 

    Az alapjáték megvásárolható 39.99 euróért, a prémium játék pedig 49.76 euróért. 

    Az Európa-bajnok indulhat a vb futamon

    0

    Anton Marklund a Rallycross-világbajnokság utolsó versenyhétvégéjén a világbajnoki mezőnyben indul egy Seat Ibiza RX1e-vel.

    Szeptember elején Belgiumban véget ért a Rallycross Európa-bajnokság. Anton Marklund már bajnokként örömautózott és nyert, de talán ő sem gondolta, hogy ebben a szezonban még kap egy hatalmas lehetőséget.

    A Rallycross-világbajnokság utolsó versenyhétvégéjén a Nürburgringen üzleti elfoglaltságai miatt nem tud rajthoz állni René Münnich, ezért szüksége volt egy beugró versenyzőre. Az Európa bajnokra esett a választás.

    Anton Marklund fantasztikus szezonja Nyirádon kezdődött, a magyar versenyhétvégén dominált, Höljesben is nyert, a harmadik győzelmét pedig Belgiumban szerezte. Ezzel háromszor bajnok lett, 2012-ben a túraautók közt szerezte első címét, majd 2017-ben a Supercar kategóriában lett első.

    A 29 éves Marklund egy évvel ezelőtt szerepelt utoljára világbajnokságon a Nürburgringen, egy Hedströms Motorsport által felkészített Hyundai i20-assal, és négy dobogós helyezést szerzett eddig a vb-n. 2019-ben Norvégiában a technikai szabályok megsértése miatt a győzelmet vették el tőle.

    Münnich
    foto: Fia World Rallycross / Red Bull Content Pool

    Marklund most újra esélyt kapott, hogy megmutassa, helye van a vb mezőnyben. Igaz ezzel több pilóta is így van, de mivel továbbra sem készült el több elektromos RX1e autó, a bajnokság továbbra is nyolcszereplős. A részvételre csak helyettesítéssel van esély.

    „Minden gyorsan összeállt. Szombat este felhívott a mérnököm, Laurent, aki mentorként és menedzserként is segít egy kicsit. Mesélt a javaslatról, és azt mondta, hogy mindössze tíz percem van a döntésre. Nem volt előttem a naptáram, de egyátalán nem kellett gondolkodnom a válaszon!” – mondta Marklund.

    Fantasztikus évem volt az Európa-bajnokságon, és mindent elértem, amit elterveztem. Valóban azt hittem, hogy Spa után vége a szezonomnak – még az összes versenyfelszerelésemet is elraktam télre –, de az új elektromos World RX autók egyikével versenyezni nem az a lehetőség, ami minden nap felmerül, szóval igent kellett mondanom” – indokolt az Európa-bajnok.

    A szezon utolsó fordulóját november 12-13-án rendezik a Nürburgringen. Az eredeti időpont júliusban lett volna, de az RX1e autók fejlesztésének elhúzódása miatt halasztottak. Az évzárót is dupla hétvégére tervezték, de a legfrissebb időrend szerint csak egy forduló lesz, szombaton a három előfutammal, vasárnap a progression versennyel, az elődöntőkkel és a döntővel.

    foto: Fia World Rallycross / Red Bull Content Pool

     

    A Mercedes világbajnoka csak üvölteni tudott, amikor beült egy profi raliversenyző mellé (videó)

    A saját csapata autóját az idén nyáron kipróbáló, majd versenyzője, az Extreme E 2021-es bajnoka mellé beülő Nico Rosberg példája is bizonyítja, hogy ami elsőre gyorsnak tűnik, az nem feltétlenül az.

    Egyre nagyobb népszerűségnek örvend a terepralizásban az Extreme E, ami nem is csoda, hiszen amellett, hogy olyan csapatok versenyeznek a bajnokságban, mint a McLaren, a Chip Ganassi Racing, vagy a 2016-os Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg, illetve a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton istállója, olyan legendákat találunk a mezőnyben, mint Sébastien Loeb, Carlos Sainz, Jutta Kleinschmidt vagy Nasser Al-Attiyah.

