back to top
2025. december 21. 22:02
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1187

    38 nevező a Japán Rallyn

    0

    Megjelent a Japán Rally nevezési listája, melyen 38 páros szerepel, köztük 11 Rally1-es autóval, valamint a japán legenda Toshi Araival. 

    A Rally Világbajnokság szezonzáró versenyén 11 Rally1-es autó indul, a Ford és a Toyota is négy autóval, Craig Breennel, Gus Greensmith-szel, Adrien Fourmaux-val, Jourdan Serderidis-szel, illetve Kalle Rovanperával, Elfyn Evans-szel, Takamoto Katsutával, Sébastien Ogier-vel áll rajthoz. 

    A Hyundai pedig Ott Tanakot, Thierry Neuville-t és Dani Sordot indítja. 

    A WRC2-ben Kajetan Kajetanowicz, Emil Lindholm, Teemu Suninen és Sami Pajari harcolhat majd valószínűleg a győzelemért. 

    Takamoto Katsuta vélhetően a legnagyobb sztár lesz a helyi szurkolók körében, de rajthoz áll a WRC2-ben Toshihiro Arai is, aki 12 év után tér vissza WRC futamra. Az 55 éves versenyző 2005-ben és 2007-ben is PWRC világbajnok tudott lenni, de volt a Subaru gyári versenyzője is, ezúttal egy Rally2-es Citroennel áll rajthoz. 

    Ugyancsak a WRC2-ben indul Heikki Kovalainen, aki japán bajnokként debütálhat a WRC-ben.

    Verstappen kissé lesajnáló kijelentést tett Hamiltonról

    0

    Max Verstappen elárulta, hogy a Lewis Hamiltonnal vívott tavalyi párharca új szintre emelte-e a versenyzését.

    A sportban általánosságban jelen van, hogy két ellenfél kölcsönösen jobb teljesítményre sarkallja egymást. Alighanem Roger Federer is profitált abból, hogy olyan ellenfelei voltak, mint Rafael Nadal, vagy Novak Djokovics, vagy Cristiano Ronaldo is erőt és motivációt merített Lionel Messi teljesítményéből, és mindent megtett azért, hogy túlszárnyalja az argentin zsenit.

    De a Forma-1-nél maradva, az autósport királykategóriájában is láttunk már ilyet, elég csak Ayrton Senna vagy Alain Prost késhegyre menő párharcára gondolni. Viszont hiába volt az F1 történetének egyik legkiélezettebb csatája az övék tavaly, Max Verstappen nem érzi úgy, hogy Lewis Hamilton segített neki jobb pilótává válni.

    „Az biztos, hogy van egyfajta versengés, amely során talán egy kicsit jobban a határon vagy és hajtod magad. De szerintem mindig fontos volt, és az apám is ezt tanította, hogy »nincs szükséged senki másra ahhoz, hogy elmenj a határig, és mindig neked kell hajtanod magadat« Így nőttem fel, úgyhogy nem hiszem, hogy bárki is új szintre emelt volna” – válaszolta Verstappen a Time+Tide Watches nemrég megjelent YouTube-videójában arra a kérdésre, hogy Hamilton miatt új szintre emelkedett-e.

    Horner Hamiltont kritizálta: „Soha nem ismerte el Verstappen képességeit”

    Az idei Monacói Nagydíj alatt felvett videóban Verstappen arról is beszélt, mit érzett a tavalyi, ellentmondásos körülmények között véget ért Abu-dzabi Nagydíj után. „Nehéz érzésekről beszélni azelőtt, hogy megnyerted volna a címet. Soha nem gondoltam rá túl sokat, hogy milyen lenne, vagy hogyan érezném magam. De természetesen nagyon hosszú és intenzív szezon volt, úgyhogy, amint véget ért és eldőlt a bajnoki cím, éreztem egy kis megkönnyebbülést, mert úgy voltam vele, hogy »végre pihenhetek egy kicsit és kikapcsolódhatok.«”

    Azóta Verstappen másodszor is világbajnok lett, mindezt pedig egy jóval simább szezonban tette. „Az első világbajnoki győzelem mindig egy kicsit érzelmesebb, de a második valószínűleg még gyönyörűbb – nyilatkozta az Autosportnak a szuzukai futam után, majd kitért arra, hogy a Red Bull idei dominanciájának is megvan a szépsége, és fontos, hogy kiélvezzék, amíg tart. – Különleges év az idei, és erre tényleg emlékeztetned kell magadat, mert nem gyakran fordulnak elő ilyen szezonok.”

