back to top
2025. december 22. 10:14
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1179

    Nasser Al-Attiyah sporttörténelmet írt

    0

    A Tereprally-világbajnokság első világbajnoka a Nasser Al-Attiyah – Mathieu Baumel páros lett. Az Andalucia Rallyn elért második helyükkel húszpontos előnnyel nyerték az első alkalommal kiírt négyversenyes világbajnokságot.

    Az évet és a bajnokságot záró Andalucia Rallyt Sebastien Loeb nyerte, Nasser Al-Attiyah második lett. A végeredményért Loeb 15 pontot kapott, a katari 13-at. A szakszokon elért eredményekkel mindketten 12 pontot gyűjtöttek, és ezzel Loeb nem tudta ledolgozni azt a 22 pontos hátrányát, amit a Marokkó Rallyn gyűjtött össze.

    Andalúziában mindkét bajnokesélyes nehéz versenyt futott. Loebnek az első napon gyűlt meg a baja a navígációval, a kormánnyal is gondjai akadtak, és egy defekt is akadályozta, emiatt hátrányba került. A második versenynapot a köd miatt törölték, amivel a táv is lecsökkent, ezért az FIA úgy döntött, csak fél pont jár a versenyen a végeredményért, a szakaszokért kapott pontok viszont nem változtak. A harmadik napon Loeb fordított, igaz ehhez kellett az is, hogy Al-Attiyah két defektet is kapott. Mivel az első napon Al-Attiyah gyorshajtásért kiszabott büntetését törölték, Loeb előnye csak 28 másodperc volt a zárónap előtt az összetettben. Vasárnap Loeb 22 másodperccel volt lassabb, ezzel végül hat(!) másodperc előnnyel megnyerte a versenyt. Nasser Al-Attiyah pedig szakaszgyőzelemmel lett a szakág első világbajnoka.

    A gyártók versenyében is a Toyota nyert, 163 pontot gyűjtöttek, a második Bahrain Raid Xtreme csapat 135 ponttal második lett.

    „Befejeztük a versenyt. Csodálatos volt számunkra itt, Andalúziában. Fontos volt, hogy először megnyerjük a világbajnokságot tereprallyban. Tegnap sok időt veszítettünk két defekttel, ma pedig próbáltuk nyomni. Csak hat másodperc volt a különbség közöttünk. De a világbajnokság volt a legfontosabb” – mondta a célban Nasser Al-Attiyah.

    Al-Attiyah
    foto: Red Bull Content Pool

    „Jók voltak a benyomásaink, mert megnyertük a versenyt, és jó csatát vívtunk. Az első napon sok időt veszítettünk, de utána nagyon jó szakaszt teljesítettünk, és visszaszereztünk 11 percet. Szoros küzdelem volt ma Nasserrel, és hat másodperccel nyertünk. Ez egészen hihetetlen. Jól szórakoztam. Az autó jól működött. Amikor megérkeztünk, tudtuk. Hasznos tapasztalatokat gyűjtöttünk ebben az évben a Dakarra” – összegzett Loeb.

    A 2022-es Tereprally vilgábajnokság a Dakarral kezdődött, majd az Abu Dhabi Desert Challenge volt a második verseny. A két futam után egyetlen pont volt a különbség Loeb és Al-Attiyah között. Év közben változott a naptár, a Kazahsztán Rally elmaradt, az Andalucia Rally pedig őszre került. A döntő verseny Marokkó volt, ami Loebnek nem sikerült jól, így 22 pontos hátrányba került. Ezt a szezonzáró Andalucia Rallyn már csak akkor tudta volna ledolgozni, ha Al-Attiyah komoly bajba került. Nem így történt, és ezzel az ötszörös Tereprally-világkupa és négyszeres Dakar győztes Nasser Al-Attiyah lett a szakág első világbajnoka.