    Persze, sokan a mai napig is csak legyintenek a versenyzők által hajtott, teljesen elektromos, ODYSSEY 21 névre hallgató SUV-okra, ám az 550 lóerős szörnyetegek nem akármilyen tempóra képesek. Hogy milyenre, azt leginkább a Rosberg X Racing tulajdonosa, Nico Rosberg tudta jól szemléltetni, amikor az idén nyáron elvitte egy körre a csapat autóját a Nürburgring mellett található tereprali-pályán.

    Rosberg szerint Vettelnek az Extreme E-ben kellene folytatnia 

    A Mercedes Forma-1-es világbajnoka először vezetett raliautót, de azért nyeretlen kezdőnek távolról sem nevezhető, így aztán ránézésre rendesen meg is hajtotta a szörnyeteget. „Mennyire klassz már ez, ez őrület, ez teljes őrület! Mennyire klassz már, istenem!” – lelkendezett még az autóban ülve a menet után, majd kiszállva ódákat zengett a terepjáróról.

    „Ez őrület, el sem hiszem! Fogalmam sem volt róla, hogy mire számítsak, de ez egy tank, bármin átmegy, mindegy mi az, csak padlóig nyomod a gázt, és az autó megbirkózik vele. A pálya felső részén van néhány óriási bukkanó, de nem számít, csak átrepültem rajtuk. Nagyon klassz volt és nagyon élveztem. Teljesen lefáradtam, mert egyfolytában kormányozni kell, a karjaimnak annyi, nem vagyok már ehhez hozzászokva. A szívem pedig csak kalapált, de minden rendben, jó móka volt” – mondta a 37 esztendős expilóta, akin azért érződött, hogy 2016 óta nem versenyez.

    A nekünk, nézőknek pedig még ennél is jobb móka volt, hogy Rosberg ezután beült csapatának 2021-es bajnoka, a nem mellesleg négyszeres ralikrossz-világbajnok Johan Krisoffersson mellém, a svéd klasszis pedig megmutatta, hogy amiről a német addig azt hitte, hogy gyors, az valójában annyira azért nem az.

    Ilyen az, amikor az F1-es pilótákat halálra rémíti egy raliversenyző (videó)

    Az egy fordulóval a szezon vége előtt az idei pontversenyt is vezető Kristoffersson rendesen odalépett az autónak, Rosberg arcán pedig rögtön látszott, hogy nem erre számított. Külön vicces volt, ahogy a majrévasba kapaszkodó F1-es világbajnok elkezdett könyörögni versenyzőjének, hogy lassítson, amikor az 180 fokos fordulatot bemutatva elindult a pályán visszafelé, egyenesen bele az általa az imént létrehozott porfelhőbe.

    Kristofferrsson végül azzal fejelte meg a mutatványt, hogy elindult egy óriási ugrató felé, és úgy csinált, mintha hatalmasat akarna repülni, amitől Rosberg teljesen kikészült, majd az autóból kiszállva közölte, hogy a svédhez képest ő egy másik sportágat űzött.

    „Ez annyira másik szint, hogy az őrület! Olyan messze voltam ettől, hogy azt el sem tudom mondani. Fogalmam sem volt róla, hogy az átkozott autó ennyire tapad. Ez őrület! Egy másodpercig azt hittem, hogy ez megvan, már profi vagyok” – mondta Rosberg, majd a kezével gesztikulálva jelezte, hogy szó sincs ilyesmiről.

    A teljes videó alább nézhető meg:

    132 páros nevezett a Zemplén Rallyra

    0

    Az ORB szezonzáró Zemplén Rallyra összesen 132 nevezés érkezett. A Rally1-ben 46, a Rally2-ben 39, a Rally3-ban 26, míg a Historic mezőnyben 21 páros küzd meg az utolsó bajnoki pontokért.

    Fotó: Sári Péter

    Rally1 nevezések

    Fotó: Sári Péter

    Rally2+Historic+J4F nevezések

    Fotó: Sári Péter

    Rally3 nevezések

    Lúzernek és téveszmésnek nevezte a Red Bull csapatfőnökét, Newey felesége nekiment az újságírónak

    0

    Adrian Newey, a Red Bull tervezőzsenijének felesége nem hagyta szó nélkül, hogy a The Times újságírója véleménycikkben kőkeményen nekiment a Red Bull-istállónak.

