back to top
2025. december 20. 07:53
Többi
    Kezdőlap Blog Oldal 1205

    Ogier: 22 évesen én még versenyautóban sem ültem 

    0

    Sébastien Ogier vb címvédőként a legközelebbről tudta figyelni Kalle Rovanpera világbajnokká koronázását Új-Zélandon. A nyolcszoros rally világbajnok szerint nagyon kiérdemelte a vb címet 22 éves csapattársa. 

    Sébastien Ogier bár szerette volna megszerezni az Új-Zéland Rally győzelmét, amit 2010-ben az utolsó szakaszon egy forgás miatt nem tudott megtenni, azonban második helyével is boldogan ért célba. 

    A nyolcszoros világbajnok szombat délutántól már 22 éves csapattársát, Kalle Rovanperát igyekezett segíteni, aki a győzelmének köszönhetően a WRC történetének legfiatalabb világbajnoka lett. 

    “Boldog vagyok, hogy ezekben az ünnepi pillanatokban itt lehetek – mondta Sébastien Ogier az Új-Zéland Rally után. – Örülök, hogy testközelből élhetem át ezeket a pillanatokat, és örülök, hogy segíthettem Kallénak és a csapatnak ezen a versenyen. A második hely nem tűnik rossznak három hónap kihagyás után egy ilyen kihívásokkal teli versenyt követően. Nagyon jó volt látni, hogy Kalle Rovanpera ismét milyen elképesztő teljesítményt nyújt, megérdemelte a vb címet.” 

    A nyolcszoros rally világbajnok örült, hogy az Új-Zélandon való indulás mellett döntött. 

    “Nagyon helyesen döntöttem, amikor alhatároztam, hogy indulni szeretnék Új-Zélandon, mert ezek a pályák egészen fantasztikusak, és bár az időjárás nagyon nehézzé tette a hétvégét, még így is nagyon élveztem a versenyt. A csapat is nagyszerű munkát végzett és még közelebb kerültünk a gyártók vb címéhez. Persze mindig nyerni szeretnék, ezért nem lehetnék teljesen elégedett a második helyen, de úgy érzem, hogy jó teljesítményt sikerült nyújtanom a verseny teljes egésze alatt.” 

    Sébastien Ogier szerint fényes jövő várhat Kalle Rovanperára. 

    “Kallénak még kell néhány tanács a jövőben. Elképesztő módon fejlett versenyző, hiszen 22 évesen én még versenyautóban sem ültem (23 évesen indult első versenyén – a szerk.). Másrészt elképesztően nyugodt, és ha ezt sikerül folytatnia, valamint sikerül a földön maradnia és nem hiszi, hogy könnyen lett világbajnok, akkor jó folytatás várhat rá. Nyilván a Toyota révén egy jó csapat, a társak révén pedig jó környezet veszi körbe. Ha sikerül a földön maradnia, akkor egészen fényes jövő várhat rá.” 

    Érkezhet a nemrég még elképzelhetetlen bejelentés: jövőre eggyel több világbajnok lesz az F1-es mezőnyben

    0

    Sajtóhírek szerint már csak a hivatalos bejelentés van hátra, de napokon belül az is megérkezhet Nyck de Vries szerződtetéséről. 

    Amennyiben valaki akár csak az átigazolási szempontból gyakran meglepetéseket tartogató F1-es nyári szünet végén azt mondja, hogy Nyck de Vries 2023-ban az Alpha Taurival debütálhat, vélhetően sokan bolondnak nézték volna. Persze, a 27 esztendős holland pilótát már korábban sem írták le egy esetleges jövő évi ülés kapcsán, de csak egy versenyző volt a sok közül, akinek van némi esélye ott lenni a jövő évi mezőnyben.

    Ez az esély pedig legfeljebb a Williamsnél tűnt reálisnak abban az esetben, ha a grove-iak úgy döntenek, megválnak az alulteljesítő Nicholas Latifitől. Mire ezt megtették, azonban már nem a korábbi F2-es és Formula E-bajnok volt a legfőbb esélyes a kanadai helyére, De Vries-re ugyanis menet közben lecsapott a Red Bull.

    Pedig szinte biztosnak tűnt, hogy a holland számára mesébe illő Olasz Nagydíj után (a vakbélgyulladást kapott Albon helyén debütálhatott az F1-ben, és nemcsak azonnal legyőzte Latifit, hanem élete első versenyén pontot is szerzett) a Williams De Vries-t ülteti megüresedő helyére jövőre.