    Al-Attiyah
    foto: Red Bull Content Pool

    Előbb-utóbb ebbe bele fog halni valaki – videón Alonso ijesztő balesete

    0

    Fernando Alonso örül, hogy nem az orvosi központban kötött ki az USA Nagydíjon történt ijesztő bukás után. Az esetért büntetést kapó Lance Stroll szerint a spanyol feleslegesen ment hozzá olyan közel, és hagyhatott volna több helyet…

    Ijesztő balesetet úszott meg Fernando Alonso az USA Nagydíj 22. körében, amikor hátulról ráfutott Lance Stroll Aston Martinjára. A kétszeres világbajnok az austini pálya leggyorsabb szakaszán próbálta előzni a kanadai pilótát, de amint kibújt a szélárnyékból, Stroll hirtelen balra mozdult, Alonso pedig már nem tudott reagálni, és eltalálta az Aston Martin hátulját.

    Az üközéstől az Alpine eleje a levegőbe emelkedett, és egy pillanatig úgy tűnt, hogy a bal oldali kerítésbe csapódhat, de aztán az utolsó másodpercbe visszazuhant a földre, így Alonso csak lekoccolta a védőkorlátot, és tovább tudott menni. Ellenétben Stroll-lal, akinek az autója komoly sérüléseket szenvedett, majd néhány pörgés után megállt az egyenesben.

    Videón az ütközés: 

    „Örülök, hogy itt vagyok és veled beszélgethetek, mert lehetnék az orvosi központban is. Szóval ennek örülök – nyilatkozta a futamon végül a hetedik helyen célba érő Alonso a spanyol DAZN csatornának. – Szerencsénk volt az első Safety Carral, majd az újraindítás után próbáltam Stroll szélárnyékában maradni. Oldalra mozdultam, hogy kijöjjek a szélárnyékból, amikor ő is mozdult. Kicsit balszerencsés volt, hogy nem értettük meg egymást. Amikor a levegőben voltam, kissé megijedtem, mert nagyon veszélyes volt. Amikor landoltam az aszfalton, azt gondoltam, hogy vége a versenyemnek, és akkor is ezt gondoltam, amikor bementem a bokszba.”

    Az Alpine végül kerékcsere és első szárny csere után útjára engedte a spanyolt, aki ezután pontokat szerzett, viszont később megbüntették, és visszaesett a 15. helyre. „Elképesztő, hogy a hetedik helyen végeztem. Az utolsó néhány körben úgy nyomtam, mintha időmérő lenne. Ez volt a legjobb versenyem az idén, de a félelem még mindig ott van a gyomromban. A baleset után nem tudtam nem erre gondolni a verseny hátralevő részében. Csak be akartam fejezni a futamot” – nyilatkozta még a büntetés előtt.

    Stroll próbálta Alonsóra hárítani a felelősséget

    A közösségi média szinte felrobbant az ütközés utáni pillanatokban, újságírók, korábbi és jelenlegi versenyzők egyaránt elítélték Stroll manőverét. A négyszeres IndyCar-bajnok és kétszeres Indy 500-győztes Dario Franchitti például azt írta: „Ezek a késői irányváltások az egyenesekben meg fognak ölni valakit… FIA, itt az ideje egyszer és mindenkorra száműzni ezt a viselkedést! Már a junior szériákba is legyűrűzött.”

    Alonso egy ideig azt hihette, a kerítésben fogja végezni. Nem csoda, hogy a célbaérés után kicsit le kellett ülnie, hogy összeszedje magát

    Stroll azonban nem érezte úgy, hogy csakis ő tehetett a balesetről, és azt kezdte el magyarázni, hogy Alonso túl közel ment hozzá. „Egyértelműen későn mozdultam, de nagy volt a sebességkülönbség. Többé-kevésbé meg tudtam ítélni, de inkább csak tippeltem, hogy hol tartózkodik mögöttem. Nem arról volt szó, hogy nekimentem az autója oldalának, az ütközés az ő autójának első szárnya és az én autóm hátsó szárnya között történt.”

