back to top
2025. december 22. 11:47
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1178

    Rovanpera: Ogier pokoli gyors volt 

    0

    Kalle Rovanpera egy utolsó napon összeszedett defekt után a harmadik helyet szerezte meg Spanyolországban, ahol bár megpróbálta, nem tudott lépést tartani Sébastien Ogier tempójával. 

    Kalle Rovanpera azt követően, hogy Új-Zélandon világbajnoki címet szerzett, Spanyolországban is igyekezett a győzelemért harcolni. A finn versenyző megnyerte a verseny első két szakaszát, később azonban előbb Sébastien Ogier, majd szombat este Thierry Neuville is megelőzte, a vasárnapi második szakaszon összeszedett defekt után pedig már csak a harmadik helyre maradt esélye. 

    “Ahogy mindenki, úgy mi is mindig nyerni szeretnénk – mondta Kalle Rovanpera a Spanyol Rallyt követő sajtótájékoztatón. – A versenyre úgy érkeztünk, hogy szeretnénk a győzelemért harcolni, de minimum a dobogóra állni. Ez végül sikerült is, és megnyerte a Toyota is a vb címet. Sébastien Ogier ezen a hétvégén pokoli gyors volt, bármit tettem, nem tudtam tartani a tempóját. Megérdemelten nyert.” 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    Rovanpera örül, hogy egy sikeres csapat tagja lehet és szerinte nagyon komoly munka után lehetett csak elérni az egyéni és gyártók vb címét is. 

    “Úgy gondolom, hogy az idei szezonra nagyon jó autókat sikerült készíteni, melyeket kemény munkával sikerült továbbfejleszteni. Gyors, erős és pokolian gyors autókat sikerült készíteni rögtön a hibrid korszak első szezonjára. Ez segített számunkra megszerezni a jó eredményeket miközben nagyon élvezetes volt az autókat vezetni.” 

    A már világbajnok Kalle Rovanpera a szezonzáró Japán Rally előtt 68 pontra növelte előnyét Ott Tanak előtt. 

    László Martin: „Annyira álomszerű az egész, hogy elmondani nem tudjuk”

    0

    A Spanyol Rallyn az ERC értékelés negyedik helyén végzett László Martin és Berendi Dávid. Második Rally2-es autóval teljesített ERC versenyükön ez hatalmas eredmény, Martinnal először a verseny második napjáról beszélgettünk, majd szóba került a következő hétvége is.

    Vasárnap az első gyorsasági szakaszon újra az eső tréfálta meg a slick gumival versenyző párost, majd a második körben egy defekt miatt végleg elúszott a harmadik hely.

    „Azóta vissza tudtam nézni a belső kamerás felvételeket, de ötletem sincs, hogy hol kaphattunk defektet. A hatalmas levágásokon gyakorlatilag bárhol kivághatta valami a gumit. Ezekkel a defektekkel is meg tudtuk tartani az ERC értékelés abszolút negyedik helyét, mert aki megelőzött minket, ő nem kapott ERC pontokat, mivel Hankook gumikkal ment. Azt hiszem ez az eredmény is jóval jobb, mint amire számítottunk, és a tapasztalatunkhoz képest pedig még inkább nagyszerű. Nyilván kevesen voltak a kategóriában, de az időink alapján elégedettek lehetünk. Az Európa bajnokhoz, vagy a versenyen győztes Bonatóhoz képest kilométerenként fél vagy 8 tized másodpercre tudtunk autózni, ami egy szép jövőt vázol fel előttünk, csak még sokat kell dolgoznunk, hogy stabilan gyorsak legyünk” – értékelt nagyon reálisan László Martin.

    „Dávid nevében is azt tudom mondani, hogy eddigi legnagyobb élményünk volt ez a verseny. A nézők, a pályák, az autók, összességében hatalmas élmény volt.”

    Adódik a kérdés, hogy mi volt a titok, hogy a Rally4-es autóból átülve az Rally2-es Skodába, hogyan lehet egy tesztverseny és egy szintén jól sikerül Barum Rally után ennyire közel autózni az élmezőnyhöz.

    „Két dologból tevődik össze. A Rally4 nagyon jó iskola ehhez az autóhoz. Ugyanazokat kell csinálnod vele, csak sokban megkönnyíti a dolgodat. Persze emellett minden sokkal gyorsabban is történik. A másik, hogy a Topp Carsnak rengeteg tapasztalata van, a tőlük kapott beállítások, gumiválasztás tanácsok illetve a vezetéstechnikai segítség az, ami kell még a jó szerepléshez. Ezekkel gyorsan tudunk fejlődni és előre lépni. Aztán van egy harmadik összetevő, Berendi Dávid, aki a Barumot és a Spanyol Rallyt is egyetlen hiba nélkül teljesítette. Ezek navigátori szempontból is nehéz versenyek, most is több mint 900 kilométer etapunk volt, a gyorsaságin pedig rengeteg kanyar, és mindent tökéletesen csinált. Neki is fel kellett gyorsítani a tempót, hogy a kisautóból a nagyba átszokjon, és ez is sikerült. Ami még fontos, hogy baráti a hangulat köztünk, és nagyon jól tudunk együtt dolgozni” – mondja László Martin.

    László Martin
    Fotó: Sven Kollus

    Olyannyira sokat van együtt navigátor és pilóta, hogy a beszélgetésünk idején is együtt ültek egy teraszon, de nem Spanyolországban, hanem már Marseille-ben. A Motorsport Games-re utaztak, így a spanyolországi sikert megünnepelni sem volt sok idejük.