    Matthew Syed a The Times online kiadásában „A téveszmés Horner beszennyezi az egész Forma-1-t” címmel megjelent írásában rúgott bele jókorát az energiaitalos csapatba azok után, hogy nyilvánosságra került: az istálló a Mexikói Nagydíjon bojkottálta a Sky Sports műsorait, amiért Ted Kravitz, a csatorna riportere egy versennyel korábban arról értekezett, hogy Lewis Hamiltont meglopták a 2021-es világbajnoki címmel.

    Verstappen a bojkottal kapcsolatban elmondta, hogy nem konkrétan ez az egy eset zavarta őket, hanem a folyamatos szurkálódás és Kravitz tiszteletet szerinte rendszeresen nélkülöző megnyilvánulásai. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig hangsúlyozta, hogy nem érzik „pártatlannak”, „igazságosnak”, illetve „kiegyensúlyozottnak” az efféle kommentárokat.

    A dühös Verstappen megindokolta döntését: elege lett, nem viseli el tovább a tiszteletlenséget

    Syed azonban finoman fogalmazva nem állt ki a Red Bull mellett, és közölte, hogy Horner „téveszmés”, és „beszennyezi a Forma-1 hírnevét.”

    „Lewis Hamiltont meglopták, szerintem ezt tisztáznunk kell a jegyzet elején – írta. – Ezt azért hangsúlyozom, mert Christian Horner és Max Verstappen a Sky Sports bojkottja mellett döntött, miután az egyik riporterük ezt a szót használta a 2021-es szezon fináléjával kapcsolatban, amelyen a futam utolsó pillanataiban egy vitatott biztonsági autós újraindítás történt. Még az FIA, a sportág irányító testülete is elismeri, hogy ez jelentős hiba volt a versenyigazgatótól.”

    „Ezért engedtessék meg, hogy azt mondjam, Hamiltont meglopták. Ha a szabályokat helyesen alkalmazták volna, most nyolcszoros világbajnok lenne. Ha a versenyigazgató végezte volna a munkáját, a Mercedes újabb bajnoki címmel büszkélkedhetne. Horner most azon töprenghet, hogy ezen állítások után tiltsa-e le a The Times-t, és talán a The Sunday Times-t is. Ha igen, akkor nem tart soká, mire a Red Bull elkerüli az összes sajtóorgánumot, és talán az összes közösségi média felületet is. Mert a legtöbb ember úgy gondolkodik erről az esetről, hogy [Hamiltont] meglopták.”

    „Ez nem azt jelenti, hogy Hamiltont Horner vagy Verstappen lopta meg – ez csak azt jelenti, hogy megtagadták tőle azt, ami jogosan az övé, ami nagyjából a fogalom tankönyvi meghatározása.”

    1,4 millió fontnyi étel, táppénz, az Aston Martin technikai igazgatója – ezért büntették a Red Bullt

    Syed ezután azért kritizálta Hornert, hogy felhozta, a Red Bull alkalmazottainak mentális egészségére is rossz hatással volt az idei, költségplafon-túllépéssel kapcsolatos vádaskodás.

    „Ahelyett, hogy felvállalta volna a hibáját, Horner kifakadt azokra, akik kritizálni merték őt. Egy sajtótájékoztatón a múlt héten azt mondta, hogy a Red Bull által kapott bírálatok aláásták csapata »mentális egészségét«, és oda vezettek, hogy az alkalmazottak gyerekeit »zaklatták« a játszótéren.”

    „Mindig is úgy gondoltam, hogy José Mourinho viselkedik a legaljasabban nyomás alatt, de Horner új szintre emelte ezt. Hogy merészel a Red Bull csapatfőnöke olyan kényes problémákat bevetni, mint a zaklatás, vagy a mentális egészség, hogy eltérítse a figyelmet a saját szabályszegéséről? Ha mentális problémák alakultak ki a Red Bullon belül a szabályszegésük eredményeként, a felelősség az övék, és csakis az övék, nem azoké, akik kritizálták őket. Mást mondani olyan, mintha megfordítanánk az Alice Csodaországbant, és kétségeket próbálnánk ébreszteni azokban, aki a költségplafonon belül maradtak.”