    Nyck de Vries, Williams, Olasz Nagydíj
    De Vries a Williams pilótájaként Monzában Fotó: Williams Racing

    Csakhogy időközben a Red Bull letett arról, hogy az Alpine által Fernando Alonso utódjául kiszemelt Pierre Gasly helyére áthozza az IndyCarból Colton Hertát, Helmut Marko, a bikások tanácsadója pedig váratlan húzással kivetette a hálóját De Vriesre. A feleket néhány hete Grazban látták, majd miután a holland részt vett az Alpine budapesti tesztjén, a hírek szerint megegyezett a Red Bull-lal.

    A RacingNews365.com saját forrásaira hivatkozva kész tényként közli a megállapodás tényét, illetve azt, hogy a hivatalos bejelentés a hétvégi Japán Nagydíj előtt érkezhet, lévén a Red Bull és testvércsapata továbbra is Honda-motorokkal versenyez. De Vries jövőre tehát Cunoda Juki csapattársa lesz az Alpha Tauriban, ezzel pedig a bikások mindkét istállójában lesz egy-egy világbajnok, hiszen a holland a 2021-es Formula E-szezon győztese.

    Rovanpera: Hosszú idő után ismét van finn világbajnok 

    0

    Húsz év telt el mióta Marcus Grönholm utoljára rally világbajnok tudott lenni, azonban 2022-ben Kalle Rovanpera és Jonne Halttunen révén ismét finn világbajnokot avattak. 

    Először Ari Vatanen tudott világbajnoki címet szerezni a WRC történetében finn versenyzőként 1981-ben, majd két évvel később már Hannu Mikkola jutott a rallysport csúcsára, újabb két év után pedig Timo Salonent koronázták meg, majd 1986-ban és 1987-ben Juha Kankkunen következett, aki 1991-ben és 1993-ban is a világbajnoki címig jutott. Újabb három év szünet után pedig Tommi Makinen sorozatban négy vb címet szerzett Finnországot képviselve, majd Marcus Grönholm 2000-ben és 2002-ben bizonyult legyőzhetetlennek. 

    Ezt követően azonban nem kevesebb, mint 20 évet kellett ismét a következő finn vb címre várni, idén azonban Kalle Rovanpera ismét az északi országba vitte az értékes trófeát. 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    “Természetesen nagyon boldog vagyok, hogy sikerült ezt a sikert elérnem – mondta Kalle Rovanpera az Új-Zéland Rally után. – Nagyon hosszú idő után ismét van világbajnoka Finnországnak, ezért nagyon büszke vagyok a csapatra, Jonnéra, és magamra is.” 

    Rovanpera vasárnap már úgy indulhatott a verseny utolsó négy szakaszán, hogy a vb cím kapujában volt, azonban keze egy pillanatig sem remegett meg, csupán a Power Stage végén tört ki érzelem a 22 éves pilótából és 36 éves navigátorából. 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    “Én magam is meglepődtem vasárnap reggel, hogy nem vagyok ideges, csupán a Power Stage rajtvonalán éreztem magam kissé feszültnek. Hosszúnak tűnt a rajt előtti pár pillanat.” 

    Kalle Rovanpera a legfiatalabb világbajnok lett, ez pedig a finn szurkolók érdeklődésében is látszódhat a következő időkben. 

    “Nagyon örülök, hogy a finn szurkolóknak örömet tudtam szerezni, mert hatalmas támogatást kap minden finn versenyző tőlük. Jó volt látni, hogy a rallysport egyre vonzóbb ismét a szurkolók, különösen a fiatalok között.” 

    Jonne Halttunen vasárnap reggel egy kérdésre azt mondta, hogy a világot jelentené számára, ha világbajnok tudna lenni. 

    “Nagyon nehéz leríni az érzéseim – mondta a finn navigátor a verseny után. – Ez olyas valami, amiről álmodni sem mertem volna pár éve még. Nagyon jó Kalléval dolgozni, mert amellett, hogy kiváló sofőr, még emberként is nagyszerű.” 

    Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

    Halttunen Rovanperához hasonlóan egészen a célba érésig nyugodt tudott maradni. 

    “Ahogy Kalle is mondta, nyugodtak maradtunk mindvégig, ugyanis verseny közben csak a dolgodra tudsz koncentrálni. Ünnepelni, másra gondolni csak a célban lehet.” 

    A finn páros az Új-Zéland Rallyn is maximális pontszámot szerzett a Power Stage-et is megnyerve. 