    „Egy esténk volt rá, leültünk, két sör mellett megbeszéltük a történteket, aztán már vette is elő az ipadjét Dávid és elkezdtük összerakni a programot a másnapra. A terv jó volt, a megvalósítás kevésbé, a reggel 6:45-ös gépet lekéstük, a csapat hozott el minket a kisbuszukkal. De már itt vagyunk és készülünk a hétvégére.”

    Magyarországot képviselik

    A Motorsport Games rally versenyeiről nincs sok információ, az FIA is vasárnap tette közzé a nevezési listát, és a gyorsaságik térképeit. A versenyzők is némiképp fejest ugrottak az ismeretlenbe, de izgatottan várják a versenyt.

    „Hát nincs sok információnk” – ismeri el Martin. „Azt tudjuk, hogy 156 kilométer a versenytáv 350 kilométer etappal. Kedd este vehetjük fel az itinert, szerdán pályabejárás, és eset egy ünnepélyes megnyitó. Csütörtökön még pályabejárás, pénteken és szombaton pedig egy kétnapos verseny vár ránk. Két napja kaptunk nevezési listát, pedig azt ígérték, hogy szeptember 30-án kiadják. Az biztos, hogy Magyarországot képviseljük, ilyen dekor is kerül az autóra. Mindenképpen szeretnénk jó eredményt elérni. Az ellenfelek sem lesznek lassúak, három vagy négy páros ment a spanyol vb futamon is, lesz helyi versenyző is, de mi ennek ellenére a dobogót céloztuk meg. Végül is egy ERC futammal készültünk erre a versenyre” – mondja nevetve Martin.

    A főnök dönt!

    A távlati tervekről még nem tudott sok konkrétumot László Martin.

    „Még egy Mikulás Rallyt szeretnék, mert nem mentünk még murván a Skodával, de ez sem fix. Most a Motorsport Gamesre koncentrálunk, a továbbiakat a főnökkel meg kell beszélnem.”

    És, hogy ki a főnök? Természetesen László Zoltán, Martin édesapja, aki már WRC3 világbajnoki negyedik helyezettként utazott haza Pécsre. A spanyolországi siker ünneplése is várat még magára, mert versenyhétvégén a család nem sokszor találkozik.

    „Talán öt percet, ha találkoztunk, mert mennünk kellett tovább. Megöleltük egymást, pár szót beszéltünk és már indultunk is. Ő sem marad sokáig otthon, mert hétvégén Bassanoban lesz Mitropa kupa futama.”

    Sűrű a családi program, de az eredmények láttán megérte a sok áldozat, gondoljuk mi, és Martin is egyet ért.

    „Ez biztos, hogy így van. Ha csak a mi évünket nézzük, elkezdtük a kisautóval, aztán át tudtunk ülni a nagyba. Pont tíz perccel ezelőtt mondta Dávid, hogy 15 éve kezdett versenyezni és azon gondolkodott, hogy bárcsak egyszer egy topkategóriás autóval egy Európa-bajnoki futamon indulhasson, és ez most összejött nekünk. Annyira álomszerű az egész, hogy elmondani nem tudjuk. Minden egyes percét imádjuk. Tíz napja vettem át a bérautót a spanyol reptéren, és úgy elröppent ez az idő, hogy ma reggel már adhattam is vissza.

    László Martin
    foto: @World / Red Bull Content Pool

    Toto Wolff: Pilótaként büszkén viseltem a Red Bull színeit

    0

    Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnökének visszaemlékezése mutatja, mennyire tisztelte mindenki a múlt hétvégén elhunyt Dietrich Mateschitz-et.

    Természetesen nemcsak a Red Bull tagjait, hanem az egész F1-es közösséget, tágabb sportvilágot és üzleti szférát is megrendítette Dietrich Mateschitz Red Bull-vezér halála. A 78 esztendős korában elhunyt üzletember ellenfelei körében is mérhetetlen tiszteletet vívott ki magának, amit mi sem bizonyít jobban, mint ahogy az F1-es csapatával tavaly ádáz küzdelmet vívó Toto Wolff beszélt róla.

    Gyász: meghalt a Red Bull Forma-1-es csapatának szülőatyja

    „Osztrákként az ember ismeri a Red Bull és az ő történetét. Amikor elkezdték árusítani az italt, néhány klub visszautasította őket, és azt kérdezték, »Mit árultok, mi az az energiaital?« Aztán megmondták neki, hogy keverje vodkával, és hirtelen sláger lett, mint a drog, és pult alatt árulták. Aztán megjelent a neves klubokban Münchenben, és ott is ugyanazt a hatást érte el. Ez egyfajta mítoszt generált a Red Bull körül. Ki gondolta volna, hogy mindez létrehozhat egy addig nem létező piacot” – elevenítette fel a kezdeteket a Mercedes csapatfőnöke.

    „Az energiaitalok nem léteztek, onnantól viszont egyre erősebbé és erősebbé vált a piac. És emlékszem az árpolitikájára is. Soha nem változtatott árat, amikor a nagy áruházláncok azt mondták, hogy ezt olcsóbban is lehetne adni, különben leveszik a polcaikról. Ő azt mondta, hogy nyugodtan vegyék, erre visszatették.”