    „Elég sok helyet hagytam neki a pálya bal oldalán, úgyhogy nem arról van szó, hogy odapasszíroztam volna a falhoz vagy bármi ilyesmi. Mozdulhatott volna korábban, és mehetett volna jobban a bal oldalra. Nem kellett volna ennyire közel jönnie hozzám.”

    „Sok szemszögből lehet nézni a balesetet. Sajnálatos, hogy megtörtént, kerék a kerék elleni versenyzés volt, és sajnos összeértünk.”

    Strollnak felvetették, hogy ez az eset hatással lehet arra, hogy jövőre, immár csapattársakként milyen lesz a viszonya Alonsóval. „Én nem így tekintek erre. Autóversenyzők vagyunk, az ilyesmi megtörténhet egy versenyen” – mondta.

    Az FIA sportfelügyelői ugyanakkor nem osztották Stroll álláspontját, és három rajthelyes büntetést osztottak ki a kanadainak a Mexikói Nagydíjra, valamint két büntetőpontot is adtak neki.

    „Világos volt a számunkra, hogy a 18-as rajtszámú autó vezetője későn reagált a 14-es rajtszámú autó versenyzőjének előzési kísérletére azzal, hogy balra mozdult. A felügyelők úgy határoztak, hogy túlnyomórészt a 18-as rajtszámú autó vezetője felelős az esetért” – áll az indoklásban.

    Suninen először nyert idén, Lindholm és Kajto fej fej mellett 

    0

    Teemu Suninen nyerte a Spanyol Rally WRC2-es kategóriáját Yohan Rossel és Nikolay Gryazin előtt, míg a bajnokság ennél szorosabban már nem is alakulhatott volna. 

    Teemu Suninen a Spanyol Rally negyedik szakaszán vette át a vezetést a WRC2-ben, és az első helyet onnantól végig megőrizve szerezte meg első idei győzelmét. 

    A finn versenyző mögött Yohan Rossel 32.5, Nikolay Gryazin pedig 53.3 másodperc hátránnyal zárt. 

    A bajnoki címért csatázók közül Emil Lindholm a negyedik lett és megnyerte a Power Stage-et, míg Kajetan Kajetanowicz a hatodik helyen zárt, a záró szakaszon azonban nem tudott bónusz pontot szerezni. 

    Mindez azt jelenti, hogy Andreas Mikkelsen továbbra is őrzi a vezető helyet a bajnokságban, azonban Kajto és Lindholm egyaránt 5 pont hátránnyal követi, azonban a minuszolásokkal a finn versenyző van kissé közelebb az év végi elsőséghez. 

    A vb cím tehát a szezonzáró Japán Rallyn fog eldőlni a három versenyző között. 

    Spanyol Rally, nem hivatalos végeredmény (WRC2)
    1 #21 Teemu Suninen / Mikko Markkula (FIN) Hyundai i20 N Rally2 2:54:29.6
    2 #20 Yohan Rossel / Arnaud Dunand (FRA) Citroen C3 Rally2 +32.5
    3 #24 Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov Skoda Fabia Rally2 evo +53.3
    4 #22 Emil Lindholm / Reeta Hamalainen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +1:32.6
    5 #25 Jari Huttunen / Mikko Lukka (FIN) Ford Fiesta Rally2 +1:57.1
    6 #23 Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak (POL) Skoda Fabia Rally2 evo +2:10.5
    7 #34 Sami Pajari / Enni Malkönen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo +2:52.6
    8 #41 Dabrizio Zaldivar / Marcel Der Ohannesian (PRY / ARG) Hyundai i20 N Rally2 +3:24.5
    9 #28 Jan Solans / Rodrigo Sanjuan de Eusebio (ESP) Citroen C3 Rally2 +3:30.6
    10 #32 Georg Linnamae / James Morgan (EST / GBR) VW Polo GTI R5 +3:49.8 

    További eredmények 

    A Red Bull nagy hibája ellenére a Hamiltonnal megküzdő Verstappen nyert Austinban

    0

    Max Verstappen nyerte az USA Nagydíjat, de végül jóval nehezebb dolga volt annál, mint az a futam nagy részében várható volt. A holland pilótának a pályán kellett kompenzálnia a Red Bull hibáját, amit végül megtett, és a hajrában elkapta Lewis Hamiltont. A hétszeres világbajnok lett a második, Charles Leclerc a harmadik, Sergio Pérez pedig a negyedik. A Red Bull bebiztosította a konstruktőri világbajnoki címet.