    Tovább fenyegetőzik a csalással vádolt Red Bull főnöke, miután Wolffot hidegen hagyták a szavai

    0

    Nem csitulnak az indulatok a Forma-1 legújabb botránya körül. Christian Horner nagyon nem nézi jó szemmel, amit a riválisok csinálnak, akik viszont azt nem látnák szívesen, ha a Red Bull megúszna egy súlyos szabályszegést.

    Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke kitart amellett, hogy jogi lépéseket tesznek az őket „gyalázó” riválisokkal szemben, amiért több istálló csapatfőnöke is igencsak keményen fogalmazott azzal kapcsolatban, hogy szigorú büntetést kell kapnia annak, aki megszegte a pénzügyi szabályokat.

    A BBC szerint ugyanis az FIA-tól kiszivárgott információk alapján két istálló is megszegte a 2021-ben bevezetett költségplafont, és többet költött tavaly a megengedettnél. Ám, míg az Aston Martin esetében a túlköltekezés belül maradhatott az 5%-on, addig a Red Bull ennél nagyobb mértékben lépte át a határt, ami már súlyosabb szabályszegésnek minősül, és akár kizárást is vonhat maga után.

    Az Autosport információi szerint az energiaitalosok nagyjából 10 millió dollárral léphették túl a 2021-ben még 145 millió dolláros plafont, ami rengeteg, Christian Horner azonban továbbra is kitart amellett, hogy nem szegtek szabályt, sőt, szerinte kényelmesen be fognak férni a költségplafon alá.

    Christian Horner
    Christian Horner ragaszkodik hozzá, hogy nem lesz gond | Fotó: Mark Thompson/Getty Images) / Red Bull Content Pool

    A Red Bull csapatfőnöke Szingapúrban belement abba a fejtegetésbe, hogy új szabályozásról lévén szó, folyamatosan változnak a feltételek, és elmondta, hogy az FIA még az idei év során is adott ki a tavalyi szezonra vonatkozó pontosításokat. „Jelentősen alatta voltunk a plafonnak, és ezekkel a tisztázásokkal még inkább alatta kell lennünk” – jelentette ki Horner.

    Mindezt Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatója kissé szkeptikusan hallgatta, szerinte ugyanis nem fordulhat elő olyasmi, hogy menet közben változnak a szabályok. „Igen, ez egy új szabályozás, de az FIA gyakorlatilag ott él velünk a gyárainkban, és folyamatosan, hetente kérdéseket tesz fel és tisztázásokat kér, úgyhogy amit nem lehet megcsinálni, az az, hogy a szezon közepén változtatunk a szabályokon” – idézi a Marca a Ferrari szakemberét.

    „Ha valami szabálytalanság történt, akkor biztosítanunk kell, hogy ne puhítsunk a szabályokon, hogy befogadják azt, vagy kiskaput hozzanak létre” – tette hozzá Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke.

    Horner akkor is visszatámad

    Az ilyen és ehhez hasonló kijelentések azok, amelyek felbőszítették Hornert, aki szombaton jogi lépésekkel fenyegette meg az ellenfeleket, majd miután erre lényegében semmilyen reakciót nem kapott azon kívül, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke „zajkeltésnek” titulálta a szavait, ismét kijelentette, hogy nem fognak meghátrálni.

    „Amit mondtam, továbbra is áll. Minden lehetőségünket meg fogjuk fontolni. Teljességgel elfogadhatatlan az effajta abszolút megalapozatlan vádaskodás. És mi alapján? Hol van az információ forrása? Ez egy bizalmas beadvány a csapat és az FIA között. Nekem fogalmam sincs arról, hogy a riválisaink megfeleltek-e a költségplafonnak, úgyhogy honnan kellett jöjjön az információ [arról, hogy a Red Bull nem felelt meg]? Teljesítsük a folyamatot. Nem informáltak minket arról, hogy megszegtük volna a szabályokat, úgyhogy jussunk a folyamat végére, és értsük meg, hogy hol állunk” – nyilatkozta az Autosportnak.

    Eközben nemcsak a Red Bull csapatfőnöke, hanem Max Verstappen is keményen beszólt az ellenfeleknek. „Tudom, hogy honnan jönnek [a pletykák], úgyhogy… – felelte, majd amikor az újságírók nem hagyták annyiban a dolgot, folytatta. – Nos, az alapján, amit a csapattól hallok, [nem lesz probléma]. Természetesen a többi csapat is elkezd erről beszélni, miközben nincs információjuk, amit kissé buta dolognak tartok. Csak fogják be a szájukat.”