    Makai Gergő óriási ajándékot kapott 150. WRC futama alkalmából (videó)

    0

    Makai Gergő számára a Spanyol Rally lesz a 150. WRC futam, melyen fotósként dolgozik. Ez alkalomból pedig Bútor Róbert navigátora lehet a Citroen C3 WRC-ben a horvát Santa Domenica Rally Show-n, melyt éppen Gergő születésnapján rendeznek.

    Mentális problémáiról vallott a Red Bull csapatfőnöke

    0

    Christian Horner, volt nemrég a több mint félmillió követővel rendelkező The Diary Of A CEO podcast vendége. A Red Bull Racing csapatfőnöke többek között arról is beszélt, hogy a Forma-1-el járó stressz rá is hatással volt, és tíz évvel ezelőtt szorongásos tünetek jelentkeztek nála.

    Az utóbbi időben egyre több pilóta beszél nyíltan a mentális egészségéről és az arra való odafigyelés fontosságáról, illetve elárulja el, hogy mikor és milyen módon szembesült mentális problémákkal. A Forma-1 kíméletlen világa azonban nemcsak a versenyzőkre tud rossz hatással lenni, hanem bárkire, és ez alól a csapatfőnökök sem kivételek.

    Ezt bizonyítják Christian Horner, a Red Bull csapatfőnökének szavai, aki a The Diary Of A CEO podcastban vallott arról, hogy a 2012-es szezon során milyen tüneteket vett észre magán.

    „Nagyjából tíz évvel ezelőtt, amikor a 2012-es bajnoki csata csúcsán voltunk, emlékszem, hogy elkezdtem odafigyelni arra, hogy levegőt veszek. És amikor az ember elkezd a légzésén gondolkozni, akkor elkezd túlgondolni dolgokat. Túl sok kávét vagy túl sok Red Bullt ittam? Nem tudtam meghatározni, hogy mi ez, csak miután beszéltem a csapat fizioterapeutájával. »Tudatosan veszem a levegőt, és ettől szédülök«. Ő pedig azt mondta, »Nos, ez valószínűleg egy kis szorongás«” – mesélte Horner, akiz mindenképpen dicséret illet azért, hogy felismerte a problémát, és nem söpörte a szőnyeg alá azt.

    Christian Horner, Európa Nagydíj, Red Bull, 2012

    Christian Horner 2012-ben Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content PoolA 2012-es szezon volt zsinórban a harmadik olyan év, amelyben Sebastian Vettel és a Red Bull is világbajnok lett, de az egy évvel korábbinál jóval intenzívebb volt a harc. A konstruktőri cím az utolsó előtti, az egyéni pedig csak az utolsó futamon dőlt el, Hornernek tehát volt min idegeskednie. Szakemberhez viszont nem fordult, helyette későbbi felesége, Geri Halliwell (ma már Geri Horner), a korábbi Spice Girls-tag segített neki túllendülni a nehézségeken, miután korábban ő is átélt hasonlót.

    „Ez nem gyengeség, pusztán a tested szól, hogy sok minden zajlik éppen. Ilyen módon tüntet. Nem jártam terápiára, mert a feleségem eléggé otthon van ezekben a dolgokban, ő is tapasztalt hasonlót, akár egy show előtt, hiszen csináltak őrült dolgokat. Úgyhogy ő segített abban, hogy felismerjem és a magamévá tegyem ezeket a pillanatokat.”

    Amikor Ogier a Power Stage-en hibázott a Spanyol Rallyn (videó)

    0

    2015-ben Sébastien Ogier a Power Stage-en hibázott a Spanyol Rallyt vezetve a Volkswagen Polo R WRC-vel. A győzelmet végül Andreas Mikkelsen szerezte meg, akinek ez volt az első WRC futamgyőzelme.