    „Hatalmas profitot termelt abból, hogy a sportba fektetett. A fickó nagyobb volt az életnél. Amit Ausztriában tett a labdarúgásért, jégkorongért, a Lipcséért, a versenyprogramért, az elképesztő. Valószínűleg egyetlen más egyénnek sem volt nagyobb a hozzájárulása a Forma-1-hez. Szerencsés vagyok, hogy olykor meghívtak a híres 7-es hangárba, ami eléggé lenyűgöző volt. Hihetetlenül megfontolt volt, és amikor Mercedes-Red Bull ügyben tanácskoztunk, mindig ketten tettük, és órákon át tartott, majd nagyon személyes párbeszédbe torkollt családokról és minden másról. Élveztem.”

    Dietrich Mateschitz
    Akik közelről ismerték, mind azt mondják, hogy rendkívül gondoskodó és kedves ember volt Fotó: Red Bull Content Pool

    Wolfftól megkérdezték, hogy mit tart Mateschitz legnagyobb eredményének, mire ő nem az öt konstruktőri és hat egyéni Forma-1-es világbajnoki címet mondta.

    „A legnagyobb eredménye maga a márka. Az 1990-es években jelent meg, szóval 32 évről beszélünk, és nem tudom, hány milliárd eurót hoz a cég, de létrehozni egy új piacot, feltalálni egy terméket, ami csak Thaiföldön létezett, más csomagolásban, és globális szereplővé tenni, sokkal nagyobb tett, és elhomályosít mindent, ami a sporttal kapcsolatos.”

    „De a mi kis világunkban, emlékszem, hogy egyszer azt mondta nekem, hogy inkább csinál egy sporttal kapcsolatos projektet, ami veszteséges, mert szereti. Nem sok vállalkozó mondana ilyesmit. A sport szeretetéért csinálta.”

    És amit talán nem mindenki tud az 50 esztendős osztrákról, hogy ő maga is volt Red Bull-pilóta. A 2000-es évek elején ugyanis az FIA-GT világbajnokságban versenyzett olyanok oldalán, mint Karl Wendlinger vagy Hans Joachim Stuck, 2006-ban utóbbival pedig megnyerte az első dubaji 24 órást. Ezen évek során pedig mi más is szponzorálhatta volna, mint az az italmárka, amelynek F1-es csapata évekkel később a legnagyobb ellenfele lett.

    „Büszkén viseltem azokat a színeket junior pilótaként és GT-versenyzőként. Presztízse volt annak, ha az ember Red Bull-pilóta volt, és én büszkén viseltem az overált és a csapatruházatot” – emlékezett vissza arra az időszakra.

    Neuville munkás hétvégén lett második 

    0

    Thierry Neuville azt követően, hogy megnyerte a Spanyol Rallyt a legutóbbi két alkalommal, ezúttal sokat dolgozva lett második Sébastien Ogier mögött és Kalle Rovanpera előtt. 

    Thierry Neuville nyerni tudott 2019-ben és tavaly is a Spanyol Rallyn, idén azonban sokat kellett dolgoznia a Hyundai i20 N Rally1-gyen, amivel ezúttal a második helyen zárt. 

    “Összességében elégedett vagyok a második helyezéssel – mondta Thierry Neuville a Spanyol Rallyt követő sajtótájékoztatón. – Néha azonban úgy éreztem, hogy lassabb vagyok, mint a korábbi években. Ezért próbálkoztunk lágyabb és keményebb beállításokkal is. Sok mindent kipróbáltunk. Igyekeztünk Sébastien Ogier tempóját tartani, de egy pici hiányzott hozzá az egész versenyen. Amennyiben a Spanyolországban tapasztaltakat feltudjuk használni Japánban, akkor kihívást jelenthetünk a Toyota számára azon a versenyen is.” 

    Fotó: Hyundai Motorsport

    A sajtótájékoztató idején még nem lehetett tudni, hogy Ott Tanak az év végén elhagyja a Hyundait, azt azonban lehetett, hogy Oliver Solberg már biztosan nem lesz 2023-ban Neuville csapattársa.” 

    “Olivert mindig támogattam, megérdemelt volna egy negyedik autót. A harmadik autót vezetve talán túl nagy nyomás alá került a Rally2-es autóból átülve. A vele kapcsolatos döntést azonban sajnos a Hyundai meghozta. A csapat dönt a jövő évi harmadik versenyzőről is. Nem tudom ki lesz az, de sok a tapasztalt versenyző, Andreas Mikkelsen és Elfyn Evans is jó döntés lehetne. Ugyanakkor Jari-Matti Latvala kijelentette, hogy Elfynt nem tudjuk leigazolni. Örülök, hogy Ott Tanak a csapattársam, mert ő az eddigi legerősebb csapattársam. Ez komoly kihívás és nagyon motiváló is.” 

    Vasárnap késő este azonban Ott Tanak bejelentette, hogy év végén távozik a Hyundai Motorsporttól. 

    Neuville a spanyol eredmény után 21 pontra csökkentette hátrányát a bajnokságban a második Ott Tanak mögött, miközben a harmadik helynél rosszabb eredményt már nem tud elérni év végén. 

    Ogier: Már az első napon éreztem, hogy lehet esélyünk

    0

    Sébastien Ogier győzelmével és Kalle Rovanpera harmadik helyével a Toyota megszerezte a gyártók vb címét Spanyolországban. A nyolcszoros rally világbajnok számára fontos volt, hogy kellően jó eredménnyel sikerüljön a csapatot is a csúcsra vezetni. 