    Max Verstappen idei 13. győzelmét aratta, amivel beállította Sebastian Vettel és Michael Schumacher rekordját az egy szezonban aratott futamgyőzelmek terén. Mögötte a Mercedes és saját maga első 2022-es győzelmétől karnyújtásnyi távolságra kerülő Lewis Hamilton zárt, a harmadik helyre pedig a hátrasorolásos büntetése miatt a 12. helyről rajtoló Charles Leclerc jött be.

    Noha az elrontott bokszkiállása után Verstappennek Leclrc-t is le kellet vadásznia, ha ez nincs, elmaradt volna a Red Bull-Ferrari csata, a pole pozícióból rajtoló Carlos Sainz ugyanis már az első kör végén kiesett. A spanyol nem rajtolt jól, és már az első kanyar előtt elveszítette a vezetést, ám befordulva George Russell oldalról megtorpedózta. A Ferrarinak sérült a hűtőrendszere, így Sainz kénytelen volt feladni a versenyt (Russell 5 másodperces büntetést kapott).

    Az incidens után Verstappen vált a futam toronymagas esélyesévé, és annak nagy részében vezette is a versenyt. Az első etapban Hamilton üldözte őt, Verstappen a 10. körre azonban már 3 másodpercre szakította le a Mercedest, majd Hamilton 12. körben megejtett első kiállásakor már közel 5 másodperccel vezetett.

    Miután mindkét világbajnok közepesről kemény gumira váltott, Verstappent csak a Valtteri Bottasszal történt koccanásban az első szárnyát megrongáló Sergio Pérez ugrotta át, míg Hamilton visszaesett a kiállás előtt álló Leclerc, Stroll, Vettel hármas mögé jött vissza, Verstappenhez mért hátránya pedig 6,3 másodpercre nőtt.

    Ekkor jött az első olyan történés, ami nehéz helyzetbe hozhatta volna Verstappent, a 17. körben ugyanis Valtteri Bottas kavicságyban ragadt Alfa Romeója miatt beküldték a biztonsági autót. Így Leclerc és Vettel kevesebb időt veszített a kiállásával (Stroll közvetlenül Bottas kicsúszása előtt cserélt kereket), amivel feljöttek a negyedik és az ötödik helyre.

    A verseny a 22. körben indult újra, de rövidesen ismét jöhetett a Safety Car, Fernando Alonso a hátsó egyenesben ugyanis ráfutott a hirtelen irányt váltó Lance Stroll Aston Martinjára, aminek jókora baleset lett a vége, de csak a kanadai esett ki, Alonso első szárnycsere után folytatni tudta.

    A második újraindítás a 26. körben jött el, Verstappen pedig simán megtartotta a vezetést. A másik Red Bullban ülő Sergio Péreznek viszont volt dolga azzal, hogy megpróbálja visszaverni a harmadik helyért zajló csatában Leclerc támadásait, de ez csak a 30. körig sikerült neki, mert ekkor a monacói – nem sokkal azután, hogy Pérez leterelte őt a bukótérbe – kifékezte a Red Bullt a hátsó egyenesben.

    Hamilton ekkorra az élen utolérte Verstappent, majd a Mercedes a 34. körben másodszor is kihívta őt kemény gumikért, amire reagált a Red Bull, Verstappen kerékcseréje azonban több mint 11 másodpercen át tartott, miután gond akadt a bal első kerékkulccsal. Ennek köszönhetően az ugyanakkor kereket cserélő Leclerc is elment a holland mellett, aki közepes gumikon vehette üldözőbe a Ferrarit.