    Csalónak nevezte a túlköltekező csapatokat, és büntetéseket is javasolt a McLaren-főnök

    0

    A McLaren vezérigazgatója levélben kérte a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), hogy ne csak pénzbüntetést adjon pénzügyi szabályok ellen vétő csapatoknak. Magyarán, súlyos büntetést követelt a Red Bullnak.

    Zak Brown nem bízta a véletlenre, és levélben fordult az FIA-hoz annak érdekében, hogy elérje, komoly büntetést kapjon a költségplafont 2021-ben a szövetség szerint átlépő Red Bull. Noha a McLaren vezérigazgatója nem nevezte nevén az energiaitalos csapatot, egyértelmű, hogy rájuk gondolt.

    „A túlköltekezési szabálysértés és az esetleges eljárási szabálysértések csalásnak minősülnek, mivel jelentős előnyt kínálnak a technikai, a sport és a pénzügyi szabályok terén. Az FIA rendkívül alapos, együttműködésen alapuló és nyitott folyamatot folytatott le. Még kaptunk egy egy éves próbaidőszakot (2020) is, bőséges lehetőséggel arra, hogy felvilágosítást kérjünk, amennyiben nem egyértelműek a részletek. Úgyhogy egyetlen csapatnak sincs oka azt mondani, hogy meg van lepődve” – idézi Brown levelét a BBC.

    Az amerikai üzletember természetesen arra utalt, hogy a Red Bullnak szerinte nincs joga azt mondani, hogy máshogy értelmezte a szabályokat, mert lett volna ideje mindent tisztázni az FIA-val.

    Óriási előnybe kerülhetett a Red Bull a szabályszegéssel

    „„A lényeg, hogy bármely csapat, amely túlköltekezett, igazságtalan előnyhöz jutott mind a jelenlegi, mind az azt követő évi autó fejlesztésében – folytatta Brown. – Ezért nem gondoljuk, hogy egy pénzügyi büntetés önmagában elegendő büntetés lenne egy túlköltekezési szabálysértésért, vagy súlyos eljárási szabálysértésért. Világos, hogy ezekben az esetekben sportszempontból is büntetésre van szükség, ahogyan azt az FIA meghatározza.”

    A Red Bull sajtóhírek szerint nagyjából 2 millió dollárral lépte túl a plafont, Brown pedig – aligha véletlenül – pont egy ilyen mértékű túllépést vett alapul, amikor javaslatot tett arra, hogy milyen büntetést kellene kapnia a szabályt szegő istállónak.

    „Azt javasoljuk, hogy a túlköltekezést a csapat költségplafonjának csökkentésével szankcionálják az ítéletet követő évben, a büntetésnek pedig a túlköltekezés mértékével, valamint további büntetéssel kell egyenértékűnek lennie. Például, ha valaki 2021-ben 2 millió dollárral többet költött, amit 2022-ben fedeztek fel, az 2023-ra 4 millió dolláros levonást érne (2 millió a túlköltés ellensúlyozására, plusz 2 milliós bírság).

    „A kontextus kedvéért, 2 millió dollár a 25-50%-a az autó fejlesztésére fordított éves költségvetésnek, ennélfogva jelentős pozitív és hosszan tartó hasznot hoz. Emellett úgy véljük, hogy a túlköltekezésnek kell legyen csekély büntetése sportszempontból is, és 20%-al csökkenteni kell [a szabályt szegő csapat] CFD és szélcsatorna-idejét. Ezeket a következő évben kell alkalmazni, annak az igazságtalan előnynek a mérséklésére, amelyből a csapat most és a jövőben is profitálni fog.”

    A McLaren vezérigazgatója tehát 4 millió dollárral csökkentené a Red Bull által 2023-ban elkölthető összeget, emellett a CFD-szimulációkat és a szélcsatornaidőt is korlátozná. És nem állna meg itt, hanem a szabályokon is változtatna, mivel a jelenlegi 5%-os tűréshatárt túl engedékenynek tartja (ez alatt még nem számít súlyos szabályszegésnek a túlköltés), ezért 2,5 %-ra módosítaná. Emellett a visszaesőket automatikusan a súlyosabb kategóriába tartozó kihágás szerint bírálná el, azaz, ha a Red Bull ismét vétene a szabályok ellen, már mindegy lenne, hogy mennyivel költött többet, a súlyosabb büntetési tételek vonatkoznának rá.