    Max Verstappen, Red Bull, Szingapúri Nagydíj
    Verstappen sem fogta vissza magát Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Wolffot hidegen hagyja a fenyegetőzés

    Toto Wolff Horner korábbi fenyegetései után eközben ismételten elmondta, hogy ő bízik az FIA-ban, kollégája szavait pedig lesöpörte annyival, hogy „ez csak zaj.”

    „Végső soron lesz egy folyamat szerdán, ki fogják osztani a tanúsítványokat arról, hogy megfelelt-e valaki a pénzügyi szabályoknak, vagy sem, és, ha valaki nem felelt meg, van erre egy folyamat és szabályozás. Én 100%-ig biztos vagyok benne, hogy az FIA helyesen fog cselekedni, addig pedig minden csak fecsegés. Nekünk fontos, hogy be legyen tartva a költségplafon, mert ez az új szabályok egyik sarokköve, és reméljük, hogy minden csapat be is tartotta azt.”

    „Nincs okom kételkedni abban, hogy az FIA nem fog 100%-osan a saját szabályai szerint eljárni, mert tudják, hogy mennyire fontos ez a jövőre nézve. Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a szabályokat, legyen szó a technikai vagy sportszabályokról, vagy most a pénzügyi szabályokról, a megfelelő módon kell betartatni. 100%-ban megbízom a folyamatban és az FIA-ban, és ezért van az, hogy minden más csak zajkeltés.”

    Az Aston Martin is megszólalt

    Eddig nagyon kevés szó esett a feltételezett szabályszegésben érintett másik csapatról, amely az Aston Martin, és amelynek főnöke viccesen megjegyezte, örül neki, hogy nem csak az ő nevük bukkant fel, mert így mindenki a Red Bullra koncentrál. Azt pedig meglepetten vette tudomásul, hogy ők is részesei a pletykáknak.

    Mike Krack, Aston Martin
    Mike Krack is magabiztos | Fotó: Aston Martin F1

    „Ez egy folyamat, amely során a csapatok benyújtják a beadványukat, az FIA elemzi a dolgokat, majd kérdéseket tesz fel. Ez a folyamat pedig továbbra is tart, úgyhogy nem igazán tudjuk, hogy mi lesz az eredménye. Zajlik az egyeztetés. Nekünk vannak kérdéseink az értelmezéssel kapcsolatban, az FIA-nak pedig a mi értelmezésünkkel kapcsolatban. Meglepett, hogy a mi nevünk is felmerült ebben az ügyben, úgyhogy várjuk ki a végét. Nem gondoljuk, hogy bármi főbenjáró dolgot követtünk volna el” – nyilatkozta Mike Krack.

    A német szakembernek felvetették, hogy esetleg adminisztrációs hiba történhetett, hiszen a Williams-t júniusban például 25 ezer dollárra büntették, amiért késve nyújtotta be a pénzügyi jelentését. „Nem tudok róla, úgyhogy nem hiszem – válaszolta Krack. – Voltak kérdések, amelyeket a pénzügyes embereink megválaszolnak, de várnunk kell a végeredményre. Ugyanakkor nem izgulunk miatta.”

    Az Aston Martin csapatfőnöke „idegesítőnek” és „sajnálatosnak” nevezte, hogy ilyen üggyel hozzák őket kapcsolatba, majd tipikus paddockbeli taktikának nevezte, hogy egyesek máris azzal vádolják őket, hogy a csapatuk bővítésének folyamata során lépték át a keretet.

    Erre utalt egyébként Andreas Seidl, a Mclaren csapatfőnöke is. „Elképesztően agresszív toborzást láttunk, ami még mindig tart, elképesztő fizetésekkel, elképesztő csomagokat ajánlva. Mind azon tűnődtünk, hogy ez miként lehetséges, mikor nekünk embereket kellett elbocsátanunk és fizetéseket csökkentenünk” – célozgatott a szóban forgó két csapat egyikére, vagy akár mindkettőre a német szakember, hiszen az Aston Martin mellett az új motorrészleget felállító Red Bull is jócskán költött új szakemberekre.