    Szintet lépett a Red Bull-botrány: Horner előhúzta a gyerekzaklatás kártyát

    „Mint Mourinho a legrosszabb formájában, Horner hajlandó mindenki mást hibáztatni, hogy elferdítse a valóságot, és bojkottálni azokat, akik nem értenek egyet a véleményével, hogy fenntartsa azt a színjátékot, hogy minden, amit a Red Bull tesz, tiszta, és ez csak mások rossz szándéka miatt nem látszik.”

    Syed végül egyenesen odáig ment, hogy vesztesnek nevezte Hornert. „Az ember minél idősebb, annál jobban felismeri, hogy az életben nem a győzelem a fontos, hanem az, ahogyan viselkedik. Horner talán megnyerte mindkét világbajnoki címet ebben a szezonban, de a viselkedésével és a példájával nemcsak a saját csapatát, de az F1-et is beszennyezi. Talán még – egy újabb bojkottot kockáztatva – lúzernek is nevezhetjük.”

    Amanda Newey nem hagyta szó nélkül

    Syed meglehetősen egyoldalú jegyzete – amelyben nem fáradozott az ennél jóval árnyaltabb F1-es politikai hadszíntér kibogozásával, és tulajdonképpen annak az ellenkezőjét tette, amit állítása szerint a Red Bull csinál, azaz teljesen egyoldalúan mutatta be a költségplafon-botrányt és az annak nyomán kialakult helyzetet – kiváltotta Amanda Newey, Adrian Newey feleségének haragját.

    „Matthew Syed, milyen jogon ítéli meg az én, a férjem, vagy a Red Bull bármely tagjának vagy családtagjának a mentális állapotát? Amikor egy éven át bántalmaznak, és még csak nem is dolgozol a csapatnak, az megvisel. A rajongók mérgező újságírással provokálása csak tovább fokozza a problémát” – írta a Twitteren Amanda Newey, majd később – minden bizonnyal a gyűlölködő kommentek miatt – törölte a bejegyzést.

    Amanda Newey egyébként a Swim England-nél (az úszás, búvárkodás, vízilabda, nyíltvízi úszás és szinkronúszás nemzeti irányító testülete Angliában) dolgozik, tehát azon kívül, hogy Adrian Newey felesége, semmi köze a Red Bull Forma-1-es csapatához.

    A büntetés, ami világbajnoki címbe került 

    0

    Jan Cerny és Lauri Joona úgy indult a Spanyol Rally WRC3-as kategóriájában, hogy amelyikük nyer, egyben világbajnoki címet is szerez. A rendkívül szoros küzdelmet pedig egy időbüntetés döntötte el a finn versenyző javára. 

    A Spanyol Rally előtt Sami Pajari vezette a WRC3-as kategóriát, azonban csupán egyetlen ponttal előzte meg Lauri Joonát és Jan Cernyt is. Pajari pedig már korábban teljesítette az előírt öt futamot, így Joona és Cerny között dőlt el a vb cím ténylegesen. A képlet egyszerű volt, aki gyorsabb lesz, vagy nyer, az a világbajnok. 

    A versenyen Jan Cerny alaposan bekezdett, már a nyitó szakaszt követően 16.1 másodperc előnyben volt. Ez azonban megbosszúlta magát. 

    “A körülmények elég trükkösek voiltak a nyitó szakaszon – mondta Jan Cerny a Dirtfishnek. – Volt saras, csúszós, nedves rész is, de száraz is. Szóval igen változatos volt. Emellett nagyon gyors pálya volt, így inkább a cseh szakaszokhoz hasonlítottak. Nagyon igyekeztem gyors lenni, és végül jó lett az eredmény is. A nagy előny pedig az első hibámhoz vezetett, ugyanis elkezdtem vigyázni az autóra és, próbáltam elkerülni a defektet.” 

    Péntek délre csupán 6.6 másodpercre csökkent Cerny előnye, majd a délutáni szakaszokon újabb hiba következett. 

    “A délutáni pályákról olyan információt kaptunk, hogy esősek lesznek, így négy lágy és két kemény gumival mentem délután. A valóságban azonban teljesen szárazak voltak a pályák. Volt olyan szakasz, melynek rajtja előtt esőt vártunk, ezért lágy gumikat tettünk az autóra, és végül száraz volt az út ami miatt rengeteg időt vesztettünk. A gumiválasztás volt a második hibánk.” 