    Az első támadást Verstappen a 39. körben intézte a monacói ellen, de Leclerc az egyes kanyarban még visszaelőzte a Red Bullt, a hátsó egyenesben viszont már nem tudott mit tenni. A holland 4,5 másodpercről kezdhette lefaragni a hátrányát Hamiltonnal szemben, a gumielőnyét kihasználva pedig a 49. körre ért DRS-távolságba a hétszeres világbajnokhoz képest, majd a következő körben meg is előzte a keményen védekezni próbáló, ám tehetetlen britet.

    Ezután még volt egy kis feljelentgetősdi: Hamilton próbálta meggyőzni a versenyirányítást, hogy Verstappen többször is négy kerékkel elhagyta a pályát, majd mindketten megkapták az utolsó figyelmeztetést, de többször nem vágták át a fehér vonalat, így megúszták az időbüntetést.

    Verstappen végül 5 másodperces előnnyel nyert Hamilton, Leclerc és Pérez előtt, míg az ötödik helyen érkező Russell egy késői lágy gumira váltásnak köszönhetően megfutotta a leggyorsabb kört.

    A hatodik helyen Lando Norris zárt, Alonso a Stroll elleni levegőbe repülés után pedig hetedikként ért célba a Kevin Magnussent az utolsó körben megelőző Vettel előtt. Az utolsó pontszerző helyet Cunoda kaparintotta meg.

    AZ USA Nagydíj végeredménye

    Hivatalos! Tanak elhagyja a Hyundai Motorsport csapatát

    0

    A Spanyol Rally után a 2019-es világbajnok, Ott Tanak bejelentette, hogy felbontja szerződését a Hyundai Motorsporttal.

    Újabb Ferrari-dráma – Sainz ismét kiesett az első körben (videó)

    0

    Az USA Nagydíj sem indult jól Carlos Sainznak, hiszen már az első kanyarban neki ütközött George Russell.

    A Japán Nagydíj után az USA Nagydíj is katasztrofálisan kezdődött a Ferrarinak, amelynek egyik pilótája – nevezetesen Carlos Sainz – ismét kiesett az első körben. A szuzukai versennyel ellentétben a spanyol pilóta ezúttal nem saját hibájának köszönhetően búcsúzott, hanem George Russell ütötte ki.

    Sainz nem rajtolt jól a pole pozícióból, és már az első kanyarig vezető sprint során elveszítette az első helyet Max Verstappennel szemben, de a második pozícióban azért elfordult. Kigyorsítani viszont már nem tudott az első kanyarból, jött ugyanis Russell, és hátulról megtorpedózta a Ferrarit, amely ettől megpördült, és annyira megsérült, hogy Sainz az első kör végén a bokszba hajtott és feladta a versenyt.

    Russell rövidesen 5 másodperces büntetést kapott ütközés okozásáért.

    Az eset Sainz szemszögéből:

    Az eset felülről:

    Az eset Russell kamerájából:

     

     

    Sajtóhír: A Red Bull megegyezett az FIA-val a büntetésről

    0

    Hamarosan véget érhet a Red Bull költségplafon-túllépési botránya.

    Noha Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szombaton nem tartotta kizártnak, hogy akár 6-9 hónapig is húzódhat még a költségplafon-túllépési ügyük, az Auto Motor und Sport úgy tudja, hogy a Red Bull még aznap egyezségre jutott az FIA-val, és elfogadta a Nemzetközi Automobil Szövetség által javasolt büntetést, ami a korábban megszellőztetett pénzbírság és a szélcsatornás tesztelésre fordítható idő korlátozása lesz.