    Molnár Martin esőben és felszáradó pályán is a leggyorsabb volt a WSK Open Cupon

    0

    Az FIA világbajnokságon elért kiváló eredménye után a WSK Open Cupon bizonyíthatott Molnár Martin. Az időmérőn szerencsétlen szituációba került, a két esős előfutamon azonban szárnyalt a HUMDA Academy versenyzője. Az előfutamokban az utolsó előtti sorból indulva küzdötte fel magát a 4. és a 2. helyre. Vasárnap, amikor megjött a tapadás a pályán, akkor már nem volt meg a tempója, így hősies helytállás mellett az OKJ kategória döntőjében a 21. helyen végezett.

    Az esélyesek között érkezett Molnár Martin az egyetlen versenyhétvégéből álló WSK Open Cupra, miután két héttel korábban, az FIA gokart-világbajnokságon a népes OKJ-mezőnyben a selejtezőkön futamgyőzelmet, és több 2. helyet szerzett, majd a döntőben a nagyszerű 8. helyet érte el.

    Azonban már a szabadedzéseken is látszott, hogy a száraz körülmények között a lonatói pályán ezúttal nem volt meg a tempója. Az Energy Corse csapata sok beállítást kipróbált, de nem sikerült versenyképesebb technikát biztosítani a magyar versenyzőnek.

    Az időmérő edzésen egy lényegesen lassabb versenyző feltartotta, akit az utolsó, leggyorsabb körében meg kellett előznie. Ellenfele próbált védekezni, rázárt, nekiütközött Martinnak, majd ettől kipördült. Martin tovább tudott menni, de a manőver miatt elvették tőle a három leggyorsabb körét, így csoportjában 18., összesítettben pedig a 60 fős OKJ-mezőnyben 52. lett.

    Molnár Martin
    foto: MOTAM

    Az öt előfutamból pénteken kettőt rendeztek, mind a kettőt esőben. A HUMDA Academy által támogatott versenyző ezeken szárnyalt. A 18. illetve a 17. helyről rajtolva 14, illetve 15 pozíciót javítva jött fel a 4. és a 2. helyre.

    Ekkor egyértelműen a leggyorsabb volt a mezőnyben.

    Szombatra felszáradt a pálya, akkor már nem tudott ekkora csodát tenni, kétszer kilenc pozíciót javított, amikor pedig ütközött és elgörbült a bal összekötőrúd, akkor csak négyet. Az előfutamok után így a 19. helyen állt.

    Molnár Martin
    foto: MOTAM

    Vasárnap teljesen letisztult a pálya az eső után. Ilyen tapadási viszonyok mellett már egyáltalán nem volt meg a tempója Martinnak. Az elődöntőben a 10. helyről rajtolt, de a páros oldalról indulva a rajt utáni lökdösődésben eltalálták hátulról, és visszaesett a darálóba, ahol a 17-21. helyekért ment a harc, végül 18. lett. A döntőben pedig a 23. helyről indulva a rajt után lökdösődésben visszaesett a 26. helyre, majd sokat harcolva a 21. helyig tudott felzárkózni.

    „Sokkal jobb hétvégére számítottam én is és a csapat is” – mondta Molnár Martin. „Száraz pályán már a szabadedzésen látszott, hogy nincs meg a tempónk. Ráadásul az időmérő is elég rosszul jött ki. Esőben nagyon gyors voltam, nem sok hiányzott hozzá, hogy az utolsó előtti sorból indulva nyerni tudjak. Ez mindenképpen pozitívuma a hétvégének.”

    „A csapat mindent megtett, de szárazon nem találtunk meg a hiányzó 3 tizedmásodpercet. A jövő héten maradunk ezen a pályán, és már szerdán, a szabadedzéseken azon fogunk dolgozni, hogy megtaláljuk a tempóhiányunk okát. Bizakodó vagyok, hiszen a vb-n nagyon gyorsak voltunk, ehhez kell visszatalálnunk.”

    Molnár Martin, OKJ eredmények

    Résztvevők: 60
    Időmérő csoport: 18.
    Időmérő: 52.
    C-D előfutam: 18. -> 4.
    D-F előfutam: 17. -> 2.
    A-D előfutam: 18. -> 9.
    D-E előfutam: 17. -> 13.
    B-D előfutam: 18. -> 9.
    Előfutamok összesített: 19.
    Elődöntő: 10. -> 18.
    Döntő előtti összesített: 23.
    Döntő: 23. -> 21.

    Molnár Martin
    foto: MOTAM

     

    A Mecsek Rally győzelemtől a vb címig – Jonne Halttunen karrierje 

    0

    Amíg Kalle Rovanpera a pilóták, addig Jonne Halttunen a navigátorok között szerezte meg a világbajnoki címet az Új-Zéland Rally győzelmével. 