    “Szombaton jött néhány etapolt szakasz, és a megállapított eredmények miatt további időt vesztettünk. A napot pedig a Salou szuperspeciál előtt egy 10 másodperces időbüntetéssel zártuk.” 

    A büntetést pedig egy késésért kapta a cseh versenyző, aki csupán 1 tizedmásodperc hátránnyal várta a szuperspeciált, a késés oka pedig egészen elképesztő. 

    “Az idő jól volt a menetlevélre írva, rendben volt az autó, jó gumik voltak feltéve, szóval minden rendben volt a napi záró szakasz előtt. Egész egyszerűen vártunk egy perccel többet, és ezért kaptuk az időbüntetést. Egyértelműen a mi hibánk volt, és ez okozta a bajnoki vereségünket is. Ez volt a harmadik hibánk a hétvégén.” 

    A záró szakaszt követően végül 7.5 másodperc előnnyel rendelkezett Lauri Joona, és még vissza volt a vasárnapi négy szakasz, melyen Cerny mindent beleadott, néha túl sokat is. 

    “Tudtam, hogy vasárnap nagyon gyorsnak kell lennem. Az első két szakaszon sokszor túlléptem a határt és akadtak komoly pillanataim is, amivel időt vesztettem. A pályák második teljesítésére próbáltam gyors lenni, de nem 110%-on vezetni. Ez végül eredményre vezetett, de a 10 másodperces büntetést nem tudtam ledolgozni.” 

    Végül kilenc másodperc előnnyel nyert Joona, így ha nincs a büntetés, akkor 1 másodperccel Cerny végez az első helyen 

    “Igyekeztem mindent megtenni, de a büntetés soknak bizonyult. A plusz 10 másodperc után túl nagy nyomás helyezedett rám, mert tudtam, hogy ezzel mindent elveszíthetek. Nagyon szomorú, hogy a késés miatt nem lettem világbajnok, de ermélem, hogy ez a hiba csak megerősít. Sokat tanultam ebből a versenyből és remélem, hogy legközelebb erősebben térek vissza.” 

    Cerny azonban mégis pozitívan tekint a spanyol versenyre. 

    “A verseny utáni 2-3 nap elég nehezen telt, de mostanra már több pozitívumot tudok ésszrevenni. Megmutattam a tempómat, és nagyon jó csatát vívtunk. A büntetés nélkül pedig… magam számára én vagyok a világbajnok… Saját magamat vertem meg, és mégis több a pozitívum, mint a negatívum. Egy kicsit ugyanakkor szomorú is vagyok az eredmény miatt, a családom miatt és a támogatóim miatt. Jó lenne valóban világbajnoknak lenni, de talán egy napon összejön.” 

    Annyi programja lesz Rovanperának, hogy csoda, ha marad ideje versenyezni 

    0

    A Rally Világbajnokság szezonzáró japán versenyét bár csak két hét múlva rendezik, Kalle Rovanperának jóval hamarabb a Toyota hazájába kell mennie. 

    A Japán Rallyt 12 év után rendezik meg ismét, és a Toyota úgy várhatja hazai versenyét, hogy idén megnyerte az egyéni és gyártók vb címét is. 

    A japán gyártó nagyszabású ünnepségre készül, itt jelentik be a Rally2-es programot hivatalosan, valamint az egyéni világbajnok Kalle Rovanperára is sok program vár a versenyzés mellett. 

    “Nagyon korán Japánba kell már mennünk, hogy részt vegyünk egy PR-munkán – mondta Kalle Rovanpera. – Karácsony környékén pedig már ismét tesztelés vár ránk, így a Japán Rallyt követően tudunk pihanni, ha lesz időnk. Valószínűleg Japánban fogok maradni a verseny után is egy barátommal, hogy kicsit nyaralni tudjunk. Rengeteg a munka, de kell egy keveset pihennünk is.” 

    A szezonzáró ugyan már tétnélküli verseny lesz a Toyota számára, azonban a hazai versenyen is megfelelő eredményt kell elérniük. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    “Japán nagyon fontos verseny lesz az egész csapat számára. Ez egy új verseny lesz ismét szinte mindenkinek, és a korábbi versenyekről azt hallottuk, hogy nagyon nehezek voltak. Szeretnénk jó munkát és komoly eredményt elérni a gyártó hazájában.”