    Verstappen vb-címeivel játszik a Red Bull, ha szembeszáll az FIA-val

    A 2021-es költségplafont az FIA vizsgálata alapján a Red Bull szegte meg, míg az Aston Martin és a Williams az eljárási folyamat során hibázott, de többet ez a két istálló nem költött a megengedettnél.

    Az FIA továbbra sem közölte a Red Bull túllépésének mértékét és azt sem, hogy milyen büntetést kaphatnak a szabályszegők.

    Meddig jutottak a Junior Világbajnokok? – Patrik Sandell 

    0

    A Junior Világbajnokság egy fiataloknak szóló bajnokság, akik itt tehetik meg első komoly lépéseiket a rallysportban, és a legjobbak akár világbajnoki címig is eljuthatnak. A bajnokságot 2001-ben hozták létre, a sorozat hatodik világbajnoka pedig a svéd Patrik Sandell volt. 

    Sébastien Loeb, Dani Solá, Brice Tirabassi és Per-Gunnar Andersson után Dani Sordo jutott a Junior Világbajnokság csúcsára, akinek karrierjét kevésbé kell bemutatni. A spanyol versenyző után Patrik Sandell tudott bajnok lenni, aki a sorozat második svéd világbajnoka lett. 

    Patrik Sandell 23 évesen, 2005-ben egy Renault Clio Ragnottival állt rajthoz először WRC futamon, hol máshol, mint Svédországban. 

    24 évesen indult a Junior Világbajnokságon egy S1600-os Renault Clióval, mellyel azonnal bajnoki címig vitte. A szezon kilenc JWRC futamából heten állt rajthoz és Szardínián nyerni tudott, míg Svédországban, Argentínában a második, Walesben a hatodik, Finnországban pedig hetedik lett, ugyanakkor Törökországban a 11. Helyen végezve nem szerzett pontot. A szezon végén így egyetlen ponttal előzte meg az észt Urmo Aavát, valamint három ponttal honfitársát, PG Anderssont, így junior vb címet szerzett. 

    Sandell 2007-ben megpróbálta megvédeni címét már R3-as Clióval, azonban a Finnországban szerzett első, norvég második, valamint Szardíniai nyolcadik helye kevés volt ehhez, végül a hatodik helyen zárt, a duplázás pedig PG Anderssonnak jött össze. 

    2008-ban már a JWRC sorozat mellett a PWRC-ben is versenyzett Sandell főként S1600-os Clióval, valamint S2000-es Peugeot-val, de két versenyen indult R3-as Renault-val, valamint egy futamon Evo IX-es Mitsubishivel is. A szezont végül a JWRC-ben a hetedik helyen zárta, míg a bajnok egy bizonyos Sébastien Ogier lett, a PWRC-ben pedig negyedik helyen végzett, itt az osztrák Andreas Aigner lett a bajnok. 

    Sandell 2009-ben már Skoda Fabia S2000-rel indult a PWRC-ben és zárt ismét a negyedik helyen, míg 2010-ben már a csak S2000-es autók számára kiírt SWRC-ben a második helyet szerezte meg a cseh márkával. 

    Miután 2011-ben csak a Svéd rallyn tudott indulni a Skodával, 2012-ben két verseny erejéig a Mini WRC Team versenyzője lett, azonban amíg Svédországban a nyolcadik helyet szerezte meg, addig Portugáliában balesetet szenvedett, és így búcsúszott el WRC szerepléstől. 

    Az idén 40 éves svéd versenyző napjainkban is aktív pilóta, azonban évi 1-3  rally versenynél többön nem áll rajthoz, de megfordult a Global Rallycross sorozatában is. 

    Fülsüketítő robajjal érkezett az Aranylabda, Räikkönen egykori autójának tetején (videó)

    0

    Igencsak szokatlan módon érkezett meg a 2022-es Aranylabda a párizsi díjátadó gálára.

    Forma-1-es vonatkozása is volt a 2022-es Aranylabda-gálának, és nem az, hogy a futballvilág legrangosabb egyéni elismerését elnyerő Karim Benzema korábban Forma-1-es autóhoz hasonlította magát.