    Sébastien Ogier a Spanyol Rally előtt azt mondta, hogy elsősorban a Japán Rallyra szeretne kellően felkészülni az idei utolsó Európai versenyen, azonban már az első napon nagyon gyors tudott lenni, annak ellenére, hogy piszkosabb úton kellett vezetnie. 

    “Szombat este úgy éreztem, hogy egy vagyok az autóval és bármit meg tudok vele csinálni – mondta Sébastien Ogier a Spanyol Rallyt követő sajtótájékoztatón. – Már az első naptól kezdve láttam, hogy jó esélyünk van a győzelemért küzdeni. Hetedikként rajtolva nem tudtunk elég jó úton vezetni, de az eredmények így is jók voltak. Innentől tudtam, hogy a tempónk elég jó, de még mindig összekellett minden részletet tenni, és el kellett kerülnünk a bajt.” 

    A francia versenyző szereti stílusosan, megfelelő eredménnyel ünnepelni a vb címeket, ezért is örül, hogy Kalle Rovanpera is dobogóra tudott állni Spanyolországban és így lett világbajnok a Toyota. 

    Fotó: Toyota Gazoo Racing

    “Nagyon boldog vagyok, hogy a Toyota ismét megszerezte a gyártók vb címét. Mindig igyekeztem stílusosan megszerezni a vb címeimet, most pedig Kalléval együtt állhattunk dobogóra, így a gyártók vb címét is stílusosan szereztük meg. Most még nyugodtabban várom a Japán Rallyt, mely szintén nagyon fontos lesz számunkra.” 

    A szezon Japánban, a Toyota igazi hazájában zárul, ahol a vb címeket begyűjtve már nyugodtabban szerepelhet a japán gyártó és versenyzői. 

    “Japán célokról eddig nem igazán beszéltünk. Ezen a hétvégén hallottam, hogy néhány szakasz miatt nagy kihívás lehet az a verseny. Ezt a hétvégét követően az önbizalmunk nagyon jó lesz, ami fontos szempont. Nem mindig könnyű teljesíteni az elvárásokat.” 

    Sébastien Ogier karrierje 55., és negyedik spanyol győzelmét szerezte, ami egyúttal navigátorának, Benjamin Veillasnak az első győzelme is volt.

    „Csalók, csalók!” – skandálták a szurkolók Verstappenéknek az USA Nagydíjon (videó)

    0

    Néhány drukker nem mulasztotta el a Red Bull pilótáinak tudtára adni az USA Nagydíjon, hogy mit gondolnak róluk.

    Nem először fordult elő az idei szezon során, hogy a szurkolói viselkedés nem üti meg az elvárható szintet. Az Osztrák Nagydíjon például Lewis Hamiltont és drukkereit kezdték ki és zaklatások is történtek, amire az F1 közleményben reagált, majd még abban a hónapban kezdeményezést indított el annak érdekében, hogy visszaszorítsák az ilyen és ehhez hasonló eseteket.

    Hogy bőven van még teendő, azt az USA Nagydíj szombati napján történtek bizonyítják, szurkolók egy csoportja ugyanis azzal zavarta meg Sergio Pérez és Max Verstappen színpadra lépését a szurkolói zónában, hogy elkezdte skandálni: „Csalók, csalók, csalók!”

    Verstappen és Pérez vagy nem hallotta a skandálókat, vagy ignorálta őket

    A drukkerek természetesen a Red Bull költségplafon-botrányának nyomán nyilvánítottak véleményt, és titulálták csalónak a költségplafont tavaly átlépő energiaitalos csapatot, amelyet az egyik nagy rivális, nevezetesen a Mercedes csapatfőnöke védett meg.

    „Ez elfogadhatatlan. A kifütyülés. Akár a dobogón, akár a szurkolói színpadon van, senki sem akar ilyet látni. Szerintem mi [a Forma-1] sokat tettünk az ilyen viselkedés ellen. Ez valamennyire elhatárolt eset és nem is jellemző, de ilyesminek soha nem szabadna megtörténnie” – nyilatkozta Toto Wolff a német Sky-nak.

    „Ez oda-vissza megy. Auszriában Lewis ellen szólt, itt pedig nagy mértékben Max ellen. Mindenkinek egységesnek kell lennie. A pályán és azon kívül is keményen küzdünk, de nincs ellenségeskedés egymás irányába” – szögezte le az osztrák üzletember.

    Wolff arról ugyanakkor nem beszélt, hogy sok esetben ők maguk azok, akik hergelik a közvéleményt az olyan vádaskodásokkal, amelyeket ebben az ügyben a Red Bull irányába tettek, gyakorlatilag már az FIA pénzügyi vizsgálatának lezárta előtt az energiaitalosok büntetését követelve.

    Csalónak nevezte a túlköltekező csapatokat, és büntetéseket is javasolt a McLaren-főnök

    Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója még levelet is írt az FIA-nak, amelyben leszögezte, hogy csalónak tekint minden olyan csapatot, amely megszegte a költségplafont. Christian Horner az USA Nagydíj szombati sajtótájékoztatóján erre reagálva elmondta: mélységesen felháborítónak tartja az efféle vádaskodásokat, amelyek az alkalmazottaikra és azok gyerekeire is hatással vannak, utóbbiakat ugyanis már a játszótereken zaklatják a szüleik miatt.

    Ogier-t és Sordot is büntették Spanyolországban 

    0

    A győztes Sébastien Ogier, valamint ötödik helyen záró Dani Sordo is büntetést kapott a Spanyol Rally befejezése után. 