    Christian Horner és Adrian Newey szombaton, az FIA-elnök irodája felé ment

    A német szaklap hozzáteszi, hogy a bejelentést már az USA Nagydíj hétvégéjén megtenné a Red Bull, de az alapító Dietrich Mateschitz halála miatt ez még néhány napig várat magára.

    Amennyiben valóba így lesz, azzal tulajdonképpen lezárul az ügy, hiszen a Red Bull elfogadta az FIA vizsgálati jelentését és azt, hogy szabályt szegett, innentől kezdve pedig már nem támadhatja meg az ítéletet.

    Mindent el fognak mondani

    Többekben, például a kétszeres világbajnok Fernando Alonsóban is felmerült, hogy a Red Bull mindenfajta büntetés nélkül megússza majd a szabályszegést, és hasonló privát alkut köt majd az FIA-val, mint tette azt a Ferrari 2020-ban.

    A maranellóiak a 2019-es motorjuk miatt kerültek a kritikák kereszttüzébe, a riválisok pedig azzal vádolták őket, hogy megkerülték a mindenki számára kötelezően előírt átfolyási limitet. Az FIA ezért egy sor technikai direktívát vezetett be, majd a téli szünet során alapos vizsgálatot folytatott le, ennek eredményét azonban nem hozták nyilvánosságra. Helyette a többi csapat felháborodásától kísérve alkut kötöttek a maranellóiakkal – amit a 2020-as szezon előtti tesztek utolsó napjának végén jelentettek be –, és később is csak annyit ismertek be, hogy a Scuderia erőforrása nem mindig a szabályok keretein belül üzemelt.

    Sebastian Vettel, Charles Leclerc, Ferrari, Brit Nagydíj, 2019
    A Ferrari 2019-ben szürreálisan gyors volt az egyenesekben Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

    Horner szerint hasonló háttéralku azonban most nem lesz, és amint hivatalossá válik, hogy mi az ügy végkimenetele, minden részletről be fog számolni. „Ez egy bizalmas egyeztetés köztünk és az FIA között. Amit most mondani tudok, hogy amint reményeink szerint rendeződik a helyzet, teljes lesz az átláthatóság, és elmagyarázom a beadványunk mögött húzódó indokokat. Átláthatónak kell lennie, az egész dolognak átláthatónak kell lennie. Nem lesznek privát titkos megállapodások, ehelyett minden az asztal fölött fog történni. Ez nagyon más a korábbi helyzethez képest” – utalt a Ferrari és az FIA megállapodására.

    FRISSÍTÉS

    Az USA Nagydíj előtt a Red Bull az alábbi közleményt adta ki:

    „Mr. Mateschitz halálát követően minden, az FIA-val a költségplafonnal és a következő lépésekkel kapcsolatos párbeszédet további értesítésig felfüggesztettünk. A megegyezés határidejét kitoltuk, és arra számítunk, hogy az egyeztetések a jövő hét közepén indulnak újra.”

    Wolff cinikusan reagált Horner gyerekzaklatással kapcsolatos szavaira

    0

    Nem igazán tud együttérezni a Red Bull-lal a Mercedes csapatfőnöke.

    Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke igen cinikus megjegyzéssel fogadta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnökének FIA-sajtótájékoztatón mondott szavait. Horner kikérte magának, hogy a riválisok csalással vádolják őket, amiért túllépték a 2021-es költségplafont, majd közölte, hogy ezek a vádak óriási károkat okoznak a csapatnak, és vannak olyan alkalmazottaik, akiknek a gyerekeit a játszótéren zaklatják emiatt.

    Szintet lépett a Red Bull-botrány: Horner előhúzta a gyerekzaklatás kártyát

    Wolffot azonban nem hatotta meg mindez. „Majdnem elmorzsoltam egy könnycseppet, amikor hallottam” – felelte cinikusan a német Sky-nak, majd elmondta, szerinte Horner fordított pszichológiát alkalmaz. „Ki itt az áldozat? Szerintem a kilenc másik csapat” – válaszolta meg a saját kérdését.