    Jonne Halttunen 1985. december 13-án született és 23 évesen, 2008 környékén kezdte rally pályafutását, és egészen 2011-es WRC debütálásáig finn versenyeken állt rajthoz.  

    Sok más finn versenyzőhöz hasonlóan Halttunen is a Finn Rallyn debütált a WRC-ben, amikor 2011-ben Ville Tannermaki mellett egy Honda Civic Type-R autóval az abszolút 50., és 8-as kategória második helyén zárt. 

    Egy évvel később már Matias Kauppinen mellett ugyancsak a Finn Rallyn az abszolút 24. helyen ért célba N12-es Subaruval, amivel a 3-as kategória harmadik helyét is megszerezte, 2013-ban pedig bár abszolútban a 26. helyen végeztek, a 3-as kategóriában már a második helyen zártak. 2014-ben a finn páros Citroen C2 R2-re váltott, azonban célba nem tudott érni műszaki hiba miatt. 

    A 2015-ös esztendő ismét finn versenyeken telt Jonne Halttunen számára, azonban 2016-ban Ville Silvasti mellett már a Historic Eb-n is indult Posrchéval, így jutott el a Mecsek Rallyra is, ahol először nem sikerült a célba érés, 2017-ben azonban már nyerni tudott. 

    A 2017-es pécsi futam után már a Wales Rallyn és Ausztráliában Kalle Rovanpera mellett olvasta az itinert Halttunen, azóta pedig csak Rovanperával áll rajthoz, akivel az idei Új-Zéland Rallyn 36 évesen ért a rallysport csúcsára. 

    Az FIA-nak el kellett volna vennie Pérez győzelmét

    0

    Sergio Pérez teljesen megérdemelten nyerte meg a Szingapúri Nagydíjat, ám, ha a felügyelők következetesen alkalmazzák a szabályokat, a mexikói pilóta nem tarthatta volna meg a győzelmet.

    A Szingapúri Nagydíj sportfelügyelőinek két és fél órával a leintés után sikerült közölni a döntést Sergio Pérez büntetéséről, így egészen eddig senki nem lehetett biztos abban, hogy valóban az lett a verseny végeredménye, amilyen sorrendben a pilóták áthaladtak célvonalon. Ez már önmagában igencsak rossz fényt vet az évek óta kritikák kereszttüzében álló FIA-ra, amely a jelek szerint képtelen tanulni a korábbi hibákból, és végre tenni valamit azért, hogy felgyorsítsa a döntési folyamatokat a hasonló esetekben.

    Természetesen vannak olyan szituációk, amelyek során jobb megvárni azt, hogy meg lehessen hallgatni az érintetteket, és be lehessen gyűjteni minden rendelkezésre álló kamerafelvételt és telemetriai adatot, de az, ami a Szingapúri Nagydíjon Pérezzel történt, nagyon nem tűnik ilyennek.

    Pérez a biztonsági autós fázisok során háromszor is a megengedettnél jobban lemaradt a Safety Cartól, de csak egyetlen alkalomért kapott büntetést, méghozzá 5 másodpercet. Mivel a verseny végéig 7,6 másodperces előnyt tudott kiautózni Charles Leclerc-rel szemben, megtarthatta az első helyet.

    Csakhogy a felügyelők arra vonatkozó indoklása, hogy a háromból miért csak az egyik esetért büntették meg a mexikóit, igencsak zavarba ejtő. Pérez ugyanis az első ilyen esetet azzal magyarázta, hogy túlságosan vizes volt a pálya, és hidegek voltak a fékek és a gumik, ezért nem tudott szorosan Bern Mayländer nyomában maradni. A fedélzeti kamerás felvételeket megnézve ez azonban egyszerűen nem igaz.

    Ennyire torlódtak fel a többiek Pérez mögött, amikor először maradt le tíz autóhossznál jobban a Safety Cartól Forrás: F1 TV

    A kihágás a 10. körben, a 13 és 14-es kanyar között történt, akkor, amikor már az egész mezőny tudta, hogy a Mercedes a kör végén a bokszutcába hajt és elengedni a mezőnyt. Viszont ameddig nem kapcsolja le a fényjelzést, nem lehet tőle tíz autónyi távolságnál jobban lemaradni. Pérez – miután korábban szóltak neki, hogy az újraindításhoz készülve melegítse a fékeket – azonban a 13-as kanyarból kifelé valami miatt egyszerűen nem gyorsított, hanem csak gurult a pályán, aminek köszönhetően feltorlódott mögötte a mezőny. Charles Leclerc pedig szinte rögtön rádiózott is, hogy a Red Bull versenyzője sokkal jobban lemaradt tíz autónál.