    Sébastien Ogier pénzbírságot kapott a Spanyol Rally után, amiért fánkozással ünnepelte a győzelmet. A nyolcszoros világbajnok, aki 11 hónap után tudott ismét nyerni 1500 eurós büntetést kapott, mert az utolsó szakasz célja után a dobogó felé haladva egy üres területet úgy értelmezett, hogy bemutathat néhány fánkot. 

    Mivel Sébastien Ogier nem tudott a felügyelők előtt megjelenni, így bocsánatát Kaj Lindström, a Toyota Gazoo Racing csapatmenedzsere juttatta el a felügyelőknek. A bocsánatkérés ellenére Ogier pénzbüntetést és megrovást kapott, mivel a körzőzést veszélyesnek ítélték. 

    Sordo
    Fotó: Hyundai Motorsport

    Dani Sordo ugyancsak büntetve lett a verseny után, azonban ő már időbüntetést is kapott. A spanyol versenyző tiltott helyen használt hibrid energiát, ami sérti a szabályokat, ezért 5 másodperc büntetést osztottak ki a felügyelők. 

    Ogier és Sordo is megtarthatta a versenyen elért első és ötödik helyezését. 

    Senna: Te nem autóversenyző vagy, hanem egy kiba..ott idióta!

    0

    1993. október 24-én történt Ayrton Senna és Eddie Irvine híres, tettlegességig fajuló szóváltása. Ennek kapcsán felidéztük, pontosan mi hangzott el kettejük között, és milyen lesújtó véleménnyel volt a háromszoros világbajnokról a Jordan újonca.

    Ayrton Senna és Eddie Irvine kapcsolata finoman fogalmazva sem indult rózsásan. Utóbbi az 1993-as Japán Nagydíjon első versenyét teljesítette a Forma-1-ben, előbbi pedig háromszoros világbajnokként a sportág állócsillagának számított, és éppen útban volt az évi negyedik futamgyőzelme felé, amikor a zöldfülű ír felbosszantotta.

    A Szuzukában élete lehetőségéhez jutó Irvine zsinórban a harmadik fiatal volt, akit Eddie Jordan beültetett az 1993-as szezon második felében Rubens Barrichello mellé, miután a Belga Nagydíj után menesztette a bántóan lassúnak bizonyuló Thierry Boutsent. Az ír pilótát segítette a japán Forma-3000-ben szerzett tapasztalata, és a remek 8. helyre kvalifikálta a Jordant, ami finoman szólva sem tette őt lelkessé.

    „Nem igazán van rám hatással mindez. Ez csak jó dolog azoknak az embereknek, akik kockára tették a tökeiket értem és a karrieremért. De igazából le se szarom. Elégedett vagyok a rajtpozíciómmal, de tényleg nem nagy ügy. A hátam kicsit jobban fáj, mint tegnap, úgyhogy a verseny után halott lesz” – játszotta le Irvine szavait egy diktafonról Adam Cooper újságíró az F1 On The Edge podcast tavalyi, az ír versenyző bemutatkozásáról készült epizódjában.

    „Csak elrajtolok majd és autókázom, nem fogom megpróbálni nyomni neki. Az első kanyarban nyomni fogom, és megpróbálok bekerülni a legjobb hatba, utána viszont normál üzemmódban megyek, és visszaveszek, a többiek pedig meg fognak előzni, mert hagyni fogom nekik” – tekintett előre a versenyre.

    És pontosan ezt tette, az első és második kanyarban körbeautózta Michael Schumachert, Damon Hillt és Derek Warwick-ot, amivel feljött az ötödik helyre. Ezután jó úton haladt afelé, hogy élete első F1-es futamán pontot szerezzen, és éppen Hill-lel csatázott a 6. helyért, amikor megérkezett mögé a versenyben vezető Ayrton Senna, hogy lekörözze.

    Irvine félre is állt előle, ezután viszont úgy vélte, hogy a háromszoros világbajnok nem megy elég gyorsan, és a 130R-kanyar előtt visszaelőzte. Senna végül ismét átverekedte magát a Jordanen, és elszakadt Irvine-tól, a futam vége előtt nem sokkal azonban ismét ott találta maga mögött az újoncot, aki ismételten visszavette tőle a körét.

    A verseny után Senna irtózatosan dühös volt, mert úgy vélte, íratlan szabály, hogy a lekörözöttek nem vehetik vissza a körüket. „Sok ijesztő pillanatot átéltem a lekörözöttekkel a verseny alatt. Nagyon nem voltak profik. Ha vezeted a versenyt, és a fickó ennyire megnehezíti, hogy megelőzd, az ellen tenni kell” – nyilatkozta a futam utáni sajtótájékoztatón.

    Senna kiakadt

    Miután végzett a dühöngéssel, Senna leült italozni korábbi csapattársával, Gerhard Bergerrel, aki Eddie Jordan és David Coulthard közös, Formula for Success podcastjában emlékezett vissza a történtekre, és elmesélte, hogy Senna tulajdonképpen már elfogadta, hogy Irvine visszavette tőle a körét, de aztán az italok hatására ismét elkezdték piszkálni a csőrét a történtek, ő pedig felbujtotta a brazilt, hogy akkor menjen, és vegyen elégtételt.