    Hanem az, hogy a díj Esteban Ocon Alpine-jának, avagy inkább a Kimi Räikkönent 2013-ban egy futamgyőzelemhez segítő, kékre festett Lotus E21-esnek a tetejére rögzítve érkezett meg a párizsi Chatalet színház elé, hogy aztán a francia pilóta vigye be azt a vörös szőnyegen.

    Nem ő volt egyébként az egyetlen F1-es pilóta, aki tiszteletét tette a gálán, hiszen a helyszínen tartózkodott Pierre Gasly, is aki jövőre már az Alpine versenyzője, egyben Ocon csapattársa lesz.

    Ocon érkezése az Aranylabdával az egykori Lotusszal (hangerőt fel!):

    Az Aranylabdát Karim Benzema, a Real Madrid 34 esztendős csatára nyerte el a férfiak, és a barcelonai Alexia Putellas a nők között.

    Kilenc Eb futam lehet 2023-ban? 

    0

    Francia információk alapján kilenc Rally Európa-bajnoki futam lehet 2023-ban, köztük több új rendezvény is. 

    A francia AutoHebdo magazin szerint jövőre kilenc Eb futamot rendezhetnek, köztük a Fafe Rallyt, a Lengyel Rallyt, a Kanári-szigetek Rallyt, a Róma Rallyt, a lett Liepaja Rallyt, valamint a Barum Rallyt. 

    A cseh versennyel kapcsolatban idén több aggodalom is felmerült biztonság terén, ezért ennek a futamnak a helye még kérdéses. 

    A francia lap információja alapján elképzelhető egy svéd verseny is a naptárban, mely azonban nem havon kerül megrendezésre, és nagyobb esély van a 2024-es naptárba tételre, mint a 2023-asra. Emellett rendezhetnek egy francia versenyt is, melynek helyszíne Lotaringiában lenne. 

    A jövő évi naptárban már biztosan nem kap helyet az Azori-szigetek Rally a nehéz logisztika miatt. 

    A szezon kilencedik versenyéről azonban nincs információja az AutoHebdonak sem. 

    Jövőre amennyiben kilenc futam kerülne lebonyolításra, úgy az év végi végeredménynél a legjobb hét eredmény számítana. 

    A Rally Európa-bajnokság naptárát is a WRC-éhez hasonlóan október 19-én, a Motorsport Világtanács ülésén hozzák nyilvánosságra.

    A Magyar Nagydíj győztes Kovalainen bajnokként debütálhat a WRC-ben 

    0

    A finn Heikki Kovalainen első WRC futamára, a Japán Rallyra készül, ahol már japán rally bajnokként állhat rajthoz. 

    Heikki Kovalainen 2008-ban megtudta nyerni a Forma 1-es Magyar Nagydíjat a McLaren versenyzőjeként, azonban már abban az évben részt vett két finn rally versenyen is. Hét év kihagyás után 2015-ben a finn versenyző visszatért a rally pályákra a finn Lappföld Rallyn, ahol a hatodik helyet szerezte meg R5-ös Forddal. A következő szezontól pedig Japánban folyamatosan folytatta a rallyzást, az idei évre pedig egy R5-ös Skodára cserélte korábbi Toyota GT86 CS-R3 autóját, mellyel hétvégén már a hatodik versenyét nyerte a Japán Rally Bajnokságban, ahol idén megszerezte a bajnoki címet is. 

    Kovalainen idén nem titkoltan a Japán Rallyra is készült, ami első WRC futama is lesz. 

    “Nagyszerű edzés volt ez a verseny a Japán Rally előtt – mondta Kovalainen a hétvégi Highland Masters rally versenyt megnyerve. – Az aszfaltos szakaszok Japánban nagyon különlegesek, keskenyek és néhol nagyon technikásak, melyen csak precíz vezetéssel lehet igazán gyorsnak lenni. Összességében nagyon jó szezonunk volt a Japán Rally Bajnokságban, ahol a lehetséges nyolcból hat versenyt nyertünk. Igyekeztünk sokat tanulni és élvezni a versenyzést. Az eredmények még engem is megleptek.” 

    Heikki Kovalainen navigátora idén is Sae Kitagawa volt, akivel hét éve versenyez. 

    A Japán Rallyt november 10-13. között rendezik a Rally Világbajnokság utolsó futamaként.