    Pérez pedig azután, hogy Mayländer eltűnt a távolban, odalépett a gázra, és a 14-es kanyarig tartó egyenesen végigszáguldva ismét utolérte a Mercedest. A pálya ideális íve abszolút nem tűnt annyira nedvesnek, hogy ne tudott volna közel maradni a Safety Carhoz, és ha hozzátesszük, hogy az azt megelőző körben ugyanott simán tudta közelről követni a biztonsági autót, a magyarázata egyáltalán nem állja meg a helyét.

    Leclerc fedélzeti kamerájából látszik, hogy egy körrel korábban ugyanott Pérez még úgy is simán közel maradt a biztonsági autóhoz, hogy akkor kihúzódott a pálya igencsak vizes bal oldalára, hogy hűtse az abroncsait Forrás: F1 TV

     

    Mindezt fokozni lehet azzal, hogy a felügyelőknek sikerült azt az ellentmondást megfogalmazniuk a döntésről szóló indoklásban, hogy „nem fogadjuk el”, hogy a körülmények miatt ne lehetett volna betartani a tíz autónyi távolságot, „mindazonáltal enyhítő körülményként figyelembe vesszük” Pérez indoklását.

    Magyarul: az FIA szerint Pérez közel tudott volna maradni a biztonsági autóhoz, de mivel ő azt mondta, hogy nem – holott egy körrel azelőtt be is bizonyította ennek az ellenkezőjét –, büntetés helyett csak megrovást kap.

    Másodszor is megcsinálta ugyanazt

    A történet persze akkor válik teljessé, ha megnézzük, miért büntették meg végül a mexikóit, aki a második biztonsági autós fázis során, a 36. körben centiről centire lemásolta azt, amit a 10. körben csinált, és ugyanott, a 13-as kanyar kijáratát követően visszalassított, miközben a 35. körben még közel tudott maradni ugyanezen a szakaszon a Mercedeshez.

    Itt a felügyelők még megspékelték a dolgot azzal, hogy kiemelték, a versenyigazgató ugyanezen Safety Car-fázis során figyelmeztette Pérezt arra, hogy ne maradjon le nagyon, mert egyszer már megtette ezt, a második (összességében harmadik) kihágásért így már mindenképpen büntetniük kellett.

    Amennyiben következetesek, a felügyelőknek három darab 5 másodperces büntetést (de kettőt biztosan) kellett volna kiosztaniuk Péreznek, vagy egyszer sem kellett volna megbüntetniük őt, lévén az esetek semmiben nem tértek el.

    Leclerc kamerájából azt láthatjuk, hogy a 36. körben Pérez annyira lemaradt a 13-as kanyar után a Safety Cartól, hogy a Mercedes már nem is látszik az egyenesben Forrás: F1 TV

    Hogy miért maradhatott le valójában a Red Bull versenyzője, vélhetően nem tudjuk meg, de gyanús, hogy egyszerűen bealudt, avagy túl korán akart helyet hagyni magának Mayländer mögött, tudván, hogy a kör végén elengedik a mezőnyt.

    Akármi is az ok, ez az eset természetesen korántsem jelenti azt, hogy az FIA a Red Bullnak akart volna csalni. Azt viszont nem nehéz belelátni, hogy nem szerették volna oly módon rombolni a sportág ilyen szempontból amúgy is megtépázott renoméját, hogy két és fél órával a verseny leintése után új győztest hirdetnek. Csakhogy a szabályok szerint ezt kellett volna tegyék. Vagy már sokkal korábban, a futam alatt dönteniük kellett volna.

    És itt merül fel az, hogy a jövőben sokkal a legtöbb esetben gyorsabb döntések kellenek az FIA részéről, amennyiben ugyanis már a futam alatt megbüntetik Pérezt, vélhetően senkinek nem lett volna egy szava sem, valamint a nézők is úgy izgulhatták volna végig az utolsó köröket, hogy biztosan tudják, amennyiben Leclerc 5 vagy 10 másodpercen belül marad, az övé a győzelem. Nem mellesleg a Sky Sportsnak Mattia Binotto is megjegyezte, hogy ebben az esetben a monacói nem támadta volna akkora elánnal a riválisát, és nem nyírta volna ki az első gumijait, azaz adott esetben jobb tempóra lett volna képes a leintésig.

    De következetesség szempontjából ugyanígy – bár nehezen – el lehetne fogadni, ha egyik esetért sem adtak volna büntetést, bár akkor minek a szabály. Viszont lehetőség szerint a vizsgálatot és a döntést akkor is célszerű lett volna a verseny alatt közölni, elkerülve, hogy még órákon át ne legyen biztos győztes.

    Szingapúri Nagydíj, dobogó
    Egyáltalán nem nézett volna ki jól, ha az eredményhirdetés és a nyilatkozatok után órákkal megváltoztatják a győztes kilétét Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

    De nem így történt, Pérez pedig nyert, amivel alighanem minden jóérzésű sportrajongó egyetért, hiszen fair küzdelemben, pályafutása egyik legjobb teljesítményét nyújtva győzte le Charles Leclerc-t, miközben semmilyen versenyelőnye nem származott abból, hogy a biztonsági autós fázisok során háromszor is a megengedettnél jobban lemaradt a Safety Cartól. Az FIA teszetoszasága és újabb következetlen döntése azonban sokakban mégis hagy némi rossz szájízt.

    Ózd Rally 2022 – Rajtszámos nevezési listák

    0

    Megjelent a hétvégi Ózd Rally rajtszámos nevezési listája. A versenyen a Rally1, Rally2 és Historic mezőnyök mellett a Just4Fun kategória indulói is rajthoz állnak.

    Nevezési listák

    A legfiatalabb rally világbajnokok 

    0

    Kalle Rovanpera a legfiatalabb rally világbajnokká lépett elő Colin McRae-t megelőzve, azt azonban kevesebben tudják, hogy kik is a legfiatalabb világbajnokok. 

    1 Kalle Rovanpera (2022) 22 év 1 nap 
    2 Colin McRae (1995) 27 év 109 nap
    3 Juha Kankkunen (1986) 27 év 249 nap
    4 Carlos Sainz (1990) 28 év 189 nap
    5 Petter Solberg (2003) 28 év 356 nap
    6 Ari Vatanen (1981) 29 év 212 nap
    7 Sébastien Ogier (2013) 29 év 294 nap 
    8 Sébastien Loeb (2004) 30 év 220 nap 
    9 Miki Biasion (1988) 30 év 280 nap
    10 Richard Burns (2001) 30 év 312 nap 

    Itt vannak az első felvételek – így versenyez Räikkönen fia gokarttal (videó)

    0

    Ismét gokartversenyen indult Robin Räikkönen a svájci Wohlenben, de a korábbiakkal ellentétben ezúttal közvetítették is a futamait, így bárki megnézheti, hogy miként tekeri a kormányt Kimi Räikkönen 7 esztendős fia.

    Azok után, hogy nemrég részt vett élete első gokartversenyén, Robin Räikkönen, a hétvégén ismét versenyzett, méghozzá a svájci Rotax Max Challenge sorozat nagydöntőjén. A 2007-es Forma-1-es világbajnok Kimi Räikkönen fia apja vigyázó tekintete mellett ismét Wohlenben állt rajthoz, ezúttal ráadásul esőben gokartozhatott, értékes tapasztalatokat gyűjtve a vizes aszfalton száguldozással.

    A CRG színeiben versenyző 7 éves ifjonc három futamon vett részt a legkisebbek mezőnyében, azaz a Micro Max kategóriában. Az első előfutamban a 18 fős mezőnyben a 13. helyen ért célba, majd a másodikon ennél sokkal jobban szerepelt, és a 7. pozícióban haladt, amikor az utolsó körben kiesett, és a 17. helyen rangsorolták.

    A döntőt igen hátul kezdhette csak meg, ráadásul még az elején nekiment az egyik riválisának, amitől ő és az ellenfél is megpördült, de mindketten folytatni tudták a versenyt. A kis Räikkönen végül a 15. helyen végzett.

    Az egyelőre látszik Robinon, hogy még tanulja a gokartozás csínját-bínját, és rengeteg tapasztatra van szüksége. Nem véletlenül indíthatják a nem éppen nagy presztízsű Rotax kategóriában, annak is a svájci bajnokságában, és az sem lenne meglepő, ha jövőre már nem itt versenyezne, és mondjuk a korábbi híreknek megfelelően Olaszországba költözne a családjával, hogy ott építhesse a gokartos karrierjét.

    Robin Räikkönen három versenyét az alábbi linkekre kattintva nézheti vissza:

    1. előfutam
    2. előfutam
    döntő