    „A végén azt mondta, hogy »Ha valaki meg akar előzni, mindegy, hogy lekörözött vagy sem, tegye meg.« Ott voltunk hárman Karl-Heinz Zimmermannal (ő felelt Bernie Ecclestone motorhome-jáért – a szerk.), beszélgettünk, Ayrton pedig annyira dühös volt. Adtunk neki egy snapszot, majd még egyet, aztán még egyet. Végül megint elkezdett panaszkodni, mire mondtam neki, hogy »Miért nem mész és húzol be neki egyet, és akkor nem kell többet erről beszélgetnünk?«. Adtunk neki még egy snapszot, aztán elment és megpróbálta megverni [Irvine-t].”

    „Hirtelen feltűnt Ayrton Senna az ajtóban – emlékezett vissza Ian Phillips, a Jordan marketingigazgatója az F1 On The Edge podcastban. – Eddie a masszázsasztalon feküdt egy sörrel a kezében. Ayrton dühös volt, és valami ostobaságra készült. Eddie pedig feltette a kezét, hogy »Itt vagyok, engem keresel?«”

    „Teljes sokkban voltunk – idézte fel a történteket Cooper, aki már a japán F3000-es évei alatt követte Irvine-t, és jó barátságba került vele, így lehetett ott a Jordan motorhome-jában is. – Gyorsan visszakapcsoltam a diktafonomat, bebugyoláltam egy időeredményeket felsoroló papírba, vagy valami hasonlóba, és kissé abba az irányba fordítottam, ahol ők ketten álltak.”

    És így született meg a felvétel az alábbi párbeszédről:

    Irvine: „Versenyeztünk. Ha elég gyorsan mész, nincs gond.”
    Senna: „Versenyeztél? Azt kockáztattad, hogy kilöksz a versenyből. Ezt akartad?”
    Irvine: „Nem veszélyeztettem senkit, nagyon messze voltam ettől.”
    Senna: „Te nem autóversenyző vagy, hanem egy kiba..ott idióta. Mi van azzal, hogy esőgumin előztelek meg?”
    Irvine: „Erre nem emlékszem.”
    Senna: „Pontosan, mert nem vagy elég kompetens.”
    Irvine: „Ó igen? Ezt gondolod? Akkor legközelebb majd odafigyelek rád!”

    Senna ezután közölte, hogy az FIA mostantól oda fog figyelni Irvine-ra, mire Irvine azt felelte: „Az jó, a pályán találkozunk.”

    Phillips elmondása szerint erre „Ayrton keresztülvetődött a szobán, és elkezdte ütni Eddie-t.”

    A feleket természetesen gyorsan szétválasztották, Irvine pedig humoránál maradt és azt kiáltotta: „Biztosítást követelek!”

    „Egyikünk sem igazán hitte el, ami történt, ezután pedig felemeltem a kezem és azt mondtam: »Ezt felvettem a diktafonommal.« Mindenki nagy mosollyal nézett rám” – mondta a podcastban Cooper, aki ezután gyorsan meginterjúvolta Irvine-t a történtekről.

    Irvine: Egyáltalán nem tisztelem Sennát

    „Az történt, hogy nem tudott elkapni. Aztán szélesre mentem, és hagytam, hogy megelőzzön, majd néhány körön át követtem, de átkozottul lassú volt, nekem pedig el kellett kapnom Hillt, úgyhogy megelőztem” – indokolta meg a körvisszavételt a Jordan pilótája, mire Copper megkérdezte tőle, hogy meglepte-e, hogy Senna rátámadt.

    „Igen, el sem akartam hinni. Az nem lepett meg, hogy szidalmazott, nyilvánvalóan eléggé ideges volt. Halántékon ütött, majd lelökött az asztalról. Egyáltalán nem tisztelem a fickót, és már ez előtt a verseny előtt sem tiszteltem.”

    Embed from Getty Images

    Irvine az 1993-as Japán Nagydíjon 

    Cooper erre emlékeztette őt, hogy Senna sisakfestése által inspirált dizájnnal is versenyzett, arra utalva, hogy a brazil pilóta jelent számára inspirációt.

    „Az azelőtt volt, hogy bölcsebbé váltam – felelte Irvine. – Azt gondoltam, hogy magasan ő a legjobb versenyző, de nem gondolom, hogy továbbra is ez lenne a helyzet. Szerintem Schumacher legalább olyan jó, és Häkkinen is nagyon meg fogja nehezíteni a dolgát” – utalt Senna újdonsült 1993-as csapattársára.

    A kritikáknak ezzel azonban még nem volt vége: „Szerintem a fickónak súlyos problémái vannak. Azt hiszi, hogy ő Isten ajándéka az autóversenyzőknek. Ez egy játék az üveggolyókkal, de ő az összes golyót meg akarja tartani.”

    A podcastban ezután Eddie Jordan, az F1-ben 1991 és 2005 között szereplő Jordan-istálló akkori csapatfőnöke még felidézte, mit mondott neki Irvine a történtek után. „Azt mondta, »Nézd, Jordan, mekkora hírverést csináltam neked!« Soha nem kért bocsánatot, inkább azt mondta, hogy »Megcsináltam az istenverte szerencsédet!«”

    Irvine végül a bemutatkozó versenyen szerzett hatodik helyével bebiztosította a helyét 1994-re a Jordannél, amellyel 1995 végéig versenyzett, hogy aztán 1996-tól csatlakozzon a Ferrarihoz. A maranellóiaknál 4 szezont húzott le, 1999-ben pedig Michael Schumacher lábtörése után az utolsó futamig harcban volt a világbajnoki címért, de végül Häkkinen örülhetett. Az ír pilóta 2002 végén, a Jaguartól vonult vissza.