    Horner azt is elmondta, hogy a sokak által emlegetett 2 millió dollár körüli összeg helyett néhány százezer dolláros túllépésről van szó csupán, majd hangsúlyozta, hogy ebből semmilyen előnyük nem származott az autó fejlesztése vagy a csapat működtetése terén.

    Wolffot viszont ez sem érdekli. „Akár egy, akár kettő, akár öt millió dollárról van szó, ez olyan előny, amit aztán fejlesztésre lehet fordítani. A tények azt mutatják, hogy tízből kilenc csapat a költségplafon alatt maradt, egy pedig most azon vitatkozik, hogy nem a teljesítményt érintő költségekkel lépte túl azt. De még egyszer mondom, ezek a szabályok mindannyiunkra érvényesek.”

    Megölt két nézőt Gilles Villeneuve szaltózó Ferrarija – csoda, hogy a kanadai megúszta

    0

    1977-ben ezen a napon, október 23-án rendezték az 1977-es szezont lezáró Japán Nagydíjat, amelyen a mindössze második ferraris futamán induló Gilles Villeneuve hatalmasat bukott. A kanadai pilóta a csodával határos módon túlélte az esést, de az autója megölt egy fotóst és egy pályabírót.

    A Forma-1 egyik legsötétebb és legtöbb halálesettel járó időszakában nemcsak a pilóták, hanem a nézők és pályabírók is fokozottan ki voltak téve az életveszélynek, hiszen az akkori pályák biztonságát össze sem lehetett hasonlítani a maiakéval. Miként a pályabírók koordinálása és képzése sem volt a mostani szinten, ami olyan tragédiákba torkollt, mint Tom Pryce és az általa elütött pályabíró, Fredrik Jansen van Vuuren halála az 1977-es Dél-afrikai Nagydíjon.

    Az F1 egyik legborzalmasabb balesete volt – Jackie Stewartot a mai napig kísértik a történtek

    Ennél az esetnél azonban történt egy, a köztudatban jóval kevésbé megragadó tragédia is abban a szezonban, méghozzá a Japánban rendezett idényzárón. Mire a mezőny megérkezett Fujiba (ahol egy évvel korábban James Hunt világbajnok lett az emlékezetes, esőáztatta versenyen, amelyről Niki Lauda inkább kiállt), Lauda már bebiztosította második világbajnoki címét, majd viharos körülmények között otthagyta a Ferrarit, amely így Carlos Reutemannal és a mindössze harmadik F1-es versenyére – a Ferrarival a másodikra – készülő Gilles Villeneuve-vel utazott el a Távol-Keletre.

    A pole-t Mario Andretti szerezte meg a Lotusszal, de nem rajtolt jól, így James Hunt azonnal az élre állt a McLarennel, majd tulajdonképpen rajt-cél győzelmet aratva megnyerte a versenyt, ami – mint később kiderült – utolsó sikere volt az F1-ben.

    Ünneplésre azonban nem volt oka (a pódiumceremónián sem vett részt, mert indult a gépe, így csak a harmadik helyen végző Patrick Depallier pezsgőzött, mivel Reutemann szintén nem állt dobogóra), az ötödik körben ugyanis Gilles Villeneuve a célegyenesben hátulról belerohant Ronnie Peterson Tyrrell-jébe, amitől a svéd autójának hátsó szárnyát leborotváló Ferrari a levegőbe repült, majd jó néhány szaltó után a védőkorlát tetején landolt. De előtte még eltalált és megölt egy fotóst, a 25 éves Ohasi Kazuhirét, és egy pályabírót, a 21 éves Jiasza Kengót. Mindketten tiltott helyen álltak.

    A szerencsétlenül járt férfiakon kívül hét néző sérült meg a repeszdaradokként rájuk záporozó törmeléktől.