    Hyundai: Két versenyzővel, hivatalos csapatvezető nélkül 

    0

    Ott Tanak távozásával a Hyundai Motorsportnak jelenleg csak két versenyzője van, a csapatvezetői teendőket pedig továbbra is a csapatigazgató-helyettes, Julien Moncet látja el. 

    Már régóta felreppent az a hír, mely szerint Ott Tanak elhagyja a Hyundai Motorsport csapatát, ez azonban csak a Spanyol Rally után, vasárnap késő este lett hivatalos. 

    “A távozás egy személyes döntés, melyet alapos mérlegelés után, a csapatérdekeket figyelembe véve hoztam meg – jelentette be Ott Tanak vasárnap este. – Úgy éreztem, hogy pályafutásom jelen időszakában új kihívásra van szükségem. Jó kapcsolatunk volt a Hyundaijal, büszke vagyok arra, amit elértem. Keményen kellett dolgoznunk, hogy a nehéz időszakon átlendüljünk és idén megmutattuk, hogy jó irányba haladunk. Az idei szezon második része megmutatta, hogy képesek vagyunk elérni a megfelelő szintet, ha minden összeáll. Számomra azonban eljött az ideje valami új dolognak. Köszönöm a csapat megértését és minden jót kívánok nekik.” 

    Julien Moncet csalódottságának adott hangot a bejelentés után. 

    “Ott Tanak távozása csalódás, de el kell fogadnunk és tisztelnünk kell ezt a döntést – mondta a Hyundai csapatigazgató-helyettese. – Kétségtelenül az egyike a legjobb rally versenyzőknek a világon, hiszen volt szerencsénk együtt komoly sikereket elérni három szezonon át. A közös munka azonban egy kis hullámvasút volt, hiszen az első évet a világjárvány nehezítette meg, idén pedig a hibrid technológia bevezetése jelentett kihívást. Ott azonban igazi vezetői képességeiről tett tanúbizonyságot, mellyel képes volt fejlesztésre bírni a csapatot. A közelmúltban pedig sikerült komolyan fejlődni. Hiányozni fog nekünk, de ez egyben egy lehetőség a csapat újjáépítésére is. Már átgondoltuk a 2023-as csapatfelállásunkat. Ezért ez a döntés, bár nem az, amit szerettünk volna, alkalom új lehetőségek kipróbálására, miközben készülünk a következő szezonra. Ottnak és Martin Jarveojának a legjobbakat kívánjuk a jövőben.” 

    Jelenleg Thierry Neuville és Dani Sordo a Hyundai két versenyzője a következő évre, akik mellé Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, vagy Teemu Suninen érkezhet, valamint esetleg Elfyn Evans. 

    Ott Tanak előtt most több lehetőség is áll, a Toyota, az M-Sport versenyzője is lehet, de akár a visszavonulás mellett is dönthet. 

    Tanak
    Fotó: Hyundai Motorsport

    A 2019-es világbajnok a Hyundainál eltöltött három szezon során eddig öt WRC futamot tudott nyerni, 2020-ban a harmadik, tavaly az ötödik helyen zárt az egyéni bajnokságban, idén pedig jó esélye van a második hely megszerzésére.

    Tanak távozása annak jele is lehet, hogy a Hyundai továbbra sem szeretne kinevezni végleges csapatvezetőt, vagy a feladatokat továbbra is Julien Moncet fogja ellátni, akivel az észt versenyző nincs túl jó viszonyban.

    Tanak
    Fotó: Hyundai Motorsport

    Hamiltonnak és Leclerc-nek lehetett, Alonsónak nem? – súlyos büntetést kapott a spanyol

    0

    Hiába ért célba balesete ellenére a hetedik helyen, Fernando Alonsót a Haas óvásának következtében megbüntették az USA Nagydíj után. Az Alpine azonban nem hagyja annyiban a dolgot.

    Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke, illetve Kevin Magnussen már korábban hangot adott abbéli nemtetszésének, hogy az idei szezonban több alkalommal is előfordult, hogy a versenyigazgató bokszkiállásra kötelezte őket a sérült autó miatt. A dán pilótának már-már szokása, hogy a versenyek első körében összeakaszkodik valakivel, és megrongálja az autója első szárnyát, ami után az FIA rendre (idén már háromszor volt ilyen) kiinti őt szárnycserére, mondván a veszélyesen fityegő szárnyvéglap veszélyes, mert eltalálhat valakit, ha leszakad.

    Az USA Nagydíjon azonban nem voltak ennyire szigorúak más istállókkal, ami a Haasnak is feltűnt, és utólag megóvta Sergio Pérez és Fernando Alonso futamát is. A mexikói a hetedik, a spanyol a Lance Stroll-lal történt ütközése ellenére pedig a hetedik helyen ért célba.

    Kevin Magnussen, Mark Slade, Haas, USA Nagydíj
    Magnussen egyszer sem úszta meg, hogy ne kelljen kiállnia sérült szárnnyal extra bokszkiállásra Fotó: Andy Hone / LAT Images

    A Haas azt kifogásolta, hogy a rajt után Valtteri Bottasszal koccanó Sergio Pérez az első szárnyvéglapjának sérülése ellenére a pályán maradhatott, illetve Alonso a Stroll-lal történt ütközése után meglazult tükörrel versenyzett (ami később le is esett az autójáról), de a versenyigazgató őt sem intette ki a bokszba, hogy a szerelők eltávolítsák a tükrét.

    A felügyelők a Pérez elleni óvást elutasították, Alonsót viszont utólag 10 másodperces stop and go büntetésnek megfelelő 30 másodperces időbüntetéssel sújtották. A spanyol emiatt visszaesett a 15. helyre, Sebastian Vettel pedig előrejött a 7., Kevin Magnussen a 8., Cunoda Juki a 9., Esteban Ocon pedig a 10. helyre.

    A felügyelők Pérezt azért nem büntették, mert mint kiderült, a csapat a verseny közben a mexikói pilóta autójának első szárnyáról készült fényképpel megkereste Jo Bauert, az FIA technikai delegáltját, aki ez alapján biztonságosnak minősítette a sérült szárnyat. Kevin Magnussen szerint azonban ez „baromság”, és Pérezt ki kellett volna hívni szárnycserére. Itt fontos megjegyezni azt is, hogy Pérez öt és fél körön át lefittyent szárnyvéglappal versenyzett, ez idő alatt tehát kiinthették volna, a Red Bull pedig csak a véglap nélküli szárnyát minősíttette biztonságosnak.

    Sergio Pérez, Red Bull, USA Nagydíj
    Pérez sérült első szárnya Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Ami Alonso tükrét illeti, a Haas kiemelte, hogy miután a spanyolt sérült jobb oldali tükörrel engedték vissza a szárnycseréje után, 38 percet töltött a pályán sérült autóval, mielőtt a tükör leesett. Ez idő alatt Peter Crolla, a Haas csapatmenedzsere kétszer értesítette a versenyirányítást, és azt a választ kapta, hogy megvizsgálják a dolgot.

    A felügyelők a versenyigazgatót kritizálták

    Az Alpine azonban ezek ellenére nem kapott semmilyen figyelmeztetést, sem utasítást arra, hogy álljon ki a bokszba, amit a felügyelők utólag meg is jegyeztek. „A felügyelők mély aggodalmukat fejezik ki amiatt, a Haas-csapat versenyirányításhoz intézett két megkeresése ellenéra a 14-es rajtszámú autó nem kapott fekete-narancs zászlót, vagy legalább egy rádióüzenetet, hogy helyreigazítást adjon.”

    Ami a büntetést illeti, Jo Bauer szerint a meglazult tükör „veszélyes volt, és a leválásakor eltalálhatott volna egy másik versenyzőt, sérülést okozva ezzel”, illetve „az autót nem volt biztonságos hiányzó tükörrel vezetni.” A felügyelők ezért úgy határoztak, hogy az autó nem volt biztonságos állapotában a verseny alatt, amit az Alpine felelőssége lett volna biztosítani.

    Fernando Alonso, Alpine, USA Nagydíj
    Alonso sérült szárnnyal a bokszba menet (itt még mindkét tükör az autón volt) Fotó: Alpine

    Alan Permane, az Alpine sportigazgatója szerint azonban egyrészt nem a csapat hibájából esett le a tükör, másrészt a 2019-es Japán Nagydíjon Lewis Hamilton és Charles Leclerc is úgy versenyzett, hogy hiányzott az egyik tükör az autójukról (Hamilton tükrét a Ferrariról leszakadó első szárny vitte le), sőt, Leclerc körökön át erősen mozgó jobb tükörrel versenyzett, mégsem hívták ki a bokszba, illetve egyik autót sem minősítették utólag nem biztonságosnak.

    A felügyelőket ez az érvelés azonban nem hatotta meg, és nem értettek egyet azzal, hogy a három évvel ezelőtti szuzukai esetek precedenst teremtettek.

    Leclerc többször is úgy ment át a 130R-kanyaron, hogy egy kézzel kormányzott, mert a másik kezével a tükröt fogta, mégsem kellett kiállnia:

    Hamilton Mercedeséről is hiányzott a tükör a 2019-es Japán Nagydíj nagy részében, de akkor az FIA felügyelői nem tartották ezt veszélyesnek:

    Az Alpine is óvott

    Noha időbüntetések ellen nem lehet fellebbezni, az Alpine mégis megpróbálja semmissé tenni Alonso büntetését, a Haas ugyanis a szabályokban foglalt határidőn túl nyújtotta be az óvását. Azt ugyanis az FIA által közzétett előzetes végeredmény kiadásától számítva fél órán belül be kell nyújtani, a Haas viszont 24 perccel túllépte a határidőt.

    „Az FIA-nak joga van fekete-narancs zászlót bemutatni egy autónak a verseny során, ha azt nem biztonságosnak ítéli meg, de ebben az esetben úgy döntöttek, hogy nem alkalmaznak ilyen zászlót. Mi több, a verseny után az FIA technikai küldötte szabályosnak minősítette az autót. A csapat emellett úgy hiszi, hogy mivel az óvást a megjelölt határidő letelte után 24 perccel nyújtották be, nem lett volna szabad azt elfogadni, ennélfogva a büntetést érvénytelennek kell tekinteni” – közölte az Alpine.

    Csakhogy a felügyelők pontosan tisztában voltak vele, hogy a Haas túllépte a határidőt, mégis úgy döntöttek, hogy befogadják az óvást. Mindezt pedig azzal indokolták, hogy „ebben az esetben nem volt lehetséges megfelelni a határidőnek.”

    Kérdés, hogy ezek után semmisé teheti-e a döntést az Alpine óvása.