    Ami mai szemmel a haláleseteken túl még egészen döbbenetes, hogy a japán tévések egy az egyben megmutatták a nézőknek a baleset helyszínét az ott heverő holttestekkel és Villeneuve rommá tört Ferrarijával, miközben a verseny – mintha mi sem történt volna – ment tovább. Sőt, nem sokkal később egy mentőautó jelent meg a pályán, a pilóták pedig nemes egyszerűséggel elszáguldottak mellette a belső íven.

    A baleset helyszínéről készült felvételt ITT nézheti meg.

    Utólag kiderült, hogy az elhunyt pályabíró éppen a tiltott zónában álló nézőket próbálta meg arrébb tessékelni…

    Villeneuve-nek és Petersonnak semmi baja nem lett (ez előbbi esetében nagyobb szó), a kanadai pedig miután visszasétált a paddockba, lepihent a lakóbuszában. Hogy mennyire megrázta az eset, azt felesége, Joanne először fel sem mérte, mint az az alábbi, 2015-ös, az auto123.com-nak adott interjúból kiderül.

    „Nem is tűnt fel – felelte Joanne Villeneuve, amikor arról kérdezték, hogyan fogadta, hogy férje majdnem meghalt. – A 70-es évek közepén a televíziós közvetítés és a kommunikáció sokkal kevésbé volt szofisztikált. Gilles visszajött, közölte, hogy kiesett a versenyből, és elment pihenni a motorhome-ba. Nem sokkal ezután az igencsak megdöbbent Patrick Tambay jelent meg és Gilles hogyléte felől érdeklődött. »Miért?«, kérdeztem. »Kiesett és most pihen.« Patrick ezután elmondta, milyen borzasztó balesete volt Gilles-nek. Nem is vettem észre, hogy min ment keresztül. Gilles nem osztotta meg velem a veszélyeket, megkímélt ettől. Csak később, az újságokban láttam fotókat a balesetről. Akkor vált világossá, hogy hatalmas becsapódás lehetett, ami nagyon rosszul végződhetett volna Gilles számára. A baleset idején ez azonban nem esett le.”

    Villeneuve elismerte, hogy ő hibázott, noha állítása szerint a Ferrari fékjei sem működtek kifogástalanul

    A két huszonéves fiatal számára azonban így is rosszul végződött, ami hozzájárult ahhoz, hogy ezután egészen 1987-ig nem tért vissza a mezőny Japánba, Fujiban pedig legközelebb 2007-ben rendeztek F1-es versenyt.

    A 82 éves Andretti F1-es hétvégén is pályára lépett (videók)

    0

    Mario Andretti Laguna Seca után Austinban is száguldozott egy kicsit a 2013-as McLarennel.

    Azok után, hogy a múlt hétvégén Laguna Secában kipróbálhatta a 2013-as McLarent, az 1978-as Forma-1-es világbajnok Mario Andretti az USA Nagydíj alatt is bepattant a még V8-as motorral hajtott versenygépbe, hogy megtegyen néhány kört azon a pályán, amelynek utolsó, 20-as kanyarját a héten róla nevezték el, és mostantól a „The Andretti” nevet viseli.

    80 felett is odalépett a 2013-as McLarennek Mario Andretti (videó)

    A 82 esztendős legenda persze nem egyedül körözött, az USA Nagydíj szervezői ugyanis több korábbi F1-es autót felvonultató bemutatót szerveztek – Martin Brundle, a Sky Sports kommentátora például élőben nézhette egykori Tyrrelljét –, így egy másik McLaren is volt a pályán.

    Méghozzá az a 2012-es MP4-27-es, amellyel Lewis Hamilton megnyerte az első austini USA Nagydíjat. Az eredeti festésében pompázó kocsit pedig nem más, mint Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója vezette.

    Az eseményről alább nézhet meg videókat

    Brown és Andretti Martin Brundle-lal beszélget:

    Beindítják az autókat:

    Andretti és Brown elhúz a célegyenesben:

    Andretti a pálya utolsó szektorában:

    A két McLaren az S-kanyarokban:

    Andretti a célegyenesben: